Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluw schreef op zondag 22 juni 2014 @ 11:16:
Ja focus peaking maakt het een stuk makkelijker, werkt erg goed vind ik. Helaas alleen in het wit, heb er tot nu toe geen last van gehad maar kan me voorstellen dat als er veel wit in je foto zit het moeilijk zichtbaar kan zijn. Je kunt focus peaking op high, low of uit zetten.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:16:
Hey even n vraagje over de x-e1. Of eigenlijk gewoon de X lens mount:

Kan iedere lens die je tegenkomt erop ? ik weet dat er een adaptor is voor de M lenzen.

Maar ik lees bv hier dat iemand n lens ziet bij de kringloop van 3€ de Pentacon Electric MC 50mm f/1.8.
Hoe weet je of die past zegmaar ? Waar moet je op letten ? welke adaptors zijn er allemaal ? of is er voor elke verschillende lens mount wel n adaptor ?
Volgens mij moet het wel heel erg exotisch worden wil er geen adapter voor zijn (desnoods een combinatie van adapters om de boel aan de praat te krijgen).
Een google-search geeft aan dat het (hoogstwaarschijnlijk) om een M42 mount gaat -> Google.
Adapters genoeg voor te vinden in de reguliere webshops en op ebay en chinese low-budget sites.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op zondag 22 juni 2014 @ 15:36:
[...]

Volgens mij moet het wel heel erg exotisch worden wil er geen adapter voor zijn (desnoods een combinatie van adapters om de boel aan de praat te krijgen).
Een google-search geeft aan dat het (hoogstwaarschijnlijk) om een M42 mount gaat -> Google.
Adapters genoeg voor te vinden in de reguliere webshops en op ebay en chinese low-budget sites.
Thanks!

Nog ff n vraagje. Wat is n goede focal lenght om te nemen, om te beginnen.

Ik weet dat er n 1.5x crop sensor in zit.

Ik lees altijd dat 50mm "standaard" is en ongeveer wat het menselijk oog ziet. Dus een 35mm voor de x-e1 toch ? Maar ik zou ook iets minder kunnen nemen meer wide angle.
Klopt het dan 50mm standaard is ? ongeveer wat het oog ziet ?

Edit:
Ohja nog even iets:

Is het waard om n x-e2 te nemen vs x-e1 als je alleen maar/voornamelijk manual gaat focussen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oops, deze post mag weg :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@JohnHenry: je kan je (eerdere posts) aanpassen. Dat houdt het overzichtelijker.

Voor de ene is 24mm (op crop) je-van-het en voor een ander is dat 600mm. Het ligt er aan wat je graag fotografeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even n vraag over de x-e1:

Als je in Aperture priority zit, en je gebruikt de exposure compensation.
Wat wordt er dan omhoog of omlaag gegooid ? de shutterspeed of de ISO ?

En als je in Manual mode zit, en je gebruikt de exposure comp, wordt dat de ISO omlaag/omhoog gegooid ?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@JohnHenry: Staat ongetwijfeld in de handleiding, maar aangezien het exposure compensation heet zou het zo maar eens kunnen dat het iets met sluitertijd te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 08:48:
Zowel mijn M42- als mijn OM-adapter waren iets van €7 per stuk. Werken perfect en schieten heerlijke platen. Peaking is heel handig :)
mrc4nl schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 07:13:
[...]

ik heb mijn fotodiox adapters van amazon. geen importkosten en tegen gewone verzendprijzen.
Precies, jammer dat de Pro versie er niet bij staat, maar de gewone zonder macro focus functie wel, maar dan kan je net zo goed die andere van Amazon nemen die ik aanwees denk ik zo - een stuk goedkoper in beide aanschaf en verzendkosten. Op Amazon verschilt dat dus per winkel voor de duidelijkheid, alleen bij producten waar Prime bijstaat word het door 'Amazon zelf' verwerkt en verzonden.
iew schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 03:54:
Nogmaals dank voor de uitgebreide reacties.
You're welcome. :*)
@jesper86
Ik hou gewoon van het karakter wat sommige M42 lenzen hebben, heeft niets met een placebo te maken ;)
En ook gewoon leuk om mee te spelen, ik hou zoiezo van retro spulletjes.
Anyway thanks.
Volgens mij lees je iets verkeerd? Gaat over de Adapter he, dààr zit alleen gebakken lucht in dus een merk doet niks anders dan vertrouwen en/of bouwkwaliteit geven, òf dus het valse gevoel ervan.

Ik hou zelf ook enigszins van retro. ;)
Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:11:
En als je in Manual mode zit, en je gebruikt de exposure comp, wordt dat de ISO omlaag/omhoog gegooid ?
Als Auto ISO aan staat wel. Heel stom eigenlijk, maar ook weer logisch. De voornaamste reden dat ik auto iso niet gebruik, omdat ik dan dus het menu in moet voordat ik Manual kan gebruiken, en ze zijn (met mijn X100 althans) ook niet zo 'slim' geweest om auto iso gewoon onderaan in het ISO menu (onder Fn) te zetten .. zo'n simpel iets maar zo'n groot gemis. :(

(Gelukkig zijn ze dat met de X-T1 niet vergeten op de ISO dial te zetten, evenals dat de Sluiter en Diafragma wieltjes dat al hebben, anders zou het hele systeem sowieso al in de soep gelopen zijn, zoals dat met de achterlijke Nikon DF is gebeurd. ;) )

Als auto iso uit staat doet het gewoon niks en is het pas echt Manual.

Hij pakt dus gewoon wat beschikbaar is. Diafragma of Sluitertijd natuurlijk eerst, en als dat geen optie is de ISO, en is dat ook geen optie .. laat dan maar zitten. :+

[ Voor 64% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
By the way, deze mag natuurlijk ook niet vergeten worden over adapters gesproken:

Convert de M42 lensjes weer terug naar Fullframe, waardoor het originele karakter van de lens ook beter tot zijn recht komt: http://www.cameranu.nl/nl...c-adapter-m42-naar-fuji-x
Of natuurlijk de Nikon F mount en daarop nog een M42 adapter zodat je beide kan mounten. :)
http://www.cameranu.nl/nl...adapter-nikon-naar-fuji-x

De 'originele' metabones heeft (nog) geen M42 versie speed booster. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Iemand ervaring met de Samyang Fisheye 8mm?

Aangezien ik een canon wil aanschaffen vr sport en tele dacht ik om de samyang te kopen voor EOS EF en dan kan ik het met adapters gebruiken op mn X-E1 ... aangezien het toch manueel is en verkoopwaarde zou stabiel blijven op de canon en ook sneller verkocht, moest ik hem niet willen... goed idee of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

jesper86 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:07:
By the way, deze mag natuurlijk ook niet vergeten worden over adapters gesproken:

Convert de M42 lensjes weer terug naar Fullframe, waardoor het originele karakter van de lens ook beter tot zijn recht komt: http://www.cameranu.nl/nl...c-adapter-m42-naar-fuji-x
Of natuurlijk de Nikon F mount en daarop nog een M42 adapter zodat je beide kan mounten. :)
http://www.cameranu.nl/nl...adapter-nikon-naar-fuji-x

De 'originele' metabones heeft (nog) geen M42 versie speed booster. ;(
Als je een M42 adapter op een Nikon-mount adapter zet ben je je scherpstelling op oneindig kwijt. De adapter vergroot namelijk de registerafstand van de X-mount tot die van de body waar hij voor bedoeld is - in dit geval Nikon. Monteer je een lens met een kortere registerafstand op een body met een langere registerafstand dan kun je niet meer scherpstellen op oneindig. En die van Nikon is 46.5 mm, die voor M42-lenzen is 45,46 mm.

Als je meerdere lenzen wilt gebruiken op je X-mount zonder telkens een aparte adapter (of booster) te kopen kun je het beste uitgaan van EOS. Die heeft de kortste registerafstand van de gangbare SLR-camera's en kan de meeste (makkelijk verkrijgbare) adapters aan zonder dat je je oneindig-instelling kwijt raakt.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:41
wtfman86 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:15:

Aangezien ik een canon wil aanschaffen vr sport en tele dacht ik om de samyang te kopen voor EOS EF en dan kan ik het met adapters gebruiken op mn X-E1 ... aangezien het toch manueel is en verkoopwaarde zou stabiel blijven op de canon en ook sneller verkocht, moest ik hem niet willen... goed idee of?
Moet volgens mij lukken. Kwam toevallig laatst deze post tegen over eos ef op fuji. Kijk wel even naar z'n punt 2:

2. This is the big bummer! Let me put it in a Henry Ford style sentence: You have full control over the aperture setting on EF lenses as long as it is "wide open" ;) The lens will only work at its open aperture - i.e. the 50mm f/1.4 will be at 1.4 when attached to the X-Pro 1 via the adapter. But there is a hack for that! I have been using it and it has been working for me. You can set the aperture on an EF lens to stay/rest at your desired apperture when you follow these steps (at your own risk).

Weet niet hoe dat met de Samyang werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sluw op 25-06-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bobcom schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:15:
[...]

Als je een M42 adapter op een Nikon-mount adapter zet ben je je scherpstelling op oneindig kwijt.
Ik dacht juist dat M42 de enige retro mount was die wel nog net op de lange Nikon F mount paste, maar dat heb ik dus verkeerd onthouden inderdaad, en leek me wel handig om toch nog iets meteen te kunnen mounten aangezien er voor voor EF mount geen oude retro lensjes te krijgen behalve plastic fantastic AF dingen .. maar het past niet dus dat gaat allemaal niet op. Canon EF is het meest veelzijdig inderdaad, maar jammer dat er dan *altijd* nog een extra adapter op moet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Aperture kan je op de samyang op lens zelf manueel afstellen dacht ik... EF lenzen moet je de aperture idd via body instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wtfman86 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 09:15:

De Samyang fisheyes voor DSLR zijn een stuk groter dan de Mirrorless versie, plus dat er dan òòk nog een dikke adapter tussen moet .. persoonlijk lijkt me dat erg zonde dus. Bovendien is de Mirrorless versie F2.8 en de DSLR versie maar F3.5.
Sluw schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:47:
[...]
Weet niet hoe dat met de Samyang werkt.
De samyang heeft een handmatige aperture ring omdat het een volledig manual lens is.

Canon autofocus lenzen hebben dat natuurlijk niet, je heb dan dus een (duurdere) adapter nodig die beschikt over een aperture ring om de lens mee te bedienen, maar ze zijn er dus ook zonder (aangezien er ook volledig manual lenzen voor EF mount zijn), maar niet oplettende mensen krijgen dan dus zulke problemen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft er al iemand al de nieuwe Samyang 12mm f/2.0 NCS, die was ik bijna vergeten. (niet de DSLR versie dus!) Goed voordelig alternatief voor de Fujinon 14mm F2.8 of the Zeiss Touit 12mm F2.8. Blijkt ondertussen al in de winkels te liggen namelijk. =)

Afbeeldingslocatie: http://www.lenstip.com/upload2/112311_mini_samy12_wstep.jpg
(klik voor review, ps: lenstip zet sharpening altijd op 0)

Andere samples:
https://www.flickr.com/ph...r/sets/72157643519633553/

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 25-06-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

jesper86 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:10:
[...]

Ik dacht juist dat M42 de enige retro mount was die wel nog net op de lange Nikon F mount paste, maar dat heb ik dus verkeerd onthouden inderdaad, en leek me wel handig om toch nog iets meteen te kunnen mounten aangezien er voor voor EF mount geen oude retro lensjes te krijgen behalve plastic fantastic AF dingen .. maar het past niet dus dat gaat allemaal niet op. Canon EF is het meest veelzijdig inderdaad, maar jammer dat er dan *altijd* nog een extra adapter op moet. :-(
Beetje buiten de box denken: je zet die EOS adapter er niet op om EOS-lenzen te gebruiken, maar alle andere lenzen die je met een adapter van een paar tientjes op een Canon kan zetten: Nikon, M42, Olympus, Leica R, enfin, kijk hier maar.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Zag hier een mooie review. Ik dacht hier gelezen te hebben dat iemand er een had, of in het nieuwe gear topic... Ben ook erg benieuwd, heb ook wel interesse in wide angle, alleen niet voor 1000 euro.

Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2014/06/roki4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://petapixel.com/assets/uploads/2014/06/roki19.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bobcom schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:41:
[...]

Beetje buiten de box denken: je zet die EOS adapter er niet op om EOS-lenzen te gebruiken, maar alle andere lenzen die je met een adapter van een paar tientjes op een Canon kan zetten: Nikon, M42, Olympus, Leica R, enfin, kijk hier maar.
Dude, buiten wiens box, ik kom zelf toch met het idee of niet ... :') Ben wel de laatste persoon die je moet uitleggen wat er op een EOS past, maar heel handig voor de overige lezers hoor. ;)

Zoals ik zei, ik vergis me in Nikon F ja als zelfs M42 niet past, maar het had mooi geweest want geloof mij maar als er 1 ding vervelend is dan is het wel een EOS adapter op een Nikon F lens monteren, of nog erger: het lospeuteren. (en niet iedereen heeft al die andere mounts nodig, maar ik wel natuurlijk 8))

Helaas wel 1 die ik toch erg zou missen is de FD mount, dat gaat dan net weer niet op EOS. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:26:
Heeft er al iemand al de nieuwe Samyang 12mm f/2.0 NCS, die was ik bijna vergeten. (niet de DSLR versie dus!) Goed voordelig alternatief voor de Fujinon 14mm F2.8 of the Zeiss Touit 12mm F2.8. Blijkt ondertussen al in de winkels te liggen namelijk. =)

[afbeelding]
(klik voor review, ps: lenstip zet sharpening altijd op 0)

Andere samples:
https://www.flickr.com/ph...r/sets/72157643519633553/
Hier getest vlak na de release : http://www.lenstip.com/in...est=obiektywu&test_ob=407

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:19

iew

What the...?!

Nou het is voor mekaar hoor, heb een M42 naar Fuji X adapter voor een chinese snotprijs ehehe, prima ding zonder speling of rare gebreken.
Gelijk maar een soft button en een leather case gekocht.

Het enige dat nu nog rest is een thumb rest (zilver), maar die kan ik niet in Nederland vinden voor een klein prijsje.
En een mooie vintage/retro leren messenger bag.

Ben in ieder geval compleet over op het Fuji X systeem.
Mijn rug kan weer lachen en het foto plezier is weer helemaal terug.

Die focus peaking met manual lenzen is echt geweldig ! (AF confirm WTF ? ) ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zette speciaal nog onder de afbeelding, klik voor review .. dat is dezelfde dus. :D
En ja die van nero dat is iets heel anders.

Men lijkt zich er vaak in te vergissen, maar dit is dus nog maar de 3e native apsc mirrorless lens van Samyang, al die andere zijn voor DSLR, en tévens verkrijgbaar met mirrorless mounts. We hebben nu dus enkel nog maar de 8/2.8, de 12/2, en de 300/6.3, die ook echt de korte registerafstand benutten. Maar die 8mm en nu de 12mm zijn dan gelukkig wel heel stoer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Firmware update v1.10 voor de X-T1 is door Fujifilm uitgebracht.
Veranderingen/verbeteringen:
  1. Addition of compatibility with "XF18-135mmF3.5-5.6 R LM OIS WR". To ensure that autofocus performs as expected, upgrade the firmware for the camera.
  2. Improvement of "Exposure compensation/exposure indicator" in EVF. Values are added to the scales of the indicator for better visibility.
  3. Improvement of Movie-record button operability. To avoid an accidental movie shooting, the delayed time will become longer between the moment you press the button and a movie shooting starts or ends.
  4. The phenomenon is fixed that images are not recorded with the set interval when "INTERVAL" in "INTERVAL TIMER SHOOTING" is set to 5 sec or less. In this case, the setting of "IMAGE DISP." in "SCREEN SET-UP" will change to "OFF" automatically.
Ik zie overigens dat voor de andere X-cameras ook updates uit zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 29-06-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Er zijn weer rumors over de x-pro2. Wel interessant dat er waarschijnlijk een 24mp aps-c sensor in komt. Een tijdje geleden waren er ook al geruchten over de x100s opvolger met 24mp sensor. Grote kans dus. Ik ben benieuwd naar de (raw) ruisprestaties. Komt de goede low-light prestatie van de fuji x-trans sensors ook niet deels doordat de pixels groter zijn op de 16mp x-trans sensors?

De geruchten
  • APS-C sensor (TS + ASwN + AS)
  • 24MP X-Trans sensor (AS)
  • available in 2015 (ASwN + AS)
  • tilt screen (AS)
  • WiFi (AS)
  • Non organic ASP-C X-Trans sensor (ORS)
  • Announcement at the photokina 2014 (ORS)
TS= trusted source / NeS =New Source / ASwN = Anonymous source with nick-name / AS = Anonymous Source / SRP = source who was right in the past, but not yet trusted / ORS = other rumor sites

[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 08-07-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allemaal aardig voorspelbare dingen, eigenlijk onvermijdelijk, gekker zou zijn als hij deze updates niet zou krijgen. En 'anonymous source' dat kan volgens mij net zo goed jij of ik zijn die een mailtje stuurt. B)

Dingen die vooral nog moeten blijken is of de organic sensor tech daadwerkelijk af zal zijn, of dat het gewoon een 'simpele' megapixel update zal worden. En vooral ook de key feature van de X-Pro1 de Hybrid Viewfinder wat ze daar mee gaan doen en de algehele form factor van de camera .. oftewel dingen die er echt toe doen weten we nog helemaal niks over. ;)

Wat ook niet erg zou zijn is een native ISO100, een 1/8000 shutter, en als er dan toch een tilt schermpje in moet doe dan ook gelijk maar een touchscreen voor snelle focus point selectie en (Q-)menu navigatie.

En ook niet te vergeten, aangezien de Pro (het vlaggenschip!) natuurlijk wel weer boven de X-T1 moet komen te staan (neem ik aan) zal hij ook weather sealing moeten hebben. :)

[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 08-07-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Ben wel benieuwd waar Fuji mee komt straks, hoop dat de nieuwe camera's de vorige gelijk in prijs doen dalen ;)
Ik vraag mij ook wel af in hoeverre ze de camera's blijven voorzien van nieuwe firmware en of ze na het uitbrengen van nieuw spul het iets oudere ook gewoon blijven verbeteren middels firmware updates.

Heb nu een X-E1 en zou volgend jaar wel over willen naar een X-E2 of misschien X-T1 als die tenminste in prijs zakken.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:21:
Allemaal aardig voorspelbare dingen, eigenlijk onvermijdelijk, gekker zou zijn als hij deze updates niet zou krijgen. En 'anonymous source' dat kan volgens mij net zo goed jij of ik zijn die een mailtje stuurt. B)

Dingen die vooral nog moeten blijken is of de organic sensor tech daadwerkelijk af zal zijn, of dat het gewoon een 'simpele' megapixel update zal worden. En vooral ook de key feature van de X-Pro1 de Hybrid Viewfinder wat ze daar mee gaan doen en de algehele form factor van de camera .. oftewel dingen die er echt toe doen weten we nog helemaal niks over. ;)

Wat ook niet erg zou zijn is een native ISO100, een 1/8000 shutter, en als er dan toch een tilt schermpje in moet doe dan ook gelijk maar een touchscreen voor snelle focus point selectie en (Q-)menu navigatie.

En ook niet te vergeten, aangezien de Pro (het vlaggenschip!) natuurlijk wel weer boven de X-T1 moet komen te staan (neem ik aan) zal hij ook weather sealing moeten hebben. :)
Alles is inderdaad voorspelbaar maar ik dacht dat Fuji niet zo mee deed aan de megapixelhype (waarom weet ik ook niet maar vind 16mp op aps-c prima). De ovf/evf combi zullen ze er denk ik wel in houden, daar is iedereen overal zo over te spreken. Ben inderdaad wel benieuwd hoe die ten opzichte van de x-t1 komt te staan, verschil was volgens mij 400 dollar toen ze uit kwamen.

edit
iew schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:23:
Ben wel benieuwd waar Fuji mee komt straks, hoop dat de nieuwe camera's de vorige gelijk in prijs doen dalen ;)
Ik vraag mij ook wel af in hoeverre ze de camera's blijven voorzien van nieuwe firmware en of ze na het uitbrengen van nieuw spul het iets oudere ook gewoon blijven verbeteren middels firmware updates.

Heb nu een X-E1 en zou volgend jaar wel over willen naar een X-E2 of misschien X-T1 als die tenminste in prijs zakken.
Ik hoop ook op een x-t1 prijsdaling :+ op die site kwam ook het gerucht langs dat er misschien een x-t1 met 4k evf aan zou komen (een kleine update dus).

[ Voor 20% gewijzigd door Sluw op 08-07-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk 'houden' ze de Hybrid VF erin, een X-Pro is eerst een HVF en dan de rest. Zonder is het geen X-Pro meer, een fiets zonder wielen. Het is dankzij de HVF dat het systeem uberhaupt zo'n cult following heeft gekregen. ;) Ze moeten wel gek zijn om daar mee te stoppen. De vraag is wàt ze er mee gaan doen .. (behalve EVF resolutie), of houden ze hem verder hetzelfde .. dat lijkt me toch sterk na zo'n tijd.

Hoelang Leica er wel niet over heeft gedaan om de Rangefinder te perfectioneren, of de SLR's met het Spiegelreflex systeem. De HVF staat net in de kindershoenen, it's just the beginning. O-)

De geruchten over een X-T1 met 4K EVF waren van de allerdikste onzin, zo'n 'anonymous source' dus. Ten eerste omdat de camera net uit is, en het is al de beste EVF verkrijgbaar (dat was ook niet gratis om te ontwikkelen), en ten tweede .. 4K !? 4K wat? Het aantal dots zit nu al aan de 2.36 miljoen, niet duizend (K), en als je naar de uiteindelijke resolutie kijkt, nu 1024x768, dan moeten ze wel helemaal rotjeknor zijn om daar 'een week later' ineens 3840x2880 van te maken ... dat is 4x de dichtheid in pixels, maar met 3 dots per pixel kom je aan 33.2 miljoen, dat is 14x het aantal dots nu! 8)7

4K is helemaal hot nu natuurlijk, dus zo krijg je mensen makkelijk gek ook al slaat het nergens op, en rumor sites hebben er logischerwijs ook geen problemen mee of het nou waar is of niet, als het maar lekker veel bezoekers kan genereren. :D

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 08-07-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:28:
Natuurlijk 'houden' ze de Hybrid EVF erin, een X-Pro is eerst een Hybrid EVF en dan de rest. Zonder is het geen X-Pro meer, een fiets zonder wielen. De vraag is wàt ze er mee gaan doen .. (behalve EVF resolutie), of houden ze hem verder hetzelfde.

De geruchten over een X-T1 met 4K EVF waren van de allerdikste onzin, zo'n 'anonymous source' dus. Ten eerste omdat de camera net uit is, en het is al de beste EVF verkrijgbaar (dat was ook niet gratis om te ontwikkelen), en ten tweede .. 4K !? 4K wat? Het aantal dots zit nu al aan de 2.36 miljoen, niet duizend (K), en als je naar de uiteindelijke resolutie kijkt, nu 1024x768, dan moeten ze wel helemaal rotjeknor zijn om daar 'een week later' ineens 3840x2880 van te maken ... dat is 4x de dichtheid in pixels, maar met 3 dots per pixel kom je aan 33.2 miljoen, dat is 14x het aantal dots nu! 8)7

4K is helemaal hot nu natuurlijk, dus zo krijg je mensen makkelijk gek ook al slaat het nergens op, en rumor sites hebben er logischerwijs ook geen problemen mee of het nou waar is of niet, als het maar lekker veel bezoekers kan genereren. :D
Ik denk dat het gerucht dan 4 miljoen dots is, zo precies weet ik het ook niet meer. Ik kan het me eigenlijk prima voorstellen, Fuji wil de beste (consumenten) evf hebben en er zijn meerdere camera's met een evf met de zelfde resolutie, als ze daar overheen kunnen gaan hebben ze weer een selling point. Het evf display vervangen is volgens mij helemaal niet zo veel ontwikkelwerk. Het vergrotende lens systeem daarentegen wel, maar dat zouden ze zelfs kunnen blijven gebruiken. Helaas kijken consumenten naar cijfers en zo'n evf lens systeem zegt veel consumenten niets.

Grote kans dat het niet gebeurt maar ik zou het niet raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas, maar there is no way. Om veel meer dan de genoemde redenen niet logisch, niet mogelijk, en niet rendabel, ook 4 miljoen niet, en ook 3 miljoen niet, het hele gebeuren niet. Anders eet ik mijn hoed op. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:02:
Helaas, maar there is no way. Om veel meer dan de genoemde redenen niet logisch, niet mogelijk, en niet rendabel, ook 4 miljoen niet, en ook 3 miljoen niet, het hele gebeuren niet. Anders eet ik mijn hoed op. O-)
Haha top, jij werkt bij Fuji. Daarnaast is het natuurlijk onzin dat dat niet kan (niet logisch/rendabel daargelaten). De vraag is alleen hoe snel in consumentencamera's. In 2012 was de techniek er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet het ja, heel mooi plaatje was dat. Nu zie ik vooral die overbelichte wolken daarboven en vraag ik me af of het in de foto zit die word weergegeven, het display die het dynamisch bereik niet heeft, of de productfoto zelf omdat het display gewoon te fel is met te goed contrast voor de camera die de foto maakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 23:45:
Ik weet het ja, heel mooi plaatje was dat. Nu zie ik vooral die overbelichte wolken daarboven en vraag ik me af of het in de foto zit die word weergegeven, het display die het dynamisch bereik niet heeft, of de productfoto zelf omdat het display gewoon te fel is met te goed contrast voor de camera die de foto maakt. :+
Kan allemaal. Alleen mocht deze techniek gebruikt worden dan zal het sowieso beter zijn dan de huidige evf's, onder andere door het gebruik van witte pixels.
An RGBW array would probably explain the extremely high contrast ratio of 100,000:1, an impressive ten times the range of Sony's OLED display. This should help MicroOLED's display answer one of the remaining criticisms of electronic viewfinders, namely that their dynamic range is too narrow to show the nuances of the contrasty, real-world scenes most photographers are accustomed to shooting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Mooi systeem van fuji. Wel aardig aan de prijs. Denk dat het in de toekomst mijn overstap gaat worden van pentax. De hybride OV klinkt erg aantrekkelijk, maar de X-Pro 1 mist phase detection. Bovendien heb ik met mezelf afgesproken niet meer dan 1000 euro voor een body uit te geven. Daarom koop ik vaak oudere modellen. XE-2 is voor mij reeler om in de gaten te houden.

Ben wel erg benieuwd naar wat de 50-140 en 17-50 wr lenzen gaan kosten. Ik heb zelf een voorkeur voor WR setjes. Zou een mooi alternatief zijn voor de 17-50 sigma en de 50-135 pentax die ik nu heb. Ik vind het overigens wel een gemiste kans dat er praktisch nog geen WR lenzen zijn. Ook vind ik het jammer dat Sigma (niet de schuld van Fuji) nog niet voor Fuji ontwikkeld, maar blijft hangen bij spiegelreflexen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oudere modellen kopen is altijd een goed idee, maar de X-E2 is nou net wel de 1-na nieuwste, ;) en de X-Pro1 net de aller oudste. Hij is alleen nog vrij duur vanwege de dure HVF en zijn positie in de line-up denk ik (tweedehands is in zo'n situatie wss een beter idee). De X-E2 is wat dat betreft in veel opzichten een stuk meer up-to-date zoals inderdaad PDAF. Voor de X-Pro2 moeten we nog tot 2015 wachten lijkt het, maar dat zal dan ook een flinke update (moeten) worden.

Beste deals zijn nu de X-E2 kit bij Artencraft.be, de X-E1 (dubbele lens kit) bij Amazon.de, of de X-A1 dubbele lens kit hier breed verkrijgbaar. =)

En tja ze hadden ook gelijk alles WR kunnen maken, maar ze zijn in principe net begonnen en het is best indrukwekkend wat ze nu allemaal al bereikt hebben. Moet wel ìets over houden om nieuwe bodies en lenzen mee te verkopen. ;-)

De 50-140 en 17-50 16-55 zullen vast prachtig worden, maar ik ben bang dan ze voor mij net een tikkie te groot zullen zijn. Voor een standaard zoom is F2.8-4 ruim voldoende voor mij, daarnaast zijn er altijd nog primes nog veel lichtsterker dan F2.8, en ik hoop persoonlijk nog op een 90mm F2 .. aangezien ik op analoog graag een 135mm F2.5 gebruikte (en nee ik ben geen 80 ofzo, dat was vrij recent :9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik gok dat je 28 bent ;)

Wellicht dat ik alvast instap met een x-m1 in combinatie met de 35mm pancake. In het verleden de Pentax da 35mm macro pancake gehad en voor het geld hem weggedaan. Ik mist hem nog steeds. :)

Lijkt me een gave combi om altijd bij me te hebben en voor het serieuzere werk heb ik dan altijd nog mijn dslr (die er op termijn ook uit zal gaan, maar nu nog te vroeg).

Ik geloof niet dat dslrs nog een hele lange toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40

Quakie

quakelen

Waarom kies je voor de X-M1? Vind je Wifi en een kantelbare scherm belangrijk? Prijsverschil is X-M1 en X-E1 is toch nihil, geloof dat X-M1 zelfs duurder is soms. Ik keek toen wel naar de kitlens combis.

Ik vind de X-M1 te duur en voelt niet premium aan. ik heb er een paar uur mee gespeeld tijdens een workshop van Fuji. De X-E1 heeft dat duidelijk wel...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijna goed gegokt. ;-)

Ik zie ineens dat de X-M1 kit ook in prijs gedropt is zoals met de X-A1, de twee schelen nu maar 50,-
pricewatch: Fujifilm FinePix X-M1 + Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS + Fujinon XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS Zwart
pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart

Maar ook dan is X-E1 dubbele lens kit voor 200,- meer denk ik de betere deal, niet alleen heb je echt een stuk meer camera maar ook de 18-55/2.8-4. En juist als je die lenzen niet nodig denkt te hebben ben je beter uit door die dan te verkopen denk ik zo. Maak je een ander ook weer blij mee. Maar voor minder is de X-M1 met lenzen erbij ook een goede deal. Vooral de losse bodies zijn op het moment vrij slechte deals.

Bedoel je trouwens de 27mm pancake? Want de 35mm is wel compact maar niet plat. ;-)
En F1.4 of F2.8, dat is nogal een verschil voor maar 70 euro extra! O-) (ook bij artencraft)

Maar dan kan je waarschijnlijk net zo goed meteen de twee tezamen kopen. :+
pricewatch: Fujifilm X-E1 + XF 35mm F1.4 R Zwart

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 10-07-2014 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Excuus, ik bedoelde inderdaad de 27mm pancake. Vond 35mm altijd wat aan de lange kant.

De X-M1 kit is op ebay uit hongkong voor een €350 te halen. Echter zit je dat nog wel met invoerrechten en dergelijken.

De 27mm pancake is voor €230 in te vliegen.

De X-E1 vind ik alleen als body voor €576. In dat geval in de dubbele lenzenkit van amazon gunstiger. De vraag is alleen wat ik krijg voor de 16-50mm 2.8-4 en de 50-230mm als ik ze verkoop.

Verder spreekt het kantelbare scherm me van de X-M1 me wel aan voor de moeilijke composities en de kleinere vormfactor. Daar staat dan de X-E1 tegenover met haar betere bouw, meer bedieningsmogelijkheden en EVF.

Ik ga nog wel een weekje tobben :) bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
You're welcome. Hier nog een leuk vergelijk:
http://camerasize.com/compact/#240.69,371.408,466.388,ha,t

En welke adresjes zou je die 27mm en X-M1 dan vandaan halen?
Weet wel dat deze meerdere mensen succes mee gehad hebben, en vertrouw ik dan meer dan ebay ofzo:
http://www.onestop-digita...tch=products.search&sl=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Hier voor de 27mm:

http://m.ebay.nl/itm/261481747449?nav=SEARCH

Hier voor de x-m1:
http://m.ebay.nl/itm/300602391922?nav=SEARCH

Fijne van ebay vind ik de rating die men op 100% wil houden en als je met paypal of creditcard bestaat ben je altijd verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Isniedood schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 01:10:
Hier voor de 27mm:

http://m.ebay.nl/itm/261481747449?nav=SEARCH

Hier voor de x-m1:
http://m.ebay.nl/itm/300602391922?nav=SEARCH

Fijne van ebay vind ik de rating die men op 100% wil houden en als je met paypal of creditcard bestaat ben je altijd verzekerd.
Wow, dat is wel heel goedkoop, die 27mm wil ik ook heel graag (al twijfel ik nog wel tussen 27 en 35). Maar ik schat dat daar nog wel invoerrechten overheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Sluw schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:13:
[...]

Wow, dat is wel heel goedkoop, die 27mm wil ik ook heel graag (al twijfel ik nog wel tussen 27 en 35). Maar ik schat dat daar nog wel invoerrechten overheen komen.
Mwah dat zal gewoon een loterij zijn vermoed ik. Denk wel dat het een relatief klein pakketje is dat weinig van waarde lijkt te zijn. Ook met invoerrechten is de lens nog veel goedkoper dan hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Isniedood schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:24:
[...]

Mwah dat zal gewoon een loterij zijn vermoed ik. Denk wel dat het een relatief klein pakketje is dat weinig van waarde lijkt te zijn. Ook met invoerrechten is de lens nog veel goedkoper dan hier in Nederland.
Misschien ga 'm volgende maand wel kopen. Hou jullie op de hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Succes! Zie hier overigens de kosten die erbij kunnen komen: http://www.invoercalculator.nl/ (reken met amerikaanse dollars en niet met de dollars die ze in hongkong gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Dan wordt ie rond de 310 euro. Ook eens kijken of ik de 35mm zo goedkoop kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Dat is een beetje het typische. Alleen de kitlenzen kon ik veel goedkoper via ebay vinden. Waarschijnlijk als kit ingekocht en los doorverkopen ofzo. En Hongkong natuurlijk, maar voor andere lenzen vond ik het niet rendabel. (35mm kon ik ook niet goedkoop vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
Isniedood schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 09:24:
[...]

Denk het niet, heb de mijne voor 175€ (totaal) ten tijde van de promo door een Amerikaan opgestuurd gekregen, vond dat helemaal niet erg dat ze daarop wat invoerrechten wilden. :+
Als je superlicht wil reizen ideaal hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Helemaal mooie prijs ;-). Met die 27mm heb je inderdaad een super lichte en kleine camera. Ik kon de 35mm inderdaad niet vinden voor zo'n schappelijke prijs. Twijfel nu dus tussen meer bokeh/groter diafragma en iets groter of minder bokeh en echt een kleine camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Vergis je niet in het verschil van beeldhoek. 35 mm en 27mm is verschillender dan je op basis van de getallen zou verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, 35mm is ongeveer 30% nauwer dan 27mm qua beeldhoek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik heb de 18-55 dus probeer af en toe beide beeldhoeken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Met gaf-tape de zoomring vastzetten om te voorkomen dat je (per ongeluk) toch gaat lopen in- en uitzoomen. Dat werkt het beste om eens te kijken of een bepaalde prime je zou liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2014 @ 23:18:
Jup, 35mm is ongeveer 30% nauwer dan 27mm qua beeldhoek. :P
Hoe meer je richting groothoek gaat met de millimeters hoe sterker het effect is. Van 27 naar 26mm zie je duidelijker dan van 35 naar 36mm. Dus domweg het percentage nemen is het toch echt niet :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Op zich ondersteund het percentage jouw stelling toch?

Van 26 naar 27 mm is 3,85% nauwer.
Van 35 naar 36 mm is 2,86% nauwer.

Domweg het percentage nemen ondersteund dus jouw stelling dat verder richting groothoek iedere millimeter meer uitmaakt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Isniedood op 14-07-2014 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik kan mezelf denk ik wel inhouden qua zoomen, daar heb ik geen tape voor nodig. Ik vind beide beeldhoeken interessant. Ik heb een 20mm lens voor MFT gebruikt en schiet wel eens met 50mm op film. De 27mm komt bijna overheen met die 40mm op MFT en de 35 met de 50mm op film. Vind het beide leuke lenzen om mee te schieten.

Ik twijfel meer over de verhouding gewicht en lichtsterkte. Ik vind de 18-55 te gek en ben er heel blij mee, erg goede kwaliteit en fijn bereik. Maar net een tikkeltje uit balans met de x-e1 en het lijkt me leuk om er soms een iets lichter vast objectief op te schroeven, makkelijker mee te nemen. f/1.4 is natuurlijk ook leuk, bokeh! De 27 mm weegt echt weinig en is ook nog eens plat.

18 - 55 mm f/2.8 - 4 = 310 gram (heb ik)
35 mm f/1.4 = 187 gram
27 mm f/2.8 = 78 gram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Dan moet je er wel echt voor kiezen om de hele dag de camera op 27 mm te houden en niet ook even tussendoor kijken hoe een 35mm er uit zou zien. Dan merk je pas echt of je je vrij voelt wanneer je met 27mm schiet.

Met 35mm merkte ik soms dat ik iets te weinig beweegruimte had om de foto's te maken die ik wilde. Dat blijft verder persoonlijke voorkeur.

Ik had ook het liefst een f1.4 pancake gehad met HSM en IOS :) Al is een 27mm met F1.4 ook niet zo heel spannend als je het over scherptediepte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 35mm ofwel de klassieke 50mm op film is echt bedoeld om selectief te fotograferen. Een landschap, een gebouw, of onder de mensen, het hoeft niet altijd in zijn geheel in beeld. De mooiste (en moeilijkste) foto's zijn juist die waar je het onderwerp up-close-en-personal in beeld heb met een 'gedurfde' uitsnede. De fotograaf kiest het onderwerp en wat de aandacht verdient, dat houd het interessant ... in plaats van gewoon alles-in-beeld en de kijker zelf laten zoeken. Het oog heeft begeleiding nodig en kan eigenlijk maar weinig afleiding aan.

Stel je zet een kunstwerk in zijn geheel in beeld, wie krijg dan de credits, de kunstenaar toch? Maar maak je een bepaalde uitsnede op een eigenzinnige manier .. dan is het eigenlijk pas 'fotografie'. Dus dat is de kunst, toch .. of niet?. Natuurlijk kan dat met een groothoek ook, maar met een 50mm equiv word je er meer toe gedwongen. En langer is ook weer 'niet goed' want dan zit je er of te dicht op, of je moet te verweg staan wat het weer onpersoonlijk maakt (wat mensen e.d. betreft). Dus vandaar dat de Nifty Fifty zo legendarisch is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Heb net een canon fd naar fuji x adapter uit China ontvangen voor m'n 50mm f/1.4. Werkt erg fijn met focus peaking. Ik denk dat mijn fd naar m43 adapter niet helemaal goed was want de lens lijkt een stuk scherper. Zelfs op 1.4 is het nog ok, al zie je wel dat ie op f/2.0 beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 07:23
ik heb net een Fuji X-E1 gekocht en ik vroeg me af welk programma nou het beste is om de RAW bestanden in te verwerken.Ik gebruik Mac OSX,dus is dan Aperture, Lightroom, Iridient, Capture one of nog een ander programma het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik heb voor Aperture gekozen omdat ik ook met Apple werk, het beheersysteem fantastich vindt en deze beter schijnt om te zetten dan Lightroom (al zijn de verschillen erg klein).

Maar nu stopt Apple met Aperture dus twijfel ik om misschien toch op Lightroom over te stappen of in de nieuwe photo update van apple te geloven. Volgens de testjes schijnt Iridient het beste te zijn. Toch lijkt me workflow het belangrijkste. En als ik een foto uitgebreid wil bewerken gebruik ik toch photoshop.

[ Voor 32% gewijzigd door Sluw op 16-07-2014 14:31 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Sinds in Lightroom de fujifilm presets (Velvia, etc) zijn ingebakken voor gebruik op RAW files ben ik wel weer enorm te spreken over Lightroom. Hiervoor schoot ik gedwongen maar weer in jpeg.

Verder vind ik de workflow van Lightroom gewoon echt heel prettig. Je kan er net genoeg mee (quick touch ups bv) en je hebt weinig gezeik om door je foto's te bladeren.

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:42
Nou, ik heb mijn oog ook laten vallen op het Fuji-systeem. Ik heb momenteel een 450D met kitlens, 50 1.8, 70-200 F4 L, Sigma 30 1.4 en een externe flitser (die ik eigenlijk nooit gebruik). Als ik over ga stappen ben ik ben van plan dit te verkopen. Ik zit nu een beetje te bekijken wat ik ervoor terug zou willen. Ik fotografeer vooral met vakanties, uitstapjes.. dat soort dingen.

Ik gebruik nu vooral mijn 18-55 (flexibel) en 30 1.4, (lekker lichtsterk, mooie bokeh). Ik zal daarom waarschijnlijk voor de X-E2 + 18-55 kit gaan. Daarbij dan ook nog graag de 35 1.4 voor de creatievere foto's.

Ik heb geen ervaring met groothoek, maar die 14 mm van Fuji lijkt mij ook een super lens voor stedentripjes en natuur. Dus die staat inmiddels ook hoog op mijn verlanglijstje.

Met bovenstaande drie objectieven ben ik dan mijn tele bereik kwijt (en ook wel mijn budget). Daarentegen gebruik ik mijn 70-200 niet veel. Er zit natuurlijk wat dat betreft een hele mooie 18-135 aan te komen. Ideaal voor op vakanties en ik heb dan stuk meer tele. Alleen het gewicht van die lens... Juist de reden dat ik overweeg over te stappen...
Met welke combinaties lopen jullie rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Volgens mij is de E-2 alleen niet weather resistant. De eerste prijsvermeldingen van de 18-135 zijn op ebay gesignaleerd en is €1000 dollar.

Als je overweegt over te stappen zou ik eerst het spul kopen, dan testen en je Canon pas weg doen wanneer je helemaal happy bent met de fujifilm. Ik vind het zelf een gok of ik nog niet te veel de OVF en snellere autofocus ga missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
€1000 dollar ? :D

Die ebay ripoff prijzen voor die mensen die niet kunnen wachten zou ik niet intrappen.

Gewoon effies wachten tot ze in de winkel liggen:
http://www.cameranu.nl/nl...5-6-r-lm-ois-wr-objectief
http://www.cameranu.nl/nl...teemcamera-zwart-18-135mm

En user88, ik denk dat je op het goede pad zit. :)

Persoonlijk denk ik dat de 18-55 voorlopig toch de betere deal blijft, niet alleen de prijs in een kit (en zeker vergeleken met een 18-135mm los), maar ook omdat de bokeh en performance met F4 op 55mm bijvoorbeeld, de hoeken op 18mm, en de rest van het bereik, gewoon te mooi is om te laten liggen. O+ En zo compact ook! De 18-135 is verre van slecht hoor, naar mijn idee de beste 18-135 tot nu toe, maar de 18-55 lijkt bijna van prime lens kwaliteit ook kwa 'karakter', en tja dat is toch wel erg aantrekkelijk. O-)

En als je het zo bekijkt ..
X-E2 + 18-135 = (679 + 750) = €1429
X-E2 + 18-55 + 35/1.4 = (989 + 499) = €1488
*prijzen artencraft.be

Terwijl de X-T1 dan juist weer gemaakt is voor de 18-135:
X-T1 + 18-55 = €1599
X-T1 + 18-135 = €1699
*prijzen cameranu.nl

[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2014 12:57 . Reden: prijscorrectie :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaak81 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 14:00:
ik heb net een Fuji X-E1 gekocht en ik vroeg me af welk programma nou het beste is om de RAW bestanden in te verwerken.Ik gebruik Mac OSX,dus is dan Aperture, Lightroom, Iridient, Capture one of nog een ander programma het beste?
Zoals gezegd heeft LR wel mooie semi-officiële kleur/calibratie profielen, maar de manier waarop detail in xtrans files gerendered worden *kan* wel eens een beetje vreemd ogen.

Het fijnste aan LR (imho) is de Library en het beheren van je foto's, waarbij je ook in de Develop module niet vast zit aan het 'bewerken' van 1 foto maar echt de gehele serie/collectie in zijn geheel verwerkt, wat overzicht geeft en voor een snelle workflow zorgt. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Photo Ninja welke echt pixel-perfect detail uit xtrans lijkt te kunnen halen, dat is mooi, maar het is super ongemakkelijk werken (hoewel dat ook wel went mss). Iridient is er alleen voor OSX dus weet niet hoe die werkt, maar weet wel dat die heel veel aandacht besteden aan fuji en xtrans met serieuze passie, in plaats van met tegenzin zoals Adobe het doet.

Ik zou ook zeker de voordelige versie van Capture One, Capture One Express overwegen, dat is een professionele naam in de fotografie die eigenlijk LR nog eens voorbij gaat. Gebruikers van €40.000 medium format camera's werken hier bijvoorbeeld mee, de Pro versie dan, dus slecht kan het niet zijn. 8) :
http://www.phaseone.com/e...apture-One-Express-7.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

jesper86 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:51:
€1000 dollar ? :D

Die ebay ripoff prijzen voor die mensen die niet kunnen wachten zou ik niet intrappen.

Gewoon effies wachten tot ze in de winkel liggen:
http://www.cameranu.nl/nl...5-6-r-lm-ois-wr-objectief
http://www.cameranu.nl/nl...teemcamera-zwart-18-135mm

En user88, ik denk dat je op het goede pad zit. :)

Persoonlijk denk ik dat de 18-55 voorlopig toch de betere deal blijft, niet alleen de prijs in een kit (en zeker vergeleken met een 18-135mm los), maar ook omdat de bokeh en performance met F4 op 55mm bijvoorbeeld, de hoeken op 18mm, en de rest van het bereik, gewoon te mooi is om te laten liggen. O+ En zo compact ook! De 18-135 is verre van slecht hoor, naar mijn idee de beste 18-135 tot nu toe, maar de 18-55 lijkt bijna van prime lens kwaliteit ook kwa 'karakter', en tja dat is toch wel erg aantrekkelijk. O-)

X-E2 + 18-135 = (679 + 800) = €1479
*prijzen artencraft.be

X-T1 + 18-55 = €1599
X-T1 + 18-135 = €1699
*prijzen cameranu.nl
Je hebt helemaal gelijk. http://www.artencraft.be/...135mm-wr---x-serie-217089 voor €750,-

Mensen met een X-T1 geven al wat minder om het formaat, maar willen allicht wel in de stromende regen kunnen fotograferen. Omdat je dan niet lenzen kan verwisselen is het een mooie bereik.

Daarnaast een paar mooie prime lenzen en de compacte x-m1 en je kan de hele wereld aan :) Ik droom even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohja, die is daar ook al goedkoper. =) *gecorrigeerd.

Ik val zelf vooral op de X-T1, maar geeft toch echt wel om het formaat hoor. Voor mij is het eindelijk(!) een waardige digitale vervanging voor de analoge SLRs met full-manual bediening. Daaronder versta ik dan de form-factor en formaat (van totale systeem), de grote zoeker, en bediening dus. Kwa formaat denk ik dat je in de praktijk echt geen verschil gaat merken tussen een X-E of X-T zodra er een lens op zit en je tas in of uit moet, behalve dat hij extra fijn vasthoud met de standaard grip. ;)

Ik zie de X-T1 niet als een upgrade van kleinere camera's, maar als upgrade van bulky DSLR's in dezelfde pro/enthusiast klasse. En wil hem dus juist vanwege het kleine formaat. :)

zie: http://camerasize.com/compact/#493.408,520.408,440.333,ha,t

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 18-07-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

jesper86 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 11:14:
[...]

Ik zou ook zeker de voordelige versie van Capture One, Capture One Express overwegen, dat is een professionele naam in de fotografie die eigenlijk LR nog eens voorbij gaat. Gebruikers van €40.000 medium format camera's werken hier bijvoorbeeld mee, de Pro versie dan, dus slecht kan het niet zijn. 8) :
http://www.phaseone.com/e...apture-One-Express-7.aspx
Klopt, ik ben 2 maanden geleden overgestapt van een 60D naar een X-E1 vanwege het gewicht en lichamelijke mankementen, DSLR met grip en zware lenzen trok ik niet meer dan een uurtje of 2-3.
Via het Fuji forum http://www.fujix-forum.com/ kwam ik ook in aanraking met Capture one.
Bevalt erg goed, vooral het terug halen van details in schaduwen en hooglichten is enorm goed.
Het is even wennen maar ik vind het veel betere resultaten geven als het gaat om IQ dan lightroom.
Vele export mogelijkheden ook, zelfs PSD.

Ik zou echt eens een proef versie proberen !

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
User88 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 20:56:
Nou, ik heb mijn oog ook laten vallen op het Fuji-systeem. Ik heb momenteel een 450D met kitlens, 50 1.8, 70-200 F4 L, Sigma 30 1.4 en een externe flitser (die ik eigenlijk nooit gebruik). Als ik over ga stappen ben ik ben van plan dit te verkopen. Ik zit nu een beetje te bekijken wat ik ervoor terug zou willen. Ik fotografeer vooral met vakanties, uitstapjes.. dat soort dingen.

Ik gebruik nu vooral mijn 18-55 (flexibel) en 30 1.4, (lekker lichtsterk, mooie bokeh). Ik zal daarom waarschijnlijk voor de X-E2 + 18-55 kit gaan. Daarbij dan ook nog graag de 35 1.4 voor de creatievere foto's.

Ik heb geen ervaring met groothoek, maar die 14 mm van Fuji lijkt mij ook een super lens voor stedentripjes en natuur. Dus die staat inmiddels ook hoog op mijn verlanglijstje.

Met bovenstaande drie objectieven ben ik dan mijn tele bereik kwijt (en ook wel mijn budget). Daarentegen gebruik ik mijn 70-200 niet veel. Er zit natuurlijk wat dat betreft een hele mooie 18-135 aan te komen. Ideaal voor op vakanties en ik heb dan stuk meer tele. Alleen het gewicht van die lens... Juist de reden dat ik overweeg over te stappen...
Met welke combinaties lopen jullie rond?
Ik heb zelf een x-e1 met 18-55 en schiet sinds eergisteren ook met een canon 50mm 1.4 handmatig. Ik merk daardoor wel dat de 18-55 een hele goede lens is. Op hetzelfde diafragma geeft de 18-55 mooiere kleuren en is scherper. Al bevalt me zo'n lichtsterke portretlens me wel. Ik twijfel al een tijdje tussen een 27mm, 35mm en nu met de canon in het achterhoofd zelfs de 56mm (al is die wel 2 keer zo duur).

De x-e2 heeft een betere autofocus en wifi + beter scherm maar je kunt nu de x-e1 + 18-55 + 50-230 voor 750 kopen. Heb je nog geld over voor de 35mm en heb je een goede telelens (schijnt in beeldkwaliteit weinig onder te doen voor de 55-200). Ik kan me voorstellen dat je voor de x-e2 of x-t1 gaat maar de beeldkwaliteit is even goed en het is een hele mooie aanbieding!

Edit: mooie foto's op je Flickr, zie weinig snelle actiefoto's dus wellicht kun je met een langzamere af leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
Isniedood schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 08:45:
Volgens mij is de E-2 alleen niet weather resistant. De eerste prijsvermeldingen van de 18-135 zijn op ebay gesignaleerd en is €1000 dollar.

Als je overweegt over te stappen zou ik eerst het spul kopen, dan testen en je Canon pas weg doen wanneer je helemaal happy bent met de fujifilm. Ik vind het zelf een gok of ik nog niet te veel de OVF en snellere autofocus ga missen.
Niet weather resistant vind ik geen probleem. Een paar spatjes kan die altijd wel hebben. Eerst de Fuji kopen en daarna pas m'n dslr verkopen is wel een goed idee, zodat ik ruim de tijd heb om te kijken of het bevalt. Ik ben vooral benieuwd naar de EVF en hoe die bevalt. De autofocus kan ik wel mee leven. Ik focus 99% van de tijd met het middelste focuspunt en bepaal dan de compositie.
jesper86 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:51:
...

X-E2 + 18-135 = (679 + 750) = €1429
*prijzen artencraft.be

X-T1 + 18-55 = €1599
X-T1 + 18-135 = €1699
*prijzen cameranu.nl
Voorlopig zal de 18-55 inderdaad de betere deal blijven. Het nadeel vind ik dat ik gewoon dat stuk tele kwijt ben. Ik ben ook bang dat de 18-135 te zwaar is om als standaard lens te gebruiken. Ik kan daarna altijd nog een telelens kopen. Of in de toekomst de 18-55 verkopen en de 18-135 voor op vakantie en daarnaast nog een prime tussen de 14 en 35 in.
Met een prijsverschil van 600 euro op de kit (artencraft) kan ik de X-T1 niet verantwoorden aan mezelf.
Sluw schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:37:
[...]

Ik heb zelf een x-e1 met 18-55 en schiet sinds eergisteren ook met een canon 50mm 1.4 handmatig. Ik merk daardoor wel dat de 18-55 een hele goede lens is. Op hetzelfde diafragma geeft de 18-55 mooiere kleuren en is scherper. Al bevalt me zo'n lichtsterke portretlens me wel. Ik twijfel al een tijdje tussen een 27mm, 35mm en nu met de canon in het achterhoofd zelfs de 56mm (al is die wel 2 keer zo duur).

De x-e2 heeft een betere autofocus en wifi + beter scherm maar je kunt nu de x-e1 + 18-55 + 50-230 voor 750 kopen. Heb je nog geld over voor de 35mm en heb je een goede telelens (schijnt in beeldkwaliteit weinig onder te doen voor de 55-200). Ik kan me voorstellen dat je voor de x-e2 of x-t1 gaat maar de beeldkwaliteit is even goed en het is een hele mooie aanbieding!

Edit: mooie foto's op je Flickr, zie weinig snelle actiefoto's dus wellicht kun je met een langzamere af leven ;)
Die 56 1.2 is schitterend. Maar voor mij is dat te lang. De 35 zal me beter bevallen wat dat betreft. Ik zie veel mooie foto's voorbij komen. Maar wat er bijvoorbeeld bij deze foto gebeurd is?: http://www.angelcolas.de/...3/AngelColas_DSCF0713.jpg
Hebben jullie weleens dit soort resultaten met de 35 1.4?

Bedankt voor het compliment, heb al lang niets meer met Flickr gedaan. Ik maak inderdaad niet veel actiefoto's. Maar als ik bijvoorbeeld actiefoto's maak met mijn 70-200 vind ik dat ook wel erg gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Hoe bedoel je; 'Wat er met deze foto gebeurd is'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
User88 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 21:33:
Maar wat er bijvoorbeeld bij deze foto gebeurd is?
Je bedoeld de lellijke en onrustige onscherpte?

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Te veel Photoshop en op een verkeerde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
Ja ik bedoelde inderdaad die onrustige achtergrond. Had het eerder ook al bij wat foto's van een review van de 35 gezien. Dat schrok me wel een beetje af. Maar bij de rest van de foto's die ik gezien heb is de bokeh wel mooi zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Het volgende was te lezen op het fujiX-forum:

These are due to start in early- to mid-August:

Lenses:

Instant rebates on 27mm - $150; 60mm, 18-55, & 55-200 - $100

Bodies:

X-E2 - $50

Bodies and Lenses:

X-Pro1+18mm, X-E1+18mm, X-M1+18mm - $300
X-M1+55-230, X-A1+55-230 - $300

Bundle specials:

X-T1 Body+ Battery Grip+Battery - $200
X-T1 18-55 Kit+Battery Grip+Battery - $200

Bovenstaande geldt waarschijnlijk wel alleen voor Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Volgens mij heb ik in Nederland nog nooit X-series acties voorbij zien komen. Wel apart overigens, als je op een X-A1 met lens $300 terugkrijgt is hij bijna gratis... en op een X-T1 met lens krijg je maar $200 terug.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

elhopo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:59:
Volgens mij heb ik in Nederland nog nooit X-series acties voorbij zien komen. Wel apart overigens, als je op een X-A1 met lens $300 terugkrijgt is hij bijna gratis... en op een X-T1 met lens krijg je maar $200 terug.
Ik heb vrijwel vanaf het begin de X-T1, en toen die verkrijgbaar was in Nederland. Was er gelijk al een actie
in Engeland en ook in Canada. En met behoorlijke geld terug acties, en zelfs de batterijgrip gratis. Maar altijd gebonden aan het land van uitgifte en met een bestaand adres in dat land etc.

Toen contact gehad met Fuji NL en het kantoor in Duitsland (Kleve) en gevraagd waarom is er nooit een actie is in NL die daar op lijkt.

De letterlijke quote uit mij mail (Duitsland): " Ieder land heeft weer andere acties. Zo hebben wij in de November tot Februari ook een cashback actie "

Lekker laat dus, en nog niets duidelijk.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij artencraft krijg je gratis een echte fuji batterij extra met de x-t1. :)
(body only of de 18-55 kit, de 18-135 kit is er 100,- duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
De nieuwe lensroadmap is beschikbaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/news/img/news/n140724/pic_01.jpg

Niet iets onverwachts voor mij, alles was eigenlijk al bekend. Jammer wel dat de "super telephoto zoomlens" pas eind 2015 / begin 2016 komt...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Zou mooi geweest zijn als die 90mm een echte 1:1 macro zou zijn.

Ben ook wel benieuwd wanneer een Sigma voor de X-mount begint te ontwerpen. Ervaring zat met APS-C glas en ze hebben mooie relatief goedkope producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Super, eindelijk de 90mm (135mm) ... in zicht. _/-\o_

Ben blij dat het geen macro is want dat zijn toch heel verschillende toepassingen, dat zou hem ook F2.8 maken in alle waarschijnlijkheid en wie weet wat dat allemaal doet met de optische prestaties en bokeh op normale afstanden. Denk niet dat lensontwerp zo simpel is als even macro toevoegen, dat zou het gehele ontwerp compleet veranderen en dus ergens compromissen moeten betekenen voor beide toepassingen.

Denk maar aan Canon die wss niet voor niks een 100mm F2.8 Macro, en 135mm F2 heeft, Nikon met de 105mm F2.8 Macro en 135mm F2, Olympus MFT met de 60mm F2.8 Macro en 75mm F1.8, etc etc. Ik heb zelf een Canon EF-S 60mm F2.8 Macro en die is echt ge-wel-dig met Macro, maar voor Portret en Landscape etc, wat een rare plaatjes worden dat, heel gek, maar gewoon echt niet mooi, saai eigenlijk ik weet niet wat het is. :-(

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Tamron 90mm macro met portret foto's: https://www.flickr.com/search/?q=tamron%2090mm%20portrait

Zelf gebruik ik hem veel te weinig, maar het is echt een dijk van een lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Hallo. Ik wil een Fuji X serie camera op korte termijn aanschaffen maar ik kom er niet uit. Het kiezen tussen de X-A1, X-M1 en X-E1 vind ik erg moeilijk.

Ik vind de verschillen tussen de drie soorten erg minimaal. Mijn doel is om gewoon mooie foto's te maken met een zo goed mogelijke beeldkwaliteit. Filmen doe ik bijna nooit. Ik heb gelezen dat er in deze modellen sensoren worden gebruikt die grotendeels hetzelfde zijn maar wel hier en daar minimale verschillen hebben.

Is er ergens een site die deze drie modellen mooi vergelijkt of overzichtelijk naast elkaar weergeeft qua specs en mogelijkheden?

Ik ben op zoek naar tussen deze drie modellen de beste deal met een lens onder 750 euro. Daarbij sta ik ook open voor goede argumenten om bijvoorbeeld liever de 16-50 in de bundel te nemen dan de 18-55 of andersom. Of beter geen van beide en de 35mm 1.4? En dan later nog eens een zoomlens erbij aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zoeker van de E1 is in de praktijk misschien wel het doorslaggevende punt om voor die camera te kiezen. Qua prijs kan het misschien ook wel. Hoewel... de A1 met de 16-50 al voor 299 voorbij komt (Keuzekamp in Zwolle).
De sensor van de M1 en de E1 is eigenlijk dezelfde, de A1 heeft een hele andere sensor.

Voor het normale werk voldoet de 16-50 best wel goed en is voor dat bedrag gewoon erg goed. Beter is de 18-55, maar die is als los objectief gewoon duur maar als kit met de E1 best wel schappelijk te krijgen (voor die 750 van jou).

Voor het gemak zou ik zelf eerst met het zoomobjectief beginnen en later overstappen op vaste brandpunten als je er achter bent gekomen in welk bereik je graag fotografeert (18, 35 of iets van 60).

Eigenlijk zijn alle objectieven van Fuji wel goed en vaak uitstekend vergeleken bij andere merken. De keuze qua diafragma en dergelijke is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Bedankt voor je reactie. Die winkel in zwolle kende ik nog niet, fijn dat ik dat nu weet, hij is erg goed qua prijzen en het ziet eruit als een mooie winkel. Dit heeft mij ook tot de conclusie gebracht dat de M1 eigenlijk een beetje overpriced is aangezien de verschillen met de A1 klein zijn en de E1 pas echt werkelijk anders is in verband met de zoeker. Ook begrijp ik dat op de A1 en de M1 geen panorama modus zit. Dat is opzich wel een minpuntje aangezien ik nog wel eens een panorama maak als ik in Oostenrijk ben.

Is het dan nog een idee om bijvoorbeeld voor de A1 + 16-50 en een losse 35mm te opteren of is de E1 met 18-55 dan nog steeds beter?, dit ook ivm het feit dat ik in een andere test op een forum heb gezien dat de 18-55 op dezelfde diafragmas erg goed met de 35mm kan meekomen. Aan de andere kant biedt een 35mm met 1.4 t/m 2.8 nog wel andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De X-A en X-M zijn exact hetzelfde behalve de sensor, maar de X-E is een totaal andere 'klasse', ver van minimaal. Meest opvallende natuurlijk de EVF, dan is er de bouwkwaliteit, de aanvullende knoppen links naast het scherm bijvoorbeeld, maar vooral de traditionele (en fuji-exclusive) diafragma op de lens in combinatie met sluitertijd op de body (en een A(auto) setting op beide) om afstand te kunnen doen van de (dan overbodige) PASM mode-dial. Je hebt de start-post van dit topic gezien? Daar staat het aardig beschreven.

Het mooiste van de X-E is misschien nog wel dat de lichtsterke 18-55 erbij komt als kit. De 16-50 is ook uitzonderlijk goed in principe wat beeldkwaliteit betreft, maar niet lichtsterk, geen diafragma ring, en plastic fantastic evenals de body waar hij bij komt .. maar daar betaal je dan natuurlijk ook veel minder voor en niks mis mee dan. Maar de verschillen zijn duidelijk aanwezig, de 18-55 is all metal en 'Made in Japan' als dat je wat doet ..

Wat heb je zelf al voor ervaring, een compact, een DSLR, nog niks ?

Een 35/1.4 is inderdaad een lens voor erbij en koopt men puur voor F1.4, en de prime-lens lifestyle ;), of hij kan meekomen met de 18-55 of niet doet er dan ook niet veel toe, behalve dat het een hele hoop zegt over de prestaties van de 18-55, maar het zijn lenzen voor heel andere toepassingen/manier van werken.

*ps, Panorama modus is niet iets waar je een camera op zou moeten kiezen, als je daar wat moois uit wil halen kan je echt veel beter zelf even een paar foto's naast elkaar schieten en later stitchen met een eigen programmatje, dan heb je veel minder (of geen) fouten en oneffenheden en bovendien de volle resolutie ook. En als je Raw gebruikt kan je er nog veel meer uit halen. Dat automatisch in-camera stitchen is vooral een handige gimmick om even snel iets op facebook te gooien ofzo, niet bedoeld als serieuze fotografie. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Gezien je budget zou ik direct voor de X-E1 dubbele zoom kit gaan: zelf een paar weken geleden aangekocht voor € 749. Imo zijn de A1- en M1 eindstations voor een basis-set die een paar stappen boven de gewone point&shoor liggen, terwijl de E1 bedoeld is om de suggestie te wekken dat je verder kunt gaan - waarschijnlijk de reden waarom Fuji zo'n scherp geprijsde combiset in de markt zet.

Het is een risico-.aankoop: de kans is groot dat je meer lenzen en mogelijkheden wilt, waardoor je voor je het weet in het beruchte fotografische "zwarte gat" verzeilt: alles wat je er aan activa in keilt wordt opgeslorpt en vergroot alleen de aantrekkingskracht van het zwarte gat. Daar staat tegenover dat je er ook een macht aan pret van kunt hebben

[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 25-07-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
Wederom bedankt voor de reacties, fijn als we zo actief met elkaar over leuke dingen kunnen discussiëren. Wat betreft mijn fotografie ervaring, ik fotografeer veel en graag, ik zit alleen wat meer aan de gevoels/kunstzinnige kant dan de technische kant. Mensen vinden meestal mijn foto's erg mooi ook qua compositie, word ook wel eens gevraagd voor bruiloften etc (meestal sla ik het af), maar als je me achteraf vraagt hoe ik het nou gemaakt heb, geen idee. Gewoon goed kijken naar het aanwezige licht en je compositie denk ik dan maar. En het juiste moment/onderwerp kiezen. Fotograferen is een gevoel/intuïtie. Maar ik wil ook wel meer leren van de techniek en software.

Ik lees op internet en op dit forum een en ander over phase detection af. Dat zou de X-E1 wel hebben en de A1 en de M1 niet. Is dat een groot voordeel? Dat de X-E1 veel metaal in zich heeft spreekt mij wel aan. Ik hou wel van degelijkheid. Verder lees ik wisselende verhalen over het kwaliteitsverschil tussen de 16-50 lens en de 18-55. De een vind de 18-55 stukken beter, de ander vind het verschil marginaal en soms zelfs de 16-50 beter. Ook zouden er bij de 18-55 veel bad samples zijn. Daar ben ik wel een beetje huiverig voor. Is die kans nog steeds groot bij de huidige modellen die nu verkocht worden?

Bobcom, waar heb jij die dubbelzoomkit voor 749 gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

X-E1 heeft geen phase detection. Dat begint vanaf de X-E2. Phase detection is het scherpstelsysteem dat we van de traditionele dSLR kennen. De spiegel klapt het beeld richting de zoeker en phase detection sensoren. Tegenwoordig zijn ze in staat deze sensoren in de sensor van de camera te verwerken. Sindsdien is het ook mogelijk voor mirrorless camera's. Bij fuji valt niks in het budget die dat heeft. Overigens is het VOLGENS MIJ nog niet zo efficient als bij de dSLR.

Ik heb verhalen gelezen dat het verschil in scherpstelsnelheid tussen de X-E1 (geen phase detection) en X-E2 (wel phase detection) minder groot is dan dat je zou verwachten. De lens heeft ook een belangrijke rol in het scherpstellen. Zo is de 35mm niet snel in scherpstellen en de 18-55 wel.

Persoonlijk twijfel ik ook tussen de X-E1 en de X-M1. Voor mij is het de volgende afweging

Voordelen X-M1 tegenover X-E1

- Kantelbaar scherm
- Beter scherm
- Compacter
- Goedkoper

Voordelen X-E1
- Betere bediening (in ieder geval voor de fotoinstellingen als sluitertijd en belichtingscompensatie)
- meer premium feel
- zoeker (al heb ik daar nog altijd mijn dslr voor)

Ik neig daarom wat meer naar de X-M1 omdat die wat meer eigenschappen heeft die mijn dSLR niet heeft. Voorlopig wil ik nog niet volledig overstappen. Als ik nu zou moeten instappen zou ik zeker voor een mirrorless systeem gaan.

edit: dubbelzoomkit is trouwens op amazon.de te koop voor €750,-. Strakke deal al is de telezoomlens wel de XC (en niet de XF) versie. Amazon.de levert ook in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door Isniedood op 25-07-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Zijn er in Nederland ook fysieke winkels waar je de Fujifilm camera's kan proberen/bekijken?
Heb tot nog toe alleen maar webshops gevonden. Maar alvorens ik een camera van een paar honderd euro koop wil ik hem wel eerst in mijn handen gehad hebben. Gaat om de X100s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik mocht bij cameratop.nl destijds even de X100 proberen, maar zo te zien hebben ze hem daar niet meer. Maar ik denk dat geen enkele normale fotowinkel moeilijk doet als je er even eentje wil proberen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

pdebie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:07:
Zijn er in Nederland ook fysieke winkels waar je de Fujifilm camera's kan proberen/bekijken?
Alhoewel niet iedere filiaal alle modellen heeft kan je gewoon bij Mediamarkt of Saturn terecht.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je er "gewoon" € 750 voor over hebt zou ik voor de E1 met de 18-55 kitlens gaan, met een beetje geluk en zoekwerk krijg je er ook nog een 50-230 mm bij. Die laatste is een goedkoop maar zeer goed objectief met dezelfde "nadelen" als de 16-50. Gewoon niks mis mee, zeker voor die prijs. Met de 18-55 (of 16-50) ga je vermoedelijk 80-90% van je foto's maken, ook als je er nog een paar objectieven bij hebt.

Bad samples zijn een kwestie van definitie en ze zijn er altijd als je de meetlat maar hoog genoeg legt, maar je zult ze niet zo snel achterhalen als je normaal fotografeert. Vergelijk het met een auto die 250 zou moeten kunnen maar "slechts" 249 kan. Normale gebruikers zullen daar zelden achter komen. Pas als je heel goed kijkt en klinische vergelijkingen maakt merk je het. Als het exemplaar stuk is (diafragma, AF of constructiefouten) dan merkt je dat meteen of ze zijn bekend, de overige fouten zijn vaak ook nog beperkt relevant. Fouten komen overigens bij alle merken voor (ook Leica, Zeiss, Nikon, Canon etc), maar bij premium merken (zoals Fuji) wordt er meer op gelet en de nadruk op gelegd. Sommige vergelijkingsites (je doelt op Photozone denk ik) leggen er vaak veel nadruk op zonder te melden hoeveel samples ze nu eigenlijk getrokken hebben. Alleen als ze meerdere samples hebben gehad roepen ze er wat over en bij veel objectieven hebben ze alleen één sample te leen gekregen en roepen dan niets over dit onderwerp. Dat laat de zwakte van de "wetenschappelijkheid" van deze vergelijkingen zien. De kans is klein en als er wat mee is is er nog altijd de garantie.

De E1 zoeker is erg prettig, helder, overzichtelijk, opgeruimd en vertekeningsvrij, de AF is redelijk (bijster snel is die trouwens niet, maar als je niet persé een voetbalwedstrijd moet documenteren is die snel genoeg) en het toestel is gewoon degelijk. Niet mega klein/ licht maar ook niet erg groot en zwaar. De vrijwel perfecte mix (voor mij tenminste).

De E1 heeft overigens geen phase-AF, die zit in de opvolger, de E2. Die is beter (=duurder!), maar de E1 kan ook best wel. Softwarematig heeft de E2 trouwens wel wat extra's (snellere refreshtijd van de zoeker, panorama en een betere handmatieg stand met een "loepje" en dat soort dingen), maar is nu niet aan de orde. Om echter kennis te maken met de X-systeem is de E1 een hele mooie instapper. Doorgroeien kan altijd!

De manier van werken met de E1 is wel heel erg zoals "vroeger" en daar is helemaal niets mis mee. Het spel met de knoppen zoals dat tegenwoordig noodzakelijk is, is gewoon minder. Dit geldt met name voor de AF en de sluitertijden waar je gewoon ouderwetse knoppen hebt en in 1 oogopslag kunt zien waar je aan toe bent. Dit zal meer aan je "leergierigheid" tegemoet komen.
Eén van de fijne dingen van de Fuji vind ik zelf overigens de afstanden die je in de zoeker kunt zien. Ze missen op het objectief, maar in de zoeker (ook op het scherm achterop bij de A/M1) kun je zien wat de afstand en de scherptediepte bij het gekozen diafragma is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ah top. Dan wandelen we gewoon een keer bij de MM of Saturn naar binnen. :)

Lokale fotozaak heeft geen Fujifilm in huis. Alleen Nikon, Canon, Samsung en Sony :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vind juist iets als een hogere refreshtijd van de zoeker heel belangrijk. Dat is een beetje de rede waarom ik de X-E1 niet zo aantrekkelijk vindt. De zoeker is zoveel minder dan wat ik gewend ben dat een kantelbaar scherm veel meer mogelijkheden toevoegt.

Naar mijn idee begint de X-E2 pas een zoeker te krijgen die in de buurt komt als alternatief voor een OVF

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, de E2 is na de firmwareupdeet 2.0 duidelijk beter dan de E1, maar alle waar naar zijn geld en jouw budget. De T1 is misschien nog wel beter, maar het zijn duurdere opties die niet binnen het financiële kader van de € 750 passen inclusief een objectief.
Misschien krijgt de E1 ook nog eens een firmwareupdeet zodat het beter wordt, gelukkig doet Fuji er veel aan firmwareupdeets waar de camera's ook echt beter van worden! Dat zouden andere merken best ook wel kunnen doen!

Het verschil tussen de zoeker van de E1 en de E2 wordt wat groter bij minder gunstige lichtomstandigheden, overdag is er vrijwel geen verschil te merken en kan ik mij voldoende concentreren op de compositie. In het schemer en donker beginnen de verschillen meer op de vallen en dan let je er meer op (=hebt er meer hinder van). Ook dan kan het echter nog wel goed werken. Eén van de voordelen van de electronische zoekers (schermpjes en/ of EVF) is immers dat je niet meer met een donkere zoeker te maken hebt waar je 's avonds niets meer aan hebt en dat je "echt" kunt zien wat er gebeurt.

Bij zonlicht is een groot (kantelaar of niet) scherm voor mij een duidelijk mindere keuze dan een EVF (E1 of E2). Dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn (analoge) verleden met SLR's en meetzoekers ;). Als je point en shoot gewend bent ligt dat misschien anders.

Wat de MM betreft: bij de MM in ons dorp vind ik helemaal geen Fuji-X op de X20 na.. Bij de plaatselijke fotoboer of die in het dorp waar ik werk echter wel (de laatste is overigens een van de grotere web winkels met een goede fysieke winkel er bij, net 5 minuten fietsen)... Bij beiden kan ik alles bekijken wat Fuji heeft en niet alleen het kitje van de MM en Saturn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdebie schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:30:
ah top. Dan wandelen we gewoon een keer bij de MM of Saturn naar binnen. :)

Lokale fotozaak heeft geen Fujifilm in huis. Alleen Nikon, Canon, Samsung en Sony :'(
Vreemd, normaal is dat juist andersom, ik heb nog nooit een mirrorless X camera ergens anders dan in een fotozaak te koop gezien, en dan niet fotoklein ofzo, maar alleen de echte fotozaken. Zinvolle input of dat het überhaupt klopt wat ze zeggen zou ik niet op rekenen bij een MM of Saturn. O-)
Pagina: 1 ... 8 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic