AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Nadat ik de afgelopen tijd met een X-T10 heb rondgelopen merkte ik dat de Nikon steeds vaker in de kast bleef staan.. Vorige week toch maar besloten om het Nikon spul te verkopen en nu heb ik een X-T3 met enkele lenzen gekocht.
Wat een apparaat
Maar nu het volgende: ik vind de grip (hoewel een stuk beter dan bij de X-T10) toch nog wat aan de kleine kant. De Nikon hield ik vaak tijdens het wandelen aan de grip vast en kon ik zo naast mij laten bungelen zonder dat ik bang hoefde te worden de camera te laten vallen.
Nu zag ik dat Fujifilm zelf een grip (MHG-XT3) verkoopt maar ik zag ook veel andere merken (MEIKE, JJC, Patona) soortgelijke producten verkopen voor en fractie van de prijs.
Nu was mijn vraag eigenlijk of iemand ervaring heeft met dit soort grips en of de andere merken ook het overwegen waard zijn? Het lijkt mij namelijk zonde om eerst een niet-Fuji grip te kopen om er na een tijdje achter te komen dat het origineel eigenlijk toch wel niet voor niks zo prijzig is..
Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |
Ik heb zelf uiteindelijk voor de originele Fuji gekozen. Ik heb destijds die van Fuji en Meike geprobeerd en ik vond de Fuji wat fijner aanvoelen en vooral mooier afgewerkt. De Meike is veel harder en meer plastic, ook waar je de grip vast pakt. De Fuji is wat zachter en stroever, waardoor hij wat steviger vast pakt. De Meike vond ik door het harde plastic wat glad aanvoelen.
Het prijsverschil is wel behoorlijk, maar uiteindelijk heb ik de grip er altijd op zitten sindsdien en dan vind ik een fijnere grip het extra geld wel waard.
De grip op de JJC vond ik te laag en minder toevoegen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zSX4aWb420hC4nrIhR59uhVK.jpg?f=user_large)
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Ik heb voor mijn X-T20 een Mengs grip gekocht bij amazon.de Uitermate tevreden mee, top kwaliteit. Was destijds 18 euro.InGen10 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:58:
Laat ik mij hier ook maar eens melden
Nadat ik de afgelopen tijd met een X-T10 heb rondgelopen merkte ik dat de Nikon steeds vaker in de kast bleef staan.. Vorige week toch maar besloten om het Nikon spul te verkopen en nu heb ik een X-T3 met enkele lenzen gekocht.
Wat een apparaat![]()
Maar nu het volgende: ik vind de grip (hoewel een stuk beter dan bij de X-T10) toch nog wat aan de kleine kant. De Nikon hield ik vaak tijdens het wandelen aan de grip vast en kon ik zo naast mij laten bungelen zonder dat ik bang hoefde te worden de camera te laten vallen.
Nu zag ik dat Fujifilm zelf een grip (MHG-XT3) verkoopt maar ik zag ook veel andere merken (MEIKE, JJC, Patona) soortgelijke producten verkopen voor en fractie van de prijs.
Nu was mijn vraag eigenlijk of iemand ervaring heeft met dit soort grips en of de andere merken ook het overwegen waard zijn? Het lijkt mij namelijk zonde om eerst een niet-Fuji grip te kopen om er na een tijdje achter te komen dat het origineel eigenlijk toch wel niet voor niks zo prijzig is..
Wellicht bekend of misschien zelfs helemaal niet interessant, maar je kan ook bepaalde ranges voor de iso instellen. Als je de iso dan op auto zet, pakt de cam de noodzakelijke iso-waarde binnen de ingestelde range om de foto goed belicht te krijgen. Zeker in situaties waarbij je met sluitertijden aan het spelen bent levert dat tijdwinst op. Het levert mij in ieder geval prima resultaten op.jelbo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:49:
[...]
Ja zeg. Ik heb nooit 'doorgedrukt' omdat ik hoge ISO's zag staan. Bedankt! Ik ga dat weer eens proberen, want ik merk dat ik veel met m'n ISO aan het draaien ben en daardoor soms shots mis.
Ja, het is echt superhandig. 'Auto' shutter speed i.c.m. een zoomlens is wel wat shitty, want er wordt geen rekening gehouden met IBIS en de rekenmethode is onbekend en niet aan te passen. Voor primes is het wel lekker vind ik. Ik heb een aantal profielen voor verschillende gewenste shutter speeds en max ISO's.onsgeluk schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:01:
[...]
Wellicht bekend of misschien zelfs helemaal niet interessant, maar je kan ook bepaalde ranges voor de iso instellen. Als je de iso dan op auto zet, pakt de cam de noodzakelijke iso-waarde binnen de ingestelde range om de foto goed belicht te krijgen. Zeker in situaties waarbij je met sluitertijden aan het spelen bent levert dat tijdwinst op. Het levert mij in ieder geval prima resultaten op.
Draaien aan je shutter speed dial werkt i.c.m. Auto ISO? Vast wel.. dan is dat wel een geweldige manier van werken.onsgeluk schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:43:
Ik gebruik alleen de auto-ISO, SS en de F kies ik altijd zelf. Met zooms werkt dat voor mij prima.
Ik heb op mijn eerdere camera's altijd Really Right Stuff/Wimberly grips en plates gehad. Voor de X-T4 was/is die er nog niet. Ik heb toen de SmallRig grip/plate gekocht en dat bevalt best goed. Ligt lekker in de hand en de plate aan de onderkant (ArcaSwiss compatible) past op al mijn tripod/monopod koppen.InGen10 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:58:
[...]
Dus ik kan die zeker aanraden.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Hier staat tekst
Naast een ISO-range kun je toch ook een maximale sluitertijd instellen? Dat doe ik tenminste altijd. Sluitertijd zeg 1/100, als die dat niet redt gaat de ISO stapsgewijs omhoog tot de ingestelde maximale waarde, daarna gaat de sluitertijd weer omhoog (dus buiten je ingestelde maximum). Zo werkt het tenminste met mijn x-t20. Afhankelijk van ibis/ois/brandpuntsafstand en onderwerp kies je de dan de best passende maximale sluitertijd.jelbo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Ja, het is echt superhandig. 'Auto' shutter speed i.c.m. een zoomlens is wel wat shitty, want er wordt geen rekening gehouden met IBIS en de rekenmethode is onbekend en niet aan te passen. Voor primes is het wel lekker vind ik. Ik heb een aantal profielen voor verschillende gewenste shutter speeds en max ISO's.
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 23-08-2021 20:52 ]
Waar je wel op moet letten is je onderwerp. Zelf gebruik ik het niet altijd. BIj stilsttande objecten (natuur/landschap) kan je vaak gewoon met een relatief lange sluitertijd overweg (zeker met de IBIS) en zo kom je ook op een lage ISO uit.
Helaas nog geen nieuws. Lens nog steeds in back-order.PdeBie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:29:
Vandaag al mijn Nikon spul de deur uit gedaan (D750, 35mm1.8, 50mm1.8, 85mm1.8 + accessoires) en de Fujifilm 70-300 besteld. Staat alleen in back-order, dus kan even duren.
Geduld is een schone zaak, maar ik kan eigenlijk niet wachten op de lens
Klopt. Maar de gewenste shutter speed instellen in je Auto ISO profiel is niet zo handig, als je dat regelmatig wijzigt. Vandaar mijn vraag over hoe het werkt met de shutter speed dial. Net even getest, het werkt! Dus met een auto ISO range i.c.m. de gewenste shutter speed op Auto én een gekozen shutter speed op je fysieke dial wordt de ISO gekozen op basis van de dial-positie. Dat is wel echt heerlijk! Met mijn 35mm prime bijvoorbeeld zet ik de dial dan bij statische onderwerpen op 1/30e (dankzij IBIS zou ik lager kunnen) en bij actie op iets snellers, zoals 1/250e.LA-384 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:51:
[...]
Naast een ISO-range kun je toch ook een maximale sluitertijd instellen? Dat doe ik tenminste altijd. Sluitertijd zeg 1/100, als die dat niet redt gaat de ISO stapsgewijs omhoog tot de ingestelde maximale waarde, daarna gaat de sluitertijd weer omhoog (dus buiten je ingestelde maximum). Zo werkt het tenminste met mijn x-t20. Afhankelijk van ibis/ois/brandpuntsafstand en onderwerp kies je de dan de best passende maximale sluitertijd.
/edit: de belichtingscompensatie werkt hiermee alleen niet meer.. ik moet me duidelijk verder inlezen.
Ik moet nog testen met een zoomlens, wat de shutter speed doet als zowel de setting bij het Auto ISO profiel én de shutter speed dial beiden op Auto staan en dat i.c.m. verschillende brandputafstanden.
Waar zit dat verstopt?BlaTieBla schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:32:
Je kan voor lens/focal length aangeven wat de minimale sluitertijd moet zijn (1/1* de focal length, 1/2* de focal length).
[ Voor 12% gewijzigd door jelbo op 24-08-2021 17:02 ]
Euh. Ik kan hem niet vinden op de Fuji... Is wel een setting op mijn Leica. Blijkbaar haal ik twee camera's door elkaar. Het dichtste bij dat ik kan komen op de Fuji is in de auto-iso settings. Maar die is niet 'dynamisch' focal length afhankeijk. Alleen een harde minimal shutterspeed.
Sorry for getting your hopes up

Geen probleem. Het is een gewilde setting. Op mijn Nikon kon ik met een schuifje de prioriteit bepalen voor hogere of lagere shutter speed. Idealiter kun je de gebruikte formule invoeren, die kun je dan zelf inschatten op basis van je combinatie van wel of geen IBIS en stabilisatie in het objectief.BlaTieBla schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:41:
[...]
Euh. Ik kan hem niet vinden op de Fuji... Is wel een setting op mijn Leica. Blijkbaar haal ik twee camera's door elkaar. Het dichtste bij dat ik kan komen op de Fuji is in de auto-iso settings. Maar die is niet 'dynamisch' focal length afhankeijk. Alleen een harde minimal shutterspeed.
Sorry for getting your hopes up
HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN FUJI!!! (desnoods alleen voor primes zonder IOS)
en weer verder met mijn leven
Mijn auto ISO settings zijn min ISO 160 en max ISO 12800 en dan voor de 3 presets eentje met 1/8 (voor mijn XF16-80 met OIS bij weinig licht), eentje met 1/AUTO voor primes en zoomlenzen overdag en eentje met 1/125 voor bewegende onderwerpen.
[ Voor 5% gewijzigd door Thmz159 op 24-08-2021 18:47 ]
Dat is zuur, ik heb de mijne 3 augustus besteld en had em de 4e binnenPdeBie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Helaas nog geen nieuws. Lens nog steeds in back-order.
Geduld is een schone zaak, maar ik kan eigenlijk niet wachten op de lens
Gek genoeg kreeg ringfoto Meppel die lens als enige een paar keer kort op voorraad en heb toen direct toegeslagen.
Bedenk me net dat ik alles nog in die bruine omdoos heb zitten, nog niet aan gedacht om het uit te pakken.

Cameranu heeft em ook op voorraad volgens de pricewatch. Wachten of annuleren en elders bestellen?
[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 24-08-2021 19:07 ]
Heb mijn Nikon spul daar ook ingeruild dus zijn bod op al mijn Nikon spul is natuurlijk met in het achterhoofd dat ik die 70-300 bij hem ook weer zou kopen. Zou lullig zijn als ik die bestelling nu intrek (als dat uberhaupt mogelijk is, aangezien dit niet online gebeurt is).
Na wat experimenteren thuis lijkt het erop dat ik dit probleem kan vermijden door het scherpstelpunt te verschuiven (het is echter geen probleem van DOF/misfocus...)
Een aantal voorbeelden van foto's waar het probleem zich voordoet aan de linkse rand:
voorbeeld 1
voorbeeld 2
Hier is dan weer een voorbeeld op 10mm waar het probleem zich niet voordoet...
Vanaf 13mm is er geen probleem meer. Ter illustratie/vergelijking een beeld op 24 waar duidelijk veel minder onscherpte is aan de linkse rand.
In reviews las ik dat de lens op z'n scherpste is aan de wijdste kant terwijl mijn exemplaar toch scherper lijkt op 24mm. Anderzijds zag ik ook dat de mkI versie van deze lens ook wel eens problemen had met incorrecte centrering...
Zijn hier andere 10-24mm eigenaars die hun ervaring kunnen delen? Mag ik meer verwachten en de lens opsturen voor herstelling?
[ Voor 6% gewijzigd door FLuKee op 25-08-2021 09:44 ]

ƒ/9.0, 10mm, 1/125s, ISO160

ƒ/5.6, 10mm, 1/25s, ISO200
Bedankt voor alle grip-ervaringen! Mede dankzij Erwin's post heb ik toch besloten om de grip van Fujifilm te bestellen. Smallrig stond ook hoog op de lijst, al kon ik daar alleen nog maar een grip met hout-look vinden wat ik net wat minder mooi vind.Erwin186 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:32:
@InGen10
Ik heb zelf uiteindelijk voor de originele Fuji gekozen. Ik heb destijds die van Fuji en Meike geprobeerd en ik vond de Fuji wat fijner aanvoelen en vooral mooier afgewerkt. De Meike is veel harder en meer plastic, ook waar je de grip vast pakt. De Fuji is wat zachter en stroever, waardoor hij wat steviger vast pakt. De Meike vond ik door het harde plastic wat glad aanvoelen.
Het prijsverschil is wel behoorlijk, maar uiteindelijk heb ik de grip er altijd op zitten sindsdien en dan vind ik een fijnere grip het extra geld wel waard.
:strip_exif()/f/image/hvlV8hxWFAyDG1juNmjmvXIB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu de aankomende tijd maar eens flink wat gaan fotograferen om te kijken hoe deze grip bevalt. De eerste indruk is in ieder geval erg goed
Nu kwam ik al wel weer een ander probleempje tegen: ik zag net dat het kleine zwarte dopje op de voorkant van de camera is verdwenen

Heeft dat dopje nog enig nut of is dat puur cosmetisch?
Fujifilm X-T5 | X-H1 | XF14mm f2.8 | XF16mm f1.4 | XF35mm f1.4 & f2.0 | XF56mm f1.2 | XF90mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Viltrox 27mm f1.2 |
Bescherming he, voor die poort die eronder zit. Een 'sync terminal', voor externe flash geloof ik. Je kunt ze op AliExpres vinden, of via de officiële Fuji kit, CVR-XT3 in jouw geval.InGen10 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:25:
InGen10 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
[Afbeelding]
Nu kwam ik al wel weer een ander probleempje tegen: ik zag net dat het kleine zwarte dopje op de voorkant van de camera is verdwenen![]()
Voor mijn eigen X-T3 heb ik een vervanger gebruikt van Nikon (standaard sync cap/dopje), blijft beter zitten dan de officiële Fuji versie en doet na 2 jaar nog trouwe dienst.jelbo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:48:
[...]
Bescherming he, voor die poort die eronder zit. Een 'sync terminal', voor externe flash geloof ik. Je kunt ze op AliExpres vinden, of via de officiële Fuji kit, CVR-XT3 in jouw geval.
Het verschil is amper zichtbaar, er staat in ieder geval geen Nikon logo op
Het kleinste ronde LEGO blokje past daar precies op!InGen10 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
Nu kwam ik al wel weer een ander probleempje tegen: ik zag net dat het kleine zwarte dopje op de voorkant van de camera is verdwenen![]()
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ik overweeg om mijn hele Nikon verzameling weg te doen en te gaan voor een Fujifilm X-T3. Hoewel de X-T3 zijn mannetje staat vind ik het toch lastig in te schatten wat dit voor me gaat doen kwa beeldkwaliteit. De D610 is natuurlijk een stukje ouder, maar wel FF.
Iemand toevallig ervaring met beide body's? Ga ik puur naar beeldkwaliteit kijkend voor foto's achteruit?
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ik ging van een D700 naar een X-T3, twee en een half jaar geleden. Dat is niet helemaal hetzelfde als jouw situatie, anderzijds is de D700 - ondanks zijn 12 mpx wél geroemd om zijn beeldkwaliteit.ndonkersloot schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:41:.
Iemand toevallig ervaring met beide body's? Ga ik puur naar beeldkwaliteit kijkend voor foto's achteruit?
Ik denk dat je qua beeldkwaliteit van de camera niet achteruit gaat, ook al is het aantal megapixels hetzelfde en ga je van FF naar APS-C.
De X-T3 is een 5 jaar jongere camera, in die tijd zijn de sensoren ook weer veel verbeterd. Optische effecten qua scherptediepte zijn er natuurlijk wel: dat zijn natuurkundige wetten die niet om te buigen zijn.
Al met al denk ik dat je qua beeldkwaliteit eerder afhankelijk bent van een vergelijking qua lenzen dan qua camera. En eerlijk gezegd vindt ik op 1 na al mijn Fujifilm lenzen beter dan de Nikon lenzen die ik had - en ik had wel echt de top lenzen.
Het scherptediepte effect van de Nikon 85mm f/1.4 haal ik niet met de Fujifilm 56mm f/1.2 apd. Dat is de enige lens die ik kan 'missen'. Verder mis ik niets van Nikon. En al helemaal niet het gewicht en de omvang van een FF body.
Ik heb 20 jaar met heel veel plezier Nikon gebruikt, maar niet 1 seconde spijt gehad van het wisselen van systeem.
Bedankt voor je reactie, dat geeft wat vertrouwen.
Ik heb bij verschillende winkels die aan inruilen doen een taxatie aangevraagd, ben benieuwd wat ik daar mee kan.
Ik heb altijd geleerd dat je IS beter kan uitschakelen als je vanaf statief fotografeert, als je panning foto's maakt, en als je vanaf trillende omgevingen foto's maakt (schepen, vliegtuigen). Want in die situaties kan IS tegen je werken. Mijn Pentaxen schakelen IS uit als je bijvoorbeeld een self-timer modus kiest.
Op de X-T4 zit de optie om IS uit te schakelen best wel verstopt (je moet het toewijzen aan een button).
En alleen in de EVF (niet op het LCD) zie je dan een doorgestreept IS-icoontje (en dan alleen als je niet kiest voor de grote weergave).
Is er ergens een stuk in-depth info over het je optimaal omgaat met de IS van de X-T4?
Gisteren is de 150-600mm zoomlens officieel opgenomen in de Fuji X lens roadmap, gepland voor 2022. Heel erg benieuwd naar hoe die zich gaat verhouden tov. de 100-400.
Benieuwd ook naar het diafragma en of die compatibel is met teleconverters.FLuKee schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:44:
Een betere uitleg over IBIS zou idd van pas komen, is voor mij ook niet helemaal helder wat je precies best doet op gestabiliseerde platformen.
Gisteren is de 150-600mm zoomlens officieel opgenomen in de Fuji X lens roadmap, gepland voor 2022. Heel erg benieuwd naar hoe die zich gaat verhouden tov. de 100-400.
Ik dacht trouwens dat Sigma ook had aangegeven hun 150-600 geschikt te maken voor Fujifilm.
Op het fujifilm forum van dpreview.com komt dit af en toe ter sprake.AlterEgo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:16:
Is er ergens een stuk in-depth info over het je optimaal omgaat met de IS van de X-T4?
Wat ik uit die posts haal is:
Zet je stabilisatie inderdaad uit als je hem op een statief zet.
In alle andere gevallen kan je hem prima aan laten staan.
Wellicht dat je daar meer info vindt, die je specifiek verder helpt.
[ Voor 15% gewijzigd door wouter3 op 03-09-2021 13:26 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
De 18-120 kan ik nog niet helemaal plaatsen. Die zou gericht zijn op video, maar in welk opzicht dan precies is me nog niet helemaal duidelijk.
Fujirumors had al een impressie van de grootte van de 150-600 tov de 100-400 en 200mm F2. Wordt wel een flink bakbeest, maar dat was ook wel te verwachten met dat soort brandpunten.
:strip_exif()/f/image/uQ0JAEmV1IVQbFI1pOfKcTrT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank je.wouter3 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:25:
[...]
Op het fujifilm forum van dpreview.com komt dit af en toe ter sprake.
Wat ik uit die posts haal is:
Zet je stabilisatie inderdaad uit als je hem op een statief zet.
In alle andere gevallen kan je hem prima aan laten staan.
Wellicht dat je daar meer info vindt, die je specifiek verder helpt.
De XF 16-80 mm heeft een automatische detectie van een statief, en schakelt dan IS uit.
Hoewel dat nog al een verkeerd lijkt te gaan.
Het volume van de 200 f/2 valt echt heel goed mee trouwens, het venijn zit 'm volledig in haar gewicht[b]Erwin186 in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"
Fujirumors had al een impressie van de grootte van de 150-600 tov de 100-400 en 200mm F2. Wordt wel een flink bakbeest, maar dat was ook wel te verwachten met dat soort brandpunten.
[Afbeelding]
Voor de 150-600 ben ik vooral nieuwsgierig naar de grootste diafragma-opening op 600mm. Als ze die op f/5.6 kunnen houden, optisch "on par" met de 100-400 dan wordt het een fantastisch wildlife-objectief.
En dan de prijs... Als de optische kwaliteiten goed zitten gaan we allicht ergens richting 2,5-3k EUR..?
Ergens denk ik er over om toch de 18-55 te kopen, ook vanwege het stukje extra bereik, en de 15-45 weg te doen. De 16-80 f4 is op papier ideaal qua bereik maar het jammer dat de lens fysiek uitschuift in het tele bereik. Volgens mij heeft de 18-135 dit ook wel maar daar lees ik wisselende verhalen over wat betreft de kwaliteit.
De 18-55 is een prima lens en een logische stap 'omhoog' ten opzichte van de 15-45, dus wat dat betreft lijkt het een logische keuze. Wil je nog een stap hoger, dan is de 16-55 ook een optie (lichtsterker en waterbestendig, maar wel twee keer zo duur, geen OIS, groter/zwaarder, etc.).
Belangrijkste vraag lijkt me of je het bereik van de 18-55 groot genoeg vindt. Als je de 15-45 te kort vindt, dan is 55mm misschien ook niet genoeg - en dan kom je al snel uit op iets als de 16-80 (die dan wel weer een stuk minder lichtsterk is op het eerste deel van het bereik).
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Bereik van de 15-45 lijkt me juist fijner, die 10mm extra tele haal ik ook wel met croppen, die 3mm extra wijd is lastig te photoshoppen. Automatische zoom lijkt me inderdaad ook minder. De 18-55 schuift ook uit overigens hoor. Ik zou zelf dan voor de 16-80 gaan. F4 over hele bereik is wel fijn. De 18-55 heeft alleen maar F2.8 tot 20mm of zo dus zo veel licht verlies je ook weer niet.vhal schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:52:
Ik heb mijn X-T30 ook maar weer nieuw leven ingeblazen nadat hij maanden ongebruikt in de kast heeft gelegen. Voornamelijk gebruik ik mijn 23mm f2 prime maar eigenlijk mis ik nog een simpele allrounder. Wel heb ik nog een 15-45 kitlens liggen maar ik ben niet geheel gecharmeerd op de automatische zoom en het bereik.
Ergens denk ik er over om toch de 18-55 te kopen, ook vanwege het stukje extra bereik, en de 15-45 weg te doen. De 16-80 f4 is op papier ideaal qua bereik maar het jammer dat de lens fysiek uitschuift in het tele bereik. Volgens mij heeft de 18-135 dit ook wel maar daar lees ik wisselende verhalen over wat betreft de kwaliteit.
[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 30-09-2021 12:23 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Qua formaat en gewicht zou de 18-55 denk ik het beste passen bij de X-T30. Ik vraag me wel af of je daar qua bereik veel mee opschiet tov de 15-45. Je krijgt 10mm meer tele, maar 3mm minder groothoek. Je zult voor jezelf moeten afwegen wat meer gebruikt en of de 18-55 dan voor jou een vooruitgang is. De 18-55 schuift overigens ook gewoon uit bij het inzoomen.vhal schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:52:
Ik heb mijn X-T30 ook maar weer nieuw leven ingeblazen nadat hij maanden ongebruikt in de kast heeft gelegen. Voornamelijk gebruik ik mijn 23mm f2 prime maar eigenlijk mis ik nog een simpele allrounder. Wel heb ik nog een 15-45 kitlens liggen maar ik ben niet geheel gecharmeerd op de automatische zoom en het bereik.
Qua bereik zou de 16-80 het beste passen, maar die is wel een stukje groter en ook duurder (ik weet niet of dat nog een rol speelt). Hij is iets minder lichtsterk, maar anderzijds krijg je daar wel een mooi allround lens voor terug en als je lichtsterkte nodig hebt, heb je de 23mm al.
De 18-135 is, in mijn ervaring, een veel betere lens dan de reviews doen geloven. Ik gebruik hem zelf al een aantal jaar en voor een superzoom vind ik het wel een prima lens eigenlijk. Als je echt gaat pixel peepen is mijn 18-55 misschien iets beter, maar niet noemenswaardig. Het is vooral een hele praktische lens, ik vind het op vakanties ideaal. Een groot bereik, ruim voldoende kwaliteit en qua formaat ook nog goed te doen.
Ik moet wel zeggen dat wanneer ik nu weer zou moeten kiezen, ik de 16-80 zou nemen, maar die was er toen nog niet. De verschillen zijn echter niet dusdanig dat ik inruilen voor een 16-80 nu de moeite waard vind.
[ Voor 5% gewijzigd door Erwin186 op 30-09-2021 14:00 ]
Wat denken jullie hiervan? Iemand een andere suggestie?
Ik ben groot fan van de oude 35/1.4. Schiet daar heel veel portretten mee.ndonkersloot schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:11:
Als ik mijn Nikon set verkocht krijg ga ik waarschijnlijk voor een X-T3 (met hand grip) en de 23mm f2.0 en 50mm f2.0. De 23 zal vooral als allround gebruikt worden en de 50 voor portret. Gebruik nu vaak de Nikon 50mm maar die is toch vaak wat krap om praktisch allround te zijn.
Wat denken jullie hiervan? Iemand een andere suggestie?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Misschien is het nog van oudsher waar je die oude 'pump zooms' had waar je na enige periode het stof in je lens pompt. Mijn oude zoomlenzen in het Canon DSLR tijdperk hadden allemaal een interne zoom maar wellicht is dit niet eens meer van toepassing door de WS etc.Gonadan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:08:
@vhal wat staat je tegen aan een externe zoom? Over het algemeen is het objectief daardoor juist compacter in te pakken.
Dat vermoeden had ik al, dat is bij meerdere objectieven een probleem geweest inderdaad. Het verschilt wel heel erg, de ene staat bekend als stofzuiger, bij een ander hoor je er niets over. Zelf heb ik het nog nooit gemerkt.vhal schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:21:
[...]
Misschien is het nog van oudsher waar je die oude 'pump zooms' had waar je na enige periode het stof in je lens pompt. Mijn oude zoomlenzen in het Canon DSLR tijdperk hadden allemaal een interne zoom maar wellicht is dit niet eens meer van toepassing door de WS etc.
Aangezien de meeste merken nog steeds actief objectieven met externe zoom op de markt brengen, zelfs ook in de professionele lijn, zal het wel mee vallen vermoed ik. Weather sealing helpt daar vast bij inderdaad.
Het enige waar ik huiverig voor ben is een lens met externe zoom bij regen gebruiken en dan inschuiven, dat probeer ik te voorkomen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat wél lukt is AF op oneindig, en ook in AF-S stand met MF override lukt het eigenaardig genoeg wel om op oneindig scherp te stellen.
Is er een manier om dergelijke zaken te rapporteren aan FujiFilm? Lijkt me iets dat je softwarematig zou moeten kunnen oplossen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@FLuKee: ik noem maar iets geks; is je lens en body voorzien van de laatste firmware?
[ Voor 14% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 04-10-2021 16:34 ]
Hier staat tekst
Voor een focus by wire is dat net zo, dus ik doe de aanname dat @FLuKee te ver draait.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan In de praktijk heeft de focusring op de X-T1 en X-T4 hetzelfde draaibereik, alleen kom ik bij de X-T4 niet uit op oneindig (ver van, zelfs, ik geraak amper voorbij de 3-4m) en bij de X-T1 keurig wel.
Het is alsof de "aansturing" van de ring op de X-T4 een veel te lage gevoeligheid heeft.
Ik ben blijkbaar niet de enige met het probleem: https://www.dpreview.com/forums/thread/4095700
Het gekke is dat alles op de X-T1 gewoon prima werkt.
Wat wél gewoon werkt is af-s via af-on en dan manual override. Dan kan ik manueel tot oneindig. Op dat punt van oneindig gewoon naar MF schakelen zou je dan denken, maar wanneer je dat doet verspringt de scherpstelling opeens terug naar 4m
Ja, ik heb een 7Artisans 35mm f/1.2, versie 1. Superdegelijk, compact, volledig manual en erg leuke resultaten. Ik omarm de imperfecties en die hebben ze nagenoeg allemaal wel.MM99 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
Heeft iemand hier ervaring met 7artisans x-mount lenzen?
[ Voor 4% gewijzigd door jelbo op 05-10-2021 19:19 ]
Begint nu wel irritant te worden....... zijn er problemen bij Fuji qua productie?
Niet specifiek bij Fuji maar bij quasi alle leveranciers van dingen waar chips in zitten. Maar inderdaad zelfs een x100v die is haast permanent uitverkocht.PdeBie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:36:
Nog steeds aan het wachten op m'n 70-300
Begint nu wel irritant te worden....... zijn er problemen bij Fuji qua productie?
Kan je in de instellingen de manual focus op linear of non-linear zetten? Bij de X-T1 is die optie er niet (is enkel non-linear), bij de X-T4 wel (al zou de default non-linear moeten zijn, maar misschien staat hij op linear en gaat er iets fout met die combi). Zou FOCUS RING OPERATION moeten zijn (https://fujifilm-dsc.com/...n-dial_setting/index.html)FLuKee schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:44:
Beetje een bizar compatibiliteitsprobleem ontdekt tussen de X-T4 hier en de 16mm 1.4: ik kan deze lens in manuele scherpstelling (M op camera) niet op oneindig scherpstellen, de focus ring heeft nl een harde stop voor oneindig bereikt wordt. Op de X-T1 is dit geen probleem.
Het is toch bizar….phobosdeimos schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Niet specifiek bij Fuji maar bij quasi alle leveranciers van dingen waar chips in zitten. Maar inderdaad zelfs een x100v die is haast permanent uitverkocht.
Het is dat ik niet afhankelijk ben van de lens, maar je zal als fotograaf maar zitten te wachten op zoiets en daardoor opdrachten missen of anders moeten oplossen dan eigenlijk gewenst.
Had ik instinctief ook aan gedacht, en beide opties geprobeerd. Maakt helaas geen verschil… In MF wil de camera stellig niet voorbij 4 meter, ook niet middels de focus bracketing functie.Thmz159 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:57:
[...]
Kan je in de instellingen de manual focus op linear of non-linear zetten? Bij de X-T1 is die optie er niet (is enkel non-linear), bij de X-T4 wel (al zou de default non-linear moeten zijn, maar misschien staat hij op linear en gaat er iets fout met die combi). Zou FOCUS RING OPERATION moeten zijn (https://fujifilm-dsc.com/...n-dial_setting/index.html)
Ik zou Fujifilm hier graag over contacteren maar dat blijkt niet zo eenvoudig…
Ringfoto Meppel heeft em gewoon op voorraad volgens de pricewatch, ik heb hem daar ook gekocht 2 maanden terug. Ik weet dat je door een inruil vastzit aan die winkel, maar je zou bijna geneigd zijn die lens elders te kopen en als je em eindelijk geleverd krijgt (en beschikbaarheid is nog steeds karig), bijna voor nieuwprijs weer te verkopen.PdeBie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:53:
[...]
Het is toch bizar….
Het is dat ik niet afhankelijk ben van de lens, maar je zal als fotograaf maar zitten te wachten op zoiets en daardoor opdrachten missen of anders moeten oplossen dan eigenlijk gewenst.
Conclusie, de interne flitser is niet helemaal jofel meer. Eerst wilde ie er niet uit komen, kon aan die lever trekken wat ik wilde, tot ie ineens omhoog popte. Vervolgens werkte die niet. Vanalles geprobeerd aan instellingen, maar niets hielp. Nu is het zo dat er in het scherm heel kort ttl verschijnt wanneer de flits omhoog komt, maar ook direct weer verdwijnt. Soms kan er 1x geflitst worden voordat het symbool weer verdwijnt. Er zijn dan ook geen flits-instellingen meer mogelijk.
Objectief is ondertussen terug en een snelle test wijst er inderdaad op dat het probleem verholpen is. Significant betere beeldkwaliteit aan de randen op 10-12mm bij scherpstellen op oneindig.FLuKee schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:30:
@jelbo Bedankt! Ik ga een herstelling onder garantie aanvragen. Hopelijk ben ik de lens niet te lang kwijt...
[ Voor 11% gewijzigd door jelbo op 21-10-2021 14:25 ]
nieuws: Samyang brengt 12mm f/2-objectief met autofocus uit voor Fujifilm X-c...
12mm met AF? Heeft dat echt nut? Is op 12mm niet alles al heel snel in focus?
Dat ligt er maar net aan. Met f/2 heb je nog best wat mogelijkheid om hem voor close-up DOF shots te gebruiken en dan kan AF op zich geen kwaad. De meeste mensen zullen de lens echter op f/8 gaan gebruiken voor landschappen/architectuur vanaf een tripod, en dan heeft AF inderdaad weinig zin. Het is maar net wat je wilPdeBie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:42:
12mm met AF? Heeft dat echt nut? Is op 12mm niet alles al heel snel in focus?
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ben benieuwd of de AF versie dan ook optisch "beter" is dan de MF versie.
[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 26-10-2021 14:06 ]
Nou hierom inderdaad. Het publiek voor een 12mm zal voornamelijk uit landschaps-, architectuur- en interieurfotografen bestaan. Die gebruiken veelal statieven en kleine diafragma's waarbij dit brandpuntafstand het gros van de foto in focus is. Dan voegt AF niets toe, behalve gewicht en kostenzzzzz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:47:
[...]
De meeste mensen zullen de lens echter op f/8 gaan gebruiken voor landschappen/architectuur vanaf een tripod, en dan heeft AF inderdaad weinig zin.
Noem me een kluns, maar ik heb het toch wel voor elkaar gekregen om foto's te maken met die mf lens waarbij de focus op het verkeerde punt lag. Ik vind de mf en focus-peaking eigenlijk 3x niks in dat opzicht, of ik verwacht er teveel van, dat kan ook. Ook sterrenfotografie (wat mijn aanvankelijke idee was voor die lens), geeft mij zelden voldoening.PdeBie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:47:
[...]
Nou hierom inderdaad. Het publiek voor een 12mm zal voornamelijk uit landschaps-, architectuur- en interieurfotografen bestaan. Die gebruiken veelal statieven en kleine diafragma's waarbij dit brandpuntafstand het gros van de foto in focus is. Dan voegt AF niets toe, behalve gewicht en kosten
Hoe zit het trouwens met je 70-300, of is dat een gevoelig onderwerp?
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 29-10-2021 17:14 ]
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ik heb afgelopen zaterdag een 70-300 retour gestuurd naar Coolblue. Deze zal wellicht vandaag of morgen daar weer op voorraad komen. Overigens was er helemaal niks mis met de lens, maar vind de bouwkwaliteit toch wat plastic ten opzichte van de 55-200.
Is dit betrouwbaar?
Geen idee, maar op amazon.de vind je hem zelfs voor €574,00

Kreeg vandaag bericht dat ze de lenzen binnen hadden. En gelijk kon ook de hele voorraad weer op de post naar de mensen die hem besteld hadden
Goed nieuws man! Ik moet zeggen dat ik mijn 70-300 de laatste tijd vrij veel gebruikt heb (op 300mm natuurlijk). Het is sowieso een erg leuke quasi-macrolens. Ik merk zelf wel dat de autofocus niet altijd even zuiver is, vooral wanneer er wat takjes en zo rond of net voor/achter het onderwerp zitten. Ik zit dan wel vaak rond de minimum focusafstanden, dus dat kan ook een rol spelen. Qua focussnelheid is die niet zo snel als de 50-140, maar ook zeker niet langzaam. Waar ga jij em voor gebruiken?PdeBie schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:55:
@LA-384 je zal mij waarschijnlijk niet geloven, maar de lens is onderweg!
Kreeg vandaag bericht dat ze de lenzen binnen hadden. En gelijk kon ook de hele voorraad weer op de post naar de mensen die hem besteld hadden
https://www.flickr.com/gp/158022814@N05/qbr1t5
Dit zijn een paar foto's die ik er mee gemaakt heb.
Dus vooral voor in de dierentuin en voor wat alternatieve foto’s van mijn gezin etc.
En natuurlijk de Hooglanders hier in de buurt.
Maar de close focus mogelijkheden zijn ook erg interessant.
He, da's mooi! Je hebt lang geduld moeten hebben, maar hopelijk kun je er dan eindelijk veel plezier van hebben.

PdeBie in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"
De 70-300 is wel een iets ander bereik dan de 55-200 maar in mijn ogen wel de betere keuze... Zowel optisch alsook qua mogelijkheden.
Ben ik even blij dat ik meer geluk gehad heb.
Deze zomer in een gekke bui mijn 55-200 heb ingeruild bij de plaatselijke fotosjop. Dacht eerst dat ze er gewoon nog eentje hadden liggen omdat die op hun website op voorraad stond maar dat voorraadbeheer van de website bleek niet helemaal lekker te werken. Was namelijk die avond/ nacht verkocht en die voorraad was kennelijk niet bijgewerkt... Dus op de wachtlijst laten zetten en werd na een weekje gebeld dat ik hem op kon halen... geluk is duidelijk met de domme (het is overigens niet de bedoeling om met dit relaas iemand de ogen uit te steken of bijzonder dom/ slim te laten lijken....)
Veel plezier met het objectief!
De 55-200 is een ander soort lens. Ik zocht echter iets met meer bereik dan dat, maar nog wel "betaalbaar". Dus dan kom je bij de 70-300 uit
Vanmiddag na werk even snel rondje gewandeld met de lens. Geen fotoshoot waardige shots dus, meer even kijken hoe hij presteert. En eerlijk gezegd....boven verwachting!
Had natuurlijk al reviews online gezien, maar als je het dan voor het eerst zelf ziet. Leuke lens!
:strip_exif()/f/image/WGruJJ9hrFjNVPt26lwnw4Pb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tc9zFlgxza4iLBZtNQQkM3k5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFQ7wRxXtUL55ahibIMQSt1u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmoEiWxXvJLO9U6VzNj3SFpu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door PdeBie op 09-11-2021 20:55 ]
Er zit wel een kanttekening aan dit verhaal, hij had een inruil gedaan bij een bepaalde camerawinkel en had dus geen keuzevrijheid meer. In de tussentijd is die lens meerdere keren kort op voorraad geweest bij een andere camerawinkel (waar ik de mijne ook vandaan heb). Hoe het nu zit met de beschikbaarheid weet ik zo niet, maar mogelijk druppelen ze nog steeds af en toe binnen.RicoK schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:32:
@PdeBie Wow. Als ik even snel reken
dan heeft de levertijd dus zo'n maand of 3 geduurd?!? Allemachtig. Ik had mijn zinnen gezet op een 55-200mm tot iemand mij wees op de 70-300mm waarna ik mijn zinnen op laatst genoemde ben gaan zetten..... Geduld is dus toch een schone zaak.
@PdeBie (en de rest met deze lens), zetten jullie ook zo je vraagtekens bij het nut van die lock-functie? Het is bedoeld om lens creep tegen te gaan, maar het zoom-mechanisme is stroef genoeg dat het eigenlijk helemaal niet aan de orde is.
[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 09-11-2021 21:31 ]
@RicoK Ik heb mijn DSLR camera (en toebehoren) ingeruild en gelijk deze lens besteld. Dus ik zat, precies wat @LA-384 zegt, in een soort van vendor lock-in
Gelukkig had ik wel vertrouwen in deze zaak (Digimaxx Dordrecht), dus heb ik er gewoon rustig op gewacht en af en toe (denk 2x in totaal maar ofzo) om een status update gevraagd. Er zijn/waren gewoon gigantische tekorten. De lens is simpelweg heel populair.
Binnenkort maar een keer een dagje dierentuin pakken (woon er redelijk "om de hoek"), om hem daar eens te testen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik heb verder overigens enkel de 18-55 kitlens, dus ik zoek echt een mooie allrounder die ik als enige lens kan meenemen
Heb je de 16-55 of 18-55? De kitlens is namelijk de 18-55, de 16-55 is de professionele red badge lens.TradeMarkNL schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:33:
Week op vakantie geweest met m'n XT3 en gehuurde XF 18-135mm zoomlens. Volgens mij prima tevreden mee en overweeg hem nu te kopen. Maar ik dacht toch even hier checken of mensen evt nog suggesties hebben voor alternatieven, ook omdat het natuurlijk al een wat oudere lens is. Ik gebruik hem vooral voor op vakantie, dus als travelzoom, voor statische plaatjes. Landschappen, architectuur etc. OIS is belangrijk want ik fotografeer uit de hand en de XT3 heeft natuurlijk geen IBIS. Ik lees ook goeie dingen over de XF 16-80 maar die is wel een tikkie duurder.
Ik heb verder overigens enkel de 16-55 kitlens, dus ik zoek echt een mooie allrounder die ik als enige lens kan meenemen
De 18-135 is een prima lens als allrounder. Het is niet de beste en meest scherpe lens uit de hele line-up, maar dat mag je ook niet verwachten gezien het bereik. Als je een hele praktische lens zoekt die je in veel omstandigheden kunt gebruiken, dan is de 18-135 echt een prima lens.
Echte alternatieven zijn lastig te vinden. De 16-80 die je noemt komt dan nog het dichtste in de buurt. Die is nieuwer, duurder, maar heeft ook betere IOS, een vast diafragma van F4 en is nog een klein beetje lichter. Waar je voorkeur naar uit gaat zal afhangen van wat je belangrijker vindt. De 16-80 heeft net iets meer groothoek (16 vs 18mm) en de 18-135 net wat meer tele (135mm vs 80mm). Het is heel persoonlijk wat je belangrijker vindt en meer gebruikt.
Ik heb zelf ook de 18-135 en ben daar heel tevreden over. Als travelzoom is het echt een fijne lens. Maar als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik zonder twijfel voor de 16-80 gaan, vooral vanwege die 16mm. Het telebereik van de 18-135 gebruik ik niet heel vaak, dus voor mij zou die 16mm waardevoller zijn dan het bereik boven de 80mm.
Een ander, onlangs aangekondigd, alternatief kan nog de Tamron 18-300 (pricewatch: Tamron 18-300mm F/3.5-6.3 Di III-A VC VXD (Fujifilm X)) zijn. Dan heb je wel gelijk heel veel extra bereik en ik betwijfel of die zich qua kwaliteit kan meten met de 18-135 of 16-80, maar het kan een alternatief zijn.
Sigma en Tamron komen ook nog met meer lenzen voor Fuji. Maar wat en wanneer precies is nog niet bekend. Wellicht zitten daar nog wat extra opties tussen, maar het is de vraag wanneer die gaan komen.
[ Voor 4% gewijzigd door Erwin186 op 18-11-2021 09:20 ]
Excuus, de 18-55 kitlens bedoel uiteraardErwin186 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:30:
[...]
Heb je de 16-55 of 18-55? De kitlens is namelijk de 18-55, de 16-55 is de professionele red badge lens.
Het ligt er dus aan wat je ermee wilt, Groothoek of Tele is dan de vraag. Beide objectieven zijn overigens flink aan de prijs als je ze nieuw los wilt kopen.
Misschien hier even kijken? Let er wel even op dat er met verschillende sensoren getest is dus de absolute resolutiewaarden niet zoveel zeggen.
http://www.photozone.de/fuji_x/888-fuji18135f3556
http://www.photozone.de/fuji_x/1103_fuji1680f4ois
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic