To do or not to do...
Naja, de lokale fotozaak (Ringfoto Semeins in Tiel) is sowieso flink achteruit gegaan sinds de verhuizing naar het nieuwe pand vind ik. Veel meer focus op het snel willen verkopen i.p.v. goed informeren naar wat de klant ECHT wilt.jesper86 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:20:
[...]
Vreemd, normaal is dat juist andersom, ik heb nog nooit een mirrorless X camera camera ergens anders dan in een fotozaak te koop gezien, en dan niet fotoklein ofzo, maar alleen de echte fotozaken. Zinvolle input of dat het überhaupt klopt wat ze zeggen zou ik niet op rekenen bij een MM of Saturn.
Zo hoorde ik, niet heel lang geleden, een klant een keer spreken over dat hij voor zijn dochtertje een simpel compact cameraatje zocht. Niks geen poespas, gewoon point&shoot. In principe hoef je dan niet eens naar een fotozaak zou ik zeggen, maar afijn....
Komt de verkoper aan met de Nikon 1 serie etc., want dan kan de dochter ook nog eens een lensje wisselen, terwijl de meest simpele CoolPix variant al voldoende was.

Dus toen de verkoper even wegliep heb ik de meneer erop gewezen dat hij zo 50~100 euro kon besparen door voor de simpelere variant te gaan. Uiteindelijk heeft die meneer dat ook gedaan. In de week erop kwam ik die meneer toevallig weer tegen in het centrum. Hartstikke bedankt! Foto's zijn helemaal top.
Maar afijn..... dit allemaal even terzijde
--edit--
ik zie dat ze Fujifilm wel vanuit de webshop verkopen. Dus wellicht wordt dat direct vanaf een magazijn naar je thuis adres verstuurd. Even vragen of ze ook een keer een exemplaar naar de winkel kunnen sturen.
[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 25-07-2014 12:11 ]
HierVolumius schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:12:
.......Bobcom, waar heb jij die dubbelzoomkit voor 749 gekocht?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Bij http://www.foka.nl heb ik ooit voor de eerste keer met een Fuji X-E1 mogen spelenpdebie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:07:
Zijn er in Nederland ook fysieke winkels waar je de Fujifilm camera's kan proberen/bekijken?
Heb tot nog toe alleen maar webshops gevonden. Maar alvorens ik een camera van een paar honderd euro koop wil ik hem wel eerst in mijn handen gehad hebben. Gaat om de X100s.
Ik vond vooral de EVF leuk i.c.m. MF tijdens video.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ben trouwens verder gaan kijken en op de een of andere manier trekt de X100s me toch net wat meer dan de X100. Met name dat quick menu, focus peaking en split image focussing lijken me heel handig.
Ow en in opvolging van dit:
In de winkel hebben ze alleen een XM-1 liggen. En opsturen doen ze alleen op bestelling. Dus dat gaat hem niet worden.pdebie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:07:
[...]
--edit--
ik zie dat ze Fujifilm wel vanuit de webshop verkopen. Dus wellicht wordt dat direct vanaf een magazijn naar je thuis adres verstuurd. Even vragen of ze ook een keer een exemplaar naar de winkel kunnen sturen.
Zoals bij de meeste van jullie waarschijnlijk al bekend wil ik Fuji gaan proberen, maar mocht het niet goed bevallen ten op zichte van de conventionele dSLR dan wil ik zonder al te veel schade er weer uit kunnen stappen (lees voor een aardige prijs alles weer verkopen).
Maar uit de UK .. ook al zit er nog een paar maandjes garantie op dan heb je daar niks aan zeker? Zou in ieder geval goed bekijken of het betrouwbaar is of niet .. anders is de schade nog veel groter.
Persoonlijk doe ik niet aan verzenden met tweedehands spullen, of heb je een bekende/woon je zelf in de UK?
Het zijn geen kitlensjes dus die ben je ook zo weer kwijt mocht dat nodig zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 29-07-2014 20:32 ]
Even iets anders.. Met E-X2 merk ik dat het beeld even bevriest wanneer je de sluiter half indrukt. Dat neemt de soepelheid van het focussen weg. In eerste instantie gaf ik de DOF-preview de schuld, maar aan de andere kant is het ook wanneer je wide-open schiet.
Het gekke is dat ik er eigenlijk nog praktisch niks over gelezen had. Veel reviews hebben het er niet over. Toch wel het grootste minpunt wat mij betreft. Juist doordat je die paar frames mist kan het je een foto kosten.
edit:
Oh en een ander puntje van kritiek is dat de exposure lockt wanneer je ergens op scherpstelt. Daar heb ik de AE-L knop voor, ik wil niet dat de camera dat voor mij bepaalt.
[ Voor 13% gewijzigd door Isniedood op 30-07-2014 10:40 ]
Weet niet hoe het met de X-E2 zit, maar ik heb mijn simpele X-E1-tje zo ingesteld dat'ie scherpstelt bij sluiter half indrukken, en aan de AF/AE-L-knop heb ik de functie "AE vastzetten" toegekend. Kan ik altijd zelf bepalen of ik het scherpstelpunt wil meteren of een ander punt in de compositie. Menuutje A4, AE/AF-L mode op "S" (switch), AE/AF button toewijzen aan "AE only".Isniedood schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:33:
.........
edit:
Oh en een ander puntje van kritiek is dat de exposure lockt wanneer je ergens op scherpstelt. Daar heb ik de AE-L knop voor, ik wil niet dat de camera dat voor mij bepaalt.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
De prijs waarvoor ze hem aan kunnen bieden is echter precies hetzelfde als in hun webshop en daar moeten ze toch nog wel even wat aan doen
De black edition is naar mijn mening een stuk mooier dan de "normale" versie.pdebie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 09:22:
De fotozaak laat nu een fujifilm x100 black edition naar de winkel komen. Dus die ga ik donderdag bekijken.
De prijs waarvoor ze hem aan kunnen bieden is echter precies hetzelfde als in hun webshop en daar moeten ze toch nog wel even wat aan doen
Mag ik vragen welke winkel dit is en wat ze voor de camera vragen?
Ik heb de X100 black edition een aantal keer voor €699 gezien, maar nu staat hij bij de meeste winkels voor €799.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Maar wat is er zo speciaal aan de black edition dan? Enige wat ik zie is dat er standaard een zonnekap bij zit, een tasje en dat alles in een mooi doosje. Nu weet ik dat de zonnekap los vrij prijzig is (voor een zonnekap) en dat het leren tasje ook niet de goedkoopste is. Maar als dat alles is...
Daarnaast gaf de fotozaak aan dat als je de firmware van de X100 upgrade naar versie 2.0 dat de X100 vrijwel identiek is aan de X100s (m.u.v. de hoeveelheid megapixels op de sensor en fysieke knoppen op het toestel zelf uiteraard
[ Voor 27% gewijzigd door PdeBie op 04-08-2014 11:01 ]
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Het verschil met de normale editie is dat er -naast de zwarte camera- een zonnekap, tasje en een UV filter mee worden geleverd.pdebie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 11:00:
Ringfoto Semeins te Tiel
Maar wat is er zo speciaal aan de black edition dan? Enige wat ik zie is dat er standaard een zonnekap bij zit, een tasje en dat alles in een mooi doosje. Nu weet ik dat de zonnekap los vrij prijzig is (voor een zonnekap) en dat het leren tasje ook niet de goedkoopste is. Maar als dat alles is...
Daarnaast gaf de fotozaak aan dat als je de firmware van de X100 upgrade naar versie 2.0 dat de X100 vrijwel identiek is aan de X100s (m.u.v. de hoeveelheid megapixels op de sensor en fysieke knoppen op het toestel zelf uiteraard). Klopt dit?
Naar mijn weten heeft de 2.0 firmware de camera een stuk sneller gemaakt, niet alleen met focussen maar ook met opstarten.
Ook is er bij die update focuspeaking toegevoegd wat ook in de X100S zit.
Split image (wat wel in de X100S zit) is jammer genoeg niet toegevoegd.
Van wat ik er van gelezen heb is met deze update de autofocus nog niet op hetzelfde niveau als de X100S (vooral bij minder licht) maar komt het inderdaad wel in de buurt.
Daarnaast zijn er mensen die de output van de originele X100 prefereren boven die van de X100S.
De X100 heeft namelijk het "standaard" bayer patroon terwijl de X100S fuji's X-trans sensor gebruikt.
Nog een linkje naar wat er veranderd is met de update:
http://www.fujifilm.com/s.../firmware/x/finepix_x100/
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Dat is dus voor mij (en misschien is dat wel een gelukje) niet iets waar ik me zorgen om maak. Het zou zeker niets zijn wat een prijsverschil van een paar honderd euro zou rechtvaardigen.
Split image focussing is wel een handig item wat ook nog eens het echte 'range finder' gevoel geeft, maar ook dit is voor mij geen issue. Focuspeaking heb ik geen ervaring mee, maar als ik het zo zie op de youtube filmpjes ziet het er wel verdomde handig uit!
Dus al met al, als ik een X100 zou aanschaffen zou ik er geen miskoop aan doen t.o.v. de X100s.
Maar.......Als DSLR fotograaf zit ik stiekem toch nog een beetje met de niet verwisselbare lens. (ja, ik ben echt een zeur af en toe
Ik heb al eerder aangegeven dat ik de voorkeur geef aan een OVF. Dus daarmee zou de X-E1 eigenlijk al afvallen. Echter, de X-E1 is nu verkrijgbaar met een 18-55 kitlens voor minder geld dan een X100. En dan heb je de mogelijkheid om meerdere lenzen te monteren. De 55-200 zou ook een heel mooi lensje zijn, echter nu nog buiten budget (deze kost nu iets van 600 euro ofzo?).
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je met een adapter oude M-mount lenzen kan plaatsen op de X-E1. Bedoelen ze hier ook M42 lenzen mee? Want dat zijn vaak erg goedkope, maar zeer leuke lensjes
Uh, nee. M-mount is toch echt iets heel anders dan M42. M-mount is de mount van onder andere Leica M camera's, M42 is mount van vooral goedkope SLR's.pdebie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:04:
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je met een adapter oude M-mount lenzen kan plaatsen op de X-E1. Bedoelen ze hier ook M42 lenzen mee? Want dat zijn vaak erg goedkope, maar zeer leuke lensjes
Nieuwe M-mount lenzen kunnen overigens ook op een X-serie camera. M42 lenzen overigens ook…
Daar zat ik ook naar te kijken persoonlijk heb ik niet de voorkeur voor een vaste 35MM equivalent focus lengte, als het 50MM was geweest had ik het heel serieus overwogen. Daarom heb ik ook serieus naar een X-E1 oid met 35MM F1.4 zitten kijken.pdebie schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:04:
Maar.......Als DSLR fotograaf zit ik stiekem toch nog een beetje met de niet verwisselbare lens. (ja, ik ben echt een zeur af en toe)
Realiseer je ook goed dat het hebben van verwisselbare lenzen ook een nieuwe val is waar flink geld in kan gaan zitten? X-mount is vooralsnog prijzig en nieuw, dus nieuw glas kost je zo een paar honderd euro's die misschien beter in het versterken van je hoofdsysteem(Nikon zo te zien) of in andere zaken gestoken zouden kunnen worden.
Persoonlijk vind ik de Fuji toestellen ook erg mooi, maar heb ik voor mezelf de val van een extra systeem ontweken(ik begin met 1 body en 1 lens en heb na 2 maanden een gat in mijn bankrekening en een kast vol glas en meerdere body's).
Het Fuji-systeem is inderdaad erg fraai en geeft weer een "ouderwets" (=positief) fotogevoel. Mijn Nikon spullen zijn al jaren niet meer uit de kast geweest omdat het allemaal te groot en te zwaar werd (gevoeld). Een beperkt aantal objectieven wordt overigens via een adapter wel hergebruikt, maar niet vaak trouwens...
Dat is zeker een val. En ik ken mezelf. Die meerdere lenzen gaan er komen.y2kbug schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:33:
Realiseer je ook goed dat het hebben van verwisselbare lenzen ook een nieuwe val is waar flink geld in kan gaan zitten?
Nou dat is eigenlijk nog het belangrijkste. Het dagelijks bij me dragen van de D7000 is me gewoon teveel. Hij is groot, zwaar en mensen vinden een DSLR toch altijd een beetje 'eng'.Sodela schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:12:
Let even op de funfactor... Nu ga ik tenmiste weer graag op pad met de camera
Als ik op straat foto's maakt met mijn mobiele telefoon, kijkt niemand op en vervolgt iedereen gewoon de weg die ze gaan. Ben zelfs met mijn mobiele telefoon gaan oefenen met 'straat-fotografie'. Gewoon vanwege het gemak.
Wanneer ik de straat op ga met mijn D7000 met mijn 17-50 Tamron lens (ook geen klein dingetje), zie je mensen toch al snel meer ontwijkender gedrag vertonen. Alsof ze bang zijn om op de foto te komen. En dat terwijl op 17mm ik meestal de hele breedte van de winkelstraat wel op de foto krijg. Ze staan toch wel op de foto. De wegduikende manier van lopen is echter vaak goed zichtbaar, wat dus geen positief effect op de foto heeft.
Daarom ben ik juist naar een kleiner, handzamer en minder afschrikkend toestel aan het kijken. Zo'n kleine retro camera valt minder snel op en als hij dat al doet oogt hij voor veel mensen toch wat minder professioneel, dus ze zullen minder snel schrikken en wegduiken.
Mijn vriendin zei: Maar dan neem je eerst toch mijn compactcamera mee om te kijken of je het wel handig vind om dagelijks een camera bij je te dragen?.
Dat was nog niet eens zo'n gek idee.
Het is een hele simpele Coolpix camera van x jaar oud, maar nu ik hem dagelijks bij me draag merk ik dat ik steeds meer foto's maak. Kijk ook heel anders rond als ik over straat loop dan wanneer ik geen camera bij me draag. Dus dat plezier zal met een iets uitgebreidere, maar niet zo'n lompe als de D7000, camera alleen maar meer worden.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 04-08-2014 13:57 ]
Ietwat overdreven denk ik of niet? Afijn, dat is hier de discussie niet. Dat past meer hier: [Verzamel] straat en snapfotografie - deel 1
@jesper86: die stille sluiter zal zeker wonderen doen denk ik.
Ja, echt. Dat is nog een groot obstakel tegen de ILC's imho, dat maakt het gebruik meteen anders. Hoewel ze zeker niet dramatisch luid zijn ofzo, het maakt toch het verschil tussen comfortabel of niet in veel situaties. Mochten ze ooit nog lenzen uitbrengen met leaf-shutter dan ben ik een happy camper, en dicht Fuji een heel groot gat in de markt .. als ze dat toch eens wisten! Of misschien wachten ze gewoon tot Sony eindelijk global-shutter onder de knie heeft .. dat is wss nog de beste oplossing, alleen is het wat minder retro.@jesper86: die stille sluiter zal zeker wonderen doen denk ik.

[ Voor 36% gewijzigd door jesper86 op 04-08-2014 15:16 ]
Maar goed, ik vind steden niet interessant om te fotograferen, ik vind mensen ook niet interessant om te fotograferen, dus voor mij is het toch niet weggelegd.
Is het echt het diafragma dat zo'n geluid maakt? Ik dacht altijd dat het de spiegel was die het geluid maakte, maar wat is het dan op een mirrorless dat dat geluid maakt?jesper86 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:56:
Ja, echt. Dat is nog een groot obstakel tegen de ILC's imho, dat maakt het gebruik meteen anders. Hoewel ze zeker niet dramatisch luid zijn ofzo, het maakt toch het verschil tussen comfortabel of niet in veel situaties. Mochten ze ooit nog lenzen uitbrengen met leaf-shutter dan ben ik een happy camper, en dicht Fuji een heel groot gat in de markt .. als ze dat toch eens wisten! Of misschien wachten ze gewoon tot Sony eindelijk global-shutter onder de knie heeft .. dat is wss nog de beste oplossing, alleen is het wat minder retro.
Kwa verwisselbare lens systemen hebben alleen dure midden-formaat camera's soms een sluiter in de lens, zoals de Leica S lenzen met CS (central shutter) in de naam, in de camera kan je dan kiezen.
briljant stukje van Zack Arias over de FujiFilm X100s
http://zackarias.com/for-...-camera-walks-into-a-bar/
Vooral de intro is briljant

Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen en de tweedehands fuji markt is nog niet groot maar volgens mij ben je ze zo kwijt. Ik zoek zelf namelijk wel eens naar tweedehands fuji objectieven, ben een langzame beslisser en zeker de mooie primes zijn zo weg. Volgens mij zijn de 50-230 en 60mm macro moeilijker te verkopen.Isniedood schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:09:
Hebben jullie een beetje inzicht in de tweedehands markt van Fuji lenzen? Ik kan een 14mm en een 35mm fujinon kopen voor 700 pond (volgens google €884,19).
Zoals bij de meeste van jullie waarschijnlijk al bekend wil ik Fuji gaan proberen, maar mocht het niet goed bevallen ten op zichte van de conventionele dSLR dan wil ik zonder al te veel schade er weer uit kunnen stappen (lees voor een aardige prijs alles weer verkopen).
De mount is te krap gemaakt en bekrast de mount van je objectief. Bij m'n Fuji 18-55 viel het op zich mee, maar bij m'n Zeiss 1.8/32 zat de vatting zo vast dat ik de macro-adapter heb moeten slopen om 'm er vanaf te krijgen.

Mochten jullie nog een ander merk weten wat wel een goede adapter met (of zonder) AF verkoopt dan hou ik me aanbevolen.
Op Amazon staan er ook nog een paar, maar alleen met super slechte reviews, of geen.

http://www.amazon.co.uk/F...e-Close-up/dp/B00D9BL20Y/
http://www.amazon.co.uk/N...n-FujiFilm/dp/B00GH9P35A/
http://www.amazon.co.uk/G...ilm-X-Pro1/dp/B00GFHBGDM/
[ Voor 74% gewijzigd door jesper86 op 08-08-2014 19:52 ]
Die 2e is precies dezelfde als de Roxsen, met een ander merkje erop! Die 1e is wellicht nog een optie. Zal eens uitproberen!jesper86 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 19:42:
Oei, dat is eng. En jammer van de beschadigingen .. gelukkig verder niks ernstigs.
Op Amazon staan er ook nog een paar, maar alleen met super slechte reviews, of geen.![]()
http://www.amazon.co.uk/F...e-Close-up/dp/B00D9BL20Y/
http://www.amazon.co.uk/N...n-FujiFilm/dp/B00GH9P35A/
http://www.amazon.co.uk/G...ilm-X-Pro1/dp/B00GFHBGDM/
Je kan de "Most Helpful Customer Reviews on Amazon.com (beta)" toch wel zien neem ik aan? Misschien moet je ingelogd zijn of iets. Dat zijn de reviews dus overgebracht van de .com versie van Amazon.
Op cameranu is er een hoop keus van Meike, JJC, Caruba, Kooka, en Canon in alle denkbare mounts ..
behalve Fuji X.
[ Voor 38% gewijzigd door jesper86 op 09-08-2014 14:47 ]

Tussenringen uit de dSLR markt zijn een stuk betrouwbaarder blijkt dan ook maar weer.
Ik heb ook niet het idee dat ik ooit die Fuji 60mm macro aan zal schaffen. Dit werkt geweldig.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Ik had een Kipon adapter bij de plaatselijke fotoboer gekocht voor Nikon F/G (met "diafragmaring") en thuis aangekomen bleken de objectieven een kwartslag gedraaid. Daarvoor heb ik overigens alleen de prijs van een "standaard" adapter betaald. Gelukkig zit die maar met 4 schroefjes vast, dus gewoon even losdraaien, een kwart slag draaien en hij werkt naar behoren...
De camera zelf niet. Hij is mooi, licht, ligt lekker in de hand en de OVF is geweldig. Maar de software pfffffff
Ik snapte geen zak van het menu. Was verre van intuïtief. Zelfs de verkoper moest meerdere malen even in de handleiding spieken, omdat hij ook niet wist hoe of wat. Erg jammer, want ik was er eerlijk gezegd best verliefd op.
Nu kan het een kwestie van wennen zijn natuurlijk. Op een gegeven moment weet je waar de opties zitten. Maar ik vond het een te hoog risico om daar 800 euro voor uit te geven met het risico dat ik er toch niet aan kan wennen en me er aan ga irriteren. Jammer...
Verwijderd
Hoe vaak en hoe veel zit je in het menu van je camera?
Ik vind het menu van m'n D7100 bijvoorbeeld ook niet echt lekker werken, maar dat boeit me niet zo. Ik gebruik het namelijk nauwelijks.
Ik heb door de jaren heen diverse camera's gehad; o.a. Canon, Sony, Panasonic, Nikon, Leica en Fujipdebie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:27:
ik heb de X100 black edition gisteren getest in de winkel, maar ik moet eerlijk zijn...... hij valt me deels tegen.
De camera zelf niet. Hij is mooi, licht, ligt lekker in de hand en de OVF is geweldig. Maar de software pfffffff
Ik snapte geen zak van het menu. Was verre van intuïtief. Zelfs de verkoper moest meerdere malen even in de handleiding spieken, omdat hij ook niet wist hoe of wat. Erg jammer, want ik was er eerlijk gezegd best verliefd op.
Nu kan het een kwestie van wennen zijn natuurlijk. Op een gegeven moment weet je waar de opties zitten. Maar ik vond het een te hoog risico om daar 800 euro voor uit te geven met het risico dat ik er toch niet aan kan wennen en me er aan ga irriteren. Jammer...
Bij iedere camera was het weer opnieuw wennen aan de menu structuur. De camera met het beste menu is voor mij nog steeds die van de Nikon dSLR's. Waarom? Omdat ik daar 13 jaar mee gefotografeerd heb. Die kende ik na verloop van tijd uit mijn hoofd. De Leica heeft het kleinste menu (minste opties), maar ook daar zit ik na 3 jaar nog wel eens fout. De Fuji is nog wennen, maar het gaat steeds rapper.
ik zou me eerder irriteren aan technische aspecten ipv een menuutje.
Maar qua software vond ik het echt helemaal niks. Heb een uur met de camera gespeeld in en om de winkel, maar nee..... helaas niets voor mij. Nu schijnt de software van de X100 wel door meerdere mensen als een gedrocht te worden aangekaart en schijnt op de X100s al een stuk makkelijker te zijn (mede door de toevoeging van de Q knop om in een soort van snelmenu te komen). Dus wellicht dat ik die dan nog eens ga bekijken, want voor de rest ben ik echt zwaar verliefd op de camera.
Volgens mij komt de software op m'n x-e1 meer overheen met de X100s. Ik vind de software juist fantastisch in combinatie met (inderdaad) de Q knop/menu. Bijna alles is met knoppen in te stellen en soms moet je iets finetunen in het Q menu. Dus zeker het proberen waard!pdebie schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 08:32:
mja, technisch gezien is er niets mis met de camera voor wat ik wens. Ok, de EVF zou iets sneller mogen (zat ietwat vertraging in), maar is nog acceptabel.
Maar qua software vond ik het echt helemaal niks. Heb een uur met de camera gespeeld in en om de winkel, maar nee..... helaas niets voor mij. Nu schijnt de software van de X100 wel door meerdere mensen als een gedrocht te worden aangekaart en schijnt op de X100s al een stuk makkelijker te zijn (mede door de toevoeging van de Q knop om in een soort van snelmenu te komen). Dus wellicht dat ik die dan nog eens ga bekijken, want voor de rest ben ik echt zwaar verliefd op de camera.
Bovendien kan ik me de laatste keer dat ik in het 'menu' ben geweest bijna niet eens herinneren, omdat namelijk (na een tijd experimenteren en het naar smaak ingesteld te hebben) ik gewoon echt enkel nog maar de directe externe bediening gebruik. Daarbij horende natuurlijk (uiteindelijk veel belangrijker dan het menu) de informatie overlay in de OVF (en live-view) met voor mij de meest duidelijke weergave van puur het essentiële op de markt, vormgegeven met een knipoog naar echte full-manual camera's. DAT zijn de dingen waar men op af komt. Its main selling point als enige op de markt die zo sterk analoog is in basis en digitaal allèèn op de achtergrond daar waar het nodig is, in plaats van andersom! (en ik zeg het elke keer, sorry, als meest kenmerkende waarschijnlijk het loslaten van het zinloze PASM.)
Natuulijk als je dat niet zo ervaart dan kan ik me voorstellen dat je ook tevreden ben met elke andere camera waar je de gewenste functie aan een wieltje kan toewijzen, want daar bereik je natuurlijk gewoon hetzelfde mee, en sneller àls je dat zo ben gewend. Helaas voor de gene die deze manier van fotograferen niet zo kennen komt het over als ingewikkeld. Er zijn er veel die zagen wss enkel de grote apsc sensor met lichtsterke 35mm equivalent ervoor èn een zoeker in een relatief compact pakketje, maar verwachtten daarbij de 'standaard' moderne digitale camera, waarop ze vervolgens een hartverzakking krijgen als ze hem uiteindelijk willen gebruiken, dat is hoe de meeste op marktplaats belanden heb ik wel gemerkt. En bedankt daarvoor.
Tot nu toe vrijwel iedereen die ik de camera overhandig is meteen overdonderd, zelfs mede-fotografen, terwijl in werkelijkheid alles wat je nodig heb juist direct bereikbaar (en zichtbaar!) is. Eigenlijk de enige mensen die de camera niet meteen afschrikt zijn kenners van fotografie van voor het digitale aspect erbij kwam kijken (en daar hoef je die tijd echt niet zelf voor meegemaakt te hebben
Dat was juist een van de zaken waar ik verliefd op ben geworden. Echter, je zal toch af en toe van het menu gebruik moeten maken en daar heb ik zo m'n twijfels over bij de X100.
Dan kijk ik liever een keer naar de X100s of daar verbetering in zit. Met name dat Quick menu (de Q knop) kan wellicht een verschil van dag en nacht betekenen.
En anders misschien dat ik naar een tweedehands ga kijken. Dan is de schade minder erg dan die 800 euro.

Edit: Dat AF symbool is voor de AF-mode zie ik (single of multi-point), die is ook wel handig. Al heb ik die ook wel eens als functie achter de Raw knop (wat een tweede Fn knop is geworden na een FW upgrade namelijk), afwisselend met de ND filter.
Door lang ingedrukt te houden kan je direct een andere functie toewijzen.. in principe ook te gebruiken als redelijk-snel-menu dus voor bepaalde functies..
[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 11-08-2014 15:56 ]
Ik was er totaal niet naar op zoek of iets dergelijks, maar kwam hem in de aanbieding tegen. WCL-X100 voor €197, nieuw bij de Media Markt in Enschede. Met andere woorden: Wide Angle Converter voor de Fuji X100(s). Ikzelf heb de X100s, maar de converter werkt prima. Me=happy!
http://plaatjesdump.nl/up...32e443edbaf198ed1b2e9.jpg
http://plaatjesdump.nl/up...d4ae9743dbb5fd951271c.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 11-08-2014 18:05 . Reden: Plaatjes even verkleinen en een andere niet zo trage server a.u.b. ]
Je heb genoeg karma om een Tweakers Fotoalbum te 'kopen' toch Peter, of niet?quote: UCPlaatjes even verkleinen en een andere niet zo trage server a.u.b.
(kan niet meer zien wat het kostte)
Plaatjes verkleinen voor web gaat zeer makkelijk met bijv. FastStone Image Viewer.

[ Voor 30% gewijzigd door jesper86 op 11-08-2014 18:44 ]
Verkleinen kan ook wel met LR ofzo xD Ik vergeet dat altijd. Lang niet alle fora willen dat, vandaar dat ik het nu niet had gedaan.
Misschien hebben niet alle Fora die regel, maar het is toch niet netjes. Zeker als mensen bijv op hun mobiel de site bekijken en het kost ze meteen 20MB aan data oid.
Fotoalbum inmiddels 'gekocht'
Heeft iemand hier deze lens ook? Heb hem zelf vooral gekocht om een draagbare camera te kunnen maken maar hij schijnt ook erg scherp te zijn (net onder de 35mm).

[ Voor 21% gewijzigd door Sluw op 14-08-2014 17:48 ]
Net onder, net boven? Hmm, een van de twee. Het is een 40mm equiv,Sluw schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:48:
(net onder de 35mm).
En nu nogsteeds. De nostalgische Voigtlander bijvoorbeeld heeft zelfs een 40/1.4 in M-Mount of 40mm F2 voor Nikon F-Mount. Pentax heeft vier verschillende 40mm Pancakes, en één 43mm.
Ik heb zelf een Rollei 35 S met 40mm F2.8 Sonnar.
Wel heel gaaf lensje hoor van wat ik lees, en mooi 'karakter' van wat ik zie.
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 18:22 ]
Ach, hij schijnt erg scherp te zijn, iets er boven iets er onder, voor mij niet mega belangrijk.jesper86 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:16:
[...]
Net onder, net boven? Hmm, een van de twee. Het is een 40mm equiv,die werden vroeger ook wel eens als pancake bij camera's geleverd. Was dan niet zo lichtsterk als een 50mm, maar compacter en niet zo groothoek als een 35mm. Het heeft wel wat. =)
En nu nogsteeds. De nostalgische Voigtlander bijvoorbeeld heeft zelfs een 40/1.4 in M-Mount of 40mm F2 voor Nikon F-Mount. Pentax heeft vier verschillende 40mm Pancakes, en één 43mm.Maar die pentaxen worden dan weer meestal op crop gebruikt, dus dat telt eigenlijk niet, maar de 40mm pancake voor hun analoge Pentax ME (waar ze groot mee geworden zijn) was waarschijnlijk de inspiratie.
Ik heb zelf een Rollei 35 S met 40mm F2.8 Sonnar.
Wel heel gaaf lensje hoor van wat ik lees, en mooi 'karakter' van wat ik zie.
Die voightlander lenzen zien er prachtig uit maar zijn 175-200 gram, deze is 75 (!) gram. Die Pentax had ik wel eens gezien, die is nog platter en nog iets lichter.
Ben zelf erg benieuwd, het 'pakketje' voldoet aan de verwachting nu lekker testen.

Ze hadden zo'n mooie kans om hem voordelig bij een X-A1 en X-M1 kit te leveren, daar is hij volgens mij ook voor ontwikkeld (aan de vele productfoto's te zien), dat had ze veel meer verkopen opgeleverd van die starters camera's, en heel veel meer van de enthusiast. Dan is de vraag eerder waarom zou ik hem niet kopen, in plaats van waarom wel. Maar goed, met een beetje meer moeite (en risico
Ik zag trouwens, van voor ziet de lens er niet zo indrukwekkend uit, maar van achter is het toch nog een flink stuk glas. F2.8 is echt zo slecht nog niet, eigenlijk niks mis mee .. dat zit meer tussen de oren wss. =)

Fijn dat het een degelijk ding is. Metalen mount las ik inderdaad, maar wat de body is was niet duidelijk.
[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 15-08-2014 14:19 ]
Je hebt gelijk, ik heb ook eerst een 18-55 kit gekochtjesper86 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:17:
Tuurlijk er zijn kits, dat zeg ik anders maken ze die productfoto's niet.Probleem is de prijs, alles bij elkaar is dan zo duur dat je boven de €1000 kwam toen en dat gaat natuurlijk geen enkele instapper doen. Dat zijn dan mensen die liever een X-E1 of zelfs X-E2 hebben. Zonder 27mm weliswaar, maar wel met een F2.8-4 lens.
Fijn dat het een degelijk ding is. Metalen mount las ik inderdaad, maar wat de body is was niet duidelijk.
Op e-bay kun je hem ook nu voor 200 euro hebben. Twijfelde nog om hem op een Amerikaanse site te kopen. Hij is daar nu ook in de uitverkoop (300 dollar) maar daar komt meestal nog eens 70 dollar verzendkosten bij. Ook heb ik het gevoel dat pakketjes van winkels eerder herkend en er uit gehaald worden bij de douane maar dat is puur speculatie.Het Leoh-Paard schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:07:
Een mooie lens inderdaad. In Nederland kost 'ie zo 400 euro, maar bij de vorige salesronde in de VS was hij voor 200 dollar te koop (dus geïmporteerd 200 euro). En dan is hij imho prima geprijsd. Wellicht de volgende ronde weer
Full size sensor !? Wat bedoelen ze daar nou mee ..Digital Imaging - We will be unveiling our latest lineup of X-series digital cameras along with interchangeable lenses and peripheral accessories at this year's Photokina. At the Touch and Try Corner of the Fujifilm booth, visitors will be able to experience the outstandingly high image quality with a full size sensor and high resolution images taken with the new lineup of cameras that feature FUJINON XF interchangeable lenses.
http://www.fujirumors.com...d-special-photokina-page/
Deze quote is wel interessant:
Lijkt me sterk dat ze net als bij dslr's een scheiding aan gaan brengen.NOTE: Fuji Manager Mr. Kawahara said back in December that XF lenses would NOT be compatible with full frame camera. “If we launch the full frame body we have to launch the full frame lens too. So it is not good for X-series user.”
Iets ander nieuws, de XT-1 krijgt waarschijnlijk een firmware update:
http://www.fujirumors.com...ies-faster-af-new-source/
De sluitertijd, filmfunctie en AF waren precies redenen om een mogelijke aanschaf uit te stellen tot een volgend model. Nu is alleen nog de D-pad over (en native ISO 100), maar die fix je niet met een firmware update. Tof dat Fuji dit met firmware updates doet, daar kan Nikon en Canon wel wat van leren.shutter speed will increase from 1/4000 to 1/32000
better movie capabilities
faster/better AF (including phase detection on instant AF)
some other minor improvements (like new film simulation modes)
firmware updates will be released in October and December
Vraag me overigens af hoe ze dat met 1/32000 gaan doen op de dial.
[ Voor 45% gewijzigd door Nordlys op 23-08-2014 13:51 ]
Verwijderd
Maareh... 1/32000, is dat niet een beetje overdreven? En daarnaast, als 1/32000 mogelijk is met een nieuwe firmware, waarom dan niet 1/8000 bij release?
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2014 13:55 ]
Net als de normale tussenliggende shutterspeeds in manual mode. Op 1/4000 zetten en met de frontdial naar 1/32000 scrollen. In A-modus zal die de 32000 zelf wel kunnen vinden denk ik.Nordlys schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:43:
[...]
Vraag me overigens af hoe ze dat met 1/32000 gaan doen op de dial.
Die snellere sluitertijden zouden wel prettig zjn. Hoef ik niet meer met ND filters te klooien als ik bij veel licht helemaal open wil schieten.
[ Voor 16% gewijzigd door BlaTieBla op 23-08-2014 14:31 ]
Precies, dat hebben ze gezegd en leek mij ook verstandig. Maar voordat het hele X-mount gebeuren ook maar begonnen was of Fuji zelfs maar een noemenswaardige naam had in de enthusiast digitale foto-wereld ... kwam daar, de x100. Een gedurfd experiment dat zo succesvol was dat het resulteerde in de XF-mount line-up die we nu zien.Nordlys schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:43:
Lijkt me sterk dat ze net als bij dslr's een scheiding aan gaan brengen.
Wat nou als ze dat nu weer proberen met een X100 met FF sensor?

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 24-08-2014 08:09 ]
Ik denk dat ze gebruikmaken van een electonische sluiter.Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:54:
'New film simulation modes" klinkt anders ook lang niet gek!
Maareh... 1/32000, is dat niet een beetje overdreven? En daarnaast, als 1/32000 mogelijk is met een nieuwe firmware, waarom dan niet 1/8000 bij release?
Ona Bowery

Link: http://www.onabags.com/st...html?color=antique-cognac
Review: http://nevilleblack.com/ona-bowery-review/
Voordeel: Compact, goedkoper dan de Hadley Small
Nadeel: Kleinste van de drie, past misschien niet meer in dan 2-3 lenzen met body
Billingham Hadley Small

Link: http://www.billingham.co.uk/hadley-small.html
Voordeel: Snelle/makkelijke opening, goede kwaliteit
Nadeel: Prijs, vind de looks iets minder dan de Ona Bowery
Think Tank Retrospective 5

Link: http://www.thinktankphoto...spective-5-pinestone.aspx
Voordeel: Past het meeste in
Nadeel: Gewicht van 1 kg
Wordt niet meer gemaakt maar her en der is er nog wel een te koop denk ik.

Het lijstje van Remoss moet ook geen probleem zijn gok ik.
Ik denk dat ze fullframe(ish) kwaliteit in een APS-C sensor bedoelen. In wezen is dat al min of meer zo, sinds de X-Pro1.jesper86 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:06:
[...]
Precies, dat hebben ze gezegd en leek mij ook verstandig. Maar voordat het hele X-mount gebeuren ook maar begonnen was of Fuji zelfs maar een noemenswaardige naam had in de enthusiast digitale foto-wereld ... kwam daar, de x100. Een gedurfd experiment dat zo succesvol was dat het resulteerde in de XF-mount line-up die we nu zien.
Wat nou als ze dat nu weer proberen met een X100 met FF sensor?1 van de rumors voor de opvolger is een nieuwe lens, dat kan de X100 sowieso gebruiken imho, maar een andere verklaring is natuurlijk dat het sensorformaat is veranderd .. en dan moet je wel. Mja, we kunnen dromen.
Als ze daadwerkelijk een fullframe body introduceren kunnen ze weer een nieuw lenzenformaat uitvinden, want de huidige XF-mount gaat daar niet mee werken. Tenzij ze een soort omgekeerd speedbooster achtige truc uit de hoge hoed toveren
Verder is er al een 35mm fullframe body, zie de Sony RX1. Die nog steeds net even een stap te ver is qua budget imho. Fuji zou pas echt grote stappen maken als ze de prijs enorm kunnen reduceren, maar een RX1 achtig apparaat met de OVF/EVF (of zelfs maar de EVF van de XT-1) voor een prijs voor 'gewone stervelingen' zie ik niet gebeuren.
Ik hoop uiteraard van harte met je mee hoor
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Als je ziet hoe duur de A7 is... Ik weet vrijwel zeker dat ze voor een 1300-1400 euro een mooie FF X100 achtige camera kunnen produceren, het is echter de vraag of zij dit willen.Chiron schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 09:08:
Verder is er al een 35mm fullframe body, zie de Sony RX1. Die nog steeds net even een stap te ver is qua budget imho. Fuji zou pas echt grote stappen maken als ze de prijs enorm kunnen reduceren, maar een RX1 achtig apparaat met de OVF/EVF (of zelfs maar de EVF van de XT-1) voor een prijs voor 'gewone stervelingen' zie ik niet gebeuren.
Ik hoop uiteraard van harte met je mee hoor
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
http://www.fujifilm.com/photokina2014/index.htmlOnce again, the emphasis will be on the high resolution of the APS-C sensor - which rivals that of a full frame sensor* - as well as the rich tonality and beautiful color reproduction of output, which Fujifilm X-series cameras have become so renowned for.
* Corrected as of August 25. The original sentence included a typographical error.
Retro 5. Heb geen X-T1, maar de OM-2 is van vrijwel hetzelfde formaat. (dat maakt de X-T1 zo cool!Nordlys schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 10:56:
Voor diegene met een X-T1 (of soortgelijk formaat), welke cameratas hebben jullie er bij? Deze drie modellen spreken mij het meest aan, maar er past niet altijd evenveel in

Ik zou toch niet kleiner willen, deze is al zeer compact (en dat zeg ik niet snel), en het is wel fijn als er ook eens wat ruimte vrij is om bijv. te kunnen wisselen, of gewoon een boterham of andere niet foto-gerelateerde dingen. Het gewicht is me nooit opgevallen als iets negatiefs, elke gram krijg je dan ook kwaliteit voor terug wat mij betreft. En de schouderband is comfortabel. =)
beetje onder de knie probeer te krijgen.
Eerste ervaringen: heel licht en handzaam, focussen ongeveer even snel maar luider dan op de 18-55, ik vind de bokeh mooi en meer dan verwacht (vind ik fijn maar is persoonlijk), handmatig focussen werkt minder lekker dan op de 18-55, voelt digitaler, en ik mis de diafragmaring niet. Echt een lens zodat je je camera mee kunt nemen zonder dat je van plan bent om foto's te maken (en ondertussen de hele tijd foto's wilt maken).
[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 26-08-2014 10:27 ]
Verwijderd
Alleen jammer van de struik links.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 00:24 ]
Ha! Ik twijfelde nog, heb ook een versie zonder. Ik weet niet wat het is maar het klinkt aannemelijk, zilverpopulier. In ieder geval de mooiste bomen in half bewolkt half zonlichtVerwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 00:23:
Is dat een rijtje Zilverpopulieren in "Rolling In"? Ziet er gaaf uit!
Alleen jammer van de struik links.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 30-08-2014 17:37 . Reden: Flickr link werkte niet meer ]
Ik vind je foto nou niet echt een goed voorbeeld van een mooie bokeh, persoonlijk vind ik de bokeh hier ronduit ranzig en onrustig. Vooral de linkerhelft van de foto. Al blijft zoiets ook een lastige achtergrond om mee te schieten..ik vind de bokeh mooi
Ik heb er minder moeite mee dan jij maar die foto was als voorbeeldje uit het album en geen bokeh voorbeeldChiron schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 09:13:
[...]
Ik vind je foto nou niet echt een goed voorbeeld van een mooie bokeh, persoonlijk vind ik de bokeh hier ronduit ranzig en onrustig. Vooral de linkerhelft van de foto. Al blijft zoiets ook een lastige achtergrond om mee te schieten..
ps. Die struik geeft de foto wel meer diepte, ik vind die andere dan weer vrij saai plat. Maar de plaatsing van de struik had waarschijnlijk anders gekund. Toch vind ik tussen deze twee met struik het mooist. Indrukwekkende boompjes ..
Oh en, ik geloof dat je met exporteren van de jpg sharpening aan heb staan? Dat zou ik toch aanraden niet te doen .. foto's worden sowieso scherper als je ze verkleint naar webformaat en Flickr gooit daar dan ook nog eens wat overheen. Niet dat ik me er mee wil bemoeien, maar als je toch aan het experimenteren ben.
Deze vind ik heel mooi zo, maar de sharpening iets too much, nietwaar?

knip
[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2014 22:55 ]
Je hebt gelijk, dank voor de tip, zoals ik zei ben net overgestapt van Aperture naar Lightroom en de sharpening staat (standaard?) best hoog. Moet de boel nog een beetje goed uitzoeken.jesper86 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 13:58:
Ik vind het wel cool, onrustige Bokeh. Hoeft het ook niet altijd te gebruiken, elke lens is anders en dat leer je vanzelf wat hij wel of niet goed doet, daar heb je een camera met verwisselbare lenzen voor.
ps. Die struik geeft de foto wel meer diepte, ik vind die andere dan weer vrij saai plat. Maar de plaatsing van de struik had waarschijnlijk anders gekund. Toch vind ik tussen deze twee met struik het mooist. Indrukwekkende boompjes ..
Oh en, ik geloof dat je met exporteren van de jpg sharpening aan heb staan? Dat zou ik toch aanraden niet te doen .. foto's worden sowieso scherper als je ze verkleint naar webformaat en Flickr gooit daar dan ook nog eens wat overheen. Niet dat ik me er mee wil bemoeien, maar als je toch aan het experimenteren ben.
Deze vind ik heel mooi zo, maar de sharpening iets too much, nietwaar?![]()
Edit: heb de bomen allemaal minder scherp gemaakt en vervangen op m'n flickr.
[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 26-08-2014 17:39 ]
Bovendien werkt het alleen in manual mode bij sluitertijden <125, dus scherpstellen is een drama als je wat weinig licht hebt. Is er een truc om je zoekerbeeld maximaal helder te krijgen, zoals wel lukt bij MF-lenzen in de A-stand? Is er een manier om het instellicht in manual mode te activeren? Kortom: wie heeft welke ervaringen met opsteekflitsers met de Fuji's - en bij voorkeur met oude (MF) lenzen? Of waar vind ik meer info? Google ain't my friend.
Je kan in zo'n geval de foto daadwerkelijk vervangen, in plaats van verwijderen en opnieuw uploaden.Sluw schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:44:
[...]
Edit: heb de bomen allemaal minder scherp gemaakt en vervangen op m'n flickr.
(of had je dat gedaan? de afbeelding hierboven was hij toch wel kwijt, zou denken dat die dan ook update.)
Ik geloof niet dat het (veel) veranderd is, anders heb je wss gewoon de sharpening in Develop een zwiepert gegeven? Niet mijn smaak,

Dat is wel heel vreemd! Heb zelf totaal geen ervaring met flitsers helaas.bobcom schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:08:
En dat ook alleen maar als je de ontspanknop stevig indrukt - bij onvoldoende hard duwen op de ontspanknop gaat de flits niet af.
[ Voor 66% gewijzigd door jesper86 op 27-08-2014 23:12 ]
Sharpening ziet er op m'n computer goed uit, heb nu de sharpening op 0 gezet en hier geresized (heeft flickr misschien ook moeite mee?) eens kijken wat ie dan doet want volgens mij verscherpt Flickr 'm ook nog wat. Verder zijn die bladeren erg licht dus zit er heel veel contrast in de bomen (schaduw met erg lichte bladeren), heb de whites wel wat teruggeschroefd maar het blijft ene heftig ding.
Edit: meh... embedded blijft het troep, op flickr kun je hem groter bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 28-08-2014 08:09 ]
ps. Heb je Capture One overwogen? Schijnt wat beter om te gaan met xtrans detail.
Nu kan je nog objectief beoordelen, ik als LR gebruiker zit een beetje vastgeplakt.

[ Voor 79% gewijzigd door jesper86 op 28-08-2014 09:42 ]
Heb Aperture helaas niet meer op m'n computer staan (stom) maar had wel het gevoel dat dat iets beter ging. Alleen de mogelijkheden van Lightroom zijn uitgebreider en dat vind ik wel fijn. Ik ga in ieder geval eens kijken of ik ergens vergelijkingen kan vinden, misschien wel leuk om dit weekend eens te testen.jesper86 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:39:
Je nieuwe lens, is té scherp !
ps. Heb je Capture One overwogen? Schijnt wat beter om te gaan met xtrans detail.
Nu kan je nog objectief beoordelen, ik als LR gebruiker zit een beetje vastgeplakt.
alle merken hebben hun eigen geautomatiseerde systeem voor flitsers: canon, nikon, sony, pentax etc. Als je oudere flitsers of die voor andere merken gebruik icm je Fuji dan kun je m alleen betrouwbaar/voorspelbaar gebruiken op de handmatige stand. Ik weet niet welke Fuji je hebt, maar de syncspeed is bij mij gewoon 1/180. Het instellicht op je Nikon flitsers kun je niet activeren overigens, dan is weer een TTL-functionaliteit.bobcom schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:08:
Ik heb het idee dat flitsen bij Fuji nogal een stiefkind is - vooral met handmatige objectieven en niet-Fuji flitsers. Mijn Nikon speedlites (SB 80DX, SB 800) doen het in de A-stand, maar niet echt geweldig. Er komt een redelijke belichting uit als je ISO en diafragma juist instelt, maar niet meer dan dat. En dat ook alleen maar als je de ontspanknop stevig indrukt - bij onvoldoende hard duwen op de ontspanknop gaat de flits niet af.
Bovendien werkt het alleen in manual mode bij sluitertijden <125, dus scherpstellen is een drama als je wat weinig licht hebt. Is er een truc om je zoekerbeeld maximaal helder te krijgen, zoals wel lukt bij MF-lenzen in de A-stand? Is er een manier om het instellicht in manual mode te activeren? Kortom: wie heeft welke ervaringen met opsteekflitsers met de Fuji's - en bij voorkeur met oude (MF) lenzen? Of waar vind ik meer info? Google ain't my friend.
Er zijn er zooo-veel.Sluw schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 10:34:
[...]
Ik ga in ieder geval eens kijken of ik ergens vergelijkingen kan vinden, misschien wel leuk om dit weekend eens te testen.
Alleen de Fujirumors XPERT-corner al:
ultimate-raw-converter-shootout
raw-converter-shootout-results
x-a1-vs-x-m1-the-shootout
x-a1-vs-x-m1-photo-ninja-edition
raw-jpeg-silkypix-and-fuji-colors
raw-for-jpeg-shooters
comparing-raw-converters-jpeg-vs-lightroom-capture-one-silkypix
capture-one-when-the-going-gets-tough
[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 28-08-2014 11:10 ]
Best veel vergelijkingen, maar ook zijn de meeste behoorlijk gedateerd (veel 2013). Iridient is inmiddels een paar versies verder en Lightroom is ook een stuk verbeterd. Mijn ervaring is echter dat Lightroom toch nog niet goed met details omgaat, zoals bij ogen en bij bladeren en struiken. Capture One ga ik ook eens proberen!jesper86 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:06:
[...]
Er zijn er zooo-veel.
Alleen de Fujirumors XPERT-corner al:
ultimate-raw-converter-shootout
raw-converter-shootout-results
x-a1-vs-x-m1-the-shootout
x-a1-vs-x-m1-photo-ninja-edition
raw-jpeg-silkypix-and-fuji-colors
raw-for-jpeg-shooters
comparing-raw-converters-jpeg-vs-lightroom-capture-one-silkypix
capture-one-when-the-going-gets-tough
Daar zeg je zo wat. Zo te zien is een major versie upgrade normaal €69, dus als ik nu Pro7 koop voor €114 en dan later zou moeten upgraden kom ik op €183,- terwijl een volledige versie normaal €229 kost.Nordlys schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 11:19:
Aan de uitverkoop van versie 7 te zien ligt een nieuwe update wel om de hoek...
Dat zou een goede deal zijn, de vraag is alleen of versie 8 niet (net als Lightroom toen der tijd) ineens de helft gaat kosten, dan zou je weer duurder uit zijn dan even wachten..
Hmm, lastig.
Interface is inderdaad het grootste dilemma, al is LR ook niet *altijd* geweldig. Plus dat er altijd weer bugs in zitten (en niet te kleine ook af en toe), en tussendoor fixen ze die ook niet even.. maar pas maanden laten bij de volgende versie, of gewoon nooit.
[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 28-08-2014 12:04 ]
Ook even in de library functie duiken.
[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 28-08-2014 15:38 ]
YouTube: Capture One 7 Imaging Software
Tis net als LR gewoon, maar dan anders.
En top dat je de interface zelf kan indelen, net als Photoshop e.d., inclusief de workspaces.
Ik heb nu namelijk de X100 voor bijna alles, met daarnaast een MFT (E-M5) camera voor groothoek en portret. Ik ben alleen elke keer weer een beetje teleurgesteld als ik de output van mijn E-M5 vergelijk met de X100. Vooral voor mensen zijn de kleuren van de X100 naar mijn mening zoveel beter, dat ik mij afvroeg of de Fuji's met X-Mount vergelijkbare resultaten geven? Ik schiet met de Fuji alleen JPEG. Wat kleine aanpassingen in de camera geven mij foto's precies naar mijn smaak. Daarom vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met bijvoorbeeld X-E1 én met de X100 op dit gebied?
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic