Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Ricktachtig schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:21:
Tegen beter weten in had ik misschien de hoop dat de 16 55 DE oplossing zou zijn. Ik zoek eigenlijk lichtsterkte op 23, 35 en 55 voornamelijk. 12 of 14mm zou wat minder lichtsterk mogen.
Zijn het dan ook wel onderwerpen die je wijd open kunt schieten? Mag er nog wat scherptediepte van af? Best vaak wil je dat namelijk helemaal niet en dan zal een lichtsterkere lens niet je oplossing zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:50
Gonadan schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:55:
[...]

Zijn het dan ook wel onderwerpen die je wijd open kunt schieten? Mag er nog wat scherptediepte van af? Best vaak wil je dat namelijk helemaal niet en dan zal een lichtsterkere lens niet je oplossing zijn.
Ik schiet regelmatig met f2.8 of f2. Beide geen optie met mijn 18-55 op 18mm na.

• Anoniem: 1295042
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
@hcpl met welke lens is dit gemaakt? Ik mis de tekening van het oog of is dat verloren gegaan met conversie?

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
@Anoniem: 1295042 ligt vooral aan classic chrome film simulatie denk ik. Bij de gelinkte foto op Instagram heb ik dat wat gecorrigeerd.

Is met de XF 60mm f2.4 macro gemaakt dit.

• Kapitein Edward
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09-09 14:42
Ricktachtig schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:21:
[...]

Haha mooie winkel is het ook om geld heen te brengen.

Ik snap je punt. Tegen beter weten in had ik misschien de hoop dat de 16 55 DE oplossing zou zijn. Ik zoek eigenlijk lichtsterkte op 23, 35 en 55 voornamelijk. 12 of 14mm zou wat minder lichtsterk mogen.
Herken erg je keuzestress, haha. Ik post niet zo regelmatig hier, maar ik lees wel het meeste mee. De ervaringen van anderen helpen mij in ieder geval, wellicht dat mijn post ook iemand anders helpt. Het is een beetje lang geraaskal geworden zie ik achteraf, anyway :P

Mijn vriendin en ik zijn al een tijdje een lange reis aan het plannen (~1 jaar), we willen met onze camperbus door Europa reizen en daarna naar Azie vliegen om te 'overwinteren'. Eingelijk zouden we komende april weggaan, maar dat zit er dus even niet in. Enfin, de fotografieset probeer ik met die mindset een beetje in te richten. Ben erg weg van straat en natuur -fotografie.

Ik ben twee jaar terug bij Fuji ingestapt en kon ik een erg mooie tweedehands deal maken voor een 23mm f1.4 en 35 f1.2. Daarnaast had ik toen een x-t20 met de18-55mm tweedehands gekocht. Paar mooie reizen mee gemaakt. Later heb ik er een 55-200mm lens bijgekocht en de x-t20 voor een x-t2 omgewisseld. Hoewel de 18-55mm echt een uitstekende lens is (prijs/formaat/kwaliteit) zie je altijd wel duidelijk of een foto met de 23mm of 18-55mm is gemaakt, inmiddels ben ik dus een beetje verwend geraakt door deze twee primes. Maar goed, ik heb ook echt fantastische foto's gemaakt met de 18-55mm. Op internet zie je ook veel geweldige foto's die met deze lens gemaakt zijn. Uiteindelijk is het gereedschap helemaal niet zo belangrijk en gaat het toch meer om het moment, de herinnering en beleving die je erbij had toch?

Zelf vind ik met een prime fotograferen heel fijn. Voor mij vind ik door het vaste brandpunt de compositie een stuk eenvoudiger wordt. Op de een of andere manier ga ik met een zoomlens veel te bewust proberen de foto te kaderen, om er later niet tevreden over te zijn. Daarnaast 'zie' ik op straat direct hoe een foto op de 23mm eruit komt te zien. Voor mij werkt dit prettiger, ongetwijfeld vinden andere de flexibiliteit weer fijn en worden helemaal leip van al dat gewissel.

Ik heb heel erg lang getwijfeld of ik de primes thuis ga laten en enkel met twee zoomlenzen op reis ga, al dan niet mijn primes verkopen en de 18-55mm omruilen voor de 16-55mm. Uiteindelijk heb ik toch besloten om dit niet te doen. Mijn gedachtengang is om mee te nemen waar je echt gellukig mee bent en waar je goed mee overweg kan. Ik zit al tijden te loeren naar een 'gematigde' teleprima. De 56mm of 90mm. Vorige week toen iemand de aanbieding van de 90mm voor 699 bij coolblue post ternauwernood niet gehapt. Vandaag in een superaanbieding wel de 56mm gekocht (645 bij amazon.nl). De 56mm leek mij toch net wat veelzijdiger dan 90mm. Bovendien is dat de lens waar ik al tijden naar zit te lonken.
De 18-55mm gaat er nu in ieder geval uit, waarschijnlijk komt er ooit nog een 16mm f2.8 bij. De f1.4 vind ik te groot/duur voor wat ik ermee doe.

Uiteindelijk valt het qua gewicht en formaat nog best mee. De 55-200mm en de 56mm zullen niet snel beiden in de tas zitten. De 55-200mm gaat in ieder geval niet mee naar Azie en in de camper kan ie makkelijk thuis blijven. Dan is een 16mm f2.8, 23mm f1.4, 35mm f1.4 en 56m f1.2 echt een keigave set die niet overdreven zwaar of groot is. Totaal is het dan 1550 gram, dat durf ik wel een paar maanden in de backpack te hebben. De optie met de 55-200mm ipv de 56mm is 1725 gram overigens.

Wat ik eigelijk dus probeer te zeggen is dat je voor jezelf een beetje moet afwegen wat je belangrijk vind en je niet teveel door grafiektjes en reviews moet laten beinvloeden. Ik zie ook veel stellen in mijn vriendengroep die met een gopro en iphone of met mijn oude compact een jaar weg zijn geweest. Die maken ook allemaal jaloersmakende foto's, dus zo belangrijk kunnen al die spullen niet zijn toch?

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:22
Je kent de 80-20 regel. Een goeie foto is 80% eigen inbreng en 20% camera

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Ricktachtig
Kapitein Edward schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:06:
[...]
Uiteindelijk valt het qua gewicht en formaat nog best mee. De 55-200mm en de 56mm zullen niet snel beiden in de tas zitten. De 55-200mm gaat in ieder geval niet mee naar Azie en in de camper kan ie makkelijk thuis blijven. Dan is een 16mm f2.8, 23mm f1.4, 35mm f1.4 en 56m f1.2 echt een keigave set die niet overdreven zwaar of groot is. Totaal is het dan 1550 gram, dat durf ik wel een paar maanden in de backpack te hebben. De optie met de 55-200mm ipv de 56mm is 1725 gram overigens.

Wat ik eigelijk dus probeer te zeggen is dat je voor jezelf een beetje moet afwegen wat je belangrijk vind en je niet teveel door grafiektjes en reviews moet laten beinvloeden. Ik zie ook veel stellen in mijn vriendengroep die met een gopro en iphone of met mijn oude compact een jaar weg zijn geweest. Die maken ook allemaal jaloersmakende foto's, dus zo belangrijk kunnen al die spullen niet zijn toch?
Bedankt voor het meedenken en het delen van jouw ervaringen. Het gewicht van de primes die ik heb (35mm f1.4, Viltrox 56mm f1.4 & Samyang 12mm f2.0) is niet het probleem. Ik gebruik ze graag en ben vooral groot fan van de 35mm f1.4. Waar ik tegenaan loop is het wisselen van de lenzen in niet ideale omstandigheden, zoals tijdens hikes op vakantie. Je wilt niet door het constant wisselen van lenzen met zand of andere zooi op je sensor komen te zitten. En verder heeft mijn reisgezelschap helemaal niks met fotografie en zit qua tijd niet te wachten op wisselsessies van mijn kant.

Zodoende kwam ik bij de 16-55 uit. "Bag of primes" heb ik weleens gelezen als omschrijving. Weather resistant samen met mijn X-T4 en niet wisselen leek mij een ideale uitgangspunt. Echter het totaalgewicht camera + lens is pittig.

Het toevoegen van een 23mm f2 is overigens een reële optie. Mooie focal length wat ik nog mis met mijn primes, maar nu vaak gebruik op de 18-55. Helaas met een f3.6 als gevolg.

• Mr Pingu
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:56

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Weet iemand waar je de volgende delen kan bestellen (x-t2)
Zeg maar die kleine deeltjes langs het scherm, helaas brak de onderste af na een skitocht in -7, nu heb ik het gelijmd maar wil graag vervangen eigenlijk maar weet niet helemaal de zoekterm. Vind vooral hele LCD schermen, maar heb eigenlijk alleen het flippy gedeelte of beter nog, alleen die buitenste brackets...

Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 12 Pro Max

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Ricktachtig schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor het meedenken en het delen van jouw ervaringen. Het gewicht van de primes die ik heb (35mm f1.4, Viltrox 56mm f1.4 & Samyang 12mm f2.0) is niet het probleem. Ik gebruik ze graag en ben vooral groot fan van de 35mm f1.4. Waar ik tegenaan loop is het wisselen van de lenzen in niet ideale omstandigheden, zoals tijdens hikes op vakantie. Je wilt niet door het constant wisselen van lenzen met zand of andere zooi op je sensor komen te zitten. En verder heeft mijn reisgezelschap helemaal niks met fotografie en zit qua tijd niet te wachten op wisselsessies van mijn kant.

Zodoende kwam ik bij de 16-55 uit. "Bag of primes" heb ik weleens gelezen als omschrijving. Weather resistant samen met mijn X-T4 en niet wisselen leek mij een ideale uitgangspunt. Echter het totaalgewicht camera + lens is pittig.

Het toevoegen van een 23mm f2 is overigens een reële optie. Mooie focal length wat ik nog mis met mijn primes, maar nu vaak gebruik op de 18-55. Helaas met een f3.6 als gevolg.
Maar als je al die primes mee neemt, hoeveel gewicht til je dan mee t.o.v. de 16-55?

• Thomas H
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
PdeBie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:27:
[...]
Maar als je al die primes mee neemt, hoeveel gewicht til je dan mee t.o.v. de 16-55?
Naast een eventueel absoluut verschil denk ook dat het toch uitmaakt of het grootste deel van de kilo's aan je camera of in je pack zitten?

• hcpl
  • Niet online
@Mr Pingu Ik heb ooit eens contact opgenomen met een Fuji verdeler met die vraag en antwoord was dat ze geen onderdelen verkochten, alleen herstellingen deden. In mijn geval was er meer stuk wat de camera ook onbruikbaar maakte dus ik heb die dan maar laten herstellen. Via fujifilm-connect kun je ook herstellingen aanvragen dus wrs ook via die weg navragen.

• Ricktachtig
PdeBie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:27:
[...]
Fuji X-T4: 607 gram
Fuji 23mm f2: 180 gram
Fuji 35mm f1.4: 187 gram
Viltrox 56mm f1.4: 290 gram
Samyang 12mm: 255 gram

Totaal: 1519 gram

Fuji X-T4: 607 gram
Fuji 16-55: 655 gram
Fuji 35mm f1.4: 187 gram
Samyang 12mm : 255 gram

Totaal: 1704 gram

Het gewicht van de 23mm, 35mm + Viltrox 56mm zijn dus bijna gelijk aan de 16-55 zoom. De zoom heeft als voordeel niet wisselen van lenzen en alle focal lengths weerbestendig. De primes hebben als voordeel dat ze lichtsterker zijn en qua gewicht in een rugzak op je schouders hangen ipv constant aan je camera.

• PdeBie
Maar die 35mm 1.4 hoef je al niet mee te nemen als je de 16-55 mee neemt. Dat valt in dezelfde focal range. OK, hij is iets minder lichtsterk, maar het scheelt je wel weer 187gr. waarmee het verschil tussen beide kits kleiner wordt.

• Ricktachtig
PdeBie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:16:
Maar die 35mm 1.4 hoef je al niet mee te nemen als je de 16-55 mee neemt. Dat valt in dezelfde focal range. OK, hij is iets minder lichtsterk, maar het scheelt je wel weer 187gr. waarmee het verschil tussen beide kits kleiner wordt.
Het is mijn favo lens. Max 2.8 als lichtsterkte in mijn hele kit zie ik sowieso niet zitten. Maar het zou kunnen inderdaad.

EDIT UPDATE:

Uiteindelijk liep het allemaal anders. Ik heb voor 700 een in perfecte staat verkerende Fuji 16-55 f2.8 over kunnen nemen. Mocht de lens mij totaal niet bevallen kan ik deze ongetwijfeld zonder verlies weer verkopen.

Ervaringen tot dusver:
  • Lens is een beetje front heavy op de X-T4. Meer ondersteuning op de palm zou fijn zijn
  • Groot! Toch moet ik zeggen dat schieten met een grote zware lens de stabiliteit wel ten goede komt bij mij
  • Alleen nog maar binnen geschoten. Duidelijk beter dan de 18-55 dankzij de f2.8. Ben benieuwd of dat buiten ook het geval zal zijn wanneer de f waardes omhoog gaan.
Ik ben benieuwd waar de voorkeur de komende tijd naar uit gaat om mee te nemen.

[Voor 44% gewijzigd door Ricktachtig op 14-12-2020 09:57]

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17:49

• PdeBie
Mwa, depends. Zelf allesbehalve fan van Sigma lenzen.
Twee stuks gehad op mijn Nikon destijds en alleen maar gez**k met front en backfocus. Andere merken nooit last van gehad. Dus mja... :P

Geloof trouwens wel dat ze mooi glas kunnen maken hoor. Heb tenslotte zelf ooit de keuze gemaakt voor dat Sigma glas op basis van de vele lovende reviews. En als ik kijk naar wat een maat van mij destijds allemaal schoot met z'n 50mm 1.4 dan twijfel ik daar zeker niet aan.

Ik wacht liever op het glas van Tamron of dat er komt. Dat is mijn succesvolle alternatief op Sigma :)
Meerdere Tamron lenzen in mijn bezit (en gehad).

[Voor 14% gewijzigd door PdeBie op 15-12-2020 09:14]

• Erwin186
Ja die front- en backfocus problemen ken ik ook (ook op Nikon). Maar anderzijds, die heb ik ook gehad met de lenzen van Nikon zelf, dus dat maakte in mijn geval niet zoveel uit. Gelukkig heb je daar met een systeemcamera geen last meer van.

Ik vind het in ieder geval mooi dat er meer keuze komt. Sigma maakt de laatste tijd kwalitatief wel mooie lenzen vind ik, voor Sony is het vaak echt een goed en goedkoper alternatief voor de eigen lenzen. Het zou inderdaad wel mooi zijn als Tamron ook nog volgt.
Focusafwijkingen zijn zeldzaam met spiegelloze camera's, mits de camera de focus met contrastdetectie checkt, zoals bij Sony. Tamron geeft overigens vaker problemen op dslr dan Sigma in de afgelopen jaren, is mijn ervaring.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
PdeBie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:12:
Mwa, depends. Zelf allesbehalve fan van Sigma lenzen.
Twee stuks gehad op mijn Nikon destijds en alleen maar gez**k met front en backfocus. Andere merken nooit last van gehad. Dus mja... :P

Geloof trouwens wel dat ze mooi glas kunnen maken hoor. Heb tenslotte zelf ooit de keuze gemaakt voor dat Sigma glas op basis van de vele lovende reviews. En als ik kijk naar wat een maat van mij destijds allemaal schoot met z'n 50mm 1.4 dan twijfel ik daar zeker niet aan.

Ik wacht liever op het glas van Tamron of dat er komt. Dat is mijn succesvolle alternatief op Sigma :)
Meerdere Tamron lenzen in mijn bezit (en gehad).
In mijn herinnering had jij ook de wat oudere Sigma's op een DSLR toch? Dat was wel wat anders dan nu.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PdeBie
@Gonadan ik heb de 18-35 1.8 gehad en daarvoor de 17-50 2.8. Beiden met focusproblemen op mijn Nikon D7000 destijds. Met andere lenzen geen problemen op deze body.

Nogmaals: ik zeg niet dat Sigma slechte lenzen maakt. Mijn ervaring ermee is helaas alleen niet zoals gewenst.

[Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 15-12-2020 12:29]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Snap ik, ik probeer je alleen uit te leggen dat jouw ervaring in het verleden geen reële basis is voor de te verwachten prestaties van nu. :)

De 17-50 was pre global vision, dus sowieso hit/miss. De 18-35 heb ik ook een weekend mee gespeeld, maar zonder USB-dock was daar geen land mee te bezeilen. Sinds ik een dock heb zijn Sigma lenzen wel prima bruikbaar en met de juiste MILC werkt het helemaal makkelijk zoals UC al aan geeft.
Daarmee wil ik niet suggereren dat jij Sigma ineens wel moet waarderen of zelfs kopen, maar de tijden zijn echt wel veranderd. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hcpl
  • Niet online
Mijn ervaring met sigma 1.4 ART prime lenzen op nikon FX body was anders super. Maar ik zit niet direct te wachten op andere lenzen. Fuji heeft een mooi aanbod als je 't mij vraagt.

• Ricktachtig
https://www.fujirumors.co...f4-5-6-coming-early-2021/

Fujinon XF 70-300 f4 - f5.6 komt dus vroeg in 2021 volgens de geruchten. Ben heel benieuwd hoe deze lens optisch is. Kan een leuke toevoeging zijn om mee te nemen op reis.

• PdeBie
Ow wauw. Benieuwd hoe die geprijsd gaat worden. De 100-400 is namelijk niet leuk qua prijzen voor de hobbyfotograaf.
PdeBie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:55:
Ow wauw. Benieuwd hoe die geprijsd gaat worden. De 100-400 is namelijk niet leuk qua prijzen voor de hobbyfotograaf.
Denk dat er dan wel nog een tc bij moet, want zonder is het bereik niet heel bijzonder aan de tele kant. Het formaat is sowieso interessant.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
En dat moet dan wel een x2 zijn anders schiet het alsnog niet op, mag je wel hopen op een bult licht. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ricktachtig
LA-384 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:03:
[...]

Denk dat er dan wel nog een tc bij moet, want zonder is het bereik niet heel bijzonder aan de tele kant. Het formaat is sowieso interessant.
105 - 350mm (ff eq) is nog zo slecht niet toch voor een lens als dit? Voor de serieuzere fotografen is de 100 - 400 al beschikbaar (150 - 600mm ff eq). Mooie tussenoplossing denk ik zo.

• PdeBie
Ricktachtig schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:39:
[...]

105 - 350mm (ff eq) is nog zo slecht niet toch voor een lens als dit? Voor de serieuzere fotografen is de 100 - 400 al beschikbaar (150 - 600mm ff eq). Mooie tussenoplossing denk ik zo.
105 - 450mm bedoel je denk ik :)
En dat is voor de hobby fotograaf meer dan prima. Voor dierentuinen, boswandelingen etc. heb je dan prima bereik.

Ja op safari wordt het een ander verhaal natuurlijk :P

• Ricktachtig
PdeBie schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:52:
[...]

105 - 450mm bedoel je denk ik :)
En dat is voor de hobby fotograaf meer dan prima. Voor dierentuinen, boswandelingen etc. heb je dan prima bereik.

Ja op safari wordt het een ander verhaal natuurlijk :P
Je hebt gelijk! 450 bedoel ik inderdaad.

Op safari zou 600mm ideaal zijn inderdaad. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd qua gewicht en kosten. Mooie middenweg denk ik op deze manier.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Zo exotisch hoeft het niet hoor, voor vogels en wild in ons eigen landje kom je ook al snel tele tekort.
Toch kan ik mij voorstellen dat een mooie lens ertussen wel wenselijk is als je die 400 niet nodig hebt. Dan moet hij wel optisch goed worden en niet al te duur, zou Fuji daar aan doen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Gonadan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:10:
Zo exotisch hoeft het niet hoor, voor vogels en wild in ons eigen landje kom je ook al snel tele tekort.
Toch kan ik mij voorstellen dat een mooie lens ertussen wel wenselijk is als je die 400 niet nodig hebt. Dan moet hij wel optisch goed worden en niet al te duur, zou Fuji daar aan doen? ;)
Dat ja, maar desalniettemin, voor de juiste prijs een interessante optie. Ik denk dan aan €800,-

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-09 22:12

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Bj al mijn vorige camera's had ik altijd een Arca-compatible RRS plaat voor op statiefdoeleinden. Op één of andere manier is die voor de X-T4 niet te krijgen (I suspect COVID...), dus op zoek naar wat anders (al dan niet tijdelijk). Na wat gegoogle vond ik de plate van SmallRig.

Deze wordt in NL door KE verkocht, maar ook hier niet op voorraad. Dus uiteindelijk maar bij de Ali gekocht en moet zeggen dat ik redelijk verrast ben over de kwaliteit. Enige wat volgens mij enigszins kwetsbaar is, is het grip deel. Voelt erg plastic aan, maar voor die paar euro moet je ook niet te veel zeuren :+ . De grip sluit verder wel goed aan op de camera.

Grappig detail is de metalen schroevendraaier die met een magneetje wordt vastgehouden. Die ga ik kwijtraken, maar een 10 eurocent munt werkt ook.

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• PdeBie
Zat al een tijdje met de 55-200 in mijn hoofd voor wat meer bereik naast m'n huidige set (16, 35, 56), maar die 70-300 werkt toch wel heel aantrekkelijk.

De 100-400 is simpelweg geen optie voor mij vanwege de prijs, dus vandaar dat ik die 70-300 toch even in de gaten ga houden.
Schijnt dat hij ook nog eens geschikt gaat zijn voor de teleconverters (bron: Fujirumors), dus mocht 300mm alsnog tekort blijken (wat ik mij haast niet voor kan stellen voor mijn gebruik) kan ik altijd nog een 1.4 (of 2.0 als ik het echt rampzalig tekort kom) er tussen zetten.

--edit-- KE heeft al een pre-order t.w.v. €100 op zijn website staan voor de lens :')

[Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 29-12-2020 11:51]

Ik kom er zojuist achter dat Tokina ineens z'n lenzen op de markt heeft gebracht. Ze staan zelfs al in de pricewatch.

pricewatch: Tokina ATX-M 23mm F1.4 X
pricewatch: Tokina ATX-M 33mm F1.4 X

De 50mm lijkt niet meer te komen.
De Tokina lenzen zijn zo'n €100,- duurder dan de vergelijkbare Viltrox lenzen. Vermoedelijk vanwege een afgenomen Fuji licentie.

Het vermoeden bestaat dat de Tokina lenzen zonder problemen passen op een x-pro camera.

https://www.fujirumors.co...with-viltrox-23-33mmf1-4/
https://m.dpreview.com/ne...lm-x-mount-camera-systems

Een eerste video review:

• TweakMDS
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-09 19:07
LA-384 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:36:
Ik kom er zojuist achter dat Tokina ineens z'n lenzen op de markt heeft gebracht. Ze staan zelfs al in de pricewatch.
Interessante opties, maar ergens wel een vreemde keuze om de competitie met Fujifilm op hun sterkste front aan te gaan.
Verder heb ik best goede ervaringen met Tokina op Canon van vroeger. De 11-16mm f/2.8, de 35mm macro, de 50-135mm f/2.8 waren enkele van mijn favoriete lenzen over de jaren heen.

Mij lijkt het prijsverschil ook niet zodanig dat daar een mega voordeel ontstaat, met name omdat Fuji ook nog de f/2 range heeft.

• PdeBie
Kijkende naar de review van Andrew & Denae lijken het gewoon Viltrox lenzen te zijn met een Tokina logo.
Oftewel gewoon rebrands. Kan je beter de Viltrox kopen. Scheelt je 100 euro.

Als je de lenzen dan via een NL webshop koopt heb je ook gewoon 2 jaar garantie. Sommige websites bieden zelfs 5 jaar garantie voor een kleine meerprijs, waarmee je alsnog goedkoper uit bent dan een Tokina lens kopen.

• CAD_Allard
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:18
LA-384 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:36:

De Tokina lenzen zijn zo'n €100,- duurder dan de vergelijkbare Viltrox lenzen. Vermoedelijk vanwege een afgenomen Fuji licentie.
Wat zou die licentie dan betekenen? En welk voordeel zou dat moeten opleveren ten opzichte van de Viltrox, als dat er zou zijn?

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
CAD_Allard schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:22:
[...]

Wat zou die licentie dan betekenen? En welk voordeel zou dat moeten opleveren ten opzichte van de Viltrox, als dat er zou zijn?
Mijn ervaring met reverse engineering van foto’s pil is dat er nog wel eens wat (kleine) foutjes zijn, en niet elke fabrikant corrigeert die even snel. Ik kan me voorstellen dat een licentie, met bijbehorende documentatie, wat dat betreft voordelig kan zijn.

Sowieso zou voor mij eventuele betere pasvorm voor de x-pro trouwens wel een meerprijs waard zijn.

• Ricktachtig
begintmeta schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:31:
[...]

Mijn ervaring met reverse engineering van foto’s pil is dat er nog wel eens wat (kleine) foutjes zijn, en niet elke fabrikant corrigeert die even snel. Ik kan me voorstellen dat een licentie, met bijbehorende documentatie, wat dat betreft voordelig kan zijn.

Sowieso zou voor mij eventuele betere pasvorm voor de x-pro trouwens wel een meerprijs waard zijn.
Er is toch geen probleem met de X-Pro? Voor zover ik weet heeft Viltrox al vrij snel een tweede versie uitgebracht wat perfect past op deze camera.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ricktachtig schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:39:
[...]

Er is toch geen probleem met de X-Pro? Voor zover ik weet heeft Viltrox al vrij snel een tweede versie uitgebracht wat perfect past op deze camera.
A, dat had ik dan gemist

• emphy
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:43
Kapitein Edward schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:06:
[...]
...

Zelf vind ik met een prime fotograferen heel fijn. Voor mij vind ik door het vaste brandpunt de compositie een stuk eenvoudiger wordt. Op de een of andere manier ga ik met een zoomlens veel te bewust proberen de foto te kaderen, om er later niet tevreden over te zijn. Daarnaast 'zie' ik op straat direct hoe een foto op de 23mm eruit komt te zien. Voor mij werkt dit prettiger, ongetwijfeld vinden andere de flexibiliteit weer fijn en worden helemaal leip van al dat gewissel.

...
Bij mij is de keuze altijd één of twee primes, en voor lange reizen val ik zelfs meestal terug op enkel mijn oude x100s. Tijdens de vakantie hecht ik eraan dat ik veel plezier heb van het maken van foto's zonder dat het alles overheersend wordt, en daar is de x100 serie ideaal voor.

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:28
@LA-384 @PdeBie Voor zover ik begrepen heb zijn zowel de Viltrox- als de Tokina-lenzen ontwikkeld door een Chinese OEM, en worden ze geproduceerd volgens specifieke wensen van Viltrox en Tokina (bron hiervoor kan ik zo snel niet terugvinden helaas). Komt er op neer dat ze optisch en electronisch min of meer gelijk zijn, maar er wel verschillen kunnen zijn in bouwkwaliteit en/of toegelaten toleranties.
Ricktachtig schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:39:
[...]
Dat is niet helemaal juist - de waarschuwing van Viltrox betrof de 23mm f/1.4, 33mm f/1.4 en 85mm f1./8 in combinatie met de X-Pro3. Alleen van de 85mm is een tweede versie uitgebracht, de 23mm en 33mm hebben het probleem dus nog wel.
CAD_Allard schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:22:
Ik ben niet zo goed met de termen en misschien benoem ik het verkeerd, maar als ik het filmpje goed interpreteer, zou Tokina informatie hebben gekocht van Fuji (ik denk over hoe de camera communiceert met de lens). Viltrox heeft het werkend gekregen middels reverse-engineering.

Als Viltrox dat goed heeft gedaan, hoeft er dus geen verschil in functionaliteit te zitten.

Maar goed, het blijven beide Chinese producties, dus wat @B64 zegt kan ook zomaar waar zijn. Er zijn iig kleine verschillen te zien/meten, dus ze zijn niet exact 1:1.

• Ricktachtig
B64 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:48:
@LA-384 @PdeBie Voor zover ik begrepen heb zijn zowel de Viltrox- als de Tokina-lenzen ontwikkeld door een Chinese OEM, en worden ze geproduceerd volgens specifieke wensen van Viltrox en Tokina (bron hiervoor kan ik zo snel niet terugvinden helaas). Komt er op neer dat ze optisch en electronisch min of meer gelijk zijn, maar er wel verschillen kunnen zijn in bouwkwaliteit en/of toegelaten toleranties.

[...]

Dat is niet helemaal juist - de waarschuwing van Viltrox betrof de 23mm f/1.4, 33mm f/1.4 en 85mm f1./8 in combinatie met de X-Pro3. Alleen van de 85mm is een tweede versie uitgebracht, de 23mm en 33mm hebben het probleem dus nog wel.
Zie hier de mark II versie van de 23mm.

https://www.fujirumors.co...age-your-fujifilm-x-pro3/

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:28

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik heb momenteel een XT20 met de 16-80 lens.

Ik heb hiervoor een Fuji X100F gehad ik vond de kleuren en contrast daar van op foto,s mooier met wat ik er nu uit haal. Kan ik met een losse Prime lens dezelfde kleuren/contrast benaderen samen met de X-T20 ?

Zat zelf aan een Fujifilm XF 16mm 2.8 te denken .

• hcpl
  • Niet online
De X-T20 en X100F gebruiken dezelfde generatie 24mp xtrans sensor. Verschil zal dus inderdaad niet in de camera zitten. Hooguit dat je een andere film simulatie gebruikte of specifieke parameters zelf had gekozen voor JPEG output.

Beste benadering van de X100F in X-series lenzen zou de XF 23mm f2 R WR moeten zijn. Net iets beter in beeld, maar wel groter, iets trager in AF en meer lawaai in AF en geen WR is dan de 23mm f1.4 R lens. Ik ben van beide 23mm lenzen fan.

De 16mm f2.8 is al een pak minder lichtsterk (wel idem als je X100F) maar vooral ook een bredere beeldhoek. Voor foto kan ik over die lens niet veel zeggen. Ik heb ze wel maar gebruik ze enkel voor video. Is net als de 23mm f2 een lens uit de compact prime reeks met dus WR en de snellere en stillere AF.

Heb je al eens gekeken in je exif data op welk brandpunt je die 16-80mm lens het vaakst gebruikt? Mogelijks is dat een hulp bij de keuze van een prime.

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 21:36
Thx , de XF 16mm 2.8 gekozen omdat ik veel landschappen en architectuur fotografeer en zo meer groothoek zou hebben, denk dat 2.8 daar op zich wel ok voor zou moeten zijn.

• CAD_Allard
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:18
hcpl schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:39:
De X-T20 en X100F gebruiken dezelfde generatie 24mp xtrans sensor. Verschil zal dus inderdaad niet in de camera zitten. Hooguit dat je een andere film simulatie gebruikte of specifieke parameters zelf had gekozen voor JPEG output.
Niet helemaal waar. Volgens mij geeft een lens ook zijn eigen karakteristieken door in een foto. Dit kan verschillen per lens. Is dat niet één van de redenen dat mensen de 35mm f/1.4 zo'n fijne lens vinden? Die is enorm traag qua focus maar schijnt wel iets extra's te geven in de foto's. Mogelijk is dit ook zo bij de lens op de x100f i.v.m. 16-80mm?

• hcpl
  • Niet online
@CAD_Allard Uiteraard heeft de lens wel invloed op beeld. Heel veel zelfs. Dat was ook mijn punt en daarom schrijf ik dat het niet aan de camera of sensor ligt. Hooguit aan een instelling of profiel maar vooral aan de lens. En vervolg dan met een aantal lenzen die gelijkaardig beeld moeten leveren als die op de x100f.

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 26-07 11:50
ramrodwillem schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:05:
Ik heb momenteel een XT20 met de 16-80 lens.

Ik heb hiervoor een Fuji X100F gehad ik vond de kleuren en contrast daar van op foto,s mooier met wat ik er nu uit haal. Kan ik met een losse Prime lens dezelfde kleuren/contrast benaderen samen met de X-T20 ?

Zat zelf aan een Fujifilm XF 16mm 2.8 te denken .
De 16-80 van Fuji is de enige lens die ik een paar dagen na aanschaf weer gauw teruggebracht heb, vond de IQ behoorlijk tegenvallen, vergeleken met de 18-55 die standaard op m'n X-T1 zit. Ook in de reviews komt hij er niet onverdeeld positief uit, terwijl op een site als DPReview de meningen op z'n zachtst gezegd verdeeld zijn. Fuji maakt prachtige objectieven maar in de 'consumer-zooms' laten ze het zo nu en dan flink afweten, zoals ook met de 18-135. Zodra je in het prof-segment komt is alles weer dik in orde, zoals met de 50-140.
Dus, kort gezegd, als de X100F je referentiekader is kan ik me voorstellen dat je met de 16-80 niet gelukkig bent. De primes zijn uitstekend, maar waarom niet eens proberen met een 18-55? Best mogelijk dat je daar heel anders tegenaan kijkt (of de 16-55/2.8, als je meer groothoek en nog beter wil hebben, maar die lens is een stuk groter, zwaarder en duurder).

[Voor 4% gewijzigd door Walker78 op 04-01-2021 19:24]

Toen de 16-80 net uit was heb ik hem eens bekeken bij mijn "huisleverancier". Hoewel ik hem aantrekkelijk vind qua bereik hem ik hem niet genomen omdat hij het "net niet was". De berichten zijn een beetje wisselend en dat ligt misschien wel aan de spreiding bij de productie.

Het is natuurlijk wel een zoom en hoe meer zoom hoe moeilijker het wordt om op alle vlakken "perfect" te zijn. Dat is natuurlijk ook de reden dat de 18-135 optisch redelijk is maar niet briljant. Daarvoor heb je bij dat soort objectieven natuurlijk het gemak van het niet zo veel hoeven te wisselen. Op reis zijn de beide objectieven natuurlijk ideaal. Eventueel één of twee primes erbij voor de "hoogwaardige" opnames en je kunt een heleboel.

Een 16-55 is overigens een heel goed objectief. Geen OIS en de vertekening (te corrigeren) bij 16 mm zijn misschien wel de enige minpuntjes. En misschien wel de afmeting en het gewicht. Maar zoals de geweldige landschapsfotograaf Ansel Adams al zij, neem de zwaarste apparatuur mee want dan doe je beter je best om goede opnames te maken.

• Walker78
Sodela schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:10:
Het is natuurlijk wel een zoom en hoe meer zoom hoe moeilijker het wordt om op alle vlakken "perfect" te zijn. Dat is natuurlijk ook de reden dat de 18-135 optisch redelijk is maar niet briljant. Daarvoor heb je bij dat soort objectieven natuurlijk het gemak van het niet zo veel hoeven te wisselen. Op reis zijn de beide objectieven natuurlijk ideaal. Eventueel één of twee primes erbij voor de "hoogwaardige" opnames en je kunt een heleboel.
Persoonlijk vind ik de 16-80 en 18-135 helemaal niet zulke ideale 'all-in-one' objectieven voor op reis. De 16-80 heb ik maar kort gehad, na een paar dagen en veel testopnames had ik er qua IQ weinig vertrouwen meer in, de 18-135 heeft lang op m'n X-T1 gezeten en z'n bruikbaarheid vond ik nogal beperkt; uiteindelijk schoot ik, voor een resultaat dat meestal wel OK was, alles met f/8 tot f/11. Als enige is deze lens is me steeds meer gaan irriteren: juist vanwege het gevoel 'dit is het nèt niet'. Met de 18-55 en 55-200 nooit gehad. TS, die gewend is geraakt aan de kwaliteit van de Fujinon 23mm f/2 op z'n X100F, zou ik dan eerder een 16/2.8 + een 18-55 adviseren; mij persoonlijk lijkt een 16-55 op een XT20 qua gewichtsverdeling niet ideaal. (Praktisch puntje: de meeste 'grote' fotozaken hebben voor rond de 300 euro prima tweedehands aanbiedingen voor de 18-55).

[Voor 4% gewijzigd door Walker78 op 05-01-2021 15:57]

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Wat is jullie ervaring met (goedkope) manuele lenzen? Ik heb laatst voor 40,- een 2e hands 7Artisans 55mm 1.4 lens gekocht. Nu blijkt dat ik het erg leuk vind om manueel te fotograferen en heb ik deze lens er vaker op dan mijn 18-55mm. Die laatste gebruik ik wel wat eerder als ik buiten ben met de kinderen. Maar met stilstaande objecten (ja soms ook de kinderen ;) ) maak ik echt prima foto's. Zie hieronder wat voorbeelden, allemaal op F1.4.

Ik merk alleen dat 55mm voor mij net iets teveel is en denk dat 35mm voor mij een ideaal brandpuntsafstand is. Na wat zoeken kwam ik uit op de Mitakon 35mm F0.95, maar dat is een flink dure lens, helemaal als je bedenkt dat het een manuele is. Maar nu kwam ik de Risespray 35mm F0.95 tegen, die voor 166,- te koop is via Ali (dus wel excl. eventuele importkosten). Er is weinig over te vinden, maar wat ik lees is het een copy van de Mitakon en op sommige punten zelfs verbeterd.

Lang verhaal kort, welke ervaringen hebben jullie met manuele lenzen en kan je aanraden, of juist afraden?

[Voor 42% gewijzigd door bsmpower op 06-01-2021 12:07]

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:03
Manuele lenzen zijn zeker weten leuk!
Maar kijk anders eens naar oude manuele lenzen van Pentax, goedkoper en vaak betere kwaliteit. Zo heb je een Pentax M 50mm f/1.7 voor zo'n 20-50 euro. Daar heb je nog wel een adapter voor nodig om hem op een fuji body te krijgen, maar de kwaliteit is onverslaanbaar.

Omdat die lenzen voor fullframe gemaakt zijn wordt het wel iets moeilijker om wijdere lenzen te vinden, vooral icm groot diafragma.

• phobosdeimos
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:11
De 16-80 blijkt uiteindelijk een beetje een teleurstelling te zijn inderdaad. Hij is "redelijk" op het bereik 18-55mm, maar relatief zwak aan de uiteindes 16mm en 80mm. Dus wat nou net het voordeel is tov de 18-55mm... Geen idee.

Dus ik ben bij de 18-55mm gebleven, heerlijk objectief om mee te reizen. OIS, compact, en best goeie IQ.
Die combineer ik met de 35mm f1.4, en straks komt misschien de 18mm f1.4 er nog bij als de reviews meevallen.

• Ultra
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
bsmpower schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:56:
Wat is jullie ervaring met (goedkope) manuele lenzen? Ik heb laatst voor 40,- een 2e hands 7Artisans 55mm 1.4 lens gekocht. Nu blijkt dat ik het erg leuk vind om manueel te fotograferen en heb ik deze lens er vaker op dan mijn 18-55mm. Die laatste gebruik ik wel wat eerder als ik buiten ben met de kinderen. Maar met stilstaande objecten (ja soms ook de kinderen ;) ) maak ik echt prima foto's. Zie hieronder wat voorbeelden, allemaal op F1.4.

Ik merk alleen dat 55mm voor mij net iets teveel is en denk dat 35mm voor mij een ideaal brandpuntsafstand is. Na wat zoeken kwam ik uit op de Mitakon 35mm F0.95, maar dat is een flink dure lens, helemaal als je bedenkt dat het een manuele is. Maar nu kwam ik de Risespray 35mm F0.95 tegen, die voor 166,- te koop is via Ali (dus wel excl. eventuele importkosten). Er is weinig over te vinden, maar wat ik lees is het een copy van de Mitakon en op sommige punten zelfs verbeterd.

Lang verhaal kort, welke ervaringen hebben jullie met manuele lenzen en kan je aanraden, of juist afraden?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Sinds dit jaar heb ik de Mitakon, dus bijna niet mee geschoten. Eerste indruk is dat de chromatische aberratie opvalt met een grauwe lucht op de achtergrond; correctie in Darktable heb ik nog niet geprobeerd.

Deze lens zal ik ipv de Meike 25mm gaan gebruiken. Hij is een stuk zwaarder wel, maar voelt prettig aan. En spelen met scherptediepte hou ik wel van.

• winwiz
phobosdeimos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:25:
De 16-80 blijkt uiteindelijk een beetje een teleurstelling te zijn inderdaad. Hij is "redelijk" op het bereik 18-55mm, maar relatief zwak aan de uiteindes 16mm en 80mm. Dus wat nou net het voordeel is tov de 18-55mm... Geen idee.

Dus ik ben bij de 18-55mm gebleven, heerlijk objectief om mee te reizen. OIS, compact, en best goeie IQ.
Die combineer ik met de 35mm f1.4, en straks komt misschien de 18mm f1.4 er nog bij als de reviews meevallen.
Er is altijd wat op elke lens aan te merken. Sommige prijzen de 18-55 de hemel in voor een "kit lens" waar hij dan duidelijk bovenuit stijgt Anderen vinden hem veel te duur voor wat hij biedt. De 18-55 is net wat lichtsterker in groothoek, dat kan een voordeel zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:41
Heilige Kaas schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:23:
Maar kijk anders eens naar oude manuele lenzen van Pentax, goedkoper en vaak betere kwaliteit. Zo heb je een Pentax M 50mm f/1.7 voor zo'n 20-50 euro. Daar heb je nog wel een adapter voor nodig om hem op een fuji body te krijgen, maar de kwaliteit is onverslaanbaar.

Omdat die lenzen voor fullframe gemaakt zijn wordt het wel iets moeilijker om wijdere lenzen te vinden, vooral icm groot diafragma.
Ik heb zelf een Olympus OM 28mm (35mm manual lens) die vaak voor enkele tientjes op Marktplaats wordt aangeboden. Er is een F/3.5 en F/2.8 die op het diafragma (en prijs) na weinig in kwaliteit en formaat verschillen, de F/2 versie is onredelijk duur. De nieuwere MC (multicoated) versies hebben minder last van reflecties.

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:46
Heilige Kaas schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:23:

Een (hele) lichtsterke lens heeft wel mijn voorkeur. Dat maakt hem net even anders dan mijn 18-55mm waardoor er niet eentje hoeft stof te happen omdat ik hem niet meer gebruik. Die F1.4 was heel fijn op oudejaarsavond toen we even buiten stonden (waaronder de foto met dat sterretje). 0.95 is wel heel extreem en waarschijnlijk erg lastig scherpstellen. Ik hoef natuurlijk niet altijd op dat diafragma te schieten, maar het lijkt me fijn om achter de hand te hebben voor die paar creatieve shots of in het donker.

Denk dat ik de gok maar ga wagen. In het ergste geval komt er 21% BTW en invoerkosten bij. Dan wordt het iets meer dan 200,-. Als ik geluk heb blijft het bij 166,-.

(al spreekt een Fuji XF 35 1.4 me ook wel erg aan. Maar dan wordt het meer dan 2x zo duur...)

[Voor 3% gewijzigd door bsmpower op 06-01-2021 14:12]

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14-09 18:43
winwiz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Er is altijd wat op elke lens aan te merken. Sommige prijzen de 18-55 de hemel in voor een "kit lens" waar hij dan duidelijk bovenuit stijgt Anderen vinden hem veel te duur voor wat hij biedt. De 18-55 is net wat lichtsterker in groothoek, dat kan een voordeel zijn.
De 18-55 is in een kit veel goedkoper dan los.

• phobosdeimos
Marcel Br schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Idd ik spreek natuurlijk over de 18-55 zoals je hem koopt bij een kit (samen met een X-T3 in mijn geval).

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
bsmpower schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Een (hele) lichtsterke lens heeft wel mijn voorkeur. Dat maakt hem net even anders dan mijn 18-55mm waardoor er niet eentje hoeft stof te happen omdat ik hem niet meer gebruik. Die F1.4 was heel fijn op oudejaarsavond toen we even buiten stonden (waaronder de foto met dat sterretje). 0.95 is wel heel extreem en waarschijnlijk erg lastig scherpstellen. Ik hoef natuurlijk niet altijd op dat diafragma te schieten, maar het lijkt me fijn om achter de hand te hebben voor die paar creatieve shots of in het donker.

Denk dat ik de gok maar ga wagen. In het ergste geval komt er 21% BTW en invoerkosten bij. Dan wordt het iets meer dan 200,-. Als ik geluk heb blijft het bij 166,-.

(al spreekt een Fuji XF 35 1.4 me ook wel erg aan. Maar dan wordt het meer dan 2x zo duur...)
Ik heb zelf net de 7Artisans 35mm F1.4 voor 100 euro op Amazon gekocht. Ook manueel. En 35mm omdat ik dat een fijn brandpunt vind

• Walker78
[...]
Vrijwel iedere goede fotozaak biedt 'm los als 'bulk' aan, gewoon nieuw, maar een stuk goedkoper.

• winwiz
[...]

De 16-80 ook

• Djurbus
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-09 08:39
Als het goed is, krijg ik vanavond m'n X-T200 met 15-45 mm kitlens binnen. Dat is m'n allereerste "echte" camera, dus ik ben super benieuwd en enthousiast!

• Thomas H
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 08:47
Djurbus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:26:
Als het goed is, krijg ik vanavond m'n X-T200 met 15-45 mm kitlens binnen. Dat is m'n allereerste "echte" camera, dus ik ben super benieuwd en enthousiast!
Veel plezier vast, @Djurbus!

• dicespark
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Naar aanleiding van de fijne adviezen in dit topic nu eigenaar van een Fujifilm X-S10. Eerste indruk: wat een mooi ding en een fijne lens. Nog wel veel dingen te leren / uit te zoeken. Wat me tegenvalt is de support voor Mac software: Webcam X werkt niet als verwacht en het uitlezen van de SD-kaart via USB-C lijkt niet echt te werken.

• Erwin186
dicespark schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:11:
Naar aanleiding van de fijne adviezen in dit topic nu eigenaar van een Fujifilm X-S10. Eerste indruk: wat een mooi ding en een fijne lens. Nog wel veel dingen te leren / uit te zoeken. Wat me tegenvalt is de support voor Mac software: Webcam X werkt niet als verwacht en het uitlezen van de SD-kaart via USB-C lijkt niet echt te werken.
Mooie aankoop! Ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen. Ik heb nog niet veel gebruikerservaringen voorbij zien komen van de X-S10 (alleen een paar op dpreview). Welke lens heb je er uiteindelijk bij genomen? De 18-55?

Ik ben zelf van een D7000 overgestapt naar een X-T3, geen seconde spijt van gehad.

[Voor 5% gewijzigd door Erwin186 op 08-01-2021 21:41]

• dicespark
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Erwin186 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:40:
[...]

Mooie aankoop! Ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen. Ik heb nog niet veel gebruikerservaringen voorbij zien komen van de X-S10 (alleen een paar op dpreview). Welke lens heb je er uiteindelijk bij genomen? De 18-55?

Ik ben zelf van een D7000 overgestapt naar een X-T3, geen seconde spijt van gehad.
Ja de 18-55 ja. Qua bereik en scherpte al helemaal blij mee. Misschien nog eens een prime / pancake erbij.
Binnenkort de D7000 eens op MP zetten, kijken wat ie doet...

• sanderdw
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:44
dicespark schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Ja de 18-55 ja. Qua bereik en scherpte al helemaal blij mee. Misschien nog eens een prime / pancake erbij.
Binnenkort de D7000 eens op MP zetten, kijken wat ie doet...
Hier ook :w. Ook de 16mm F1.4 erbij genomen. Leek me samen met de kit lens wel een mooie complete combi. Al ben ik maar een amateur fotograaf dus moet nog veel leren :). Kom trouwens van een NEX-5RL + 16-50mm f/3.5-5.6 kit

• PdeBie
I <3 de Viltrox!

Klein voorproefje op een showcase die ik aan het voorbereiden ben

--edit--

De showcase: [Showcase] Hooglanders

[Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 11-01-2021 21:48]

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:37
PdeBie schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:50:
I <3 de Viltrox!

[Afbeelding]
Klein voorproefje op een showcase die ik aan het voorbereiden ben
Het lijkt alsof de foto's niet helemaal scherp zijn.

• PdeBie
@Farrell snel screenshotje gemaakt met Windows Snip tool en geplakt in MS Paint. Die zijn niet al te secuur met compressie ;)

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:37
PdeBie schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:27:
@Farrell snel screenshotje gemaakt met Windows Snip tool en geplakt in MS Paint. Die zijn niet al te secuur met compressie ;)
Gemiste kans ;)

• PdeBie
Zodra de showcase er staat kan je ze wel scherp bewonderen :)

--edit--

De showcase is hier te vinden: [Showcase] Hooglanders

[Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 11-01-2021 21:48]

Kan iemand hier iets zeggen over de combinatie x-t20 met de 100-400 lens?

Mijn droom is al heel lang meer tele en de 100-400 staat al lang op een soort verlanglijstje, maar het aankoopbedrag heeft me nog altijd tegengehouden.

Aangezien er twee in mijn omgeving worden aangeboden, wordt mijn verlangen weer aangewakkerd, geholpen door een beetje GAS (het is alweer bijna twee jaar geleden dat ik m'n laatste lens kocht).

Ik heb ook de 50-140 en daar kan ik prima mee werken, maar de 100-400 is weer een orde groter en zwaarder, vandaar de twijfel. Ik heb overigens zo'n extra grip ding op de camera.

Ik heb ooit eens bijgehouden voor welk bedrag de lenzen werden aangeboden en de 100-400 lijkt allerminst populair in dat opzicht. Ik heb die in 2018 2x voorbij zien komen voor respectievelijk €700 en €800. Maar die verkopers kwamen volgens mij uit een gehucht in de uithoek van Friesland/Groningen, dus zeer waarschijnlijk een scam.

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:03
@LA-384
Ik heb hem met de xt-10 en dat werkt qua comfort prima. De lens houd je vaak vast, en draag je, aan die statief-ring.
Meestal gebruik ik hem met statief zodat je in het donker ook nog kan schieten. Ik heb hem met de TC (teleconverter) er standaard op zitten.

Ook handheld gaat best oke door de OIS (stabilisatie).

• phobosdeimos
De X-E4 is gelekt. Wat een flop!
Fujifilm speelt echt gevaarlijk spel, bij elke camera maken ze tegenwoordig één of meerdere grote fouten:
  • X-Pro3: gimmick scherm en verwijderen d-pad
  • X-T4: selfie scherm en zwaarder, groter
  • X100V: verwijderen d-pad
  • X-E4: verwijderen van d-pad en haast alle knopjes en dials waarvoor Fujifilm bekend staat
Ik snap niet waar ze mee bezig zijn. X-T3 zal misschien wel m'n laatste Fujifilm zijn, die was echt perfect op elk gebied.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Misschien proberen ze wat breder aantrekkelijk te worden in plaats van vast houden aan een zekere niche positie?
Gezien de focus van andere fabrikanten op full-frame ligt er voor Fuji een uitgelezen kans om het marktaandeel in de crop-markt te vergroten voordat MFT dat allemaal opslokt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• phobosdeimos
Fujifilm heeft (of had) een unique selling point: de "retro feel" en de dials.
Als ze dat overboord gooien, waarom zou ik dan een Fujifilm kopen en niet gewoon een Sony/Nikon/Canon, die full frame leveren voor dezelfde prijs of slechts een fractie duurder?

Als dat de strategie is, dan vrees ik er voor. Als ik nu opnieuw moest kiezen en het ging tussen een X-T4 en een Z6, dan ging ik voor de Nikon.

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-09 09:36
Naast highend toestellen is de camera markt stilaan dood volgens mij, wordt almaar erger komende jaren. Jeugd heeft al helemaal niks met compactjes en wil geen gedoe met lenzen en sd kaartjes, gewoon met telefoon deftige snaps. Voor pro’s is er nog altijd een mooie markt maar verder vrees ik ergste. Is ook veel te duur geworden voor veel mensen die al behoorlijk pak geld aan telefoon uitgeven die op zich ook behoorlijk degelijke fotos maakt tegenwoordig.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:11

amphora

Websites & Fotografie

phobosdeimos schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:32:
Als ze dat overboord gooien, waarom zou ik dan een Fujifilm kopen en niet gewoon een Sony/Nikon/Canon, die full frame leveren voor dezelfde prijs of slechts een fractie duurder?

Als dat de strategie is, dan vrees ik er voor. Als ik nu opnieuw moest kiezen en het ging tussen een X-T4 en een Z6, dan ging ik voor de Nikon.
Ik denk niet dat ze de retro feel overboord gooien, dat gaan ze er zeker in houden bij de meeste modellen. Ik denk alleen dat ze daar NAAST ook 'normale' camera's maken om wat meer mensen het fuji eco systeem in te lokken.

En ja, Sony/Nikon full frame camera's zijn bijna net zo groot/duur. Totdat je glas gaat kopen.
Al vind ik de Z6 toch best groot.

[Voor 10% gewijzigd door amphora op 26-01-2021 12:04]

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Omdat het de enige partij is die APS-C écht serieus neemt. Pak je een fullframe dan zijn de betere primes meestal ook wel gericht op fullframe en met groter diafragma. Prachtig als je dat wilt, maar heb je daar geen behoefte aan en wil je gewoon mooi glas dan wordt het er alleen maar nóg groter en duurder van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Quakie
  • Laatst online: 19:01

Quakie

quakelen

Ik zie het niet ? Zoveel mis je toch niet tov de x-e3? Daar was d pad ook al weg. Zo te zien is nu ook de auto knop weg en dail om te wisselen tussen single continues of Manuel focus. Oké dat vind ik persoonlijk wel jammer maar geen dealbreaker voor mij.

Ik teken nergens meer voor

• phobosdeimos
Van de x-e3 naar x-e4 zijn er op de achterkant 3 knoppen en 1 control dial verdwenen. Aan de voorkant is de MCS knop verdwenen. En de "grip" is gewoon helemaal weg: alles is nu volledig vlak. Als je de x-e4 vergelijkt met de x-e2 is het nog erger.

Kortom, ziet er leuk en minimalistisch uit, in ruil voor een sterke downgrade in gebruiksgemak. Ik persoonlijk heb nood aan een minimum van "grip" op een camera, en ik maak ook echt gebruik van al die fysieke toetsen om alles fijn in te stellen en direct bij de hand te hebben. Ik baal er enorm van dat bijvoorbeeld de X100V zo'n grote sprong vooruit heeft gemaakt, maar dat ze het beestje dan doodknijpen door de d-pad op te offeren in ruil voor... niks? Gewoon lege ruimte in de plaats. Knettergek! En nee ik wil niet liggen "swipen" ik wil mijn 4 fysieke en programmeerbare druktoetsen terug!

Ik merk gewoon dat de X-pro3 tov X-pro2, X-T4 tov X-T3, X-e4 tov X-e3 en X100V tov X100F allemaal achteruitgaan voor mijn persoonlijke voorkeur.
Blijkbaar ben ik niet meer de doelgroep van Fujifilm.

Lees voor de grap eventjes de commentaren op de x-e4 op fujirumours en dpreview forum: zelden zo'n bagger uitgestort gezien over dit merk.

[Voor 15% gewijzigd door phobosdeimos op 26-01-2021 14:25]

• Quakie

Quakie

quakelen

@phobosdeimos helemaal met je eens! Ik keek het op telefoon naar de gelekte fotos en zag het niet.
Zit het nu achter mijn pc te kijken en ze slaan inderdaad ter ver door.
De grip werd juist onder de x-e3 gewaardeerd of aangemerkt als noodzakelijk. Ik begrijp niet dat het weg gehaald is. Ook de control dail weglaten is een no go in mijn ogen. Het wordt nu meer afgeschaald naar een instapper zoals a5 a7 ofzo. .

Ik had een X-E1, en heb nu een X-E2. Ik was aan het wachten op de X-E4 omdat de 3 mij niet echt gelijk aansprak, maar de 4 gaat hem sowieso niet worden..

• hcpl
  • Niet online
dicespark schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:11:
Voor uitlezen kaart moet je de camera inschakelen. De instellingen op de camera bij USB connectie staan normaal standaard goed, iets van oplsag. Dan zie je op een mac het schijf icoontje op je desktop (als die optie aan staat) en in finder. Op MAC kun je ook nakijken wat de default camera app is.

BTW als je de camera aan op tafel (of statief) laat staan komt die van jouw dan ook in een verkeerde state terecht waarbij de IBIS op hol slaat? Doet mijn X-H1 niet maar de X-S10 dus wel.

[Voor 10% gewijzigd door hcpl op 26-01-2021 16:00]

• hcpl
  • Niet online

Voor de sensor natuurlijk.

Ze hebben voor de retro feel nog altijd de X-Pro reeks en ook de X-T4 heeft nog altijd alle manuele controls. Het is enkel voor de instapmodellen (X-E3, X-T30, X-S10...) dat ze overschakelen op PSAM knop en minder dials. Dat is al een hele tijd geleden begonnen met het weglaten van de exp comp knop.

En vergeet niet dat hun eerste xtrans x-series model ook een PSAM knop had. Zo zijn ze dus begonnen.

• hcpl
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:20:
Ik had een X-E1, en heb nu een X-E2. Ik was aan het wachten op de X-E4 omdat de 3 mij niet echt gelijk aansprak, maar de 4 gaat hem sowieso niet worden..
Van X-E2 of X-E2s naar X-E3 is nochtans een grote sprong. Ik heb de specs van de X-E4 nog niet gezien maar de kans is heel groot dat die sprong van X-E3 naar X-E4 technisch kleiner zal zijn.

• Ricktachtig
Ik heb de leaks nog niet gezien. Maar bij elke camera release zie je op elk forum een berg aan klachten over dat iets wordt opgeleverd wat niet helemaal aan de eisen of hoop voldoet van een individu. Met smartphones idem. Er zijn tegenover die individuele meningen toch een groot aantal mensen dat wel de camera's / smartphones kopen. Je kunt nou eenmaal niet iedereen tevreden maken en gelukkig zijn er genoeg andere camera's van Fuji al wel op de markt die je ook aan kunt schaffen.

• Quakie

Quakie

quakelen

@hcpl inderdaad, stuk kleiner, uiteraard sensor update.
Ik vond inderdaad de stap te groot vandaar toentertijd niet overgestapt. Echter heb ik toen redelijk lang getwijfeld. Nu echter weet ik op voorhand al dat het een no go wordt. Misschien dat ik dus toch voor een X-E3 ga maar zo als het nu eruit ziet blijf ik gewoon de X-E2 gebruiken (die nog steeds prima bevalt).

Over die retro feel gesproken: kun jij ons even aanwijzen waar op oude camera's de d-pad zit?

Oh, zitten er helemaal geen d-pads op oude camera's... Goh, is zo'n d-pad weghalen dan niet nog meer "retro feel"? ;)
De strategie is vooral gebruikers tevreden houden en om dat te doen hebben ze gewoon een breed schala aan cameramodellen nodig. Daarbij houden ze de iteraties inmiddels zo klein mogelijk, in feite is het gewoon de bestaande modellen een klein beetje verbeteren. Dat is iets waar veel mensen ook om vragen want "if it ain't broke...". De vraag hier zal eerder zijn of de huidige productspreiding voor consumenten wel duidelijk genoeg is. Die LCD op de X-Pro3 laat denk ik al wel zien dat Fujifilm hier ook zo zijn bedenkingen over heeft en zoekende is om de verschillende modellen wat onderscheidener te maken. En ja, de X-E4 helpt daar dan niet echt bij maar daar staat weer tegenover dat daar toch best wel wat mensen groot fan van zijn.

Er zijn twee manieren om naar de nieuwe modellen te kijken. Je kunt er over hebben dat de nieuwe X-E4 geen IBIS heeft, niet de nieuwe accu van de X-T4 gebruikt, geen battery grip heeft, het oculair niet in het midden heeft zitten, er geen aparte ISO draaiknop op zit, het ding niet weather sealed is, er geen d-pad op zit, er ook geen flitser op zit, enz. Maar je zou natuurlijk ook kunnen denken: goh, wat leuk, een X-E3 met betere sensor, betere processor, een kantel-scherm en niet veel wijzigingen zodat waarschijnlijk veel oude spullen er nog compatible mee zijn. Wil dat laatste zeggen dat je er fan van bent en er eentje koopt? Nee.
phobosdeimos schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:23:
Lees voor de grap eventjes de commentaren op de x-e4 op fujirumours en dpreview forum: zelden zo'n bagger uitgestort gezien over dit merk.
Practice what you preach. Bagger spuien, zoals jij dat hier nu doet, is daar de norm.
hcpl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:04:
En vergeet niet dat hun eerste xtrans x-series model ook een PSAM knop had. Zo zijn ze dus begonnen.
Nope, de eerste X-Trans camera is de X-Pro1 en daar zit geen PASM knop op. De camera die jij bedoelt is de X-M1 die een jaar na de X-Pro1 uitkwam. Die heeft alleen maar een PASM draaiknop bovenop zitten waar de X-Pro1 er eentje voor de sluitertijden heeft.
Van X-E2 of X-E2s naar X-E3 is nochtans een grote sprong. Ik heb de specs van de X-E4 nog niet gezien maar de kans is heel groot dat die sprong van X-E3 naar X-E4 technisch kleiner zal zijn.
Yep, dat zie je eigenlijk bij alle modellen sinds de X-Pro2. De enige grote verbetering is de nieuwere X-Trans sensor, de IBIS in de X-T4 en de nieuwe batterij in de X-T4.

@Ricktachtig gewoon de posts van @phobosdeimos lezen. Zodra Fujifilm een nieuwe camera aankondigt komt ie hier lopen miepen over het weghalen van de d-pad en de overige nieuwe features van de camera. Weet je meteen de geruchten wat betreft de nieuwe features :)

[Voor 10% gewijzigd door ppl op 26-01-2021 23:51]

• hcpl
  • Niet online
Ah inderdaad x-pro1 was blijkbaar eerder, en x-e1 ook. Die volgorde zat anders in mijn hoofd.

Amai die x-m1 moet veel commentaar gekregen hebben bij release met enkel contrast AF, geen zoeker, psam knop, klapscherm, flitser :-).

Nu ja x-e3 was een camera die je al snel nieuw kon krijgen voor 500 EUR. Dus die was wrs niet zo'n succes. Voor dat geld vind ik het nog altijd een bom.

Zelfde van de x-h1 die naar 700 EUR teruggevallen is trouwens.

Ondertussen de berichten eens gaan bekijken en de x-e4 is wel duidelijk terug naar de x-m1.

Ze hebben hun successen met de x-t lijn en volgens mij ook met de x100_. Dan kunnen ze experimenteren met al de rest zoveel ze willen.

• phobosdeimos
@ppl ik vind dat Fujifilm erg domme keuzes maakt tegenwoordig ja. De X-T3 was hun laatste camera waarbij ik echt niks op aan te merken had, die heb ik dan ook gekocht. De x-e4 hebben ze gedegradeerd tot een instap consumenten modelletje en ook dat vind ik spijtig. Net zoals het verwijderen van de d-pad in diverse modellen in ruil voor niks. Dat jij geen programmeerbare knoppen gebruikt dat is leuk voor jou, er zijn veel fotografen die niet zonder kunnen. Ik wil niet om de haverklap in menu's duiken ik wil een fysieke toets die onmiddellijk mijn meest gebruikte functies toegankelijk maakt.

Als ze de x100 reeks ook de nek gaan omdraaien zoals ze met de x-e4 gedaan hebben zal ik ooit wel een x100v halen voor het te laat is. Ook zonder d-pad, dom dom, maar gelukkig is dat de enige handicap die ze gemaakt hebben. Blijkbaar kunnen ze het niet laten om elke iteratie stappen achteruit te zetten.

[Voor 20% gewijzigd door phobosdeimos op 27-01-2021 09:33]

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:28
FUJIFILM X-S10 + XF 18-55MM nu voor 999 bij art & craft via bol.com

Vreemde is dat ibij bij art & craft zelf voor 1389 staat.

Lijkt mij een redelijke koop.

[Voor 11% gewijzigd door Tomas_ op 27-01-2021 09:38]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Erwin186
@phobosdeimos :
"Different strokes for different folks" dat is volgens mij de kern hier. Dat ze voor jou de verkeerde keuzes maken wil niet zeggen dat dit voor de hele wereld geldt. Fuji groeit nog steeds, dus blijkbaar doen ze toch echt wel iets goed.

Je belicht nu enkel jouw kant van het verhaal, maar voor genoeg mensen zullen dit wel positieve wijzigingen zijn. Ik heb zelf ook graag veel programmeerbare knoppen, bijv via een D-pad, maar mijn vrouw vindt het juist ideaal dat ze alles via een groot touchscreen kan doen op haar X-T200 (de X-T200 heeft een mooier en groter scherm dan mijn X-T3), dat werkt voor haar veel intuïtiever. Er komt een generatie aan die alles via touchscreens doet, dus dat hoeft helemaal niet af te schrikken.

Je noemt ook het selfiescherm op de X-T4. De X-T4 is met zijn IBIS bij uitstek ook geschikt voor video. Wat is daarvoor ideaal? Juist, een selfiescherm, het scherm van een X-T3 is daarvoor waardeloos. Op internet hoor je alleen de fotografen klagen over dat scherm, maar er is een hele groep die juist heel blij is met dat nieuwe scherm. Die hoor je alleen niet, mensen gaan veel eerder over iets klagen op het internet, dan dat ze iets positiefs schrijven. Dpreview is daar wel het levende voorbeeld van wat vol zit met fanboys die het liefst de concurrentie afkraken.

Er zijn zoveel verschillende doelgroepen voor camera’s. Je hebt pro's, amateurs, mensen die een instapmodelletje zoeken als upgrade vanaf een telefoon, videografen etc. Met verschillende modellen willen ze deze mensen zo goed mogelijk bedienen, en ja ik denk dat de X-E4 inderdaad nu wat meer als instapmodel wordt ingezet.

Dat Fuji voor jou de verkeerde keuzes maakt kan en misschien zou je daarom nu wel voor een ander merk kiezen. Maar jouw persoonlijke mening gaan generaliseren naar de mening van iedereen lijkt me niet helemaal terecht. Nogmaals different strokes for different folks.

[Voor 3% gewijzigd door Erwin186 op 27-01-2021 10:22]

• Of-Aaargh
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:02
Tomas_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:38:
FUJIFILM X-S10 + XF 18-55MM nu voor 999 bij art & craft via bol.com

Vreemde is dat ibij bij art & craft zelf voor 1389 staat.

Lijkt mij een redelijke koop.
Als ze leveren... Ik heb eens een jaar geleden bij hen een X-E3 body willen kopen, met ook een mooie aanbieding. Na wekenlang niets gehoord te hebben werd doodleuk gezegd dat het toestel niet leverbaar was, maar dat ze het wel konden leveren inclusief 23mm lens, voor de adviesprijs zonder korting. So hold your horses.

• phobosdeimos
Oh maar ik wil niet generaliseren hoor, ik zeg duidelijk wat IK er van vind. Ik doe niks met video, dus voor mij is IBIS minder essentieel, en is het scherm van de X-T4 minderwaardig tov het X-T3 scherm. Dat is puur MIJN mening inderdaad.

En IK vind touchscreens op camera's niet werkbaar, ik wil fysieke knoppen en een d-pad.

Dat andere mensen blij zijn met de evolutie van Fujifilm kan ik geloven maar dat dempt mijn persoonlijke teleurstelling niet :p

[Voor 32% gewijzigd door phobosdeimos op 27-01-2021 11:08]

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:28
evdakker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Als ze leveren... Ik heb eens een jaar geleden bij hen een X-E3 body willen kopen, met ook een mooie aanbieding. Na wekenlang niets gehoord te hebben werd doodleuk gezegd dat het toestel niet leverbaar was, maar dat ze het wel konden leveren inclusief 23mm lens, voor de adviesprijs zonder korting. So hold your horses.
mmm goed punt, lees meerder ervaringen zoals jij omschrijft. Met name via de Bol methode.

@ evdakker -edit- Gezien de reviews via Bol maar geannuleerd. Na de annulering kwam hij wel weer beschikbaar op bol.com. Ik blijf nog even bij mijn X-T20, doet nog prima ;-) Was een beetje een inpuls, zeker gezien de 350 euro korting. (overigens was hij ook bij cameratools (camera nu) ook voor 999 in de aanbieding via bol.

Ik heb echter geen zin in stress door dit soort zaken.

[Voor 25% gewijzigd door Tomas_ op 27-01-2021 11:20]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

Pagina: 1 ... 100 ... 104 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee