Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Die webcam functie mag nog wel iets verder uitgewerkt worden. https://nl.webcamtests.com/ gaf dit resultaat bij mijn X-T3, XGA dus als resolutie, dat is tegenvallend. Ook wordt er geen audio meegestuurd en is de FPS vrij laag. Op zich is het beeld wel ok en een stuk beter dan mijn losse webcam.

Webcam naam: FUJIFILM X Webcam
Kwaliteit Beoordeling: 610
Ingebouwde microfoon: None
Ingebouwde speaker: None
Beeldsnelheid: 22 FPS
Stream Type: video
Beeldmodus: rgb
Webcam MegaPixels: 0.79 MP
Webcam resolutie: 1024×768
Videostandaard: XGA
Beeldverhouding: 1.33
PNG-bestandsgrootte: 988.55 kB
JPEG-bestandsgrootte: 503.59 kB
Bitrate: 10.67 MB/s
Aantal kleuren: 57404
Gemiddelde RGB-kleur:

Lichtheid: 39.41%
Helderheid: 39.45%
Schittering: 39.08%
Tint: 24°
Verzadiging: 13.43%

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:26:
Die webcam functie mag nog wel iets verder uitgewerkt worden. https://nl.webcamtests.com/ gaf dit resultaat bij mijn X-T3, XGA dus als resolutie, dat is tegenvallend. Ook wordt er geen audio meegestuurd en is de FPS vrij laag. Op zich is het beeld wel ok en een stuk beter dan mijn losse webcam.

Webcam naam: FUJIFILM X Webcam
Kwaliteit Beoordeling: 610
Ingebouwde microfoon: None
Ingebouwde speaker: None
Beeldsnelheid: 22 FPS
Webcam MegaPixels: 0.79 MP
Webcam resolutie: 1024×768
Videostandaard: XGA
Beeldverhouding: 1.33
PNG-bestandsgrootte: 988.55 kB
JPEG-bestandsgrootte: 503.59 kB
Bitrate: 10.67 MB/s
Aantal kleuren: 57404
Gemiddelde RGB-kleur:

Lichtheid: 39.41%
Helderheid: 39.45%
Schittering: 39.08%
Tint: 24°
Verzadiging: 13.43%
Interessante site, kende ik niet. De manier waarop ze 'Kwaliteit Bedoordeling' bepalen is me niet helemaal duidelijk, bij het vernieuwen van een analyse in dezelfde set up kreeg ik redelijk verschillende resultaten.

Ik juich de stap die Fujifilm hier zet met het mogelijk maken van het inzetten van je camera als webcam enorm toe. Ik vermoed dat dit een eerste stap is en dat ze dit nog veel verder gaan ontwikkelen maar niet langer wilden wachten dit uit te brengen. Dat gevoel krijg ik uit een paar reacties in comments op verschillende websites, waar een enkeling laat doorschemeren meer te weten over ontwikkeling op dit vlak.

Zelf gebruik ik een Elgato HD 60 S+ als link tussen mijn X-T3 en mijn laptop. Is geen goedkope oplossing, maar wel een heel erg goede.

Ik heb de analyse ook laten draaien en kom op het volgende uit - verschil is nog erg groot als je vergelijkt met de nieuwe Fujifilm drivers en aangezien OBS daar ook nog niet ondersteund wordt ga ik nog niet zo ver dat ik mijn Elgato de deur uit doe.

Webcam naam: Game Capture HD60 S+
Kwaliteit Beoordeling: 9450
Ingebouwde microfoon: audioinput#0
Ingebouwde speaker:
Beeldsnelheid: 61 FPS
Webcam MegaPixels: 2.07 MP
Webcam resolutie: 1920×1080
Videostandaard: FHD
Beeldverhouding: 1.78
PNG-bestandsgrootte: 2.51 MB
JPEG-bestandsgrootte: 1.36 MB
Bitrate: 82.87 MB/s
Aantal kleuren: 277010
Gemiddelde RGB-kleur:

Lichtheid: 64.31%
Helderheid: 66.83%
Schittering: 65.10%
Tint: 42°
Verzadiging: 16.48%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
jkrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Interessante site, kende ik niet. De manier waarop ze 'Kwaliteit Bedoordeling' bepalen is me niet helemaal duidelijk, bij het vernieuwen van een analyse in dezelfde set up kreeg ik redelijk verschillende resultaten.

Ik juich de stap die Fujifilm hier zet met het mogelijk maken van het inzetten van je camera als webcam enorm toe. Ik vermoed dat dit een eerste stap is en dat ze dit nog veel verder gaan ontwikkelen maar niet langer wilden wachten dit uit te brengen. Dat gevoel krijg ik uit een paar reacties in comments op verschillende websites, waar een enkeling laat doorschemeren meer te weten over ontwikkeling op dit vlak.

Zelf gebruik ik een Elgato HD 60 S+ als link tussen mijn X-T3 en mijn laptop. Is geen goedkope oplossing, maar wel een heel erg goede.

Ik heb de analyse ook laten draaien en kom op het volgende uit - verschil is nog erg groot als je vergelijkt met de nieuwe Fujifilm drivers en aangezien OBS daar ook nog niet ondersteund wordt ga ik nog niet zo ver dat ik mijn Elgato de deur uit doe.

Webcam naam: Game Capture HD60 S+
Kwaliteit Beoordeling: 9450
Ingebouwde microfoon: audioinput#0
Ingebouwde speaker:
Beeldsnelheid: 61 FPS
Webcam MegaPixels: 2.07 MP
Webcam resolutie: 1920×1080
Videostandaard: FHD
Beeldverhouding: 1.78
PNG-bestandsgrootte: 2.51 MB
JPEG-bestandsgrootte: 1.36 MB
Bitrate: 82.87 MB/s
Aantal kleuren: 277010
Gemiddelde RGB-kleur:

Lichtheid: 64.31%
Helderheid: 66.83%
Schittering: 65.10%
Tint: 42°
Verzadiging: 16.48%
Vraagt die elgato veel cpu tijdens streamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Vraagt die elgato veel cpu tijdens streamen?
Ik heb net een testje gedaan:
Een Zoom meeting met ingebouwde webcam (van behoorlijke kwaliteit - voor een ingebouwde webcam) vs een Elgato HD 60 S+ met X-T3

Ja impact is groot: met Elgato is de processor load 8% en zonder is het ongeveer 20%.
Ik heb een Asus UX301 met een i7-4510U.

Ik dacht al wel dat het processor load zou verlagen (het is extra hardware dat aan de slag is, niet puur software), maar de hoeveelheid verbaast me eerlijk gezegd.
Benieuwd wat de impact van de Fujifilm webcam drivers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
jkrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Ik heb net een testje gedaan:
Een Zoom meeting met ingebouwde webcam (van behoorlijke kwaliteit - voor een ingebouwde webcam) vs een Elgato HD 60 S+ met X-T3

Ja impact is groot: met Elgato is de processor load 8% en zonder is het ongeveer 20%.
Ik heb een Asus UX301 met een i7-4510U.

Ik dacht al wel dat het processor load zou verlagen (het is extra hardware dat aan de slag is, niet puur software), maar de hoeveelheid verbaast me eerlijk gezegd.
Benieuwd wat de impact van de Fujifilm webcam drivers is.
Tx voor de info! Ik heb ook een X-T3 en zoek naar goede mogelijkheid om hiermee bijeenkomsten te streamen. Op de elgato site lees ik dat ze adviseren een Nvidia kaart te hebben, zou dat erg belangrijk zijn? Ik wil maximaal een 1080p30hz signaal ontvangen in OBS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
vandermark schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:31:
[...]

Tx voor de info! Ik heb ook een X-T3 en zoek naar goede mogelijkheid om hiermee bijeenkomsten te streamen. Op de elgato site lees ik dat ze adviseren een Nvidia kaart te hebben, zou dat erg belangrijk zijn? Ik wil maximaal een 1080p30hz signaal ontvangen in OBS
1080p30hz is echt geen enkel probleem.
Ik doe niets anders dan dat en heb géén Nvidia in mijn laptop.
1080p60hz is ook gewoon mogelijk, afhankelijk uiteraard van de snelheid van je processor. Mijn processor is een i7-4510U, dus al 6 generaties oud

Ik kan niet praten over de Cam Link, maar de HD 60 S+ is een aanrader. En..was wél beschikbaar in een webwinkel, itt de Cam Link. Bovendien kan deze meer dan de Cam Link; vraag is of je 'meer' nodig hebt.
Wat het voor mij wel makkelijker maakte is dat ik dit zakelijk gebruik en dus ook zakelijk aanschaf. Dat maakt de kosten wel wat meer behapbaar.

Off topic:
Voor mij is crappy beeld geen optie bij een zakelijke uitstraling - alhoewel de meeste mensen daar echt geen enkel probleem mee lijken te hebben. Voordeel van dat laatste is dat iedereen wel opvalt hoe strak mijn beeld (en uitstraling) is. Dat krijg ik steeds weer te horen.

[ Voor 6% gewijzigd door jkrol op 28-05-2020 14:52 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
jkrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:41:
[...]

1080p60hz is ook gewoon mogelijk, afhankelijk uiteraard van de snelheid van je processor. Mijn processor is een i7-4510U, dus al 6 generaties oud

Ik kan niet praten over de Cam Link, maar de HD 60 S+ is een aanrader. En..was wél beschikbaar in een webwinkel, itt de Cam Link. Bovendien kan deze meer dan de Cam Link; vraag is of de 'meer' nodig hebt.
Wat het voor mij wel makkelijker maakte is dat ik dit zakelijk gebruik en dus ook zakelijk aanschaf. Dat maakt de kosten wel wat meer behapbaar.

Off topic:
Voor mij is crappy beeld geen optie bij een zakelijke uitstraling - alhoewel de meeste mensen daar echt geen enkel probleem mee lijken te hebben. Voordeel van dat laatste is dat iedereen wel opvalt hoe strak mijn beeld (en uitstraling) is. Dat krijg ik steeds weer te horen.
Tx! Ik ga hem kopen en uitproberen, ruilen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ultra schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:03:
[...]

Qua pasvorm kan ik wel een grip gebruiken trouwens, dus dat maar eens proberen. Misschien eerst nog een stukje tape erover, dat wordt ingeklemd door de grip.
Grip ontvangen, gemonteerd met een stukje stevig papier ertussen, en die nieuwe batterij gaat nergens meer heen!
(Ik heb zo goed als nooit last van een lege batterij tijdens het schieten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
jkrol schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:41:
[...]

Ik kan niet praten over de Cam Link, maar de HD 60 S+ is een aanrader. En..was wél beschikbaar in een webwinkel, itt de Cam Link. Bovendien kan deze meer dan de Cam Link; vraag is of je 'meer' nodig hebt.

Off topic:
Elgato HD60 S is binnen, ik heb dus niet de S+.
Krijg jij wel/geen audio over HDMI vanuit de X-T3 binnen? Dat is voor mij best wel belangrijk om te hebben. De Elgato verschijnt prima als Video bron in bijvoorbeeld Zoom maar staat niet als audio beschikbaar. Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Niet online
vandermark schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Krijg jij wel/geen audio over HDMI vanuit de X-T3 binnen? Dat is voor mij best wel belangrijk om te hebben. De Elgato verschijnt prima als Video bron in bijvoorbeeld Zoom maar staat niet als audio beschikbaar. Hoe is dat bij jou?
Bij mij staat die wél als bron in Zoom.
Audio gaat bij mij via een Rode Videomic naar camera, dan via HDMI (enige manier voor synchroon geluid als je live streamt of videoconferentie doet) door de Elgato naar laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
vandermark schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Mijn camlink (was overigens tussendoor een week of twee geleden weer heel even leverbaar, toen had ik hem gekocht voor onder de normale prijs, voor geïnteresseerden dus interessant dat even in de gaten houden) geeft ook gewoon geluid weer via HDMI, heb net even gekeken, ook in zoom via browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Iets anders, niet 100% Fuji gerelateerd. Vanmiddag voor een kennis een draagvleugelboot op de foto gezet. Hartstikke gaaf, maar van zowel m'n 16-55 als m'n 50-140 krijg ik het front element niet schoon (watervlekken of hoe je het ook wilt noemen). Iemand de gouden tip?

ps. petje af trouwens voor de combi van deze objectieven met de XH1. Er is echt een enorme bak water overheen gegaan, de WR is echt dik in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door onsgeluk op 31-05-2020 19:11 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speciale alcohol voor lenzen. Verkrijgbaar in de betere zaken @onsgeluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik had al alcoholvrije lens vloeistof in combi met een microvezeldoekje geprobeerd. Had ergens gelezen dat de alcohol in reguliere vloeistof de coating kan aantasten. Uiteraard ook met een lenspen lopen klooien...
Het resultaat is dat na veel poetsen de watervlekken an sich weg zijn, maar de ‘omlijning’ niet. Als in, ik kan exact zien waar de vlekken zaten.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Ik weet niet hoe hard je hebt lopen poetsen, maar het gevaar van opgedroogd zout is dat het als schuurmiddel werkt.
Het kan dus zijn dat je nog steeds een restje zout ziet, maar ik kan mij ook voorstellen dat de coating is aangetast.

Overigens heeft een licht beschadigd front element Verassend weinig impact op de foto kwaliteit. https://www.lensrentals.c.../front-element-scratches/

[ Voor 26% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-06-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik heb zeker niet met kracht lopen poetsen en ook niet 'droog', daar heb ik wel voor gewaakt.
Het was trouwens op zoet water, dus betwijfel dat het zout is. Eerder kalk... Dat gezegd hebbende, zou een drup demi water soelaas bieden / kwaad kunnen?

Qua impact op de fotokwaliteit maak ik me ook niet echt druk, wel over de eventuele inruilwaarde mocht ik alles de deur uit willen doen (gaat niet gebeuren, maar toch).

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:19
gedemineraliseerd water kan denk ik prima. Klein drupje op een wattenstaafje. Even afdeppen, zodat hij niet zeiknat is en dan kleine circulaire bewegingen van binnen naar buiten maken.

En daarna met een droog wattenstaafje de bewegingen herhalen om restant vocht op te nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door PdeBie op 02-06-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Goud!! Beide frontelementen weer als nieuw.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
onsgeluk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:10:
ps. petje af trouwens voor de combi van deze objectieven met de XH1. Er is echt een enorme bak water overheen gegaan, de WR is echt dik in orde.
De gevolgen van water/vocht in electronische apparaten is vaak lange termijn. Bijvoorbeeld over een jaar kan de camera er spontaan mee ophouden. Ook kan een reparateur zien dat het om vocht gaat, en dan heb je geen garantie meer. Met deze kennis kan je je er op voorbereiden…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

James3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:01:
[...]

De gevolgen van water/vocht in electronische apparaten is vaak lange termijn. Bijvoorbeeld over een jaar kan de camera er spontaan mee ophouden. Ook kan een reparateur zien dat het om vocht gaat, en dan heb je geen garantie meer. Met deze kennis kan je je er op voorbereiden…
Ik waardeer je bezorgdheid, maar volgens mij is mijn hele tas al uit de garantie of is dat binnenkort wel het geval. Dat gezegd hebbende, ik lig regelmatig in het water met de camera. In het begin uiteraard met samengeknepen billen, nu denk ik er niet eens meer over na....totdat je van die vervelende watervlekken hebt natuurlijk.

Volledig offtopic, ik hoop dat als de XH2 ooit het levenslicht ziet, het net zo'n tank wordt. Iets te groot voor mirrorless, maar wel 99% idiotproof ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

James3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Je kan je apparatuur ook particulier verzekeren daar valt (afhankelijk van de verzekering) vaak ook dergelijke schade onder.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg ook regelmatig zoutwater over mijn WR lenzen en x-t3. Geen centje pijn. Kunnen ze gewoon hebben. Zijn ze voor gemaakt. En zodra de x-h2 uitkomt koop ik die gelijk x-h1 was al een tank dus alle vertrouwen in dit merk!

Maar waar ik eigenlijk voor kwam is om te melden dat ik vandaag een shoot had met de fuji 90mm f2 en ik kan u melden dat alle lovende reviews waar zijn. Dijk van een lens! Alle foto portretten op f2.5 gemaakt en rag scherp. Kleuren ook super mooi!

Mocht je portretten doen dan is het een blinde koop tip. Op mijn site onder portretten een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:17:
Ik krijg ook regelmatig zoutwater over mijn WR lenzen en x-t3. Geen centje pijn. Kunnen ze gewoon hebben. Zijn ze voor gemaakt. En zodra de x-h2 uitkomt koop ik die gelijk x-h1 was al een tank dus alle vertrouwen in dit merk!

Maar waar ik eigenlijk voor kwam is om te melden dat ik vandaag een shoot had met de fuji 90mm f2 en ik kan u melden dat alle lovende reviews waar zijn. Dijk van een lens! Alle foto portretten op f2.5 gemaakt en rag scherp. Kleuren ook super mooi!

Mocht je portretten doen dan is het een blinde koop tip. Op mijn site onder portretten een voorbeeld.
Water is geen probleem (regen) maar zout water is toch wel iets om voorzichtig mee te zijn ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een verschil tussen onderdompelen en wat spray van golven die tegen de kust slaan. En verder deze test 35 zware regen is geen probleem. https://www.imaging-resou...ji-x-t3WEATHERTESTING.HTM

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ventieldopje Nou staan Sony's natuurlijk bekend om hun uitermate goede weathersealing :X

Ik snap je punt maar er zijn online meer filmpjes en tests te vinden waarbij bv Canon en Nikon's het er prima vanaf brachten en het water letterlijk uit een Sony A7 1 of 2 liep ondanks hun weathersealing claim :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Verwijderd nu zijn we wel benieuwd naar de foto’s natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:15:
@Verwijderd nu zijn we wel benieuwd naar de foto’s natuurlijk ;)
Op je wenken!
https://lace.nl/829-2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Heb gisteren toch maar even de 18-55mm gekocht voor mijn x-t3. Ik had de 16-55mm, de 23mm f2 en de 14mm al. Maar geen van deze objectieven hebben OIS. En dat is toch wel hard nodig voor video's.

Volgende maand ga ik weer twee weken naar berlijn. Wel zo handig om deze lens dan erbij te hebben.
De 16-55mm kan ik dan in het appartement laten liggen als ik op pad ga. Scheelt weer gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:25
@Dacide top lens de 18-55mm. Al m'n reizen doe ik met die lens, plus de 35mm f1.4, in een peak design sling, lekker licht en toch op alles voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
Ja precies. Zo denk ik er ook over. Alhoewel ik hem nog nooit in mijn handen heb gehad. Heb hem tweedehands gekocht bij kamera express voor 319 euro.

Ben erg benieuwd of ik de 18-55 meer zal gebruiken dan de 23mm f2 (als walk around lens bij city trips etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Verwijderd Weet niet of je ze achteraf in nabewerking (of in camera misschien) nog verscherpt heb, want ik vind de foto's misschien zelfs TE scherp, maar goed..... de 90mm is wel echt een juweeltje inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PdeBie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:48:
@Verwijderd Weet niet of je ze achteraf in nabewerking (of in camera misschien) nog verscherpt heb, want ik vind de foto's misschien zelfs TE scherp, maar goed..... de 90mm is wel echt een juweeltje inderdaad :)
Same, vooral omdat daardoor de diepte weg valt, alsof je altijd op f/8 schiet. Niet mijn smaak om eerlijk te zijn.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PdeBie is niet verscherpt. Wel is het contrast wat verhoogd ivm tattoos dan heb je ook ogenschijnlijk wat meer scherpte. Maar je kan in C1 structuur nog wat aanpassen zodat het wat zachter wordt.

@Ventieldopje ik heb echt geen flauw benul wat je zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Voor mensen die overwegen over te stappen op C1. Momenteel live, maar zal nadien gewoon terug te kijken zijn.

YouTube: Capture One 20 | Live : Getting started with Capture One Fujifilm

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:29:
...
Same, vooral omdat daardoor de diepte weg valt, alsof je altijd op f/8 schiet. Niet mijn smaak om eerlijk te zijn.
Ik vind de onscherpte (en ook de scherpte) van de 90mm eigenlijk juist wel mooi, hij is natuurlijk wel behoorlijk lang, en daarom zal je al snel wat verder weg gaan staan, wat IMHO de perceptie van afstanden binnen het beeld wat verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De onscherpte is moeilijk te zien want het hele onderwerp is scherp. Misschien doelt @Ventieldopje daar op, dat er in het onderwerp zelf nu geen diepte zit.
90mm op crop is aan de lange kant voor een portret, maar zit nog wel tegen de gebruikelijke range aan. Dus de lens is in die zin prima geschikt. Kwalitatief niets mis met die lens zo te zien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik doelde niet op het perspectief inderdaad zoals @Gonadan zegt. Door de bewerking en misschien ook wel de lens lijkt het net alsof alles scherp is, dus zoals je normaal gesproken op f/8 schiet. Bij een portret zie ik persoonlijk veel liever accentuaties en dat kun je heel fijn door scherpte-diepte doen maar ook door subjectieve scherpte (bepaalde dingen iets meer verscherpen dan andere delen, ook al vallen ze beide binnen de DoF).

Maar ik zie dit vaker met straat fotografie en Fuji camera's, het lijkt een bepaalde stijl.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind dat dieptegevoel meestal sterker door de gekozen positie van de camera ten opzichte van het onderwerp wordt bepaald dan door de gekozen scherptediepte, maar scherptediepte speelt wel een beetje mee. Het ( op welke manier dan ook) gekozen scherptegebied bepaalt wel weer behoorlijk wat aandacht krijgt.

Bij 90 mm is het natuurlijk zo dat je verder weg staat, als je hetzelfde subject binnen het frame wil tonen. In dit geval is er ook een vrij sobere omgeving en achtergrond. Ik kan me bij deze man voorstellen dat je bepaalde zaken wat meer uit zou willen lichten, bijvoorbeeld door van onscherpte gebruik te maken, aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat je hem juist volledig scherp wil. Ligt er een beetje aan wat de bedoeling is denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door begintmeta op 05-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje ik snap echt nog steeds niet wat je allemaal zegt. Dit is met f2.5 genomen. Maar als je recht voor iemand staat op paar meter afstand dan valt alles binnen je scherptevlak en dus ook scherpte diepte range. Dus als je selectief onscherpte wil dan zal met dergelijke diafragma’s of je standpunt en daarmee je scherpte vlak moeten veranderen of met nabewerking wat moeten. Maar die keus heb ik bewust niet gemaakt(ik heb overigens geen andere software dan C1 omdat ik niet van na bewerken hou) de keus was juist hem uit de omgeving te trekken.

@begintmeta de wat langere lens duw je alles wat platter idd. Dat vind ik persoonlijk wat mooier.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:26:
@Ventieldopje ik snap echt nog steeds niet wat je allemaal zegt. Dit is met f2.5 genomen. Maar als je recht voor iemand staat op paar meter afstand dan valt alles binnen je scherptevlak en dus ook scherpte diepte range. Dus als je selectief onscherpte wil dan zal met dergelijke diafragma’s of je standpunt en daarmee je scherpte vlak moeten veranderen of met nabewerking wat moeten. Maar die keus heb ik bewust niet gemaakt(ik heb overigens geen andere software dan C1 omdat ik niet van na bewerken hou) de keus was juist hem uit de omgeving te trekken.
Als je niet van nabewerking houdt, dan kun je er weinig aan doen. Met C1 is dit prima mogelijk met lagen door de sharpening op je basis laag op default te houden of zelfs lager te zetten. Vervolgens op een volgende laag met een brush of circulair masker delen te accentueren en daarvan de sharpening iets hoger te zetten.

Je laat iemand los staan van de achtergrond om aandacht te trekken naar je onderwerp. Maar als je foto alleen uit een onderwerp bestaat en de achtergrond dus toch al bijna niet zichtbaar is, dan heeft dat weinig nut. Je wil dan binnen je onderwerp ook diepte creëren. Als de borst dus even scherp is als het puntje van zijn neus dan wordt je foto heel onrustig omdat je niet weet waar de fotograaf nou de aandacht op wil vestigen. Om de kijker te sturen zijn er allerlei technieken om dit te doen, sommige tijdens het schieten al maar sommigen ook in de nabewerkking. Denk aan dus die lokale scherpte, vignetting, contrast etc. Tijdens het schieten kun je al rekening houden met dit soort dingen en daarmee rekening houden met licht of eventueel flitsen of bijlichten met een reflectiescherm. Nabewerking is dus niet het enige :)

Maar goed, dit is niet het topic om het hier over te hebben, ik wil hier best over door in een ander topic (bijv. als je de foto plaatst in FVM bijvoorbeeld).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje ik wil er helemaal niets aan doen. De foto’s zijn precies zoals ik ze wil hebben. Ik snap ook wel dat je met scherpte kan spelen. Maar dan had ik het anders moeten aanpakken. Maar dan krijg je ook een andere compositie. Zoals jij dat hebt gedaan met die vrouw met die uil op je site. Je hebt daar consequent de scherpte op de voorgrond gezet zodat de uil de zich in het scherpte vlak bevind. Allemaal keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:00:
@Ventieldopje ik wil er helemaal niets aan doen. De foto’s zijn precies zoals ik ze wil hebben. Ik snap ook wel dat je met scherpte kan spelen. Maar dan had ik het anders moeten aanpakken. Maar dan krijg je ook een andere compositie. Zoals jij dat hebt gedaan met die vrouw met die uil op je site. Je hebt daar consequent de scherpte op de voorgrond gezet zodat de uil de zich in het scherpte vlak bevind. Allemaal keuzes!
Geen paniek, je geeft aan dat je niet snapt wat ik bedoel, dus ik leg het even uit. Geen verwijt naar je en ik verplicht je niks ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ziet er IMHO gewoon niet uit als 'op f/8 gemaakt', daarnaast, in lijn van de strekking van de f/8, is het diafragma/de scherptediepte in mijn ogen dus maar van vrij beperkt van belang voor de dieptewerking, wel voor de aandacht. In dit geval denk ik ook niet dat het onrustig is (ook dat zou trouwens opzet kunnen zijn), ik heb ook niet het idee dat ik niets kan vinden op de foto waar ik mijn aandacht op kan richten.

Uiteindelijk zijn dat allemaal vrij subjectieve zaken natuurlijk, en er zijn een hoop keuzes te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 05-06-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@begintmeta precies maar het was voor mij vooral om even te laten zien hoe vreselijk scherp deze lens is bij een zo goed als volledig open diafragma. De scherpte diepte is maar 10cm op die afstand waardoor bij een van die foto’s de ogen wel scherp zijn maar de pink al wazig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

begintmeta schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:31:
Het ziet er IMHO gewoon niet uit als 'op f/8 gemaakt', daarnaast, in lijn van de strekking van de f/8, is het diafragma/de scherptediepte in mijn ogen dus maar van vrij beperkt van belang voor de dieptewerking, wel voor de aandacht. In dit geval denk ik ook niet dat het onrustig is (ook dat zou trouwens opzet kunnen zijn), ik heb ook niet het idee dat ik niets kan vinden op de foto waar ik mijn aandacht op kan richten.

Uiteindelijk zijn dat allemaal vrij subjectieve zaken natuurlijk, en er zijn een hoop keuzes te maken.
Het is absoluut subjectief, nergens beweer ik anders ;)

Enfin, enige waarom ik mijn uitleg plaatste was omdat ik meen te begrijpen dat Mowikan mijn uitleg niet begreep. Dit bleek niet het geval te zijn en gezien het daarmee ook compleet offtopic gaat wil ik het daar bij laten, dit topic gaat immers over camera's en niet over specifieke foto's.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

And on that bombshell, laten we het daar ook bij houden. :)

@Verwijderd ziet er wel goed uit, hoe presteert hij als je hem echt wijd open zet? Maakt dat veel verschil?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan dit was met f2.5 de lens is f2.0. Ik heb niet veel verschil kunnen zien. Zodra je naar f4 tot f8 wordt het nog scherper met “meer” scherptediepte maar daarboven neemt het contrast weer af. Persoonlijk vind ik het bij portretten belangrijk dat ogen scherp zijn en daarbuiten waar je voor kiest(rest gezicht, oren, haar, nek enz) en daar kan je juist met deze lens heel goed mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Verwijderd ik snap wat je bedoelt. Ik loop niet voor niets zelf met een 85/1.4 rond. ;)
Het is alleen wel prettig als een lichtsterke lens wijd open ook daadwerkelijk scherp is. Dus zo te horen is die 90 en fijne.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan ja! In alle testen kwam hij als zeer goed uit de testen. Dat heb ik nu ook zelf ervaren vandaar mijn enthousiaste post. Ik koop soms gewoon lenzen voor de heb omdat ze goed getest worden. Later komt er dan vast wel een keer een moment dat ik ze ook kan gebruiken. Shoot gisteren was eigenlijk meer geschikt om met de 50f2(wat ook een top lens is) te doen en toen ook nog maar even de 90 gepakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:01:
@Verwijderd ik snap wat je bedoelt. Ik loop niet voor niets zelf met een 85/1.4 rond. ;)
Het is alleen wel prettig als een lichtsterke lens wijd open ook daadwerkelijk scherp is. Dus zo te horen is die 90 en fijne.
Zijn lenzen nog op een ander diafragma te gebruiken dan wide-open dan ? :+ }:O

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sapphire en je moet er mee kunnen vloggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:40
Modbreak:En nu is het wel weer genoeg met elkaar afkatten. En daar bedoel ik iedereen mee.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Commentaar op de moderatie heeft nog nooit in het topic thuisgehoord, dus ook nu niet.

Anyway;

Voor een vriend van me heb ik afgelopen week foto’s genomen van een nieuw type zeilboot. Vanwege de snelheid van de vd zeilboot, onverwachte bewegingen van mijn stuurman (speedbootje) en het ruwe water gekozen voor zone focus. SS en iso op auto en F ietwat geknepen afhankelijk 16-55 of 50-140 tussen f5.6 en f8. Shutter release op focus priority. Tracking stond meen ik op 1 omdat er geen echt rare dingen te verwachten waren.
Ik had serieus gehoopt dat mn xh1 de boot bij zou houden wat bij veel foto’s ook gelukt is. Echter, ik heb meerdere foto’s waarbij ik in C1 met focus mask alles scherp lijk te hebben behalve de zeilboot. Letterlijk de boot gemist dus ;w

Nu ben ik al het gedeelte vd manual aan het herlezen wat over AF handelt, maar wellicht dat een van jullie mij duidelijkheid kan verschaffen. Want vooralsnog heb ik geen idee wat er fout gaat.

NB. Thuis is internet er volledig uitgeklapt, zal later een voorbeeld ter verduidelijking bijvoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wormaap op 06-06-2020 13:06 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@onsgeluk wat van belang is om te weten wanneer het misgaat is dat je probeert na te gaan of dat het mis focussen misgaat als de boot op je af kwam, van je af voer of langs voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Min of meer parallel varend met ca 55km/u op stevige golven, dus een bumpy ride zogezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door onsgeluk op 06-06-2020 13:35 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het makkelijkst voor die camera. Want qua afstand en zeker wat verder weg dan blijft de afstand camera onderwerp min of meer gelijk. Bij de x-t3 zou ik scherpstelling op formule 1 zetten. Weet niet hoe dat met de xh1 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@onsgeluk is de sluitertijd niet gewoon te lang geweest?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gonadan schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:21:
@onsgeluk is de sluitertijd niet gewoon te lang geweest?
Als ik het scherm op 100% zet, vind ik de boot scherp genoeg voor social media doeleindes, neemt niet weg dat ik wel wil begrijpen wat hier gaande is. Onderstaande foto is zelfs op 5000ste. Focus mask geeft aan dat water vanaf vlak voor de lens tot de kade op de achtergrond scherp is...maar waarom de boot niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY_wt2SOzDTuLqFh6SdjVt-UE5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nT7W3wlH5lh3YIOblwMaEf7q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door onsgeluk op 06-06-2020 15:56 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@onsgeluk ik weet niet of je twitter hebt maar ze reageren goed op twitter. Ik zou het eens stellen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
onsgeluk schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Als ik het scherm op 100% zet, vind ik de boot scherp genoeg voor social media doeleindes, neemt niet weg dat ik wel wil begrijpen wat hier gaande is. Onderstaande foto is zelfs op 5000ste. Focus mask geeft aan dat water vanaf vlak voor de lens tot de kade op de achtergrond scherp is...maar waarom de boot niet?
[Afbeelding]
Volgens mij maakt de focus mask min of meer een ranking van hoogste contrasten in de afbeelding, en markeert dan een (instelbaar) deel daarvan. In dit geval zal in/rond de reflecties op het water een hoop hoog contrast te vinden zijn, meer dan in de wat donkere delen van de boot.

maar goed, dit is natuurlijk maar een gok. Uiteindelijk zal je zelf beter zien wat in focus is dan de focus mask.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

begintmeta schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Volgens mij maakt de focus mask min of meer een ranking van hoogste contrasten in de afbeelding, en markeert dan een (instelbaar) deel daarvan. In dit geval zal in/rond de reflecties op het water een hoop hoog contrast te vinden zijn, meer dan in de wat donkere delen van de boot.

maar goed, dit is natuurlijk maar een gok. Uiteindelijk zal je zelf beter zien wat in focus is dan de focus mask.
Klinkt plausibel, dank. Zal eens zoeken of ik online wat kan vinden over hoe FM redeneert en of er nog wat in te stellen is.

@Verwijderd ik doe geen Twitter, geen idee hoe dat werkt. Die boot heb ik bewust gemist.

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
Wat is Power Delivery toch fijn op de X-T4. Ik mocht vandaag op het laatste moment invallen omdat de fotograaf wegens omstandigheden niet kon verschijnen op een bruiloft. Mijn extra accu's had ik nog niet binnen dus een Anker powerbank meegenomen (26800 mA met PD) Na zo'n 600 shots ging de accu naar rood. Powerbank in mijn zak en aangesloten op de X-T4 en zag het stekker symbool verschijnen. Kon dus lekker doorschieten. Daarna naar een andere lokatie gereden, powerbank aangesloten gelaten, en na aankomst was de accu van de camera weer vol. De X-T4 is qua scherpstelling toch zekerder dan de X-T3 heb ik nu ervaren, zeker met Eye Detect focus.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

onsgeluk schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:39:
[Afbeelding]
F/2.8 zie ik. Als 1/5000e mogelijk is zou ik hem veel meer knijpen. Nu is met de beweging in het water de kans aanzienlijk dat de focus gewoon niet op de boot ligt.
Kan je met fuji niet achteraf zien welk AF punt het geworden is?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gonadan schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:36:
[...]

F/2.8 zie ik. Als 1/5000e mogelijk is zou ik hem veel meer knijpen. Nu is met de beweging in het water de kans aanzienlijk dat de focus gewoon niet op de boot ligt.
Kan je met fuji niet achteraf zien welk AF punt het geworden is?
Voor de rest een waardeloze foto, zelfde euvel. Op f8 en FM zet het halve meer in focus, maar de boot nauwelijks. Nu heb ik aardig wat foto’s waar C1 zegt dat de focus verkeerd ligt en ik ze nog steeds kan gebruiken. Maar ik wil het graag begrijpen om te weten hoe er toekomstig mee om te gaan.

Ik heb de 2de SD card nog in de camera, zal eens kijken of het in camera gecheckt kan worden. Geen idee eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja3JN7_rcwxm-8g1IOrHdJEVF28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF1EtTJi7RxNTM0XpLQgImnt.jpg?f=fotoalbum_large

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Op 1/250e kan het best wel weer aan de sluitertijd liggen. Heb je er niets tussenin? Ruime scherptediepte en korte sluitertijd? :P

De focus mask vind ik sowieso raar doen. Zelfs op 1/5000 is het bruisende water niet groen en de rest wel, dat klopt gewoon niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2020 22:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

1/250 op 17mm niet voldoende?

Ik heb net trouwens ook in cam gezocht. Als de optie er al in zit om op scherpte te checken, kan ik 'm niet vinden.

Wel nog ff gecheckt, vergelijkbare foto op 1/900, 16mm op f5.6...zelfde resultaat. Ik begin meer en meer te geloven wat @begintmeta bovenstaand suggereert. Hier nog eentje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S03K7LeG6uYbP5Q7HSIfpV05gkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kSrrOpex66VHtfwGv2HBaWM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door onsgeluk op 06-06-2020 23:02 ]

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hoe is de foto zelf? Want je staart je nu blind op dat groene maar dat zegt niet zoveel, het gaat om de foto zelf.

1/250 met een hevig bewegend onderwerp en een bewegende fotograaf is niet bijzonder ruim vind ik zelf.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Uiteindelijk kan je zoals ik in mijn vorige post impliceer beter het focus filter van je eigen ogen en brein vertrouwen. De overlay gebruik ik hooguit om heel snel heel veel foto’s te screenen, wat voor mijn gebruik nauwelijks nodig is.

Daarbij denk ik trouwens ook dat 1/250 wat krap kan zijn, ivm bewegingsonscherpte.

Maar kijk gewoon zelf bij de foto’s die je interessant vind of je ze voldoende scherp vind (daarbij is eventueel de doelresolutie ook interessant)

En ter lering kan je ook eens kijken naar bijvoorbeeld de sluitertijden of apertuur van foto’s die je wel en niet scherp genoeg vindt, dan weet je dat je in de toekomst eventueel je camera wat anders in kan stellen.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 06-06-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

begintmeta schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:15:Daarbij denk ik trouwens ook dat 1/250 wat krap kan zijn, ivm bewegingsonscherpte.
Wat zou dan het minimum zijn waarop je de SS zou instellen om dit te ondervangen?

Doelresolutie zal hoogstwaarschijnlijk 2048 op de lange kant worden.
En ter lering kan je ook eens kijken naar bijvoorbeeld de sluitertijden of apertuur van foto’s die je wel en niet scherp genoeg vindt, dan weet je dat je in de toekomst eventueel je camera wat anders in kan stellen.
Scherp, niet aan gedacht. Ik heb aardig wat (water)sportfoto's, veelal waterskien, wakeboarden en lokale triathleten en zie daar op de zonnige dagen exact hetzelfde gebeuren. 1 Specifiek voorbeeld van een zwemmer die op mij afkomt, die foto is boven alle twijfel verheven scherp. De focus mask van C1 denkt er duidelijk anders over. Misschien werkt het voor portretten wel goed, maar moet ik het voor aktie op het water gewoon laten voor wat het is en op m'n eigen ogen vertrouwen.
Gonadan schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:08:
Hoe is de foto zelf? Want je staart je nu blind op dat groene maar dat zegt niet zoveel, het gaat om de foto zelf.

1/250 met een hevig bewegend onderwerp en een bewegende fotograaf is niet bijzonder ruim vind ik zelf.
Ik sta me er zeker niet blind op, ik probeer alleen te begrijpen waarom iets gebeurd. Doe ik iets fout, mis ik een instelling of is het een tekortkoming van C1? Dit waren overigens 2 voorbeelden waarbij de beweging minimaal was. Zie onderstaand voorbeeld naar wat we op zoek waren. Dit zal ergens tussen de 45 en 55km/u zijn geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvkWpkaquc-10Zh8Ok9mSsfJ32w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoXnuQTkj2Z5LMyHwSxhPZ7m.jpg?f=fotoalbum_large

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Als ik de focus mask goed begrijp is het bedoeld om aan te geven waar de scherpte ongeveer ligt, niet om aan te geven wat allemaal scherp is. Dus inderdaad bij portretten met een beperkte scherptediepte om snel te zien welke ongeveer raak waren.
Ook bij die portretten in het voorbeeld zie je dat wenkbrauw en wimper dan gemaskerd wordt en het oog zelf alsnog niet, terwijl er natuurlijk nog veel meer scherp is.
Het is een hulpmiddel, geen waarheid.

Onderhand gaat het nu echter wel meer over C1 dan Fuji, mocht je er nog dieper op in willen dan graag in: Het grote alternatieve raw-converters topic
Daar zitten vast nog meer experts. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Blij dat ik nu weet waar het issue zit.

Ik las onderstaande tip gisteren op 1 vd 10000 Fujigroepen op facebook. Hoewel het bevestigd wordt door anderen vraag ik me af of het klopt of wishful thinking vd auteur is

Most accurate Fuji "auto focus" isn't exactly auto focus. If you have a problem nailing auto focus, try setting your camera to M (for manual focus by the on the M-C-S lever), set your focus box to where you want focus to be, push the AF-L button. Bam! Perfect focus. It seems counter intuitive to set your camera to M to get auto focus, but works.

I found this especially helpful with the 55-200mm, which isn't the fastest auto focus lens, but doing this makes it both fast and accurate in more difficult situations.

Notes: On XE1 there is a combo AF-E/AF-L button and I seem to remember it works the same way.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Een soort back button focus dus? Waarom zou dat in dit geval beter gaan dan single?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gonadan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 08:20:
Een soort back button focus dus? Waarom zou dat in dit geval beter gaan dan single?
Exactly my point/question.... kan me t ook niet voorstellen eerlijk gezegd. Maar dacht t voor te leggen aan de experts ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Single AF is niet handig voor bewegende onderwerpen, zeker met snelle boten op water. De boten bewegen in alle richtingen, dus het is een kwestie van een verkeerde AF mode. Zodra hij in AF-S locked is de boot alweer bewogen en dus out of focus.

Door de back button focus veranderd je AF in AF-C, continues auto focus dus. Hierdoor vangt de AF de bewegingen op.

[ Voor 17% gewijzigd door PdeBie op 07-06-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is deze functie ook niet geschikt voor het onderwerp waar je het op gebruikt. Als je scherpte visualiseert als een vlak en ik zie op 1 van je foto’s een stuk zeil scherp zijn dan moet alles in dat vlak scherp zijn. Een zeil is een oppervlakte met weinig microcontrast dus daar zal het nooit goed gaan.

Daarnaast is backfocus volgens mij ook niet de goeie setting, af-c zou het makkelijk moeten kunnen. Zeker als iets parallel aan je beweegt. Daarnaast gebruik je de x-h1 dacht ik. Daar is de auto focus toch wat langzamer dan de x-t3 of de 4.

Hier trouwens een goede uitleg wat back button focus is:
YouTube: Waarom/Wanneer je NOOIT Backbutton focus mag gebruiken!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@PdeBie
Die werkwijze gebruik ik ook, maar haal ik niet uit het verhaal. Daar wordt meer een back button single gesuggereerd.
Daarnaast heeft @onsgeluk helemaal geen single gebruikt maar continous als ik het mij goed herinner.

@Verwijderd eigenlijk vind ik het qua autofocus helemaal geen spannend onderwerp. Daar mag een beetje camera geen moeite mee hebben.
Maar goed, de focus lag op de overlay en niet de daadwerkelijke scherpte. Dus wellicht zijn de foto's prima.

Die Ferry snapt het zelf niet helemaal. Focus en recompose is wat anders dan BBF. Als je daardoor mis schiet is dat is gewoon verkeerd gebruik van BBF. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 07-06-2020 09:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar de lenzen kijk en ik zie f5 en f8 en op die afstand dan moet het haast wel scherp zijn of binnen de scherpte diepte vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Guys, bootjesfoto’s zijn zooo 6 juni ;) genoeg foto’s die prima scherp zijn. Het ging me puur om het fenomeen met focus mask.

De vraag omtrent af-l op manueel is een op zichzelf staande vraag. Zoals @Gonadan aangeeft, ik kan me niet voorstellen dat het beter werkt dan reguliere af. Maar vond het interessant genoeg om als duscussiepunt op te voeren. Beetje leven in dit topic houden

iR Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dacide
Firmware update voor 7 objectieven:

http://www.techtoyreviews...lcYrHYTTz8GTho9ztNs9qsGl0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voortekenen dat er een update komt voor de x-t3? Ik hoop het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
Zijn er eigenlijk Tweakers met een GFX fujifilm? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk :P

Zou wel eens willen spelen met zo'n GFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 19:33

B64

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:39:
Voortekenen dat er een update komt voor de x-t3? Ik hoop het!
Nee, deze firmware updates hebben te maken met het functioneren van OIS icm de IBIS van de X-H1 en X-T4.
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

PdeBie schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:00:
Zijn er eigenlijk Tweakers met een GFX fujifilm? Ben daar wel benieuwd naar eigenlijk :P

Zou wel eens willen spelen met zo'n GFX.
Huren? Goedkoopste combi zo'n €75....Avondje kroeg is duurder en door de beugel genomen niet eens leuker ;)

Ik zou wel eens willen spelen met de GFX100 icm de 110mm, huren kost je dan wel €186 ex BTW :(

[ Voor 12% gewijzigd door onsgeluk op 15-06-2020 16:14 ]

iR Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@PdeBie Ik heb de GFX 50R. Eerst gehuurd, icm 63mm lens was het iets van 200 EUR voor 2 of 3 dagen. In die winkel kreeg je de dagen dat ze niet open zijn er "gratis" bij dus ik heb die voor een verlengd weekend gehuurd.

De 50S vind ik van stijl van body nog wel net iets leuker maar mijn budget liet dat niet toe. Plus dat de R al niet klein is. Als je de goede moment afwacht kun je de 50R body kopen voor 2500-2700 EUR en dan zit je niet ver van de prijzen van de high end full frame bodies.

De lenzen waren mijn grootste zorg eigenlijk want zelf de goedkoopste zijn nog meer dan 1000 EUR. Maar ook daarop een promotie toen de nieuwe 50mm f3.5 uitkwam voor net geen 500 EUR. Die promo zal ook wel jaarlijks terug komen gok ik.

De 63mm was het alternatief geweest al was ik niet helemaal over na 't huren daarvan. Is geen echt snelle lens en ook wel vaker missers dan met de 50mm nu heb ik de indruk. Al heb ik ze niet naast elkaar gebruikt tegelijk dus kan verkeerd zijn. De 45mm icm de 100mm is waar ik van kan dromen nog.

Onderschat die f3.5 niet trouwens. De andere lenzen zijn uiteindelijk ook maar f2.8 op de 100mm na die f2 is. Maar dat zijn (bijna) medium formaat f getallen he. Dus ook op f3.5 kun je op foto's echt wel duidelijk die medium format look zien. Het is ook de kleinste lens wat voor mij niet onbelangrijk is omdat ik de combi zoveel mogelijk overal mee naartoe neem (samen met m'n X-E3 + 23mm of 18mm f2).

M'n andere backup is een viltrox adapter met AF voor canon EF lenzen. Ik heb die nog niet veel gebruikt en heb voorlopig ook alleen de 50mm f1.8 van canon. Het werkt maar de scherpstelling is niet altijd correct. Doet soms ook wel vreemde dingen zoals de lens helemaal rond gaan alvorens scherp te stellen. Of als je de preview start dan focust de lens ook eerst bijvoorbeld.

Ik zou wel zeker aanraden een combi te proberen want het zijn geen snelle camera's (dan spreek ik over de 50 natuurlijk, de 100 heb ik geen ervaring mee). Ik ben opgeleid analoog nog en heb nog genoeg analoog materiaal en heb de opmars van digitaal meegemaakt dus ik kan wel zonder snelheid werken. Het heeft veel meer weg van fotograferen met m'n Hasselblad bijvoorbeeld waarbij ik 2x nadenk bij elke belichting. Op zich ook leuk maar je moet 't willen.

Een snel kaartje helpt zeker, anders loopt tijdens het fotograferen je buffer ook nog eens vol. Die 50MP bestanden zijn ook 50MB groot wat niet niets is.

AF is contrast alleen, geen phase detect dus je bent veel meer afhankelijk van goed licht op je onderwerp om ook een goede scherpstelling te bekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Verwijderd Het is absoluut niet mijn doel om er een te kopen. Veel te duur voor wat ik aan fotografie doe. Maar een keertje huren om een dag/weekend mee te spelen kan inderdaad wel. (En dan oppassen voor G.A.S.).

Moet ik wel echt een doel hebben om te fotograferen. Dus een portretsessie of iets dergelijks, anders wordt het doelloos bloemetjes en dergelijke schieten en dat vind ik dan weer zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:09
Ik heb sinds een paar weken een Fuji X t20 met de 16-80 lens , heb nog niet heel veel kunnen uitproberen maar wat mij wel opvalt is dat de kleur groen erg "groen" is , ervaren jullie dit ook bij de X T20 ?

Is dit in het menu op e lossen , ik weet dat je "kleuren" kan aanpassen maar het gaat mij alleen om de kleur groen om deze iets minder maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:52

Sjaak_Afhaak

Bleh!

heb je toevallig een film-simulatie aan staan?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
nee , staat op standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:01
ik heb een vraagje: wij hebben vorig jaar een XF 16MM F1.4 gekocht. De reviewers zijn er allemaal lovend over.
Wij vragen ons echt af waarom. We kunnen bijna geen foto scherp krijgen, mooie bokeh? niet gezien. mooie macro foto's op 15 cm? dat lukt bijna niet.
als ik een foto maak van mn vrouw op een afstand van pak em beet 3 meter en ik zoom in op de foto dan zie ik duidelijk dat ze niet scherp afgebeeld is.
We hebben allemaal instellingen handmatig geprobeerd maar ook alles op automatisch. Het hielp echt niks.
Als ik andere lenzen gebruik: de 18-55 of bijvoorbeeld de xf 50 F2 dan maken die haarscherpe foto's.

Mijn vraag is: zou de 1.4 stuk kunnen zijn? niet scherp te stellen is door een defect?
Wij zijn eigenlijk een beetje ten einde raad. Andere (nieuwe) lenzen kunenn we direct mee aan de slag maar de 1.4 begint een nachtmerrie te worden voor ons.

alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@ramrodwillem Ik denk dat je de witbalans bedoeld. Als je auto witbalans gebruikt ogen de foto's inderdaad wat groenig. Dit kan je overigens aanpassen, dat de witbalans wat warmer (geler/roder) wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door PdeBie op 18-06-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@beebie121 Het is ook een ragscherpe lens, maar je verhaal bevat nog teveel variabelen.

Welke instellingen (sluitertijd, diafragma etc.) gebruik je?
Autofocus of handmatige focus?

Kan je een voorbeeld foto met de bijbehorende EXIF laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok thx , in hoeverre bepaalt de lens eigenlijk de daadwerkelijke kleur , met andere woorden als ik met andere lenzen zou werken veranderd dat dan ook de kleur van de foto of is hierin alleen de camara voor verantwoordelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat bepaalt de camera.
Lenzen hebben wel wat invloed op kleur, maar niet de groene tint waar jij nu op duidt.
Als ik de foto's van mijn X-T2 op auto witbalans schiet, zijn ze ook altijd wat groenig. Daarom pas ik de witbalans altijd iets aan.

Ik raad je aan eens in te lezen over wat witbalans is en doet.

Some random google resultaten:
https://vinkacademy.nl/fotografietips/wat-is-witbalans/
https://www.photofacts.nl..._de_knie_in_4_stappen.asp

[ Voor 43% gewijzigd door PdeBie op 18-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ik heb hiervoor een Fuji 100 F gehad , deze had uit de camera altijd erg fraaie kleuren , ook op auto WB .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mja, dat is de keuze van de fabrikant geweest over hoe de sensor en processor de kleuren verwerkt. Daar moeten ze een keuze in maken voor alle gebruikers. En die is bij je huidige camera in jouw geval te groenig. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het wel mooi vinden.

Gelukkig kunnen we het allemaal aanpassen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
beebie121 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:19:
ik heb een vraagje: wij hebben vorig jaar een XF 16MM F1.4 gekocht. De reviewers zijn er allemaal lovend over.
Wij vragen ons echt af waarom. We kunnen bijna geen foto scherp krijgen, mooie bokeh? niet gezien. mooie macro foto's op 15 cm? dat lukt bijna niet.
als ik een foto maak van mn vrouw op een afstand van pak em beet 3 meter en ik zoom in op de foto dan zie ik duidelijk dat ze niet scherp afgebeeld is.
We hebben allemaal instellingen handmatig geprobeerd maar ook alles op automatisch. Het hielp echt niks.
Als ik andere lenzen gebruik: de 18-55 of bijvoorbeeld de xf 50 F2 dan maken die haarscherpe foto's.

Mijn vraag is: zou de 1.4 stuk kunnen zijn? niet scherp te stellen is door een defect?
Wij zijn eigenlijk een beetje ten einde raad. Andere (nieuwe) lenzen kunenn we direct mee aan de slag maar de 1.4 begint een nachtmerrie te worden voor ons.

alvast bedankt voor het meedenken.
Ik gok dat je de focusring verschoven hebt. Die kun je schuiven zodat hij manual focust. Dat valt bijna niet op, maar dat moet het probleem zijn. Het is de ring in het midden van de lens met de kleine ribbeltjes. Die kun je (per ongeluk") naar achteren klikken zodat hij op manual focus staat.
Ovekomt mij soms ook perongeluk, best wel frustrerend. Verder vind ik dit echt een top lens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6aG_2gq3bxMl0br_XcbyovLjA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gl1YTqVdLLk4tjpWfHk52cae.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 18-06-2020 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:01
@Tomas_ jemig.. volgens mij is dat het idd... wtf.. ik schaam me gewoon dat we dat niet hebben gezien.

nu maar weer eens verder stoeien met de lens dan.

mooie foto trouwens hoor. echt heel gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

ramrodwillem schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:54:
Ik heb sinds een paar weken een Fuji X t20 met de 16-80 lens , heb nog niet heel veel kunnen uitproberen maar wat mij wel opvalt is dat de kleur groen erg "groen" is , ervaren jullie dit ook bij de X T20 ?

Is dit in het menu op e lossen , ik weet dat je "kleuren" kan aanpassen maar het gaat mij alleen om de kleur groen om deze iets minder maken .
Hoe bedoel je groen, wanneer je de foto’s op je pc/laptop bekijkt of direct al achterop de camera?

Geen idee met de beperkte info die je geeft, maar mn eerste suggestie zou zijn dat je scherm of gpu-instellingen way-off zijn.

Zet hier anders een willekeurige foto zo uit de camera. Dan kunnen we wel/niet je scherm/gpu uitsluiten.

Als dat het niet is, dan zou ik zoals @PdeBie aangeeft met de WB gaan spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door onsgeluk op 18-06-2020 10:39 ]

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@Tomas_ ha, die optie heb je natuurlijk ook nog. :)

Al gaat dat klikken niet heel soepel vind ik. Zou wel merkbaar moeten zijn.
Pagina: 1 ... 94 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic