[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.016 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

The Wizard

Moderator Mobile
Goede vraag, wat is de definitie van landelijk dekkend? Is dat bijv. > 95% v/d bevolking of > 95 % van het oppervlakte?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Ligt er ook een beetje aan hoe zij de uitrol zien in juli, november en april. Als dat hetzelfde is als de gemiddelde dekking in een gat ergens, dan snap ik wel dat ze snel landelijk kunnen gaan, alleen is de capaciteit dan nog ruk. Heb al een tijdje niet meer hoger dan 21-22Mbit gehaald, meestal rond de 10. Maar niet alleen maar zeuren, je kan nu vanaf ongeveer Eemnes tot aan Sassenheim zonder onderbrekingen in de 4G ontvangst gewoon TV streamen met 5Mbit/sec, gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:56

TMC

The Wizard schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 09:23:
Goede vraag, wat is de definitie van landelijk dekkend? Is dat bijv. > 95% v/d bevolking of > 95 % van het oppervlakte?
Ik interpreteer landelijk dekkend als geografische dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik ook, maar bij welk percentage kun je spreken van landelijke dekking? Of is dat provider afhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
The Wizard schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 11:50:
Ik ook, maar bij welk percentage kun je spreken van landelijke dekking? Of is dat provider afhankelijk?
Ik denk +- 95% van Nederland buitendekking.

Mijn 4G signaal is wel stabieler geworden de laatste tijd: van zo'n schokkend speedtest-wijzertje, naar eentje die vrijwel direct de goede snelheid aangeeft. Wellicht heeft Vodafone toch nog wat gesleuteld aan de stabiliteit hiero :).

Dat gedoe met die TV-kanalen kan ik alleen maar om lachen. Ik heb augustus 2013 al laten doorschemeren aan zowel UPC als Fox (had het hier ook nog gepost dacht ik) dat enkele kanalen een frequentie gebruiken die ik met mijn Xperia Z gewoon volledig op zwart kan zetten. UPC heeft dit toen doorgezet naar de technische afdeling, Fox heeft volgens mij niet eens iets laten horen. Ik gaf dit toen als "praktijkwaarschuwing", in theorie was dit natuurlijk al veel langer bekend...

Voor UPC eenvoudig op te lossen door crapkanalen (er zitten zelfs kanalen die zeggen gestopt te zijn op de kabel hier) op die frequenties te planten, en de betere kanalen op andere frequenties te houden.

Mijn datagebruik loopt wel de spuigaten uit. In december was mijn toestel retour (dus geen 4G), een factuur van +- 4 GB. Over januari een factuur van 14 GB (gedeeltelijk nog steeds geen 4G) en deze maand zit ik al op 18 GB, in 11 dagen dus :O.

Vooral de voetbalwedstrijden vreten behoorlijk...

[ Voor 25% gewijzigd door BDHowner op 11-02-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 14:33

D33F

Tweelingtemmer

Hoe komen jullie aan zulke absurde datalimieten ? :P Ik mag het met 4GB per maand doen helaas (Red-super).

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
David Regeling schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 00:14:
Hoe komen jullie aan zulke absurde datalimieten ? :P Ik mag het met 4GB per maand doen helaas (Red-super).
'k Wist dat ik ergens nog een screenshotje bewaard had...
Tot ongeveer eind februari '13 had Vodafone Friends & Family onderstaande sim only abonnementen.

Afbeeldingslocatie: http://1chris.nl/SimOnly.jpg

Voor bijvoorbeeld voor 18,90 p/m dus o.a. 225 belminuten + 1GB + 10GB en daarna onbeperkt maar afgeknepen internet. Leuke bij Friends & Family is dat prijs en voorwaarden na verloop contract hetzelfde blijven :+ BDHowner heeft waarschijnlijk ook zo'n ludiek abonnement en daarbij de 4G blox aangesloten. Blijkbaar vergeet Vodafone vooralsnog na 11 GB de boel af te knijpen.

Destijds hebben aardig wat oplettende tweakers zo'n abonnement gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:17
Update dekkingskaart 12 februari 2014:

Wijzigingen LTE800:
  • Nieuwe dekking in zuiden van Groningen
  • Dichtere dekking in Amersfoort
  • Geldermalsen
  • Woerden
  • Gouda
  • Katwijk
  • Tilburg-Zuid
  • Helmond
  • Nieuw gebied ten oosten van Arnhem
  • Kampen
  • Gebied rond Echt en Susteren
  • Noord-oosten van Venlo
  • Beesd en omgeving
  • Veenendaal en Ede
EDIT:
  • Enschede
  • Delen van Hengelo
  • Hoogeveen
  • Gebied bij Wieringerwerf en Middenmeer uitgebreid richting zuid-oosten
  • Gorinchem
  • Noord-oost Arnhem
  • Lichtenvoorde
  • Bergen op Zoom
Wijzigingen LTE1800 (iPhone 5):
  • Nieuw gebied rond Abcoude
  • Minder dekking rond knooppunt Raasdorp

[ Voor 28% gewijzigd door Gaston op 12-02-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 16:35
Ah verklaard waarom ik 4G had op de brug van Elburg naar de polder (Brug stond open:(). Vond het al vreemd. Haalde gister (8:18) 16,5Mbit Down/6,5Mbit down met een ping van 95. Die ping is wel vrij hoog..
Maar met deze update, Kampen, snap ik 't :).

[ Voor 24% gewijzigd door Hoowgii op 12-02-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Gebrek aan 4G in Delft, Leiden en Zoetermeer wordt wel een beetje schrijnend. Die steden zijn stuk voor stuk omsingeld met 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
Enschede en Hengelo hebben nu ook 4G, dat is mij ook nog niet zo opgevallen.

Het gaat hard zo met de dekking!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

Chris.nl schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 01:17:
[...]

Tot ongeveer eind februari '13 had Vodafone Friends & Family onderstaande sim only abonnementen.

[afbeelding]

Voor bijvoorbeeld voor 18,90 p/m dus o.a. 225 belminuten + 1GB + 10GB en daarna onbeperkt maar afgeknepen internet. Leuke bij Friends & Family is dat prijs en voorwaarden na verloop contract hetzelfde blijven :+ BDHowner heeft waarschijnlijk ook zo'n ludiek abonnement en daarbij de 4G blox aangesloten. Blijkbaar vergeet Vodafone vooralsnog na 11 GB de boel af te knijpen.

Dat verklaard idd :) Helaas zat ik toen zelf nog midden in m'n abonnement, dus al had ik het geweten had ik het nog niet kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:51
Chris.nl schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 01:17:
[...]

[afbeelding]

Ik heb het abonnement van €16,20 met 4G-bundel voor €2,50 per maand :D. Betaal nu iets meer dan €19 voor 11GB, 90 minuten en onbeperkt sms (maar dat doe ik toch nooit) :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
TMC schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:01:
Gebrek aan 4G in Delft, Leiden en Zoetermeer wordt wel een beetje schrijnend. Die steden zijn stuk voor stuk omsingeld met 4G.
Delft zijn ze al bezig, Leiden heeft in ieder geval aan de oostkant best OK dekking, verwacht dat de westkant meegenomen wordt als ook Oegstgeest voorzien wordt van 4G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:02

SebasFM

BOFH

tha_bulldog schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:55:
[...]

Delft zijn ze al bezig, Leiden heeft in ieder geval aan de oostkant best OK dekking, verwacht dat de westkant meegenomen wordt als ook Oegstgeest voorzien wordt van 4G :)
De TUDelft campus heeft sinds vandaag iets beter 4G bereik. Boven in faculteit CiTG al weken 1 a 2 streepjes 4G. Nu ook rondom (en beperkt in) faculteit IO 4G bereik sinds vandaag.

Welkome aanvulling, aangezien mijn 3G ervaring bij faculteit IO dramatisch slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:11

carnager

AmsterdamVideo

Kleine update mbt Vodafone prepaid klanten..

Blijkbaar is sinds vandaag de 100MB dagblox van 1 Euro vervangen door, jawel,,
een 20MB dagblox van 2 Euro.
Je leest het goed: een vertienvoudiging van de MB prijs met een minimale dubbele besteding per dag.
Kan zo in de prijspakker bij Kassa. :S

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Vervelend, maar wat heeft dat met Vodafone 4G te maken? :) Of was de oude bundel alleen 3G en de nieuwe ook 4G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:15
Heeft niks met 4G te maken. Je kunt alleen op 3G hiermee. Des al niet te min, vreemd. Zal wel met de nieuwe Hybride propositie te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:09
Hoe zit het eigenlijk met het bereik binnenshuis? Is het bijv mogelijk dat als je thuis 4 strepen GPRS hebt, dat je met 4G ook 4 strepen krijgt?

[ Voor 15% gewijzigd door Untouchablezz20 op 12-02-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:43

RnB

Binnen en buiten scheelt bij mij één bolletje. Binnen wel gewoon 4G overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Hoe was je verbinding voorheen dan thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Volledige 3G verbinding, zowel binnen als buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
carnager schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:26:

Je leest het goed: een vertienvoudiging van de MB prijs met een minimale dubbele besteding per dag.
Vodafone gaat ook 4G op prepaid leveren in de vorm van behoorlijk prijzige bundels. Het zou dan gek zijn als de basisbundel goedkoper is zal Vodafone gedacht hebben. Hoe duurder 3G nu in de markt wordt gezet hoe beter straks geroepen kan worden dat je nu 4G op prepaid krijgt voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
ucsdcom schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 20:45:
[...]

Vodafone gaat ook 4G op prepaid leveren in de vorm van behoorlijk prijzige bundels. Het zou dan gek zijn als de basisbundel goedkoper is zal Vodafone gedacht hebben. Hoe duurder 3G nu in de markt wordt gezet hoe beter straks geroepen kan worden dat je nu 4G op prepaid krijgt voor dezelfde prijs.
Inderdaad, precies wat ik dacht...

Btw. Sinds een weekje ook 4G in Sittard (6135). Weliswaar maar een streepje buiten en binnen. Haal gemiddeld toch 10d/15u... Goed begin...

[ Voor 13% gewijzigd door SafariFlow op 12-02-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
David Regeling schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:32:
[...]

Dat verklaard idd :) Helaas zat ik toen zelf nog midden in m'n abonnement, dus al had ik het geweten had ik het nog niet kunnen afsluiten.
Dat is i.d.d. mijn abbo ;). Vergeet niet de bonus 3 GB bundel die ik tegenwoordig ook ineens heb, geen idee waar die nou vandaan komt... Ik heb mijn datawaarschuwing in Android op 13 GB staan, al heb ik er tot nu toe nooit iets mee gedaan...

De snelheidscap faalt (ik gok dat de cap in hun systeem in conflict is met de 4G BloX die de maximale snelheid van je abbo verwijderd). Ik kreeg ook bijv. een SMS-je dat mijn upload naar 5,8 Mbps gaat per april. Dit terwijl ik al uploads van makkelijk 30 Mbps getest heb in augustus...
Untouchablezz20 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:35:
Hoe zit het eigenlijk met het bereik binnenshuis? Is het bijv mogelijk dat als je thuis 4 strepen GPRS hebt, dat je met 4G ook 4 strepen krijgt?
Dat dacht ik in theorie ook altijd, maar dat is ZEKER NIET waar. Wat mij betreft ook nog steeds een gigantische tegenvaller. Als het bereik (op plaatsen waar het dus al uitgerold is) zo blijft, is 4G geen heel grote upgrade uiteindelijk wat mij betreft. Ik heb vaak zat zelfs wel 3G, maar geen 4G. Dit zegt echt wel iets over de signaalsterkte... Vergeet uiteraard niet dat het 4G-netwerk nog niet af is, maar om kort je vraag te beantwoorden: de balkjes G of E die je in je scherm ziet matchen wat mij betreft vrijwel nooit met die van 4G. Trek er over het algemeen maar 2 of 3 vanaf.

Vrijdag een weekendje weg met wat vrienden naar het zuiden (vennebos). Volgens de dekkingskaart zou ik niet eens H+ moeten ontvangen (dus gewoon HSDPA), maar ik ga uiteraard zeker even wat testen als ik een paar vrije minuten heb :).

Buiten dit hele gezwam:
Weet iemand nou eigenlijk waarom de ping zo hoog lijkt te zijn?. Elke speedtest is 90 ms+ bij mij, ik zou zelf toch wel 75 ms als max. zien bij een nieuwe techniek als 4G.

[ Voor 16% gewijzigd door BDHowner op 12-02-2014 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
BDHowner schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 22:22:

Buiten dit hele gezwam:
Weet iemand nou eigenlijk waarom de ping zo hoog lijkt te zijn?. Elke speedtest is 90 ms+ bij mij, ik zou zelf toch wel 75 ms als max. zien bij een nieuwe techniek als 4G.
Vreemd. Ik heb hier geen issues met de ping. Elke keer Max 45ms op 4G. 90ms heb ik hier op 3G...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als Vodafone elke mast voor 4G geschikt zou maken dan zou je idd bijna niet meer terugvallen. Helaas is op veel masten 4G nog niet actief, ook al zijn ze wel al AIR. Dan is er wel 2G maar geen 4G rond die locatie, of 4G van een mast verderop.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Laagste ping die ik op 4G gehaald heb is 51ms, meestal rond de 60. Ik vind dit theoretisch ook vrij hoog, maar in de praktijk vind ik 4G super vlot, dus maak me geen zorgen om de ping. Toestel is een HTC One trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F

D33F

Tweelingtemmer

De laagste ping die ik gehaald heb was in Heerlen, die was nabij de 25/30ms, in Eindhoven zit het eerder richting de 40/50ms (Note 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Sorcerer8472 schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 22:45:
Als Vodafone elke mast voor 4G geschikt zou maken dan zou je idd bijna niet meer terugvallen. Helaas is op veel masten 4G nog niet actief, ook al zijn ze wel al AIR. Dan is er wel 2G maar geen 4G rond die locatie, of 4G van een mast verderop.
Ik denk dat Vodafone probeert om met zo min mogelijk 4G-masten landelijke dekking te behalen. Als dat doel behaald is kunnen ze de zwakke gaten op gaan vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, er zijn ook echt cells die het wel kunnen maar niet aan staan. Zeker 3 stuks in Utrecht bijvoorbeeld, die al maanden AIR zijn maar waarop 4G niet aan staat. Wel op plekken waar er buiten (niet altijd binnen) dekking is van een andere 4G-paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Dus het is een kwestie van de schakelaar omzetten? Apart.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 13:10
Ik merk wel dat er momenteel echt wel een verschil zit in het aantal streepjes/bolletjes/dBm tussen 2G, 3G en 4G.
Op dezelfde locatie merk ik dat 2G beter signaal heeft dan 4G op 800 MHz, en ook 3G op 2100 MHz beter signaal geeft dan 4G op 1800 MHz.
Dit komt allemaal van eenzelfde mast die al deze signalen afgeeft.
Waardoor dit nu precies komt en of dit tijdelijk is zou ik niet weten.
Echter betekent dit wel dat ze op deze manier absoluut niet dezelfde landelijke dekking zullen halen als 2G.
Volgensmij bevestigt Vodafone het ook deels met hun toekomstige dekkingskaart. Leg die van april 2015 maar eens naast de huidige 2G dekkingskaart.
Als je dan kijkt op een plek waar maar 1 mast staat, bijvoorbeeld Schiermonnikoog, zie je dat 2G veel verder reikt dan 4G zal doen.
Dit is best vreemd toch?
KPN bied wel nagenoeg dezelfde dekking op 4G als op 2G.
Hoe kom je erbij dat dat van dezelfde mast is? Er zijn zat AIR-antennes zonder actieve 4G.

Overigens heeft de kaart van juli op allerlei plekken al minder goeie dekking dan de kaart met huidige dekking! Ten noorden van Utrecht bijvoorbeeld.

• Chris.nl
  • Niet online
carnager schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 19:26:

Heeft volgens mij niets met 4G te maken. Die dagblox is alleen icm w+b(+s) blox. Er zijn niet plots nieuwe voorwaarden sinds gisteren, zie voorwaarden per 13 dec. Je kan nog steeds prepaid voor 1 euro 100mb gebruiken.

Zoals ik het zie kan je bijvoorbeeld bij de w+s blox 250mb per maand gebruiken, ben je door die 250mb heen dan kan je voor 1 euro per dag 100mb gebruiken (automatisch buitenbundeltarief).
Gebruik je dan meer dan 100mb per dag, dan kost het 15 cent per mb. Of je koopt na het verbuiken van de 100mb dagbundel voor 2 euro 20mb, met daarna een vers buitenbundel dagtarief van 1 euro per 100mb.

Kortom, de (buitenbundel) dagblox van 100mb voor 1 euro is niet verdwenen, maar een automatisch tarief.
De 2 euro blox zou ik alleen activeren wanneer je in één dag meer dan 100mb gebruikt hebt, en van plan bent er nog 20 (of meer) te verbruiken.

- daarnaast -

Als je 100mb of meer per dag wil gebruiken zou ik toch ernstig gaan nadenken over een abonnement. Ik zie prepaid meer als dienst voor mensen die vooral bereikbaar willen zijn / willen kunnen beschikken over X ipv dagelijks gebruik maken van X.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 13-02-2014 14:26 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49

robertwebbe

Robert Webbe

Ik zie ook best veel masten die al AIR antenne's hebben maar nog geen 4G uitzenden (wel vaak EDGE). Soms staat 4G dan een dag aan en dan weer een tijd uit, zal wel te maken hebben met configuratie, vergunningen en procedures. Het uitrollen van een heel nieuw netwerk doe je niet even in een paar maanden, eerder in een paar jaar. Ik vind dat je nu dus nog helemaal niets kunt zeggen over de dekking in vergelijking met 2G, er staat nog zoveel te gebeuren. Daarnaast hebben we inmiddels toch ook wel geleerd dat het aantal bolletjes of streepjes ontvangst toch ook niets hoeft te zeggen? Op dezelfde plek zie ik 4 bolletjes 4G op mijn iPhone 5s en mijn HTC One geeft maar 1 streepje. Als ik vervolgens een speedtest doe haal ik dezelfde resultaten. En ook verderop, waar ik met mijn iPhone 5s maar 1 bolletje heb, heb ik op mijn HTC ook nog 1 streepje (en nog steeds een behoorlijke snelheid).

Mijn beste ping resultaat is dit, alleen jammer dat er net even een push melding binnen kwam waardoor je nu niet ziet dat ik echt op het Vodafone 4G netwerk zit.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5496/12496034454_591ed39992.jpg

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 13:10
Sorcerer8472 schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 09:27:
Hoe kom je erbij dat dat van dezelfde mast is? Er zijn zat AIR-antennes zonder actieve 4G.

Overigens heeft de kaart van juli op allerlei plekken al minder goeie dekking dan de kaart met huidige dekking! Ten noorden van Utrecht bijvoorbeeld.
Nou.. Aangezien deze Vodafone mast de enige is in de nabije omgeving en ik zeker weet dat ik alledrie de signalen, 2G, 3G én 4G van dezelfde mast krijg.

Dan merk ik dus dat bij de lage frequenties 2G iets sterker is dan 4G (1 streeptje), en bij de hoge frequenties 3G iets sterker is dan 4G (ook weer ongeveer 1 streepje)
En dat blijft dan ook stabiel.
Misschien zou het ook aan mijn telefoon kunnen liggen hoor, alleen vind ik het uiterst frappant.

Zeker omdat het eerder in dit topic besproken was dat 4G in de praktijk niet 100% dezelfde dekking zal bieden als 2G nu, terwijl KPN bezig was om al zijn 2G (900 MHz) masten allemaal te voorzien van 4G (800 MHz) en daarmee vertelde dat ze hiermee eenzelfde dekking willen creëren als 2G nu.

Ook weet ik trouwens 100% zeker dat alle Vodafone masten waar het Antenneregister meldt dat er 4G is hier, ook daadwerkelijk 4G uit wordt gezonden. Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat er op sommige masten 4G tijdelijk werd uitgeschakeld. Ook loopt het antenneregister (wat al eerder aan bod kwam) achter op de daadwerkelijke uitrol. Alle LTE800 only masten hier zijn al een geruimde tijd ook voorzien van LTE1800.

Overigens vindt ik het ook vrij opmerkelijk dat de signaalsterkte van 4G achterloopt, vanwege het feit dat ze, volgens het Antenneregister beide op een hoger vermogen uitzenden dan 2G en 3G.

Of Vodafone laat zijn apparatuur in de praktijk (nog) niet op hun aangegeven vermogen uitzenden of er is iets aan de hand met mijn telefoon..
Merken jullie dit eigenlijk ook?

EDIT: Net heb ik toch nog even het Antenneregister bestudeert en ik ben tot de conclusie gekomen dat alle Vodafone masten en locaties helemaal op to date zijn!

Alle 4G locaties staan er nu op, inclusief die in het verre noordoosten :p
Alleen heb ik nog geen UMTS900 locatie mogen spotten, welke ik in het wild wel eventjes heb gezien. :+

[ Voor 10% gewijzigd door AlesT op 13-02-2014 13:20 ]

• Gaston
Mooi! Staan er ook masten op die nog niet de dekkingskaart staan?
AlesT: waar heb je die UMTS900 in het wild gezien dan? :P

Ik zie inderdaad weer dat de kaart bij is. Overigens heb ik hier wel een locatie waar ik maar 1 streepje haal terwijl GSM er dus met -55 dBm binnenkomt en UMTS ook met -60 ofzo. Dus tenzij dat komt doordat ik op een mast verderweg zit, wat ik niet kan checken, lijkt het daar wel uit te staan... Kan het helaas niet checken omdat ik geen cell-ID's e.d. zie.

• P.K.
  • Laatst online: 29-09 20:10
Kan het niet zo zijn dat er nu harder uitgezonden wordt door de 4G masten, die bieden per mast voorlopig dus meer dekking, dan een 2G mast. Maar die 2G masten zijn in de meerderheid en je zal bijna altijd dus een betere verbinding hebben met zon mast omdat die dichterbij is (vaak).

Zou het kunnen dat ze later, als alle masten AIR zijn, het vermogen per mast terugschroeven, waardoor de dekking vergelijkbaar wordt met 2G nu?
Weet niet hoe het zit met interference, wellicht dat er daarom nu AIR locaties zijn waar 4G uitstaat?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het heeft gewoon te maken met de complexiteit van het signaal. Een 2G signaal is veel simpeler van opzet dan 4G, de signaal icoontjes geven een combinatie weer van signaalsterkte en (vooral!) kwaliteit.

Zoals iedereen al gemerkt heeft, zelfs bij 1 streepje (op mijn nexus 5 ongeveer -106 dB) blijft de verbinding stabiel. Pas bij -118 dB verdwijnt het laatste signaalstreepje, maar de ervaring leert dat pas bij -125 dB de verbinding niet meer bruikbaar is. Bij -118 dB is de download ongeveer 7/8 Mbit/s en de upload 2/3 Mbit/s (KPN, zal bij Vodafone niet veel afwijken).

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De toestelfabrikanten moeten dus blijkbaar nog wat bijleren wanneer ze hoeveel balkjes/bolletjes gaan plaatsen bij 4G. Wat mij betreft mag dat gestandaardiseerd worden zodat we beter kunnen vergelijken.

• P.K.
The Wizard schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:58:
Het heeft gewoon te maken met de complexiteit van het signaal. Een 2G signaal is veel simpeler van opzet dan 4G, de signaal icoontjes geven een combinatie weer van signaalsterkte en (vooral!) kwaliteit.

Zoals iedereen al gemerkt heeft, zelfs bij 1 streepje (op mijn nexus 5 ongeveer -106 dB) blijft de verbinding stabiel. Pas bij -118 dB verdwijnt het laatste signaalstreepje, maar de ervaring leert dat pas bij -125 dB de verbinding niet meer bruikbaar is. Bij -118 dB is de download ongeveer 7/8 Mbit/s en de upload 2/3 Mbit/s (KPN, zal bij Vodafone niet veel afwijken).
Heb ook het idee dat de dB waardes lager zijn op 4G dan op 2G ook al sta je vlakbij met vrij zicht op de mast. Kan dat met die complexiteit te maken hebben?
Wizard: dat zei je al eerder, maar ik heb nooit ergens gezien dat er op die manier streepjes/bolletjes worden weergegeven. Dat is volgens mij altijd puur op vermogen. Hoewel het berekenen van vermogen nog best lastig is omdat meerdere masten tegelijkertijd op dezelfde frequentie uitzenden.

In theorie zou het opgevangen vermogen ongeveer gelijk moeten zijn volgens mij, bij gelijk vermogen. Helaas heb ik te weinig kennis om er verder wat over te kunnen zeggen.

4G kan inderdaad wel uit met minder vermogen. Een GSM-verbinding (voice) valt al weg bij -110 dBm ongeveer, vaak nog wat eerder. 3G wordt onbruikbaar rond de -115 dBm bij mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-02-2014 15:43 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je hebt voor een deel gelijk, ik ben er nog even ingedoken, in standby wordt idd de pure signaal ontvangst weer gegeven, niet meer en niet minder, en is totaal niet afhankelijk van de kwaliteit. Je kunt dus 4/5 strepen hebben, en toch een wegvallende gesprek.

Bij een actieve data/voice wordt de daadwerkelijke signaalkwaliteit weergegeven, je ziet ook wel vaak dat het aantal streepjes omhoog schiet of juist daalt, er is een 2-weg verkeer tussen de mast en de telefoon waarbij veel accurater de kwaliteit gemeten kan worden, dit is een continue proces, goede verbinding, weinig zendvermogen, etc. Daarom heb je bij slecht ontvangst ook veel meer last van dat de batterij sneller leegloopt, de smartphones maken nl. veel vaker verbinding dan de dumb-phones, en verbruiken elke keer meer vermogen om de verbinding in stand te houden/te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:13
Nu ook bereik in Deventer. Had al een paar weken bij de IJssel (aan de rand van de stad) af en toe bereik. Nu ook in een wijk aan de rand van het centrum. Hopen dat 4G nu blijvend is en niet tijdelijk weer uitgeschakeld gaat worden.

Steden hier in de omgeving zijn onlangs voorzien dus het zat er wel aan te komen.

Ping 40ms, 19Mbps down, 3.55 Mbps up. Met name de uploadsnelheid valt nog wat tegen.

Update: Heb in ieder geval bereik op zolder. Rest van het huis schiet hij terug naar 3G.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn1899 op 14-02-2014 09:43 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wizard: volgens mij is het zo dat de zendmast tijdens het bellen op 2G ook zelf het vermogen omlaag schroeft per timeslot. Vaak zitten gebruikers in de buurt van een mast en dan kunnen ze ipv bijvoorbeeld 10 Watt voor een timeslot ook gewoon 100 mW gebruiken.

Mijn Nokia heeft op veel locaties waar ik regelmatig ben nog geen 50 mW nodig om de zendmast te bereiken. Het lijkt mij mogelijk om met zeer precies energiebeheer flink veel stroom te besparen op mobiele terminals die vlakbij een zendmast zijn. Volgens mij passen ze dit ook toe omdat m'n Nokia tijdens een gesprek vaak fors lagere ontvangstwaarden opgeeft (bijv. -75 dBm vlakbij een mast die in idle met -50 binnenkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, de handset en de mast onderhandelen over de sterkte waarbij de verbinding stabiel blijft. Mooi systeem :). Volgens mij zit er ook nog wel verschil in de providers en de gebruikte apparatuur. Zou een leuk testje zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:19
Twee weken geleden in het centrum van Purmerend 1 dag 4G ontvangst, nu is het 4G signaal weer terug.
Nu maar hopen dat het zo blijft. ;)

4G signaal is er vandaag nog steeds :)
Ook maar even een speedtest gedaan, voor 4G nog geen echt hoge download
snelheid, de verbinding is wel zeer stabiel. Upload is wel aardig.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/rro3v8.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Megapaul op 15-02-2014 10:32 ]

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Dat is zeker laag, ik haal met 3G al eigenlijk altijd minimaal 10 mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Megapaul schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 20:05:
Twee weken geleden in het centrum van Purmerend 1 dag 4G ontvangst, nu is het 4G signaal weer terug.
Nu maar hopen dat het zo blijft. ;)

4G signaal is er vandaag nog steeds :)
Ook maar even een speedtest gedaan, voor 4G nog geen echt hoge download
snelheid, de verbinding is wel zeer stabiel. Upload is wel aardig.
[afbeelding]
Zo'n resultaten haalde ik de eerste 2-3 dagen ook. Daarna was de download al minimaal 15mbit. Waarschijnlijk duurt het finetunen een aantal dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

OmeJoyo

This is me

Laatst getest voor de Coolblue in Rotterdam, geloof dat 30/20 de capaciteit van mijn abonnement is, dus geen klagen.

http://www.speedtest.net/my-result/a/709575677

Overigens 3g hier thuis:
http://www.speedtest.net/my-result/a/691014563

TX, SafariFlow voor je scherpte.

Ik ben dit gewend met wifi :-P
http://www.speedtest.net/my-result/a/707832289

[ Voor 20% gewijzigd door OmeJoyo op 15-02-2014 13:52 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Ziet er goed uit!
2e geeft hij wel Ziggo Wifi aan btw.

Mijn test in Maastricht ging ook lekker: http://www.speedtest.net/my-result/a/734717626

[ Voor 45% gewijzigd door SafariFlow op 15-02-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:22

OmeJoyo

This is me

Sorry verkeerde :-P even de goede posten.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Zojuist 4G in Lelystad ontdekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Waar ergens in Lelystad dan? En hoe groot is het gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
robertwebbe schreef op zondag 16 februari 2014 @ 10:19:
Ik zit nu in "Boswijk" geen idee hoe groot dat gebied is... Ik ken Lelystad slecht.
http://www.speedtest.net/my-result/a/737779004
- Edit -
Centrum Lelystad bij het treinstation ook volop bereik, zou me niets verbazen als het een vlek van een paar kilometer doorsnee is.

[ Voor 34% gewijzigd door Chris.nl op 16-02-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

4G op station Blaak!
Wat een flinke upgrade is dat zeg, aangezien ik altijd een No service op het station had. Wel jammer dat zodra je het station voorbij bent en door de tunnel richting Zuid rijdt, je weer een No service krijgt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
robertwebbe schreef op zondag 16 februari 2014 @ 10:19:
In de trein rond Lelystad werkt het ook. Vrij lang 4G. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vanmorgen is er ook 2/5 streepjes 1800 MHz 4G op station Haarlem. Aan het signaal te zien verder in de richting van Heemstede wordt er as we speak geknutseld aan het signaal omdat op een ander stuk nu geen 3G is maar alleen 2G. Ik verwacht dat er nu masten geüpdate worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2014 @ 09:54:
Sinds vanmorgen is er ook 2/5 streepjes 1800 MHz 4G op station Haarlem. Aan het signaal te zien verder in de richting van Heemstede wordt er as we speak geknutseld aan het signaal omdat op een ander stuk nu geen 3G is maar alleen 2G. Ik verwacht dat er nu masten geüpdate worden.
Hoe kan je zien of het 1800 of 800 4G is?

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*#0011# op Samsung-telefoons (werkt wel bij 3G)
Fieldtest modus op 5c/5s (dan staat het bandnummer erbij, 3 = 1800 MHz)
Of een iPhone 5 hebben :+

[ Voor 1% gewijzigd door Sorcerer8472 op 17-02-2014 13:30 . Reden: 3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Band 20 is 800 MHz, Band 3 is 1800 MHz :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is het ook al zo bij VF dat je je 4G bundel gewoon weer in het buitenland kan gebruiken? Dat was in ieder geval wel zo met 3G!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Dat was bij 3G alleen mogelijk met de Vodafone Smart abbo's. Bij mijn weten is er behalve het allerduurste Red abbo hier nog geen oplossing voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Laatst online: 13:31
Wanneer komt Vodafone met 4G roaming?
http://www.nu.nl/tech/370...gen-4g-in-buitenland.html

:o

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 16:01
DennusB schreef op maandag 17 februari 2014 @ 11:48:
Is het ook al zo bij VF dat je je 4G bundel gewoon weer in het buitenland kan gebruiken? Dat was in ieder geval wel zo met 3G!
Bij mijn weten is dat alleen mogelijk met Red Plus. https://www.vodafone.nl/s...abonnement/red-plus.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Ik vraag me af of Vodafone al zijn werkzaamheden wel vermeldt op zijn site. Vandaag in Maastricht was er op een flatgebouw opeens een LTE800 only-mast verdwenen en stond er een grote kraan naast het flatgebouw, die nog bezig leek te zijn. Zouden ze de mast vervangen door een nieuwer type inclusief LTE1800? Want ik herkende het type mast eigenlijk niet (heeft er iemand wellicht een overzichtje met de type 4G-masten die Vodafone gebruikt?).
Nu is er vorige maand wel 50m verderop op een ander gebouw een andere mast geplaatst, die nog niet actief lijkt te zijn (er is ook nog geen spoor van die mast in het antenneregister te vinden). Zijn er elders in het land ook al oudere 4G-masten verdwenen? Ik ben benieuwd of er morgen een nieuw exemplaar staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Gaston op 17-02-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of zakelijke varianten (vanaf € 55 p/mnd sim-only, € 65 p/mnd met toestel; overigens met 1 GB buitenland + 2 GB binnenland, Red Plus is met 2 GB binnenland+buitenland). Ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Red Plus prijzen zijn inclusief BTW.

https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/tarieven/tarievenoverzicht_vodafone_red_plus_6_januari_2014.pdf

[ Voor 119% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Gastje8 schreef op maandag 17 februari 2014 @ 16:30:
Ik vraag me af of Vodafone al zijn werkzaamheden wel vermeldt op zijn site. Vandaag in Maastricht was er op een flatgebouw opeens een LTE800 only-mast verdwenen en stond er een grote kraan naast het flatgebouw, die nog bezig leek te zijn. Zouden ze de mast vervangen door een nieuwer type inclusief LTE1800? Want ik herkende het type mast eigenlijk niet (heeft er iemand wellicht een overzichtje met de type 4G-masten die Vodafone gebruikt?).
Nu is er vorige maand wel 50m verderop op een ander gebouw een andere mast geplaatst, die nog niet actief lijkt te zijn (er is ook nog geen spoor van die mast in het antenneregister te vinden). Zijn er elders in het land ook al oudere 4G-masten verdwenen? Ik ben benieuwd of er morgen een nieuw exemplaar staat.
Waarschijnlijk is de non-actieve mast de vervanger van de nu afgebroken mast. Die worden (in de ideale situatie) al gebouwd voordat de andere wordt afgebroken. Hier door wordt downtime in de betreffende regio voorkomen.

In welke straat was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
https://www.vodafone.nl/s...ng/dekkingskaart-4g.shtml

Hmm ze willen voor Juli een erg grote update doen:o
Naar November toe maar een beperkte update.. (wellicht uitrol 1800Mhz?)
En tevens best beperkt naar april 2015 toe. Wel redelijk landelijke dekking, desalniettemin blijft de veluwe een gatenkaas (Elspeet) en is het noorden ook niet geheel dekkend.. (wsl zelfs gprs..zoals Terschelling/Wezup), daar waar volgens het #fastforward plaatje landelijke dekking de bedoeling leek? https://www.vodafone.nl/4g/

Enfin, grote update t/m juli 2014 (80% NL dekking), mooi :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Laatst online: 29-09 16:48
Ook bijzonder is de dekking in Juli rond het Veluwemeer: wel het water bedekken, maar niet de A28 die daar vlakbij loopt en waar je struikelt over de masten. De pleziervaart en watersporter is blijkbaar een grotere markt dan de automobilist. Blijkbaar met moeite glasvezel naartoe te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
SafariFlow schreef op maandag 17 februari 2014 @ 18:18:
[...]

Waarschijnlijk is de non-actieve mast de vervanger van de nu afgebroken mast. Die worden (in de ideale situatie) al gebouwd voordat de andere wordt afgebroken. Hier door wordt downtime in de betreffende regio voorkomen.

In welke straat was dit?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VmmHGaw.png

Dat was de mast op de Dokter Bakstraat in het westen van Maastricht (zie afbeelding). De andere twee masten die op ltemasten.nl staan aangegeven als UMTS zijn inmiddels beide LTE (de rechter zowel 1800 als 800, van de rechter weet ik het niet). De rechter is een maand geleden geplaatst en staat nog niet in het antenneregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is wel vreemd aangezien de meeste glasvezel kabels van de backbones naar de snelwegen liggen.

Het was mij ook opgevallen, ik denk dat de masten wel allemaal aangepast gaan worden, de meeste locaties zijn combo masten waar KPN al 4G geactiveerd heeft/gaat activeren. Dus glasvezel ligt er al, andere VLAN erbij en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
AFAIK wil Vodafone niet meer afhankelijk zijn van KPN glas en dus eerst eigen glas neer leggen voordat 4G aan gaat.. Dit is tenminste wat ik in een jaarverslag (?) van Vodafone heb gelezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hadden ze wel wat eerder mee mogen beginnen dan, dan hadden ze gelijk met hoge snelheden kunnen uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik zie alleen dat ik het verkeerd heb gelezen en/of verkeerd in het geheugen had staan:

"Building for the future
• De extra netwerkinvesteringen van circa € 270 miljoen gebruikt Vodafone de komende drie jaar onder andere voor de uitrol van zijn netwerkinnovatieprogramma Fast Forward, waar de uitrol van het 4G-netwerk onderdeel van is. Daarnaast is het extra geld bestemd voor het verder verkleinen van zijn afhankelijkheid van KPN voor het aanbieden van vaste triple play-breedbanddiensten (internet, televisie, telefonie)."

Ze willen minder afhankelijk worden van KPN mbt Triple Play.. over 4G versus KPN staat er niks. Mijn vorige bericht kan dus de prullenbak in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 03-10 13:40
Kun je aan de vorm van de antennes zien van welke provider het is ?
Op ekkersrijt zijn ze volgens mij bezig met de bouw van een antenne lijken erg veel op de air antennes van Vodafone.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik vermoed dat KPN gewoon glasvezel levert voor Vodafone, het werken met VLAN's of een ander systeem (heb er niet zoveel verstand van deze zaken op backbone vlak) creëert gewoon een eigen netwerk.

KPN is de enige waarbij je duidelijk kan zien dat het KPN antennes zijn, deze zijn voorzien van sector strepen onderaan de antenne (1,2 of 3 strepen). Dat is bij elke antenne van KPN (uitzonderingen daargelaten).

Van Vodafone en T-Mobile is het lastiger, ik dacht dat ze dezelfde soort antennes gebruiken (even afgezien van AIR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb net iets ontdekt dat ik nog niet eerder heb gezien op mijn foto's van de AIR antenne's.

Op deze foto (http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/12324373904/) moet je even naar de onderkant kijken van de bovenste, korte antenne. Duidelijk te zien dat de antennekabels aan de onderzijde aangesloten worden. Op deze locatie staat 1800 MHz af en toe aan.

Op deze foto (http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/12386306964/) zie je nu duidelijk nog lege aansluitpunten op de linker korte antenne. Alleen de dunne kabels (voeding, aarding en aansturing) zijn aangesloten. Op deze andere locatie is nog nooit 1800 MHz waargenomen.

Lijkt me nu duidelijk waarom. De installatie gaat blijkbaar in verschillende stappen. Eerst de fysieke plaatsing, daarna het installeren van extra kabels en dan pas testen. Zal allemaal wel door verschillende aannemers via verschillende planningen worden uitgevoerd. Mocht je dus een AIR installatie bekijken, check dan ook even de kabels.

Ik heb ook dat extra kastje nog eens goed bestudeerd. Die hangt er volgens mij altijd (als de aansluitkabels er zijn), zal mogelijk te maken hebben met bliksembescherming. Er komen 2 dikke kabels aan, die gaan over naar 2 korte dunne kabels. Die gaan het kastje in. En dan komen er ook weer 2 korte dunne uit die naar de antenne gaan. Zal dus waarschijnlijk toch niet te maken hebben met 2G en 4G combinatie. Dan zal vast aan de andere kant van de kabel geregeld worden, waarschijnlijk door de single RAN apparatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 18-02-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Doet de bovenste AIR antenne GSM1800, LTE1800 en UMTS2100? Of hangt er nog een aparte UMTS antenne in de mast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dit zijn de enige antennes die er zijn dus dan moet wel 800 & 900 MHz op de lange zijn en 1800 en 2100 MHz voor de korte. Ik ga binnenkort ook eens in Eindhoven kijken om te zien wat ze daar met 2600 MHz doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, duidelijk. Weet je ook of er per frequentie/techniek 1 kabel naar de antenne gaat of heeft elke frequentie/techniek zijn eigen kabel? Op de foto bij je flickr account zit er bij de gebouw locatie meerdere kabels in de lange antenne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Laatst online: 03-10 13:40
De antennes zijn vrij lang ik gok rond de 2 meter, 3 stuks op 1 paal en helemaal wit en een kastje eronder. Ik zie geen strepen aan de onderkant. Volgens het antenne register zou er een UTMS mast al moeten staan.

Foto maken lukt niet, te ver weg om met telefoon te doen.

Net een vriend van mij gesproken en die bij dat installatie bedrijf werkte en doen voornamelijk alleen T-Mobile af en toe Vodafone en KPN. Maar KPN plakt er tape omheen.

[ Voor 24% gewijzigd door Cyrus The Virus op 18-02-2014 17:21 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
Vanaf de zomer!
http://www.nu.nl/tech/370...nationaal-4g-netwerk.html

Zou mooi zijn als ik dan ook gewoon mijn Red Business buitenland bundel in het buitenland kan gebruiken op 4G.

[ Voor 14% gewijzigd door Arjant2 op 18-02-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Laatst online: 13:31
Fantastisch nieuws :) Ook gelijk een hoop landen in 1x!

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderrNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09-2024
Heb nu op het werk (Barendrecht) en thuis (Bergen op Zoom) wel één streepje (-110dBm) 4g.

Download ~15mbit en upload ~3mbit. met HTC One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het begint pas leuk te worden bij -90 dBm en lager. -110 is al aardig op het eindje van de dekking en zal die volgens mij redelijk snel overschakelen naar 3G of 2G (als er betere dekking is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Valt mee, bij de meeste telefoons blijft de 4G verbinding behouden bij minimaal -120 dBm, bij -125 dBm is het signaal in de meeste gevallen te zwak.

Even een kleine denkfout correctie, het is -90 dBm en hoger ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3aanm
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Overtuigd en onderweg naar de vodafone website om eens een RED abo af te sluiten met 4G lukt het me niet de site te benaderen. Ben ik de enige die daar last van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Doet het hier. Wellicht een teken:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dat hoort thuis in, Meld hier uw kortingscodes/coupons, niet hier.

[ Voor 74% gewijzigd door janvanduschoten op 19-02-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Update dekkingskaart 19 februari 2014:

Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
  • Valkenburg a/d Geul
  • Vaals - Bocholtz
  • Lelystad
  • Buren
  • Gebied tussen Amsterdam en Purmerend
  • Swifterband
  • Kampen
  • Gebied ten zuiden van Drachten
  • Oosten van Meppel
  • Gebied ten noorden van Zwartsluis
  • Bathmen
  • Bunschoten-Spakenberg
Geen wijzigingen deze week wat betreft LTE1800.

[ Voor 20% gewijzigd door Gaston op 19-02-2014 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Gastje8 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 06:37:
Update dekkingskaart 19 februari 2014:

Huidige dekking
Wijzigingen LTE800:
  • Valkenburg a/d Geul
  • Vaals - Bocholtz
  • Lelystad
  • Buren
  • Gebied tussen Amsterdam en Purmerend
  • Swifterband
  • Kampen
  • Gebied ten zuiden van Drachten
  • Oosten van Meppel
  • Gebied ten noorden van Zwartsluis
  • Bathmen
  • Bunschoten-Spakenberg
Geen wijzigingen deze week wat betreft LTE1800.
Tof dat je hiervoor telkens de moeite neemt! IJsselmuiden mag er ook nog bij.
Daar kan ik er dit jaar ook nog 8 van aanmaken. DM staat hier ook open. Wel jammer dat de Friends and Family aanbiedingen wat lauwer zijn geworden in vergelijking met zo'n 14 maand geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
The Wizard schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:37:
Valt mee, bij de meeste telefoons blijft de 4G verbinding behouden bij minimaal -120 dBm, bij -125 dBm is het signaal in de meeste gevallen te zwak.

Even een kleine denkfout correctie, het is -90 dBm en hoger ;).
Hmm is even gekeken: heb hier (midden) in Huizen -114 dBM (rsrq dB -9?) LTE (op 3 hoog), net genoeg om een data verbinding mee op te zetten: (58 ping / 2,75 Mbit down/0,69Mbit Up). Dan moet ik 'm niet oppakken, dan gaat die naar -124 en schakelt die over naar -75dBm UMTS, die beter werkt 74ms ping / 13 down / 0,91up :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Net even een testje gedaan, ontvangst -112 dBm, ping 37 ms, download 21,4 Mbit/s / Upload 5,78 Mbit/s.
(Abonnement is 20/10).

Dit is wel op het KPN netwerk, misschien maakt het uit wat voor apparatuur er gebruikt wordt, en uiteraard de drukte op het netwerk.

-124 is idd onder de drempelwaarde van -120 voor een actieve dataverbinding en meestal zal deze dan ook overschakelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
Ik haal thuis met een dekking van -118/-120dBm 18.4 / 15.2 op de 6e etage (beneden 0 dekking). Ik denk dat jij écht op het randje zit @Hoowgii. Ik houd bovenstaande dekking in mijn hele woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:09
a3aanm schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:10:
Overtuigd en onderweg naar de vodafone website om eens een RED abo af te sluiten met 4G lukt het me niet de site te benaderen. Ben ik de enige die daar last van heeft?
hier ook problemen met de website. in ieder geval al hele middag dat ik er niet op kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 16:01
Arjant2 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:47:
[...]

hier ook problemen met de website. in ieder geval al hele middag dat ik er niet op kom.
Bij mij is de vodafone website ook kapot.
Pagina: 1 ... 15 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.