Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

ppl schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:28:
Ware het niet dat als we allemaal lenzen naast elkaar zouden zetten we verschillen zien in grootte. Kijk alleen al eens naar de lenzen voor de Leica M en vergelijk dat eens met die van een Canon of een Nikon. Het is niet alleen de lenskant die bepalend is, ook de camerakant speelt een rol in het design van een lens. Dingen als de registerafstand zijn hier op dit subforum al vaker voorbij gekomen.
Ik weet daarvan (zover reikt mijn optica kennis nog wel), maar dat is vooral bij korter brandpuntsafstanden het geval waarbij je met een korte registerafstand niet hoeft te gaan voor een grote en lompe retrofocus configuratie. Vergelijk maar eens de telelenzen die je ziet bij andere mirrorless camera's (waarbij de brandpuntsafstand 200mm of meer is).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:19

iew

What the...?!

Universal Creations schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:53:
Over welke 400mm Fuji spreken we dan? Punt is: bij telelenzen wordt het formaat bepaald door 2 dingen: brandpuntsafstand en diafragma. De brandpuntsafstand bepaalt de lengte en het diafragma de dikte. Met de lengte is wel iets te doen, maar nog redelijk beperkt (tenzij er DO gebruikt wordt zoals bij de Canon 400/4 DO).
Volgens mij was ik vrij duidelijk welke 400mm ik bedoelde van Fuji.
Daarnaast reageerde ik in eerste instantie op jouw bewering dat veel mensen een Fuji zouden kopen vanwege de compactheid van het systeem.

Nu kom je met een technisch verhaal om volgens mij enkel je gelijk te halen op het punt van de lenzen.
Beetje jammer.

To do or not to do...

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Even in alle eerlijkheid... Als je een optisch sterke en licht sterke tele wilt kom je niet onder een flink formaat uit. Het zijn de kortere lenzen (tot zo'n 60-75mm) waar het verschil wel duidelijk in zit. Dit zijn ook de lenzen die 95% van de mensen willen/nodig hebben.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:31
Inderdaad. Volgens mij is het over het algemeen bekend dat de meeste lenzen met een wat korter brandpuntsafstand kleiner gemaakt kunnen worden doordat de lens dichter op de sensor zit. Waarom ik mijn twijfel uitte was omdat de 90mm groot uitvalt t.o.v. dslr concurenten. Op dit moment dus, hij is nog niet uit, op basis van de immer inaccurate fujirumors en altijd veranderende fuji marketing machine. Back to business, sta op het punt om deze te kopen maar ga eerst nog lekker wat reviews lezen :D

Afbeeldingslocatie: http://img4.cache.netease.com/photo/0016/2014-01-09/9I5KO7QE4R7P0016.jpg
iew schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:22:
[...]

Volgens mij was ik vrij duidelijk welke 400mm ik bedoelde van Fuji.
Daarnaast reageerde ik in eerste instantie op jouw bewering dat veel mensen een Fuji zouden kopen vanwege de compactheid van het systeem.

Nu kom je met een technisch verhaal om volgens mij enkel je gelijk te halen op het punt van de lenzen.
Beetje jammer.
Ik zie alleen een 140-400mm zoomlens staan.... Geen 400mm prime.
Maar die ziet er niet bepaald licht uit in ieder geval.
Daarnaast snijdt mijn technische verhaal wel degelijk hout. Maar goed. Jij denkt daar blijkbaar anders over. Zodra de specs bekend zijn, discussiëren we verder.

• iew

iew

What the...?!

Over die lens had ik het inderdaad, dat schreef ik ook al.
En jouw technische verhaal snijd prima hout dat betwist ik niet.

Maar nog steeds negeer je het werkelijke punt dat ik maakte en waarom ik reageerde.
Namelijk dat ik van mening ben dat mensen niet alleen voor het Fuji systeem gaan vanwege de compactheid maar ook het gewicht.

En balans is ook op vele DSLR een probleem met zware en grote zoom/prime lenzen.

To do or not to do...

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mr. Toshihisa Iida van Fujifilm heeft tijdens een interview het volgende gezegd:
1) High res sensor coming in 2015? In terms of resolution, the lenses are so sharp, there’s scope for higher resolution to maximize the capabilities of the lenses. There’s some room for improvement on the High-ISO and speed aspects too.

2) Video on Fuji cameras: Video is getting more and more important.

3) No Full Frame: A full-frame camera would be bigger, more expensive and maybe slower too.
http://www.fujirumors.com...-next-generation-cameras/

Klinkt erg goed!

Verwijderd

iew schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:31:
[....]
Maar nog steeds negeer je het werkelijke punt dat ik maakte en waarom ik reageerde.
Namelijk dat ik van mening ben dat mensen niet alleen voor het Fuji systeem gaan vanwege de compactheid maar ook het gewicht.

[....]
Maareh... Er bestaat volgens mij een tamelijk lineair verband tussen het gewicht en het formaat van een gegeven object bestaande uit een bepaalde combinatie van materialen.
En in dat geval is kleiner per definitie lichter, dus wat is je punt?
Nordlys schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:34:
Mr. Toshihisa Iida van Fujifilm heeft tijdens een interview het volgende gezegd:

[...]

http://www.fujirumors.com...-next-generation-cameras/

Klinkt erg goed!
Ah, dan wacht ik nog even een jaartje! ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2014 14:42 ]

• iew

iew

What the...?!

Mijn punt was simpel en duidelijk zat, je moet het niet ingewikkelder willen maken dan het is met een mond vol moeilijk gedoe.

To do or not to do...

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:40:
Inderdaad. Volgens mij is het over het algemeen bekend dat de meeste lenzen met een wat korter brandpuntsafstand kleiner gemaakt kunnen worden doordat de lens dichter op de sensor zit. Waarom ik mijn twijfel uitte was omdat de 90mm groot uitvalt t.o.v. dslr concurenten. Op dit moment dus, hij is nog niet uit, op basis van de immer inaccurate fujirumors en altijd veranderende fuji marketing machine. Back to business, sta op het punt om deze te kopen maar ga eerst nog lekker wat reviews lezen :D

[afbeelding]
Ik vind het formaat nog meevallen, als ik bijvoorbeeld kijk op The Phoblographer en daar een Leica M240 met 90mm f2 Summicron:

Afbeeldingslocatie: http://www.thephoblographer.com/wp-content/uploads/2012/09/O9224109_lr-1000.jpg

Dan is de 90mm f2 van Fuji een "normale" maat. Ja het is geen kleine zoals de 27mm 2.8 maar wie verwacht dat dan ook ;)? Kwaliteit kost iets... In dit geval niet enkel centen maar ook formaat en gewicht :+.

• Sluw
We zullen zien! Deze vergelijking gaat volgens mij niet helemaal op, weet niet veel van Leica maar die heeft volgens mij een full frame sensor of niet?

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Sluw schreef op donderdag 25 september 2014 @ 21:40:
We zullen zien! Deze vergelijking gaat volgens mij niet helemaal op, weet niet veel van Leica maar die heeft volgens mij een full frame sensor of niet?
Dat klopt dan weer wel. Fuji heeft onlangs in een interview wel gezegd/toegegeven haar lenzen te "over-speccen" voor het sensor formaat wat zij gebruiken, wilt niet zeggen dat het gelijk een fullframe lens is uiteraard maar er zit nog wel een AF-motor en electronica in wat je bij de Leica niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Laatst online: 15-09 18:58
In het aanbiedingentopic heb ik een paar mooie XT-1-aanbiedingen gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Er loopt een cashback actie van Fuji tot 31 december, tot 150 euro terug (op bijvoorbeeld de 14, 23 & 56mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Top, ik ben erg reëel aan het kijken om mijn DSLR kit (5D + 40D) met 9 lenzen en mijn m43 kit (E-PL5 + 4 lenzen) allemaal te verkopen voor een mooie fuji kit.
Daarbij zat ik te denken aan een X-T1 met 18-55mm kit, de Samyang 12mm, Fuji 24mm 1.4, 56mm 1.2 en de 50-140mm als deze uit komt.
Alternatief zou de 18-135 icm de primes zijn in plaats van de 18-55 + 50-140, of de komende 16-55.

Enige wat me nu nog tegen houdt is de werking van Lightroom met x-trans RAW files.

Ik hoop dat ze daar in de komende tijd nog wat aan verbeteren. Met een beetje geluk kan ik mijn Canon gear voor genoeg verkopen dat ik er niet AL te veel bij hoef te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Flinke koop en flinke verkoop!

Als je nu zo veel hebt weet je ook vast wat je wilt maar je zou ook iets kleiner kunnen beginnen. Dat kan ik niet voor je kiezen. Wat gebruik je het meest? Vind je de weather resistance belangrijk? etc. Ik weet niet wat je precies fotografeert maar de 18-135 is bijvoorbeeld ook een stuk minder lichtsterk dan de 16-50 en 50-140 (f/2.8). Ze zijn allemaal goed maar hebben wel hun voor en nadelen.

En lightroom en x-trans heeft een handleiding. Na wat stukken gelezen te hebben (o.a. over sharpening) vind ik het voor m'n meeste foto's prima. Heb wel een trial van photoninja geprobeerd (nadat ik dit stuk had gelezen) en was er erg over te spreken. Misschien ga ik die er naast gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is X-trans -> Lightroom zo problematisch dan? Waar lopen mensen tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvde
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:31:
Eigenlijk wel ja. Gebrek aan scherpte die wel in de jpgs zit (meer dan met andere camera's) en rare artefacten in drukke, onscherpe gedeeltes van foto's (je ziet t bijvoorbeeld goed bij bladeren van bomen enzo).
Ik merk in ieder geval dat ik meer moeite moet doen om al het mooie eruit te krijgen met Lightroom. Als je dat eenmaal onder de knie hebt is het resultaat meer dan goed.

Als referentiekader: Ik ben overgestapt van een 5DmkI en 5DmkII naar de X-E2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Misschien verdient een move zoals dit zijn eigen topic, maar ik zal het proberen samen te vatten.

Ik gebruik nu met name mijn 5D, en mijn meest gebruikte lenzen zijn de Sigma 35mm 1.4, Canon 85mm 1.8 en Canon 24-105mm.
Daarnaast gebruik ik afentoe ook nog mijn 40D met Canon 100mm macro en Tamron 70-300mm VC.

Veelal is deze kit te groot, dus gebruik ik een E-PL5 met 20mm 1.7 en 45mm 1.8.

Dat is uiteraard enorm redundant, en bijna zonde van een hele mooie Canon kit die op die dagen in de kast liggen.

Ik schiet vrij veel portretten (zowel individueel als groepen), maar ook afentoe wat natuur / architectuur of vakantie en vrije tijds-snapshots.

Ik denk dat op de X-kit een 23mm 1.4 en 56mm 1.2 mijn belangrijkste aanwinsten zouden zijn. Daarmee kom ik erg in de buurt (of beter) van full frame met 35mm 1.4 en 85mm. Macro mis ik voorlopig, maar die ligt inmiddels ook al bijna een jaar in de kast, dus dar kan later altijd nog.

De Samyang 12mm is een beetje een wild card. Ik gebruik mijn 17-40 op full frame nu niet heel vaak, dus eigenlijk wil ik geen bergen geld uitgeven aan een UWA zoom, maar de 12mm op f/2 lijkt me een mooie optie die ook makkelijker mee kan voor momenten dat ik het wil gebruiken.

Alle input is zéér welkom. Het gaat uiteraard om een hoop geld (5000-6000 aan verkoop en ook zoiets aan weer opnieuw kopen), maar ik heb het gevoel dat ik er wel klaar voor ben...

Op dit moment ben ik aan het inventariseren wat alles waard is, en moet in in de komende weken wat product shots gaan maken. Een ander alternatief is om te pogen alles bij een camerawinkel in te ruilen, maar de vraag is hoe veel extra me dat kost...

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 16-10-2014 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:31:
dvde schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:36:
[...]

Eigenlijk wel ja. Gebrek aan scherpte die wel in de jpgs zit (meer dan met andere camera's) en rare artefacten in drukke, onscherpe gedeeltes van foto's (je ziet t bijvoorbeeld goed bij bladeren van bomen enzo).
Ik merk in ieder geval dat ik meer moeite moet doen om al het mooie eruit te krijgen met Lightroom. Als je dat eenmaal onder de knie hebt is het resultaat meer dan goed.

Als referentiekader: Ik ben overgestapt van een 5DmkI en 5DmkII naar de X-E2
Inderdaad, het wordt wat anders gerenderd ofzo (er is veel over geschreven). Ik heb zelf met de scherpte lopen klooien. En als je gaat pixelpeepen geven capture one, photo ninja en irdient developer net wat mooiere resultaten. Al zag ik het zelf met capture one niet.

Maar nadat ik me er een beetje in heb verdiept en de fuji profielen in lightroom gebruik werkt het al een stuk beter. Net een andere workflow.

Edit: van een paar posts terug over de raw conversie: http://www.fujivsfuji.com/best-xtrans-raw-converter/

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 16-10-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
SndBastard schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:38:
Misschien verdient een move zoals dit zijn eigen topic, maar ik zal het proberen samen te vatten.

Ik gebruik nu met name mijn 5D, en mijn meest gebruikte lenzen zijn de Sigma 35mm 1.4, Canon 85mm 1.8 en Canon 24-105mm.
Daarnaast gebruik ik afentoe ook nog mijn 40D met Canon 100mm macro en Tamron 70-300mm VC.

Dat is uiteraard enorm redundant, en bijna zonde van een hele mooie Canon kit die op die dagen in de kast liggen.

Ik schiet vrij veel portretten (zowel individueel als groepen), maar ook afentoe wat natuur / architectuur of vakantie en vrije tijds-snapshots.

Ik denk dat op de X-kit een 23mm 1.4 en 56mm 1.2 mijn belangrijkste aanwinsten zouden zijn. Daarmee kom ik erg in de buurt (of beter) van full frame met 35mm 1.4 en 85mm. Macro mis ik voorlopig, maar die ligt inmiddels ook al bijna een jaar in de kast, dus dar kan later altijd nog.

De Samyang 12mm is een beetje een wild card. Ik gebruik mijn 17-40 op full frame nu niet heel vaak, dus eigenlijk wil ik geen bergen geld uitgeven aan een UWA zoom, maar de 12mm op f/2 lijkt me een mooie optie die ook makkelijker mee kan voor momenten dat ik het wil gebruiken.

Alle input is zéér welkom. Het gaat uiteraard om een hoop geld (5000-6000 aan verkoop en ook zoiets aan weer opnieuw kopen), maar ik heb het gevoel dat ik er wel klaar voor ben...

Op dit moment ben ik aan het inventariseren wat alles waard is, en moet in in de komende weken wat product shots gaan maken. Een ander alternatief is om te pogen alles bij een camerawinkel in te ruilen, maar de vraag is hoe veel extra me dat kost...
Ik weet niet hoe snel je wilt overstappen maar als ik jou was zou ik inderdaad voor de 23 en 56mm gaan. Die hebben zich bewezen. Er komen mooie lenzen uit (je noemt er zelf al een aantal). Dan kun je aan de slag en wacht je gewoon rustig de reviews van bijvoorbeeld de nieuwe zooms af. Zou zonde zijn als ze veel beter blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
SndBastard schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 16:38:

Waarom niet je m43-systeem uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Kwintessens schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 17:31:
[...]

Waarom niet je m43-systeem uitbreiden?
Kort door de bocht mis ik daarin een lens zoals de 23mm 1.4 op fuji of een 35mm 1.4 op full frame. De portret mogelijkheden van het fuji x systeem vind ik beter. Er is wel een grote hoeveelheid prima lenzen beschikbaar, maar in veel gevallen komt het toch net te kort vergeleken met mijn canon systeem.
Uiteindelijk zou ik ook daar een nieuwe body bij willen en een aantal substantiëlere lenzen, dus denk ik dat ik met fuji beter af ben, maar 100% ben ik er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik naar de vergelijking kijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.nathanelson.com/blog/wp-content/uploads/2014/08/compare001(pp_w950_h709).jpg

Heeft de R een zachtere bokeh dan de APD. Dus of er is iets misgegaan, of hij heeft verkeerd getest.
Is het niet zo dat je pas bij afstoppen van beide lenzen verschil kunt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens is het filter inderdaad niet werkzaam bij grotere diafragma's, meen dat dit vermeldt werd in een interview tijden Photokina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik vind het niet echt een grote 'upgrade', zie niet heel veel verschil. In sommige shots wel een beetje. Hij staat nog steeds op m'n wishlist maar de APD versie vind ik niet persé mooiere foto's geven. Daarbij is de APD versie iets minder lichtgevoelig.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 16-10-2014 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De T-stopwaarde ligt wat hoger inderdaad, maar dat is niet per se erg met ISO200 en 1/4000. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:20:
De T-stopwaarde ligt wat hoger inderdaad, maar dat is niet per se erg met ISO200 en 1/4000. :P
Nee dat is waar ;) Toch vind ik 'm de meerprijs niet waard (op basis van previews, testfoto's en vroege reviews)

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 16-10-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dus de 56/1.2 APD heeft dezelfde f-stop, maar laat volgens die review een hele stop minder licht door? Is dat APD filter een ND filter en wat voor nut zou het moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 07:32:
Dus de 56/1.2 APD heeft dezelfde f-stop, maar laat volgens die review een hele stop minder licht door? Is dat APD filter een ND filter en wat voor nut zou het moeten hebben?
Ik weet het ook niet precies maar dit wordt er gezegd:

"Essentially, the apodization filter is a radial gradient filter designed to exactly compensate for any bright regions in the circles of confusion the lens projects. This means it should produce out-of-focus highlights with even fall-off and smoother rendering of out-of-focus regions. It would also be expected to match the existing 56mm lens for sharpness but offer more pleasant bokeh."

Hij compenseert dus de lichte of afwijkende plekken in de bokeh waardoor dat er allemaal glad gestreken uit ziet... Omdat de lichte vlekken worden gecompenseerd wordt er iets minder licht doorgelaten. De originele werd al geprezen om z'n mooie bokeh maar dit schijnt nog beter te zijn. De Minolta 135mm STF gebruikt zo'n zelfde filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Volgens mij moet je het zien als een soort radiaal filter van "frosted glass", die van buiten naar binnen steeds minder frosted wordt. Daarmee haal je de bokeh balls / scherpe randjes uit stukken hoog contrast achtergronden.
Daarmee verlies je ook iets aan licht transmissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Nog één vraag aan de Fuji gebruikers; ik was net een video aan het kijken van Adam Lerner over productfotografie, en daar viel het me op dat hij steeds zijn sluitertijd moet veranderen om een fatsoenlijk live view beeld te krijgen (YouTube: Product Photography Home Studio Killer Tips - op 13 minuten meldt hij het, in het begin ook).
Hij heeft dus zijn settings ingesteld om met flitsers te werken (f/8, iso 200, 1/125th) maar op die manier is het beeld op de LCD "zwart", en past hij steeds zijn sluitertijd aan naar 1/15th om de compositie te veranderen.
Bij mijn Canon kan ik er volgens mij in live view voor kiezen om gewoon een "auto exposure" live view te zien, wat voor studio / product fotografie een stuk makkelijker is.
Is zoiets ook met de Fuji's mogelijk? Met veel strobist fotografie is anders een camera met puur EVF / LCD anders niet echt bruikbaar...

Edit: hurray for comments, je kan exposure simulation uitzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 19-10-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

De kogel is door de kerk! Ook ik ben binnenkort bezitter van een Fuji camera. Eerst kijken hoe die mij bevalt en dan waarschijnlijk al mijn Pentax spul de deur uit. Ik zal eerdaags de X-T1 plus 18-135mm ontvangen en overweeg er gelijk een walk around prime bij te nemen. Twijfel tussen de 35, de 27 en de 23 mm.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
@SndBastard volgens mij kan dat niet. Zelf houd ik altijd de sluiter even half ingedrukt, dan zie je ook de compositie maar als je echt heel precies moet werken is dat ook niet ideaal. Heb het niet opgezocht dus het zou zomaar wel kunnen. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Nice @isniedood 3 verschillende primes voor verschillende doeleinden ;)

Kan uit ervaring wel vertellen dat het erg leuk is om de 27mm te hebben, maakt 'm erg klein en volgens mij zijn er af en toe aanbiedingen die 'm heel betaalbaar maken, zo loopt er nu een cashback actie. Maar wil er zelf wel een keer een nog lichtsterkere prime er bij.

Onlangs is Coreldraw aftershot met x-trans support uitgekomen... nou ja... support... :'( _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.lemondedelaphoto.com/local/cache-vignettes/L602xH200/comparaison-89e80.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
@Sluw, in de comments van die video noemde iemand dat je "Exposure simulation" uit kan zetten. Volgens mij zou dat moeten werken omdat je dan op je scherm / EVF gewoon ziet wat de sensor op dat moment ziet zonder dat het beeld "zwart" is. Klinkt als iets wat ik in de winkel zal moeten proberen, want het zou wel een showstopper zijn om eigenlijk niets te zien / niet te kunnen focusen als je in een donkere ruimte met handmatige flitsers schiet.
Kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat het niet zou gaan, dan had je daar al lang een hoop strobist-style schieters over gehoord lijkt me, dat zou een EVF ook totaal onbruikbaar maken in alle gevallen dat je met manual flitsers schiet.

Vwb aftershot pro 2: bedankt! Ik las het gisteren ook alleen waren de laatste twee posts in dit topic op dat moment al van mij. Fijn om te weten dat ik Aftershot 2 gewoon kan laten gaan.
Ik heb net een aantal plaatjes van photographyblog door Lightroom gehaald en het resultaat was daar eigenlijk beter dan de JPEG die erbij stond. In jouw voorbeeld is de LR versie vrij belabberd vergeleken met de jpeg.
Isniedood schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 11:00:
De kogel is door de kerk! Ook ik ben binnenkort bezitter van een Fuji camera. Eerst kijken hoe die mij bevalt en dan waarschijnlijk al mijn Pentax spul de deur uit. Ik zal eerdaags de X-T1 plus 18-135mm ontvangen en overweeg er gelijk een walk around prime bij te nemen. Twijfel tussen de 35, de 27 en de 23 mm.
Cool. Ik ben er nu redelijk uit dat mijn Canon + Olympus spul eruit gaat voor een X-T1 + 18-55, 23mm en 56mm. Ik twijfel nog of ik met de 18-55 zou moeten wachten tot de 16-55 uit komt, of dat ik juist zou gaan voor een 18-135 zodat ik niet ook meteen een 50-140mm erbij wil.

Misschien neem ik eerst 23mm, 56mm en een Samyang 12mm f/2, maar dan passeer ik weer de kitlens deal natuurlijk.

Als ik me aan één prime zou moeten committen zou ik voor de 35mm gaan, maar dat is onrealistisch. Ik zou er dan hoe dan ook de 60mm bij willen.

Op mijn 5D gebruik ik de Sigma 35mm f/1.4 met afstand het meeste, dus dat zou zich vertalen in de 23mm op Fuji X. Echter, de 35mm vs 50mm equivalent discussie is al erg oud en vooral een kwestie van smaak. Beiden hebben voor en nadelen, en dat is ook niet iets waar je in een paar minuten uit bent...

[ Voor 36% gewijzigd door TweakMDS op 21-10-2014 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
SndBastard schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:11:
@Sluw, in de comments van die video noemde iemand dat je "Exposure simulation" uit kan zetten. Volgens mij zou dat moeten werken omdat je dan op je scherm / EVF gewoon ziet wat de sensor op dat moment ziet zonder dat het beeld "zwart" is. Klinkt als iets wat ik in de winkel zal moeten proberen, want het zou wel een showstopper zijn om eigenlijk niets te zien / niet te kunnen focusen als je in een donkere ruimte met handmatige flitsers schiet.
Kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat het niet zou gaan, dan had je daar al lang een hoop strobist-style schieters over gehoord lijkt me, dat zou een EVF ook totaal onbruikbaar maken in alle gevallen dat je met manual flitsers schiet.

Vwb aftershot pro 2: bedankt! Ik las het gisteren ook alleen waren de laatste twee posts in dit topic op dat moment al van mij. Fijn om te weten dat ik Aftershot 2 gewoon kan laten gaan.
Ik heb net een aantal plaatjes van photographyblog door Lightroom gehaald en het resultaat was daar eigenlijk beter dan de JPEG die erbij stond. In jouw voorbeeld is de LR versie vrij belabberd vergeleken met de jpeg.
Dank je! Heb het gecheckt, op m'n X-E1 heet het PREVIEW EXP. IN MANUAL MODE. Had het nooit opgezocht maar kan het soms wel goed gebruiken 8)7 Werkt dus gewoon.

En LR is met de tijd een boel verbeterd, je moet vooral uitkijken met sharpenen. Maar daar zijn genoeg tips over te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik ben nu gelukkig bezitter van de X-T1. zie ook mijn Flickr voor de eerste test shots. Ik heb hem gelijk nat laten regenen. Merk wel dat het net even minder responsive is dan een dSLR. Blackouts vind ik best lang en het scherm bevriest iets te lang naar mijn zin.

Neemt niet weg dat de bediening me bevalt en de jpegs erg mooi zijn. Noise reduction is mij wel wat te agressief. Heb nog niet heel erg gekeken wat daar allemaal uit te halen valt, maar mijn eerste indruk van de hogere iso's (al vanaf 1000) was dat de kwaliteit toch best snel achteruit gaat. Sneller dan ik gewend ben. Met de Pentax schoot ik zonder problemen op iso 1600, bij Fuji was ik al niet heel enthousiast over iso 1000 (wat eigenlijk iso 800 is?). Heb het verder nog niet naast elkaar vergeleken.

Overigens was ik gewend om altijd in RAW te schieten, dus wat dat betreft is het sowieso geen eerlijke vergelijking.

Eerste indruk is vooral dat het een leuke camera is om mee te fotograferen.

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 23-10-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk wel dat de Fuji ook 1,6x zoveel pixels heeft. Dus als je op pixelniveau gaat vergelijken is het ook niet eerlijk. En jpg met ruisreductie gaan vergelijken met raw is natuurlijk ook appels en peren vergelijken. Waarom heb je nog niet de raw bestanden vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Universal Creations schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:22:
Bedenk wel dat de Fuji ook 1,6x zoveel pixels heeft. Dus als je op pixelniveau gaat vergelijken is het ook niet eerlijk. En jpg met ruisreductie gaan vergelijken met raw is natuurlijk ook appels en peren vergelijken. Waarom heb je nog niet de raw bestanden vergeleken?
Ik schiet inmiddels een pentax k-5. Die heeft ook 16mp. Ik heb de Raws nog niet vergeleken omdat ik nog niet heel blij werd van wat lightroom met de raws deed van de Fuji

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Vreemd, ik heb toch mooie en ruisarme plaatjes gezien op ISO 3200 en 6400. Uiteraard niet ruis-vrij, maar met een minder storende hoeveelheid ruis dan in gewend ben (van mijn Canons >__<)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Het is op zich ook wel ruisarm, maar ik vind de scherpte vreemd worden. Alsof er te veel ruisreductie is doorgevoerd. Daarom moet ik ook nog maar een keer naar de raw fotos kijken. Het wordt een soort vingerverf ofzo. Ben er nog niet over uit wat ik daar van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Isniedood schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:51:
Het is op zich ook wel ruisarm, maar ik vind de scherpte vreemd worden. Alsof er te veel ruisreductie is doorgevoerd. Daarom moet ik ook nog maar een keer naar de raw fotos kijken. Het wordt een soort vingerverf ofzo. Ben er nog niet over uit wat ik daar van vindt.
Ik zie precies hetzelfde en schiet daarom helemaal geen jpg meer met de X-T1, alleen raw. Het is absoluut niet bruikbaar op hogere iso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SndBastard schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:38:
Vreemd, ik heb toch mooie en ruisarme plaatjes gezien op ISO 3200 en 6400. Uiteraard niet ruis-vrij, maar met een minder storende hoeveelheid ruis dan in gewend ben (van mijn Canons >__<)
Dat laatste komt omdat iso3200 bij Fuji niet hetzelfde is als iso3200 bij Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Universal Creations schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 16:53:
[...]

Dat laatste komt omdat iso3200 bij Fuji niet hetzelfde is als iso3200 bij Canon.
De wat? Huh? Ik volg het neit meer :S

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Even googelen en je had het zelf kunnen vinden:
http://www.dpreview.com/forums/thread/3646841
http://www.fujixseries.co...iso-is-highly-inflated/p1

[ Voor 22% gewijzigd door Nordlys op 23-10-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, wat is dan nog het nut van ISO-waardes..? :S
Daarnaast, waarom zou Fuji dit zo doen? ISO 200 als laagste voor RAW vond ik een beetje een tegenvaller, maar dat is in de praktijk dus misschien ISO 125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt heel negatief denken en zeggen dat Fuji het doet om zo betere hoge iso resultaten te leveren. ISO-waarden zijn altijd wel iets gekunsteld en ook Canon (of een ander merk) zit er weleens behoorlijk naast, maar niet zo extreem als Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik heb er ook even naar gezocht want voor mij was dit ook nieuw. Voor zover ik begreep is het op lage iso's ongeveer tussen 1/3 en 1/2 stop verschil met bijvoorbeeld een Canon 7D, en op hogere ISO's (6400) ongeveer één stop op zijn meest, en dan alleen vergeleken met Sony, die op vergelijkbare ISO's consequent op de snelste sluitertijd komt.
Dat het verschilt per ISO zou inhouden dat de Fuji's zich niet helemaal lineair gedragen en uiteindelijk zou je daarmee ook zien dat sluitertijden iets van verhouding gaan veranderen naarmate je de ISO omhoog gooit.

Ik heb alleen niet kunnen lezen of men dit met Fuji lenzen vs Canon / Sony lenzen heeft geconstateerd, of dat precies dezelfde lens is gebruikt. Verschillen in transmissie van lenzen kom je namelijk ook heel veel tegen. Bij cinema-gerichte lenzen zie je om die reden dan ook meestal een T-stop in plaats van F-stop, en in de praktijk zit daar ook gemakkelijk nog tussen 1/3 en 2/3 stop tussen.

Verder niet echt een heel boeiend verschil in de praktijk. Met een ISO 1600 als hoogste heb ik 90% van de tijd genoeg, zeker met de bloedsnelle lenzen op het Fuji systeem. Laat het op een X-T1 dan iso 3200 zijn, ziet het er nog steeds een stuk beter uit dan mijn 5D nu op ISO 1600, en is mijn tas nog steeds ongeveer 1200 gram lichter als ik alles vervang door Fuji X.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 23-10-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 19:00:
Mmm, wat is dan nog het nut van ISO-waardes..? :S
Daarnaast, waarom zou Fuji dit zo doen? ISO 200 als laagste voor RAW vond ik een beetje een tegenvaller, maar dat is in de praktijk dus misschien ISO 125.
Fuji is niet de enige die dat doet. Als je op DXO-mark kijkt, zie je dat bij meer camera's. Zoals in deze vergelijking tussen de Leica X Vario, Olympus OM-D E-M1 en Samsung NX 300. Alleen de Leica geeft de juiste iso-waardes aan. De Olympus wijkt een hele stop af (lager) dan de Leica.

En kijk voor de gein eens wat er bij de Fujifilm X100 gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
De ISO een beetje overdrijven is een ding, en valt wat mij betreft nog uit te leggen, maar die laatste grafiek toont eigenlijk dat er geen ISO 3200 en 6400 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hele ISO verhaal speelde vroeger in de analoge tijd ook al net als diafragma-waardes en brandpuntsafstanden die binnen (toleranties) afwijken. Het gaat natuurlijk over de juiste tijd/ diafragmacombinatie in relatie tot de zgn. gevoeligheid. Hogere ISO op digitale camera's zijn immers altijd virtueel net zoals het pushen met de analoge films van vroeger. Je blaast de ballon op totdat die niet meer mooi is. Wat er uiteindelijk overblijft is de vraag hoe de foto's er achteraf uitzien, en daar is bij Fuji niets mis mee, ook niet bij hoge ISO-waardes.

Wat overblijft zijn mooie plaatjes zoals ze uit bijna iedere moderne camera komen met een beetje grotere sensor. Bij Fuji komt er nu net even een andere indeling op de sensor bij waardoor het AA-filter niet meer zo nodig is waardoor de foto's beter/ scherper lijken dan met veel andere camera's. Het nadeel is de wat moeilijkere omgang met groen en niet alle software kan optimaal omgaan met RAW.
Heeft Fuji de beste sensoren? Dat kan gewoon niet, er zullen altijd sensoren zijn of komen die beter zijn op deelaspecten. Het ligt er maar aan wat de gek ervan verwacht. Resolutie, dynamisch bereik, ruisverhouding, maximale of minimale gevoeligheid? Het is dus een compromis en wat nu top is, is morgen middelmaat en overmorgen waardeloos, zolang je het tenminste over de pixel-peep technische zaken hebt. En dan hebben we het nog geeneens over het objectief, want het kan natuurlijk nooit beter worden dan dat wat er aan de voorkant in gaat (zonder photosjoppen ;) ).

De waarde van de camera ligt hem echter niet alleen bij de sensor maar veel meer in het feit dat je hem op de juiste momenten bij je hebt en kunt gebruiken. Alleen bij stillevens of volledig gecomponeerde foto's zul je echt wat van de technische tekortkomingen wat mogen vinden. In het "wild" gemaakte opnames gaan niet over dat soort vaak onbeïnvloedbare details maar over dat wat er op de foto staat, het moment. De Fuji is daar gewoon een hele fijne camera voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit blijft dat het nut van ISO zit in de onderlinge vergelijkbaarheid. Als ISO 100 bij A gelijk is aan ISO 200 bij B en ISO 160 bij C, dan heb je geen reet meer aan ISO.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het zou misschien makkelijker zijn geweest als Fuji het niet ISO maar ASA of iets dergelijks had genoemd, gewoon om aan te geven dat ze lekker eigenwijs zijn.

Maar aan de andere kant, die nieuwe 56/1.2 lens van Fuji die een stop minder licht doorlaat dan de vorige 56/1.2 versie gooit al je verwachtingen over sluitertijden, diafragma's en bijbehorende ISOs toch al aardig door de war.

In mindere mate heb je dit natuurlijk ook al met iedere lens, want f2.8 op de ene lens is niet hetzelfde als f2.8 op de andere lens omdat de werkelijke transmissie waardes toch anders zullen zijn.

Maar ik denk dat als je veel op manual exposure schiet, dat een Fuji moeilijk te combineren is met een willekeurige andere camera als je toevallig ook met meerdere bodies op stap bent. Of regelmatig tussen verschillende bodies wisselt.

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 24-10-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
henkie196 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:01:
Het zou misschien makkelijker zijn geweest als Fuji het niet ISO maar ASA of iets dergelijks had genoemd, gewoon om aan te geven dat ze lekker eigenwijs zijn.

Maar aan de andere kant, die nieuwe 56/1.2 lens van Fuji die een stop minder licht doorlaat dan de vorige 56/1.2 versie gooit al je verwachtingen over sluitertijden, diafragma's en bijbehorende ISOs toch al aardig door de war.

In mindere mate heb je dit natuurlijk ook al met iedere lens, want f2.8 op de ene lens is niet hetzelfde als f2.8 op de andere lens omdat de werkelijke transmissie waardes toch anders zullen zijn.

Maar ik denk dat als je veel op manual exposure schiet, dat een Fuji moeilijk te combineren is met een willekeurige andere camera als je toevallig ook met meerdere bodies op stap bent.
Zoals eerder aangegeven gebeurt dit niet alleen bij Fuji, er zijn genoeg andere merken die dit doen. Als je meerdere camera's meeneemt kun je het beste bij 1 merk (of zelfs model?) blijven.

Over isoperformance: ik zie mensen Fuji vergelijken met FF sensoren en natuurlijk zijn de FF resultaten beter. Het is natuurlijk geen wondersensor. Ik vind hem op jpeg goed werken tot 1600 (in sommige situaties 3200) en in RAW werkt 3200 vaak prima (en voor snapshots 6400). Zelfs als je dat halveert (en het scheelt maar 1/3 tot 1/2 stop) vind ik dat dat voor een aps-c sensor goed. Al is dit natuurlijk ook persoonlijk, hoe veel ruis je accepteert.

Edit: @henkie 196

Dit komt omdat deze lens anders werkt, een uitzondering. Daarom staan er ook 2 schalen op. 1 Voor hoeveel licht die doorlaat en 1 voor hoe de lens zich qua DOF gedraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 24-10-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

De Fuji 56 ARP F/1.2 werkt ook echt als een 1.2 lens. Dit geeft puur de maximale opening weer van het diafragma. Dit zegt alleen wat over de scheptediepte die je met deze lens kan bereiken. Voor de hoeveelheid licht die door een lens komt heb je een andere waarde: T-stops. Ook wel transmission. Een waarde die DXO ook meet.

Hier wordt het verschil in F-stops en T-stops uitgelegd in een duidelijk filmpje: YouTube: F Stops vs T Stops - what is the difference?

[ Voor 4% gewijzigd door Isniedood op 24-10-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Ik heb liever dat alle fabrikanten ze houden aan de isonormen. Die zijn er niet voor niets.

Op zich vind ik het geen probleem als de iso wordt gepusht, als de belichting maar gelijk is. Dus als ik op camera A en camera B op iso 100, 1/100 en f5.6 een plaatje schiet, wil ik niet hebben dat bij de ene camera de foto een stop is onderbelicht. Maar ik zie soms in reviews dat A bijvoorbeeld 1/50 nodig heeft en B 1/100 bij dezelfde isowaarde om dezelfde belichting te krijgen. Het is dan niet eerlijk om de ruisprestaties te vergelijken omdat A een stop meer licht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Apart is wel dat volgens de ISO kennelijk vijf manieren voor het bepalen van digitale-iso-equvalenten kunnen worden gebruikt, die niet noodzakelijk op hetzelfde uitkomen.

Gewoon overstappen op (eventueel nog nader te bepalen) standaard s/n verhoudingsbepalingen voor sensoren lijkt me nuttiger dan proberen iso verder te gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 24-10-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij lijkt dat de ISO-waarde gewoon een simpele afspraak is waarin zoiets staat als: bij een gelijkmatig verlicht vlak bij 100lux moet een T2.8 lens op iso100 een sluitertijd geven van 1/100 sec (waardes zijn nu even verzonnen en puur als voorbeeld).
Simpeler kan volgens mij niet en is in mijn ogen ook gewoon eenduidig. Als je camerafabrikant bent en je ontwerp een camera en je test de sensor en je merkt dat je hiervoor 1/80sec nodig hebt, stel je de versterkingsfactor van de sensor gewoon hoger in of noem je dat iso80 ipv iso100 (in de praktijk zal de fabrikant de versterkingsfactor aanpassen en niet de getoonde isowaarde).

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 24-10-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarom zou je ISO-equivalenten willen houden? Het zou veel veelzeggender zijn om op je camera gewoon de 'verwachte S/N verhouding' (of eventueel ook de andere in Wikipedia: Film speed genoemde waarden) te kunnen aflezen die bij bepaalde belichtingskeuzes hoort, of een bepaalde minimale S/N-waarde in te kunnen stellen waar de camera zijn belichtingsprogramma op kan afstemmen.
Universal Creations schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:29:
bij een gelijkmatig verlicht vlak bij 100lux moet een T2.8 lens op iso100 een sluitertijd geven van 1/100 sec (waardes zijn nu even verzonnen en puur als voorbeeld).
Alleen wat je opgeeft zegt volgens mij niet voldoende, je mist dan een variabele, namelijk wat de sensor uit moet geven als je die hoeveelheid licht gedurende die tijd erop laat vallen. Anders kan de ene bij wijze vanspreken fabrikant zeggen dat het ISO 100 is terwijl er een S/N ratio van 0,1 is, terwijl de ander dan een s/n ratio van 0,9 heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 24-10-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ISO-waarde is geen norm voor de hoeveelheid ruis, maar voor de hoeveelheid licht in je foto bij een bepaalde keuze van diafragma en sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat, klopt, er komt natuurlijk meer bij kijken (zoals ook naar voren komt uit de manieren om digitale equivalenten te genereren). De ISO waarde geeft kort gezegt eigenlijk weer welk effect (normaal gesproken welke ondoorzichtigheid) een bepaalde hoeveelheid licht op een bepaalde film heeft (gemeten door hoeveel licht de film doorlaat na een bepaalde belichting en ontwikkeling). Dat is nu eenmaal nogal film-achtig (en uiteraard zijn er ook diverse eigenschappen bij film die er niet in gevangen worden). Dat standaardiseren voor digitale camera's lijkt, gezien de diverse methoden genoemd door de ISO), niet al te simpel.

IMHO is het zinvoller om de effecten beter te beschijven, zoals ook mogelijk zou kunnen bij digitale sensoren/(icm de rest van de elektronica). Je zou bijvoorbeeld kunnen opgeven in programmamodus: ik wil in iedergeval geen clipping, of ik wil een S/N ratio van minimal 40/1, ik wil bepaalde verzadigingsruimte, . etc. of je zou kunnen aflezen of er clipping zal zijn (dat kan veelal al), wat de S/N ratio waarschijnlijk zal worden etc. Jez ou dan ook kunnen kijken of je liever een camera met heen betere s/n verhouding wilt, een camera die niet snel clipt... Als je maar de methoden om dat te meten goed standaardiseert.

Het voordeel van het houden van een benadering van ISO-waardes is uiteraard dat je je oude instellingen zou kunnen recyclen.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 24-10-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-06-2022
Sinds een weekje de X-M1 met de 23mm 1.4 erop. Het wordt mijn documentaire camera voor wat discreter gebruik naast mijn 5D MKII. Uiteraard ook met de gedachte gespeeld of Fuji de boel helemaal over zou kunnen nemen maar dat gaat nog niet. De autofocus werkt goed maar mist vaker dan een DSLR in lastige omgevingen.
Ik ben echter wel erg te spreken over wat de Fuji doet. Nog wennen met bewerken. Met name verscherpen is totaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
chowmonkey schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 20:00:
Sinds een weekje de X-M1 met de 23mm 1.4 erop. Het wordt mijn documentaire camera voor wat discreter gebruik naast mijn 5D MKII. Uiteraard ook met de gedachte gespeeld of Fuji de boel helemaal over zou kunnen nemen maar dat gaat nog niet. De autofocus werkt goed maar mist vaker dan een DSLR in lastige omgevingen.
Ik ben echter wel erg te spreken over wat de Fuji doet. Nog wennen met bewerken. Met name verscherpen is totaal anders.
Mooie combo. Waarom heb je de X-M1 gekozen als ik mag vragen? Zelf zou ik geen viewfinder willen missen maar wel een mooi compact ding met klapscherm. Mijn ervaring met AF is hetzelfde, heb er zelf geen behoefte aan met wat ik doe maar het is gewoon degelijk.De x100t schijnt wel een van de snelstel te zijn dus wie weet wat de toekomst in petto heeft.

Heb zelf ook veel geklooid totdat ik de sharpening onder de knie had. Veel gegoogled en dit heeft me ook wel geholpen. Maar als je tips hebt, hoor ik ze graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
Ik heb de X-M1 gekozen omdat ik de zoeker niet mis. En dan is de X-M1 met 16-50 wel een heel betaalbaar en compact setje voor 499 euro. De prijs/kwaliteit is dik in orde :) De 23mm 1.4 is best subliem te noemen.

De X-T1 vind ik nu zelf nog te duur voor wat het bied t.o.v. een dslr. Mijn 5D MKII verkopen voor een X-T1 schiet nog niet op zeg maar. Maar ik verwacht dat ergens in 2015 daar wel verandering in komt met de mogelijke opvolgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt na een uurtje of wat spelen met zowel de X-T1 alsook de Olympus E-M1 en het is de X-T1 geworden. Qua ergonomie ligt de X-T1 bij mij wat beter in de hand dan de E-M1. Verder heb ik weinig verschil gezien in de kwaliteit van de foto's die ik heb kunnen maken met de 2 toestellen en een heel assortiment aan lenzen.

Uiteindelijk is het de Silver/Graphite edition geworden van de X-T1 tezamen met de 10-24/4, 23/1.4 en 56/1.2 lenzen. Via eBay nog wat andere accessoires erbij: kabeltje voor m'n remote trigger, tussenringen, adapter voor m'n oude Nikon lenzen, Contax/Yashica adapter. Verder ook nog wat leuke tweedehands lenzen gezien maar die moeten nog even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chowmonkey
kdbruin schreef op zondag 09 november 2014 @ 19:35:
Uiteindelijk is het de Silver/Graphite edition geworden van de X-T1 tezamen met de 10-24/4, 23/1.4 en 56/1.2 lenzen.
Mooie set objectieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Jaloers! Veel plezier met dat nieuwe spul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
@chowmonkey je hebt ook gelijk. Erg goede camera als je geen vf nodig hebt. Veel plezier er mee.

En @kdbruin meteen een super complete set! Erg jaloers, kijk ook wel een beetje naar de lenzen met die cashbackactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Sluw schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 22:38:
[...]
Heb zelf ook veel geklooid totdat ik de sharpening onder de knie had. Veel gegoogled en dit heeft me ook wel geholpen. Maar als je tips hebt, hoor ik ze graag ;)
Ik gebruik deze presets met LR 5.6 en bevallen erg goed. Soms even wat meer sharping geven, maar de basis is goed.

Deze foto is met een standaard preset bewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Zwart-Wit/i-dttRJ9k/0/M/DSCF0363-M.jpg

.
Sluw schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:45:

En @kdbruin meteen een super complete set! Erg jaloers, kijk ook wel een beetje naar de lenzen met die cashbackactie!
Je kan ook op marktplaats kijken, scheelt behoorlijk veel geld en vaak nog met factuur erbij en garantie.

Heb 2 weken gelden mijn X-T1 met 14mm, 23mm en 35mm voor €2000,- gekocht, 300 clicks op de body en 2 maanden oud! :9 Afgelopen weekend nog een 56mm voor €600,- met drie batterijen/lader - 5 maanden oud....

Nu met de cashback actie ben je nog steeds z'on €4295,- kwijt voor bovenstaande zaken.

Het luxe probleem wat ik nu heb is dat ik te snel lenzen verwissel en teveel tijd kwijt ben aan het corrigeren van de compositie. Dus voor nu moet ik van mijzelf minstens 2 weken alles doen met de 35mm, zodat ik daar mee kan lezen en schrijven.

Maar dan komt de 56mm aan de beurt, wat een lens is dat! Dat gaat leuk worden.....

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
@GetaGrip dank je voor de presets. Ga ze binnenkort even uitgebreid testen, vind zelf de minst intensieve setting juist het mooist ;)

En lenzen op marktplaats: heb interesse in de 35 en 56. Die zie je bijna nooit los staan helaas. De laatste is te nieuw, de eerste willen veel mensen niet weg doen. Ik zie vooral 18mm, 60mm en 50-230mm. Maar ik houd het in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Sluw schreef op maandag 10 november 2014 @ 09:32:
@GetaGrip dank je voor de presets. Ga ze binnenkort even uitgebreid testen, vind zelf de minst intensieve setting juist het mooist ;)

En lenzen op marktplaats: heb interesse in de 35 en 56. Die zie je bijna nooit los staan helaas. De laatste is te nieuw, de eerste willen veel mensen niet weg doen. Ik zie vooral 18mm, 60mm en 50-230mm. Maar ik houd het in de gaten!
Zoeken op XF in alle groepen en dan naar lenzen toegaan. Zoek ook op X-T1 bijvoorbeeld, vaak wordt een body met een aantal lenzen te koop aangeboden en dan in een koop....

Mail die persoon met je interesse en een bod, vaak wordt daar positief op gereageerd.

P.s. Als je nu zoekt op XF in MP zie je twee lenzen 35mm staan in één advertentie, gewoon bellen en go for it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:40

MazeWing

The plot thickens...

Ik heb op dit moment een 50D en nu een upgrade voor de deur staat ben ik aan het twijfelen om voor een 70D te gaan of toch voor een kleinere camera.
Na een boel gelezen te hebben lijkt de X-T1 me de meeste interessante optie gezien de beeldkwaliteit (vergeleken met een m3/4 camera zoals de Olympus E-M1) en de snelle AF (wederom vergeleken met de E-M1 en de Sony A6000/A7). Echter zijn de meeste reviews gebaseerd op de eerste firmare. Voor zover ik weet hebben verschillende firmware updates al behoorlijke verbeteringen toegevoegd en ook de december update die binnenkort verschijnt, voegt weer een boel toe.

Kan iemand mij vertellen of er noemenswaardige verbeteringen zijn t.o.v. de eerdere firmwares (zoals gebruikt in de meeste reviews). Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen met de 18-135 lens en algehele ervaringen komende vanuit mensen met dSLR camera's (ik doel dan voornamelijk op AF snelheid). Ik ben op dit moment redelijk tevreden over de AF van de 50D, ondanks het feit dat er maar 9 punten zijn en ik praktisch altijd het middelste punt gebruik...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik wil graag m'n oudere Nikon lenzen blijven gebruiken op m'n X-T1. Dit zijn zowel lenzen met en zonder diafragma ring en hier is bij mij wat verwarring.

Kan ik een niet-G lens gebruiken met een Nikon G -> X-Mount adapter? Of moet ik speciaal 2 adapters aanschaffen. En hoe werkt zo'n Nikon G adapter precies? Daar kan ik niet zo veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

MazeWing schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:52:
Ik heb op dit moment een 50D en nu een upgrade voor de deur staat ben ik aan het twijfelen om voor een 70D te gaan of toch voor een kleinere camera.
Na een boel gelezen te hebben lijkt de X-T1 me de meeste interessante optie gezien de beeldkwaliteit (vergeleken met een m3/4 camera zoals de Olympus E-M1) en de snelle AF (wederom vergeleken met de E-M1 en de Sony A6000/A7). Echter zijn de meeste reviews gebaseerd op de eerste firmare. Voor zover ik weet hebben verschillende firmware updates al behoorlijke verbeteringen toegevoegd en ook de december update die binnenkort verschijnt, voegt weer een boel toe.

Kan iemand mij vertellen of er noemenswaardige verbeteringen zijn t.o.v. de eerdere firmwares (zoals gebruikt in de meeste reviews). Verder ben ik benieuwd naar de ervaringen met de 18-135 lens en algehele ervaringen komende vanuit mensen met dSLR camera's (ik doel dan voornamelijk op AF snelheid). Ik ben op dit moment redelijk tevreden over de AF van de 50D, ondanks het feit dat er maar 9 punten zijn en ik praktisch altijd het middelste punt gebruik...
Ik bezit de camera nu enkele weken dus kan ik je niks vertellen over oudere firmware. Denk niet dat je echt wonderen moeten verwachten. Ik kijk het meest uit naar de update waarbij ik het Q-menu aan kan passen. Wat mij betreft staan er nu wat oninteressante dingen tussen.

De 18-135 bevalt mij wel. De bouwkwaliteit is wederom uitmuntend en de kleuren overtuigend. Op mijn flickr staan mijn eerste testfoto's, en zal binnenkort wat meer foto's plaatsen. De OIS is echt uitmuntend. Veel en veel beter dan de sensor gedreven stabilisatie van mijn pentax k-5.

Grote nadeel van de lens is het formaat, echt lekker houdt de camera niet vast met deze lens erop. Met de 23mm is de camera veel meer in balans. Ook is de maximale lensopening vrij beperkend. Echter wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de OIS. Dat helpt natuurlijk niet bij bewegende onderwerpen in het donker en het creëren van kleine scherpte dieptes. Ik heb wel nog wat close-up materiaal dat ik online kan gooien, maar ik kom wat tijd gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Vwb de firmware updates, het lijstje van wijzigingen met de 1.10 update t.o.v. de 1.00 firmware is vrij beperkt:
  1. Addition of compatibility with "XF18-135mmF3.5-5.6 R LM OIS WR"
    To ensure that autofocus performs as expected, upgrade the firmware for the camera.
  2. Improvement of "Exposure compensation/exposure indicator" in EVF
    Values are added to the scales of the indicator for better visibility.
  3. Improvement of Movie-record button operability
    To avoid an accidental movie shooting, the delayed time will become longer between the moment you press the button and a movie shooting starts or ends.
  4. The phenomenon is fixed that images are not recorded with the set interval when "INTERVAL" in "INTERVAL TIMER SHOOTING" is set to 5 sec or less. In this case, the setting of "IMAGE DISP." in "SCREEN SET-UP" will change to "OFF" automatically.
Zie: http://www.fujifilm.com/s.../software/firmware/x/xt1/

Denk dat je daar in de praktijk niet veel van gaat merken. Verder zijn er per lens nog aardig wat updates vwb OIS of CAF, maar volgens mij zijn die allemaal sinds de X-E2, en is er bij introductie van de X-T1 niet veel meer veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakMDS op 10-11-2014 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

MazeWing schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:52:

Kan iemand mij vertellen of er noemenswaardige verbeteringen zijn t.o.v. de eerdere firmwares (zoals gebruikt in de meeste reviews).
Isniedood schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:21:
[...]

Ik bezit de camera nu enkele weken dus kan ik je niks vertellen over oudere firmware. Denk niet dat je echt wonderen moeten verwachten. Ik kijk het meest uit naar de update waarbij ik het Q-menu aan kan passen. Wat mij betreft staan er nu wat oninteressante dingen tussen.
SndBastard schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:16:
Vwb de firmware updates, het lijstje van wijzigingen met de 1.10 update t.o.v. de 1.00 firmware is vrij beperkt:[kniper de knip] en is er bij introductie van de X-T1 niet veel meer veranderd.
De grote firmware update staat half december klaar om uitgerold te worden met behoorlijk wat verbeteringen en toevoegingen....
  • Electronic shutter tot 1/32,000 sec voor de primes 14, 23, 56mm en volledig stil!
  • Classic Chrome film simulatie - http://dedpxl.com/fuji-x100t-first-look/
  • Live view verbeteringen met verschillende modes.
  • AF verbeteringen en focus points direct te benaderen zonder een Fn toets te gebruiken.
  • Video toevoeging van 50fps, 25fps en 24fps
  • etc,etc - voor een totale lijst zie link dpreview
http://www.dpreview.com/a...-x-t1-and-firmware-update

Dus na half december zullen er nieuwe reviews komen van de zwarte X-T1 met de nieuwe firmware en de zilveren versie.

Ik kijk met interesse uit naar de update, want ik wil een Nissin i40 aanschaffen en schijnbaar moeten daar dan weer updates voor komen voordat deze op de markt kan verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
GetaGrip schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 00:48:
Ik kijk met interesse uit naar de update, want ik wil een Nissin i40 aanschaffen en schijnbaar moeten daar dan weer updates voor komen voordat deze op de markt kan verschijnen.
Dat is inderdaad een leuke flitser. Ik heb net m'n X-T1 en ga eens kijken hoe ik m'n SB-700 kan gebruiken en als dat niet lekker gaat, dan is dit wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 23:26:
[...]

Een EVF is nog altijd een LCD met backlight waar je naar zit te kijken. Dan zegt men wel vaak dat je daarmee in het donker meer ziet maar dat is niet geheel waar. Je ziet meer in het donker als je door de zoeker kijkt maar daar buiten zie je minder. Dat komt omdat je naar een LCD met backlight kijkt wat je nachtzicht negatief beïnvloed. Dat probleem heb je ook bij mobieltjes. Optische zoekers hebben dit probleem vrijwel niet (er wordt vaak nog informatie op de zoeker geprojecteerd, als dat erg fel is heb je hetzelfde probleem).
Dat is niet helemaal waar, de EVF van de XT-1 is geen LCD maar een OLED display, dus zonder backlight ;)
Zwart is dus ook echt zwart (want pixel = uit)
Dat je s'nachts nog wat ziet door deze EVF komt omdat het signaal flink geboost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, maar dan nog blijft het een lichtbron waar je naar kijkt. Voor de een een groots probleem, voor de ander maakt het niks uit. Overigens is niet iedere EVF een OLED.

[ Voor 13% gewijzigd door ppl op 12-11-2014 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Maar hoe lang duurt het totdat je nachtzicht weer aangepast is. Bij mij niet lang hoor. Feit is dat je met een EVF meer ziet in het donker omdat de camera alles oplicht. Aangezien ik niet de hele tijd door de zoeker kijk is bij mij de verminderde nachtzicht verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grote probleem van sensoren en EVF's is nog altijd dat deze niet hetzelfde ziet als de mens. Met een optische zoeker benut je wel het volledige zicht van de mens. Met een EVF zie je vooral anders. Dat kan soms positief uitvallen en soms negatief. Maar wat natuurlijk wel irritant is zijn die vlekjes die je ziet als je ineens van iets wat licht geeft naar donker terug gaat. Hoe lang je die blijft zien ligt er maar net aan hoe lang je in dat licht hebt zitten staren en hoe snel jij daarvan weer kan herstellen. Voor een aantal mensen is het in ieder geval genoeg om geen EVF te willen.

Dit is overigens ook het grote nadeel van glazen cockpits (in welk voertuig dan ook) en kan een groot probleem worden wanneer nachtzicht van groot belang is. Vaak wordt verlichting dan ook aangepast zodat het maar heel zachtjes brandt. Of dat handig is bij een EVF weet ik niet, wellicht dat je dan net weer te weinig ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door ppl op 14-11-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een optische zoeker heeft ook zeker zijn beperkingen en is soms beter maar soms slechter dan een EVF zoeker. Is het niet het percentage dat je ziet, dan is het wel de vertekening of de lichttransmissie. Er zijn maar weinig optische zoekers die precies dat weergeven wat het menselijke oog zou zien (volges mij bestaan ze in de praktijk niet).
Bij een meetzoeker heb je vaak ook nog het probleem dat je niet in de as van het objectief zit en er dus letterlijk anders tegenaan kijkt. Bij mijn X100s merk je bij schemer trouwens dat bijvoorbeeld de lichttransmissie je parten gaat spelen (ik schat even een kleine stop verlies). Hetzelfde geldt bij een SLR, maar omdat je door de zoeker blijft kijken valt het niet zo snel op. Bij een SLR zijn er daarnaast maar weinig camera's die de echte 100% laten zien. Bij een meetzoeker zie je vaak ook meer, dus dat is dan ook wel handig.
Een EVF is vaak "traag" maar geeft meestal vrijwel precies aan van wat er op je foto gaat staan. Ook met de "speciale effecten", iets wat een optische zoeker nooit zal kunnen. Ja, je zou hem ook als nachtkijker kunnen misbruiken, maar net als bij de echte nachtkijkers zul je veel last van detailverlies hebben of een enorme ruis/ vertraging. Als zwakke troost, bij een optische zoeker zou je waarschijnlijk niets meer gezien hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik al eerder zei, beiden hebben voor- en nadelen waardoor je dus echt niet kunt stellen dat de een per definitie beter is dan de ander (het ging initieel om dat de een beter zou zijn dan de ander). Dat ligt aan de situatie en aan je eigen voorkeur. Dat geldt voor TLR, SLR, meetzoeker, zoekerloos en ga zo maar door. Je kunt je beter gewoon verdiepen in de materie zodat je weet tegen welke issues je aanloopt en hoe je die het beste kunt vermijden danwel eromheen kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Zojuist third party batterijen ontvangen van Chilipower (link) €15,- voor 2 batterijen en een compacte lader. Waarschijnlijk dezelfde batterijen als Wasabi. Ben heel benieuwd hoe ze het vol gaan houden.

Ook de neckstrap vervangen door een polsbandje van Joby (link). Stuk prettiger dan de stugge neckstrab, die ik altijd om mijn pols wil wikkelen. Bevalt goed in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01
Isniedood schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:11:
Ook de neckstrab vervangen door een polsbandje van Joby (link). Stuk prettiger dan de stugge neckstrab, die ik altijd om mijn pols wil wikkelen. Bevalt goed in ieder geval.
Heb hem ook al mijn camera's. Tot nu toe dik tevreden over!!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 22:39
Ben sinds een aantal weken in het bezit van een X-M1 en een X-E1 body weliswaar gebruikt aangeschaft om te zien of ik fotograferen een leuke hobby ga vinden, met de XF 18-55 mm en XF 55-200 mm zoomlenzen en met name de primelens XF 35 mm 1.4 worden al zeer goede resultaten behaald maar... de X-E1 ligt nu bij de Fuji dealer ivm een stofje onder de beschermplaat van de sensor, hierbij wordt gesteld "dat het stof betreft wat van buiten af in uw camera is gekomen wat niet onder de reguliere garantie valt", desondanks hanteert de servicedienst een coulance tarief van 145 euro.

Zijn er gebruikers die dit herkennen of moet ik nog voorzichtiger mijn lenzen wisselen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

isigo schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:02:

Zijn er gebruikers die dit herkennen of moet ik nog voorzichtiger mijn lenzen wisselen??
Ligt er aan hoe je je lenzen verwisseld. Ik pak altijd eerst de lens die ik erop wil zetten, draai de beschermkap los, maar laat hem op de lens zitten. Dan hou ik de camera naar beneden gericht en druk de knop in om de lens los te draaien, zet hem neer en pak de kap van de lens die klaar staat en zet ik op de lens die van de camera komt. Dan zet ik de lens op de camera met deze nog steeds naar beneden gericht.

Je moet dit even oefenen, maar dit is de enige manier om het risico van stof op de sensor minimaal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb al redelijk wat verschillende type camera's gehad. Allemaal hebben ze met stof te maken gehad, maar nog nooit tussen een beschermplaat :? en de sensor. Ik was me ook niet bewust dat dat iets was waar stof tussen kan komen. Als dat het geval is zou ik dat eerder op een fabrikage dingetje gooien. Of zijn er meer mensen die stof onder beschermplaten hebben gehad?

Wat objectieven verwisselen betreft: ik doe daar nooit al te moeilijk over. Hoe voorzichtig je ook bent, er zal altijd stof naar binnen gaan op momenten dat je het niet verwacht of kan gebruiken. Ik vind het belangrijker dat ik snel en zonder 'gevaar' mijn objectief kan wisselen. Heb het 1 keer gezien bij iemand die krampachtig zijn objectief stond te verwisselen om te voorkomen dat er stof in zijn camera kwam waarbij hij zijn 50mm f/1.4 uit zijn hand liet vallen. Gevolg: lensmount kapot. Die kosten zijn net ff wat hoger dan af en toe je sensor schoon maken met wat voor middel dan ook. En zelf schoonmaken (nat of droog) is lang niet zo eng als veel mensen denken ;)
Bij het wisselen zorg ik er alleen voor dat ik niet op de wind sta met de camera.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Jij geeft voor een stofje 145 euro uit? Zonde. Ik zou wachten tot het eventueel erger wordt voordat je iets doet.
isigo schreef op woensdag 19 november 2014 @ 01:02:
Ben sinds een aantal weken in het bezit van een X-M1 en een X-E1 body weliswaar gebruikt aangeschaft om te zien of ik fotograferen een leuke hobby ga vinden, met de XF 18-55 mm en XF 55-200 mm zoomlenzen en met name de primelens XF 35 mm 1.4 worden al zeer goede resultaten behaald maar... de X-E1 ligt nu bij de Fuji dealer ivm een stofje onder de beschermplaat van de sensor, hierbij wordt gesteld "dat het stof betreft wat van buiten af in uw camera is gekomen wat niet onder de reguliere garantie valt", desondanks hanteert de servicedienst een coulance tarief van 145 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Isniedood schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:11:
Zojuist third party batterijen ontvangen van Chilipower (link) €15,- voor 2 batterijen en een compacte lader. Waarschijnlijk dezelfde batterijen als Wasabi. Ben heel benieuwd hoe ze het vol gaan houden.

Ook de neckstrap vervangen door een polsbandje van Joby (link). Stuk prettiger dan de stugge neckstrab, die ik altijd om mijn pols wil wikkelen. Bevalt goed in ieder geval.
Die accu's heb ik ook voor mijn XT-1, echter is er al één van overleden inmiddels. (wil niet meer opladen) Ik zet wat dat betreft wel vraagtekens bij de kwaliteit. :X

Overigens heb ik inmiddels ook de neckstrap vervangen voor een polsband van Tap & Dye
Bevalt uitstekend! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Vraag waar je niets aan hebt, maar wat is het nut van een beschermplaat als er "per design" stof ONDER kan komen? Raar dat dat direct buiten de garantie valt. Mij lijkt dat een probleem waarbij dat beschermplaatje niet goed gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad dit lijkt me juist een gevalletje garantie. Een ILC is gemaakt om zijn lenzen te wisselen, en stofjes bij normaal gebruik zijn niet te voorkomen, laat staan über voorzichtig gebruik .. klinkt als een ontwerp/productie fout.

• isigo
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 22:39
Sj44k13 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:29:
Jij geeft voor een stofje 145 euro uit? Zonde. Ik zou wachten tot het eventueel erger wordt voordat je iets doet.

[...]
Het probleem is dat het "stofje" zichtbaar werd aan de zijkant van de display en/of de zoeker in de vorm van een klein zwart driehoekje anders had ik het niet gemerkt dus ja, dan houd het verder op... als de fuji dealer zegt dat het stof van buiten komt kan ik nooit bewijzen of dat zo is en andersom ook niet, misschien wel/niet ontwerp-/productiefout wordt dan een moeilijk verhaal.
Was benieuwd of dit een euvel is dat vaker voorkomt maar wss heb ik gewoon pech.

• Kwintessens
Ik vind het belachelijk. Zeker omdat bij de eerste XT-1's gevallen waren waar fabrieksaf stof onder de beschermplaat zat. Ik heb nog nooit gehoord dat dit kan gebeuren bij het lenswisselen.

Nu heb ik zelf een vervelende ervaring gehad met Fujifilm (een rij dode pixels in een compactcamera van twee jaar oud met circa 150 foto's op de teller vond Fujifilm normale slijtage en dus moest ik ook rond de €150 lappen). Dus misschien is mijn mening wat gekleurd.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
isigo schreef op donderdag 20 november 2014 @ 08:23:
... als de fuji dealer zegt dat het stof van buiten komt kan ik nooit bewijzen of dat zo is en andersom ook niet, misschien wel/niet ontwerp-/productiefout wordt dan een moeilijk verhaal.
...
Het eerste halfjaar moet de verkoper het uiteraard bewijzen. Daarnaast is het inderdaad wel eens lastige materie als het om non-conformiteit gaat, moet je van een digitale camera verwachten dat bij normaal gebruik forse kosten ontstaan omdat stofartefacten optreden? Ik zou zeggen niet, maar goed, als je wordt tegengewerkt kost alles moeite of geld.

• Sluw
18 december komt de nieuwe Fuji X firmware uit. Veel updates in de nieuwe X-T1 firmware update. De rest van de camera's krijgt ook nieuwe firmware.

Meer info.

X-T1

1) 1. High-speed electronic shutter with a maximum speed of 1/32000sec.
2) Classic Chrome
3) Natural Live View function is just like the naked eye
4) EVF / LCD Color Control (“EVF COLOR” and “LCD COLOR” options in the setup menu to adjust the hue of the electronic viewfinder and LCD monitor.)
5) Direct selection of AF area
6) Unlocked AE-L / AF-L Buttons
7) Variable Focus Area during MF
8) Direct selection of Macro mode
9) Q. Menu customization
10) New Video Frame rates (50P / 25P / 24P)
11) Manual Shooting in Video mode
12) Phase detection AF support for Instant AF
13) Interlocking of Metering and Focus areas
14) Expansion of shutter speed in Program Shift mode
15) Add “Flash compensation”, “Shutter type”, “Preview Pic. Effect”, “Preview EXP. / WB in Manual mode” and “Lock” in Function setting
16) Instax Printer Print
17) Lock Function
18) Three Custom White Balance
19) Expand EVF / LCD displaying types in manual exposure mode
20) AF+MF function enables seamless manual focusing. After half pressing the shutter to autofocus on the subject, fine adjustment can then be made using the manual focus ring
21) PC tethered shooting support

[ Voor 5% gewijzigd door Sluw op 20-11-2014 11:03 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die had ik ook al gezien ja. Misschien dan toch maar een keer de 60mm macro op de kop tikken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• kdbruin
Ik heb er een paar (10mm en 16mm) van een ander merk via eBay gekocht. Deze komen hopelijk vandaag binnen en zouden ook AE en AF moeten ondersteunen. Toch aanzienlijk goedkoper (beide voor 50 euro) in plaats van US$200 voor de Fuji set.
Pagina: 1 ... 11 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic