Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik wil overstappen van mijn Nikon D7000 naar een Fujifilm X camera. Nu wil ik naast foto's ook wat meer richten op video (gewoon van de kids). Nu ben ik aan het orienteren op de X-T3, X-T30 of de nieuwere X-S10 en vraag me af wat aan te raden is, een camera met beeldstabilisatie (IBIS) of een lens met OIS. Ik neig namelijk in eerst instantie naar de 18-55mm (F/2.8-4.0 R LM OIS), dus vraag me af of het overkill is om de X-S10 met IBIS te nemen. Grote voordeel in mijn optiek van de X-T30 is natuurlijk zijn formaat, maar de extra features van de X-T3 spreken me ook erg aan (en is gewoon een mooi ding). De X-S10 daarentegen vind ik qua looks niks.
Enfin, een beetje aankoopadvies, maar ook een inhoudelijk vraag over de combi OIS + IBIS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Natuurlijk is alles afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Dus zonder dat precies te weten is "de beste" natuurlijk altijd relatief.

De 18-55 is een aanrader omdat het een optisch goed ding is voor een "kitlens". De andere kit-objectieven komen er niet echt in de buurt, vergeet die dus maar gewoon. De OIS is echter niet zo effectief als een IBIS camera (volgens mij iets van 2,5 stops, praktisch misschien iets minder). Een camera met IBIS kan dan met dat objectief voordelen hebben, maar is niet "noodzakelijk".

Nu de keuze van de camera's, dat is lastiger. De "looks" is persoonlijk maar vermoedelijk niet relevant als het om de resultaten gaat (tenzij je je dus schaamt om de camera mee te nemen)

Generaties zijn groot geworden zonder IBIS of OIS. Het is dus ook mogelijk zonder te leven en te fotograferen. Het maakt het foto-leven echter wel wat makkelijker aangezien je "minder geconcentreerd" hoeft te zijn. Je zult je echter nog steeds rustig moeten houden om een beter resultaat te krijgen.
IBIS is dus handig, zeker als je objectieven hebt zonder OIS. Het ligt er dan ook of je nog andere objectieven op het oog hebt of gaan aanschaffen, met name zonder OIS.

De S10 komt natuurlijk behoorlijk dicht bij je D7000 in de buurt qua bediening (PASM) en is voorzien van diverse gemakken zoals IBIS, een betere handgreep (die van de T30 zeker en de T3 ietsje minder zijn in mijn optiek te klein om echt prettig vast te houden dus moet je misschien toch nog een grip erbij kopen...) en een handig scherm. Bij een keuze tussen de T30 en de S10 zou ik zelf de S10 kiezen ondanks het ontbreken van de "Fuji-bediening".

De X-T3 is nog een stuk degelijker dan de T30 of de S10 en heeft wat extra features. Daarnaast daalt die ondertussen in de prijs aangezien die er uit gaat. Of de prijs "past" is natuurlijk moeilijk te bepalen.

Qua prijs/ prestaties en bedieningsgemak is de S10 misschien de beste keuze. Als je geld teveel hebt kun je de T3 overwegen maar je kunt het prijsverschil in je zak steken of er een leuk extra objectiefje voor kopen (kan ook 2e hands). Die blijf je gebruiken ook als je verlekkert naar een andere camera kijkt. De life-cycle van objectieven is immers duidelijk langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:27

B64

De OIS van de 18-55 is zeker geen overkill bij gebruik van de X-S10 hoor, want die twee gaan dan samenwerken voor nog wat meer effectiviteit. Zeker voor fotograferen/filmen van kinderen, dat doe je niet altijd bij het beste licht, kan dat best wel eens een voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:47
B64 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:15:
De OIS van de 18-55 is zeker geen overkill bij gebruik van de X-S10 hoor, want die twee gaan dan samenwerken voor nog wat meer effectiviteit. Zeker voor fotograferen/filmen van kinderen, dat doe je niet altijd bij het beste licht, kan dat best wel eens een voordeel zijn.
Voor het fotograferen van kinderen (of überhaupt mensen / objecten die bewegen) zal IBIS je niet veel helpen. Je zult je shutter speed omhoog moeten gooien wil je een scherpe foto maken.

Bij het filmen kan IBIS wel helpen om het iets meer smooth te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 14:25
dicespark schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:11:
Ik wil overstappen van mijn Nikon D7000 naar een Fujifilm X camera. Nu wil ik naast foto's ook wat meer richten op video (gewoon van de kids). Nu ben ik aan het orienteren op de X-T3, X-T30 of de nieuwere X-S10 en vraag me af wat aan te raden is, een camera met beeldstabilisatie (IBIS) of een lens met OIS. Ik neig namelijk in eerst instantie naar de 18-55mm (F/2.8-4.0 R LM OIS), dus vraag me af of het overkill is om de X-S10 met IBIS te nemen. Grote voordeel in mijn optiek van de X-T30 is natuurlijk zijn formaat, maar de extra features van de X-T3 spreken me ook erg aan (en is gewoon een mooi ding). De X-S10 daarentegen vind ik qua looks niks.
Enfin, een beetje aankoopadvies, maar ook een inhoudelijk vraag over de combi OIS + IBIS.
Als je budget het toelaat kan je ook naar de X-T4 kijken. Die heeft ook IBIS. Heb de features en degelijkheid van de X-T3 en de IBIS van de X-S10 (hoeveel het formaat anders is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toch een schopje naar Aankoopadvies. :)

@dicespark stabilisatie kan altijd handig zijn en zorgt met name bij video voor een rustiger beeld. Over het algemeen voegt stabilisatie in de lens meer toe op telelenzen en de in body stabilisatie meer voor kortere brandpuntsafstanden maar het één sluit het ander niet uit en het kan prima samenwerken.

Ben je van plan om ooit nog primes te gaan gebruiken? Fuji heeft daar veel mooie van en in zo'n geval ben je toch wel weer blij als de stabilisatie ook in je body zit.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide en ogenschijnlijk kundig advies :)
Voor mij moet het ook een camera zijn die je er op momenten even bijpakt om wat vast te leggen. Of dat nu een tafereel rond het tafelen is of een boswandeling. En dan niet alleen voor mij, maar ook voor de (fotografisch minder onderlegde) significant other...

Hierboven zie ik ook de vraag over extra lenzen voorbij komen. Ik schiet nu ook vrij veel met een 35mm 1.8 objectief. In de Fujifilm X serie zag ik ook een aantal pancakes voorbij komen. Dat concept / compactheid spreek me ook wel aan. Dus ja, ik ga graag uitbreiden in de toekomst. Als iemand nog tips heeft voor een dergelijke lens... kom maar door. Is het al bijna vaderdag?
Pagina: 1