Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:28:
@Gonadan Diffractie is primair en alleen een lens probleem en naarmate je sensor een hogere resolutie heeft zal je het gaan zien. Waar het op neer komt dat hoe hoger je resolutie wordt van je sensor hoe belangrijker de kwaliteit van je lens wordt maar dat is evident. Dus nogmaals diffractie is een lens probleem. En je krijgt bij een klein diafragma nog andere zaken kado zoals een lager contrast.
Huh, dus omdat de pixels kleiner dan de circle of confusion zijn is het een lens probleem? :Y) Potato potato.

De resolutie is niet van belang maar de pixelgrootte wel! Ook op een kleinere sensor met lagere resolutie kun je tegen het diffractielimiet aanlopen en ga je dat wel degelijk zien.

Also, zie Wikipedia: Circle of confusion

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 31-03-2020 00:13 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Verwijderd ik probeer de definitie even scherpte zetten, want je haakt er op aan maar laat context weg en dat maakt het verwarrend voor meelezers. :)

Diffractie is een lens fenomeen, simpelweg een natuurkundig verschijnsel wanneer licht een ondoordringbaar object passeert. Diffractie is niet iets met een harde grens, het is iets wat simpelweg bestaat. Door diffractie krijg je interferentie, wat bij een lens tot de bekende Airyschijven leidt aangezien de apertuur ongeveer rond is. De mate waarin de afbuiging plaats vindt, en daarmee de grootte van de Airyschijven, zijn afhankelijk van je f-getal.

Dit fenomeen wordt pas een probleem wanneer een waarnemer hier hinder van gaat ondervinden. In dit geval dus een camera die een zeker onderscheidend vermogen (resolutie) kan waarnemen. Dit gaat optreden wanneer de Airyschijf te groot wordt ten opzichte van de pixel waardoor verschillen tussen pixels nog moeilijk te onderscheiden zijn. Het f-getal waarop dat plaats gaat vinden is zuiver afhankelijk van de pixelgrootte (en constructie, maar die laat ik er even buiten). Ook dit is weer geen harde grens maar een verloop.

Dan terug waar het begon, een opmerking over dat f/8 op APS-C niet scherp was en f/5.6 wel. Daar ga je spreken over beperkt worden door diffractie. Allereerst doet de cropfactor dus niet ter zake, het gaat zuiver om de pixelgrootte. Welk f-getal dan nog acceptabel is en welke niet meer is dan dus zuiver afhankelijk van de pixelgrootte en dus de gebruikte sensor. Een 24MP cropcamera zal eerder last hebben dan een 18MP cropcamera.
Beperkt worden door diffractie is zuiver een probleem van de camera, niet van de lens.

Daarnaast hebben we het hier over de maximale resolutie die de sensor kan onderscheiden, maar in veel gevallen heb je dat helemaal niet nodig. Op 100% zal je het verschil vaak wel zien, maar op het formaat waarop de foto uiteindelijk weergegeven of afgedrukt wordt kan je vaak een stuk meer scherpteverlies door diffractie hebben dan op 100%. Welk f-getal je acceptabel vindt kan dus naast de sensor ook nog af hangen van je gebruik.

En dit alles maakte dus dat ik even aanhaakte op het hokjesdenken van f/5.6 is goed, f/8 niet. Het is geen verkeerde richtlijn als je past, maar geen universele waarheid. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar. Begint te langdradig en onzinnig te worden.

Dit mag dus weg

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Universal Creations schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:20:
"f/8 and be there" is volgens mij ook erg kort door de bocht en denken in hokjes, kan aan mij liggen.
Dat is het ook maar het is wel wat de meesten als 1e op fora en daarbuiten roepen als het over straatfotografie gaat. Maar goed, heel dat straatfotografie is onderhevig aan hokjesgeest. Probeer maar eens te achterhalen wat de definitie is van straatfotografie :X Ik ben in ieder geval geen fan van die terminologie (en ook niet van die uitspraak); het was een handig voorbeeld omdat iedereen 'm wel eens voorbij heeft zien komen.
phobosdeimos schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:31:
f8 loop je bij APS-C bij veel lenzen al op het randje van diffractie aan, verlies aan scherpte ;) Geef mij maar "f5.6 and be sharp" :p
Als ik het goed heb komt het oorspronkelijke citaat van een journalist uit New York die met een grootformaat Graflex werkte. Dan zit je met f8 op een heel andere scherptediepte dan met fullframe. Ik denk dat het citaat ook meer ging over het feit dat je je camera instellingen vast moet zetten en gewoon op het juiste moment moet mikken en afdrukken, niet eens over welk diafragma je zou moeten gebruiken (bedenk je hier even wat voor camera zo'n Graflex is). Dat is niet wat anderen uit het citaat lijken te halen.
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:44:
@ppl €2000 is voor iemand die zijn brood er mee verdient €1600 +/- ex btw.... dus dan is het heel wat minder. Plus hij kan die gemaakte onkosten ook nog aftrekken van zijn winst....
Punt blijft dat niet iedere fotograaf kapitaalkrachtig is. Amateur of professioneel heeft hier echt niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:09:
Yes een vaste 300 en 500mm onderweg! Jammer want ik had liever een 250-500mm zoom maar dit is ook tof!

https://www.fujirumors.co...ents-found/#disqus_thread
hmm ik had de 100-400 op mijn verlanglijst staan omdat ik meer wildlife wil gaan fotograferen. Misschien toch de 500 maar even afwachten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mavi86 op 02-04-2020 00:13 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

Mavi86 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:13:
[...]

hmm ik had de 100-400 op mijn verlanglijst staan omdat ik meer wildlife wil gaan fotograferen. Misschien toch de 500 maar even afwachten :)
Hoe lang ben je bereid te wachten? Een patentaanvraag is geen garantie dat zo'n lens ooit gemaakt gaat worden. Er staan ook (nog) geen nieuwe tele-objectieven op Fuji's lens roadmap dus verwacht ze zeker niet dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ah oké, het is dus nog allemaal erg onzeker.
Ik heb geen haast maar de 100-400 had ik na de zomer willen kopen. Als de 500 dit jaar nog was gekomen had ik er wel op gewacht.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fuji rumors heeft het vaak wel bij het goede eind maar het tijd pad zeker nu met die corona shit is erg onzeker. 100-400 met de 1.4 convertor is ook te doen maar ik vond de kwaliteit matig. Ik zou hem eerst een weekend huren voor je hem koopt! Die 500mm die gaat er zeker komen omdat hun assortiment uitgebreid moet worden en die lens zal zeker van een betere kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ja, maar voor wildlife is er verder geen andere keus bij Fuji. Dus het moet de 100-400 wel worden, tot de 500 uitkomt.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Op zich is Fuji ook redelijk waardevast toch? Je kunt hem altijd weer van de hand doen wanneer de 500 wel in je bezit komt, dan heb je hem voor een schappelijk bedrag voor zeer lange tijd kunnen huren om het zo maar te noemen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:56:
Fuji rumors heeft het vaak wel bij het goede eind maar het tijd pad zeker nu met die corona shit is erg onzeker. 100-400 met de 1.4 convertor is ook te doen maar ik vond de kwaliteit matig. Ik zou hem eerst een weekend huren voor je hem koopt! Die 500mm die gaat er zeker komen omdat hun assortiment uitgebreid moet worden en die lens zal zeker van een betere kwaliteit zijn.
Mijn 100-400 zit voor 90% op mijn X-T3 en ik ben zeer tevreden over deze lens.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Montana schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:01:
[...]
Mijn 100-400 zit voor 90% op mijn X-T3 en ik ben zeer tevreden over deze lens.
@Montana het is ook geen slechte lens! Alleen mis ik de scherpte en contrast van de 2.8 lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:46
100-400 is ook mijn favo lens.
Ik hou van tele. Helaas is er ook niets anders voor Fuji te koop zodat ik kan vergelijken, en met andere camera's heb ik weinig ervaring met tele.
En een 2.8 op 400 of 500 is waarschijnlijk buiten bereik financieel gezien.

Wel gebruik ik de 1.4 TC weinig op de 100-400, als je die gaat gebruiken moet het wel erg licht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@Gonadan ja daar heb je zeker gelijk in. Dat ga ik ook wel doen denk ik :)
Als de 500 een beetje in dezelfde prijsklasse valt als de 100-400 . .of misschien net wat goedkoper dan zal ik er ook niet veel verlies op maken toch?

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Je ziet 'm niet zo vaak tweedehands, natuurlijk heeft Fuji t.o.v. Canon en Nikon maar een klein deel van de markt, maar volgens mij heb ik de mijne gekocht in 2017 (nieuwprijs was toen 1800) voor 1000 euro, en 'm laten servicen voor 225.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Aardappel heb je mazzel want het worden geen super lichtsterke lenzen. Een f4 en een f5.6 dat zal de prijs ten goede komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:33:
@Aardappel heb je mazzel want het worden geen super lichtsterke lenzen. Een f4 en een f5.6 dat zal de prijs ten goede komen!
Maar het gebruiken van DO-techniek komt de prijs niet ten goede. Dus houd maar rekening met hoge prijzen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Voor mij het geld niet waard. Met 400 mm op f5.6 of 560 mm op f8 met TC1.4 is het verschil te klein voor 500 mm f5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Universal Creations ja ff vergeten. Dat zal wel wat oplopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardappel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:34:
Voor mij het geld niet waard. Met 400 mm op f5.6 of 560 mm op f8 met TC1.4 is het verschil te klein voor 500 mm f5.6
Het is niet alleen die stop licht, maar ook de scherpte. Een vaste 500mm f/5.6 gaat doorgaans scherper zijn dan een 100-400mm zonder tc, laat staan met tc.
Als jij persoonlijk jouw 100-400 + tc scherp genoeg vindt, dan zou ik ook niet die investering doen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Universal Creations schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:18:
[...]

Het is niet alleen die stop licht, maar ook de scherpte. Een vaste 500mm f/5.6 gaat doorgaans scherper zijn dan een 100-400mm zonder tc, laat staan met tc.
Als jij persoonlijk jouw 100-400 + tc scherp genoeg vindt, dan zou ik ook niet die investering doen.
Dat is nu natuurlijk nog niet te vergelijken aangezien de 500 mm er (nog) niet is.
Voor mij inderdaad niet waard. Bovendien heb je met een zoomobjectief natuurlijk weer het voordeel dat je veelzijdiger bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Chinese voorverkoop van de Viltrox 33 f1.4 is gestart. Shipping 21 april. 250$.
https://www.fujirumors.co...ed-and-shipping-april-21/

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
op Fuji rumors las ik dat iemand verwacht dat de 500mm rond dezelfde prijs zal gaan liggen als de Nikon AF-S 500mm f/5.6E
Dat zou betekenen rond de € 4.000 ..

Wat denken jullie hiervan?

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Buzz_Fuzz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:04:
Chinese voorverkoop van de Viltrox 33 f1.4 is gestart. Shipping 21 april. 250$.
https://www.fujirumors.co...ed-and-shipping-april-21/
Als ik de plaatjes zo bekijk is dat best wel een serieus grote lens, veel groter dan de Fuji 35mm f/1.4... Het leek me een no-brainer, maar nu begin ik toch weer te twijfelen.
Mavi86 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:44:
op Fuji rumors las ik dat iemand verwacht dat de 500mm rond dezelfde prijs zal gaan liggen als de Nikon AF-S 500mm f/5.6E
Dat zou betekenen rond de € 4.000 ..

Wat denken jullie hiervan?
Ligt er maar net aan waar dat bedrag op gebaseerd is natuurlijk. Het is een hoop geld, en het is niet zo alsof Fuji, net als Nikon, een hoop professionele sportfotografen in het klantenbestand heeft die zo'n lens sowieso wel kopen - zo'n beetje ongeacht wat de prijs is.
Aan de andere kant - juist ook daarom zal Fuji er een stuk minder van verkopen, dus moet de prijs omhoog om o.a. ontwikkelingskosten terug te verdienen.

De uitkomst van die business case bepaalt mede dus of de lens er überhaupt wel komt, het is nog geen gelopen race...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
Ja het is natuurlijk ook allemaal nog ver weg. Zelf hoop ik dat hij niet veel duurder als 2 / 2.5k gaat kosten. Anders zal ik denk ik toch bij de , nog aan te schaffen, 100-400 blijven.

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waar @Universal Creations eerder op hintte is dat het gerucht aangeeft dat er een DO-element in de lens zit wat hem duur maakt. Aangezien die Nikon lenzen dat ook hebben kan je de aanname doen dat de prijzen in die richting gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
@B64 De Viltrox zou natuurlijk 50% goedkoper zijn. Gewicht zou idd hoger zijn, maar filter diameter is met 52mm dan weer hetzelfde.
Voor mij zou het bv ook niet zoveel uit maken. Een fixed 35mm neem ik nooit mee op reis bv.

[ Voor 6% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 08-04-2020 11:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie nog een poging gedaan om de supermoon vast te leggen? Ik wel met de x-t3, 100-400mm en de 1,4 convertor. Dan ontdek je dat deze lens voorbij oneindig scherp gesteld kan worden!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pxJxBBk/Supermoon2020.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
@Verwijderd tof!

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

@Buzz_Fuzz Filter diameter is idd gelijk, maar doorsnede van de lens is groter, en hij lijkt ook ruwweg 2x zo lang te zijn. De Fuji 35mm f/1.4 weegt 189g, de Viltrox volgens eerdere berichten 270g. Daarbij is de minimale scherpstelafstand 40cm, tegen 28cm voor de Fuji. De Viltrox lijkt inderdaad fors goedkoper te worden dan de Fuji, maar daar staan dus ook nogal wat compromissen tegenover. En dan gaan we er nog vanuit dat de electronica en mechanica net zo betrouwbaar zijn, en de ondersteuning van de fabrikant/importeur ook...

Overigens had ik m'n zinnen gezet op een 35mm f/2.0 (XC of gebruikte XF), Viltrox biedt voor ruwweg hetzelfde bedrag een f/1.4 wat natuurlijk heel interessant is, maar ik twijfel of ik zoveel compactheid wil inleveren voor 1 stop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:30

bobcom

Dedicated dabbler

Verwijderd schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:34:
Hebben jullie nog een poging gedaan om de supermoon vast te leggen? Ik wel met de x-t3, 100-400mm en de 1,4 convertor. Dan ontdek je dat deze lens voorbij oneindig scherp gesteld kan worden!

[Afbeelding]
Bijna al mijn adapted lenzen kunnen dat. Adaptertjes zijn vaak wat korter dan de registerafstand, is wel zo handig omdat je liever wat aan de dichtbije kant kwijt raakt dan op oneindig. Zal ook wel voor de 1.4 tc gelden...
Lijkt me trouwens leuk om hem eens te richten op het verste stelsel in het universum. Kan je misschien foto's maken van voor de big bang! ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Er zijn ook genoeg objectieven die het al van zichzelf kunnen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
Die prijzen van viltrox objectieven moet je je ook niet op vastpinnen, die 250 $ dat is als je hem als Chinees in China koopt. Tegen dat die in NL bij de cameraboer op de plank ligt kan je eerder 350 euro tellen vermoed ik (was met de 85mm viltrox ook zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52
bobcom schreef op woensdag 8 april 2020 @ 13:50:
Lijkt me trouwens leuk om hem eens te richten op het verste stelsel in het universum. Kan je misschien foto's maken van voor de big bang! ;)
Wel even opletten dat je hem niet op een felle ster richt>:) . Ik had laatst een 150-600 (via adapter) met mijn X-T20 op Vega staan en daar liep mijn camera gewoon van vast met veel gestotter. Vooral de video-stand had wat vreemde effecten. :+

https://streamable.com/89wog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
@B64 Kan natuurlijk allemaal, maar het is nog te vroeg om daar zo'n oordelen over te vellen. Ik ben anders wel tevreden van de Viltrox 85 1.8.

De XC35 vind ik ook interessant, maar toen ik zag dat de Viltrox op het punt stond om uitgebracht te worden, heb ik besloten mezelf toch nog even in te houden en reviews af te wachten die ongetwijfeld die 2 zullen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:00
Lens wordt alleen verzonden , uitkijken dus .... veel boefjes grijpen hun kans onder het mom van de corona maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik je de gelijk oversteken methode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En dan zegt de T&T dat hij aangekomen is, dus krijgt de verzender zijn geld maar heb jij een baksteen in een doos. :P
Persoonlijk zou ik niet op die advertentie in gaan, mij allemaal te rommelig en dat zegt wat over de eigenaar.

Maar goed, zullen we het hier wel een beetje bij Fuji houden? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Gaat toch om een Fuji baksteen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
@ramrodwillem Ik had nog even m'n twijfels, maar ben er nu wel vrij zeker van dat het geen zuivere koffie is. Hij lijkt de lenzen wel daadwerkelijk in bezit te hebben, aangezien de foto's van deze fuji en z'n andere aangeboden voightlander voor Leica en ook z'n eerdere Nikkor lens (via cachedview gevonden) allen in dezelfde kamer genomen lijken te zijn. Maar wie zou er nou 3 systemen in z'n bezit hebben en deze allemaal voor 50% van de nieuwprijs verkopen met hetzelfde verhaaltje dat de brandpuntsafstand niet is wat ie wil.

Ik had deze 90mm lens in m'n favorieten staan en heb nu al 5x de melding gekregen dat ie in prijs verlaagd is... Dat riekt naar scam of op z'n minst illegale goederen. De wijk waar marktplaats naar linkt, ziet er ook niet uit als een wijk waar iemand woont die geld als water heeft (wat dergelijke acties nog enigszins geloofwaardig zou maken).

Heb van beide melding gemaakt van verdachte verkoper

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 11-04-2020 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou iemand 11,5 jaar lang mensen kunnen oplichten op marktplaats? Met 33 positive beoordelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 10:03:
Zou iemand 11,5 jaar lang mensen kunnen oplichten op marktplaats? Met 33 positive beoordelingen?
Zonder al te veel off-topic te willen gaan.
Ik zie een lens als een kwetsbaar voorwerp. Er kan makkelijk iets mis mee zijn zonder dat je het kan zien. Krasjes, stofjes, focus die niet goed werkt, decentering van de lenselementen.

Een lens zou ik zelf dus graag nieuw kopen (met garantie), of anders goed willen zien voor een koop tweedehands.

Als een verkoper die mogelijkheid voor inspectie niet geeft zou ik deze dus voorbij laten gaan. (los van de speculatie of de verkoper ter goeder trouw is)

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 11-04-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Niet mogen testen/inspecteren is een no go ook voor mij. Zelf meerdere lenzen tweedehands gekocht en verkocht, maar altijd onder de voorwaarde dat ik mag testen en een koper bij mij dat ook mag. Graag zelfs, want dan kan hij op dat moment aangeven dat de lens in orde is en kan hij achteraf niet zeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Niet zo naïef zijn hoor ,wel eens van identiteitsfraude gehoord op MP , alles is te manipuleren op MP .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik denk eerder aan illegaal verkregen goederen. Er wordt geen woord gerept over aankoopbon en garantie.
De lens zal prima functioneren en hij zal ook wel leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

If it looks to be good to be true, it probably is ;)

11,5 jaar zegt helemaal niks, registreer nu een honderdtal accounts en wacht een paar jaar en voila "al zoveel jaar actief". Het zegt geen ene drol, net als dat hier op Tweakers iemand al 10 jaar lid kan zijn maar als je verder kijkt dan kan zijn karma ook gewoon 100 zijn oid.

Geen idee of je op marktplaats echt een historie kan zien van iemand maar zonder dat moet je gewoon echt op je intuïtie afgaan. Bij mij zijn alle rode vlaggen wel afgegaan in ieder geval ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja dat was dus mijn laatste tip hier als er toch alleen maar negatief gereageerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 15:27:
Nou ja dat was dus mijn laatste tip hier als er toch alleen maar negatief gereageerd kan worden.
Negatief of voorzichtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:48
Modbreak:En daarmee mag de discussie over die MP-advertentie klaar zijn. Terug on-topic graag :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Opvallend dat nog niemand het in de groep heeft gegooid, Fuji schijnt het protocol voor lenzen vrij te geven. Hiermee is de weg dan eindelijk vrij om 3rd party glas met goede AF te gebruiken.

Edit voor bron
Do you plan on opening the X-mount up to third-party lens manufacturers? Yes. Kenko Tokina actually already announced three lenses for X-mount, with autofocus. Many customers want more lenses, and we want to satisfy that need.

[ Voor 48% gewijzigd door onsgeluk op 14-04-2020 18:23 ]

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nog meer keuzestress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang ze het maar beter aanpakken dan met Zeiss. Dat is inmiddels ook zo'n beetje een stille dood gestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Iemand hier die van plan is de X-T4 te halen wanneer deze binnenkort in de winkels ligt? Alle winkels communiceren nog wat wisselende data, maar het lijkt er op dat begin mei deze camera er wel moet zijn.

Ik ben zelf persoonlijk enthousiast over de IBIS en de grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Laatst online: 08-09 21:08
Nope, getwijfeld maar ga zelfs andere kant uit, en ga mijn hele Fuji setup verkopen en volledig naar Sony. Niet omdat Sony 'beter' is, maar omdat 2 systemen naast elkaar gebruiken meer nadelen dan voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ricktachtig ik pas ook. Vorig jaar de x-h1 nog nieuw gekocht voor <800 EUR en die heeft voor mijn gebruik nog wel wat voordelen tov de x-t4.
  • Stillere sluiter
  • Grotere grip
  • Always on display
  • Zelfde batterij als m'n andere fuji X-series bodies
  • helft goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:27

Grin

Ride si sapis.

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:35:
@Ricktachtig ik pas ook. Vorig jaar de x-h1 nog nieuw gekocht voor <800 EUR en die heeft voor mijn gebruik nog wel wat voordelen tov de x-t4.
  • Stillere sluiter
  • Grotere grip
  • Always on display
  • helft goedkoper
Stillere sluiter betwijfel ik. Als dat al het geval is, dan m.i. maar zeer marginaal.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Geen X-T4 voor mij, ik heb al een X-T3 :) De X-T4 voegt wel wat extraatjes toe, maar er zijn ook nadelen aan vind ik (namelijk iets groter, zwaarder en duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:35:
  • Stillere sluiter
  • Grotere grip
  • Always on display
  • helft goedkoper
Qua prijs is de X-H1 een zeer goede deal inderdaad. Ik lees echter wel dat de IBIS een stuk beter is dan op de X-H1 en met name de sterk verbeterde autofocus en grotere batterij vind ik interessant. Uiteraard kijkende naar het prijskaartje betaal je daar ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
phobosdeimos schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:11:
Geen X-T4 voor mij, ik heb al een X-T3 :) De X-T4 voegt wel wat extraatjes toe, maar er zijn ook nadelen aan vind ik (namelijk iets groter, zwaarder en duurder).
Snap ik goed. Qua autofocus is de X-T3 ook uitstekend. Ik mis echter de IBIS op de X-T3. Maar als je totaal geen video schiet is IBIS ook wat minder noodzakelijk uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:52
Ik wil wel een X-T4 (om naast mijn X-T20 te gaan gebruiken) maar ik wacht even tot hij een paar maandjes uit is en de introductieprijs eraf valt in een korting en/of cashback :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ricktachtig schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:16:
[...]

Snap ik goed. Qua autofocus is de X-T3 ook uitstekend. Ik mis echter de IBIS op de X-T3. Maar als je totaal geen video schiet is IBIS ook wat minder noodzakelijk uiteraard.
Inderdaad ik doe nooit video, enkel fotografie. Op vakantie heb ik wel veel plezier van de OIS op m'n XF 18-55mm natuurlijk, dus IBIS zou wel iets kunnen toevoegen aan m'n XF 35mm f1.4.

Volgens fujirumors zou in mei/juni de "grote firmware update" voor de X-T3 er komen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Zijn er al rumors waarin wordt ingegaan op wat voor soort verbeteringen we kunnen verwachten met deze firmware update (xt3)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:25

amphora

Websites & Fotografie

Dacide schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:01:
Zijn er al rumors waarin wordt ingegaan op wat voor soort verbeteringen we kunnen verwachten met deze firmware update (xt3)?
Nog niets gezien maar ik hoop op de verbeterde AF van de X-T4. En de nieuwe film simulaties.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik ben al behoorlijk tevreden over de AF van de xt3. Maar nog beter is altijd goed :)
Zag zojuist met googlen dat mogelijk ook de digital image stabilization in de firmware zou kunnen komen.

De nieuwe filmsimulatie heb ik al in Capture One 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:46

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik ben zelf stiekem aan het kijken naar een opvolger/vervanger voor m'n X-T20. Ben 2 jaar geleden overgestapt van een Nikon D300, maar wilde toen echt wat compacters. Dat is dus de X-T20 geworden. Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat ik 'm echt té klein vind, zelfs met een Chinese L-Grip. Ik merk dat ik inmiddels eigenlijk alleen maar middels het scherm aan het fotograferen ben, en niet meer door de EVF, voor mij de tweede manko aan het apparaat. Die is echt te klein.

Dus ik ben me inmiddels aan het inlezen op de X-T2, X-T3 en X-T4. die laatste zal zeker in het beginstadium veel te duur zijn, dus ik neig op dit moment naar een X-T3. Ik denk persoonlijk dat de X-T2 te weinig vooruitgang biedt op specs-gebied, behalve betere ergonomie en een betere EVF. Is de X-T3 qua AF-C veel beter dan de X-T2(0)??

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:29:Is de X-T3 qua AF-C veel beter dan de X-T2(0)??
Ja. En wordt waarschijnlijk nog beter als Fuji daadwerkelijk een verbeterd algoritme (zelfde als XT4, dus vooralsnog een aanname) met de komende firmware update verspreid.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik zit er aan te denken om de X-T4 kit met het 16-80 objectief maar te annuleren en voor de body met de 80mm macro te gaan. Vakantie zit er voorlopig niet in (daar was het objectief primair voor bedoeld) en het wordt wel tijd dat ik eens afscheid ga nemen van mijn Sigma macro (met nikon F-mount) objectief.
Keuzes, keuzes, keuzes in deze vreemde tijden.....

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@BlaTieBla Die 80mm is een zeer fijne lens. Indien je de focusrange begrensd, is die ook zeer snel en nauwkeurig. Uiteraard geschikt voor macro, maar eigenlijk ook wel voor portret.

Als ik de natuur in ga, probeer ik em altijd mee te nemen.

Mogelijk dat ik er binnenkort een review over schrijf. De foto's zijn al gemaakt en nu heb ik ook eindelijk tijd voor de tekst :+

Hier m'n Flickr album, ik ben er zelf erg content mee.
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157678078206177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Nu een kans om de Fujifilm XF 55-200 mm F3.5-F4.8 OIS voor een goede prijs aan te schaffen bij amazon.nl: € 550 ! (150 euro minder dan bij de bekende fotozaken)

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Merlijn_merlin schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:13:
Nu een kans om de Fujifilm XF 55-200 mm F3.5-F4.8 OIS voor een goede prijs aan te schaffen bij amazon.nl: € 550 ! (150 euro minder dan bij de bekende fotozaken)

Bedankt voor de tip! Vreemd dat het net deze lens is, alle andere fuji lenzen lijken aan de normale prijs te zijn bij amazon nederland.
BTW, vorige lente en zomer was dezelfde lens 539 euro (639 euro - 100 euro cashback van fuji).

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 29-04-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Merlijn_merlin schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:13:

Is zelfs nog goedkoper geweest:
https://nl.pepper.com/aan...m-f35-f48-ois-lens-141831

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Voor de liefhebbers. Ik zag dat bij diverse webshops de Fuji X-T4 nu op voorraad is. Ik heb zelf net een bestelling geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ricktachtig schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:18:
Voor de liefhebbers. Ik zag dat bij diverse webshops de Fuji X-T4 nu op voorraad is. Ik heb zelf net een bestelling geplaatst.
Ik haal mijn camera zo op *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Tof, ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Eerste indruk van de X-T4 (X-T1 als referentie):
  • Het is een enorme stap vooruit t.o.v. de X-T1 die ik heb (duh).
  • Hij is beduidend zwaarder. Met de 80mm macro is het qua gewicht bijna te vergelijken met een dSLR met macro objectief.
  • Net als bij de X-T1 mis ik een stukje camera bij mijn pink met vasthouden. Niet onoverkomelijk, want er gaat waarschijnlijk toch permanent een specifieke X-T4 arca-plate onder als die te krijgen zijn.
  • Menu structuur is even wennen (meer opties, andere terminologie, e.d.).
  • Geen losse batterijlader (echt seriously WTF!). Dus een extra lader aanschaffen om accu's te kunnen laden als de camera in gebruik is. Vooral op vakantie iets wat heel veel voorkomt bij mij.
  • Laden via (de veel te korte) USB-C kabel werkt niet via een USB-C poort op een laptop/PC. -> Correction: PC moet wel aan staan 8)7. Volgens de handleiding duurt het opladen van een accu via de PC 600 minuten 8)7
  • Joystickje is ff wennen.
  • oldskool draadontspanner mogelijk :+ .
  • Uitgebreide manual op papier (300+ pagina's) ipv bijvoorbeeld een link naar de PDF.
IQ zal ik de komende dagen wel eens testen, maar kan me niet indenken dat die slechter of gelijk is aan de X-T1 :)

[ Voor 10% gewijzigd door BlaTieBla op 30-04-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Dat ze bij een dergelijk "high end" product geen losse lader meer bijsteken, echt ridicuul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik snap je reactie, maar neem maar van me aan, dat gaan we in de toekomst nog veel meer zien. Zeg nou zelf, hoeveel USB-laders heb jij inmiddels ongebruikt in je lade liggen? Persoonlijk vind ik het vanuit het milieu-oogpunt een prima zet.
Toch jammer dat je nu dus alleen batterijen in de body kunt laden zonder extra kosten te maken :/

[ Voor 32% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 30-04-2020 14:13 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:12:
Ik snap je reactie, maar neem maar van me aan, dat gaan we in de toekomst nog veel meer zien. Zeg nou zelf, hoeveel USB-laders heb jij inmiddels ongebruikt in je lade liggen?
Geen enkele.
Wat moet ik met een USB lader voor m'n camera batterij? Ik stop m'n batterij in de lader, en die steek ik in het stopcontact. Klaar. Totaal geen zin om heel m'n camera ergens aan een usb kabeltje te gaan hangen, super onhandig, en bij de minste kortsluiting is heel je camera stuk (ipv enkel de batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

phobosdeimos schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:14:
[...]

Geen enkele.
Wat moet ik met een USB lader voor m'n camera batterij? Ik stop m'n batterij in de lader, en die steek ik in het stopcontact. Klaar. Totaal geen zin om heel m'n camera ergens aan een usb kabeltje te gaan hangen, super onhandig, en bij de minste kortsluiting is heel je camera stuk (ipv enkel de batterij).
Kortsluiting? Ik moet persoonlijk nog m'n eerste slachtoffer krijgen na 10+ jaar smartphones en tablets laden. Neemt niet weg dat het uiteraard een mogelijkheid is. Ik probeer het juist als een voordeel te zien; als ik op vakantie ben, kan ik m'n telefoonlader gebruiken om m'n camera op te laden. Scheelt weer een laadblok, met wellicht een NL-stekker die weer eens niet past, etc. Bovendien hoef ik dat laadblok ook niet in m'n vakantiebagage mee te nemen. Scheelt weer ruimte. Anyway, genoeg off-topic :)

De nieuwe accu's van de X-T4 hebben trouwens aanzienlijk grotere capaciteit dan het oude spul. Scheelt ook weer laden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 30-04-2020 14:27 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb ook geen lader ongebruikt in mijn la liggen. Ieder apparaat een eigen (type) batterij en dus een eigen lader. Annoying als je op vakantie gaat, maar je kan je batterijen tenminste opladen als het apparaat in gebruik is.
Als je het over laders hebt voor telefoons e.d. (devices waar de batterij niet uit kan) dan klopt het dat ik een berg laders heb in een lade.
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:22:
[...]
De nieuwe accu's van de X-T4 hebben trouwens aanzienlijk grotere capaciteit van het oude spul. Scheelt ook weer laden ;)
Ik laat me verrassen. Voor de X-T1 had ik 2 extra batterijen en die werden ook wel gebruikt.

Wat wel prettig is dat je de camera kan gebruiken als die aan de voeding hangt. Voor timelapse is dat wel erg handig.

[ Voor 38% gewijzigd door BlaTieBla op 30-04-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Ik snap je reactie, maar neem maar van me aan, dat gaan we in de toekomst nog veel meer zien. Zeg nou zelf, hoeveel USB-laders heb jij inmiddels ongebruikt in je lade liggen? Persoonlijk vind ik het vanuit het milieu-oogpunt een prima zet.
Toch jammer dat je nu dus alleen batterijen in de body kunt laden zonder extra kosten te maken :/
Dat is het punt niet.

Dat je via USB kunt opladen is heel leuk en bovendien best handig, maar het één sluit het ander niet uit natuurlijk. Je kunt nu de camera niet gebruiken als je een accu moet laden - en dat is op z'n minst vreemd voor een toestel met als doelgroep (semi-) professionele foto- en videografen. En me dunkt dat voor de prijs van het toestel, desnoods één of twee tientjes meer, een lader er wel af gekund had.

Ik vermoed dat Fuji hem niet weglaat vanuit milieu-overwegingen, maar om kosten te drukken. Als ze het milieu willen sparen heb ik nog wel een paar suggesties... Daarbij - wat zal het percentage XT-4-kopers zijn dat nu een losse lader gaat kopen, die allemaal weer los verpakt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Laders nul, adapters tig. Het blokje om van stopcontact naar USB-spanning te komen is inderdaad zonde om steeds te leveren, dat heeft iedereen wel. Een blokje of stekkertje om van een USB-kabel de batterij van stroom te kunnen voorzien had er wat mij betreft wel bij geleverd kunnen worden.
Denk dat het eerder een commerciële keuze is dan één uit milieuoogpunt overigens, maar dat terzijde. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phobosdeimos schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:55:
Dat ze bij een dergelijk "high end" product geen losse lader meer bijsteken, echt ridicuul.
Ik vind het anno 2020 met al dat USB-C juist ridicuul dat we overal nog laders bij krijgen. En dan vaak ook nog eens van die proprietary dingen. Ga je een weekendje/weekje/etc. weg, moet je wéér allerlei extra zooi mee slepen omdat je de boel anders niet kan opladen. Aangezien een lader al net zo veel ruimte in beslag neemt als een lens betekent dat dus ook dat je een lens minder mee kunt nemen. Belachelijk.

Bovendien is de EU bezig met een onderzoek naar USB-C als standaard laadpoort en het niet meer mee mogen leveren van opladers. Als je als fabrikant daar nu al rekening mee houdt dan maakt dat met de aankomende wetgeving het een heel stuk makkelijker. Ik denk dat de keuze een samenspel is van een stukje milieuvriendelijkheid, drukken van de prijs en rekening houden met huidige en toekomstige wetgeving in diverse landen. Het zal in ieder geval nooit 1 van de 3 zijn.

Overigens, in het geval van kortsluiting ploft je accu, krijg je brand en ben je je camera plus al het andere kwijt. Als dat 's nachts gebeurd wanneer je ligt te slapen is de kans zelfs aanwezig dat je het niet na kunt vertellen. Doemdenken kan ik ook ;)
@BlaTieBla dat opladen als het apparaat in gebruik is kan alleen als je meer dan 1 accu hebt. Dat is ook lang niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
* Aardappel heeft 2 opladers :X

Als ik veel fotografeer dan heb ik 3 accu's tot mijn beschikking. Ik kan toch niet 10 uur wachten tot de accu weer vol is om te schieten?
Ik vind dat je de accu afzonderlijk van de camera op moet kunnen laden, nu kan dat nog omdat je de accu kunt verwijderen. Moet je je eens voorstellen dat dat niet meer kan (net zoals met mobieltjes). Dan ben ik per direct klaar met Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:19:
[...]
@BlaTieBla dat opladen als het apparaat in gebruik is kan alleen als je meer dan 1 accu hebt. Dat is ook lang niet altijd het geval.
Klopt. Er zijn legio gebruikers die een heel leven met 1 accu rondlopen. Bij een XE/A-series camera, of een compact camera kan ik me dat helemaal voorstellen, maar voor semi-prof toestel ondenkbaar. Ik heb bij alle camera's tenminste 2 accu's (1 is geen). Zeker bij de systeem camera's met veel liveview gebruik e.d. heb je op een dagje schieten niet genoeg aan 1 accu. Dan is het handig dat je een lader hebt waar je de lege accu in kan gooien terwijl je verder gaat met fotograferen.
Aardappel schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:00:
* Aardappel heeft 2 opladers :X

Als ik veel fotografeer dan heb ik 3 accu's tot mijn beschikking. Ik kan toch niet 10 uur wachten tot de accu weer vol is om te schieten?
[...]
Dat 10 uur (600 minuten) deel is waarschijnlijk een typo in de manual. Op een 2A 5V USB aansluiting was hij in iets meer dan 1.5 uur vol. Via USB-C ging het sneller.

[ Voor 24% gewijzigd door BlaTieBla op 30-04-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een lens als de 55-200 met OIS is meer dan 1 accu ook echt wel een aanrader. Als je veel met continue AF e.d. loopt te knutselen dan wil je ook echt wel meer dan 1 accu. Die batterygrips voor de X-T lijn zijn lang zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De in-body stabilisatie van de X-T4 is wel fakking effectief. (disclaimer: dit is wel de eerste camera met dergelijke stabilisatie voor mij). En met een IOS objectief helemaal wreed. Die 55-200 @ 200mm handheld en 1/6 seconde sluitertijd -> scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
ppl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:19:
Ik vind het anno 2020 met al dat USB-C juist ridicuul dat we overal nog laders bij krijgen. En dan vaak ook nog eens van die proprietary dingen.
Maar met usb c (of eender welke versie) heb je toch juist geen proprietary dingen? Dat is toch de hele reden dat het usb moet zijn?

De lader die hier bedoeld wordt is er een om de accu buiten de camera te laden. Zo'n lader is niets meer dan een dock waar de accu in past, met daaraan een euro stekker. Of het dan een eurostekker of een usb stekker heeft is in principe om het even. Het enige proprietary aan de lader is dat niet elke accu gelijk is. Dat zouden de camera fabrikanten dan nog kunnen verbeteren: alle camera's dezelfde accu(aansluiting), zodat er geen onderscheid meer is in de lader.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 30-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Universele laad aansluitingen in devices juig ik ook toe. Tegenwoordig kom je met 3 kabeltjes weg (Micro-USB, Lightning en USB-C). Vroeger had iedere telefoon een eigen propriatary laad kabel/connector.

Met (uitneembare) batterijen wordt een universele dock erg lastig, omdat accu's in het design van de camera moeten passen en veel camera's verschillende eisen hebben aan voltage, vermogen, e.d. wat resulteerd in andere formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:03:
[...]

Maar met usb c (of eender welke versie) heb je toch juist geen proprietary dingen? Dat is toch de hele reden dat het usb moet zijn?
Precies en je kunt er standaard 60W mee doen en met de extra veiligheidschip zelfs de max van 100W.
De lader die hier bedoeld wordt is er een om de accu buiten de camera te laden.
Dat weet ik. Het ging mij erom dat niet iedereen zo'n oplader nodig heeft en de fabrikanten het ook wel op een andere manier kunnen opvangen. Het proprietary systeem is nog steeds aanwezig bij die losse laders waar je de accu in schuift. Het is anno 2020 nogal ridicuul dat we met dat soort proprietary spul zitten terwijl het ook gewoon anders kan. Het lader probleem die de EU wil oplossen speelt hier namelijk ook nog steeds een rol, vandaar dat ze nu ook naar meer apparaten zijn gaan kijken dan smartphones (waar het eerst alleen om ging).

Vergeet niet dat je hierdoor ook je eigen laadsysteem kan kiezen. Als daar nou steeds meer bedrijven op inspringen dan heb je ook ineens meer keuzevrijheid. Dat is ook wel wat waard.

Waar het echter bovenal om gaat is dat we überhaupt deze discussie hebben en dat lukt alleen als een fabrikant de stap zet door apparaat en lader van elkaar los te weken. Zeker als daardoor de prijs van het apparaat ook lager komt te liggen en de accu via het apparaat middels USB-C zelf opgeladen kan worden. Ga je dan investeren in extra accu's en een oplader of een batterypack met USB-C of kom je met de standaard setup wel weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

heads up: vorige week hebben enkele X-mount lenzen een firmware upgrade gekregen.

https://fujifilm-x.com/gl...pport&tag=firmware-update

16-80 f/4
200 f/2
100-400 f/4.5-5.6
50-140 f/2.8
55-200 f/3.5-4.8

changelog: Fix of minor bugs ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Wanneer komt er weer een cashback actie of is dit niet te zeggen?

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
ken schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:29:
Wanneer komt er weer een cashback actie of is dit niet te zeggen?
Er is momenteel een promo actie:

https://www.fujifilm-conn...ion.php?country=nl&id=229

Maar dat is enkel als je een X-T3 of X-T4 koopt icm met een dure lens (16-55, 50-140 etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de promoties in 't oog houden. Te vinden via fujifilm zelf https://fujifilm-x.com/nl-nl/promotions/

Je kan er vaak ook de afgelopen acties zien en vele komen jaarlijks terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houdt er rekening mee dat we een niet zo'n goede economische tijd tegemoet gaan. Of we dit soort acties dit jaar nog gaan krijgen valt te bezien. Enige wat je kunt doen is wat @Verwijderd ook al aangeeft: de genoemde website (en de camera webshops) in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

ppl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:59:
Houdt er rekening mee dat we een niet zo'n goede economische tijd tegemoet gaan. Of we dit soort acties dit jaar nog gaan krijgen valt te bezien. Enige wat je kunt doen is wat @Verwijderd ook al aangeeft: de genoemde website (en de camera webshops) in de gaten houden.
Ik denk dat de promo-acties vooral wat kariger worden dan in de voorgaande jaren. Helemaal geen promoties kost nog veel meer omzet als de concurrentie wel met acties komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien nemen de promo-acties wel eerder toe.
Het zal economisch niet beter worden, een fors aantal mensen verliest de baan, de rest mag de bak met geld via de belastingen betalen die nu "over de balk" wordt gegooid. Alternatief wordt alles weer stuk bezuinigd, hoe dan ook, er zal voor de gemiddelde burger minder in de beurs over blijven.
Loonsverhoging zit er dus voor weinigen/ niemand meer in en dan bezuinig je op luxe/ overbodige zaken. Dat zie je nu al. De sectoren die "overbodig" of luxe zijn gaan hard achter/ onderuit. Covid-19 is een bezin-moment van waar we eigenlijk mee bezig zijn.
Foto-equipement is voor vrijwel iedereen een luxe-product, weinigen verdienen er hun geld mee en nu al helemaal niet meer. De handel drijft op de wanabee fotografen en die krabben nu even achter hun oortjes. Equipement is ook geen investering aangezien de waarde met iedere introductie daalt en er geen collector-items meer bestaan. Die bestonden toch alleen maar bij de waan van de "luxe" en dus een vorm van gekte.
Dus de cijfers vielen al tegen en dat zal niet veel beter worden. Voor de huidige prijzen blijven ze dus lekker op hun spulletjes zitten en gaan er weer wat winkels en fabrikanten over de kop. Je verlies beperken door minder marge te accepteren is dan een mogelijke uitweg. Niets verkopen omdat iedereen naar de buren gaat met acties levert niets op, korting geven haalt je misschien wel uit de vaste kosten... Dus als er eentje gek doet moeten de anderen wel meedoen. En er is altijd wel iemand wanhopig... Maar dat is natuurlijk allemaal koffiedik waar we nu in zitten te kijken....

Het enige lichtpuntje is misschien dat mensen niet meer op vakantie kunnen aangezien dat met de 1,5 meter economie echt duur zou moeten worden. Dat scheelt weer een paar duizend euri de man en die wordt dan misschien toch weer gebruikt voor een foto-verwenmomentje.... Aan de andere kant, voor veel mensen is vakantie juist de reden om zich wat nieuws te gunnen... Laten we eerlijk zijn, waarom nog een objectief of camera kopen als je nu al goede foto's er mee maakt met dat wat je hebt...
Pagina: 1 ... 92 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic