[Vodafone] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 86 Laatste
Acties:
  • 617.013 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 22:51
Opzich was de 3G-dekking altijd al drama op de TU Delft. Eigenlijk is het nog steeds matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Er was afgelopen week een reportage op omroep Brabant waar te zien is dat Vodafone een nieuwe mast aan het bouwen is ("greenfield site", dus zo'n hoge vakwerkraster mast). Het dorpje had al jaren geklaagd over gebrek aan dekking. Volgens de Vodafone woordvoerder/woordvoerder van de aannemer lag het plaatsje tussen 2 masten in, waardoor er al jaren bijna geen dekking was. Op de vraag wanneer 4G kwam werd verteld dat dit vermoedelijk begin 2015 aangezet zou worden. Wel had het dorpje vanaf nu 3G dekking.

Kortom: de verklaring van de masten op zeer landelijke locaties kan wel eens zijn dat Vodafone nu eerst met spoed de 3G dekkingsgaten aan het vullen is en dus volop bouwt aan masten op het platte land. Masten met glasvezel krijgen ook meteen 4G, nieuwe masten zonder glasvezel krijgen nu 3G en pas later 4G.

Zou het zo kunnen zitten? Vodafone was nog druk met het upgraden van het netwerk met EDGE op slecht bedekte plaatsen om daar vervolgens 3G naartoe te halen. Is dit nog de laatste stuiptrekking van de oude 3G uitrol zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Hoe graag ik z.s.m. een landelijke 4G dekking wil zien, is het verbeteren van de 3G dekking ook geen overbodige luxe. Net als met de 4G dekking, vind ik de 3G dekking ook een gatenkaas (hoewel de gaten natuurlijk kleiner zijn). Er zit geen logica in naar mijns inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:56

TMC

RnB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:21:
Hoe graag ik z.s.m. een landelijke 4G dekking wil zien, is het verbeteren van de 3G dekking ook geen overbodige luxe. Net als met de 4G dekking, vind ik de 3G dekking ook een gatenkaas (hoewel de gaten natuurlijk kleiner zijn). Er zit geen logica in naar mijns inzien.
Bovendien klopt het vaak totaal niet met de kaart. Bijvoorbeeld tussen Delft en Den Haag zijn er ongelofelijk veel zwakke plekken, terwijl je volgens het kaartje overal minimaal 7,2 mbit/s moet hebben. Tja, mooi niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 13:10
Is het jullie trouwens wel eens opgevallen dat, ondanks dat Vodafone misschien een iets minder fijnmaziger dekking biedt, wel een aanzienlijk hoger vermogen op de masten uitzendt?

Het viel me op toen ik de telefoonmast hier in de buurt opzocht op het Antenneregister.
De mast wordt door alle drie de providers gebruikt, alleen thuis merk ik een stuk beter signaal van Vodafone dan van KPN en T-Mobile.

Het blijkt dus voor bijvoorbeeld UMTS dat KPN tussen de 22 en de 25 dBw per antenne uitzendt.
T-Mobile meestal op 25 dBw en Vodafone zijn UMTS masten tussen de 27 en de 29 dBw.

Bij LTE is het verschil tussen Vodafone en T-Mobile (1800 MHz) nóg groter.
Waar T-Mobile zijn LTE1800 antenne op 18 dbW uitzendt, zendt de LTE1800 antenne van Vodafone op 32 dBw vermogen uit.

Dat lijkt mij toch wel een aanzienlijk verschil en het verklaart toch misschien wel waarom Vodafone zijn bereik in ieder geval hier soms gewoon beter is dan dat van de twee concurrenten, ondanks dat die twee wel meer masten hier hebben staan in Amstelveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 11:01

The Wizard

Moderator Mobile
Maar dat wil niet zeggen dat de verbinding stabieler is. Je telefoon is wel begrenst op een max zendvermogen. fijnmazigheid is in bijna alle gevallen beter/stabieler en batterijzuiniger dan een mast die meer vermogen uitzend.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Is het dan eigenlijk geen nepperij? Het signaal van de mast bereikt de telefoon wel, maar zodra je met je telefoon terug zend, red ie het niet. Of is dit te simpel gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die verschillen in ontvangst kunnen ook liggen aan de richting waarnaar ze uitzenden.

De antennes van Vodafone zijn volgens mij wel heel erg okee. Ik maak het eigenlijk nooit mee dat ik met nul streepjes 3G niet tóch data erdoorgeperst krijg bij Vodafone, op redelijke snelheid ook.

Op 2G trouwens wel, maar wellicht is m'n SGS3 niet zo heel goed in 2G :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Over het terugzenden is inderdaad wel iets over te zeggen, alleen de hoofdstraalrichting is in dit geval bij alle drie 90, 210 en 300 graden.
Of door hogere vermogen van Vodafone, de telefoon ook harder moet zenden betwijfel ik.

Op de mast zelf hangt de KPN antenne helemaal bovenaan, vlak daaronder die van Vodafone en iets daaronder die van T-Mobile.
Alle drie bieden ze UMTS en LTE op de mast aan. KPN biedt óók op UMTS900 aan, waardoor hun 3G signaal wel wat sterker is.
Wat me trouwens ook opvalt is dat T-Mobile hier in Amstelveen (en ook een stuk van Amsterdam) op best wel veel masten GSM (zowel 900 als 1800) heeft uitgezet. Ook KPN heeft nauwelijks nog GSM1800 antenne's actief.

Over UMTS900 gesproken. KPN heeft zo'n beetje elke UMTS2100 locatie voorzien van UMTS900.
Er zijn zélfs enkele UMTS900 locaties bijgekomen (op GSM900 only locaties).
Van T-Mobile zijn UMTS900 is nog nergens iets terecht van gekomen en van Vodafone weet ik alleen dat er op beperkte schaal tests lopen, maar deze nog niet publiek gemaakt kunnen worden.

Er moet namelijk nog gewacht worden op de volledige herkaveling van het 900 MHz spectrum.
Zodra dat voltooid is en dus elke provider zijn definitieve plekje heeft in het 900 Mhz spectrum zal ook Vodafone meer kwijt kunnen over UMTS900.
Of het ook daadwerkelijk uitgerold wordt kan ik niets over zeggen.
Wel is het trouwens zo dat het op de vernieuwde SingleRAN locaties heel gemakkelijk wordt om UMTS900 in te schakelen.

Wat trouwens ook nog steeds zo is, is dat er nog steeds géén nieuwe antennelocaties van Vodafone toe worden gevoegd in het Antenneregister. Al is dit nu wel nog beperkt tot de LTE masten.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de LTE800 dekking in Noord-Oost Nederland, ten oosten van Assen.
Op het Antenneregister is hier op 10-1-2014 een nieuwe Vodafone mast geplaatst.
Dit is exact de mast die in zijn eentje in de wijde omgeving LTE uitzendt, volgens Vodafone zijn dekkingskaart.
Waarom het zo is dat er geen nieuwe Vodafone LTE antenne's worden toegevoegd blijft mij een raadsel..

[ Voor 23% gewijzigd door AlesT op 17-01-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AlesT schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:28:
Over het terugzenden is inderdaad wel iets over te zeggen, alleen de hoofdstraalrichting is in dit geval bij alle drie 90, 210 en 300 graden.
Of door hogere vermogen van Vodafone, de telefoon ook harder moet zenden betwijfel ik.
Ik had het niet over die ene mast, maar meer in het algemeen :). Als de spreiding tussen de masten groter is dan bij de andere providers, en Vodafone perst er meer vermogen uit, dan zal de telefoon op dezelfde afstand harder zenden als van de andere providers een mast dichterbij staat :).
Over UMTS900 gesproken. KPN heeft zo'n beetje elke UMTS2100 locatie voorzien van UMTS900.
Er zijn zélfs enkele UMTS900 locaties bijgekomen (op GSM900 only locaties).
Van T-Mobile zijn UMTS900 is nog nergens iets terecht van gekomen en van Vodafone weet ik alleen dat er op beperkte schaal tests lopen, maar deze nog niet publiek gemaakt kunnen worden.
UMTS2100 locaties met UMTS900? Niet bij UMTS-only masten (waar KPN nog een behoorlijk aantal van heeft).

In mijn directe omgeving is nog geen UMTS900 mast te bekennen (helaas), terwijl hier de ombouwfase al sinds juni 2013 afgerond is. Blijkbaar zijn nog niet alle gebieden omgezet naar de nieuwe/veranderde frequenties.
Wat trouwens ook nog steeds zo is, is dat er nog steeds géén nieuwe antennelocaties van Vodafone toe worden gevoegd in het Antenneregister. Al is dit nu wel nog beperkt tot de LTE masten.
Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de LTE800 dekking in Noord-Oost Nederland, ten oosten van Assen.
Op het Antenneregister is hier op 10-1-2014 een nieuwe Vodafone mast geplaatst.
Dit is exact de mast die in zijn eentje in de wijde omgeving LTE uitzendt, volgens Vodafone zijn dekkingskaart.
Waarom het zo is dat er geen nieuwe Vodafone LTE antenne's worden toegevoegd blijft mij een raadsel..
Klopt, de LTE masten worden slecht geupdate, aan wie dat ligt zoekt het Antenneregister nog uit. De provider moet binnen 30 dagen de actieve mast aanmelden, blijkbaar loopt dat (nog) niet zo soepel.

Hier zie je ook dat veel Vodafone locaties nog missen:
https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.k6r-ut2vzqtY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
The Wizard schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:01:

UMTS2100 locaties met UMTS900? Niet bij UMTS-only masten (waar KPN nog een behoorlijk aantal van heeft).

In mijn directe omgeving is nog geen UMTS900 mast te bekennen (helaas), terwijl hier de ombouwfase al sinds juni 2013 afgerond is. Blijkbaar zijn nog niet alle gebieden omgezet naar de nieuwe/veranderde frequenties.
Sorry, ik bedoelde eigenlijk met UMTS2100 locaties de locaties waar dus ook GSM900 en 1800 zijn en LTE zijn.

Het is inderdaad niet zo dat er UMTS2100 only locaties zijn waar ook UMTS900 is, simpelweg omdat er daarvoor een extra antenne nodig is.

Dat is net zoals bij Vodafone zo met de nieuwe AIR antenne's, een korte voor de lage frequenties en een lange voor de hoge frequenties.

Het is alleen hier wel zo dat er hier een aantal GSM900 only locaties zijn, die allemaal nu ook voorzien zijn van UMTS900.
Dit betekent effectief eigenlijk dat elke KPN mast in deze regio (Amstelveen, Schiphol, Aalsmeer & Uithoorn)
voorzien is van UMTS900.

Tegelijkertijd zijn op die KPN masten ook GSM1800 uitschakelt (op een paar na).
Zou dit misschien te maken kunnen hebben dat de mast en BSC misschien niet zoveel verschillende vormen van techniek en frequentie aan kan, of zou het misschien zijn KPN op den duur LTE1800 wil activeren?

KPN heeft voor de uitrol van LTE en UMTS900 geen antenne's vervangen, alleen de BSC cq. backbone.
T-Mobile heeft dat eigenlijk ook niet gedaan, op een paar locaties na.
Wat opvalt is dat op die locaties waar T-Mobile de antenne heeft vervangen, nu alleen UMTS en LTE wordt uitgezonden. Geen GSM, op zowel 900 MHz als 1800 MHz, meer.
Dit kan echter ook tijdelijk zo zijn aangeven in het Antenneregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
KPN gaat zeker LTE-1800 uitrollen, dus ik verwacht dat zij er bewust voor gekozen hebben om op de 1800 band capaciteit vrij te maken. Dat is ook wel logisch: de 1800 band was bij KPN slechts een aanvulling op de landelijke GSM-900 dekking. De GSM 1800 band werd puur ingezet voor extra GSM capaciteit en om ook voldoende ruimte te houden voor de eerste vorm van "snel" mobiel internet via GPRS. Voor die tijd moest je echt vanaf je mobiele telefoon inbellen naar een datanummer van je (internet) provider. Heel traag! Nu vinden we GPRS tergend traag omdat de browsers van nu veel meer data kunnen showen.

KPN had het grootste deel van Nederland met GSM-1800 bedekt. Als zij die band nu vrijmaken kan op die plaatsen waar veel capaciteit nodig is de 4G dekking snel uitgebreid worden met 4G-1800 capaciteit. Laten we zeggen: het dekkingsgebied waar T-Mobile nu 4G heeft, dat zijn de plekken waar KPN ook vrij snel 4G-1800 zal bouwen. Vermoedelijk als ze klaar zijn met het uitrollen van 4G-800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AlesT schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:20:
[...]

Sorry, ik bedoelde eigenlijk met UMTS2100 locaties de locaties waar dus ook GSM900 en 1800 zijn en LTE zijn.

Het is inderdaad niet zo dat er UMTS2100 only locaties zijn waar ook UMTS900 is, simpelweg omdat er daarvoor een extra antenne nodig is.
Dat leek me ook al stug :). Wat wel heel goed mogelijk is, is dat KPN de UMTS only locaties straks gaat gebruiken voor LTE1800.
Het is alleen hier wel zo dat er hier een aantal GSM900 only locaties zijn, die allemaal nu ook voorzien zijn van UMTS900.
Dit betekent effectief eigenlijk dat elke KPN mast in deze regio (Amstelveen, Schiphol, Aalsmeer & Uithoorn)
voorzien is van UMTS900.
Slimme zet. Ik hoop dat ze snel doorgaan met de 3G900 uitrol, in de Antenneregister zie ik zo geen nieuwe regio's.

Ik kan helaas niet zien op mijn telefoon (Nexus 5) met welke frequentie de telefoon verbonden is. Weet iemand daar nog een Android app voor?
Tegelijkertijd zijn op die KPN masten ook GSM1800 uitschakelt (op een paar na).
Zou dit misschien te maken kunnen hebben dat de mast en BSC misschien niet zoveel verschillende vormen van techniek en frequentie aan kan, of zou het misschien zijn KPN op den duur LTE1800 wil activeren?
Dat is wel interessant, ook wel logisch. Bijna elke telefoon kan via 3G bellen dus de behoefte is ook niet meer zo groot. Met 3G900 erbij is er meer dan voldoende capaciteit. De techniek moet het zeker wel aankunnen, dus ik denk zoals je al aangeeft, dat het een voorbereiding is op LTE1800. Misschien gaat KPN ons daar nog mee verrassen...
KPN heeft voor de uitrol van LTE en UMTS900 geen antenne's vervangen, alleen de BSC cq. backbone.
T-Mobile heeft dat eigenlijk ook niet gedaan, op een paar locaties na.
Wat opvalt is dat op die locaties waar T-Mobile de antenne heeft vervangen, nu alleen UMTS en LTE wordt uitgezonden. Geen GSM, op zowel 900 MHz als 1800 MHz, meer.
Dit kan echter ook tijdelijk zo zijn aangeven in het Antenneregister.
Klopt, KPN vervangt (bijna) geen antennes, ook al zeggen ze van wel. T-Mobile doet het mondjesmaat en over Vodafone weet ik het niet. Is dat een vereiste bij Vodafone, eerst AIR antennes en daarna LTE?

Zou wel vreemd zijn dat T-Mobile geen GSM netwerk meer in de lucht houdt. Hun eigen dekkingskaart laat daar geen gaten zien. Er gaat wel meer fout bij het Antenneregister, dus het verbaast me niks :).

Interessant feitje over de AIR antennes:
Tot 8 GSM providers
Tot 4 WCDMA providers (2x2 MIMO)
Max 20 MHz LTE (2x2 MIMO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49

robertwebbe

Robert Webbe

ucsdcom schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:00:
[...]
Voor die tijd moest je echt vanaf je mobiele telefoon inbellen naar een datanummer van je (internet) provider. Heel traag! Nu vinden we GPRS tergend traag omdat de browsers van nu veel meer data kunnen showen.
[...]
O ja, CSD was 9.6 kbps en veel later werd het zelfs nog HSCSD met maar liefst 14.4 kbps.
Via mijn Nokia 9000 Communicator haalde ik in 1996 zo mijn POP3 mail binnen.

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/--pENZeC9ERQ/UH_D3Kmq24I/AAAAAAAAACk/30wkMenVboY/s1600/nokia9000.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 18-01-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft het harder zenden van mobieltjes: als de AIR-antennes van Vodafone inderdaad betere ontvangst hebben, dan is het niet nodig voor mobieltjes om harder te zenden. Doordat Vodafone aparte panelen gebruikt (groot voor laag, klein voor hoog) kunnen ze hier wellicht wat winst behalen. Op sommige plekken (bij winkelcentrum Utrecht Overvecht) zijn de panelen ook op andere plekken geplaatst, zodat de hoge frequenties verder komen en de lage wat minder ver.

Het verdwijnen van GSM1800 kan inderdaad een voorbode zijn voor LTE1800 waarbij ze de hele 20 MHz gebruiken en dus 100 Mbps kunnen bieden en straks met LTE Advanced carrier aggregation zelfs 150 Mbps. Lijkt me alleen lastig op plekken waar veel toeristen komen en waar je veel 2G-capaciteit nodig hebt, zoals bijv. de Dam / CS in Amsterdam. Ben benieuwd hoe ze dat oplossen, en of er wel een oplossing nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Als ik de toeristen op de Dam zo bekijk zie ik voornamelijk Android's en iPhones. Die kunnen prima met 3G omgaan en voor degenen die nog een simpele 2G Nokia hebben is een klein beetje spectrum wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 10:13
Nu in Velp bij Arnhem ook 4G.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 16:48:
Als ik de toeristen op de Dam zo bekijk zie ik voornamelijk Android's en iPhones. Die kunnen prima met 3G omgaan en voor degenen die nog een simpele 2G Nokia hebben is een klein beetje spectrum wel voldoende.
Op zich ook een punt. Smartphonepenetratie van toeristen wordt ook snel groter natuurlijk.

Daarnaast heeft KPN best veel microcellen langs het Damrak geïnstalleerd. Frequenties kunnen daardoor heel vaak gerecycled worden, wat bij macrocellen niet zo snel al kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Over Amsterdam gestoken, volgens de kaart van Vodafone is deze volledig gedekt door 4G op 1800 MHz. Toch is dat in de praktijk lang niet altijd het geval, ook in het centrum kan dat gewoon per straat verschillen (iPhone 5).

Ik snap niet hoe dat kan, want 3G heb je wel overal. Het lijkt er dus op dat de 4G-kaart 'optimistischer' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
De Vodafone kaart is vermoedelijk ook wat optimistischer, dat zie je ook bij T-Mobile. Bij KPN klopt de kaart veel beter, maar ook die zal niet 100% de praktijk volgen. Alle dekkingskaarten zijn gebaseerd op berekeningen en de providers bepalen welke waarden op de kaart als voldoende dekking worden weergegeven.

Wat ook nog verschil kan maken: een provider bepaalt onder welke minimum ontvangstwaarde je toestel van 4G naar 3G of zelfs 2G moet overschakelen. Er kan dus heel goed in een straatje nog 4G dekking zijn, maar die komt onder de grenswaarde, waardoor je toestel naar 3G of 2G wordt gehaald.

[ Voor 31% gewijzigd door ucsdcom op 19-01-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Sinds kort heeft Vodafone in Amsterdam nagenoeg als zijn bestaande masten die nog niet voorzien waren van LTE, hiervan voorzien.

Morgen komt er hierover (naar alle waarschijnlijkheid) nog een kaartupdate en zal ook op een paar andere plekken de LTE1800 dekking verbetert zijn.
Buiten het feit dat er uiteraard ook wat LTE800 dekking bijkomt.

Een goede indicator over waar 4G geactiveerd wordt is het Vodafone Forum, bij het Fast Forward topic.
Als je eens goed kijkt naar de manieren hoe ze de onderhoud communiceren, heb je al gauw door dat de Netwerkverbeteringen altijd betekenen dat er op die de mast in ieder geval 4G Ready wordt gemaakt.
(En als je dat misschien niet vindt, dan vertel ik het je bij deze ;))

@ucsdcom: ik ken ook een paar locaties waar de dekkingskaart aangeeft dat daar maar max 3.6 mbit/s behaald kan worden, maar waar ik toch rond de 20 haal.
Ook een aantal LTE1800 locaties die al geactiveerd zijn, staan nog niet allemaal op de dekkingskaart en op een aantal locaties wordt de LTE1800 dekking zelfs slechter ingeschat dan in werkelijkheid

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 19-01-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nevermind, te snel gelezen.

[ Voor 87% gewijzigd door EWK op 19-01-2014 15:06 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 21:32
Sinds kort 4G van Vodafone en dan is mijn ervaring dat in Rotterdam Noord en Den Haag het bereik nooit beter is dan 1/2 streepjes (van de 5) op mijn HTC One. De verbinding is/lijkt vlotter dan met 3G. Vooralsnog wel tevreden maar ik ben geen beller (haal meestal nog geen uur in de maand) dus geen idee of dit 'slechte' bereik invloed heeft op mijn bereikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Op www.4gdekking.nl staat onderaan een overzicht van de dekkingspercentages nu van de 4 providers met een 4G licentie. (Die er ook iets mee gaan doen, dus exclusief Ziggo). Vodafone loopt daarbij voor op T-Mobile in percentage. Dus zowel in % bedekte populatie als in bedekt landoppervlak. Die voorsprong is vooral in december en januari opgebouwd. Dus in cijfers hebben die extra masten op het platteland zin gehad. Begin december 2013 had Vodafone nog ca. 7% van de bevolking bedekt, T-Mobile 6,5% en KPN 71%.

Verder zie ik werkzaamheden aan masten waar KPN nog geen 4G dekking heeft. Bijvoorbeeld rond Steenwijk. Het zou wel een stunt zijn als Vodafone daar nu al een goede 4G dekking uitrolt, terwijl KPN ondanks zijn voorsprong daar nog niet zover is.

Kijk ook eens naar de dekking per gemeente: http://www.4gdekking.nl/4g-dekking-gemeente/

[ Voor 60% gewijzigd door ucsdcom op 19-01-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Tsja, dan praat je weer over 1 mast in een plaats... Aan zulke dekking heb je echt niks. KPN heeft het grootste gedeelte van Nederland al gehad en maakt zich echt niet druk om 1 geactiveerde Vodafone mast in een plaats waar ze toevallig nog geen dekking hebben. In die tijd dat Vodafone die 6 masten geactiveerd heeft, heeft KPN bijna geheel Friesland gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 16:01
Idd. Ik vind de uitrol van Vodafone voorlopig ook nog erg traag gaan. Als je kijkt naar het verschil tussen KPN en Vodafone is dat echt extreem. Waar Vodafone een paar kleine gebieden heeft voorzien van LTE (800) heeft KPN een zeer groot gebied voorzien van LTE.

Vodafone (groen = nieuw):
Afbeeldingslocatie: http://d.pr/i/ok34+

KPN (groen = nieuw):
Afbeeldingslocatie: http://d.pr/i/1RJD+
Bron: 4gdekking.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Op de kaart van Vodafone mist nog Roermond en maasbracht etc, dus niet helemaal up-to-date. Maar wat betreft de snelheid van uitrollen hebben jullie gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vodafone heeft idd meer locaties al voorzien van 4G, maar zolang ze dat niet officieel maken door op de dekkingskaart te laten zien, kun je die ook niet mee nemen. Dat geldt ook voor KPN, die loopt ook achter met de dekkingskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
Untouchablezz20 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:01:
Op de kaart van Vodafone mist nog Roermond en maasbracht etc, dus niet helemaal up-to-date. Maar wat betreft de snelheid van uitrollen hebben jullie gelijk.
Klopt kaart is inderdaad niet helemaal up-to-date maar hij illustreert mijn punt wel. Het gaan allemaal nog niet zo snel, maar misschien moet die beloofde versnelling van hun nog komen. En nog steeds niks van die postcode check gehoord, ben benieuwd of die ooit nog gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Sommige masten slaan ook nergens op, zoals die tussen zwolle en Staphorst.
Daar wonen drie geiten en koe. Leuk voor de vierkante kilometers, maar slechts weinig mensen die ze er een plezier mee doen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Relatief gezien vind ik het best snel gaan anders. Tien jaar geleden duurde het een dikke 2 jaar voordat je kon spreken voordat je kon spreken van landelijke 3G dekking. En met 2G, met de start van Libertel, duurde het zelfs ruim 3 jaar. Ik denk dat het nu "slechts" 1 tot 1,5 jaar gaat duren. Even een paar keer knipperen met je ogen en het is voorbij.

Wat betreft de uitfasering van 2G waar in dit topic druk over wordt gefantaseerd: ik denk dat de komende jaren 2G nog wel zal blijven bestaan, al is het maar 1 simpel 200 kHz GSM kanaaltje. Vergeet niet dat Vodafone heel veel machine to machine klanten heeft. Denk bijvoorbeeld ook aan het opsporingssysteem in Ferrari, Maserati en Bentley. Men zal vast een contract hebben gesloten dat dit langdurig ondersteund moet blijven worden. Volgens mij is dit rond 2007 gestart en ik denk dat er een periode van 20 jaar afgesproken zal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door robertwebbe op 19-01-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Leuk verhaal van iemand die bij Vodafone Libertel NV werkzaam is, maar KPN doet het toch echt een stuk sneller. Tegen de tijd dat Vodafone landelijk dekkend is, is KPN 10x zo fijnmazig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik spreek hier overigens op persoonlijke titel. En mijn insteek is het verschil met het verleden, niet in de vergelijking met andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

GWashington schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:55:
Idd. Ik vind de uitrol van Vodafone voorlopig ook nog erg traag gaan. Als je kijkt naar het verschil tussen KPN en Vodafone is dat echt extreem. Waar Vodafone een paar kleine gebieden heeft voorzien van LTE (800) heeft KPN een zeer groot gebied voorzien van LTE.

Vodafone (groen = nieuw):
[afbeelding]

KPN (groen = nieuw):
[afbeelding]
Bron: 4gdekking.nl
Aah, ik was bijna blij te zien dat regio Etten-Leur, Oudenbosch groen was, omdat ik geregeld in Roosendaal te vinden ben. Maar, Roosendaal is dus niet gekleurd. ;(
Ik zie trouwens dat Dordrecht ook groen is, maar ik kan me niet heugen daar een 4G verbinding te hebben. Groen = dus erg nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWashington
RnB schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:33:
[...]

Aah, ik was bijna blij te zien dat regio Etten-Leur, Oudenbosch groen was, omdat ik geregeld in Roosendaal te vinden ben. Maar, Roosendaal is dus niet gekleurd. ;(
Ik zie trouwens dat Dordrecht ook groen is, maar ik kan me niet heugen daar een 4G verbinding te hebben. Groen = dus erg nieuw?
Groen is van +/- laatste maand. In Dordrecht is inderdaad 4G maar er zitten nog wel veel gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 29-09 20:10
EWK schreef op zondag 19 januari 2014 @ 19:49:
Sommige masten slaan ook nergens op, zoals die tussen zwolle en Staphorst.
Daar wonen drie geiten en koe. Leuk voor de vierkante kilometers, maar slechts weinig mensen die ze er een plezier mee doen.
Je kan ook overdrijven he, die mast dekt weldegelijk een plaatsje met een paar duizend inwoners. :D :+

Logica ontbreekt nogal idd...

[ Voor 3% gewijzigd door P.K. op 19-01-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Wat ik bij alle reacties lees, al was het maar tussen de regels door, dat we allemaal proberen de logica te ontdekken waarom Vodafone op deze manier uitrolt. Is dit in voorbereiding op een grote verrassing of spelen er problemen met oude masten die vervangen moeten worden voor de volgende fase los kan. Is er iets mis gegaan in de planning of vult Vodafone nu eerst de meest nijpende gaten voor de 4G uitrol op afstand kan worden ingeschakeld. Ik ben nog steeds rete nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ucsdcom schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:36:
Wat ik bij alle reacties lees, al was het maar tussen de regels door, dat we allemaal proberen de logica te ontdekken waarom Vodafone op deze manier uitrolt. Is dit in voorbereiding op een grote verrassing of spelen er problemen met oude masten die vervangen moeten worden voor de volgende fase los kan. Is er iets mis gegaan in de planning of vult Vodafone nu eerst de meest nijpende gaten voor de 4G uitrol op afstand kan worden ingeschakeld. Ik ben nog steeds rete nieuwsgierig!
Ja, het zou mooi zijn als de dekking die we nu zien, eigenlijk de laatste gaten zijn in de dekking die Vodafone stiekem al heeft, en straks met één druk op de knop heel Nederland gedekt is. Maar die vlieger gaat vast niet op.

Ik ben Vodafone klant sinds het jaar Libertel en wanneer ik het binnen dat tijdsbestek bekijk besef ik dat ik nu ongeduldig aan het mierenneuken ben over een half jaartje / jaartje eerder of later 4G op mijn woon- werklocatie. Desalniettemin is dit topic daarom eigenlijk een stukje dagelijks leesvoer. De ene week plaatsen we berichten vanuit de sfeer "Vodafone is/wordt de beste provider" en de andere week gaat het weer richting "Vodafone is het nieuwe T-Mobile aan het worden".... De tijd zal het leren, game on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-10 13:32
robertwebbe schreef op zondag 19 januari 2014 @ 19:53:
Relatief gezien vind ik het best snel gaan anders. Tien jaar geleden duurde het een dikke 2 jaar voordat je kon spreken voordat je kon spreken van landelijke 3G dekking. En met 2G, met de start van Libertel, duurde het zelfs ruim 3 jaar. Ik denk dat het nu "slechts" 1 tot 1,5 jaar gaat duren. Even een paar keer knipperen met je ogen en het is voorbij.
dit kun je toch niet met droge ogen verkondigen, als je concurrent, door jullie marketing afdeling laatdunkend aangeduid als "die groenen" al bijna heel Nederland van 4g heeft voorzien? Overigens laat ook de 3g dekking op vele locaties nog te wensen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 11:33
stijnec1 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:26:
[...]

dit kun je toch niet met droge ogen verkondigen, als je concurrent, door jullie marketing afdeling laatdunkend aangeduid als "die groenen" al bijna heel Nederland van 4g heeft voorzien? Overigens laat ook de 3g dekking op vele locaties nog te wensen over.
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Laten we hopen dat 4G een stuk betere dekking geeft dan 3G want dat is zelfs in de Randstad op veel plaatsen nog matig (at best!)
Buiten moeten gaan staan om fatsoenlijk te kunnen bellen is echt niet meer van deze tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjant2 op 20-01-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Buiten bellen moet in principe verleden tijd zin als VoLTE en LTE800 goed werken, maar tot die tijd is het drama ja... Of nouja drama is een groot woord, maar je kan vind ik ook niet verwachten dat je op een hoge frequentie een goede dekking kan realiseren..

[ Voor 37% gewijzigd door RadioAir op 20-01-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stijnec1 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 08:26:
[...]

Vanwege die droge ogen moet hij juist een paar keer knipperen ;)

Verder is het inderdaad waar; de ene week hulde, de andere week hoon. De tijd zal het leren... KPN heeft gewoon alles en iedereen verrast met hun nieuwe netwerkstrategie...

Aan de andere kant heeft Vodafone nu ook een nieuw type antennes die in theorie toch wel beter presteren dan die van de concurrentie. Ben benieuwd hoe zich dat straks vertaalt in netwerkkwaliteit, maar ik heb het idee dat 3G in de randstad toch echt verbeterd is. Nergens hapert het meer of is het traag voor m'n gevoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Sorcerer8472 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:17:
[...]

Aan de andere kant heeft Vodafone nu ook een nieuw type antennes die in theorie toch wel beter presteren dan die van de concurrentie. Ben benieuwd hoe zich dat straks vertaalt in netwerkkwaliteit, maar ik heb het idee dat 3G in de randstad toch echt verbeterd is. Nergens hapert het meer of is het traag voor m'n gevoel...
In mijn beleving is de verbetering begonnen sinds de uitrol van dc-hsdpa+. Toen ging 3G ineens bijna overal van ~5 mbit/s naar ~20 mbit/s en sindsdien is het bereik en de stabiliteit geleidelijk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ze toen ook deden was de minimumsnelheden van oude abonnees omhoog gooien. Kan me voorstellen dat dat ook helpt omdat trage downloaders relatief veel overhead veroorzaken; liever veel piekjes dan één deken van meerdere clients die traag content binnenhalen. Maar da's maar een theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 11:33
[b]Sorcerer8472 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:17

Moet je toch eens bij mij in de straat komen proberen (buitenwijk Den Haag) ;)
Buiten op straat is het al drama en vaak maar een G in mijn scherm, binnen op de 3e verdieping net aan 3G meestal 1 streepje maar valt ook nog wel eens weg...
Dus of het nergens meer hapert?

Overigens zit er nog een blindspot in Den Haag waar het bereik ook drama is, daar kom ik elke dag langs, en dat is toch gewoon net buiten het centrum, niet ergens op de hei.

Anyway ik hoop dat 4G het oplost. Ik moet zeggen dat ik tijdens de Vodafone test met mijn 4G toestel binnen wel 'goed' bereik had (2 streepjes en speedtest viel niet tegen), alleen met bellen heb je daar weer niets aan zolang er nog geen VoLTE wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Arjant2 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:28:
[...]

Moet je toch eens bij mij in de straat komen proberen (buitenwijk Den Haag) ;)
Buiten op straat is het al drama en vaak maar een G in mijn scherm, binnen op de 3e verdieping net aan 3G meestal 1 streepje maar valt ook nog wel eens weg...
Dus of het nergens meer hapert?

Overigens zit er nog een blindspot in Den Haag waar het bereik ook drama is, daar kom ik elke dag langs, en dat is toch gewoon net buiten het centrum, niet ergens op de hei.

Anyway ik hoop dat 4G het oplost. Ik moet zeggen dat ik tijdens de Vodafone test met mijn 4G toestel binnen wel 'goed' bereik had (2 streepjes en speedtest viel niet tegen), alleen met bellen heb je daar weer niets aan zolang er nog geen VoLTE wordt gebruikt.
Boeiende informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ach nu hebben we het hier over dekking, in de landen om ons heen hebben ze het al over hoe snel het netwerk en je toestel is. Wie weet of de LTE netwerken hier CAT 2, CAT 3 of LTE CAT 4 zijn? Zit Nederland op CAT2?

LTE CAT 6 zou komende zomer voor de providers beschikbaar moeten komen met snelheden van 300/50 Mbp/s. Dat terwijl wij nu nog onderweg zijn met een download van 50 Mbp/s en later dit jaar naar 100 of 150 Mbp/s. Let dus goed op of je 4G toestel de juiste banden en snelheden ondersteunt om te kunnen mee profiteren van de snelheids upgrades die de komende 2 jaar nog gaan komen.

Wat ik verder begreep is dat de snelheidsvoordelen voor smartphones bij de hogere klassen niet zozeer uit de topsnelheid bestaan (het is de vraag of dat voor een smartphone van meerwaarde is). De zin die het wel scijnt te hebben is dat je verder van de mast af tot aan de grenzen van het dekkingsgebied een hogere snelheid behoudt.

Toestellen die nu al 4G/LTE CAT 4 ondersteunen zijn o.a. de Nexus 5, Apple Iphone 5S, Samsung S4, Samsung Note 3, Sony Experia Z1 en LG G2.

[ Voor 32% gewijzigd door ucsdcom op 20-01-2014 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Gisteren (20-1) op o.a. op de A2 t/m de Zaltbommelse brug vanaf Vianen goede 4G dekking gehad. Dat was vorige week nog niet zo. Ook om en nabij dorpje Eethen en gedeelte van Waalwijk (industrieterrein t.o. Eethen) en Genderen 4G dekking gehad. Die is nu overigens weer weg.

[ Voor 3% gewijzigd door tcf op 21-01-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:44

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Met de trein halverwege tussen Hoorn en Purmerend nu ook 4G richting Purmerend.
In Purmerend Centrum weer even H+. Net Purmerend uit, weer 4G.

Helaas is in Zaandam nog een aardige 4G gatenkaas als je in de trein zit :(

Nu de rest van de Noordkop VF :)

[ Voor 17% gewijzigd door jamesbond007uk op 21-01-2014 07:11 . Reden: Toevoeging Zaandam ]

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

ucsdcom schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:09:
Ach nu hebben we het hier over dekking, in de landen om ons heen hebben ze het al over hoe snel het netwerk en je toestel is. Wie weet of de LTE netwerken hier CAT 2, CAT 3 of LTE CAT 4 zijn? Zit Nederland op CAT2?

LTE CAT 6 zou komende zomer voor de providers beschikbaar moeten komen met snelheden van 300/50 Mbp/s. Dat terwijl wij nu nog onderweg zijn met een download van 50 Mbp/s en later dit jaar naar 100 of 150 Mbp/s. Let dus goed op of je 4G toestel de juiste banden en snelheden ondersteunt om te kunnen mee profiteren van de snelheids upgrades die de komende 2 jaar nog gaan komen.

Wat ik verder begreep is dat de snelheidsvoordelen voor smartphones bij de hogere klassen niet zozeer uit de topsnelheid bestaan (het is de vraag of dat voor een smartphone van meerwaarde is). De zin die het wel scijnt te hebben is dat je verder van de mast af tot aan de grenzen van het dekkingsgebied een hogere snelheid behoudt.

Toestellen die nu al 4G/LTE CAT 4 ondersteunen zijn o.a. de Nexus 5, Apple Iphone 5S, Samsung S4, Samsung Note 3, Sony Experia Z1 en LG G2.
Wat is precies het nut van meer snelheid? Met 4G laadt alles nu al instant. Veel sneller hoeft van mij niet.

Fijnmazigheid >>> snelheid. Ik hoef echt niet meer dan 30 mbps. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
Fijnmazigheid >>> homogene dekking, dus overal 4 streepjes in plaats van op de ene plek 5 streepjes en op de andere plek 1 streepje.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb even rondgetoerd met een Vodafone 4G-sim. Lijkt wel of allerlei AIR-locaties die volgens Antenneregister aan staan, in feite eigenlijk uit staan? Kan in dit apparaat geen veldsterkte uitlezen, maar mij lijkt dat je wel meer dan 2 streepjes moet zien als je direct zicht hebt op een mast die op nog geen 200 meter staat...

Heb hier ook een plek gevonden waarvan het lijkt alsof er 1 sector wel 4G heeft, maar de andere 2 niet :? Alleen lastig als je geen diagnostics kunt uitlezen. Die plek is wel AIR maar staat nog niet op Antenneregister (maar da's dan ook niet raar :+)

Erg vreemd :?

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zeker vreemd. Met free-line-of-sight moet je op minimaal 500 meter vol bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Sorcerer8472 Wat voor apparaat gebruikte je dan?

Nu dat Koreaanse 300 Mbps LTE verhaal actueel is vraag ik me ineens af op de providers ook hun TDD frequenties op band 33 + 34 eventueel zouden kunnen gebruiken met de nieuwe singel RAN apparatuur. Wellicht zijn de nieuwe AIR antennes ook te gebruiken voor 1900 MHz.

Er zijn nu volgens mij nog geen toestellen voor maar stel je toch eens voor zeg dat de Europese iPhone 6 en de Samsung Galaxy S6 het ondersteunen, dan zou dat misschien zomaar toegevoegd kunnen worden.

Zo zouden T-Mobile en KPN ook de iPhone 5s model A1530 kunnen gaan verkopen in plaats van de huidige A1457, deze biedt ook TDD band 38. T-Mobile heeft daar nog 25 MHz spectrum beschikbaar voor en KPN zelfs 30 Mbps. Stapelt wel lekker door. Alleen jammer dat band 38 in de 2600 MHz zit. Wellicht leuk voor een propvol voetbalstadion in de toekomst.

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 21-01-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Wellicht gebeurt dat al?
http://www.amsterdamarena...twerk-Amsterdam-ArenA.htm
Moeilijk om technische informatie over dit verhaal te achterhalen.

Zou er overigens nog iets kunnen gebeuren met het FDD-spectrum van Ziggo/UPC? Volgens mij gebeurt daar momenteel niks mee. Ze hebben 3 antennes opgehangen, maar ik gok dat dat is om te voldoen aan de eisen van de veilig. Opzich is dat wel interessant voor providers om te hebben met het oog op de toekomst.

[ Voor 44% gewijzigd door P.K. op 21-01-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk niet dat dat over FDD frequenties gaat want er zijn nauwelijks tot geen toestellen voor. Vermoedelijk gaat het hier om (micro) antennedeling op 800, 900, 1800, 2100 en ik hoop zelfs op 2600 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robert: zie deze video over de antennes in de ArenA:
YouTube: De ArenA heeft een supermodern netwerk

TDD zal waarschijnlijk niet snel gebruikt worden in Europa, pas als FDD niet toereikend blijkt te zijn. Als je kijkt naar het Antenneregister zie je ook meerdere micro-antennes van KPN in de ArenA trouwens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09 11:40

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Toch ook even wat field testing gedaan met m'n HP TouchPad Go met de standaard Ericsson F5221gw HSDPA(+) mini PCI-Express kaart en ook met een Sierra MC7710 die 4G support. Resultaten zijn getest op verschillende locaties in Amsterdam Zuidoost en Diemen Zuid. Met beide kaarten op dezelfde locaties (staan wellicht niet op dezelfde lijn in de tabel omdat ik de tweede keer in een andere volgorde ben gegaan, maar het gaat om de gemiddelden). Helaas geeft de TouchPad Go geen 4G icoon weer (komt uit 2011 dus niet teveel ervan verwachten, dus moet ik nog eens erin patchen) dus heb de hele tijd een 3G icoon gehad, maar de snelheden waren toch echt wel 4G op veel locaties gebaseerd op de resultaten :) !

Gemiddelden liegen niet!

Ericsson F5221gw Sierra MC7710
Download in Mbit/s Upload in Mbit/s Ping in ms Download in Mbit/s Upload in Mbit/s Ping in ms
8.51 0.50 327 8.22 9.51 55
11.13 0.67 343 8.05 7.31 88
13.32 1.96 134 20.22 11.59 64
4.45 0.19 115 13.64 10.61 52
6.87 0.21 122 16.96 11.60 72
1.26 0.56 108 8.25 2.41 60
11.35 0.32 144 9.94 1.99 59
6.19 0.29 106 8.17 5.47 71
6.63 0.59 189 9.38 5.08 75
6.23 1.00 158 7.45 4.72 57
3.49 0.51 122 14.23 5.45 64
4.99 0.73 100 18.89 4.50 60
7.04 0.63 164 11.95 6.69 65

[ Voor 6% gewijzigd door Hermanvh op 22-01-2014 10:36 ]

webOS all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb echt het idee dat Vodafone bepaalde masten uit heeft staan die in het Antenneregister wel genoteerd staan op 806/1827,5 MHz.

Zou ook bepaalde patronen in hun dekkingskaartje verklaren in Utrecht... op sommige plekken heel dicht bij een (volgens Antenneregister) 1800-locatie is vrij weinig dekking op hun dekkingskaartje. Lijkt er dus op dat bepaalde locaties zijn gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf

tcf

Dat idee heb ik ook. Ik reis dagelijks/wekelijks veel door een groot gedeelte van NL. Het valt me vaak op dat de ik per dag op dezelfde routes soms helemaal geen of weinig maar en dan weer volledige of goede dekking heb met 4G.

Er lijkt dus veel getest te worden.
Ik vind dat ondanks de vele kritiek Vodafone goed zijn best doet. Al met al zijn er al aardig wat plaatsen in NL met 4G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik vind dat Vodafone het ook goed doet, maar wat mij stoort is de communicatie. Men heeft een PC beloofd maar tot op heden niet nagekomen. Het is fijn om als klant inzicht te krijgen wanneer je gebruik kunt maken van 4G. Andere providers doen het namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Hoe zie je in het antenneregister welke zender van welke provider is?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Niet, behalve als je frequenties kent van de provider. ltemasten.nl is een handige site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Telfordia schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:06:
Hoe zie je in het antenneregister welke zender van welke provider is?
Frequenties ;)

UMTS 2112 + 2117 + 2122 MHz, LTE 806 + 1827,5 = Vodafone ;)
UMTS 2127 + 2132 + 2137 MHz, LTE 816 + 1815 = KPN
Rest = T-Mobile

Ruwweg dan. KPN gebruikt nog een UMTS-frequentie die hier niet bij staat maar ik niet uit m'n hoofd ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dan bedoel je 2152 (frequentieblok 2150-2155 MHz gepaard met 1960-1965 MHz).

Ik heb hier alle Nederlandse mobiele telecom frequenties staan.

[ Voor 91% gewijzigd door robertwebbe op 23-01-2014 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Sinds vanochtend ook 4G in Arnhem Rijkerswoerd. Helaas nog maar 1 streepje bij mij voor de deur en binnen helemaal niets meer. Super geïsoleerd huis, achterin de wijk, waarschijnlijk op de uiteinden van 2 4G cellen.
Uitzicht op het bos maakt veel goed :) En met een SignaalPlus femtocel kun je een hoop compenseren.

Het hele gat in de dekking is nu vermoedelijk gedicht:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7459/12102911594_ee289162df.jpg

@Telfordia, ik vermoed dat jij nu ook 4G dekking zult hebben in De Laar.

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 23-01-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Ik heb een F&F abonnement en voor 2,50 (per maand) kon ik de 4g blox activeren. Net zoals eerder gemeld in dit topic is het onduidelijk of je meteen vast zit aan deze blox of dat je hem weer kunt uitschakelen. Ik heb maar een mailtje gestuurd:

Uw vraag
Telefoonnummer: ***
E-mail: ***
Categorie: Abonnement - Extra voordeel met Blox
Vraag: Goedendag

Ik zou graag het 4g netwerk willen uitproberen door het inschakelen van de 4g blox. Het is mij echter niet duidelijk of ik deze ook weer kan uitschakelen of dat ik voor altijd vast zit aan deze blox als 4g mij niet bevalt.

Kan de 4g blox ook weer uitgeschakeld worden als ik er niet tevreden mee ben?

Mvg

Het gekregen antwoord:

18-01-2014 Ons antwoord
Beste,

Bedankt voor je e-mail! Je wil 4G uit proberen.

4G
Je kan bij je huidige abonnement 4G toevoegen en uitproberen. Je dient er wel minimaal 1 maand gebruik van te maken. Wil je de blox nu toevoegen en deze bevalt niet? Dan kan je deze per 28 februari uitzetten.

Met vriendelijke groet,

Vodafone klantenservice

Juist... Via de website of de app kan ik de blox niet meer uitschakelen. Misschien bedoelen ze dat ik pas vanaf 28 februari de blox weer kan uitschakelen via de website of de app. Heerlijk zulke duidelijke antwoorden... Ben in ieder geval blij dat ik een mailtje heb waarin staat dat het uitgeschakeld kan worden. Vooralsnog is het bereik maar bagger (vooral thuis) en zie ik dat mijn telefoon op de ring van Rotterdam regelmatig aan het schakelen is tussen 3G en 4G. Nu is dat meestal niet zo'n probleem, maar het schakelen tussen 3G en 4G duurt dusdanig lang dat muziek streamen niet altijd lekker werkt...

[ Voor 4% gewijzigd door -MD- op 23-01-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
@robertwebbe, ik woon in de Schuytgraaf aan de kant van Driel. Helaas daar nog geen 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel irritant dat ik geen netmonitor-ding heb op dit apparaat, maar ik denk nu dat het Vodafone 4G-verhaal net anders werkt: bepaalde masten hebben een zeer hoge prioriteit binnen het netwerk en daar blijft hij op gelocked als het even kan, zelfs als die mast bijv. 40 dB minder hard binnenkomt. Pas als hij die helemaal niet meer ontvangt, schakelt hij over naar een mast dichterbij.

Echter, er lijken ook sommige EDGE-masten te zijn (eentje in Utrecht-centrum) waar wel SingleRAN aanwezig is, maar 4G niet aan staat of maar op heel laag vermogen. Op sommige plekken heb je binnenshuis wel EDGE met goede sterkte, maar geen 4G.

Vast niemand die wel apparatuur heeft waarmee dit fatsoenlijk te testen is? Beetje mysterieus verhaal... misschien kan Arnoud er eens naar vragen ;)

Voor anderen die nog vragen hebben:
Redactie vraagt raad: vragen aan netwerkspecialisten telco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat had KPN ook in het begin, heel lang het signaal vast houden van 1 mast totdat het ontvangst bijna nihil was en toen pas overschakelen. Dat is nu niet meer het geval, ik zie de telefoon nu vaak van de ene cel naar de andere overspringen, en altijd de sterkste. blijkbaar zijn er toch instellingen veranderd. Misschien is het noodzakelijk om in het begin de handover te minimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf

tcf

De kaartupdate laat lang op zich wachten deze keer! Ben echt benieuwd wat er bij is gekomen qua dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Wizard schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:13:
Dat had KPN ook in het begin, heel lang het signaal vast houden van 1 mast totdat het ontvangst bijna nihil was en toen pas overschakelen. Dat is nu niet meer het geval, ik zie de telefoon nu vaak van de ene cel naar de andere overspringen, en altijd de sterkste. blijkbaar zijn er toch instellingen veranderd. Misschien is het noodzakelijk om in het begin de handover te minimaliseren.
Ik heb geen netmonitor-achtige software, maar ik heb het idee dat Vodafone echt keihard opgeeft "als je cel X of Y kunt ontvangen dan MOET je daarmee connecten, daarna pas met andere cellen".

Op andere plekken weet ik zeker dat LTE helemaal uit staat op SingleRAN (indoor ergens in centrum Utrecht wel EDGE -95 dBm, totaal geen LTE).

Zal dit verhaal over voorkeurs-cellen binnenkort zo ver ik dat kan proberen te verifiëren, maar ik weet het intussen vrij zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Als dat zo is, zou dat zijn omdat die specifieke mast wel glasvezel heeft en de anderen niet?

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al die plekken hebben volgens Antenneregister een straalzender op dezelfde plek als de antenne. Eén plek heeft volgens Antenneregister geen straalzender, maar er hangt toch echt een trommeltje bij dat direct onder de AIR-antennes hangt.

De locatie waar ik vermoed dat het signaal verder weg vandaan komt heeft het niet denk ik. Zijn trouwens allemaal locaties in redelijk bebouwd gebied...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vooral locaties op gebouwen zijn vaak nog niet voorzien van glasvezel, bij KPN is in ieder geval dat het geval. Deze locaties zijn vaak ook nog niet 4G geactiveerd. Ik weet niet of Vodafone ook op die manier werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
Afgelopen dagen in Rotterdam meerdere malen gehad dat ik een youtube filmpje wilde bekijken, echter met 4G voortdurend bufferen... Iedere keer maar weer mijn toestel handmatig naar GSM/WCDMA laten schakelen. Vervolgens kon ik zonder problemen weer gebruik maken van de data verbinding.

Nee, ik ben nog allesbehalve enthousiast. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op gebouwen is lastiger dan bij masten langs de snelweg bijvoorbeeld? Had ik niet gedacht... Hoewel op zich wel logisch als je ineens een flatgebouw waar niks ligt moet gaan voorzien van glasvezel; dan moet het door het hele gebouw heen vaak.

Hoe is bij KPN de verhouding zonder glasvezel dan trouwens? Ik ken langs de A2 een locatie waar ze vrij zeker gewoon straalverbinding oid gebruiken, kom er niet boven de 10 Mbps, maar da's nog altijd lekker werken met lage latency en goede dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is het ook, masten zijn relatief simpel te bereiken, geultje graven, kabeltje erin en klaar. Vaak is de locatie waar de mast staat eigendom van de provider (of extern mast bedrijf) of via pacht.

Een gebouw is een heel ander verhaal, de ruimte op dak wordt gehuurd en een kabel doortrekken is vaak lastig, buitenom mag vaak niet (welstand) en binnendoor is meestal problematisch, dat zie je heel goed bij glasvezelprojecten, flats zijn een drama. Daarom hebben veel daklocaties straalverbindingen.

Ik schat dat > 90% van de locaties voorzien zijn van glas. Langs de snelweg is bijna nooit een probleem (voor KPN). De meeste backbones lopen langs een snelweg. Aangezien KPN de meest fijnmazige backbone heeft tov de anderen, zijn de meeste locatie voorzien van glas. Je moet alleen vanaf het knooppunt dat het dichtst bijligt een glasvezel trekken. Langs de snelweg gaat nog gemakkelijker dan een mast in een bebouwd gebied. De meeste snelwegen hebben normale bermen.

Er zijn idd locaties van KPN met 4G die niet voorzien zijn van glas, maar dat zijn er niet veel. Meestal liggen er rondom genoeg masten om ook een deel van de load op te vangen. Deze masten worden vaak ook niet druk gebruikt voor dataintensieve toepassingen. Er zullen weinig mensen zijn die gaan klagen op een parkeerplaats dat ipv 50 maar 10 Mbit/s wordt gehaald :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 23:17
Het netwerk groeit!!
Nu op mijn thuislocatie in 's-Hertogenbosch centrum OOK 4G!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Vorig jaar was een firma uitgebreid glasvezel aan het trekken langs de snelweg waar ik vanuit mijn wijk richting het werk langs kom. De 4G verbinding is goed en snel (KPN in dit geval). Installaties op een dak van een lage flat. Ik ga er vanuit dat de glasvezelkabels o.a. Hier naartoe gingen, maar weet het niet 100% zeker. Wat ik wel apart vind is dat nagenoeg alle mobiele 4G masten op termijn glasvezelaansluiting krijgen, maar de glasvezeluitrol van vast internet zeer beperkt is in de gebieden rondom masten. Zit zo'n glasvezelkabel vol als er een paar masten op worden aangesloten, of houden de providers dit glazen netwerk speciaal in stand voor het kunnen leveren van snelle dataverbindingen exclusief op 3G en 4G masten?

NB: zou Vodafone 3G dekkingsgaten aan het opvullen zijn met nieuwe masten om de "fall back" van spraakverbindingen van 4G naar 3G te kunnen aanbieden tot dat zij met VOLTE spraak over 4G kunnen laten lopen?

@superericje: goed te horen dat ze in stedelijk gebied buiten de randstad aan het testen zijn. wees niet verbaasd als de 4G dekking straks weer weken weg is. Er staan best wat air antennes waar 4G niet te vinden is maar waar 3G wel retesnel is. Zo'n mast kan nu in testmodus gezet worden en morgen is hij weer uit bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 27-01-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Er ligt genoeg glasvezel in Nederland, maar het probleem is het laatste stuk. Dat kost hst meest, reken op 500 euro per aansluiting. Daarom is de verglazing niet zo snel, het moet wel rendabel zijn.

De glasvezel die naar een mast gelegd wordt, is alleen specifiek voor die mast bedoeld en is geen onderdeel van de backbone (in de meeste gevallen, staat er zo'n betonnen huisje naast de mast, dan het vaak een pop in de backbone). Zo'n kabel die naar de mast ligt heeft vaak meerdere vezels om in de toekomst voldoende capaciteit te creëren. Ik vermoed dat elke mast locatie op dit moment een 1 Gbit link heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superericje
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 23:17
@superericje: goed te horen dat ze in stedelijk gebied buiten de randstad aan het testen zijn. wees niet verbaasd als de 4G dekking straks weer weken weg is. Er staan best wat air antennes waar 4G niet te vinden is maar waar 3G wel retesnel is. Zo'n mast kan nu in testmodus gezet worden en morgen is hij weer uit bijvoorbeeld.
Je hebt gelijk vrees ik :)
Vanmorgen weer gewoon 3G/ H in het beeldscherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ucsdcom: ook alvast LTE1800-opstelpunten opzetten die LTE800 aanvullen misschien? Ik ben nog steeds benieuwd wat KPN gaat doen wat dat betreft. Denk dat ze in april ineens bekend maken dat ze nu heel uitgebreid LTE1800 gaan aanleggen in heel Nederland, voor de hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat ze eerst 3G900 uitrollen. Vandaag even gekeken op Antenneregister en zie veel KPN locaties waar de 900 frequenties veranderd zijn en de 3G900 frequenties vrij zijn gemaakt (in Single RAN gebieden).

Ben ook erg benieuwd hoeveel LTE1800 ze gaan uitrollen. Het aantal GSM1800 antennes is wel beperkt (afgezien van drukke gebieden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LTE1800 gewoon uitrollen op antennes voor UMTS2100. Desnoods nieuwe antennepaneeltjes erop :P

3G900 is een software-uitrol, zal redelijk parallel kunnen plaatsvinden. Frequenties gaan nog één keer wijzigen. Vodafone heeft nu nog een deel van de ruimte van KPN in gebruik, daarna is het afhankelijk van de exacte plannen makkelijker om het uit te rollen. Zelfde geldt trouwens voor Vodafone; na 1 april hebben alle providers aaneengesloten 10 (en 15) MHz-stukken, waardoor definitieve frequentieplanning voor 3G ook mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is ook een vraag die ik door gegeven had aan Arnoud Wokke :). Ben erg benieuwd of de huidige UMTS2100 antennes geschikt zijn voor LTE1800.

3G900 is nu al door KPN op veel plekken in gebruik, maar wel op oude frequenties (950 MHz), ik dacht dat dat de nieuwe frequenties waren, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Vodafone 925 - 935
KPN 935 - 945
T-Mobile 945 - 960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Voor de 10 GB abonnees een update:
In navolging van Augustus bij mij (een falende snelheidscap), dat is nog steeds het geval.

Zit nu op 14 GB, alle mogelijke balkjes in de My Vodafone app zijn leeggetrokken, maar ik haal nog steeds makkelijk 30 Mbps in mijn slaapkamer :).

Voor de rest is het signaal licht verbeterd, ik zie nu vaker 2 streepjes en de snelheid haalt nu makkelijker 30 i.p.v. 16 o.i.d. op deze locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:44

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

BDHowner schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 17:26:
In navolging van Augustus bij mij (een falende snelheidscap), dat is nog steeds het geval.

Zit nu op 14 GB, alle mogelijke balkjes in de My Vodafone app zijn leeggetrokken, maar ik haal nog steeds makkelijk 30 Mbps in mijn slaapkamer :).

Voor de rest is het signaal licht verbeterd, ik zie nu vaker 2 streepjes en de snelheid haalt nu makkelijker 30 i.p.v. 16 o.i.d. op deze locatie.
Een vraag, in de voorwaarde staat dat je boven 10gb bij moet betalen. Weet jij zeker dat het jou niks kost? De voorwaarde kun je vinden op VF website.

Ik ben benieuwd :)

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
jamesbond007uk schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:08:
[...]

Een vraag, in de voorwaarde staat dat je boven 10gb bij moet betalen. Weet jij zeker dat het jou niks kost? De voorwaarde kun je vinden op VF website.

Ik ben benieuwd :)
Waarschijnlijk heeft hij (net als ik en wat andere tweakers) een Vodafone Friends&Family abonnement uit +/-2012. Daarbij is de voorwaarde dat je na de 11GB gratis onbeperkt maar afgeknepen internet hebt.
Dus betere voorwaarden dan de reguliere 10GB actie van destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 19:47
..plus dat de snelheidcap schijnbaar niet werkt en je dus mag spreken van onbeperkt internet op 4g.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Niet teveel aandacht aan besteden, straks gaat de cap wel ineens werken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
BDHowner schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 17:26:

Ok, nice :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 23:17
Na 2 weken weer geen update van de dekkingskaart, ligt er iets groters in het verschiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
In Zwolle heb ik sinds vanmorgen 4G, band 20, dus dat is LTE800?
Heb het idee dat er een antenne is die enorm staat te stralen, volgens mn iPhone zijn er 2 cells dichterbij met veel beter bereik maar daar maakt ie dus geen verbinding mee...

[ Voor 74% gewijzigd door P.K. op 29-01-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05
@P.K. Hoe kom je achter al die informatie? Bij Hogeschool Windesheim (Zwolle) sinds vanochtend ook 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Een iPhone kan de band laten zien, net zoals Samsung telefoons. Meestal via een *#xxxx# code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Station Zwolle inderdaad 4G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
Stolpert schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:21:
@P.K. Hoe kom je achter al die informatie? Bij Hogeschool Windesheim (Zwolle) sinds vanochtend ook 4G.
Via *3001#12345#*

Dan krijg je een menu met allemaal info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
P.K. schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 13:57:
[...]

Via *3001#12345#*

Dan krijg je een menu met allemaal info.
Abracadabra voor mij. Kan je dat menu een beetje toelichten? Hoe zie ik bijv. de band?
Pagina: 1 ... 13 ... 86 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.