Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zit daar nu op te wachten? Er is al de 50mm f2 en 56mm f1.2... Vernieuwen van de oudste lenzen met sneller en stiller AF en WR zoals de 18mm f2 en de f1.4 lenzen is wat we willen (of ik toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Walker78 en @Verwijderd Ik vind dat het zoomen op mijn exemplaar van de 55-200 juist storend soepel gaat. Op het moment dat ik de zonnekap of een filter op de lens plaats dan zoomt de lens zonder enige moeite uit zichzelf zo snel uit dat ik het geen zoom creeping meer wil noemen.
Ik heb net een statische test gedaan, de camera op statief gezet met de lens + zonnekap recht naar beneden, dan duurt de "creep" van 55-200mm 8 seconden. Ik vind het dan ook een waardeloze lens om mee rond te lopen, je kan de camera niet even aan de riem laten hangen zonder dat hij uitschuift, en als je hem dan bij de zonnekap vastpakt dan duw je zonder enige weerstand de lens weer in.

De beeldkwaliteit is verder prima, de bouwkwaliteit vind ik door bovenstaande onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Waaj schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:31:
@Walker78 en @Verwijderd Ik vind dat het zoomen op mijn exemplaar van de 55-200 juist storend soepel gaat. Op het moment dat ik de zonnekap of een filter op de lens plaats dan zoomt de lens zonder enige moeite uit zichzelf zo snel uit dat ik het geen zoom creeping meer wil noemen.
Ik heb net een statische test gedaan, de camera op statief gezet met de lens + zonnekap recht naar beneden, dan duurt de "creep" van 55-200mm 8 seconden. Ik vind het dan ook een waardeloze lens om mee rond te lopen, je kan de camera niet even aan de riem laten hangen zonder dat hij uitschuift, en als je hem dan bij de zonnekap vastpakt dan duw je zonder enige weerstand de lens weer in.

De beeldkwaliteit is verder prima, de bouwkwaliteit vind ik door bovenstaande onvoldoende.
Zou je daar dan niet mee terug naar de winkel gaan?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:46

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik heb geen Creep met m'n 55-200.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:52
@Waaj Dat lijkt me idd niet normaal. Dat m'n 50-230 dat heeft neem ik op de koop toe (gezien de prijs), maar van de 55-200 mag je toch wel beter verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dacide @Verwijderd dit gaat een nice ding worden. Leuk voor portretten maar wil je wel zo genadeloos scherp gaan schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@onsgeluk ,@Sjaak_Afhaak, @LA-384 ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan en dacht dat het inherent was aan het zware frontelement. Ik ben nu een aantal reviews aan het (her)lezen kom de opmerking over de stroeve zoom inderdaad vaker tegen. Misschien toch maar eens terug gaan naar de winkel, kijken of ze er (ruim anderhalf jaar na aankoop) iets aan kunnen/willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 07:10:
Wie zit daar nu op te wachten? Er is al de 50mm f2 en 56mm f1.2... Vernieuwen van de oudste lenzen met sneller en stiller AF en WR zoals de 18mm f2 en de f1.4 lenzen is wat we willen (of ik toch).
Zo vraag ik mij ook altijd al af waarom Canon voor de 50mm drie varianten heeft (1.2/1.4/1.8) en dan ook nog eens verschillende versies. Blijkbaar is er toch steeds weer markt voor een heeft Fuji nu ook een idee dat er een markt is?

Het zal wel een flinke bak glas worden, moet je niet gewoon fullframe gaan overwegen als je zo lichtsterk wilt? Of zou dat juist de markt zijn, mensen die wel echt die DoF willen maar wel heel graag bij Fuji willen blijven?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"World Fastest Lens, with AF". Ik neem aan dat ze bij Fuji weten dat Canon die al in 1989 had (t/m 2000). Daarnaast was dat nog een full frame lens ook.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:28:
"World Fastest Lens, with AF". Ik neem aan dat ze bij Fuji weten dat Canon die al in 1989 had (t/m 2000). Daarnaast was dat nog een full frame lens ook.
, currently in production."

Zo gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Waaj schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:31:

Fuji schijnt toch niet zo constant te zijn als het gaat om Quality Control; ik lees b.v. op DPReview toch wel zo af en toe een bericht van iemand die een bepaald exemplaar had teruggebracht en daarna eenzelfde exemplaar kreeg dat wel goed was. Dat geldt zeker ook voor de nieuwe 16-80, wat de beoordeling van die lens er niet makkelijker op maakt.

Wat betreft de 55-200: afgelopen week heb ik die lens nieuw in handen gehad en die was gewoon perfect: lekker soepel maar niet te, ook geen creep. Leek in niets op de 55-200 die ik ooit gebruikte, daar liep ik steeds aan te sjorren. Het verbaast me wel dat je bij een merk als Fuji kennelijk wat 'geluk' moet hebben, maar maakt wel begrijpelijk waarom de één moeite heeft met die 55-200 en een ander dik tevreden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:41:
Gaat wel erg stroef inderdaad, was het eerste dat me opviel. Maar zoom creeping heeft ie in ieder geval geen last van. Ze hebben er waarschijnlijk een balans in moeten vinden. Ik hoop stiekem dat hij wat soepeler wordt door gebruik, maar tegelijkertijd vind ik het niet heel erg storend. :)
Vorig jaar eentje nieuw gekocht en het stroeve viel mij ook op. Dat is echter wel wat losser geworden na het nodige gebruik. Ik vind het in ieder geval geen probleem zoals het nu is.
Walker78 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:47:
Fuji schijnt toch niet zo constant te zijn als het gaat om Quality Control; ik lees b.v. op DPReview toch wel zo af en toe een bericht van iemand die een bepaald exemplaar had teruggebracht en daarna eenzelfde exemplaar kreeg dat wel goed was. Dat geldt zeker ook voor de nieuwe 16-80, wat de beoordeling van die lens er niet makkelijker op maakt.
Dat komt omdat mensen tegenwoordig allerlei merken de hemel inprijzen en nogal onrealistisch zijn over de kwaliteit. Als iets "made in China" is ipv "made in Japan" dan deugt er ineens helemaal niets meer aan bijvoorbeeld. Realiteit is dat er altijd maandagmorgenmodellen zullen zijn bij welke fabrikant dan ook. Je kunt niet alles controleren en je kunt het niet tot in den oneindige controleren. Het verbaast mij meer hoe weinig mensen weten van kwaliteitscontrole.

Zoals ik hierboven al aangaf is mijn 55-200 qua zoom wel wat losser geworden. Het is goed mogelijk dat ik over een jaar of 5 met eenzelfde exemplaar zit als @Waaj net als dat het goed mogelijk is dat ik over 5 jaar met een zoom zit die net zo stroef verloopt als nu. Het is een slijtage gevoelig deel dus dat het soepeler wordt na verloop van tijd is wel iets wat ik verwacht.

@Waaj ik kan bij de mijne ook zonder problemen de lens aan de lenskap uit- en intrekken. Gaat net wat soepeler dan met de zoomring. Mijn exemplaar heeft echter geen creep ongeacht tot waar je hem uitschuift (of inschuift, hoe je het zien wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
help:
Ik moet woensdag een video schieten van een soort meeting. Meeting duurt 3 tot 4 uur.

Hoe kan ik dit in 1 take opnemen?
Ik kan morgen op pad om extra accessoires etc te kopen.

Ik heb een xt3 en de 16-55 en de 23mm.

Max opname duur is 20-30 minuten begrijp ik. Ik kan een battery grip kopen voor langere opnameduur. Maar zal nog steeds niet voldoende zijn. koppelen met netstroom? Diverse geheugenkaarten kopen etc.

Wie heeft tips voor me? Want een xt3 is hier eigenlijk niet voor gemaakt. Wat kan ik doen om toch lange opnames te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Dacide schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:02:
help:
Ik moet woensdag een video schieten van een soort meeting. Meeting duurt 3 tot 4 uur.

Max opname duur is 20-30 minuten begrijp ik. Ik kan een battery grip kopen voor langere opnameduur. Maar zal nog steeds niet voldoende zijn. koppelen met netstroom? Diverse geheugenkaarten kopen etc.

Wie heeft tips voor me? Want een xt3 is hier eigenlijk niet voor gemaakt. Wat kan ik doen om toch lange opnames te krijgen?
Meeting. Die zou ik niet door laten gaan #corona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
lang verhaal kort. We zouden eigenlijk diverse roadshows doen door het land. Maar ivm corona, nu slechts 1 sessie met weinig mensen, en deze sessie willen we recorden zodat de rest van onze filialen deze video kunnen bekijken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 09:18

quelake

PSN Quelake

Dan heb ik niets gezegd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Probleem is ook al opgelost als het goed is.
Heb een verhuurbedrijf ingeschakeld. Dus fatsoenlijke video camera, microfoon, statief, netadapter etc.

Want dit is nu typisch zo'n toepassingsgebied waar de X-T3 niet echt voor bedoeld is. (continu opname sessie van 3 tot 4 uur lang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dacide schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:02:
help:

Niet het antwoord waar je op wacht vermoed ik, maar dit zou benoemd moeten zijn in de manual. Ik weet de waardes in ieder geval niet uit het hoofd omdat ze per model kunnen verschillen. Wat ik wel weet is dat wanneer je echt lange opnames wenst te maken, je bij veel modellen gebruik zal moeten maken van een externe recorder zoals een atmos bv. Ik weet nagenoeg zeker dat dit ook voor de xt3 op gaat.

En spuit 11 :+

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:00
Momenteel heb ik een Sony RX 10 III camera , ik fotografeer meest op mn (verre) vakanties . Ik vindt de kleuren van de Sony wat minder dan mn vorige camera ook heb ik vaak wat meer behoefte aan een "wijdere" lens .

Heb hiervoor een Fuji X100F gehad , prachtige camera ,mooie kleuren maar door de lens wat beperkt .

Ik overweeg nu om terug naar Fuji te gaan en dan voor de X T30 met een XC15-45mm lens en eventueel een XF55-200mm / XC50-230mm .

Kan ik de zelfde mooie kleuren verwachten als met de X100F ? Bij de Sony vond ik de AF wat traag en zeker als je gaat zoomen , iemand een idee hoe de snelheid AF van de Fuji combi zich verhoudt tegenover de Sony ?

De XF55-200mm / XC50-230mm lenzen , welke verdient de voorkeur en waarom ?

[ Voor 6% gewijzigd door ramrodwillem op 17-03-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kleuren zullen vrijwel hetzelfde zijn als bij de X100F, de AF is sneller bij de X-T30. Hoe de AF is ten opzichte van een RX10 kan ik niet beoordelen.

Ik zou echter voor een ander objectief opteren in plaats van de 15-45, dat is namelijk een optisch en mechanisch duidelijk mindere variant.

Het hangt trouwens wel af van wat je met name fotografeert, tele of vooral groothoek wat je daarvoor in de plaats zou kunnen "moeten" nemen. Met de 18-55 val je in ieder geval geen buil en die is wel duidelijk beter.

In plaats van een zoom kun je natuurlijk ook een 16 of 14 mm "prime" nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:38:
Momenteel heb ik een Sony RX 10 III camera , ik fotografeer meest op mn (verre) vakanties . Ik vindt de kleuren van de Sony wat minder dan mn vorige camera ook heb ik vaak wat meer behoefte aan een "wijdere" lens .

Heb hiervoor een Fuji X100F gehad , prachtige camera ,mooie kleuren maar door de lens wat beperkt .

Ik overweeg nu om terug naar Fuji te gaan en dan voor de TX30 met een XC15-45mm lens en eventueel een XF55-200mm lens .

Kan ik de zelfde mooie kleuren verwachten als met de X100F ? Bij de Sony vond ik de AF wat traag en zeker als je gaat zoomen , iemand een idee hoe de snelheid AF van de Fuji combi zich verhoudt tegenover de Sony ?
De X-T30 (ik denk dat je die bedoelt?) heeft dezelfde sensor als de nieuwste X-100, de X-100v. De voorganger, X-T20 heeft dezelfde sensor en processor als de X-T100f. Deze voorganger is op dit moment rond de 600 euro te koop inclusief de 15-45mm kitlens. Of iets goedkoper als je bij V&A kijkt O-) . Fuji staat bekend om de inderdaad schitterende kleuren recht uit de camera, en met de X-T20 heb je precies dezelfde beeldkwaliteit als met de X-100f (afhankelijk van de gebruikte lens. De 15-45 kitlens is weliswaar qua bouwkwaliteit een beetje minder (veel plastic), maar optisch goed voor een kitlens.

Autofocus, tsja... om eerlijk te zijn is Sony daarin toch wel onverslaanbaar. Vooral bij face- en eyetracking ga je een stapje achteruit als je vergelijkt met Sony in dezelfde prijsklasse. Maar ik heb geen ervaring met de Sony RX10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja ik bedoel inderdaad de X-T30 ...

Als ik ga veranderen van camera ga ik voor de X-T30 , het prijs verschil is erg minimaal als je een beetje zoekt

Ik ga zo ie zo voor de 15-45 lens , maakt prima foto,s en komt in div testen naar voren als een prima lens . De 18-55 zal ongetwijfeld beter zijn maar aangezien ik de camera het meest op mn vakanties gebruik en verder haast niet zoek ik echt niet naar "altijd maar beter" wat ik van de 15-45 heb gezien bevalt mij prima .

Een andere optie zou kunnen zijn de Fujifilm XF16-80mm en dan verder geen tele zoom erbij .

[ Voor 9% gewijzigd door ramrodwillem op 17-03-2020 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:59:
Ja ik bedoel inderdaad de X-T30 ...

Als ik ga veranderen van camera ga ik voor de X-T30 , het prijs verschil is erg minimaal als je een beetje zoekt

Ik ga zo ie zo voor de 15-45 lens , maakt prima foto,s en komt in div testen naar voren als een prima lens . De 18-55 zal ongetwijfeld beter zijn maar aangezien ik de camera het meest op mn vakanties gebruik en verder haast niet zoek ik echt niet naar "altijd maar beter" wat ik van de 15-45 heb gezien bevalt mij prima .

Een andere optie zou kunnen zijn de Fujifilm XF16-80mm en dan verder geen tele zoom erbij .
Ik zou haast een 2e hands xt-10 overwegen. Vooral als je de 15-45 erop zet.
Lenzen zijn altijd belangrijker. Budget lens en pro body is zonde.
Tenzij je specifieke functies écht nodig hebt.

Heb echt fantastische foto’s gemaakt met mijn xt-10 en 16-55 of 100-400.
Voor die laatste verwacht ik haast wel iets van verbetering met een xt-3, maar voor de rest hoeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Helemaal eens met @Heilige Kaas
Die 18-55 is een van de beste kitlenzen die je kan kopen voor een MILC APS-C. Een X-T30 moet je in beginsel niet gaan voorzien van XC lenzen, koop dan een X-T20 of X-T10.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
ok , waarom is een X-T20 dan meer geschikt voor XC lenzen dan een X-T30 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:58:
Beide camera's zijn even geschikt voor de XC lenzen wat mij betreft. De resolutie van beide camera's ontloopt elkaar niet veel (2MP verschil)

Maar wat eerder wel terecht werd aangegeven is dat het wellicht zonde is om op zo'n mooie nieuwe camera een budget lens te zetten. Het is dan ook te overwegen om een iets goedkopere body te kopen en daar een betere lens op te zetten.

Nu is het wel zo dat de budgetlenzen die fujifilm maakt optisch helemaal niet verkeerd zijn. Ik was zelf bijvoorbeeld verrast over de beeldkwaliteit van de 15-45mm, zeker op de groothoek stand. De bouw van de lens is alleen wel erg van plastic en ik zou zelf snel voor een betere lens kiezen. De 18-55 mm is dan een mooi alternatief. Zelf gebruik ik overigens het liefste de 16-55mm die heel fijn gebouwd is en een uitstekende beeldkwaliteit heeft. Al is die wel weer erg groot en zwaar, wat hem niet voor iedereen geschikt maakt.

Het fijnste vind ik zelf altijd als de lens en de camera mooi op elkaar zijn afgestemd, maar maak vooral zelf die keuze zou ik zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 17-03-2020 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:30

bobcom

Dedicated dabbler

"budget lens en pro body is zonde"
"een X-T30 moet je in beginsel niet gaan voorzien van XC-lenzen"

Ik denk dat ik maar stop met fotograferen. Ik heb een A7Rii en geen Zeiss en G-glas en een X-T2 met o.a. een XC-50-230. En ik denk serieus na over de 15-45, vanwege de voorbeeldfoto's die ik heb gezien.

Iedereen mag toch zeker zelf weten met wat voor glas hij zijn foto's maakt? Of wordt zijn Fuji anders afgepakt?
(\rant mode off)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@bobcom Lees ff de context/gehele reactie en stap uit je overgevoeligheidsmodus.
Ik geef een advies - daarom zeg ik: in beginsel - waar overduidelijk, en met goede reden, van kan worden afgeweken.

Zeiss glas en G-glas is wel even wat anders dan de 18-55 kit... Die 50-230 is ook weer een heel ander verhaal. Ik begrijp dat je een punt wilt maken, en ook het punt dát je wilt maken. Maar de redenatie van je post vind ik echt onvoldoende.

[ Voor 37% gewijzigd door Grin op 17-03-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ramrodwillem schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 18:58:
Het past wat beter bij de term "budget". Zowel de X-T10 als de X-T20 is een oud model en daarom goedkoper dan de nieuwere X-T30. Overigens zit die XF18-55 vaak als lens standaard bij de camera. Als je tweedehands zoekt kun je op die manier ook goedkoop iets op de kop tikken. Als de kosten leidend zijn dan zijn er dus ook nog andere opties om naar te kijken.

Houdt er wel rekening mee dat de XC50-230 een tragere AF heeft dan de XF55-200. Ik weet niet of dit ook voor de XC15-45 geldt maar aangezien AF snelheid belangrijk lijkt te zijn is dat iets om verder uit te zoeken.

@bobcom ik denk dat men een poging waagde om duidelijk te maken dat het misschien niet veel zin heeft om een wat meer highend camera op een budget lens te schroeven wanneer je alleen maar iets zoekt voor de vakantiefoto's. Waarom dan niet voor een X-T100 gaan? Heb je, als ik het goed heb, meteen die XC15-45 erbij. Als jij voor die 3 weken vakantie een GFX100 voor je vakantiefoto's wilt gebruiken en 'm de rest van het jaar in de kast laat liggen dan is daar niks mis mee. Moet je helemaal zelf weten. Het is alleen voor velen niet zo'n voor de hand liggende keus.

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 17-03-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
Grin schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:18:
@bobcom Lees ff de context/gehele reactie en stap uit je overgevoeligheidsmodus.
Ik geef een advies - daarom zeg ik: in beginsel - waar overduidelijk, en met goede reden, van kan worden afgeweken.

Zeiss glas en G-glas is wel even wat anders dan de 18-55 kit... Die 50-230 is ook weer een heel ander verhaal. Ik begrijp dat je een punt wilt maken, en ook het punt dát je wilt maken. Maar de redenatie van je post vind ik echt onvoldoende.
Ik heb de XC16-50 gehad, met prachtige resultaten. Verbazingwekkend hoe goed die is.
3.5 diafragma is wat beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@grin: Context gelezen - heeft dus niets te maken met "overgevoeligheid" - of het zou overgevoeligheid moeten zijn voor meningen die als oekazes worden verwoord.

Een camera is niks anders dan een technisch doosje met een stuk glas ervoor, waarmee je tweedimensionale reproducties van een driedimenssionale werkelijkheid maakt.
Die heb je in duizenden varianten, en ieder waant zijn eigen uil een valk te zijn. En natuurlijk kan iemand blij met of trots op zijn spullenarsenaal zijn, maar soms worden zulke gevoelens tot norm te verheven ("zonde", "moet") Dan mis ik wat relativering, dat is alles.

Ik plak onbezwaard een XC 15-45 (of XC 16-50) op mijn X-T2 - als mij dat zo uitkomt. En ik vind het geen zonde, want ik vind de bediening en de zoeker van de X-T2 fijner dan die van de X-Tx0-camera's. Ook als ik er een oude FD 35-2.0 op wil zetten - al is 'ie dan wel weer beduidend minder dan die van de Sony. Maar de aanschaf van een 16-55mm 2.8 voor de X-T2 vind ik zonde - voor dat geld zou ik veel leukere fotografische dingen weten te bedenken.

Voor anderen gelden andere criteria. Allemaal even valide, maar ze gelden wel voor personen, niet voor camera's. Want afaik zal het de Fuji worst wezen wat voor lens hij moet torsen.Einde off-topic.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

M.i. is alles nu gezegd.

[ Voor 97% gewijzigd door Grin op 18-03-2020 13:11 . Reden: bobcam en ik hebben het netjes doorgesproken in PM. Klasse bobcom. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed even een change off subject WANT op fuji rumors staat dat er een 70-300 aankomt. Met de eerder aangekondigde 50 f/1 vind ik het allemaal weinig vernieuwend. Veel overlappende zoom lenzen maar een goede vogel en wild life lens hebben ze niet. Ik mis echt een goede 250-500 lens!

Ik hoor graag jullie mening hier over!
https://www.fujirumors.co...xf-70-300mm-x-mount-lens/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:27:
Veel overlappende zoom lenzen maar een goede vogel en wild life lens hebben ze niet. Ik mis echt een goede 250-500 lens!
Niet alleen dat. Een goede sport(/actie)zoomlens ontbreekt ook nog steeds. De 50-140/f2.8 stopt bij veel te korte 140mm, en met converter gaat de 2.8 verloren (en de AF wordt doorgaans zwakker).
Vast brandpunt telelenzen zijn er, op de 200/f2 na, niet. Geen 400/2.8 of 500/4 bijvoorbeeld.
Fuji lijkt zich op een doelgroep te richten, die liever met groothoek en standaardbrandpunt fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Vanoverdegrens schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:08:
[...]

Niet alleen dat. Een goede sport(/actie)zoomlens ontbreekt ook nog steeds. De 50-140/f2.8 stopt bij veel te korte 140mm, en met converter gaat de 2.8 verloren (en de AF wordt doorgaans zwakker).
Vast brandpunt telelenzen zijn er, op de 200/f2 na, niet. Geen 400/2.8 of 500/4 bijvoorbeeld.
Fuji lijkt zich op een doelgroep te richten, die liever met groothoek en standaardbrandpunt fotografeert.
En de 200 is duurder dan de inruilwaarde van m’n auto :|
Bestaat er eigenlijk een combi van een snelle (F & af) lens die 2de hands enigzins betaalbaar is en adapter waarbij een adapter geen roet in het eten gooit?

Genoeg mensen die hiermee experimenteren, maar van wat ik heb gezien focussen die zich niet/nauwelijks op sport/wildlife.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@onsgeluk Weet niet wat je met je vraag precies bedoelt, maar de Nikkor 200/f2 en Canon 200/f2 (+voorganger 200/f1.8) kom je af en toe 2e hands tegen. Prijs is dan zo'n 50% van nieuw. Nog steeds de waarde van m'n auto. En een converter op Canikon doet uiteraard ongeveer hetzelfde als ééntje op Fuji. Waarom zouden de nadelen bij één specifiek merk ontbreken?!

Ikzelf gebruik vaak een 70-200/f2.8 op DSLR, en dat is gewoon stukken goedkoper dan wat Fuji biedt.
Een Nikon D7200 + Af-S 70-200/f2.8 VR I kun je op de 2e handsmarkt voor rond de 1000€ in goede staat kopen. Dat is het me waard. Het dubbele niet.
Zolang Fuji hier nieuw niet eens iets biedt, ontstaat er tevens geen 2e hands aanbod. (de 50-140 gaat 2e hands voor rond de 1000€, meestal zonder de converter)

[ Voor 10% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-03-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Yep. Op de mirrorles markt ga je geen goedkope (2e hands) snelle lange lenzen vinden.

Lang snel glas is sowieso duur maar je beste optie is inderdaad een DSLR van Nikon of Canon met een oudere versie van hun snelle tele's.

En als je toch een systeemcamera wil, dan dus een Nikon of Canon met adapter. Doordat oude mount, nieuwe mount en adapter door zelfde partij zijn gemaakt, heb je meeste kans op succes. Dat komt ook naar voren in tests.

Maar ik zou het inderdaad vreemd vinden als Fuji (zeker nu ze IBIS hebben in de X-T4) niet met langer snel glas zou komen zodat het systeem interessanter wordt voor wildlife en sport fotografen. Dat zijn toch de mensen die het meeste geld in het laatje brengen, lijkt me.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Voor de goede orde, ik heb reeds de 50-140 opde xh1. Zit te kijken voor iets langers. Ik ben als doorsnee consument totaal niet thuis in de andere merken maar zie wel veel mensen op insta met adapters lopen...alleen doen ze dat wel overwegend met korte primes en standaard zooms. Ergens zoek ik naar een mogelijkheid om enigszins betaalbaar voorbij de 200 FF eq te komen. Misschien dan toch maar een 100-400 2de hands terug kopen of de1.4 converter. Die laatste had ik nooit moeten verkopen

edit: adapter en converter door elkaar gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door onsgeluk op 18-03-2020 13:24 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

sys64738 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:53:
Yep. Op de mirrorles markt ga je geen goedkope (2e hands) snelle lange lenzen vinden.

Lang snel glas is sowieso duur maar je beste optie is inderdaad een DSLR van Nikon of Canon met een oudere versie van hun snelle tele's.

En als je toch een systeemcamera wil, dan dus een Nikon of Canon met adapter. Doordat oude mount, nieuwe mount en adapter door zelfde partij zijn gemaakt, heb je meeste kans op succes. Dat komt ook naar voren in tests.

Maar ik zou het inderdaad vreemd vinden als Fuji (zeker nu ze IBIS hebben in de X-T4) niet met langer snel glas zou komen zodat het systeem interessanter wordt voor wildlife en sport fotografen. Dat zijn toch de mensen die het meeste geld in het laatje brengen, lijkt me.
Het is alleen de vraag hoe groot die markt is, zeker voor Fuji. Bij DSLR zie ik al dat maar weinigen voor een écht lange tele gaan. Zou de behoefte bij Fuji gebruikers groot genoeg zijn om écht aan te kunnen verdienen? Fuji kennende zal het sowieso geen goedkope lens worden dus hij zal dan niet voor iedereen weggelegd zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Go Fuji! https://reut.rs/2IYJgWE

Fujifilm shares jump 15% on China coronavirus drug trial boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar staan echter ook wel de meeste kosten tegenover want dat wat die mensen willen is nou niet bepaald goedkoop. We komen al heel snel weer bij die 200 f/2 uit die kennelijk net zo duur is als de auto van een aantal mensen hier. Zoals @onsgeluk aangeeft zijn er heel veel mensen met de korte primes en standaard zooms. Die range biedt Fujifilm inmiddels alweer een tijdje. Er lijkt ook veel meer animo te zijn om de allereerste generatie lenzen nieuw leven in te blazen met een mark II versie dan snel glas en lange zooms/primes voor wildflife- en sportfotografen (fujirumors heeft daar in het verleden al eens over gepollt iirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Van mij zouden ze best een xc200-600 mogen maken. Zal dan wel f/4-6,5 worden of zo, maar als dat em betaalbaar maakt neem ik dat voor lief. Ik vind dat de xc50-230 tekortschiet qua tele bereik. De 50-200 doet het nog slechter. Enige wat er ruim >230mm komt is de 100-400 met een teleconverter, maar dat is meteen een prijskaartje wat ik er absoluut niet voor over heb (hou nog altijd de 2e hands markt in de gaten, maar ook daar heb ik nog geen acceptabele prijs gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap heel goed dat niet iedereen geld over heeft voor een flinke tele want het gebruik en het nut is beperkt. Maar net als bij canikon gaan de echte tele’s niet met duizenden de toonbank over. Daarom zijn ze ook zo ducking duur. Ik lees ook op andere fora en daar zie je in de comments best veel opmerkingen over de wens van een goede telelens. Ik heb de 100-400 met 1.4 convertor voor onderstaande foto’s maar ook wild life maar ik vind de kwaliteit goed maar niet bijzonder. En ik denk dat er echt markt voor is voor een goede 250-500 f4 of 5.6. En nee het zal geen goedkope lens worden maar dat is niet voor iedereen een criterium.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Kxdp9yZ/66-A654-A3-3437-4-B6-E-9-EF4-FA7-CCF89-A218.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ybk3S76/5890-EEA9-0-FFB-45-EF-A1-B2-F2-D6-F5984537.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij ging het eerst over een snelle tele, die zijn vaak nog veel lomper en duurder. Past dat echt bij de Fuji gebruiker? Ik heb zelf het gevoel dat die vaker een voorliefde hebben voor leuke primes of korter telewerk, of doe ik daarmee een foute aanname?

@Verwijderd om eerlijk te zijn lijkt de focus bij beide foto's gewoon mis te liggen, zou dat kunnen? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@Verwijderd precies de reden dat ik de 100-400 de deur uit heb gedaan. Was geen liefde.

@Gonadan mijn initiele vraag ging over de mogelijkheid om een tele van canikon op een adapter te schroeven. Dus welke tele die betaalbare kwaliteit biedt en fatsoenlijk snel is qua F en af(zowel nieuw als 2de hands is een optie). En nog belangrijker, welke adapter kan ik dan het beste kopen? Zelfs in de fujigroepen op FB krijg ik geen sluitend antwoord. De meeste adapter adepten spelen graag met vintage (lees manueel)glas. Er is letterlijk slechts een enkeling die met tele op een adapter speelt. Om nou pakweg €1500 tot €2000 te budgetteren op basis van een enkele mening...je begrijpt wat ik bedoel.

En geen idee of dat bij de fuji gebruiker past. Zijn die allemaal over 1 kam te scheren dan? ;) Ik zou in ieder geval wel graag een knappe tele willen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door onsgeluk op 19-03-2020 10:07 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan Geen idee wat de gemiddelde fuji gebruiker is. Maar jij in ieder geval niet want jij schiet canon 🙃 En ik ben het ook niet gezien mijn lenzen collectie. Als er morgen een tele komt die naar mijn zin is mag die best €5000kosten maar dat zal niet iedereen kunnen betalen. Daarom is het voor velen jammer dat sigma e.d. niet in dat gat stappen. Zou ook goed zijn voor het merk Fuji. Maar fuji doet wel veel in straat fotografie en daar zie je veel van op social media. Maar er zijn echt wel meer mensen die fuji hebben. Er zijn best veel prof fotograferen die fuji hebben. En als de x-h2 met die nieuwe sony sensor(speculatie) er gaat komen dan zal dat alleen maar toenemen. Want het x-systeem is gewoon fijn tov full frame.

Ik starte het tele verhaal met de vraag om een goede tele daarna kwamen argumenten als duur en beperkte markt. En dat vind ik persoonlijk geen argumenten omdat een goede tele’s per definitie kostbaar zijn en n=1 als iemand duur roept. En het tele gebied is per definitie een beperkte markt. Want er zijn gewoon niet veel mensen die met tele werken en die daar ook nog eens een shitload aan geld voor op tafel leggen. Die super canikon lenzen van €12000 die zie je echt niet met bosjes als je vogels gaat kijken. Hoogstens 1 of 2 op hele drukke dagen. Meeste mensen zie je toch met de andere lenzen merken met de bekende zoom lenzen.

En de scherpte is goed van mijn foto’s, maar ja plaatjes hosting. Kan je zo niets van zeggen.

@onsgeluk ik wil hem ook weg doen maar ik heb gewoon geen keuze! Als ik in Nazare(google eens want tof) sta dan heb ik met de 560mm(aps-c) nog te kort!

Hier een Nazaré filmpje om je een idee te geven YouTube: Nazaré Big Wave Tow Surfing Challenge RECAP

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:22:
Ik lees ook op andere fora en daar zie je in de comments best veel opmerkingen over de wens van een goede telelens.
De vraag is er zeker maar die is kennelijk niet zo hoog als voor andere typen lens. Het zijn in ieder geval niet lenzen waar Fujifilm goud geld mee gaat verdienen zoals werd gesuggereerd. Realiseer je ook dat Fujifilm heeft aangegeven dat ze 2 a 3 lenzen per jaar voor de X-series kunnen doen. Niet voor niets dat velen graag partijen als Sigma en Tokina lenzen willen zien maken voor de X-serie :)

@onsgeluk houdt er rekening mee dat met die elektronische adapters je weliswaar AF hebt maar dat dit niet meteen heel erg snelle AF is. Die adapters zijn ook niet bepaald goedkoop. Ik denk dat die 2 punten er voor zorgen dat je daarom niet zoveel informatie hierover vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@onsgeluk Als overtuigd vreemdganger maak ik me nogal schuldig aan adaptergebruik. Op de X-T2 heb ik even een Viltrox geprobeerd (niet doen! amper a.f. en bovendien zette hij de terugkijkfunctie op tilt). De Fringer die ik heb (EF-X pro I, gevonden voor €200) daarentegen is niet verkeerd. Op mijn oude (<2000) usm-lenzen geeft hij prima autofocus, met de micromotor-lenzen (Ef 35mm 2.0, Tamron 90mm 2.8 macro 272B) is het nebbish: aan het eind van de scherpsteliing geeft hij een tikje na, waardoor alles weer vaag is. Moderne lenzen met usm en stm heb ik helaas geen ervaring mee, maar hier op Flickr staat een hoopgevend albumpje van de combo X-T20, Fringer en Sigma 100-400 c
Zelf kom ik tot de slotsom dat adapters een prima alternatief kunnen zijn voor wie weet waar hij aan begint en niet het onderste uit de kan wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

bobcom schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:01:
"budget lens en pro body is zonde"
"een X-T30 moet je in beginsel niet gaan voorzien van XC-lenzen"

Ik denk dat ik maar stop met fotograferen. Ik heb een A7Rii en geen Zeiss en G-glas en een X-T2 met o.a. een XC-50-230. En ik denk serieus na over de 15-45, vanwege de voorbeeldfoto's die ik heb gezien.

Iedereen mag toch zeker zelf weten met wat voor glas hij zijn foto's maakt? Of wordt zijn Fuji anders afgepakt?
(\rant mode off)
Niet stoppen joh ! hahaha ik fotografeer nog steeds met een X-T1 en een X-T1 als backup body lolz, heb de XC 50-230mm en de 23mm f2
Verder doe ik het met wat M42 lenzen, Meyer Optik Gorlitz Orestogor 135mm F2.8 (zebra) heb daar ook de 200mm F4 van (zebra) beiden hebben 15 diafragma bladen, en een helios 44-m2 58mm F2.0

Bij mij is het gewoon hobby, ik verdien niet mijn brood ermee.
Gaat om mooie plaatjes maken, in de natuur zijn, lekker wandelen, heb de 100-400mm van Fuji ook gehad maar had er niet veel plezier van en heb em maar weer verkocht, zwaar en zoom, ik houd niet zo van zoom lenzen heb ik gemerkt.
De 50-230mm is de versie 1 en kocht ik samen met m'n eerste X-T1 dus die blijft gewoon en weegt geen drol.

Hier lijkt het vaak alsof men tegen elkaar op zit te pochen.
Ik heb "lijkt" expres even in bold gedaan want de "overgevoeligheidsmodus" geldt voor de andere kant ook ;)

Klikkerdekliklik hier m'n webbie: https://ilinden.home.xs4all.nl/

Kan je gelijk zien wat een amateur ik ben hahahah

[ Voor 18% gewijzigd door iew op 20-03-2020 02:18 ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij wordt de opmerking aardig uit zijn verband getrokken. Zoals ik hem interpreteer was de stelling dat goed glas vaak het meest belangrijke is. Bij een body moet je kijken welke kwaliteit en met name features je graag wilt hebben. Als een hogere/duurdere body op dat vlak niets aan je wensen toevoegt dan is het zonde om een hogere/duurdere body te nemen en kan je beter dat geld in glas steken. :)

@Verwijderd @onsgeluk mijn opmerking over doelgroep was dan ook meer een vraag dan een vaststelling. Meer een gevoel wat ik erbij heb naar aanleiding van wat beschikbaar is en wat is gebruikt zie worden. Op zich ook opmerkelijk dat het maar een paar fabrikanten zijn die er aan mee doen.
Wellicht heeft het met cropfactor te maken. Netto is een 300 op Fuji of MFT natuurlijk al heel iets anders dan op fullframe. In die zin wel logisch dat je bij fullframe nog wat langere lenzen tegen komt.
Neemt niet weg dat ik zou verwachten dat iemand het wel een keer zou proberen om er één op de markt te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 20-03-2020 09:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Ik waag dat te betwijfelen. Winst = marge x aantal, en met een installed base van vele miljoenen camera's loont het sneller om specialistische lenzen zoals supertele's, DC-lenzen, langere macro's voor Canikon te maken. Afzet genoeg om de prijzen op een voor voldoende kopers acceptabel niveau te houden. Bij aps-c superteles is dat al wat veel gevraagd - ook omdat iedere aps-c gebruiker sowieso 50% tele-lengte cadeau krijgt, en voor de meesten volstaat 300mm blijkbaar - ook al is het 300mm full frame lengte en gewicht.

Voor een nog altijd relatieve nichemarkt als de spiegelloze ligt dat anders. Fuji heeft zijn imago van "camera voor eigenzinnige fotografen die flink wat geld over hebben voor kwaliteit" en daaraan gekoppelde extra's als WR en dergelijke nodig om zich te kunnen blijven profileren als het "andere" merk - geen Canikon, maar Fuji. De keerzijde daarvan is dat het een nichemerk blijft, en niet snel de prijscompetitie met andere merken aan zal kunnen gaan. Voor Fuji is het niet aantrekkelijk om third parties op zijn platform te zien opduiken, en third parties zullen niet snel stevig investeren in het Fuji-platform.

Canikons stap richting spiegelloze markt gooit daarbij nog wat extra roet in het eten - de bestaande superteles worden nog toegankelijker voor spiegelloze platforms. Grote vraag is of Fuji zich vast blijft klampen aan zijn bestaande prijs-kwaliteitsperceptie of zijn aanbod uitbreidt met een verbreding van de XC-lijn. Zou een logische en welkome stap zijn - WR als het Fuji-equivalent van Canon's L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Inderdaad @Gonadan.
Echter, zodra je dit breed geaccepteerde/onderkende advies in iets minder woorden afdoet dan trigger je blijkbaar de nodige rants en reacties. Het heeft echt niks met materiaalsnobisme te maken (van mijn kant), wat mij betreft gebruik je alleen XC lenzen op een X-T3. Ik vind het echt prima. Het enige dat ik mij dan afvraag is: waarom? En had je misschien afgekund met een X-T2(0)? En uiteraard kan je dan met prima argumenten komen, waarvan ook ik denk: helder, dat begrijp ik. Maar in beginsel vind ik het een bijzondere combo en hoor ik graag de redenatie daarachter.
Andersom zou ik dezelfde vragen stellen: wanneer ik een X-Pro 1 zie met bijvoorbeeld een 200mm f2. Ook dan denk ik: waarom? Maar ook hier zijn vast prima argumenten/scenario's voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Grin schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:14:
Inderdaad @Gonadan.
Echter, zodra je dit breed geaccepteerde/onderkende advies in iets minder woorden afdoet dan trigger je blijkbaar de nodige rants en reacties. Het heeft echt niks met materiaalsnobisme te maken (van mijn kant), wat mij betreft gebruik je alleen XC lenzen op een X-T3. Ik vind het echt prima. Het enige dat ik mij dan afvraag is: waarom? En had je misschien afgekund met een X-T2(0)? En uiteraard kan je dan met prima argumenten komen, waarvan ook ik denk: helder, dat begrijp ik. Maar in beginsel vind ik het een bijzondere combo en hoor ik graag de redenatie daarachter.
Andersom zou ik dezelfde vragen stellen: wanneer ik een X-Pro 1 zie met bijvoorbeeld een 200mm f2. Ook dan denk ik: waarom? Maar ook hier zijn vast prima argumenten/scenario's voor.
Ikzelf ben begonnen met de X-T1 met de 18-55. Daar heb ik vrij snel de XC bijgekocht.
Nadat ik wat ervaring had kwam ik erachter dat ik tele (wildlife) het leukst vind, en daarna heb ik een 100-400 gekocht, daarna de X-T2 en de TC1.4, de XC50-230 zit nog steeds in mijn rugzak. Hij heeft het kleine gebied van 55-100 waar ik anders geen objectief voor heb maar vooral omdat ik dan met een relatief klein objectief (t.o.v. de 100-400) in de weer ben, en ik vind de foto's op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Afgezien van wat mindere gebruiksvriendelijkheid, maakt de 50-230 gewoon mooie foto's imo. Het is geen lens voor actie, maar als het je puur om het tele gaat, heb je mooi glas voor relatief weinig.

Als ik er zin in heb de komende weken (zit de halve week thuis) zal ik eens wat reviews maken, met dan ook een vergelijking tussen de 50-230 en 50-140 qua fotokwaliteit.

[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 20-03-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie YouTube video met een uitleg hoe je een lens kan testen als je denkt dat er iets mis is. YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24

WoutF

Hoofdredacteur
Ik ben bezig met een artikeltje voor op de frontpage en daarvoor probeer ik te achterhalen of er software bestaat voor Fuji-camera's om op een pc of mac tethered te schieten mét live view-weergave op de computer. Dus niet slechts het doorsturen van de geschoten foto's nadat ze genomen zijn, maar met de optie om live het zoekerbeeld in beweging te zien. Ik heb zelf geen Fuji-camera en kwam er via Google niet goed uit, dus mijn hoop is dat iemand jullie kan helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WoutF alsjeblieft en met fuji kan dit ook. Alle prof studio fotograferen gebruiken het ongeveer zo. Zelfs Erwin Olaf gebruikt voor zijn hasselblad CaptureOne YouTube: Capture One 12 Live: Know-how | Fast Tethered Capture. Korte versie YouTube: Shooting tethered to Capture One 11.3 with a Fujifilm X-T2

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:24

WoutF

Hoofdredacteur
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:44:
@WoutF alsjeblieft en met fuji kan dit ook. Alle prof studio fotograferen gebruiken het ongeveer zo. Zelfs Erwin Olaf gebruikt voor zijn hasselblad CaptureOne YouTube: Capture One 12 Live: Know-how | Fast Tethered Capture
Top, thanks! Weet je wellicht ook of er gratis alternatieven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WoutF ik denk het niet want het is zo specialistisch.

Hier heb je een soort gelijk artikel https://www.joeedelman.co...re-for-shooting-tethered/

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

WoutF schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 09:46:
Top, thanks! Weet je wellicht ook of er gratis alternatieven zijn?
Eventueel zou je nog hier kunnen kijken : Het grote alternatieve raw-converters topic

Daar worden de gratis tools meestal wel besproken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Yes een vaste 300 en 500mm onderweg! Jammer want ik had liever een 250-500mm zoom maar dit is ook tof!

https://www.fujirumors.co...ents-found/#disqus_thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Iemand de nieuwe X-T30 firmware al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Kan iemand een inschatting maken in welke prijsrange ik die 300mm en 500mm kan verwachten? <€900,- €900 - €1500,- of >€1500,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@LA-384 ze zijn niet uitzonderlijk lichtsterk, ik zou ze persoonlijk in de middelste groep die je schetst verwachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk naar de prijzen van de Nikon 300mm f/4 PF en 500mm f/5.6 PF voor een idee. Ja, dat zijn fullframe lenzen, maar voor telelenzen maakt dat weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Universal Creations waarom specifiek die van Nikon? Die zijn wel een stuk duurder valt mij op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

LA-384 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:15:
Kan iemand een inschatting maken in welke prijsrange ik die 300mm en 500mm kan verwachten? <€900,- €900 - €1500,- of >€1500,-
Denk hoger, 1500 <> 2200, gezien het aantal lenzen/ elementen.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:28:
@Universal Creations waarom specifiek die van Nikon? Die zijn wel een stuk duurder valt mij op.
Omdat die vergelijkbare objectieven maken met diffractie optiek.

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 28-03-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:48:
Omdat die vergelijkbare objectieven maken met diffractie optiek.
Vergelijkbare techniek qua bouw van het objectief bedoel je? Of een andere overeenkomst die ik mis?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houden we er rekening mee dat het hier om patenten gaat en dat het zo ongeveer net zo vaak gebeurd dat een patent niet een product wordt als dat het wel wordt? Het kan dus vriezen maar het kan ook dooien.

[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 28-03-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Nu online
Montana schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:03:
[...]

Denk hoger, 1500 <> 2200, gezien het aantal lenzen/ elementen.
Kijkend naar de 100-400 (ook veel glas) zou dit wel kunnen kloppen ondanks dat het geen zoom is.
Misschien eerder dichter bij de 1500 dan 2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hmm. Thanks, als ze gemaakt gaan worden, worden het dus waarschijnlijk hele dure lenzen. Jammer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon even afwachten.

De hoeveelheid glas is één maar ook de kwaliteit ervan en de complexiteit van de assemblage bepalen de kostprijs net als de R&D kosten ervan. Voor de verkoopprijs ligt het er ook even aan hoe goed die worden en wat de "buren" doen.

Kostprijs en verkoopprijs komen dan samen als het om de te verwachten aantallen gaat. Hoge prijs is lage aantallen en lage aantallen zijn nooit goed voor het terugverdienen van de R&D en de overheadkosten.
Een hoge prijs moet wel in verhouding staan tot de kwaliteit en de behoeften van de klant anders maak je je als merk gewoonweg belachelijk en beland je in een niche van een of andere merk-sekte die misschien alles wil betalen als de naam er maar op staat, het begint bijvoorbeeld met een L en eindigt met een a.

Kijk voor een riskante prijsstelling maar naar de 200 mm en misschien ook wel de 8-16 mm. Misschien mooie objectieven, maar qua prijsstelling vermoedelijk te hoog voor voldoende aantallen om een deuk in een pakje boter te slaan en quitte te spelen. Bij die objectieven werd door een aantal winkeliers al vrijwel meteen een fikse korting gegeven om een beetje realistische prijs te krijgen en überhaupt iets te verkopen.
De winkeliers zullen vrijwel altijd een minimum aantal moeten afnemen om officiële verkoper te mogen zijn, dus daar zit je met de winkeldochters... Dan maar met korting verkopen om van die spullen af te kopen en je kapitaal weer beschikbaar te maken. De volgende zal vermoedelijk de 50 mm F1.0 zijn. Te duur en vrijwel geen markt.. Na de eerste week als in de aanbieding...

Cashbacks zijn dan trouwens niets anders dan een prijsaanpassing van de adviesprijs richting een beetje van een marktwaarde. Daarmee kun je toch iedere keer op een behoorlijke adviesprijs beginnen zodat ongeduldige kopers voor wat extra inkomsten zorgen en je een premium uitstraling hebt. Uiteindelijk zal ieder normaal mens wachten op de bekende cashbacks en minder betalen.
Daarnaast zitten er nogal wat trucjes in de cashback die het de klant wat lastiger maken. Eerst teveel betalen en dan maar hopen dat je je korting snel terug hebt. Je moet eerst wat inleveren (fysiek als streepjescode of virtueel als foto), goedkeuring krijgen en dan nog een tijdje wachten tot het bedrag binnen is. Als beloning krijgt de fabrikant vaak ook nog eens allerhande extra info van de klant...

Een prijs later verhogen is altijd lastig en zie hier de reden waarom vrijwel iedereen cashbacks gebruikt als marketing voor te duren adviesprijzen.

Dan maar hopen dat de klanten niet aan jouw producten voorbij lopen omdat de prijs-prestatie domweg te slecht is en nog erger, bij de buren kopen omdat ze gewoon te duur zijn... Dan is een dergelijke strategie namelijk volledig averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cash back bij fuji is kinderlijk eenvoudig! Factuur als pdf inleveren. Ik had vaak binnen 10dagen mijn geld! En ik vond van mijn lenzen het prijs verschil tussen cash back en normale periode reuze meevallen. Ik zag wel winkels met flinke uitschieters maar de grote spelers hielden het netjes.

En die prijs verhogingen vallen reuze mee zie de 8-16 ik zie een natuurlijk afvlakking van de prijs geen enorme price spikes e.d. pricewatch: Fujifilm XF 8-16mm f/2.8 R LM WR

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2020 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Sodela In je rekensommetje mist één element. de marge, Fuji heeft zich van meet af aan gepositioneerd als een nichemerk. Een eigen bedieningsconcept, rangefinder-bodies om kopers ook op die manier in staat te stellen zich te onderscheiden, WR-bodies en -lenzen om kopers duidelijk te maken dat de Fuji-fotograaf niet voor een kleintje vervaard is, snel glas en om te benadrukken dat een Fuji-fotograaf niet zomaar een fotograaf is.

Daarmee hebben ze een merkimago met een duidelijke meerwaarde opgebouwd. Fuji-kopers betalen graag (extra) voor dat merkimago, en dat stelt Fuji in staat om een comfortabelere marge te claimen dan de grote merken, waar third-party leveranciers al snel voor de nodige druk op de prijzen zorgen.

Anderzijds heeft Fuji die hogere prijs ook nodig: als niche-merk profiteer je niet zo snel van de wet van de grote getallen. Ontwikkelings- marketing- en overheadkosten worden over een kleinere oplage uitgesmeerd, en al te grote uitschieters kun je je ook als nichemerk met een herkenbare meerwaarde niet permitteren - zeker niet als de spoeling dunner wordt omdat meer merken hun hengeltje in de spiegelloze vijver uitgooien (sorry voor de kromme beeldspraak). Benieuwd wat die dynamiek op den duur voor het Fuji assortiment en de prijzen gaat betekenen.

Cash-back is simpelweg een manier om een hogere prijs en marge wat makkelijker verteerbaar te maken voor de koper: je levert op een bepaald moment wat marge in, maar dat haal je later, na afloop van de cashback of als die actie tot vervolgaankopen leidt, makkelijk weer in. Dat levert meer op dan een extra drempeltje in de cash-back

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd Daar heb je het ook over een objectief met een stevige prijs. Voor mijn gevoel zie je dergelijke trucjes het meest bij de instapmodellen of wat daar net boven zit. Een Mediamarkt leeft op de impulsaankopen van consumenten die ze in grote getale kunnen slijten. Een cashback voor zo'n mooie lens zal wat enthousiastelingen en pro's over de streep trekken, maar ik verwacht dat het niet de aantallen zijn waar een dozenschuiver echt blij van wordt. Waarschijnlijk zie je het daarom wel vaker bij merken als Canon, beetje extra marge snoepen in grote aantallen kan voor bijvoorbeeld een Mediamarkt dan wel weer leuk zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan voor jou een stevige prijs. Persoonlijk vind ik de duurdere fuji lenzen heel goed in hun prijs kwaliteit zitten. Overigens denk ik dat serieuze fotograferen niet echt zitten te wachten op €100 korting op een lens van €2000. Zaken als 5jaar garantie en dekkend service netwerk vind ik veel belangrijker.

De lager geprijsde lenzen is het 10tjes werk dus wat mij betreft niet de moeite voor een impuls aankoop. En wellicht zie je daarom in de fysieke mediamarkten daarom geen serieuze fuji producten maar daar zie je ook niet de serieuze lenzen van canikon. Gaan niet in grote aantallen in tegenstelling Kitlenzen waar je het idd van de aantallen moet hebben.

En @bobcom fuji is geen apple ik vind dat je te makkelijk fuji als een hipster merk wegzet. Wellicht dat er wat merk geilers bijzitten maar als fotograaf met 30jaar ervaring kan ik je melden dat fuji juist heel goed is in het bedienen van wat mensen willen. Street fotograferen willen graag licht sterk daar hebben ze 1.4 en 1.2 lenzen voor. Landschap fotograferen daar hebben ze die losse 2.0 lenzen voor. Studio werk en voor mode daar zijn de langere 2.8 lenzen voor. Voor portret werk zijn er de 50 1.2 / 2.0 en de 90 2.0 (wat echt super lenzen zijn) Ik heb juist weer de wr lenzen omdat ik veel in buurt van water zit. Voor mensen met minder budget hebben ze hele mooi vriendelijk geprijsde lenzen voor maar niet zo lichtsterk.

Vergis je niet fujifilm maakt al heel lang lenzen. Hun broadcast lenzen waren super en samen met canon waren zij echt wel top off the line! En foto lenzen zijn echt een stuk eenvoudiger te maken dan video lenzen.

Als een foto lens scherp stelt op iets dan veranderd ook de vergroting factor. Bij video zitten er daarom nog veel meer corrigerende leenstelsels in de lens om dit tegen te gaan. Hier een goede uitleg YouTube: What Makes Cinema Lenses So Special!? | DEEP DIVE on Arri Signature ...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:52:
@Gonadan voor jou een stevige prijs. Persoonlijk vind ik de duurdere fuji lenzen heel goed in hun prijs kwaliteit zitten. Overigens denk ik dat serieuze fotograferen niet echt zitten te wachten op €100 korting op een lens van €2000. Zaken als 5jaar garantie en dekkend service netwerk vind ik veel belangrijker.
Wat ik vind staat hier los van en ik heb het ook niet over prijs-/kwaliteitsverhouding en of de prijs gerechtvaardigd zou zijn. Ik heb het puur over het te betalen bedrag en €2000 is gewoon een stevig bedrag, ook voor een professioneel fotograaf. Verder herschrijf je precies mijn punt, de doelgroep voor dit soort objectieven trek je wellicht over de streep als ze de lens toch al op hun lijstje hadden, maar het wordt geen salesknaller.
De lager geprijsde lenzen is het 10tjes werk dus wat mij betreft niet de moeite voor een impuls aankoop. En wellicht zie je daarom in de fysieke mediamarkten daarom geen serieuze fuji producten maar dat zie je ook niet met de serieuze lenzen van canikon. Gaan niet in grote aantallen in tegenstelling Kitlenzen waar je het idd van de aantallen moet hebben.
Laatst was ik weer eens gaan kijken, maar wat in de fysieke winkels ligt is echt abominabel. Bij uitzondering en wat hoger segment maar ook heel veel oudere modellen. Voor een gewone consument maakt het misschien niet zo uit of hij de nieuwste uit een reeks heeft, maar hier kreeg ik wel het gevoel van gewoon oude voorraad wegwerken.
Ik denk dat de cashbackmarkt ook erg veel online doet. Lekker overal die virtuele stickers aanwezig, geeft misschien toch net dat psychologische duwtje in de rug wat iemand nog nodig had. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan beetje serieuze fotograaf die zijn brood verdient met fotografie, lacht om een lens van €2000. Ik had vroeger een hele set hasselblad en een cambo met een set lenzen. Had je een hypotheek nodig om dat de financieren. Nu heb je voor een fractie een set waar je alles mee kan. Mijn reis set: x-t3 met grip, 8-16, 16-55 en 55-140 kan ik bijna alles mee doen kost nog geen €9000. Dat was vroeger 2 lenzen van hasselblad!

En een dia scan fl 35,00 en dan keer 400 stuks voor een mode shoot!

Ik snap best dat het veel geld is wat een set kost maar het verschil tussen wat je nu koopt aan kwaliteit en wat het kost daar kon je vroeger alleen maar van dromen!

En opa verteld verder: ik had de eerste eos5 van NL met oog gestuurde autofocus( op 5focus punten) koste toen 1500 gulden! Wat kost nu een beetje body van fuji? Onze salarissen zijn nu ook hetzelfde in euro’s wat je toen aan guldens kreeg. Hier een video 😎 YouTube: Canon EOS 5 / A2e / A2 Review | This Old Camera #07

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd ik denk dat je je daarin nogal vergist. Wellicht ligt het aan de definitie van 'beetje serieuze fotograaf'.
Natuurlijk zijn er nog veel duurdere spullen dan dat, maar het is voor de huidige professionele markt een bedrag wat ruim uitstijgt boven de meeste veel gebruikte professionele lenzen. Het zijn de bijzondere objectieven en echte lichtsterke teletoeters die daar voorbij gaan.
Ik houd de vergelijking graag realistisch, dus vergelijk met de huidige markt die als doelgroep voor de cashback kan dienen, want daar begon het allemaal mee.

Schiet jij professioneel trouwens, of gewoon voor de lol? Ik proef dat het voorheen professioneel was en nu gewoon hobby?
De wereld is in die zin inderdaad wel erg veranderd. Tegenwoordig is fotograaf een veel toegankelijker beroep geworden. Je ziet zelfs hondenshootsalons op facebook, in die zin zelfs te toegankelijk. :P
Moet wel zeggen dat als ik terug denk aan het gekloot met rolletjes ik dat ook weer niet echt mis. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd ja dat is ook zo. En fuji is idd iets duurder dan andere merken. Maar ik denk oprecht dat je echt een onderscheid moet maken tussen de grote massa die blij is met een kit lens en bij de mediamarkt denken mooi meegenomen die korting en de fotograferen die zelfs op hobby niveau tegen professioneel aanzitten. Dan kan voor de 1 een paar tientjes of €100 het verschil maken van nu kopen of een paar maand wachten op cash back actie. Voor mij is garantie en service veel belangrijker.

Ik verkeer in een gelukkige positie dat ik alleen nog voor de leuk fotografeer idd. Ik reis heel veel en vind het onderweg leuk om wat kiekjes te maken. Ik had nu een paar week in Frankrijk moeten zitten. Maar corona goeide roet in het eten. Was net terug uit Portugal toen die shit begin. Voor het reizen koos ik voor fuji. Lichter dan ff en met minimaal dezelfde kwaliteit en objectieven die serieus goed gebouwd zijn. Kan ook niet wachten tot de 500 5.6 uitkomt, die ik eerst ga huren om te kijken of het wat is. Van mij mag ook de x-h2 snel uitkomen met hopelijk die nieuwe imx sensor van 43pixels, die koop ik ongezien 🤪 tot die tijd doe ik het nog met de x-t3(wat een geweldige camera is voor foto’s)

Dit gerucht https://www.fujirumors.co...sensor-for-fujifilm-x-h2/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:50:
@Verwijderd ja dat is ook zo. En fuji is idd iets duurder dan andere merken. Maar ik denk oprecht dat je echt een onderscheid moet maken tussen de grote massa die blij is met een kit lens en bij de mediamarkt denken mooi meegenomen die korting en de fotograferen die zelfs op hobby niveau tegen professioneel aanzitten. Dan kan voor de 1 een paar tientjes of €100 het verschil maken van nu kopen of een paar maand wachten op cash back actie.
Eens, dat was dan ook precies mijn punt in mijn initiële post. Alleen haakte jij puur in op de term 'stevige prijs'. :P
Ik verkeer in een gelukkige positie dat ik alleen nog voor de leuk fotografeer idd. Ik reis heel veel en vind het onderweg leuk om wat kiekjes te maken. Ik had nu een paar week in Frankrijk moeten zitten. Maar corona goeide roet in het eten. Was net terug uit Portugal toen die shit begin. Voor het reizen koos ik voor fuji. Lichter dan ff en met minimaal dezelfde kwaliteit en objectieven die serieus goed gebouwd zijn. Kan ook niet wachten tot de 500 5.6 uitkomt, die ik eerst ga huren om te kijken of het wat is. Van mij mag ook de x-h2 snel uitkomen met hopelijk die nieuwe imx sensor van 43pixels, die koop ik ongezien 🤪 tot die tijd doe ik het nog met de x-t3(wat een geweldige camera is voor foto’s)

Dit gerucht https://www.fujirumors.co...sensor-for-fujifilm-x-h2/
Die keuze snap ik heel goed. Zelf word ik al jaren aangetrokken door fullframe omdat Canon voor APS-C gewoon niet écht leuk spul maakt. Zij zien het toch als een instap of hooguit prosumer segment. Een merk als Fuji of de MFT merken zien het als hun basisformat. Dat levert in mijn ogen echt een ander segment aan glas op.
En bij Fuji zie je dan ook dat ook mooi lichtsterk spul maken, daar waar Canon denkt: "Koop dan maar lekker FF lenzen.". ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoQue.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 00:36
B64 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:46:
Iemand de nieuwe X-T30 firmware al geprobeerd?
Yes! Gisteren geïnstalleerd en even snel getest. De eye AF is er goed op vooruitgegaan. De camera volgt de ogen beter. De autofocus voelt net wat snappier aan. Al met al ben ik er erg blij mee. :)

Voor de X-T3 en 16-80 lens zijn er ook (kleine) updates:https://www.dpreview.com/...-for-x-t3-16-80mm-f4-lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan fijn dat we het eens zijn. En je hoeft niet bij canon te blijven, huur eens een set! je zal versteld staan van de kwaliteit. Ik maak met fuji zonder problemen uitvergrotingen van 50x75cm op een hele knappe kwaliteit. Dat hele aps-c en ff vergelijk is meer iets theoretisch en commercieel wat mij betrefthwellicht zelfs borrelpraat). In de praktijk merk ik weinig verschil. Ja aps-c heeft in de wandelgangen meer scherptediepte dan ff. Maar pak die 50mm f2 er bij en maak een portret en je zal zien dat het in de praktijk weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Verwijderd ik ben ook nog niet 100% zeker of ik wel blijf, ik dat op een soort kruispunt qua keuzes voor mijn gevoel. Kwaliteit zal je bij elk merk vinden, daar maak ik mij geen zorgen om. Goed glas en goede camera's hebben ze bij elk serieus merk.
Fullframe rekt je grens iets op, maar of je van die ruimte daadwerkelijk gebruik maakt of überhaupt nodig hebt is nogal persoonlijk. Zo heb ik recent tweedehands een vrij lichtsterke prime gekocht om eens te ontdekken tot hoever ik wil gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Verwijderd Is niet mijn bedoeling om Fuji als hipster-merk weg te zetten. Fuji heeft bepaalde keuzes gemaakt in techniek en marketing, en dat heeft verschillende groepen kopers aangetrokken (mij ook). Dat is geen waardeoordeel, eerder een poging te snappen wat mensen drijft.

In iedere keuze zit een verstandelijk en een emotioneel element, en ieder merk probeert op alle twee die elementen in te spelen. Dat maakt keuzes moeilijker. Wil ik die nieuwe 200mm f/2 omdat ik daarzonder foto's niet kan maken die ik wel zou willen maken? Wil ik hem omdat'ie van Fuji is, dus het wel de beste 200mm ever moet zijn? Of omdat ik zoveel mogelijk unieke lenzen wil hebben?

Ieder heeft daar zijn eigen (valide) antwoord op. Het kan nuttig zijn om de antwoorden van anderen te kennen, bijvoorbeeld om verantwoord keuzes te kunnen maken, of onverantwoorde keuzes te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bobcom dan snap ik je. In die zin is het jammer dat er zo weinig andere merk lenzen zijn. Mij maakt het predicaat fuji weinig uit. Ik zoek een lens voor een doel en daar hangt afhankelijk van de mogelijkheden, lichtsterkte en bouw een prijskaartje aan. Dat zijn dan mijn keuze factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:52:
Street fotograferen willen graag licht sterk daar hebben ze 1.4 en 1.2 lenzen voor.
Het devies bij straatfotografen is "f8 and be there" dus een 1.4, 1.2 of 5.6 als grootste diafragma opening maakt geen drol uit. Je bent nu echt te kort door de bocht dingen aan het indelen in hokjes.
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:17:
@Gonadan beetje serieuze fotograaf die zijn brood verdient met fotografie, lacht om een lens van €2000.
En dat geldt dus ook voor dit soort uitspraken. Mensen die 30 miljoen op de rekening hebben staan lachen om lenzen van 2000 euro, ieder ander doet dat niet. Of je nou een prof of "een beetje serieuze fotograaf" bent, die 2000 euro is fors wat geld. Het enige verschil is dat een prof er zijn geld mee verdiend en daarmee dus iets anders naar de materie kijkt. Dat weet Fujifilm ook heel erg goed. We hebben niet voor niets een heel assortiment aan camera's en naast XF ook XC lenzen die een zachter prijskaartje hebben.
Ik snap best dat het veel geld is wat een set kost maar het verschil tussen wat je nu koopt aan kwaliteit en wat het kost daar kon je vroeger alleen maar van dromen!
Dat klopt en dat is ook meteen het grote probleem: fotografie is nu zo toegankelijk geworden dat iedereen fotograaf is en je eigenlijk nooit een miskoop doet. De concurrentie is moordend en dat heeft uiteindelijk wel een prijs. Fujifilm is wat markt betreft wel een verfrissing omdat ze de dingen net even anders doen dan wat de gangbare merken doen. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ze zo enorm zijn gegroeid op cameravlak. Kijken naar wat een ander doet en wat een ander heeft is dan, denk ik, voor Fujifilm de doodsteek.

Dus ja, je zult er op moeten rekenen dat je dan niet zo'n volledig assortiment hebt en krijgt als bij een Canon. Maar hoop doet leven en als je niet ergens van droomt is alles ook maar zo saai, niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ppl schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:39:
Het devies bij straatfotografen is "f8 and be there" dus een 1.4, 1.2 of 5.6 als grootste diafragma opening maakt geen drol uit. Je bent nu echt te kort door de bocht dingen aan het indelen in hokjes.
"f/8 and be there" is volgens mij ook erg kort door de bocht en denken in hokjes, kan aan mij liggen.
Ik ben het met je eens dat men minder in hokjes moet denken. Soms zijn hokjes handig, soms te kort door de bocht. Veel landschapfotografen maken hun mooiste foto's met telelenzen en ik zelf fotografeer landschappen vaak met kleinere scherptediepte. Om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:58
f8 loop je bij APS-C bij veel lenzen al op het randje van diffractie aan, verlies aan scherpte ;) Geef mij maar "f5.6 and be sharp" :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@ppl €2000 is voor iemand die zijn brood er mee verdient €1600 +/- ex btw.... dus dan is het heel wat minder. Plus hij kan die gemaakte onkosten ook nog aftrekken van zijn winst....
Ik snap best dat jij als amateur fotograaf €2000 heel veel geld vind wat het ook is maar zodra een goede lens wil moet je portemonnee open. Maar goed een hobby kost nou eenmaal geld en het is maar net wat je er voor over hebt. Vergis je overigens niet wat sommige amateur(als in niet prof maar wel heel goed!) aan glas hebben staan! Gewoon omdat ze de kwaliteit kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Op aanraden van een aantal van jullie hier ,na eerst de Fujifilm X-T30 te hebben overwogen , toch de Fujifilm X-T20 gekocht . Om de camera eerst te leren kennen heb ik hem met de xc 15-45mm lens gekocht .Ik wil daarna een betere lens voor op mijn vakanties . aangezien ik voornamelijk landschappen , steden e.d fotografeer zoek ik het in een wat wijdere lens . Ik zag de 10 -24 maar die lijkt mij voor op de XT20 niet in verhouding staan ? Iemand ervaring hiermee met deze combinatie? Mij lijkt anders de XF 16-80mm een ideale oplossing voor de XT20 en mijn doel ? Iemand hier ervaring met deze combinatie of eventueel andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ramrodwillem wat is het wezenlijke verschil tussen een 15-55 en een 16-80? Meer tele.... Als je graag groot hoek wil maar 10-24 te groot voor je body vind heb je een lastig probleem. Dus mijn advies ga eerst eens flink fotograferen en ontdek zelf waar je behoefte aan hebt. Als het gaat om lens advies is er geen pasklare oplossing. De een doet met tele zijn landschappen de andere met fish eye en wat er verder tussen in zit.

Mijn advies ga er op uit. Kijk waar je behoefte aan hebt en huur ook eens een lens waarvan je denkt dat je er wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Neem aan dat buiten de range de lenzen behoorlijk verschillen in kwaliteiten afmeting en gewicht , gaat mij dus ook om de ervaring van combinatie TX20 en een lens die mooi samengaat met de body als ik de 10-24 in moet schatten lijkt mij die buiten proportioneel voor op de body .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ramrodwillem schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:01:
Neem aan dat buiten de range de lenzen behoorlijk verschillen in kwaliteiten afmeting en gewicht , gaat mij dus ook om de ervaring van combinatie TX20 en een lens die mooi samengaat met de body als ik de 10-24 in moet schatten lijkt mij die buiten proportioneel voor op de body .
Huur het en je weet het. Ik heb kolenschoppen als handen dus mijn 8-16mm vind ik niet groot. Mijn vrouw wel met haar kleine handjes...
https://www.cameranu.nl/n...0-r-ois-objectief-verhuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
ramrodwillem schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:47:
Op aanraden van een aantal van jullie hier ,na eerst de Fujifilm X-T30 te hebben overwogen , toch de Fujifilm X-T20 gekocht . Om de camera eerst te leren kennen heb ik hem met de xc 15-45mm lens gekocht .Ik wil daarna een betere lens voor op mijn vakanties . aangezien ik voornamelijk landschappen , steden e.d fotografeer zoek ik het in een wat wijdere lens . Ik zag de 10 -24 maar die lijkt mij voor op de XT20 niet in verhouding staan ? Iemand ervaring hiermee met deze combinatie? Mij lijkt anders de XF 16-80mm een ideale oplossing voor de XT20 en mijn doel ? Iemand hier ervaring met deze combinatie of eventueel andere suggesties?
Wellicht een 2e hands 18-55mm, en daarbij een losse 16mm f2? Dan heb je groothoek, normaal en heel klein beetje tele-bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

phobosdeimos schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:31:
f8 loop je bij APS-C bij veel lenzen al op het randje van diffractie aan, verlies aan scherpte ;) Geef mij maar "f5.6 and be sharp" :p
Dat is ook afhankelijk van de gebruikte sensor (pixeldichtheid) en eigenlijk ook afdrukformaat en kijkafstand.
Precies wat UC zegt eigenlijk, hokjes kunnen handig zijn maar ook beperkend. Misschien ligt de sweetspot voor jouw set wel op f/6,3. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan uh daar heeft diffractie helemaal niets mee te maken.
https://www.edumedia-sciences.com/nl/media/160-diffractie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom denk je dat? :)

Diffractie merk je niets van, tot het je resolutie gaat beperken. De mate van diffractie is afhankelijk van de pupil, de mate van diffractie die je kunt hebben voordat het in je foto's zichtbaar wordt is afhankelijk van je pixelgrootte.
Zie ook: https://www.cambridgeinco...ffraction-photography.htm

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan Diffractie is primair en alleen een lens probleem en naarmate je sensor een hogere resolutie heeft zal je het gaan zien. Waar het op neer komt dat hoe hoger je resolutie wordt van je sensor hoe belangrijker de kwaliteit van je lens wordt maar dat is evident. Dus nogmaals diffractie is een lens probleem. En je krijgt bij een klein diafragma nog andere zaken kado zoals een lager contrast.
Pagina: 1 ... 91 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic