STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Nee, helemaal niet. Nu gebruik ik die alleen als er weinig mensen in beeld zijn, dus tijdens de foto shoot met bruidspaar en dan heb ik geen haast, dus dat speelt mee.Anoniem: 1295042 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:36:
@vandermark heb jij niet dat je gezichtsherkenning als stroperig ervaart?
Anoniem: 1295042
Als ik dichtbij ben kies ik ervoor echt op het goede oog scherp te stellen, dat levert betere resultaten denk ik.Anoniem: 1295042 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:25:
@vandermark ja dat scheelt enorm. Ik schiet veel portretten in close-up en dan merkt je dat je vaak net naast die ene glimlach zit. Met veel mensen in beeld en in overzichten is het een dijk van een camera.
Ik begrijp de reden van Fuji maar toch moet ik even wennen aan PASM verhaal. Gelukkig is hij volledig instellen naar eigen wens.
Ik vind hem persoonlijk 'redelijk' geprijsd. Ik zag al bedragen voorbij komen van 999 dollar dus had niet 999 euro verwacht. Uit mijn hoofd zijn X-E body's bij lancering 899 euro dus voor 100 euro meer heb je IBIS.
Ik teken nergens meer voor
Vraag 'm vooral af hoe deze te plaatsen ten opzichte van de XT-30. Is dit meer de video variant? Qua prijs liggen zo ook zeer dicht bij elkaar.Quakie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:08:
En wat vinden we van de nieuwe S-10?
Ik begrijp de reden van Fuji maar toch moet ik even wennen aan PASM verhaal. Gelukkig is hij volledig instellen naar eigen wens.
Ik vind hem persoonlijk 'redelijk' geprijsd. Ik zag al bedragen voorbij komen van 999 dollar dus had niet 999 euro verwacht. Uit mijn hoofd zijn X-E body's bij lancering 899 euro dus voor 100 euro meer heb je IBIS.
Ik teken nergens meer voor
Het is herhaaldelijk te lezen, maar ik begrijp dus echt niet in welke zin Fuji-X-camera's geen PASM hebben (tenzij 'PASM' staat voor een enkele draaikop met PASM er op geprint, maar dat heb ik nooit zo geïnterpreteerd. Msaar dat zou het wel verklaren)Quakie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:22:
... Er schijnen genoeg mensen te zijn die zo gewend zijn aan PASM en dat dus niet terug zien bij FUJI. Je zou het dus niet moeten zien als een baby XH1..
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2020 14:19 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Zou kunnen, maar dan moeten ze die nieuwe klanten wel een 'doorgroeipad' bieden. Anders zijn ze die klanten net zo hard weer kwijt op het moment dat de X-S10 oud/stuk/ontgroeid is. Of gaan we nu ook een X-S1 krijgen, als tegenhanger van de X-T4 maar dan met PASM-wiel? Denk 't niet...Quakie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:22:
@Exocet Zover ik het begrijp is dit een camera bedoeld om gebruikers van andere merken over te halen om over te stappen naar FUJI. Er schijnen genoeg mensen te zijn die zo gewend zijn aan PASM en dat dus niet terug zien bij FUJI. Je zou het dus niet moeten zien als een baby XH1..
Dat dusbegintmeta schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
<knip>
(tenzij 'PASM' staat voor een enkele draaikop met PASM er op geprint, maar dat heb ik nooit zo geïnterpreteerd. Msaar dat zou het wel verklaren)
Als ik iedereen even in een hokje mag duwen: Volgens mij is het type consument wat heel erg op zoek is naar een PASM knop niet direct geïnteresseerd in een doorgroei pad, maar kopen ze meestal body + lens tegelijk, en een aantal jaar later weer een verse body + lens. Meestal ook nog de net één maatje meer lenzen (16-80 / 18-135mm) of zelfs enkel de kit lens. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik heb ze met grote regelmaat in de camera winkels gezien.B64 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
Zou kunnen, maar dan moeten ze die nieuwe klanten wel een 'doorgroeipad' bieden. Anders zijn ze die klanten net zo hard weer kwijt op het moment dat de X-S10 oud/stuk/ontgroeid is. Of gaan we nu ook een X-S1 krijgen, als tegenhanger van de X-T4 maar dan met PASM-wiel? Denk 't niet...
Pas als je echt in een systeem gaat investeren met betere lenzen wordt het doorgroeien een noodzaak, en tot nu toe zit je bij Fuji dan wel goed. Ik ben voorzichtig begonnen met een X-E1, nu al een hele tijd een X-T2, en ik denk dat ik de opvolger van de X-T4 (5?) ook wel aan schaf.
Ben het niet met je eens. Als je het zou hebben over scenemodes wel, maar niet als het gaat om een pasm-knop. Ik heb een aantal keren Fujifilm-camera’s geprobeerd en ik begrijp niet waarom ze blijven hangen in een soort duaalsysteem van ‘analoge’ en ‘digitale’ bediening. Ik haat het als er knopjes op mijn camera zitten die ik niet nodig heb. En als ik een diafragmaring, sluitertijdenknop, iso-knop en belichtingscompensatieschijf heb, heb ik geen draaischijfjes nodig waarmee ik sluitertijd en diafragma ook kan instellen. Ik vind dat juist verwarrend.SndBastard schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:18:
[...]
Als ik iedereen even in een hokje mag duwen: Volgens mij is het type consument wat heel erg op zoek is naar een PASM knop niet direct geïnteresseerd in een doorgroei pad, maar kopen ze meestal body + lens tegelijk, en een aantal jaar later weer een verse body + lens. Meestal ook nog de net één maatje meer lenzen (16-80 / 18-135mm) of zelfs enkel de kit lens. Daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik heb ze met grote regelmaat in de camera winkels gezien.
Pas als je echt in een systeem gaat investeren met betere lenzen wordt het doorgroeien een noodzaak, en tot nu toe zit je bij Fuji dan wel goed. Ik ben voorzichtig begonnen met een X-E1, nu al een hele tijd een X-T2, en ik denk dat ik de opvolger van de X-T4 (5?) ook wel aan schaf.
Toen ze instapcamera’s uitbrachten, begreep ik de keuze voor de pasm-knop nog wel omdat de XC-objectieven geen diafragmaring hebben en de doelgroep waarschijnlijk meer heeft met draaischijfjes voor instellingen. Maar met deze nieuwe camera lijken ze ook de meer ervaren fotograaf aan te willen spreken en zo wordt dat vreemde duale systeem nog vreemder. Ik vind het onverstandig, die inconsistentie.
Reden waarom Fuji niet hoger op mijn heblijst staat is vanwege andere keuzes: te weinig budgetglas (ja, er bestaan krapbijkasse fotografen die niet per se in plensbuien fotograferen of hun dof in microns meten), stevig leunen op digitale correctie (maar dat wordt steeds meer mode), matige ondersteuning voor manuele scherpstelling (te weinig vergroting om echt details te kunnen controleren).
Ik zit allang te dubben over een gestabiliseerde erbijcamera, die compacter is dan de X-T2. Ik ben redelijk gebakken aan mijn twee fujilenzen, maar de X-T10 met zijn priegelzoekertje was het net niet. De X-T2 werkt behoorlijk samen met mijn Canon-lezen, maar is groot en niet gestabiliseerd. De A6500 gaat het niet worden, want te weinig mogelijkheden voor directe instellingen (twee wieltjes!!). De X-S10 zou het kunnen zijn, maar priegelzoekertje - verder heeft'ie bijna alles. Goed, het prijskaartje kan wat lager, maar da's een kwestie van afwachten tot iedereen de X-S30 wil hebben.
Uiteindelijk blijft de regel van kracht dat de zoektocht naar perfectie altijd halverwege strandt.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
De extra zoekervergroting en de ibis trokken mij richting A6500, maar de imo knullige tweewieltjesbediening, de mindere sensor en de afwezigheid van focus stacking laten vooralsnog de balans richting Fuji omslaan. Afgezien daarvan besef ik donders goed dat al die snufjes en technologie soewieso boter aan de galg zijn voor een dilettant die gewoon voor de lol fotootjes wilt maken. Maar je kunt nooit weten - misschien leert het paard wel zingen.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ook al aardig wat positieve (p)reviews voorbij zien komen.
Absoluut een prima camera, en eentje die op m'n shortlist zou staan als ik nu een camera wilde kopen. Maar ik doe meestal zo'n 6-8 jaar met een camera, dus mijn X-T30 blijft voorlopig nog...Nopreview schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:40:
De X-S10 lijkt mij eigenlijk wel wat: een ergonomischere en iets luxere xt30, met stabilisatie erbij. Dat het qua bediening afwijkt van de rest van de Fuji lijn maakt me niet uit, aangezien hij helemaal naar eigen wens in te stellen is. Misschien net iets minder charmant dan ander Fuji's, maar heel veelzijdig en voor een mooie prijs.
Ook al aardig wat positieve (p)reviews voorbij zien komen.
Ben er erg blij mee! Vooral die extra focus snelheid en gevoeligheid tot -6 / -7 EV is mooi welkom.
[ Voor 19% gewijzigd door phobosdeimos op 19-10-2020 11:16 ]
Vrij subjectief natuurlijk ;-)
Ik zou een volledig kantelbaar scherm wel fijn vinden.
IBIS ook trouwens maar om alleen daarvoor nou te upgraden... Anyway, wel blij met de nieuwe firmware straks!
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ik ben heel blij voor de eigenaren van een X-T3. Als X-T4 bezitter kan ik vertellen dat ik er erg blij mee ben. Als ik nog eens een back-up body nodig heb, bied het mij nu ook de mogelijkheid om naar de X-T3 te kijken zonder dat ik veel verschillen ga merken.phobosdeimos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:14:
De nieuwe firmware voor de X-T3 zal de AF op hetzelfde niveau brengen als de X-T4, maar ook Classic Negative film sim zit er bij! Daarmee is de X-T3 een compactere X-T4, zonder IBIS, maar met een beter scherm
Ben er erg blij mee! Vooral die extra focus snelheid en gevoeligheid tot -6 / -7 EV is mooi welkom.
Alleen jammer van de batterij. Die van de X-T4 heeft iets meer prik. Gelukkig zijn batterijen niet zo duur als goed glas

We weten natuurlijk dat het aantal clicks/shutters meetellen, maar hoe zit het met het 'continu' aan hebben van zo'n camera (zeg 3 uur per dag), zijn er bepaalde componenten waar ik me zorgen over moet maken?
Dat soort linkjes zien we liever niet.
[ Voor 80% gewijzigd door Gonadan op 20-10-2020 11:01 ]
Ik vroeg me dat ook af inderdaad.DoubleJ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Ik gebruik sinds kort mijn X-T20 als webcam (middels een Blackmagic ultrastudio als HDMI input device). Ik heb net een dummy batterij besteld zodat ik niet voor elke call een batterijwissel hoef te doen. Wat ik mij afvroeg; heeft dit grote impact op de 'wear and tear' van de camera?
We weten natuurlijk dat het aantal clicks/shutters meetellen, maar hoe zit het met het 'continu' aan hebben van zo'n camera (zeg 3 uur per dag), zijn er bepaalde componenten waar ik me zorgen over moet maken?
Vooralsnog werkt het allemaal nog prima, ook bij langer gebruik (ongeveer 3u ononderbroken). Ik denk dat de sensor en eventueel ook de sluiter/IS/componenten in de buurt van de sensor het zwaarst worden belast.begintmeta schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:10:
Ik gebruik de laatste tijd mijn X-H1 via een camlink als 4K-webcam, en met name bij langere gesprekken wordt de camera echt zeer heet (maar dus niet zo heet dat de boel zichzelf uitschakelt). Heeft iemand een idee hoe niet-bevorderlijk dit voor de levensduur is?
Ik gebruik mijn X-T3 sinds een half jaar ook veel als webcam. Ik kan je geen zekerheid geven, maar tot nu toe hoor ik nergens dat het een probleem oplevert. Én het feit dat Fujifilm zelf ook webcam software heeft gemaakt en aanbiedt stelt mij gerust.DoubleJ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Ik gebruik sinds kort mijn X-T20 als webcam (middels een Blackmagic ultrastudio als HDMI input device). Ik heb net een dummy batterij besteld zodat ik niet voor elke call een batterijwissel hoef te doen. Wat ik mij afvroeg; heeft dit grote impact op de 'wear and tear' van de camera?
Zelf zet ik de camera altijd uit zodra ik klaar ben.
Ik heb letterlijk geen idee, hence the question. Is het zo dat wanneer je 4k verkiest boven 1080p de beeldcirkel verandert of wordt het volle beeld stomweg omgerekend naar de gewenste resolutie?Anoniem: 1295042 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Dat blijft speculeren. Het lijkt mij dat een chip gewoon data produceert in bulk en dat de beeldprocessor daar dan een resolutie van maakt. Het kan ook zijn dat de chip een bepaalde resolutie maakt en daar door wel of niet warmer wordt. Kan ook zijn dat de hardware er omheen gewoon onvoldoende gekoeld is en geen half uur aan kan staan.
En in hoeverre heeft het zin om op een hoge reso te filmen? Ik zou het moeten opzoeken, maar kan me voorstellen dat Zoom/Teams etc jouw 4K downscalen.
Ik speel al een tijdje met de gedachte om mn xh1 voor dit doel in te zetten, maar net als jullie heb ik geen idee of veelvuldig gebruik als webcam de levensduur van de sensor negatief gaat beïnvloeden. Vandaar dat het ook bij mij vragen oproept.
Ik lees "Maar er zijn geen verrassingen - met dezelfde 26,1-megapixelsensor als in de X-T4 is de kwaliteit die u van de X-S10 krijgt vrijwel hetzelfde"PdeBie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:02:
Zit in de X-S10 nu dezelfde sensor als de X-T4?
bron:
https://www.pocket-lint.c...5-fujifilm-x-s10-recensie
Excuus, dat was @begintmeta die zijn/haar xh1 op 4K liet draaien.Anoniem: 1295042 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:01:
@onsgeluk ik zou zelf nooit 4k gaan webcammen. Wie gebruikt dat nou in het bekijken?
Maar idd, het zou lonend zijn om te controleren op welke reso de beelden worden doorgestuurd bij videoconcalls. En dan uiteraard uitdokteren of dit veel verschil maakt qua warmteproductie als je ook op die resolutie gaat filmen.
Specs van de nieuwe 10-24mm zijn inmiddels bekend, de lens heeft nu weather sealing gekregen en heet nu XF10-24mm F4 R OIS WRphobosdeimos schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:42:
De lens roadmap ziet er volgens Fujirumors als volgt uit:Maar nu komt er blijkbaar nog één lens bij, namelijk een XF 18mm f1.4 WR.
- XF 70-300mm f/4-5.6
- XF 27mm f/2.8 MK2
- XF 10-24mm f/4 MK2
Dat vind ik wel interessant! Heb nu de XF 18-55mm en de XF 35mm f1.4. Zat lang te twijfelen of ik de XF 16mm f1.4 zou kopen, maar ik vind 16mm eigenlijk net iets te wijd (en de lens is ook best groot & zwaar).
Als de XF 18mm f1.4 WR optisch excellent is dan ga ik die halen, mooi combo met de XF 35mm lijkt me.
https://fujifilm-x.com/nl...ses/xf10-24mmf4-r-ois-wr/
https://www.digitalcamera...mer-sturdier-and-steadier
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 20-10-2020 12:52 ]
Ik moest het even opzoeken, maar de knop/switch op de aperture ring is een A-position Lock.Tourniquet schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:49:
Specs van de nieuwe 10-24mm zijn inmiddels bekend, de lens heeft nu weather sealing gekregen en heet nu XF10-24mm F4 R OIS WR
https://fujifilm-x.com/nl...ses/xf10-24mmf4-r-ois-wr/
https://www.digitalcamera...mer-sturdier-and-steadier
Vind ik een mooie ontwikkeling:)
Hier staat tekst
Black friday komt er ook weer aan, dus als je nog ff kan wachten heb je wellicht een van beiden, of beiden samen.PdeBie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:52:
Komen er binnenkort nog cashback acties aan? Weet iemand dat? Zit zwaar in dubio de 23 1.4 aan te schaffen.
Nice! Is het handig om deze er al gelijk op te zetten? Of beter even wachten tot er een 4.1 is?
Leuk dat we toch nog mogen rekenen op de Kaizen mentaliteit bij Fuji. Misschien komt in de toekomst ook Classic Negative nog opduiken...
Is die dummy batterij hiervoor inderdaad nodig, of is er ook stroomvoorziening per USB?DoubleJ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Ik doe dit ook met een X-T3. Ik gebruikte eerst de USB-C aansluiting. Maar aangezien ik dat een vrij fargiele aansluiting vind en ik de USB poort graag heel wil houden, heb ik (via Amazon) een dummy batterij besteld. Die kun je via USB dan van stroom voorzien, ook een powerbank werkt prima.Bio schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Is die dummy batterij hiervoor inderdaad nodig, of is er ook stroomvoorziening per USB?
Persoonlijk vind ik dat een veel stevigere oplossing die weinig geld kost (<EUR 20).
Dat hangt volgens mij ondermeer van je camera(model) af. De X-T3 kan opladen via USB-C en kan ook, met verschillende scenario's:Bio schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:21:
@jkrol Ik zie het voordeel, maar dat beantwoord niet de vraag of hij via de USB ook wel laadde in jouw ervaring?
- USB-C laden terwijl de camera uit staat
- Laden & gebruiken met USB-C PD
Maar ja, dat is niet de X-T2...
[ Voor 6% gewijzigd door jkrol op 30-10-2020 13:03 ]
Dat verschilt per model. In het geval van de X-T20 laadt de accu alleen op indien hij uit staat. Je kunt dus niet laden en gebruiken tegelijk. Lekker bij de tijd waren ze in 2017Bio schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Is die dummy batterij hiervoor inderdaad nodig, of is er ook stroomvoorziening per USB?
Ik gebruik de camera inmiddels zo'n 2 weken als webcam en dat gaat prima inderdaad. Er is wat warmte ontwikkeling dus ik zet hem wel uit tussendoor.
Ik heb op de X-T20 nog niet echt een goede AF modus gevonden in de videostand. Hij is erg veel aan het hunten naar focus en een simpele modus waarin hij mijn gezicht volgt lijkt er niet te zijn. Manueel scherp stellen kan, maar ik wil zoveel een zo smal mogelijk depth-of-field hebben en heb de lens dus vol open staan. Dan wordt het gebied waar je je (scherp) in kan bewegen wel wat klein.
[ Voor 42% gewijzigd door DoubleJ op 31-10-2020 11:27 ]
Je bedoelt dus zo klein mogelijke DoF. Zoveel mogelijk DoF dan moet je je aperture klein maken (F8 etc). Zo weinig mogelijk DoF moet je voor grote aperture gaan (F1.4).DoubleJ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:27:
[...]
Dat verschilt per model. In het geval van de X-T20 laadt de accu alleen op indien hij uit staat. Je kunt dus niet laden en gebruiken tegelijk. Lekker bij de tijd waren ze in 2017
Ik gebruik de camera inmiddels zo'n 2 weken als webcam en dat gaat prima inderdaad. Er is wat warmte ontwikkeling dus ik zet hem wel uit tussendoor.
Ik heb op de X-T20 nog niet echt een goede AF modus gevonden in de videostand. Hij is erg veel aan het hunten naar focus en een simpele modus waarin hij mijn gezicht volgt lijkt er niet te zijn. Manueel scherp stellen kan, maar ik wil zoveel mogelijk depth-of-field hebben en heb de lens dus vol open staan. Dan wordt het gebied waar je je (scherp) in kan bewegen wel wat klein.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Edit: typo
[ Voor 4% gewijzigd door CAD_Allard op 02-11-2020 16:12 ]
Nederland: https://fujifilm-connect....ion.php?country=nl&id=299
Ik wacht op de XF 18mm f1.4
Zet voor de grap eens een Sigma 85mm f/1.4 DN op een Sony A7 III 😉Anoniem: 1295042 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:09:
@Universal Creations wees blij dat dit geen full frame is. De 0,95 van Nikon weegt 2 kilo zonder auto focus. Niet mee te werken dus.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ga wel voor een tweedehandsversie, want vind ze nieuw (zelfs met cashback) nog steeds erg prijzig.
Heeft iemand een truc om wat meer weerstand te krijgen?
Een elastiekje of iets dergelijks maar eens proberen, https://www.fujix-forum.c...ose-aperture-rings.80792/ .
[ Voor 14% gewijzigd door Ultra op 03-11-2020 13:36 ]
Geen specifieke zaken denk ik. Gewoon common sense gebruiken en als je ook maar iets twijfelt, niet doenbsmpower schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:29:
Het plan is dat ik morgen een tweedehands X-T20 ga kopen. Nog tips waar ik op kan letten zodat ik "zeker" weet dat ie in orde is?
Ik heb hem zelf nieuw besteld een jaar geleden, maar heb hem 2x moeten omwisselen omdat het scrol wieltje aan de achterkant tot 2 x toe slecht functioneerde. Hij pakte niet elke tik een menu item omhoog of omlaag.bsmpower schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:29:
Het plan is dat ik morgen een tweedehands X-T20 ga kopen. Nog tips waar ik op kan letten zodat ik "zeker" weet dat ie in orde is?
Waar ik nu nog kast van heb en waarvoor ik hem nog terug wil sturen is dat de camera met regelmaat zegt dat de batterij leeg is (zowel orginele als aftermarket batterij), als je de camera dan uit en aan zet, zegt hij weer keurig het juiste niveau.
Grappig, dat scrollwieltje wilde op mijn X-T30 alleen 1 kant op met aanpassen van ISO.Nu doet-ie het weer trouwens?! Mogelijk opgelost na updaten van firmware.caspertje19 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:17:
[...]
Ik heb hem zelf nieuw besteld een jaar geleden, maar heb hem 2x moeten omwisselen omdat het scrol wieltje aan de achterkant tot 2 x toe slecht functioneerde. Hij pakte niet elke tik een menu item omhoog of omlaag.
Waar ik nu nog kast van heb en waarvoor ik hem nog terug wil sturen is dat de camera met regelmaat zegt dat de batterij leeg is (zowel orginele als aftermarket batterij), als je de camera dan uit en aan zet, zegt hij weer keurig het juiste niveau.
bedankt voor de tip! Zal er op letten. En als het goed is zit er nog bijna een half jaar garantie op mocht ik er later tegenaan lopen. Ben wel erg benieuwd trouwens, mijn eerst Fujicaspertje19 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:17:
[...]
Ik heb hem zelf nieuw besteld een jaar geleden, maar heb hem 2x moeten omwisselen omdat het scrol wieltje aan de achterkant tot 2 x toe slecht functioneerde. Hij pakte niet elke tik een menu item omhoog of omlaag.
mijn tip is beginnen met 18-55 2.8-4.0 en later kijken of je meer lenzen wilt.
Ik snap de keuze voor de 18-55 2.8-4.0 overigens helemaal, omdat dit een geweldige all-round lens is!
Als hij macrofotografie gaat doen heeft hij echter niets aan die lens
En voor straat fotografie zou ik eerder de 23mm f1.4 of f2 aanraden of de 35mm f/1.4 of f2.
Ik heb nu een Samyang 12mm maar ik mis de autofocus en stabilisatie soms wel. Al verlies ik wel heel wat diafragma...
[ Voor 7% gewijzigd door superiscch op 04-11-2020 18:38 ]
Ik heb hem vanmiddag opgehaald. Inderdaad met een 18-55mm lens. Lijkt me een goede basis lens (beter dan de XC serie?) en kan later altijd nog uitbreiden. Eerst alle opties maar eens onder de knie krijgen, daar ben ik nog wel even zoet mee.Marcel Br schreef op woensdag 4 november 2020 @ 16:03:
Wat schroef je erop?
mijn tip is beginnen met 18-55 2.8-4.0 en later kijken of je meer lenzen wilt.
Ik weet niet hoe ver je al bent qua kennis op het gebied van fotografie, maar ik kan je aanraden om veel te oefenen met de zogeheten belichtingsdriehoek. Dat is namelijk stap 1. Daarna pas druk maken om de perfecte compositie en lenzen etc. komen daarna wel.
Ik heb wel wat ervaring, maar kan nog heel veel leren hoor. Ik ga je belichtingsdriehoek morgen eens bekijken, die kende ik nog niet.. Edit: ah, ik ken het wel maar dan op een iets andere manier, ander plaatje. Maar altijd handig dit in je hoofd te prenten.PdeBie schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:23:
@bsmpower veel plezier met je nieuwe aanwinst en welkom bij de Fuji club![]()
Ik weet niet hoe ver je al bent qua kennis op het gebied van fotografie, maar ik kan je aanraden om veel te oefenen met de zogeheten belichtingsdriehoek. Dat is namelijk stap 1. Daarna pas druk maken om de perfecte compositie en lenzen etc. komen daarna wel.
Tot nu toe altijd Sony gehad. Vanmiddag de hele handleiding doorgenomen en veel YouTube filmpjes bekeken over de werking en opties. Vanavond alle settings eens doorlopen en ingesteld. In de korte tijd die ik er aan heb besteed vallen me een paar dingen op:
- handige optie om met het achterste scrollwheel een vergroting te zien van je focus. Maar als ik het scrollwheel wil gebruiken komt er kracht op mijn wijsvinger en druk ik te snel af. De gevoeligheid van de schutter knop moet ik onder de knie krijgen maar mss ook de vergroting op een andere knop instellen. Denk ook al over een soft touch button.
- het voorste scrollwheel doet niks. Las ergens dat ie in specifieke gevallen een functie heeft en helaas niet kunt instellen voor iets anders? Bv ISO aanpassing.
[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 04-11-2020 20:43 ]
Hier staat tekst
hoi superiscchsuperiscch schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:36:
Hier in de buurt verkoopt iemand z'n Fuji 10-24, perfecte staat en alle toehoren, voor €500. Is dat een mooie prijs? Ik probeer nog naar €450 te zakken.
Ik heb nu een Samyang 12mm maar ik mis de autofocus en stabilisatie soms wel. Al verlies ik wel heel wat diafragma...
is zeker mooie prijs, weliswaar komt er een verse 10-24 aan, maar optisch niet beter dan de huidige.
En nieuw is/was hij toch wel ruim 800, zag hem eigenlijk nooit onder de 550 staan.
Ik heb hem ooit voor 575 gekocht, nooit een seconde spijt van gehad, je kunt er ook vrij close mee fotograferen.
Het enige echte minpunt is dat ie niet WR is, maar ja.
Sluitertijd stel ik in met het bovenste draaiwiel of de achterste als de sluitertijd ring op T heb staan.
Lees de handleiding vooral goed door, want daar staan veel handige weetjes in.
Ik zag het dat er een update van de lens komt maar die is dubbel zo duur als deze 2dehands 🙈🙈bor7 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:23:
[...]
hoi superiscch
is zeker mooie prijs, weliswaar komt er een verse 10-24 aan, maar optisch niet beter dan de huidige.
En nieuw is/was hij toch wel ruim 800, zag hem eigenlijk nooit onder de 550 staan.
Ik heb hem ooit voor 575 gekocht, nooit een seconde spijt van gehad, je kunt er ook vrij close mee fotograferen.
M'n samyang is ook niet wr, daarvoor heb ik m'n 35 en 18-55 😁
[ Voor 7% gewijzigd door superiscch op 04-11-2020 21:58 ]
Pro tip: YouTube: Omar Gonzalez Photography - YouTubebsmpower schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:41:
[...]
Ik heb wel wat ervaring, maar kan nog heel veel leren hoor. Ik ga je belichtingsdriehoek morgen eens bekijken, die kende ik nog niet.. Edit: ah, ik ken het wel maar dan op een iets andere manier, ander plaatje. Maar altijd handig dit in je hoofd te prenten.
Tot nu toe altijd Sony gehad. Vanmiddag de hele handleiding doorgenomen en veel YouTube filmpjes bekeken over de werking en opties. Vanavond alle settings eens doorlopen en ingesteld. In de korte tijd die ik er aan heb besteed vallen me een paar dingen op:
- handige optie om met het achterste scrollwheel een vergroting te zien van je focus. Maar als ik het scrollwheel wil gebruiken komt er kracht op mijn wijsvinger en druk ik te snel af. De gevoeligheid van de schutter knop moet ik onder de knie krijgen maar mss ook de vergroting op een andere knop instellen. Denk ook al over een soft touch button.
- het voorste scrollwheel doet niks. Las ergens dat ie in specifieke gevallen een functie heeft en helaas niet kunt instellen voor iets anders? Bv ISO aanpassing.
Bekijk al z'n videos over de X-T20. Have fun!
Je kan het voorste scrollwheel toewijzen aan drie verschillende zaken: Diafragma, ISO, exposure compensatie (maar misschien nog wel meer, dat heb ikzelf nooit gedaan). Als je dit wil gebruiken voor ISO of diafragma moet je deze op auto zetten, dan krijg je daarna de mogelijkheid dit met het scrollwheel te wijzigen. Dit moet je dan volgens mij nog wel toewijzen in het menu. Je kan met dat ene scrollwheel dan tegelijkertijd die drie verschillende instellingen bedienen. Je kan dan switchen naar de gewenste instelling door de de scrollwheel in te drukken.
Edit: toevoeging
[ Voor 3% gewijzigd door CAD_Allard op 05-11-2020 10:47 ]
Thanks! Deze kende ik alFarrell schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:40:
[...]
Pro tip: YouTube: Omar Gonzalez Photography - YouTube
Bekijk al z'n videos over de X-T20. Have fun!
Klinkt goed, kan het alleen nog niet vinden. Kijk er straks even verder naar. We hebben het wel over het scrollwheel aan de kant van de lens he?CAD_Allard schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:46:
@bsmpower:
Je kan het voorste scrollwheel toewijzen aan drie verschillende zaken: Diafragma, ISO, exposure compensatie (maar misschien nog wel meer, dat heb ikzelf nooit gedaan). Als je dit wil gebruiken voor ISO of diafragma moet je deze op auto zetten, dan krijg je daarna de mogelijkheid dit met het scrollwheel te wijzigen. Dit moet je dan volgens mij nog wel toewijzen in het menu. Je kan met dat ene scrollwheel dan tegelijkertijd die drie verschillende instellingen bedienen. Je kan dan switchen naar de gewenste instelling door de de scrollwheel in te drukken.
Edit: toevoeging
[ Voor 51% gewijzigd door bsmpower op 05-11-2020 11:00 ]
Ik gebruik zelf dat wieltje aan de voorkant helemaal niet voor het maken van foto's, alleen bij het terugkijken ervan. Heb net even wat geprobeerd op mijn X-T2. Het was even zoeken hoe het ook alweer zat. Nu zijn er een aantal mogelijkheden met het wieltje.
1. Diafragma: Deze lijk je alleen te kunnen gebruiken als je een lens gebruikt die niet een een fysieke diafragmaring heeft. Dit is de XC lijn van Fujifilm maar bijvoorbeeld ook de XF 27mm f/2.8. Ik heb het geprobeerd met de XC 15-45 f3.5-5.6, dan kan ik met dat wieltje de diafragma aanpassen. Als ik de 16mm f/1.4 gebruik en op "A" zet werkt het niet. Ik dacht dat dat wel zo was maar niet dus.
2. Exposure compensation: als je deze met het wieltje wil aanpassen moet je de de fysieke wiel voor exposure compensatie op C zetten. Je krijgt dan volgens mij ook een groter bereik tot je beschikking, 5stops i.p.v. 3 stops. Exposure compensatie kan je uiteraard alleen gebruiken als je diafragma, sluitertijd en/of ISO op auto hebt staan.
3. ISO: Als je ISO wil aanpassen met het wieltje dan moet je in het menu naar: Menu --> Set up --> Button/Dial setting --> ISO Dial settings (A) --> Command.
Let op: Als je ISO op auto zet en dan daarvoor het wieltje voorop gebruikt, werkt de auto-iso functie niet meer. Lijkt erop dat dit het één of het ander is. (tenzij iemand daar een tip voor heeft?)
Je kan dus drie functies tegelijk op dat ene wieltje kwijt. Switchen tussen de functies doe je door het wieltje in te drukken.
Met het wieltje op de voorkant stel ik hem meestal in op ISO A1/2/3. Dat lijkt me een auto-iso instelling.CAD_Allard schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:29:
[...]
3. ISO: Als je ISO wil aanpassen met het wieltje dan moet je in het menu naar: Menu --> Set up --> Button/Dial setting --> ISO Dial settings (A) --> Command.
Let op: Als je ISO op auto zet en dan daarvoor het wieltje voorop gebruikt, werkt de auto-iso functie niet meer. Lijkt erop dat dit het één of het ander is. (tenzij iemand daar een tip voor heeft?)
Goeie! Ik zie dat je dan voorbij de max iso moet scrollen om die vrij te geven. Zo heb ik er weer een function button bij

[ Voor 90% gewijzigd door bsmpower op 05-11-2020 15:31 ]
Online lees ik ook nog dat mensen met een X-T20 de ISO toewijzen aan het wieltje op de achterkant. Bij mij is dat niet mogelijk dus kan niet controleren of dat klopt. Als dat mogelijk is zou je namelijk de functie van het voorste en achterste wieltje kunnen omdraaien (op jouw foto de vierde setting van boven omdraaien, Command dial settings --> f-s.s. wijzigen naar s.s.-f). Dan zou je dus aan de voorkant de sluitertijd kunnen aanpassen ipv nu achter. Als je de "Disp Back" knop lang ingedrukt houdt kan je de functies van knoppen wijzigen, daar zou je dan het wiel achter een andere functie mee kunnen geven.
Dat zou voor mij een perfecte oplossing zijn! Echter kan ik via het display menu het voorste wieltje niet kiezenCAD_Allard schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:58:
@bsmpower: ik zie dat er flink wat minder in het menu staat van een X-T20 in vergelijking tot mijn X-T2. Had verwacht dat dezelfde generatie camera's dat wel gelijk zouden hebben, helaas dus niet. Misschien dat iemand met dezelfde camera kan helpen? Ik weet niet waar de software op dit moment op zit, misschien dat als deze een update krijgt het menu ook wat uitgebreider wordt.
Online lees ik ook nog dat mensen met een X-T20 de ISO toewijzen aan het wieltje op de achterkant. Bij mij is dat niet mogelijk dus kan niet controleren of dat klopt. Als dat mogelijk is zou je namelijk de functie van het voorste en achterste wieltje kunnen omdraaien (op jouw foto de vierde setting van boven omdraaien, Command dial settings --> f-s.s. wijzigen naar s.s.-f). Dan zou je dus aan de voorkant de sluitertijd kunnen aanpassen ipv nu achter. Als je de "Disp Back" knop lang ingedrukt houdt kan je de functies van knoppen wijzigen, daar zou je dan het wiel achter een andere functie mee kunnen geven.
Fn1 komt het dichts in de buurt, maar dat is het Fn knopje bovenop.

De verschillende auto-ISO instellingen (1,2,3) koppel ik aan de gebruikte lens.
Voor lenzen was mijn advies 18-55 omdat dat inderdaad een goede allround is. Daarna evt. verder kijken.
Ga niet allen voor de optisch beste lens, maar kijk of het bij de X-T20 past. vooral de grotere telelenzen zijn te groot en zwaar (naar mijn ervaring) met de X-T20.
Kan ik op mijn X-T2 ook niet. Kan alle knoppen instellen m.u.v. het voorste wieltje.bsmpower schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:03:
[...]
Dat zou voor mij een perfecte oplossing zijn! Echter kan ik via het display menu het voorste wieltje niet kiezen
Fn1 komt het dichts in de buurt, maar dat is het Fn knopje bovenop.
[Afbeelding]
Ik heb hem uiteindelijk voor €475 kunnen overnemen 😁bor7 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 21:23:
[...]
hoi superiscch
Mocht iemand interesse hebben in een Samyang 12mm hoor ik het graag 😜
Stond bij dat er wat gebruikerssporen waren maar meer dan 3 puntjes zwarte verf die weg zijn aan de focus ring vind ik niet 😁😁 hopelijk binnenkort mee eens op stapPdeBie schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:13:
@superiscch dat is wel een superdeal zeg als hij in goede staat is. Ga je veel plezier van hebben!
Ik heb in mijn Nikon tijd een tweedehands lens overgenomen van iemand waarvan het rubber van de focusring vrijwel 'ribbelloos' was geworden in al die jaren tijd (was een lens van 20 jaar oud ofzo). Maar verder werkte het ding nog als een tierelier. Scheelde wel flink qua prijs t.o.v. "goede" exemplaren.
ik ga er morgen eens mee op stap, dan zie ik wel als alles nog goed werkt maar ik heb er alle vertrouwen inPdeBie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:51:
Ach, als dat alles is
Ik heb in mijn Nikon tijd een tweedehands lens overgenomen van iemand waarvan het rubber van de focusring vrijwel 'ribbelloos' was geworden in al die jaren tijd (was een lens van 20 jaar oud ofzo). Maar verder werkte het ding nog als een tierelier. Scheelde wel flink qua prijs t.o.v. "goede" exemplaren.
Heb het handboek al geraadpleegd maar hierin kon ik geen duidelijke aanwijzingen vinden hieromtrend.
Iemand hiermee ervaring of een clue hoe dit te fixen? Ik kan overigens een weekje niet bij de camera, dus kan helaas niet testen/meer info geven op korte termijn.
Hyundai Ioniq 28kWh
YouTube: For 2020: 23 of the best LOW-BUDGET lenses for Fuji X cameras
Er is een update geweest met "Support for iOS14.". Maar het bovenstaande blijft bij mij nodig (ondanks verwijderen WiFi-netwerk, resetten app en camera)begintmeta schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:08:
[...]
Mijn workaround is verbinden met het camera-netwerk (met uitgeschakelde private MAC, die instelling is op de normale manier te doen en wordt ook onthouden) vóór te verbinden met de remote app, dan werkt het gewoon. Bij verbinden met het camera-netwerk via de remote-app, staat de private MAC telkens weer ingeschakeld.
Je kunt toch alles op de flitser zelf bedienen?Methew schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:11:
Inmiddels heb ik twee Fuji toestellen en heb de stap gemaakt om deze set met een Godox TT685 uit te breiden, echter loop ik hier tegen iets aan. De flitser werkt perfect op de X-T20, maar wanneer deze op de X-T4 wordt gezet lijkt de camera de flitser niet (helemaal) te herkennen. In het menu waarin de flits opties gewijzigd kunen worden verandert het menu in de zin dat er een externe flitser wordt 'herkend' op de hotshoe, alleen kunnen de menu opties niet veranderd worden en blijft de flitser als 'off' gemarkeerd, het veld ernaast blijft ook helemaal leeg. Wat ik zo merk ziet de flitser overigens wel de 'TTL' instelling van het brandpuntafstand en je hoort de filtser zich ook verstellen adv deze instelling.
Heb het handboek al geraadpleegd maar hierin kon ik geen duidelijke aanwijzingen vinden hieromtrend.
Iemand hiermee ervaring of een clue hoe dit te fixen? Ik kan overigens een weekje niet bij de camera, dus kan helaas niet testen/meer info geven op korte termijn.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic