LA-384 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:26:
[...]
Kun je er iets over vertellen? En waar gebruik je em voor? Ik zoek een lens met meer tele en zit nog steeds te twijfelen. De 100-400 lijkt mij een (2e hands betaalbaar) kwaliteitsmonster, maar de 70-300 lijkt mij weer prettiger onderweg. Aangezien die compatibel is met een teleconverter, heb je nog steeds aanzienlijk bereik.
Ik heb hem als "draagbaar" alternatief gekocht voor de 100-400 omdat die duidelijk groter is en veel eist van je tas. De 55-200 de deur uit en de 70-300 erin zonder veel extra formaat en gewicht. Gezien de relatief korte periode dat ik hem heb/ gebruikt kan ik dus alleen maar een "eerste indruk" geven.
Optisch schat ik hem bijna net zo hoog in als de 100-400 zonder dat ik dat groots getest heb. Foto's met passende onderwerpen tonen ook een goede scherpte in het centrum en aan de rand. Zelfs de 300 mm behouden praktisch dezelfde scherpte en contrast terwijl de 100-400 aan de 400 mm kant toch minder contrast toont. Met open diafragma is de scherpte redelijk, een stop (of 2) sluiten verbetert het al behoorlijk daarna wordt het niet echt veel beter (eerder minder).
Met de 1.4 converter treedt er overigens weinig verlies op. Dat is bij de 100-400 al zo, maar bij deze ook. De 2x heb ik niet, maar daar heb ik eigenlijk nog niemand enthousiast over gehoord aangezien het optische kwaliteitsverlies daar behoorlijk schijnt te zijn.
Je mist iets lichtsterkte tov de 100-400 maar met het huidige weer valt dat nog wel mee. Een raadsel is overigens nog de keuze van het diafragma en de sluitertijd bij de "P" stand. Een relatief trage sluitertijd en een klein diafragma. Toch scherpe resultaten trouwens, ook bij een niet-IBIS camera biedt de OIS kennelijk voldoende speelruimte voor scherpe opnames.
Het objectief mist dan voor sommigen de statiefaansluiting als je een statief nodig hebt. Dat zal bij de meeste body's geen probleem zijn aangezien het gewicht beperkt is, maar op de "goedkoopste" series (Ax) hangt het dan wel aan de objectiefmount. Voor mij niet aan de orde en "getest" maar wel een potentieel nadeeltje.
Schat trouwens in dat een objectiefaansluiting mechanisch niet handig zou zijn op zo een klein en licht objectief, het is immers geen 50-140 of 100-400 qua gewicht. Qua bouwkwaliteit is er niet zoveel te klagen maar het is wel iets minder dan de 100-400 maar daarvoor kun je verwijzen naar het prijskaartje....
Er zit redelijk wat kunststof aan maar voelt toch gewoon goed genoeg. De ringen en knopjes voelen gewoon goed en lopen soepel en het objectief ligt voor de rest goed in de hand met dank aan de relatief compacte bouwwijze. Dat maakt het dat je het ook veel eerder "even meeneemt" vergeleken bij de 100-400. Die neemt namelijk aardig wat ruimte in beslag.
Net als de 100-400 wordt het objectief wel een erg lange toeter bij de langste brandpuntsafstand, De converter maakt het nog een klein beetje langer en zwaarder maar is een zinvolle aanvulling.
Je kunt er overigens redelijk dichtbij mee fotograferen, geen echte macro natuurlijk, maar een bloemetje of vlindertje onderweg meenemen gaat erg goed en al helemaal met de converter erbij. Optisch is een macro objectief dan natuurlijk wel iets beter, maar het resultaat is zeker niet slecht.
Qua prijs is het natuurlijk een voor Fuji gunstig objectief en als je bedenkt dat je een hoge praktische waarde daarvoor krijgt (compact, flexibel en goed) is het eigenlijk een no-brainer als je behoefte aan tele hebt.
De toegevoegde waarde van de 100-400 is eigenlijk redelijk beperkt door het verschijnen van dit objectief aangezien de 70-300 voor de meeste fotografen uitstekend voldoet. Slechts enkelen zullen nog een duidelijke meerwaarde uit de grote broer halen (vogelaars en echte / wannabe pro's).
Ben tot nu toe zeer tevreden met het objectief en zal hem vast en zeker regelmatig gebruiken en in de tas hebben voor onderweg. Dat is overigens wel een duidelijke meerwaarde ten opzichte van de 100-400, die laat ik immers nogal eens thuis als ik een rondje op de fiets maak omdat die net de groot is om altijd mee te nemen. Wat heb je aan de mooiste spullen als je ze niet bij je hebt?
De 100-400 zal nog steeds meegaan bij het "veugelties kieken", de 70-300 vooral voor de rest van het tele werk.