Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik had mijn X-T4 initieel met die 16-80 kitlens besteld. Juist als walk-around setup voor mijn vakantie eind mei. Die gaat niet door, dus heb ik de zoomlens kit geannuleerd en alleen de body met de 80mm macro besteld. Nu een mooie gelegenheid om me weer op het macro werk te storten. Kan mijn oude Sigma 105mm macro (F-mount) met adapter pensioen

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is de vraag in hoeverre de fotografie industrie nog centen over heeft om dat soort acties te kunnen doen. Het gaat al tijden niet zo heel erg goed met deze industrie en daar komt nu een nogal moeilijke economische tijd bij bovenop.

Het zou mij in ieder geval niet verbazen dat ze dit jaar geen acties doen, net als dat het mij niet zou verbazen als dingen gewoon als vanouds doorgaan. Zoals @Sodela aangeeft kun je met acties mensen ook stimuleren om uit te gaan geven, dan heb je in ieder geval nog iets aan inkomsten. Je kunt in ieder geval niet obv informatie uit het verleden een voorspelling gaan doen (en dat was nou eigenlijk ook mijn punt), daar zijn de tijden nu te onzeker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:53
Al een tijdje heb ik een Fuji X-T20 en wil eigenlijk mijn skills verbeteren. Dus op zoek gegaan naar een cursus en kwam een specifieke Fuji cursus tegen. Op de site staat het volgende:

De gehele cursus zal er in JPG gefotografeerd worden. Geen RAW! Het is maar vast dat je het weet. Wie een Fuji koopt en in RAW gaat fotograferen snapt niet waarom hij/zij een Fuji heeft gekocht.

bron: https://www.digitalefotog...cursus/Fuji%20cursus.html

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Farrell schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:18:
...
... Wie een Fuji koopt en in RAW gaat fotograferen snapt niet waarom hij/zij een Fuji heeft gekocht. ...
...
Niet iedereen kan zijn mening even goed relativeren denk ik dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 21:54
Als je foto's bewerken niet interresant vind is dit natuurlijk prima. Hoef je niet met Lightroom aan de slag tegen je zin in. Mijn oude camera kon alleen raw OF jpeg schieten. Ik vind foto's bewerken niet het meest boeiende dus heb toen altijd jpeg gebruikt omdat ik geen zin had om alles te moeten bewerken. Te omslachtig.

Met mijn Fuji nu gaat alles op jpeg + raw en dat is echt top want je hebt de keuze. Als ik een jpeg goed genoeg vind of ik heb geen zin dan doe ik er niks mee. Als ik er wel zin heb kan ik helemaal los gaan met de raw files. Ben er nu dus ook pas achter gekomen wat de meerwaarde is van raw zodra je gaat bewerken en dat is echt gigantisch. Dus ja, ik snap niet waarom je het zou laten eigenlijk.

Meestal kies ik een paar foto's uit die ik bewerk (2 of 3) en de rest gaat het archief in en evt verwijder ik de raw files nog van minder boeiende foto's om ruimte te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De gehele cursus zal er in JPG gefotografeerd worden. Geen RAW! Het is maar vast dat je het weet. Wie een Fuji koopt en in RAW gaat fotograferen snapt niet waarom hij/zij een Fuji heeft gekocht.

Meer tijd buiten om te fotograferen en minder tijd binnen achter de computer bewerken. Het idee vind ik niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:30

bobcom

Dedicated dabbler

Wiebeltje schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:43:
Als je foto's bewerken niet interresant vind is dit natuurlijk prima. Hoef je niet met Lightroom aan de slag tegen je zin in. Mijn oude camera kon alleen raw OF jpeg schieten. Ik vind foto's bewerken niet het meest boeiende dus heb toen altijd jpeg gebruikt omdat ik geen zin had om alles te moeten bewerken. Te omslachtig.

Met mijn Fuji nu gaat alles op jpeg + raw en dat is echt top want je hebt de keuze. Als ik een jpeg goed genoeg vind of ik heb geen zin dan doe ik er niks mee. Als ik er wel zin heb kan ik helemaal los gaan met de raw files. Ben er nu dus ook pas achter gekomen wat de meerwaarde is van raw zodra je gaat bewerken en dat is echt gigantisch. Dus ja, ik snap niet waarom je het zou laten eigenlijk.

Meestal kies ik een paar foto's uit die ik bewerk (2 of 3) en de rest gaat het archief in en evt verwijder ik de raw files nog van minder boeiende foto's om ruimte te besparen.
Tsk, tsk. Je moet snel die fotocursus gaan volgen. Je snapt blijkbaar nog steeds niet waarom je die Fuji hebt gekocht >:)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je geen zin hebt om te bewerken, kan dat toch ook prima met RAW? Ik heb geen problemen met diverse defaults van Capture One bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Al een tijdje heb ik een Fuji X-T20 en wil eigenlijk mijn skills verbeteren. Dus op zoek gegaan naar een cursus en kwam een specifieke Fuji cursus tegen. Op de site staat het volgende:

Volgens mij is de kerel die die cursussen geeft wel nogal vol van zichzelf, dus wellicht dat dat ook een rol speelt in z'n stellige uitspraak (wat dus eigenlijk zijn mening is).

In z'n review over de x-T20:
Voor bijna de helft van de prijs koop je eigenlijk dezelfde camera. In dit geval zelfs een betere omdat de X-T2 niet goed afgeregeld is. Het is bizar maar waar. Net zoals je nog nooit een slechte test over de X-T2 hebt gelezen en hier wel. Maar ja, die andere testers kijken nu eenmaal niet zo goed als ik dat doe. Ik kan er niets aan doen dat ik het wel zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Farrell prima voor een cursus omdat je dan leert hoe je moet belichten! Veel mensen rommelen maar wat aan en gaan dat later in raw rechttrekken op de computer. Maar als je wil leren belichten en fotograferen puur met een histogram is dat een prima statement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:37:
@Farrell prima voor een cursus omdat je dan leert hoe je moet belichten! Veel mensen rommelen maar wat aan en gaan dat later in raw rechttrekken op de computer. Maar als je wil leren belichten en fotograferen puur met een histogram is dat een prima statement!
Idd. Je leert je Fuji camera kennen. Ik begrijp de RAW/nabewerking opmerking dan ook wel. Haal het maximale uit je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Verwijderd schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:37:
Een week en €650 spenderen aan het leren kijken naar een histogram? Terwijl je ook al blinkies en exposure preview in de zoeker hebt? Als ik dat geld over had kocht ik er lekker een lens voor ;)

(Natuurlijk omvat die cursus meer - maar een docent die weet te relativeren is ook wat waard. Tenslotte is fotografie geen religie waarvan de principes in een bijbel staan maar een bezigheid die je al (veel) doende leert.)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Willen leren is goed, maar moet dat dan bij iemand die overduidelijk moeite heeft met uitademen?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
begintmeta schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:20:
Niet iedereen kan zijn mening even goed relativeren denk ik dan maar.
Met name de mensen die in RAW schieten. Zodra het over jpeg gaat gaan die zwaar in de verdediging en ik denk dat de opmerking van de cursus een knipoog naar juist die mensen toe is. Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen.

Ik denk dat je beter naar andere zaken moet kijken om te beoordelen of de cursus wat voor je is. Ervaringen van anderen kan daar bij helpen maar ook opmerkingen als deze:
Je kunt alleen deelnemen aan de Fuji camera cursus wanneer je eerder de basis cursus hebt gevolgd bij Digitale Fotografie Vakantie.
Die basiscursus kost je ook al 650 euro en duurt een week. Als je ziet wat je daar leert en wat je dan in de Fujifilm specifieke cursus leert zit daar enorm veel overlap in. Dat lijkt mij die extra 650 euro niet waard.
begintmeta schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:22:
Als je geen zin hebt om te bewerken, kan dat toch ook prima met RAW? Ik heb geen problemen met diverse defaults van Capture One bijvoorbeeld.
Ligt er een beetje aan waarmee je de foto's wilt laten zien. Niet alle viewers kunnen even lekker met RAW omgaan en niet overal heb je iets als Capture One (ze zouden eens met een iPadOS versie moeten komen). Met RAW zit je dan al aan een proces vast van importeren in iets als Capture One, dan met de default settings weer als jpg exporteren en in de viewer naar keuze stoppen. Dan kun je beter de RAW+JPG optie gebruiken, werkt wat minder omslachtig.
bobcom schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 14:27:
Een week en €650 spenderen aan het leren kijken naar een histogram? Terwijl je ook al blinkies en exposure preview in de zoeker hebt? Als ik dat geld over had kocht ik er lekker een lens voor ;)
Het hele idee achter een cursus is dat je een bepaalde basis leert. Gebruik maken van gemaksfuncties als wat je hier noemt valt daar absoluut niet onder. En als je die basis weet heb je ook die mega irritante knipperdingen niet nodig. Maakt je zoekerbeeld aanzienlijk rustiger ;)

Als je echt geld wil besparen dan zet je gewoon de hele mikmak op volautomatisch. Hoef je alleen maar te leren richten en op het juiste moment af te drukken. Belichtingsdriehoek leren? Nergens voor nodig! :P

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 02-05-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Heb even de hele tekst gelezen, dat geeft meer context. Ik krijg met name kromme tenen van de fanboy air die er vanaf straalt.

Verder kan ik het wel waarderen als je probeert om de foto's al bij het maken zo goed mogelijk te krijgen, het kan dan een leuke uitdaging zijn om niet na te bewerken.

De manier van verwoorden is wel wat lomp en eenzijdig, maar dat lijkt gewoon haar stijl te zijn. Even doorheen prikken. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Enige tijd geleden heb ik jullie gevraagd naar de mogelijkheden van een adapter tbv ‘vreemd’ glas aangezien ik best wel interesse heb in een betaalbaar alternatief voor bijvoorbeeld de 200mm.

Via rumors tegen een review aangelopen van iemand die voor de verandering eens niet zijn/haar eigen aankoop probeert te rechtvaardigen, maar gewoon aangeeft dat het niet perfect is.

Let’s dive right into it with the most important takeaways first.

Good build quality (adapter)
No weather sealing (adapter)
Good overall focussing, but worse than with native lens/camera-combination, especially in difficult conditions
Usable, but less capable tracking compared to native lens/camera-combination
Impeccable image quality

bron

Misschien voor anderen ook relevant leesvoer.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:26

Patrick89

PSN : Gamesource

onsgeluk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:35:
Enige tijd geleden heb ik jullie gevraagd naar de mogelijkheden van een adapter tbv ‘vreemd’ glas aangezien ik best wel interesse heb in een betaalbaar alternatief voor bijvoorbeeld de 200mm.

Via rumors tegen een review aangelopen van iemand die voor de verandering eens niet zijn/haar eigen aankoop probeert te rechtvaardigen, maar gewoon aangeeft dat het niet perfect is.

Let’s dive right into it with the most important takeaways first.

Good build quality (adapter)
No weather sealing (adapter)
Good overall focussing, but worse than with native lens/camera-combination, especially in difficult conditions
Usable, but less capable tracking compared to native lens/camera-combination
Impeccable image quality

bron

Misschien voor anderen ook relevant leesvoer.
Wel intressant inderdaad, zijn hier meer mensen met ervaring van een adapter ?
Zelf zit ik te kijken naar een macro lens, maar die zijn ook vrij prijzig...
Misschien een tamron macro met een andere vatting en dan een fuji adapter.. Iemand hier ervaring suggesties voor ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:58
Patrick89 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:38:
[...]

Ik heb een fringer pro II in combinatie met een Sigma 150-600. Ik kan me goed vinden in de review die onsgeluk heeft gelinkt. Focus is meestal "snappy", maar af en toe heeft hij meer moeite dan een native lens zou hebben met focus hunting. En ik heb ook al een paar keer gehad dat de hele camera (X-T20) vastliep, zelfs na hem uit en weer aan te zetten. Totdat ik de accu er letterlijk uit trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

[...]

Zelf zit ik te kijken naar een macro lens, maar die zijn ook vrij prijzig...
Misschien een tamron macro met een andere vatting en dan een fuji adapter.. Iemand hier ervaring suggesties voor ?
Heb een Fringer Pro I op X-T2 en Metabones IV op Sony A7Rii. Alleen oud glas (>20 jaar). Canon USM lenzen doen het aardig op beide - iets beter op de Metabones dan op de Fringer. EF 35mm f2 (non-is) is traag maar correct op Metabones, op Fringer altijd off: geeft bij scherpstelling een tikje na waardoor hij onscherp is. Zelfde met de Tamron macro 90mm f/2.8 sp 272b: op Metabones bijna ondraaglijk trage en vaak niet bruikbare af, op Fringer een complete no-go.

Kortom: het werkt, maar niet als je echt snelle, soepele en betrouwbare af wilt. Voor mij niet zo'n probleem: manual focus met usm lenzen en de Tamron is prima te doen, en de de af die ik ermee heb is goed genoeg - voor mij. En ik heb het natuurlijk ook over camera's van 1-2 generaties terug, en lenzen die nog uit de vorige eeuw stammen. Overigens wel de laatste firmware op de adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

[...]
Ik heb jaren een Sigma F-mount macro lens gebruikt op mijn X-T1. Manual focus only (die had alleen het schroefmechanisme voor scherpstelling). Dat werkte voor macro doeleinden perfect.

Verder heb ik nog een vraag over het 4k video gebeuren op de X-T4; ik was in de veronderstelling dat x265 encoding relatief goed comprimeert, maar 11GB voor 14 minuten video vind ik niet echt comprimeren. Is mijn 'aanname' niet goed? Het was 4k op 29,97fps.
Ben bang dat ik dus nog ff in de instellingen moet gaan prutsen.

[ Voor 28% gewijzigd door BlaTieBla op 04-05-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
BlaTieBla schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:40:
...
Verder heb ik nog een vraag over het 4k video gebeuren op de X-T4; ik was in de veronderstelling dat x265 encoding relatief goed comprimeert, maar 11GB voor 14 minuten video vind ik niet echt comprimeren. Is mijn 'aanname' niet goed? Het was 4k op 29,97fps.
Ben bang dat ik dus nog ff in de instellingen moet gaan prutsen.
Je moet de hoeveelheid geproduceerde gegevens niet onderschatten, kom je bij 3840*2160 pixels, 10bit en 29,97 frames/s niet al snel op een ongecomprimeerde ~932MB/s? of ~783GB voor 14 minuten?

Als je in de camera een bitrate van 200Mbps instelt, kom je op 21GB, en dat is dan denk ik eigenlijk een redelijk zinvolle instelling voor 4k (maar ik ben geen videograaf)

Kan ook zijn dat ik me verreken, maar het is in ieder geval zo dat video een BERG gegevens produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onsgeluk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:35:
Houdt er rekening mee dat die gast van Fujirumors een gigantische Fujifilm fanboy is en er een handje van heeft om dingen soms enorm te verdraaien. De daadwerkelijke statistieken van de World Press Photo lieten ook een totaal ander plaatje zien dan wat hij zat te schetsen. Je ziet dat ie dit ook met andere zaken doet.

Op andere websites en YouTube vindt je zat reviews (nog meer als je je niet beperkt tot het Engels maar ook Duits meeneemt) over dit soort adapters. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen enkele gezien die lovend was over die dingen. Ze gaven allemaal keurig netjes de problemen aan en schepten mijns inziens een vrij realistisch verwachtingspatroon. Die adapters doen het niet altijd, ze zijn trager dan een native X-mount versie en je moet je huiswerk doen om te zien of de adapter met de lenzen die je wilt gebruiken werkt.

Ik heb daar geen reviews gezien waar men de aankoop probeert te rechtvaardigen. Iets wat ik echter wel met grote regelmaat zie van die Fujirumors gast... Het is soms een vermakelijke site die soms ook wat handige voorzetjes geeft om eens verder naar iets te zoeken.

@Patrick89 wat is dan je budget? Er zijn ook genoeg vol handmatige macro lenzen met X-mount te vinden voor een heel zachtprijsje maar goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ppl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 23:50:
[...]

Houdt er rekening mee dat die gast van Fujirumors een gigantische Fujifilm fanboy is en er een handje van heeft om dingen soms enorm te verdraaien. De daadwerkelijke statistieken van de World Press Photo lieten ook een totaal ander plaatje zien dan wat hij zat te schetsen. Je ziet dat ie dit ook met andere zaken doet.

Op andere websites en YouTube vindt je zat reviews (nog meer als je je niet beperkt tot het Engels maar ook Duits meeneemt) over dit soort adapters. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen enkele gezien die lovend was over die dingen. Ze gaven allemaal keurig netjes de problemen aan en schepten mijns inziens een vrij realistisch verwachtingspatroon. Die adapters doen het niet altijd, ze zijn trager dan een native X-mount versie en je moet je huiswerk doen om te zien of de adapter met de lenzen die je wilt gebruiken werkt.

Ik heb daar geen reviews gezien waar men de aankoop probeert te rechtvaardigen. Iets wat ik echter wel met grote regelmaat zie van die Fujirumors gast... Het is soms een vermakelijke site die soms ook wat handige voorzetjes geeft om eens verder naar iets te zoeken.

@Patrick89 wat is dan je budget? Er zijn ook genoeg vol handmatige macro lenzen met X-mount te vinden voor een heel zachtprijsje maar goede kwaliteit.
Euh... via rumors, niet van rumors. En de desbetreffende review weerhoudt me er juist van om tot aanschaf over te gaan.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

begintmeta schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Je moet de hoeveelheid geproduceerde gegevens niet onderschatten, kom je bij 3840*2160 pixels, 10bit en 29,97 frames/s niet al snel op een ongecomprimeerde ~932MB/s? of ~783GB voor 14 minuten?

Als je in de camera een bitrate van 200Mbps instelt, kom je op 21GB, en dat is dan denk ik eigenlijk een redelijk zinvolle instelling voor 4k (maar ik ben geen videograaf)

Kan ook zijn dat ik me verreken, maar het is in ieder geval zo dat video een BERG gegevens produceert.
Ik denk dat ik me dus maar eens moet gaan verdiepen in het hele 4k video opnemen verhaal (dit is mijn eerste camera waar mogelijk fatsoenlijke kwaliteit uit kan komen). Wat ik dan wel weer prettig vond is dat Final Cut op mijn nieuwe Mac Mini er geen problemen mee had. 'Vroeger' moest ik al flink tijd uittrekken om een beetje 1080p te kunnen editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onsgeluk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:12:
En de desbetreffende review weerhoudt me er juist van om tot aanschaf over te gaan.
Dat zeg ik, dat is het hele idee ook want Fujifilm lenzen zijn veel beterderer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sinds een paar maanden wat oud m42 objectieven gekregen en dus maar eens een K&F Concept converter gekocht. Moet zeggen dat de kwaliteit van de converter me niet tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@BlaTieBla klopt! Ik heb er ook een paar liggen, allemaal erg degelijk :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ppl schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Dat zeg ik, dat is het hele idee ook want Fujifilm lenzen zijn veel beterderer...
Als je de review had gelezen, had je begrepen dat het ging om ‘adapted glass’. De vraag of Fuji per definitie kwalitatief beter is, is niet eens relevant. De kwaliteit van een adapter des temeer.
De AF is van native wel beter en dat was te verwachten. Mijn oorspronkelijke vraag was met name bedoeld om inzicht te krijgen hoeveel ik inlever op AF-performance met een adapter. Daar heb ik nu antwoord op...omdat dit toevallig via rumors komt is niet eens belangrijk, zou sowieso nooit de 200mm kopen. Dan liever doorsparen voor een echte penisverlengende operatie >:)

Ik denk trouwens dat eenieder die bekend Is met rumors precies weet hoeveel waarde er aan hun berichtgeving gehecht moet worden. Geen nood om dat weer te herhalen. Als ik het me goed herinner is dit namelijk de 2de keer dat je mij hiervan probeert te overtuigen.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 22:23

Luke!

#Treinbaas
Goedemiddag,
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van een x-t3 of x-t4 in combinatie met een drone? Eind 2019 zijn er persberichten verschenen over nieuwe firmware voor de x-t3 waarmee het mogelijk zou moeten zijn om videos op te nemen bij gebruik i.c.m. een drone en gimbal van DJI. Ik ben op zoek naar praktijkervaringen met deze combinatie, specifiek interesse in het maken van fotoopnames in burst mode in plaats van videos. Er lijken echter maar weinig praktijkervaring mee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Luke! schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:38:
Goedemiddag,
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van een x-t3 of x-t4 in combinatie met een drone? Eind 2019 zijn er persberichten verschenen over nieuwe firmware voor de x-t3 waarmee het mogelijk zou moeten zijn om videos op te nemen bij gebruik i.c.m. een drone en gimbal van DJI. Ik ben op zoek naar praktijkervaringen met deze combinatie, specifiek interesse in het maken van fotoopnames in burst mode in plaats van videos. Er lijken echter maar weinig praktijkervaring mee te zijn.
Zoek op Facebook naar ‘dronewatch’. Daar heb je vermoedelijk meer kans aangezien er beroepsmatige vliegers (lees meer budget) tussen zitten.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De menustructuur is er sinds de X-T1 niet op vooruit gegaan. Die X-T4 is wel een draak op dat vlak. Intuïtief een groot drama. Je blijft zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@onsgeluk als je het niet snapt houd je dan ook gewoon buiten de discussie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ppl schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:51:
@onsgeluk als je het niet snapt houd je dan ook gewoon buiten de discussie.
Euh...jij reageert op mijn post. Maar goed, blijf lekker op je eiland zitten joh!

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

BlaTieBla schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:21:
De menustructuur is er sinds de X-T1 niet op vooruit gegaan. Die X-T4 is wel een draak op dat vlak. Intuïtief een groot drama. Je blijft zoeken.
Ik knal nog steeds met de X-T1, voornamelijk met oud glas (M42) en ik zie voor mij als hobby/amateur ook geen meerwaarde in een X-T2, 3 of 4.
Ik vind de platen die uit de X-T1 komen prima, de nieuwere sensors zijn wellicht beter met autofocus maar de kleuren, beeldkwaliteit etc vind ik een ander verhaal.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:36
BlaTieBla schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:21:
Ja, camerafabrikanten hebben niet altijd de beste UI-designers :P. Maar ik vind het menu van de X-camera's nog best overzichtelijk. Ik heb afgelopen jaar een paar weken gespeeld met de Sony RX100 VII. Over draken van UI gesproken... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]iew schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:44Ik vind de platen die uit de X-T1 komen prima, de nieuwere sensors zijn wellicht beter met autofocus maar de kleuren, beeldkwaliteit etc vind ik een ander verhaal.
Hoe bedoel je dat precies? X-t1 is uit 2014 de x-t4 uit 2020 nou wil ik een hoop aannemen maar niet dat die jaren en 10 miljoen pixels er niet toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? X-t1 is uit 2014 de x-t4 uit 2020 nou wil ik een hoop aannemen maar niet dat die jaren en 10 miljoen pixels er niet toe doen.
De X-T1 doet het nog steeds heel goed en blijft een hele capabele camera. In mijn geval moet ik gewoon niet heel veel met de dials aan de bovenkant willen spelen (de ISO knop lijkt te plakken aan de onderliggende selectieschijf en dat geeft verrassende resultaten). Mijn upgrade was voornamelijk vanwege de beginnende fysieke gebreken, IBIS en het scherm en (dat je zo af en toe wat nieuws wilt).
Als de fysieke uitdagingen er niet waren geweest had ik gewoon met de X-T1 doorgegaan, maar dat was net dat extra duwtje in de rug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:58
Horen jullie als Fuji gebruikers (of APS-C in het algemeen) ook soms de lokroep van een grotere sensor?
Vandaag kost een Nikon z6 body 1599 euro. 200 euro goedkoper dan de X-T4. Toen ik mijn X-T3 kocht met de 18-55mm was de meest interessante fullframe camera toen (de Sony A7 iii) nog een pak duurder.

Maar als ik nu opnieuw moest kopen, zou ik misschien toch wel voor een Nikon z6 gaan, met de kitlens, en dan nog die overheerlijke 50mm f1.8 er bij (schijnt de beste 50mm te zijn die er bestaat).
Natuurlijk wel wat zwaarder dan m'n X-T3 met 18-55 en de 35mm f1.4, maar zo'n enorm verschil maakt het nu ook weer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door phobosdeimos op 11-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:25

amphora

Websites & Fotografie

phobosdeimos schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:55:
Horen jullie als Fuji gebruikers (of APS-C in het algemeen) ook soms de lokroep van een grotere sensor?
Vandaag kost een Nikon z6 body 1599 euro. 200 euro goedkoper dan de X-T4. Toen ik mijn X-T3 kocht met de 18-55mm was de meest interessante fullframe camera toen (de Sony A7 iii) nog een pak duurder.

Maar als ik nu opnieuw moest kopen, zou ik misschien toch wel voor een Nikon z6 gaan, met de kitlens, en dan nog die overheerlijke 50mm f1.8 er bij (schijnt de beste 50mm te zijn die er bestaat).
Natuurlijk wel wat zwaarder dan m'n X-T3 met 18-55 en de 35mm f1.4, maar zo'n enorm verschil maakt het nu ook weer niet.
Nee, want heb geen zin in lenzen die nog groter en zwaarder zijn. Gaat echt niet alleen maar om prijs vs. kwaliteit voor mij. Ook afmetingen en gewicht wegen mee. Sony camera's zijn top en relatief klein maar die FF lenzen van ze...
Ben ooit begonnen met Canon 300D APS-C DSLR, destijds vond ik het prachtig maar hoe meer glas je aan het verzamelen bent hoe minder zin je hebt om het ook mee te nemen. Nog wel 20D en 60D gehad maar daarna overgestapt op MFT (Olympus E-M5). Wat een verademing qua gewicht etc en (destijds) geen downgrade qua beeldkwaliteit. Maar MFT is 'dood', zelfs de E-M5 MK3 was nauwelijks een upgrade. En toen kwam Fuji met de X-T3, perfecte balans van prijs, kwaliteit en formaat voor mij.

[ Voor 19% gewijzigd door amphora op 11-05-2020 14:30 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:13
amphora schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Nee, want heb geen zin in lenzen die nog groter en zwaarder zijn. Gaat echt niet alleen maar om prijs vs. kwaliteit voor mij. Ook afmetingen en gewicht wegen mee. Sony camera's zijn top en relatief klein maar die FF lenzen van ze...
Verschil tussen equivalent lenzen is echt minimaal, bodies zijn ook vergelijkbaar. Eindelijk begint die concurrentie echt op gang te komen in mirorless land!

(kan ik eindelijk is upgraden van mijn point en shoot)

[ Voor 5% gewijzigd door Furfoot op 11-05-2020 14:31 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Furfoot schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Verschil tussen equivalent lenzen is echt minimaal, bodies zijn ook vergelijkbaar. Eindelijk begint die concurrentie echt op gang te komen in mirorless land!
Vergelijk de Sony 28-70 2.8 maar eens met de Fuji 16-55 2.8, die Sony is echt mega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:13
amphora schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Vergelijk de Sony 28-70 2.8 maar eens met de Fuji 16-55 2.8, die Sony is echt mega
Voordat de zoveelste discussie over equivalentie los barst laat ik het hier maar bij :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik vergeleek net een Fuji X-T3 + 35mm f1.4 met een Nikon z6 + 50mm f1.8.
Je kwam dan qua gewicht op ongeveer 726 gram vs 1090 gram (camera + batterij + lens). Dat is een verschil, klopt, maar het is niet alsof je van een pluimpje naar een zak met kolen gaat. Voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet meer te laten blijkbaar.

Nu, als ik eerlijk ben, is een X-T3 + 35mm f1.4 geen limitatie voor mij, denk dat ik eerder tegen de grenzen van m'n eigen talent aanloop dan tegen technische beperkingen. Dus of ik echt "betere" foto's zou maken met een Nikon z6 + 50mm f1.8 dat is nog maar de vraag...

[ Voor 3% gewijzigd door phobosdeimos op 11-05-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Furfoot schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Voordat de zoveelste discussie over equivalentie los barst laat ik het hier maar bij :)
Ik ken die discussie. Ja, je zou de Sony 24-70 f/4 moeten hebben en vergelijken. Maar dan moet je dus voor dezelfde foto je iso 1 stop gaan verhogen en dan is het qua ruis toch weer (vrijwel) hetzelfde als op een APS-C camera? Wat is dan nog het voordeel van FF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

amphora schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Ik ken die discussie. Ja, je zou de Sony 24-70 f/4 moeten hebben en vergelijken. Maar dan moet je dus voor dezelfde foto je iso 1 stop gaan verhogen en dan is het qua ruis toch weer (vrijwel) hetzelfde als op een APS-C camera? Wat is dan nog het voordeel van FF?
Voordeel van FF? Dat het dus goedkoper is :+

Een camera is veel meer dan de sensor alleen. Maar FF camera's zijn wel erg aantrekkelijk geworden laatste jaren. En met een FF camera zou je inderdaad voor F4 lenzen kunnen gaan maar de optie open houden om te upgraden naar 2.8 glas (of 1.4/1.8 primes) mocht dat nodig zijn.

Als je nu een nieuwe camera moet kopen, en je zit in de X-T4 prijsrange, dan is een Sony A7iii met bv Tamron 28-75 toch wel iets om te overwegen. Niet duurder of veel groter dan X-T4 met 18-55 erop.

Maar nogmaals: een camera is veel meer dan alleen de sensor.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

sys64738 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:18:
[...]

Voordeel van FF? Dat het dus goedkoper is :+

Een camera is veel meer dan de sensor alleen. Maar FF camera's zijn wel erg aantrekkelijk geworden laatste jaren. En met een FF camera zou je inderdaad voor F4 lenzen kunnen gaan maar de optie open houden om te upgraden naar 2.8 glas (of 1.4/1.8 primes) mocht dat nodig zijn.

Als je nu een nieuwe camera moet kopen, en je zit in de X-T4 prijsrange, dan is een Sony A7iii met bv Tamron 28-75 toch wel iets om te overwegen. Niet duurder of veel groter dan X-T4 met 18-55 erop.

Maar nogmaals: een camera is veel meer dan alleen de sensor.
Die Tamron lens kende ik nog niet. Best knap dat ze die zo compact hebben gekregen inderdaad.

En dat een camera meer is dan alleen de sensor ben ik zeker met je eens. De Fuji look & feel is ook een pluspunt. En qua videospecs (fps/bitrate) ook beter dan vele FF camera's.

Viel me overigens op dat Canon hun 24-70 voor RF mount ook een stuk kleiner hebben kunnen maken dan die van Sony. Maar goed dat is niet iets voor Fuji topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is geven en nemen met de systemen. Er is geen über-merk of model maar een compromis van eigenschappen. Prijs is dan wel een in het oog springende maar ook "simpele" eigenschap. De aanschafprijs zegt immers niets over de TCO-kosten van een systeem of het gemak en bruikbaarheid ervan.
De genoemde 50 mm F1.8 van Nikon is natuurlijk leuk maar is zeker nog geen systeem dus je bent er nog niet met dit objectief en een model dat tegen de EOL-fase loopt.

Ga dan voor de Sony A7 van 5-6 jaar oud die voor onder de €1000,= te koop is met een kit-objectief, ben je nog goedkoper uit.... Je hebt dan FF, maar dan... Na FF is het aantal pixels opeens relevant of dynamisch bereik enz....
Inderdaad, leuk maar eigenlijk wil je de A7r4, maar die is 4 keer zo duur en heeft dan nog geeneens een kit-objectief. De sensor neemt eigenlijk alleen genoegen met G-objectieven en die zijn ook een veelvoud van de zo aantrekkelijk geprijste lokkertjes...

Dat geldt trouwens voor meer merken. Nikon en Canon staan nu theoretisch voor de 2e ronde van nieuwe body's en die Z6 of whatever proberen nu al te dumpen en aandacht te trekken met specs voor het nieuwe spul (zoals Canon nu doet).

Ze hebben het trouwens ook wel nodig aangezien ze qua marketing de blits hebben gemaakt maar nog geen grote aantallen over de toonbank hebben zien gaan terwijl de markt momenteel leeg loopt. Van Nikon is het dan nog maar de vraag hoe lang ze het gaan volhouden aangezien de camerapoot van ze er al jaren beroert voor staat.

Laten we eerlijk zijn, Fuji doet ook aan dumping en cashbacks om mensen hun systeem binnen te lokken want dan verdienen ze geld (was er niet ook zoiets met printers...). Opeens kun je de X-T2 of H1 voor ongeveer de helft krijgen terwijl ook daar niet mis mee is... Als je geduld hebt kun je dan gunstig instappen.

Niet gek laten maken en vooral kijken waar je plezier van krijgt. Iets voor een dubbeltje kopen en niet (willen) gebruiken is immers een dubbeltje over de balk gegooid terwijl iets voor een € misschien wel onbetaalbaar veel plezier oplevert....

Voor de duidelijkheid, ik ga niet zeggen dat merken niet goed zijn, te groot / klein zijn of hun geld niet waard zijn, dat mag iedereen zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Hoort eigenlijk in het alternatieve raw converters topic. Maar ik denk dat het hier meer relevant is. Luminar gratuit voor Fujisten.

Hier dus

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

onsgeluk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:45:
Hoort eigenlijk in het alternatieve raw converters topic. Maar ik denk dat het hier meer relevant is. Luminar gratuit voor Fujisten.

Hier dus
USA only :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Even een Polletje voor een luxeprobleem.

Ik heb een X-T3 met de 16-55 f2.8 en de 23mm f2. Deze gebruik ik zowel zakelijk als privé.
Nu wil ik op termijn graag alle drie de onderstaande objectieven aanschaffen. Ieder vanwege een andere reden.

Maar ik zoek nu eerst een objectief voor privé doeleinden (denk aan city trips). Bij voorkeur ga ik dan op pad zonder de 16-55. Dus enkel met 2 a 3 primes. Voor welke toevoeging zou jij gaan?

14mm: Echt groothoek, nagenoeg geen distortion, ragscherp
16mm: Groothoek + 'macro' mogelijkheden + low light mogelijkheden
56mm: Just because (x-factor, droom-achtige sferen)

Poll: Welke lens zou jij als eerste kopen naast een 23mm F2 en de 16-55 F2.8?
14mm f2.8
16mm f1.4
56mm f1.2
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402687&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
onsgeluk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:45:

Hier dus
Alleen geldig voor inwoners van Murrrica ;(
Ze vragen wel alleen maar om een postcode, zal ik hem anders gewoon eens proberen met een random US zipcode? Of zouden ze op serienummer ranges checken (ik heb de afgelopen mijn lenzen keurig bij Europese dealers gekocht natuurlijk)

[ Voor 25% gewijzigd door CrashOverDrive op 12-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Dacide schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:35:
Even een Polletje voor een luxeprobleem.

Ik heb een X-T3 met de 16-55 f2.8 en de 23mm f2. Deze gebruik ik zowel zakelijk als privé.
Nu wil ik op termijn graag alle drie de onderstaande objectieven aanschaffen. Ieder vanwege een andere reden.

Maar ik zoek nu eerst een objectief voor privé doeleinden (denk aan city trips). Bij voorkeur ga ik dan op pad zonder de 16-55. Dus enkel met 2 a 3 primes. Voor welke toevoeging zou jij gaan?

14mm: Echt groothoek, nagenoeg geen distortion, ragscherp
16mm: Groothoek + 'macro' mogelijkheden + low light mogelijkheden
56mm: Just because (x-factor, droom-achtige sferen)

Poll: Welke lens zou jij als eerste kopen naast een 23mm F2 en de 16-55 F2.8?
14mm f2.8
16mm f1.4
56mm f1.2
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik mis de 35/1.4 ;) (mijn persoonlijke favoriet).
Voor een goede vergelijking tussen Fuji groothoek primes zie https://www.fujivsfuji.co...-vs-16mm-f1pt4-vs-18mm-f2 wellicht helpt dit je verder.

Denk dat ik zelf eerder voor de 14mm zou gaan, die extra groothoek is toch wel fijn. Veel lichtsterkers zal je niet snel nodig hebben op die afstand lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 12-05-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
amphora schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Ik mis de 35/1.4 ;) (mijn persoonlijke favoriet).
Voor een goede vergelijking tussen Fuji groothoek primes zie https://www.fujivsfuji.co...-vs-16mm-f1pt4-vs-18mm-f2 wellicht helpt dit je verder.

Denk dat ik zelf eerder voor de 14mm zou gaan, die extra groothoek is toch wel fijn. Veel lichtsterkers zal je niet snel nodig hebben op die afstand lijkt me.
De 35mm F1.4 staat ook op mijn longlist. Goedkoop, compact en ook mooie sfeervolle platen. Maar omdat deze zo dicht op de 23mm zit, heeft deze een lagere prio voor mij.
Die link kende ik al trouwens. Had hem al gelezen. :)

Als ik op pad ga met 3 primes, dan kies ik het liefst voor een set met:
1: De 14 of de 16mm
2: De 23 of 35mm
3: De 50 of 56mm

Maar stuk voor stuk hebben ze zo hun voordelen (en nadelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Als je postcode van het witte huis opgeeft, zou er dan daadwerkelijk een crosscheck plaatsvinden naar waar het serial geëxporteerd is?

Sorry @CrashOverDrive , ik zag later pas dat jij hetzelfde suggereerde

[ Voor 12% gewijzigd door onsgeluk op 12-05-2020 13:38 ]

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31

Bob Popcorn

Plop!

onsgeluk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Als je postcode van het witte huis opgeeft, zou er dan daadwerkelijk een crosscheck plaatsvinden naar waar het serial geëxporteerd is?

Sorry @CrashOverDrive , ik zag later pas dat jij hetzelfde suggereerde
Altijd 90210 doen :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOverDrive
onsgeluk schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Blijkbaar wel :P Ik heb het met 3 serienummers getest, allen gekocht in de afgelopen paar maanden (in Nederland). Krijg bij allemaal invalid serial number.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Pffff. ik nog ff blij. Vorige maand tijdens een sale Luminar 4 bundle gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik heb nog eens goed nagedacht over welk objectief ik als eerste ga kopen voor in set. Keuze is toch op de 14mm gevallen. Primaire reden is dat deze 'verder' af staat van de 23mm die ik al heb (en de 16-55) f2.8). En daarnaast is het zo dat als ik Wide nodig heb (best vaak), de 16mm (24mm eqv) vaak nét niet wide genoeg is.

Vervolgens zag ik dat cameranu deze 2ehands, in nieuwstaat, verkoopt voor 550 euro (incl. originele verpakking). Dus toen is de deal snel gemaakt.

Volgende lens wordt zo goed als zeker de 56mm. Maar dat zal op zijn vroegs pas rond of na de zomer zijn.

Dus nu in bezit van een XT3 + 14mm, 23mm F2 en de 16-55 f2.8 :)

Als ik de 35mm had gehad ipv de 23mm, dan was ik wellicht gezwicht voor de 16mm f1.4.

[ Voor 6% gewijzigd door Dacide op 13-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
De 16mm Toneh 1.4 is wel een van de juweeltjes van Fujifilm

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
winwiz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:49:
De 16mm Toneh 1.4 is wel een van de juweeltjes van Fujifilm
Absoluut ja. Helemaal mee eens.
Punt waar ik mee zit is echter dat ik ook al de 16-55mm heb. En ook nog een FF canon 6D met 24-70mm F2.8L. Daarentegen heb ik geen objectieven meer die onder de 24mm zitten (FF eqv). En ik schiet vaak groothoek. Dus vandaar.

Maar ik ben absoluut met je eens dat de 16mm F1.4 misschien wel het mooiste juweeltje van Fuji is, qua objectieven. Met name ivm de 15cm focus afstand i.c.m. de F1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Oeps, blijkt dat Viltrox objectieven schade kunnen opleveren als je ze gebruikt met een X-Pro3... (zie fujirumours artikel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Dacide schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:38:
[...]

Absoluut ja. Helemaal mee eens.
Punt waar ik mee zit is echter dat ik ook al de 16-55mm heb. En ook nog een FF canon 6D met 24-70mm F2.8L. Daarentegen heb ik geen objectieven meer die onder de 24mm zitten (FF eqv). En ik schiet vaak groothoek. Dus vandaar.

Maar ik ben absoluut met je eens dat de 16mm F1.4 misschien wel het mooiste juweeltje van Fuji is, qua objectieven. Met name ivm de 15cm focus afstand i.c.m. de F1.4.
Ik las hierboven ergens dat je graag primes wilde hebben. Echter, als je groothoek wilt op Fuji kan je toch eigenlijk niet om de 10-24 heen? (Tenzij je gouden eieren poept en gewoon de 8-16 pakt). Waarom heb je de 10-24 eigenlijk niet meegenomen in je overweging, puur omdat het geen prime is?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Had deze zeker wel meegenomen in mijn overweging. Maar de 14mm is echt super scherp van hoek tot hoek, en daarbij nagenoeg geen distortion. En is ook nog eens 2x zo licht, compacter en een stop sneller.

Voor zakelijk gebruik heb ik de 14mm (of groothoek in het algemeen) nagenoeg niet nodig. En juist bij privé gebruik wil ik toch wel wat compacter en lichter op pad. (denk aan city trips). Dan heb ik nu gewoon mijn thinktank bag, met daarin 1 of max 2 primes. Mijn 16-55 laat ik dan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

phobosdeimos schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:37:
Oeps, blijkt dat Viltrox objectieven schade kunnen opleveren als je ze gebruikt met een X-Pro3... (zie fujirumours artikel)
Geen heel groot probleem: de lens-release knop zit dichter bij de mount waardoor die tegen de lens kan komen, met krassen tot gevolg. Die knop is daar niet op ontworpen (dwarskrachten), dus ik vraag me af wat er gebeurt als je vaak lenzen wisselt. Ze waarschuwen alleen voor de 23, 33 en 55mm.
De ring rond de lens release knop steekt iets verder uit, waardoor die tegen de lens aan komt met krasjes op die ring tot gevolg. Puur cosmetisch dus, alles blijft werken. Probleem doet zich voor bij de 23, 33 en 85mm.

Overigens zag ik dat de tweede versie van de Viltrox 85mm er ook aan zit te komen. Stond vorige maand al op de roadmap.

[ Voor 15% gewijzigd door B64 op 14-05-2020 10:02 . Reden: DPReview heeft nog wat dieper gegraven... :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Die "mark 2" van de 85mm vind ik wel interessant. Voorlopig enkel voor Sony, maar zou later dit jaar ook voor Fuji X-mount komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:46

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hopelijk ook met een aperture ring aub :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik reis veel en stap maar eens in een vliegtuig met drie lenzen zodat je van 8 tot 140mm op 2.8 hebt met een body. Ik kan nu al op een briefje geven dat aps-c dan een zaligheid is! Met die cap op 19 kilo is aps-c zalig. Daarnaast is de kwaliteit van de fuji sensor erg goed.

Als de x-h2 met die 48mpix sensor uitkomt is er nog minder reden om op ff te gaan. Techniek staat niet stil en de aps-c sensors zijn enorm goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:37:
Hopelijk ook met een aperture ring aub :)
Zo ja, laat het dan een echte zijn, en niet die "clickless" dingen die ze op hun 23mm, 33mm en 56mm f1.4 steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:26:
Ik reis veel en stap maar eens in een vliegtuig met drie lenzen zodat je van 8 tot 140mm op 2.8 hebt met een body. Ik kan nu al op een briefje geven dat aps-c dan een zaligheid is! Met die cap op 19 kilo is aps-c zalig. Daarnaast is de kwaliteit van de fuji sensor erg goed.

Als de x-h2 met die 48mpix sensor uitkomt is er nog minder reden om op ff te gaan. Techniek staat niet stil en de aps-c sensors zijn enorm goed!
Heeft meer met de keuze van de lenzen te maken dan het formaat sensor, tenzij je het over de body hebt. Kan me inderdaad wel voorstellen dat het een fijne reisset is als je een compacte body pakt met primes of anderzins lenzen van beschaafd formaat.
Het enige nadeel is dat Fuji dan weer niet echt APS-C prijzen hanteert voor z'n leukere spullen, anders had ik het wellicht al eens geprobeerd. :P

Sowieso is dat het voordeel van de opkomst van spiegeloos. Je ziet dat bodies ineens een stuk kleiner en lichter kunnen. Al zit de X-T4 alweer op het formaat en gewicht van de Canon R dus het kan twee kanten op. :D

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 14-05-2020 15:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

@Dacide Helder!!
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:26:

De 8-16 wil ik ooit nog eens kopen, maar de prijs afgezet tegen mijn ‘kwaliteiten’ houdt me tegen. Dat is stomweg geen goede investering _O- De XH2 als die komt eigenlijk ook niet, maar daar kan ik me waarschijnlijk wel overheen zetten.

Terwijl ik dit schrijf hoor ik een stemmetje ‘we’re not worthy’ roepen. Naja, geld mag best een beetje rollen nietwaar?!

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 23:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

onsgeluk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:40:
@Dacide Helder!!

[...]

De 8-16 wil ik ooit nog eens kopen, maar de prijs afgezet tegen mijn ‘kwaliteiten’ houdt me tegen. Dat is stomweg geen goede investering _O- De XH2 als die komt eigenlijk ook niet, maar daar kan ik me waarschijnlijk wel overheen zetten.

Terwijl ik dit schrijf hoor ik een stemmetje ‘we’re not worthy’ roepen. Naja, geld mag best een beetje rollen nietwaar?!
Ach, je hoeft toch niet elke feature van je camera to the max te gebruiken? Zolang er nog mensen rond lopen met een D850/A7Rx/5D die continue of Auto staat, hoef je je volgens mij niet te verontschuldigen 8)

En hoe reeel is het dat ze met een X-H2 komen nu de X-T4 ook IBIS en goede video features heeft? Alleen als ie inderdaad HighRes sensor krijgt, zou het nog nut hebben. En dan zou het zeer interessant speeltje zijn (met flip-out screen uiteraard).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

sys64738 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Ach, je hoeft toch niet elke feature van je camera to the max te gebruiken? Zolang er nog mensen rond lopen met een D850/A7Rx/5D die continue of Auto staat, hoef je je volgens mij niet te verontschuldigen 8)

En hoe reeel is het dat ze met een X-H2 komen nu de X-T4 ook IBIS en goede video features heeft? Alleen als ie inderdaad HighRes sensor krijgt, zou het nog nut hebben. En dan zou het zeer interessant speeltje zijn (met flip-out screen uiteraard).
Fuji schijnt de X-H2 toch op de roadmap te hebben, grotere body, andere doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

sys64738 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:29:
[...]

En hoe reeel is het dat ze met een X-H2 komen?
Ik heb heel bewust gekozen voor de dials op de Fuji. Juist om lekker oldschool met ss, iso en diafragma te spelen. Ik ben niet zo’n tijgert met menu’s, daarom ook bewust niet voor Sony gekozen destijds. Dat gezegd hebbende, misschien moet ik alles wel op A zetten. Niet zelden schiet ik met mn iPhone betere foto’s ;) Althans...beter, beter als in foto’s waar ik waarde aan hecht.

Zoals gezegd, de xh2 staat nog steeds op de roadmap

[ Voor 3% gewijzigd door onsgeluk op 14-05-2020 18:35 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-h2 staat op de road map. Sony heeft een aps-c op de roadmap gezet met 43m-pixels 16bit color output
Als ze die 2 samenvoegen heb je een beest van een aps-c cam!
En dat gerucht gaat al een tijdje.

https://www.sonyrumors.co...eaked-for-upcoming-a7000/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Maar dan heb je toch geen x-trans sensor meer? Of mis ik nu iets? Zou voor mij in elk geval een no go zijn. De niet x-trans sensors zijn momenteel beperkt tot de echte budget modellen van Fuji (als we GFX ff net meetellen, die hebben andere voordelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony bakt ook de x-trans sensoren van Fuji, dus waarom kan die 43MP aps-c niet met een x-trans uitgevoerd worden? Kwestie van een ander filter erover leggen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere pixel layout en andere filter toch? Nu ja staat nergens dat 't geen of wel bayer of x-trans is dus ja alles kan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:45:
Andere pixel layout en andere filter toch? Nu ja staat nergens dat 't geen of wel bayer of x-trans is dus ja alles kan nog.
de sensorpixels op zich zijn niet anders gepositioneerd, alleen het kleurenraster eroverheen verschilt, dat was vroeger met de Fuji-eigen superccd-sensoren anders, daar verschilde de pixellayout van de sensor ook echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah zo, ja dan ligt het puur aan mijn onwetendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En dan nog, als het een goede sensor wordt die echt goed presteert maakt het toch niet zoveel uit hoe ze de kleurtjes tetrissen? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Gonadan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:47:
En dan nog, als het een goede sensor wordt die echt goed presteert maakt het toch niet zoveel uit hoe ze de kleurtjes tetrissen? ;)
Bij de meeste andere camera's worden die pixels door kabouters die kleurenblind zijn in een soort van raster geveegd >:) . Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Fuji spelen de elfjes Tetris...
Hoe hoger de resolutie hoe minder het verschil/ voordeel is. Dat was bij mijn weten ook de reden waarom bij Bayer het moiré filter (lowpass) “noodzakelijk” was. Bij de Nikon D800 kon je opeens voor een flink hoger bedrag “minder” krijgen, zonder lowpass namelijk. Velen volgden.
Tegenwoordig is die “luxe” van more is less bijna standaard. Eigenlijk sinds de 24 megapixels and beyond...
Bij Fuji was dat filter altijd al gratis door de Japanse Tetris ipv de Russische Tertris. Maar door de slechte vertaling met Google Translate leverde die Tetris soms problemen op..
Blijven vooral de fraaie OOC filmsimulaties als onderscheidend aspect. Tot die tijd levert het niet Bayer eerder problemen op, maar in de praktijk valt dat alleen op bij een “extreme” vergroting. Pixelpeepers gaan er los op terwijl het bij web of 10x15 vergrotingen nooit en daarboven alleen uiterst zelden opvalt... zelfs bij A3 heb je er geen last van. Misschien is het ook de mythe van de buren. Persoonlijk kon ik het bij de XE1 al nauwelijks zien en vanaf de XT2 is het “probleem” eigenlijk niet meer aanwezig en irrelevant. Maar van de fanboys van andere merken nog graag aangehaald. Het verschil (+/-) is praktisch niet meer van toepassing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Sodela Komt overeen met wat ik dacht, c.q.gevonden had: hoe hoger de resolutie van de sensor, des te kleiner het verschil tussen Bayer en X-trans. Wie het echt wil testen, gaat naar deze site: daar worden een X-T20 en een X-T100 blind naast elkaar gezet. Wel Google translate aan, tenzij je Chinees vloeiend is. En vergeet vooral niet op "view results" te drukken en de tekst te laten vertalen. LOL !

Bij het stukje over Japanse en Russische tetris en de Google Translate-gevolgen volg ik je beeldspraak even niet meer. Voor zover ik je begrijp is het verschil tussen X-trans en Bayer op 16 Mp merkbaar, en op 24 Mp alleen als je met je neus op een A2-print gaat staan. Klopt dat ongeveer?

Wat die filmsimulaties betreft: daarvan raak ik niet in extase, maar mooi is sowieso een kwestie van smaak, en ik vind een voorgeprogrammeerd mooi minder leuk dan het zelf te knoeien in de virtuele doka.Datzelfde geldt voor camera's: de Fuji's die ik (gehad) heb, hadden en hebben net zozeer hun voor- en nadelen als mijn andere camera's, en ook dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
@Sodela Ik ben echt geen pixelpeeper maar in het begin toen ik net Fuji had ben ik me echt kapot geschrokken toen ik de foto's zag die uit de camera kwamen. Vrijwel alles was op te lossen met een andere RAW converter maar geeft wel aan dat X-Trans toch wel voor 'problemen' kan zorgen.
Ik heb ook een instap Fuji gehad met een Bayer sensor en behalve dat de sensor eigenlijk al oud was op dat moment was daar in principe niets mis mee. Ik zal ook niet heel rouwig zijn als ze over gaan naar Bayer.

@bobcom Extase is een groot woord maar ik vind de filmsimulaties echt wel heel fijn :) Privé bewerk ik echt amper meer wat na want qua kleurtjes is het gewoon vaak SOOC al goed. Hooguit dat ik persoonlijk wat aan de high-lights zou willen doen (belicht vaak iets over tov de camera) en af en toe wat bijsnijden. Voor familie-gebruik is het meer dan goed :)
Kwam er van de week achter dat ik sinds januari niets meer heb nabewerkt :X maargoed doen eigenlijk ook niets anders meer dan foto's van de kinderen maken :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die schade die sommige viltrox lenzen aanbrengen op de x-pro reeks. Zo te zien aan deze foto is het toch echt gewoon cosmetisch. Het niet beweegbare deel rond de knop die geschonden kan worden. Sowieso wel slordig dat dit nu pas aan het licht komt.

https://www.indiatoday.in...-model-1678117-2020-05-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
Wie weet een bruikbaar tootlje om je Fujifilm X-camera als webcam te gebruiken? Honderd euro voor een simpel logipech-frutsel neerleggen gaat me wat te ver. Ik gebruik een Mac...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:51
Gluten Parody schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:44:
Wie weet een bruikbaar tootlje om je Fujifilm X-camera als webcam te gebruiken? Honderd euro voor een simpel logipech-frutsel neerleggen gaat me wat te ver. Ik gebruik een Mac...
Ik kwam gisteren heel toevalig dit artikel tegen. Niet naar gekeken nog, dus geen idee of het werkt zoals je wil, maar het is een startpunt.

https://www.fujirumors.co...ee-no-need-of-camlink-4k/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:39
@DwightKSchrute die had ik inderdaad gevonden, maar gebruikt een vaag progsel genaamd 'camera live' dat nog in alpha-mode is. Misschien toch eens een poging wagen...

edit: Camera Live herkent helaas mijn X100T niet. Dit zou een beperking van het toestel kunnen zijn, hoewel ik er via wifi wel een live view uit haal met de Fuji iOS app. Jammer de bammer.

[ Voor 36% gewijzigd door Gluten Parody op 20-05-2020 10:20 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik sinds kort een elgato camlink 4K met x-h1, werkt prima als webcam, zal ook eens de usb-software oplossing proberen, ziet er op zich interessant uit

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 20-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ook ik gebruik sinds kort mijn X-T3 als webcam. Aangesloten op Windows PC via een Elgato HD 60 S+, aangezien de Cam Links niet verkrijgbaar waren.

Kost wat heb je wat...maar ik kan je zeggen dat ik niet meer terug wil naar reguliere webcam. Alle voordelen van een goeie camera (scherpte/diepte, goed beeld bij weinig licht, WB kunnen instellen etc.)
Ik ben hier nu wel aan verslaafd, eerlijk gezegd.
Let wel: Je microfoon kun je beste ook aan je camera koppelen, want anders heel grote kans dat beeld en geluid niet in sync zijn. Ik heb tweedehands een goede Rode Videomic gekocht.
Met videconferencing uren zitten zoeken naar software oplossing om sync te krijgen, maar op den duur was ik het zat, dus nu ook een goede mic gekocht.
En...het heeft mijn interesse in het maken van video enorm aangewakkerd; :)

EDIT: ik heb vandaag ook een Rode Steroe Videomic Pro binnengekregen. Door stereo wordt het geluid nog een stuk realistischer, ook in een videoconference.

[ Voor 6% gewijzigd door jkrol op 21-05-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Beetje mosterd na de maaltijd, maar Fstoppers hebben een artikeltje over het gebruik van je Fujicam als webcam. Niet gekeken want voor mij niet van toepassing. Wellicht wel nuttig voor de webcammers onder ons.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Toshihisa Iida: “Fujinon XF50mmF1.0 Coming This Year, Well Balanced used on X-T4”

https://www.fujirumors.co...FJNOgQ9VYlLU8hgSfkOpTV_t8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Ik heb trouwens de 14mm f2.8 inmiddels in bezit. Tweedehands gekocht via cameranu. Nog te weinig mee kunnen spelen. Maar eerste indruk is erg positief. Sample foto's volgen nog.
Maar het is qua formaat echt een topper. Super compact (vind ik) en licht.

Die manuele focus ring is ook echt top (normale stand is AF. Schuif je de ring omlaag, dan is het MF + DOF scale).

AF snelheid is meer dan prima. Maar zeker niet uitstekend. Bij weinig licht krijgt de AF het moeilijker. Je hoort de AF motor wel. Dus niet echt geschikt voor video lijkt me.

De lens is in ieder geval wel ragscherp. Maar bij F2.8 zie je wel dat de corners nog net niet helemaal scherp zijn. Kleur en contast rendering is echt fantastisch. Ook het bokeh is zeer prettig en smooth. Ook al koop je hier geen 14mm voor. Minimale scherpstelafstand is trouwens ook erg fijn. Dacht 18cm uit mijn hoofd. Maar de 16mm f1.4 doet dat nog beter met 15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
Ik zit dagelijks in online meetings, maar gaat prima via de webcam van de laptop. Kwaliteit is natuurlijk verre van een Fujifilm camera, maar who cares? :P

Als je gaat streamen en dergelijke snap ik de upgrade wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Stop ik tijdens een fietsrit even op een viaduct om een foto van de zonsondergang te maken, is het klepje van de batterij van mijn X-T30 blijkbaar opengegaan en valt de batterij er pas uit nadat de camera uit de tas is. En dan niet op het wegdek, nee, keurig helemaal naar beneden midden tussen ongeveer 8 treinsporen :D ;w .

Dat klepje gaat wel vaker open heb ik gemerkt, en de batterij blijft dan meestal ook niet achter het lipje zitten. Weet iemand daar wat handigs voor? Een half case zou misschien een extra beveiliging kunnen toevoegen, als de USB-poort maar beschikbaar blijft voor laden/data overzetten. Of is er een grip met een extra afsluitbare klep oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
@Ultra Ik heb een mhg-xt10 grip op m'n x-t20. Omdat die een bepaalde dikte heeft, ligt het batterij klepje verzonken.

Ik weet zo niet of die ook op een x-t30 past, maar er zijn volgens mij wel third party grips voor dat model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Of gewoon een kleine stukje tape? Why not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
LA-384 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 06:15:
@Ultra Ik heb een mhg-xt10 grip op m'n x-t20. Omdat die een bepaalde dikte heeft, ligt het batterij klepje verzonken.

Ik weet zo niet of die ook op een x-t30 past, maar er zijn volgens mij wel third party grips voor dat model.
Die zou moeten passen. Ik denk inderdaad dat dat wel helpt, omdat ik waarschijnlijk zonder het door te hebben met mijn vingers langs het schuifje ga. Dat zou dan veel minder snel moeten gebeuren met een grip.
Dacide schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:34:
Of gewoon een kleine stukje tape? Why not?
Kan ook :).

Qua pasvorm kan ik wel een grip gebruiken trouwens, dus dat maar eens proberen. Misschien eerst nog een stukje tape erover, dat wordt ingeklemd door de grip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
Die extra grip is zeker fijn ja.
Ik gebruik de MHG-XT3 op mijn xt3. Zou niet zonder willen.
Pagina: 1 ... 93 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic