jesper86 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:42:
[...]
Heb je beide wel eens geprobeerd in de winkel oid? Ik heb het idee dat een X-Pro meer een romantisch idee is van de perfecte camera met een optische èn digi zoeker dan dat het echt handig is in de praktijk, of in de hoek fijner zou werken dan in het midden. Dat zou je zeggen met het neus argument e.d, maar is dat in de praktijk ook echt zo(?), imho niet echt.
Een EVF is nog altijd een LCD met backlight waar je naar zit te kijken. Dan zegt men wel vaak dat je daarmee in het donker meer ziet maar dat is niet geheel waar. Je ziet meer in het donker als je door de zoeker kijkt maar daar buiten zie je minder. Dat komt omdat je naar een LCD met
backlight kijkt wat je nachtzicht negatief beïnvloed. Dat probleem heb je ook bij mobieltjes. Optische zoekers hebben dit probleem vrijwel niet (er wordt vaak nog informatie op de zoeker geprojecteerd, als dat erg fel is heb je hetzelfde probleem).
Verder is het vooral de vormgeving en de afmetingen die anders zijn. De X-Pro1 is groter dan de X-T1, de zoeker zit aan de zijkant ipv in het midden (dus geen obstructie van de camera wat zicht betreft wanneer je met je rechteroog door de zoeker kijkt daardoor zie je net even iets meer en dat is vaak erg handig). Door de grootte houdt hij een heel stuk prettiger vast dan de kleinere X-T1 tenzij je kleine handen hebt. Hij is ook wat zwaarder waardoor de balans met grotere/zwaardere lenzen net iets beter is. Bij de X-T1 kun je wel een grip kopen, heb je dit opgelost en meteen ook iets voor fotograferen in portretstand.
Mijn X100 die neem ik zoals hij is, de zoeker in de hoek vind ik niet 'erg' maar uiteindelijk zou ik liever in het midden hebben, en de OVF is 'leuk' om te gebruiken, maar uiteindelijk geeft het me alleen maar meer problemen omdat de lens gewoon wat anders ziet .. behalve dat ik veel foto's 3x moet maken voordat net dat dingetje in de hoek uit beeld is, dan is het weer iets in de andere hoek, maar bovendien heb je geen idee of de witbalans, belichting, en natuurlijk de focus wel klopt of niet, en dergelijke.
Dat is een kwestie van oefenen/gevoel krijgen en vooral ook opletten waar de camera de parallax verschillen aangeeft (je krijgt een additioneel vierkantje, staat verder allemaal in de handleiding beschreven). Dat geldt ook voor de overige zaken. Bij een EVF zie je direct wat voor effect het heeft op je foto omdat ie het gewoon toepast. Dat is handig maar niet per se een noodzaak. Voor sommigen is het zelfs een hel omdat het verrassingselement weg is; maakt het fotograferen minder leuk.
Je heb zo'n mooie EV dial, maar hoe weet je of het nodig is .. dan moet je eerste een foto maken, of je gebruikt de EVF en je ziet het direct.
Ervaring, lichtmeting...
Vooral korte DoF is ook lastig.
Die is altijd lastig maar met een EVF een stuk beter te doen omdat je een bepaald gebied kunt uitvergroten en er allerlei andere foefjes op los kunt laten zodat je goed kunt focussen. Heeft ook grote voordelen als je handmatig moet scherp stellen (bijv. met oude M42 lenzen). Of het voor velen een echt groot probleem is blijft de vraag, ligt er maar net aan hoe vaak je op F1.4 e.d. fotografeert.
Het is heel stoer en uniek enzo, kost weinig stroom(!), maar eigenlijk hartstikke irritant af en toe.

Dat gaat natuurlijk ook op voor een EVF. Beiden hebben voordelen maar ook nadelen waardoor ze irritant zijn. Juist daarom is de X-Pro1 geniaal: het erkent de problemen en lost het op door je een OVF en een EVF te geven. Kun jij de juiste zoeker kiezen voor wat je op dat moment aan het doen bent. Het zou zonde zijn als Fuji daar van af zou stappen.