Absurd toch?! Wel beloven dat er een pc komt maar niks leveren.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:08:
Eens via Twitter navraag gedaan over de postcode check, krijg ik het volgende antwoord:
Als je wilt weten of 4G beschikbaar op jouw postcode kijk dan even hier http://t.co/Is8wD1hm6I
Dat is dus gewoon de dekkingskaart, dus aangegeven dat ik weet dat hier geen 4G beschikbaar is maar dat ik wil weten per wanneer dat wel het geval is. Krijg je weer zo'n standaard antwoord:
We werken continue aan verbetering van ons netwerk. Updates en nieuwe info over 4G zal op onze site worden vermeld.
Ik heb het gevoel dat er gewoon geen postcode check komt.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 15:10:
[...]
Absurd toch?! Wel beloven dat er een pc komt maar niks leveren.
Zo'n gevoel heb ik ook. Die dekkingskaart is namelijk ook een soort van postcode check, je kunt namelijk je postcode invoeren en zien of je 4G hebt of niet. Je kunt alleen niet kijken wanneer er dan wel 4G komt.Dj-sannieboy schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 16:04:
[...]
Ik heb het gevoel dat er gewoon geen postcode check komt.
Dit is natuurlijk weer een mooi stukje marketing van Vodafone, nu hebben ze toch een "postcode check" maar is er eigenlijk niks veranderd. Honden.
Volgens mij heeft de Engelse site wel een postcode checken: www.vodafone.co.uk/our-ne...uk-coverage-map/index.htm
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Bij Vodafone en KPN zie ik het nog niet snel gebeuren. Ook de MVNO's zoals hi, telfort, simyo etc niettimmie1 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:54:
Kun je met een Vodafone prepaid simkaart ook op het 4G-netwerk komen? Dus bijv. met de internet dagbundel(EUR1,00/d+100mb) of 'normale'prepaid tarief(1,00/10min)? Kan zelf niks terugvinden, maar zou mij o.a. wel goed uitkomen vanwege latency(en natuurlijk snelheid, met cap om niet te veel te verbruiken ;-p)
Bij T-mobile krijgen abonnee's en prepaid klanten toegang. Hopelijk volgen KPN en Vodafone het ook. Ben trouwens heel erg benieuwd naar Tele2, daar blijft het stil...
De snelheden en prijslijsten zijn als volgt voor PrePaid 4G BIJ T-Mobile (voor de liefhebbers).
-Snel Internet Maand 350 MB voor €12,50 per maand. Je maximale internetsnelheid is hiermee 15 Mb/s
-Snel Internet Maand Extra 1000 MB voor €19,95 per maand. Je maximale internetsnelheid is hiermee 30 Mb/s
Ook MVNO's zoals bliep etc, zullen toegang krijgen op niet al te lange termijn had ik begrepen.
[ Voor 7% gewijzigd door markiebiboy op 10-12-2013 20:14 ]
De dekkingskaart is weer geüpdatet. De enige wijziging die ik kan vinden is de activering van één 800-only mast in Alkmaar. Het schiet niet op bij Vodafone…
Waarom blijven ze telkens maar één mast activeren per nieuwe stad? Aan hun strategie is geen touw vast te knopen.
Waarom blijven ze telkens maar één mast activeren per nieuwe stad? Aan hun strategie is geen touw vast te knopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Gaston op 11-12-2013 06:09 ]
Wellicht heeft dat hier mee te maken
Een woordvoerder van Vodafone legde eerder aan de redactie van 4Gdekking.nl uit dat zij, na de vier grote steden, nu de andere gebieden van 4G voorzien waar veel dataverkeer wordt gebruikt. “Dat kunnen binnensteden zijn, maar ook bedrijventerrein”, aldus woordvoerder Richard Mes.
Zowel in Alkmaar, als in Eindhoven, Apeldoorn en Leeuwarden staat de mast op een bedrijventerrein
Een woordvoerder van Vodafone legde eerder aan de redactie van 4Gdekking.nl uit dat zij, na de vier grote steden, nu de andere gebieden van 4G voorzien waar veel dataverkeer wordt gebruikt. “Dat kunnen binnensteden zijn, maar ook bedrijventerrein”, aldus woordvoerder Richard Mes.
Zowel in Alkmaar, als in Eindhoven, Apeldoorn en Leeuwarden staat de mast op een bedrijventerrein
[ Voor 10% gewijzigd door swv op 11-12-2013 06:38 ]
Jammer dat ze Arnhem nog steeds niet weer aan hebben gezet
Misschien waren daar toch problemen ofzo? Op zich goede strategie als je begint met plekken waar veel dataverkeer wordt gebruikt, maar het blijft er toch chaotisch uitzien nu, 1 mast per stad.
En raar dat ze het dan ook deels weer uitzetten ofzo, want waarom niet zo veel mogelijk aan zetten en aan laten staan?
En raar dat ze het dan ook deels weer uitzetten ofzo, want waarom niet zo veel mogelijk aan zetten en aan laten staan?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Wordt nog spannend nu Simyo ook 4G gaat doorgeven aan hun klanten. Voornamelijk spannend qua prijs en of dit eventueel het proces versneld van Vodafone (wishful thinking)
Waarom dan geen 4G op de TU/e, als er 1 groep is die graag data verstookt, dan zijn het wel studenten....sww89 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:34:
Wellicht heeft dat hier mee te maken
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Inderdaad, ook geen 4G op TU Delft. Het gaat gewoon allemaal erg traag bij Vodafone.Coach4All schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:42:
[...]
Waarom dan geen 4G op de TU/e, als er 1 groep is die graag data verstookt, dan zijn het wel studenten....
Misschien wil Vodafone eerst de zakelijke klanten (bedrijventerrein) bedienen en dan pas die studenten?Coach4All schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:42:
[...]
Waarom dan geen 4G op de TU/e, als er 1 groep is die graag data verstookt, dan zijn het wel studenten....
Het zou best wel eens kunnen dat Vodafone pas in april 2014 de hele boel in één keer gaat opengooien.
Of dat per gemeente de infra eerst op de schop wordt genomen en dan één testmast geactiveerd wordt. Ik bedoel als ze met dit tempo doorgaan dan halen ze april 2014 echt niet voor de eerste grote dekkingsuitbreiding. Ik vermoed echt dat 4G straks per gemeente ineens aangezet wordt, net zoals in de 4 grote steden
Op die Netwerkverbeteringen-site gaat het anders wel best snel. Staan ook sites bij in al redelijk wat plaatsen met minder inwoners. En als je op Twitter zoekt zie je ook overal en nergens dat mensen ineens 4G hebben (bijv. Tilburg, Heerlen).
Dus het zou zomaar kunnen dat er nog een grote activatie komt. Hoewel ik niet echt een reden zie om expres nog 4 maanden ergens 4G uit te laten staan. Grootste reden is dat je een beetje een stabiele ervaring wil bieden aan je gebruikers, dus overal 4G aan en niet in wijk 1 wel en in wijk 2 niet zodat je heen en weer stuitert tussen 2G, 3G en 4G, wat nu wel in Utrecht nog het geval is zodra je een gebouw in de binnenstad binnenloopt, dan ga je van 4 naar 3 naar 2 vaak...
Dus het zou zomaar kunnen dat er nog een grote activatie komt. Hoewel ik niet echt een reden zie om expres nog 4 maanden ergens 4G uit te laten staan. Grootste reden is dat je een beetje een stabiele ervaring wil bieden aan je gebruikers, dus overal 4G aan en niet in wijk 1 wel en in wijk 2 niet zodat je heen en weer stuitert tussen 2G, 3G en 4G, wat nu wel in Utrecht nog het geval is zodra je een gebouw in de binnenstad binnenloopt, dan ga je van 4 naar 3 naar 2 vaak...
Ik vermoed dat het meer te maken heeft met de achterliggende techniek. Ik bedoel daar de backbone mee. Veel speedtesten laten een lagere download zien, dus het kan best zijn dat het corenetwerk nog niet helemaal klaar is voor de grote 4G toestroom.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ik ben ook heel benieuwd wat het core netwerk gaat doen. In de begintijd van HSDPA, het pré-iPhone tijdperk zegmaar had ik echt supersnel internet met mijn zorgeloos internet bloxje op een prepaid kaart in mijn laptop (foei!
) Na de grote toestroom van smartphones ging het hard achteruit met de snelheid. Ben benieuwd in hoeverre ze nu long term de snelheid vast kunnen houden
Als je de klachten over het 3G netwerk van Vodafone leest, dan vraag ik mij af of dat niet al een teken was dat Vodafone te weinig in de backbone van haar netwerk heeft geinvesteerd. Of zou een flink belaste 3G mast prima moeten presteren zonder glasvezel?
KPN was op de meeste plaatsen op 3G best snel behalve in de spits in stations of in het stadion etc.(overbelaste plaatsen waar de maximale bandbreedte "op" is). Nu zij 4G zo snel uitrollen, ga ik denken dat KPN al op heel veel masten glasvezel had terwijl dit bij Vodafone niet het geval was. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
KPN was op de meeste plaatsen op 3G best snel behalve in de spits in stations of in het stadion etc.(overbelaste plaatsen waar de maximale bandbreedte "op" is). Nu zij 4G zo snel uitrollen, ga ik denken dat KPN al op heel veel masten glasvezel had terwijl dit bij Vodafone niet het geval was. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen?
De klachten die ik lees gaan meestal over dekking, niet over snelheid. En wat je zegt over overbelasting: als die zo erg is dat je helemaal niets meer kunt, dat is dat vaak overbelasting op het radiogedeelte. Het is ook niet voor niets dat niemand meer iets kan dan.
Ben bij Vodafone trouwens ook wel benieuwd wat ze gaan doen bij dunbevolkte gebieden. In principe zouden ze daar met één zo'n AIR-paneel uit kunnen: LTE800/GSM900/UMTS900, hoge frequenties lekker links laten liggen op het platteland. Zou best efficiënt kunnen zijn als strategie
Ben bij Vodafone trouwens ook wel benieuwd wat ze gaan doen bij dunbevolkte gebieden. In principe zouden ze daar met één zo'n AIR-paneel uit kunnen: LTE800/GSM900/UMTS900, hoge frequenties lekker links laten liggen op het platteland. Zou best efficiënt kunnen zijn als strategie
Vanaf vandaag bij ons in de straat in Arnhem Edge verbinding. Gister nog G. Hopen dat dit een positief iets is.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Verwijderd
Ucsdcom, het klopt idd dat KPN al een aanzienlijk deel van de 2G/3G masten had voorzien van glas toen ze begonnen met de uitrol van 4G, terwijl Vodafone hier op achter loopt.
Ik hoopte na de berichten op dit forum dat er in Leiden 4G was gesignaleerd dat ook het station dekking had. Helaas is er nog steeds op Leiden Centraal in de spits geen mailtje te downloaden, (dus) ook geen 4G dekking aldaar. Wat dat betreft hebben de KPN HotSpots dus weinig resultaat geboekt als je het mij vraagt. Weten jullie toevallig of KPN op drukke treinstations in de spits dezelfde moeite heeft met deze capaciteit?
Ik hoopte na de berichten op dit forum dat er in Leiden 4G was gesignaleerd dat ook het station dekking had. Helaas is er nog steeds op Leiden Centraal in de spits geen mailtje te downloaden, (dus) ook geen 4G dekking aldaar. Wat dat betreft hebben de KPN HotSpots dus weinig resultaat geboekt als je het mij vraagt. Weten jullie toevallig of KPN op drukke treinstations in de spits dezelfde moeite heeft met deze capaciteit?
Op die enkele dagen dat 4G in Arnhem werkte heb ik ook EDGE gezien op 2G. Het lijkt dus samen te hangen.
KPN gebruikt veel pico cells op stations, volgens mij de andere providers ook. Ik ga niet zo vaak met de trein, maar heb niet veel problemen met KPN op Utrecht en Amsterdam.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:42:
Ik kan je zo een paar plekken aanwijzen waar wel 4G is maar geen EDGE. Maar ook plekken waar het er wel allebei is. Dus da's ook een mysterierobertwebbe schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:24:
Op die enkele dagen dat 4G in Arnhem werkte heb ik ook EDGE gezien op 2G. Het lijkt dus samen te hangen.
Waar hij denk ik op doelt is het feit dat er nu dus wel EDGE is en eerst niet, er is dus aan de mast gesleuteld. Grote kans dus dat de mast ook klaar is gemaakt voor 4G.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 16:01:
[...]
Ik kan je zo een paar plekken aanwijzen waar wel 4G is maar geen EDGE. Maar ook plekken waar het er wel allebei is. Dus da's ook een mysterie
Verwijderd
Ik denk dat Vodafone iets minder investeert in moeilijk te bereiken- en drukke plekken dan KPN. Ik kan het niet op feiten baseren maar m'n gevoel zegt dat er meer KPN picocellen hangen dan van Vodafone op stations. Op station Schiphol hebben de grote drie allemaal dingen hangen, maar op Haarlem en Leiden heeft Vodafone het in ieder geval niet.
Ook in bepaalde spoortunnels is KPN de enige provider die er wel dekking biedt, denk bijvoorbeeld aan de Velserspoortunnel. Daaraan merk je dan nog dat KPN van oudsher een staatsbedrijf is en het langste bestaat.
Ook in bepaalde spoortunnels is KPN de enige provider die er wel dekking biedt, denk bijvoorbeeld aan de Velserspoortunnel. Daaraan merk je dan nog dat KPN van oudsher een staatsbedrijf is en het langste bestaat.
Heel veel KPN-picocellen op stations zijn nog 2G-only van heel lang geleden. Zegt niet per se iets hoor. Vodafone zet soms ook pico's in op plekken waar KPN ze niet heeft voor 3G, bijv. Hoog Catharijne (buiten het station), waar Vodafone een 2G/3G-piconetwerk heeft hangen. T-Mobile en KPN hebben daar volgens mij niets (meer).
Waar je een groot verschil ziet is in de uitrol van 3G in landelijke gebieden. Daar heeft KPN véél meer cellen dan T-Mobile en Vodafone. Waar T-Mobile juist in stedelijke gebieden (ivm capaciteit) juist weer veel cellen heeft.
-edit-
Zat net in het antenneregister nog eens te bladeren, maar die 32 dBW die hun LTE1800-antennes doen, is dat niet wat bizar veel? Da's 1500 Watt... per sector. Daar waar T-Mobile 100 Watt per sector doet ofzo
Waar je een groot verschil ziet is in de uitrol van 3G in landelijke gebieden. Daar heeft KPN véél meer cellen dan T-Mobile en Vodafone. Waar T-Mobile juist in stedelijke gebieden (ivm capaciteit) juist weer veel cellen heeft.
-edit-
Zat net in het antenneregister nog eens te bladeren, maar die 32 dBW die hun LTE1800-antennes doen, is dat niet wat bizar veel? Da's 1500 Watt... per sector. Daar waar T-Mobile 100 Watt per sector doet ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-12-2013 14:05 ]
Nou volgens mij is die 32,4dBW (1700W) idd aan de hoge kant maar die 20dBW (100W) van T-Mobile is aan de lage kant volgens mij. Ter vergelijking KPN gebruikt 24,8dBW (300W) voor hun LTE800.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 13:21:
-edit-
Die 32dBW (1700W) is ook alleen voor de LTE1800 van Vodafone, voor LTE800 gebruikt Vodafone 28,4dBW (700W).
Hieruit zou je dus kunnen opmaken dat door de hogere zendvermogens van Vodafone ze een minder masten zouden moeten hebben om een zelfde oppervlak van 4G te voorzien.
PS: dBW kun je omrekenen naar watts d.m.v. 10^(dBW/10) W.
Dat zou betekenen dat de antennes van Vodafone ook gevoeliger moeten zijn qua ontvangst, anders heb je er nog niet veel aan. Overigens win je maar een paar dB met die hogere zendvermogens. Bij LTE800 zie je dat mooi, bij LTE1800 is het dan wel weer een groot verschil.
Eigenlijk is het dan raar dat je met je smartphone dan maar met 1 tot 2 Watt terug zendt. Zelfde radioweg. Bijna factoor 1000 verschil.
[ Voor 12% gewijzigd door robertwebbe op 14-12-2013 17:13 ]
Ik weet er het fijne ook niet van maar ik vermoed door de antenne's, je mobile telefoon heeft natuurlijk maar een hele kleine antenne in vergelijking met die op de mast. Maar of dat de factor 100-1000 verschil verklaard weet ik natuurlijk niet, misschien dat iemand anders hier meer vanaf weet.robertwebbe schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 17:12:
Eigenlijk is het dan raar dat je met je smartphone dan maar met 1 tot 2 Watt terug zendt. Zelfde radioweg. Bijna factoor 1000 verschil.
Aanvragen van die extra 3GB datategoed werkt trouwens erg simpel.
Vergeet niet dat de mast vele gebruikers tegelijk bedient en dat een download sowieso iets van een factor 1:40 is qua verkeer dat wordt gedaan (uit m'n hoofd). Dus als je 10 MB downloadt gebruik jij veel minder energie dan de mast.
Ik weet niet zeker hoe het werkt, maar ik denk dat bij LTE/WCDMA de mast sowieso meer energie verstookt als er ook daadwerkelijk verkeer is, net als bij GSM.
Ik weet niet zeker hoe het werkt, maar ik denk dat bij LTE/WCDMA de mast sowieso meer energie verstookt als er ook daadwerkelijk verkeer is, net als bij GSM.
Maar dat zegt toch niets over het grote verschil in veldsterkte?
Dit is de plaats waarvan altijd de GSM dekking van Vodafone vandaan kwam en volgens mij vanuit de "schoorsteen" antenne. Sinds enkele weken is hier opeens EDGE dekking. 3G is ver te zoeken (Den Bosch) ondanks een Vodafone dekkingskaart die goede 3G dekking aangeeft. Buitenshuis met wat moeite een streepje 3G. Binnenshuis alleen traag 2G Klacht bij Vodafone bekend.
Natuurlijk was ik blij dat EDGE opeens actief werd, en dus gaan kijken bij het opstelpunt. Nu zag ik rechts op het dak opeens een nieuwe antenne staan. Eerst met 1 panel erop en later met meerdere panelen. (Zie foto). Nog altijd geen 3G en ook geen 4G. Is de antenne op de foto rechts op het dak zo'n nieuwe Vodafone AIR antenne?
Natuurlijk was ik blij dat EDGE opeens actief werd, en dus gaan kijken bij het opstelpunt. Nu zag ik rechts op het dak opeens een nieuwe antenne staan. Eerst met 1 panel erop en later met meerdere panelen. (Zie foto). Nog altijd geen 3G en ook geen 4G. Is de antenne op de foto rechts op het dak zo'n nieuwe Vodafone AIR antenne?

Jawel, want veldsterkte wordt niet continu door een telefoon gegenereerd. Heeft het ding minder te zenden dan komt er ook minder energie uit. Upload je iets, dan is het een ander verhaal.robertwebbe schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 22:18:
Maar dat zegt toch niets over het grote verschil in veldsterkte?
ucsdcom: mogelijk is het basisstation al vervangen maar de antenne zelf niet. Da's inderdaad een Vodafone-schoorsteenmodel. Antenne rechts is van T-Mobile gok ik, hoewel dat niet het nieuwe model is dat ze gebruiken, da's een model waar ze ook 800/900 MHz in gooien, dus als hij nieuw is zou ik dat bijzonder vinden.
Je zou de postcode kunnen opzoeken op het Fast Forward-forum. Daar zie je dat er op een locatie vaak eerst 1 of 2x werkzaamheden zijn en daarna "netwerkverbeteringen". Zou goed kunnen dat er binnenkort ineens een kraan naast staat waarmee ze de nieuwe panelen erop zetten. Waarschijnlijk heb je dan gelijk ook 3G.
[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-12-2013 13:36 ]
T-Mobile heeft antennes op een gebouw ca. 300 meter verderop de wijk in evenals KPN waar 4G panelen tussen de bestaande zenders zijn geplaatst. Beide providers hebben hier al jaren een perfecte 3G dekking. Dit in tegenstelling tot Vodafone.
Kan de bijgeplaatste mast op het plaatje absoluut geen Vodafone (AIR) antenne zijn? Ik zie wel een microwave verbinding, maar volgens mij gebruikt zowel Vodafone als T -Mobile deze. In de postcodecheck geeft T-Mobile pas 4G op deze plaats aan in september 2014. Om dan nu al een 4G mast neer te zetten lijkt mij niet zo logisch, of wel? In het centrum van de stad is laatst een oud Vodafone opstelpunt vervangen door een mast die voor mij vergelijkbaar toont. Daar was al goede 3G dekking en sinds de nieuwe antenne is daar zelfs 3G met 42 Mb/s. Heb je iets meer tips om vast te kunnen stellen of dit een Vodafone of T-Mobile basisstation is op basis van de uiterlijke kenmerken?
Als het toch van Vodafone is, dan verwacht ik dat de schoorsteen antenne straks gewoon verdwijnt (en misschien nu al uit staat).
Kan de bijgeplaatste mast op het plaatje absoluut geen Vodafone (AIR) antenne zijn? Ik zie wel een microwave verbinding, maar volgens mij gebruikt zowel Vodafone als T -Mobile deze. In de postcodecheck geeft T-Mobile pas 4G op deze plaats aan in september 2014. Om dan nu al een 4G mast neer te zetten lijkt mij niet zo logisch, of wel? In het centrum van de stad is laatst een oud Vodafone opstelpunt vervangen door een mast die voor mij vergelijkbaar toont. Daar was al goede 3G dekking en sinds de nieuwe antenne is daar zelfs 3G met 42 Mb/s. Heb je iets meer tips om vast te kunnen stellen of dit een Vodafone of T-Mobile basisstation is op basis van de uiterlijke kenmerken?
Als het toch van Vodafone is, dan verwacht ik dat de schoorsteen antenne straks gewoon verdwijnt (en misschien nu al uit staat).
[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 15-12-2013 13:48 ]
Wat betaal je daar nou extra voor en is het speciaal voor de RED abonnementen of ook voor de andere (oudere) abonnementen?GWashington schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 17:20:
[...]
Aanvragen van die extra 3GB datategoed werkt trouwens erg simpel.
[afbeelding]
[afbeelding]
Volgens zeggen in eerdere forumposts hier 7,50 per maand extra. Maar dit is nergens officieel te vinden tot je je factuur ziet. Ook weet ik niet of dit een bundel is die aan en weer uitgezet kan worden, of dat je er gedurende je hele contract aan vastzit na de activatie. Als dan blijkt dat je de extra hoeveelheid niet gebruikt, dan is het toch een maandelijks bedrag extra zonder dat je er iets mee doet.......en net als bij KPN verwacht ik dat de bundels nog wel groter worden in de loop van de maanden. Met 4G gaat je bundel zo hard dat de huidige bundels bij een Vodafone Red super abonnement al snel te klein worden.RnB schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:46:
[...]
Wat betaal je daar nou extra voor en is het speciaal voor de RED abonnementen of ook voor de andere (oudere) abonnementen?
[ Voor 39% gewijzigd door ucsdcom op 15-12-2013 13:56 ]
Het ziet eruit als een 1800 MHz-antenne van T-Mobile (geen losse units voor 3G erbij), en als je erachter wil komen dan moet je een netmonitorfunctie op een telefoon gebruiken en inloggen op de verschillende netwerken om te zien wat de signaalsterkte is, op 2G en 3G.
Op oude Nokia's kon dat bijvoorbeeld, inloggen op een verboden netwerk, dan blijft hij gelocked op dat netwerk en kun je de meeste netmonitorfuncties gebruiken.
Het is sowieso geen AIR-antenne, kijk maar op de foto rechts hier:
nieuws: Vodafone belooft betere dekking met nieuwe antennes
De AIR-antennes zijn er soms ook in 2 delen, dan wordt het gedeelte voor lage en dat voor hoge frequenties los opgesteld, bijv. ten zuiden van Winkelcentrum Overvecht in Utrecht. Op de ene kant van een flat 3 sectoren voor hoge frequenties, op de andere kant van de flat 3 sectoren voor de lage frequenties. De panelen zijn breder en ze worden niet meer zichtbaar naar boven getilt.
Op oude Nokia's kon dat bijvoorbeeld, inloggen op een verboden netwerk, dan blijft hij gelocked op dat netwerk en kun je de meeste netmonitorfuncties gebruiken.
Het is sowieso geen AIR-antenne, kijk maar op de foto rechts hier:
nieuws: Vodafone belooft betere dekking met nieuwe antennes
De AIR-antennes zijn er soms ook in 2 delen, dan wordt het gedeelte voor lage en dat voor hoge frequenties los opgesteld, bijv. ten zuiden van Winkelcentrum Overvecht in Utrecht. Op de ene kant van een flat 3 sectoren voor hoge frequenties, op de andere kant van de flat 3 sectoren voor de lage frequenties. De panelen zijn breder en ze worden niet meer zichtbaar naar boven getilt.
He jammer dat het geen Vodafone Air antenne is! Ik hoopte toch dat hier eindelijk ook door Vodafone eens goede 3G of 4G dekking gerealiseerd zou worden in dit kruispunt van snelwegen inclusief enkele woonwijken, spoorlijn en een industriegebied. Als T-Mobile een 1800 mast bijplaatst dan hoop ik natuurijk weer op een 1800 mast voor 4G of een GSM 1800 mast zodat het bestaande 3G opstelpunt van een paar straten verderop naar 3G + 4G kan worden omgebouwd....
Ik heb trouwens even wat info over die masten opgezocht en opgevraagd.
Hier in de notendop waar het om draait:
In theorie reikt een EM golf oneindig ver maar door de 1/r^2 relatie tussen intensiteit en afstand (Wikipedia: Inverse-square law) zal de intensiteit van de golf zo laag worden dat deze onmeetbaar wordt.
De antennes in de masten zijn vele malen gevoeliger dan die in je telefoon dus deze kunnen vele malen zwakkere EM signalen afvangen, verder heeft een mast ook niet te maken met vermogens constraints. Een telefoon mast kan dus de zwakke EM signalen van je telefoon vele malen versterken. Een mobile telefoon heeft deze voordelen niet, een telefoon heeft een kleine antenne en heeft te maken met vermogens constraints, je hebt dus een relatief hoge intensiteit EM golf nodig om deze te kunnen afvangen en te kunnen verwerken met een mobile telefoon.
Dus:
Hier in de notendop waar het om draait:
In theorie reikt een EM golf oneindig ver maar door de 1/r^2 relatie tussen intensiteit en afstand (Wikipedia: Inverse-square law) zal de intensiteit van de golf zo laag worden dat deze onmeetbaar wordt.
De antennes in de masten zijn vele malen gevoeliger dan die in je telefoon dus deze kunnen vele malen zwakkere EM signalen afvangen, verder heeft een mast ook niet te maken met vermogens constraints. Een telefoon mast kan dus de zwakke EM signalen van je telefoon vele malen versterken. Een mobile telefoon heeft deze voordelen niet, een telefoon heeft een kleine antenne en heeft te maken met vermogens constraints, je hebt dus een relatief hoge intensiteit EM golf nodig om deze te kunnen afvangen en te kunnen verwerken met een mobile telefoon.
Dus:
- telefoon antenne slecht, dus sterk signaal nodig.
- Mast antenne goed en grote signaal versterkers, dus veel minder sterk signaal nodig.
Bedankt voor het screenshot!!TomasH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 19:14:
[...]
Natuurlijk: http://imgur.com/a/gyMxp. Pics gemaakt op 15-8-2013 om 13:02.
Op mijn werk drukt onze eigen 3g zender de 4g helemaal weg waardoor ik vrijwel nooit gebruik kon maken van het 4g netwerk. na 2x door de live chat afgepoeierd te zijn waar ze zeiden dat het niet uitgezet kon worden heb ik via twitter een link gestuurd naar dit topic en daarna is de blox netjes uitgezet.
Ik weet niet of er iemand meeleest maar Twitter Webcare Bedankt!!
Een SignaalPlus die 4G wegduwt? Da's raar, want dat zijn totaal verschillende frequenties en het vermogen van dat kastje is heel laag. Mag ik vragen wat je locatie is? En heb je wel 4G als je dat ding uit het stopcontact trekt?
Sorry ik was misschien niet duidelijk genoeg, ons "vermoeden" is dat de eigen mast de 4g wegdrukt.
Het is helaas niet zomaar een stekkertje in de muur maar een volledige door Vodafone aangelegde installatie bij ons bedrijf in het centrum van Amsterdam (1017). Deze is zo sterk dat wij twee lagen onder de grond nog prima bereik hebben.
Het is helaas niet zomaar een stekkertje in de muur maar een volledige door Vodafone aangelegde installatie bij ons bedrijf in het centrum van Amsterdam (1017). Deze is zo sterk dat wij twee lagen onder de grond nog prima bereik hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door monkeigh op 17-12-2013 16:56 ]
Netjes, dan is het waarschijnlijk ook geen heel klein bedrijf. Denk eerder dat het pand zelf het signaal wat tegenhoudt eigenlijk. Je kunt altijd contact op (laten) nemen met de accountmanager die jullie hebben bij Vodafone hierover, kijken of die wat weet, voor het geval het simpel op te lossen is.
Zit je in een pand met metaalfolie op de ruiten, dan worden radiogolven van buiten geblokkeerd of sterk gedempt. Een interne zender kan dan nodig zijn om dat te ondervangen.
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
Ik heb 4G in een gebied waar volgens hun kaart + postcode check helemaal nog geen 4G is??
Vreemd, maar natuurlijk wel positief. Ontvangst is 1 a 2 streepjes. Maar zelfs met 1 streepje nog 10mbit down en meer dan 1mbit up met ping van ~120ms.
En in de praktijk, los van de benchmark, gaat het wel lekker!
Vreemd, maar natuurlijk wel positief. Ontvangst is 1 a 2 streepjes. Maar zelfs met 1 streepje nog 10mbit down en meer dan 1mbit up met ping van ~120ms.
Postcodecheck bij vf? Je woont in Engeland?Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:25:
Ik heb 4G in een gebied waar volgens hun kaart + postcode check helemaal nog geen 4G is??
Hoi!
Verwijderd
Was die postcodecheck al in de dekkingskaart inbegrepen? Zou dat dan de beloofde postcodechecker van Vodafone zijn?
Is gewoon de standaard die in de kaart verwerkt zit. Helaas dus niet de beloofde PC.
Nee, die postcode check hadden we al, geeft alleen info over huidige situatie. We willen er één die aangeeft wanneer 4G op opgegeven postcode komt.Gastje8 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:46:
Was die postcodecheck al in de dekkingskaart inbegrepen? Zou dat dan de beloofde postcodechecker van Vodafone zijn?
De dekkingskaart is weer geüpdatet. Ik zie een aantal uitbreidingen rond Amsterdam, Rotterdam en Groningen.
Ja, er staan weer 3 nieuwe masten aan! 
Een paar recent omgebouwde masten in Utrecht staan er nog niet op zie ik. Bij elkaar zouden die bijna heel Utrecht mooi lichtblauw moeten maken.
Een paar recent omgebouwde masten in Utrecht staan er nog niet op zie ik. Bij elkaar zouden die bijna heel Utrecht mooi lichtblauw moeten maken.
[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-12-2013 09:22 ]
Idd @Gastje8. Zie ook meer dekking rond apeldoorn, Huizen en Bunschoten-spakenburg :d.
Gek dat Heerenveen er nog steeds niet opstaat, of is hier inmiddels geen bereik meer?
Gek dat Heerenveen er nog steeds niet opstaat, of is hier inmiddels geen bereik meer?
Eindhoven (Strijp-S) ook weer. Het gekke is dat wanneer 4G hier aan staat ik veel langer met m'n batterij doe. Afgelopen week was 4G een aantal dagen uit en als ik dan thuis kwam was m'n batterij nagenoeg leeg. Nu 4G weer aanstaat heb ik dan nog minstens 50% batterij over. Wist niet dat dit zoveel effect kon hebben.
TZC-T1-FX schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:19:
4G in Arnhem staat weer aan!
Het was mij vanmiddag nog niet opgevallen in de binnenstad. Waar heb jij signaal gehad?TZC-T1-FX schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:19:
4G in Arnhem staat weer aan!
Malburgen en in het centrum van de stad. In Huissen trouwens ook 4G bereik.
Groningen, centrum net boven het station nog geen 4G. Kom op Vodafone, zet nog eens een extra mast aan.....
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Er is intussen weer een update van het Antenneregister geweest maar Vodafone stuurt er gewoon geen gegevens meer heen...
KPN is wel bijgewerkt en daar zie je dat ze nu ook in Leeuwarden en Groningen al flink actief zijn. Vind het nogal verdacht. Iemand die zin heeft om eens bij AT te informeren hiernaar? Jij voor je site Wizard?
KPN is wel bijgewerkt en daar zie je dat ze nu ook in Leeuwarden en Groningen al flink actief zijn. Vind het nogal verdacht. Iemand die zin heeft om eens bij AT te informeren hiernaar? Jij voor je site Wizard?
Ik denk dat het niet veel zin heeft om nu in de kerstvakantie het Antenneregister te bereiken
. Het zijn ambtenaren
. Maar zal wel even mailen
.
Mail --> Done.
Mail --> Done.
[ Voor 8% gewijzigd door The Wizard op 24-12-2013 09:08 ]
Ik heb contact gehad, de providers zijn verplicht binnen 30 dagen na activatie de locatie aan te melden bij Antenneregister. Vodafone is blijkbaar daar niet zo trouw in... Ze gaan het verder onderzoeken.
Vodafone houd zich daar dan inderdaad niet zo strak aan. De mast in Hilversum geeft al veel meer dan 30 dagen bereik op de 1800MHz maar dat is in het antenneregister niet terug te vinden. Toch jammer dat Vodafone dat niet echt bij houd het was voor ons weer een mooie extra bron van informatie geweest, maar misschien dat het Antenneregister het nu gaat afdwingen ofzo.The Wizard schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:19:
Ik heb contact gehad, de providers zijn verplicht binnen 30 dagen na activatie de locatie aan te melden bij Antenneregister. Vodafone is blijkbaar daar niet zo trouw in... Ze gaan het verder onderzoeken.
De melding is doorgezet naar de toezichthouder, ben benieuwd of het effect heeft.
De dekkingskaart heeft zijn grootste uitbreiding tot nu toe gekregen, veel nieuwe plaatsen toegevoegd, ook op het platteland.
Een opsomming:
Een opsomming:
- Arnhem
- Huissen
- Tiel
- Alkmaar uitgebreid
- Gebieden tussen Rotterdam en Amsterdam
- Delen ten westen van Dordrecht
- Platteland ten oosten van Terneuzen en ten westen van Hulst (Oost-Zeeuws-Vlaanderen)
- Platteland beneden Goes
- Uiterste noord-oosten van Noord-Holland
- Noord-Breda
- Delen ten westen van Breda (Etten-Leur, Hoeven) en een deel van het platteland daar beneden (rond Achtmaal)
- Gebied tussen Emmeloord en Urk
- Randen en zuiden van Heerenveen
- Gebied ten westen van Dokkum en ten zuiden van Buitenpost
- Assen (zeer beperkt)
- Gebied ten oosten van Stadskanaal
- Uiterste noorden van Zwolle en Hasselt
[ Voor 139% gewijzigd door Gaston op 25-12-2013 12:11 ]
Dat is goed nieuws, 'k heb de indruk dat Vodafone echt vaart wil maken.Gastje8 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 10:17:
De dekkingskaart heeft zijn grootste uitbreiding tot nu toe gekregen, veel nieuwe plaatsen toegevoegd, ook op het platteland.
Een opsomming:Vooralsnog alleen uitbreidingen in LTE800. Het valt mij op dat vooral het platteland direct naast grotere plaatsen 4G heeft gekregen. Veel plaatsen zijn hier al eerder op het forum langsgekomen, maar nog niet allemaal staan ze nu wél op de dekkingskaart.
- Arnhem
- Huissen
- Tiel
- Alkmaar uitgebreid
- Gebieden tussen Rotterdam en Amsterdam
- Delen ten westen van Dordrecht
- Platteland ten oosten van Terneuzen
- Platteland onder Goes
- Uiterste noord-oosten van Noord-Holland
- Noord-Breda
- Etten-Leur en een deel van het platteland daar beneden
- Gebied tussen Emmeloord en Urk
- Zuiden van Heerenveen
- Gebieden ten noorden en zuiden van Buitenpost
- Assen (zeer beperkt)
- Gebied ten oosten van Stadskanaal
- Uiterste noorden van Zwolle en platteland daarboven
Het lijkt er op dat voorspelde vooruitgang niet exact aangehouden wordt. link
Zoek de verschillen:

Lijkt erop dat nu sommige plekken 4G hebben, waar dit na april 2014 in de planning stond. Dat is mooi meegenomen natuurlijk, maar het zou prettig zijn als Vodafone een planning vrijgaf die "betrouwbaar" is.
Bijvoorbeeld de veelbesproken postcodecheck...
Hopelijk betekent dit er na na april meer locaties beschikbaar zijn dan beloofd en hopelijk niet dat er eerder beloofde locaties gewoon nog geen 4G krijgen.
Ik heb even een snelle overlay in elkaar geknutseld.
[ Voor 8% gewijzigd door GWashington op 25-12-2013 15:35 ]
Apart dat bijv. Heerlen er niet bij zit terwijl daar wel al mensen 4G hadden, dus wellicht is dit nog steeds een onvolledige weergave.Gastje8 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 10:17:
(...)
Vooralsnog alleen uitbreidingen in LTE800. Het valt mij op dat vooral het platteland direct naast grotere plaatsen 4G heeft gekregen. Veel plaatsen zijn hier al eerder op het forum langsgekomen, maar nog niet allemaal staan ze nu wél op de dekkingskaart.
De grote plaatsen op het platteland zijn te verklaren doordat het signaal daar veel verder reikt (zolang er geen bebossing staat). Je ziet dat bijv. duidelijk bij Groningen waar er een mast in het oosten van de stad staat.
Dekkingskaarten worden samengesteld met info over hoogte van de mast + hoogte van bebouwing en begroeiing die wordt gecombineerd waarna er een berekening wordt gemaakt adhv kennis van signaaleigenschappen (bijv. het verder reiken van LTE800 dan van LTE1800).
Op een onbegroeid platteland kan een LTE800-signaal met gemak tientallen km reiken als de mast hoog genoeg staat, daar lukt het makkelijk om daar contact mee te krijgen.
-edit-
Goeie kans dat er nooit LTE1800 komt op sommige van die plekken, met name op het platteland. Ik denk dat VF dat pas gaat doen als op termijn alle 3G-basisstations worden vervangen (dat zijn er veel meer dan de 2G-stations, met name in de stad); zou me niks verbazen als er dan LTE1800/UMTS2100 multimode komt op die plekken. Ben benieuwd of KPN dit ook gaat doen in de volgende fase van haar 4G-uitrol nu bijna het hele land al dekking heeft.
-edit 2-
Zou Vodafone er soms op gokken dat de Elfstedentocht doorgaat begin volgend jaar en daar dekking voor willen regelen wat we nu al zien op de kaart?
[ Voor 18% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-12-2013 18:05 ]
Ik denk dat LTE1800 in alle grote steden gaat komen.
Het lijkt als ik de oude en nieuwe kaart vergelijk of Vodafone naast het uitrollen van 4G in drukke gebieden volgens het op het "pixelkaartje" aangegeven gebied, er nu ook voor gekozen heeft om niet upgradebare masten die 3G tot 3,6 Mbps als maximum snelheid voor 3G boden versneld te vervangen. Bijvoorbeeld Apeldoorn en Hasselt. Vermoedelijk de oudste masten met beperkte capaciteit op plekken waar mobiel internet gebruik inmiddels ook breed wordt ingezet. 4G is dan een "gratis" extra. En als je van nog geen 3,6 Mbps op 3G in de praktijk zo'n 1,3 Mbps maximum naar 12Mbps in de praktijk op 4G gaat, dan zal op die plekken vermoedelijk nog niemand klagen dat 4G van Vodafone traag is. Wie weet meer?
Op plaatsen waar Vodafone 3G dekking heeft op 28,8 Mbps en sneller is 4G nog niet echt nodig. Deze plaatsen zijn bij Vodafone een mooie marketing uitroep, maar helaas in de praktijk nog niet zo breed verspreid. (donkerrood en donkerpaars op de dekkingskaart)
Op plaatsen waar Vodafone 3G dekking heeft op 28,8 Mbps en sneller is 4G nog niet echt nodig. Deze plaatsen zijn bij Vodafone een mooie marketing uitroep, maar helaas in de praktijk nog niet zo breed verspreid. (donkerrood en donkerpaars op de dekkingskaart)
[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 26-12-2013 10:27 ]
Toch lijkt er een goede correlatie te zijn tussen plekken met 42 Mbps en plekken met 4G. Maar ook weer niet op alle plekken, en ik weet vrij zeker dat ook hun oude apparatuur HSPA-DC aankon.
Op zich vind ik het een prima strategie om van drukke masten naar minder drukke masten te gaan + daarnaast bij alle gebruikelijke onderhoud ook direct een vervanging te doen (geen gewoon onderhoud meer aan oude apparatuur dus, behalve spoed/storingen).
Wel geeft die strategie de eindgebruiker niet echt kennis over of ze op een bepaalde plek wel 4G hebben of niet, dan zou Vodafone toch echt stad voor stad moeten werken op z'n minst, ipv overal een beetje tegelijk. KPN doet dit bijvoorbeeld, hoewel ik zie dat het in de gebieden waar net dekking is ook niet alles tegelijk wordt vervangen (op basis van switchen tussen GPRS en EDGE).
Snap nog steeds niet dat Vodafone niet overal EDGE aanzet. Kost het ze dan meer aan softwarelicentie ofzo per locatie? Ben benieuwd of zij ook naar synchronized frequency hopping gaan overstappen net als KPN. Netwerk zou dat aan moeten kunnen mits alle masten zijn vervangen. Bij KPN op Antenneregister te zien aan dat bij alle masten in een regio dezelfde frequenties worden opgegeven, ook als ze dicht bij elkaar liggen.
Ik verwacht dat LTE1800 in de toekomst trouwens wel op meer plekken beschikbaar komt als capaciteitsuitbreiding. Is alleen pas over een paar jaar nodig als het gebruik verder verintensiveert. Handig van Vodafone dat ze in grote steden hier al op voorbereid zijn. In kleinere plekken bereiden ze wellicht ook al vanalles voor, tenminste het lijkt me slim om sommige investeringen nu al te doen omdat het goedkoper is dan wanneer je later weer overal een kraanwagen neer moet zetten voor het takelen van een 1800/2100-paneel...
De frequentiewissel op 900 MHz gaat trouwens ook hard. Vodafone zit bijna alleen nog op EGSM nu, met een klein stukje oude 900 MHz-band erbij.
Op zich vind ik het een prima strategie om van drukke masten naar minder drukke masten te gaan + daarnaast bij alle gebruikelijke onderhoud ook direct een vervanging te doen (geen gewoon onderhoud meer aan oude apparatuur dus, behalve spoed/storingen).
Wel geeft die strategie de eindgebruiker niet echt kennis over of ze op een bepaalde plek wel 4G hebben of niet, dan zou Vodafone toch echt stad voor stad moeten werken op z'n minst, ipv overal een beetje tegelijk. KPN doet dit bijvoorbeeld, hoewel ik zie dat het in de gebieden waar net dekking is ook niet alles tegelijk wordt vervangen (op basis van switchen tussen GPRS en EDGE).
Snap nog steeds niet dat Vodafone niet overal EDGE aanzet. Kost het ze dan meer aan softwarelicentie ofzo per locatie? Ben benieuwd of zij ook naar synchronized frequency hopping gaan overstappen net als KPN. Netwerk zou dat aan moeten kunnen mits alle masten zijn vervangen. Bij KPN op Antenneregister te zien aan dat bij alle masten in een regio dezelfde frequenties worden opgegeven, ook als ze dicht bij elkaar liggen.
Ik verwacht dat LTE1800 in de toekomst trouwens wel op meer plekken beschikbaar komt als capaciteitsuitbreiding. Is alleen pas over een paar jaar nodig als het gebruik verder verintensiveert. Handig van Vodafone dat ze in grote steden hier al op voorbereid zijn. In kleinere plekken bereiden ze wellicht ook al vanalles voor, tenminste het lijkt me slim om sommige investeringen nu al te doen omdat het goedkoper is dan wanneer je later weer overal een kraanwagen neer moet zetten voor het takelen van een 1800/2100-paneel...
De frequentiewissel op 900 MHz gaat trouwens ook hard. Vodafone zit bijna alleen nog op EGSM nu, met een klein stukje oude 900 MHz-band erbij.
Nou, op de plekken waar Vodafone in mijn omgeving EDGE heeft aangezet loopt bijna helemaal geen data meer. Het is in de praktijk trager dan de verbinding die je bij Vodafone opmGPRS had. Een wassen neus dus. Bij providers in het buitenland heb ik zeer goede ervaringen met EDGE dus ik weet niet wat Vodafone verkeerd doet in zijn netwerk.
Bij KPN is EDGE iets beter, maar ook niet geweldig. Daar loopt gelukkig meetbaar data..
Kan je trouwens iets meer vertellen wat "synchronised frequentie hopping" bij 4G betekent in de praktijk? Is het puur een capaciteits/dekkings kwestie of kan je daar als klant in de praktijk meer voordelen van merken?
Bij KPN is EDGE iets beter, maar ook niet geweldig. Daar loopt gelukkig meetbaar data..
Kan je trouwens iets meer vertellen wat "synchronised frequentie hopping" bij 4G betekent in de praktijk? Is het puur een capaciteits/dekkings kwestie of kan je daar als klant in de praktijk meer voordelen van merken?
Idd, heb ook echt nog nooit wat gehad aan die EDGE of GPRS. Zodra er geen 3G meer is vind ik het internet sowieso gewoon onbruikbaar, het duurt zo lang om iets te laden dat het geen lol meer aan is. Alleen voor de absolute noodzaak is GPRS of EDGE bruikbaar.
Nou bij KPN krijg je er anders 0,2mbit doorheen hoor, T-Mobile ook zoiets, wat prima is om even wat nieuws te lezen, te facebooken en te whatsappen. Het duurt ietsje langer maar niet storend veel langer.GWashington schreef op donderdag 26 december 2013 @ 18:28:
Idd, heb ook echt nog nooit wat gehad aan die EDGE of GPRS. Zodra er geen 3G meer is vind ik het internet sowieso gewoon onbruikbaar, het duurt zo lang om iets te laden dat het geen lol meer aan is. Alleen voor de absolute noodzaak is GPRS of EDGE bruikbaar.
Is het 2G datanetwerk van Vodafone zo'n bende?
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ik zit regelmatig op GPRS of EDGE van Vodafone op één van mijn werklocaties... EDGE is rampzalig en lijkt trager dan GPRS. Als ik dan perse wil Whatsappen, dan schakel ik helemaal terug naar GPRS, omdat het gesprek anders niet normaal doorkomt..
Verder is een mailtje checken via GPRS goed te doen natuurlijk als het alleen om tekst gaat. Alleen heeft het Vodafone netwerk er soms bizar lang voor nodig om weer een werkende lijn te krijgen..
Verder is een mailtje checken via GPRS goed te doen natuurlijk als het alleen om tekst gaat. Alleen heeft het Vodafone netwerk er soms bizar lang voor nodig om weer een werkende lijn te krijgen..
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Wat is je gemiddelde aan ms als je pingt naar een server? Bij KPN is dit tussen de 150 en 300 op Edge, ik denk dat daar een groot probleem in kan zitten als deze net als bij GPRS extreem hoog is. Misschien is dat wel het geval bij Vodafone. Dat zou jammer zijn want dan is meteen het grootste voordeel naast de snelheid van EDGE teniet gedaan.Michael Knight schreef op donderdag 26 december 2013 @ 18:46:
Ik zit regelmatig op GPRS of EDGE van Vodafone op één van mijn werklocaties... EDGE is rampzalig en lijkt trager dan GPRS. Als ik dan perse wil Whatsappen, dan schakel ik helemaal terug naar GPRS, omdat het gesprek anders niet normaal doorkomt..
[ Voor 6% gewijzigd door netblade op 26-12-2013 18:55 ]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
EDGE bij KPN geeft de maximale theoretische snelheid op de upload en download.

Dit is wel een mast die omgebouwd is, maar nog niet voorzien van glasvezel. Het was een rustige dag, veel mensen vrij, normaal gesproken zitten er meer dan 400 KPN gebruikers op deze mast (en geen andere mast in de buurt).
Vodafone zit ook in de mast, met sinds kort 3G, maar dat is ook niet om naar huis te schrijven:
(WiFi via MiFi)

Dit was wel een normale werkdag en er zijn ook relatief veel vodafone gebruikers (ongeveer gelijk aan KPN).

Dit is wel een mast die omgebouwd is, maar nog niet voorzien van glasvezel. Het was een rustige dag, veel mensen vrij, normaal gesproken zitten er meer dan 400 KPN gebruikers op deze mast (en geen andere mast in de buurt).
Vodafone zit ook in de mast, met sinds kort 3G, maar dat is ook niet om naar huis te schrijven:
(WiFi via MiFi)

Dit was wel een normale werkdag en er zijn ook relatief veel vodafone gebruikers (ongeveer gelijk aan KPN).
Vannacht om 0:00 zal ik (als alles goed gaat...) ook tot de geheime broederschap van Vodafonesse 4G-aanbidders toetreden.
My experiences shall be shared!
-----
Om stroom te besparen zet ik regelmatig de 3G uit en ga ik op 2G verder. Je moet natuurlijk geen multimediafestijn verwachten maar voor het synchen van mijn agenda werkt het prima.
My experiences shall be shared!
-----
Om stroom te besparen zet ik regelmatig de 3G uit en ga ik op 2G verder. Je moet natuurlijk geen multimediafestijn verwachten maar voor het synchen van mijn agenda werkt het prima.
[ Voor 54% gewijzigd door Eagle Creek op 26-12-2013 20:40 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
Are they serious? Alleen het uiterste noorden van Zwolle? Waarom? Het is toch veel logischer om eerst het centrum, met veel meer gebruikers, te voorzien van 4G...
Die synchronized frequency hopping is een 2G-techniek waarbij meerdere zendmasten meerdere frequenties delen, zodat capaciteit snel beschikbaar gemaakt kan worden waar het nodig is (frequentie 1 doet dan bijv. een kanaal minder en mast 2 een frequentie erbij).ucsdcom schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:14:
Nou, op de plekken waar Vodafone in mijn omgeving EDGE heeft aangezet loopt bijna helemaal geen data meer. Het is in de praktijk trager dan de verbinding die je bij Vodafone opmGPRS had. Een wassen neus dus. Bij providers in het buitenland heb ik zeer goede ervaringen met EDGE dus ik weet niet wat Vodafone verkeerd doet in zijn netwerk.
De problemen bij Vodafone EDGE hangen volgens mij niet 1:1 samen met de EDGE-techniek maar meer met dat er bepaalde probleemlocaties zijn. Ken een locatie die eerst 1 kByte/s download had met GPRS en later 2 kByte/s met EDGE
Maar dat er problemen zijn bij 2G is duidelijk. Ik vermoed dat Vodafones 2G-netwerk redelijk aan z'n top zit qua capaciteit. Daarom vallen er ook regelmatig gesprekken weg op 2G en krijg je regelmatig "netwerk bezet"-meldingen. Sinds ik klant ben bij Vodafone al enkele jaren zie ik dit de laatste tijd steeds vaker.
Nu ze nog minder 900 MHz-spectrum hebben zal het er niet beter op worden totdat ze 3G op 900 MHz gaan draaien waardoor ze echt voice-capaciteit erbij krijgen... 2G erbij op 1800 MHz kan ook een oplossing bieden op sommige plekken. Eens kijken wat ze hieraan gaan doen, want het speelt al maanden

De problemen op het 2G-netwerk spelen al minstens een paar jaar, ik gebruik vaak bij voorkeur 2G omdat het mijn batterij bespaart, maar bij Vodafone was dit eigenlijk gewoon geen optie. En in mijn woonplaats was de 3G-dekking al niet zo best, dus ik had vaak geen of nauwelijks internet. Op het GPRS-netwerk van T-Mobile had ik dezelfde ervaringen, maar hun EDGE-netwerk schijnt beter te zijn. Nu heb ik KPN en hun 2G-netwerk werkt echt vele malen beter, net als hun 3G-netwerk tot zover ik ervaren heb.Sorcerer8472 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:16:
[...]
Maar dat er problemen zijn bij 2G is duidelijk. Ik vermoed dat Vodafones 2G-netwerk redelijk aan z'n top zit qua capaciteit. Daarom vallen er ook regelmatig gesprekken weg op 2G en krijg je regelmatig "netwerk bezet"-meldingen. Sinds ik klant ben bij Vodafone al enkele jaren zie ik dit de laatste tijd steeds vaker.
Iets gaat niet helemaal goed.. ik heb nu een Sim-kaart van KPN én van Vodafone die beide functioneren met hetzelfde uitgaande nummer.. Sms komt echter binnen op de oude Sim...
=)
Op mijn nieuwe telefoon staat wel "H+".
=)
[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 27-12-2013 09:37 ]
~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~
3G gebruiken is ook niet altijd een oplossing trouwens; bij een kortstondig slecht signaal valt een telefoongesprek vaak terug naar 2G, en dan kan het niet meer terug naar 3G... en dan zit je weer met het 2G-net waarbij een gesprek makkelijk kan wegvallen bij een handover als er geen slots vrij zijn op de mast waar je naartoe wordt verplaatst; gesprek valt dan dus weg zodra je buiten bereik dreigt te raken van de vorige mast waar je op zat; wegvallende gesprekken in trein en auto waarbij je direct na het wegvallen het volledige aantal streepjes hebt op 2G.Brad schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 00:04:
[...]
De problemen op het 2G-netwerk spelen al minstens een paar jaar, ik gebruik vaak bij voorkeur 2G omdat het mijn batterij bespaart, maar bij Vodafone was dit eigenlijk gewoon geen optie. En in mijn woonplaats was de 3G-dekking al niet zo best, dus ik had vaak geen of nauwelijks internet. Op het GPRS-netwerk van T-Mobile had ik dezelfde ervaringen, maar hun EDGE-netwerk schijnt beter te zijn. Nu heb ik KPN en hun 2G-netwerk werkt echt vele malen beter, net als hun 3G-netwerk tot zover ik ervaren heb.
4G + de volledige vernieuwing van het netwerk naar SingleRAN is hét moment om orde op zaken te stellen, maar als je hele netwerk geoutsourced is en ze daar telkens maar zeggen dat alles okee is, dan kun je natuurlijk moeilijk werken aan het écht flink verbeteren van kwaliteit. Doordat Vodafone eerst grote steden doet en daarna pas tussenliggende gebieden is het bijv. niet mogelijk om nu al uitgebreid technieken zoals synchronized frequency hopping toe te passen, zoals KPN wel kan en ook doet.
Begin volgend jaar ga ik besluiten of ik bij Vodafone verleng (voornaamste voordeel prijs en buitenlandopties), of dat ik naar KPN ga (geen wegvallende gesprekken meer, overal 4G)...
Yep, zelfs zakelijk kun je redelijk kriegel worden van de standaard antwoorden:Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:19:
[...]
..... hét moment om orde op zaken te stellen, maar als je hele netwerk geoutsourced is en ze daar telkens maar zeggen dat alles okee is, dan kun je natuurlijk moeilijk werken aan het écht flink verbeteren van kwaliteit. .........
- Ericsson is bezig met het bepalen waar
- Ericsson heeft in de planning
- Ericsson geeft aan
- Volgens Ericsson....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Ik had ooit ook zakelijk iemand van Ericsson (inz. Vodafone) aan de lijn, maar die gast verstond me gewoon niet terwijl mijn Engels vrij goed is... Ik had ook moeite met hem te verstaan.
Het was een Nederlands telefoonnummer, maar ik had het idee dat het doorgeschakeld stond naar Hongarije ofzo...
Vraag me af hoe KPN dit doet trouwens, want zij hebben ook een flink deel geoutsourced. Wellicht zit er vanuit KPN toch nog een persoon of een klein team op om dat in goede banen te leiden en om er op de juiste plekken en momenten druk op te houden.
Hopelijk leest er iemand van Vodafone mee trouwens, want da's volgens mij wel echt een zwakke plek aangezien alle niet-technische dingen (bijv. marketing) er juist wel erg goed geregeld lijken te zijn... Niet dat de techniek nou zo slecht is, maar er zijn wel duidelijke verbeterpunten die ze erg lang links laten liggen.
Het was een Nederlands telefoonnummer, maar ik had het idee dat het doorgeschakeld stond naar Hongarije ofzo...

Vraag me af hoe KPN dit doet trouwens, want zij hebben ook een flink deel geoutsourced. Wellicht zit er vanuit KPN toch nog een persoon of een klein team op om dat in goede banen te leiden en om er op de juiste plekken en momenten druk op te houden.
Hopelijk leest er iemand van Vodafone mee trouwens, want da's volgens mij wel echt een zwakke plek aangezien alle niet-technische dingen (bijv. marketing) er juist wel erg goed geregeld lijken te zijn... Niet dat de techniek nou zo slecht is, maar er zijn wel duidelijke verbeterpunten die ze erg lang links laten liggen.
ik heb dezelfde voor- en nadelen tegenover elkaar gezet, en kwam toch duidelijk bij KPN uit. Vindt het belangrijker om in Nederland goed bereik (incl 4g) te hebben dan die paar keer per jaar dat ik naar het buitenland ga (en dan toch meestal een lokale sim koop)Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:19:
[...]
Begin volgend jaar ga ik besluiten of ik bij Vodafone verleng (voornaamste voordeel prijs en buitenlandopties), of dat ik naar KPN ga (geen wegvallende gesprekken meer, overal 4G)...
Volgens mij wordt je nummer dan nu geporteerd. Dat is normaal, straks is het opgelost. De relatie met het topic ontgaat me trouwens ...Eagle Creek schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 09:10:
Iets gaat niet helemaal goed.. ik heb nu een Sim-kaart van KPN én van Vodafone die beide functioneren met hetzelfde uitgaande nummer.. Sms komt echter binnen op de oude Sim...
=)
iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2
Ik zou inmiddels bijna zeggen: " welke buitenland opties?" Na de laatste verandering aan de tarieven heb je alleen nog de "data dagbundel op reis" en een hele kleine wereldbundel. Ik had graag gezien dat de optie om je Nederlandse bundel binnen Europa te gebruiken was blijven bestaan, maar helaas.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:19:
[...]
Nu we het toch over roaming hebben: KPN gaf aan dat zij eind 2013 de eerste 4G roamingovereenkomsten verwachtten. T-Mobile geeft aan voorlopig geen 4G roaming aan te bieden en van Vodafone horen we niets hierover. Juist Vodafone heeft 4G in andere Europese landen buiten Nederland goed op orde. Ze zouden er zeer veel voordeel van kunnen behalen als zij als eerste 4G roaming aanbieden met opnieuw de introductie van goede buitenland bundels.
Een mast in Hasselt is ingeschakeld, waar je met een beetje geluk verbinding mee kan krijgen aan de rand van Zwolle noord. In Zwolle zelf is nog niks geactiveerd.Stolpert schreef op donderdag 26 december 2013 @ 22:33:
Are they serious? Alleen het uiterste noorden van Zwolle? Waarom? Het is toch veel logischer om eerst het centrum, met veel meer gebruikers, te voorzien van 4G...
Voor zakelijke klanten had Vodafone een tijd geleden bepaalde constructies waarmee je 0,25 euro per 10 MB betaalde. Heel lang geleden was dat, als je je 35 MB dagbundel op had. Werkte in alle voordeellanden.
Is nu "iets" duurder, het 20-voudige ongeveer. En je hebt Red Plus voor buitenland + zakelijke Red-abo's.
Maargoed, KPN is ook voordeliger aan het worden. Zou nog best iets kunnen zijn waar ze flink mee kunnen concurreren. Alleen in sommige landen word je echt genaaid bij KPN met én een starttarief én de eerste minuut helemaal betalen. Ook is KPN de enige waarbij Zwitserland geen EU-tarieven geniet terwijl ik weet dat Swisscom redelijk lage wholesaletarieven biedt, niet voor niets is het bij Vodafone en T-Mobile wel gewoon EU...
Ook horen de VS ineens bij de rest van de wereld terwijl in de VS bellen met bepaalde oude zakelijke abo's maar 70 ct/minuut kostte als ik me niet vergis. Het is echt niet zo dat dat klanten niet opvalt hoor
Is nu "iets" duurder, het 20-voudige ongeveer. En je hebt Red Plus voor buitenland + zakelijke Red-abo's.
Maargoed, KPN is ook voordeliger aan het worden. Zou nog best iets kunnen zijn waar ze flink mee kunnen concurreren. Alleen in sommige landen word je echt genaaid bij KPN met én een starttarief én de eerste minuut helemaal betalen. Ook is KPN de enige waarbij Zwitserland geen EU-tarieven geniet terwijl ik weet dat Swisscom redelijk lage wholesaletarieven biedt, niet voor niets is het bij Vodafone en T-Mobile wel gewoon EU...
Ook horen de VS ineens bij de rest van de wereld terwijl in de VS bellen met bepaalde oude zakelijke abo's maar 70 ct/minuut kostte als ik me niet vergis. Het is echt niet zo dat dat klanten niet opvalt hoor
Voor Zwitserland heb ik gelukkig een Sunrise prepaid simkaartje. Maar daar heb je inderdaad een onbegrijpelijk punt. KPN heeft ooit aangekondigd Zwitserland mee te gaan nemen in de EU tarieven, maar met de laatste verlagingen is Zwitserland mooi niet meegegaan. Je betaalt met KPN op reis (gratis tarief optie) nu grofweg een euro per minuut om daarvandaan te bellen. Tegenover 17 cent per minuut en gratis gebeld worden in de EU landen steekt dat onverwacht ongunstig af. De internetbundel EU van 10,- per maand werkt er ook al niet, terwijl KPN ooit aankondigde ook Zwitserland daarin op te gaan nemen. De EU prijsstelling is blijkbaar de kift, hoewel...Noorwegen is ook geen EU land en valt wel onder de EU tarieven. Andorra viel er ook buiten, maar is intussen wel toegevoegd als EU land.
NB. Voor de USA en Canada heeft KPN nog steeds een aparte tariefzone. Wereld zone is 2,03 euro per minuut, USA en Canada is 1,17 per minuut bellen en 92 ct/gebeld worden met KPN op reis incl. Btw. Bij andere providers met name T-Mobile heb ik dat ooit voordeliger gezien. Er is wel een EU en wereldbundel voor internet toegevoegd.
Wat ik wel hoop is dat 4G roaming snel komt en dat de Nederlandse providers dat dan "vieren" met grotere buitenland bundels. Ook hoop ik dat de tarieven voor dataverkeer via 4G in het buitenland hetzelfde zullen zijn als de tarieven voor 2G en 3G gebruik in het buitenland. Anderzijds kreeg ik laatst op een Vodafone prepaid sim in Portugal 1GB data via Vodafone 4G en 3G voor minder dan 15,- euro. Gewoon op het vliegveld van Faro. Wie wil er dan nog een dure bundel van Vodafone Nederland. Denken de Nederlandse operators nog steeds dat we gek zijn?
Het belangrijkste voor nu is dat alle 4 de 4G operators inclusief Vodafone, T-Mobile en Tele2 hun 4G netwerk in Nederland net als KPN snel landelijk dekkend bouwen. Met uitrol horizons tot ver in 2015 vind ik de lokale NL situatie een beetje mager afsteken tegen de rest van Europa. In Scandinavie en Duitsland wordt 4G al enkele jaren succesvol gebruikt en hier jammeren de providers nog dat het zo nieuw is.....
NB. Voor de USA en Canada heeft KPN nog steeds een aparte tariefzone. Wereld zone is 2,03 euro per minuut, USA en Canada is 1,17 per minuut bellen en 92 ct/gebeld worden met KPN op reis incl. Btw. Bij andere providers met name T-Mobile heb ik dat ooit voordeliger gezien. Er is wel een EU en wereldbundel voor internet toegevoegd.
Wat ik wel hoop is dat 4G roaming snel komt en dat de Nederlandse providers dat dan "vieren" met grotere buitenland bundels. Ook hoop ik dat de tarieven voor dataverkeer via 4G in het buitenland hetzelfde zullen zijn als de tarieven voor 2G en 3G gebruik in het buitenland. Anderzijds kreeg ik laatst op een Vodafone prepaid sim in Portugal 1GB data via Vodafone 4G en 3G voor minder dan 15,- euro. Gewoon op het vliegveld van Faro. Wie wil er dan nog een dure bundel van Vodafone Nederland. Denken de Nederlandse operators nog steeds dat we gek zijn?
Het belangrijkste voor nu is dat alle 4 de 4G operators inclusief Vodafone, T-Mobile en Tele2 hun 4G netwerk in Nederland net als KPN snel landelijk dekkend bouwen. Met uitrol horizons tot ver in 2015 vind ik de lokale NL situatie een beetje mager afsteken tegen de rest van Europa. In Scandinavie en Duitsland wordt 4G al enkele jaren succesvol gebruikt en hier jammeren de providers nog dat het zo nieuw is.....
[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 27-12-2013 23:28 ]
Van simkaart verwisselen doen maar weinig mensen hoor. Vind het zelf ook een gedoe. Zeker i.c.m. Whatsapp niet handig.ucsdcom schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:23:
[ Voor 4% gewijzigd door TMC op 28-12-2013 01:01 ]
Klopt, ik gebruik voornamelijk data. Daarom heb ik die data sims in het buitenland in een Huawei MiFi/mobile wifi hotspot. Echt ideaal je toestel denkt een wifi verbinding te hebben, dus ook Whats app werkt prima, terwijl je voor sms en gebeld worden eventueel gewoon bereikt kan worden op je Nederlandse nummer. Alternatief: een dual sim toestel (in geval je veel wilt bellen naast het dataverkeer) of een hotspot opzetten op een 2e smartphone of oude Iphone of iets dergelijks. Zelfs de goedkope toestelletjes kunnen dat tegenwoordig. Wil je gebruik maken van de perfecte dekking van 4G-800 frequenties in het buitenland, dan heb je een nieuwere smartphone of een nieuwere MiFi nodig die ook 4G ondersteunt.TMC schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 01:00:
[...]
Van simkaart verwisselen doen maar weinig mensen hoor. Vind het zelf ook een gedoe. Zeker i.c.m. Whatsapp niet handig.
[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 28-12-2013 15:03 ]
Ter aanvulling: als je eenmaal WhatsApp geïnstalleerd (en geverifieerd) hebt blijf je altijd bereikbaar onder dat oorspronkelijke nummer, ook al heb je een andere (buitenlandse) SIM in je toestel. WhatsApp kijkt alleen naar een dataverbinding, seriëel, wifi of via de telefoon, maakt allemaal niet uit.TMC schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 01:00:
[...]
Van simkaart verwisselen doen maar weinig mensen hoor. Vind het zelf ook een gedoe. Zeker i.c.m. Whatsapp niet handig.
Dus als je bijvoorbeeld in Nederland geïnstalleerd hebt op +31 678 123 456 en je belt in het buitenland met +599 9 521 345, zul je met WhatsApp gewoon bereikbaar zijn op dat Nederlandse nummer. WhatsApp zal niks met dat andere (Curaçaose) nummer doen, tenzij je natuurlijk opnieuw installeert en dat nummer verifieert in plaats van je Nederlandse.
@ucsdcom: voor een weekje Portugal of zelfs voor 2 weken neem ik gewoon wel dagbundels hoor, da's het geld niet, maar Zwitserland bij KPN is wel een ander verhaal.
Het stomme is dat Zwitserland bij Telfort bijvoorbeeld wel gewoon EU-tarieven heeft, dus het is puur het feit dat KPN weet dat haar klanten dat hogere tarief wel willen betalen... Zelfde geldt trouwens ook voor Rusland en Mexico en nog een paar landen, daar is Telfort ook veel goedkoper dan KPN terwijl ze tegenwoordig volgens mij exact dezelfde roaming gateways gebruiken...
Bij Hi kost bellen in de VS trouwens wel weer veel, bij "gewoon KPN" niet. Het is enigszins een oerwoud, maar ze hebben er vast een studie van gemaakt hoe ze het beste zo veel mogelijk omzet kunnen maken in het buitenland
Zakelijk kun je trouwens weer andere bundels bestellen. Een goedkopere EU-bundel (€ 5 voor 100 MB), maar alleen een wereldbundel van € 50 (voor 100 MB). Zwitserland hoorde ooit wel binnen deze bundel, maar da's alweer veranderd blijkbaar...
KPN op Reis buiten de EU is trouwens bijna altijd duurder dan wanneer je het niet neemt... tenzij je echt veel lang belt en weinig kort ernaast.
Het stomme is dat Zwitserland bij Telfort bijvoorbeeld wel gewoon EU-tarieven heeft, dus het is puur het feit dat KPN weet dat haar klanten dat hogere tarief wel willen betalen... Zelfde geldt trouwens ook voor Rusland en Mexico en nog een paar landen, daar is Telfort ook veel goedkoper dan KPN terwijl ze tegenwoordig volgens mij exact dezelfde roaming gateways gebruiken...
Bij Hi kost bellen in de VS trouwens wel weer veel, bij "gewoon KPN" niet. Het is enigszins een oerwoud, maar ze hebben er vast een studie van gemaakt hoe ze het beste zo veel mogelijk omzet kunnen maken in het buitenland
Zakelijk kun je trouwens weer andere bundels bestellen. Een goedkopere EU-bundel (€ 5 voor 100 MB), maar alleen een wereldbundel van € 50 (voor 100 MB). Zwitserland hoorde ooit wel binnen deze bundel, maar da's alweer veranderd blijkbaar...
KPN op Reis buiten de EU is trouwens bijna altijd duurder dan wanneer je het niet neemt... tenzij je echt veel lang belt en weinig kort ernaast.
Snap er dus helemaal niets van. Heb sinds vorige week een iPhone 5s, met een Red Super abo dus incl 4G. Nu zit ik op mijn werk in Utrecht waar dekking zou moeten zijn volgens de kaart. Een aantal collega's haalt wel 4G met T-Mobile en een iPhone 5s. Nu krijg ik dus nergens (in heel Utrecht niet) een 4G signaal van Vodafone.
4G staat in onder mobiel netwerk in mijn iPhone. Kijk ik in My Vodafone dan zie ik dat ik geen "BloX" heb staan onder het kopje "Actieve BloX". Kijk ik naar Abonnement en Diensten dan staat er "Web 4 GB" en snelheid 50Mbps.
Wat kan hier verkeerd gaan?
4G staat in onder mobiel netwerk in mijn iPhone. Kijk ik in My Vodafone dan zie ik dat ik geen "BloX" heb staan onder het kopje "Actieve BloX". Kijk ik naar Abonnement en Diensten dan staat er "Web 4 GB" en snelheid 50Mbps.
Wat kan hier verkeerd gaan?
Eens handmatig netwerk zoeken misschien? En anders Netwerkreset doen dan?
Ben je wel ook al je wifi-netwerken kwijt. Zou het wel moeten doen verder trouwens met dat abo.
Zijn er trouwens nog mensen die recente speedtests willen plaatsen + noemen wat ongeveer de locatie is waar je hebt getest (stad + wijk bijv.)? Ben benieuwd wat de snelheden zijn nu er meer mensen op het netwerk zitten...
Ben je wel ook al je wifi-netwerken kwijt. Zou het wel moeten doen verder trouwens met dat abo.
Zijn er trouwens nog mensen die recente speedtests willen plaatsen + noemen wat ongeveer de locatie is waar je hebt getest (stad + wijk bijv.)? Ben benieuwd wat de snelheden zijn nu er meer mensen op het netwerk zitten...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.
Berichten over Prepaid horen thuis in: [Vodafone Prepaid] Ervaringen & Discussie.