Beide zaken net geprobeerd (handmatig selecteren operator + netwerk reset) maar in beide gevallen levert dit een 3G verbinding op met een 24Mbps download en 1Mbps upload. Ik ga Vodafone maar eens bellen.Sorcerer8472 schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:51:
Eens handmatig netwerk zoeken misschien? En anders Netwerkreset doen dan?
Ben je wel ook al je wifi-netwerken kwijt. Zou het wel moeten doen verder trouwens met dat abo.
Zijn er trouwens nog mensen die recente speedtests willen plaatsen + noemen wat ongeveer de locatie is waar je hebt getest (stad + wijk bijv.)? Ben benieuwd wat de snelheden zijn nu er meer mensen op het netwerk zitten...
Precies, vraag ze even om de 4G SOC te controleren voor je.
[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 30-12-2013 13:51 ]
Gisteren flink wat 4G testen kunnen doen rondom Utrecht. Er zijn enorme verschillen waar te nemen.
Vodafone 4G heeft een snelheid van 5-10 Mbps met uitschieters naar 23 Mbps
KPN heeft een stabiele dekking maar de snelheid daalt in de randstad/de eerst gebouwde gebieden ten opzichte van de nieuwe uitrol in randstad meestal rondom 9-13 Mbps. Tussen de steden neemt dit toe tot 18-20 Mbps. Eerder wel hogere waarden gehaald van boven de 30 Mbps. Die zie je niet meer terug.
T-Mobile heeft een beperkte dekking. Waar echter dekking is kom je moeiteloos op waarden van 38-48 Mbps.
Afgelopen week ook naar het zuiden geweest. Daar is van Vodafone en T-Mobile nagenoeg geen spoor van 4G. Het viel mij op dat 3G van Vodafone binnen het 4G dekkingsgebied in orde is. Zodra je de grote rivieren over bent en in Brabant komt dalen de 3G snelheden enorm, terwijl daar 4G van KPN op de meeste plaatsen goed te ontvangen is en boven de 20 Mbps komt. TMobile heb ik daar niet getest.
Meer naar het westen toe doet Vodafone 3g het veel beter en sneller. Misschien doordat er daar meer glasvezel ligt of daar nieuwe masten staan? De verschillen per gebied vind ik bij Vodafone schokkend.
Het valt mij ook op dat een toestel met 4G sim van KPN zeer snel naar 4G omschakelt als je een 4G gebied binnen komt. Een toestel met Vodafone 4G sim is moeilijk over te halen naar 4G over te stappen. Pas als de 4G dekking echt goed is schakelt het toestel om.
Vodafone 4G heeft een snelheid van 5-10 Mbps met uitschieters naar 23 Mbps
KPN heeft een stabiele dekking maar de snelheid daalt in de randstad/de eerst gebouwde gebieden ten opzichte van de nieuwe uitrol in randstad meestal rondom 9-13 Mbps. Tussen de steden neemt dit toe tot 18-20 Mbps. Eerder wel hogere waarden gehaald van boven de 30 Mbps. Die zie je niet meer terug.
T-Mobile heeft een beperkte dekking. Waar echter dekking is kom je moeiteloos op waarden van 38-48 Mbps.
Afgelopen week ook naar het zuiden geweest. Daar is van Vodafone en T-Mobile nagenoeg geen spoor van 4G. Het viel mij op dat 3G van Vodafone binnen het 4G dekkingsgebied in orde is. Zodra je de grote rivieren over bent en in Brabant komt dalen de 3G snelheden enorm, terwijl daar 4G van KPN op de meeste plaatsen goed te ontvangen is en boven de 20 Mbps komt. TMobile heb ik daar niet getest.
Meer naar het westen toe doet Vodafone 3g het veel beter en sneller. Misschien doordat er daar meer glasvezel ligt of daar nieuwe masten staan? De verschillen per gebied vind ik bij Vodafone schokkend.
Het valt mij ook op dat een toestel met 4G sim van KPN zeer snel naar 4G omschakelt als je een 4G gebied binnen komt. Een toestel met Vodafone 4G sim is moeilijk over te halen naar 4G over te stappen. Pas als de 4G dekking echt goed is schakelt het toestel om.
[ Voor 43% gewijzigd door ucsdcom op 30-12-2013 18:58 ]
Misschien hebben ze ook 3G-capaciteit flink kunnen upgraden samen met de upgrade naar 4G. Die nieuwe antennes doen het volgens mij vaak toch echt wel beter. Merk op sommige plekken dat ik langer 3G vasthoud (maargoed, het is ook winter zonder bladeren aan de bomen
)
Hoe dan ook komt het vast ook goed in de rest van het land, zal alleen even duren... Ben benieuwd hoe het er in februari voor staat als ik langzaamaan eens ga shoppen voor een nieuw abonnement (zodra de nieuwe vlaggeschepen uitkomen kijken of er een mooie deal ergens is). KPN en Vodafone zijn kansmakers. Moet zeggen dat KPN toch iets voorop staat nu en ben dan ook heel benieuwd naar hun plannen na de initiële uitrol!
Hoe dan ook komt het vast ook goed in de rest van het land, zal alleen even duren... Ben benieuwd hoe het er in februari voor staat als ik langzaamaan eens ga shoppen voor een nieuw abonnement (zodra de nieuwe vlaggeschepen uitkomen kijken of er een mooie deal ergens is). KPN en Vodafone zijn kansmakers. Moet zeggen dat KPN toch iets voorop staat nu en ben dan ook heel benieuwd naar hun plannen na de initiële uitrol!
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Zojuist reed ik de op N233 van Veenendaal naar Ochten, net over de brug over de Nederijn kreeg ik 4G in mijn display. Vervolgens reed ik de A15 op richting Nijmegen en bij het La Place restaurant (net na de afrit Ochten) had ik volle bak signaal. Ik hield signaal tot Zetten.
Vervolgens op de A325 vanaf afrit Elst (richting Arnhem) wederom 4G
Ik vermoed dat dit de mast van Huizen was want vlak voor de afrit Elden was het weer terug op 3G.
Volgens mij staat ons een verassing te wachten als de dekkingskaart weer wordt bijgewerkt.
Ik vermoed dat dit de mast van Huizen was want vlak voor de afrit Elden was het weer terug op 3G.
Volgens mij staat ons een verassing te wachten als de dekkingskaart weer wordt bijgewerkt.
Ik werk op een paar honderd meter van die afrit... Dat zou een mooie verrassing zijn na de vakantie. Woohoo!!!!robertwebbe schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:17:
Zojuist reed ik de op N233 van Veenendaal naar Ochten, net over de brug over de Nederijn kreeg ik 4G in mijn display. Vervolgens reed ik de A15 op richting Nijmegen en bij het La Place restaurant (net na de afrit Ochten) had ik volle bak signaal. Ik hield signaal tot Zetten.
Oh trouwens... op welke band zit die 4G? (ja... i5 gebruiker hier

[ Voor 4% gewijzigd door Michael Knight op 31-12-2013 03:31 ]
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik was aan het rijden dus kon niet uitgebreid kijken, vermoedelijk 800 MHz gezien het bereik.
Tijd voor een 5s...
Tijd voor een 5s...
[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 31-12-2013 09:09 ]
Ik denk dat iPhone 5-gebruikers (zoals ik) het voorlopig moeten doen met het bereik dat nu in de grote steden aanwezig is. Recente uitbreidingen gebeuren alleen op LTE800 en dat was te verwachten aangezien Vodafone al vroeg heeft aangekondigd LTE1800 alleen in dichtbevolkte gebieden aan te bieden. In vergelijking met LTE800 is het bereik van LTE1800 dramatisch minder, ik ben dan ook benieuwd hoe T-Mobile dat gaat oplossen.Michael Knight schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 03:30:
[...]
Ik werk op een paar honderd meter van die afrit... Dat zou een mooie verrassing zijn na de vakantie. Woohoo!!!!![]()
Oh trouwens... op welke band zit die 4G? (ja... i5 gebruiker hier)
Hopelijk brengt de dekkingskaart ons morgen net zo'n grote verrassing als vorige week.
[ Voor 5% gewijzigd door Gaston op 31-12-2013 12:09 ]
Die reclame voor de iPhone 5 is dan wel extra fout. Vooral als straks zou blijken dat KPN's 2e fase is dat ze ook landelijk alle 3G2100-stations met 4G1800 gaan uitbreiden, waar ik stiekem op hoop.
@Gastje8: T-Mobile lijkt al hun GSM1800-stations én UMTS2100-stations te vervangen door LTE1800. De dekking wordt dus vergelijkbaar met huidige T-Mobile 3G-dekking en wordt eigenlijk nog wat beter ook (meer basisstations, iets lagere frequentie, iets betere techniek). Omdat ze UMTS900 gaan gebruiken op grote schaal, wordt hun 3G-dekking vergelijkbaar met hun 2G-dekking (and then some...) plus krijgen ze ook meer 3G-capaciteit.
Vodafone moet dus uitkijken dat ze niet achterblijven. Lijkt erop dat ze toch echt niet hadden verwacht hoe hard KPN zou gaan, want nu zijn ze toch wel heel duidelijk de 2e partij terwijl ze met 3G heel lang voor zijn gebleven op KPN.
@Gastje8: T-Mobile lijkt al hun GSM1800-stations én UMTS2100-stations te vervangen door LTE1800. De dekking wordt dus vergelijkbaar met huidige T-Mobile 3G-dekking en wordt eigenlijk nog wat beter ook (meer basisstations, iets lagere frequentie, iets betere techniek). Omdat ze UMTS900 gaan gebruiken op grote schaal, wordt hun 3G-dekking vergelijkbaar met hun 2G-dekking (and then some...) plus krijgen ze ook meer 3G-capaciteit.
Vodafone moet dus uitkijken dat ze niet achterblijven. Lijkt erop dat ze toch echt niet hadden verwacht hoe hard KPN zou gaan, want nu zijn ze toch wel heel duidelijk de 2e partij terwijl ze met 3G heel lang voor zijn gebleven op KPN.
[ Voor 63% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-12-2013 12:34 ]
Met 3G is Vodafone sneller geweest met de eerste uitrol, daarna zijn ze bij wijze van spreken gestopt met het verder uitbouwen van de dekking. Toen KPN de Telfort masten had overgenomen had KPN in 3G dekking Vodafone ruimschoots gepasseerd. Vervolgens antwoordde Vodafone door op flink wat masten de snelheden op te gaan voeren met daarbij een mooie marketing campagne toen de eerste 3 masten werkten. Wereldwijd heeft Vodafone nog steeds een strategie van goede marketing tegenover zo min mogelijk investeren in masten. Door de goede dekking die Nederlanders eisen moet ook Vodafone hier meer uitrollen dat standaard is voor de Vodafone netwerken.
KPN zet Vodafone en T-Mobile een flinke hak door 4G zo snel en fijnmazig uit te rollen. Ook nu weer moeten Vodafone en T-Mobile sneller dan gedacht een goede 4G dekking gaan creeren. T-Mobile en Vodafone hadden een laatste strohalm door met 4G op de 1800 band te schermen en daar de Iphone 5 bezitters voor te "misbruiken" in de marketing. 1800-4G dekking voor alleen Iphone 5 gebruikers is natuurlijk waanzin die naar de aandeelhouders niet is uit te leggen. 4G op de 1800 band is vooral noodzakelijk voor meer capaciteit en het kunnen bieden van een voldoende groot frequentieblok om nu al hogere snelheden te kunnen houden. Met de huidige netwerkbelasting zou het vreemd zijn als dat nu al nodig zou zijn. Daarom is nu bij het beperkte gebruik van 4G eerst dekking het toverwoord, dus op 4G-800 frequenties aangevuld met 3G op de 900 band voor terugval van spraakverbindingen en goede data dekking voor oude mobieltjes. Wie echt een dataverstoker is gaat vanzelf wel naar 4G mee, dus als 3G op de 900 band straks trager wordt dan op de 2100 band dan hoor je toch niemand klagen verwacht ik.
De KPN woordvoerder heeft op de Bright day in het openbaar al aangegeven in 2014 ook 4G op de 1800 band uit te gaan rollen. De testen in Delft die in 2013 liepen waren natuurlijk niet voor niets. De gebieden waar 4G goed gebruikt wordt (randstad) zullen naar mijn verwachting voor de zomer van 2014 ook bij KPN de 4G-1800 uitbreiding krijgen. KPN zal als 4G landelijk dekkend is eerst de overgebleven gaten gaan bedekken, UMTS-900 landelijk uitrollen en dan starten met de 4G-1800 uitrol in alle stedelijke gebieden. KPN heeft nu al een bijna landelijk dekkend GSM 1800 netwerk over het GSM 900 netwerk heen liggen om te zorgen voor voldoende spraakcapaciteit. Als spraakverkeer over kan naar het efficientere 3G-900 netwerk, dan kunnen ze capaciteit gaan schrapen voor de 4G-1800 band. Ik heb wel twijvels of het voor KPN nodig is om ook in de randstad regio wel 3G op de 900 band te gaan zetten. Daar is 3G op de 2100 band zo fijnmazig dat het volgens mij niet eens hoeft. En blijft er als GSM 1800 (en GSM900) grotendeels wegvalt wel genoeg frequentiespectrum over voor M2M toepassingen?
Vodafone voelt de hete adem van KPN in de nek. Ze weten dat ze het in eerste instantie op 4G zullen verliezen. Als ik het mag inschatten, dan plaatsen ze voorlopig alleen 4G op de 800 band bij: snel meer dekking en weinig complex omdat de overige frequenties op die lokaties niet verplaatst hoeven te worden. Het idee van een andere poster hier dat vooral plaatsen snel bedekt worden die met 1 mast een groot gebied kunnen bedekken klinkt mij inderdaad als een mogelijke strategie in de oren. Bij uitrol spreken providers altijd over hoeveel % van de bevolking dekking heeft in het nieuwe netwerk. Als de uitrol fase 1 klaar is gaan ze het hebben over hoeveel % van het landoppervlak bedekt is. Door landelijke gebieden te bedekken met een of enkele masten kan Vodafone ook flink opschieten als KPN straks de claim van 98% dekking neerlegt in de media. De gemiddelde smartphone gebruiker weet toch niet wat dat verschil in percentage betekent.
Al met al hoop ik dat zowel KPN als Vodafone door toevoeging van de 4G 1800 band de snelheden op 4G hoog zullen kunnen houden/krijgen. Door Vodafone laat ik mij verrassen. Daar zag ik ook meer dekking dan ze nu op hun kaart hebben. Ik verwacht dat ze de hele randstad eind januari wel bedekt hebben en dan dus nog verder voor gaan lopen op T-Mobile.
Voor T-Mobile hoop ik dat ze hun uitrol toch ook zullen versnellen in plaats van vertragen zoals het nu lijkt. Als T-Mobile snel de grotere steden van Nederland met 4G 1800 weet te bedekken, dan zou ik je bij verlengen adviseren je keuze te maken tussen KPN en T-Mobile. Blijft T-Mobile traag uitrollen, dan kan je inderdaad beter tussen KPN en Vodafone kiezen. Voorlopig heeft KPN daarbij de beste papieren in dekking stabiliteit en fijnmazigheid. Vodafone: verras ons maar!
KPN zet Vodafone en T-Mobile een flinke hak door 4G zo snel en fijnmazig uit te rollen. Ook nu weer moeten Vodafone en T-Mobile sneller dan gedacht een goede 4G dekking gaan creeren. T-Mobile en Vodafone hadden een laatste strohalm door met 4G op de 1800 band te schermen en daar de Iphone 5 bezitters voor te "misbruiken" in de marketing. 1800-4G dekking voor alleen Iphone 5 gebruikers is natuurlijk waanzin die naar de aandeelhouders niet is uit te leggen. 4G op de 1800 band is vooral noodzakelijk voor meer capaciteit en het kunnen bieden van een voldoende groot frequentieblok om nu al hogere snelheden te kunnen houden. Met de huidige netwerkbelasting zou het vreemd zijn als dat nu al nodig zou zijn. Daarom is nu bij het beperkte gebruik van 4G eerst dekking het toverwoord, dus op 4G-800 frequenties aangevuld met 3G op de 900 band voor terugval van spraakverbindingen en goede data dekking voor oude mobieltjes. Wie echt een dataverstoker is gaat vanzelf wel naar 4G mee, dus als 3G op de 900 band straks trager wordt dan op de 2100 band dan hoor je toch niemand klagen verwacht ik.
De KPN woordvoerder heeft op de Bright day in het openbaar al aangegeven in 2014 ook 4G op de 1800 band uit te gaan rollen. De testen in Delft die in 2013 liepen waren natuurlijk niet voor niets. De gebieden waar 4G goed gebruikt wordt (randstad) zullen naar mijn verwachting voor de zomer van 2014 ook bij KPN de 4G-1800 uitbreiding krijgen. KPN zal als 4G landelijk dekkend is eerst de overgebleven gaten gaan bedekken, UMTS-900 landelijk uitrollen en dan starten met de 4G-1800 uitrol in alle stedelijke gebieden. KPN heeft nu al een bijna landelijk dekkend GSM 1800 netwerk over het GSM 900 netwerk heen liggen om te zorgen voor voldoende spraakcapaciteit. Als spraakverkeer over kan naar het efficientere 3G-900 netwerk, dan kunnen ze capaciteit gaan schrapen voor de 4G-1800 band. Ik heb wel twijvels of het voor KPN nodig is om ook in de randstad regio wel 3G op de 900 band te gaan zetten. Daar is 3G op de 2100 band zo fijnmazig dat het volgens mij niet eens hoeft. En blijft er als GSM 1800 (en GSM900) grotendeels wegvalt wel genoeg frequentiespectrum over voor M2M toepassingen?
Vodafone voelt de hete adem van KPN in de nek. Ze weten dat ze het in eerste instantie op 4G zullen verliezen. Als ik het mag inschatten, dan plaatsen ze voorlopig alleen 4G op de 800 band bij: snel meer dekking en weinig complex omdat de overige frequenties op die lokaties niet verplaatst hoeven te worden. Het idee van een andere poster hier dat vooral plaatsen snel bedekt worden die met 1 mast een groot gebied kunnen bedekken klinkt mij inderdaad als een mogelijke strategie in de oren. Bij uitrol spreken providers altijd over hoeveel % van de bevolking dekking heeft in het nieuwe netwerk. Als de uitrol fase 1 klaar is gaan ze het hebben over hoeveel % van het landoppervlak bedekt is. Door landelijke gebieden te bedekken met een of enkele masten kan Vodafone ook flink opschieten als KPN straks de claim van 98% dekking neerlegt in de media. De gemiddelde smartphone gebruiker weet toch niet wat dat verschil in percentage betekent.
Al met al hoop ik dat zowel KPN als Vodafone door toevoeging van de 4G 1800 band de snelheden op 4G hoog zullen kunnen houden/krijgen. Door Vodafone laat ik mij verrassen. Daar zag ik ook meer dekking dan ze nu op hun kaart hebben. Ik verwacht dat ze de hele randstad eind januari wel bedekt hebben en dan dus nog verder voor gaan lopen op T-Mobile.
Voor T-Mobile hoop ik dat ze hun uitrol toch ook zullen versnellen in plaats van vertragen zoals het nu lijkt. Als T-Mobile snel de grotere steden van Nederland met 4G 1800 weet te bedekken, dan zou ik je bij verlengen adviseren je keuze te maken tussen KPN en T-Mobile. Blijft T-Mobile traag uitrollen, dan kan je inderdaad beter tussen KPN en Vodafone kiezen. Voorlopig heeft KPN daarbij de beste papieren in dekking stabiliteit en fijnmazigheid. Vodafone: verras ons maar!
[ Voor 20% gewijzigd door ucsdcom op 31-12-2013 14:06 ]
Amen... Goed verwoord
.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Qua fijnmazigheid staat T-Mobile nog steeds voorop binnen de regio's waar ze dekking bieden. Zakelijk gezien blijft ik de combinatie 3G900 + 4G1800 niet slecht vinden. Straks ook mogelijk 4G900 dat nu al door veel telefoons ondersteund wordt, en pas op de lange termijn krijgen ze een tekort in de lage frequenties, wat trouwens waarschijnlijk prima op te vangen is op de hogere frequenties (1800/2100).
Op het platteland zal T-Mobile waarschijnlijk wel achter blijven lopen, net zoals nu met 3G, want daar zitten hun klanten niet, maar ook daar kunnen ze ons verrassen met hun dekking op de 900 MHz-band. Zou gaaf zijn als ze daar al gelijk een bom droppen door 4G900 op het platteland uit te rollen naast 3G900 en evt. 2G900 (kan prima qua spectrum + hun huidig gebruik, geen idee of de hardware dat ook kan nu al)
Vodafone kan trouwens wel makkelijk 4G1800 uitrollen op nieuwe locaties omdat ze een flinke hoeveelheid spectrum erbij hebben gekregen waardoor ze volgens mij redelijk gemakkelijk 15 MHz kunnen inzetten op de meeste plekken, waarbij 5 MHz vrijblijft voor 2G (in het verleden hadden ze minder dan 5 MHz op de 1800-band dus ze gaan er dan niet echt op achteruit).
Verder ben ik het er wel mee eens
Op het platteland zal T-Mobile waarschijnlijk wel achter blijven lopen, net zoals nu met 3G, want daar zitten hun klanten niet, maar ook daar kunnen ze ons verrassen met hun dekking op de 900 MHz-band. Zou gaaf zijn als ze daar al gelijk een bom droppen door 4G900 op het platteland uit te rollen naast 3G900 en evt. 2G900 (kan prima qua spectrum + hun huidig gebruik, geen idee of de hardware dat ook kan nu al)
Vodafone kan trouwens wel makkelijk 4G1800 uitrollen op nieuwe locaties omdat ze een flinke hoeveelheid spectrum erbij hebben gekregen waardoor ze volgens mij redelijk gemakkelijk 15 MHz kunnen inzetten op de meeste plekken, waarbij 5 MHz vrijblijft voor 2G (in het verleden hadden ze minder dan 5 MHz op de 1800-band dus ze gaan er dan niet echt op achteruit).
Verder ben ik het er wel mee eens
T-Mobile heeft maar 3x 5 MHz in de 900 MHz. Als je daar 2G, 3G en 4G gelijktijdig op gaat zetten dan wordt 4G niet echt snel.

De dekkingskaart heeft weer een update gekregen, maar ik zie helaas helemaal niets nieuws...
Zaterdag schakelde mijn telefoon ook niet over op 4G toen ik door een 4G gebied heen reed (Amsterdam). Verder niet geprobeerd handmatig een netwerk te selecteren, maar het viel mij wel op.Ibidem schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:09:
[...]
Beide zaken net geprobeerd (handmatig selecteren operator + netwerk reset) maar in beide gevallen levert dit een 3G verbinding op met een 24Mbps download en 1Mbps upload. Ik ga Vodafone maar eens bellen.
Als er al een dataverbinding openstaat (Maps of Spotify) zal hij in principe de 3G verbinding in stand houden, geen idee of de providers dit kunnen instellen, het lijkt me meer toestel afhankelijk. Bij mijn vorige toestel (S4) bleef de 3G verbinding veel langer actief dan op de Nexus 5.
En het heeft ook te maken met of de provider fast dormancy ondersteunt, zo ja, dan zal de telefoon sneller in de IDLE stand komen en dus sneller een andere verbinding opbouwen. Ondersteunt de provider dit niet, dan blijft de telefoon via verschillende standen langer een verbinding houden (dit geldt alleen bij 3G, 4G heeft zo'n systeem niet) en schakelt dan vaak niet naar 4G. Deze stand-by stand kan wel 30/40 seconden duren, en als er dan dataverkeer plaats vind in die tijd dan wordt de 3G verbinding weer opgebouwd en vastgehouden en begint het weer van voor af aan.
En het heeft ook te maken met of de provider fast dormancy ondersteunt, zo ja, dan zal de telefoon sneller in de IDLE stand komen en dus sneller een andere verbinding opbouwen. Ondersteunt de provider dit niet, dan blijft de telefoon via verschillende standen langer een verbinding houden (dit geldt alleen bij 3G, 4G heeft zo'n systeem niet) en schakelt dan vaak niet naar 4G. Deze stand-by stand kan wel 30/40 seconden duren, en als er dan dataverkeer plaats vind in die tijd dan wordt de 3G verbinding weer opgebouwd en vastgehouden en begint het weer van voor af aan.
Ik had het dan ook over een overgangsperiode waarbij je GSM snel uitfaseert op de 900 MHz-band ten faveure van UMTS900. Daarnaast LTE900. Dus nooit meer dan 2 technieken tegelijk eigenlijk, behalve misschien tijdens een korte overgangsperiode.robertwebbe schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:29:
T-Mobile heeft maar 3x 5 MHz in de 900 MHz. Als je daar 2G, 3G en 4G gelijktijdig op gaat zetten dan wordt 4G niet echt snel.
[afbeelding]
De lage frequenties gebruik je voor de dekking, niet de snelheid. Dus alleen indoor. De vraag is alleen of het veel zin heeft om LTE in te zetten op maar 5 MHz. Dus eerder een langetermijn iets waarbij LTE 10 MHz inneemt en UMTS 5 MHz. Het zou eigenlijk niet eens zo'n heel gek idee zijn om daar op redelijk korte termijn al naar te kijken.
Zover ik zie ondersteunen alle nieuwere telefoons het. De HTC One ondersteunt het nog niet (en is daarmee een uitzondering) maar de One Max bijvoorbeeld wel: LTE 800 / 900 / 1800 / 2600. Zelfs de iPhone 5S/5C ondersteunen het.
Alleen zullen sommige mensen met dumbphones last krijgen van slechtere dekking op 2G hierdoor... die mensen moeten dan overstappen naar een 3G dumbphone.
Trouwens, vergeet niet: KPN en Vodafone kunnen dit stuk spectrum op termijn ook gaan gebruiken voor LTE, alleen hebben zij veel meer last van GSM-legacy die ze verplicht moeten aanhouden, waardoor het logischer is om 3G ernaast te gebruiken de komende (lange) tijd... op hun smallere 10 MHz-stukjes.
Op heeeeel erg lange termijn kan ook 3G steeds verder uitgefaseerd worden en zouden KPN en Vodafone snelheden van 100en Mbps mogelijk kunnen maken door combineren 800, 900, 1800, 2100 en 2600-band; per provider hebben ze zo'n 70 MHz beschikbaar hier in totaal, da's genoeg voor iets van 350 Mbps aan snelheid allemaal bij elkaar
[ Voor 9% gewijzigd door Sorcerer8472 op 01-01-2014 15:34 ]
Laat Vodafone nu net de fout maken dat zij mensen met dumbphones die zonder dekking zijn komen te zitten omdat hun GSM dumbphones geen E-GSM ondersteunen een alternatief 2G toestel aan te bieden die weer geen 3G ondersteunen....hoe meer mensen ze nu al naar 3G hadden weten over te halen, des te minder impact toekomstig nodige frequentie reshuffelingen teweeg brengen. En de providers blijven maar 2G only toestellen verkopen....
NB. Heeft iemand een tip waar je makkelijk kan zien welke 4G banden toestellen ondersteunen? De informatie hierover is summier. Tweakers geeft de info niet in de pricewatch, winkels als pdashop etc. Geven deze info niet in de toestelspecs en zelfs toestelfabrikanten zetten er vaak niets over in de specificaties.
NB. Heeft iemand een tip waar je makkelijk kan zien welke 4G banden toestellen ondersteunen? De informatie hierover is summier. Tweakers geeft de info niet in de pricewatch, winkels als pdashop etc. Geven deze info niet in de toestelspecs en zelfs toestelfabrikanten zetten er vaak niets over in de specificaties.
Dat vind ik inderdaad ook een domme zet, mogen ze straks hun klanten opnieuw teleurstellen 
Er wordt niet genoeg samengewerkt bij die afdelingen ofzo. Wel focussen ze nogal op het leveren van 4G-toestellen volgens mij, dus da's wel goed
Op gsmarena.com kun je meestal (maar niet altijd) zien welke banden een toestel ondersteunt...
Er wordt niet genoeg samengewerkt bij die afdelingen ofzo. Wel focussen ze nogal op het leveren van 4G-toestellen volgens mij, dus da's wel goed
Op gsmarena.com kun je meestal (maar niet altijd) zien welke banden een toestel ondersteunt...
Verwijderd
ben sinds een paar maanden overgestapt op Vodafone Red maar ik zie opeens dit in mijn overzicht staan: Unlimited Internet 2 Months
sinds wanneer is dit?
sinds wanneer is dit?
Bij KPN mocht je de eerste maand/2 maanden onbeperkt data gebruiken om te bepalen welke bundel je nodig hebt. Nu is internet bij de nieuwe KPN abonnementen toch alweer onbeperkt, dus of KPN dit nu nog doet weet ik niet. Vodafone is de enige provider waar je nog los per MB bijbetaalt als je bundel op is, dus ik kan mij voorstellen dat ze het idee van KPN van vroeger nu overnemen als antwoord hierop.
Verwijderd
Had niet verwacht dat ik zo snel antwoord van Vodafone zou krijgen:
"Die bundel is bedoeld om ervoor te zorgen dat je gebruik kunt blijven maken van HBO Go. Die bundel geldt daarvoor."
"Die bundel is bedoeld om ervoor te zorgen dat je gebruik kunt blijven maken van HBO Go. Die bundel geldt daarvoor."
Naast www.gsmarena.com zoals Sorcerer8472 aangeeft of, mijn favoriet, http://pdadb.net. Deze, vooral in de gedetailleerde info, geeft veel informatie over de toestellen.ucsdcom schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:10:
[ Voor 0% gewijzigd door The Wizard op 01-01-2014 19:50 . Reden: Verkeerde getalletjes bij Sorcerer's naampje :P ]
Vodafone gaat de abonnementen veranderen, er komen ook grotere databundels. Gaan bestaande Vodafone abonnees ook verhoogde databundels krijgen?
nieuws: 'Vodafone gaat prijzen en databundels Red Super en Plus verhogen'
Natuurlijk niet, je gaat altijd een abonnement aan met je voorwaarden die op dat moment gelden. Ze zouden wel gek zijnGWashington schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 20:32:
Vodafone gaat de abonnementen veranderen, er komen ook grotere databundels. Gaan bestaande Vodafone abonnees ook verhoogde databundels krijgen?
Dan is VF wel heel gek, want bij invoering van het standaard Red abonnement kreeg je 1GB data. Na een aantal maanden is dit verhoogd naar 2GB bij Red voor nieuwe én bestaande klanten. De voorwaarden kunnen veranderen mits in het voordeel van de klant.alwaysleft schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 20:48:
[...]
Natuurlijk niet, je gaat altijd een abonnement aan met je voorwaarden die op dat moment gelden. Ze zouden wel gek zijn
Dus hopelijk voert VF deze verandering ook doorvoeren bij bestaande klanten, zoals ze deden bij Red.
De gewone Red abonnementen hebben nu weer 1 GB toch? Ik heb het via sim only afgesloten en standaard was 500 mb + 500 mb "gratis".
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Net verlengd voor 38 euro pm red super, hoop dat de data bundel ook opgetrokken gaat worden naar 6 gig
Je verwart jezelf met het Red Essential abonnement, die heeft tegelijkertijd met Red (zonder Essential) een dataverhoging gekregen.Telfordia schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 08:52:
De gewone Red abonnementen hebben nu weer 1 GB toch? Ik heb het via sim only afgesloten en standaard was 500 mb + 500 mb "gratis".
http://tweakers.net/nieuw...erkt-bellen-en-smsen.html staan de tarieven en bundels bij introductie.
Het Red Super abonnement is tot nu toe nog niet veranderd, dus het lijkt mij aannemelijk dat bestaande klanten hiervan ook gaan profiteren. En anders moet ik het maar doen met 4GB, wat wel redelijk de grens is nu met 4G.
Tijdens het shoppen naar een abonnement(Was tot nu toe trouwe prepaid-klant) heb ik de dekking van Vodafone nog eens gechecked. Blijkt nu dat er in de buurt 4G is ingeschakeld. Alleen is dit een totaal onlogische plek: Borsele en omgeving, waar letterlijk bijna geen hond woont. 4G-Bereik schijnt nu vanaf Zeeuws-Vlaanderen in een strook tot randje Goes te lopen. Ik woon dus 4 a 5km van een 4G-randje af. Kan ik er nu vanuit gaan dat 4G heel binnenkort dichterbij komt?
Daarentegen is gewoon bereik steeds slechter aan het worden. Had ik tot 2 maanden terug nog 1 streepje 3G in huis, nu mag ik blij zijn als mijn GSM-bereik toereikend is om te bellen. Is dit gebruikelijk bij inschakeling van 4G? Ik wil zeker weten dat bereik en capaciteit voldoende zal zijn voordat ik een abo en een nieuw 4G toestel neem, namelijk...
Uiteraard bereik getest met 3 verschillende toestellen
En heeft er iemand een tip voor een beetje goedkoop 4G abo bij Vodafone? Bijv een webdeal of zoiets? Wat ik nu op hun site lees is namelijk wel duur. Verbruiksindicatie: Gebruik nogal eens de 60=3 blox voor bellen en mijn datagebruik gisteren (onderweg) was 150mb...
Daarentegen is gewoon bereik steeds slechter aan het worden. Had ik tot 2 maanden terug nog 1 streepje 3G in huis, nu mag ik blij zijn als mijn GSM-bereik toereikend is om te bellen. Is dit gebruikelijk bij inschakeling van 4G? Ik wil zeker weten dat bereik en capaciteit voldoende zal zijn voordat ik een abo en een nieuw 4G toestel neem, namelijk...
Uiteraard bereik getest met 3 verschillende toestellen
En heeft er iemand een tip voor een beetje goedkoop 4G abo bij Vodafone? Bijv een webdeal of zoiets? Wat ik nu op hun site lees is namelijk wel duur. Verbruiksindicatie: Gebruik nogal eens de 60=3 blox voor bellen en mijn datagebruik gisteren (onderweg) was 150mb...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Blijkbaar krijgen bestaande abonnees geen verhoging van hun datalimiet.
Vodafone heeft tegenover Tweakers bevestigd dat het vanaf volgende week de prijzen en datalimieten van veel abonnementen gaat verhogen. Ook veranderen sommige andere voorwaarden. De nieuwe voorwaarden gelden alleen voor nieuwe abonnees.
Wat is er met de site vodafone.nl/4g? Krijg de melding dat ik moet inloggen.

Edit: Blijken werkzaamheden te zijn.

Edit: Blijken werkzaamheden te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Untouchablezz20 op 06-01-2014 02:03 ]
Kan het me niet voorstellen, kweken ze geen goodwill mee en was vorige x ook niet zo.GWashington schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:36:
Blijkbaar krijgen bestaande abonnees geen verhoging van hun datalimiet.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Wat een naaiers zeg. Vanwege de aangekondigde aanpassingen (lees: duurder) aan RED Super had ik mijn abo verlengd. Blijkt dat ze de simonly prijzen gehandhaafd hebben.
Dus omdat je nu toch even duur uitbent, ben je genaaid...dreester schreef op maandag 06 januari 2014 @ 09:49:
Wat een naaiers zeg. Vanwege de aangekondigde aanpassingen (lees: duurder) aan RED Super had ik mijn abo verlengd. Blijkt dat ze de simonly prijzen gehandhaafd hebben.
Prijzen bij F&F zijn ook weer omhoog gegaan.
Abonnement met 5s was eerst 24*46+95 en is nu 24*51.
Scheelt toch weer een paar tientjes.
Abonnement met 5s was eerst 24*46+95 en is nu 24*51.
Scheelt toch weer een paar tientjes.
Ik merk dat dat ik voor het eerst in het kantoor waar ik werk in Arnhem-Centrum 4g ontvangst heb. Tot gisteren was het nog H+. Blijkbaar zijn ze nog niet klaar met het tunen of is er ergens weer een nieuwe mast aan gegaan waardoor het beter is geworden? Weet iemand dat?
13.30 uur: en de verbinding in het gebouw is weer weg... Vreemd.
13.30 uur: en de verbinding in het gebouw is weer weg... Vreemd.
[ Voor 11% gewijzigd door Paul01 op 07-01-2014 13:38 ]
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Wellicht heeft het hier mee te maken? http://forum.vodafone.nl/...kverbeteringen/m-p/123374
Overigens heb ik vandaag in Maastricht gemerkt dat het LTE1800-bereik weer is uitgebreid.
Overigens heb ik vandaag in Maastricht gemerkt dat het LTE1800-bereik weer is uitgebreid.
[ Voor 27% gewijzigd door Gaston op 07-01-2014 15:53 ]
Verwijderd
In de regio Bloemendaal en Driehuis zie ik langzaam maar zeker ook (1800 MHz) dekking verschijnen terwijl deze nog niet aangegeven staan op de dekkingskaart noch het forum. Ik blijf hoopvol afwachten. Op Schiphol merk ik overigens dat mijn batterij binnen een dag leegloopt bij minimaal gebruik door het constant switchen tussen (slechte) 3G dekking en matige 4G dekking. Hoop dat die picocellen snel op hun donder krijgen met een update.
Morgenvroeg komt er zo goed als zeker weer een update van de dekkingskaart, hopelijk worden er dan eindelijk eens grote gebieden toegevoegd net als op 25 december.Verwijderd schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:17:
In de regio Bloemendaal en Driehuis zie ik langzaam maar zeker ook (1800 MHz) dekking verschijnen terwijl deze nog niet aangegeven staan op de dekkingskaart noch het forum. Ik blijf hoopvol afwachten. Op Schiphol merk ik overigens dat mijn batterij binnen een dag leegloopt bij minimaal gebruik door het constant switchen tussen (slechte) 3G dekking en matige 4G dekking. Hoop dat die picocellen snel op hun donder krijgen met een update.
Je hebt niets aan een dekkingskaart als de dekking in de praktijk nog steeds niet goed is...
@Telfordia
Vanavond merkte ik dat het 4G signaal in het zuiden van Arnhem verder was uitgebreid. Ik hoopte op een extra mast maar door wat rondjes te rijden bleek de bestaande mast in Zuid toch het centrum te zijn. Vermoedelijk is het vermogen wat opgeschroefd. Voorheen hield de dekking al op bij WC Kronenburg maar sinds vandaag gaat het zelfs over de A325 als je over de Matsersingel rijdt. En in het tussenliggende gebied (bijvoorbeeld in de wijk Vredenburg) zie ik nu ook 2-3 streepjes in plaats van 1 voorheen. Ik hoopte in Rijkerwoerd zuid-zuid-oost nu dekking te hebben maar helaas. Alleen als ik buiten sta en dan pak ik de mast van Huissen... Die heb ik nog niet uitgepeild, weet jij misschien waar die staat?
Vanavond merkte ik dat het 4G signaal in het zuiden van Arnhem verder was uitgebreid. Ik hoopte op een extra mast maar door wat rondjes te rijden bleek de bestaande mast in Zuid toch het centrum te zijn. Vermoedelijk is het vermogen wat opgeschroefd. Voorheen hield de dekking al op bij WC Kronenburg maar sinds vandaag gaat het zelfs over de A325 als je over de Matsersingel rijdt. En in het tussenliggende gebied (bijvoorbeeld in de wijk Vredenburg) zie ik nu ook 2-3 streepjes in plaats van 1 voorheen. Ik hoopte in Rijkerwoerd zuid-zuid-oost nu dekking te hebben maar helaas. Alleen als ik buiten sta en dan pak ik de mast van Huissen... Die heb ik nog niet uitgepeild, weet jij misschien waar die staat?
Precies! Er is nog steeds geen peil te trekken op de manier waarop Vodafone aan het uitrollen is. Daarbij was ik gister in Eindhoven en daar is het echt een gatenkaas zeg! Hebben jullie het idee dat Vodafone volgens schema(wat dat ook mag zijn bij vodafone) werkt of dat ze achterlopen en maar iets aan het doen zijn?ucsdcom schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:42:
Je hebt niets aan een dekkingskaart als de dekking in de praktijk nog steeds niet goed is...
Nou... sinds vorige maand hebben ze bij Vodafone een nieuwe methode bedacht hoe ze beslissen waar ze 4G gaan uitrollen.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:12:
[...]
Precies! Er is nog steeds geen peil te trekken op de manier waarop Vodafone aan het uitrollen is. Daarbij was ik gister in Eindhoven en daar is het echt een gatenkaas zeg! Hebben jullie het idee dat Vodafone volgens schema(wat dat ook mag zijn bij vodafone) werkt of dat ze achterlopen en maar iets aan het doen zijn?
In de kantine op het hoofdkantoor in Maastricht hangt een heel groot rad van fortuin met allerlei gemeentes/plaatsnamen erop.
Elke middag mag één medewerker (van directeur tot schoonmaker) er aan draaien.
Welke plaats eruit komt, wordt de week erna meegenomen in de uitrol van 4G
Dat verklaart waarom er gebieden nu 4G dekking hebben, waar alleen een boer en 3 schapen wonen
Er staan soms echt lange rijen om te kijken wie er nu weer aan het rad mag draaien

Er schijnt trouwens wel iets mis te gaan in de communicatie met het Antennebureau, het register met de nieuwe Vodafone masten wordt op een of andere manier niet op de website geplaatst.
Update dekkingskaart 8 januari:
- Herten en omgeving inclusief uiterste westen Roermond (LTE800)
- Uitbreiding LTE1800-dekking in het westen van het centrum van Maastricht
- Uitbreiding dekking Eindhoven ten zuiden van al bestaande bestaande dekking (LTE800)
- Noordwijkerhout en Noordwijk (LTE800)
EDIT:
- Uitbreiding 4G in en rond Alkmaar (LTE800)
- Uitbreidingen rond Voorschoten en uiterste zuiden van Leiden (LTE800)
- Herten en omgeving inclusief uiterste westen Roermond (LTE800)
- Uitbreiding LTE1800-dekking in het westen van het centrum van Maastricht
- Uitbreiding dekking Eindhoven ten zuiden van al bestaande bestaande dekking (LTE800)
- Noordwijkerhout en Noordwijk (LTE800)
EDIT:
- Uitbreiding 4G in en rond Alkmaar (LTE800)
- Uitbreidingen rond Voorschoten en uiterste zuiden van Leiden (LTE800)
[ Voor 53% gewijzigd door Gaston op 08-01-2014 23:45 ]
@Robertwebberobertwebbe schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:46:
@Telfordia
Nee, ik heb geen idee. Wel vreemd dat het signaal bij mij op kantoor in eens ook weer weg was na het opschroeven. Terwijl ik buiten wel 4g heb.
Het rare aan de uitrol van Vodafone is dat ze ook allerlei masten hebben die wel geschikt zijn maar die niet aanstaan, bijvoorbeeld in Heerlen in het zuiden van Limburg. Op Twitter kwam wel iets langs van dat daar 4G-dekking zou zijn maar of dat nog steeds zo is weet ik niet en het heeft iig nooit op de dekkingskaart gestaan.
Ben dus benieuwd hoe dat nou zit...
Je zou het haast gaan denken.... Deze uitrol is niet te voorspellen. Leuk en aardig dat er dekking is in Arnhem en Eindhoven, maar dat betreft ook maar enkele masten. Dit gaat helemaal nergens over, dit kun je geen uitrol noemen. In de tussentijd heeft KPN heel Friesland al voorzien van 4G!AlesT schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 00:33:
[...]
Nou... sinds vorige maand hebben ze bij Vodafone een nieuwe methode bedacht hoe ze beslissen waar ze 4G gaan uitrollen.
In de kantine op het hoofdkantoor in Maastricht hangt een heel groot rad van fortuin met allerlei gemeentes/plaatsnamen erop.
Elke middag mag één medewerker (van directeur tot schoonmaker) er aan draaien.
Welke plaats eruit komt, wordt de week erna meegenomen in de uitrol van 4G
Dat verklaart waarom er gebieden nu 4G dekking hebben, waar alleen een boer en 3 schapen wonen
Er staan soms echt lange rijen om te kijken wie er nu weer aan het rad mag draaien
Er schijnt trouwens wel iets mis te gaan in de communicatie met het Antennebureau, het register met de nieuwe Vodafone masten wordt op een of andere manier niet op de website geplaatst.
Ik hoop dat Vodafone snel met een normale uitrol komt, zelfs de uitrol van T-Mobile is nog logischer, al lopen ze daar al 5/6 maanden achter. Je vraagt je dan af waarom KPN het allemaal wel goed kan plannen en uitvoeren, terwijl de grotere jongens (Vodafone/T-Mobile) met al 4G ervaring in andere landen, er zo'n zooitje van maken.
Misschien dat er nog geen glasvezel ligt naar de masten. Misschien is dat het probleem van de hele uitrol, dat het achterliggende netwerk nog gewoon niet operationeel is, en dat ze daarom ook gebieden aansluiten waar de bomen en koeien in de meerderheid zijn, die maken (nog) geen gebruik van 4GSorcerer8472 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 08:59:
Het rare aan de uitrol van Vodafone is dat ze ook allerlei masten hebben die wel geschikt zijn maar die niet aanstaan, bijvoorbeeld in Heerlen in het zuiden van Limburg. Op Twitter kwam wel iets langs van dat daar 4G-dekking zou zijn maar of dat nog steeds zo is weet ik niet en het heeft iig nooit op de dekkingskaart gestaan.
[ Voor 20% gewijzigd door The Wizard op 08-01-2014 09:03 ]
Ja, een paar plekken activeren ze misschien niet omdat dat juist de snelheden omlaag haalt voor gebruikers omdat die dan op die mast inloggen ipv een snellere iets verder weg...
Overigens denk ik dat Ericsson veel doet qua uitrol/planning. Misschien weten ze op het Vodafone-hoofdkantoor wel niet eens wat de planning is
Overigens denk ik dat Ericsson veel doet qua uitrol/planning. Misschien weten ze op het Vodafone-hoofdkantoor wel niet eens wat de planning is
Net in Roermond geweest, dekking inderdaad aanwezig maar snelheid valt nog tegen 11mbit down 6mbit up. Tweede test gaf 7mbit down en 0.11mbit upGastje8 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 06:41:
Update dekkingskaart:
- Uiterste westen Roermond + deel platteland (LTE800)
- Lichte uitbreiding LTE1800 Maastricht in Centrum-West.
- Noordwijkerhout (LTE800)
Zou Ericsson een prestatieverplichting hebben afgesproken met Vodafone: misschien moet Ericsson wel een percentage aan dekking uitrollen per week of bepaalde snelheid per mast garanderen wat in drukkere gebieden nu niet lukt. Mogelijk kiest Ericsson er dus wel voor om na de mogelijk problematische randstad (veel lage snelheden op het 4G-800 net, hogere snelheden op het 4G-1800 netwerk) nu alleen risicoloze masten te activeren juist daar waar niemand het netwerk gebruikt. Ze halen nu wel hun dekkingspercentage + snelheid. Of denk ik nu erg slecht?
[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 08-01-2014 20:15 ]
Als dat echt niet lukt dan is het wel ernstig, want T-Mobile sluit veel meer masten aan die bijna allemaal op snel glasvezel zitten (getuige de snelheden). Dat zou Vodafone dan niet lukken?
Neem aan dat die netwerkinfra en de planning ervan niet helemaal uitbesteed zijn? Ik zou zoiets zeker in eigen handen willen houden en alleen het lowlevel werk uitbesteden: "zet er hier maar een neer op die en die datum"...
Overigens raar dat er veel lage snelheden op 4G800 zouden zijn en hogere op 4G1800? Ik heb daar geen indicaties voor gezien? Als backbone een issue is dan speelt dat bij allebei evenveel normaalgesproken.
Neem aan dat die netwerkinfra en de planning ervan niet helemaal uitbesteed zijn? Ik zou zoiets zeker in eigen handen willen houden en alleen het lowlevel werk uitbesteden: "zet er hier maar een neer op die en die datum"...
Overigens raar dat er veel lage snelheden op 4G800 zouden zijn en hogere op 4G1800? Ik heb daar geen indicaties voor gezien? Als backbone een issue is dan speelt dat bij allebei evenveel normaalgesproken.
Vraag: Ik heb Vodafone Red Business en dus 4G. Woon ook in Utrecht, dus heb dekking.
Toch krijg ik het niet werkend. Moet ik nog ergens wat aan de instellingen veranderen? Of is het iPhone gerelateerd?
Toch krijg ik het niet werkend. Moet ik nog ergens wat aan de instellingen veranderen? Of is het iPhone gerelateerd?
Heb je iOS 7 en laatste carrier update? Betreft het een 5 of 5s?
Het is een 5s. Heb gisteren inderdaad een update gedownload via iTunes, als ik zoek naar een carrierupdate kan ik ook niets vinden op de telefoon.
Balkje van 4G staat aan.. Weet iemand wat de APN moet zijn?
Balkje van 4G staat aan.. Weet iemand wat de APN moet zijn?
Volgens de Vodafone site:KaiseRRuby schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:07:
Weet iemand wat de APN moet zijn?
office.vodafone.nl
Edit: Bedankt Chris.nl, was vergeten dat het om een zakelijk abonnement ging.
[ Voor 14% gewijzigd door GWashington op 10-01-2014 15:48 ]
Zakelijke klant, dus office.vodafone.nlGWashington schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 15:06:
[...]
Volgens de Vodafone site:
live.vodafone.com
Vandaag in Brunssum (Limburg) geweest en daar heeft heel de stad 4G dekking. Dit is al een tijdje, snap alleen niet waarom Vodafone dit niet laat zien op de dekkingskaart? Ik vraag me af hoeveel plaatsen er nu 4G hebben maar niet op de dekkingskaart terug te vinden zijn.
Speedtest;
Speedtest;

Was dat op LTE800 of LTE1800? Vandaag nog een speedtestje op een van de eerste masten die in Maastricht geplaatst werd (LTE1800):

Wellicht dat ze daar nog aan het testen zijn, twee maanden geleden had ik ook een paar dagen dekking met mijn iPhone 5 op LTE1800 in het westen van het centrum van Maastricht, maar dat verdween opeens tot het begin van deze week, toen is ook de dekkingskaart geüpdatet met het gebied.

Wellicht dat ze daar nog aan het testen zijn, twee maanden geleden had ik ook een paar dagen dekking met mijn iPhone 5 op LTE1800 in het westen van het centrum van Maastricht, maar dat verdween opeens tot het begin van deze week, toen is ook de dekkingskaart geüpdatet met het gebied.
Geen idee welke mast ik op zat. Gezien de indoor dekking schat ik 800mhz. Vreemd dat ze een maand testen, maar het is en blijft Vodafone natuurlijk. Er komen steeds meer plekken in Limburg waar 4G beschikbaar is. Wellicht toch een voordeel dat het hoofdkantoor in Limburg ligt.Gastje8 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 00:03:
Was dat op LTE800 of LTE1800? Vandaag nog een speedtestje op een van de eerste masten die in Maastricht geplaatst werd (LTE1800):
In aanvulling op mijn eerdere bericht. Sinds vandaag binnen weer ontvangst op mijn werkplek (centrum Arnhem). Nu hopen dat het aan blijft.
En wederom is het na een paar uur weer verdwenen. Ga er van uit dat er nog steeds getest wordt oid.
En wederom is het na een paar uur weer verdwenen. Ga er van uit dat er nog steeds getest wordt oid.
[ Voor 27% gewijzigd door Paul01 op 13-01-2014 14:38 ]
Ze zijn volgens mij vandaag weer met het vermogen aan het testen geweest in Arnhem.
Ik heb ook gezien dat er nabij Rijkerswoerd nieuwe antenne's in de mast gehangen zijn (oude zijn vervangen). Nu maar hopen dat er snel ook een 4G signaal uit gaat komen en dat de vlek over Rijkerwoerd nu supergoed gedekt gaat worden.
Ik heb ook gezien dat er nabij Rijkerswoerd nieuwe antenne's in de mast gehangen zijn (oude zijn vervangen). Nu maar hopen dat er snel ook een 4G signaal uit gaat komen en dat de vlek over Rijkerwoerd nu supergoed gedekt gaat worden.
Kan ook soms zo zijn dat het vermogen wordt teruggeschroefd omdat er aan de mast gewerkt wordt, denk ik. Heb ze er eens aan zien werken en het ding stond gewoon aan (-50 dBm) terwijl er iemand in een bakje voor hing en er met z'n handen aan zat

Jammer dat Vodafone aangeeft, dat 4G Bij Arnhem/Elst voor de iPhone 5 geschikt is... ik krijg dus niks door helaas. Blijkbaar heeft iemand 1800mhz i.p.v. 800 aangeklikt bij het invoeren voor de dekkingskaart.
(En ja, ik heb 4G op mijn abbo)..
(En ja, ik heb 4G op mijn abbo)..
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik laat ook maar weer eens wat horen nu ik na een maand mijn Xperia Z weer terug heb.
Mijn algemene ervaringen tot nu toe:
- Het bereik is veel te mager nog, ook in steden zoals Rotterdam vaak zat wel E maar geen 4G.
- Als er bereik is is de verbinding vlot, zie ook hieronder.
Ik heb net in Barendrecht meerdere keren rond de 75 Mbps (!) weten te behalen met mijn Xperia Z, was die snelheid al bekend? Dit met maar 2 balkjes bereik btw (wel op zolder).
Pics or it didn't happen: http://www.speedtest.net/my-result/a/704208314.
Dit met een gloedjenieuwe (de vorige heb ik verzopen) Xperia Z, welke een uur geleden gereset is (en tevens heel veel apps op zijn uitgeschakeld door mij).
Mijn algemene ervaringen tot nu toe:
- Het bereik is veel te mager nog, ook in steden zoals Rotterdam vaak zat wel E maar geen 4G.
- Als er bereik is is de verbinding vlot, zie ook hieronder.
Ik heb net in Barendrecht meerdere keren rond de 75 Mbps (!) weten te behalen met mijn Xperia Z, was die snelheid al bekend? Dit met maar 2 balkjes bereik btw (wel op zolder).
Pics or it didn't happen: http://www.speedtest.net/my-result/a/704208314.
Dit met een gloedjenieuwe (de vorige heb ik verzopen) Xperia Z, welke een uur geleden gereset is (en tevens heel veel apps op zijn uitgeschakeld door mij).
[ Voor 107% gewijzigd door BDHowner op 14-01-2014 01:32 ]
Het bereik is inderdaad erg matig. Ik zit zelf in Amsterdam en er zijn maar weinig locaties waar ik vol bereik heb. Daarnaast schakelt mijn iPhone 5S nog erg vaak naar gprs en 3G.
Je gaat je inderdaad afvragen of hun "landelijke dekking" in april 2015 gebaseerd is op dat het overal een beetje bedekt is.
Er lijken nog altijd meerdere AIR-antennes te zijn die geen 4G uitzenden, zoals bijv. de antenne in Utrecht naast Janskerkhof. Geen idee of die niet toevallig toch wel aanstaat intussen trouwens. Apart ook dat daar wel nog kastjes bij de antennes hangen ipv dat het helemaal in het antennepaneel geïntegreerd is. Maarja, Vodafone is de enige bij wie technici een soort zwijgplicht hebben blijkbaar.
Heel leuk dat 75 Mbps, maar als je toevallig in een white spot zit dan zit je als je pech hebt met GPRS/EDGE dat om eoa reden niet hoger dan 2 kByte/s komt... Dan heb ik liever bij KPN gewoon overal zo'n 15 Mbps dat lekker snel reageert. Zelfs als ik op m'n laptop werk dan heb ik die snelheid bijna nooit nodig...
Zodra HTC een nieuw vlaggenschip lanceert ga ik verlengen, en zoals het er nu uitziet bij KPN (4G overal, 3G900 (niet dat ik dat dan nog nodig heb
), geen wegvallende gesprekken op een overbelast 2G). Sorry Vodafone...
Er lijken nog altijd meerdere AIR-antennes te zijn die geen 4G uitzenden, zoals bijv. de antenne in Utrecht naast Janskerkhof. Geen idee of die niet toevallig toch wel aanstaat intussen trouwens. Apart ook dat daar wel nog kastjes bij de antennes hangen ipv dat het helemaal in het antennepaneel geïntegreerd is. Maarja, Vodafone is de enige bij wie technici een soort zwijgplicht hebben blijkbaar.
Heel leuk dat 75 Mbps, maar als je toevallig in een white spot zit dan zit je als je pech hebt met GPRS/EDGE dat om eoa reden niet hoger dan 2 kByte/s komt... Dan heb ik liever bij KPN gewoon overal zo'n 15 Mbps dat lekker snel reageert. Zelfs als ik op m'n laptop werk dan heb ik die snelheid bijna nooit nodig...
Zodra HTC een nieuw vlaggenschip lanceert ga ik verlengen, en zoals het er nu uitziet bij KPN (4G overal, 3G900 (niet dat ik dat dan nog nodig heb
[ Voor 17% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-01-2014 12:18 ]
^^Ben het helemaal met je eens over de stabiliteit van KPN 4G. Mag nu van Simyo 4G testen en ik merk dat je vrijwel overal waar 4G aanwezig is, je ook 25/10 haalt. Daarbij is er vanaf maart 2014 landelijk dekkend 4G.
Het enige wat me nog tegenhoudt is, dat ik een F&F abonnement heb met 11GB aan data. Deze wil ik natuurlijk niet kwijt, maar je hebt er ook weinig aan als je alleen op 3G zit. Wellicht dat over een jaar de bundels groter zijn die in de buurt komen van de 11GB die ik nu heb. Al met al een dilemma, maar dat 4G van KPN voorop loopt is een feit.
Het enige wat me nog tegenhoudt is, dat ik een F&F abonnement heb met 11GB aan data. Deze wil ik natuurlijk niet kwijt, maar je hebt er ook weinig aan als je alleen op 3G zit. Wellicht dat over een jaar de bundels groter zijn die in de buurt komen van de 11GB die ik nu heb. Al met al een dilemma, maar dat 4G van KPN voorop loopt is een feit.
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:17:
....
....
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Nee, van die kastjes die een stukje voorversterking/ontvanglogica bevatten die je eigenlijk bij alle "normale" 3G-antennes ziet. Dus die kastjes die normaal in de AIR-antenne geïntegreerd zitten.
Overigens staat daar ook nog een straalkastje bij volgens mij, en bij een andere locatie die niet actief is ook. Zou dat de reden dan zijn? Dan liggen ze wel lekker achter met glas regelen als T-Mobile en KPN het wel nagenoeg overal hebben
Overigens staat daar ook nog een straalkastje bij volgens mij, en bij een andere locatie die niet actief is ook. Zou dat de reden dan zijn? Dan liggen ze wel lekker achter met glas regelen als T-Mobile en KPN het wel nagenoeg overal hebben

Ook met 3G is radio streamen of Spotify streamen prima te doen, en dat is waar ik die 11 GB voor nodig heb (als ik het nodig heb). Ik ga dus echt nooit Vodafone gedag zeggen zolang ik van 11 GB terug moet naar 2 GB oid.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:05:
^^Ben het helemaal met je eens over de stabiliteit van KPN 4G. Mag nu van Simyo 4G testen en ik merk dat je vrijwel overal waar 4G aanwezig is, je ook 25/10 haalt. Daarbij is er vanaf maart 2014 landelijk dekkend 4G.

Ik vind sowieso de hoeveelheid masten met 4G tegenvallen van Vodafone, als ik kijk hoe T-Mobile de grotere steden heeft ingedeeld ziet dit er goed uit. KPN heeft dit altijd wel goed op orde gehad, Het is mij geheel een raadsel hoe Vodafone haar netwerk aan het optuigen is.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:24:
Nee, van die kastjes die een stukje voorversterking/ontvanglogica bevatten die je eigenlijk bij alle "normale" 3G-antennes ziet. Dus die kastjes die normaal in de AIR-antenne geïntegreerd zitten.
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
T-Mobile heeft alleen 1800 MHz terwijl Vodafone ook 800 Mhz uitrolt waarvoor minder masten benodigd zijn.netblade schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:56:
[...]
Ik vind sowieso de hoeveelheid masten met 4G tegenvallen van Vodafone, als ik kijk hoe T-Mobile de grotere steden heeft ingedeeld ziet dit er goed uit. KPN heeft dit altijd wel goed op orde gehad, Het is mij geheel een raadsel hoe Vodafone haar netwerk aan het optuigen is.
Desalniettemin is de strategie van Vodafone inderdaad een raadsel, maar 1 op 1 vergelijken met T-Mobile kan niet zomaar.
Kan wel hoor. T-Mobile bouwt alles om en behaalt daarmee gelijke dekking als met GSM1800. Vodafone bouwt niet alle GSM900-masten om en behaalt daarmee dekking die minder is dan hun huidige GSM900-dekking.
Ik vermoed dat de netwerkervaring op 4G bij T-Mobile beter is dan die bij Vodafone als je in het dekkingsgebied woont eigenlijk.
Ik vermoed dat de netwerkervaring op 4G bij T-Mobile beter is dan die bij Vodafone als je in het dekkingsgebied woont eigenlijk.
Voor de Eindhovenaren onder ons: is het al de moeite waard 4G in te laten schakelen? Is er nog steeds dekking op Strijp-S? Hoe is Stratumseind (qua dekking
)
Ik begin er ook al goed van te balen. Ik vind de rauwe 3G-snelheden niet slecht, en het schakelen naar een actieve verbinding doet mijn Xperia Z aardig vlot (dit i.t.t. de leen-Galaxy S2 die ik een maand gebruikt heb die echt een paar seconde nodig heeft). Ik wilde juist graag betere dekking met 4G, maar dat is gewoon nog zo verschrikkelijk slecht geregeld:
- Bij mijn oma (Ridderkerk): nauwelijks 4G, nauwelijks 3G, prima 2G.
- Holland Casino (Rotterdam): geen 4G, geen 3G, prima 2G.
- Bij mij thuis (Barendrecht): op zolder worden records verbroken, middelste verdieping 1 tot 2 balkjes 4G, onderste verdieping nauwelijks 4G, redelijk 3G, prima 2G.
- Een vriend die een paar kilometer verderop woont in Barendrecht: geen 4G, geen 3G, prima 2G.
Ik maak hier alleen maar uit op dat ondanks 4G een lagere frequentie gebruikt, het totaal NIET beter werkt dan bijv. 2G. Dus of ik ben nog iets te vroeg met conclusies (natuurlijk, er word nog jaren aan gewerkt, maar Rotterdam is wel een hotspot), of er zijn nog maar beperkte masten actief (of een wazige strategie), of 4G heeft gewoon veel meer last van signaalstoring dan 2G en zou dus dan qua bereik floppen (vind ik).
Ik heb de locatie in Rotterdam eens opgezocht in het antenneregister. Het valt me vooral op dat ik struikel over de KPN en T-Mobile masten, maar dat Vodafone echt maar hier en daar een gecombineerde antenne heeft staan. Ik ga de eerstvolgende keer dat ik daar ben eens een netwerkscan doen met mijn Xperia. Ik denk dat ik wel de overige 2 netwerken zal gaan vinden, maar niet die van Vodafone.
- Bij mijn oma (Ridderkerk): nauwelijks 4G, nauwelijks 3G, prima 2G.
- Holland Casino (Rotterdam): geen 4G, geen 3G, prima 2G.
- Bij mij thuis (Barendrecht): op zolder worden records verbroken, middelste verdieping 1 tot 2 balkjes 4G, onderste verdieping nauwelijks 4G, redelijk 3G, prima 2G.
- Een vriend die een paar kilometer verderop woont in Barendrecht: geen 4G, geen 3G, prima 2G.
Ik maak hier alleen maar uit op dat ondanks 4G een lagere frequentie gebruikt, het totaal NIET beter werkt dan bijv. 2G. Dus of ik ben nog iets te vroeg met conclusies (natuurlijk, er word nog jaren aan gewerkt, maar Rotterdam is wel een hotspot), of er zijn nog maar beperkte masten actief (of een wazige strategie), of 4G heeft gewoon veel meer last van signaalstoring dan 2G en zou dus dan qua bereik floppen (vind ik).
Ik heb de locatie in Rotterdam eens opgezocht in het antenneregister. Het valt me vooral op dat ik struikel over de KPN en T-Mobile masten, maar dat Vodafone echt maar hier en daar een gecombineerde antenne heeft staan. Ik ga de eerstvolgende keer dat ik daar ben eens een netwerkscan doen met mijn Xperia. Ik denk dat ik wel de overige 2 netwerken zal gaan vinden, maar niet die van Vodafone.
[ Voor 14% gewijzigd door BDHowner op 14-01-2014 14:51 ]
4G heeft juist minder signaalsterkte nodig dan 2G, hoewel dat afhankelijk is van de drukte van de mast. Is de drukte groot, dan kan het juist minder worden.
Probleem is dat Vodafone niet al haar antennes al heeft vervangen. Je kunt het op hun eigen dekkingskaart ook wel zien door alle niet-blauwgekleurde puntjes die in de dekkingskaart zitten; op die plekken is de sterkte buitenshuis minder dan -120 dBm (oid, gok ik), terwijl je voor goede binnendekking op straat toch minimaal -100 dBm wil, en liefst nog sterker. Amsterdam is trouwens wel het verst gevorderd met de minste white spots.
T-Mobile heeft bijvoorbeeld zelfs in de A2-tunnel en in de Rotterdamse metro 4G-dekking gerealiseerd met de picocellen die daar al geplaatst waren. Volgens mij heeft zelfs KPN dat nog niet nu...
Probleem is dat Vodafone niet al haar antennes al heeft vervangen. Je kunt het op hun eigen dekkingskaart ook wel zien door alle niet-blauwgekleurde puntjes die in de dekkingskaart zitten; op die plekken is de sterkte buitenshuis minder dan -120 dBm (oid, gok ik), terwijl je voor goede binnendekking op straat toch minimaal -100 dBm wil, en liefst nog sterker. Amsterdam is trouwens wel het verst gevorderd met de minste white spots.
T-Mobile heeft bijvoorbeeld zelfs in de A2-tunnel en in de Rotterdamse metro 4G-dekking gerealiseerd met de picocellen die daar al geplaatst waren. Volgens mij heeft zelfs KPN dat nog niet nu...
Ok, dan hoop ik dat het nog in orde komt.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:55:
4G heeft juist minder signaalsterkte nodig dan 2G, hoewel dat afhankelijk is van de drukte van de mast. Is de drukte groot, dan kan het juist minder worden.
Die vriend heeft KPN, en ook geen 4G binnenshuis.
Eigenlijk heb ik het idee dat T-Mobile "last, but not least" is deze keer. Ik zie een hoop antennes, een hoge frequentie en dus in potentie de meeste bandbreedte (i.i.g. op dit moment).
Heeft het er niet mee te maken dat je bij voorkeur met een 4G1800 ipv 4G800 mast verbonden bent, en dus in die zin een 'slechter' bereik kan ervaren?RnB schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 08:26:
Het bereik is inderdaad erg matig. Ik zit zelf in Amsterdam en er zijn maar weinig locaties waar ik vol bereik heb. Daarnaast schakelt mijn iPhone 5S nog erg vaak naar gprs en 3G.
Het aantal streepjes zegt weinig op in iedergeval een iPhone 5S (heb ik zelf ook). In Alkmaar zijn nog maar 2 masten geactiveerd dus kan ik het mooi testen. Als ik van een mast af rijd, dan neemt het aantal streepjes redelijk snel af van 5 naar 2 en houdt dat heel lang vast.
Ik kan natuurlijk niet over jouw situatie en die van anderen oordelen en ik ben zeker ook van mening dat Vodafone nog heel veel in te halen heeft. Ik heb nu ook nog F&F maar als treinreiziger kan volledige 4G dekking niet snel genoeg komen. Ik hoop dan ook dat het over een jaar een stuk beter is als ik mag verlengen anders ben ik weg
Een paar dingen: 1800 MHz is sneller omdat daar een groter stuk spectrum wordt gebruikt voor LTE, niet omdat hoger=sneller 
En verder: het is inderdaad mogelijk dat 1800 MHz een hogere voorkeur heeft en je pas terugvalt naar 800 als de 1800-dekking te slecht wordt. Dan lijkt je dekking slechter dan hij daadwerkelijk is. Het is good practice als Vodafone dit doet; op de 800 MHz-band is er minder capaciteit waardoor je liefst eerst de 1800 MHz-band wil gebruiken en dan mensen die deze niet of slecht kunnen ontvangen doorstuurt naar de 800 MHz-band. Bij grote drukte kan de grens dynamisch opschuiven waardoor er juist meer of juist minder mensen op 800 MHz terechtkomen...
Dat maakt de uitrol voor Vodafone trouwens wel lekker complex; 800/1800 tegelijkertijd en netjes de load verdelen enzo. Terwijl je uitstraalpatronen voor beide frequenties net anders zijn en ook de grenzen met andere cellen anders zijn etc
En verder: het is inderdaad mogelijk dat 1800 MHz een hogere voorkeur heeft en je pas terugvalt naar 800 als de 1800-dekking te slecht wordt. Dan lijkt je dekking slechter dan hij daadwerkelijk is. Het is good practice als Vodafone dit doet; op de 800 MHz-band is er minder capaciteit waardoor je liefst eerst de 1800 MHz-band wil gebruiken en dan mensen die deze niet of slecht kunnen ontvangen doorstuurt naar de 800 MHz-band. Bij grote drukte kan de grens dynamisch opschuiven waardoor er juist meer of juist minder mensen op 800 MHz terechtkomen...
Dat maakt de uitrol voor Vodafone trouwens wel lekker complex; 800/1800 tegelijkertijd en netjes de load verdelen enzo. Terwijl je uitstraalpatronen voor beide frequenties net anders zijn en ook de grenzen met andere cellen anders zijn etc
Update dekkingskaart:
- Dekking ten westen van Roermond uitgebreid richting oosten, zuiden en noorden (Wessem, Maasbracht) (LTE800)
- Nieuw gebied ten westen van Doetinchem en uiterste oosten van Doesburg (LTE800)
- Dekking in Baarlo en het zuiden van Tegelen (LTE800)
Wederom een update met eigenaardige nieuwe gebieden. De dekking in Heerlen en Hoensbroek staat er nog altijd niet op.
- Dekking ten westen van Roermond uitgebreid richting oosten, zuiden en noorden (Wessem, Maasbracht) (LTE800)
- Nieuw gebied ten westen van Doetinchem en uiterste oosten van Doesburg (LTE800)
- Dekking in Baarlo en het zuiden van Tegelen (LTE800)
Wederom een update met eigenaardige nieuwe gebieden. De dekking in Heerlen en Hoensbroek staat er nog altijd niet op.
[ Voor 46% gewijzigd door Gaston op 15-01-2014 07:23 ]
Dat zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn als we de realiteit even vergelijken met dat kaartje dat Vodafone in november publiceerde.Gastje8 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 06:53:
Wederom een update met eigenaardige nieuwe gebieden.

[ Voor 45% gewijzigd door swv op 15-01-2014 22:00 ]
Als ik dat ga vergelijken zie ik nu al gebieden met dekking die pas na april 2014 aan de beurt zijn.sww89 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:08:
[...]
Dat zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn als we de realiteit even vergelijken met dat kaartje dat Vodafone in november publiceerde.
[afbeelding]
Vandaag voor het eerst 4G in Almere (centrum).
Plaatje werkt nietsww89 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:08:
[...]
Dat zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn als we de realiteit even vergelijken met dat kaartje dat Vodafone in november publiceerde.
[afbeelding]
Het lijkt er op alsof ze gebieden opzoeken waar ze een zeer groot oppervlak met 1 paal kunnen bedienen. Misschien zodat het vodafone marketing team weer kan claimen zo veel % dekking.
Inderdaad, beginnen met de landelijke gebieden waar geen kip woont 
Heb ff die vlek ten zuiden van Stadskanaal opgezocht, en da's dus een mast in Vlagtwedde/Jipsingboertange, op ruim 35 meter hoogte. Door de hoogte + het feit dat er nauwelijks bebouwing is, reikt de mast erg ver.
Op Antenneregister staat hierbij dat ze sinds 27 november 3G hebben. Dus 3G werken ze wel nog bij op Antenneregister, maar 4G niet
Ben wel benieuwd of dit ook een Vodafone AIR-antenne is. Iemand in de buurt die foto's wil maken? De mast moet vrij makkelijk te vinden zijn op zich
Heb ff die vlek ten zuiden van Stadskanaal opgezocht, en da's dus een mast in Vlagtwedde/Jipsingboertange, op ruim 35 meter hoogte. Door de hoogte + het feit dat er nauwelijks bebouwing is, reikt de mast erg ver.
Op Antenneregister staat hierbij dat ze sinds 27 november 3G hebben. Dus 3G werken ze wel nog bij op Antenneregister, maar 4G niet
Ben wel benieuwd of dit ook een Vodafone AIR-antenne is. Iemand in de buurt die foto's wil maken? De mast moet vrij makkelijk te vinden zijn op zich
En 4G is inmiddels weer verdwenen in Almere (centrum).
Edit: 4G weer actief
Edit: 4G weer actief
[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 15-01-2014 17:11 ]
Excuus, dit soort dingen moet ik ook niet via dropbox doen
Die postcode checker gaat zeker ook nooit meer komen......
Doet me denken aan "Veel beloven en weinig geven, doet gekken in vreugde leven".GWashington schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:26:
Die postcode checker gaat zeker ook nooit meer komen......
Knap hoe Vodafone allerlei dorpjes in "The middle of nowhere" met spoed dekking geeft en tegelijkertijd in de randstad Delft, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer en grote delen van Gouda, Leiden, bleiswijk etc. Precies buiten de dekking weten te houden......

[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 15-01-2014 19:46 ]
Vooral Delft wordt echt omsingeld door 4G ja.ucsdcom schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:45:
Knap hoe Vodafone Delft, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer en grote delen van Gouda, Leiden, bleiswijk etc. Precies buiten de dekking weten te houden......
Zit ik net mijn tekst nog wat giftiger te maken, valt mijn aanpassing alweer door de mand 
Trouwens:@SWW89: bedankt voor het showen van die kaartoverlay. Dan kunnen we eindelijk de grenzen van de dekkingszones/ uitrol wat nauwkeuriger zien.
Trouwens:@SWW89: bedankt voor het showen van die kaartoverlay. Dan kunnen we eindelijk de grenzen van de dekkingszones/ uitrol wat nauwkeuriger zien.
[ Voor 45% gewijzigd door ucsdcom op 15-01-2014 19:55 ]
Snap ook niet waarom Delft geen 4G heeft. Delft is toch geen kleine plaats en het TU zit daar natuurlijk ook.ucsdcom schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:45:
Knap hoe Vodafone allerlei dorpjes in "The middle of nowhere" met spoed dekking geeft en tegelijkertijd in de randstad Delft, Alphen a/d Rijn, Zoetermeer en grote delen van Gouda, Leiden, bleiswijk etc. Precies buiten de dekking weten te houden......
Precies wat ik me ook al af vroeg. Met zoveel technische studenten (TU) en ook daaraan gelieerde startups etc, zou je verwachten dat het aantal 4G gebruikers hier hoger zou zijn dan in een willekeurige stad en dat het daarmee dus voor Vodafone belangrijk zou zijn hier snel goede dekking te hebben.
Misschien is dat juist wel het probleem.. Ze durven misschien niet omdat de capaciteit direct al te laag zal zijn?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.