Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste
Acties:

• Daaaaf
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-06 15:09
Methew schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:11:

Iemand hiermee ervaring of een clue hoe dit te fixen? Ik kan overigens een weekje niet bij de camera, dus kan helaas niet testen/meer info geven op korte termijn.
Staat je sluiter misschien op ES (electronic shutter)? ES en flitsen gaan niet samen.

• Tourniquet
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:19

Tourniquet

Hiya, fellas!

phobosdeimos schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:42:
De lens roadmap ziet er volgens Fujirumors als volgt uit:
  • XF 70-300mm f/4-5.6
  • XF 27mm f/2.8 MK2
  • XF 10-24mm f/4 MK2
Maar nu komt er blijkbaar nog één lens bij, namelijk een XF 18mm f1.4 WR.
Dat vind ik wel interessant! Heb nu de XF 18-55mm en de XF 35mm f1.4. Zat lang te twijfelen of ik de XF 16mm f1.4 zou kopen, maar ik vind 16mm eigenlijk net iets te wijd (en de lens is ook best groot & zwaar).

Als de XF 18mm f1.4 WR optisch excellent is dan ga ik die halen, mooi combo met de XF 35mm lijkt me.
De 70-300 staat nu op de roadmap voor 2021, het wordt de XF 70-300mm F4.5-5.6 OIS.

Ben er wel benieuwd naar, als hij compact en licht genoeg is wil ik daar mijn XC 50-230mm wel mee vervangen.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Methew
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
Daaaaf schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:53:
[...]

Staat je sluiter misschien op ES (electronic shutter)? ES en flitsen gaan niet samen.
Thanks! Dat was inderdaad het achterliggende probleem waarom de flitser niet wou werken op deze camera.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:39
Zijn er hier al eigenaren van een Viltrox 56 1.4? Reviews zijn over het algemeen goed en gezien de prijs een interessant alternatief op de 56 1.2 van Fujifilm zelf

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:58
PdeBie schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:39:
Zijn er hier al eigenaren van een Viltrox 56 1.4? Reviews zijn over het algemeen goed en gezien de prijs een interessant alternatief op de 56 1.2 van Fujifilm zelf
Ik heb geen ervaring met de Fuji 56mm f1.2, maar heb wel de Viltrox 56mm f1.4 kunen kopen voor 295 euro via Marktplaats. Ben erg tevreden over de lens, en voor dat geld een koopje met wat je er voor krijgt.

• PdeBie
@Ricktachtig hoe vind je de AF bij bewegende objecten?

• Ricktachtig
PdeBie schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:05:
@Ricktachtig hoe vind je de AF bij bewegende objecten?
Voor mijn gebruik werkt het prima. Maar ik schiet ook geen snel bewegende objecten. AF is sneller dan met mijn 35mm f1.4 en met die lens kan ik ook uitstekend uit de voeten.

• Asprine
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:38
Er verschijnt net een XF 56 aanbieding op Amazon.nl voor 447 euro. Wie durft. Staat Amazon garant in zo'n situatie? Kan haast niet kloppen.

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:59
Asprine schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:07:
Er verschijnt net een XF 56 aanbieding op Amazon.nl voor 447 euro. Wie durft. Staat Amazon garant in zo'n situatie? Kan haast niet kloppen.
Dat is wel weer heel erg verleidelijk. Ook al doe ik geen portretfotografie, deze lens schijnt wel echt heel goed te zijn.

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 23:11
Mijn bullshit detector slaat vrij hoog uit :P Ze bieden duizenden dingen, van boormachines tot cameralenzen voor enorm goedkoop aan. En ze gebruiken het kvk nummer (de italiaanse versie dan) en naam van een hotel.

Maar als je een goede creditcard verzekering hebt 8)

*edit*
En check hun bio op Amazon :D Wat een stel trol scammers

[Voor 21% gewijzigd door CrashOverDrive op 22-11-2020 20:33]

• PdeBie
"We do not guarantee those who place the order that they will receive the product."

Juist ja....... :P

• Asprine
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:38
Net gesproken met Amazon.nl en ze staan garant tot 2500 als je via Amazon betaald.
Ze gaan het aanbod onderzoeken. Als het er over een paar dagen nog op blijft staat kan je er vanuit gaan dat het een valide aanbod is.

• PdeBie
Vandaag overstag gegaan en de 56 1.4 van Viltrox besteld.

• Anoniem: 1295042
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
Methew schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:11:
Inmiddels heb ik twee Fuji toestellen en heb de stap gemaakt om deze set met een Godox TT685 uit te breiden, echter loop ik hier tegen iets aan. De flitser werkt perfect op de X-T20, maar wanneer deze op de X-T4 wordt gezet lijkt de camera de flitser niet (helemaal) te herkennen. In het menu waarin de flits opties gewijzigd kunen worden verandert het menu in de zin dat er een externe flitser wordt 'herkend' op de hotshoe, alleen kunnen de menu opties niet veranderd worden en blijft de flitser als 'off' gemarkeerd, het veld ernaast blijft ook helemaal leeg. Wat ik zo merk ziet de flitser overigens wel de 'TTL' instelling van het brandpuntafstand en je hoort de filtser zich ook verstellen adv deze instelling.
Heb het handboek al geraadpleegd maar hierin kon ik geen duidelijke aanwijzingen vinden hieromtrend.

Iemand hiermee ervaring of een clue hoe dit te fixen? Ik kan overigens een weekje niet bij de camera, dus kan helaas niet testen/meer info geven op korte termijn.
X sync is alleen maar in het midden van de 250ste seconden een kortsluiting op je flitser zodat hij af gaat. Net als bij ouderwets studioflitsen. Dus volkomen normaal dat je op dje camera niets kan stellen. (Beetje basis kennis was dit) Als bij ttl wel alles herkent wordt dan klopt het dus.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1295042 op 24-11-2020 09:59]

• Niet online
Farrell schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:12:
[...]

Dat is wel weer heel erg verleidelijk. Ook al doe ik geen portretfotografie, deze lens schijnt wel echt heel goed te zijn.
Waarom bij amazon als hij in NL voor 359 te koop is? https://www.kamera-expres...-56mm-f-1-4-af-fujifilm-x

• PdeBie
De lens waar @Farrell op duidt is de XF 56 1.2 van Fujifilm. Er zijn echter wel twijfels over de aanbieder en of je uberhaupt een lens gaat krijgen als je betaald hebt :P

Zelf heb ik inderdaad de door jouw genoemde lens besteld. Krijg hem vandaag binnen als het goed is.

--edit--
Niet veel later.....

Eerste indruk: bouwkwaliteit dik in orde. AF (snel testje hier in mijn werkkamer) prima.
Beeldkwaliteit nog niet getest.

[Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 24-11-2020 12:52]

• Niet online
@PdeBie dus de xf56 is een andere lens dan 56 xf?

• PdeBie
@Mowikan
@Asprine deelde het bericht dat er op Amazon een 56mm wordt aangeboden. Dit betreft de 56 1.2 van Fujifilm zelf. Deze aanbieding heb ik zelf ook zien staan. Daar reageerde @Farrell op.

Viltrox biedt ook een 56mm aan, maar dat is een 56mm 1.4. En ja die heeft Viltrox ook XF genoemd.

• PdeBie
Vandaag even een snel testje gedaan met de Viltrox. Echte foto's komen nog wel.
Onderstaande foto's zijn op wat CA correcties na (bij de f/1.4 foto) onbewerkt. Geen sharpening of iets dergelijks toegepast.

f/1.4

f/5.6

Lens is zeer scherp te noemen. Afgestopt naar f/5.6 is hij helemaal meesterlijk.
Wel veel CA bij grotere diafragma's. Zelfs zoveel dat Capture One het niet volledig weg krijgt door middel van de Purple Fringing slider. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Autofocus is snel en accuraat. Binnenkort mijn dochter van 2 op de foto proberen te krijgen. Die zit nooit stil (tenzij ze Woezel en Pip aan het kijken is), dus dat is een echte test voor de AF.

Al met al voor de prijs een prima aankoop. Zeker t.o.v. de 56mm 1.2 van Fujifilm zelf. Het prijsverschil van 500 euro is alleen te rechtvaardigen als je het geld echt kan missen. Anders is het gewoon stelen uit je eigen portomonnee.

--edit--

Nog maar even een plaatje van de lens zelf:

[Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 24-11-2020 21:42]

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Fujifilm announces redesigned Fujinon XF 10-24mm F4 R OIS WR

Qua glaswerk zijn er geen veranderingen. Maar wel enkele nieuwe 'features':

- Weather resistant
- Betere stabilization
- Diafragma ring
- Iets lichter (25 gram)

https://www.dpreview.com/...2HzJRIeFzdkVGhC6jz720Gcgw

[Voor 26% gewijzigd door Dacide op 25-11-2020 14:02]

• niels132
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 13:23
PdeBie schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:49:
Vandaag even een snel testje gedaan met de Viltrox. Echte foto's komen nog wel.
Onderstaande foto's zijn op wat CA correcties na (bij de f/1.4 foto) onbewerkt. Geen sharpening of iets dergelijks toegepast.

f/1.4
[Afbeelding]

f/5.6
[Afbeelding]

Lens is zeer scherp te noemen. Afgestopt naar f/5.6 is hij helemaal meesterlijk.
Wel veel CA bij grotere diafragma's. Zelfs zoveel dat Capture One het niet volledig weg krijgt door middel van de Purple Fringing slider. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Autofocus is snel en accuraat. Binnenkort mijn dochter van 2 op de foto proberen te krijgen. Die zit nooit stil (tenzij ze Woezel en Pip aan het kijken is), dus dat is een echte test voor de AF.

Al met al voor de prijs een prima aankoop. Zeker t.o.v. de 56mm 1.2 van Fujifilm zelf. Het prijsverschil van 500 euro is alleen te rechtvaardigen als je het geld echt kan missen. Anders is het gewoon stelen uit je eigen portomonnee.

--edit--

Nog maar even een plaatje van de lens zelf:
[Afbeelding]
Interessante lens inderdaad!
Hoe bevalt de diafragmaring? Die is bij de Viltrox klikloos toch?

• PdeBie
@niels132 klopt, hij is klikloos.
Dat is wennen moet ik eerlijk zeggen.

Gelukkig is hij stroef genoeg (in positieve zin) dat je hem niet per ongeluk verdraaid. Dat kan natuurlijk nog veranderen naarmate ik hem meer gebruikt heb. Ik heb de lens tenslotte pas 1 dag :P

• niels132
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 13:23
@PdeBie Die klikloze diafragmaring houdt me nog een beetje tegen. Goed om te horen dat hij in ieder geval niet te licht is. Toch maar eens kijken of ik hem ergens in het echt kan proberen.

• PdeBie
@niels132 je mag de mijne gerust proberen, maar gezien “Corona” en het feit dat je dichterbij Kamera Express in Cappelle woont is dat wellicht de handigere keus :p

• spok9
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14-06 15:25

spok9

Groen...

Zijn hier mensen die last hebben van vastlopende camera’s? Mijn X-T1 loopt de laatste tijd steeds vaker vast bij het maken van een foto, alleen de batterij eruit werkt nog.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
@spok9 heb je de laatste firmware er op staan? Dat kan nog al eens helpen. En anders een reset naar fabrieksinstellingen.

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Ik meld me ook maar even in dit topic. Sinds gisteren in het bezit van een X-T200 met kitlens :D. Eerste camera, zondag even een wandeling in het plaatselijke park maken. Heb binnen wat foto's gemaakt maar merk dat ik eigenlijk best donker leef binnen :7

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:30
spok9 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:09:
Zijn hier mensen die last hebben van vastlopende camera’s? Mijn X-T1 loopt de laatste tijd steeds vaker vast bij het maken van een foto, alleen de batterij eruit werkt nog.
Probeer sowieso eens een andere sd kaart. Dit is vaak de reden van vastlopers

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 19:16
Farezz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:58:
Ik meld me ook maar even in dit topic. Sinds gisteren in het bezit van een X-T200 met kitlens :D. Eerste camera, zondag even een wandeling in het plaatselijke park maken. Heb binnen wat foto's gemaakt maar merk dat ik eigenlijk best donker leef binnen :7
Mooie aankoop om mee te beginnen! Gekocht met de black friday aanbieding denk ik?
Ik heb zelf ook de X-T200 voor erbij gekocht. Mijn vrouw wilde ook wel wat meer met fotografie gaan doen, maar ze vond mijn X-T3 wat groot en ik wilde er wel graag nog een kleine compacte body bij als back-up of als we wat minder mee willen slepen. De X-T200 was dus een mooie deal daarvoor :*)

En ik meld me als Fuji gebruiker hier ook maar eens. Al sinds ruim 2 jaar zeer tevreden Fuji gebruiker. Zal binnenkort ook eens wat foto’s delen in de daarvoor bestemde topics.

[Voor 10% gewijzigd door Erwin186 op 27-11-2020 21:05]

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Erwin186 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:04:
[...]

Mooie aankoop om mee te beginnen! Gekocht met de black friday aanbieding denk ik?
Ik heb zelf ook de X-T200 voor erbij gekocht. Mijn vrouw wilde ook wel wat meer met fotografie gaan doen, maar ze vond mijn X-T3 wat groot en ik wilde er wel graag nog een kleine compacte body bij als back-up of als we wat minder mee willen slepen. De X-T200 was dus een mooie deal daarvoor :*)
Inderdaad, begonnen met een beetje inlezen over de merken en van alles sinds begin oktober, en had deze al op t oog. Mooi gewacht tot de aanbieding, scheelde nog best wat.

• Erwin186
@Farezz Ja klopt, 150 euro goedkoper dan normaal! Het verbaasde me ook wel dat de X-T200 nu al behoorlijk goedkoper was, zo lang is hij nog niet op de markt.

• DRAFTER86
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06:53
Hier nog niemand die warm loopt voor de X-S10? Hoop winkels zeggen hem op voorraad te hebben, had wel verwacht hier al wat ervaringen tegen te komen. Of is het geen echte Fuji omdat ie geen shutter speed dial heeft 😎

• PdeBie
@DRAFTER86 ik heb het overwogen als upgrade van mijn X-T2, tot ik zag dat er maar 1 cardslot in zat. Dat is een no-go voor mij. Ik heb de tweede kaart altijd als backup

• DRAFTER86
PdeBie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:44:
@DRAFTER86 ik heb het overwogen als upgrade van mijn X-T2, tot ik zag dat er maar 1 cardslot in zat. Dat is een no-go voor mij. Ik heb de tweede kaart altijd als backup
Hm ja dat is voor mij niet zo'n punt. De IBIS, grip, draaibaar scherm, formaat en controls (hoeveel mensen gebruiken hier de shutter speed dial eigenlijk?) maken het voor mij de perfecte opvolger van mijn X-T20.
Nu alleen nog even kijken of ik het geduld op kan brengen om op een goede aanbieding te wachten, de cashback op de 55-200 is voor mij niet zo interessant (lens heb ik al).

• PdeBie
Ja ik gebruik dr shutter speed dial dus wel regelmatig, omdat ik op evenementen vaak met flits werk en zelf de instellingen onder controle wil houden :)

Dat is ook de reden dat ik twee kaartjes nodig heb. Ik moet een backup hebben voor als kaartje 1 faalt. Je kan dingen niet over doen.

• CAD_Allard
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 14-06 20:10
DRAFTER86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:56:
[...]

Hm ja dat is voor mij niet zo'n punt. De IBIS, grip, draaibaar scherm, formaat en controls (hoeveel mensen gebruiken hier de shutter speed dial eigenlijk?) maken het voor mij de perfecte opvolger van mijn X-T20.
Nu alleen nog even kijken of ik het geduld op kan brengen om op een goede aanbieding te wachten, de cashback op de 55-200 is voor mij niet zo interessant (lens heb ik al).
Wat mij betreft mag de compensatie dial er wel af, die gebruik ik nooit. Schiet altijd alles in manual, op scherpstellen na dan, dat varieert. Als ik lui ben gebruik ik nog auto-iso maar dat is het dan wel. Het fijne daaraan is dat je zonder de camera aan te hebben instellingen al "klaar" kan zetten en weet dat het goed staat. Alleen blind aanpassen is misschien niet helemaal top.

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:25
Interessant die Viltrox 56mm. Heb sinds kort een XT4, maar moet nog wat mooi glas hebben. Zat vooral naar de XF56 1.2 te kijken, maar twijfel of dat extra geld het wel waard is.

Al het Viltrox-glas ziet er wel mooi uit trouwens. 23/33/56/85, dan heb je een mooie set!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• PdeBie
Ik ga dit weekend op pad met de 56 1.4 van Viltrox, dus dan kan ik hem goed aan de tand voelen.

• Peter_Aragorn
PdeBie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:41:
Ik ga dit weekend op pad met de 56 1.4 van Viltrox, dus dan kan ik hem goed aan de tand voelen.
Tof!

Zie dat ze in de eigen store ook nog aantrekkelijker geprijsd zijn! Even kijken hoe dat zit met importeren...

• hcpl
  • Niet online
De XC 15-45mm f3.5-5.6 is wel echt mijn teleurstelling van 2020 geworden. Denk niet dat er nog iets aan zal kunnen tippen. Heb er gelukkig niet veel voor betaald icm de X-S10 (die wel bevalt) is 't maar 100 EUR extra en had sowieso nog 10% korting.

Lenzen zoals de XC 16-50mm f3.5-5.6 zijn gewoon lichter gebouwd maar verder wel goed. Oké ik mis dan de diafragmaring nog wel. Maar daar stopt 't.

Bij deze 15-45mm mis ik die ring ook maar blijkt de lens ook niet eens compact want als je de camera inschakelt gaat de lengte bijna x2. En de zoomring is een 3 standen schakelaar waarmee je naar links of naar rechts schakelt om digitaal uit of in te zoomen. Niet gewoon de focus ringen die ook maar een signaal naar de body sturen maar wel nog rondraaien en iets van referentie geven van de beweging die je maakt. Deze is echter letterlijk 3 standen. Een stap te ver voor mij.

En fuji deed niet mee aan black friday dit jaar!? Of toch niet in Belgie. Dat is ook een eerste keer. Vorige jaren was 't de cashback x2. Bij amazon zag ik iets passeren van de X-E3 voor 500 EUR, dat is de deal waar ik vorig jaar op ingegaan ben en die was sowieso al voor dat bedrag overal te vinden.

• Erwin186
@hcpl Kun je hem nog ruilen voor een andere kit? De X-S10 is er ook als kit met de 18-55 en 16-80. Dat zijn “normale” lenzen, dus dat zou dan beter moeten bevallen.

Zelf gister de X-T200 met 15-45 binnen gekregen, die zat wel in de black friday aanbieding. Die zal met name door mijn vrouw gebruikt worden en misschien door mezelf als back-up. Ik begrijp wel wat je bedoeld met de nadelen. Powerzoom vind ik ook verre van ideaal op een systeemcamera. Het is wel een heel licht en compact lensje (ingeschoven dan).

Ik ben overigens ook wel erg benieuwd wat je eerste indruk van de X-S10 is. Dat lijkt me een mooie camera, hoewel ik er m’n X-T3 niet voor weg zou doen. De IBIS en diepere grip lijken me ideaal, maar ik zou de dubbele kaartslots en de betere EVF van de X-T3 direct missen. Hopelijk komt Fuji nog een keer met een grote broer van de X-S10, dus een soort X-T4 maar dan met het ontwerp van de X-S10 qua body.

• PdeBie
@Erwin186 een X-H2 bedoel je? ;)

• Erwin186
@PdeBie Haha touché ;)
Ik ben wel benieuwd of die X-H2 er nog gaat komen. Die zou dan nog weer boven de X-T4 komen en dat wordt wel aardig prijzig dan vrees ik voor een APS-C camera. Die zal dan denk ik ook wel de traditie draaiknoppen hebben ipv de PASM knop die de X-S10 heeft.

• DRAFTER86
hcpl schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:31:
De XC 15-45mm f3.5-5.6 is wel echt mijn teleurstelling van 2020 geworden. Denk niet dat er nog iets aan zal kunnen tippen. Heb er gelukkig niet veel voor betaald icm de X-S10 (die wel bevalt) is 't maar 100 EUR extra en had sowieso nog 10% korting.

Lenzen zoals de XC 16-50mm f3.5-5.6 zijn gewoon lichter gebouwd maar verder wel goed. Oké ik mis dan de diafragmaring nog wel. Maar daar stopt 't.

Bij deze 15-45mm mis ik die ring ook maar blijkt de lens ook niet eens compact want als je de camera inschakelt gaat de lengte bijna x2. En de zoomring is een 3 standen schakelaar waarmee je naar links of naar rechts schakelt om digitaal uit of in te zoomen. Niet gewoon de focus ringen die ook maar een signaal naar de body sturen maar wel nog rondraaien en iets van referentie geven van de beweging die je maakt. Deze is echter letterlijk 3 standen. Een stap te ver voor mij.

En fuji deed niet mee aan black friday dit jaar!? Of toch niet in Belgie. Dat is ook een eerste keer. Vorige jaren was 't de cashback x2. Bij amazon zag ik iets passeren van de X-E3 voor 500 EUR, dat is de deal waar ik vorig jaar op ingegaan ben en die was sowieso al voor dat bedrag overal te vinden.
Hoe bevallen de controls van de S10? PASM is prima voor mij, maar zou leuk zijn als je de dials een beetje kan customisen. En ik zag in een filmpje ergens dat de kleurtemperatuur aanpassing via een belachelijke menu ging waar je de temperatuur in Kelvin cijfer voor cijfer moest indraaien?

• hcpl
  • Niet online
Ik gebruik em vooral voor video met de 16mm f2.8.

Voor foto in M zijn de wieltjes aan de greep kant zoals verwacht a la nikon /canon diafragma en sluiter met duim en wijsvinger. Met een R lens doet voorste wieltje niets.

Iso is een knop onder ontspanner naast Q knop. En de draaiknop aan de andere kant van de zoeker waar normaal iso staat is standaard de film simulatie. Die simulaties hebben ook meer tekst in menu zo te zien. Of meer kleur. In elk geval anders.

Bedoel je witbalans instelling? Dat steekt zo te zien in menu. Bij mij is dat auto iso gezien RAW.

Ik zal wat foto's er bij zetten hier.

De ibis, oude accu, greep en de sensor en het tilt scherm deden het voor mij. Voor video dus.

Voor foto gebruik ik vooral de x-h1 voor de greep en extra scherm. Om dan te vloeken op de ontspanner. Dan pak ik de x-t2 wel. Daar vloek ik nooit op.

Mijn ideale fuji is x-h1 body met x-t2 ontspanner en gfx sensor (maar wel uitgelezen aan X-series snelheid en video) en natuurlijk gfx panorama crop.

Ik had voor dat laatste een ios app geschreven maar de POC werd geweigerd in de app store wegens geen meerwaarde.

[Voor 18% gewijzigd door hcpl op 29-11-2020 16:19]

• hcpl
  • Niet online
Ah een eigen kelvin waarde kiezen is totaal anders. Dat is inderdaad wel iets vreemds. Je kan (bijna als de kalender instelling) de tienduizend-, duizend-, honderdtallen en tientallen instellen of met het duimwiel boven de handgreep per 10 verzetten... Maar echt enkel in stappen van 10!?

De wb shift waarvan ik eerder screenshot toonde is gelijk op de andere toestellen.

[Voor 46% gewijzigd door hcpl op 29-11-2020 18:05]

• hcpl
  • Niet online
Erwin186 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:08:
@hcpl Kun je hem nog ruilen voor een andere kit? De X-S10 is er ook als kit met de 18-55 en 16-80. Dat zijn “normale” lenzen, dus dat zou dan beter moeten bevallen.

Zelf gister de X-T200 met 15-45 binnen gekregen, die zat wel in de black friday aanbieding. Die zal met name door mijn vrouw gebruikt worden en misschien door mezelf als back-up. Ik begrijp wel wat je bedoeld met de nadelen. Powerzoom vind ik ook verre van ideaal op een systeemcamera. Het is wel een heel licht en compact lensje (ingeschoven dan).

Ik ben overigens ook wel erg benieuwd wat je eerste indruk van de X-S10 is. Dat lijkt me een mooie camera, hoewel ik er m’n X-T3 niet voor weg zou doen. De IBIS en diepere grip lijken me ideaal, maar ik zou de dubbele kaartslots en de betere EVF van de X-T3 direct missen. Hopelijk komt Fuji nog een keer met een grote broer van de X-S10, dus een soort X-T4 maar dan met het ontwerp van de X-S10 qua body.
Technisch gezien kan ik nog wisselen maar de andere lenzen heb ik al. Anders was het de body alleen geweest dus.

Ik gebruik het ding als vlog camera met de 16mm f2.8 is dat ideaal.

De grip is zeker leuk maar ik vrees dat ze te klein is met dikkere lenzen zoals de 10-24mm, 56mm, 16mm 1.4 of 16-55 2.8 enz. Plus dat dergelijke zware lenzen bij de x-e3 bijvoorbeeld krakende plastiek geluidjes maakt. Niet echt breekt maar wel speling en gewoon geen goed gevoel. Is dus betere match met de xc zooms en de f2 compact reeks.

De zoeker ga je zeker spijt van hebben als je eender welke van het x-t2 tot -t4 rijtje hebt. Je ziet gewoon een pak minder. Zelfde verhaal voor de x-e en x-t20 reeks enz natuurlijk.

• CAD_Allard
DRAFTER86 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:50:
[...]

Hoe bevallen de controls van de S10? PASM is prima voor mij, maar zou leuk zijn als je de dials een beetje kan customisen. En ik zag in een filmpje ergens dat de kleurtemperatuur aanpassing via een belachelijke menu ging waar je de temperatuur in Kelvin cijfer voor cijfer moest indraaien?
Waarschijnlijk een optie net zoals bij alle andere fuji modellen, naast de auto/custom/bewolkt/etc.

Kelvin instellen kan leuk zijn als je creatief wil zijn. Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt voor wat eenvoudig astro-fotografie. Volgens mij zet je de waarde van de witbalans er gewoon mee vast dus handig als het niet of slecht te meten is bijvoorbeeld.

• hcpl
  • Niet online
Ja de presets zijn aanwezig zoals zonnig, bewolkt, TL licht, gloeilampen, ... Maar het kiezen van een specifiek Kelvin waarde gaat bij de andere fuji modellen adhv een lijst met zinnige waarden (10.000K, 9100K, 8300K, ...) terwijl je bij de X-S10 dus elk getal afzonderlijk goed moet zetten. Niet echt gebruiksvriendelijk. Waarom dit afwijkt? Geen idee?

• PdeBie
@Peter_Aragorn nou, dit weekend de Viltrox aan de tand gevoeld. Lens getest in AF-S en AF-C op een X-T2.

Opgesomd:
  • AF-S - stilstaand object: snap-on focus. Geen twijfel. Gewoon point-focus-shoot
  • AF-S - rustig bewegend object: snap-on focus.
  • AF-C - stilstaand object: moeite met focussen. Zoekt soms lange tijd voordat hij de focus heeft gevonden. Vond dit wel wat opmerkelijk, maar op zich is AF-C natuurlijk ook niet voor stilstaande objecten bedoeld.
  • AF-C - rustig bewegend object: Snelle focus. Niet altijd in een keer, maar 90% van de tijd wel.
  • AF-C - snel naar mij toe bewegend object (dochter die op mij af rent): Initiele focus niet altijd direct goed, maar zodra de lens focus te pakken heeft laat hij niet meer los.
Kanttekening bij deze opsomming. Dit is op een X-T2 body waarbij ik eerlijk gezegd niet weet hoe ik de custom AF settings ingesteld had staan gedurende de foto's. Later heb ik wat zitten spelen met de AF custom settings, maar toen had ik helaas niet meer de tijd om alle tests nog een keer te doen.

• Erwin186
hcpl schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:11:
[...]

Technisch gezien kan ik nog wisselen maar de andere lenzen heb ik al. Anders was het de body alleen geweest dus.

Ik gebruik het ding als vlog camera met de 16mm f2.8 is dat ideaal.

De grip is zeker leuk maar ik vrees dat ze te klein is met dikkere lenzen zoals de 10-24mm, 56mm, 16mm 1.4 of 16-55 2.8 enz. Plus dat dergelijke zware lenzen bij de x-e3 bijvoorbeeld krakende plastiek geluidjes maakt. Niet echt breekt maar wel speling en gewoon geen goed gevoel. Is dus betere match met de xc zooms en de f2 compact reeks.

De zoeker ga je zeker spijt van hebben als je eender welke van het x-t2 tot -t4 rijtje hebt. Je ziet gewoon een pak minder. Zelfde verhaal voor de x-e en x-t20 reeks enz natuurlijk.
Dat van die grip heb ik inderdaad ook ergens anders al gelezen. Dat er voor je vingers te weinig ruimte overblijft met een wat dikkere lens. Dat is inderdaad wel echt om rekening mee te houden bij die camera.

Afgelopen weekend kwam de X-T200 die mijn vrouw gaat gebruiken binnen, volgens mij heeft die dezelfde EVF als de X-S10. Die is inderdaad wel echt een partij minder dan die in de X-T2 tot X-T4 zit. De X-T200 vond ik prettiger werken via het LCD scherm, terwijl ik normaal gesproken bijna altijd door de zoeker kijk.

• Erwin186
PdeBie schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:50:
@Peter_Aragorn nou, dit weekend de Viltrox aan de tand gevoeld. Lens getest in AF-S en AF-C op een X-T2.

Opgesomd:
  • AF-S - stilstaand object: snap-on focus. Geen twijfel. Gewoon point-focus-shoot
  • AF-C - stilstaand object: moeite met focussen. Zoekt soms lange tijd voordat hij de focus heeft gevonden. Vond dit wel wat opmerkelijk, maar op zich is AF-C natuurlijk ook niet voor stilstaande objecten bedoeld.
  • AF-C - rustig bewegend object: Snelle focus. Niet altijd in een keer, maar 90% van de tijd wel.
  • AF-C - snel naar mij toe bewegend object (dochter die op mij af rent): Initiele focus niet altijd direct goed, maar zodra de lens focus te pakken heeft laat hij niet meer los.
Kanttekening bij deze opsomming. Dit is op een X-T2 body waarbij ik eerlijk gezegd niet weet hoe ik de custom AF settings ingesteld had staan gedurende de foto's. Later heb ik wat zitten spelen met de AF custom settings, maar toen had ik helaas niet meer de tijd om alle tests nog een keer te doen.
Dat klinkt wel als een prima alternatief voor de XF 56mm. Dat is volgens mij ook niet de meest snelle qua AF, maar de Viltrox is wel een klap goedkoper.

• PdeBie
@Erwin186 kleine nuancering nog wel. Bij veel tegenlicht had hij soms wel wat moeite met focussen. En ik heb natuurlijk geen 1 op 1 vergelijking met de 56 1.2 van Fujifilm. Die heb ik wel eens gehuurd en ook daar had ik soms wel, soms geen focus in 1x, dus mja....... Denk wel dat de Viltrox beter is qua AF.

Enige waar de Viltrox minder goed in is, is in CA (Chromattic Abberation). De paarse randjes bij hoge contrasten. Dit krijg ik met Capture One niet altijd volledig weg. Dat lijkt tevens ook deels aan Capture One te liggen, zo ook te horen in dit filmpje:

YouTube: Capture One Quick Tip: Purple Fringing

• Peter_Aragorn
PdeBie schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:50:

Opgesomd:
Dat klinkt wel goed moet ik zeggen. Hier gaat hij dan op een XT4 gebruikt worden overigens, maar zal ook geen enorm verschil zijn.

Wat vind je van het plaatje? Toevallig ook de Fuji-variant ook kunnen gebruiken?

• hcpl
  • Niet online
Zitten wel meer vreemde dingen in de x-s10 merk ik. Vooral dan voor wie niet automatisch werkt.

Bijvoorbeeld foto met M stand en dan kan ik belichting instellen maar kies ik auto iso dan heb ik belichtingscorrectid nodig... Geen idee waar ik die kan instellen.

Edit: gevonden, je moet eerst in de custom settings de fn knop die normaal je film simulatie heeft verzetten naar +/-... Je moet 't maar weten.

Of ibis op shoot only instellen. Ook nog niet gevonden.

Edit2: die gevonden op pagina 3 van het shoot menu maar dat ontbreekt als je psam knop op video staat.

Edit3: ik gebruik al die fn knoppen en menu opties zelden op m'n andere fuji bodies. Voor mij is het hebben van die fysieke knoppen net een grote troef. Maar goed voor snapshots (in auto) en vloggen blijf ik de x-s10 wel aanraden.

[Voor 53% gewijzigd door hcpl op 30-11-2020 18:52]

• PdeBie
Ja hij maakt prima plaatjes. Contrast en dergelijke is fraai en ook de kleuren zijn prima.
Peter_Aragorn schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:55:
[...]
Toevallig ook de Fuji-variant ook kunnen gebruiken?
PdeBie schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:53:
... En ik heb natuurlijk geen 1 op 1 vergelijking met de 56 1.2 van Fujifilm. Die heb ik wel eens gehuurd en ook daar had ik soms wel, soms geen focus in 1x, dus mja....... Denk wel dat de Viltrox beter is qua AF.
--------------------

Ook nog even een "lab test" ahum gedaan thuis, om de CA te laten zien. Merkte dat in deze lab test de CA een stuk minder heftig was dan ik op andere foto's die ik genomen heb zag, dus ik ontkracht daar lekker mijn eigen woorden mee :+
Gelukkig heb ik ook bewijsmateriaal van wat ik eerder bedoelde.

Hier een foto van de mijn 16mm f/1.4 tegen een "donkere" achtergrond:

En hier dezelfde foto, maar tegen een witte achtergrond:

En hier de lens gecentreerd (wilde kijken of het uit het midden wellicht sterker is dan in het midden van de lens):

Je ziet duidelijk bij de witte achtergrond rondom de lens een groenige rand en rondom de cijfers/letters op de lens de paarse gloed. Dat is Chromatic Abberation en ontstaat door het hoge contrast tussen donker en licht. De hoeveelheid op deze foto echter mee en is prima in nabewerking te herstellen, waar ik dus eerder op doelde dat ik mijn eigen eerdere woorden mee onderuit haal.

Echter, bij een random "ik schiet gewoon even wat foto's met m'n nieuwe lens"-foto (wie doet dat niet??), zag ik dit:

Duidelijk is dat als het contrast nog hoger is, door bijvoorbeeld het zonlicht in de laatste foto, de CA zo enorm is, dat het niet meer te herstellen is in bijvoorbeeld Capture One.

Ook op deze foto (afgelopen weekend genomen in Woerden, tijdens weekendje weg) is de CA zo erg, dat ik deze niet hersteld kreeg (zie: de paarse gloed rondom de takken en de witte raamkozijnen)

Dit is natuurlijk wel een extreem geval van donkere takken vs een heldere lucht, maar CA is dus wel degelijk een issue bij deze lens en daar zal je rekening mee moeten houden.

Overigens mijn labtest setup :+

[Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 02-12-2020 09:32]

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:11
Denk eraan mijn 23/1.4 te verkopen en de 16/2.8 te kopen. Heb al een 35/2 ook en meer nood aan bredere lens. Goede keuze?

• PdeBie
Persoonlijk zou ik de 23 nooit weg doen. Dat is echt een top lens! De 16 2.8 ken ik verder niet. Ik heb de 16 1.4 en dat is echt een dijk van een lens.

• hcpl
  • Niet online
Ik zou ook de 23mm f1.4 nooit weg doen om eerlijk te zijn. Veel te handige en veelzijdige lens. Hooguit vervangen door een 23mm f2 al weet ik niet of je dat er 2dehands wel uit haalt.

De 16mm f2.8 gebruik ik vooral voor video. Voor foto is dat me al te breed. De 16mm f1.4 is ook een pareltje trouwens. Voordeel van beide 16mm lenzen is dat je behoorlijk dicht op je onderwerp kunt fotograferen. Voor portretten geen nut want dat vervormt alles. Maar voor details wel leuk. Zoals bij de meeste compact vs ultrafast prime vergelijking is de f1.4 net iets scherper maar wel ouder AF systeem.

Als ik breed wil fotograferen is dat vaak landschap (architectuur, natuur, ...) en dan is de 10-24mm f4 veel handiger dan eender welke 16mm of prime. Op 16mm heb ik zelden een grote lensopening nodig. En dan heeft de 10-24mm als grote voordeel het zoombereik want bij landschappen kun je ook niet altijd evenveel achteruit om alles er op te krijgen (of vooruit).

Heb je de 18mm f2 overwogen? Mijn 18mm f2 durf ik al eens gebruiken voor portretten met veel omgeving vol open binnenshuis. Al heb je natuurlijk niet gezegd waar je de lens voor wilt gebruiken. Let er met die 18mm wel op dat dit ding totaal niet geschikt is voor video wegens een veel te luide AF. Er zijn op internet nogal wat verhalen over dat deze 18mm niet echt scherp zou zijn maar daar heeft mijn exemplaar geen last van. Ze zijn op amazon en ebay als nieuw wel betaalbaar te vinden. Want ik geloof dat de advies prijs van deze 18mm wel wat veel is (voor zo'n oud AF systeem dan).

De 14mm f2.8 is een beetje vergelijkbaar verhaal wat AF betreft trouwens. Is wel stiller dan de 18mm maar evengoed niet van de snelste en niet van het type wat op de (nieuwe) compact primes zit. Die lens heb ik zelf niet in bezit dus dat is dan ook gebaseerd op video die ik bekijk waar ze die testen. Ze slagen er dan blijkbaar wel in dat ding goed aan de praat te krijgen met video door een tragere AF instelling.

• PdeBie
@lapino mocht je de 23 alsnog weg willen doen, hoor ik het graag natuurlijk :P

• Ricktachtig
Iemand hier ervaring met de 16-55 f2.8 zoom? Ik zit al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van deze lens voor reis doeleinden. Ik heb zelf de Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8 - f4, Viltrox 56mm f1.4 & Samyang 12mm f2.0.

Ik gebruik de 35mm f1.4 verreweg het meeste. Deze is vooral in minder lichtsterke omgevingen verreweg beter dan de 18-55 zoom. Maar voor reizen en diverse hikes in de natuur vind ik het wisselen van lenzen niet aan te raden en 35mm alleen vind ik te beperkt. In de National Parks in Amerika is het uitermate stoffig en lenzen switchen zie ik dan niet zitten. En ik reis met vriendin en/of familie die niet elke keer zitten te wachten op het wisselen van lenzen.

Om deze reden overweeg ik de 16-55 aan te schaffen. Echter als ik het totaalgewicht van XT4 + 16-55 of op Camersize het formaat van de kit bekijk twijfel ik of ik dit wel moet willen. De reden om voor aps-c te gaan is voor mij het gewicht en de compacte vorm.

Ook vind ik 16mm op een aps-c voor landschappen vaak niet wijd genoeg en ben ik benieuwd of de f2.8 lichtsterk genoeg is zonder tripod in low light situaties.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

• hcpl
  • Niet online
@Ricktachtig Ja die 16-55mm f2.8 zoom heb ik. Dat is een dure lens maar dat is echt wel de enige zoomlens die ik heb waarvan ik niet kan zien of ik het nu met een prime of een zoom gemaakt heb. In niets vergelijkbaar met de 18-55mm kitlens. Op scherpte, contrast enz echt niets op aan te merken.

Ik gebruik meestal primes. Maar als ik eens iets ga fotograferen waarvan ik totaal niet weet wat ik van prime moet kiezen dan gaat die 16-55mm er op. En daar heb ik nog nooit spijt van gehad.

De enige nadelen die ik kan bedenken zijn gewicht en grootte en filtermaat. Maar goed eens je je filters in bv 77mm of zo hebt en dan een verloop ringetje dan is dat ook opgelost. Omwille van dat formaat zou ik deze niet aanbevelen op de kleinere X-T20 bodies of de X-E camera's. Dat komt niet goed.

Ik gebruik heel vaak de compact primes, die recentere f2 lenzen. Als je dan zo'n grote zoom op de camera zet dan merk je wel dat er iets aan je nek hangt plots. In mijn geval zo goed als altijd icm de X-H1 eerder dan de X-t2 omwille van de grotere greep. Nooit (meer) op de kleinere bodies. Op een X-T4 zou dat ook goed moeten komen.

Je moet dit type lenzen echt vergelijken met bv de Nikon 24-70mm f2.8. Dat is ook een dure lens maar je kan er eigenlijk echt alles mee. En volgens mij behouden die hun waarde ook wel beter dan andere lenzen (al kan ik dat niet direct uit ervaring bevestigen).

De 10-24mm heb ik eens verkocht aan de prijs dat ik em zelf nieuw gekocht had en uiteindelijk paar maand later opnieuw aangekocht omdat ik em toch miste. Sindsdien probeer ik geen lenzen meer weg te doen.

Voor je reisfotografie zou je ook een 2de kleinere body kunnen overwegen trouwens zodat je met 2 primes op stap bent. Dat is wat ik min of meer doe (al is de andere dan wel een GFX).

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:11
psst... 90mm f2 in de aanbieding bij cool blue. €699 na cashback.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• hcpl
  • Niet online
@LA-384 is het niet 899 - 100 dus 799 EUR wat op de website staat al met de cashback vanaf? Sommige shops laten de voor cashback prijs pas bij afrekenen zien.

• CAD_Allard
Lijkt er niet op, als je 'm in je winkelwagen gooit is het €799,- nu. Scheelt dus €200,- t.o.v. de normale prijs zo.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:11
@hcpl Dat is onwaarschijnlijk, aangezien de andere lenzen met cashback ook gewoon voor de normale prijs op de website staan. Het is dus echt €200,- korting en daarna zelf nog €100,- terug te vorderen van Fuji.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• hcpl
  • Niet online
Straffe prijs dan. Op coolblue.BE staat hij voor 999 EUR en elders binnen BE is 't alsnog 899 (en dan nog 100 EUR cashback van Fuji).

• Ricktachtig
hcpl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:16:
@Ricktachtig De enige nadelen die ik kan bedenken zijn gewicht en grootte en filtermaat. Maar goed eens je je filters in bv 77mm of zo hebt en dan een verloop ringetje dan is dat ook opgelost. Omwille van dat formaat zou ik deze niet aanbevelen op de kleinere X-T20 bodies of de X-E camera's. Dat komt niet goed.

Voor je reisfotografie zou je ook een 2de kleinere body kunnen overwegen trouwens zodat je met 2 primes op stap bent. Dat is wat ik min of meer doe (al is de andere dan wel een GFX).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het formaat & gewicht zijn met name ook de punten waar ik mijn bedenkingen bij heb. De prijs van +/- 950 euro vind ik niet het probleem voor een lens dat uitstekende kwaliteit biedt. Maar het gewicht van bijna 1.3 kg (X-T4 + 16-55) staat mij wat tegen.

De Fuji 35mm f1.4 is 187 gram en de Viltrox 56 f1.4 290 gram. Gooi daar een 23mm f2.0 van 180 gram en je komt op een totaal van 657 gram. Hetzelfde gewicht als de 16-55, maar dan aardig wat lichtsterker.

De enige reden om de Fuji 16-55 dus te kopen zou het gemak van niet wisselen van lenzen zijn. Vandaar dat ik erg benieuwd ben of mensen het inleveren van lichtsterkte en het constant dragen van een zware lens het waard vinden om het gemak van niet wisselen er voor terug te krijgen.

En uiteraard ook de 16mm focal length. Maar zoals gezegd vind ik die vaak niet wijd genoeg voor wat ik wil schieten als het om landschappen gaat. Verder is 16mm niet een focal length wat ik heel vaak gebruik.

[Voor 7% gewijzigd door Ricktachtig op 02-12-2020 11:51]

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
Ik vind de 16-55 fantastisch voor op reis.
Ik gebruik hem met backpacken vaak en heb dan alleen de 16-55 en laowa 9mm zero-d mee.

De foto kwaliteit is uitstekend. Zo goed dat iedere prime die ik tegen kom eigenlijk wel laat liggen omdat het geen meerwaarde bied.

Maar. Hij is wel zwaar. Zonder twijfel. Het dragen zelf en het comfort is daar het probleem niet. Meer het cumulatieve gewicht wat ik bij draag op zo’n vakantie. Wellicht doe ik om die reden toch ooit een downgrade. Puur voor het ultralight backpacken.

Ik draag hem met een peak design backpack strap. Hij is dan klaar om gebruikt te worden en je hebt niks zwaars om je nek of constant in je handen.

Gebruikt icm x-t10

• Ricktachtig
Heilige Kaas schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:30:
Ik vind de 16-55 fantastisch voor op reis.
Ik gebruik hem met backpacken vaak en heb dan alleen de 16-55 en laowa 9mm zero-d mee.

De foto kwaliteit is uitstekend. Zo goed dat iedere prime die ik tegen kom eigenlijk wel laat liggen omdat het geen meerwaarde bied.

Maar. Hij is wel zwaar. Zonder twijfel. Het dragen zelf en het comfort is daar het probleem niet. Meer het cumulatieve gewicht wat ik bij draag op zo’n vakantie. Wellicht doe ik om die reden toch ooit een downgrade. Puur voor het ultralight backpacken.

Ik draag hem met een peak design backpack strap. Hij is dan klaar om gebruikt te worden en je hebt niks zwaars om je nek of constant in je handen.

Gebruikt icm x-t10
Bedankt voor het delen. Het gewicht blijft dus een dingetje.

Ik las net de frontpage, en wat zou het toch fijn zijn als Tamron lenzen zou maken voor Fuji X mount.

nieuws: Tamron 17-70mm f/2.8-objectief voor APS-C-camera's van Sony kost 850 ...

25.5mm - 105mm eq focal length zoom, een constante f2.8 inclusief stabilisatie, 525 gram en een adviesprijs van 850 euro. Sony boft echt met Tamron,

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:09

onsgeluk

Beroepsprutser

Ricktachtig schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:01:
Iemand hier ervaring met de 16-55 f2.8 zoom? Ik zit al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van deze lens voor reis doeleinden. Ik heb zelf de Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8 - f4, Viltrox 56mm f1.4 & Samyang 12mm f2.0.

Ik gebruik de 35mm f1.4 verreweg het meeste. Deze is vooral in minder lichtsterke omgevingen verreweg beter dan de 18-55 zoom. Maar voor reizen en diverse hikes in de natuur vind ik het wisselen van lenzen niet aan te raden en 35mm alleen vind ik te beperkt. In de National Parks in Amerika is het uitermate stoffig en lenzen switchen zie ik dan niet zitten. En ik reis met vriendin en/of familie die niet elke keer zitten te wachten op het wisselen van lenzen.

Om deze reden overweeg ik de 16-55 aan te schaffen. Echter als ik het totaalgewicht van XT4 + 16-55 of op Camersize het formaat van de kit bekijk twijfel ik of ik dit wel moet willen. De reden om voor aps-c te gaan is voor mij het gewicht en de compacte vorm.

Ook vind ik 16mm op een aps-c voor landschappen vaak niet wijd genoeg en ben ik benieuwd of de f2.8 lichtsterk genoeg is zonder tripod in low light situaties.

Ik schaar me achter de andere reacties. Dijk van een lens maar ook ijzersterk in hufterige weersomstandigheden.
Wat ik eerder ergens las, dezelfde vraag, is dat je vanwege het gewicht beter de 18-55 kan kiezen. Als reden werd gegeven dat je de iq van de 16-55 eigenlijk zelden mist voor reisfotografie. Ja hij is beter, maar is die zoveel beter tov de 18-55 om het gewicht/formaat voor lief te nemen? Het gaat niet om portretfotografie, dus kon me wel in dit argument vinden.

iR Profiel

• Dacide
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik heb ook zowel de 16-55 als de 18-55.
De 16-55 is (uiteraard) absoluut de betere van deze twee. Maar ik blijf er ook bij dat de 18-55 underrated is.
en ik ben ook van mening dat de 16-55 net iets te hoog geprijsd is. Maar goed, het is en blijft een subliem objectief (en WR).

En groot/zwaar.... Nee kan ik absoluut niet zeggen. Het probleem is eerder dat de balans beetje zoek is (in vergelijking met mijn X-T3 body).
Ik heb thuis nog een Canon 6D full frame met de 24-70 f2.8, en die combi is veel groter en veel zwaarder. Maar bij de fuij valt het iets meer op vanwege de compacte body.

Ik zou in ieder geval absoluut zo'n grip erbij kopen. Doet veel goeds bij deze combi.
( https://fujifilm-x.com/nl-nl/products/accessories/mhg-xt3/ )

Als ik bv city trips doe, dan zit de 18-55 primair op mijn xt3. En in mijn rugzak zit nog de 14mm en de 23mm f2. De 16-55 laat ik meestal thuis, of ligt standby in het vakantiehuisje.

[Voor 11% gewijzigd door Dacide op 03-12-2020 16:04]

• Ultra
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Huh? Ik vind mijn X-T30 met grip te klein vaak, en droom wel eens over een X-T3/4 ernaast, maar zelfs die zijn niet groot genoeg? :D

• hcpl
  • Niet online
Ja goed punt, de X-T1, 2, 3 en 4 en zeker de 10, 20... zijn allemaal te klein voor de 16-55mm f2.8. Ik gebruik em heel soms op de X-T2 maar veel liever op de X-H1 om die reden.

• PdeBie
Ik heb de 16-55 een keer gehuurd om een evenement te fotograferen, waarbij een zoom praktischer was dan een prime.

Op mijn X-T2 werd de camera heel erg front heavy en dat werd gedurende de dag wel wat irritant. Sowieso vond ik hem vrij zwaar, maar was destijds alleen de 23 f2 en 50 f2 gewend :+

Verder echt uitstekende lens, maar als je hem de hele dag in de hand gaat dragen en het vaste diafragma over de gehele zoomlengte is niet persé nodig, zou ik de 18-55 nemen.

• Ricktachtig
Dacide schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:02:
Als ik bv city trips doe, dan zit de 18-55 primair op mijn xt3. En in mijn rugzak zit nog de 14mm en de 23mm f2. De 16-55 laat ik meestal thuis, of ligt standby in het vakantiehuisje.
Ik zoek juist een lens om te reizen. Gezien alle reacties hier en ook dit antwoord sterkt mij in de gedachte dat deze lens gewoon niet voor mij is voor op reis.

Ik zal dan toch eerst voor de primes gaan. Misschien een 23mm f2 erbij.

• Niet online
Ricktachtig schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:01:

Kopen! Battery grip onder je camera en je hebt de perfecte reis set. Mijn reis set loopt van 8mm tot 140mm in de 2.8 lijn. Dus 3 lenzen. Kwaliteit is super. Als je vergelijkbare lenzen draagt van het kleinbeeld formaat is dit echt compact. Ik heb zelfs al mijn primes op de 35f2 na, verkocht omdat de zoomers te goed zijn. Voor mijn studio werk heb ik de 50f1 en de 90f2 omdat die van kwaliteit zo goed zijn daar kunnen de 2.8 zoomlenzen dan weer niet tegen op. En voor landschappen wil je niet onder de 2.8 gaan eerder hoger omdat het beeld en scherptediepte dan beter wordt.

En ik zal wel een zeikerd zijn maar ik vind al dat f1.x spul helemaal niet geschikt voor low light wegens geen scherpte diepte. En overdag heb je er weer geen reet aan omdat je het diafragma weer moet dicht draaien. Kan je beter de 2.0 primes overwegen. Zijn vaak scherper met snellere en stillere motoren en allemaal WR tegen een hele goede prijs.
Op mijn site genoeg voorbeelden die met fuji gemaakt zijn.

• TAA
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:45

TAA

Liever IRC

Als ik de 16-55 op m'n X-T3 (met batterygrip) zet ben ik altijd blij dat ie ff niet zo zwaar is als met de 100-400 waar ik rustig een hele dag mee rondloop (zonder pod of statief want dat vind ik echt onhandig). Alles is relatief ;)

• Niet online
@TAA dagje in de studio met de 50f1 (845 gram) dan is ook alles vederlicht daarna!

• Ricktachtig
Mowikan schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:04:
[...]

Kopen! Battery grip onder je camera en je hebt de perfecte reis set. Mijn reis set loopt van 8mm tot 140mm in de 2.8 lijn. Dus 3 lenzen. Kwaliteit is super. Als je vergelijkbare lenzen draagt van het kleinbeeld formaat is dit echt compact. Ik heb zelfs al mijn primes op de 35f2 na, verkocht omdat de zoomers te goed zijn. Voor mijn studio werk heb ik de 50f1 en de 90f2 omdat die van kwaliteit zo goed zijn daar kunnen de 2.8 zoomlenzen dan weer niet tegen op. En voor landschappen wil je niet onder de 2.8 gaan eerder hoger omdat het beeld en scherptediepte dan beter wordt.

En ik zal wel een zeikerd zijn maar ik vind al dat f1.x spul helemaal niet geschikt voor low light wegens geen scherpte diepte. En overdag heb je er weer geen reet aan omdat je het diafragma weer moet dicht draaien. Kan je beter de 2.0 primes overwegen. Zijn vaak scherper met snellere en stillere motoren en allemaal WR tegen een hele goede prijs.
Op mijn site genoeg voorbeelden die met fuji gemaakt zijn.
Bedankt voor het antwoord. Uiteraard zijn de red badge zooms prachtige lenzen. Maar wanneer ik op reis ga en een hike in een national park maak waar ik 6 uur hellingen op en af loop en gemiddeld 25 kilometer afleg op een dag vind ik een totaalgewicht van 3.2 kilo (8-16, 16-55, 50-140 en camera) nog exclusief de battery grip, rugzak, eten en drinken etc toch aardig veel. Neemt niet weg dat ze van uitstekende kwaliteit zijn verder.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ricktachtig schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:44:
[...]Maar wanneer ik op reis ga en een hike in een national park maak waar ik 6 uur hellingen op en af loop en gemiddeld 25 kilometer afleg op een dag vind ik een totaalgewicht van whatever...
Das een hele goede reden om de kitlens te kiezen over de 16-55. Ik heb de 16-55, maar weet als geen ander wat het is om te hiken met een ‘iets’ te zware daypack en zou gesteld voor een dergelijke keuze absoluut een lichtere lens aanschaffen.

iR Profiel

• Niet online
@Ricktachtig Het blijft lastig wat je moet kiezen. Je wil eigenlijk het Zwitserse zakmes onder de lenzen dus kwaliteit en ook nog licht qua gewicht. Als ik zelf zulke belangrijke tochten "once in a life time" zou maken Dan zou nog steeds mijn 16-55 keuze zijn en dan wat minder lenzen meenemen.

• Thomas H
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12-06 08:03
Blijft zeker persoonlijk. Ik ben zelf nog steeds onder de indruk van de 18-55 2.8-4.0. Een kitlens die echt niet te vergelijken is met de kitlenzen die ik gebruikelijk was, van de DSLR's van Nikon en Canon. Zowel optisch als het materiaalgebruik staat wat mij betreft op een hoog niveau.

Is de 18-55 nou echt zoveel slechter dan de 16-55? Zeker bij gebruik in de open natuur?

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Thomas H schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:39:Is de 18-55 nou echt zoveel slechter dan de 16-55? Zeker bij gebruik in de open natuur?
Nee, maar het kan zijn dat de vraagsteller zijn/haar geplande aankoop wilt rechtvaardigen en hier bevestiging zoekt ;)

iR Profiel

• Ricktachtig
onsgeluk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:10:
[...]

Nee, maar het kan zijn dat de vraagsteller zijn/haar geplande aankoop wilt rechtvaardigen en hier bevestiging zoekt ;)
Dit is zeker niet het geval. Wat ik schreef. In schemerig tot zonsondergang situaties komt de 18-55 te kort. Bij 23mm zit je al op f3.6 ipv de f2.8 op 18mm wat bij mij meteen de iso op minimaal 6400 doet komen en zonder statief schieten eigenlijk al lastig aan het worden is. En dan heb ik het nog niet over het schieten op 55mm in schemerige omstandigheden.

De reden dat ik dus de 16-55 overweeg is niet omdat ik deze lens graag wil hebben. Zoals jullie hebben kunnen lezen zelfs liever niet vanwege het gewicht. Maar de lens kwam op mijn radar vanwege de constante f2.8, wr, en dus het niet hoeven te wisselen van lenzen elke keer. De reden dat ik niet graag van lenzen wissel is omdat op reis tijdens hikes vaak in stoffige situaties kom en dan even de lenzen wisselen vind ik niet het meest fijne idee.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik gebruikte de laatste tijd vrijwel alleen nog maar de X-H1 met 16-55. Omvang en gewicht vind ik te doen, de kwaliteit is prima. Mijn X-Pro2 en de hele lenzenriedel lagen er wat zielig bij, dus nu richt ik me daar bewust weer wat op, maar het pakken van die andere combinatie was zo gemakkelijk... (maar lang niet voor alles “de beste”)

[Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 04-12-2020 14:32]

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ricktachtig schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:26:
[...]

Dit is zeker niet het geval. Wat ik schreef. In schemerig tot zonsondergang situaties komt de 18-55 te kort. Bij 23mm zit je al op f3.6 ipv de f2.8 op 18mm wat bij mij meteen de iso op minimaal 6400 doet komen en zonder statief schieten eigenlijk al lastig aan het worden is. En dan heb ik het nog niet over het schieten op 55mm in schemerige omstandigheden.

De reden dat ik dus de 16-55 overweeg is niet omdat ik deze lens graag wil hebben. Zoals jullie hebben kunnen lezen zelfs liever niet vanwege het gewicht. Maar de lens kwam op mijn radar vanwege de constante f2.8, wr, en dus het niet hoeven te wisselen van lenzen elke keer. De reden dat ik niet graag van lenzen wissel is omdat op reis tijdens hikes vaak in stoffige situaties kom en dan even de lenzen wisselen vind ik niet het meest fijne idee.
Ik had er bewust een smiley bijgezet, geenszins van plan om iemand tegen het (zere) been te schoppen. Ik snap je argument van het diafragma, maar het gewicht blijft. Ik zeul met een xh1 en afwisselend de 16-55 of de 50-140. Het is gewoon zwaar op langere trips.
Lang verhaal kort, dit zal altijd een kwestie van consessies blijven. Je zou hooguit dan kunnen overwegen om bv een 16mm F2 te nemen (of een 3rd party 12mm) en je telefoon voor zaken waar je wat dichter op wilt zitten. Dan heb je en het voordeel van gewicht en lichtsterkte.

Als je perse dezelfde iq en lichtsterkte over de hele range wilt, kan je natuurlijk ook compenseren door al het andere in je rugzak/daypack extreem lichtgewicht uit te voeren. Vroeger een groot gedeelte van mn kookgerei bv in titanium. Ik heb destijds nogal wat salaris naar Bever gebracht ;w

iR Profiel

• hcpl
  • Niet online
Oh nee! Ik ontdekt net iets heel vervelends... Om de X-S10 raw bestanden te kunnen uitlezen heb ik Lightroom Classic 10 nodig. Maar daarvoor heb ik Mac OS Mojave nodig en m'n edit Mac Pro 2009 model gaat maar tot High Sierra...

Zelfde verhaal met de nieuwe Lightroom natuurlijk. Ik heb wel andere computers maar die hebben geen gemakkelijk uitwisselbare storage dus die gebruik ik hier niet voor :'(.

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:21

Quakie

quakelen

@hcpl Er zijn diverse filmpjes te vinden wat je moet doen om toch Mojave te draaien?

Ik teken nergens meer voor

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
@hcpl kan je Adobe DNG converter niet gebruiken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• hcpl
  • Niet online
Merci beiden voor de tips. Ga ik alletwee eens bekijken.
edit:
Optie 1 : Mojave gaat 't niet worden wegens geen support voor Metal voor mijn GPU. En een nieuwe kopen zal ongeveer evenveel kosten als een mac mini. https://www.imore.com/how...ts-macos-mojave-dark-mode

Optie 2 : als ik de download pagina op zoek van dng converter kom ik altijd bij Photoshop terecht. Die heb ik wel maar ook daarvan niet de laatste versie om dezelfde reden. https://helpx.adobe.com/b...ml#DNGConverterdownloaden . Ook als ik 't apart binnenhaal krijg ik die meldingen bij install.

Optie 3 : geen foto's meer maken met de X-S10 :-).

[Voor 87% gewijzigd door hcpl op 05-12-2020 10:25]

• Ricktachtig
onsgeluk schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:56:
[...]

Ik had er bewust een smiley bijgezet, geenszins van plan om iemand tegen het (zere) been te schoppen. Ik snap je argument van het diafragma, maar het gewicht blijft. Ik zeul met een xh1 en afwisselend de 16-55 of de 50-140. Het is gewoon zwaar op langere trips.
Lang verhaal kort, dit zal altijd een kwestie van consessies blijven. Je zou hooguit dan kunnen overwegen om bv een 16mm F2 te nemen (of een 3rd party 12mm) en je telefoon voor zaken waar je wat dichter op wilt zitten. Dan heb je en het voordeel van gewicht en lichtsterkte.

Als je perse dezelfde iq en lichtsterkte over de hele range wilt, kan je natuurlijk ook compenseren door al het andere in je rugzak/daypack extreem lichtgewicht uit te voeren. Vroeger een groot gedeelte van mn kookgerei bv in titanium. Ik heb destijds nogal wat salaris naar Bever gebracht ;w
Haha mooie winkel is het ook om geld heen te brengen.

Ik snap je punt. Tegen beter weten in had ik misschien de hoop dat de 16 55 DE oplossing zou zijn. Ik zoek eigenlijk lichtsterkte op 23, 35 en 55 voornamelijk. 12 of 14mm zou wat minder lichtsterk mogen.

• PdeBie
@Ricktachtig 10-24 in combinatie met een 35 f2 en 50 f2?

Dan heb je een mooie lichte set met top glas.

[Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 05-12-2020 10:09]

• Thomas H
Ricktachtig schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:26:
[...]In schemerig tot zonsondergang situaties komt de 18-55 te kort. Bij 23mm zit je al op f3.6 ipv de f2.8 op 18mm wat bij mij meteen de iso op minimaal 6400 doet komen en zonder statief schieten eigenlijk al lastig aan het worden is.
Leuke discussie dit, waar ik weer wat van leer. Op 23mm heeft de 18-55 dus een diafragma van 3.6 i.p.v. 2.8, dat is een... halve stop? De 18-55 heeft wel weer OIS, wat volgens Fuji enkele stops zou moeten kunnen compenseren, werkt dit dan niet in jullie ervaring?

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Thomas H schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:31:
[...]

Leuke discussie dit, waar ik weer wat van leer. Op 23mm heeft de 18-55 dus een diafragma van 3.6 i.p.v. 2.8, dat is een... halve stop? De 18-55 heeft wel weer OIS, wat volgens Fuji enkele stops zou moeten kunnen compenseren, werkt dit dan niet in jullie ervaring?
Langere sluitertijd is sowieso niet altijd een goede mogelijkheid meer licht te vangen, zodra het onderwerp beweegt, kan je daar last van krijgen,

• Thomas H
begintmeta schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:37:
[...]
Langere sluitertijd is sowieso niet altijd een goede mogelijkheid meer licht te vangen, zodra het onderwerp beweegt, kan je daar last van krijgen,
Ah ja, voor kinderen en zo is het zeker geen optie :) Maar voor de landschappen lijkt het me wel wat, toch? Ik heb al 5 jaar een Fuji met de 18-55 maar heb nog weinig vergelijkend onderzoek gedaan :P

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

hcpl schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:39:
Merci beiden voor de tips. Ga ik alletwee eens bekijken.
edit:
Optie 1 : Mojave gaat 't niet worden wegens geen support voor Metal voor mijn GPU. En een nieuwe kopen zal ongeveer evenveel kosten als een mac mini. https://www.imore.com/how...ts-macos-mojave-dark-mode

Optie 2 : als ik de download pagina op zoek van dng converter kom ik altijd bij Photoshop terecht. Die heb ik wel maar ook daarvan niet de laatste versie om dezelfde reden. https://helpx.adobe.com/b...ml#DNGConverterdownloaden . Ook als ik 't apart binnenhaal krijg ik die meldingen bij install.

[Afbeelding]

Optie 3 : geen foto's meer maken met de X-S10 :-).
Iridient X-Transformer om naar DNG te gaan en dan verder in je gewenste pakket? Vereist MacOs 10.7 of later, werkelijk geen idee of dat past met Mojave. Geen Mac mens...

iR Profiel

• PdeBie
Thomas H schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:31:
[...]

Iets minder, maar inderdaad. De 18-55 heeft een variabel diafragma. Hoe meer je inzoomt, hoe minder het diafragma maximaal open kan. Op 18mm is dat f/2.8 en op 55mm is dat f/4 geloof ik.

• hcpl
  • Niet online
Ik ga eens met x-raw studio proberen denk ik. Die zou wel moeten werken. Nu ja niet dat 't zo'n ramp is dat ik enkel JPEGs op m'n computer krijg hoor.

En de bewerkte foto https://www.instagram.com/p/CIaQeHnltJW/

[Voor 32% gewijzigd door hcpl op 06-12-2020 00:27]

• PdeBie
@hcpl: wat je nog kan doen is in bracketing mode schieten met drie verschillende soort kleuren profielen. Dan ben je net wat flexibeler met de uitkomst. Bijvoorbeeld een foto in z/w, een in classic chrome en eentje in Velvia bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True