Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even tussendoor. Interessante set fullsize samples met de nieuwe 18-135mm:
http://www.dpreview.com/g...samples-gallery/slideshow

@Chad: De set hierboven zijn de Fuji-kleuren ook zeker terug te zien. De X-T1 en X-E2 hebben wat verbeteringen voor lenscorrectie e.d. (LMO noemen ze het), wat de X-E1 nog niet had, maar de kleuren zijn verder niet opmerkelijk veranderd sinds de eerste xtrans. Wat je misschien zal merken is dat de JPGs wat dieper zwart hebben vergeleken met de originele X100, maar dat is natuurlijk ook weer allemaal naar smaak in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Bedankt voor de info. Lees ook veel verhalen online dat de X-E1 dichter bij de X100 wordt geschaald dan bij de nieuwere Fuji's qua jpeg output. Ik zie dat de X-E1 kit met 35mm 1.4 tegenwoordig een hele mooie prijs heeft, misschien maar eens inwisselen voor m'n E-M5 om hem langere tijd zelf uit te kunnen proberen.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Chad Chubatcha schreef op woensdag 03 september 2014 @ 17:59:
Bedankt voor de info. Lees ook veel verhalen online dat de X-E1 dichter bij de X100 wordt geschaald dan bij de nieuwere Fuji's qua jpeg output. Ik zie dat de X-E1 kit met 35mm 1.4 tegenwoordig een hele mooie prijs heeft, misschien maar eens inwisselen voor m'n E-M5 om hem langere tijd zelf uit te kunnen proberen.
Het is inderdaad een nette prijs voor de X-E1 en 35mm 1.4... Dank zij jou heb ik nu zitten kijken naar deze set haha... Hoewel ik mogelijk liever een 23mm zou hebben (waar ik op Fullframe ongeveer 60-65% schiet op 35mm)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pat-Juh schreef op woensdag 03 september 2014 @ 20:35:
[...]

Hoewel ik mogelijk liever een 23mm zou hebben (waar ik op Fullframe ongeveer 60-65% schiet op 35mm)...
Ja niet zo gek, die wil iedereen wel. :P

Maar daar zal je niet zo snel meerwaarde uithalen om dat samen met een camera te kopen. Zo'n dure speciale lens zullen ze alleen los verkopen. Het verbaast me al dat ze de 35/1.4 als 'kit' leveren, dat is heeel lang geleden de laatste keer dat SLR's met een standaard 50mm equivalent prime verkocht werden .. echt Fuji om dat nu weer te doen. Maarja, je betaalt nu dan eigenlijk gewoon de volle prijs voor de 35/1.4, en krijgt de X-E1 erbij voor €250 extra. Nette deal inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:25:
[...]

Ja niet zo gek, die wil iedereen wel. :P

Maar daar zal je niet zo snel meerwaarde uithalen om dat samen met een camera te kopen. Zo'n dure speciale lens zullen ze alleen los verkopen. Het verbaast me al dat ze de 35/1.4 als 'kit' leveren, dat is heeel lang geleden de laatste keer dat SLR's met een standaard 50mm equivalent prime verkocht werden .. echt Fuji om dat nu weer te doen. Maarja, je betaalt nu dan eigenlijk gewoon de volle prijs voor de 35/1.4, en krijgt de X-E1 erbij voor €250 extra. Nette deal inderdaad. :)
Goedkoper dan tweedehands (gemiddeld)... Ik schiet momenteel zelf of juist met een 35mm of een 85mm doorgaans (dit zijn dan ook mijn twee "bread-and-butter" lenzen waar ik een bruiloft/shoot/iets mee aanpak...

Een 23 en 56mm zou dus het mooiste zijn, echter ook het duurste. Voorloper zeul ik gewoon mijn D610 met 35 1.4 mee als ik ergens naar toe ga, op termijn wil ik wel een kleine(re) mirrorless voor privé.

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Mijn voorkeur zou de 23mm inderdaad ook zijn, ware het niet dat die focal length al wordt vertegenwoordigd door mijn X100. Deze gebruik ik voor bijna alles, maar graag nog een X-mount Fuji erbij voor groothoek (de Samyang 12mm F2 lijkt me daarvoor erg geschikt en ook relatief goedkoop) en een wat langere lens voor portretten etc. Daarvoor is de 56mm inderdaad wel de droomlens, maar wat je zegt ook weer de duurste..

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Over de 56mm gesproken, nu weer iets raars .. Een rumor gaande over een Fujinon XF 56mm 1.2 R APD met Fuji nanotechnology apodizing filter voor super-smooth bokeh. ($1400-1500)

http://www.fujirumors.com/fujinon-xf-56mm-f1-2-r-apd/

ps. Ik zou dan eerst voor de 12/2 gaan en 'tijdelijk' een leuke 50/1.8, 1.7, of 1.4 gebruiken met adaptertje. 8)

• dvde
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
jesper86 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 10:54:
Over de 56mm gesproken, nu weer iets raars .. Een rumor gaande over een Fujinon XF 56mm 1.2 R APD met Fuji nanotechnology apodizing filter voor super-smooth bokeh. ($1400-1500)

http://www.fujirumors.com/fujinon-xf-56mm-f1-2-r-apd/

ps. Ik zou dan eerst voor de 12/2 gaan en 'tijdelijk' een leuke 50/1.8, 1.7, of 1.4 gebruiken met adaptertje. 8)
ik ben toch best een bokeh-whore, maar $500 extra voor mooiere bokeh? Ben al erg blij met de resultaten van de 'classic' 1.2/56. Ik zou liever een nieuwere versie van de 1.4/35 zien. eentje die niet zo traag focust en lawaai maakt als de goedkoopste kitlens van Canon (ja daar zit nog wat trauma) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X-T1 Titanium, jammer dat hij niet echt is. :-( (maar volgens rumors kan zilver/chrome werkelijkheid worden)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/XT1-Titanium_zpse0fde2c6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dvde schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:32:
[...]

ik ben toch best een bokeh-whore, maar $500 extra voor mooiere bokeh? Ben al erg blij met de resultaten van de 'classic' 1.2/56. Ik zou liever een nieuwere versie van de 1.4/35 zien. eentje die niet zo traag focust en lawaai maakt als de goedkoopste kitlens van Canon (ja daar zit nog wat trauma) :(
Is de 35mm f/1.4 R zo beroerd dan, qua focussnelheid?
jesper86 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 19:18:
X-T1 Titanium, jammer dat hij niet echt is. :-( (maar volgens rumors kan zilver/chrome werkelijkheid worden)

[afbeelding]
:9~

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dan nu de 50-140mm specs:
Lens Configuration: 23 elements in 16 groups
(includes 5 extra low dispersion elements and 1 super extra low dispersion element)
Focal Length: f=50 – 140mm
35mm Format Equivalent: 76-213mm
Angle of View: 31.7°-11.6°
Max. Aperture: F2.8
Min. Aperture: F22
Number of Blades: 7 (rounded diaphragm opening)
Step Size: 1/3 EV (19 steps)
Focus Range: Normal: 1.0m to infinity (whole zoom position)
Macro: 1.0m to 3m (whole zoom position)
Max. Magnification: 0.12x (telephoto)
Filter Size: 72mm
Diameter x Length: 3.3 x 6.9″ (82.9 x 175.9mm)
Weight: 2.2 lbs (995g)
Wah, Hoeveel elementen !? 8)7

En (voorlopige pre-order) prijs: $1599
http://www.fujirumors.com...e-order-now-adorama-1599/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:30
Canon 70-200 f/2.8 heeft geloof ik ook ongeveer zoveel elementen.
Hij is wel wat groter en zwaarder dan de oude Sigma 50-150 f/2.8 HSM. Waarschijnlijk door het wat meer groothoekbereik wat deze Fuji heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer groothoek? Beide 50mm toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er komt zo te zien een silver-graphite versie van de X-T1 aan:

Afbeeldingslocatie: http://i850.photobucket.com/albums/ab69/fujirumor/fuji_x-t1graphite_f001_zps6eb90f20.jpg

Features:
- Hands-multilayer coating of state-of-the-art in the body of the X-T1
- High-speed electronic shutter. Fastest 1/32000 seconds
- The new film simulation mode (Classic Chrome)
- Price is about 1500 Canadian Dollar
De geruchten over een aparte 56mm bokeh-machine llijken te kloppen:

Afbeeldingslocatie: http://i850.photobucket.com/albums/ab69/fujirumor/fuji_xf85f12apd_001_zpsf7ea05cb.jpg

Features:
- Apodizing filter is mounted, delivering beautiful blur smooth
- Filter diameter of 62mm
- Price is about $ 1,450
Zo te zien dus een aparte filter waarbij je vanaf f/1.7 bokeh shots kunt schieten.

De verhalen van een huwelijksfotograaf die van Nikon naar een Fuji X-T1 is overgestapt:
http://www.alexanderleama...-1st-impressions-ongoing/
http://www.alexanderleama...-1st-impressions-ongoing/

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 07-09-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd of dat verschil in bokeh echt significant is, ik verwacht van niet eigenlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De Sony 135 STF heeft ook zo'n apodizing filter: http://www.dyxum.com/colu...stf-sal-135f28_review.asp en http://verybiglobo.blogsp...-sal-135-f28-t45-stf.html

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 07-09-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De belgische Artencraft heeft nu €100,- cashback op alle Fuji X objectieven tot het einde van de maand.
Aangezien het direct in de prijs verwerkt is lijkt het dat wij in NL ook mee mogen doen.(?)
Of het nou van Fuji komt of de winkel zelf is mij nie duidelijk.

http://www.artencraft.be/nl/cashback/fuji-1

Zo heb je bijvoorbeeld een 27mm Pancake voor 299,- (en gewoon 2 jaar garantie dus, geen ebay gedoe O-) )
De 35/1.4 voor 389,- of duurdere 23/1.4 voor 779,- en 55-200mm voor 559,- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Mooi gevonden! Het is overigens, vergeleken met Nederland in ieder geval, lang niet altijd 100,- korting. De 23mm f/1.4 scheelt bijvoorbeeld 20,- en de 56mm f/1.4 50,-. Je moet voor jezelf dan nagaan of het die korting waard is i.v.m. garantie in het buitenland en opsturen van pakketjes.

Soortgelijke prijzen vindt je overigens standaard in de Franse versie van Amazon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet je op de productpagina zelf kijken ?

€899 > 779 = €120,- korting
http://www.artencraft.be/...3mm-f-14---x-serie-114531
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 23mm F1.4 R

en €999 > 849 = €150,- korting
http://www.artencraft.be/...6mm-f-12---x-serie-204369
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF 56mm F1.2 R

Die 20 en 50,- korting zat er standaard al op. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 08-09-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Oops! Dat maakt het opeens heel wat interessanter :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 19:42
Bedankt voor de tip! Zat er al aan te denken om binnenkort de 35mm aan te schaffen, maar met deze korting is het wel een erg goede deal om aan me voorbij te laten gaan.
Er zijn wel geruchten dat Fuji met een nieuwe versie bezig is. Zie bijv.: http://camyx.com/rumors/2...-35mm-f1-4-lens-af-motor/
Maar die zal na introductie (als die daadwerkelijk zou komen) nog wel een stukje duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
jesper86 schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:04:
De belgische Artencraft heeft nu €100,- cashback op alle Fuji X objectieven tot het einde van de maand.
Aangezien het direct in de prijs verwerkt is lijkt het dat wij in NL ook mee mogen doen.(?)
Of het nou van Fuji komt of de winkel zelf is mij nie duidelijk.

http://www.artencraft.be/nl/cashback/fuji-1

Zo heb je bijvoorbeeld een 27mm Pancake voor 299,- (en gewoon 2 jaar garantie dus, geen ebay gedoe O-) )
De 35/1.4 voor 389,- of duurdere 23/1.4 voor 779,- en 55-200mm voor 559,- etc.
Kan de 27mm aanraden. Heb hem dit weekend meegenomen naar een festival op Vlieland. Natuur en feest approved. Maar vooral fijn dat ie 78 gram weegt ;) een aps-c camera in super handzaam formaat en nu kunnen de grotere lenzen er weer op.
User88 schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:31:
Bedankt voor de tip! Zat er al aan te denken om binnenkort de 35mm aan te schaffen, maar met deze korting is het wel een erg goede deal om aan me voorbij te laten gaan.
Er zijn wel geruchten dat Fuji met een nieuwe versie bezig is. Zie bijv.: http://camyx.com/rumors/2...-35mm-f1-4-lens-af-motor/
Maar die zal na introductie (als die daadwerkelijk zou komen) nog wel een stukje duurder zijn.
Ik zit met de zelfde twijfels ;) helaas zijn die geruchten over de nieuwe versie ene beetje uitgestorven. Zonde van zo'n mooie lens!

[ Voor 39% gewijzigd door Sluw op 09-09-2014 10:07 ]

Woohoo!

The FUJIFILM X-T1 Graphite Silver Edition
FUJINON XF50-140mmF2.8 R LM OIS WR
FUJINON XF56mmF1.2 R APD

Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/news/img/news/n140910_02/pic_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/news/img/news/n140910_02/pic_02.jpg

[YouTube: http://youtu.be/flPoFYb2MEI]

En niet te vergeten, ook een firmware update voor alle X-T1 gebruikers:
1. Direct selection of AF Area
The update will let users select the focus area using the 4-way controller, without pressing the Fn key.

2. Unlocked AE-L/AF-L buttons
The function of the AE-L/AF-L button is currently locked, but will be interchangeable, depending on the user's preference.

3. Variable Focus Area during MF
When working in Manual focus mode, the update will enable changing the size of the focus area during Instant AF with the AF-L button.

4. Direct selection of Macro mode
In Autofocus mode, the update will enable the Macro function to be turned on or off, without accessing the pop-up menu screen.

5. Q Menu customization
To make the Q Menu (used for quick access of frequently-used items) even more efficient, the update will allow its items and layout to be changed to the user's preference.

6. New video frame rates
As well as the existing 60fps and 30fps selections, 50fps, 25fps and 24fps options will be available with the update. 50fps and 25fps allow video editing in the PAL regions, such as Europe, without converting the frame rate. 24fps offers a cinema-like view.

7. Manual shooting in Video mode
The update will enable ISO sensitivity selection prior to shooting videos, as well as the ability to adjust aperture and shutter speed during movie recording.

8. Phase Detection AF support for Instant AF
In Instant AF mode, which is operated by pressing the AF-L button during manual focusing, the update will enable Phase Detection AF, providing faster focusing speeds.

9. Interlocking of Metering and Focus areas
Users will be able to interlock the AF area position with the Metering area when Spot Metering mode is selected.

10. Expansion of shutter speed in Program Shift mode
In the current Program Shift mode, the slowest-speed setting is 1/4sec, but this will increase to a maximum of 4secs.

[ Voor 69% gewijzigd door jesper86 op 10-09-2014 14:38 ]

• Nordlys
  • Niet online
Die firmware update is echt heel fijn. De 56 ARD, tja ik weet het nog niet, je vangt er minder licht mee en ik vind het de meerprijs niet waard. De X-T1 krijgt ook de chrome film simulation, waar Zack laaiend over is.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik dat stukje zo lees lijkt Zack laaiend over alles.

Verwijderd

Zack beweert volledig onafhankelijk te zijn in z'n mening, maar dat lijkt me tamelijk grote onzin. Als een fabrikant je van mooi gratis spul voorziet, dan heeft dat hoe dan ook invloed op je mening. Erken dan dat je mening mogelijk gekleurd is door je relatie met de fabrikant. Op deze manier vind ik Zack nogal naïef.

Ik vind ook dat Fuji mooie producten neerzet de laatste tijd en ik ben inmiddels behoorlijk fan van de X-T1, maar het is niet een perfecte camera. Het is wel een camera die ik heel leuk vind om te gebruiken.
Daarnaast vind ik het heel gaaf hoe ze de ondersteuning doormiddel van firmware-updates geregeld hebben. :)

offtopic:
De X100T lijkt me ook een gaaf ding trouwens, maar wel een prijzig stukje 'speelgoed'. :P

• Nordlys
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:58:
Valt wel mee hoor:
One request I still have to this day is to allow the center pin of the hotshoe to fire — NO MATTER WHAT! Silent mode. Continuous frame. Macro mode. Whatever. Fire that center pin always. Please. It sucks to have your camera set up one way and you put a pocket wizard on it and the flash won’t fire. Then you have to cycle through your menus and figure out what the hell is keeping it from firing. Anyway. The 23mm lens still has a leaf shutter so highspeed sync is still available.
I feel like Fuji needs about one more year of tweaking and refining their cameras and sensors and I’d love to see them turn their focus onto the video capabilities.
There are two major upgrades I was expecting with this camera. A flip/tilt screen and weatherproofing and neither of these are on the new camera. The tilt screen I can live without, but no weatherproofing? That’s my big #facepalm moment with this new camera. As in… “Hey y’all! Got the new X100T brochure! You forgot to mention weatherproofing. It is weatherproofed, right?” Errr. No. It is not. Again, while tilt screens are awesome, and I use that on the XT1 more and more, I can live without it. My personal opinion about it being left out on this camera is it would have made the camera thicker overall.

But weatherproofing? I’m scratching my head on that one. I’ve had my previous X100′s out in the rain before and they’ve gotten quite — shall we say — damp. Never dripping wet, though. I’d love to walk out the door with confidence that my X100 could get straight up rained on without skipping a beat. I really want that feature. I want that far more than a tilt screen.
The curves of the body have been flattened out so overall it’s been on a diet and is getting a bit more lean and cut. Personally I prefer the little extra curves of previous design. If it ain’t broke… don’t fix it.
Je moet bepaalde meningen van Zack met een korrel zout nemen, aan de andere kant, hij heeft ervaring met zo'n beetje alle systemen (van Nikon tot Canon tot mediumformaat tot Fuji) en ik geloof zijn visie/mening daarin. Tuurlijk kent hij de lui bij Fuji nu erg goed en zal dat zijn mening wel beïnvloeden, aan de andere kant zie je van ontzettend veel mensen die van Fuji (pre-release) gear reviewen (waaronder Zack zelf) dat ze altijd eerlijk zijn in hun mening en ook genoeg negatieve punten opnoemen .. die Fuji vervolgens verbeterd ook. Dus ik zie het hele probleem niet zo, we worden er alleen maar beter van :)
Tja, dat zijn dingen die lees je toch gewoon mee. Een zwart-witte lijst met feiten is nou juist wat je niet wil en daarom zijn dergelijke reviews mooi. Tis geen statement, gewoon een gebruikservaring, en bij beide is er niemand die dat zonder korreltje zout zal lezen .. hoe dan ook maken we onze eigen conclusies, en mogen zeker enthousiast zijn waar dat ook vandaan komt, hij (en vele andere) maken niet zomaar loze uitspraken ofzo, plus inderdaad de negatieve aspecten ook meewegen, dus dan is het goed. Reviewers have feels too. ^.^

• henkie196
  • Niet online
Het is ook geen probleem, maar door het overmatig gebruik van uitroeptekens, 'it's fantastic', 'it's great', e.d., plus dat hij zeker twee keer noemt dat hij hierdoor z'n SLR kit verkocht heeft, gaan bij mij de marketing-speak-filters aan, en let ik vervolgens niet meer echt op wat hij schrijft.

Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat hij betaald zou worden door Fuji voor deze blogs, maar meer dat het overmatig positieve taalgebruik bij mij voor dezelfde reactie zorgt als bv. een stukje marketingpraat bij de aankondiging van een nieuw produkt. Het maakt het (voor mij) gewoon lastiger om de (voor mij) belangrijke punten uit zo'n text te filteren.

Dat jij zijn visie/mening gelooft, geloof ik best, anders zou je je SLR spul niet al aan het verkopen zijn.

• Universal Creations
Het punt is vaak dat er naar specifieke eisen wordt gekeken door een fotograaf waarom hij/zij is overgestapt van het ene naar het andere systeem. En als het daarom gaat is het nieuwe systeem voor hem/haar simpelweg beter. Maar dat wil niet zeggen, dat het systeem an sich beter is.
Ik kies voor fullframe om specifieke redenen. Dat een Fuji aps-c op bepaalde vlakken een betere camera is dan mijn 5D2, wil niet zeggen dat ie voor mij beter is.
Zolang een reviewer daar gewoon open over is, maakt het mij niet zoveel uit hoe enthousiast hij over een camera praat.

Het hoeft toch ook niet allemaal met de paplepel ingegoten te worden. Dat kan een mens zelf toch wel bedenken of bepaalde aspecten van iemands enthousiasme ook voor hem/haar van toepassing zijn of niet. Of je er in mee kan gaan, of wat mij betreft om lachen. Om er dan een hele disclaimer aan te hangen omdat het anders niet 'eerlijk' is lijkt me vrij onzinnig. Als hij uitroeptekens wil gebruiken heb ik daar geen problemen mee, iedereen verwoord dingen anders, en je mag het lezen zoals je wil, maar klagen erover of het niet meer serieus te nemen slaat nergens op imho.

• henkie196
  • Niet online
Waar zeg ik dat het niet 'eerlijk' is? Het is zijn mening en zijn ervaringen en daarmee is het natuurlijk subjectief. Reviews beschouw ik zelf ook altijd als subjectief. Dat je alleen de voor jou belangrijke dingen uit een review filtert lijkt me niet meer dan normaal. Kijk naar de pluspunten en minpuntent die genoemd worden en bedenk of die belangrijk voor je zijn.

Over zijn redenen zijn dat hij zo enthousiast over Fuji is zal hij best open zijn, maar ik zie het in deze blogpost zo gauw niet terug. Ik vermoed dat hij heel andere dingen belangrijk vindt dan ik, maar wat precies vind ik zo gauw ook niet terug. Zijn schrijfstijl nodigt mij ook niet direct uit om verder te lezen.

Enfin, lijkt me verder allemaal niet zo interessant wat ik van een willekeurig blog vind, toch?

Verwijderd

henkie196 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:58:
Voornamelijk over het gratis spul en snoepreisjes die hij van Fuji krijgt.
henkie196 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:41:
Waar zeg ik dat het niet 'eerlijk' is?
Geen idee, maar je voelt je wel aangesproken blijkbaar. :+
Het is zijn mening en zijn ervaringen en daarmee is het natuurlijk subjectief. Reviews beschouw ik zelf ook altijd als subjectief. Dat je alleen de voor jou belangrijke dingen uit een review filtert lijkt me niet meer dan normaal. Kijk naar de pluspunten en minpuntent die genoemd worden en bedenk of die belangrijk voor je zijn.
Zeg ik. :)
Over zijn redenen zijn dat hij zo enthousiast over Fuji is zal hij best open zijn, maar ik zie het in deze blogpost zo gauw niet terug. Ik vermoed dat hij heel andere dingen belangrijk vindt dan ik, maar wat precies vind ik zo gauw ook niet terug. Zijn schrijfstijl nodigt mij ook niet direct uit om verder te lezen.
Allemaal niks mis mee.
Enfin, lijkt me verder allemaal niet zo interessant wat ik van een willekeurig blog vind, toch?
Nee laten we verder weer enkel feiten aanhalen. No emotion! O-)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Is er iets bekend of de 1/32000 sluitertijd ook naar de 'oude' X-T1 komt? Of wordt dat een gimmic voor de silveren versie? M.a.w. een hardware-afhankelijkheid?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Jazeker, en ook Classic Chrome. :) Zie de FujiGuys video hierboven tussen 1:00 - 1:10

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Ik liep namelijk nog wel eens tegen de 1/4000ste limiet aan.
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

• Sluw
  • Nu online
Ik twijfel heel erg over die 35mm bij artencraft... €389,- is een mooie prijs (met de 100 euro cash back) Kan hem nergens vinden om te testen en ben bang dat ie langzaam en lawaaierig is. Is dat zo of valt dat mee?

Edit: en weet iemand of er een Nederlandse winkel mee doet aan de cash back actie?

[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 11-09-2014 10:51 ]

• dvde
Sluw schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:49:
Ik twijfel heel erg over die 35mm bij artencraft... €389,- is een mooie prijs (met de 100 euro cash back) Kan hem nergens vinden om te testen en ben bang dat ie langzaam en lawaaierig is. Is dat zo of valt dat mee?

Edit: en weet iemand of er een Nederlandse winkel mee doet aan de cash back actie?
De beeldkwaliteit is super van de 35mm, maar hij maakt behoorlijk wat geluid. Daardoor lijkt ie wat langzamer dan ie in werkelijkheid is. Maar verwacht niet de snelheid van de 18-55 kitlens; dat haalt ie niet. Alternatief is de Zeiss Touit 1.8/32 (heb ik), maar die is duurder. Wel lekker stil en focust net een tikkie sneller. Qua scherpte wint de Zeiss het nipt, maar niet met echt een groot verschil.

• Sluw
  • Nu online
dvde schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:55:
[...]

De beeldkwaliteit is super van de 35mm, maar hij maakt behoorlijk wat geluid. Daardoor lijkt ie wat langzamer dan ie in werkelijkheid is. Maar verwacht niet de snelheid van de 18-55 kitlens; dat haalt ie niet. Alternatief is de Zeiss Touit 1.8/32 (heb ik), maar die is duurder. Wel lekker stil en focust net een tikkie sneller. Qua scherpte wint de Zeiss het nipt, maar niet met echt een groot verschil.
Meh... klinkt niet echt wat ik wil. Toch nog eens zoeken of ik er ergens een kan testen. De Zeiss ziet er ook mooi uit maar is nu ruim 200 euro duurder met deze actie. Ik had eigenlijk destijds die zeiss 12mm + 32mm combideal moeten kopen.

Verwijderd

Kijk dat is informatief.

Als je dat piepje zo hard kan horen zou je zeggen dat je de 'luide' AF ook zou moeten horen, maar ik hoor (vrijwel) niks. Ik denk dat bepaalde mensen nog nooit een oude Nikon AF of Canon non-USM lens hebben gebruikt, want dat is wat ik lawaaierig zou noemen. :+ En langzaam is toch ook anders, of gaat het dan over bij weinig licht/contrast? Dat kan ik me voorstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 11-09-2014 14:05 ]

• Sluw
  • Nu online
jesper86 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:03:
Kijk dat is informatief.

Als je dat piepje zo hard kan horen zou je zeggen dat je de 'luide' AF ook zou moeten horen, maar ik hoor (vrijwel) niks. Ik denk dat bepaalde mensen nog nooit een oude Nikon AF of Canon non-USM lens hebben gebruikt, want dat is wat ik lawaaierig zou noemen. :+ En langzaam is toch ook anders, of gaat het dan over bij weinig licht/contrast? Dat kan ik me voorstellen.
Dat filmpje ziet er inderdaad prima uit maar het schijnt bij minder licht snel een stuk langzamer te worden. Geluid lijkt iig mee te vallen! Aan de andere kant schijnen die Fuji lenzen ook een boel aan de camera te hebben. Veel reviews zijn met de x-pro en oude firmware gemaakt, daarom wil ik het graag zelf even testen (op m'n x-e1 met nieuwe firmware).

[ Voor 15% gewijzigd door Sluw op 11-09-2014 14:07 ]

• dvde
Sluw schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:05:
[...]

Dat filmpje ziet er inderdaad prima uit maar het schijnt bij minder licht snel een stuk langzamer te worden. Geluid lijkt iig mee te vallen! Aan de andere kant schijnen die Fuji lenzen ook een boel aan de camera te hebben. Veel reviews zijn met de x-pro en oude firmware gemaakt, daarom wil ik het graag zelf even testen (op m'n x-e1 met nieuwe firmware).
Foto Patent in Utrecht heeft redelijk wat Fuji apparatuur staan, wellicht dat je 'm daar kunt proberen/kopen? Ze matchen vaak de internetprijzen namelijk.

• Sluw
  • Nu online
dvde schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:49:
[...]

Foto Patent in Utrecht heeft redelijk wat Fuji apparatuur staan, wellicht dat je 'm daar kunt proberen/kopen? Ze matchen vaak de internetprijzen namelijk.
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijzelf een 23 mm gegund (via de cashback actie ;) ) en die is gisteren binnengekomen. Het is een erg mooi objectief, een beetje groot (was bekend) en degelijk gemaakt. Maar als ik de zonnekap erop zet past die niet lekker en blijft wiebelig en je hoort dat die niet lekker vastzit omdat er speling is (hij kleppert). Eigenlijk vind ik dat te gek voor woorden maar ik vraag mij natuurlijk af of dit alleen bij dit exemplaar is of dat er meer mensen zijn met een dergelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
@Sodela, nog nooit van gehoord dus ik zou 'm terugsturen. Typisch zo'n dingetje dat niet heel erg is maar waar ik me aan zou ergeren.

Een tijdje geleden ben ik rond gaan kijken naar verschillende manieren van RAW processing. Heb wat demo's gedownload en ben tot de conclusie gekomen dat er toch nog wat te winnen valt. Vooral photo ninja (bij iemand met een windows pc getest, en een ander scherm dus misschien niet heel representatief) en irdient. Verder capture one, aperture en lightroom getest.

Ben tot de conclusie gekomen dat ik lightroom ondertussen het handigst en veelzijdigst vind. Dus die gebruik ik voor de meeste foto's en archiveren. Als ik meer met een foto wil doen ga ik irdient gebruiken.

Helaas heb ik geen mooie vergelijkingen opgeslagen en is het echt ene ervaring maar ik kwam onlangs dit mooie artikel tegen waar een heleboel langs komt: http://www.fujivsfuji.com/best-xtrans-raw-converter/

EDIT: Zie dat er bij het exporteren vanuit Lightroom ook een standaard sharpening aan staat (stond). :')

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 16-09-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
Sodela schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:05:
Maar als ik de zonnekap erop zet past die niet lekker en blijft wiebelig en je hoort dat die niet lekker vastzit omdat er speling is (hij kleppert). Eigenlijk vind ik dat te gek voor woorden maar ik vraag mij natuurlijk af of dit alleen bij dit exemplaar is of dat er meer mensen zijn met een dergelijke ervaring?
Hier rammelt ie ook een beetje. Idd niet zo netjes.

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sodela schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:05:
Ik heb mijzelf een 23 mm gegund (via de cashback actie ;) ) en die is gisteren binnengekomen. Het is een erg mooi objectief, een beetje groot (was bekend) en degelijk gemaakt. Maar als ik de zonnekap erop zet past die niet lekker en blijft wiebelig en je hoort dat die niet lekker vastzit omdat er speling is (hij kleppert). Eigenlijk vind ik dat te gek voor woorden maar ik vraag mij natuurlijk af of dit alleen bij dit exemplaar is of dat er meer mensen zijn met een dergelijke ervaring?
Die van mij heeft dat niet, of ik heb iets gemist (schiet vaak zonder zonnekap). Ik zal het vanavond nog even checken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga vanmiddag maar een bij de fotowinkel kijken naar de X-T1 en X-E2. heb mijn oude MF RF nog niet verkocht, dus budgettair kan ik het nog niet verantwoorden, maar toch... Zijn er nog tips waar ik eventueel specifiek op kan letten, juist ook bij het vergelijken van die twee toestellen.

Jammer trouwens dat het 16-55 objectief er nog niet is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
begintmeta schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:00:
Ik ga vanmiddag maar een bij de fotowinkel kijken naar de X-T1 en X-E2. heb mijn oude MF RF nog niet verkocht, dus budgettair kan ik het nog niet verantwoorden, maar toch... Zijn er nog tips waar ik eventueel specifiek op kan letten, juist ook bij het vergelijken van die twee toestellen.

Bij die 2 toestellen kun je vooral op ergonomie en de viewfinder letten. Heb de x-t1 nog niet geprobeerd maar de viewfinder schijnt beter en groter dan die vann de x-e2 te zijn. De x-t1 heeft ook wat meer knoppen/wieltjes. Qua beeldkwaliteit zijn ze hetzelfde.

Fuji vs Fuji http://www.fujivsfuji.com/xt1-vs-xe2-vs-xpro1/

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 16-09-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
begintmeta schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:00:

Hier een vergelijking tussen de twee... De test is in het spaans maar met Google translate is het goed te volgen:

https://translate.google....2.html%3Fm%3D1&edit-text=

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad ergonomie vooral, ik vind zelf de zoeker in het midden in combinatie met substantiële grip een betere balans geven. En probeer ook vooral de x-t1 zoeker in 'dual'-mode, iets wat de grote magnification van de evf mogelijk maakt en misschien wel de interessantste feature:

http://www.fujifilm.com/p...x/fujifilm_x_t1/features/

[YouTube: http://youtu.be/WZxcOZC_3H8]

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 16-09-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Over de 16-55. Het lijkt me een mooie lens hoor maar ook wel heel groot voor dit systeem. Een pluspunt aan de Fuji X camera's vind ik dat het zo draagbaar is. Hij is een stuk groter dan de 18-135. De 18-55 is erg goed en zou voor low-light eerder voor primes gaan.

Hier zie je de 16-55 vs de 18-135
Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2014/02/Fuji-XF-lenses.jpg

En hier de 18-55 vs de 18-135
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/--RQCEA01sNY/U-SbUQMI7EI/AAAAAAAARsA/zqM3QzeO9Io/s1600/20140709_123914.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 16-09-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
Het beeld bij de eerste line-up wordt wel ietsje vertekend door het feit dat bij de 16-55 f/2.8 de achterdop erop zit en bij de 18-135 niet.

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://4.static.img-dpreview.com/files/p/TS589x442~articles/8129162381/P9570120_1.jpeg

En tevens de 140-400mm F4-5.6 super telephoto:

Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/files/p/TS589x442~articles/8129162381/P9570121.jpeg

[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 16-09-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
remoss schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:39:
Het beeld bij de eerste line-up wordt wel ietsje vertekend door het feit dat bij de 16-55 f/2.8 de achterdop erop zit en bij de 18-135 niet.
Je hebt gelijk. Maar dan nog is de 16-55 volgens mij groter en 'dikker' (en meen gelezen te hebben zwaarder) dan de 18-135 die een stuk groter is dan de 18-55. Het zal een fantastische lens zijn maar persoonlijk zou ik eerder voor de 18-55 kiezen. Goede kwaliteit en een stuk draagbaarder.

Edit: ah kijk, ze staan naast elkaar op de foto van jesper86.
Edit 2: en daar heeft de 16-55 weer geen afsluitdop :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 16-09-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YES. De 16/1.4 ziet er echt geweldig uit, en mooi maatje ook. (vergelijkbaar met de 23/1.4 denk ik)

Afbeeldingslocatie: http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/XF-16mm-f14-5617/large/Fuji-16mm-side_1410872818.jpg

Evenals de 90/2, maar dat lijkt nog best een dikzak!

Afbeeldingslocatie: http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/XF-90mm-f2-5618/large/Fuji-90mm-side_1410873060.jpg

Oh en de 16-55mm hebben ze gelukkig ook op de foto bij ePhotozine. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.magezinepublishing.com/equipment/images/equipment/XF-1655mm-f28-R-LM-WR-5616/large/Fuji-16-55-side_1410872583.jpg

Hij lijkt zo niet eens heel groot, alsof het een andere is dan het prototype..
Zou misschien dankzij de afwezigheid van OIS kunnen zijn! Fine by me.
http://www.ephotozine.com...ands-on-and-roadmap-26198

[ Voor 39% gewijzigd door jesper86 op 16-09-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuck!

Nu wil ik weer over naar Fuji... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Wow, mooie die 16! Maar zou misschien toch eerder voor de 14 gaan. 90 is niet mijn ding denk ik maar tof om te zien dat de lens line up completer en completer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
135mm equiv. was/is toch de meest populaire tele-prime hoor. :) Ik heb 50 en 60mm geprobeerd op APSC (canon), maar dat vind ik helemaal niks, òf het past allemaal lastig in beeld, òf je zou het als tele willen gebruiken maar dat is het dan ook net niet. Dan zit je met alleen portret dus (mooi als dat de bedoeling is), maar dat kan dan met een 90/2 eigenlijk toch ook nog mooier denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
jesper86 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 16:49:
135mm equiv. was/is toch de meest populaire tele-prime hoor. :) Ik heb 50 en 60mm geprobeerd op APSC (canon), maar dat vind ik helemaal niks, òf het past allemaal lastig in beeld, òf je zou het als tele willen gebruiken maar dat is het dan ook net niet. Dan zit je met alleen portret dus (mooi als dat de bedoeling is), maar dat kan dan met een 90/2 eigenlijk toch ook nog mooier denk ik.
Mijn persoonlijke voorkeur hoor. Weet dat er veel mensen op wachten. Heb de 56mm even snel getest en vond die juist wel fijn. Misschien koop ik een oude lens die er in de buurt komt voor m'n adapter, kan ik ook dat brandpunt eens testen. Geen haast ;)

Edit: When I inquired about the lack of stabilization, I was told that the 16-55 had the stabilizer removed in order to improve the image quality further fujirumors

[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 16-09-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap ik. Ben wel bang dat 'ie vrij groot is, als de 16-55 al zo klein 'lijkt' op deze foto's.

Adaptertje is inderdaad een optie, en dan natuurlijk m-mount met de nieuwe Leica 90mm Summarit erop. ;)
http://leicastoremiami.co...2-4-black-anodized-finish

Edit: En dat wist je nog niet? :9
Dat komt zo te zien van deze Fujikina hands-on met de X100T en XF lenzen:
http://admiringlight.com/...t-50-140mm-f2-8-and-more/

Die 16mm zullen we geloof ik nog niet snel in de winkel zien, aan de foto te zien daar zit er nog geen echt glas in dit prototype. Volgens de roadmap het tweede kwartaal van 2015, sounds about right.

ps. De vermoedens over de reden van Capture One 7 halve prijs actie waren correct, het is nu versie 8.
Ik heb het maar in het Lightroom topic geplaatst want volgens mij is er geen ander Raw topic(?)

[ Voor 55% gewijzigd door jesper86 op 16-09-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bedankt voor de tips, helaas heb ik vandaag nog niet kunnen kijken... Ik wil met de camera mijn nog steeds filmgebaseerde spul (canon en bronica, m.n. primes) vervangen, dus ik denk dat ik qua formaat al snel erop vooruitga. Ik heb mijn bronica meetzoeker altijd erg prettig gevonden, maar ik kwam er gewoon niet meer aan toe. Het is tijd voor digitaal... ik ben zelf vooral benieuwd of de EVFs van de camera's overtuigend zijn, de EVFs die ik eerder had gezien zijn daar nooit in geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat filmgebaseerde spul is kwa formaat altijd juist zeer compact geweest, het is eigenlijk nog maar pas met mirrorless camera's dat het eindelijk weer in de buurt komt van hoe het toen was. In de klasse van een X-T1 bedoel ik dan, en een zoeker met dezelfde vergroting als een fullframe DSLR of dus analoog. (Want wat een ergernis is dat als je weet hoe helder en groot de zoeker is van een analoge SLR, en je moet dan een apsc-DSLR gebruiken .. wat een klein donker kijkgaatje is dat dan, echt niet mee te werken gewoon. En FF-DSLR's zijn zo groot en zwaar als een huis.)
De X-T1 EVF is dan wel een schermpje, maar klein en donker is het iig niet! ;-)

Ik weet niet wat je heb voor Canon, maar het is wat dat betreft net als een Canon A-1 eigenlijk. Maar vergeleken met een middenformaat(?) Bronica is zelfs een fullframe DSLR nog compact. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
jesper86 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 17:49:
Snap ik. Ben wel bang dat 'ie vrij groot is, als de 16-55 al zo klein 'lijkt' op deze foto's.

Adaptertje is inderdaad een optie, en dan natuurlijk m-mount met de nieuwe Leica 90mm Summarit erop. ;)
http://leicastoremiami.co...2-4-black-anodized-finish

Edit: En dat wist je nog niet? :9
Dat komt zo te zien van deze Fujikina hands-on met de X100T en XF lenzen:
http://admiringlight.com/...t-50-140mm-f2-8-and-more/

Die 16mm zullen we geloof ik nog niet snel in de winkel zien, aan de foto te zien daar zit er nog geen echt glas in dit prototype. Volgens de roadmap het tweede kwartaal van 2015, sounds about right.

ps. De vermoedens over de reden van Capture One 7 halve prijs actie waren correct, het is nu versie 8.
Ik heb het maar in het Lightroom topic geplaatst want volgens mij is er geen ander Raw topic(?)
Haha ja vooruit. Die Leica dan maar eens proberen 8)7 Er is trouwens nog niets bekend over prijzen he? Wie weet...

En @begintmeta als de Fuji x-t1 EVF niet gaat overtuigen zul je nog even moeten wachten... veel beter zul je ze niet vinden. De Sony A7 schijnt ongeveer gelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua bruikbaarheid wint de viewfinder van de X-T1 het wel denk ik. Meedraaien naar portretstand, splitscreenfocus, focus magnification naast gewone view, allemaal speeltjes die de A7's niet hebben volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2014 22:50 ]

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die 140-400 is wel leuk voor een safari van volgend jaar (met een 18-135) :P

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
jesper86 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:22:
...
Ik weet niet wat je heb voor Canon, maar het is wat dat betreft net als een Canon A-1 eigenlijk. Maar vergeleken met een middenformaat(?) Bronica is zelfs een fullframe DSLR nog compact. ;)
Mijn Bronica RF645, is inderdaad niet klein, maar ook niet echt heel onhandig groot (mijn EOS 30 ook niet). Ik heb alleen gemerkt dat ik de afgelopen jaren steeds minder foto's ben gaan maken, voornamelijk vanwege de tijdsintensiteit (filmpjes kopen, verwisselen, ontwikkelen. ik wil nu toch wel alles digitaal hebben dus scannen (en daarbij gebrek aan en goede scanner voor middenformaat)), en toch een klein beetje het formaat van de toestellen, ik heb tegenwoordig een stuk minder tijd&energie over voor fotograferen. Daarom lijkt een compacte systeemcamera mij nu de beste keus. Een pancake voor portabiliteit lijkt me daarbij een goede combinatie met een paar (zoom)-objectieven met grote apertuur.

Ik ben heel benieuwd naar de viewfinders, hoop dat het kijken er morgen dan van gaat komen...

• Sluw
  • Nu online
begintmeta schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:18:
[...]

Mijn Bronica RF645, is inderdaad niet klein, maar ook niet echt heel onhandig groot (mijn EOS 30 ook niet). Ik heb alleen gemerkt dat ik de afgelopen jaren steeds minder foto's ben gaan maken, voornamelijk vanwege de tijdsintensiteit (filmpjes kopen, verwisselen, ontwikkelen. ik wil nu toch wel alles digitaal hebben dus scannen (en daarbij gebrek aan en goede scanner voor middenformaat)), en toch een klein beetje het formaat van de toestellen, ik heb tegenwoordig een stuk minder tijd&energie over voor fotograferen. Daarom lijkt een compacte systeemcamera mij nu de beste keus. Een pancake voor portabiliteit lijkt me daarbij een goede combinatie met een paar (zoom)-objectieven met grote apertuur.

Ik ben heel benieuwd naar de viewfinders, hoop dat het kijken er morgen dan van gaat komen...
Qua gemak zul je er in ieder geval op vooruit gaan, van analoog naar digitaal :+

• remoss
Een kijkje in de fabriek van Fujifilm waar de Fujinon objectieven worden gemaakt

Online...

Cool. :)

Maar wow, check de 90mm in deze lineup, de 56mm is er niks bij. ^.^
https://flic.kr/p/n8c5Gs

En hier een foto van het APD filter dat nou zoveel moet kosten en meer:
http://www.dslrmagazine.c...lm-roadmap-photokina.html

• Sluw
  • Nu online
jesper86 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:04:
Cool. :)

Maar wow, check de 90mm in deze lineup, de 56mm is er niks bij. ^.^
https://flic.kr/p/n8c5Gs

En hier een foto van het APD filter dat nou zoveel moet kosten en meer:
http://www.dslrmagazine.c...lm-roadmap-photokina.html
Whut! :o Je zou bijna denken dat de x-pro 2 een stuk groter gaat worden om die grote nieuwe objectieven in balans te kunnen houden :+

En @remoss leuk filmpje om te zien!
Leuk weetje, de Zeiss ZM 15mm heeft iets soortgelijks als een APD filter, maar dan het omgekeerde! Die maakt het beeld naar het midden toe geleidelijk donkerder om vignetting grotendeels te elimineren:
http://www.robertwhite.co...r-15mm-f2-8-distagon.html

Handig als je de ZM lenzen daadwerkelijk op een analoge Zeiss Ikon camera gebruikt, maar nu niet meer zo zinvol want of je nou alleen de hoeken corrigeert in Raw of de belichting in zijn geheel maakt weinig uit, of wss is dat eerste zelfs de betere oplossing.

[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 18-09-2014 11:59 ]

• Sluw
  • Nu online
Geen plannen voor de 35mm MKII helaas. Misschien toch een goede deal voor € 389,- op artencraft.be

[ Voor 46% gewijzigd door Sluw op 18-09-2014 14:08 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb vandaag even kunnen kijken. Mooie toestellen, haptisch prettig, T wat meer dan E Optisch vond ik de EVF bij beide toestellen toch een beetje teleurstellend (al zal dat misschien ook het verschil met mijn huidige apparaten zijn), aan de andere kant zal dat vermoedelijk ook best snel wennen, praktisch gezien voldoen ze wel. Ik hoop dat binnenkort een X-Pro2 uit te proberen valt... maar dat zal nog wel even duren.

• Sluw
  • Nu online
begintmeta schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:44:
Ik heb vandaag even kunnen kijken. Mooie toestellen, haptisch prettig, T wat meer dan E Optisch vond ik de EVF bij beide toestellen toch een beetje teleurstellend (al zal dat misschien ook het verschil met mijn huidige apparaten zijn), aan de andere kant zal dat vermoedelijk ook best snel wennen, praktisch gezien voldoen ze wel. Ik hoop dat binnenkort een X-Pro2 uit te proberen valt... maar dat zal nog wel even duren.
Ik kan me voorstellen dat een mooie grote viewfinder van je Bronica (of Canon) er natuurlijker en prettiger uitziet dan een EVF maar volgens mij is dit een beetje hoe de techniek er voor staat.

Veel mensen verwachtten nieuws over ene x-po II op deze Photokina. Maar ze hebben er niets over gezegd, zal dus nog wel minimaal een jaar duren. Moeilijke beslissing! 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sluw schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:02:
... Maar ze hebben er niets over gezegd, zal dus nog wel minimaal een jaar duren. Moeilijke beslissing! 8)7 ;)
Ik verwacht inderdaad niet dat er binnenkort zo'n toestel in de winkel ligt... Misschien ga ik de winkel maar vragen of ik een weekendje zo'n T1 mag lenen, dan weet ik snel genoeg of het went. Een andere optie is dat ik toch ga zoeken naar een OK middenformaatscanner, achteraf gezien had ik jaren geleden sowieso de gouden kans moeten grijpen om voor €1200 een nieuwe nikon coolscan 9000 te kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2014 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
begintmeta schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:23:
[...]

Ik verwacht inderdaad niet dat er binnenkort zo'n toestel in de winkel ligt... Misschien ga ik de winkel maar vragen of ik een weekendje zo'n T1 mag lenen, dan weet ik snel genoeg of het went. Een andere optie is dat ik toch ga zoeken naar een OK middenformaatscanner, achteraf gezien had ik jaren geleden sowieso de gouden kans moeten grijpen om voor €1200 een nieuwe nikon coolscan 9000 te kopen...
Dat zou inderdaad een goed idee zijn, lenen. Als je trouwens een scanner koopt heb je alleen het volgende probleem nog niet opgelost
Ik heb alleen gemerkt dat ik de afgelopen jaren steeds minder foto's ben gaan maken, voornamelijk vanwege de tijdsintensiteit (filmpjes kopen, verwisselen, ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Sluw schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:02:
[...]
Veel mensen verwachtten nieuws over ene x-po II op deze Photokina. Maar ze hebben er niets over gezegd, zal dus nog wel minimaal een jaar duren. Moeilijke beslissing! 8)7 ;)
Ik had toch ook wel gehoopt op nieuws over een X-Pro II, maar helaas. Qua concept spreekt het X-Pro systeem me veel meer aan dan de X-T1. Maar vind het ook wel zonde om nu nog een X-Pro1 te kopen, toch een wat achterhaalde camera…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 09:38:
Dat zou inderdaad een goed idee zijn, lenen. Als je trouwens een scanner koopt heb je alleen het volgende probleem nog niet opgelost

[...]
Inderdaad. Ik ben ook vrijwel gekapt met analoog om die reden, het fotograferen is super met al de vintage apparatuur dat ik heb, maar al dat gedoe erna is gewoon echt niet leuk meer. Bovendien kan ik nu ondertussen het contrast en de kleur en 'feel' van analoog goed reproduceren in Raw (zonder ruis of vignetting toe te voegen of whatever), een custom curve is meestal het enige. Dus daar hoef ik het ook niet meer voor te doen.

Anyway, ik heb een Coolscan LS2000 voor 35mm, en Epson Perfection 4490 voor middenformaat, het werkt, maar voelt meer als een noodoplossing want ik haal er weinig voordeel meer uit, of zelfs alleen ergernis. De DSLR's hebben me nooit echt kunnen overhalen, en andere mirrorless camera's ook niet echt, maar toen kwam Fuji en dat maakte het toch wel definitief dat dezelfde stijl van fotograferen als met analoog ook met digitaal te bereiken is (Sluiter, diafragma, ISO en thats it, efficiënt in gebruik en formaat en toch high-end jasje en mogelijkheden). Niks is natuurlijk perfect, maar hun motivatie past bijzonder goed bij die van mij, elke generatie bewijzen ze weer dat ze snappen wat er echt toe doet in de praktijk, dus dat zal alleen nog maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:04:
[...]

Ik had toch ook wel gehoopt op nieuws over een X-Pro II, maar helaas. Qua concept spreekt het X-Pro systeem me veel meer aan dan de X-T1. Maar vind het ook wel zonde om nu nog een X-Pro1 te kopen, toch een wat achterhaalde camera…
Heb je beide wel eens geprobeerd in de winkel oid? Ik heb het idee dat een X-Pro meer een romantisch idee is van de perfecte camera met een optische èn digi zoeker dan dat het echt handig is in de praktijk, of in de hoek fijner zou werken dan in het midden. Dat zou je zeggen met het neus argument e.d, maar is dat in de praktijk ook echt zo(?), imho niet echt.

Mijn X100 die neem ik zoals hij is, de zoeker in de hoek vind ik niet 'erg' maar uiteindelijk zou ik liever in het midden hebben, en de OVF is 'leuk' om te gebruiken, maar uiteindelijk geeft het me alleen maar meer problemen omdat de lens gewoon wat anders ziet .. behalve dat ik veel foto's 3x moet maken voordat net dat dingetje in de hoek uit beeld is, dan is het weer iets in de andere hoek, maar bovendien heb je geen idee of de witbalans, belichting, en natuurlijk de focus wel klopt of niet, en dergelijke. Je heb zo'n mooie EV dial, maar hoe weet je of het nodig is .. dan moet je eerste een foto maken, of je gebruikt de EVF en je ziet het direct.

Vooral korte DoF is ook lastig. Een 23mm valt dan nog mee, maar een 35/1.4 of langer is dan wel erg gokken met de AF, en anders maar weer opnieuw. Al lost de X100T (en daarmee toekomstige X-Pro2) dat probleem dan aardig op, praktisch gezien is het eigenlijk heel onlogisch en zou je beter af zijn met gewoon het hele EVF beeld (eventueel in dual-view dus zoals de X-T1 kan).

Het is heel stoer en uniek enzo, kost weinig stroom(!), maar eigenlijk hartstikke irritant af en toe. :+

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 19-09-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
jesper86 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:42:
[...]

Heb je beide wel eens geprobeerd in de winkel oid?
Ja. Persoonlijk vind ik de X-Pro en de X100 een stuk fijner dan de X-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:42:
[...]

Heb je beide wel eens geprobeerd in de winkel oid? Ik heb het idee dat een X-Pro meer een romantisch idee is van de perfecte camera met een optische èn digi zoeker dan dat het echt handig is in de praktijk, of in de hoek fijner zou werken dan in het midden. Dat zou je zeggen met het neus argument e.d, maar is dat in de praktijk ook echt zo(?), imho niet echt.
Een EVF is nog altijd een LCD met backlight waar je naar zit te kijken. Dan zegt men wel vaak dat je daarmee in het donker meer ziet maar dat is niet geheel waar. Je ziet meer in het donker als je door de zoeker kijkt maar daar buiten zie je minder. Dat komt omdat je naar een LCD met backlight kijkt wat je nachtzicht negatief beïnvloed. Dat probleem heb je ook bij mobieltjes. Optische zoekers hebben dit probleem vrijwel niet (er wordt vaak nog informatie op de zoeker geprojecteerd, als dat erg fel is heb je hetzelfde probleem).

Verder is het vooral de vormgeving en de afmetingen die anders zijn. De X-Pro1 is groter dan de X-T1, de zoeker zit aan de zijkant ipv in het midden (dus geen obstructie van de camera wat zicht betreft wanneer je met je rechteroog door de zoeker kijkt daardoor zie je net even iets meer en dat is vaak erg handig). Door de grootte houdt hij een heel stuk prettiger vast dan de kleinere X-T1 tenzij je kleine handen hebt. Hij is ook wat zwaarder waardoor de balans met grotere/zwaardere lenzen net iets beter is. Bij de X-T1 kun je wel een grip kopen, heb je dit opgelost en meteen ook iets voor fotograferen in portretstand.
Mijn X100 die neem ik zoals hij is, de zoeker in de hoek vind ik niet 'erg' maar uiteindelijk zou ik liever in het midden hebben, en de OVF is 'leuk' om te gebruiken, maar uiteindelijk geeft het me alleen maar meer problemen omdat de lens gewoon wat anders ziet .. behalve dat ik veel foto's 3x moet maken voordat net dat dingetje in de hoek uit beeld is, dan is het weer iets in de andere hoek, maar bovendien heb je geen idee of de witbalans, belichting, en natuurlijk de focus wel klopt of niet, en dergelijke.
Dat is een kwestie van oefenen/gevoel krijgen en vooral ook opletten waar de camera de parallax verschillen aangeeft (je krijgt een additioneel vierkantje, staat verder allemaal in de handleiding beschreven). Dat geldt ook voor de overige zaken. Bij een EVF zie je direct wat voor effect het heeft op je foto omdat ie het gewoon toepast. Dat is handig maar niet per se een noodzaak. Voor sommigen is het zelfs een hel omdat het verrassingselement weg is; maakt het fotograferen minder leuk.
Je heb zo'n mooie EV dial, maar hoe weet je of het nodig is .. dan moet je eerste een foto maken, of je gebruikt de EVF en je ziet het direct.
Ervaring, lichtmeting...
Vooral korte DoF is ook lastig.
Die is altijd lastig maar met een EVF een stuk beter te doen omdat je een bepaald gebied kunt uitvergroten en er allerlei andere foefjes op los kunt laten zodat je goed kunt focussen. Heeft ook grote voordelen als je handmatig moet scherp stellen (bijv. met oude M42 lenzen). Of het voor velen een echt groot probleem is blijft de vraag, ligt er maar net aan hoe vaak je op F1.4 e.d. fotografeert.
Het is heel stoer en uniek enzo, kost weinig stroom(!), maar eigenlijk hartstikke irritant af en toe. :+
Dat gaat natuurlijk ook op voor een EVF. Beiden hebben voordelen maar ook nadelen waardoor ze irritant zijn. Juist daarom is de X-Pro1 geniaal: het erkent de problemen en lost het op door je een OVF en een EVF te geven. Kun jij de juiste zoeker kiezen voor wat je op dat moment aan het doen bent. Het zou zonde zijn als Fuji daar van af zou stappen.

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ppl schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 23:26:
[...]
De X-Pro1 is groter dan de X-T1, de zoeker zit aan de zijkant ipv in het midden (dus geen obstructie van de camera wat zicht betreft wanneer je met je rechteroog door de zoeker kijkt daardoor zie je net even iets meer en dat is vaak erg handig).
[...]
Dat argument heb ik al een aantal keer voorbij zien komen, maar vind ik niet kloppen.
De zoeker zit niet in het midden maar links van het midden (net als bij de meeste dSLR's). Hierdoor heb je nog steeds wanneer je de zoeker voor je rechter oog houdt dat je met je linker langs de camera heen kan kijken. Iets wat andersom niet gaat, omdat daar meer camera EN je hand zit. Ik fotografeer (ongeacht de camera) altijd via mijn rechter oog. Juist om je linker vrij te hebben om buiten je lens om te kunnen kijken (anticiperen).
Waar je wel meer 'last' van hebt is dat je neus misschien eerder op je scherm afdrukken achter gaat laten.

BlaTieBla schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 08:26:
De zoeker zit niet in het midden maar links van het midden (net als bij de meeste dSLR's).
De zoeker van al deze camera's zit in het midden maar voor de mierenneukers zit ie een paar millimeter naar links. Voor de meesten onder ons heet dat gewoon "het midden" en zit de zoeker van camera's als de X-Pro1, X-E1 en X-E2 gewoon links (voor de mierenneukers "in het midden van links en het midden").
Hierdoor heb je nog steeds wanneer je de zoeker voor je rechter oog houdt dat je met je linker langs de camera heen kan kijken. Iets wat andersom niet gaat, omdat daar meer camera EN je hand zit.
Dan houdt je de camera niet goed vast. Een camera moet je ondersteunen dus onderhands vastpakken en niet bovenhands. Doe je dit niet dan heb je extra bewegingsonscherpte. Tevens is het dan ook onmogelijk om je hand in beeld te hebben, dat kan alleen als je het bovenhands doet of jezelf in een zeer gespannen houding manoeuvreert welke bewegingsonscherpte oplevert.
Ik fotografeer (ongeacht de camera) altijd via mijn rechter oog. Juist om je linker vrij te hebben om buiten je lens om te kunnen kijken (anticiperen).
En dat gaat dus beter op een X-Pro1/E1/E2 dan op een X-T1 omdat de zoeker aan de linkerzijde zit en niet in het midden.
Waar je wel meer 'last' van hebt is dat je neus misschien eerder op je scherm afdrukken achter gaat laten.
Ik heb al eens wat camera's mogen proberen maar bovenstaande lijkt inherent te zijn aan iedere camera met een zoeker. Er zijn mensen die hiervoor accessoires voor de zoeker kopen die normaliter het zoekerbeeld verkleinen (handig voor brildragers, zie je tenminste je hele zoekerbeeld) en daar de lensjes uit halen. Heb je een soort buisje waardoor je wat verder van het scherm af komt. Dat werkt een stuk beter.

Anyway, ik heb het nu al zo vaak geprobeerd bij diverse camera's en de zoeker links ipv in het midden hebben zitten kan een enorm verschil uitmaken in wat je ziet (bij sommige camera's kun je prima over de body heen kijken). Ik ben niet de enige met deze ervaring zoals je zelf al hebt weten te vinden.

• Sluw
  • Nu online
Hier trouwens een interessant interview waar je ook mockups/pre-production modellen van de nieuwe lenzen ziet (16-55 f/2.8 16mm, 56mm apd, 90mm, 40-150 f/2.8 en de 120-400 geloof ik). Ook de X100T en nieuwe X-T1.

Deel 1
[Vimeo: https://vimeo.com/106572207]

Deel 2
[Vimeo: https://vimeo.com/106811854]

Wat is die gast van luminous landscape trouwens aan het hielenlikken :') hij vindt alles prachtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 24-09-2014 10:58 ]

• Universal Creations
Die 90mm f/2 is veel te groot en lomp. Hopelijk voor de Fuji-eigenaren wordt ie nog een stuk compacter.

• Sluw
  • Nu online
Universal Creations schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:15:
Die 90mm f/2 is veel te groot en lomp. Hopelijk voor de Fuji-eigenaren wordt ie nog een stuk compacter.
Dat is inderdaad een dikke lens, daar heb je echt een grip bij nodig lijkt me. Zal wel weer een super goede lens worden zoals bijna alle lenzen van Fuji maar ook wat onhandelbaar.

Verwijderd

Universal Creations schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:15:
Vind je? Lijkt me heerlijk om te gebruiken eigenlijk. :)

• Universal Creations
Hij is groter dan 85/1.4 voor fullframe.... En de reden waarom mensen vaak voor mirrorless kiezen is vanwege het compacter zijn van het totale systeem. Met enorme lenzen verlies je dat voordeel. De balans op een kleine body zonder echte grip is ook niet echt prettig.

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:19

iew

What the...?!

Niet alleen compacter maar vaak ook vanwege het gewicht, een 5D3 met grip en 400mm zal toch nog steeds veel zwaarder zijn dan een X-T1 met de aankomende 400mm van Fuji schat ik zo.
2 extra accu's in je zak ipv grip.
Zonder grip is die Canon combo ook niet echt in balans en nog steeds zwaarder en groter.

Neem een 60D met grip en een 70-200mm f4.0 IS in vergelijking met een X-T1 en de 55-200mm OIS van fuji ?
De balans, compactheid en vooral gewicht zijn dan toch echt behoorlijk in het voordeel van de Fuji combo.
Ik denk dat het reuze mee zal vallen.

To do or not to do...

• Universal Creations
Een 400mm lens van Fuji zal niet veel verschillen met een 400mm dslr lens.

• Sluw
  • Nu online
Het gaat er mij inderdaad om dat Fuji compacte mirrorless bodies heeft en de lenzen daar tot nu toe goed bij passen (55-200 vind ik echt de max). En de X-T1 + 55-200 is inderdaad een stuk lichter en kleiner dan de canon tegenhanger, dat is een van de voordelen van het systeem (naast de superieure beeldkwaliteit :+ ).

Ik denk aan de hand van de beelden alleen niet dat deze 90mm lichter zal zijn dan de canon equivalent (de canon equivalent met groter diafragma is zelfs kleiner). Fuji staat er om bekend om lenzen degelijk te maken, van metaal en met goed glas. Maar ze zeggen ook dat het formaat kan veranderen. Vind het gewoon een vreemde eend, maar wie weet wat het gaat worden. Alle lenzen die ze tot nu toe hebben uitgebracht zijn erg goed gebouwd en compact voor wat het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 24-09-2014 14:18 ]

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:19

iew

What the...?!

Universal Creations schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:44:
Een 400mm lens van Fuji zal niet veel verschillen met een 400mm dslr lens.
Dat weten we nog helemaal niet zeker, de 400mm zoom van Fuji is er nog niet, maar aan de hand van filmpje lijkt het "prototype" toch nu al kleiner dan de 400mm Canon, zowel de f/2.8 als de f/5.6

De balans is een ander verhaal, maar dat geldt net zo voor de Canon versies, grip of niet.
Groot is gewoon groot.

Wat die 90mm betreft is het ook nog even afwachten, dat ben ik met sluw eens.
Maar mijn punt was eigenlijk dat mensen het Fuji systeem niet alleen kopen vanwege de compactheid maar ook vanwege het verschil in mee slepen qua gewicht.

To do or not to do...

• Universal Creations
Over welke 400mm Fuji spreken we dan? Punt is: bij telelenzen wordt het formaat bepaald door 2 dingen: brandpuntsafstand en diafragma. De brandpuntsafstand bepaalt de lengte en het diafragma de dikte. Met de lengte is wel iets te doen, maar nog redelijk beperkt (tenzij er DO gebruikt wordt zoals bij de Canon 400/4 DO).

Ware het niet dat als we allemaal lenzen naast elkaar zouden zetten we verschillen zien in grootte. Kijk alleen al eens naar de lenzen voor de Leica M en vergelijk dat eens met die van een Canon of een Nikon. Het is niet alleen de lenskant die bepalend is, ook de camerakant speelt een rol in het design van een lens. Dingen als de registerafstand zijn hier op dit subforum al vaker voorbij gekomen.

• lateef
Voor kortere brandpuntsafstanden is er met registerafstand wel wat te winnen, maar bij een 400mm lens niet tot nauwelijks.
Pagina: 1 ... 10 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic