Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste
Acties:

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:29
Bij deze een hele korte eerste kennismaking met mijn net geleverde manuele Risespray 35mm 0.95. Er is niet heel veel over te vinden. Maar hetgeen ik heb gelezen zou het een kopie moeten zijn, met zelfs wat verbeteringen, van de meer bekende Mitakon 35mm 0.95. https://yukosteel.wordpre...-f0-95-lens-fuji-x-mount/

Voor 167,- de gok genomen en na 12 dagen in huis. Mooi formaat lens met enig gewicht, maar dat vind ik zelf wel prettig. Voelt erg degelijk aan. De lens zat beschermt in een tasje en is geleverd met een gewone UV filter en nog 3 filters (ik dacht 'star filters' waarbij je meer ster vorming krijgt bij lichtbronnen. Verder een beschermkapje, maar die past niet meer als je de UV filter er op hebt. Daarom zat er ook nog een schroefbare beschermkap bij van metaal.

Ik heb even snel binnenshuis wat foto's gemaakt om een idee te krijgen wat mogelijk is met 0.95. Ik zal de komende dagen/weken de lens uiteraard eens goed testen, maar de combi van 35mm en de lichtsterkte maakt me nu al blij :)

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
Het Fuji nieuws is allemaal officieel:
- X-E4: https://www.dpreview.com/...der-style-26mp-mirrorless
- 70-300 en 27mm Mk2: https://www.dpreview.com/...-f4-5-6-to-x-mount-lineup

Ik ben vooral heel benieuwd naar de reviews van de 70-300. Als de kwaliteit van die lens goed is wordt dat een hele populaire lens denk ik, die zelfs wel eens de 100-400 kan kannibaliseren. Dat bereik voor 800 euro en slechts 580 gram gewicht klinkt wel heel aantrekkelijk. Ik heb nu de 100-400, maar als deze qua kwaliteit in de buurt komt kan het best zijn dat die in de verkoop gaat. Vooral vanwege het gewicht, 1,4kg of 580gr is echt een groot verschil.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:32
Waar haal jij 800 euro vandaan? Pre-order is 800 dollar (ex taxes), dus dat wordt gewoon 900 - 1000 euro incl BTW. Denk eerder het hogere genoemde bedrag ;)

Hier staat tekst

• Erwin186
  • Nu online
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:58:
Waar haal jij 800 euro vandaan? Pre-order is 800 dollar (ex taxes), dus dat wordt gewoon 900 - 1000 euro incl BTW. Denk eerder het hogere genoemde bedrag ;)
In diverse Duitse nieuwsberichten staat een adviesprijs van 799 euro, dus het lijkt erop dat de europrijs hetzelfde is als de dollarprijs. Ik heb in een Fuji groep op facebook ook al screenshots van Duitse webshops voorbij zien komen met die prijs. Ik ga er althans vanuit dat de Nederlandse en Duitse adviesprijzen hetzelfde zijn.

Aanvulling: CameraNu heeft hem inmiddels ook op de website staan voor 799:
https://www.cameranu.nl/n...lm-ois-wr-objectief-zwart

[Voor 25% gewijzigd door Erwin186 op 27-01-2021 18:24. Reden: NL prijs toegevoegd]

• Sjaak_Afhaak
Nice d:)b

Hier staat tekst

• hcpl
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
evdakker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Als ze leveren... Ik heb eens een jaar geleden bij hen een X-E3 body willen kopen, met ook een mooie aanbieding. Na wekenlang niets gehoord te hebben werd doodleuk gezegd dat het toestel niet leverbaar was, maar dat ze het wel konden leveren inclusief 23mm lens, voor de adviesprijs zonder korting. So hold your horses.
Bij mij hebben ze tot nu toe altijd wel geleverd maar inderdaad niet altijd even vlot. Als het op de website op voorraad staat dan wel de volgende dag. Maar anders kan het variëren en gemakkelijk weken oplopen. Ook laten leveren in winkel kan soms gewoon nog in de bus worden of dan ter plekke daar staan en ze weten nergens van.

Ook bij het online betalen soms problemen gehad en zo meerdere bestellingen maar dat werd telkens wel vlot opgelost. En ook als er iets mis liep met verkregen kortingcodes altijd vlot geholpen.

Terugsturen en garantie ook altijd dik OK tot nu toe.

Heb er m'n gfx body voor 2600 EUR besteld en gewoon ontvangen. Dacht dat het een prijsfout was.

Het is dus zeker niet allemaal slecht wil ik maar zeggen. Plus ze zijn officieel verdeelpunt dus doen mee met de cashbacks.
hcpl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:09:
Amai die x-m1 moet veel commentaar gekregen hebben bij release met enkel contrast AF, geen zoeker, psam knop, klapscherm, flitser :-).
Ja, hier in Europa en ook in Noord Amerika was er veel commentaar. In Azië echter niet. De X-M en X-A camera's werden daar juist beter verkocht dan de X-Pro en X-T camera's die hier in Europa en Noord Amerika goed werden verkocht. Ik denk dat het e.e.a. ook te maken heeft met cultuur en de grootte van handen. De X-Pro is een forse camera, echt klein is ie niet. Voor koolschoppen erg fijn, voor de kleine fijne handjes weer niet.
Nu ja x-e3 was een camera die je al snel nieuw kon krijgen voor 500 EUR. Dus die was wrs niet zo'n succes.
Die hele X-E lijn en ook de X-T?? camera's zijn de budget modellen van de X-Pro en X-T? lijnen. Die zijn sowieso al een stuk goedkoper. Ik geloof dat een X-E model met de XF27 pancake lens qua afmetingen en gewicht de X100 serie evenaart maar daarbij wel een paar honderd euro goedkoper is. Ideale camera's voor het wat minder grote budget.
phobosdeimos schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:30:
De x-e4 hebben ze gedegradeerd tot een instap consumenten modelletje en ook dat vind ik spijtig.
Dat is geen degradatie want dat is het model altijd al geweest. Op de X-E3 zat net als op de X-T20 een schuifje om de camera snel in program mode te krijgen. Dat is nu op de X-E4 weggehaald ten faveure van de P-stand op de sluitertijdknop.

De X-T?, X-Pro en X-100 series zijn, naast de gehele GFX reeks, de camera's van Fujifilm die zijn gericht op de professional en de veeleisende consument.

Ik denk dat je je behoorlijk verkijkt op de zaken. Fujifilm is een fabrikant die niet alleen maar een markt heeft in Nederland, ze hebben markten over de gehele wereld. Zoals in het voorbeeld hierboven is niet iedere markt gelijk. De ene camera doet het hier goed en elders slecht. En vice versa. Daarom maken ze ook niet 1 model maar een hele reeks. Zoals ik al aangaf zijn alleen de verschillen tussen de modellen soms nogal klein. Daar zou je nog over kunnen vallen in de zin dat het de keuze gewoon heel moeilijk maakt (het is het net niet zeg maar).

Je kunt in ieder geval niet gaan lopen mekkeren over die "retro feel". Vroeger had je namelijk bij lange na niet de hoeveelheid knopjes en opties die we nu hebben. Als een camera dan een retro feel zou moeten hebben dan houdt dat ook in dat het aantal opties ingeperkt is. Bij Fujifilm gaat het voornamelijk om fotograferen waarbij ze zich vooral richten op de liefhebbers. Die willen niet handleidingen doorspitten om te achterhalen wat welk knopje doet. De camera gaat dan enorm in de weg zitten. De kracht van Fujifilm is nou juist dat je met eenvoudige controls al een foto kunt maken. Daardoor zit de camera je niet in de weg omdat je bezig kunt met foto's maken ipv met "hoe bedien ik dit ding nou ook alweer?". Camera's waren vroeger een stuk eenvoudiger in de bediening en dat willen veel mensen nu terug. Dat wordt vaak gezien als "retro feel" en Fujifilm levert dat.

Jij bent dus eigenlijk bij Fujifilm aan het verkeerde adres. Dat is prima, er zijn zat alternatieven en daar zitten er ook genoeg tussen die de camera's vol stampen met opties en knopjes. In plaats van steeds maar weer hier klagen over Fujifilm is het handiger om naar die merken te kijken. Heeft de rest ook nog zo zijn plekje in de markt en houdt men elkaar scherp :)

Edit: overige prijzen:
X-E4 body: 899 euro (vanaf eind feb)
XF27: 449 euro (vanaf maart)
GFX 100S: 5999 euro (vanaf eind feb)
GF80: 2299 euro (vanaf eind feb)

Kortom, die prijzen in euro lopen toch wel aardig gelijk met wat er in de aankondiging is genoemd.

[Voor 3% gewijzigd door ppl op 27-01-2021 19:43]

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
ppl schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Kortom, die prijzen in euro lopen toch wel aardig gelijk met wat er in de aankondiging is genoemd.
Pittige prijzen. Denk dat een x-e3 voor nu nog de beste keuze is dan mocht je in de markt zijn voor de x-e4. Body kun je vaak voor minder dan 500 euro nieuw wel vinden. Ook vind ik zelf 449 voor een f2.8 prime aardig aan de prijs. Maar goed. Beide wel leuke nieuwe producten. Zou echter zelf als ik een compacte camera naast mijn X-T4 zou willen voor een x100v gaan gok ik zo.
Als je alleen naar het prijs aspect kijkt is de X-E3 een betere keus want goedkoper. Als je echter naar de features van beide camera's gaat kijken dan ligt het verhaal wel anders. Die X-E4 heeft namelijk wel 1 van de meest gevraagde dingen op de X-E en X-Pro camera's: een kantelbaar LCD.

De X-E4 en X100V liggen dicht bij elkaar qua mogelijkheden. De X100V heeft weer dingen als weather sealing en een ingebouwd ND filter maar bij de X-E4 kun je lenzen wisselen, niet iedereen fotografeert in regen, kou, hitte en bij veel stof en een filter kun je ook gewoon los kopen en gebruiken. Het is maar net wat je zoekt.

• CAD_Allard
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:30
[...]

In het buitenland komt ook een kit uit met de X-E4 met de nieuwe xf 27mm waarbij de prijs +- 200 hoger ligt dan de body only. Benieuwd of dat hier ook komt.

• willemd
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
[...]

Dat is geen degradatie want dat is het model altijd al geweest.
Niet helemaal waar. Toen eind 2013 de X-E2 uitkwam, was het op dat moment het meest capabele model van Fujifilm met de snelste AF, beter dan de X-E1 en de X-Pro1 (tenzij je de hybrid viewfinder een pluspunt vindt).

Kort daarop kwam de X-T1, maar na een firmware upgrade was de X-E2 daar softwarematig ook min of meer gelijkwaardig aan. En daarna heeft de X-T1 weer een update gehad waardoor die weer voorliep. Na de X-T2 is de X-E-reeks gedeklasseerd.

De X-E3 is dan inderdaad wel duidelijk een midrange-model geweest en de X-E4 is nog verder versimpeld helaas.
CAD_Allard schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:50:
In het buitenland komt ook een kit uit met de X-E4 met de nieuwe xf 27mm waarbij de prijs +- 200 hoger ligt dan de body only. Benieuwd of dat hier ook komt.
Bij CameraNu hebben ze 2 kits: eentje met de X-E4, de grip en de thumbrest en eentje met de X-E4 en de nieuwe XF27. Die laatste kost 1049 euro. Dan is de lens dus nog maar 200-ish euro.

De losse grip kost je 89 euro en de thumbrest 69. Daar zullen ongetwijfeld in de toekomst nog goedkope concurrentie uit o.a. China bij komen dus die kit met de XF27 lijkt me de beste keus.
willemd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:58:
Niet helemaal waar. Toen eind 2013 de X-E2 uitkwam, was het op dat moment het meest capabele model van Fujifilm met de snelste AF, beter dan de X-E1 en de X-Pro1 (tenzij je de hybrid viewfinder een pluspunt vindt).
Dat is argumentatie verzinnen aangezien AF helemaal niets te maken heeft met "capabel zijn" noch met "pro vs consument". Het gaat om de totale feature set en de positionering van het product zelf. Bij de X-E zie je duidelijk dat de feature set en de positionering vooral gericht is op de consument en niet de professional. Daarom zit er wel WR op de X-Pro modellen en niet op de X-E modellen en kennen de X-E modellen een P-knop en de X-Pro weer niet. Bij de X-T lijn zie je exact hetzelfde. Fujifilm kent maar 2 posities: low en high end.

De verschillen zijn sinds de X-Pro2 wel allemaal kleiner geworden. Zo gebruiken ze allemaal dezelfde sensor en processor dus is er daarmee ook niks anders in beeldkwaliteit. Het zit hem nu puur in de software, de knopjes, de formfactor en de prijs. Ik gok dat dit te maken heeft met het feit dat de doelgroep vandaag de dag inkrimpt door de smartphone.
De binnenkant van de X-serie is voor de non-bayer kamera's qua electronica grotendeels/ vrijwel identiek per "generatie". Hier en daar wat kleine verschillen (to IBIS or not to IBIS bijvoorbeeld).
De verschillen zitten hem met name in de behuizing en daar spelen ze mee voor de marktpositionering. Beter schermpje hier, knopje daar enzovoorts. De foto's die je ermee maakt zijn dus allemaal even mooi of lelijk want dat is allemaal sterk afhankelijk van diegene die op de knop drukt. Die zal misschien wel een bepaald knopje fijner vinden of kiezen voor meer/ minder gewicht.

Veranderingen of vernieuwing (firmware-updates) komen echter wel van boven naar beneden. De arme tak van de familie zal er dan ook minder snel krijgen en bij echte vernieuwingen misschien worden overgeslagen. Dat is tegenwoordig echter niet zo belangrijk aangezien Fuji al een tijdje niet meer zo actief is als in het verleden met het upgraden van hun camera's via firmware.
Tegenwoordig is het meer het bijwerken van foutjes in plaats van spannende dingen toevoegen of enorme verbeteringen doorvoeren. Als dan is het ook nog eens alleen bij de meest recente "generaties". De vervanging door een nieuwe generatie gaat ook wel redelijk vlot, dus is het marketingtechnisch niet handig om oude meuk up-to-date te maken als je mensen ook wat nieuws kunt aansmeren. Fuji is wat dat betreft net als de andere merken geworden en dat is natuurlijk wel jammer want het was een redelijk uniek selling point, nadruk op was....

De X100 serie krijgt sowieso vrijwel nooit iets extra's erbij of überhaupt een update. Ooit met de oorspronkelijke X100 hebben ze dat wel gedaan en daarmee veel goodwill gekweekt en een naam opgebouwd, Sindsdien is er echter niets meer gebeurd terwijl de generatiegenoten met verwisselbare objectieven soms wel eens verbeteringen kregen (met name AF etc.).

De X100v zal dus vermoedelijk niet beter worden terwijl de E4 misschien nog kleine verbeteringen krijgt en dat kan misschien wel een argument zijn om voor de E4 te kiezen in plaats van de X100v. Het verschil van de zoeker is niet zo bijzonder (OVF is leuk maar de EVF is eigenlijk handiger) terwijl je voor het prijsverschil een mooi extra objectief kunt kopen en het ook nog kunt gebruiken op de E4 (en niet op de x100v. Die opzet adapters zijn er natuurlijk wel voor de X100v, maar die zijn eigenlijk groot en erg duur en beiden weinig extra..

Er is dus niets mis met de E-serie voor wie lekker compact wil. Vroeger was dat het "betaalbare" broertje van de X-pro, tegenwoordig zijn er verschillende broertjes die "betaalbaar" zijn. Het is dus meer kiezen of je compact wil (E), little brother een beetje big doen (Txx) of wat meer als andere merken maar wel met IBIS (S). Keuzestress...
Die firmware updates is iets wat mensen zichzelf hebben lopen aanpraten. Fujifilm is nooit veel beter geweest dan de rest met die firmware updates. Ze zijn from scratch begonnen en hebben alles op moeten bouwen terwijl de concurrentie al jaren op dat niveau zat. Het systeem is gewoon volwassen geworden, net als de concurrentie. Bovendien zit er ook een grens aan wat je aan opties in een camera kunt stoppen, je publiek moet het wel accepteren. Als ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien of het ding een stuk speelgoed wordt a la de smartphone dan haakt men af.

Ik zou een EVF niet handiger dan een OVF noemen trouwens. Een EVF is een lamp die in je oog schijnt, een OVF niet en dat maakt nogal wat uit als nachtzicht belangrijk is. Bovendien heeft een OVF ook geen refreshrate of blackout, in bepaalde situaties is dat nogal cruciaal. Een camera met OVF en EVF is dus in feite een ideale combinatie omdat je de juiste tool kunt selecteren voor wat je op dat moment wil doen. Eerlijk is eerlijk: voor de meesten van ons zal die EVF ruimschoots voldoen.

Btw, ik heb vandaag nog even een Konica C35 in de handen gehad. Verdachte vormgeving: klein, rechthoekig, geen grip, zwart met zilver, zoeker in de linker bovenhoek. Had er X-E4 opgestaan dan had ik het zo geloofd... ;)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:05
Ik ben ernstig in dubio.
Ik wil een ruimer/beter telebereik, omdat de 50-140 niet ver genoeg gaat en de 50-230 wat te traag is om fijn te gebruiken.

Op marktplaats staat al een maand een 100-400 te koop voor €1000,- en die begint steeds harder mijn naam te roepen. Zojuist zag ik dat de 70-300 ook vanaf maart verwacht wordt en dat voor een zeer mooie verwachtte prijs van €800,-

Wat is nu wijsheid? De zware en grote, maar kwalitatief bewezen 100-400, of de gok nemen en voor de 70-300 gaan?

Nadeel van nu aanschaffen is dat wanneer de 70-300 succesvol blijkt, de 100-400 bijna niet meer te verkopen valt.

Anderzijds wanneer ik wacht en de 70-300 brengt niet wat ik had gehoopt, kan het zijn dat de 100-400 vaker wordt aangeboden (uit nieuwsgierigheid van gebruikers), maar of dat de prijs ten gunste komt betwijfel ik.

Ik ambieer geen professionele resultaten, maar vind gebruiksgemak wel belangrijk.

Gebruiksdoel is dieren in het wild en de dierentuin. Het liefst tijdens een vrij casual wandeling.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 01-02-2021 11:06]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Je mag er toch vanuit gaan dat een 70-300 voor 800 piek geen rommel gaat worden, maar de 100-400 is natuurlijk wel een andere prijsklasse.

In een dierentuin is 300 op crop meestal lang zat, in het wild is 400 vaak ook al te kort. De 100 kan in een dierentuin juist weer minder handig zijn als je eens wat groters wilt schieten.
Al scheelt het allemaal ook weer niet onwijs veel en als gebruiksgemak erg belangrijk voor je is dan zouden formaat en gewicht wellicht zwaarder moeten wegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:06

amphora

Websites & Fotografie

Ik zou even wachten tot de 70-300 ook daadwerkelijk beschikbaar is. Eventueel kan je er later nog een 1.4x converter opzetten voor de enkele keer dat 300 niet genoeg is (maar je wel genoeg licht hebt)

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• TechDude
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 12:29
Als ik hier even kort op mag inhaken: ik heb ookal een tijd de 100-400 op het oog, maar hik toch steeds tegen de forse vraagprijs aan. Dus na het laten aflopen van de cashback onlangs toch maar besloten om voor de 70-300 te gaan, zeker nu de eerste indrukken goed blijken te zijn. Voor mij is even de vraag:

1. Doe ik er verstandig aan om te pre-orderen? Dat zou voor het eerst zijn, ik hou daar niet zo van, maar mijn gevoel zegt dat het weleens hard kan gaan met deze lens zodra die in maart uitkomt, en ik wil niet het risico lopen er dan nog maanden op te moeten wachten. Ik heb min of meer hetzelfde doel als LA384: dierentuin, wandelen, en iets serieuzer: schieten in vogelhutten, zou dus leuk zijn de lens in het voorjaar in huis te hebben.
2. Komt deze lens nog als kit met 1.4x tc? Ik wil hem sowieso met tc halen en had gedacht dat die wel als kit op de markt zou komen maar ik kan die optie helaas nu nog niet vinden. Bij de 100-400 kan dit wel, ik vind het wat zonde om de tc er apart bij te moeten kopen. Maar goed, het blijft een stuk goedkoper.

Dank voor jullie reactie alvast.

• LA-384
Gonadan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:36:
Je mag er toch vanuit gaan dat een 70-300 voor 800 piek geen rommel gaat worden, maar de 100-400 is natuurlijk wel een andere prijsklasse.

In een dierentuin is 300 op crop meestal lang zat, in het wild is 400 vaak ook al te kort. De 100 kan in een dierentuin juist weer minder handig zijn als je eens wat groters wilt schieten.
Al scheelt het allemaal ook weer niet onwijs veel en als gebruiksgemak erg belangrijk voor je is dan zouden formaat en gewicht wellicht zwaarder moeten wegen.
Het wisselen van lens vind ik geen probleem, het is meer het gewicht en handzaamheid. Nu de 70-300 binnen handbereik is, speelt dat zwaarder mee. Het enige wat me tegen zou kunnen staan aan die lens, is de focussnelheid en mogelijk niet genoeg tele. Het scheelt wel dat die compatibel is met de teleconverters.

Het fotograferen in de natuur zal voornamelijk gevogelte zijn.

https://flic.kr/p/2iWG4Pg
https://flic.kr/p/2gCMed4

Die zijn op 140mm en heb ernstig/flink moeten croppen zoals je ziet (vooral die 1e).

Ik denk dat ik daar m'n antwoord al heb dat ook 300mm niet genoeg gaat zijn, maar wellicht wel net met een tc.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Erwin186
  • Nu online
Ik heb de 100-400 en ik vind het echt een fantastische lens qua kwaliteit en scherpte. Toch zou ik bij goede reviews van de 70-300 serieus gaan twijfelen om die erbij te nemen of zelfs de 100-400 ervoor weg te doen. Reden: formaat en gewicht van de 100-400. De 100-400 weegt 1,4kg en dat is echt fors als je een middag gaat wandelen of naar de dierentuin gaat, zeker als je ook nog wat andere spullen mee wilt nemen. Daarmee vergeleken is de 70-300 een echt vedergewicht gezien het bereik.

Ik sluit me verder aan bij @Gonadan qua gebruik. Voor de dierentuin is 70-300 prima, en in het wild wil je juist nog meer dan 400mm. Zeker voor de kleinere vogeltjes en schuw wild (zoals reeen) moet je zelfs met 400mm nog behoorlijk dichtbij komen. Een 1.4x TC helpt dan nog wel, maar het kost je ook weer een stop licht. Ik heb zelf de TC wel, maar gebruik hem vrijwel nooit. Meestal crop ik gewoon iets in de nabewerking om hetzelfde effect te krijgen (maar zonder verlies van een stop licht).

@LA-384 Als je gewicht en handzaamheid belangrijk vindt dan zou ik toch neigen naar de 70-300. Het verschil in gewicht en formaat is echt fors en dat kan je op den duur gaan tegenstaan. Je zult hoe dan ook situaties tegen gaan komen waarin je 400mm had willen hebben, maar met 400mm heb je weer situaties waarin je 600mm had gewild. De vraag is of dat opweegt tegen het extra gewicht wat je altijd met je mee moet slepen. Focussnelheid zal denk ik wel prima zijn, er zit gewoon een moderne scherpstelmotor in die denk ik niet onder doet voor die van de 100-400.

@TechDude Ik verwacht dat de 70-300 er wel als kit gaat komen. De 50-140 en 100-400 zijn er beide ook als kit, dus ik zou het vreemd vinden als dit er voor de 70-300 niet komt. Het zou hooguit met de prijs van de 70-300 te maken kunnen hebben, die is natuurlijk een stuk lager dan van de andere twee.

Ik zou sowieso de reviews wel even afwachten eigenlijk. Bij zo'n telelens wil je wel graag dat hij op 300mm ook nog goed is. De 100-400 is op 400mm nog steeds heel goed, als de 70-300 dat niet is op 300mm wordt het verschil tussen beide qua bruikbaar bereik wel een stukje groter natuurlijk.

[Voor 10% gewijzigd door Erwin186 op 01-02-2021 16:05]

Als de prijs een beetje schappelijk en de kwaliteit echt goed is zou de 70-300 wel iets moois kunnen zijn. De prijs van €800,= klinkt wel aardig. Aangezien er geen haast bij is met een 100-400 in de tas kan ik natuurlijk ook wel op de volgende cashback wachten (of die die er na komt...). Dan is ook wat duidelijker wat nu de optische kwaliteit is.
De 100-400 is inderdaad redelijk fors maar wel erg mooi hoewel de 400 mm iets minder briljant is maar nog steeds erg mooi. Blijft dan de eerste keuze voor spotting en dergelijke, maar voor meenemen onderweg mag het wel een pondje minder zijn... Dan desnoods maar de 1,4 converter er tegenaan.

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-06 19:10

mennovanw

Canon? You can!

Zo, hier zitten de Fuji lui dus.. Naast mijn beperkte Canon set sinds kort ook een X-Pro 2 met 35 1.4 erbij.. Als camera’tje erbij een fijne combi, ook omdat ik de klassieke meetzoeker nog steeds weet te waarderen (heb er een paar van Canon staan).

Jullie gaan me hier vaker zien.. d:)b

EF: 11-24L, 17-TSE, 35LII, 50 Planar, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII
RF: R5, 24-70L
Voigt: 20, 40, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• LA-384
Meh. De enige overgebleven 100-400 op marktplaats (binnen 60km) komt zonder doos en factuur. Persoonlijk hecht ik daar waarde aan en denk ook dat het de verkoopbaarheid ten goede komt. Dan toch maar wachten wat men van de 70-300 vindt.

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:34
Welkom @mennovanw ;)

Leuke set inderdaad die je hebt. Pas maar op in dit topic, want er waait hier soms een G.A.S. windje waardoor je snel besmet kan raken :P

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-06 19:10

mennovanw

Canon? You can!

PdeBie schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:21:
Welkom @mennovanw ;)

Leuke set inderdaad die je hebt. Pas maar op in dit topic, want er waait hier soms een G.A.S. windje waardoor je snel besmet kan raken :P
Dank. Van gas heb ik alleen maar last in de letterlijke zin zo af en toe.

Voor de rest herken ik het niet. Die 100+ Canon objectieven en die drie dozijn body’s die ik bezit waren er opeens, spontaan.

:)

EF: 11-24L, 17-TSE, 35LII, 50 Planar, 100L, MR14-EX, 470EX-AI, 2x 580EXII
RF: R5, 24-70L
Voigt: 20, 40, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• Nedra
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21-06 08:48
bsmpower schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:04:
Bij deze een hele korte eerste kennismaking met mijn net geleverde manuele Risespray 35mm 0.95. Er is niet heel veel over te vinden. Maar hetgeen ik heb gelezen zou het een kopie moeten zijn, met zelfs wat verbeteringen, van de meer bekende Mitakon 35mm 0.95. https://yukosteel.wordpre...-f0-95-lens-fuji-x-mount/

Voor 167,- de gok genomen en na 12 dagen in huis. Mooi formaat lens met enig gewicht, maar dat vind ik zelf wel prettig. Voelt erg degelijk aan. De lens zat beschermt in een tasje en is geleverd met een gewone UV filter en nog 3 filters (ik dacht 'star filters' waarbij je meer ster vorming krijgt bij lichtbronnen. Verder een beschermkapje, maar die past niet meer als je de UV filter er op hebt. Daarom zat er ook nog een schroefbare beschermkap bij van metaal.

Ik heb even snel binnenshuis wat foto's gemaakt om een idee te krijgen wat mogelijk is met 0.95. Ik zal de komende dagen/weken de lens uiteraard eens goed testen, maar de combi van 35mm en de lichtsterkte maakt me nu al blij :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
woah dat ziet er te gek uit! Hoe dichtbij is de focus afstand? ziet er uit dat je er best dicht op mag zitten! Ik was van plan een x-mount/m-42 converter te kopen en wat oude lensen te proberen, maar dit ziet er ook erg aantrekkelijk uit!

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:29
Nedra schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:16:
[...]
woah dat ziet er te gek uit! Hoe dichtbij is de focus afstand? ziet er uit dat je er best dicht op mag zitten! Ik was van plan een x-mount/m-42 converter te kopen en wat oude lensen te proberen, maar dit ziet er ook erg aantrekkelijk uit!
Ja nog steeds erg tevreden, helemaal voor het geld. De minimale focus afstand is ong 28cm. Maar 35mm is bijna 50mm fullframe dus je hoeft er niet heel dicht op te staan om dit soort foto's te maken.

[Voor 24% gewijzigd door bsmpower op 06-02-2021 16:16]

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

TLDR; overgestapt van Nikon D750 naar X-T4 en meer dan tevreden!

Zo... Na 4,5 jaar geleden afscheid genomen te hebben van mijn X-T1 (destijds met 18-135 en 35 F2 lens) en de jaren daaropvolgend de Nikon D750 (met 24-120 F4) gebruikt te hebben, ben ik sinds een kleine 2 weken weer terug in het Fuji kamp.

Ik heb gekozen voor de X-T4 icm de 16-80 F4 (kit) en enkele dagen daarna nog de 23 F2 gekocht. Het verschil met de X-T1 is enorm! Ik heb die destijds weggedaan omdat ik de AF en dan vooral de tracking onvoldoende vond. Zeker wanneer ik mijn snel bewegende kinderen wilde fotograferen. De D750 heeft die taak uitstekend uitgevoerd echter begon het gewicht me meer en meer tegen te staan. De hele "lol" van fotograferen was er zo'n beetje vanaf en ik zag er echt tegen op om weer een hele dag met een zware tas te zeulen. Ook het feit dat ik de hele tijd de foto's moest nabewerken om de kleuren mooi te krijgen stelde ik maar uit en uit...

Ten tijde van de X-T3 al eens serieus gekeken naar een mogelijk overstap, echter vond ik het ontbreken van IBIS gewoon een enorme misser. Zeker wanneer Sony, Nikon, etc. dit wel hadden. Een maand geleden eens gekeken wat Fuji op dit moment allemaal in het assortiment had en toen zag ik dus de X-T4. Heel de introductie daarvan heb ik gemist :?. Al snel genoeg bleek dat deze camera eigenlijk alles had (en nu ook IBIS) wat ik zocht in een camera en de 16-80 lens was een uitstekend alternatief voor de 24-120 van mijn Nikon. Onder aan de streep zou ik dus een camera hebben die de helft lichter en een heel stuk compacter is en qua kwaliteit nauwelijks onderdoet (en in sommige gevallen zelfs beter) voor de D750 en daarnaast een zeer capabele filmcamera (iets wat me altijd al leuk leek, maar op de D750 gewoon ruk was).

Een korte zoektocht op internet wees uit dat de Italiaanse Amazon het goedkoopste was (net geen €2000 voor de X-T4 + 16-80) terwijl het in Nederland al snel op €2299 zat. Na bestelling de hele handel een paar dagen later binnengekregen en eigenlijk meteen verliefd. Alles wat me stoorde aan de X-T1 (AF, waardeloze filmkwaliteit, geen joystick, geen touchscreen, slechte grip) is inmiddels opgelost. Enkele dagen later meteen de 23mm F2 in de aanbieding (399 ipv 449) gekocht en ook daar meteen verliefd op! De 35 F2 die ik ooit had was al leuk, maar de 23mm is qua algemeen gebruik gewoon fijner dan de 35mm. Die is gewoon "net" te veel ingezoomd.
Ook is de EVF vanwege de hogere resolutie en refresh rate (wederom vergeleken met de X-T1) stukken beter dan voorheen. In mijn optiek was het in 2014/2015 het "net niet", terwijl dit nu absoluut niet meer het geval is. Het is ongekend wat men in ruim 6 jaar allemaal voor sprongen heeft gemaakt.
De AF en dan zeker de face/eye-tracking is subliem en stukken beter dan de D750. Zelfs als mijn dochters (bijna 6 en bijna 5) als een idioot gaan bewegen weet de camera het nog allemaal te volgen en scherp te krijgen. De enige limiterende factor in dat geval is een te lage sluitertijd.

Qua kleuren, etc. is het nog steeds genieten. Ik merk dat ik nauwelijks meer iets hoef na te bewerken. Af en toe een klein cropje of de schaduwen iets omhoog halen en that's it. Het gros van de foto's worden echter via de app gewoon overgezet naar de telefoon (schijnbaar ben ik 1 van de weinige die WEL tevreden is over de app, gezien de rating van 1,1 ster) en klaar om doorgestuurd te worden.

Een directe vergelijking met de D750 qua beeldkwaliteit laat eigenlijk nauwelijks verschillen zien qua beeldkwaliteit. De ISO-prestaties van de X-T4 zijn, zeker voor een ASP-C camera, gewoon erg goed. Zelfs ISO 6400 (mijn persoonlijke "max" in 99% van de gevallen) laat weinig verschil zien. De X-T4 heeft misschien iets meer ruis, echter is dit geen vervelende ruis en voegt het zelfs wat karakter toe aan de foto. het enige zichtbare verschil is de mindere DOF, echter is dat logisch wanneer je FF met ASP-C gaat vergelijken...

En het belangrijkste van alles: fotograferen is weer leuk!

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Sjaak_Afhaak
Welkom back :)

Hier staat tekst

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Dank u!

Welke geheugenkaarten gebruiken jullie? Ik had eerst een 64GB Sony Tough (v90) maar dat was een duur (€110) kaartje dat toch wel overkill was. Deze retour gestuurd en nu een ProGrade 128GB v60 voor de helft van het geld.

Qua ervaring (snelheid van opslaan, etc.) merk ik geen verschil. Enige verschil is dat die Sony een recommended kaart is en prograde niet eens genoemd wordt. Mijn ervaring met de X-T1 was dat deze nogal kieskeurig was qua merk en ook een korte zoektocht op internet wees uit dat het nog steeds een issue “kan” zijn. (Ook wanneer het gewoon een v60/v90 kaart is)

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• Erwin186
  • Nu online
@MazeWing
Welkom terug! Zelf 2 jaar terug ook de switch van Nikon naar Fuji gemaakt (D7000 naar X-T3). Geen eerdere ervaring met Fuji, maar ik was wel echt ontzettend verrast door de kwaliteit en alle mogelijkheden van Fuji, geen seconde spijt gehad!

Ik gebruik zelf Sandisk Extreme Pro UHS-I kaarten. Die werken bij mij prima, heb altijd Sandisk gebruikt in camera's en nog nooit problemen gehad. Ik heb destijds voor UHS-I gekozen, omdat ik alleen foto's maak en daarvoor is UHS-I snel genoeg. Ik ben althans nog nooit tegen snelheidsbeperkingen aangelopen en het scheelt aanzienlijk in de prijs (destijds althans, wellicht is UHS-II inmiddels wat goedkoper). Voor filmen, zeker in 60fps of 4K, zou ik wel UHS-II nemen.

[Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 12-02-2021 10:46]

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik heb allerlei sandisk UHS-I en Sandisk en (een oude 2000x) Lexar UHS-II-kaarten, geen problemen in X-Pro2 en X-H1. (altijd de recentste snelste uitvoering van het moment bij de betreffende fabrikant gekozen)

[Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 12-02-2021 12:07]

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

@Erwin186 Ik had nog 2 UHS-I kaarten, echter heb ik die samen met de D750 verkocht. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Wat me echter verbaast is dat Fuji eigenlijk de duurste (V90) kaarten aanraad van Sandisk en Sony, terwijl je voor 1/3 van de prijs dus ook prima kaarten hebt.

Wat betreft Lexar; daar blijf ik ver van weg. Ik heb 2x ooit een Lexar kaartje gehad en niets dan problemen. Nu zouden ze de problemen van een x-aantal jaar geleden opgelost hebben (andere eigenaar, etc.) maar ik geef ze niet meer het voordeel van de twijfel. Ondanks dit euvel zijn ze wel bijna net zo duur als Sony en Sandisk.

• LA-384
MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:40:
Qua kleuren, etc. is het nog steeds genieten. Ik merk dat ik nauwelijks meer iets hoef na te bewerken. Af en toe een klein cropje of de schaduwen iets omhoog halen en that's it.
Dat is ook mijn ervaring ja. Meestal doe ik even een auto-correct in lightroom en maak van daar uit kleine aanpassingen. Voor mij hoeft een foto ook niet perfect te zijn.
Het gros van de foto's worden echter via de app gewoon overgezet naar de telefoon (schijnbaar ben ik 1 van de weinige die WEL tevreden is over de app, gezien de rating van 1,1 ster) en klaar om doorgestuurd te worden.
Ik vind het geen handige app in gebruik, maar de tijd van eindeloos connecten en crashes lijkt voor mij althans al weer even geleden.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

LA-384 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:08:
Ik vind het geen handige app in gebruik, maar de tijd van eindeloos connecten en crashes lijkt voor mij althans al weer even geleden.
Ik vind vooral het overzetten van foto's terwijl je op de camera de juiste foto selecteert (en ok druk om te verzenden) prima en snel werken. Enige minpunt is dat je niet kan zoomen terwijl je dit doet. Dit zou wel handig zijn als je meerdere foto's achter elkaar hebt genomen en qua gezichtsuitdrukking/scherpte simpelweg de leukste en beste wil.

• Erwin186
  • Nu online
MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:54:
@Erwin186 Ik had nog 2 UHS-I kaarten, echter heb ik die samen met de D750 verkocht. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Wat me echter verbaast is dat Fuji eigenlijk de duurste (V90) kaarten aanraad van Sandisk en Sony, terwijl je voor 1/3 van de prijs dus ook prima kaarten hebt.

Wat betreft Lexar; daar blijf ik ver van weg. Ik heb 2x ooit een Lexar kaartje gehad en niets dan problemen. Nu zouden ze de problemen van een x-aantal jaar geleden opgelost hebben (andere eigenaar, etc.) maar ik geef ze niet meer het voordeel van de twijfel. Ondanks dit euvel zijn ze wel bijna net zo duur als Sony en Sandisk.
Vanuit Fuji begrijp ik dat op zich wel. De X-T4 heeft hele goede video specs, dus als je die optimaal wil benutten heb je die V90 wel nodig. Dus op zich begrijp ik wel dat Fuji die dan aan raad, anders kan het voor mensen tegen vallen. Maar voor alleen foto’s heb je dat niet perse nodig.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Erwin186 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:14:
[...]

Vanuit Fuji begrijp ik dat op zich wel. De X-T4 heeft hele goede video specs, dus als je die optimaal wil benutten heb je die V90 wel nodig. Dus op zich begrijp ik wel dat Fuji die dan aan raad, anders kan het voor mensen tegen vallen. Maar voor alleen foto’s heb je dat niet perse nodig.
Ja dat ze die snelheid aanbevelen kan ik begrijpen, maar waarom dan maar van een paar merken (en uitgerekend de duurste) ProGrade schijnt prima te zijn maar komt nergens in voor. Ook transcend heeft gewoon v90 kaarten en zo zijn er nog een paar andere merken.

Stuk voor stuk aardig wat goedkoper dan Sandisk en Sony.

• Erwin186
  • Nu online
@MazeWing Misschien betalen die Fuji het meeste om aanbevolen te worden :P

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:37
Zo. Besloten om toch ook maar wat actiever te worden hier. Zijn er nog anderen hier met een X100V? Of in het verlengde daarvan: liefhebbers van de X100-serie?

Begonnen met de X100S, beviel goed, upgrade naar de X100F en nu dus de X100V. In de tussentijd ook een X-T1 gekocht om de gebruiken met manuele focus lenzen. Ik zit dus stevig in het Fuji-kamp. ;)
MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:40:
De 35 F2 die ik ooit had was al leuk, maar de 23mm is qua algemeen gebruik gewoon fijner dan de 35mm. Die is gewoon "net" te veel ingezoomd.
Heb je nog naar de XF27 gekeken (de oude en/of de nieuwe die wel WR is en een diafragma ring heeft)? Dat is vaak ook een mooie tussenlens die ontzettend compact is.
De ISO-prestaties van de X-T4 zijn, zeker voor een ASP-C camera, gewoon erg goed. Zelfs ISO 6400 (mijn persoonlijke "max" in 99% van de gevallen) laat weinig verschil zien. De X-T4 heeft misschien iets meer ruis, echter is dit geen vervelende ruis en voegt het zelfs wat karakter toe aan de foto. het enige zichtbare verschil is de mindere DOF, echter is dat logisch wanneer je FF met ASP-C gaat vergelijken...
Je kunt daar ook nog even spelen met de noise reduction instelling. Velen schroeven deze terug van de standaard 0 naar -4. Bij zwartwit foto's wordt het dan vaak weer omhoog geschroefd met een wat sterker korreleffect erbij.
MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:09:
Welke geheugenkaarten gebruiken jullie?
Hier Lexar en Sandisk. Fujifilm raadt over het algemeen de Sandisk kaartjes aan. De V30 of V60 kaartjes zijn al voldoende. Die v90 kaartjes zijn vooral erg duur, op een ander Fujifilm forum merken mensen er qua performance verder niks van (tov die v60). Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre die v60 kaarten de moeite waard zijn (die zijn vaak ook UHS-II). Het enige voordeel lijkt te zijn dat je de data sneller van de kaart kunt halen als je 'm in een snelle lezer stopt.

• chou3
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 21-06 13:47
MazeWing schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Dank u!

Welke geheugenkaarten gebruiken jullie? Ik had eerst een 64GB Sony Tough (v90) maar dat was een duur (€110) kaartje dat toch wel overkill was. Deze retour gestuurd en nu een ProGrade 128GB v60 voor de helft van het geld.

Qua ervaring (snelheid van opslaan, etc.) merk ik geen verschil. Enige verschil is dat die Sony een recommended kaart is en prograde niet eens genoemd wordt. Mijn ervaring met de X-T1 was dat deze nogal kieskeurig was qua merk en ook een korte zoektocht op internet wees uit dat het nog steeds een issue “kan” zijn. (Ook wanneer het gewoon een v60/v90 kaart is)
Ik gebruik de X-T4 voornamelijk om mee te filmen en gebruik de Sony 128 GB SD kaart SF-M Serie UHS-II U3 V60 277MB/s sinds september. Langetermijn kan ik er nog niks over zeggen, maar tot nu toe nog heb enkel probleem mee gehad. Ik merk wel dat hij ietsjes langzamer is met opstarten (eerste paar seconden bij overdracht) dan de SanDisk extreme pro 64GB 300MB/s kaart die ik er ook in heb zitten. Eenmaal op gang heb in hogere snelheden behaald dan 290 MB/s.
De M serie is een stukje goedkoper dan de Sony die je had en de SanDisk extreme pro en werkt meer dan prima.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

ppl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Heb je nog naar de XF27 gekeken (de oude en/of de nieuwe die wel WR is en een diafragma ring heeft)? Dat is vaak ook een mooie tussenlens die ontzettend compact is.
Die heeft helaas F2.8...

Het is inderdaad een zeer compacte lens, maar aangezien ik de camera niet snel in m'n jaszak ga stoppen heb ik toch liever een iets grotere F2 lens.

Mwoah, zo gek veel met die ene stop nou ook weer niet uit. Zeker niet met de sensor die in de X-T4 zit.

• niels132
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 13:22
Mijn (alweer 5 jaar oude) X-T10 is inmiddels aan vervanging toe. De playknop is kapot, wat toch wel erg hinderlijk is. En sinds er hier een peuter heeft leren lopen is de autofocus ook niet toereikend meer ;)

Aangezien Fuji nu cashback acties heeft leek het me een goed moment om te upgraden naar de X-T30, aangezien ik qua body en bediening erg tevreden ben met mijn X-T10. Na cashback is de body voor zo'n 750 euro te koop.

Maar ik twijfel een beetje. De X-S10 is met zijn IBIS en betere grip ook interessant. Al twijfel ik of ik terug wil naar een PASM-wiel. Helaas is het momenteel niet mogelijk om de X-S10 eens in het echt te gaan bekijken. Hier helaas geen cashback, dus 250 euro duurder.

En aangezien de X-T30 al bijna 2 jaar geleden geïntroduceerd is; zou er binnenkort een opvolger aangekondigd gaan worden? Wat zou een eventuele X-T40 extra gaan bieden? Of moet je de X-S10 op die plek gaan zien?

Dillema's dus... Zijn hier misschien gebruikers die van een X-Txx geswitcht zijn naar een X-S10? Wat zouden jullie doen?
Als er al een T40 aankomt laat die waarschijnlijk nog even op zich wachten.
De geruchtenmachine draait normaliter namelijk op volle toeren (lees: FR) en dan word je a 3-4 maanden van tevoren lekker gemaakt met een aankondiging die gaat komen. Na de introductie moet je dan nog minimaal een maand wachten totdat die in de winkel ligt en dan nog eens een half jaar totdat er een cashback volgt.
Dus als je nog een half jaar kunt wachten en de volle mep wilt betalen zou je erover na kunnen denken.

Als je Duits een beetje redelijk is of je Google-translate vertrouwd kun je hier misschien eens kijken.

Als ik de verhalen snel scan zijn de IBIS en de grotere grip de grootste winstpunten waar iedereen tevreden over is. Het PASM wieltje is wennen voor sommigen en de C-instellingen soms hogere wiskunde waar er discussie over ontstaat en de Duitsers dus snel even doordraven in de details.
De AF en dergelijke zijn op het niveau van de X-T3/4 en de WR mist natuurlijk. De EVF en het scherm liggen niet ver van de X-T30.

Door de bank genomen is eigenlijk iedereen erg tevreden met de camera. Het lijkt dus een mooi en isschien wel beter alternatief voor de X-T30.

• niels132
Thanks voor de link naar het Duitse Fuji X forum, ik ga de gebruikservaringen eens lezen!

Wachten op een X-T40 lijkt me inderdaad niet heel zinvol. Ik was op FR al nauwelijks iets tegengekomen, dus dat zal nog wel even gaan duren.

• SHFT
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15-06 17:15
Ik stond op het punt om m'n DSLR in te ruilen voor de X-T30 wegens de zeer mooie kortingen maar de IBIS in de X-S10 is wel zéér mooi meegenomen.

Vermoedelijk krijgt de X-T40 deze ook wel maar die komt er nog niet snel aan.

Veel puristen hoor ik klagen over de ontbrekende "Fuji-dials" maar komende van een instap-dslr vind ik dat de X-S10 nog vrij royaal is uitgerust met wieltjes en knopjes dus ik ga me er in ieder geval niet aan storen denk ik.

Nu nog eens wat verschillen opzoeken over de kitlenzen en m'n "oude rommel kan op tweedehands". 😬

• LA-384
SHFT schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:36:
Veel puristen hoor ik klagen over de ontbrekende "Fuji-dials" maar komende van een instap-dslr vind ik dat de X-S10 nog vrij royaal is uitgerust met wieltjes en knopjes dus ik ga me er in ieder geval niet aan storen denk ik.
De Fuji dials die je noemt, zullen vooral de dedicated dials voor sluitertijd, belichtingscompensatie en ISO of opnamefunctie zijn. Maar als je dat niet gewend bent, zul je het idd niet echt missen.

Zelfs als je ze wel gewend bent hoef je ze niet te missen. Die instellingen kun je nog wijzigen. Een PASM draaiknop of aparte draaiknoppen voor sluitertijd, diafragma en ISO zijn vooral een kwestie van voorkeur.

Ik vind wat Fujifilm nu met die 4e generatie x-trans sensor en processor doet wel een slimme zet. Het is niet meer de sensor en processor die het verschil maken maar zaken als de workflow van de camera zelf. Die maken momenteel meer verschil dan de sensor en processor om eerlijk te zijn.
"DE" Fuji-dails bestaan eigenlijk niet. Het komt echter tegemoet aan de wens van de "creatieve boekhouder" om directere controle te hebben op je apparaat en het is nogal analoog.

"Vroegah" was het namelijk al gebruikelijk dat je Sluitertijd op A = S en Diafragma op A = A en beide op A = P, Nix A = M. Dat begon al met de allereerste "Programma" camera (Minolta XD7) en is daarna nog wel vaker gebruikt.

Handbediening was toen natuurlijk de standaard en een "automaat" was lang iets voor losers aangezien je met analoog ook nooit meteen wist wat eruit kwam. Het vertrouwens in de techniek was in het begin vrij beperkt... Handmatig tenzij.

Daarna is het vrij vlot gegaan met de acceptatie van de techniek en was de camera vrijwel altijd sneller en nauwkeuriger voor pak hem beet 90% van de opnames. Het was soms moeilijk om de logica van 2 x A =P te volgen en toen heeft men vrij snel PASM geïntroduceerd om het voor een brede groep makkelijk te maken. De overtreffende trap van simpel waren daarna dan natuurlijk de symbooltjes voor snel, macro etc. Dat alles maakte het laagdrempelig en was voor een hele grote groep gebruikers ook meer dan voldoende. Automatisch tenzij...

Bewuste fotografen hebben al die tijd al af en toe de P eraf gehaald om te spelen met het licht als combinatie van sluitertijd en diafragma.
Fuji heeft er uiteindelijk voor gekozen om dat als uitgangspunt te kiezen en het even zonder PASM te doen. Dat lijkt op het eerste gezicht moeilijker en vergt misschien wel een beetje kennis/ bewustwording van de gebruiker. Veel Fuji-gebruikers konden en wilden dat kennelijk wel doen. Niet-P, dus ASM, werkt er overigens sneller mee, maar de kans op fouten in de vorm van dat vergeten-dat-toch-niet-alles-automatisch-is is ook wat groter.

Met de S10 komt men vermoedelijk veel "overstappers" tegemoet en maakt men de instap in de Fuji-wereld iets makkelijker. Dat is dus misschien geen gemis van de Fuji-knopjes maar een extra keuze mogelijkheid. De camera kan immers hetzelfde resultaat leveren en daar gaat het natuurlijk om. Voor de duidelijkheid, je wordt geen betere of slechtere fotograaf met de 2xA of de PASM knopjes.
Sodela schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:33:
Het komt echter tegemoet aan de wens van de "creatieve boekhouder" om directere controle te hebben op je apparaat en het is nogal analoog.
Dat is een nogal pretentieuze uitspraak die laat zien dat je een en ander hebt gemist aan geschiedenis van de camera. Zowel de Fuji-dials als de PASM knop hebben niets te maken met analoog noch met digitaal, beiden komen uit de analoge wereld (uit de behoefte voor een logische en makkelijke bediening van de camera) en bij beiden heb je directe controle over je camera.

Wat het wel is? Gewoon 2 verschillende manieren van een camera bedienen. Daarbij vergeet je overigens ook nog het touchscreen, iets wat tegenwoordig ook belangrijker is geworden. Nergens voor nodig om er meer van te maken dan het is ;)
Handbediening was toen natuurlijk de standaard en een "automaat" was lang iets voor losers aangezien je met analoog ook nooit meteen wist wat eruit kwam. Het vertrouwens in de techniek was in het begin vrij beperkt... Handmatig tenzij.
Dan heb je dus duidelijk niet gekeken naar de technologie en de tijdsgeest en dat had je nou juist wel moeten doen. De reden waarom vroeger dingen handmatig waren en nu niet is heel simpel: toen had men de technologie niet, nu wel. Als je kijkt naar camera's zelf dan zie je dat men altijd na heeft gestreefd om de bediening van een camera gemakkelijk te maken. Dat is niet alleen om te zorgen dat jan en alleman het ding kan gebruiken maar dat is ook eigenbelang. Immers, gemak dient de mens.

Dat is ook goed te zien aan bijv. de Mamiya C33. Deze is weliswaar handmatig te bedienen maar er zitten wel 2 stukjes automatisering op het ding: als je de film doordraait dan wordt ook automatisch je sluiter gespannen (dat moest voorheen handmatig en op de versimpelde versie, de C22, nog steeds) en je kunt instellen of je 1 belichting of meerdere belichting wilde hebben. Bij 1 belichting blokkeert hij automatisch de sluiterknop zodat je niet een 2e keer kunt afdrukken. De C330 die de C33 opvolgde had een tweede sluiterknop, verwisselbare matglaasjes, een schuifje om beide sluiterknoppen te vergrendelen en nog paar een kleinigheden. Nog meer automatisering en gebruiksgemak dus.
Kijken we naar de jaren 70 dan zien we veel meetzoekercamera's. Een aantal daarvan zijn een pocketmodel. Daarop kun je eigenlijk geen diafragma of sluitertijd kiezen want dat werd door de camera mbv de ingebouwde belichtingsmeter zelf uitgerekend. Je had wat pictogrammetjes waarop je nog iets van invloed op de belichting kan uitoefenen maar dat is het dan ook wel. Olympus, Ricoh en vele anderen deden er goeie zaken mee.

M.a.w. toen de techniek rijp genoeg was om te gebruiken werd het ook gebruikt. Zoals het nu werkt met de technologische ontwikkeling, zo heeft het altijd gewerkt. Onze voorouders deden het echt niet anders dan wij dat nu doen.
Het was soms moeilijk om de logica van 2 x A =P te volgen en toen heeft men vrij snel PASM geïntroduceerd om het voor een brede groep makkelijk te maken.
1x P is ook moeilijk want wat is P? Vandaag de dag is dat soms per camerafabrikant en zelfs cameramodel anders. Waar bij de een alleen sluitertijd, diafragma en iso automatisch gaan, is het bij een ander ook van toepassing op de autofocus modus. Vaak is de implementatie zo dat diverse functionaliteit wordt uitgeschakeld. Iets wat steevast bij gebruikers tot frustratie leidt omdat ze niet begrijpen waarom net wel en nu ineens niet meer die ene handige functie werkt. Het gevolg: topics op een fotografie-forum en nog dikkere handleidingen (die niemand door wil worstelen).
Ik denk dat de PASM invoering vooral te maken heeft met bediening met 1 hand.
Fuji heeft er uiteindelijk voor gekozen om dat als uitgangspunt te kiezen en het even zonder PASM te doen. Dat lijkt op het eerste gezicht moeilijker en vergt misschien wel een beetje kennis/ bewustwording van de gebruiker. Veel Fuji-gebruikers konden en wilden dat kennelijk wel doen.
Fujifilm heeft er voor gekozen omdat iedereen PASM doet en er een groep mensen is die de andere manier zoekt. Die groep is kennelijk groot genoeg om er een hele X en GFX serie aan camera's mee te bouwen en daar succesvol mee te zijn. Dat ze nu PASM in het assortiment opnemen heeft meer te maken met het feit dat ze hun positie willen verstevigen. Zie ook de docu over de X-Pro3 waarin ze vrij uitgebreid uit de doeken doen waarom ze überhaupt met de X-series zijn begonnen. De reden is vooral "omdat de rest het niet heeft".
Niet-P, dus ASM, werkt er overigens sneller mee, maar de kans op fouten in de vorm van dat vergeten-dat-toch-niet-alles-automatisch-is is ook wat groter.
Dat is een denkfout. Met automatisering ontneem je de gebruiker veel zaken, in feite creëer je voor de gebruiker een blackbox. Die heeft geen enkele overzicht wat er nou precies gebeurd en waarom dus als het misgaat kun je de reden daarvoor vaak ook niet vinden. Waar het aan de ene kant fouten kan voorkomen, voegt het aan de andere kant ook weer het risico op fouten toe. Je hebt namelijk niet altijd door waar je precies in zit met als gevolg dat je foto niet goed is of je zelfs het moment mist. Effectief zal de kans op fouten dan ook niet groter of kleiner zijn tussen handmatig en automatisch. Een goed voorbeeld staat hier boven over de PASM modi waarbij bepaalde functies ineens uitgeschakeld zijn en dit voor gebruikers veelal niet duidelijk is. Je kunt niet verwachten dat mensen een heel boekwerk gaan onthouden.

Waarom dan nu ineens de PASM knop? Omdat ze willen (moeten?) uitbreiden en dan moet je nieuwe doelgroepen aanboren. Zoals eerder al aangegeven heeft het gros van de wereld de PASM in gebruik (in de afgelopen 30 jaar!) dus als je wilt uitbreiden ontkom je er niet aan om ook PASM te omarmen. Niet iedereen zal iets anders dan wat ze gewend zijn willen gebruiken en sommigen vinden een andere werkwijze inferieur. Die X-S10 zal dan ook het begin zijn en wellicht is de X-H2 het eindpunt (m.a.w. een nieuwe lijn met een instap- en topmodel of hoe je het noemen wilt).

Btw, als ict'er wil ik nog wel op het hart drukken dat automatisering lang niet altijd de oplossing is. Vaak wordt het een doel met als gevolg dat het bijna een 100% zekerheid is dat je project faalt. Het moet iets zijn wat bijdraagt omdat het bijv. iets overzichtelijker of makkelijker te bedienen maakt. Analoge oplossingen terzijde schuiven en er nogal lacherig of denigrerend over doen is ontzettend dom. Zou je het prima vinden om nooit meer menselijk contact te hebben en alles via een schermpje te doen zoals we dat momenteel moeten doen? ;)

• Reb87
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Fujifilm heeft eergister een nieuwe firmware update uitgebracht voor de X-T30 en X100V. Deze camera's hebben nu ook eindelijk webcam support. Ik ga het zo gelijk proberen! :) https://fujifilm-x.com/gl...ownload/firmware/cameras/

• Ultra
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Reb87 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:58:
Fujifilm heeft eergister een nieuwe firmware update uitgebracht voor de X-T30 en X100V. Deze camera's hebben nu ook eindelijk webcam support. Ik ga het zo gelijk proberen! :) https://fujifilm-x.com/gl...ownload/firmware/cameras/
Doet het!
Nu moet ik nog een dummy batterij hebben. Heeft iemand er eentje bij een andere shop dan Amazon kunnen vinden?

• Reb87
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ultra schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:01:
[...]

Doet het!
Nu moet ik nog een dummy batterij hebben. Heeft iemand er eentje bij een andere shop dan Amazon kunnen vinden?
Waarom zou je een dummy batterij willen? :)

• Ultra
  • Niet online
Om de accu te ontzien bij langdurig webcammen .

• Daverius
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21-06 00:13
Zomaar een lolletje tussendoor. Ik kreeg na het schieten van video opnames op m’n x-e3 altijd de melding ‘storing’ maar het bestand was altijd in orde. Snellere SD kaartjes gekocht en nog steeds de melding ‘storing’. Kon niks vinden over bekende bugs dus ik dacht, laat ook maar, de video is verder prima dus wat maakt het uit. Besef ik me na een jaar dat ik altijd mn taalinstelling op Engels zet...

• Quakie
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:28

Quakie

quakelen

🤣

Ik teken nergens meer voor

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Daverius schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:47:
Zomaar een lolletje tussendoor. Ik kreeg na het schieten van video opnames op m’n x-e3 altijd de melding ‘storing’ maar het bestand was altijd in orde. Snellere SD kaartjes gekocht en nog steeds de melding ‘storing’. Kon niks vinden over bekende bugs dus ik dacht, laat ook maar, de video is verder prima dus wat maakt het uit. Besef ik me na een jaar dat ik altijd mn taalinstelling op Engels zet...

• quelake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:33

quelake

PSN Quelake

Ik heb exact hetzelfde, en heb mn Fuji ook op Engels staan. Wat mij even ontgaat hier, is waarom dit een probleem veroorzaakt? Voor mij is het niet helemaal helder waarom dat dan zo 'dom' zou zijn om te doen. Is het probleem serieus verholpen als je de camera op NL taal instelt?

[Voor 5% gewijzigd door quelake op 21-02-2021 09:26]

• Daverius
quelake schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:25:
[...]
Ik heb exact hetzelfde, en heb mn Fuji ook op Engels staan. Wat mij even ontgaat hier, is waarom dit een probleem veroorzaakt? Voor mij is het niet helemaal helder waarom dat dan zo 'dom' zou zijn om te doen. Is het probleem serieus verholpen als je de camera op NL taal instelt?
De taal omzetten naar Nederlands zou het probleem inderdaad verhelpen, of althans, de ‘foutmelding’ wat begrijpelijker maken.

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 21:34

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien Fuji vragen om bij de volgende firmware update "storing" te vervangen door "writing" ?;)

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

• LA-384
quelake schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:25:
spoiler:
Het gaat om de misvatting dat het Engelse "storing" (opslaan) in het Nederlands gelezen werd. @Daverius was dus een tijd tevergeefs op zoek naar de oorzaak van een probleem wat er niet was.
;)

• Ultra
  • Niet online
Ik neem eigenlijk nooit filmpjes op. Laatst wel gedaan, en ik wilde er eentje verwijderen. "Frame" en "Selected frames" vond ik wat vreemd, waarom zou ik een video willen bewerken op de camera? Dus heb ik alle frames verwijderd. Daarna natuurlijk een lege SD-kaart :D.
Reb87 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:02:
Waarom zou je een dummy batterij willen? :)
Dan kun je de camera direct op het lichtnet aansluiten en hoef je niet steeds de accu te verwisselen. Fujifilm verkoopt al jaren die accessoire, specifiek voor wie het in bijv. een studio setting gebruikt. Als je naar de Fujifilm grips kijkt, en dan met name die met de Arca Swiss plate, dan zie je aan de zijkant bij de accudeur een soort van gat. Die is er niet om je draagriem aan vast te maken (kan wel) maar om de kabel die uit het accu compartiment komt weg te leiden. Aan de zijkant van het compartiment zit ook een stukje plastic/hard rubber dat verwijderbaar is.

• quelake
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 13:33

quelake

PSN Quelake

LA-384 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:39:
[...]

spoiler:
Het gaat om de misvatting dat het Engelse "storing" (opslaan) in het Nederlands gelezen werd. @Daverius was dus een tijd tevergeefs op zoek naar de oorzaak van een probleem wat er niet was.
;)
OH. MIJN. GOD. Ik ga me nu even heel dom voelen. Tot straks. |:(

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:17
Ik heb een vraagje over een downgrade.

Ik heb nu een xf 16-55 f/2.8 die ik al menig hike de berg op en af heb gesleept. Uiteraard zijn de foto’s fantastisch, echter is het toch een behoorlijk gewicht wat ik dan steeds meesleep. Ik heb zo’n schouder strap camera drager die wel fijn is, maar je merkt het aardig.

Wat denken jullie wat een waardige opvolger is? Ben van plan de lens helemaal weg te verkopen/ruilen.
Ergens spreekt de 16-80mm mij wel aan vanwege de OIS en het bereik. Het gewicht is echter niet bijzonder veel minder.

Eigenlijk zou de 15-45 ook mooi passen op mijn xt-10. Super licht en compact, en lekker breed voor mooie landschappen. Ga ik hier echt te veel inleveren op kwaliteit?

De 18-55 zou een logische opvolger zijn, prima kwaliteit maar daar mis ik wat aan de weide kant.

En de XC 16-50?

Oh ja, en ik houd er wel van om close ups te maken van insect/plant/dier. Dus iets met een beetje macro zou fijn zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-02-2021 08:14]

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Ik ga m’n hele Fuji X-T4 set (camera, 16-80 F4 en 23 F4) toch weer retourneren…

De mogelijkheid gehad om voor een zeer scherpe prijs een Nikon Z6II + 24-70 F4 te kopen en ondanks deze iets (130 gram) zwaarder is dan de X-T4 met 16-80 F4 is het voor mij toch de betere camera.

De afgelopen dagen behoorlijk wat foto’s en 1 op 1 vergelijken gemaakt en de Nikon wint het eigenlijk de hele tijd. Ook daar zijn de OOC foto’s gewoon uitstekend (zeker nu ze ook een soort film-simulaties hebben) en is het nabewerken niet per definitie noodzakelijk.
Daarnaast is er toch een zichtbaar (ook al is het subtiel) verschil tussen F4 op crop of F4 op fullframe. Het ziet er allemaal net wat beter uit. Qua dynamisch bereik win ik gewoon een aantal stops en kan ik qua iso’s gewoon hoger. Alhoewel ik in mijn post van een paar weken geleden zei dat het verschil niet zo groot was, moet ik bekennen dat dit verschil er wel degelijk is zodra ik ga fotograferen onder mindere lichtomstandigheden. In mijn geval betreft dit de kinderen binnen in huis als het donker is geworden. Ik ben genoodzaakt een snelle sluitertijd te hebben (om ze toch scherp te krijgen) en ben dan aangewezen op hoge ISO’s. De Z6 scoort hier gewoon echt een stuk beter. Waar de X-T4 tot ISO 3200 acceptabel is, is dit bij de Z6 tot 12800. Zelfs 25600 is nog te doen.

Ik heb ook behoorlijk wat vergelijkingsfoto’s gemaakt en de Z6 is in werkelijk alle foto’s (OOC, met vergelijkbare kleuren) gewoon de betere. Mijn vriendin koos uit 20 foto’s bij alle 20 foto’s voor de Z6. De scherpte van de 24-70 F4 kit lens) is ook enorm. De reviews gaven het al aan, maar dit is echt een zeer scherpe lens. Echt een andere klasse dan de 16-80 en zelfs scherper dan de Fuji 16-55.

Puur kijkend naar de rest van de camera is de Z6 voor mij ook de betere. De grip is fijner (waarschijnlijk ook vanwege mijn jarenlange ervaring met de D750) en de focussnelheid is, zeker bij mindere lichtomstandigheden, gewoon beter. Het focussen tijdens het filmen is ook wat soepeler en heeft nauwelijks tot geen last van het “twijfelen” bij het scherpstellen. Het gaat soepel van het ene naar het andere onderwerp en is niet op zoek naar focus. Iets waar de X-T4 toch meer last van had (bij beide lenzen).

Alles bij elkaar is de Z6II voor “mij” de betere keuze. Door het bovenstaande (grotere DOF, betere ISO en snellere AF) is de noodzaak voor een 23mm F4 er niet tot nauwelijks. Het totaalgewicht in de tas ligt dan ook lager, aangezien ik dus 1 lens minder hoef mee te nemen. Misschien een beetje kromme vergelijking, maar voor mij is dit wel het geval. Kijk ik dan naar de prijs dan is de Z6 maar marginaal duurder dan bovengenoemde X-T4 set, terwijl ik er voor mijn gevoel en gebruik een betere camera voor terugkrijg.

De X-T4 is absoluut niet slecht en in veel gevallen beter dan de D750. De Z6II is voor mij echter de duidelijke winnaar! Zeker wanneer ik jaren met de camera wil doen en na enkele weken het al begon te "kriebelen" of ik met de X-T4 wel de beste keuze had gemaakt...

• Daverius
Heilige Kaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:11:
Eigenlijk zou de 15-45 ook mooi passen op mijn xt-10. Super licht en compact, en lekker breed voor mooie landschappen. Ga ik hier echt te veel inleveren op kwaliteit?

De 18-55 zou een logische opvolger zijn, prima kwaliteit maar daar mis ik wat aan de weide kant.

En de XC 16-50?

Oh ja, en ik houd er wel van om close ups te maken van insect/plant/dier. Dus iets met een beetje macro zou fijn zijn.
Elke lens die je noemt heeft duidelijk voor en nadelen. De 15-45mm heeft met 5cm minimale scherpstelafstand een voordeel voor je close ups (de rest is v.a. 20cm), is supercompact en de groothoek brandpuntsafstand. Ook de beeldkwaliteit is over het algemeen goed. Je moet echter de gemotoriseerde powerzoom en mindere xc serie bouwkwaliteit voor lief nemen. Ik zou een tweedehandsje op de kop tikken en eens kijken hoe hij bevalt. Anders inderdaad de 16-50mm (meer groothoek) of de 18-55mm (iets lichtsterker en betere bouwkwaliteit).

• Erwin186
  • Nu online
@MazeWing
Begrijpelijk keuze gezien je overwegingen. Ik vind zelf ook de nieuwe Z-lijn van Nikon er wel veel belovend uit zien. Het lenzenaanbod is nu nog wat beperkt, maar dat zal vast beter worden aangezien Nikon hier nu vol op inzet. Die 24-70 F4 is volgens mij ook echt een fantastische lens. Ongeveer net zo zwaar als de Fuji 16-80, maar optisch, qua bereik en qua DOF vergelijkbaar met de 16-55. Ik denk zelfs dat de Nikon combi lichter is dan een X-T4 met 16-55.

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Erwin186 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:34:
@MazeWing
Begrijpelijk keuze gezien je overwegingen. Ik vind zelf ook de nieuwe Z-lijn van Nikon er wel veel belovend uit zien. Het lenzenaanbod is nu nog wat beperkt, maar dat zal vast beter worden aangezien Nikon hier nu vol op inzet. Die 24-70 F4 is volgens mij ook echt een fantastische lens. Ongeveer net zo zwaar als de Fuji 16-80, maar optisch, qua bereik en qua DOF vergelijkbaar met de 16-55. Ik denk zelfs dat de Nikon combi lichter is dan een X-T4 met 16-55.
Ja absoluut! De 24-70 F4 voor de Nikon Z is volgens reviews scherper dan de vorige 2.8 in F-mount. Het verschil met de Z F2.8 is, buiten het diafragma (en bouwkwaliteit/gewicht), ook minimaal.

De 16-80 was qua scherpte vergelijkbaar met m’n Nikon 24-120. De 24-70 is toch echt een stuk beter. Van hoek tot hoek zeer scherp. Wijd open is de lens in de hoeken bijna net zo scherp als voorheen in het midden.

Vergeleken met de 16-55 van Fuji is het gewicht inderdaad lager en dus een logische keuze. Sowieso zijn de Z lenzen van Nikon allemaal zeer goed. Zelfs de 24-200 is absurd scherp en heeft alleen een kleiner diafragma. Qua scherpte is het verschil minimaal. En dat voor een superzoom...

• Heilige Kaas
Oei oei. Ik zit even wat voorbeeld foto's uit te zoeken voor in de advertentie en ik krijg meteen twijfels.
Ik kan mij niet voorstellen dat een 15-45 in de buurt kan komen. Hoe zit dat met een 18-55 of 16-80?

Hier zit zo te zien wel wat compressie overheen van tweakers. En uiteraard flink nabewerkt.

[Voor 7% gewijzigd door Heilige Kaas op 22-02-2021 17:44]

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

passionate & cynical

Als het je puur om gewicht gaat: de 18-55. Je gaat er dan wel op achteruit op de groothoek, aangezien je huidige lens begint bij 16mm.
Wil je meer bereik dan ga je voor de 16-80. Deze is echter weer wat groter dan de 18-55 en zit tussen beiden in. Ook heb je dan wederom de 16mm.

Overstappen op een 15-45 moet je denk ik echt niet willen. Dat is kwalitatief echt een hele stap terug. Gerangschikt op optische kwaliteit (beste naar slechtste):
1. Fuji 16-55 (geen OS en hoogste)
|
|
2. Fuji 18-55 (Geen WR, OS, laagste gewicht)
3. Fuji 16-80 (WR, OS en verste bereik)

De optische verschillen tussen 2 en 3 zijn erg klein en voor mij was het bereik en WR de doorslaggevende factor.

• Daverius
Heilige Kaas schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:43:
Oei oei. Ik zit even wat voorbeeld foto's uit te zoeken voor in de advertentie en ik krijg meteen twijfels.
Ik kan mij niet voorstellen dat een 15-45 in de buurt kan komen. Hoe zit dat met een 18-55 of 16-80?
Je 16-55 is natuurlijk een dijk van een lens. Dat gezegd, de low budget zooms van Fujifilm zijn niet te onderschatten hoor (ik neem aan dat scherpte je referentie is). Als ik zo je verhaal hoor is gewicht je grootste ergernis. Mocht je het telebereik van de 16-80 niet nodig hebt, dan valt die sowieso af. De 18-55 is ook kwa scherpte een uitblinker. Dat zou een goede middenweg zijn als je kan leven met het groothoekbereik (dat is best significant vergeleken met 15/16mm). Als je nog erg zweeft zou ik gewoon een 15-45 of 16-50 goedkoop op de kop tikken en je huidige 16-55 nog even achter de hand houden. Als je merkt dat je kan leven met de output en meer plezier hebt in het fotograferen door de mobiliteit van een lichtere lens, dan kun je de knoop doorhakken om te verkopen misschien?

• CAD_Allard
@Heilige Kaas

Ondanks dat je het hebt over zoomlenzen kan ik uit je verhaal niet opmaken of je ook per het zoombereik wil hebben voor jouw stijl van fotografie. Mocht je ook een prime willen overwegen dan past de 16mm f/1.4 misschien ook wel in jouw straatje. Alleen groothoek bereik maar wel scherp en de optie tot een soort van macrofotografie (1:4 meen ik) door de korte scherpstel afstand. Volgens mij ook nog steeds een heel stuk minder zwaar.

• Erwin186
  • Nu online
@Heilige Kaas
Ik zou, wat je ook kiest, niet teveel en te vaak gaan vergelijken met de 16-55 (als je die dan al weg hebt gedaan), want dan zal het waarschijnlijk tegen vallen ;) De 16-55 staat kwalitatief wel redelijk op eenzame hoogte binnen die range van het Fuji gamma.

Ik zou persoonlijk beide XC lenzen sowieso niet overwegen. Dat is zo'n enorme stap terug ten opzichte van de 16-55, ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. Daarbij is de 15-45 ook nog eens een powerzoom, dus dat is ook niet ideaal.

Dan resteren volgens mij alleen de 18-55 en 16-80 als opties. Qua scherpte ontlopen ze elkaar volgens mij niet heel veel. Als je echt voor beduidend minder gewicht wilt gaan is de 18-55 de beste optie, maar dan moet je wel kunnen leven met minder groothoek en het ontbreken van WR. Kun je dat niet, dan blijft alleen de 16-80 over. Ook dat is geen hele compacte lens, maar het scheelt nog steeds best wel wat met de 16-55 (die is de helft zwaarder). Het verschil tussen de 18-55 en 16-80 is kleiner dan het verschil tussen de 16-80 en 16-55.

Als het mijn keuze was zou ik voor de 16-80 gaan, met name gezien de extra 2mm groothoek en WR. Maar eerlijk gezegd.. ga je die 200 gram minder gewicht tov de 16-55 echt merken? Ik denk dat je best wel wat meeneemt tijdens langere hikes, dus ik vraag me af of die 200gr besparing dan echt hét verschil gaat maken.

[Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 23-02-2021 11:38]

• niels132
Zijn hier ook X-S10 gebruikers die met MF lenzen werken? Hoe makkelijk schakel je over naar manuele focus?
Op mijn X-T10 (en bij alle X-Tx /X-Tx0 modellen) zit voorop een schakelaar om snel over te schakelen zodat ik focus peak kan gebruiken. Deze ontbreekt bij de X-S10 zag ik...
Dat heeft de X-E4 trouwens ook. Je kunt kennelijk via het menu dan wel via een veeg over het scherm tussen AF en MF kiezen.

Het is eigenlijk jammer dat we überhaupt zo'n MCS-switch op de camera hebben gezien het clutch systeem van een aantal lenzen (waarbij je dan zowel de lens als de camera op MF of AF moet zetten...). Gewoon de scherpstelring naar je toe trekken of van je af duwen is een veel snellere omschakeling dan met zo'n schakelaartje ergens onderaan de camera die je op gevoel moet zoeken.

Afgezien van het feit dat MF op een aantal Fujifilm lenzen gewoon totaal niet fijn is, zeker als je het van andere camera's gewend bent. Er zit soms gewoon teveel vertraging in dat focus-by-wire systeem.

• Heilige Kaas
Bedankt voor jullie antwoorden. Die 2mm (16-55 naar 18-55) ga ik waarschijnlijk wel missen, ondanks dat ik ook een 9mm op zak heb, heb ik niet altijd de energie en zin om van lens te wisselen.
Dus dan blijven de XC's over, waarvan de kwaliteit minder is, en de 16-80, die weer niet veel lichter is.
Kortom. De XC16-50 is de moeite waard om een keer te proberen, wie weet is het voldoende. En ook zou ik de 16-80 wel eens willen proberen.
Iemand eens ruilen?

• niels132
Gebruik je de lens voornamelijk in het groothoekgebied? Je zou dan ook de 9mm weg kunnen doen en naar de XF 10-24mm F4 kunnen kijken. Met daarnaast eventueel iets van een XF 50mm F2 of XF 60mm F2.4 Macro.

[Voor 3% gewijzigd door niels132 op 24-02-2021 14:38]

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:51
Heilige Kaas schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:53:
Bedankt voor jullie antwoorden. Die 2mm (16-55 naar 18-55) ga ik waarschijnlijk wel missen, ondanks dat ik ook een 9mm op zak heb, heb ik niet altijd de energie en zin om van lens te wisselen.
Dus dan blijven de XC's over, waarvan de kwaliteit minder is, en de 16-80, die weer niet veel lichter is.
Kortom. De XC16-50 is de moeite waard om een keer te proberen, wie weet is het voldoende. En ook zou ik de 16-80 wel eens willen proberen.
Iemand eens ruilen?
Ik heb ooit de XC 16-50 gehad, en eigenlijk is dat een belachelijk goede lens voor dat geld.
Helaas 3.5, maar veel familie foto's mee geschoten, allemaal scherp, en 16mm is perfect.
|+ hij is heel licht.

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:24

onsgeluk

Beroepsprutser

Heilige Kaas schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:53:
Iemand eens ruilen?
Je vraag is al beantwoord (hoop ik tenminste), maar ik zou graag willen weten wat je redenatie is om een andere lens te nemen? Gaan er geen andere zaken mee die berg op waarmee je (goedkoop) gewicht kan uitsparen?

Over zwaar glas gesproken, ik kwam van de week een buitenkansje tegen welke ik niet kon weerstaan. Zojuist eigenaar geworden van een 8-16mm :9

iR Profiel

• LA-384
onsgeluk schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:40:
Over zwaar glas gesproken, ik kwam van de week een buitenkansje tegen welke ik niet kon weerstaan. Zojuist eigenaar geworden van een 8-16mm :9
Nice, ik ben wel benieuwd naar wat foto's die je met die lens hebt gemaakt tzt. Met wat voor fotografie hou jij je bezig?

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

LA-384 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:52:
[...]

Nice, ik ben wel benieuwd naar wat foto's die je met die lens hebt gemaakt tzt. Met wat voor fotografie hou jij je bezig?
Ik doe in de warmere maanden vooral watersport (waterskiën, barefoot, wakeboard etc) dus ik moet eigenlijk nog bedenken of dat gaat werken met de 8-16. Maar voor zo'n goede prijs kunnen kopen dat ik 'm ook probleemloos weer zou kunnen verkopen.

Daarnaast vind ik portretten hartstikke gaaf om te doen, maar bak er werkelijk waar helemaal niets van :+

Ff voorbeeldje erbij gezocht.

[Voor 25% gewijzigd door onsgeluk op 24-02-2021 23:38]

iR Profiel

• LA-384
onsgeluk schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:24:
Ik doe in de warmere maanden vooral watersport (waterskiën, barefoot, wakeboard etc) dus ik moet eigenlijk nog bedenken of dat gaat werken met de 8-16. Maar voor zo'n goede prijs kunnen kopen dat ik 'm ook probleemloos weer zou kunnen verkopen.
Dat vraag ik me idd ook af ja. Zeker op 8mm moet je zowat op het board erbij zitten denk ik :+ Maar genoeg andere doeleinden natuurlijk.
Daarnaast vind ik portretten hartstikke gaaf om te doen, maar bak er werkelijk waar helemaal niets van :+

Ff voorbeeldje erbij gezocht.
[Afbeelding]
Ach, daarom is het voor de meeste van ons ook hobby toch. Zelf hebben we plezier en degene waar de foto's van worden genomen vinden ze vaak meer dan prima.

Dat voorbeeld is wel een gaaf onderwerp overigens, daar kun je veel interessants mee.

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

LA-384 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:20:
[...]

Dat vraag ik me idd ook af ja. Zeker op 8mm moet je zowat op het board erbij zitten denk ik :+ Maar genoeg andere doeleinden natuurlijk.

Dat voorbeeld is wel een gaaf onderwerp overigens, daar kun je veel interessants mee.
Het voorbeeldje erbij gedaan om een idee te krijgen waar ik het over heb. Bij wedstrijdskiers durf ik het aan om in de baan, dus in hun pad, te dobberen.
Anyway, dan krijg je onderstaande beelden en ik denk/hoop dat een groothoek het wat dynamischer maakt.

NB. De 2de foto is niet van mij. Ik heb helaas ook geen skiers van zijn niveau tot m'n beschikking.

Hoe dan ook, de skiers vinden het leuk om actiefoto's van zichzelf te hebben voor social media en ik vind het leuk om te doen.

[Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 25-02-2021 20:05]

iR Profiel

• LA-384
@onsgeluk Gave foto hoor. En ik snap nu idd wat je bedoeld. Op welk brandpunt is die genomen?

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Die van mij ergens tussen de 16 en 55, zou ik op moeten zoeken. De 2de op een 24-70 nikon als ik het gesprek goed herinner. Basically the same dus.

iR Profiel

• CAD_Allard
Niet helemaal Fujifilm hardware, maar wel iets "nieuws" voor de software. Fujixweekly heeft sinds kort een app voor iOs en Android uitgebracht. Het is een verzameling van alle film-recipes die je kan toepassen op je Fujifilm camera. Nu met app nog sneller toegankelijk. Zelf ben ik groot fan van de site en gebruik de zogenaamde recepten ook erg vaak, alleen al om nabewerking te voorkomen of aanzienlijk te reduceren.

Linkje naar de Android app: https://play.google.com/s...m.fujixweekly.FujiXWeekly

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:37
CAD_Allard schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:08:
Niet helemaal Fujifilm hardware, maar wel iets "nieuws" voor de software. Fujixweekly heeft sinds kort een app voor iOs en Android uitgebracht. Het is een verzameling van alle film-recipes die je kan toepassen op je Fujifilm camera. Nu met app nog sneller toegankelijk. Zelf ben ik groot fan van de site en gebruik de zogenaamde recepten ook erg vaak, alleen al om nabewerking te voorkomen of aanzienlijk te reduceren.

Linkje naar de Android app: https://play.google.com/s...m.fujixweekly.FujiXWeekly
Ik weet nog dat ik voor het eerst kennis maakte met deze site; er ging echte een wereld voor me open. Ik heb toen ook een aantal recepten onder mijn custom settings gezet, met dan in een notitie app welke welke was en met welke witbalans ik die moest gebruiken. Sinds de iOS app heb ik dat niet meer (ja, mijn twee favoriete recepten) en switch ik gewoon via het normale snelmenu als ik bedacht heb met welk recept ik die dag wil schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Heb inmiddels de beschikking over de X-E4 en het gebrek aan knoppen boeit totaal niet dankzij de software. De software is op camera's zoals X-Pro2 en X-T2 niet in staat om allerlei zaken te groeperen met als gevolg dat je allerlei additionele knoppen moet hebben (denk daarbij aan het d-pad). Op de X-E4 kun je namelijk de focus mode instellingen en de af-c custom instellingen in een profiel opslaan. Dit kan niet op een X-Pro2, X-T2, etc. Dat heeft als gevolg dat je op een X-E4 wel zonder MCS-switch kunt en op die andere 2 camera's absoluut niet.

Camera heeft met de duimsteun een prima grip; die aparte grip heb je alleen nodig als je 'm op een statief wil zetten en de batterij/het geheugenkaartje wil wisselen (de statiefdraad zit te dicht bij de batterijdeur, er is vrijwel geen statiefplaat die de batterijdeur vrij weet te houden; hadden ze 'm maar een halve centimeter verder geplaatst...). Ik vind 'm zonder grip zelfs fijner, houdt steviger vast.

Het loont zich in ieder geval om wat aandacht te geven aan zaken als het Q-menu, daarmee kun je tegenwoordig heel wat meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• niels132
niels132 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:15:
Mijn (alweer 5 jaar oude) X-T10 is inmiddels aan vervanging toe. De playknop is kapot, wat toch wel erg hinderlijk is. En sinds er hier een peuter heeft leren lopen is de autofocus ook niet toereikend meer ;)

Aangezien Fuji nu cashback acties heeft leek het me een goed moment om te upgraden naar de X-T30, aangezien ik qua body en bediening erg tevreden ben met mijn X-T10. Na cashback is de body voor zo'n 750 euro te koop.

Maar ik twijfel een beetje. De X-S10 is met zijn IBIS en betere grip ook interessant. Al twijfel ik of ik terug wil naar een PASM-wiel. Helaas is het momenteel niet mogelijk om de X-S10 eens in het echt te gaan bekijken. Hier helaas geen cashback, dus 250 euro duurder.

En aangezien de X-T30 al bijna 2 jaar geleden geïntroduceerd is; zou er binnenkort een opvolger aangekondigd gaan worden? Wat zou een eventuele X-T40 extra gaan bieden? Of moet je de X-S10 op die plek gaan zien?

Dillema's dus... Zijn hier misschien gebruikers die van een X-Txx geswitcht zijn naar een X-S10? Wat zouden jullie doen?
Update: het is toch de X-T30 geworden.

Omdat de winkels weer open konden heb ik beide body's goed kunnen vergelijken. De vertrouwde Fuji-controls gaven toch de doorslag. Bij de X-S10 had ik heel erg het een idee om een traditionele DSLR in mijn handen te hebben en dat was nou juist de reden om destijds naar Fuji te switchen.
Dat de X-T30 geen IBIS heeft is jammer, maar mijn Fuji lenzen hebben OIS en mijn Samyang 12mm heeft vanwege zijn groothoek eigenlijk niet zo snel stabilisatie nodig. En filmen doe ik toch niet, dus dat scheelt ook nog.

Heb de camera nog niet uitgebreid kunnen uitproberen, maar tot nu blij met de upgrade :)
Gefeliciteerd. Mooi dat je de boel "live" hebt kunnen beoordelen/ bekijken en een keuze hebt kunnen maken. Hoe dan ook een bewuste en dus goede keuze!

Veel plezier ermee!

• TweakMDS
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:10
Ik heb vandaag eindelijk draadloos flitsen met mijn X-T2 weer eens voor elkaar gekregen.

In het verleden heb ik (met mijn Canon 5D) erg veel "strobist" spul gedaan. Veelal met domme triggers en oude Nikon flitsers, alles op manual. Een tijd geleden begon dat weer een beetje te kriebelen en heb ik op marktplaats een setje Cactus V6 II triggers gekocht (voor erg weinig). Omdat die toch een wat modernere flitser willen om TTL te ondersteunen heb ik toch maar een Cactus RF60x gekocht; ook niet schokkend duur, voor rond de €130,-.
In eerste instantie deed hij niets, maar na alle firmwares te hebben geupgrade net een paar testjes gedaan, en het werkt fenomenaal goed.

Eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik vroeger deed. Je stopt de transmitter op je body, zet alles op TTL, en het maakt eigenlijk niet meer uit welke sluitertijd, diafragma of ISO je gebruikt (binnen redelijkheid natuurlijk).

HSS werkt ook, dus gewoon op 1/1000e een plaatje schieten. Omdat de RF60X een TX/RX ingebouwd heeft heb je de receiver helemaal niet nodig, maar je weet nooit.

Uiteraard werkt het ook in full manual, wat voor mij de creativiteit wel een beetje groter maakt. Voordeel van dit systeem is ook dat het dan ook allemaal vanaf je transmitter werkt, dus geen noodzaak meer om naar de flitser toe te lopen en daar aan knoppen te moeten zitten.
De eerste ervaringen zijn wel erg goed. Misschien wil ik toch weer met 3+ flitsers aan de slag...

Als dochterlief mee werkt zal ik haar straks wel eens laten proefkonijnen :)

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:57
DoubleJ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:34:
Ik gebruik sinds kort mijn X-T20 als webcam (middels een Blackmagic ultrastudio als HDMI input device). Ik heb net een dummy batterij besteld zodat ik niet voor elke call een batterijwissel hoef te doen. Wat ik mij afvroeg; heeft dit grote impact op de 'wear and tear' van de camera?

We weten natuurlijk dat het aantal clicks/shutters meetellen, maar hoe zit het met het 'continu' aan hebben van zo'n camera (zeg 3 uur per dag), zijn er bepaalde componenten waar ik me zorgen over moet maken?
Hoe bevalt de dummy batterij inmiddels? En werkt je camera nog? :)

• chou3
Kan iemand mij uitleggen hoe ik bij mijn X-T4 een afbeelding te zien kan krijgen in deze modus? De preview blijft zwart.

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:13
De disp/back knop indrukken

• chou3
Door op DISP/BACK te drukken verander ik van scherm. Maar waar ik nu ben, kan ik daar ook een preview krijgen. Ik zie links een zwart vakje met mijn focuspunt (voor een afbeelding), rechts een histogram, maar niet het beeld waar ik op richt.

[Voor 33% gewijzigd door chou3 op 22-03-2021 16:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14:57
chou3 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Door op DISP/BACK te drukken verander ik van scherm. Maar waar ik nu ben, kan ik daar ook een preview krijgen. Ik zie links een zwart vakje met mijn focuspunt (voor een afbeelding), rechts een histogram, maar niet het beeld waar ik op richt.

[Afbeelding]
Dat gaat niet. Dat is inderdaad bedoeld voor je focuspunt en niet voor een preview van het beeld.

• chou3
Farrell schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:46:
[...]

Dat gaat niet. Dat is inderdaad bedoeld voor je focuspunt en niet voor een preview van het beeld.
Jammer. Dat was wel handig geweest. Ik weet niet waar dit precies goed voor is.

• CAD_Allard
chou3 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:37:
[...]

Jammer. Dat was wel handig geweest. Ik weet niet waar dit precies goed voor is.
Waarschijnlijk is de gedachte dat je zo alle instellingen in één overzicht hebt staan. Is dat niet iets wat dslr's ook hebben? Maar wat dan niet de moeite nemen om gewoon het beeld weer te geven is inderdaad een beetje zinloos.

Ik dacht in eerste instantie trouwens dat dit een gevalletje lensdop was, wat ikzelf ongelofelijk vaak heb, tot ik het net even ging testen... 8)7
Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True