@Verwijderd ik probeer de definitie even scherpte zetten, want je haakt er op aan maar laat context weg en dat maakt het verwarrend voor meelezers.
Diffractie is een lens
fenomeen, simpelweg een natuurkundig verschijnsel wanneer licht een ondoordringbaar object passeert. Diffractie is niet iets met een harde grens, het is iets wat simpelweg bestaat. Door diffractie krijg je interferentie, wat bij een lens tot de bekende Airyschijven leidt aangezien de apertuur ongeveer rond is. De mate waarin de afbuiging plaats vindt, en daarmee de grootte van de Airyschijven, zijn afhankelijk van je f-getal.
Dit
fenomeen wordt pas een
probleem wanneer een waarnemer hier hinder van gaat ondervinden. In dit geval dus een camera die een zeker onderscheidend vermogen (resolutie) kan waarnemen. Dit gaat optreden wanneer de Airyschijf te groot wordt ten opzichte van de pixel waardoor verschillen tussen pixels nog moeilijk te onderscheiden zijn. Het f-getal waarop dat plaats gaat vinden is zuiver afhankelijk van de pixelgrootte (en constructie, maar die laat ik er even buiten). Ook dit is weer geen harde grens maar een verloop.
Dan terug waar het begon, een opmerking over dat f/8 op APS-C niet scherp was en f/5.6 wel. Daar ga je spreken over
beperkt worden door diffractie. Allereerst doet de cropfactor dus niet ter zake, het gaat zuiver om de pixelgrootte. Welk f-getal dan nog acceptabel is en welke niet meer is dan dus zuiver afhankelijk van de pixelgrootte en dus de gebruikte sensor. Een 24MP cropcamera zal eerder last hebben dan een 18MP cropcamera.
Beperkt worden door diffractie is zuiver een probleem van de camera, niet van de lens.
Daarnaast hebben we het hier over de maximale resolutie die de sensor kan onderscheiden, maar in veel gevallen heb je dat helemaal niet nodig. Op 100% zal je het verschil vaak wel zien, maar op het formaat waarop de foto uiteindelijk weergegeven of afgedrukt wordt kan je vaak een stuk meer scherpteverlies door diffractie hebben dan op 100%. Welk f-getal je acceptabel vindt kan dus naast de sensor ook nog af hangen van je gebruik.
En dit alles maakte dus dat ik even aanhaakte op het hokjesdenken van f/5.6 is goed, f/8 niet. Het is geen verkeerde richtlijn als je past, maar geen universele waarheid.