Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-07 08:45
Ik heb nu een X-T1 als "oude sidekick", een X-T4 als werkpaard.

Dan qua lenzen:
12-24 f/4 II
16 f/1.4
18-55 kitlens (die mag weg eigenlijk)
35 f/1.4
50 f/1
50-140 f/2.8
80 f/2.8 macro

De 200 gaat (met de 1,4 TC) mijn Nikkor 300 f/4 vervangen, die ik vooral voor natuurfotografie gebruik. Zal ook van pas komen voor de paardensport van mijn vrouw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:18

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ben je ooit (net zoals ik) overgestapt naar Fuji omdat het zo heerlijk compact was? :+

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
Hahaha, ja :)

Maar zonder spijt, het blijft een zalig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

FLuKee schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Bij deze heb ik, na lang twijfelen, afwegen, en een financiële meevaller, de knoop doorgehakt. Ik heb de "great white sharp" besteld. Mijn Fujinon lineup is hiermee echt compleet :)
Wanneer krijg je ‘m binnen? Ben heel erg benieuwd wat je er van vindt. De GWS was nml de reden dat ik naar de cashback informeerde, ik ben de twijfel alleen nig lang niet voorbij.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
Tegen woensdag heb ik m, zal hier zeker feedback posten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FLuKee
FLuKee schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:25:
Tegen woensdag heb ik m, zal hier zeker feedback posten!
Holy sh*t, wat een lens. Hier naast z'n voorganger, de Nikkor 300 f/4.
Compacter? Toch wel, haha :D Maar ook een stuk zwaarder.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-ZCfk5sB/0/29ac0982/XL/i-ZCfk5sB-XL.jpg

Ik moet wel zeggen dat de superlatieven uit de reviews helemaal kloppen. Ondanks het feit dat ik in het verleden al met bijzonder scherpe Nikkors en Fuji lenzen heb gewerkt is dit echt een klasse apart. Op f/2, zelfs aan de rand van het beeld, is de kwaliteit fenomenaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tering hey. Ik blijf voorlopig bij m'n 55-200 ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kun je in ieder geval het abonnement op de sportschool opzeggen... Terugverdientijd is dan overigens nog steeds erg lang....

Veel plezier met dat monster! Ik heb net een 70-300 en "moet het daar maar mee doen"... Maar als ik de resultaten zie zal dat ongetwijfeld wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-07 09:36
Arjan Klok schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:28:
Het maken van foto's heb ik altijd al leuk gevonden. Nu zit ik te kijken naar mijn eerste goede beginners set.
Ik heb soort van besloten dat de body de X-S10 gaat worden.
Nu moeten daar uiteraard nog een paar lenzen bij, maarja de keuze is reuze.

Wat wil ik gaan fotograferen.. ja dat zal breed zijn. van familiefoto's tot sport, van vakantie tot landschap en streed/stad foto's. Dat maakt het ook niet makkelijker natuurlijk

Zelf ben ik een beetje van "liever in 1 leer goed dan achteraf denken had ik maar..."
Dus zat zelf te denken om de red badge "Fujifilm XF16-55mm F2.8 R LM WR" daarbij te doen.

Tot ik tot mijn verbazing zag dat de red badge "Fujifilm Fujinon XF 50-140mm F2.8 R LM OIS WR" op dit moment een cashback actie heeft en je 400 euro van terug krijgt... Dat maakt dat wel een behoorlijk leuke deal! Maar om nu te starten met die beide dan ben ik + accessoires 3500 euro kwijt en dat lijkt me iets wat teveel van het goede om te beginnen,

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen, immers jullie zijn ook ooit eens begonnen en hebben nu vast goed afvies.

Mocht je advies hebben over overig te kopen accessoires, hoor ik dat uiteraard ook graag...

Dank alvast.
Ik ben niet pas begonnen met fotograferen (doe ik al lang), maar ben wel sinds 1.5 maand ofzo van Panasonic G80 met PanaLeica lenzen overgestapt naar Fujifilm X-S10.

Ik wilde in ieder geval een wide-angle, wijder dan 24mm, tele vond ik niet zo belangrijk. Door o.a. leuke marktplaats deals heb ik nu:
14/2.8
23/1.4
18-55
50-230

Maar ik ben nog wat aan het settelen. Heb de lenzen van marktplaats (en ze zijn allemaal in perfecte staat) waardoor ik wat kan uitproberen, en als ik toch wat anders wil heb je er niet meteen een dik verlies op.

Vandaag komt mn 2e hands 18-135 (wel van een winkel), en ik ga de komende tijd kijken of die de 18-55 en de 50-230 kan vervangen. 18-55 heeft net iets te weinig bereik om nuttig te zijn en zit continu te swappen met de 50-230 en dat heeft al sensor stof opgeleverd. 16-80 lijkt de ideale vervanger (op Panasonic had ik de 12-60, exact zelfde bereik), maar vond die ook altijd te kort en heb al een 14mm.

Grote kans dat ik de 50-230 voorlopig hou, en er vanuit gaande dat de 18-135 bevalt dan vervang ik de 18-55 door een 35/2

De 18-135 lijkt me handig met een familiedagje, dierentuin enzo. Lekker met familie bezig en niet perse met de juiste standpunt vinden voor de ideale foto met de best of best prime lens. Dan staan ze continu op me te wachten.

Heb in het verleden al eens bijna een hele vakantie gefotografeerd met een Nikon 24/2.8 op een dx body. De eerste generatie X100 gehad, dus de 23/1.4 was een no-brainer :-)

Waarom 14mm en niet de 10-24: heb in het verleden een 17-35 gehad op film, maar vind beneden de 20mm fullframe (13.5 aps-c) het er onnatuurlijk uit zien. En de 14 is echt een hele gave lens. Volledig optisch gecorrigeerd, geen vervorming compensatie nodig door software (ook niet door de camera) en lekker klein/licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26
Sodela schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:16:
Veel plezier met dat monster! Ik heb net een 70-300 en "moet het daar maar mee doen"... Maar als ik de resultaten zie zal dat ongetwijfeld wel lukken.
Kun je er iets over vertellen? En waar gebruik je em voor? Ik zoek een lens met meer tele en zit nog steeds te twijfelen. De 100-400 lijkt mij een (2e hands betaalbaar) kwaliteitsmonster, maar de 70-300 lijkt mij weer prettiger onderweg. Aangezien die compatibel is met een teleconverter, heb je nog steeds aanzienlijk bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

The force is strong with this one...

iR Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FLuKee
onsgeluk schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:52:
[...] Ben heel erg benieuwd wat je er van vindt. De GWS was nml de reden dat ik naar de cashback informeerde, ik ben de twijfel alleen nig lang niet voorbij.
Een aantal eerste indrukken:

- Zoals eerder aangehaald, alle superlatieven over de beeldkwaliteit kloppen, maar dat verwacht je natuurlijk voor die prijs.
- Kleurweergave is bijzonder intens, ik moet m'n presets qua levendigheid/saturatie lager instellen.
- Het is echt een zware set-up, misschien stating the obvious maar dit is géén wandellens. De 50-140 is een pluimpje naast deze lens.
- De OIS icm X-T4 IBIS is ongelooflijk effectief. Scherpe beelden op 1/15 zijn prima haalbaar. Ook het zoekerbeeld is opmerkelijk qua stabiliteit. Stuk beter dan bij de 50-140.
- Bouwkwaliteit voelt echt solide aan. Indrukwekkend.
- Ik heb nogal wat "luide" Fuji lenzen maar deze is echt stil. AF is soepel en snel, maar ik moet nog wat zoeken naar de beste instellingen op de X-T4 voor verschillende omstandigheden.
- Er is een limiter voor 5m-oneindig maar ik had eerlijk gezegd liever ook de keuze gehad om te limiteren op korte afstand. Ik denk dat de camera die mogelijkheid wel kan bieden, moet ik eens bekijken.

Gisteren nog wat snapshots gemaakt, ze linken naar hogere resolutie voor wie het interesseert.
De eerste 3 beelden linken naar volle resolutie, de laatste 3 zijn iets verkleind.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Garden-Life/i-M5FfZ3W/1/e314b92c/XL/DSCF2844-XL.jpg
Verdwaalde duif die even in onze tuin verblijft...Op f/2

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Family/i-bBfKrSG/0/845e32a3/L/DSCF2790-L.jpg
Trouwe viervoeter op f/2.8

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/Garden-Life/i-Db4hf6H/0/6b146180/L/DSCF2864-L.jpg
Close-up op f/2

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-hJZffWm/0/b8247ce5/XL/i-hJZffWm-XL.jpg
Close-up op f/2

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-zvBJ8sG/0/b84799c2/L/i-zvBJ8sG-L.jpg
Object "op afstand" (5-tal meter), op f/2

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-wzMvHsV/0/1eb6cfbc/L/i-wzMvHsV-L.jpg
1/15 uit de hand

De 1,4 TC heb ik nog niet getest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
LA-384 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Kun je er iets over vertellen? En waar gebruik je em voor? Ik zoek een lens met meer tele en zit nog steeds te twijfelen. De 100-400 lijkt mij een (2e hands betaalbaar) kwaliteitsmonster, maar de 70-300 lijkt mij weer prettiger onderweg. Aangezien die compatibel is met een teleconverter, heb je nog steeds aanzienlijk bereik.
Ik heb hem als "draagbaar" alternatief gekocht voor de 100-400 omdat die duidelijk groter is en veel eist van je tas. De 55-200 de deur uit en de 70-300 erin zonder veel extra formaat en gewicht. Gezien de relatief korte periode dat ik hem heb/ gebruikt kan ik dus alleen maar een "eerste indruk" geven.

Optisch schat ik hem bijna net zo hoog in als de 100-400 zonder dat ik dat groots getest heb. Foto's met passende onderwerpen tonen ook een goede scherpte in het centrum en aan de rand. Zelfs de 300 mm behouden praktisch dezelfde scherpte en contrast terwijl de 100-400 aan de 400 mm kant toch minder contrast toont. Met open diafragma is de scherpte redelijk, een stop (of 2) sluiten verbetert het al behoorlijk daarna wordt het niet echt veel beter (eerder minder).

Met de 1.4 converter treedt er overigens weinig verlies op. Dat is bij de 100-400 al zo, maar bij deze ook. De 2x heb ik niet, maar daar heb ik eigenlijk nog niemand enthousiast over gehoord aangezien het optische kwaliteitsverlies daar behoorlijk schijnt te zijn.

Je mist iets lichtsterkte tov de 100-400 maar met het huidige weer valt dat nog wel mee. Een raadsel is overigens nog de keuze van het diafragma en de sluitertijd bij de "P" stand. Een relatief trage sluitertijd en een klein diafragma. Toch scherpe resultaten trouwens, ook bij een niet-IBIS camera biedt de OIS kennelijk voldoende speelruimte voor scherpe opnames.
Het objectief mist dan voor sommigen de statiefaansluiting als je een statief nodig hebt. Dat zal bij de meeste body's geen probleem zijn aangezien het gewicht beperkt is, maar op de "goedkoopste" series (Ax) hangt het dan wel aan de objectiefmount. Voor mij niet aan de orde en "getest" maar wel een potentieel nadeeltje.

Schat trouwens in dat een objectiefaansluiting mechanisch niet handig zou zijn op zo een klein en licht objectief, het is immers geen 50-140 of 100-400 qua gewicht. Qua bouwkwaliteit is er niet zoveel te klagen maar het is wel iets minder dan de 100-400 maar daarvoor kun je verwijzen naar het prijskaartje....
Er zit redelijk wat kunststof aan maar voelt toch gewoon goed genoeg. De ringen en knopjes voelen gewoon goed en lopen soepel en het objectief ligt voor de rest goed in de hand met dank aan de relatief compacte bouwwijze. Dat maakt het dat je het ook veel eerder "even meeneemt" vergeleken bij de 100-400. Die neemt namelijk aardig wat ruimte in beslag.

Net als de 100-400 wordt het objectief wel een erg lange toeter bij de langste brandpuntsafstand, De converter maakt het nog een klein beetje langer en zwaarder maar is een zinvolle aanvulling.

Je kunt er overigens redelijk dichtbij mee fotograferen, geen echte macro natuurlijk, maar een bloemetje of vlindertje onderweg meenemen gaat erg goed en al helemaal met de converter erbij. Optisch is een macro objectief dan natuurlijk wel iets beter, maar het resultaat is zeker niet slecht.

Qua prijs is het natuurlijk een voor Fuji gunstig objectief en als je bedenkt dat je een hoge praktische waarde daarvoor krijgt (compact, flexibel en goed) is het eigenlijk een no-brainer als je behoefte aan tele hebt.
De toegevoegde waarde van de 100-400 is eigenlijk redelijk beperkt door het verschijnen van dit objectief aangezien de 70-300 voor de meeste fotografen uitstekend voldoet. Slechts enkelen zullen nog een duidelijke meerwaarde uit de grote broer halen (vogelaars en echte / wannabe pro's).

Ben tot nu toe zeer tevreden met het objectief en zal hem vast en zeker regelmatig gebruiken en in de tas hebben voor onderweg. Dat is overigens wel een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de 100-400, die laat ik immers nogal eens thuis als ik een rondje op de fiets maak omdat die net de groot is om altijd mee te nemen. Wat heb je aan de mooiste spullen als je ze niet bij je hebt?
De 100-400 zal nog steeds meegaan bij het "veugelties kieken", de 70-300 vooral voor de rest van het tele werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-07 10:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

FLuKee schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:56:
[...]

Holy sh*t, wat een lens. Hier naast z'n voorganger, de Nikkor 300 f/4.
Compacter? Toch wel, haha :D Maar ook een stuk zwaarder.

Ik moet wel zeggen dat de superlatieven uit de reviews helemaal kloppen. Ondanks het feit dat ik in het verleden al met bijzonder scherpe Nikkors en Fuji lenzen heb gewerkt is dit echt een klasse apart. Op f/2, zelfs aan de rand van het beeld, is de kwaliteit fenomenaal.
Ah de Fuji 200f/2! Dat is inderdaad geen lens om uren mee te wandelen en al helemaal niet zonder strap bijv..

Is het wel een beetje in balans nog? Niks vervelender dan een enorme front heavy setup vind ik zelf.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
Ventieldopje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Ah de Fuji 200f/2! Dat is inderdaad geen lens om uren mee te wandelen en al helemaal niet zonder strap bijv..

Is het wel een beetje in balans nog? Niks vervelender dan een enorme front heavy setup vind ik zelf.
Het objectief zelf is op zich mooi gebalanceerd, valt reuze goed mee. Ik had ergens een reviewer gelezen die vond dat de lens vraagt om een verticale grip op de X-T4 maar ik vind dat niet. Volgens mij is een kleinere camera ook prima werkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Sodela Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het lijkt dan een betere lens dan ik aanvankelijk dacht. Mijn doel is lastig te benoemen in 1 woord. Doorgaans loop ik gewoon rond en schiet ik wat mij mooi lijkt. Ik mis vooral tele voor af en toe een vogel of ander dier, maar ik zal er nooit uren voor in het riet gaan liggen. Misschien moet ik de 70-300 dan toch maar gewoon proberen, sowieso met een tc. De vraag is dan of de 2.0 meer kwaliteitsverlies geeft dan croppen.

@FLuKee Nou, als dat snapshots zijn, die moet je niet te vaak posten, want dan gaan er velen voor een lastige keuze staan. Uitblinkers zijn dat hondje, die bloemen die bladertak. Mooie bokeh en kleuren wat het een bijzondere sfeer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07 14:14
De 1.4 TC krijgt vaak goeie reacties op dpreview maar over de 2.0 TC lees ik niet veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken ook zeer weinig lenzen die goed presteren met een 2.0x tc. De Canon 500mm f/4 doet dat, maar betaalbare lenzen echt niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Universal Creations schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:11:
Ik ken ook zeer weinig lenzen die goed presteren met een 2.0x tc. De Canon 500mm f/4 doet dat, maar betaalbare lenzen echt niet.
Wat bestempel jij dan als goed, waar ligt de grens voor zoiets? Dat het beter presteert dan croppen bijvoorbeeld? Of denk je ook aan AF?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Wat bestempel jij dan als goed, waar ligt de grens voor zoiets? Dat het beter presteert dan croppen bijvoorbeeld? Of denk je ook aan AF?
Ik leg de grens meestal als de meerwaarde in bereik niet meer opweegt tegen de achteruitgang in scherpte.
En dat is natuurlijk niet echt objectief ;)

Om even ontopic te blijven, heb ik hier ooit eens een vergelijking geplaatst van een Fuji 100-400 met en zonder 1.4x tc:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4740/25549763527_1dfbeeff63_c.jpgFuji 100-400 + 1.4x tc Center by Universal Creations, on Flickr

Ik heb de afstand tot het onderwerp aangepast om zo tot een redelijk vergelijkbare kadrering te komen.
In dit geval heeft een tc misschien een beetje voordeel, maar niet veel. Met een 2.0x houd je nog minder over.

Dit is trouwens hoe de 500mm f/4 van Canon het doet:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1

En dit is de Canon 70-300mm L IS:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=1

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-07 14:34
bor7 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:50:
[...]

in mijn fujifilm-connect, zie ik dat in bij de actie in Duitsland het zo is, dat je "in europa" moet wonen:

" Nur Käufer, welche das 18. Lebensjahr vollendet, einen Wohnsitz in der Europäischen Union und das teilnahmeberechtigte Produkt online oder in einem Geschäft eines autorisierten Fachhändlers erworben haben, sind teilnahmeberechtigt und können den Antrag hier stellen ".

in je account kun je gewoon switchen van NL naar DE

(plus dat ik met mijn 1495, sowieso goedkoper uit was dan in NL met korting..dus ik waag het erop)
even een update:

Eerst pakte het systeem de nederlandse IBAN niet, heb ik gemeld , en dat werd toen aangepast merkte ik .
Vervolgens werd het de eerste keer afgewezen ( Amazon niet geldig in ned).

Daarna nog een keer aangevraagd, dit keer even voorzien van info over hun eigen voorwaarden , en nu wel succes :)

Dus voor een volgende keer: je kunt dus wel in Duitsland kopen als nederlander, en cashback krijgen.
(tenzij ze dan de voorwaarden scherper stellen).
Wel je woonland als DE instellen in de fuji connect...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FLuKee
Ondertussen kreeg ik netjes 2000€ terugbetaald van Fuji. Echt heel blij met mijn 200 f/2. Hoop dat 't niet stoort als ik nog wat beelden deel.

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-xdGsJ9h/0/L/i-xdGsJ9h-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-FmpgzJb/0/L/i-FmpgzJb-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-N68FNwR/0/L/i-N68FNwR-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-f2RZdvR/0/L/i-f2RZdvR-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-fNGxKx4/0/L/i-fNGxKx4-L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://photos.smugmug.com/photos/i-Zb53khH/0/L/i-Zb53khH-L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:58
@FLuKee Ja, het stoort ontzettend deze prachtige beelden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 08:01

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FLuKee Ja het stoort heel erg. Gatverdamme wat een mooie platen (vooral 2 en 5).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FLuKee
Haha, bedankt :) Foto 1 en 3 zijn trouwens met de 1,4TC gemaakt, de rest op 200mm. Alles linkt door naar een grotere resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15

Quakie

quakelen

vette fotos, en heb sinds nu foto 5 als wallpaper.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-07 19:01

TAA

Liever IRC

Heel, heel even een kleine twijfel... maar nee, dan wordt de rugzak echt te zwaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-07 10:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Ik leg de grens meestal als de meerwaarde in bereik niet meer opweegt tegen de achteruitgang in scherpte.
En dat is natuurlijk niet echt objectief ;)

Om even ontopic te blijven, heb ik hier ooit eens een vergelijking geplaatst van een Fuji 100-400 met en zonder 1.4x tc:

[Afbeelding]Fuji 100-400 + 1.4x tc Center by Universal Creations, on Flickr

Ik heb de afstand tot het onderwerp aangepast om zo tot een redelijk vergelijkbare kadrering te komen.
In dit geval heeft een tc misschien een beetje voordeel, maar niet veel. Met een 2.0x houd je nog minder over.

Dit is trouwens hoe de 500mm f/4 van Canon het doet:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=1

En dit is de Canon 70-300mm L IS:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=1
Als de Fuji 200/2 het net zo goed doet als de Canon (linkje) dan zit dat best wel snor, laat staan met een 1.4x TC :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:42
He allemaal,

Cameranu heeft dit weekend een nieuwe winkel geopend in Rotterdam en hebben daarbij speciale acties op locatie. Iemand er al geweest en die kan zeggen of er ook wat interessants van Fuji wordt aangeboden?

Never mind, zie dat de acties nu op de site staan. Alleen een x-t30 kit is in de actie.

https://www.cameranu.nl/nl/rotterdam-openingsacties

[ Voor 27% gewijzigd door CAD_Allard op 13-06-2021 12:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 11:25

jelbo

Hij doet het niet!

Na wat twijfel heb ik toch gekozen voor Fuji en wel de X-T4. Ik moet zeggen, de indruk tot nu toe is erg goed. De EVF is geweldig en de scherpte van mijn 16-80 kitlens is ook dik in orde.

Na maar veel oefenen en leuke foto's maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxObxTJXpk_1Ya8HsC0khesPYu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnWY2gadOGnHP96nmDLe15Qq.jpg?f=fotoalbum_large

/edit: gelijk een vraag. Ik heb Auto Power Off ingeschakeld. Als de camera na x tijd uitschakelt, dan zou volgens de handleiding de camera terug in moeten schakelen na het drukken op de shutter button.
To reactivate the camera after it has turned off automatically, press the shutter button halfway or turn the ON/OFF switch to OFF and then back to ON.
Bij mij doet hij dat niet. Wel hoor ik de camera focussen als ik dat doe. Doe ik wat verkeerd? /edit: ja dus. Ik moet de shutter iets langer half indrukken, dan gaat het scherm wel aan.

[ Voor 34% gewijzigd door jelbo op 07-07-2021 11:30 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:02
Ik heb vandaag wat met mijn X-T2 wat ik eigenlijk tamelijk bizar vind.

Toestel is van maart 2018, en zeker de laatste 1,5 jaar weinig gebruikt. Eigenlijk zijn de enige gebruikssporen de nopjes aan de onderzijde als je hem neerzet, ik ben namelijk erg zuinig met mijn spullen.

Vandaag met gezin op pad en weer eens de camera mee en ik denk opeens " wat voel ik voor scherps aan de onderkant van het toestel".

Is één van de schroefjes er bijna helemaal uitgedraaid, die kon ik nog net op tijd terugdraaien. Helaas mis ik er wel al 2 zag ik :(

Nooit noemenswaardig gevallen of gekke dingen mee gedaan en 'spontaan' komen de schroeven los :?

Ga hier maar eens contact over opnemen met de winkel/Fuji want dit vind ik eigenlijk gewoon niet kunnen voor zo'n toestel :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Geen zoon die tegenwoordig van schroevendraaiers houdt? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:02
Jawel maar die hebben geen toegang tot zulke fijne schroevendraaiers nog de kracht/fijne motoriek om dat te doen.

Daarnaast was er nog niets aan de hand met inpakken en gisteren halverwege de dag stak er opeens een schroef uit :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
@sapphire ik heb hetzelfde gehad met de xt2. Bij Kamera express konden ze niet helpen, behalve dan de camera op te sturen. Zij adviseren contact op te nemen met Fuji om te vragen of ze die schroeven willen opsturen. Ben dit verhaal online al eens vaker tegengekomen, en Fuji schijnt wel redelijk coulant te zijn.

Heb zelf de camera opgestuurd omdat er meer nagekeken moest worden en toen is dat gratis opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:38
De ‘sprong’ gewaagd en bij de mediamarkt outlet een Fujifilm X-T3 (€860), XF 23 m’n F1.4 (€520) en XF 50-140mm (€980) aangeschaft. Allen open doos, dus hoop dat het er allemaal netjes uitziet.

Plan was vooral om de Fujifilm met aanvankelijk prime (of anders de 18-55mm) te gebruiken naast m’n Nikon D750, voor met name die momenten dat de D750 teveel gesleep is.

De 50-140 mm past daar natuurlijk niet helemaal in, maar met het oog op eventuele totale switch én de €400 cashback actie van Fujifilm geldig is op deze outlet aanbieding is het wel een hele mooie deal natuurlijk. Mits ze m goedkeuren.

[ Voor 28% gewijzigd door Pepper92 op 24-06-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Pepper92 Dat is nog eens deal! €580 voor de 50-140 (na cashback) is op het schandalige af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 21:38
LA-384 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:54:
@Pepper92 Dat is nog eens deal! €580 voor de 50-140 (na cashback) is op het schandalige af.
Ja was dus erg in dubio of ik de stap ging wagen. Was nog in dubio over Nikon Z6 en Fuji X-T4 en was eigenlijk van plan voor de standaard kit te gaan, maar voor deze prijzen was ik van de gedachte dat ik ze op marktplaats zonder al te veel verlies weer kwijt kan (die 50-140 al helemaal).

Hoop dat t allemaal bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 17:55
Fujifilm heeft gisteren en vandaag weer wat firmware updates vrijgegeven. Zelf ben ik nog niet zo lang lid van de Fuji familie en vroeg me af hoe het update verleden van Fuji er uitziet. Je hoort vaak genoeg dat er een functie verdwijnt of iets "stuk" gaat in de software. En ke zal altijd voorzichtig moeten zijn. Kan iemand wat zeggen over de uipdate reputatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Die is meer dan uitstekend te noemen. de X-T3 (om er maar eentje te noemen) heeft sinds introductie aanzienlijke snelheidsverbeteringen en feature-updates gehad.

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt bij Fuji eigenlijk 2 soorten updates: de functionele update waarmee functies worden aangepast of toegevoegd en "roadmap-updates". Dat laatste is vooral om bij te blijven qua objectieven zodat de functieprofielen in de camera zitten voor de electronische correcties van bijvoorbeeld vertekening en dergelijke. Zonder dat zou namelijk de camera niet optimaal kunnen werken met objectieven.
In beide updates zitten overigens vaak ook verbeteringen van foutjes.

In het verleden kwamen er aanzienlijke verbeteringen en zelfs voor wat oudere generaties. Dat was echt een voordeel van Fuji, je kreeg deels "een nieuwe" camera met een update.
Zelf denk ik dat de softwareontwikkelaars nog niet helemaal klaar waren met wat ze uiteindelijk wilden (beta versie) of hadden getest en werd dat er met de firmware updates achteraan gegooid. Zo kon je 2 werelden tevreden houden , de marketing en de klant plus dat je een goed imago kreeg dat je ook nog wat voor de bestaande klanten deed. Maar goed, ze hadden het er ook daarbij kunnen laten.
Veel van die "beta-updates" hadden / hebben bijvoorbeeld te maken met de algoritmes voor de AF zodat de gebruiker ook echt het verschil merkt.Heel af en toe kwam er ook een filmsimulatie bij en de Xpro2 kreeg er zelfs 4k filmen bij. Altijd mooi meegenomen natuurlijk.

Tegenwoordig zijn de updates vooral voor de actuele camera's en worden de ex-klanten dus eigenlijk een beetje vergeten. Dat is natuurlijk jammer want een verbeterd algoritme voor de AF kun je natuurlijk ook vrij makkelijk op eerdere generaties toepassen hoewel het soms ook wel met de verwerkingssnelheid van de processor/ beeldsensor te maken heeft. Het zal waarschijnlijk wel met de marketing te maken hebben dat men hoopt dat men upgrade met een nieuwe camera in plaats van met een gratis bestandje...

De X100 serie (op de originele X100 na) heeft overigens nooit een fatsoenlijke update gehad terwijl de techniek aan de binnenkant vrijwel identiek is met de generatiegenoten met verwisselbare objectieven. Een AF verbetering zou daar dus niet misstaan hebben. Alleen de X100v heeft er eentje gehad omdat daar kennelijk gewoon echte fouten in zaten die ze wel moesten oplossen.

Andere merken updaten overigens tegenwoordig ook wat vaker en soms ook met nieuwe functionaliteit. Soms echter alleen voor de marketing / verkoop. Ik herinner mij namelijk nog een update van Panasonic voor de TZ-serie die alleen maar tot doel had dat nep-accu's niet meer werkten...

Over het algemeen is het dus zinvol en wenselijk te updaten maar wel even goed kijken wat er verandert en misschien anderen even proefkonijn laten spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Vergeet even niet dat Fujifilm een relatief klein team heeft dat firmware ontwikkeld. Ze hebben vandaag de S10 zo te zien op functioneel hetzelfde als de X-T4 gebracht inclusief de updates die gisteren zijn uitgebracht voor o.a. de X-T4. Verder een grote update voor de GFX. Grote kans dat ze zich nu weer gaan concentreren op de X series om weer een echte Kaizen update uit te gaan brengen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
Dankjewel voor het uitgebreid antwoorden en de aanvullingen. Zo maar even de camera aanzetten en de update uitvoeren. Wel makkelijk dat het vanaf je telefoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Fujifilm X-T4, X-Pro3 and X-E4 Firmware Flawed and Removed from Fujifilm’s Website

We have found a malfunction in the upgraded firmware for the three models posted on our website on June 29 2021. Therefore, we temporarily stopped the disclosure of the firmware.

< Applicable models and firmware version>
(1) X-T4:Ver1.21
(2) X-Pro3:Ver.1.21
(3) X-E4:Ver.1.02

https://www.fujirumors.co...XQDGxwKunCjJCw3zgPwdz25Wc

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
winwiz schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:49:
Fujifilm X-T4, X-Pro3 and X-E4 Firmware Flawed and Removed from Fujifilm’s Website

We have found a malfunction in the upgraded firmware for the three models posted on our website on June 29 2021. Therefore, we temporarily stopped the disclosure of the firmware.

< Applicable models and firmware version>
(1) X-T4:Ver1.21
(2) X-Pro3:Ver.1.21
(3) X-E4:Ver.1.02

https://www.fujirumors.co...XQDGxwKunCjJCw3zgPwdz25Wc
Speaking of the devil! Gelukkig nog niet gedaan. gelukkig valt de schade mee als je het wel hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ik heb een probleem met mijn gloednieuwe X-T4. Geregeld, na het maken van een foto, loopt de camera vast. Het ledje op de grip knippert dan rood/groen en het scherm is dan zwart met een ronddraaiend icoontje, of toont live beeld, zonder display-elementen. De aan/uit-schakelaar doet dan niks, het enige wat dan helpt is de accu opnieuw koppelen. Als de camera weer ingeschakeld is, is de gemaakte foto spoorloos.

Ik ga nu maar testen met andere SD kaartjes, maar het zit me niet lekker. Heeft iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door jelbo op 06-07-2021 22:52 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 07:30
Inderdaad SD kaartje (eventueel formatteren in-camera om zeker de juiste indeling te hebben). Misschien kan het ook te maken hebben met de draadloze connectie (bluetooth?), al gebeurt de auto-transfer als de camera uitgezet wordt als ik het goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
@jelbo Gebeurt dit altijd of is het bijvoorbeeld alleen als je een long exposure maakt? In dat geval duurt het verwerken van de foto namelijk minstens zolang als het tijd van de exposure. Volgens mij kan je dat verkorten door de noice reduction op -4 te zetten.

Zoals Thmz159 ook al zegt kan het formateren van de sd-kaart in de camera zelf ook het verschil maken. Ik weet niet of je twee sd-kaarten gebruikt in de camera, maar die zijn natuurlijk het beste ook hetzelfde of iig even snel. Uiteraard afhankelijk waarvoor je ze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Het zijn twee nieuwe SD kaarten, SanDisk Extreme Pro, doet er niet zo toe welke precies denk ik. Heb ze getest met H2testw en dat ging goed. Geformatteerd in de camera, ook nadat ik dit probleem had. De tweede staat ingesteld als backup-kaart.

Ik doe niks met long exposure of zware processing-opties zoals Clarity. Gewoon een single handheld shot. Vermoedelijk is er toch een probleem met de kaartjes, of één daarvan. Dat hoop ik tenminste, want na om 2 weken de camera te moeten missen voor een garantiekwestie zou me erg droevig maken. Ik weet nog niet hoe ik de kaartjes dan wel goed kan testen. De snelheid is conform specs, heb niet het idee dat ze nep zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 15:05

Steef

GoT's Most Eaten

jelbo schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:39:
Na wat twijfel heb ik toch gekozen voor Fuji en wel de X-T4. Ik moet zeggen, de indruk tot nu toe is erg goed. De EVF is geweldig en de scherpte van mijn 16-80 kitlens is ook dik in orde.

Na maar veel oefenen en leuke foto's maken :)

[Afbeelding]

/edit: gelijk een vraag. Ik heb Auto Power Off ingeschakeld. Als de camera na x tijd uitschakelt, dan zou volgens de handleiding de camera terug in moeten schakelen na het drukken op de shutter button.

[...]

Bij mij doet hij dat niet. Wel hoor ik de camera focussen als ik dat doe. Doe ik wat verkeerd?
Suzuki Swift?

Ook een mooi toestel, overigens :P

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chou3
@jelbo er is weer een nieuwe firmware update uitgebracht. Misschien lost het je problemen met de X-T4 op. Zelf gebruik ik ook Sandisk en Sony kaartjes zonder problemen. Lexmark schijnt niet altijd even goed samen te gaan, maar die heb je niet.
Heb je het ook als je maar 1 SD erin hebt zitten? Misschien kan je het op die manier testen. Per SD kaart en per SD slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

chou3 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:02:
@jelbo er is weer een nieuwe firmware update uitgebracht. Misschien lost het je problemen met de X-T4 op.
Dank voor de tip!
The phenomenon is fixed that in some cases, a camera doesn’t turn on when the PAIRING REGISTRATION is available in SET UP MENU>CONNECTION SETTING>Bluetooth SETTINGS.
Hier had ik ook last van.Ook heb ik gehad dat de camera in stand by modus de accu helemaal leegtrok en heet werd. Misschien dat de EVF nog aanstond, of misschien heeft het ook te maken met de 1.21 bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
@jelbo Ik heb met mijn x-t4 ook last gehad met kaartjes, dat waren nieuwe Lexar kaartjes.
Daarvoor zaten ze in mijn x-T2 en x-h1, nooit problemen gehad.

Op een gegeven moment kaartjes geruild voor reeds gebruikte Sandisk extr pro kaartjes en geen probleem meer te zien.

Wel apart dat de voorgangers de lexar kaartjes wel slikten en de x-t4 dus toch ws meer kieskeurig lijkt mbt welk merk je er in stopt. Soms kwestie van uitproberen. De lexar kaartjes blijven het goed doen in mijn X-h1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

teunijff schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:33:
@jelbo Ik heb met mijn x-t4 ook last gehad met kaartjes, dat waren nieuwe Lexar kaartjes.
Daarvoor zaten ze in mijn x-T2 en x-h1, nooit problemen gehad.

Op een gegeven moment kaartjes geruild voor reeds gebruikte Sandisk extr pro kaartjes en geen probleem meer te zien.

Wel apart dat de voorgangers de lexar kaartjes wel slikten en de x-t4 dus toch ws meer kieskeurig lijkt mbt welk merk je er in stopt. Soms kwestie van uitproberen. De lexar kaartjes blijven het goed doen in mijn X-h1.
Ik ben van het probleem af sinds de firmware update naar 1.22. Ik heb een paar dagen met de probleemkaaartjes afzonderlijk foto's gemaakt en geen enkele crash meer ervaren.

Wat ik vandaag ontdekte zijn hot/stuck pixels die ofwel rood of wit oplichten. Ik zie ze niet altijd, maar heb ze gezien vanaf ISO 500, op 4 verschillende plekken. Valt me toch een beetje tegen, mijn shutter count is 1006. Heb de pixel remapping funtie maar gedraaid, hopelijk lost dat het meeste op.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/redpixel1mjax.png

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/red7ckcy.png

[ Voor 33% gewijzigd door jelbo op 21-07-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-07 15:58
https://www.fujirumors.co...jifilm-x-mount-announced/

Dit is wel mooi nieuws vind ik! Niet zozeer deze specifieke lens, daar heb ik niet echt interesse in, maar wel dat Tamron blijkbaar ook lenzen voor Fuji X gaat uitbrengen. Ik hoop vooral dat ze een aantal van de huidige lenzen voor Sony ook naar Fuji gaan brengen, vooral de 17-70 F2.8 en 11-20 F2.8. Dat zouden mooie lichtsterke alternatieven zijn voor de 16-55 (en 16-80) en 10-24 van Fuji zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin186 op 21-07-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

@Erwin186: Ik meen begrepen te hebben dat ook Sigma bezig is met objectieven voor het X-systeem (die hebben voor Sony E ook een paar pareltjes). Dit is allemaal mogelijk sinds Fuji vorig jaar de specs voor het X-systeem beschikbaar heeft gemaakt voor 3-party fabrikanten.

Wat ik ook een mooie ontwikkeling vind is dat fabrikanten nu ook manual focus objectieven uitbrengen die wel zijn uitgerust met de nodige electronica om te kunnen communiceren met de body. Zoals bijvoorbeeld deze Voigtländer, en de geruchten gaan volgens mij dat ook Venus bezig is met een update van zijn gamma om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-07 15:58
@B64
Dat klopt ja, Sigma heeft ook bevestigd dat ze met Fuji X lenzen gaan komen, welke is nog niet bekend volgens mij. Sigma was al een tijdje bekend, over Tamron had ik zelf nog niks gelezen. Ik vind dat ook een hele goede ontwikkeling. Het maakt de keuze alleen maar ruimer en ze hebben inderdaad een paar mooie pareltje die een mooie aanvulling zijn voor het Fuji X gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is mooi dat "derden" ook de x-mount gaan maken/ leveren.Werd tijd.
Daarbij is natuurlijk wel een belangrijke vraag of Fuji die objectieven ook gaan meenemen in hun firmware updates. Die zijn immers van belang om allerhande correcties uit te voeren om de objectieven optimaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Sodela schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:12:
Het is mooi dat "derden" ook de x-mount gaan maken/ leveren.Werd tijd.
Daarbij is natuurlijk wel een belangrijke vraag of Fuji die objectieven ook gaan meenemen in hun firmware updates. Die zijn immers van belang om allerhande correcties uit te voeren om de objectieven optimaal te gebruiken.
Zitten die correcties in de body? Daar worden ze natuurlijk wel uitgevoerd bij het maken van JPEGs, maar volgens mij is het zo dat de correctiegegevens in het objectief zitten. Die hebben immers ook firmware, al is dat in elk geval bij 3rd party objectieven niet altijd het geval. Mijn Viltrox 56mm f/1.4 wel, maar de updates lopen via een microUSB kabeltje, niet via de body. Dat ding heeft ook AF en dus contactpunten, waarmee EXIF informatie wordt doorgegeven, maar vermoedelijk ook correctie-informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Domper, vandaag de 200mm moeten annuleren omdat deze niet meer bijtijds geleverd kon worden voor aanmelding van de cashback. Ten tijde van mijn eerste Fuji voordeel genoten tijdens de black friday cashback. Is dat nog steeds een jaarlijks terugkerend iets? Dus niet BF ;) maar de bijbehorende cashback acties.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daverius
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-06 20:42
jelbo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:16:
[...]

Zitten die correcties in de body? Daar worden ze natuurlijk wel uitgevoerd bij het maken van JPEGs, maar volgens mij is het zo dat de correctiegegevens in het objectief zitten.
Ik zie dit misverstand inderdaad wel vaker voorbij komen. Alle correcties worden inderdaad door de lens doorgegeven. Anders zou je op body’s nooit objectieven kunnen gebruiken die later zijn gemaakt. Wel mist een oudere body soms de software om met extra lens functionaliteit om te gaan, zoals de powerzoom van de 15-45mm en de mogelijkheid om bij het uitschakelen de laatst gebruikte br.p.afstand op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostRe
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-05-2024
Ik probeer mijn X-T2 via micro-b naar een usb 3.0 hub aan te sluiten op een MacBook Pro 15 2019. Via de connection mode 'USB card reader' kan ik de foto's uitlezen via Image Capture.

Wanneer ik de X-T2 op 'USB tether shooting auto' instel lukt het me niet om hem zichtbaar te krijgen in de Fujifilm Webcam app. Iemand hier ervaring mee/een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

JoostRe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:42:
Ik probeer mijn X-T2 via micro-b naar een usb 3.0 hub aan te sluiten op een MacBook Pro 15 2019. Via de connection mode 'USB card reader' kan ik de foto's uitlezen via Image Capture.

Wanneer ik de X-T2 op 'USB tether shooting auto' instel lukt het me niet om hem zichtbaar te krijgen in de Fujifilm Webcam app. Iemand hier ervaring mee/een oplossing voor?
Geen ervaring mee, maar probeer eens zonder hub of met een andere kabel? Ook heeft je X-T2 misschien een firmware update nodig, want ik kan me voorstellen dat de webcamfunctionaliteit pas vorig jaar is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-07 09:39

quelake

PSN Quelake

JoostRe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:42:

Tethering auto via USB en S mode instellen op je camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 13:31

TradeMarkNL

Videoproducer
Ik twijfel tussen de aanschaf van de X-T3 en X-T4. Heb nog geen lenzen (kom van een NEX-5N) dus op dat gebied zit ik nergens aan vast. Vandaag een paar keer heen en weer gegaan tussen voorkeur voor de 3 en 4. Wellicht dat hier nog iemand mij vanuit zijn ervaring kan overtuigen. Ik wil hem zeker als multifunctionele camera gebruiken, dus ook voor video. Dus toen ik las dat de 4 IBIS heeft dacht ik dat moet ik hebben. Maar na het kijken van wat reviews en footage, blijkt die IBIS helemaal niet zo goed en heb je voor een mooi resultaat eigenlijk alsnog een gimbal nodig. Dus dan zou ik net zo goed de 3 kunnen kopen met een lens met OIS. Zal ik wel een paar accu's extra moeten kopen, maar dat is het verschil in prijs wel waard. Ik weet alleen niet hoe groot het effect van wel of geen IBIS op fotografie is. Low-light fotografie is hier geen prio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kijk ook even wat je er voor over hebt om IBIS te hebben. Het prijsverschil is best wel aanwezig en kan misschien net zo goed of beter worden gebruikt voor een mooi(er) objectief.

Glas is over het algemeen langer houdbaar en veel bepalender voor goede foto's dan de camera. Die laatste gaat om de 2-3 jaar de volgende generatie in. Niet overigens dat het dan een wereld van verschil zal zijn want dat is natuurlijk altijd marketing dat het het nieuwe vele malen beter is. Het is vanzelfsprekend de persoon achter de camera en de juiste kijk op de zaak aangevuld met de grondige kennis van de apparatuur (of die nu goed of minder goed is) die het meest bepalend is voor een mooi resultaat.

IBIS is leuk maar ook niet zaligmakend, zeker als je niet veel met low-light te maken hebt en een stevige hand hebt.

Het is overigens ook even de vraag waarom je bij een T3 of T4 uitkomt. IBIS (met andere bediening en zonder WR) heb je immers ook in een S10. De sensor en de techniek er achter zijn immers bij de meeste Fuji's hetzelfde, met name de verpakking is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Nee daar neig ik dus naar, liever wat meer geld steken in een goede lens en andere accessoires. Ik kwam de X-T’s tegen als alternatief voor de A6600, aangezien die sensor toch wat oud is. En toen las ik vervolgens veel goeie recensies :) De S10 ken ik niet, maar grootste verschil lijkt wel geen stabilisatie maar geen 4k60? Voor video vind ik 4k60 wel tof. Vandaag nog maar wat sample footage bekijken dan van de X-T3 en 4. Ook hoe het wisselen van de AF gaat van het ene punt naar het ander. Zag bij een clip vd 4 dat dat echt totaal niet smooth ging.

[ Voor 30% gewijzigd door TradeMarkNL op 07-08-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@TradeMarkNL Lijkt me in jouw geval geen raar idee om er eens eentje te huren voor een paar dagen.

IBIS bij fotografie is niet alleen bruikbaar voor low-light fotografie, het kan ook van pas komen als je het diafragma eens wat verder wilt knijpen voor diepe scherpte. Maar als je onderwerp beweegt is IBIS sowieso nauwelijks bruikbaar, dan heb je veel meer aan een snelle(re) sluitertijd. Kortom, of het voor jou iets toevoegt hangt helemaal af van wat en hoe je fotografeert.

Ik heb nauwelijks ervaring met video, maar een gimbal lijkt me daarbij een stuk effectiever dan IBIS (en/of OIS), hoe goed ook. IBIS is heel goed in het opvangen van (kleine) schokken, maar voor vloeiende camerabewegingen heb je alsnog een redelijk vaste hand nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
@B64 Klopt, voor video ben ik er wel van overtuigd dat een gimbal een veel mooier resultaat geeft. Voor foto vind ik het lastig inschatten, ook omdat ik sowieso wel een lens met stabilisatie koop. Ik ga over een week op vakantie en daar wil ik hem eigenlijk voor hebben. Dus je hebt zeker gelijk dat huren slim is, ben ik alleen wat laat mee 🙈

[ Voor 9% gewijzigd door TradeMarkNL op 07-08-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
TradeMarkNL schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:46:
Ik ga over een week op vakantie en daar wil ik hem eigenlijk voor hebben. Dus je hebt zeker gelijk dat huren slim is, ben ik alleen wat laat mee 🙈
Om een nieuwe camera te leren kennen dan toch ook? Het zal er toch op neerkomen dat je tijdens de vakantie nog aan het leren bent. Kun je misschien idd beter een gehuurde camera gebruiken, als het dan niks is, zit je er ook niet aan vast. Overigens geen idee of het geoorloofd is om een gehuurde camera mee op vakantie te nemen en of je het überhaupt zo lang kunt huren.
Ook hoe het wisselen van de AF gaat van het ene punt naar het ander. Zag bij een clip vd 4 dat dat echt totaal niet smooth ging.
Volgens mij is dat ook lens-afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Helemaal waar dat de kwaliteit van AF natuurlijk ook lens-afhankelijk is. In een week tijd krijg ik wel de basis fotografie onder de knie hoor :) En wát pielen onderweg vind ik ook geen straf. Als ik de x-t3 icm met de lens die ik op het oog heb huur voor m’n vakantieperiode, ben ik net iets minder dan de helft vd aanschafprijs kwijt. Hij mag wel mee naar het buitenland dus dat is het probleem niet maar vind het een hoop geld. Anders kan ik hem natuurlijk altijd kopen, volgende week thuis checken of het wat wordt en desnoods voor ik vertrek retour sturen.

[ Voor 29% gewijzigd door TradeMarkNL op 07-08-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-07 07:30
Huren vind ik zelf vaak te duur in vergelijking met (tweedehands) kopen en eventueel weer doorverkopen, al voorkom je da het risico van het kopen/verkopen natuurlijk.

Ik had zelf graag IBIS gehad, maar ben toch voor een X-T3 gegaan toen ik die kon overkopen voor een mooie prijs (X-T4 was buiten budget, plus ik had al wat oude batterijen en ben niet zo fan van het flip-scherm). De XF16-80mm heeft geweldige OIS (schiet vaak 1/4 of 1/8s) en dan voegt IBIS niets meer toe natuurlijk. Met de XC15-45 haalde ik 1/8 tot 1/15 (afhankelijk van focal length). De XF18-55 zou wat slechtere OIS hebben als ik het goed gelezen heb (1/20 oid, maar zelf niet getest) maar is dan weer een Fstop sneller.

Het voordeel zit natuurlijk bij primes of de XF16-55, en soms mis ik het wel bij de XF35mm f1.4 (samen met de Samyang 12mm f2 mijn enige primes). Niet alleen voor meer licht, maar ook bv om bewust motion blur in de foto te krijgen. Uiteindelijk gebruik ik de primes niet zo vaak omdat ik op vakantie graag de flexibiliteit van een zoom heb (met famillie/vrienden weinig tijd om primes te wisselen), maar moest ik IBIS hebben dan zou ik die 's avonds wel vaker gebruiken bij een wandeling door de stad oid. Langs de andere kant, met een mini-tripod zet je 'm ergens neer en heb je oneindige sluitertijden. Gaat ook niet in alle gevallen voor de compositie natuurlijk maar dat is ook weer een uitdaging. Soms zou het wel fijn zijn om f1.4 1/8s te kunnen halen, toch nog altijd 3 stops meer licht dan een f4 zoom.

Zelf ben ik ook maar een gelegenheidsgebruiker op vakantie of uitstappen. Moest j de XF16-55 overwegen (voor mij is dat te groot en zwaar) of intensief gebruik maken van prime lenzen (bij weinig licht, of om f8 1/15s te schieten als je alles scherp wilt) dan heeft Fujis IBIS wel echt een meerwaarde want ik denk dat je afhankelijk van de focal length gemakkelijk tot 1/4s of 1/8s kunt gaan. Wel IBIS is altijd beter dan geen IBIS en je zal het af en toe wel eens missen, maar zo zijn er altijd beperkingen (zoals al gezegd, extra lenzen behouden hun waarde beter en spreiden de investering wat meer. Bij de X-T6 zal ik misschien eens overstappen naar IBIS dan).

Tussen de X-T3 en T4 zitten nog wel wat kleinere verschillen natuurlijk; X-T4 heeft flip scherm, andere/grotere batterij, wat zwaarder, meer JPEG opties (Clarity/Color chrome FX blue), apart menu/geheugen voor video-instellingen (kan wel handig zijn als je vaak video doet) enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07 14:14
Ik doe geen video dus ik zou X-T3 stemmen, die heb ik zelf ;-)
X-T4 is zwaarder, groter, en heeft een scherm wat ik persoonlijk niet zou willen.
X-T3 is voor fotografie, de X-T4 is meer richting video (alhoewel ze allebei alles kunnen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
@Thmz159 bedankt voor je ervaring! Ik herken veel van wat jij tikt in mezelf denk ik. Redelijke gelegenheidsgebruiker, koop ‘m vooral voor vakantie en heb weinig met avondfotografie. Ook zal het primair om zoomlenzen gaan, heb een goeie deal op het oog met die 18-55 kitlens (voor 1200).

Voor video lijkt me een apart menu inderdaad erg fijn maar denk niet dat het me de meerprijs waard is. Als de T4 nou ook op andere vlakken beter was qua video was het een makkelijkere keuze. Maar ik begrijp dat de T3 met firmware updates redelijk gelijk is getrokken.

[ Voor 5% gewijzigd door TradeMarkNL op 07-08-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:44
Vandaag al mijn Nikon spul de deur uit gedaan (D750, 35mm1.8, 50mm1.8, 85mm1.8 + accessoires) en de Fujifilm 70-300 besteld. Staat alleen in back-order, dus kan even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chou3
@TradeMarkNL ik merk bijna geen verschil tussen de 3 en 4, alleen als ik ga filmen. Ik gebruik mijn X-T4 primaire om te filmen en dan doet dat kleine beetje IBIS wel wat. Geen wonderen. Ook moet je oppassen dat de randen bij te snel bewegen een beetje gaan "warpen". Dan doet jet meer kwaad dan goed. Zelf film ik meestal met op mijn DJI RS2 gimbal. Dat werkt prima.
Ik vind de 4 prettiger vasthouden, omdat het net iets meer body heeft en het extra gewicht zorgt gek genoeg voor stabieler beeld (hand held). Als je gaat filmen brand je zo door je batterij heen en de 4 gaat echt wel even langer mee voordat je moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-07 15:25
Recent een nieuwe setup aangeschaft, tevens overgestapt naar een systeemcamera. (wellicht al voorbij zien komen). Fujifilm is het niet geworden, maar mijn interesse in het merk bleef kribbelen vanwege zijn compactheid, retro look, en ben zeer benieuwd naar Fujifilm hun bekende 'color science'.

Nu wil ik alsnog naast mijn A7 II een Fujifilm erbij kopen voor de fun, en o.a. gelegenheden waar het makkelijker is om een compacte camera mee te nemen. Toen ik moest kiezen tussen een Sony model of Fujifilm koos ik niet voor de X-T30 omdat ik hem te klein vond. Maar nu als 'backup' camera viel mijn oog op de X-T20 met 18-55mm 2.8. De specs lijken me echt niet mis!

Moet alleen nog mijn oude Canon 80D kwijt... iemand toevallig interesse ;)? Maar ik ben hyped om aan de slag te kunnen gaan met een Fujifilm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
Westland1940 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:10:
Recent een nieuwe setup aangeschaft, tevens overgestapt naar een systeemcamera. (wellicht al voorbij zien komen). Fujifilm is het niet geworden, maar mijn interesse in het merk bleef kribbelen vanwege zijn compactheid, retro look, en ben zeer benieuwd naar Fujifilm hun bekende 'color science'.

Nu wil ik alsnog naast mijn A7 II een Fujifilm erbij kopen voor de fun, en o.a. gelegenheden waar het makkelijker is om een compacte camera mee te nemen. Toen ik moest kiezen tussen een Sony model of Fujifilm koos ik niet voor de X-T30 omdat ik hem te klein vond. Maar nu als 'backup' camera viel mijn oog op de X-T20 met 18-55mm 2.8. De specs lijken me echt niet mis!

Moet alleen nog mijn oude Canon 80D kwijt... iemand toevallig interesse ;)? Maar ik ben hyped om aan de slag te kunnen gaan met een Fujifilm :)
En z'n grote broer, de X-T2? Die zijn volgens mij nu ook al zeer betaalbaar, iets meer body en wellicht (hoewel dat persoonlijk is) een wat fijnere bediening, door o.a. autofocus joystick.

Ik kan een X100-serie camera ook heel erg aanraden als 'erbij', maar dan ben je niet zo flexibel als met een 18-55. Wel lekker compact en makkelijk mee te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Het is hier toch de X-T3 geworden. Van Marktplaats, met de kitlens voor 1100. Zo te zien in goeie staat en de verkoper leek ook betrouwbaar. Nu lekker alles ontdekken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
DwightKSchrute schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

En z'n grote broer, de X-T2? Die zijn volgens mij nu ook al zeer betaalbaar, iets meer body en wellicht (hoewel dat persoonlijk is) een wat fijnere bediening, door o.a. autofocus joystick.

Ik kan een X100-serie camera ook heel erg aanraden als 'erbij', maar dan ben je niet zo flexibel als met een 18-55. Wel lekker compact en makkelijk mee te nemen.
Ik zie op de 2e hands markt de X-T20 met 18-55mm voor 600-700 euro, dat haal ik volgens mij niet met de X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:15
Westland1940 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Ik zie op de 2e hands markt de X-T20 met 18-55mm voor 600-700 euro, dat haal ik volgens mij niet met de X-T2.
Nee, je hebt geloof ik wel een punt. Ik heb 1,5 jaar geleden een X-T1 met garantie en een 18-55 met garantie voor in totaal 700 gekocht. Ik had verwacht dat je nu ook wel zoiets kwijt zou zijn voor een X-T2, maar dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Westland1940 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:10:
... viel mijn oog op de X-T20 met 18-55mm 2.8. De specs lijken me echt niet mis!
Wellicht een typo, maar de 18-55 heeft een variabel max diafragma van 2.8 @18mm en 4.0 @55mm. Nog steeds een prima lens, maar dus geen 2.8 over het hele zoombereik, dat is de 16-55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
DwightKSchrute schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Nee, je hebt geloof ik wel een punt. Ik heb 1,5 jaar geleden een X-T1 met garantie en een 18-55 met garantie voor in totaal 700 gekocht. Ik had verwacht dat je nu ook wel zoiets kwijt zou zijn voor een X-T2, maar dat is niet zo.
Nee helaas, dat ga ik niet redden.
LA-384 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Wellicht een typo, maar de 18-55 heeft een variabel max diafragma van 2.8 @18mm en 4.0 @55mm. Nog steeds een prima lens, maar dus geen 2.8 over het hele zoombereik, dat is de 16-55.
Oh dat wist ik niet eens, maar ik bedoelde wel de kitlens 18-55m 2.8.

Ik ben zeer benieuwd naar Fujifilm. De keuze toen tussen de Sony of Fujifilm was al ontzettend lastig, en de Sony is al een stuk compacter als mijn vorige dslr. Maar met de Tamron lens is het niet een setup die je even snel meeneemt, dat mis ik nog wel.

Heb al flink wat reviews gelezen en bekeken, vooral de fun van het maken van foto's met een Fujifilm valt me op, dat hoor ik bijna bij geen ander merk. Lekker compact maar toch niet hoeven inleveren aan kwaliteit. En stel de X-T20 bevalt me zo goed, kan ik later altijd alsnog upgraden naar een andere body. Ook Fujifilm's 'color science' spreekt me aan, en die ingebouwde filters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07 13:42
Westland1940 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:06:
[...]

Nee helaas, dat ga ik niet redden.
[...]

Oh dat wist ik niet eens, maar ik bedoelde wel de kitlens 18-55m 2.8.

Ik ben zeer benieuwd naar Fujifilm. De keuze toen tussen de Sony of Fujifilm was al ontzettend lastig, en de Sony is al een stuk compacter als mijn vorige dslr. Maar met de Tamron lens is het niet een setup die je even snel meeneemt, dat mis ik nog wel.

Heb al flink wat reviews gelezen en bekeken, vooral de fun van het maken van foto's met een Fujifilm valt me op, dat hoor ik bijna bij geen ander merk. Lekker compact maar toch niet hoeven inleveren aan kwaliteit. En stel de X-T20 bevalt me zo goed, kan ik later altijd alsnog upgraden naar een andere body. Ook Fujifilm's 'color science' spreekt me aan, en die ingebouwde filters.
In het vorige topic vertel je uitgebreid onderzoek te hebben gedaan en heel bewust gekozen te hebben voor de Sony A7 II. Is het niet handig om eerst dat systeem te leren? Je kunt voor Sony zoveel verschillende lenzen kopen. Ik noem een 28-60 f4 - f5.6. Lens weegt 167 gram. Hiermee is je kit slechts 93 gram zwaarder dan een X-T20 + 18-55. En je levert zeker wel in aan kwaliteit wanneer je een Tamron 28-75 f2.8 afzet tegen een 18-55 f2.8 - f4 aps-c.

Fujifilm maakt fantastische camera's, maar uiteindelijk doet een camera niks meer dan licht vastleggen. Maak het niet mooier dan het is. Ja iedere camera heeft een eigen manier van het weergeven van de kleuren. Maar geen enkele camera maakt van een situatie opeens iets magisch of moois wanneer je compositie en belichting niet goed is.

Uiteraard koop gerust wat je wilt als je geld over hebt. Vaak is het meer de verleiding van het kopen van nieuwe dingen wat het interessant maakt. Vaak loont het meer om goed te leren je huidige gear te gebruiken in plaats van een paar weken later er alweer wat nieuws er naast te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Westland1940 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Toch kan marktplaats wel kansen bieden. Ik kocht eerder dit jaar een (2e hands uiteraard) X-T2 voor €375. Twee pixels doen het niet...maar niemand gaat dat zien, echt niet. Ik gebruik hem naast een X-T3 en vooral vaak als webcam...maar ook de 18-55 kun je vaak voordelig op de kop tikken, omdat het de kit lens is en heel veel mensen die hebben gekocht bij aanschaf.

Ik denk dat 1-2 maanden gericht én met geduld zoeken je wel een combi van die twee gaat opleveren voor 650...of minder ...
Persoonlijk hecht ik geen waarde aan garantie, zeker 2e hands niet. Scheelt me veel geld om dat te laten liggen en zo vaak gaan (mijn) spullen tegenwoordig ook niet kapot.

Maar, moet je wel geduld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Ricktachtig schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

In het vorige topic vertel je uitgebreid onderzoek te hebben gedaan en heel bewust gekozen te hebben voor de Sony A7 II. Is het niet handig om eerst dat systeem te leren? Je kunt voor Sony zoveel verschillende lenzen kopen. Ik noem een 28-60 f4 - f5.6. Lens weegt 167 gram. Hiermee is je kit slechts 93 gram zwaarder dan een X-T20 + 18-55. En je levert zeker wel in aan kwaliteit wanneer je een Tamron 28-75 f2.8 afzet tegen een 18-55 f2.8 - f4 aps-c.

Fujifilm maakt fantastische camera's, maar uiteindelijk doet een camera niks meer dan licht vastleggen. Maak het niet mooier dan het is. Ja iedere camera heeft een eigen manier van het weergeven van de kleuren. Maar geen enkele camera maakt van een situatie opeens iets magisch of moois wanneer je compositie en belichting niet goed is.

Uiteraard koop gerust wat je wilt als je geld over hebt. Vaak is het meer de verleiding van het kopen van nieuwe dingen wat het interessant maakt. Vaak loont het meer om goed te leren je huidige gear te gebruiken in plaats van een paar weken later er alweer wat nieuws er naast te kopen.
Zeker, en na de eerste shots met me A7 II + 28-75 heb ik met deze nieuwe setup absoluut geen spijt. Wat een beast is deze combinatie. Echter, ik had me misschien wat verkeken met de grootte van de lens. De lens die jij noemt is al zo'n 440 euro, en als het kan wil ik het liefst minimaal f/2.8. Ik kan wel een prime 50mm kopen maar dan mis ik de zoom mogelijkheden.

En ik vergelijk zeker niet mijn huidige setup met een 18-55, het wordt ook geen vervanging maar een toevoeging in dit geval. Ik kan natuurlijk ook fotograferen met me mobiel, maar dat is een dikke NO. Ik kwam qua compactheid meteen uit bij Fujifilm, en ze hadden me al te pakken met de retro look. Deze camera's leken me ideaal voor gelegenheden als bijvoorbeeld een uitje ergens heen en dat je snel nog wat leuke shots kan meepakken in plaats het meenemen van de 28-75mm.

En ja, ik geef toe dat ik een sucker voor dit spul, zeker vanwege de retro look. >:)
jkrol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Toch kan marktplaats wel kansen bieden. Ik kocht eerder dit jaar een (2e hands uiteraard) X-T2 voor €375. Twee pixels doen het niet...maar niemand gaat dat zien, echt niet. Ik gebruik hem naast een X-T3 en vooral vaak als webcam...maar ook de 18-55 kun je vaak voordelig op de kop tikken, omdat het de kit lens is en heel veel mensen die hebben gekocht bij aanschaf.

Ik denk dat 1-2 maanden gericht én met geduld zoeken je wel een combi van die twee gaat opleveren voor 650...of minder ...
Persoonlijk hecht ik geen waarde aan garantie, zeker 2e hands niet. Scheelt me veel geld om dat te laten liggen en zo vaak gaan (mijn) spullen tegenwoordig ook niet kapot.

Maar, moet je wel geduld hebben ;)
Mooie deal. Ik hecht ook geen waarde aan nieuw of garantie, 2e hands scheelt gewoon een hoop geld. Het heeft geen haast dus ik zal de markt in de gaten houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Westland1940 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Zeker, en na de eerste shots met me A7 II + 28-75 heb ik met deze nieuwe setup absoluut geen spijt. Wat een beast is deze combinatie. Echter, ik had me misschien wat verkeken met de grootte van de lens. De lens die jij noemt is al zo'n 440 euro, en als het kan wil ik het liefst minimaal f/2.8. Ik kan wel een prime 50mm kopen maar dan mis ik de zoom mogelijkheden.
[...]
De minimale f2.8 wat jij wilt op fullframe bestaat niet in een zoomlens voor Fujifilm. Je zult dan over moeten op de f2 primes. Fujifilm heeft een crop sensor. Dit betekent dat f2.8 op de X-T20 gelijk staat aan f4 op de Sony qua hoeveelheid licht dat het door laat. Dus de Sony 28 - 60 f4 - f5.6 is te vergelijken met de f2.8 - f4 van de 18-55 op een Fujifilm crop sensor. Daarom is die lens ook een prima aanrader waarmee de setup gelijkwaardig is qua gewicht en zelfs iets kleiner qua setup betreffende de lens. De 28-60 is tweedehands regelmatig voor rond de 350 euro te koop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Ricktachtig schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

De minimale f2.8 wat jij wilt op fullframe bestaat niet in een zoomlens voor Fujifilm. Je zult dan over moeten op de f2 primes. Fujifilm heeft een crop sensor. Dit betekent dat f2.8 op de X-T20 gelijk staat aan f4 op de Sony qua hoeveelheid licht dat het door laat.
Dit is een veelgehoorde misvatting.

Van full frame naar APS-C blijft de lichtsterkte gelijk (net als voor alle andere formaten). Wat wél verandert is de waargenomen scherptediepte. Het scherpe deel is groter/ruimer op een APS-C vergeleken met een full frame lens/camera combinatie. Het is daarom minder makkelijk om een onderwerp te isoleren en om een achtergrond wazig te maken.

Maar de hoeveelheid licht blijft echt hetzelfde, je sluitertijd zal niet veranderen bij hetzelfde diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
jkrol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:45:
[...]

Dit is een veelgehoorde misvatting.

Van full frame naar APS-C blijft de lichtsterkte gelijk (net als voor alle andere formaten). Wat wél verandert is de waargenomen scherptediepte. Het scherpe deel is groter/ruimer op een APS-C vergeleken met een full frame lens/camera combinatie. Het is daarom minder makkelijk om een onderwerp te isoleren en om een achtergrond wazig te maken.

Maar de hoeveelheid licht blijft echt hetzelfde, je sluitertijd zal niet veranderen bij hetzelfde diafragma.
Ik heb altijd begrepen (en zelfs online calculatietools + medewerkers fotowinkel zeggen dit) dat een 35mm f1.4 aps-c lens equivalent is aan een full frame 50mm f2 (give or take uiteraard qua calculatie). Maar dit is dus niet het geval volgens jou? Of leg ik het verkeerd uit?

Laten we het praktisch houden: Als ik met een 35mm f1.4 (aps-c) in mijn woonkamer een foto maak op iso800 en sluitertijd 1/400 zal de foto er qua belichting op een full frame met 50mm f1.4, iso800 en sluitertijd 1/400 er volgens jou exact hetzelfde uitzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Ricktachtig schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Ik heb altijd begrepen (en zelfs online calculatietools + medewerkers fotowinkel zeggen dit) dat een 35mm f1.4 aps-c lens equivalent is aan een full frame 50mm f2 (give or take uiteraard qua calculatie). Maar dit is dus niet het geval volgens jou? Of leg ik het verkeerd uit?

Laten we het praktisch houden: Als ik met een 35mm f1.4 (aps-c) in mijn woonkamer een foto maak op iso800 en sluitertijd 1/400 zal de foto er qua belichting op een full frame met 50mm f1.4, iso800 en sluitertijd 1/400 er volgens jou exact hetzelfde uitzien?
Ja, qua belichting is dat exact hetzelfde; de foto van de APS-C zal net zo licht/donker zijn als die van de FF.
De beeldhoek van de 35mm op APS-C is (vrijwel) gelijk aan de 50mm FF.
Qua scherptediepte zal de 35mm van een APS-C bij een diafragma van f/1.4 zich (zo ongeveer) gedragen als de 50mm van een FF bij een diafragma van f/2.

Er zijn dus drie elementen in het spel:
  1. Beeldhoek
  2. Belichting
  3. Scherptediepte
De eerste twee zijn in beide situaties hetzelfde (behoudens wat afrondingsverschillen, om het heel precies te zeggen)
Dat laatste is anders en daar moet je wél de omrekenfactor in acht nemen, in dit geval het effect van 1 stop diafragma.

Ik weet dat veel mensen, dus ook verkopers :X , dit concept vaak verkeerd begrijpen / kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
jkrol schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:52:
[...]

Ja, qua belichting is dat exact hetzelfde; de foto van de APS-C zal net zo licht/donker zijn als die van de FF.
De beeldhoek van de 35mm op APS-C is (vrijwel) gelijk aan de 50mm FF.
Qua scherptediepte zal de 35mm van een APS-C bij een diafragma van f/1.4 zich (zo ongeveer) gedragen als de 50mm van een FF bij een diafragma van f/2.

Er zijn dus drie elementen in het spel:
  1. Beeldhoek
  2. Belichting
  3. Scherptediepte
De eerste twee zijn in beide situaties hetzelfde (behoudens wat afrondingsverschillen, om het heel precies te zeggen)
Dat laatste is anders en daar moet je wél de omrekenfactor in acht nemen, in dit geval het effect van 1 stop diafragma.

Ik weet dat veel mensen, dus ook verkopers :X , dit concept vaak verkeerd begrijpen / kennen.
Interessant. Heb er net wat meer over gelezen. Het verschil zit hem volgens een paar artikelen dus in de hoeveelheid "noise" in de afbeelding wanneer alle settings gelijk zijn. Full frame minste noise en steeds meer noise bij de kleinere sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
Ricktachtig schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:58:
[...]

Interessant. Heb er net wat meer over gelezen. Het verschil zit hem volgens een paar artikelen dus in de hoeveelheid "noise" in de afbeelding wanneer alle settings gelijk zijn. Full frame minste noise en steeds meer noise bij de kleinere sensoren.
Dat klopt: kleinere sensoren leveren meer ruis dan een grotere, bij gelijke omvang van de afbeelding.

Dat is dus een effect van de sensor. Wat we hiervoor bespraken zijn effecten van de lens.

[ Voor 9% gewijzigd door jkrol op 10-08-2021 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Westland1940 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:46:
[...]
en als het kan wil ik het liefst minimaal f/2.8. Ik kan wel een prime 50mm kopen maar dan mis ik de zoom mogelijkheden.
Of ik begrijp het verkeerd omdat je het ongelukkig formuleert of jij ziet iets over het hoofd. Maar de F2.8 die je nastreeft heb je uitsluitend uitgezoomd met de kitlens. Zodra je met de kitlens inzoomt, wordt het diafragma geknepen naar ik meen F4. Daarom is die ook significant goedkoper dan de 16-55 die wel over het hele bereik F2.8 is.

Als ik het verkeerd begrijp, no harm done. Maar als dit niet duidelijk is, en dat is toch de indruk die ik krijg, zou ik naast het kijken/lezen van allerhande reviews vooral aanraden je te verdiepen in de technische aspecten van fotografie. En in jouw geval dan ook nog kijken naar ff vs crop camera’s alvorens een beslissing over een aanschaf te nemen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remon.
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:49
Ik ben op zoek naar de beschermkapjes voor de draagriem (zodat de clips de camera niet beschadigen). Die ik nu heb zijn aan vervanging toe, maar ik kan ze nergens vinden (behalve AliExpress o.d.) Iemand enig idee waar ik deze kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

remon. schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:03:
Ik ben op zoek naar de beschermkapjes voor de draagriem (zodat de clips de camera niet beschadigen). Die ik nu heb zijn aan vervanging toe, maar ik kan ze nergens vinden (behalve AliExpress o.d.) Iemand enig idee waar ik deze kan bestellen?
Het feit dat je ze nergens kunt vinden zegt al genoeg over de noodzaak van die dingen toch?

Ik fotografeer toch al heel wat jaren, maar heb nog nooit meegemaakt dat een body beschadigd raakt door die clipjes. Heb me dan ook hogelijk verbaasd dat Fuji die stukjes plastic meeleverde; geen idee waar ze gebleven zijn maar ze zitten in ieder geval niet op de camera.

Simpel gesteld: als de body snel beschadigd raakt door die clipjes, dan is er iets met de afwerking van de clipjes of de hardheid van de poedercoating op de body. Uiteindelijk zal er vast wel wat slijtage optreden, maar dat is dan ook op de rest van de body wel terug te vinden (m.n. hoeken en randen).

Mocht je toch wat willen: koop een binnenband bij de fietsenmaker, en snij/knip daar een flubbertje in de gewenste vorm uit. Sneller en goedkoper gaat je niet lukken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Ik heb nu een paar weekjes foto's gemaakt met de X-T4 en ik moet zeggen, ik ben meer dan blij met de keuze. Ten opzichte van mijn DX Nikon objectieven vind ik die van Fuji een stuk beter qua scherpte en bouwkwaliteit. Over de kleuren ben ik ook echt heel tevreden.

Wat ik ook leuk vind is het enorme aanbod aan objectieven en dat wordt alleen nog maar meer. Ik heb al een aantal goedkope Chinese objectieven gekocht, wat leuke resultaten geef. De Viltrox AF 56mm f/1.4 vind ik net zo goed als een Fuji, inclusief autofocus. Ik heb ook twee manual focus objectieven, een 7Artisans 35mm f/1.2 en een Risespray 35mm f/0.95. Die 7Artisans is heerlijk imperfect, maar vind ik daarom interessante beelden geven:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51330295784_ba195dc69b_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Cool! Lees veel (goeds?) over Viltrox en 7Artisans, dus ga na m'n vakantie ook eens kijken welke daarvan ik zal aanschaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Klopt het dat Auto ISO niet werkt met manual objectieven? Hij blijft hier op de maximale ISO steken i.c.m. de range van 160-3200 en een minimale shutter speed van 1/60e en meer dan genoeg licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 11:24

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

jelbo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:57:
Klopt het dat Auto ISO niet werkt met manual objectieven? Hij blijft hier op de maximale ISO steken i.c.m. de range van 160-3200 en een minimale shutter speed van 1/60e en meer dan genoeg licht.
Als het goed is zal de iso wijzigen als je de shutter half indrukt. Doe je niets, dan zal de max iso setting in beeld blijven staan.
onderstaand voorbeeld is niet heel duidelijk, maar de Auto-ISE werkt bij mij goed met een oude pentax op een converter.

[ Voor 19% gewijzigd door BlaTieBla op 20-08-2021 14:43 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1 ... 103 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic