Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony Xperia ZR - Ervaringen en Discussie
Sony heeft een Android-smartphone aangekondigd die onderwateropnamen kan maken
tot een diepte van anderhalve meter. De Sony Xperia ZR heeft een 720p-scherm van 4,6 inch.

Het toestel heeft een zogenoemde IP55/IP58-certificatie, wat betekent dat deze iets beter waterdicht is dan de Xperia Z die een IP55/57-certificatie heeft. Daarnaast krijgt de telefoon een 13-megapixelcamera met een Exmor RS-lens, waarmee opnamen met een 1080p-resolutie zijn te maken en wordt hdr ondersteund voor filmopnamen en foto's.

Het hart van de telefoon is een Snapdragon S4 Pro quadcore-cpu, die is geklokt op 1,5GHz en 2GB ramgeheugen. Het 4,6 inch tft-scherm heeft een resolutie van 720p en moet volgens Sony ook in fel zonlicht nog goed af te lezen zijn door de Bravia-techniek. Verder ondersteunt de telefoon lte* en nfc, en krijgt het de Walkman-apps van Sony. De telefoon zal verkrijgbaar zijn in wit, zwart, mintgroen en roze.

Inhoudsopgave:NieuwsartikelenFoto's en video's:Specificaties:
Sony Xperia ZRSony Xperia Z
CPU ChipsetQualcomm Snapdragon S4 ProQualcomm Snapdragon S4 Pro
CPU snelheid1,5GHz1,5GHz
GPU chipsetAdreno 320Adreno 320
GPU snelheidonbekendonbekend
Intern geheugen8GB (5,5GB voor user)16GB (11GB voor user)
Werkgeheugen2GB2GB
GPS Glonass-ondersteuningJaJa
Flash geheugenWel mogelijkWel mogelijk
Scherm4,55" 1280x720,
Mobile Bravia Engine 2
5,00" 1920x1080,
Mobile Bravia Engine 2
Camera achterkant13.0MP AF, Flash/Pulsed LED,
HDR video & Exmor RS-sensor
13.0MP AF, Flash/Pulsed LED,
HDR video & Exmor RS-sensor
Camera voorkantVGA2.0MP 1080P
Fysieke cameraknopJaNee
GSM-frequenties850, 900, 1800, 1900 MHz850, 900, 1800, 1900 MHz
UMTS-bandenBand 1, 2, 4, 5 & 8Band 1, 5 & 8
LTE-bandenBand 1, 3, 5, 7, 8 & 20*Band 1, 3, 5, 7, 8 & 20*
NL'se LTE-supportJa*Ja*
Accu (mAh, standby, spreektijd)2300mAh, 520 uur, 13 uur2330mAh, 550 uur, 11 uur
Afmetingen 131,3 x 67.3 x 10.5 mm139.0 x 71.0 x 7.9 mm
Gewicht 138 gram146 gram
Bijgeleverde headsetOnbekend MH EX300AP
Adviesprijs€479,00€629,00
BijzonderhedenStof- & waterdicht IP58Stof- & waterdicht IP57
NotificatieledjeMiddenonder- streepjeRechtsboven - rondje
Sonymobile specsSony Xperia ZRSony Xperia Z
TopicsSony Xperia ZRSony Xperia Z

* Mits je het 5503-model hebt van de Xperia ZR / mits je het 6603 model hebt van de Xperia Z Nog een Sony telg, die weer tussen de Xperia SP en de Xperia Z, ZL en Z Ultra zit... Met als grote plus, stof- en waterdicht... Vind de prijs uitermate hoog voor een device wat bijna net zo goed is als 'n Z of ZL.
-TS- is made by CLB-

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 17:46
DE ZR is zeker een interessant toestel dat tussen de Xperia Z en de Xperia SP moet vallen, al laat de prijs dat op dit moment nog niet zien. Ik denk dan ook dat de prijs nog flink moet zakken wil dit een populair toestel worden (net als de Xperia SP ongeveer €50 onder adviesprijs). Als je de Xperia SP, de Xperia ZR en de Xperia Z naast elkaar zet zijn er toch wel een aantal belangrijke verschillen (dit zijn de voordelen die ik op dit moment zie van de verschillende toestellen):
Voordelen Xperia SP (t.o.v. Xperia ZR)Voordelen Xperia ZR (t.o.v. Xperia SP)Voordelen Xperia Z (t.o.v. Xperia ZR)
(nog) veel goedkopersnellere CPUGroter scherm (maar ook groter toestel)
geen klepjesdubbel geheugenhogere resolutie
aluminium randwater- en stofdichtmeer premium behuizing (maar glas--> sneller kapot)
Notificatiebalkbetere camera

*Het lijkt erop dat de webwinkels in NL de C5502 versie van de Xperia ZR aanbieden, die geen beschikking heeft over LTE. Nederlandse webwinkels lijken de C5503 versie van de Xperia ZR te leveren, die geschikt is voor LTE netwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door luappul op 01-07-2013 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me echt heel sterk dat de 5502 het model wordt in Nederland hoor, why the f*ck zou dat zijn :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 09:32
Zit te twijfelen tussen de ZR en de SP. Ben benieuwd wanneer de ZR echt in de winkels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
CLB schreef op zondag 30 juni 2013 @ 22:38:
Lijkt me echt heel sterk dat de 5502 het model wordt in Nederland hoor, why the f*ck zou dat zijn :)
Ik had ergens gelezen dat de niet-LTE versie hier uitkwam (kan het nu ook niet meer vinden ) maar je hebt gelijk: in ieder geval algebeld.nl, pdashop.nl en 4launch.nl noemen expliciet het toestelnummer C5503 of geschikt voor LTE/4G. Ik denk dus inderdaad dat het LTE model in de Nederlandse winkels ligt, gelukkig maar! :) Al waren er bij de SP als ik het goed heb ook winkels die toch de niet-LTE versie leverden, dus nog steeds oppassen.
Joster schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:02:
Zit te twijfelen tussen de ZR en de SP. Ben benieuwd wanneer de ZR echt in de winkels ligt.
Genoeg winkels die hem al op binnen 24 uur kunnen leveren, probleem is alleen die belachelijk hoge prijs (voor hetzelfde geld heb je een Xperia Z). Het lijkt me dat hier nog wel €50-€60 vanaf moet kunnen als je ziet hoever de andere toestellen onder de adviesprijs worden aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door luappul op 01-07-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Klopt, maar ik wil hem graag eerst live zien (en wacht nog even op die prijsdaling inderdaad) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
Joster schreef op maandag 01 juli 2013 @ 00:20:
Klopt, maar ik wil hem graag eerst live zien (en wacht nog even op die prijsdaling inderdaad) :)
Ik ben ook benieuwd naar de behuizing. De SP heeft een aluminium frame, maar voor zover ik de filmpjes, berichten en Sony-site heb gelezen wordt dit voor de Xperia ZR nergens genoemd, dus voor de ZR is het volgens mij kunststof. Ben dus benieuwd hoe degelijk dit aanvoelt (en hoe degelijk het in de praktijk is, maar dat is lastig te testen vóór de aankoop en wil ik niet testen ná aankoop :P )

[ Voor 10% gewijzigd door luappul op 01-07-2013 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
Wat ik graag zou 'voelen' is hoeveel moeite het kost om de klepjes open en dicht te doen + de bouwkwaliteit ervan. Verder Wacht ik ook nog wel even voor een lagere prijs. Iets van 420€ lijkt me beter gepast.

Overigens moet ik nog zien of ik het grootste nadeel (slechte kijkhoeken van het scherm) kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luappul schreef op maandag 01 juli 2013 @ 00:18:
Al waren er bij de SP als ik het goed heb ook winkels die toch de niet-LTE versie leverden
Vooral import heh, goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Mooi toestel! Ik heb nu de Z, maar als deze er ook al was geweest toen ik de Z kocht had ik wel getwijfeld.
Er staat trouwens een kleine fout in de TS, het notificatieledje van de Z is namelijk geen streepje onderaan, maar een led puntje rechtsboven ;)

[ Voor 24% gewijzigd door SToRM666 op 01-07-2013 12:46 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony Xperia Z, ZL, ZR, SP, Z Ultra, Honami, ik word gek van die tabellen :p Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb de ZR ook als opvolger van mijn Ray op het oog. Maar niet voordat ik reviews heb gezien en de prijs wat is gezakt, want die is nu nog erg premium inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
ik ben erg benieuwd naar de accuduur van de ZR. De matige accu van de Z en de grootte van de telefoon, zorgt ervoor dat ik niet voor de Z ga. Hopelijk zorgt het 720p scherm voor een betere accuduur.

Ook vraag ik me af hoe waterdicht deze telefoon over een jaar is. Ik heb op verschillende youtube video's gezien dat de accu te vervangen is (wat dan weer een plus punt is). Op de achterklep zit een rubberen rand die om de accu en de simkaart-tray zit. Als deze rand ergens los zit en je gooit je telefoon in het water dan loopt er alsnog water in...

Als de prijs nog eens 50 euro daalt (en dat duurt met sony telefoons maar enkele weken) dan wordt het toch wel heel aantrekkelijk om de ZR te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 13:49
Joster schreef op zondag 30 juni 2013 @ 23:02:
Ik had ergens gelezen dat de echte release datum 18 juli 2013 is.
Bron kan ik alleen niet meer vinden.

Zelf volg ik deze GSM al een tijdje. Afgelopen 2 GSM's waren van SE, nl. W595 en Xperia Neo (MT15i) en over beide telefoons ben ik zeer te spreken.
Echter, de Neo heeft slechts 512 MB RAM, icm ICS 4.0.4 is dat in sommige situaties gewoon veel te weinig.
Daarnaast gaat de accu nog redelijk mee, maar onder heftig gebruik is het met 8 tot 10 uur echt wel gedaan.
Ben daarom ook nieuwsgierig wat er verbeterd is aan de accu's en hoe snel deze leeg loopt tov Neo.

Qua prijs vind ik de ZR nog net iets te hoog. ~ 400 euro lijkt me een mooi bedrag

@CLB: Mooie Topicstart again :>

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 21:07
ik begin nou ook te twijfelen over de opvolger voor m'n Xperia U. Eerst zat ik te denken aan de SP maar nu ik deze heb gezien is dit toch ook wel een mogelijke opvolger! Zoals meerdere eerst even wachten op meer info en reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
D_Jeff schreef op maandag 01 juli 2013 @ 23:59:
[...]

Ik had ergens gelezen dat de echte release datum 18 juli 2013 is.
Bron kan ik alleen niet meer vinden.
De ZR is ondertussen al beschikbaar in (alle?) winkels. Echter is de prijs toch net wat te hoog met €500.

Ik denk dat we ook nog een lange tijd kunnen wachten op de reviews, aangezien de ZR in Europa alleen in Nederland, België, Zweden en Denemarken in de schappen ligt.. Of de telefoon in de US uit komt weet ik niet, al hoop ik natuurlijk van wel. Als het wel zo is, dan hoeft het wachten toch niet zo lang te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 19:53
ik krijg hem vanmiddag binnen, als opvolger van m'n Sola. Ik zal een quick review maken, nadat ik er even mee gespeeld hebt. Als er tweakers zijn die "iets" getest wil zien, dan hoor ik het wel.
Accu duur wordt nog even wachten natuurlijk, eerst een paar keer (ont)laden.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@ing_stripe: Ik zou graag een Amerikaanse Projectie style willen zien, maar dan met Foto's.
Ik zag op de website van Alternate aan de zijkant ' wat raars' en zou graag willen weten wat dat is :P

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar de felheid van de LED en de fotokwaliteit.
Alvast BVD :D

Just wondering: Gaat de redactie van T.net dit toestel nog reviewen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
ing_stripe schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:34:
ik krijg hem vanmiddag binnen, als opvolger van m'n Sola. Ik zal een quick review maken, nadat ik er even mee gespeeld hebt. Als er tweakers zijn die "iets" getest wil zien, dan hoor ik het wel.
Accu duur wordt nog even wachten natuurlijk, eerst een paar keer (ont)laden.
Ik ben heel benieuwd hoe jij de behuizing ervaart, en of de klepjes een beetje goed werken? Misschien met een paar mooie foto's erbij :)
D_Jeff schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:42:
Just wondering: Gaat de redactie van T.net dit toestel nog reviewen?
Ik denk het niet, zo'n hoogvlieger is het niet dat hij zijn eigen review krijgt. Ik zou het wel mooi vinden als Arnoud weer zo'n shoot-out vergelijking doet (dus bijvoorbeeld de S4 mini, de One Mini, de Xperia SP en de Xperia ZR naast elkaar leggen). Dan hoeft hij ze niet allemaal apart te bekijken en geeft het toch een aardig beeld hoe ze het ten opzichte van mekaar doen. Als de HTC One mini mee doet moet er alleen jammer genoeg nog even mee gewacht worden, die is officieel nog niet eens aangekondigd volgens mij....

[ Voor 43% gewijzigd door luappul op 02-07-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
luappul schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:06:
[...]

Ik denk het niet, zo'n hoogvlieger is het niet dat hij zijn eigen review krijgt. Ik zou het wel mooi vinden als Arnoud weer zo'n shoot-out vergelijking doet (dus bijvoorbeeld de S4 mini, de One Mini, de Xperia SP en de Xperia ZR naast elkaar leggen). Dan hoeft hij ze niet allemaal apart te bekijken en geeft het toch een aardig beeld hoe ze het ten opzichte van mekaar doen. Als de HTC One mini mee doet moet er alleen jammer genoeg nog even mee gewacht worden, die is officieel nog niet eens aangekondigd volgens mij....
Ik ben ook erg benieuwd naar zo'n shoot-out vergelijking. Ik vraag me dan wel af waar je de telefoons op gaat afbakenen. Wanneer je dit op prijs zou doen, dan valt er wel een erg groot gat tussen de S4 mini (evt. One mini) en de SP, namelijk €150. Dat terwijl de specs tussen de S4 mini en de SP grotendeels op elkaar lijken.

Aan de andere kant worden deze shoot-outs naar mijn mening steeds belangrijker met de stijgende abonnementsprijzen. De optie om een sim-only abonnementje te combineren met een mid-range telefoon, die ondertussen ook al flink wat rekenkracht hebben, wordt steeds aantrekkelijker. Om dan een neutrale test (van o.a. de accu en camera_ van bijv. Tweakers, te hebben, kan dat erg handig zijn in de afweging van de verschillende telefoons. Nu nog hopen dat er 1 komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
ElmarJ16 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:29:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd naar zo'n shoot-out vergelijking. Ik vraag me dan wel af waar je de telefoons op gaat afbakenen. Wanneer je dit op prijs zou doen, dan valt er wel een erg groot gat tussen de S4 mini (evt. One mini) en de SP, namelijk €150. Dat terwijl de specs tussen de S4 mini en de SP grotendeels op elkaar lijken.

Aan de andere kant worden deze shoot-outs naar mijn mening steeds belangrijker met de stijgende abonnementsprijzen. De optie om een sim-only abonnementje te combineren met een mid-range telefoon, die ondertussen ook al flink wat rekenkracht hebben, wordt steeds aantrekkelijker. Om dan een neutrale test (van o.a. de accu en camera_ van bijv. Tweakers, te hebben, kan dat erg handig zijn in de afweging van de verschillende telefoons. Nu nog hopen dat er 1 komt :).
Ik heb Arnoud er een berichtje over gestuurd, hopen dat hij het ook een goed idee vindt en er de tijd voor kan vinden (als het niet al in de planning stond) :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probably niet of in een shoot-out inderdaad :)
Ding is niet het vlaggenschip, dat zijn de aankomende Xperia Z Ultra en 'Honami'.
Specs zijn ook niet dusdanig apart of anders dan andere (al gereviewde) toestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
CLB schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:22:
Probably niet of in een shoot-out inderdaad :)
Ding is niet het vlaggenschip, dat zijn de aankomende Xperia Z Ultra en 'Honami'.
Specs zijn ook niet dusdanig apart of anders dan andere (al gereviewde) toestellen
Ik heb inderdaad gevraagd of een shoot-out mogelijk is, er worden iets te veel mid-range toestellen uitgepoept om die uitgebreid te kunnen reviewen :+ .
Met de huidige abonnementsprijzen en lage subsidies worden de mid-range toestellen wel steeds interessanter voor veel mensen. Een vergelijking tussen mid-range toestellen is dus denk ik voor veel mensen wel interessant leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
even een snelle eerste indruk.
D_Jeff schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:42:
@ing_stripe: Ik zou graag een Amerikaanse Projectie style willen zien, maar dan met Foto's.
Ik zag op de website van Alternate aan de zijkant ' wat raars' en zou graag willen weten wat dat is :P

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar de felheid van de LED en de fotokwaliteit.
Alvast BVD :D
Het "rare" aan de rechterkant is de powerknop. Waarom dat een chroomachtig uitstulpsel is, is mij ook een raadsel. Aan de linkerkant zit een aansluiting voor een dockingstation. Dit zijn twee koperen connectors, deze zijn niet afgedekt.

Ik heb een aantal fotos gemaakt, maar daar ben ik nog niet echt happy mee, de rode kleuren zijn te aanwezig. En ik vond dat er best wel veel ruis was.
Zal later nog wat fotos maken en deze uploaden.
luappul schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 14:06:
Ik ben heel benieuwd hoe jij de behuizing ervaart, en of de klepjes een beetje goed werken? Misschien met een paar mooie foto's erbij :)
Behuizing voelt wel degelijk aan, achterkant is mat en een beetje ruw. Aan de binnenkant van de achterkant zit een rubberen strip, die de battery en de sim/sdcard moet beschermen tegen nattigheid en stof.
Bij het terug plaatsen van de achterkant moet je wel goed de boel op z'n plaats drukken, er blijft snel een klein kiertje over.

Het scherm is erg mooi, zeker in vergelijking met m'n oude Sola. Helderheid is goed, scherpte ook. Morgen eens kijken hoe het is in de volle zon.

Snelheid van de telefoon volgens antutu: 21025
cpu integer: 4451
cpu float-point: 4122
database IO: 560
2D graph (720*1184) 1619
3D graph (720*1184) 6448

meer info later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Voor de geïnteresseerden: hier alvast wat camera samples. De ruis (wat we onderhand wel van sony gewend zijn) is weer goed aanwezig. Het zijn OK foto's, maar de kwaliteit spat er nou nog niet van af. Hopelijk dat dit nog met een software update wordt verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
ing_stripe schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 00:11:
even een snelle eerste indruk.

[...]

Het "rare" aan de rechterkant is de powerknop. Waarom dat een chroomachtig uitstulpsel is, is mij ook een raadsel. Aan de linkerkant zit een aansluiting voor een dockingstation. Dit zijn twee koperen connectors, deze zijn niet afgedekt.
Dat eerste was toch ook al gewoon te zien op de foto's van Sony zelf?

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/dfkaxf.jpg

Die koperen connectors zie je dan weer nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft elke 2013 Sony, en elke waterdichte heeft pogo-pins voor een docking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
ing_stripe, kan jij misschien ook wat meer vertellen over de wifi-ontvangst? Die schijnt niet al te best te zijn in de Xperia SP, dus hopelijk is die beter bij de ZR.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
luappul schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:06:
ing_stripe, kan jij misschien ook wat meer vertellen over de wifi-ontvangst? Die schijnt niet al te best te zijn in de Xperia SP, dus hopelijk is die beter bij de ZR.....
Je was me net voor :P. Ik ben er ook erg benieuwd naar, aangezien ik zelf op zolder woon (studentenkamertje) en een slecht wifi-ontvangst kan ik dus niet goed gebruiken :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-02 21:03

GS88

π raat

Ik moet eerlijk zeggen (alhoewel dat natuurlijk geheel mening-gebonden is) dat ik de Xperia SP stukken mooier vind dan deze Xperia ZR.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Inderdaad nogal smaak gebonden ja, ik vind op het eerste oog namelijk precies het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
Volgens androidworld is de Xperia ZR vanaf vandaag pas officieel verkrijgbaar. Hopelijk was er dus ook een embargo en komen er vandaag wat reviews over online te staan met wat mooie foto's en filmpjes.

Op dit moment vind ik het nog lastig te zeggen welk toestel ik mooier vind, Het LED-balkje op de SP geeft het wel wat meer een unieke look maar voegt wat mij betreft praktisch niet veel toe. Het aluminium frame had ik wel graag op de ZR terug gezien. Verder zijn de afmetingen behoorlijk gelijk (ondanks dat de ZR water- en stofdicht is), al is de ZR wel iets lichter. Voor mij is het uiterlijk dus aardig om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind de ZR mooier, maar helaas is die niet zoals de ZL volledig wit, that's lovely :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Zeer waarschijnlijk dat ik toch een siliconen hoesje om dat ding doe (ik besef pas hoe erg ik m'n telefoon op het moment behandel), waardoor het uiterlijk voor mij toch niet zoveel uit maakt. Ik ben vooral geïnteresseerd in accuduur, wifi-ontvangst, degelijke camera, 720p scherm en genoeg RAM+ROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
CLB schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:31:
Ik vind de ZR mooier, maar helaas is die niet zoals de ZL volledig wit, that's lovely :p
Ik zie nu pas dat je de ZL via amazon.de al voor €420 kan krijgen, Sony maakt het er niet makkelijker op! :)
Een groter 1080p scherm + infrarood tegenover een 720p scherm, (waarschijnlijk) betere accuduur en water- en stofdicht is de keuze dan. Bij de huidige prijzen is de ZL dan zeker de betere keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Nog wat meer nieuws over de ZR. Sony is bezig met een software-update waarbij het scherm aan staat, maar niet meer reageert op touch input (inkomende oproepen kunnen dan weer wel opgenomen worden). Dit om te voorkomen dat water het touch screen beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
luappul schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:51:
[...]

Ik zie nu pas dat je de ZL via amazon.de al voor €420 kan krijgen, Sony maakt het er niet makkelijker op! :)
Een groter 1080p scherm + infrarood tegenover een 720p scherm, (waarschijnlijk) betere accuduur en water- en stofdicht is de keuze dan. Bij de huidige prijzen is de ZL dan zeker de betere keuze....
Behalve als je een telefoon met een abonnement wil hebben en geen bedrag in een keer op de plank wil leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Man838
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-04-2014
ZR gisteren binnen gekregen, mooi toestel! maar moet er nog wat tijd in stoppen.
Lastig is het opladen, dan moet dat verdraaide (en kwetsbare) klepje elke keer open om de micro-usb te benaderen. Een dock (DK28 nog nergens te bestellen) is een alternatief, dat maakt connectie met twee altijd blootliggende gouden puntjes en dan hoeft er geen klepje meer open. Maar dan is een hoesje/ case weer niet mogelijk.
Eigenlijk zou inductie lader wel heel fijn zijn, maar dat zit er niet op.
Oftewel een hoesje /case met inductie lader ineen dan maar (zoals Muvit heeft voor de XperiaZ) maar die is nog niet beschikbaar voor de ZR.

Of geen hoesje, maar daar heb ik slechte ervaringen mee, ik laat ze nog weleens vallen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Ik vind het toch altijd tricky om een telefoon gewoon zonder te zien in een webshop te bestellen. Waar komen de bezitters die eventueel open staan voor een bezoekje vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
@Bart-Man838: Op mytrendyphone.com zijn voor mijn Xperia Z al diverse hoesjes te bestellen waarbij de dock contacten ook gewoon een uitsparing hebben :). Nu alleen nog een dock waar het toestel inclusief hoesje in past :P.

In ieder geval, ik neem aan dat die er voor de ZR dus ook wel zullen komen :). Overigens is bij de Z wat mij betreft een siliconen/tpu hoesje echt een must. Dat ding is zo kwetsbaar dat zelfs een kleine stoot met een buts in de rand tot gevolg al kan leiden tot barsten van het scherm (zelfs een poos daarna). De Z is naast mooi ook ongelofelijk kwetsbaar :(.

Wat fotokwaliteit betreft: Inmiddels heeft de Z een update naar 4.2 gekregen en, hoewel de Z met een update op 4.1 ook al wat verbeterende camera tweaks heeft gekregen, blijft het allemaal maar matigjes met de fotokwaliteit. Onvoorstelbaar dat concurrenten die ook Sony sensoren gebruiken veel betere resultaten behalen. Sony blijft alles gewoon agressief post-processen en comprimeren.

Hier dan nog wle een vraag omtrent de ZR:

* Hoe zijn de kijkhoeken van het scherm? Die van de Z zijn (zoals bij veel Xperia telefoons) op z'n best matig te noemen. En hoewel je toch overwegend je scherm recht van voren bekijkt heb ik door slechtziendheid (en daardoor dichtbij houden van het toestel) toch wel last van de slechte verticale kijkhoeken.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
luappul schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 00:06:
Ik heb kort wat getest, via wifi en speedtest.
Situatie:
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Lokatie meterkast. Nieuwbouwhuis met veel beton en ijzer.

Ik krijg op de beganegrond volledige internetsnelheid 50Mbps down en 5Mbps up
Op de eerste etage zakt het een kleine 10%, op de zolder haal ik de 40/50% van de snelheid.
De telefoon geeft als signaalsterkte redelijk tot goed aan. Helemaal in de verste hoek haal ik 7Mbps down en 1 Mbps up. Dit is dan een line-of-sight van 15 meter door twee betonnen vloeren en metalendeurposten heen.

Op de eerste etage kan ik met 5Ghz verbinden, waarbij de snelheid iets hoger ligt. Op zolder kan ik alleen 2.4Ghz verbindingen opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
ing_stripe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:27:
[...]

Ik heb kort wat getest, via wifi en speedtest.
Situatie:
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300
Lokatie meterkast. Nieuwbouwhuis met veel beton en ijzer.

Ik krijg op de beganegrond volledige internetsnelheid 50Mbps down en 5Mbps up
Op de eerste etage zakt het een kleine 10%, op de zolder haal ik de 40/50% van de snelheid.
De telefoon geeft als signaalsterkte redelijk tot goed aan. Helemaal in de verste hoek haal ik 7Mbps down en 1 Mbps up. Dit is dan een line-of-sight van 15 meter door twee betonnen vloeren en metalendeurposten heen.

Op de eerste etage kan ik met 5Ghz verbinden, waarbij de snelheid iets hoger ligt. Op zolder kan ik alleen 2.4Ghz verbindingen opzetten.
Dank voor je test! Het klinkt alsof het bereik heel redelijk is, al blijft dit natuurlijk heel erg locatie-afhankelijk. Kan je het misschien ook nog vergelijken met een andere telefoon / tablet als je die hebt? Dat geeft misschien een nog iets duidelijker beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145780

De toetencombinatie power-volume up om het toestel te herstarten als het niet meer reageert lijkt niet te werken op de ZR. Niet dat ik dit al nodig had! Iemand een idee wat wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Weet iemand al iets te vertellen over de kijkhoeken van het scherm? Vooral verticaal maar ook horizontaal. Op mijn Z zie je vooral verticaal al snel dat de vele grijze lijntjes of letters die Android rijk is (bv. in Gmail) of het groen van de Play store vervaagt als je er niet precies recht op kijkt.

[ Voor 47% gewijzigd door eymey op 09-07-2013 15:00 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:59:
Weet iemand al iets te vertellen over de kijkhoeken van het scherm? Vooral verticaal maar ook horizontaal. Op mijn Z zie je vooral verticaal al snel dat de vele grijze lijntjes of letters die Android rijk is (bv. in Gmail) of het groen van de Play store vervaagt als je er niet precies recht op kijkt.
Het scherm van de ZR is eerder teleurstellend; zeker vergeleken met Xperia P! De kijkhoeken zijn inderdaad heel wat minder en de kleuren zijn fletser. Eigenlijk is dit best een afknapper.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 145780 op 09-07-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37
Anoniem: 145780 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:20:
De toetencombinatie power-volume up om het toestel te herstarten als het niet meer reageert lijkt niet te werken op de ZR. Niet dat ik dit al nodig had! Iemand een idee wat wel werkt?
Je kunt de batterij er toch uit halen (de reden dat ik dit toestel op het oog heb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
Even een wat nauwkeurigere test met wifi bereik, in vergelijking met 2 andere device's
Alle waardes in dBm.
device
Intel centrino 6300 agn
Acer Iconia W700
Atheros AR5BMD222
xperia ZR
Zolder-60-68-75
1e verdieping-50-58-60
beganegrond-38-42-42

Ik heb geprobeerd om de devices zo veel mogelijk op dezelfde plek te zetten.
Alle tests zijn op het 2.4Ghz netwerk, doormiddel van de TP-Link TL-WDR4300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
ing_stripe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:34:
Even een wat nauwkeurigere test met wifi bereik, in vergelijking met 2 andere device's
Alle waardes in dBm.
device
Intel centrino 6300 agn
Acer Iconia W700
Atheros AR5BMD222
xperia ZR
Zolder-60-68-75
1e verdieping-50-58-60
beganegrond-38-42-42

Ik heb geprobeerd om de devices zo veel mogelijk op dezelfde plek te zetten.
Alle tests zijn op het 2.4Ghz netwerk, doormiddel van de TP-Link TL-WDR4300.
Bedankt voor de test! Bereik is dus wel wat slechter dan een laptop en tablet, maar dat is met telefoons over het algemeen wel zo. Zolang hij het bereik maar vasthoudt zodat whatsapp berichten binnenkomen is het voor mij wel genoeg, maar ik betwijfel of dit gaat lukken. Mijn Asus TF300 houdt wel bereik, mijn One X valt regelmatig weg. Misschien moet ik maar gewoon een range extender aanschaffen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 14:10
Anoniem: 145780 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:33:
[...]

Het scherm van de ZR is eerder teleurstellend; zeker vergeleken met Xperia P! De kijkhoeken zijn inderdaad heel wat minder en de kleuren zijn fletser. Eigenlijk is dit best een afknapper.
Komt dit niet gewoon door het standaard thema van Sony? Dit scherm is toch hetzelfde als de z?

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
[...]

Oej! Na eerder afgeknapt te zijn op de SP (niet waterdicht, waardeloos scherm) lijk ik nu ook af te knappen op de ZR (nu P). Het scherm van de P is zo gek nog niet, verbaas me er nog steeds over terwijl ik de telefoon alweer een jaar heb.

Dan toch de Z?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
DaveD1109 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:18:
[...]

Komt dit niet gewoon door het standaard thema van Sony? Dit scherm is toch hetzelfde als de z?
Nee. Het scherm van de ZR is in ieder geval 720p en dat van de Z Full HD. (op een telefoon 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En toch zie je het verschil :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik ben ondertussen ook afgeknapt op de ZR. Sony die gezegd heeft de telefoon voor €479 te gaan verkopen en ondertussen staat die voor €539!!! bij hun op de site :S. De Z kost daar nog 'maar' €549 en daar krijg je toch echt een stuk meer voor je geld.

Iets wat off-topic:
Mede door de prijs en slechte scherm heb ik een LG Optimus G gekocht voor €400. Daar krijg je ongeveer dezelfde telefoon voor, met een beter scherm en wellicht een betere accu(ik weet niet hoe goed de accu van de ZR is). Deze is dan niet waterdicht en heeft geen uitbreidbaar geheugen (maar 32 GB voldoet voor mij wel). Voor mensen die hier geen moeite mee hebben, is de LG misschien ook wel te overwegen ;). Voor vragen over deze telefoon moet je maar in het bijbehorende topic vragen, zodat het hier on-topic blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

phaedrus schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:27:
[...]
Je kunt de batterij er toch uit halen (de reden dat ik dit toestel op het oog heb)?
Ach ja! Waar zit ik met mijn gedachten! Natuurlijk kan je de batterij eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Thanks! Mja, de P was een vreemde eend in de bijt met ook het scherm echt als speerpunt. ;). Wel jammer, had gehoopt dat Sony met een lager resolutie scherm misschien ook een 'beter' paneel in de ZR gezet zou hebben, ten opzichte van de Z.
bartus1989 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:19:
[...]

Oej! Na eerder afgeknapt te zijn op de SP (niet waterdicht, waardeloos scherm) lijk ik nu ook af te knappen op de ZR (nu P). Het scherm van de P is zo gek nog niet, verbaas me er nog steeds over terwijl ik de telefoon alweer een jaar heb.

Dan toch de Z?
Als je afknapt op de kijkhoeken bij de SP en de ZR, dan zal de Z je ook niet vrolijker maken.

Zelf heb ik, toen m'n Z terug moest naar de Mediamarkt voor een garantiegeval, daar ook nog even met de SP staan spelen. Nog steeds geen geweldige kijkhoeken maar ik had juist het idee dat de SP wel net even een tikkie beter was dan de Z. Vooral verticaal (voor mij belangrijk omdat ik m'n telefoon zo dichtbij houd). Maar dat kan ook komen doordat het toestel kleiner is.

Maar dan ter verdediging van de Z, SP en de ZR: Zelfs ik kan er in principe wel mee uit de voeten. Alleen als ik erop let stoort het me. Maar bij gewoon alledaags gebruik niet. :)

Toch, als de ZR beter was geweest, had ik mss nog wel een swap overwogen.

Verder ben ik eigenlijk tevreden over alles aan Sony. Met mijn Z ook geen problemen met WIFI ontvangst.

[ Voor 63% gewijzigd door eymey op 10-07-2013 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Vandaag even gespeeld met een demo model dat net was opgehangen in de Saturn.
Even snel de kraken bench (1 keer) gedraaid: 22502 ms nodig. Klopt het dat de ZR 'leentjebuur" doet met de hardware met bijv de Z? (Iets wat ook het geval is tussen Neo en Arc)
De kraken bench geeft namelijk wel die indruk, kijkend naar de rest resultaten van oa T.net.

Kleine update verwerken van 2 apps en 1 system update: duurde nog geen 5 tellen. Lekker vlot :)
Klepjes voelen eigenlijk hetzelfde aan, qua stevigheid, als met de Neo.

2 minpunten, die ik zo snel heb kunnen ontdekken: Schermfelheid (Nits) is lager* dan de Neo en de ruis bij het zoomen van de camera.

Gevoelsmatig viel de snelheid vd camera ook tegen, maar der zijn aardig wat opties.

Algemene indruk verder: Leuk toestel. Zeker een waardige opvolger voor mn huidige Neo :)
* Ik had geen professionele apparatuur bij me, maar het verschil was met het oog duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luappul
D_Jeff schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 17:39:
Vandaag even gespeeld met een demo model dat net was opgehangen in de Saturn.
Even snel de kraken bench (1 keer) gedraaid: 22502 ms nodig. Klopt het dat de ZR 'leentjebuur" doet met de hardware met bijv de Z? (Iets wat ook het geval is tussen Neo en Arc)
De kraken bench geeft namelijk wel die indruk, kijkend naar de rest resultaten van oa T.net.

Kleine update verwerken van 2 apps en 1 system update: duurde nog geen 5 tellen. Lekker vlot :)
Klepjes voelen eigenlijk hetzelfde aan, qua stevigheid, als met de Neo.

2 minpunten, die ik zo snel heb kunnen ontdekken: Schermfelheid (Nits) is lager* dan de Neo en de ruis bij het zoomen van de camera.

Gevoelsmatig viel de snelheid vd camera ook tegen, maar der zijn aardig wat opties.

Algemene indruk verder: Leuk toestel. Zeker een waardige opvolger voor mn huidige Neo :)
* Ik had geen professionele apparatuur bij me, maar het verschil was met het oog duidelijk merkbaar.
SoC is inderdaad hetzelfde (de snapdragon APQ8064), dus off-screen benchmarks zijn waarschijnlijk hetzelfde. Jammer om te horen dat het scherm niet al te best is. Heb jij hem uiteindelijk meegenomen, of was het voldoende reden om ervan af te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik vind de ZR nog net te duur voor wat ie bied.
Ik wil deze wel gaan kopen, maar wel wel voor een meier minder :P

(( vertaling: rond de 375 / 400 euro vind ik het leuker, qua prijs)).
Had wel het idee dat het scherm beter reageert dan mn Neo. Alleen de felheid vond ik jammer, valt mss te verhelpen via system update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Wat bedoel je eigenlijk met "felheid"?

Als hij ook maar in de buurt komt van wat het scherm van mijn Z haalt, dan is de felheid echt ruim voldoende (zo niet meer dan voldoende). Zelfs buiten met veel (zon)licht is het eigenlijk nog prima te gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Ik doel op de helderheid (nits), zoals T.net deze gebruikt.
Ik heb met mijn Neo om in fel zonlicht, onder de juiste hoek, moeite om te lezen wat er op het scherm staat.

Vergelijkend met de ZR is de lichthoeveelheid op maximale helderheid nog minder, dus ik vraag me dan toch echt af hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mijn Z doet (volgens de info van Tweakers ) 400 nits.

( reviews: Sony Xperia Z: de eerste full-hd smartphone voor Nederland )

Dat is een stuk minder dan een zooitje andere Sony's en de Iphone. Toch moet ik zeggen dat ik nog geen situatie buiten ben tegen gekomen dat ik het scherm helemaal niet meer kon lezen. Maar goed, ik ben slechtziend dus zoek die situaties sowieso al minder snel op. Maar ik heb er nog wel (grote) letters van kunnen lezen met de zon best fel boven me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z heeft meerdere displaymodules, dus kan zijn dat je een slechtere hebt of 'n betere dan de Tweakersversie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mja, zelfs als de nits beter of slechter is, zeggen nits blijkbaar ook weer niet zo veel. De schrijver van de review geeft bijvoorbeeld, ondanks de relatief lage waarde, aan dat het scherm in direct zonlicht gewoon nog steeds te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
Ik heb het toestel sinds gisteren als vervanging voor mijn Xperia T (vanwege defecten).
Eerste indrukken;
  • Het scherm is vergelijkbaar met de T
  • De verwisselbare batterij zit achter een dun klepje welke makkelijk te openen en sluiten is. Het geheel voelt desondanks stevig aan als hij dicht is
  • Bij de witte variant zit er een klein beetje kleur/textuur verschil tussen de zijkanten en achterkant
  • De WLAN ontvangst is wat zwak, vergeleken met een Samsung Galaxy Tab 2 7.0
Van de 8 GB geheugen is maar ongeveer de helft beschikbaar, dat is wat krap. Een deel van de voorgeinstalleerde apps en media files laten zich prima verwijderen en een SanDisk 64GB micro-SD kaartje werkt probleemloos (FAT32 geformateerd). Voor muziek, foto's etc. dus geen probleem maar apps die veel data op de "interne SD kaart" opslaan kunnen problematisch zijn (bijv. navigatiesoftware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Het valt me trouwens sowieso wel op dat de telefoon al enige tijd goed beschikbaar is maar dat dit topic nog niet echt storm loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ding is ook veelste duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed nieuws: Android Jelly Bean 4.2 update voorzien begin augustus. 4.3 volgt later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan63
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 20:42
Mijn werkgever heeft er 1 besteld voor me.
Als het goed is vlg week binnen.
Zal dan eens een reviewtje doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Nog wel ja.

Maar we zijn nu in 2 weken al zo'n 25 a 30 euro gezakt. Best een aardig tempo.

Op welke prijs denk je dat dit toestel, competitief gezien, het break even point * zal bereiken?
375 / 350 of meer rond de 400 euro?

Voor de personen die minder economisch onderlegd zijn:
Break even point heb je met 2 dingen: verkopen en winst/kosten. In dit geval bedoel ik het punt waar de vraag (de verkoop in aantallen) in een grafiek kruist met de verkoopsprijs per stuk.

Andere break even point is dat je op een punt bent gekomen dat je al je kosten terug hebt verdient, maar nog geen winst hebt gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zelf zou ik waarschijnlijk voor dit toestel gegaan zijn als ik de Sony Xperia Z niet al had gehad (helemaal nu ik weet hoe veel problemen er zijn met de bouwkwaliteit van de Z).

Persoonlijk vind ik de prijs waar hij nu op zit helemaal niet zo gek. Nog een paar tientjes naar beneden en hij zou prima zijn.

Dit toestel bevindt zich echt tussen de midrange en de high-end in, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb toestel nu bijna twee weken en bevalt goed tot nu toe, dat kan ook niet anders want ik kom van een SE W995. Nog even een keer uitzoeken hoe het rooten in zijn werk gaat. Maar dat zal wel niet anders gaan als bij een Z.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
D_Jeff schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 23:20:
[...]

Nog wel ja.

Maar we zijn nu in 2 weken al zo'n 25 a 30 euro gezakt. Best een aardig tempo.

Op welke prijs denk je dat dit toestel, competitief gezien, het break even point * zal bereiken?
375 / 350 of meer rond de 400 euro?

Voor de personen die minder economisch onderlegd zijn:
Break even point heb je met 2 dingen: verkopen en winst/kosten. In dit geval bedoel ik het punt waar de vraag (de verkoop in aantallen) in een grafiek kruist met de verkoopsprijs per stuk.

Andere break even point is dat je op een punt bent gekomen dat je al je kosten terug hebt verdient, maar nog geen winst hebt gemaakt ;)
Breakeven zal het nooit worden.
naar mijn weten is dit het punt waarop de fabrikant 0.00€ winst maakt op het verkochte toestel en dus maar juist zijn kosten eruit haalt. Echter zal geen enkele fabrikant zover zakken aangezien de prijs zo laag zou zijn dat Sony dan alleen nog maar ZR's zal verkopen en de ZR dus de verkoop van de andere toestellen kannibaliseert zonder voordeel/geld op te leveren.

Overigens is de prijs nog niet echt gezakt. Die 500€ prijs was namelijk nog niet leverbaar, dus 480€ was de prijs waarbij het toestel daadwerkelijk leverbaar is. Ik gok erop dat deze na 2 maanden wel naar 425€ zal zakken, maar lager zie ik het niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
PD2JK schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 13:59:
Ik heb toestel nu bijna twee weken en bevalt goed tot nu toe, dat kan ook niet anders want ik kom van een SE W995. Nog even een keer uitzoeken hoe het rooten in zijn werk gaat. Maar dat zal wel niet anders gaan als bij een Z.
ik heb de mijne geroot met:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2327472

Werkte als een zonnetje.

Telefoon bevalt bij mij ook uitstekend, fotos buiten zijn goed, binnen minder. Scherm is in volle tegenlicht gewoon te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy24
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik lees in de review op GSM arena dat de camera in de normale modus tot betere foto's in staat is dan de Z. Kan iemand dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaedrus
Update naar 4.2.2 is beschikbaar in Sony PC companion en als ftf file via XDA. Rooten is nog niet mogelijk dus ik ga nog even wachten op de OTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532728

Ik heb de ZR aangeschaft en ben erg tevreden over het toestel. Er is echter één probleem: het klepje dat voor de 3.5mm aansluiting zit gaat met geen mogelijkheid open. Het lukt alleen als ik eerst de achterkant verwijder maar dat is natuurlijk geen doen aangezien ik veel muziek luister. Hebben jullie hier ook problemen mee of weet iemand een trucje om hem op een normale manier te kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
En toch verbaast het me. De ZR is met een abonnement goedkoper te krijgen dan de Z en biedt meer dan de SP. Winkels als Belcompany en The Phone House hebben hem niet. BC heeft gemeld dat hij niet in het assortiment komt, PH reageert niet op mijn vragen op Twitter wanneer hij in de winkels ligt. Bovendien is de ZR ook kleiner dan de Z en dat zou voor mij ook wel eens een doorslaggevende factor kunnen zijn.

Ik wil een nieuwe telefoon gewoon graag zien, dat ik hem daarna elders op de goedkoopst mogelijke manier bestel doet daar niets aan af >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Joster op 09-08-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 10:22

Arrogant

S.F.W.

Joster schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 21:28:
[...]
Ik wil een nieuwe telefoon gewoon graag zien, dat ik hem daarna elders op de goedkoopst mogelijke manier bestel doet daar niets aan af >:)
MediaMarkt Utrecht heeft 'm, dus je zou een vestiging bij jou in de buurt eens kunnen bellen.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Saturn in Tilburg niet iig. Dan maar een keer naar Eindhoven of Breda :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@ Joster: Saturn Spijkenisse heeft een demo model en een paar op voorraad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01-2023
Joster schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:40:
Saturn in Tilburg niet iig. Dan maar een keer naar Eindhoven of Breda :/
Goed om te weten... weet je toevallig of ie helemaal niet in het assortiment komt in Tilburg bij Saturn? Ben je ondertussen in Eindhoven (Mediamarkt?) geweest. Is ie daar wel uit te proberen?

Is er toevallig ook een goedkope (maar werkende) Dock station voor de ZR verkrijgbaar? Ik zag dat er via eBay wel een Dock station was voor de Z.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardiendo op 12-08-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Was ik wel van plan afgelopen weekend maar ik ben helemaal nergens aan toegekomen :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Ik heb ook de ZR op het oog, maar zit dus ook nog met een paar vragen en aandachtspunten.

De kijkhoek en de helderheid van het scherm probeer ik zelf te beoordelen wanneer ik bij een zaak kom waar ik hem kan uitproberen. Maar zit verder wel nog met puntjes als:
1) Wi-Fi
2) Docking station & inductie case/silicon randje
3) Ruis & snelheid van de camera

Ik zie qua Wi-Fi een opmerking dat ie minder indrukwekkend is, maar van belang is dat ie afdoende is dat wanneer ik in de huiskamer sta en een viber gesprek wil voeren of een foto van facebook wil uploaden dat ie niet met regelmaat afgebroken gaat worden wanneer ik heel even de trap op naar de 1e verdieping ga. Dus hoe "matig" is matig.

Ik zie dat de verwachting er wel is dat er een inductie (Muvit) siliconen hoesje/case voor de ZR komt, maar is dat een min-of-meer zekerheid als de ZR minder populair blijkt? En sowieso, past een telefoon dan nog in die docking-station?

Is er sowieso een verwachting dat er een "namaak" docking station komt voor de ZR? Voor de Z zijn er wel al 1 of 2 modellen verkrijgbaar voor 10 euro (ebay) die blijkbaar ook gewoon werken. Scheelt nogal in prijs en makkelijk om er dan eentje thuis en op 't werk neer te zetten.
D_Jeff schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 17:39:

Snelheid van de camera als zijnde het nemen van een foto? Ik ben nl. o.a. gecharmeerd van de fysieke shutter-knop om snel een foto te kunnen maken. Maar verder het maken van de foto zelf, los van de shutter-kno, is de snelheid traag vergeleken met een... hmm.. samsung galaxy om maar iets te noemen?

En ruis... ik las bij GSM Arena het volgende:
"If you use the regular auto mode, you get images that appear more natural and lack that overprocessed look. They also have a tiny bit more detail and less noise and while their colors aren't as punchy by default they give you more headroom if you plan on post-processing your images"

Dus tenzij je voor een snelle facebook tussendoor foto gaat, is dit een optie toch? GSM Arena zegt sowieso dat de foto kwaliteit geen match is voor de S4, maar vergeleken met de S3 of de S4 mini of....? Waar zijn ze mee vergelijkbaar qua concurrenten. Ik heb nu een S(1). Ga ik er naast megapixels op vooruit?

[ Voor 55% gewijzigd door Ardiendo op 12-08-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 08:25
Persoonlijk ben ik wel tevreden van de WiFi.
Als ik op de plee zit, durf ik nog wel vaak Wifi te hebben (zelfs dit is soms lastig voor men laptop + was vroeger niet mogelijk met andere toestellen, waaronder de T).

Van de docking station weet ik niets af, ben er dan zelf ook niet naar op zoek!

Over de foto's gesproken, ik vind ze ook wat tegenvallen maar dat hangt vooral af van de hoeveelheid licht dat er is. Ik zal straks enkele onbewerkte foto's uploaden zodat je zelf kan zien :) Het is duidelijk geen match voor de S4 (die wel mooie foto's neemt), met andere toestellen kan ik het ook niet echt vergelijken.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
De foto's kan je hier bekijken (hoge resolutie).

Opmerking: de foto's in donker zijn van veel mindere kwaliteit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie plaatjes toch... Het is maar een telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
Zeer zeker! met goede belichting zijn zeer mooie foto's te nemen! Deze foto's zijn op automatische stand genomen, had wel eens gelezen dat je betere kon behalen met handmatige instellingen.

De foto's in het donker zijn echter dramatisch :( Veel ruis e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
CLB schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:37:
Mooie plaatjes toch... Het is maar een telefoon :)
Telefoon klinkt als iets waar je alleen mee doet bellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha dat is waar, ik gebruik m'n telefoon ook niet zoveel om te 'bellen' inderdaad :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Toch apart dat ie dan zoveel moeite heeft met foto's in het donker? Zijn andere merken daar dan zoveel (?) beter in? Sony zit toch ook al langer in de fotografie markt...

Maareuh, voordat ik het vergeet... Bedankt voor de foto's man! 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Ardiendo op 12-08-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
Nu ja, het is niet echt uitzonderlijk. Kleine sensor = weinig licht, moet je meer bijlichten en dat gebeurt meestal door verhoogde ISO(en dus ruis)

En graag gedaan :) Zal dan ook eens nacht foto nemen en uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Snobbieh schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:38:
Nu ja, het is niet echt uitzonderlijk. Kleine sensor = weinig licht, moet je meer bijlichten en dat gebeurt meestal door verhoogde ISO(en dus ruis)

En graag gedaan :) Zal dan ook eens nacht foto nemen en uploaden :)
Dat snap ik, maar dat het dan toch lijkt alsof concurrenten andere sensoren of zo gebruiken die dan toch net iets groter of beter zijn, waardoor ze beter presteren in zo'n kleine smartphone? In goed licht doen alle camera's het denk ik wel goed. Wel benieuwd naar de donkere foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Naar ik heb gehoord gebruiken concurrenten als Samsung en Apple zelfs vaak dezelfde sensoren van Sony. En weten die daar dus gewoon veel betere plaatjes uit te halen dan Sony zelf 8)7

De hierboven gelinkte foto's bij goede belichting van de ZR zien er trouwens dan wel weer best mooi uit! Lijkt haast wel beter dan wat er uit de Xperia Z komt (zelfs na software updates).

De belachelijke over-processing en zware jpeg compressie verpesten het gewoon......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Durft iemand al een uitspraak te doen over de accuduur?

@eymey: Sinds de C903 zijn de telefoons voorzien van een heftige compressie. Jammer, maar oke.
Mss een klacht richting Sony? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik heb ze al via verschillende (openbare) social media lopen poken: Twitter, Facebook, etc.

Waar heel veel bedrijven klachten via zulke media zeer zorgwekkend vinden en serieus nemen trekt Sony Mobile NL gewoon een boekje met standaard marketing antwoorden open. Zoals "wij werken continu hard aan verbetering van ook onze bestaande producten".

Duidelijke woorden van mijn kant, dat vroegere toestellen van Sony en producten van concurrenten stukken beter presteren ontwijken ze vakkundig.

En blijkbaar doet het Sony ook geen pijn dat ze er niet snel verbetering in brengen...... De ZR en de SP zijn een behoorlijke tijd na de Z op de markt gekomen. Iedere review schrijft vrijwel unaniem dat de camera van de Z met een 13 megapixel claim en een sensor die ook door concurrenten wordt gebruikt gewoon ondermaatste plaatjes produceert.

Dit hadden ze in nieuwe firwares, de Z en de ZR dan ook al lang kunnen fixen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
Over de accuduur ben ik eigenlijk tevreden.
Met middelmatig gebruik, constant WiFi op haal ik een mooie 1dag + 12 uur EN heb ik nog een 30% over. Het is mogelijk om twee dagen te halen hoor :)

Ik post straks een plaatje van gisteren de batterij en zal vanavond ook eens nachtfoto's nemen.
En klopt wat er gezegd wordt: Samsung en Apple gebruiken meestal dezelfde sensors maar Sony past een belachelijk hoge compressie toe waardoor de foto's op niks trekken. Dat is al lang geweten maar ze doen er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardiendo
Wat is de grootste boosdoener? De post processing of de jpeg compressie? Is er geen manier om de compressie te verminderen of betekent t dat je van veel handige of leuke foto features in t toestel geen gebruik kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
Batterij verbruik:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/24vmul2.png

Wat net voor de mindere kwaliteit zorgt, weet ik niet echt. Das een vraag voor Sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm das ook niet bijster veel schermtijd zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
Niet uitzonderlijk veel, gewoon vaak een sms verstuurd en denk in totaal een uurtje aan games (+ wat Tweakers, Facebook,...)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/i74ugx.png

Dit is van vandaag (wat meer schermtijd)

Pagina: 1 2 3 Laatste