Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Als 'set' lijkt me indd een beetje overdreven voor dat geld. Maar het verschil tussen de 11 en 16 is aan de voorbeelden te zien erg klein, de eerste 10mm doen het meest, en beide op elkaar zetten zou denk ik teveel kwaliteitsverlies geven met relatief weinig resultaat. De Fuji is duur ja, maar ik zou dan liever enkel die MCEX-11 hebben voor €99, dan de twijfel van onbekende elektronica.

Terwijl het vast gewoon werkt maar goed, een origineel kost was het kost .. en mocht je ooit nog willen doorverkopen gaat zoiets voor de helft in t ergste geval, dus dat is ook nog minimaal 50,- ;)

voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/news/img/news/n141120_03/pic_02.jpg

na:
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/news/img/news/n141120_03/pic_03.jpg

Dichtbij zat, of een echte Macro gebruiken. :)

*Wat een vreselijk slechte voorbeeldfoto's weer trouwens van Fuji. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 20-11-2014 14:32 ]

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:25
kdbruin schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:50:
Ik heb er een paar (10mm en 16mm) van een ander merk via eBay gekocht. Deze komen hopelijk vandaag binnen en zouden ook AE en AF moeten ondersteunen. Toch aanzienlijk goedkoper (beide voor 50 euro) in plaats van US$200 voor de Fuji set.
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring met deze tussenringen. Kun je een impressie posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Op de 60mm macro doet het niet zo veel, met de 16mm tube ga je van 0.5x vergroting naar 0.78x. Voor een lens als de 35mm is het wel een leuke optie. Vooralsnog blijft de Zeiss 50mm de enige AF macro lens die 1:1 doet (t/m oneindig in één draai van de focus ring), anders moet je adapters gaan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakMDS op 21-11-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
kvandt schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:52:
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring met deze tussenringen. Kun je een impressie posten?
Gisteren even snel gekeken maar er zit wel wat speling op de 10mm. Even met de 56mm getest of ik een foto kon nemen, AF enzo en dat ging zonder problemen. Ik hoop dit weekend even de wei in te gaan om beide in het wild te testen.

De 16mm heb ik wegens tijdsgebrek verder niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit vond ik wel een interessant plaatje:

A7 II vs X-T1.
Wel is de ZeisSony kit (voorlopig) een stuk duurder. :X

Camerasize A7 II vs X-T1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:47
Ik heb laatst weer wat geëxperimenteerd met m'n canon fd 50mm f/1.4 SSC en vind het erg leuk om mee te schieten. De 56mm gaat het nog even niet worden, te duur en deze 50mm is ook leuk. Nu heb ik een Chinese adapter van nog geen tientje inclusief verzendkosten en die heeft wat speling. Op zich niet heel erg maar vind het toch irritant met focussen. Wil gewoon dat de lens goed vast zit, werkt wat preciezer met MF. Kan dit aan de lens zelf liggen of echt aan de adapter? Een Kipon is er voor 69 en een Metabones voor 109. Iemand ervaring? Gewoon zo laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik heb ook een wat goedkopere adapter voor een Contax/Yashica lens maar die heeft geen speling. Werkt heel prettig. Voor m'n Nikon lenzen ga ik wel voor een standaard Metabones adapter, mede omdat er ook een kleine statiefaansluiting (ArcaSwiss compatible) bij voor de iets zwaardere lenzen.

Maar zolang de speling niet te heftig is, zou ik het zo laten. Ik heb ook een paar goedkope tussenringen en deze hebben ook wat speling maar geven verder geen problemen. Wanneer de originele Fuji tussenringen beschikbaar zijn, gaan ze weer op marktplaats en koop ik de originele.

[ Voor 32% gewijzigd door kdbruin op 02-12-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Aangezien er een aantal personen het over de nieuwe Tussenringen hadden: Randall Cipriano heeft de 11mm getest met verschillende X-mount lenzen. Ik kwam het tegen en dacht wie weet heeft iemand hier er iets aan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
kdbruin schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:15:
Ik heb ook een wat goedkopere adapter voor een Contax/Yashica lens maar die heeft geen speling. Werkt heel prettig. Voor m'n Nikon lenzen ga ik wel voor een standaard Metabones adapter, mede omdat er ook een kleine statiefaansluiting (ArcaSwiss compatible) bij voor de iets zwaardere lenzen.

Maar zolang de speling niet te heftig is, zou ik het zo laten. Ik heb ook een paar goedkope tussenringen en deze hebben ook wat speling maar geven verder geen problemen. Wanneer de originele Fuji tussenringen beschikbaar zijn, gaan ze weer op marktplaats en koop ik de originele.
Bedankt! Misschien is het ook niet zo nodig. Het is meer een gevoelskwestie, dan kan ik hem net zo goed zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:29:
Dit vond ik wel een interessant plaatje:

A7 II vs X-T1.
Wel is de ZeisSony kit (voorlopig) een stuk duurder. :X

[afbeelding]
En geen AF natuurlijk, maar wel leuk om te zien dat de regeltjes van equivalentie best netjes werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Pat-Juh schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:56:
Aangezien er een aantal personen het over de nieuwe Tussenringen hadden: Randall Cipriano heeft de 11mm getest met verschillende X-mount lenzen. Ik kwam het tegen en dacht wie weet heeft iemand hier er iets aan :).
Samples zien er goed uit. Werkt erg goed op de XF 27mm en die springt er voor mij uit. Aan de andere kant jammer dat het elke keer andere shots zijn zodat vergelijken eigenlijk niet echt mogelijk is :|

Edit: het zijn natuurlijk lege buisjes, dus kwaliteitsverschil met de opgeschroefde lens zal niet voorkomen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Sluw op 03-12-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ene lens zal beter tegen zulke uitvergroting kunnen dan de andere, maar dat is meer een kwestie van hoe scherp de lens sowieso is indd. We weten alleen nog maar hoe goed de lenzen presteren op 16MP, dus wat je wil hebben is eigenlijk een lens die een flinke marge aan scherpte overschot heeft denk ik. Maar met het gemak dat ze nu eigenlijk allemaal wel die 16MP volstoken zit dat wel snor. ;)

Puntje waar ik wel op zou letten is de working distance.
zie PDF: http://www.fujifilm.com/p...cessories/pdf/mcex_01.pdf

Met de 27mm zit je op 7.6cm om aan die vergroting te komen. Met levende beestjes gaat dat in ieder geval niet lukken. Bij allemaal eigenlijk zit je of vrij dichtbij, of is de vergroting niet veel soeps. En ook al leeft het niet dan is het natuurlijk niet zo fijn als je constant in je eigen schaduw zit. Zoals Randall laat zien is er prima mee te werken, maar weet de limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Is een XC50-230mm de moeite? Ik wil een kit bestellen ... maarja wrs doe ik de telelens weg want heb nog een Canon 1D MK3 ... en wil een X-M1 als wandeltoestel gebruiken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 50-230 is geen 70-210 2.8 vervanger, maar levert voor zo een "simpel" objectief behoorlijk prestaties en vooral voor de prijs van zo'n kit-aanbieding. Photozone heeft hem getest dus kijk even na wat daar staat. Ik ben er best tevreden mee maar maak weinig telefoto's waarbij ik deze echt nodig heb, wat er uit komt? Daar kan ik mee leven ;).
http://www.photozone.de/fuji_x/880-fuji50230f4567

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Firmware update voor de Fuji X-E1, X-E2, X-Pro1 en X-T1 / X-T1 Graphite Silver Edition is uit.

http://www.fujifilm.com/s...as/software/fw_table.html

Waarbij de de X-T1 black natuurlijk de grootste veranderingen krijgt.....

http://www.fujifilm.com/s...firmware/x/xt1/index.html

The firmware update Ver. 3.00 from Ver.1.10 (X-T1) / 2.00 (X-T1 Graphite Silver Edition) incorporates the following issues (X-T1 / X-T1 Graphite Silver Edition):

1. High-speed electronic shutter with a maximum speed of 1/32000sec. (This function is incorporated in X-T1 Graphite Silver Edition.) The FUJINON XF Lens series lineup includes a number of fast fixed focal length lenses which boast very high sharpness with the aperture wide open, producing excellent out of focus "bokeh". However, fast apertures are difficult to use if the light is too bright, so to ensure users can create shallow depth-of-field effects, the camera is now equipped with a fully electronic shutter offering a maximum shutter speed of 1/32000sec. The mechanical shutter will not operate at all when any speed for the electronic shutter is selected, which also delivers a completely silent shooting experience; perfect for shots of sleeping children, pets, weddings, and more. In addition, it is possible to set the electronic shutter in 1/3 steps from a range of 1sec to 1/32000sec.

[How to set]
Select "ELECTRONIC SHUTTER" or "MECHANICAL+ELECTRONIC" of the new "SHUTTER TYPE" option in the shooting menu.
Shutter speeds faster than 1/4000 sec can be chosen by rotating the shutter speed dial to 4000 and then rotating the command dial.

*Some functions are restricted when the"ELECTRONIC SHUTTER" or "MECHANICAL+ELECTRONIC" is selected.
  • The shutter speed and sensitivity are restricted to values of 1/32000-1 sec and ISO 6400-200 respectively.
  • Regardless of the option selected, the mechanical shutter is used for motion panoramas.
  • In the burst mode, focus and exposure are fixed at the values for the first shot in each burst.
  • In the range where the electronic shutter works, the long exposure noise reduction doesn't work.
  • In the range where the electronic shutter works, the FLASH MODE is fixed to the "SUPPRESSED FLASH". (In X-T1 Graphite Silver Edition, the flash is suppressed if "MECHANICAL+ELECTRONIC" is selected. With this upgraded firmware, the flash can be used when the mechanical shutter works.)
*Notice when using the electronic shutter.
  • Distortion may be visible in shots of moving subjects.
  • Band-like unevenness may occur in shots taken under fluorescent lights, other flickering or erratic illumination.
2. Shutter Sound

The shutter sound can be muted if desired. (This function is incorporated in X-T1 Graphite Silver Edition.)

[How to set]
Select the new "SHUTTER SOUND" and "SHUTTER VOLUME" options in the setup menu to choose the type and volume of the sound made when the shutter is released.
*Notice

When taking pictures with the shutter muted, respect your subjects' image rights and right to privacy.

3. Classic Chrome Film Simulation mode brings more creative power to the X Series (This function is incorporated in X-T1 Graphite Silver Edition.)

The X Series' Film Simulation modes represent Fujifilm's wealth of experience in color reproduction technology. New to the suite of effects is Classic Chrome, which delivers subtle colors and beautifully muted tones reminiscent of vintage reversal film. Using Classic Chrome on cityscapes, for example, will give shots a historic feel, while fashion photos gain an emotive, nostalgic look. Classic Chrome strengthens the film simulation line up and enhances the creative power of the X-T1.

[How to set]
Select the "CLASSIC CHROME" option of the "FILM SIMULATION" in the shooting menu.

4. Natural Live View function is just like the naked eye.

One of the great benefits of an electronic viewfinder is that 'what you see is what you get'; the final image is displayed in real-time so any Film Simulation modes or other effects can be checked while shooting. But users sometimes need to see colors close to how they're viewed with an optical finder, or to focus on shadow detail, which some high-contrast effects block out. To aid this, the Natural Live View function has been added and, when "PREVIEW PIC. EFFECT" is turned Off in the menu, an image close to the naked eye is displayed during live view.

[How to set]
Select "ON" in the "PREVIEW PIC. EFFECT" of the new "SCREEN SET-UP" in the setup menu.

5. EVF / LCD Color Control

"EVF COLOR" and "LCD COLOR" options in the setup menu to adjust the hue of the electronic viewfinder and LCD monitor.

[How to set]
Select the "EVF COLOR" and "LCD COLOR" options of the new "SCREEN SET-UP" in the setup menu.

6. AF+MF

"AF+MF" function enables seamless manual focusing. After half pressing the shutter to autofocus on the subject, fine adjustment can then be made using the manual focus ring.
X-T1 / X-T1 Graphite Silver Edition New Features Guide [Ver.3.00 or later](PDF : 391KB)

7. Direct selection of AF area

The update will let users select the focus area using the 4-way controller, without pressing the Fn key.

[How to set]
Select the "FOCUS AREA" in the "SELECTOR BUTTON SETTIG" of the "BUTTON / DIAL SETTING" in the Setup Menu.

8. Unlocked AE-L / AF-L Buttons

The function of the AE-L / AF-L button is currently locked, but will be interchangeable, depending on the user's preference.

[How to set]
Select the "AE-L / AF-L BUTTON SETTIG" of the "BUTTON / DIAL SETTING" in the Setup Menu.

9. Change the size of the Focus frame in the Manual Focus

In the Manual Focus mode, the size of the Focus frame for Instant AF can be changed by the command dial.

10. Direct selection of Macro mode

"ON" or "OFF" of Macro mode can be directly selected without using the shooting menu.

11. Q. Menu customization

To make the Q Menu (used for quick access of frequently-used items) even more efficient, the update will allow its items and layout to be changed to the user's preference.

[How to set]
1. Select the "EDIT / SAVE QUICK MENU" in the setup menu (or pressing Q button for a while).
2. Highlight the item you wish to change and press the MENU / OK button.
3. You will be given choices of items to assign to the selected position in the quick menu.
*Select the "NONE" to assign no item to the selected position.

12. New Video Frame rates (50P / 25P / 24P)

As well as the existing 60fps and 30fps selections, 50fps, 25fps and 24fps options will be available with the update. 50 fps and 25 fps allow video editing in the PAL regions, such as Europe, without converting the frame rate. 24fps offers a cinema-like view.

13. Manual Shooting in Video mode

The update will enable ISO sensitivity selection prior to shooting videos, as well as the ability to adjust aperture and shutter speed during movie recording.

14. Phase detection AF support for Instant AF

In Instant AF mode, which is operated by pressing the AF-L button during manual focusing, the update will enable Phase Detection AF, providing faster focusing speeds.

15. Interlocking of Metering and Focus areas

Users will be able to interlock the AF area position with the Metering area when Spot Metering mode is selected.

[How to set]
Select "ON" in the "INTERLOCK SPOT AE & FOCUS AREA" of the shooting menu.

16. Expansion of shutter speed in Program Shift mode

In the current Program Shift mode, the slowest-speed setting is 1/4sec., but this will increase to a maximum of 4secs.

17. Addition of options in Function(Fn) setting

Add "Flash compensation", "Shutter type", "Preview Pic. Effect", "Preview EXP. / WB in Manual mode" and "Lock" in "Function" Setting

18. instax Printer Print

Photos can be directly sent from the camera to the Fujifilm instax SHARE Smartphone Printer to instantly print on Fujifilm Instant Color Film "instax mini".

[How to set]
Type a printer name(SSID) and a password in the "instax PRINTER CONNECTION SETTING" of "CONNECTION SETTING" in the Setup Menu.
* For detail, please refer to "Printing from a Digital Camera to an instax SHARE Printer" (PDF:1.63MB).
Printing from a Digital Camera to an instax SHARE Printer (PDF: 1.63MB)

19. Lock Function

Add software lock function during shooting mode. The update will let users prevent from the unexpected dial/button operation.

[How to set]
Select the "ALL FUNCTION" or "the SELECTED FUNCTION" in the "LOCK SETTING" of the "LOCK" in the Setup Menu.
Select the function you wish to lock in the "FUNCTION SETTING" before the "SELECTED FUNCTION" is selected.

20. Three Custom White Balance

Expand the number of CUSTOM WHITE BALANCE from one to three.
By registering different conditions in advance of the shooting, users can change white balance conditions quickly.

21. Expand EVF / LCD displaying types in manual exposure mode

In manual exposure mode, the EVF / LCD are displayed with previewing set shooting conditions.
To display, along with a mode of ignoring exposure condition, users will be able to select a mode of ignoring white balance condition.
The update will let users expand variations of external flash photography especially with modeling lights of different color temperature.
By registering the function to the Fn button, users will be able to change settings in quick operations.

[How to set]
According to your shooting condition, select one of the "PREVIEW EXP. / WB", "PREVIEW WB" and "OFF" in the "PREVIEW EXP. / WB IN MANUAL MODE" of the "SCREEN SET-UP" in the Setup Menu. In shooting with a flash, "OFF" mode let you view objects with appropriate exposure and white balance.

22. PC tethered shooting support

New HS-V5 software (optional accessory) allows users to tether and control the camera from the PC and transfer images shot on the camera over to the PC automatically.

[How to set]
Select the mode you wish to use in the "USB MODE" of the Setup Menu.
*For detail, please refer to the Help page of HS-V5 on this website.
*Notice
When HS-V5 is not used, select MTP(PTP). If other modes are selected, images are not recorded in a memory card and images are not transferred to a PC via a USB cable. In case of "PC SHOOT FIXED", you cannot turn off a camera until image transfer is completed via a USB cable with the HS-V5. (Default : MTP(PTP))

23. Change the function of FACE DETECTION in Focus-Frame Selection AF

When a face is detected, the Focus frame is shown on the face. Otherwise, the position of the Focus frame doesn't move.

24. When pressing AE-L button, exposure is reflected to the live view.

25. When AF is locked by pressing AF-L button, the AF lock is held during zooming.

26. Add the icon to show RAW shooting is not available when an expanded sensitivity range is selected in RAW shooting. (Currently, the RAW icon disapppears.)

27. The settings below in the Setup menu are changed from the description on the Owner's Manual.

The following settings move into the new "BUTTON / DIAL SETTING" in the Setup menu.
  • "FUNCTION(Fn) SETTING"
  • "COMMAND DIAL SETTING"
The following settings move into the new "CONNECTION SETTING" in the Setup menu.
  • "WIRELESS SETTING"
  • "PC AUTO SAVE SETTING"
  • "GEOTAGGING SET-UP"

GetaGrip is net een mens.......

• kdbruin
Vanavond maar eens een update doen...

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Update zojuist zonder problemen op mijn X-T1 geïnstalleerd :)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

die 1/32000 feature is wel heel erg leuk. Kan ik ook gewoon op zonnige dagen op f/1.4 blijven schieten zonder ND filter.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fantastisch hoeveel Fujifilm toevoegt met updates. Maakt me als Olympus-gebruiker toch wel behoorlijk jaloers! :)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Real-world Test: Fujifilm X-T1 at a Fashion Shoot - dpreview com

Wel leuk om te bekijken en met XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR die ik morgen ga ophalen.... :)

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Hmm ik twijfel... XE-1 en X100s inruilen voor een X-T1...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Peter_Aragorn schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:26:
Hmm ik twijfel... XE-1 en X100s inruilen voor een X-T1...
De X-T1 is een mooie camera, maar wat mis je nu? Kan het me voorstellen hoor, als je bepaalde functies mist. Maar je kunt misschien ook nog even op de toekomst wachten, de kwaliteit van de foto's is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die x100s zou ik houden. Heel ander soort camera imo (tenzij hij nu ook in een kast ligt te verstoffen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
BlaTieBla schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 11:18:
Die x100s zou ik houden. Heel ander soort camera imo (tenzij hij nu ook in een kast ligt te verstoffen :) ).
Valt wel mee toch? Je zult vooral de OVF missen als je die graag gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker nu de X-T1 ook elektronische shutter heeft, hoewel niet perfect, toch echt wel stiller dan een leaf-shutter.

Verbaast me ook nogsteeds hoe weinig ik de OVF nog gebruik. Ik erger me dood aan foto's elke keer opnieuw moeten nemen omdat er toch iets in beeld staat wat niet overeen komt met het kader in de OVF, of toch niet in focus is waar ik wilde, 'tis altijd een gok. Natuurlijk zijn er situaties waar dat niet uitmaakt, maarja .. als je sowieso die keus niet meer hebt is misschien maar gewoon een zorg minder. Of misschien maak ik me gewoon veel te druk om kleine details op de achtergrond die niemand anders ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jesper86 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:41:
Of misschien maak ik me gewoon veel te druk om kleine details op de achtergrond die niemand anders ziet.
Bladert eens door een paar topics op FVM... Nope, je bent zeker niet de enige die de kleine details ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft in dit geval niks met de OVF als zijnde OVF te maken maar alles met parallax. Niet voor niets dat meetzoekercamera's nagenoeg uitgestorven zijn en een schare hoeveelheid fans kent. Heel veel mensen willen graag precies kaderen en dat kan hier niet mee, wel met een spiegelreflex (de reden waarom meetzoekercamera's nagenoeg zijn verdwenen). Voor die groep mensen is een X100/X100s/X100T een minder goede keus dan een X-E1/E2. Simpel gezien moet je de X-T1 meer zien als een waterdichte en snelle variant van die X-E1/E2. Of je oude setup inruilen dan verstandig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Of je dat nu parallax noemt, OVF, EVF of 100% dekking maakt natuurlijk niets uit, iedereen hier weet wel waar het om gaat. Met m'n X10 voel ik bijna altijd dezelfde ergernis, hoewel ik weet dat je achteraf kunt kaderen; er staat in principe altijd meer op de afbeelding dan wat je gefotografeerd hebt. Maar het werkt toch niet lekker, zeker niet als je de 100% dekking van je dSLR gewend bent, en soms brengt achteraf kaderen nèt niet wat je echt wil. Dus vaak sta (of zit of lig) je dan toch weer meer foto's van hetzelfde te nemen en op je display te kijken of het klopt. Reden waarom mijn volgende compact zeker een EVF zal hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Nou die OVF gebruik ik inderdaad niet heel erg veel. EVF is gewoon vaak wel erg fijn, zeker in wat lastige situaties.

Misschien de flash-sync die ik soms zou kunnen missen. Of kan dit bij de X-T1 ook wel snel, door de electronische shutter?

Ik weet gewoon dat ik het Fuji systeem wel erg fijn vind, maar mis soms toch het wisselen van lenzen. Nu kan dit op m'n XE1 ook wel, maar toch. X-T1 is toch weer wat nieuwer enzo.... Ach... GAS...

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:44:
Nou die OVF gebruik ik inderdaad niet heel erg veel. EVF is gewoon vaak wel erg fijn, zeker in wat lastige situaties.

Misschien de flash-sync die ik soms zou kunnen missen. Of kan dit bij de X-T1 ook wel snel, door de electronische shutter?

Ik weet gewoon dat ik het Fuji systeem wel erg fijn vind, maar mis soms toch het wisselen van lenzen. Nu kan dit op m'n XE1 ook wel, maar toch. X-T1 is toch weer wat nieuwer enzo.... Ach... GAS...
Als ik jou was zou ik nog lekker doorschieten met je x-e1. En waarom zou je niet wisselen op je x-e1, koop eens een lens er bij, dan kun je beginnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een paar maanden geleden er ook over nagedacht om een T1 aan te schaffen. Ik heb het niet gedaan omdat de T1 toch wel een stukje forser is en veel meer opvalt, wat ik als nadeel zie. De extra knopjes zijn natuurlijk altijd handig, maar de kern (sensor) is hetzelfde als bij mijn E2. Met die E2 ben ik dik tevreden! Daarvoor in de plaats heb ik mezelf ook op het nodige glas getrakteerd, daar heb ik uiteindelijk veel meer aan.

Ik ben overigens wel blij dat Fuji regelmatig zijn Firmware pimpt en de "oude" camera's opeens nieuwe(re) functionaliteiten geeft. Het upgraden van de refresh van de EVF naar T1 niveau bijvoorbeeld was een welkome upgrade die mij nog eens goed liet nadenken of ik een overstap wel zou moeten maken. Bij vrijwel alle andere fabrikanten beperkt het upgraden zich tot het fixen van fouten, maar niet bij Fuji ;).

Als de T2 komt zal het denkproces nog eens opnieuw beginnen, dan zit er vermoedelijk een andere sensor in en kan ik het uitstekende Fuji-glas nog steeds gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Walker78 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 19:03:
Maar het werkt toch niet lekker, zeker niet als je de 100% dekking van je dSLR gewend bent, en soms brengt achteraf kaderen nèt niet wat je echt wil. Dus vaak sta (of zit of lig) je dan toch weer meer foto's van hetzelfde te nemen en op je display te kijken of het klopt.
Er zijn zat situaties te bedenken waar dat parallax een dusdanig probleem vormt dat er gewoon niet mee te werken valt (probeer eens wat macro foto's te schieten...) en dan zijn er de mensen die er gewoon niet aan kunnen wennen omdat ze exact willen kaderen. Maar ja, daar zijn dus die spiegelreflexen ook voor uitgevonden ;) Bij compacts en mirrorless zit je echter wel al snel aan een EVF.
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:44:

De X-E1, X-E2 en X-T1 verschillen niet zo heel erg veel van elkaar. Als je al een X-E1 hebt zou ik het daar gewoon bij houden, heb je nog niks dan is een X-T1 zeker iets om naar te kijken. Fuji heeft niet voor niets ingezet op het up to date houden van de wat professionelere camera's in de X-reeks. Veel features krijgen de oude camera's ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Eergisteren een XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR gehaald om te testen, maar ik denk dat ik deze ga houden ondanks het wel op het randje ga zijn van handelbaarheid. :)

Alle shots zijn handheld genomen, Capture One 8 auto adjustment/Sharping Soft 1

Iso 800 - 50mm - f2.8 - 1/30
Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-MVc4xsb/0/M/DSCF1645%20-%2019-12-14-M.jpg

Iso 800 - 124.3mm - f2.8 - 1/40
Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-5ZpzpT9/0/M/DSCF1646%20-%2019-12-14-M.jpg

Iso 200 - 77.2mm - f2.8 - 1/240
Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-SGs29tk/0/M/DSCF1654%20-%2020-12-14-M.jpg

Iso 200 - 83.8mm - f2.8 - 1/170
Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-8NDP9jW/0/M/DSCF1655%20-%2020-12-14-M.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ziet er goed uit hoor. De focus op de tweede lijkt een héél klein beetje te ver naar achter te liggen, maar volgens mij heb je daar bij mirrorless niet zo structureel een risico me als met een DSLR. Hoe bevallen de OIS en de AF met dit soort low-light situaties?
Heb je ooit een Canon/Nikon 70-200 f/2.8 met IS/VR gebruikt om te vergelijken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wowza, geweldige bokeh en sfeer. De teruggehaalde sharpening in C1 past er goed bij. Houden! ;-)

En de OIS bevalt duidelijk goed, 124.3mm 1/40 op apsc .. en niet bewogen! Tenzij die op een statief is genomen, weet ik genoeg over de OIS. ;-)

--
Een ILC heeft geen last van front of back-focus inderdaad, what you see is what you get. Maar autofocus blijft autofocus, met een zijaanzicht als dit (met flinterdunne DoF) waar er zelfs binnen het AF vierkantje nog vele mogelijkheden zijn moet hij dus gokken, dat kan je de AF niet kwalijk nemen ..

Verschil met een DSLR is dat het geen vierkantje maar een af-punt is. Met een ILC kan je natuurlijk het vierkantje verkleinen tot nagenoeg een punt, maar je verliest dan wel oppervlak waar hij contrast in moet vinden .. dat is 't probleem met CDAF. Maar aangezien een camera als de X-T1 ook phase-detect punten op de sensor heeft, neem ik aan dat die punten in het midden van de te kiezen vakjes zitten, en dus net als een DSLR gewoon moet werken met een heel precies AF punt/vakje. (omdat die dan dus ook afstand 'meet' in plaats van alleen visueel contrast.)

Anyway, dat is dus waarom de AF+MF feature eindelijk in een firmware update zit, zodat je dit soort situaties kan finetunen, na half-press autofocus. Waarop de EVF ook automatisch het beeld zou moeten vergroten (op de plek van het AF-vakje) zodra je aan de focusring draait, probeer dat maar eens met een DSLR. :P

[ Voor 74% gewijzigd door jesper86 op 21-12-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

SndBastard schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:30:
Ziet er goed uit hoor. De focus op de tweede lijkt een héél klein beetje te ver naar achter te liggen, maar volgens mij heb je daar bij mirrorless niet zo structureel een risico me als met een DSLR. Hoe bevallen de OIS en de AF met dit soort low-light situaties?
Heb je ooit een Canon/Nikon 70-200 f/2.8 met IS/VR gebruikt om te vergelijken bijvoorbeeld?
De focus van de tweede foto ligt op het voorste oog en is op zo'n 4 meter afstand genomen in een medium verlichte woonkamer. AF is echt super, zwarte kat tussen de ogen focussen is geen probleem en tot nu toen geen 'hunting' gehad. - Tuurlijk wel eens een misser, maar 8 van de 10 keer direct focus.

OIS is waanzinning! Door het nieuwe systeem van Fuji is het mogelijk om tot 1/20 sec uit de hand te schieten.

Ik heb geen ervaring met de Nikon 70-200 IS/VR, dus ook geen vergelijking kunnen maken.
.
jesper86 schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:35:
Wowza, geweldige bokeh en sfeer. De teruggehaalde sharpening in C1 past er goed bij. Houden! ;-)

En de OIS bevalt duidelijk goed, 124.3mm 1/40 op apsc .. en niet bewogen! Tenzij die op een statief is genomen, weet ik genoeg over de OIS. ;-)
Geen statief, alles uit de hand! en windkracht 8 aan de kust, althans voor de eerste twee foto's ;)
.
Een ILC heeft geen last van front of back-focus inderdaad, what you see is what you get. Maar autofocus blijft autofocus, met een zijaanzicht als dit (met flinterdunne DoF) waar er zelfs binnen het AF vierkantje nog vele mogelijkheden zijn moet hij dus gokken, dat kan je de AF niet kwalijk nemen ..

Verschil met een DSLR is dat het geen vierkantje maar een af-punt is. Met een ILC kan je natuurlijk het vierkantje verkleinen tot nagenoeg een punt, maar je verliest dan wel oppervlak waar hij contrast in moet vinden .. dat is 't probleem met CDAF. Maar aangezien een camera als de X-T1 ook phase-detect punten op de sensor heeft, neem ik aan dat die punten in het midden van de te kiezen vakjes zitten, en dus net als een DSLR gewoon moet werken met een heel precies AF punt/vakje. (omdat die dan dus ook afstand 'meet' in plaats van alleen visueel contrast.)

Anyway, dat is dus waarom de AF+MF feature eindelijk in een firmware update zit, zodat je dit soort situaties kan finetunen, na half-press autofocus. Waarop de EVF ook automatisch het beeld zou moeten vergroten (op de plek van het AF-vakje) zodra je aan de focusring draait, probeer dat maar eens met een DSLR. :P
Ik heb daar al even mee gespeeld en werkt echt super, allen gisteren buiten met de wind leek het mij niet het moment om aan mensen te gaan vragen of ze even wat langer wilden poseren.... :+

In eerste instantie toen ik de lens uitpakte had ik zoiets van oké..... dit gaat hem niet worden, veel te zwaar, te groot en te onhandelbaar. Nu na een dag of twee ben ik behoorlijk om en zou dit wel eens een lens kunnen gaan worden die heeeeeel vaak op mijn X-T1 gaat zitten. AF snelheid en OIS zijn zo goed, dat je eigenlijk niet mis kan gaan in moeilijke situatie's.

Voor de mensen die interesse hebben in deze lens zal ik een post plaatsen in [Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2014 en vertellen waar ik deze lens gehaald heb..... "Know what I mean? Know what I mean? Nudge, nudge. Wink wink. Say no more"

Edit: Nog een paar foto's met f4/f4.5 op een bewolkte dag....

Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-RrB7NvL/0/X2/DSCF1712-X2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-QFqX5Qr/0/M/DSCF1717-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://arnolips.smugmug.com/Dpr/i-6BdqjPZ/0/M/DSCF1720-M.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door GetaGrip op 21-12-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lenstip heeft nu ook een review staan van de 50-140/2.8.

Als je dat ding op een X-E1 ziet is het toch wel een flinke jongen en wellicht niet helemaal lekker voor de balans.

[ Voor 31% gewijzigd door henkie196 op 22-12-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Toch fijn om altijd twee modellen bij je te hebben he GetaGrip :D

Het blijft een erg interessante lens. Als ik niet net voor €4k aan spul te koop zou zetten om tot een kleiner / lichter systeem te komen zou ik er zéér sterk over na moeten denken, maar ik denk dat ik het toch even bij 14mm, 23mm, 56mm en de 18-135mm hou.

Wel mooi dat je er als Fuji gebruiker wat keuze bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Sta op het punt een XA1 aan te schaffen als vervanging voor mijn Sony A100. Zit alleen te twijfelen of ik 100 euro extra moet investeren en meteen de 50-230 kitlens erbij zal nemen. Gezien de retailprijs van ca 300/400 euro weet ik nu al dat ik die achteraf nooit meer ga aanschaffen.

Bij mijn A100 nooit echt behoefte gehad aan een extra zoomlens, wat dat betreft zou de kitlens voldoende zijn. Als ik al een extra lens wil is het een groothoek of een lichtsterk objectief. Aan de andere kant heb ik dan wel een zgan objectief om in te ruilen. Alles hoger dan 100 euro is dan meegenomen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Aaah daarom was mijn 23 zo betaalbaar

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Da's ook de reden dat ik de 23mm op de valreep dit jaar nog besteld heb (als in 10 minuten geleden). €150 korting is toch leuk. Zat nog een beetje te dubben of ik de 35mm niet zou nemen, maar daar krijg je 'maar' €100 op toe.
50 euro extra korting voor een lens die er volgend jaar toch wel zou komen. Ik blijf toch een Hollander hè :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd! De 23 mm is volgens mij ook een beter objectief, in alle opzichten (behalve de afmetingen en het gewicht, die zijn wel behoorlijk ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
De fuji acties zijn tot 31 jan 2015 verlegd, dus voor de rest: we hebben nog even :)

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 29-12-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Sodela schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:51:
Gefeliciteerd! De 23 mm is volgens mij ook een beter objectief, in alle opzichten (behalve de afmetingen en het gewicht, die zijn wel behoorlijk ;) )
Die 35mm gaat er nog wel komen, maar vooralsnog kan ik met mijn non-AF (=MF) Leica 35mm f/2 + adapter nog goed uit de voeten. Dat geldt ook voor de ~50mm range. Daar gebruik ik ook bestaand glas voor (MF+adapter)
Ik loop ook nog te wikken en te wegen of ik de XF55-200 ga halen. OP zich gebruik ik niet veel tele en ik kan waarschijnlijk straks 'gewoon' voor de nieuwe super tele zoom gaan die ergens tweede helft 2015 uit moet komen. Dat zou op tijd zijn voor de geplande vakantie naar Africa in 2016.
SndBastard schreef op maandag 29 december 2014 @ 18:21:
De fuji acties zijn tot 31 jan 2015 verlegd, dus voor de rest: we hebben nog even :)
Ah... kak. Daar gaat mijn zakgeld in januari.

[ Voor 61% gewijzigd door BlaTieBla op 29-12-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 19:23
Verlenging van de actie is goed nieuws!
Ga mijn eerste camera aanschaffen en heb de kandidaten teruggebracht naar de fujifilm x-e2, de panasonic gx7 en de olympus m10.
Ik neig echt naar de fujifilm, echter de prijs houdt me tegen. Niet alleen de aanschafprijs is hoog, maar ook alle eventuele objectieven die je later aanschaft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Is inderdaad goed nieuws. Ik heb deze week nog weinig tijd en zat al te wikken en wegen om toch vanmiddag nog even te gaan, maar nu kan ik gewoon een rustige zaterdag of zondagochtend pakken.

@bieske: Fujifilm is inderdaad niet goedkoop. Voor ongeveer hetzelfde geld (geen optelsommetjes aub, maar ballpark) koop je een full frame spiegelreflex met 3rd party lenzen zoals een Canon 6D + Sigma 35mm ofzo. Alleen betaal je ook voor de andere soort techniek, kwalitatief zéér goede lenzen en ze blijven toch wat duurder omdat het volume nog relatief klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:12
Ben sinds een paar weken een trotse eigen van een X100T. Zeer tevreden tot nu toe :)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Tele Conversie Lens van Fuji?

Ik kan wel iets vinden op internet, maar hoor liever van mensen hoe ze zoiets ervaren.

Thx

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
bieske schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:48:
Verlenging van de actie is goed nieuws!
Ga mijn eerste camera aanschaffen en heb de kandidaten teruggebracht naar de fujifilm x-e2, de panasonic gx7 en de olympus m10.
Ik neig echt naar de fujifilm, echter de prijs houdt me tegen. Niet alleen de aanschafprijs is hoog, maar ook alle eventuele objectieven die je later aanschaft...
Ik ben zelf erg tevreden met de Fuji X-T1 met de 10-24, 23 en 56mm lenzen. En met behulp van de Metabones adapter kan ik ook m'n bestaande Nikon lenzen gebruiken. De keuze aan lenzen is bij Fuji wat minder dan bij Panasonic/Olympus maar de kwaliteit is wel top.

Zelf heb een een ochtend bij de fotoboer met zowel de X-T1 alsook de Olympus E-M1 gespeeld en hierbij bleek dat de X-T1 mij wat beter in de hand lag en wat vertrouwder voelde. Qua kwaliteit van de foto's maakte het zo goed als geen verschil (ik had ook m'n laptop mee om foto's te kunnen vergelijken). En zoals gezegd is er voor beide systemen een groot arsenaal aan lenzen beschikbaar waarbij voor het m4/3 systeem er ook wat meer budget lenzen zijn (vaak minder lichtsterk maar kwalitatief wel goed).

Ik kan alleen maar aanraden om ook naar een winkel te gaan en wat te spelen met de verschillende camera's. Ze hebben allemaal een eigen "feel" en die moet maar net bij je passen. Ook is het handig om vooraf even de gebruikershandleidingen te bekijken zodat je al een beetje weet hoe de camera's werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hamed schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 08:40:
Ben sinds een paar weken een trotse eigen van een X100T. Zeer tevreden tot nu toe :)

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een Tele Conversie Lens van Fuji?
Is absoluut 'what it says on the tin'; beeld blijft helder en, met aanzetten van de juiste instellingen, niet vervormd. Op de x100s is de autofocus in donkerdere omgeving wel iets trager en de minimale focus afstand is iets groter (absoluut irritant als je veel foto's maakt van je maaltijden ^_^ ).

Denk wel zorgvuldig of je het werkelijk nodig hebt, bijv. als je bij fotograferen veel de neiging hebt om een paar stappen naar voren te zetten. Het is net iets te onhandig om er af/erop te schroeven om snel te wisselen voor die ene foto.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:12
Ben van plan om hem voor porteret te gebruiken.

Ik zal kijken of ik hem even een dagje kan lenen.

Bedankt

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

X-A1 is binnen. Pas een paar snelle proefshots genomen, maar erg onder de indruk van de kwaliteit hoge iso / weinig licht. Morgen eens goed mee aan de slag. Meteen de kit met zoomlens gekocht. Een flinke stap tov mijn Sony A100.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb de Fuji 23mm f/1.4 nu een paar dagen binnen (nog niet echt veel mee kunnen doen) en ik moet zeggen dat het een degelijk stukje glas is.
De manual override bij scherpstellen is erg prettig. De scherpstel ring is te gebruiken als je de ring naar je toe klikt.
Ik had wat verhalen gelezen dat de diafragma ring wel erg soepel zou gaan en dat je dus heel gemakkelijk per ongeluk je diafragma zou kunnen veranderen (door bijv. heel hard te kijken naar de ring). Dat lijkt bij mij niet het geval te zijn. De ringen op mijn M-mount objectieven draaien een stuk makkelijker (en daar heb ik al geen problemen mee).
De DoF-schaal (op de voorste ring) kan ik niets mee. Hij is veel te krap om functioneel te kunnen zijn, waardoor je niet op het resultaat kan vertrouwen.

De X-T1 is met een 23mm f/1.4 wel een stuk minder onopvallend. Zeker als je de zonnekap er ook op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
Die 23mm is echt een heel goed stuk glas. Nadeel vind ik wel dat als je de camera van autofocus naar hand schakelt je het objectief ook op op hand moet zetten via de scherpstelring naar achteren te halen. 2 handelingen dus
Daarenaast gebruik ik vaak (met de body op M-focus) het AF-L knopje om dan even snel scherp te stellen, maar om dat te laten werken moet de scherpstelring juist weer naar voren. Om daarna eventueel nauwkeurig met de hand scherp te stellen moet de ring weer naar achteren. Je verliest eigenlijk de handigheid van de AF-L knopje.

EDIT: typootje

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Iemand in het bezit van een compacte pouch die je mee kunt nemen in een rugzak? Voor lenzen heb ik al wel wat gevonden, nu nog iets voor de X-T1 body met een lens er op (max. de 56mm f/1.2). Heb nu zoiets gevonden:

http://www.ebay.nl/itm/Ne...8-55mm-Lens-/400799898306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

remoss schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 14:14:
[...]
Daarenaast gebruik ik vaak (met de mody op M-focus) het AF-L knopje om dan even snel scherp te stellen, maar om dat te laten werken moet de scherpstelring juist weer naar voren. Om daarna eventueel nauwkeurig met de hand scherp te stellen moet de ring weer naar achteren. Je verliest eigenlijk de handigheid van de AF-L knopje.
Die mogelijkheid was me nog helemaal niet opgevallen... En ja, het irriteert me nu ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
remoss schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 14:14:Daarenaast gebruik ik vaak (met de body op M-focus) het AF-L knopje om dan even snel scherp te stellen, maar om dat te laten werken moet de scherpstelring juist weer naar voren. Om daarna eventueel nauwkeurig met de hand scherp te stellen moet de ring weer naar achteren. Je verliest eigenlijk de handigheid van de AF-L knopje.
En hoe gaat dat met de nieuwe firmware? Hier zijn wat wijzigingen gemaakt mbt handmatig scherpstellen maar heb er zelf nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
Jij bedoeld de AF+MF mogelijkheid. In die stand is het mogelijk dat je ná het half indrukken van de ontspanknop handmatige focus correcties kunt maken.
Helaas, daar geldt hetzelfde voor want ook dan moet je eerst het op het objectief (de 23mm) het handmatig scherpstellen ontgrendelen door de scherpstelring naar achtreren te schuiven, anders kun je handmatig scherpstellen ook in die situatie vergeten!

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:11

FongWan

The Stormrider ...

Ook ik heb de sprong gemaakt naar Fuji en heb voor nu de X-T1 met 18-55 kitlens gekocht. Meteen de nieuwe formware erop gezet.

Eerste indrukken nu ik er zelf een heb. Wat een verschil in gewicht en gewenning aan de

Aangezien ik nieuw ben in de X wereld heb ik zitten rondkijken online naar wat een beetje de standaard/aanbevolen instellingen zijn qua knoppen en andere instellingen.

Ik vroeg mij af wat jullie hebben ingesteld als handige setup en waar jullie je informatie vandaan hebben?

Om het concreter te maken:

- welke settings gebruiken jullie voor B&W foto's?
- wat zou een handige standaard settings setup kunnen zijn als vertrekpunt (C1 setting)?
- zijn er nog andere handige instellingen qua knoppen (bijv. Focus point selectie naar de Fn1 knop aan de voorkant)?

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

FongWan schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:41:
[...}
Om het concreter te maken:

- welke settings gebruiken jullie voor B&W foto's?
Ik schiet in RAW en doe de Z/W conversie op de PC
- wat zou een handige standaard settings setup kunnen zijn als vertrekpunt (C1 setting)?
- zijn er nog andere handige instellingen qua knoppen (bijv. Focus point selectie naar de Fn1 knop aan de voorkant)?
Die laatste twee instellingen zijn wel heel erg persoonlijk. Dat zal bij velen compleet anders zijn. Wat voor de ene werkt is voor de andere volledig onlogisch.
Als je JPG schiet dan kan ik me voorstellen dat je de film-emulaties wellicht dicht bij de hand wil hebben. Ik heb die zover mogelijk weggestopt, omdat ik ze niet gebruik.

[ Voor 0% gewijzigd door BlaTieBla op 06-01-2015 15:34 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000572188.jpeg

*ze doen hem nog redelijk compact eruit zien in deze foto .. maar dat valt tegen. O-)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:27:
[afbeelding]

*ze doen hem nog redelijk compact eruit zien in deze foto .. maar dat valt tegen. O-)

:D
Tock een beetje zonde dat er geen O.I.S. op zit. Zoals hier ook gezegd wordt het daardoor een beetje een specialistische lens. Ze hadden veel meer mensen aan kunnen spreken als er wel O.I.S. gebruikt werd. Mooie bokeh, mooie plaatjes en weather resistant maar door het formaat en missende stabilisatie een beetje net niet gevoel voor mij.

Hier nog een sample album: https://www.flickr.com/photos/25805910@N05/sets/72157647506708764/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een specialistische lens is het toch sowieso tegenover een F2.8-4 als kit voor €400 of minder (met prestaties waar moeilijk over te klagen valt). Met OIS had deze niet duurder hoeven zijn maar in ieder geval niet goedkoper geworden, je kan dus wel stellen dat hij hoe dan ook per definitie nogal specialistisch is met zo'n premium.

En die weten dat de echte noodzaak voor OIS zeer beperkt is. Eigenlijk gebruik je gewoon te lage sluitertijden als OIS wel 'nodig' is, wat in 99% van de geval gewoon op te lossen is met bijv. een beetje hogere ISO waar je echt niet dood van gaat, maar wel echt beweging mee voorkomt, en dan niet alleen je eigen bibberhandjes. ;) Die keren dat je dan een zijdezachte waterval wil fotograferen, is beperkt, en zal bij lange na niet kunnen tippen aan een echt lange belichting.

Maar waarom zou je anyway, voor F2.8 op 55mm? En dat is dan €800 verschil. Ben ik nou gek of kan je daar met de huidige cashback op 50.- na een 56mm F1.2 van kopen!

Er zijn vast mensen voor wie het bereik met een constante F2.8 echt noodzaak is, of gewoon beide kopen, maar als ik nu moest kiezen dan zou ik het wel weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen ik de prijs zag snapte ik het ook niet meer helemaal inderdaad. Het is wel een knap staaltje techniek, daar twijfel ik niet aan, maar voor de meeste mensen is dit ding niet te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als ze de 18-55 slechter hadden gemaakt zou de 16-55 hoog op mijn verlanglijst hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijs is op zich niet zo gek, al had hij best 999,- mogen zijn. Ze hebben zich alleen een beetje in eigen voet geschoten inderdaad door zo'n goede F2.8-4 in de kit te stoppen. Aan de andere kant heeft dit systeem zijn succes en reputatie ook wel voor een flink deel te danken aan zo'n kit. Dus als ze nu iets meer moeite hebben om die 16-55 te verkopen dat is jammer, maar het was het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
Ik maak ook even pas op de plaats voor een aankoop. En die €999 zal met de tijd wel gehaald worden ;)

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een mooi objectoef (waarschijnlijk) maar erg groot, geen IS en nog steeds erg duur vergeleken bij de oude 18-55 die ook erg goed is en die ik al heb... Dat die WR is, is mooi, maar dan wacht ik wel tot die 18-55 verzopen is of aan vervanging toe is voor de huidige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
jesper86 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 15:37:
Een specialistische lens is het toch sowieso tegenover een F2.8-4 als kit voor €400 of minder (met prestaties waar moeilijk over te klagen valt). Met OIS had deze niet duurder hoeven zijn maar in ieder geval niet goedkoper geworden, je kan dus wel stellen dat hij hoe dan ook per definitie nogal specialistisch is met zo'n premium.

En die weten dat de echte noodzaak voor OIS zeer beperkt is. Eigenlijk gebruik je gewoon te lage sluitertijden als OIS wel 'nodig' is, wat in 99% van de geval gewoon op te lossen is met bijv. een beetje hogere ISO waar je echt niet dood van gaat, maar wel echt beweging mee voorkomt, en dan niet alleen je eigen bibberhandjes. ;) Die keren dat je dan een zijdezachte waterval wil fotograferen, is beperkt, en zal bij lange na niet kunnen tippen aan een echt lange belichting.

Maar waarom zou je anyway, voor F2.8 op 55mm? En dat is dan €800 verschil. Ben ik nou gek of kan je daar met de huidige cashback op 50.- na een 56mm F1.2 van kopen!

Er zijn vast mensen voor wie het bereik met een constante F2.8 echt noodzaak is, of gewoon beide kopen, maar als ik nu moest kiezen dan zou ik het wel weten!
Er wordt vaak gezegd dat O.I.S. niet echt nodig is maar als ik op 55mm schiet vind ik het toch wel fijn hoor. Blijft ie vaker scherp met 1/60 sluitertijd als je geen tijd hebt om rustig je foto te nemen. En als je bijvoorbeeld 's avonds door een stad (of landschap) loopt is het ook erg handig en kan het het verschil zijn tussen een goede foto of niet.

Het is niet nodig maar het zou met O.I.S. toch een ideale kwaliteitslens zijn die je breed in kunt zetten. Daarnaast ben ik het met iedereen eens dat hun eigen 18-55 een super goed alternatief en concurrent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oja, hij heeft ook Nano coating. Samen met de 50-140mm de enige twee so far. De rest is allemaal 'Super EBC'. En van de 50-140mm heb ik nog geen enkele foto met flare of verlies van contrast voorbij zien komen van de samples van reviews en van gebruikers, en Nikon gebruikers zijn ook blij met hun Nano coating geloof ik. ;)

Hands-on fotos van de lens hier:
http://www.dpreview.com/a...16-55mm-f2-8-r-lm-wr-lens
Ook te zien dat hij dus nog een stukje uitschuift, nog een tegenvaller (maar zal wel nodig zijn).

En voor wie het heeft gemist, de first look met lelijke samples op Fujirumors:
http://www.fujirumors.com...on-xf16-55mmf2-8-r-lm-wr/
(ik weet niet wat hij doet met de kleuren en contrast altijd ..)

.

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 07-01-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:43

Quakie

quakelen

rico, hele aardige man. Altijd bereid om te helpen en antwoorden.

Maar inderdaad spreekt dit meer aan :
http://oliviergrunewald.p...a7-4f26-9d82-124d58be4d00

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Nu gewoon even wachten tot de 18-55 lenzen in de verkoop gaan en dan eentje voor een nog schappelijker prijsje op de kop tikken. De 16-55 is prachtig met constant f/2.8 maar voor mij toch een tikkeltje overkill en te zwaar. Ik ga juist richting de Fuji om het gewicht te reduceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:49
Beetje dringende oproep.

Iemand ervaring met de cashback van Fuijifilm? Begin december kocht ik een X-E2 met 23 f1.4, met een cashback van in totaal van 200 euro bij Art & Craft in België.

Op de website alle stappen gevolgd en mijn claim formulier samen met mijn originele factuur verzonden naar:

FUJIFILM Cashback Promotion
PO BOX 487
Gateshead
NE8 9BQ
England

Op deze manier het adres op de aangetekende envelop geschreven. Nu krijg ik via de belgische post te lezen dat het pakket terug verzonden is wegens "adres niet gevonden". Ik begrijp hoegenaamd niet waarom de envelop terugkomt. En wat heel k*t is, is dat door de feestdagen, de brief nu pas terugkomt en ik binnen 2-3 dagen geen cashback meer heb omdat de termijn verlopen is.

Iemand énig idee wat er verkeerd is aan het adres. Het enige wat ik kan bedenken is dat Gateshead
& NE8 9BQ op één regel moeten staan. Ik heb alles apart gezet omdat op de officiële pagina na elk stuk een komma stond. Maar dat lijkt mij toch geen reden om iets te retourneren?

Alle tips welkom, vind het bijzonder balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayne_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik heb het cashback formulier ook via aangetekende zending verstuurd op 22/12. De zending is afgeleverd op 29/12. Ik heb het adres erop gezet zoals op de website stond. Toch een fout van bpost lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het adres moet goed zijn, ik zie het op beide manieren:
http://www.upu.int/en/act...-in-member-countries.html
http://www.postnl.nl/vers...n-buitenlandse-zendingen/
http://www.tuxx.nl/briefindeling/engels/

Heb je dit gedaan: Hier staat,
"Registreer uw claim, stuur ons uw aankoopbewijs en wij doen de rest!"?
https://fujifilmpromo.be/be/nl/pages/cashback/home

ps. Je hebt een Belgische bankrekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 18:49
jesper86 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:53:
Heb je dit gedaan: Hier staat,
"Registreer uw claim, stuur ons uw aankoopbewijs en wij doen de rest!"?
https://fujifilmpromo.be/be/nl/pages/cashback/home

ps. Je hebt een Belgische bankrekening ?
Beide zaken correct afgehandeld. Maar het probleem stelt zich daar nog niet. De envelop is waarschijnlijk nog niet open gedaan. Het gaat puur om het adres dat volgens de Belgische/Internationale post "niet bestaat". Dus daar moet ergens iets logistiek verkeerd gelopen zijn.

Gevolg is echter wel dat ik grote kans loop om op deze manier 200 euro te mislopen. Dus ik communiceer via e-mail met de winkel zelf en Fujifilm om te zien of er een oplossing is. Momenteel nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is bellen met Fujifilm een betere oplossing waarbij je in ieder geval sneller duidelijkheid krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh super, kijk dat is nou handig, nog fullsize ook, en beide close en far. =)

Jammer dat sommige bewogen zijn of zelfs niet in focus. Maar het gaat meer om de bokeh en de compressie van het beeld met betreffende focal lengths denk ik.

Verschil tussen de 56/1.2 en 60/2.4 is kleiner dan ik had gedacht ..

[ Voor 63% gewijzigd door jesper86 op 09-01-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

nu ben ik een leek maar ik zie echt geen verschil zo even gauw gekeken... heb niet de full reso versies gezien...

kunnen we nu kort door de bocht zeggen dat een prime niet echt noodzakelijk is en dat een zoomlens ook voldoende kwaliteit kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Hangt er natuurlijk vanaf wat je wil. Daarnaast zijn dit vrij makkelijke omstandigheden. De kans is groot dat primes ook minder last hebben van direct zonlicht (flares en contrastverlies). Bovendien zijn ze vaak lichter, lichtsterker en compacter.

Ik heb ook een beetje het idee dat de lenzen zo'n hoge resolutie halen dat je op deze 16mp x-trans sensor in scherpte niet altijd het verschil ziet, maar met een nieuwe 24mp sensor kan dat anders uit gaan pakken. Pure speculatie natuurlijk.

Overigens heb ik het dan wel over de scherpte in het midden van de foto, in de hoeken zie je bijna altijd wel een verschil, maar niet met een out of focus achtergrond natuurlijk.

Het blijft persoonlijke voorkeur. Ik ben van allemaal zoomlenzen over naar een 23mm prime. Ik merk dat ik gedwongen wordt meer bezig te zijn met de compositie en daardoor betere foto's maak.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat beeld'kwaliteit' betreft is dat verschil ook gewoon klein. Vroeger was het verschil tussen zoom en prime nog groot maar terwijl zooms door de tijd heen alsmaar beter zijn geworden, zijn primes eigenlijk altijd al goed geweest, en het verschil dus alsmaar kleiner (tenzij je dus inderdaad echt naar de 36MP oid gaat). Wel zijn coatings enorm verbeterd tegen flare, voor beter contrast, en glas met minder CA problemen, maar dat geld voor beide zoom en prime. In fact, de 50-140mm en 16-55mm zijn vooralsnog de enige met Nano-coating .. en daar is de prijs ook naar.

Een beetje fotograaf kan in de praktijk natuurlijk prima overweg met iedere lens, en eventuele zwakke punten vermijden. Die zwakke punten zijn er wel degelijk, maar dat merk je enkel in bepaalde omstandigheden. Als je dat 1 op 1 naast elkaar wil aantonen zal je er eigenlijk eerst naar moeten zoeken. Maar je weet als je zo'n lens koop maak je natuurlijk heel veel foto's en dan merk je toch wel snel of je een pareltje te pakken hebt of niet. Dat zou je plaatjes *kunnen* opleveren die net iets meer uniek zijn, maar als je nooit echt hebt ervaren wat een slechte lens is zal je waarschijnlijk ook moeilijker de premium waar je voor betaald kunnen waarderen (of eruit halen) zoals een 'ervaren' gebruiker kan.

De 'enthusiast' heeft sowieso meer over voor een lens, zelfs of juist voor net dat beetje extra in kwaliteit, de lichtsterkte, het karakter (opnieuw iets dat je vooral merkt over langere tijd), maar ook (en misschien nog wel meer) de manier van werken met een prime, het kunnen aanvoelen van de compositie, de balans in de hand, hoe een ander je zal zien als je aan komt lopen met zo'n grote toeter of juist compact setje, of gewoon hoe het in je tas past.

Het is trouwens niet overal zo dat je je geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van Zooms, de Fujinon line-up is van begin af aan bestempeld als premium en dat lijkt aardig te lukken, zelfs de voordelige plastic fantastic XC lenzen hebben zoals ze zeggen 'hoogwaardig glas', en dat is goed te zien aan de foto's als je het mij vraagt .. die enthousiasme van de niche Fuji-enthusiasts komt ergens vandaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Al tijdje bezig om stapje hoger te gaan. Lang geleden al keer hier over gehad.
Gebruik nu een x10 en dat is ook de reden dat het mij tot nu toe heeft tegengehouden om een X-A1 / X-M1 te nemen wegens het feit dat ik er qua bouwkwaliteit / feeling er op achter uit ga..
En ook waren de prijzen super hoog.

Op dit moment zit het allemaal dicht op elkaar. Je kunt een X-E1 kopen a 700 euro met de XF 18-55 en voor 50euro erbij krijgt je de XC 50-230 erbij.
De X-M1 zit er 50 euro eronder en komt dan ook met een XF18-55. Het wordt pas stukken goedkoper als je overstapt op XC glas. Dan kan je voor 450 a 500 klaar zijn.

Nu zijn er ook geruchten dat er nieuwe instap camera's komen.. Waarschijnlijk kwartaal 1, dus al gauw..

Lastig dus om nu een keuze te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 09-01-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een stapje hoger wil dat zegt genoeg denk ik, zeker als je al een x10 hebt ervaren, dan heb je blijkbaar wel genoeg serieuze interesse om wat meer premium te kunnen waarderen. Dat is die relatief kleine pr€mium denk ik wel waard dan.

Het is mogelijk dat een X-M1 opvolger wat meer richting X-E1 zal gaan, misschien wat minder plastic .. maar waarom zou je daar op wachten als die X-E1 er al is !? .. ;) En een EVF zal het niet hebben, wel de standaard PASM bedieding waarschijnlijk behouden (waar de X-E1 natuurlijk de shutter dial heeft gepaard met aperture op de lens). En over de lens gesproken, de 18-55/2.8-4 is toch reden genoeg !!? Die diafragma zal je op de X10 ook waarderen toch. Op APSC is dat pas ècht mooi, en je hebt gewoon (veel) meer controle over het resultaat dat je zoekt. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helemaal mee eens!

We weten niet of er een nieuwe instapper komt. De geluiden zijn eerder dat men hard aan de pro2 werkt. Deze zal waarschijnlijk ook als eerste een "fundamentele" stap krijgen in de vorm van een andere sensor (blijven geruchten...). Een nieuwe instapper, als die komt, zal dus niet echt veel beter zijn dan de M1.
Gezien de prijs zou een E1 ook een heel goed alternatief zijn ondanks zijn "ouderdom". Het voordeel van de redelijk goede EVF en het echt goede 18-55 objectief zou je over de streep kunnen trekken. Wachten hoeft niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuiderwijk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Ok, je moet natuurlijk ergens een streep trekken, maar als je een X-E1 overweegt voor 700 euro, zou ik persoonlijk 100 euro meer uitgeven voor een X-E2. Dan heb je naast de inderdaad zeer goede 18-55 ook meteen phase detection AF. Nog een stuk 'toekomst vaster' dan de X-E1.

http://www.onestop-digita...cts.view&product_id=34295

Ik heb hier al meerdere malen besteld. Top winkel. Binnen 2 dagen vanuit Azie op je deurmat.
Mijn persoonlijke review van deze winkel: http://www.remkozuiderwij...t-www-onestop-digital-com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eh, 100 euro erbij, een 50-230mm eraf niet te vergeten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje. Heb vandaag een x-e1 binnengekregen met een XF 18-55. Nou merkte ik dat er een beetje speling zit tussen objectief en body. De winkel zegt dat dit kan zijn. Maar ik vind het eerlijk gezegd nogal wat, voor die prijs.

Wat is jullie ervaring? Is dit inderdaad normaal en kan helemaal geen kwaad? Of moet het gewoon netjes strak zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat bedoel je precies met speling? Een paar mm lege ruimte? Ik weet wel dat bij mijn nikon camera's iedere lens net iets anders vastdraait en dat sommige lensen een stuk vaster zitten dan andere lensen. Ook hebben sommige lezen weather sealing (rubber bij de aansluiting) en andere niet. Kan ook nog uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel dat ik het objectief tov de body iets kan bewegen. Niet veel, maar de oude nikon die ik nog heb draai ik vast en die zit strak in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dit zou niet moeten zijn. Het kan in principe geen kwaad aangezien hij geen spiegel heeft, maar het is niet netjes. Die winkelier maakt zich er makkelijk vanaf zo, maar je mag toch wel wat vragen voor deze prijs inderdaad. Zou persoonlijk in de winkel even vragen om een ander exemplaar lens (en/of camera) te proberen.

En ik neem aan dat je de kit met 50-230mm heb genomen voor die 50,- verschil? Lijkt me anders enorm zonde. Als je 'm niet hoeft neem ik hem graag van je over voor die 50,- of zelfs meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem is dat de winkel in Rotterdam zit en ik in Noord Friesland. Dus even langsgaan is geen optie.
Ik zal er even over nadenken, en kijken of er nog andere reacties komen hierover. En dan stuur ik hem misschien wel gewoon terug.

Oja, en ik had niet die beide objectieven. Ik wilde de zilver (ijdelheid oh, ijdelheid, maar die vind ik mooier:)). Dus heb beide los aangeschaft.

Ik vroeg de verkoper ook of het daarmee te maken kon hebben. Hij had daar een M1 die de speling ook had. Vond ik niet echt een sterk argument, maar goed. Voordeel van de twijfel gegeven en nu zoek ik dus even bij kenners van fuji en/of systeemcamera's raad.

Maar goed, heb dus helaas voor je niet de Tele ter overname

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je hebt wel het risico dat er stof inderdaad camera komt. Lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:58
Ik heb ook een X-E1 met 18-55 en 50-230 en beide lenzen hebben iets speling tov de body. Maar het is zo weinig dat ik er niet bij heb stilgestaan verder. Bij de 18-55 heb ik geprobeerd te zien hoeveel het is, maar het is bijna niet te zien enkel te voelen. Ik denk max 0,25 mm. Bij de 50-230 is dat iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat ik het nergens bij reviews ben tegengekomen.
Want het is inderdaad zoals sj44k13 zegt, dat de camera gevoeliger is voor stof hierdoor. En ook voor condens bedenk ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:15:
Ik heb een vraagje. Heb vandaag een x-e1 binnengekregen met een XF 18-55. Nou merkte ik dat er een beetje speling zit tussen objectief en body. De winkel zegt dat dit kan zijn. Maar ik vind het eerlijk gezegd nogal wat, voor die prijs.

Wat is jullie ervaring? Is dit inderdaad normaal en kan helemaal geen kwaad? Of moet het gewoon netjes strak zitten?
in welke richting zit de speling?
is het ronddraaien? dan kan het geen kwaad
is het loodrecht op de sensor? dan worden de hoeken onscherp
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:22:
Want het is inderdaad zoals sj44k13 zegt, dat de camera gevoeliger is voor stof hierdoor. En ook voor condens bedenk ik me.
valt mee, bij veel zoom objectieven is dit de normaalste zaak van de wereld
ze zuigen dus lucht door het objectief tijdens het zoomen
sommige zijn zelfs extreme stofzuigers Canon 24-70 2.8 (de eerste)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:22:
Ik vind het vreemd dat ik het nergens bij reviews ben tegengekomen.
Het komt niet in reviews naar voren omdat bij bijna elke camera met verwisselbare lenzen wel -iets- van speling zit. Ik heb het bij mijn X-E1 en lenzen ook en had het op mijn vorige Canon-systeem ook.
Condens heb je niet meer/minder last van omdat er geen (lucht)dichte seal is tussen het objectief en de camera, stof is onvermijdelijk bij een systeem met verwisselbare lenzen.

Ik zou me er niet druk om maken.

Speling als in dat je de lens een beetje kan draaien, bedoel ik dan. Als de hoek van de lens op de sensor wijzigt is het inderdaad niet goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Radiant op 09-01-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Ik heb een Sony A7 en die heeft ook rotatie-speling. Schrok ik eerst ook van, maar dit is ook normaal. Het voelt niet prettig, maar het is geen probleem. Veel meer camera's hebben dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:15:

Heb de zelfde combinatie en ook een heel klein beetje rotatiespeling. Ik heb destijds gegoogled en kwam wel wat topics met de zelfde ervaringen tegen. Blijkt niets om je zorgen over te maken. De zelfde lens schijnt op andere bodies geen speling te hebben. Daarnaast heb ik ook de 27mm en die heeft 0 speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel voor al jullie reacties! Ik blijf het vreemd vinden, maar ik vind het fijn te horen dat er meer zijn die dat hebben en en er geen probleem mee hebben.

Oja, de speling zit inderdaad in de draairichting

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2015 11:08 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic