Acties:
  • 0 Henk 'm!
FiXeL schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:50:

Nog een nadeel van Repertier is dat er geen extrudeer knop aanwezig is. (die heeft pronterface wel) maar je kan handmatig wel gcode typen zodat je kan extruderen. Alleen gaat dit niet altijd goed, de eerste keer extrudeert ie goed, zodra je weer een G1 E* commando opgeeft draait ie terug.... Ik druk meestal op de noodstop als de draad nog niet ver doorgevoerd is, zet de verwarming weer aan, en voer verder door.
Plaatje
Euh hoezo zit dat er neit in dan? denk dat jij het nog niet gevonden hebt dan :) onder de tab manual zit namelijk onder in gewoon de functie om je extruder aan te sturen. Je kan het filament op en neer sturen per mm. Werkt zelfs beter dan in pronterface

de reden waarom pronterface eerst het bed opwarmt zijn erg logisch, namelijk dat het bed de meeste tijd neemt en het meeste vermogen. Normaal gesproken zal je hotend dus veeeeel eerder op temperatuur zijn waardoor je begint te lekken. In Repetier daar is echt wel over nagedacht.
Mocht je trouwens wat missen dan kun je dat gewoon aangeven in de github en dan bouwt hij het in mocht hij het nuttig vinden

[ Voor 14% gewijzigd door WeeDzi op 07-12-2013 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Euh... Nu voel ik me heel erg dom... ik ga dat knopje morgen eens proberen. :X

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Zo zie je door er over te praten komen we nog verborgen schatten tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Verrek.... en ik maar denken dat je daar de extruder mee bij kon sturen tijdens het printen.... :+ Naja weer wat geleerd.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:43
Al een tijdje een stille meelezer.

Krijg net van het thuisfront te horen dat mijn pakketje van NopHead met de mendel90 binnen is gekomen :D

Deze heb ik afgelopen donderdag besteld en nu al binnen uit UK. _/-\o_

Wat duurt zon dag op het werk dan lang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-11-2023
FiXeL schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:50:
[...]

Nog een nadeel van Repertier is dat er geen extrudeer knop aanwezig is. (die heeft pronterface wel) maar je kan handmatig wel gcode typen zodat je kan extruderen. Alleen gaat dit niet altijd goed, de eerste keer extrudeert ie goed, zodra je weer een G1 E* commando opgeeft draait ie terug.... Ik druk meestal op de noodstop als de draad nog niet ver doorgevoerd is, zet de verwarming weer aan, en voer verder door.
Nog een nadeel is het trage slicen vergeleken met bijvoorbeeld Cura of Kisslicer (scheelt aanzienlijk in tijd).
Verder natuurlijk niet vergeten de: Expert mode en de Sound configuration. Wat dacht je van een " Your print is ready Master.wav" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja de slicer is inderdaad wel een nadeeltje, maar goed voor de meeste dingen gaat het snel genoeg, voor mij in ieder geval.......

geloof dat hij wel al bezig was om kisslicer te implementeren maar dat zit er nu nog niet in iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45

databeestje

Von PrutsHausen

johiem schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:33:
Al een tijdje een stille meelezer.

Krijg net van het thuisfront te horen dat mijn pakketje van NopHead met de mendel90 binnen is gekomen :D

Deze heb ik afgelopen donderdag besteld en nu al binnen uit UK. _/-\o_

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat maakt 2 Mendel90 eigenaren :)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. Mijn tip is de bouwhandleiding een keer door te lezen voor assemblage, dit werkte voor mij een stuk beter om te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
DIY3D schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:19:
[...]
Nog een nadeel is het trage slicen vergeleken met bijvoorbeeld Cura of Kisslicer (scheelt aanzienlijk in tijd).
Mjah, hangt dit ook niet vooral af van de pc die het uitvoert? Heeft iemand soms een link naar een STL waarvan het slicen 'lang' duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Ineens leest de reprapdicount LCD module op mijn Ramps 1.4 geen SD kaarten meer. Hij ziet wel dat ik hem er in stop, maar in het menu zegt hij "no card". Aan de SD kaart ligt het niet.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
databeestje schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:41:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Dat maakt 2 Mendel90 eigenaren :)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. Mijn tip is de bouwhandleiding een keer door te lezen voor assemblage, dit werkte voor mij een stuk beter om te begrijpen hoe e.e.a. in elkaar zat.
Thx. :)

Die heb ik al eens even doorgelezen, heb ook al een Prusa i2 gebouwd. Levert een hoop inzichten op. Alleen is deze 90% compleet en ben ik niet helemaal tevreden. Deels is het zelf bij elkaar gesprokkeld, deels uit losse kitjes.

Ben nooit echt tevreden geweest, afstelling was niet succesvol of bleef nooit goed. En nog wel een paar puntjes. Al met al maar gegaan voor een nieuwe kit, gezien die andere veel frustratie oplevert 8)7

Gelukkig zijn de onderdelen nooit weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
craio schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:42:
[...]

Mjah, hangt dit ook niet vooral af van de pc die het uitvoert? Heeft iemand soms een link naar een STL waarvan het slicen 'lang' duurt?
Tuurlijk, maar dan nog....vergeleken met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
-DUS- schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:16:
Ineens leest de reprapdicount LCD module op mijn Ramps 1.4 geen SD kaarten meer. Hij ziet wel dat ik hem er in stop, maar in het menu zegt hij "no card". Aan de SD kaart ligt het niet.

Enig idee waar dit aan kan liggen?
Bestandsnamen? 8.3 format?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
johiem schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:33:

Dat zou lullig zijn...als je nu moest overwerken.. ;)

Veel pezier met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 11:33
SnelleD schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:07:
Ik heb er zo eentje maar heb er nog geen ervaring mee, de eerste cm ABS of PLA moet er nog doorgaan.
Zie wel duidelijk dat de randen scherpere tanden heeft en ook meer de vorm van het fillament.
[afbeelding]
Heb je een goede tip waar ik er een kan bestellen?

Had al wel naar hobbed rods gezocht, maar kwam zo snel geen mooie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio wat was je in totaal nu kwijt als ik vragen mag?

Voor de beginner in 3d printen is het allemaal nogal erg onoverzichtelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
DIY3D schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:19:
[...]

Verder natuurlijk niet vergeten de: Expert mode en de Sound configuration. Wat dacht je van een " Your print is ready Master.wav" :)
Je kan repertier ook een geluid af laten spelen als het programma klaar is. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
WeeDzi schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:27:
Ja de slicer is inderdaad wel een nadeeltje, maar goed voor de meeste dingen gaat het snel genoeg, voor mij in ieder geval.......

geloof dat hij wel al bezig was om kisslicer te implementeren maar dat zit er nu nog niet in iig.
Over slicen; ik moet zeggen dat de nieuwste RC van Slic3r enorm veel sneller is dan de laatste stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:50:

Momenteel zit ik aan 445,34€ (inclusief transport) voor:
- Prusa i3 alu frame + vitamins (254€)
- 5x stepper motor (in prijs frame)
- Printed parts (ABS) (51€)
- 12V 30A voeding (23€)
- RAMPS1.4 set (5 x stepper pcb, ramps, mega, LCD, SD) 79€
- MK2a heatbed (in prijs ramps)
- 6x mechanical endstops (in prijs ramps)
- Buda style hotend (0.4mm en 0.5mm nozzle) 39€

Enige dat ik nog moet vinden is een glazen plaat (tenzij ik nog iets vergeet?).

[ Voor 51% gewijzigd door craio op 10-12-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:50:

erg grof gerekend 500-600 voor een kit all incl
200-500 voor zelf bouw afhankelijk van je kanalen en handigheid

mijn printer koste me een slordige 250 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
WeeDzi schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:17:
[...]

erg grof gerekend 500-600 voor een kit all incl
200-500 voor zelf bouw afhankelijk van je kanalen en handigheid

mijn printer koste me een slordige 250 euro
Ik denk dat ik waarschijnlijk teveel betaalde voor het frame deel, maar 250€ voor alles is wel weinig...
Elektronica 75 heatbed 15 hotend 40 voeding 25 motoren 60 => 215€
Printed parts + aluminium(?)/hout frame + endstops + vitamins => 35€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
DIY3D schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:26:
[...]

Dat zou lullig zijn...als je nu moest overwerken.. ;)

Veel pezier met bouwen!
Was gelukkig niet het geval :)

De kit lijkt tot dusver goed in elkaar te zitten, alles zit goed verpakt en ziet er goed uit. Ben meteen begonnen met bouwen en ben nu klaar tot en met de X Motor Assembly (Zie manual). Ik ben blij dat ik de manual al een keer had doorgelezen, maar zelfs nu moet je bepaalde stukken toch nog eens lezen om precies te begrijpen hoe en wat.

Heb er weer zin in om vanavond verder te gaan, maar eerst aan de arbeid :O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
craio schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 00:58:
[...]

Ik denk dat ik waarschijnlijk teveel betaalde voor het frame deel, maar 250€ voor alles is wel weinig...
Elektronica 75 heatbed 15 hotend 40 voeding 25 motoren 60 => 215€
Printed parts + aluminium(?)/hout frame + endstops + vitamins => 35€?
Wat zijn precies die vitamins waar je het eerder over had? Aangezien ik de aluminium frame delen wel veel goedkoper vind (Charlies 3D T3ch, €65, Linkje naar zn shop of op RepRapUnivers3, compleet met printed parts, nuts & bolts en weet ik wat voor €220 Linkje naar die shop). Zie de Wiki Buyersguide voor meer shopjes (Linkje)

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 6% gewijzigd door johiem op 10-12-2013 09:06 . Reden: Toevoeging buyers guide reprap wiki ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vitamins zijn de overige onderdelen diewel in de BOM (bill of material) staan maar niet echt waardig te zijn om appart te noemen en vaak in veelvoud nodig zijn. schroefjes boutjes moertjes stukjes draadstaal indien niet een speciale maat.
De meeste leverancier verdienen gewoon het meeste aan de grotere kits, hoe meer regelwerk je in principe laat doen door de leverancier des te groter de kosten post je niet in je eigen tijd laat zitten. Dus als je alles zelf gaat resourchen ben je waarschijnlijk goedkoper uit maar er gaat tijd in zitten.
RepRapUnivers3 is ook vrij duur vind ik zelf, charlie en RRW zitten ongeveer in dezelfde prijscatagori en vrij acceptabel vind ik zelf

Criao
Mijn kosten zien er ongeveer zo uit
elektronika 75 motoren 50 heatbed 10 hotend 35 voeding had ik al
frame gemaakt van alu extrusie 40, printed parts op het werk laten maken, lagers 10 assen 20 ...... +- 250 euro

De eerste hotend die ik heb gebruikt heb ik zelf gemaakt en was gratis dus (behalve wat vrijetijd). Heel veel andere meuk kon ik ook gewoon via werk kopen en dus zwaar gereduceerd tarief. bv alu plaat voor heatbed (print niet op glas), en andere vitamins.

Ik heb bv nog een nieuwe hotend op de plank liggen dit ik heb gemaakt op het werk maar waar ik geen tijd voor heb om te testen.

[ Voor 5% gewijzigd door WeeDzi op 10-12-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
johiem schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 09:04:
[...]
Wat zijn precies die vitamins waar je het eerder over had? Aangezien ik de aluminium frame delen wel veel goedkoper vind (Charlies 3D T3ch, €65, Linkje naar zn shop of op RepRapUnivers3, compleet met printed parts, nuts & bolts en weet ik wat voor €220 Linkje naar die shop). Zie de Wiki Buyersguide voor meer shopjes (Linkje)

Of zie ik iets over het hoofd?
Die 65€ is wel zonder BTW, het is dus 80€.
Die reprap is 235€ inclusief transport maar heeft geen belts en steppers (niet de grote kost schat ik). Zal uiteindelijk mss een 15€ ofzo goedkoper zijn (in m'n 250€ zaten de steppers wel er in), zoals ik zei mss de verkeerde kit gekocht :p

@WeeDzi: Dat verklaart die 250€ wel. Die alu plaat voor je heated bed, hoe dik is dat? Mss eens langs de lokale smid en vragen als hij nog een restje heeft liggen...

[ Voor 7% gewijzigd door craio op 10-12-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
WeeDzi schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 12:41:
De vitamins zijn de overige onderdelen diewel in de BOM (bill of material) staan maar niet echt waardig te zijn om appart te noemen en vaak in veelvoud nodig zijn. schroefjes boutjes moertjes stukjes draadstaal indien niet een speciale maat.
De meeste leverancier verdienen gewoon het meeste aan de grotere kits, hoe meer regelwerk je in principe laat doen door de leverancier des te groter de kosten post je niet in je eigen tijd laat zitten. Dus als je alles zelf gaat resourchen ben je waarschijnlijk goedkoper uit maar er gaat tijd in zitten.
RepRapUnivers3 is ook vrij duur vind ik zelf, charlie en RRW zitten ongeveer in dezelfde prijscatagori en vrij acceptabel vind ik zelf

.....
Helemaal duidelijk. Thx voor de verheldering.
craio schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:48:
[...]

Die reprap is 235€ inclusief transport maar heeft geen belts en steppers (niet de grote kost schat ik). Zal uiteindelijk mss een 15€ ofzo goedkoper zijn (in m'n 250€ zaten de steppers wel er in), zoals ik zei mss de verkeerde kit gekocht :p
Klopt BTW had ik over het hoofd gezien. Kosten van steppers is ook weer een €60 voor een stuk of 5, dus tsja.

Maar het is me duidelijk wat die Vitamins inhouden, dan zijn de kosten weer te verklaren. Is misschien iets duurder, maar als ik zie hoeveel werk het scheelt dat alles er bij zit. In de kit van mij zitten 21 zakjes van dat soort bout/moeren spul. Heb ik wel wat geld voor over, aangezien het mij redelijk wat tijd bespaart los uit te zoeken.

Succes met de keuze in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies het kost altijd gewoon geld, de ene keer in de vorm van euros de andere keer in de vorm van tijd. Blijft een dure hobby, al zijn er ook nog wel duurdere hobbys te bedenken.

De plaat die ik nu gebruik is 2 mm maar is eigenlijk wat aan de dunne kant hij is makkelijk te buigen, en het vergt wat voorbereiding voordat je er lekker op kan printen. Mijn hele printbed bestaat uit een MDF plaa met een inkeping voor het heatbed en daar strak bovenop het alu plaatje. 3mm zou beter zijn dus dat laat ik binnenkort wel eens bij ons snijden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
johiem schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:53:
[...]

Succes met de keuze in ieder geval :)
Bedankt, ik verwacht morgen de elektronica te ontvangen, maar heb de voeding nog niet dus veel kan ik nog niet doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:48:
[...]

@WeeDzi: Dat verklaart die 250€ wel. Die alu plaat voor je heated bed, hoe dik is dat? Mss eens langs de lokale smid en vragen als hij nog een restje heeft liggen...
Nog veel kwijt geweest aan invoerrechten?

Weet iemand zo of deze stepper motoren iets zijn http://www.banggood.com/M...epping-Motor-p-84723.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:18:
[...]
Voorlopig nog niets... (mogelijks nog op de elektronica kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:56:
[...]

Voorlopig nog niets... (mogelijks nog op de elektronica kit).
Welke frame kit heb je besteld dan? Die zit meestal flink boven de vrije waarde kwa invoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:59:
[...]
Welke frame kit heb je besteld dan? Die zit meestal flink boven de vrije waarde kwa invoeren
http://www.emakershop.com/browse/listing?l=653 <- Verkoper in UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:18:
[...]

Weet iemand zo of deze stepper motoren iets zijn http://www.banggood.com/M...epping-Motor-p-84723.html
deze zitten in het onderste segment van de nema17 steppers maar waarschijnlijk houden ze het wel. Je moet kijken naar de holding torque, nadeel is vaak met te lichte steppers dat ze overshoot kunnen hebben bij wat zwaardere onderdelen zoals je bed. zou kiezen voor de 0.40Nm of die daarboven van 0.5 Nm. (Nm*10=~Kg/cm)
Beter bestel je ze gewoon in nederland dan hoef je ook geen invoer rechten er over te betalen, in nederland betall je namelijk 9,90 euro voor jou gekozen stepper exc BTW (www.Stappenmotor.nl)

\iets wat interessant is de nieuwe bedlager die ze hebben

[ Voor 10% gewijzigd door WeeDzi op 10-12-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
... Ik denk dat ik maar een winkeltje begin .. :)

Afbeeldingslocatie: http://i357.photobucket.com/albums/oo17/vliegvissers/DIY3D/WP_20131210_0071.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:52:
[...]

deze zitten in het onderste segment van de nema17 steppers maar waarschijnlijk houden ze het wel. Je moet kijken naar de holding torque, nadeel is vaak met te lichte steppers dat ze overshoot kunnen hebben bij wat zwaardere onderdelen zoals je bed. zou kiezen voor de 0.40Nm of die daarboven van 0.5 Nm. (Nm*10=~Kg/cm)
Beter bestel je ze gewoon in nederland dan hoef je ook geen invoer rechten er over te betalen, in nederland betall je namelijk 9,90 euro voor jou gekozen stepper exc BTW (www.Stappenmotor.nl)

\iets wat interessant is de nieuwe bedlager die ze hebben
Goed punt, het is nogal ingewikkeld als beginner , enige wat ik op moment zeker weet is dat ik voor de prusa 3i wil gaan.

Maar er zijn zoveel opties en mogelijkheden en dan heb ik het nog niet over de prijsverschillen die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
DIY3D schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:34:

[afbeelding]

...
Tip: Laat die zooi op je werk zien aan collega's, voor je het weet heb je handel. :)

Deze vaasjes doen het bijzonder goed:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5BGOfXRRRL1zYnQYhZOd6v7x/medium.jpg

En deze doet het ook leuk. (NSFW) :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
FiXeL schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:32:
[...]

Die is leuk. ;) ...waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@craio was ik weer, ik zat op ebay te kijken maar kan nergens een electronica kit vinden die in de buurt komt van 79 euro, welke heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:08:
@craio was ik weer, ik zat op ebay te kijken maar kan nergens een electronica kit vinden die in de buurt komt van 79 euro, welke heb je besteld?
Deze auction komt elke drie dagen terug (en varianten er op zie shop van Fabster3d). Ik had het winnend bod van 93$ (+12$ verzending dus 79€ in totaal). Ik heb die auctions een week of twee gevolgd en het eind bod is gemiddeld 95$. (was het wachten beu dus 93$ geboden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is op het moment de meeste gebruikte hotend?

Je hebt de j-head maar nu ook de buda hotend , wat is het verschil eigenlijk met de maten , je hebt 1,75mm en 3mm heeft dit te maken met de resolutie van de uiteindelijke print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
1,75 en 3,00 is de diameter van het te gebruiken filament. Niet zeker als dit uitmaakt voor het resultaat, ik veronderstel van niet gezien het de combinatie nozzle + extruder snelheid is die bepaalt hoeveel plastiek er uit komt.

Ik koos voor buda-style, omdat die goedkoper is en éénvoudiger lijkt in onderhoud.
Gekocht via zelfde ebay verkoper. Past wel niet standaard op de extruder die ik heb...

[ Voor 55% gewijzigd door craio op 11-12-2013 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot dusver besteld

Prusa i3 kit,
printend parts met wade extruder
voeding

electronica moet ik nog beslissen, waarschijnlijk zo'n set bij fabster3d
hotend moet ik nog beslissen

Vergeet ik dan nog wat? Heb je bijvoorbeeld nog extra PTFE tubing nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Bevat je kit ook de hobbed bolt etc?
De buda style past enkel op de standaard wade's extruder (dus niet hinged ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Printed Parts zijn http://www.3distributed.c...ingle-plate-plastic-parts
De prusa Kit is de http://www.emakershop.com/browse/listing?l=653

Heeft iemand ervaring met de J Head Compatible Hot End Set 3MM / 0.5MM van reprapworld.com http://reprapworld.com/?p...ts_id=382&cPath=1616_1649

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Laatst online: 09-09 16:28
Iemand als The Kraken besteld ? nieuwe watergekoelde HE van e3d :D

http://e3d-online.com/The-Kraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
Quepee schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:05:

Ok, ziet er cool uit, bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Zelfde kit en printed parts als ik bestelde dus.
Heb hier wel nog een bemerking bij, de versie van de i3 van de kit en van de printed parts komt niet overeen...
Maar het voordeel is dat er meer in de kit zit dan in principe nodig. (heb redelijk wat vitamins over)
Verder heb ik nog een hoop printed parts over waarvan ik niet weet waarvoor ze dienen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Laatst online: 09-09 16:28
DIY3D schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:54:
[...]

Ok, ziet er cool uit, bedankt voor de link.
Ik print zelf nu met de bowden versie van e3d , zit geen peek in is rvs alu en messing.
Ik vind het een heel fijn hot end retract van 3 mm gaat gemakkelijk dus weinig strings.

[ Voor 8% gewijzigd door Quepee op 11-12-2013 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

craio schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:01:
[...]

Zelfde kit en printed parts als ik bestelde dus.
Heb hier wel nog een bemerking bij, de versie van de i3 van de kit en van de printed parts komt niet overeen...
Maar het voordeel is dat er meer in de kit zit dan in principe nodig. (heb redelijk wat vitamins over)
Verder heb ik nog een hoop printed parts over waarvan ik niet weet waarvoor ze dienen :P
Ja volgens mij hoort er eigenlijk deze kit bij http://www.3distributed.c...s/prusa-i3-lasercut-frame ik zat nogal te twijfelen toch de verkeerde gekozen blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kiezen jullie voor de i3 en niet de Mendel90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
DIY3D schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:34:
Zo dat zijn redelijk wat prints :). Waarom print je deze? Puur voor de fun? Testen?
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:38:
[...]

Goed punt, het is nogal ingewikkeld als beginner , enige wat ik op moment zeker weet is dat ik voor de prusa 3i wil gaan.

Maar er zijn zoveel opties en mogelijkheden en dan heb ik het nog niet over de prijsverschillen die er zijn.
Als beginner is het goed uitkijken inderdaad. Je kan alleen een hoop leren van bestaande kits van gerenommeerde winkels. Bijvoorbeeld welke steppers ze daar gebruiken, belts, noem het maar op.
FiXeL schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:32:
[...]

Tip: Laat die zooi op je werk zien aan collega's, voor je het weet heb je handel. :)

Deze vaasjes doen het bijzonder goed:

[afbeelding]

Deze beide prints komen ff op mijn lijstje om te testen als de Mendel90 in elkaar zit. :D
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:56:
Wat is op het moment de meeste gebruikte hotend?

Je hebt de j-head maar nu ook de buda hotend , wat is het verschil eigenlijk met de maten , je hebt 1,75mm en 3mm heeft dit te maken met de resolutie van de uiteindelijke print?
Ik heb zelf alleen maar ervaringen met de Extruder v5 van RRW. Deze vond ik persoonlijk wat minder, constructie is wat wankelig. Bestaat uit diverse blokjes en een gammele bevestiging. Heb de eerste daarom ook meteen vernield, bevestiging niet goed genoeg en sprong lek. :'(

In de kit van Mendel90 zit de J Head MK v. Deze ziet er een stuk degelijker uit en "hoor" bijna alleen maar goede verhalen. Al vind ik de variant van E3D en de Prusa Nozzle er ook heel erg goed uitzien.
Quepee schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:05:

Dat ding ziet er monsterachtig uit >:). Ergens filmpjes van o.i.d.?

Mijn build schiet ook al weer aardig op :D. Ik heb alles tot en met de Z Axis Assmebly al weer in elkaar, vanavond maar aan de gang met de Y as en afronden van de X as. Eerst weer aan de arbeid :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
johiem schreef op woensdag 11 december 2013 @ 12:37:

Zo dat zijn redelijk wat prints :). Waarom print je deze? Puur voor de fun? Testen?
..pure noodzaak, alle mooie vazen die ik print worden gejat door mijn vrouw.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 11:47:
[...]
Ja volgens mij hoort er eigenlijk deze kit bij http://www.3distributed.c...s/prusa-i3-lasercut-frame ik zat nogal te twijfelen toch de verkeerde gekozen blijkbaar
Nee, dat is het probleem niet denk ik. Want ik heb het aan hen gevraagd en ze zeiden dat ik best deze bestel die ik opgaf...
Het verschil is bvb dat voor de belt er lagers bij zitten in de kit en er bij de printed parts een alternatief zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
DIY3D schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 23:17:
[...]

Die is leuk. ;) ...waar heb je die vandaan?
http://www.yeggi.com/ Tis een search engine voor 3D modellen. :) Het enigste nadeel is dat sommige modellen van betaalsites ook gelinkt worden, magoed, misschien zit er wel iets bij wat je $10 waard is.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
FiXeL schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:48:
[...]
http://www.yeggi.com/ Tis een search engine voor 3D modellen. :) Het enigste nadeel is dat sommige modellen van betaalsites ook gelinkt worden, magoed, misschien zit er wel iets bij wat je $10 waard is.
Via die site an het 'eerste' thing om te printen geraakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
FiXeL schreef op woensdag 11 december 2013 @ 16:48:
[...]

Ah, heb deze site al eens eerder bezocht maar zie nu wel weer wat leuke objecten..
thnks voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Hmm... Die lijkt me best lastig om mooi te printen, maar die is wel geinig. Ik moet nog eens iets printen zodat ik mn electronische sigaretten erin kan zetten op mn werk. Ik had zo'n Julia Vase #11 - Heatwave vaasje, maar die heeft een collega "ingepikt". Had ie even mee om thuis te laten zien, einde van het verhaal is dat het nu een lampje bij em thuis is en dat ik voor zijn schoondochter ook eentje kon printen. :P

Het eerste vaasje was helemaal grappig, een andere collega zag hem, en: Oh cool! Mag ik die hebben? Was niet perfect geprint, dus nog eentje gemaakt. Nu heeft hij de betere, en zijn ex de eerste. Het vaasje voor de schoondochter is de 4e tot nu toe.

Mn 3D printer blogje..

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Als men gedaan heeft met printen mag men dan het filament gewoon laten zitten in de hottend en de printer uitschakelen?

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:06

Dogooder

dus...

Dat doe ik altijd, hotend uit, bed uit, home printer stroom eraf en control pc afsluiten. Aan zetten gaat daarna weer in omgekeerde volgorde.

Je hotend aanlaten zonder filament erin is wel slecht, restjes plastic kunnen verbranden en blokkeren dan je hotend.

• johiem
SnelleD schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:09:
Als men gedaan heeft met printen mag men dan het filament gewoon laten zitten in de hottend en de printer uitschakelen?
Ik liet het er gewoon in, volgens mij zoals iedereen. Het is namelijk redelijk veel werk om alles er compleet uit te halen.

Het aanlaten van de hotend met langdurig lang geen beweging in de filament is niet handig. De hotend aanlaten zonder filament is ook niet goed, restjes plastic verbranden dan in de hotend.

[ Voor 0% gewijzigd door johiem op 12-12-2013 11:18 . Reden: spelfoutje ]

• DIY3D
Kleinschalige bijeenkomst voor 3D printer enthousiasten
Ben je toevallig in de buurt en geinteresseerd?

Op deze bijeenkomst staan een paar werkende printers en kan kennis worden gedeeld.
Verder: Remote control van 3D printer via laptop/smartphone m.b.v. Raspberry Pi/camera/Octoprint

Saturday, December 14, 2013

9:00 AM to 5:00 PM

Centre: De Pracht (www.depracht.nl)

De pracht 2, 5583 CW Waalre (map)

• johiem
DIY3D schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:59:
Kleinschalige bijeenkomst voor 3D printer enthousiasten
Ben je toevallig in de buurt en geïnteresseerd?

Op deze bijeenkomst staan een paar werkende printers en kan kennis worden gedeeld.
Verder: Remote control van 3D printer via laptop/smartphone m.b.v. Raspberry Pi/camera/Octoprint

Saturday, December 14, 2013

9:00 AM to 5:00 PM

Centre: De Pracht (www.depracht.nl)

De pracht 2, 5583 CW Waalre (map)
Ben wel geïnteresseerd, maar het moment en locatie past mij niet. Ik woon vlakblij Leeuwarden dus kan ook niet zomaar even binnenwippen.

Wat voor printers staan er?

• FiXeL
Misschien kunnen we in het noorden ook wel wat organiseren. Weedzi en ikzelf wonen in leeuwarden, en er zullen vast wel meer tweakers met een 3D printer in de regio wonen.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Nog geen printer maar woon wel in het noorden :)

• FiXeL
Kijk, dat zijn er al 4... :)

Mn 3D printer blogje..

• craio
Vandaag de RAMPS ontvangen en kan dus eindelijk zaken testen, huidig resultaat:
- ontdekt dat het frame toch niet volledig symmetrisch is (gaten voor arduino) en ik alles aan verkeerde kant had vastgemaakt...
- X-as beweegt met moeite/niet als de extruder er aan hangt
- extruder draait soms vlot soms totaal niet
- Y-as lijkt wel goed te gaan

Maw nog wat werk voor de boeg, iemand enig idee wat je juist moet regelen aan x-as?

• FiXeL
Loopt de X-as wel soepel als je de belt niet vast hebt zitten? (los heen en weer bewegen) Als ie aan 1 kant aanloopt zitten je lineair assen misschien niet helemaal goed in lijn. Als je motor moeite heeft met het verplaatsen, op welke stand staat het potmetertje op je stepper driver? En is het maximale vermogen misschien geknepen in de firmware?

Het mini potmetertje op je stepper driver knijpt het maximale vermogen wat naar de motor gaat. Teveel vermogen en je stepper motor wordt erg warm, maar te weinig en je motor gaat stappen overslaan. Als je Marlin gebruikt, staat er in Configuration_adv.h deze regel:

code:
1
2
// Motor Current setting (Only functional when motor driver current ref pins are connected to a digital trimpot on supported boards)
#define DIGIPOT_MOTOR_CURRENT {135,135,135,135,135} // Values 0-255 (RAMBO 135 = ~0.75A, 185 = ~1A)

Die waardes zou ik eens wat hoger zetten, en nog eens proberen. Als het bordje wat je gebruikt dit idd ondersteund, kan het maximale vermogen juist door deze setting geknepen worden.

Zelf moest ik het vermogen van de extruder op max zetten omdat ie anders stappen ging overslaan tijdens het retracten. Mijn extruder blijft idd ook soms steken, maar wat daar de oorzaak van is weet ik niet. Iig, het draait allemaal wel soepel hij heeft inmiddels al een paar kilo fillament doorgevoerd.

Mn 3D printer blogje..

• craio
Ik heb er de firmware van repetier in geladen. (van plan repetier host te gebruiken dus dat leek logisch)
Mn stepper drivers hebben 2 pots, ik zoek eens uit wat welke pot juist doet...
Als het met de pots niet lukt, upload ik marlin.

Edit: Hm, dat was het dus, de pot voor de extruder iets verdraait en draait nu vlot rond. Verbruik is navenant gestegen. Maar het lijkt wel alsof het ABS wat geforceerd wordt...

[ Voor 27% gewijzigd door craio op 12-12-2013 20:10 ]

Verwijderd

craio schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:24:
Vandaag de RAMPS ontvangen en kan dus eindelijk zaken testen, huidig resultaat:
- ontdekt dat het frame toch niet volledig symmetrisch is (gaten voor arduino) en ik alles aan verkeerde kant had vastgemaakt...
- X-as beweegt met moeite/niet als de extruder er aan hangt
- extruder draait soms vlot soms totaal niet
- Y-as lijkt wel goed te gaan

Maw nog wat werk voor de boeg, iemand enig idee wat je juist moet regelen aan x-as?
Zo die heb je snel binnen, succes met je printer

• craio
DHL gaat snel :) (en geen invoerrechten/BTW moeten betalen!)
Edit (probleem terug gezet): Extruder en heated bed wilden niet opwarmen

[ Voor 79% gewijzigd door craio op 12-12-2013 22:38 ]

Verwijderd

craio schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:23:
Dat is minder, alles nalopen, genoeg vermogen van je voeding ?

DHL , daar heb je dan voor gekozen neem ik aan

• craio
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:36:
[...]
Dat is minder, alles nalopen, genoeg vermogen van je voeding ?

DHL , daar heb je dan voor gekozen neem ik aan
De oorzaak was dat je blijkbaar je heated bed moet aangesloten hebben om extruder te laten opwarmen...
Die ebay kits worden altijd met DHL verzonden.
Nieuw probleem: als ik via manual extruder wil laten draaien dan trilt het enkel (stappenmotor maakt kloppend geluid) en Z-as bewegen lukt ook nog niet.

Edit: Z-as bewoog niet doordat ENDSTOP_Z_MAX_INVERTING false moest zijn (alleszins om te testen zonder de endstops)

[ Voor 9% gewijzigd door craio op 12-12-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat mijn spullen ook zo snel binnen zijn kan niet wachten, kan mooi van je leren zo @craio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Dat is inderdaad een voordeel om identiek aan een ander te kopen die het al binnen heeft.
Al de miserie is al gekend en (hopelijk) opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
FiXeL schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:27:
Misschien kunnen we in het noorden ook wel wat organiseren. Weedzi en ikzelf wonen in leeuwarden, en er zullen vast wel meer tweakers met een 3D printer in de regio wonen.
Ik vind het prima idee :) en ben sowieso voor. Is er niet een soort van hackerspace in de buurt, misschien zijn er combinaties mogelijk?

Moet eerst mijn eigen printer even aan de gang helpen, daar gaat meer tijd in zitten dan ik dacht. Ben nu vier avonden bezig geweest ongeveer 4 uurtjes per keer, al moet ik zeggen ik neem mijn tijd er ook voor.

Ben er gelukkig bijna:
  • X Carriage met extruder in elkaar zetten;
  • X Assembly in elkaar zetten;
  • Elektronica aansluiten en doormeten;
  • Afstellen;
  • Printen! :9
Goed begin :)
craio schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:23:
Edit (probleem terug gezet): Extruder en heated bed wilden niet opwarmen
Alleen maar lof voor DHL, donderdagochtend pakketje opgehaald bij Nop Head (Mendel90 leverancier) zijn locatie, Maandag in huis. Zeer snel dus, duidelijke trackingsysteem en volgens mij hebben ze respect voor je pakketje als er "fragile" op staat.
craio schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:40:
[...]

.....
Nieuw probleem: als ik via manual extruder wil laten draaien dan trilt het enkel (stappenmotor maakt kloppend geluid) en Z-as bewegen lukt ook nog niet.
Dit klinkt eigenlijk als hetzelfde probleem als bij de X As, heb je de pots zodanig afgesteld dat ook de extruder motor genoeg power krijgt?
Kun je handmatig (Motors OFF!) de gear van de extruder draaien? Gaat dit redelijk soepel, of zit dit gewoon muurvast?

[ Voor 0% gewijzigd door johiem op 13-12-2013 10:42 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY3D
johiem schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:26:
[...]

Ben wel geïnteresseerd, maar het moment en locatie past mij niet. Ik woon vlakblij Leeuwarden dus kan ook niet zomaar even binnenwippen.

Wat voor printers staan er?
Voorzover ik weet tot nu toe: Orca, MakerGear, Felix, Ultimaker ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
johiem schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:41:
[...]
Dit klinkt eigenlijk als hetzelfde probleem als bij de X As, heb je de pots zodanig afgesteld dat ook de extruder motor genoeg power krijgt?
Kun je handmatig (Motors OFF!) de gear van de extruder draaien? Gaat dit redelijk soepel, of zit dit gewoon muurvast?
Ik snap niet echt waarom maar gisteren was dit nog een probleem en deze morgen draait het ding gewoon rond...
Het kloppen ben ik kwijt geraakt door de stroom begrenzing wat te verhogen (had omgekeerde verwacht).
Maw momenteel lijken alle steppers, heating,thermo's te werken. Nu dus nog de endstops en fans, spijtig genoeg komt m'n glas pas maandag binnen, dus heb ik een volledig weekend om te wachten :(

[ Voor 14% gewijzigd door craio op 13-12-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als je met PLA begint met printen kun je ook wel op schilderstape beginnen met printen.

en heren die nu hun printer in elkaar zetten en beginnen met testen nog even de tip die hier al wel vaker is gestrooid : NOOIT je steppers van je bordje pluggen als er stroom op staat. Dan is geheid je driver stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johiem
DIY3D schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:48:
[...]

Voorzover ik weet tot nu toe: Orca, MakerGear, Felix, Ultimaker ...
Dat zijn wel leuke modellen :)
craio schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:57:
[...]

Ik snap niet echt waarom maar gisteren was dit nog een probleem en deze morgen draait het ding gewoon rond...
Het kloppen ben ik kwijt geraakt door de stroom begrenzing wat te verhogen (had omgekeerde verwacht).
Maw momenteel lijken alle steppers, heating,thermo's te werken. Nu dus nog de endstops en fans, spijtig genoeg komt m'n glas pas maandag binnen, dus heb ik een volledig weekend om te wachten :(
Dat is inderdaad wel raar, maar het werkt nu. :D
WeeDzi schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:13:
als je met PLA begint met printen kun je ook wel op schilderstape beginnen met printen.

en heren die nu hun printer in elkaar zetten en beginnen met testen nog even de tip die hier al wel vaker is gestrooid : NOOIT je steppers van je bordje pluggen als er stroom op staat. Dan is geheid je driver stuk
Ik wist hem al, maar dit is inderdaad een goeie tip. Bij mijn controllerbordjes (Minitronics en Melzi) betekent dit vaak ook einde van het bordje, of de hele driver desolderen :X.

Eigenlijk kun je beter de stelregel nemen: prutsen met de elektronica, stroom eraf. Zo zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
johiem schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:41:
[...]

Ik vind het prima idee :) en ben sowieso voor. Is er niet een soort van hackerspace in de buurt, misschien zijn er combinaties mogelijk?

Moet eerst mijn eigen printer even aan de gang helpen, daar gaat meer tijd in zitten dan ik dacht. Ben nu vier avonden bezig geweest ongeveer 4 uurtjes per keer, al moet ik zeggen ik neem mijn tijd er ook voor.

Ben er gelukkig bijna:
  • X Carriage met extruder in elkaar zetten;
  • X Assembly in elkaar zetten;
  • Elektronica aansluiten en doormeten;
  • Afstellen;
  • Printen! :9
Geen idee of er hier een hackerspace oid zit, maar je zou zoiets idd goed kunnen combineren. Je kunt jezelf overigens maar beter mentaal voorbereiden op heel wat uurtjes afstellen en tweaken, want de printer bouwen is het makkelijkste deel. Er zal vast wel een probleempje (of meerdere) de kop op steken voordat de printer echt goed print.

Iig, met mn Hephaestus Rostock heb ik tot nu toe niet veel geluk, (en ik was gewaarschuwd dat een delta niet echt makkelijk is om mee te beginnen) zodra probleem A opgelost is, dient probleem B zich aan... Magoed, er zit wel vooruitgang in dus ik heb nog niet de neiging om dat ding bij het grofvuil te zetten.

Wat ik allemaal aan ellende meegemaakt heb:
  • De geprinte delen zijn een combi van de standaard rostock, en eentje met ball joints, dus past niet; (wel prima opgelost overigens)
  • Platform was niet symmetrisch geprint dus afwijking, uiteindelijk van aluminium een platform gefreesd;
  • Kromme glasplaat, andere plaat gekregen, ook met een afwijking; (iig niet vlak)
  • J-head oozed als een malle, ook omdat de stepper motor van de extruder stappen oversloeg
  • De geprinte joints in de armen gaan regelmatig stuk, of scheuren, of de schroefdraad gaat stuk, uiteindelijk joints van aluminium gemaakt;
  • 3 led armatuurtjes doorgefikt omdat ik zat te slapen en dacht dat het een serieschakeling was... Bleek uiteindelijk een parallel schakeling te zijn; :+
  • Hele tijd lopen kloten om een servo aan te sturen, bleek dat Ramps een enkele servo op poort 1 wil, en niet op poort 4.
  • Eenmaal aangesloten werkt G29 wel, maar aan het einde van de meetcyclus wil ie alsnog de microswitch door de glasplaat drukken; :(
  • Stepper motor voor de extruder geeft storing aan het signaal wat naar de servo loopt;
  • Thermistor van de hotend valt wel eens weg waardoor de printer in de beveiliging slaat; (doet ie gelukkig niet tijdens het printen)
  • De thermistor van de hotend geeft denk ik niet de juiste temperatuur door, gezien ik vrij laag moet zitten in de temps om leuk te kunnen printen;
Naja en ik heb nog een verlanglijstje aan upgrades die ik tzt nog ga maken voor de printer. Zowiezo wil ik een andere hotend, want die J-head is niet bepaald een succes.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Iemand ervaring met repetier en endstops? Tot op heden heb ik er nog maar één werkende gekregen.. met name deze voor de Z-as.
Edit: Mbv 'M119' kunnen vaststellen dat de x-min schakelaar wel werkt (L -> H bij indrukken)
Edit2: Blijkbaar moet dit zo staan: #define ALWAYS_CHECK_ENDSTOPS true (was false)

[ Voor 43% gewijzigd door craio op 13-12-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt ook wel een ambitieus _/-\o_ project uitgezocht om naast te beginnen met een rostock ook nog eens bedleveling te implementeren...... daarom zie je vaak mensen die al een 3d printer hebben pas een rostock te maken, als er dan wat stuk is dan kun je nieuwe onderdelen printen.

en gebruik je nog die hotend die je van mij hebt? want daar had ik geen last met oozing namelijk ben toen van die hotend afgestapt omdat ik er minder makkelijk ABS mee kon printen.... mijn Jhead loopt hier nog prima (last time i checked anyway)

[ Voor 22% gewijzigd door WeeDzi op 13-12-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Extruder en Z-as gecalibreerd (3994 steps per mm klinkt veel voor Z-as :p )
Maar die bearings in de Z-as blijven steeds achter in het naar boven gaan, weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WeeDzi schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 19:32:
[...]

Je hebt ook wel een ambitieus _/-\o_ project uitgezocht om naast te beginnen met een rostock ook nog eens bedleveling te implementeren...... daarom zie je vaak mensen die al een 3d printer hebben pas een rostock te maken, als er dan wat stuk is dan kun je nieuwe onderdelen printen.

en gebruik je nog die hotend die je van mij hebt? want daar had ik geen last met oozing namelijk ben toen van die hotend afgestapt omdat ik er minder makkelijk ABS mee kon printen.... mijn Jhead loopt hier nog prima (last time i checked anyway)
Een printer gebaseerd op het cartesiaans stelsel was voor mij niet echt een optie. Ik sta dagelijks achter 3-assige CNC bewerkingscentra, (frezen) en doe dagelijks het X Y Z verhaal. 3D-printers boeiden me daarom in de eerste instantie ook totaal niet omdat CNC mn werk is. Het eerste printje wat ik zag van de engineering had ik ook zoiets bij van: Hmja, de resolutie zuigt best wel... Maar de Delta type printers vond ik toch interessant, en tja, het is een uitdaging maar het is ook erg leuk als het lukt. :)

Tegenslagen heb je in elk facet van het leven, deal with it. Een delta bouwen was achteraf misschien toch wel wat teveel hooi op de vork, zeker gezien alle problemen die onderweg de kop opstaken. Maar als ik de prints die ik nu maak vergelijk met de eerste prints: It's worth it! :)

Collega's die de printer gezien hebben, vinden het ding echt te gek, ook gegrepen door het delta principe wat me in het begin zo fascineerde en waarom ik gekozen heb voor een delta... Maar ik heb ze ook afgeraden om er mee te beginnen, de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten hoef ik als single niet aan een wederhelft te verantwoorden. :)

Ik heb je hotend nog liggen, maar omdat ik gekozen hebt voor 1.75mm fillament was je hotend niet geschikt zonder deze aan te passen. Daarom een J-Head genomen, en dat was misschien niet de beste keuze geweest. Naja, genoeg te tweaken iig. :P

Bed leveling in combinatie met haarlak is zowiezo niet te doen... Had al tijden last van wisselende Z=0 posities en ik verweet dat ook aan de uitzetting van de constructie, temperatuursverschillen, etc.

Punt is dat je bij het aanbrengen van haarlak toch een laag aanbrengt. Ook al is die 0.05mm, tussen prints door telt herhaaldelijk een laag aanbrengen door en zit je zo op een offset van 0.2mm. totdat je het plaatje weer schoonmaakt.

Naja, ik moet of over op tape, of toch mn bed leveling op orde krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeL op 13-12-2013 21:11 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:27
Wij gebruiken op het werk al ruim een jaar een Felix printer naar grote tevredenheid. Als ik daar 1 nadeel van moet opnoemen is het wel het print bed, wat vrij snel krom trekt(in nieuwe versie wel weer aangepast overigens). Maar zelfs met dat wat kromme bed hecht alles nog geweldig met kapton tape. Gewoon voordat je begint met printen even met een doekje met alcohol over het bed heen om het te ontvetten en alles hecht prima.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Dingen die ik nog moet oplossen:
- De riem van de Y-as komt steeds los en er worden stappen overgeslaan.
- Clickencoder van het G3D display werkt nog niet
- Build area in Y-as is maar 15cm, volgens verkoper kit zou 20cm moeten mogelijk zijn, nog niet ontdekt hoe.

Edit: Y-as probleem opgelost door wat materiaal tss de belt en tensioner te proppen.
Edit2: Gelukkig is de printer beter dan fototoestel in m'n gsm...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AadjIPF.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door craio op 14-12-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je belts moet je eigenlijk iets langer afknippen en dan terug slaan met tiewrap "borgen" is de beste oplossing.

Je built plate (het bedje zegmaar) is die te klein of beweegt ie te weinig heen en weer? Want bij een i3 kan je de smooth en threaded rods naar voor en achter bijstellen ey. Ik kom zelf ook maar tot 18,5 cm maar dat is toch weer 3,5 cm verder dan dat jou printer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ craio Heeft onderstaande er wat mee te maken met je y-as probleem

ote that although the z-axis rods may be shorter than recommended in various wikis/build guides, they are long enough to give a full 200mm build height. This requires the x-ends to be oriented so that the M5 captive nuts are at the bottom. The reason for keeping them short is that it can be quite difficult to keep them straight during transport, storage and cutting, and it's easier to get straight lengths the shorter they are. Likewise with the x and y rods, the lengths are sufficient for 200mm travel, whilst keeping the printer as compact as possible (assuming correct positioning of the y-axis relative to the frame, taking into account extruder position).

Verder iemand tips of het handiger is om met 3mm filament te beginnen of de 1.75 mm. en weet ook nog niet zo goed wat verstandig is met de nozzle. met 0.5 is wat makkelijker om te beginnen, maar na hoop lezen begrijp ik dat je met 0.4 betere resultaten kan behalen tegen gereduceerde snelheid. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
3 of 1,75mm maakt niet zoveel uit, maar in theorie zou het dikteverschil tussen verschillende rollen minder uitmaken met 1,75mm fillament. Magoed, mocht je toch een rol hebben die heel erg afwijkt dan kan je het programma er op aanpassen. Ik heb zelf 1,75mm op aanraden van de afdeling engineering op mn werk, maar ik zie toch wel dat er in 3mm meer keuze is qua fillament. (naast ABS en PLA ook Nylon en zo)

Qua nozzle grootte, 0,4 zit tussen 0,35 en 0,5 in, dus je hebt min of meer het beste uit 2 werelden. Zelf heb ik een 0,5mm Jhead nu, en dat is leuk voor grote prints, maar gedetailleerd werk is minder goed te doen. Ik zat er aan te denken om nog een 0.35 kop erbij te nemen, maar ik ga waarschijnlijk over naar een E3D hotend waar je 0,25, 0,4 en 0,6mm nozzles op kan draaien.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maakt het nog uit voor een beginner de nozzle grote, de jhead is beschikbaar met 0.35 en 0.5 zie ik. Kwa detail zou ik neigen naar 0.35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Tis een trade-off... met een 0,5mm nozzle kan je dikkere lagen printen (sneller) maar echt fijne prints gaat weer minder met zo'n nozzle. Een 0,35mm nozzle kan dat weer wel, maar je kan niet dikke lagen leggen. (0,3mm max geloof ik)

Iig, wat ik het grote nadeel aan de Jhead vindt is naast dat ie hier nochal oozed, je de complete kop moet vervangen als je naar een ander maatje nozzle wilt. Magoed, als je details belangrijker vindt dan maximale layer height, zou ik zeker voor een 0,35mm nozzle gaan.

Ben zelf voor 0,5mm gegaan omdat ik nochal wat build height heb, (Rostock, 400mm build height) maar in de praktijk maak ik meestal de printjes die ook op een 200mm Z-level printer gemaakt kunnen worden. (ook door de lange build time)

[ Voor 19% gewijzigd door FiXeL op 14-12-2013 17:02 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
@stealth0113: Eens proberen als ik met tie wraps een steviger verbinding krijg.
@Protheus: Ja, dat is waarschijnlijk de kern ervan. Ik denk dat ik het voorlopig zo laat (tot ik die diepte effectief nodig heb en eerst de rest goed in orde probeer te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door craio op 14-12-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat oozen ervaar ik dus totaal niet met je Jhead, misschien heb je de temp wat te hoog staan voor het plastic. Heb je hetzelfde effect met alle plastic die je hebt?

tja de grootte van de nozzle end is toch indd persoonlijk, misschien dat je beter kunnen beginnen met een 0.5mm aangezien je printjes dan wat sneller kan neerleggen en de instellingen wat minder nauwkeurig komen. Maar ik denk dat die leercurve maar een heel klein beetje minder stijl is. Denk er wel om dat als je kiest voor een 0.35, je laagdikt al snel op 0.2mm uitkomen waardoor je dus 2x zo lange build time hebt.
Je keuze is dus afhankelijk van gewenste snelheid en laagte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Idd, ik gebruik een 0.4mm nozzle en ben pas tevreden met een 0.2mm laagdikte (dan voelt het pas min of meer glad aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
@ Weedzi: Ik heb het idee dat mn thermistor die aan de hotend zit soms de waardes te hoog uitleest, maar ik probeer iig zo laag mogelijk (zonder delaminatie) te printen. De oozing heeft ook te maken met hoe de extruder aan de hotend hangt, er zit 35-40cm PTFE tube tussen, dus dat helpt ook niet echt met retracten....

Iig, het is al een stuk beter dan het eerst was, maar het kan beter.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan denk ik dat voor een jhead ga met een nozzle van 0.35 en 1,75 invoer. Hmm de keuzes lastig hoor. Misschien maar 2 jhead bestellen just to be sure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja kan maar lijkt me niet echt handig omdat je dan de heatercardridge en thermistor ook steeds overgezet moeten worden. 2 Complete j-heads met alles erop en eraan lijkt me makkelijker om te wisselen.
Pagina: 1 ... 9 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.