Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-08 14:25
CAD_Allard schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:49:
[...]

Waarschijnlijk is de gedachte dat je zo alle instellingen in één overzicht hebt staan. Is dat niet iets wat dslr's ook hebben? Maar wat dan niet de moeite nemen om gewoon het beeld weer te geven is inderdaad een beetje zinloos.

Ik dacht in eerste instantie trouwens dat dit een gevalletje lensdop was, wat ikzelf ongelofelijk vaak heb, tot ik het net even ging testen... 8)7
Ik durf niet te zeggen of DSLR camera's zo een overzicht hebben. Ik kan het me wel voorstellen aangezien je niet een live preview hebt. Wel een gemiste kans. Een van de voordelen van een spiegelloze camera had hier benut kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:35
Dat "schermpje" is echter wel zo klein dat je er ook weer niet heel veel op ziet. Dus vraag mij af of dat meerwaarde biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
chou3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:54:
Ik durf niet te zeggen of DSLR camera's zo een overzicht hebben. Ik kan het me wel voorstellen aangezien je niet een live preview hebt. Wel een gemiste kans. Een van de voordelen van een spiegelloze camera had hier benut kunnen worden.
Vaak wel, maar dan als volledig scherm met instellingen langs de rand of een scherm met alleen instellingen. Niet zo'n picture-in-picture-achtig iets zoals dit zou zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
chou3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Er is ook een weergave met live preview en settings langs de zijkant. Je kan instellen wat je allemaal te zien krijgt langs de rand. Je kan met de DISP/BACK button wisselen tussen de verschillende weergaves: Standard, Information off, Info Display.

Zie ook de user manual ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Farrell schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Er is ook een weergave met live preview en settings langs de zijkant. Je kan instellen wat je allemaal te zien krijgt langs de rand. Je kan met de DISP/BACK button wisselen tussen de verschillende weergaves: Standard, Information off, Info Display.

Zie ook de user manual ;)
Uiteraard. Die gebruik ik en heb ik al naar wens aangepast (anders is het voor mij als beginneling niet te doen). Idem voor het Q menu waar je de achtergrond ook transparant kunt maken. Als je van Display wisselt vliegt deze altijd voorbij en het leek me handig als je daar ook een preview kon zien. Leek me best logisch aangezien je ook je focuspunt kunt veranderen met je baby joystick. Maar helaas :/
Iedereen thnx voor het meedenken _/-\o_ Ik ben weer een beetje wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
huh? Kan je het Q menu transparant maken? Hoe dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
PdeBie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:42:
huh? Kan je het Q menu transparant maken? Hoe dan? :P
Setup, screen set-up. Daar als laatse optie op pagina 3 bij een x-t4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMLjbWy0glGt83cmIqdHg5ehkLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lt6ZfaIpNsZwHPn3wym982kt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Farrell schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Hoe bevalt de dummy batterij inmiddels? En werkt je camera nog? :)
Ik kan niet voor hem spreken, wel uit eigen ervaring: ik gebruik mijn X-T3 inmiddels al 10 maanden vele malen per week als webcam met een dummy batterij.
Dat werkt perfect. Inmiddels ook geen angst meer dat de camera het niet aan zou kunnen mbt de sensor. Immers, het zijn ook camera's die veel voor video maken bedoeld zijn en als zodanig gebruikt worden. Nergens zie ik melding van problemen op dit vlak.

Inmiddels nog een exemplaar aangeschaft om die met een AutoCue dienst te laten doen bij video conferencing; het videoconference beeld (vanaf een 10" monitor) wordt op een half doorlatende spiegel geprojecteerd en achter die spiegel zit de camera. Ik kijk de andere deelnemers nu in hun ogen aan (via de spiegel), want achter hun beeld zit nu immers de camera dat mijn beeld naar hun verstuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor mijn filmcursus. Op set kan het best chaotisch zijn. Daarom heb ik heb voor mijn reserve batterijen (NP-W235) beschermbakjes gekocht. De batterij past precies. In het deksel is nog ruimte voor een SD-kaart. Ik heb er 4 niet in gebruik (worden per 10 verkocht voor €11). Als iemand hier ook naar opzoek is, mag je me een berichtje sturen (voor de link of als je de overige 4 wilt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k35Rvbm8V0R3SUSi5JHq4PPuJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HuqWbJaF81rPHJ8D3e4PLBp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
Nieuwe firmware update is beschikbaar voor de X-T4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-09 21:50
Even een vraagje over lens correctie. Ik zag wat mogelijke aankomende objectieven waar ik interesse in heb (18/1.4 en 33/1.4). Betekend het dat er geen correctieprofiel in het bestand kan worden toegepast (jpg) of opgenomen in de meta (raw) als ik een oudere camera heb? Of herkent een oudere camera, in dit geval de X-E3, de correctieprofielen vanuit de lens firmware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Daverius, die informatie zit in de lensfirmware inderdaad. Het is soms zo dat oudere camera’s niet alle lens-gerelateerde updates krijgen; zo heeft de X-Pro2 geloof ik niet de XF 200mm update (o.a Focus Preset Function, Focus Control button) gehad, de oudere X-T1 overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-09 21:50
@begintmeta Ik kan me nu inderdaad ook iets herinneren over de powerzoom functie van de 15-45mm waarbij oudere body’s de zoomstand niet kunnen opslaan na uitschakeling. Maar dat lenscorrectieprofielen altijd werken ongeacht body is wel een prettige gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de X-S10 en het gebruik hiervan bij een Livestream? Maak je gebruik van een dummy accu hiervoor? en heb je wel eens last van "overheating"? Ik gebruik nu een Panasonic G7 met een dummy batterij voor al mijn livestreams. Op die manier hoef ik mij geen zorgen te maken over een lege batterij en een eventueel overheating probleem. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
De nieuwe 18mm F1.4 is officieel aangekondigd: https://www.dpreview.com/...m-f1-4-r-lm-wr-prime-lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wat biedt die qua meerwaarde t.o.v. de 16mm 1.4? Iets minder wijd, maar verder??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
H.Spuybroek schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:08:
Heeft iemand ervaring met de X-S10 en het gebruik hiervan bij een Livestream? Maak je gebruik van een dummy accu hiervoor? en heb je wel eens last van "overheating"? Ik gebruik nu een Panasonic G7 met een dummy batterij voor al mijn livestreams. Op die manier hoef ik mij geen zorgen te maken over een lege batterij en een eventueel overheating probleem. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Ik gebruik bij mijn zowel mijn X-T2 en X-T3 dummy batterijen tbc videoconferencing. Dat werkt vlekkeloos. Geen hitte probleem en vooral geen lege batterij meer.
Tot op heden zie en hoor ik nergens problemen mbt dummy batterijen mbt welke model dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

@PdeBie het ligt dus niet aan mij, ik zie ook weinig meerwaarde.

Ik ben geen lens expert, maar had de XF18 mark2 versie niet meer nut gehad? Origineel heeft zover ik weet een 50/50 mening. Je houdt er van of je vindt hem afschuwelijk, maar een updated versie lijkt mij meer bereik hebben dan deze nieuwe 18.

maar goed misschien zien wij het wel verkeerd.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:38
PdeBie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:30:
Wat biedt die qua meerwaarde t.o.v. de 16mm 1.4? Iets minder wijd, maar verder??????
Volgens mij zijn er meer dan voldoende mensen die heel blij worden van de 28mm focal length. 16mm is dan toch al gelijk een stuk wijder. En volgens mij zijn de meningen over de 18mm f2 nogal verdeeld, dus kan me voorstellen dat ze deze lens uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
DwightKSchrute schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:41:
[...]

Volgens mij zijn er meer dan voldoende mensen die heel blij worden van de 28mm focal length. 16mm is dan toch al gelijk een stuk wijder. En volgens mij zijn de meningen over de 18mm f2 nogal verdeeld, dus kan me voorstellen dat ze deze lens uitbrengen.
Dat onderschrijf ik: 24 vs 28mm (FF) is echt een behoorlijk verschil, meer dan je obv van 2mm (APS-C) zou verwachten. Ik vind 16mm soms echt wel erg wijd. Toen ik deze vanbmorgen zag begon ik echt wel te overwegen om de 16mm verkopen en voor de 18mm te gaan. Geen haast, maar echt wel een overweging.

Daarnaast is deze lens weer nieuwer qua design: smaller, lichter en snellere AF.
Hier een mooie 'first look'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hij heeft ook linear motor zo te zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@jkrol ja Jonas Rask weet altijd wel prettig te lezen reviews neer te zetten. Zal er vanavond eens voor gaan zitten.
Even snelle scan gedaan, maar zie geen vergelijking qua FOV tussen de 16mm en 18mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
...
Even snelle scan gedaan, maar zie geen vergelijking qua FOV tussen de 16mm en 18mm.
9 graden verschil FOV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja, maar een visueel voorbeeld is handiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
PdeBie schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:30:
Gevoelsmatig zitten ze inderdaad aardig dicht bij elkaar, maar er zal vast een markt voor zijn. Die 2mm geeft toch net weer een andere beeldhoek. Qua grootte en gewicht is de 18mm wel wat compacter. Het is weer een extra keuze, maar ik denk dat het voor veel mensen de keuze zal worden tussen 16mm óf 18mm, dus of ze er in totaal meer van gaan verkopen is de vraag (hooguit een aanloopeffect als de 18mm net uit is).

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 15-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:10
Ik heb bij 16mm al snel het "dit is breedhoek" gevoel, en ik vind het soms nogal gimmicky. 18mm voelt minder overdreven aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
phobosdeimos schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:50:
Ik heb bij 16mm al snel het "dit is breedhoek" gevoel, en ik vind het soms nogal gimmicky. 18mm voelt minder overdreven aan.
Ghehe, dit heb ik bij zowel de 16mm en de 18mm al. 35mm of 50mm (FF) all the way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
DwightKSchrute schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:59:
[...]

Ghehe, dit heb ik bij zowel de 16mm en de 18mm al. 35mm of 50mm (FF) all the way!
Hehe ja waarschijnlijk dat ik daarom vooral de 35mm f1.4 gebruik _/-\o_
Ik doe voorlopig nog steeds alles met die prime, plus de XF 18-55mm.
Soms kriebelt het wel om een extra lens te halen, misschien de nieuwe 70-300mm, het lijkt me wel tof om een eend of een duif van dichtbij te kunnen fotograferen in het park ofzo (heb nog nooit iets langer dan 55mm gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
phobosdeimos schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:22:
[...]

Hehe ja waarschijnlijk dat ik daarom vooral de 35mm f1.4 gebruik _/-\o_
Ik doe voorlopig nog steeds alles met die prime, plus de XF 18-55mm.
Soms kriebelt het wel om een extra lens te halen, misschien de nieuwe 70-300mm, het lijkt me wel tof om een eend of een duif van dichtbij te kunnen fotograferen in het park ofzo (heb nog nooit iets langer dan 55mm gehad).
Herkenbaar. Een goede telelens zou ik nog wel willen. Ik heb naast de TTArtisan 35mm f1.4 ook de 18-55 (en wat m42-lenzen). Tijdje exclusief op 18mm gebruikt om te kijken of ik dat wat zou vinden (want he, een tweedehands Leica Q), maar het is me te breed. Daarom voor de X100V gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Exact, een X100! Dat zou ik op termijn ook wel zien zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
phobosdeimos schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:22:
[...]
(heb nog nooit iets langer dan 55mm gehad).
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/IJLVLpZQuS4z6/giphy.gif

:+

Maar die 70-300 is ook erg interessant inderdaad. Zodra de dierentuinen etc. weer open gaan lijkt het mij de ideale lens om daar mee naar toe te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

@phobosdeimos Ik heb het precies andersom: linksom,rechtsom ik blijf bij de XF27 terug komen..

(XF1855 vind ik te zwaar)
(XF35 1.4 vind ik prachtige beelden geven maar kan niet wennen altijd het gevoel dat ik weer stap naar achteren moet nemen)
XC55-230 euh.... weet niet meer wanneer die op mijn cam zat.... )

XF27 heerlijk, zonder te kijken weet ik precies welke shot ik krijg. Heerlijk licht en compact :)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:50
Voor de geïnteresseerden;
Het gerucht gaat dat er een Fuji xf 150-600 in ontwikkeling is. Deze wordt ergens in 2022 verwacht volgens fujirumors. Het is een gerucht van januari 2021, maar het was hier nog niet gedeeld.
https://www.fujirumors.co...ujinon-xf-150-600mm-lens/
https://www.fujirumors.co...0-600mm-lens-coming-2022/

Tegelijkertijd zag ik ook het gerucht dat Sigma verwacht lenzen geschikt te maken voor fuji's x-mount. Deze zouden mogelijk in 2021 al beschikbaar komen;
https://www.fujirumors.co...fujifilm-x-mount-in-2021/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Spuybroek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
jkrol schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:56:
[...]
Top dankje! Waar heb je de dummy batterij gekocht?

Ik gebruik bij mijn zowel mijn X-T2 en X-T3 dummy batterijen tbc videoconferencing. Dat werkt vlekkeloos. Geen hitte probleem en vooral geen lege batterij meer.
Tot op heden zie en hoor ik nergens problemen mbt dummy batterijen mbt welke model dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:57

Mr Pingu

Professioneel Prutser

phobosdeimos schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:43:
Exact, een X100! Dat zou ik op termijn ook wel zien zitten.
Hier nog 1. Waarom is er geen 23mm F/2 pancake? Dat zou een no-Brainer geweest zijn. Sinds kort in bezit van de 23mm F/2 en heerlijk lensje, maar had voor mij nog wel ff net wat korter mogen zijn.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
23mm zou ook mijn voorkeur hebben. Wil het liefst de 1.4 variant nog een keer aanschaffen, maar die blijft prijzig. Een langere lens (70-300 looking at you) staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ja..... geld kan maar één keer uitgegeven worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Redelijk wat nieuws tegenwoordig op Fuji vlak!

Lenzen die recent uit zijn:
  • XF18mm f/1.4 R WR LM
  • XF27mm f/2.8 R WR
  • XF70-300mm f/4-5.6 R WR LM OIS
  • XF10-24mm f/4 R WR OIS
Lenzen die nog in 2021 zouden uitkomen:
  • XF33mm f/1.4 R WR
Lenzen die in 2022 op het programma staan:
  • XF23mm f/1.4 R WR "mk2"
  • XF56mm f/1.4 R WR "mk2"
  • XF150-600mm
Ik heb misschien wel interesse in de 18mm f1.4, of de 33mm f1.4 (om m'n 35mm f1.4 te vervangen).
Maar die 33mm die zal allicht rond de 1000 euro zijn, net zoals de 18mm, en waarschijnlijk dubbel zo groot en zwaar als de 35mm f1.4. Heb de 35mm gekocht, nieuw, voor 450 euro dus de sprong naar 1000 euro is wel groot.
Tijd zat om na te denken want zelfs de spullen die zogezegd al uit zijn kan je nergens krijgen voorlopig (X-E4 kit met 27mm f2.8 nergens verkrijgbaar, idem de 18mm of de 70-300mm).

[ Voor 39% gewijzigd door phobosdeimos op 21-04-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Waarom zou je je 35mm vervangen? Die is optisch toch top-notch?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PdeBie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:16:
23mm zou ook mijn voorkeur hebben. Wil het liefst de 1.4 variant nog een keer aanschaffen, maar die blijft prijzig. Een langere lens (70-300 looking at you) staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ja..... geld kan maar één keer uitgegeven worden :P
Ik hou die 70-300 ook nauw in de gaten. Ik dacht wel uit de beperkte reviews te begrijpen dat die lens >200mm wat scherpte inlevert.

Nu met de aankondiging dat Sigma ook Fuji lenzen gaat maken en de 150-600 van Fuji, wordt de keuze op telegebied eindelijk groter. Ik ben vooral benieuwd naar wat ze gaan doen met de 150-600. Of dat een red badge lens van >€2500,- wordt, of misschien toch een "middenmoot" van €1200,- als die tc compatibel wordt, heb je echt een ziek bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja, dan kan je serieus gaan vliegtuig spotten met Fuji spul als dat je ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:31:
Waarom zou je je 35mm vervangen? Die is optisch toch top-notch?
Ja in principe wel hoor! Maar je kent het, misschien is de nieuwe lens nog scherper, nog mooiere bokeh etc...

Ook heb ik een WR body (x-t3) maar geen enkele WR lens (18-55 en 35mm F1.4). We zullen zien, geen haast, ik wacht tot alles daadwerkelijk in de winkel ligt en er grondige reviews te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@phobosdeimos Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat WR een puntje is. Zelf heb ik dezelfde lenzen als jij, maar ik heb op dit moment de WR nog niet gemist.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:49:
@phobosdeimos Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat WR een puntje is. Zelf heb ik dezelfde lenzen als jij, maar ik heb op dit moment de WR nog niet gemist.
Ik heb jaren met canon 600D en verschillende non-WR lenzen geschoten en daar zaten best wat regenbuitjes en sneeuwbuitjes tussen. Eigenlijk nooit problemen gehad dus ik mis de WR niet.
Volgens mij loopt het allemaal wel los. Oké, fijn als het er op zit maar het is voor mij geen beslispunt.

Ben wel benieuwd, voor wie is het echt een belangrijk iets,
WR?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Laatst online: 30-08 15:50
Heeft iemand hier toevallig ervaring met zowel de XC 15-45mm als de XF 18-55mm lens? Ik wil één van deze twee als kitlens aanschaffen in combinatie met de X-S10. Van wat ik lees ontloopt het qua beeldkwaliteit elkaar niet zo gek veel alleen hoor ik dat de powerzoom rete-irritant is. Ik schiet meestal met een primelens en niet zoveel met een zoom dus ik weet niet of ik me hier heel erg aan ga storen.

De kit met de 18-55 is zo'n 300 euro duurder dan de kit met de 15-45, al is die laatste voor meer geld te verkopen dan wat hij extra kost in de kit. Is dat het waard denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39
Denzo schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:24:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met zowel de XC 15-45mm als de XF 18-55mm lens? Ik wil één van deze twee als kitlens aanschaffen in combinatie met de X-S10. Van wat ik lees ontloopt het qua beeldkwaliteit elkaar niet zo gek veel alleen hoor ik dat de powerzoom rete-irritant is. Ik schiet meestal met een primelens en niet zoveel met een zoom dus ik weet niet of ik me hier heel erg aan ga storen.

De kit met de 18-55 is zo'n 300 euro duurder dan de kit met de 15-45, al is die laatste voor meer geld te verkopen dan wat hij extra kost in de kit. Is dat het waard denken jullie?
Als je nog geen XF 18-55 hebt zou ik zeker die doen. Het is de beste standaard zoomlens die er is, beter dan de meeste kitlenzen die bij camera's worden geleverd. Ik heb de 18-55 al jaren, en vorig jaar een paar dagen gespeeld met de 15-45, maar alleen al de veel matiger bouwkwaliteit vond ik een afknapper. Drie voordelen: hij is inderdaad goedkoper, lichter (door al het plastic), en de powerzoom heeft voordelen bij videofilmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phobosdeimos
+1 voor de 18-55mm. Echt een top lens, die heb ik 95% van de tijd op m'n X-T3 staan tijdens vakanties. f5.6, OIS aan, en alles haarscherp over de hele range (zelfs 55mm levert ook mooie beelden op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmarthX
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-08 15:21
Sinds eergisteren de trotse eigenaar van een X-S10 met de 16-60mm f4.0 Wat een fijne camera zeg! Overstap gemaakt van mijn Canon 6D.

Ik ga er binnenkort wel een 70-300mm bij halen denk ik. En waarschijnlijk een 35mm f2.

De camera bevalt mij enorm goed, maar de software en de handleiding laat wel wat te wensen over hoor...
Enige tijd zitten zoeken naar de "wifi button" om de PC Auto Save te gebruiken... blijkt geen button te zijn, maar een menu optie die alleen tijdens playback beschikbaar is. (met dank aan forum gevonden, niet de handleiding). Dan blijkt dat PC Auto Save zo traag te zijn dat ik het toch nooit meer ga gebruiken, maargoed...

Vlotte camera, wel even wennen aan de menu's etc. Die van de Canon kende ik blindelings, maar gelukkig kan ik bij de X-S10 ook redelijk snel wennen lijkt het.

"I thought you were dead!" - "I got better"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:22
fuji heeft weer cashback !

X-t4 200 korting bijvoorbeeld

Update; net bij amazon.de aangeschaft: zwarte uitvoering 1495, na cashback wordt dat 1295 !

Iemand belangstelling voor mijn X-T1 ? ;)

[ Voor 54% gewijzigd door bor7 op 09-05-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
bor7 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:23:
fuji heeft weer cashback !

X-t4 200 korting bijvoorbeeld

Update; net bij amazon.de aangeschaft: zwarte uitvoering 1495, na cashback wordt dat 1295 !

Iemand belangstelling voor mijn X-T1 ? ;)
Hoe deed je dat? Goedkoopste prijs die ik zie is 1699 euro in de tweakers pricewatch en 1682 euro bij Amazon Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
phobosdeimos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:28:
[...]

Hoe deed je dat? Goedkoopste prijs die ik zie is 1699 euro in de tweakers pricewatch en 1682 euro bij Amazon Duitsland.
Ja, blijkbaar was ik net op tijd ;-)
eerder was de just zilveren versie goedkoper, en daarna stond de combo zwarte body met 16-80 er voor 1915 euro, maar die was ook opeens weer 2299.
Blijkbaar wisselt het bij hun nogal, dus blijf het in de gaten houden .
In Nederland heeft fotolooman het alleen wat goedkoper dan de rest (1649 zilver, 1679 zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Doet Amazon mee als certified reseller dan voor cashback?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
quelake schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:12:
Doet Amazon mee als certified reseller dan voor cashback?
Edit n.a.v. de post hieronder: Amazon.nl doet niet mee.
Ik weet niet of je op Amazon.de kunt bestellen en dan nog op een of andere wijze cashback kunt claimen.

Als ik het goed heb gelezen & onthouden, dan is het antwoord 'Ja'.
Mits....Amazon zelf de reseller is en het niet een ander bedrijf is dat via Amazon verkoopt
.

[ Voor 20% gewijzigd door jkrol op 10-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
jkrol schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:34:
[...]

Als ik het goed heb gelezen & onthouden, dan is het antwoord 'Ja'.
Mits....Amazon zelf de reseller is en het niet een ander bedrijf is dat via Amazon verkoopt.
Amazon Nederland doet niet mee. Amazon Duitsland wel (niet geldig bij 3rd party resellers natuurlijk). Maar, let op, ik denk niet dat je als Belg of Nederlander bij Amazon Duitsland kan kopen, en dan bij Fujifilm Duitsland je promo kan claimen. Je moet als Belg bij Fujifilm België claimen en je dus aan Belgische retailers houden. Zo was het toch toen ik m'n Fujifilm cashback kreeg bij m'n xf 35 F1.4.

[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 10-05-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
phobosdeimos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Amazon Nederland doet niet mee. Amazon Duitsland wel (niet geldig bij 3rd party resellers natuurlijk). Maar, let op, ik denk niet dat je als Belg of Nederlander bij Amazon Duitsland kan kopen, en dan bij Fujifilm Duitsland je promo kan claimen. Je moet als Belg bij Fujifilm België claimen en je dus aan Belgische retailers houden. Zo was het toch toen ik m'n Fujifilm cashback kreeg bij m'n xf 35 F1.4.
in mijn fujifilm-connect, zie ik dat in bij de actie in Duitsland het zo is, dat je "in europa" moet wonen:

" Nur Käufer, welche das 18. Lebensjahr vollendet, einen Wohnsitz in der Europäischen Union und das teilnahmeberechtigte Produkt online oder in einem Geschäft eines autorisierten Fachhändlers erworben haben, sind teilnahmeberechtigt und können den Antrag hier stellen ".

in je account kun je gewoon switchen van NL naar DE

(plus dat ik met mijn 1495, sowieso goedkoper uit was dan in NL met korting..dus ik waag het erop)

[ Voor 4% gewijzigd door bor7 op 10-05-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
bor7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:18:

Blijkbaar wisselt het bij hun nogal, dus blijf het in de gaten houden .
Je kunt ook keepa.com gebruiken, krijg je een email wanneer de prijs onder de ingestelde waarde komt ;) + je kunt zien wat de prijshistorie was.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 10-05-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzo
  • Laatst online: 30-08 15:50
Of-Aaargh schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:51:
[...]

Als je nog geen XF 18-55 hebt zou ik zeker die doen. Het is de beste standaard zoomlens die er is, beter dan de meeste kitlenzen die bij camera's worden geleverd. Ik heb de 18-55 al jaren, en vorig jaar een paar dagen gespeeld met de 15-45, maar alleen al de veel matiger bouwkwaliteit vond ik een afknapper. Drie voordelen: hij is inderdaad goedkoper, lichter (door al het plastic), en de powerzoom heeft voordelen bij videofilmen.
Uiteindelijk dankzij (ik denk) een prijsfout de X-S10 met de 15-45mm voor €943 kunnen scoren (De 18-55 kit was helaas nog dezelfde prijs), dus toch maar even kijken hoe de 15-45 bevalt. Voor dat geld kan ik hem altijd nog inruilen op de 18-55 en onderaan de streep goedkoper uitkomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 06:39
Denzo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:59:
[...]

Uiteindelijk dankzij (ik denk) een prijsfout de X-S10 met de 15-45mm voor €943 kunnen scoren (De 18-55 kit was helaas nog dezelfde prijs), dus toch maar even kijken hoe de 15-45 bevalt. Voor dat geld kan ik hem altijd nog inruilen op de 18-55 en onderaan de streep goedkoper uitkomen :+
Da's een mooie prijs voor een mooie set! Toch 100 euro onder de normale prijs :). Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zit met keuzestress ( 8) )

ik heb afgelopen weekende m'n X-T20 met 18-55 verkocht, om dat geld te stoppen in een nieuwe wide-angle prime. De keuze zal gaan vallen op de 16mm f/1.4 of de nog te verschijnen 18mm f/1.4. Van die laatste staat youtube inmiddels vol met (p)reviews, maar daar laat men vaak in het midden welke je moet nemen. Ze ontlopen elkaar nu eenmaal niet zo ontzettend veel. Ik ga er vooral straatfotografie mee doen, m'n kids en landschapjes.

het pro's / cons lijstje vanuit mijn perpectief:

16mm:
pro's:
- bewezen scherpte
- dik 100 euro goedkoper
- beschikbaar
- usable macro door kortere scherpstelafstand

cons:
- manual focus-clutch (voor mijn is dat een con, ik werk altijd al in manual focus met back-button focus)
- focusmotor-techniek is adequaat, maar niet on-par met de 18mm.

18mm:
pro's:
- 5-6 jaar nieuwer lens-ontwerp
- Lineair focus-motor. Bloedje snel, ontzettend stil
- diafragma-lock

cons:
- dik 100 euro duurder
- op dit moment nog niet verkrijgbaar. Geen idee hoe de verkrijgbaarheid is als hij eind mei voor de consument beschikbaar komt.

Dit alles gaat op een X-T4 geschroefd worden. Daarnaast heb ik ook nog een 35mm f/1.4 en een 55-200 zoom.

Heeft er iemand een mening over dit onderwerp?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

In hoeverre heb je bloedsnelle autofocus echt nodig met een UWA? Voor je kinderen kan ik het mij wel voorstellen maar alleen als je ze in volle actie op f/1.4 wilt raken van niet al te grote afstand.

Maar waarom werkt manual focus clutch tegen je?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@Gonadan: Omdat die clutch ongewild weer in de automatische stand kan terug springen, zonder dat ik het door heb? Het is in ieder geval weer iets om rekening mee te houden denk ik. Het zal wel muggenziften zijn hoor ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:40:
@Gonadan: Omdat die clutch ongewild weer in de automatische stand kan terug springen, zonder dat ik het door heb? Het is in ieder geval weer iets om rekening mee te houden denk ik. Het zal wel muggenziften zijn hoor ;)
Ik heb de 16mm f/1.4

Als die clutch automatisch zou zijn teruggesprongen, dan heeft je lens echt een hele (specifieke) tik gehad. Dat gaat echt niet zomaar gebeuren. Het is niet een simpele switch of zo, het is een behoorlijk stevig mechanisme.

Bij mij is het nog nooit per ongeluk geswitcht in ieder geval. Ik zou me daar niet druk om maken, zelfs niet als je muggenzifter bent.

Verder geeft die lens me geen behoefte aan een snellere autofocus, want ik vind die echt prima. En ja, sneller is altijd welkom natuurlijk, maar geen issue wat mij betreft (i.t.t. bijvoorbeeld de 56mm f/1.2 APD die ik heb)

En voor straat...daar ga je denk ik rond f/8 fotograferen, dan heb je sowieso bij op 16mm al een grote scherptediepte. Ook dan is focussnelheid niet echt een ding. Sterker, je kunt op bv f/11 zetten, pre-focus doen manueel en gewoon klikken als je zou willen.

Ik zat ook te denken over de 18mm toen die werd aangekondigd, want '28mm' vind ik soms wat prettiger dan '24mm'.
Maar ik heb besloten dat ik met de 16mm zowel een '24mm' heb als een '28mm'; kwestie van crop.
Resolutie van mijn X-T3 is genoeg om een deel van het beeld af te snijden, mocht ik dat beter vinden qua compositie.

[ Voor 36% gewijzigd door jkrol op 11-05-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:33
jkrol schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb de 16mm f/1.4

Als die clutch automatisch zou zijn teruggesprongen, dan heeft je lens echt een hele (specifieke) tik gehad. Dat gaat echt niet zomaar gebeuren. Het is niet een simpele switch of zo, het is een behoorlijk stevig mechanisme.

Bij mij is het nog nooit per ongeluk geswitcht in ieder geval. Ik zou me daar niet druk om maken, zelfs niet als je muggenzifter bent.

Verder geeft die lens me geen behoefte aan een snellere autofocus, want ik vind die echt prima. En ja, sneller is altijd welkom natuurlijk, maar geen issue wat mij betreft (i.t.t. bijvoorbeeld de 56mm f/1.2 APD die ik heb)

En voor straat...daar ga je denk ik rond f/8 fotograferen, dan heb je sowieso bij op 16mm al een grote scherptediepte. Ook dan is focussnelheid niet echt een ding. Sterker, je kunt op bv f/11 zetten, pre-focus doen manueel en gewoon klikken als je zou willen.

Ik zat ook te denken over de 18mm toen die werd aangekondigd, want '28mm' vind ik soms wat prettiger dan '24mm'.
Maar ik heb besloten dat ik met de 16mm zowel een '24mm' heb als een '28mm'; kwestie van crop.
Resolutie van mijn X-T3 is genoeg om een deel van het beeld af te snijden, mocht ik dat beter vinden qua compositie.
Grappig, bij mij is de clutch regelmatig de verkeerde kant op geschoven. Komt waarschijnlijk door de manier waarop ik de lens vastpak.

Iritante bijkomstigheid id dat het autofocus blokje gewoon aangaat bij het drukken op de knop. Zo zit de lens in manual, maar lijkt het of hij op autofocus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Laatst online: 18:41
Nadat ik enkele jaren geleden mijn complete Pentax DSLR K-5II uitrusting had verkocht met weet ik hoeveel tele-, groothoek-, macro- en primelenzen en accessoires, omdat ik er geen tijd (en geen zin...) meer voor had, begon het toch weer 'te kriebelen'.
Daarom ben ik sinds gisteren de eigenaar van een X-T100 met een Fujinon XC 16-50mm f 3.5-5.6 OIS II en een cognac kleurige paraattas. Deze hele set met doos, handleiding, doppen etc. ziet er uit en voelt als nieuw. Erg blij mee.
Nu eerst maar eens de 400+ pagina's van dit topic door gaan lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:40:
Dat kan ik niet beoordelen, ik vroeg het mij gewoon af. :P
Zelf heb ik zelden een lens gebruikt met clutch (alleen Tamron 90 dacht ik), maar vond dat niet per se onhandig. Qua bediening is het zelfs wel makkelijk.

Jij bent echter wel degene die ermee moet schieten en zo te lezen vind je de 18 bij zowel AF als MF voordelen bieden. Eigenlijk zijn de enige argumenten om voor de 16 te gaan dat hij nu al verkrijgbaar is en goedkoper. Je zou zelfs tweedehands kunnen overwegen dat is nóg goedkoper, maar ik weet niet hoeveel haast je hebt.

Maakt de brandpuntsafstand nog veel uit voor je? 16 is toch net weer wat wijder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
De xf 18mm f1.4 zal allicht de scherpste lens van Fujifilm worden. Maar ik zou graag een review zien van lenstip of optical limits om conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@Sjaak_Afhaak : Ik denk dat beide prima lenzen zullen zijn. De 16mm is een bewezen topper, van de 18mm zal dit nog moeten blijken, maar over het algemeen doet Fuji dat wel goed met haar primes. Het is denk ook vooral de vraag wat je qua foto’s beter past, 16 of 18mm. Daar zit qua beeldhoek nog best wel een verschil tussen.

In het kader van “dilemma dinsdag” gooi ik er zelf ook maar eens eentje in. Ik heb op dit moment enkel zoomlenzen bij mijn X-T3 (18-135, 10-24 en 100-400). Deze set wil ik graag gaan uitbreiden met een lichtsterke prime vooral voor familiefoto’s, portretten en voor wandelingen in het bos als ik weinig gewicht mee wil nemen.

Qua brandpunt past 35mm het beste bij het beoogde gebruik (hoewel 23mm me ook nog wel trekt). En dan kom je voor de gebruikelijke keuze.. de F2 of F1.4. Als ik het rationeel bekijk is de F2 eigenlijk de betere keuze: goedkoper, snellere AF, WR en ietsjes compacter. Maar ergens kriebelt het toch om eens voor een echt lichtsterke prime te gaan voor een nog mooiere bokeh en nog iets minder scherptediepte. Daarbij wordt de F1.4 door heel veel gebruikers geroemd vanwege zijn “karakter”, maar dat moet je denk ik echt zelf zien adhv eigen foto’s.

Wat me vooral weerhoudt van de F1.4 is de tragere AF, zeker in combinatie met jonge kinderen. Met een X-T3 schijnt het nog best goed te zijn, maar de F2 is daarin volgens reviews duidelijk beter.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze twee lenzen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Erwin186 op 11-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Erwin186 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:50:
Qua brandpunt past 35mm het beste bij het beoogde gebruik (hoewel 23mm me ook nog wel trekt). En dan kom je voor de gebruikelijke keuze.. de F2 of F1.4. Als ik het rationeel bekijk is de F2 eigenlijk de betere keuze: goedkoper, snellere AF, WR en ietsjes compacter. Maar ergens kriebelt het toch om eens voor een echt lichtsterke prime te gaan voor een nog mooiere bokeh en nog iets minder scherptediepte. Daarbij wordt de F1.4 door heel veel gebruikers geroemd vanwege zijn “karakter”, maar dat moet je denk ik echt zelf zien adhv eigen foto’s.

Wat me vooral weerhoudt van de F1.4 is de tragere AF, zeker in combinatie met jonge kinderen. Met een X-T3 schijnt het nog best goed te zijn, maar de F2 is daarin volgens reviews duidelijk beter.

Ik heb recent voor dezelfde keuze gestaan, met ongeveer dezelfde overwegingen (inclusief jong kind), en ben uiteindelijk voor de F1.4 gegaan. Eén manier om er naar te kijken: als je de AF van de 1.4 toch te traag vindt, dan merk je dat snel en kan je makkelijk alsnog overstappen naar de F2. Andersom is dat lastiger: als je de F2 hebt, blijf je mogelijk altijd twijfelen of je foto's er toch wat mooier uit hadden gezien met de F1.4.

Ik heb de F1.4 nu een paar maanden in gebruik en ben er erg blij mee: AF is voor mij meer dan snel genoeg (op een X-T30, dus qua snelheid vergelijkbaar met jouw toestel), het geluid is absoluut niet hinderlijk (dat wordt door sommige reviews als nadeel genoemd) en de F1.4 is kleiner dan al je andere lenzen, dus voor het formaat hoef je het ook niet te laten. Het belangrijkste: ik heb er al veel mooie foto's mee geschoten (vooral portretten gaan erg goed) en ik heb de lens er nu vaker op zitten dan mijn andere lenzen bij elkaar (10-24 en 18-55). Ik heb vooraf veel getwijfeld tussen de F1.4 en de F2, maar nadat ik de F1.4 eenmaal had gekocht, heb ik geen moment meer overwogen of ik toch de F2 had moeten kiezen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik heb ook de 35mm f1.4 gekozen ipv de f2. Optisch van hogere kwaliteit, en toch heerlijk licht en compact. AF is op m'n x-t3 prima. Nog geen seconde spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:33
Erwin186 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:50:
@Sjaak_Afhaak : Ik denk dat beide prima lenzen zullen zijn. De 16mm is een bewezen topper, van de 18mm zal dit nog moeten blijken, maar over het algemeen doet Fuji dat wel goed met haar primes. Het is denk ook vooral de vraag wat je qua foto’s beter past, 16 of 18mm. Daar zit qua beeldhoek nog best wel een verschil tussen.

In het kader van “dilemma dinsdag” gooi ik er zelf ook maar eens eentje in. Ik heb op dit moment enkel zoomlenzen bij mijn X-T3 (18-135, 10-24 en 100-400). Deze set wil ik graag gaan uitbreiden met een lichtsterke prime vooral voor familiefoto’s, portretten en voor wandelingen in het bos als ik weinig gewicht mee wil nemen.

Ik heb de 35 1.4 Het is de lens die mij steeds blijft verbazen wat betreft karakter. Het is soms irritant dat onscherpe foto’s op het scherm er soms fenomenaal er uit zien. Dat zet mij af en toe op het verkeerde been bij het beoordelen. Op sommige momenten ontstaat er ook “3d pop” iets wat ik met andere lenzen nooit heb. Het is de lens die ik nooit weg ga doen, al is de autofocus (X-T20) niet heel goed. Voor portretten echt een top lens. Door de focal gebruik ik hem te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

jkrol schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Dit argument heeft me aan het denken gezet. Ik ga vanmiddag nog even bij een camerawinkel langs om in ieder geval de 16mm aan de tand te voelen. Meteen even kijken wat ik nou echt van het clutch-systeem vind.
Gonadan schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Eigenlijk zijn de enige argumenten om voor de 16 te gaan dat hij nu al verkrijgbaar is en goedkoper. Je zou zelfs tweedehands kunnen overwegen dat is nóg goedkoper, maar ik weet niet hoeveel haast je hebt.
Ik wil eigenlijk niet wekenlang zonder groothoek zitten. Ik miste 'm gisteren eigenlijk al :X .

conclusie, mocht de 16 bevallen, dan wordt die het. Wellicht zelfs tweedehands.

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin186
@odysseus @phobosdeimos @Tomas_
Bedankt voor jullie reacties! Dat is een overduidelijke meerderheid voor de F1.4 haha :D

In ieder geval geruststellend dat jullie de AF als prima ervaren, dan zou dat voor mij ook zo moeten zijn. Ik ben in dat opzicht niet heel veeleisend qua AF. Ik neig dan toch wel heel sterk naar de F1.4, vooral omdat er zoveel mensen zo enthousiast over zijn en het vaak genoemd wordt als dé lens die je moet hebben bij een Fuji. Plus daarnaast is F1.4 natuurlijk ook erg prettig voor situaties met weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
Misschien wist je het al, maar een nieuwe 33mm F1.4 (op zich de opvolger van de 35 f1.4 met WR en sneller AF) komt volgens Fujirumors nog in 2021 uit. Zal sowieso een heel stuk duurder zijn dan de 35 f1.4 (999 eur?), maar ik zeg het maar (moesten er in de toekomst kortingen komen, of tweedehands).

Zelf heb ik ook de 35mm F1.4. Mijn redenering toen was dat het veruit de goedkoopste F1.4 lens was (Viltrox was er toen nog niet), en als ik dan een prime pak, wil ik veel licht, anders had ik m'n zoom wel gebruikt. Alleen het gebrek aan WR is jammer (al zal ie best tegen wat kunnen), maar heb zelf tot nu toe nog geen WR body gehad.

Snelle AF heb ik zelf niet nodig, en ik vind de nogal ruwe en 'luide' AF van de 35mm best fijn, geeft haptische feedback wanneer ie gefocust is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Er zou nog een 33mm f1.4 komen, maar het zou me verbazen als we die in 2021 nog in de etalage zien liggen. Plus hij zou de 35mm ook niet echt vervangen, de lens zal immers een pak groter, zwaarder en duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
@Thmz159 Ik had inderdaad gelezen over de 33mm F1.4, maar zoals je al zegt zal die denk ik een stuk duurder worden. Dat vind ik dan het prijsverschil tov beide bestaande lenzen niet waard. De huidige F1.4 heeft als grote voordeel dat hij niet heel veel duurder en groter is dan de F2. Bij de andere F1.4 modellen en ook die 33mm is dat verschil een stuk groter en dan vind ik die extra lichtstop (en wellicht iets betere kwaliteit) de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je kunt het enorme kwaliteitsverschillen van al dat nieuwe spul niet onderschatten! Al die ouwe meuk is waardeloos!

Je moet je dan ook niet blindstaren op de veelgeprezen extra's. De 35 mm 1.4 lijkt gewoon erg goed te zijn (heb hem niet...) en de F2 kan er ook mee door (vertekening niet meegerekend). Het is natuurlijk allemaal heel mooi dat er nieuw spul komt, maar wat heb je er in de praktijk aan? Dat zal in mijn ogen beperkt zijn. Scherp is scherp en maar weinigen hebben een beeldscherm van 6000x4000 pixels of een beetje meer om alles echt tot zijn recht te laten komen. Hetzelfde geldt voor printers. A3 is mooi, A3+ ook en A2,A1 en A0 zijn nog mooier, maar daar ga je ook niet 5 cm vanaf staan als je het totale beeld wilt zien wat immers de echte kwaliteit van de foto is.

Diegene die een foto afkeurt omdat er een pixeltje verkeerd staat moet gewoon eens in de spiegel kijken en zich dan afvragen wat perfectie is. Grote kans dat er dan niet zo nauwkeurig gekeken en veroordeeld wordt...

Het is natuurlijk leuk en aardig dat er iets nieuws is en dat je WR en dergelijke hebt. Maar een goede foto is vooral afhankelijk van degene die de foto maakt en niet zozeer van die geweldige kwaliteit van het objectief, dat is vaak bijzaak. Een goede (=mooie) foto in combinatie met een geweldige optiek is natuurlijk toppie, net als een waardeloze foto met een top-objectief het hem niet gaat worden....

Laat je met andere woorden niet gek maken. Alles is goed tot het tegendeel bewezen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Henri-Cartier Bresson had per slot van rekening ook geen IBIS he :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

En zo kan het toch snel lopen. Ik zat woensdagavond op marktplaats te kijken, en kwam daar een buitenkansje tegen. Een 10 dagen oude XF 16mm f/1.4. Samen met de metalen JJC lenshood, voor een prijs van 599 euro. De eigenaar vond 'm te groot en zwaar op z'n X-Pro3. Daar zit nu dus een 16mm f/2.8 op.
Maar goed, zo'n goede marktplaats-deal heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt.
Heb er tussen de middag een rondje mee door Nijmegen gewandeld, de foto's uitgelezen, en ik kan concluderen dat ik een goede deal heb gescoord :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iGGM59j.jpg

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Cool, proficiat! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Streskip
  • Laatst online: 16-09 00:34
Mijn vriendin zei een paar weken geleden uit het niets: "die DSLR, ben het stiekem een beetje zat, lomp en zwaar, ik wil goeie foto's maken maar niet met zo'n grote camera, het mag allemaal wel iets makkelijker". We hebben er meerdere, zij Canon, ik Nikon, en ik begreep precies wat ze bedoelde want ik zat met het zelfde gevoel. Het kwam er dan ook op neer dat met leuke tripjes de camera's thuis bleven, we met de smartphones foto's maakte en er achteraf maar weinig mee deden want ja; de kwaliteit stelde natuurlijk teleur.

Zonder twijfel heb ik dan ook alles op marktplaats gezet en ondertussen op zoek gegaan naar de 'perfecte' grab & go camera voor ons. Heel veel reviews en YouTube filmpjes later ben ik bij Fujifilm blijven hangen. Ondertussen was alles wel redelijk snel verkocht en kon ik overgaan op de koop van mijn, ik bedoel onze eerste Fujifilm :D Ik heb de X-S10 gekozen met de 15-45mm lens, maar met in het achterhoofd dat ik eigenlijk voornamelijk alleen maar de 35mm zou gaan gebruiken. Ik had stiekem de 35mm F2.0 WR erbij besteld O-)

Wat zijn wij blij! Fantastische lens die prime, die is er meteen op gegaan en er nog niet af geweest. Binnenkort even op pad, dan kunnen de katten ook weer rustig adem halen :+
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51172881946_45cb826fb6_b.jpg

:9~
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51178148677_864cfdfc57_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
Vandaag mijn tweedehands X-T2 ontvangen, als upgrade van de X-T100. Wat een camera <3
Maar... de verkoper schreef erbij dat de shutter count 9300 was ('volgens de EXIF data', waarschijnlijk gewoon gekeken naar de bestandsnaam, maar die reset elke 10000 afbeeldingen, dat zou ie na zijn geclaimde 20 jaar in fotografie toch wel moeten weten...). De camera schrijft de foto's naar folder 259_FUJ weg. Als ik het goed heb begint dat getal bij 100 en gaat het elke 1000 afbeeldingen omhoog, wat dus zou betekenen dat er 159000 afbeeldingen mee zijn geschoten (! -O- ). Nu is dat folder nummer niet super betrouwbaar (kan blijkbaar om andere redenen stijgen?), maar ook Apotelyt ( https://www.apotelyt.com/...count-finder#image-upload ) geeft 29300 shutter count aan en die heeft een overflow op 32768 als ik me niet vergis.

Gekocht op een ebay-achtig platform (woon in buitenland), verkoper had goede recensies. Ga nog zijn reactie afwachten maar 9300 opgeven terwijl het er minstens 29300 zijn, en misschien nog veel meer, is gewoon niet eerlijk. Camera is best in goede staat, en op zich maakt de shutter count niet veel uit, maar 150000 zou toch wel echt te veel zijn.

Ervaringen of dat folder nummer een goede indicator is? En kan ik de shutter count op een of andere manier beter controleren?

En nog iets; de sluiterknop/afdrukknop voelt compleet anders aan als die van mijn X-T100 en power grip van de X-T2, bij beiden is er veel meer weerstand tot de half-press voor focus. Bij de X-T2 moet ik mijn vinger er bijna gewoon op leggen om focus te activeren. Komt misschien door al die actuaties :+ 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Thmz159 op 19-05-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Thmz159 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:16:

En nog iets; de sluiterknop/afdrukknop voelt compleet anders aan als die van mijn X-T100 en power grip van de X-T2, bij beiden is er veel meer weerstand tot de half-press voor focus. Bij de X-T2 moet ik mijn vinger er bijna gewoon op leggen om focus te activeren. Komt misschien door al die actuaties :+ 8)7
Ik moet zeggen dat ik de sluiter op mijn 600D ook fijner vond dan de X-T2, weinig "travel" met half-press.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ervaringen of dat folder nummer een goede indicator is? En kan ik de shutter count op een of andere manier beter controleren?
Kijk ik naar mijn camera, dan zit ik net over de 10k foto's heen (1x klokje rond en bestandsnaam 0463). De map op de camera heeft inmiddels 290_fuji als naam en lijkt idd elke 1000 foto's een nieuwe map te maken. Ik heb dan wel x-t20, maar denk dat de manier van opslaan gelijk zal zijn.

Apotelyt geeft bij mij 10555 aan. Misschien heb ik dat in het begin ooit eens gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:42:
En zo kan het toch snel lopen. Ik zat woensdagavond op marktplaats te kijken, en kwam daar een buitenkansje tegen. Een 10 dagen oude XF 16mm f/1.4.....
[Afbeelding]
Kijk, gefeliciteerd!

Nu heb je een 16mm én een 18mm ;-)

Veel plezier er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
....

Gekocht op een ebay-achtig platform (woon in buitenland), verkoper had goede recensies. Ga nog zijn reactie afwachten maar 9300 opgeven terwijl het er minstens 29300 zijn, en misschien nog veel meer, is gewoon niet eerlijk....
Het is zeker niet eerlijk en in een review over die verkoper zou ik dat ook laten terugkomen als hij daar niet gepast op reageert. En ik kan enige teleurstelling ook begrijpen.

Qua shuttercount van 29k zou ik me geenszins zorgen maken, zeker bij een mirrorless die niet eens altijd de schutter gebruikt voor het maken ve foto...kan ook elektronische shutter zijn. Het is naar mij idee het verschil tussen weinig en erg weinig. Voor mij is het een dusdanig getal dat ik qua prijs en wel/niet kopen er geen seconde over zou nadenken als item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Shutter count op m'n x-t3 zit rond de 9500 na 2,5 jaar en de huidige folder heet volgens mij inderdaad 109 (kan ook 107 of 108 zijn, toch ergens van die aard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Laatst online: 18:06
Het maken van foto's heb ik altijd al leuk gevonden. Nu zit ik te kijken naar mijn eerste goede beginners set.
Ik heb soort van besloten dat de body de X-S10 gaat worden.
Nu moeten daar uiteraard nog een paar lenzen bij, maarja de keuze is reuze.

Wat wil ik gaan fotograferen.. ja dat zal breed zijn. van familiefoto's tot sport, van vakantie tot landschap en streed/stad foto's. Dat maakt het ook niet makkelijker natuurlijk

Zelf ben ik een beetje van "liever in 1 leer goed dan achteraf denken had ik maar..."
Dus zat zelf te denken om de red badge "Fujifilm XF16-55mm F2.8 R LM WR" daarbij te doen.

Tot ik tot mijn verbazing zag dat de red badge "Fujifilm Fujinon XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR" op dit moment een cashback actie heeft en je 400 euro van terug krijgt... Dat maakt dat wel een behoorlijk leuke deal! Maar om nu te starten met die beide dan ben ik + accessoires 3500 euro kwijt en dat lijkt me iets wat teveel van het goede om te beginnen,

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen, immers jullie zijn ook ooit eens begonnen en hebben nu vast goed afvies.

Mocht je advies hebben over overig te kopen accessoires, hoor ik dat uiteraard ook graag...

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind de 16-55 in ieder geval prima, gebruik de laatste tijd weinig anders met een X-H1 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Arjan Klok Weet dat de 16-55 geen OIS heeft, iets wat de 18-55 wel heeft. Dus tenzij je een kleinere scherpte-diepte ambieert, of vaker bewegende onderwerpen met relatief weinig licht gaat fotograferen, of die 2mm extra aan de groothoek kant niet kan missen, kan de 18-55 een beter alternatief zijn. Diens OIS compenseert meer dan het verschil in maximaal diafragma. Ook voor video is OIS wel prettig.

De 50-140 vind ik echt een no-brainer. Retesnel en supernauwkeurig in de focus, met een heerlijke bokeh. Ik heb em bijna altijd bij en hij gaat elke keer op de camera. De keren dat ik em niet bij heb, kom ik altijd een moment tegen dat ik em mis. Enige nadeel aan die lens, is dat die geen ruimer bereik heeft. Ik ben wel een tele-liefhebber. De 50-230 is een goedkoop alternatief, dat was m'n vorige meestgebruikte lens. Maar die is wel duidelijk veel trager en daardoor minder prettig in gebruik. Wel prima foto's.

Voor de aporadische wide-angle shot, kan ik je de samyang 12mm aanraden. Manual focus, maar een zeer goede lens voor een zachte prijs (zeker tweedehands).

€400 cashback op de 50-140 is echt opvallend veel. Was voorheen altijd maar €100 tot €200 volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 23-05-2021 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 20:27
Zelf begonnen met alleen de 16mm F1.4 en heb daar een jaar mee geschoten. Daarnaast had ik nog wel een gratis Pentax 50mm als ik is een keer iets anders wilde. De 16mm is een hele goeie diverse lens en ook nog mooi als je ermee wil filmen. Ik gebruik deze voornamelijk veel bij landschap, maar voor gewoon dagelijkse gebruik is ze ook erg goed omdat de lens erg snel focust.

Maar het gewicht staat me de laatste tijd wat tegen. Daarom gebruik ik op dit moment vooral de 23 f2 en de 35mm f1.4. Beide zijn veel lichter dan de 16mm en zorgen ervoor dat ik de camera altijd in m'n tas gooi waar ik ook heen ga eigenlijk. Bovendien bevalt me de iets kleinere fov mii ook wat meer voor dagelijks gebruik. Ik doe nu wat minder met landschappen en vind het gewoon leuk om met de lens die ik dan bij me heb bezig te zijn. De 23mm is daarbij wel aanzienlijk sneller qua focus en in dit regenachtige voorjaar ook handig met z'n WR.

Verder heb ikzelf geen ervaring met zoom lenzen. Zoals hierboven wordt gesuggereerd dat je beter een ois lens kan nemen gaat niet echt op meer als je de x-s10 koopt. Die heeft namelijk zelf al IBIS wat beter werkt dan de ios in de lens. De 50-140mm is wel super interessant trouwens door de cashback. Daarvoor kan je haar bijna gewoon proberen en als het niet bevalt gewoon weer verkopen voor zowat dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Misschien wel even vermelden dat de 50-140mm zo maar eventjes 1kg weegt :D
Om eerlijk te zijn, moest ik opnieuw een camera kopen op dit moment, kocht ik de Nikon Z6 II met 24-70mm f4. Ongeveer dezelfde prijs als een X-T4 met 16-80mm.

Momenteel ben ik nog erg tevreden met m'n X-T3 met 18-55mm + 35mm f1.4 specifiek omdat het toen een stuk goedkoper was dan full frame, en ook lichter.

Met de komst van de X-T4 (groter, zwaarder, duurder) en de prijsdalingen van full frame zou ik in de huidige markt een andere keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:47
phobosdeimos schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:55:
Met de komst van de X-T4 (groter, zwaarder, duurder) en de prijsdalingen van full frame zou ik in de huidige markt een andere keuze maken.
Helemaal gelijk wanneer je niet veel telephoto nodig hebt of geen primes gebruikt. De f2 primes van Fujifilm zijn ideaal voor een compacte kit. En zeker het bereik van een aps-c kit van Fujifilm is een stuk compacter en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Laatst online: 18:06
Dank voor de reacties!
Niet dat het m'n keuze makkelijker maakt...
De start prijs van full frame is bijna het dubbele van de X-S10.
Het idee dat ik niet start met een X-T4 (waar nu ook een cashback op zit maar dan nog steeds 600 euro duurder dan X-S10), is juist om de prijs laag te houden.

Nu snap ik dat de 50-140 een geweldige lens is, maar is het een lens om mee te staten? of kan ik beter ergens anders beginnen, in de hoop dat er nog een keer een goede cashback komt?
En zo ja, waar start ik dan? body + 16-55 red badge en verder niets?
(Het idee is om redelijk onder de 3000 euro te blijven, i.v.m. WAF)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Arjan Klok schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:04:
Nu snap ik dat de 50-140 een geweldige lens is, maar is het een lens om mee te starten? of kan ik beter ergens anders beginnen, in de hoop dat er nog een keer een goede cashback komt?
Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met fotografie? Het is niet zo dat je met de duurste lenzen automagisch mooie foto's maakt, daar komt wel iets meer bij kijken.

Als je al eens een camera met zoomlens gehad hebt, kun je kijken naar welke brandpuntsafstanden je het meest gebruikte (waarschijnlijk moet je dat wel terugrekenen adhv de crop factor van de sensor).

Heb je geen ervaring met fotografie (anders dan wat snapshots met je telefoon), dan kun je je afvragen of je wel meteen met 2 red badge lenzen moet beginnen. Er zijn goedkopere alternatieven die ook gewoon prima zijn en niet direct een deuk slaan in je budget. Denk dan aan de XC 16-50 en XC 50-230*, of de XF 18-55 en XF 55-200. Dan kun je daarmee experimenteren en ervaring opdoen. Wanneer je merkt dat ze ergens tekortschieten, is er de mogelijkheid tot upgraden.

Heb je liever maar 1 lens, dan is de XF 16-80 een veelzijdig alternatief, of de iets minder goed presterende, maar mogelijk wel ruimer inzetbare XF 18-135.

Wil je toch voor de red badge lenzen gaan, maar slechts budget hebben voor 1 van de twee, dan is er nog de optie tot huren. Probeer ze eens een weekend of zo uit, en voor een klein bedrag weet je waar je voorkeur ligt.

* Hoewel de XC 50-230 spotgoedkoop is in fuji-termen, is het zeker geen lens waar je niets mee kunt. Ik heb er ooit een review over geschreven en daar staan ook wat voorbeeldfoto's in. Misschien interessant om eens te bekijken. Zelf gebruik ik de kitlens (xf 18-55), ongeveer het minst van al m'n lenzen. Ik krijg er moeilijk interessante foto's uit vanwege de imo oninteressante brandpuntsafstanden. Het is wel een prima lens voor registraties, zoals vakantiefoto's.

Cashbacks komen er regelmatig (3x per 2 jaar zoiets dacht ik), maar meestal betreft het meer lenzen en lagere bedragen. Mogelijk is Fuji wat dat betreft een andere weg ingeslagen? Vergeet niet dat je ook vaak lenzen op marktplaats kunt vinden voor 70% van de nieuwprijs. Tenzij je in een uithoek van het land woont, kan het aanbod best groot zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2021 23:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phobosdeimos
Arjan Klok schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:04:
Dank voor de reacties!
Niet dat het m'n keuze makkelijker maakt...
De start prijs van full frame is bijna het dubbele van de X-S10.
Het idee dat ik niet start met een X-T4 (waar nu ook een cashback op zit maar dan nog steeds 600 euro duurder dan X-S10), is juist om de prijs laag te houden.

Nu snap ik dat de 50-140 een geweldige lens is, maar is het een lens om mee te staten? of kan ik beter ergens anders beginnen, in de hoop dat er nog een keer een goede cashback komt?
Waarom dadelijk naar de "top of the line" 16-55 grijpen?
Ik zou lekker met een 18-55mm beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Vermoedelijk vragen naar de bekende weg, maar kan het niet zo snel vinden. Tot wanneer duurt de cashback van Fuji die nu gaande is?

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:46
Het is niet de bedoeling hier je spullen te koop aan te bieden. Daar hebben we V&A voor.

[ Voor 80% gewijzigd door sys64738 op 29-05-2021 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 10:11
LA-384 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 06:29:
Loopt tot 30-6, claimen tot 31-7
Bij deze heb ik, na lang twijfelen, afwegen, en een financiële meevaller, de knoop doorgehakt. Ik heb de "great white sharp" besteld. Mijn Fujinon lineup is hiermee echt compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FLuKee schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:20:
Bij deze heb ik, na lang twijfelen, afwegen, en een financiële meevaller, de knoop doorgehakt. Ik heb de "great white sharp" besteld. Mijn Fujinon lineup is hiermee echt compleet :)
Dat was die "tot €2000,- cashback!!1!", nog steeds veel geld, maar wel een flinke korting. Wat ga je er mee schieten? En welke lenzen heb je nog meer? Uit dit topic kan ik enkel de 16mm 1.4 en een X-T1 halen.
Pagina: 1 ... 102 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic