Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dealtje: X-Pro1 met 'gratis' 18/2 en 27/2.8 voor €895,- op AmazonUK (geen extra kosten dus, alleen £5 verzenden)
http://www.amazon.co.uk/F...=1-1&keywords=fuji+x-pro1

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:07:
Oja, de speling zit inderdaad in de draairichting
Ooh okee, 'gelukkig'. :)

[ Voor 25% gewijzigd door jesper86 op 10-01-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:43

Quakie

quakelen

Bedankt mensen...

Gisteravond knop doorgehakt en vandaag E-X1 setje gehaald (18-55 en de 50-230).

Nu had verkoper het over UF filters om lens te beschermen tegen krassen..
Hebben jullie dit ook gedaan? Zo ja welke zijn goed voor niet al teveel geld?

Klopt het dat zodra je knop half indrukt dat EVF wazig wordt? Zal wel door focus komen maar wil het even zeker weten..

Nu even overnadenken of ik de 50-230 ga verkopen om aankoop bedrag naar beneden te brengen.. 749euro blijft een hoop geld.
Ook mijn reden dat ik niet de X-E2 gekozen heb.. dan zou er weer 50 komen en 1 jaar minder garantie en geen XC50-230.

[ Voor 10% gewijzigd door Quakie op 11-01-2015 16:39 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
Hi,

Voor mijn verjaardag heb ik een x-m1 gehad. Over mijn vorige camera was ik niet tevreden ( systeemcamera / olympus zx2 oid) en mijn oog viel na verschillende reviews / beeldmateriaal op deze. Heb er gisteravond al even mee kunnen spelen en het is een heel mooi toestel.

Ik ben verder zelf een beetje een leek in deze wereld en ik vroeg me af of er een goede site / boek is die meer uitleg geeft over deze fotocamera en zijn mogelijkheden. Hebben jullie verder nog tips / tricks die van pas komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Quakie schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:31:
Bedankt mensen...

Gisteravond knop doorgehakt en vandaag E-X1 setje gehaald (18-55 en de 50-230).

Nu had verkoper het over UF filters om lens te beschermen tegen krassen..
Hebben jullie dit ook gedaan? Zo ja welke zijn goed voor niet al teveel geld?

Klopt het dat zodra je knop half indrukt dat EVF wazig wordt? Zal wel door focus komen maar wil het even zeker weten..

Nu even overnadenken of ik de 50-230 ga verkopen om aankoop bedrag naar beneden te brengen.. 749euro blijft een hoop geld.
Ook mijn reden dat ik niet de X-E2 gekozen heb.. dan zou er weer 50 komen en 1 jaar minder garantie en geen XC50-230.
@Quakie
Persoonlijk gebruik ik geen filters, maar ben altijd voorzichtig en met de 18-55 gebruik ik bijna altijd de hood die als bumper dient ;). Als je denkt dat je tegen het glas gaat stoten kun je het eventueel doen.

De evf zou alleen wazig kunnen worden tijdens het scherpstellen, hij zoekt naar focus. Zodra die focus heeft zou die niet wazig moeten zijn.

50-230 verkopen of niet kan niemand voor je beslissen. Leuke lens voor er bij hoor! Ik weet niet wat voor camera je hiervoor had en of je vaak veel zoom gebruikte. Ik vind het jammer dat toen ik mijn X-E1 kocht die bundle er nog niet was.

@kwdtjuh
Ik ben nog nooit een X-M1 boek tegengekomen (wel een X-E1 / x-pro1 boek die hebben veel de zelfde functies).

Maar meestal voldoen de fujiguys filmpjes ook. Ik zou die bekijken met je camera bij de hand en daarna gewoon gaan fotograferen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartjo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05-2021
Hi!
Ik ben als beginner van plan een systeemcamera aan te schaffen (waar ik voorheen nog dacht een SLR te willen ben ik inmiddels overtuigd van de voordelen van de syteemcamera's). Mijn oog is gevallen op de XE2. Foto-vriend stelde voor met de 23mm en de 56mm lens, maar dat is momenteel veels te duur. Dus de standaard kit met 18-55mm zoom lens lijkt me de beste start.
Nu is er tot de 31e een cashback actie maar.. ik wil m graag voor de zomer hebben (dat duurt nog even). En volgens mij komt er binnenkort weer een nieuwe X-camera uit. Denken jullie dat de XE2 daardoor standaard ies in prijs gaat zakken of zal die de rest v het jaar rond de 1000 euro schommelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thx sluw, ja ben zelf ook zuinig op mijn spullen.. ik denk er nog over na.. kan altijd nog erop.
Ik zit zelf continue te klooien met die lenshood.. hij blijft bij mij niet omgedraaid zitten maar ik zal het wel verkeerd doen:S.

Ja buiten viel het enorm op, binnen praktisch niet.. het is inderdaad scherp erna...

Ik kom van een fuji x10 ( en vind het dus super relaxt dat zoveel dingen hetzelfde werken, en zoveel groter is die E1 niet, wel zwaarder). Ik probeer mijzelf aan te leren om alleen te zoomen als ik geen andere keuze heb. Wel altijd interesse gehad in een zoom en merk nu het verschil al tussen de x10 en de 18-55 dus denk dat ik hem wel houd. Niet dat ik vaak in dierentuin rond loop maar met dat soort dingen is het handig natuurlijk. En ik hierna niet meer zo gauw een goedkope zoom voor de x serie.

@zwartjo

Geruchten zijn op dit moment het sterkst in entry level kamp.. Zoals hierboven gezegd liep ik ook al lang te kijken..Vorig jaar feb kosten de A1 met 2 lenzen 699. Daar heb je nu een E1 voor met een betere lens.

De XE1 is heel lang 750 euro geweest en is nu 50 euro gezakt. Ik vermoed dat het pas weer zakt bij een XE3. Dat geldt dan voor de voor XE2.

Op dit moment is de T1 hot. En geruchten voor een PRO2. Ik vermoed dat een XE3 wel even duurt..

Kortom, ik vond de tijd juist om nu toe te slaan, ipv met de zomer.

edit: zojuist rumor gelezen dat er mogelijk een baby X-T1 komt...

[ Voor 2% gewijzigd door Quakie op 12-01-2015 16:27 . Reden: rumor rumor rumor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartjo
Oei @quakie! Een instap X-T1? Wat zijn de grootste verschillen tussen E2 en XT1? Behalve de waterproof behuizing (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waterbestendig. ;)

De class-leading EVF natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En model formaat. Evf in het midden en andere links. Sommige vinden dat irritant als je linkeroog dominant is...

Mmm, zal ik eens (voor de meeste) iets geks zeggen!? Die x10 is zo gek nog niet. Tenminste zijn lens. Ik heb nogal een relatief donker woonkamer. De x10 kan direct focussen, zelfs in Tele stan. De 18-55 alleen in 18mm stand. Hij kan gewoon niet scherpstellen vanaf 23mm. Dit had ik niet verwacht..
Ik dacht dat je Aperture niet 1 op 1 mocht vergelijken. Kleinere sensor heeft toch een lagere Aperture getal nodig om hetzelfde licht op te vangen?
Ik maak veel kinderfoto's in dit moeilijk licht. Dit gaat nu een beetje lastig als hij al niet kan focussen.

[ Voor 13% gewijzigd door Quakie op 13-01-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
@quakie de X-E1 is inderdaad geen AF wonder. Al moet ik zeggen dat ik er ook binnen niet veel last van heb (alle standen van 18 tot 55mm). Probeer het AF gebied eens iets groter te zetten want onbruikbaar zou het echt niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwartjo
En iemand enig idee waarom de XE2 met de 16-50 mm lens 100 euro goedkoper is dan de 18-55mm? Daadwerkelijk veel verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Thx Sluw, ga er vanavond mee aan de slag

@zwartjo, Hoewel de XC lijn als goed gezien wordt zijn er zeker verschillen.

XF lenzen zijn van metaal, en hebben een lagere F waarden waardoor ze lichtersterker zijn dan hun XC varianten. XC varianten zijn gemaakt in China. Dit geldt ook voor X-M1 en X-A1. Er waren geruchten dat Fuji alles terug wilt halen naar Japan.

Het is aan jou of dit 100euro waard... als je nu al weet dat je andere lenzen gaat nemen kan je het overwegen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optisch is de 18-55 duidelijk beter en de bajonetvatting is van metaal ipv plastik-fantastic zoals bij de 16-50. De rest is ook vooral plastic, maar dat is misschien niet zo belangrijk als de vatting waar veel meer spanning op komt te staan tijdens het gebruik.
Ook het gebrek aan een diafragmaring zal kostenbesparend werken. De 16-50 is echter minimaal net zo goed als de kit-objectieven van andere merken, de 18-55 is gewoon veel beter dan de rest ;)
Zelf zou ik voor de 18-55 gaan. Normaliter is het prijsverschil volgens mij trouwens meer dan 100 euri, dus is de 18-55 deal misschien wel veel aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Ondertussen een paar daagjes verder met de X-M1 (met de standaard lens die meegeleverd werd) en heb aardig wat foto's binnen in huis gemaakt met lampen aan. Op het eerste gezicht zag het er op de LCD allemaal prima uit, echter toen ik een aantal foto's overzette naar mijn mac en de bestanden opende in Photoshop zagen alle foto's er op 100% (4896 x 3264) bewogen / blurry uit.

Ik heb de meeste foto's geschoten op de automatische mode en heb daarnaast de camera zo vast mogelijk gehouden. Het hoort toch niet dat alle foto's bewogen / blurry / onscherp ogen ?

Dit weekend ga ik naar Brugge, en ik zou daar toch graag kiekjes willen maken die niet zo slecht ogen als deze. Heeft iemand tips of hulp, want ik baal hier echt verschrikkelijk van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57

Chiron

Moderator Discord
Zonder voorbeelden is er weinig over te zeggen, bijvoorbeeld of de sluitertijd stiekem niet toch te lang is geweest. Als je helemaal 100% 1 op 1 pixel in gaat zoomen op een foto is geen enkele foto scherp trouwens.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Enigszins onverwachts kondigt FujiFilm vandaag de nieuwe X-A2 aan:

http://www.fujifilm.com/news/n150115_01.html

It's also the first X Series model to sport a 175-degree tilting LCD making it easier to take selfies and it comes with the new XC16-50mm F3.5-5.6 OIS II kit lens, which has a class-leading minimum working distance of 15cm (approx. 7cm from the edge of the lens) for macro photography.

en Fujifilm heeft ook meteen de Fujinon XC16-50mm II en XC50-230mm II kit lenzen voor de X-A2 aangekondigd.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

gerucht is al een paar dagen bekend.. vandaag komt ook de XQ2.. die kleine F1.8 pocket camera uit.
zelfde als de baby X-T1. De poster had de A2 en baby T1 door elkaar gehaald, en zei dat hij gauw gelanceerd wordt. Dat is dus de A2 geworden. De baby T1 komt ergens in 2015. De pro2 waarschijnlijk eind 2015.

helaas geen screenshot van achterkant. Ben benieuwd of deze nog steeds uit China komt.
Ze hebben min of meer gezegd dat ze zich willen focussen op de premium items.

[ Voor 74% gewijzigd door Quakie op 15-01-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
kwdtjuh schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 08:32:
Ondertussen een paar daagjes verder met de X-M1 (met de standaard lens die meegeleverd werd) en heb aardig wat foto's binnen in huis gemaakt met lampen aan. Op het eerste gezicht zag het er op de LCD allemaal prima uit, echter toen ik een aantal foto's overzette naar mijn mac en de bestanden opende in Photoshop zagen alle foto's er op 100% (4896 x 3264) bewogen / blurry uit.

Ik heb de meeste foto's geschoten op de automatische mode en heb daarnaast de camera zo vast mogelijk gehouden. Het hoort toch niet dat alle foto's bewogen / blurry / onscherp ogen ?

Dit weekend ga ik naar Brugge, en ik zou daar toch graag kiekjes willen maken die niet zo slecht ogen als deze. Heeft iemand tips of hulp, want ik baal hier echt verschrikkelijk van!
Heb je inderdaad wat voorbeelden? En welke lens kreeg je er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Sluw schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:23:
[...]

Heb je inderdaad wat voorbeelden? En welke lens kreeg je er bij?
De Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS. Ik zou best wat voorbeelden willen uploaden, waar kan ik dat het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien wel de foute vraag: was de OIS wel ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Als dat in het menu geregeld moet worden, dan ja, die staat op continuous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
kwdtjuh schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:15:
Als dat in het menu geregeld moet worden, dan ja, die staat op continuous.
Die zou ik sowieso eens op single zetten. Dan focust die alleen bij de foto die je maakt. Als je de sluiterknop half indrukt krijg je een groen vierkantje te zien (als ie in focus is). Daarnaast kun je kijken of ois (of image stabilization) is ingeschakeld in het menu.

Edit: ik denk dat de continuous die je noemt de autofocus is en niet image stabilisation.
Edit 2: zie dat ois ook op continuous kan staan, die staat dus goed. Dus autofocus op single en ois staat goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Sluw op 15-01-2015 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

(ois1 of 2) Ik dacht dat het beste was op single? Dus bij het drukken dat hij pas image stabilization toepast?

Als dit niet uit staat heb je als het goed is een handje van beweging.

Ik vermoed zelf meer combi van factoren.. net te lage iso, te trage shutterspeed en beweging wegens het vasthouden.

Ik ben benieuwd naar voorbeelden.. Via dropbox? Gratis account aanmaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Ik zal vanavond wat foto's maken en op dropbox zetten en de instellingen zoals hierboven beschreven even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Zit hier met een dilemma. Gisteren mijn X-M1 ontvangen met XC16-50 + XC50-230. Heb ze nog niet geopend omdat het een impulsieve aankoop was dus kan ze terugsturen. Ik heb een RX100 besteld en momenteel heb ik ook een 1D MK3.

Dus lijkt een X-M1 overbodig? De 1D MK3 gebruik ik voor actiefotos. De Sony RX100 wil ik gewoon overal meehebben ( is maar 233 EUR na cashback ), past in mijn broekzak.

Ik dacht eraan om eventueel de X-M1 met XC16-50 te houden en de XC50-230 te verkopen maar er is amper interesse in een XC50-230 ... .

Ik heb hiervoor een X100 gehad en een X-E1 ... Mis de X100 wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Als je de x100 mist, waarom stuur je de xm1 dan niet terug en haal je een occasion x100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

zou de RX100 ook terugsturen en dan gaan voor een x100S..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfman86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:39
Rx100 zou ik graag houden wegens zeer compact... Ben aant zien voor een x100 ... maar blijven 'duur' al is er intussen een 3e gen uit. X100s zit boven budget ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Hierbij een tweetal foto's die ik vanavond gemaakt heb:
https://www.dropbox.com/s...AABAEOq7riKOR7HDjJ7Oj7iga

Instellingen die gebruikt zijn:

Mode : Auto
ISO: Auto max 3200 min 200 (Heb max 800 ook geprobeerd, zelfde resultaat)
Shutter : min 1/80
IS Mode : Shooting only (Heb de overige ook geprobeerd, zelfde resultaat)
Focus Mode : Continuous

Hoor graag wat jullie ervan vinden, tips / tricks zijn natuurlijk welkom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

kwdtjuh schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:48:
Hierbij een tweetal foto's die ik vanavond gemaakt heb:
https://www.dropbox.com/s...AABAEOq7riKOR7HDjJ7Oj7iga

Instellingen die gebruikt zijn:

Mode : Auto
ISO: Auto max 3200 min 200 (Heb max 800 ook geprobeerd, zelfde resultaat)
Shutter : min 1/80
IS Mode : Shooting only (Heb de overige ook geprobeerd, zelfde resultaat)
Focus Mode : Continuous

Hoor graag wat jullie ervan vinden, tips / tricks zijn natuurlijk welkom :-)
Misschien moet je eens zelf gaan kijken wat je nu precies doet..... dus ik zeg niet verkeerd ;)

http://regex.info/exif.cg...Yvw%26expiry%3D1421357450

Focuspoint niet op de ogen, Diafragma van 4.5 in een redelijke donker kamer en een sluitertijd van 1/5 sec..... Dat is dus vragen om dit soort foto's.

Of laat ik het zo zeggen.... ik denk dat ik met mijn X-T1 en de nieuwe XF 50-140mm OIS ook wel dit soort foto's kan verwachten. :+

Ga nu eens gewoon naar Brugge toe en lees je lekker in wat de beste settings zijn voor je camera.

Maak een lijstje met wat voor instellingen je wilt proberen, b.v. Max Iso 1600, Single focus point, Diafragma 3.5 en Var sluitertijd.

Zie het als een eerste stap om je camera te verkennen en probeer eerst even wat ideale omstandigheden te creëren, dan vindt je het ook leuker om te fotograferen.

Of laat ik het zo zeggen: Ik ben nog nooit lyrisch geworden van een kat, één gloeilamp en een donkere kamer wanneer ik daar vanuit de hand een foto van probeerde te maken......

[ Voor 4% gewijzigd door GetaGrip op 15-01-2015 22:02 . Reden: Zinnetje toegevoegd ]

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Intellingen die de camera pakte:

Data van beide foto's
Focal Length: 28.2mm (35mm equivalent: 42mm)
Aperture: f/4.5
Exposure Time: 0.189 s (1/5)
ISO equiv: 3200
Exposure: program (Auto)

Focal Length: 16.0mm (35mm equivalent: 24mm)
Aperture: ƒ/3.5
Exposure Time: 0.100 s (1/10)
ISO equiv: 3200
Exposure: program (Auto)

De sluitertijden zijn van beiden niet bijster snel dus als je kat niet stil zit resulteert dat in bewegings onscherpte. Heb je ook voorbeelden van een statisch object? Vind je dan je foto's ook onscherp.

Daarnaast doordat het binnen erg donker is moet je camera in de ISO omhoog wat resulteert in ruis en de ruisreductie maakt de foto's ook iets minder scherp.

Trouwens, de minimale ISO zou ik op zo laag mogelijk zetten, hoe lager de iso hoe minder ruis. Is 200 het laagst of heb je ook nog 100?

Lees je even kort in over de mogelijkheden van je camera, ik denk namelijk gezien de instellingen dit normale resultaten zijn.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Inderdaad. Hij pakt altijd een langzamere sluitertijd als de minimum sluitertijd die je hebt opgegeven geen goed beeld oplevert (beetje raar maar dan heb je in ieder geval nog een half bruikbare foto).

De lens die je er bij hebt gekregen is niet echt lichtsterk dus dat is hier een bottleneck. Met deze instellingen zul je overdag buiten in Brugge zeker scherpe foto's kunnen maken maar deze lens en weinig licht zijn geen ideale combinatie (probeer dan de 35mm f/1.4 of iets duurder de 23mm f/1.4).

Buiten dat denk ik nog steeds dat je beter single autofocus dan continuous autofocus kunt gebruiken voor fotografie met deze camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Bedankt voor de tips allemaal!

Ik ga inderdaad eersr maar eens in betere omstandigheden foto's maken en mocht het nodig zijn, sparen voor een betere lens voor binnenshuis in donkere omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwdtjuh schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 23:45:

Ik ga inderdaad eersr maar eens in betere omstandigheden foto's maken en mocht het nodig zijn, sparen voor een betere lens voor binnenshuis in donkere omstandigheden.
Tips voor situaties met minder licht:

Een hogere maximum iso waarde (6400 ipv 3200), zoals eerder opgemerkt vergroot dit de lichtgevoeligheid van de sensor, zodat de sluitertijd omlaag gaat -> minder wazigheid van bewegende kat. Dit gaat ten koste van extra ruis in de foto.

Zet de noise reduction op -2 -> minder wazigheid van het NR-algoritme. Dit gaat ten koste van extra ruis.

Zet AF Assist Lamp aan -> snellere en betrouwbaardere autofocus. Dit kost extra energiegebruik en kan hinderlijk zijn voor andere fotografen.

Gebruik de pop-up flash ^_^

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een tevreden x-e2 gebruiker met de 18-55 2.8 lens. Heeft er iemand ervaring met de 55-200 op de x-e1 of x-e2 ? Is deze lens niet beetje overkill op zo een body of is dit nog werkbaar ?

sunnybeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:10
Ik gebruik de 55-200 regelmatig op de X-E2, geen enkel probleem en werkt uitstekend!

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Weet iemand of het inmiddels mogelijk is om te bracketen met een grotere stop als 1EV op de Fuji X-T1? Dus 2EV of 3EV bijvoorbeeld? Is het daarnaast al mogelijk om meer als 3 shots te nemen?
Ik weet dat dit een veelgevraagde firmware was, ik kom er alleen niet achter of dit daadwerkelijk verholpen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Luuk84 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:50:
Weet iemand of het inmiddels mogelijk is om te bracketen met een grotere stop als 1EV op de Fuji X-T1? Dus 2EV of 3EV bijvoorbeeld? Is het daarnaast al mogelijk om meer als 3 shots te nemen?
Ik weet dat dit een veelgevraagde firmware was, ik kom er alleen niet achter of dit daadwerkelijk verholpen is?
Helaas niet mogelijk, vind ik ook een beetje raar. Er zijn workarounds en je kunt natuurlijk met de exposure compensation handmatig de belichting aanpassen.

Ook een tip waar ik niet aan gedacht had: 1x een 3 foto bracket met exposure compensation op -2 en 1x een 3 foto bracket met +2. Zelf schiet ik nooit hdr, dus weinig ervaring mee. Wel geprobeerd en werkt prima.

X-T1 HDR artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Wel een handige tip idd.
Ik blijf het vreemd vinden, het zou toch een relatief eenvoudige fix moeten zijn. Zelfs sony is het gelukt bij de NEX-6 :-) En die doen niet zo vaak een firmware upgrade. Niet dat ik nou heel vaak HDR schiet, maar raar is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Inderdaad, volgens mij heeft het niets met niet kunnen te maken. Iedereen had het wel verwacht met de laatste firmware update. Ook mijn Panasonic GF1 uit 2009 had 7 shot bracketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-09 21:34

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Fuji heeft een site gelanceerd waar alle XF/XC lenzen te testen zijn en te vergelijken.

http://fujifilmxmount.com/comparison/en/

Wat er leuk is dat je in de lightbox dus kan gaan vergelijken..... lijkt mij een handige tool wanneer je loopt te twijfelen tussen twee of meer lenzen.

Hier de settings van de X-T1:
.
The camera was set as follows:
  • JPEG (Fine)
  • Provia / Standard
  • White Balance: Manual
  • Metering: Multi
  • ISO: 200
  • Shutter speed: Auto
  • Focus: AF-S
  • Noise reduction for long exposures: On
  • Lens Modulation Optimizer: On

GetaGrip is net een mens.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 14:17
Ik zit een beetje te dubben om mijn Nikon D700 met 50, 85 en 24-85 te verkopen en daarvoor in de plaats een X-pro1 met 23mm te kopen en daarnaast nog een 50/60mm lens.

Ik gebruik de camera enkel voor reportagewerk en motorfoto's, stilstaand voornamelijk maar ook rijdend.

Nu verwacht ik daar geen problemen mee, alsmede met de AF maar kan iemand advies geven over focussen op donkere plekken? De D700 heeft hier geen problemen mee maar hoe goed is de X-pro1 hierin?

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GenesiZ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:07:
Ik zit een beetje te dubben om mijn Nikon D700 met 50, 85 en 24-85 te verkopen en daarvoor in de plaats een X-pro1 met 23mm te kopen en daarnaast nog een 50/60mm lens.

Ik gebruik de camera enkel voor reportagewerk en motorfoto's, stilstaand voornamelijk maar ook rijdend.

Nu verwacht ik daar geen problemen mee, alsmede met de AF maar kan iemand advies geven over focussen op donkere plekken? De D700 heeft hier geen problemen mee maar hoe goed is de X-pro1 hierin?
Ik zou een X100S / X100T nemen en de 50mm lopend te doen of indien toch gewenst met een converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
Een X100 gaat niet werken, ik wil wel lenzen kunnen verwisselen.

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Waarom een x100 nemen als GenesiZ lenzen wilt wisselen? Daarnaast is de losse 23mm beter (zowel qua scherpte als lichtsterker).

Ik zou eerder aan een X-T1 denken. Die is echt een stuk sneller in bediening en qua autofocus. Je hebt dan alleen een electronic viewfinder maar wel een van de beste op de markt. Het enige voordeel van de x-pro1 is de optische viewfinder maar op alle andere vlakken is de X-T1 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
X-T1 komt inderdaad het dichtste bij de D700 in de buurt en overtreft deze waarschijnlijk. De Xpro1 is aardig, maar qua AF schiet die wel even te kort (gokje, ik heb hem niet maar ga even uit van mijn E1).
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de EVF van de T1 boven de OVF van mijn X100s.
De T1 of Xpro1 met de 23 mm is overigens wel een hele slag groter en zwaarder dan de X100s. Maar vergeleken bij de D700 is alles lichter ;).
Alternatief kun je een E2 overwegen, dis is ook erg fijn en wat kleiner/ minder opvallend en vrijwel net zo snel als de T1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
De t1 valt helaas buiten budget, zeker met de prijzen van de 23mm 1.4. De E2 valt af vanwege de missende OVF. Die vond ik mijn oude X100 heel fijn werken.

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even je website bezocht. De meeste foto's zullen uitstekend gaan met de Xpro1. Die foto's op de motor zullen waarschijnlijk ook wel gaan omdat je "mee beweegt". Ik was er maar zo vanuit gegaan dat je vooral motoren zou fotograferen die met een grote snelheid op je af zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
Nee, dat laatste zal niet gebeuren. Mocht dat een keer nodig zijn huur ik gewoon een degelijke SLR voor een dag :)

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
GenesiZ schreef op maandag 02 februari 2015 @ 10:07:

Ik heb dezelfde stap genomen met de X-T1, 10-24, 23 en 56mm lenzen ter vervanging van de D700, 24-120, 35/1.8 en 50/1.8. Ben erg tevreden met vooral de 10-24 (bijna exclusief gebruikt tijdens m'n vakantie), daarnaast redelijk veel de 56 gebruikt, de 23 alleen 's avonds.

Qua AF is het zeker geen D700 maar ik heb weinig problemen gehad, ook 's avonds bij schemer. Hoe dit met de Pro1 is kan ik helaas niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sluw schreef op maandag 02 februari 2015 @ 12:49:
Waarom een x100 nemen als GenesiZ lenzen wilt wisselen? Daarnaast is de losse 23mm beter (zowel qua scherpte als lichtsterker).

Ik zou eerder aan een X-T1 denken. Die is echt een stuk sneller in bediening en qua autofocus. Je hebt dan alleen een electronic viewfinder maar wel een van de beste op de markt. Het enige voordeel van de x-pro1 is de optische viewfinder maar op alle andere vlakken is de X-T1 beter.
Ik zou zelf een kijkglaasje met een parallax waar je u tegen zegt absoluut géén voordeel kunnen noemen. :)
Zeer persoonlijk dus. Voor mij nooit meer een camera zonder (goede) evf!

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk op 04-02-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Xpro en de X100-serie hebben een hele goede EVF, maar ook een OVF ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Xpro heeft volgens mij dezelfde EVF als de X100, en die is best bagger als je het mij vraagt. Kwa kleur en dynamisch bereik vooral, totaal niet zoals het display/eindresultaat het laat zien. Overblown highlights hoeft het niet eens zonnig voor te zijn. Tis alleen zinnig voor compositie, en voor focus ook maar enigszins bruikbaar.

Pas sinds de X-E1 (ja de 1 ja, na de Xpro dus) zijn de EVFs high-res en een beetje degelijk. :X

Sinds de X100s en X-E2 was de EVF goed te noemen (hoewel de X-E1 dat met firmware updates ook is).
En sinds de X-T1 letterlijk top in class. (inclusief de andere bekende merken!)

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 04-02-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vond de evf van de t1 toch wel teleurstellend, dus ik hoop op een nieuwe pro of de evfs van nog een generatie of twee in de toekomst

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 04-02-2015 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
begintmeta schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:40:
Ik vond de evf van de t1 toch wel teleurstellend, dus ik hoop op een nieuwe pro of de evfs van nog een generatie of twee in de toekomst
Ben benieuwd wat je er teleurstellend aan vindt. Of hou je gewoon niet van EVFs in het algemeen? De vergroting is gelijk met top full frame viewfinders, lag is er in 99% van de gevallen niet, het beeld komt overeen met de uiteindelijke foto. En dan heb je ook nog voordelen tov OVFs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

Zou nu toch wel eens het fijne van die Fuji EVF's willen weten - met name wat helderheid, beeldgrootte en kijkgemak betreft. Heb zowel Nikon D600 als de D7100, OVF van beiden zijn mij ruim voldoende - dat zo geprezen voordeel van de FF-OVF ervaar ik niet zo.

Omdat ik naast mijn DSLR een compacte set wil hebben denk ik erover om de D600 met optieken in te wisselen voor een X-T1. Reden: de massa van FF is in bijna alle gevallen meer dan ik meeslepen kan / wil - zeker als er ook nog een crop set-up met 12-300mm in de achterwacht staat, tegenover 20 - 300 mm op FF.

Momenteel heb ik er als lichtgewicht een X-E1-setje bij (met 18-55 en 50-230) plus speedbooster en adapters voor diverse oudere MF-lenzen (M42, Nikon). Moet eerlijk zeggen: als het licht wat tegen zit (in de zin van hel tegenlicht e.d.) ben ik niet kapot van de zoeker van de X-E1: alleen bruikbaar als je de hele camerabovenrand afschermt, en dan is het nog een kwestie van geluk hebben. Bovendien is het zoekerbeeld wel erg klein!.

Vraag is dus: is de X-T1 een substantiele sprong voorwaarts of slechts een marginale verbetering t.o.v. wat ik met de X-E1 ervaar? M.a.w. kan ik net zo goed bij de X-E1 blijven als "setje voor erbij", of ga ik sprongen vooruit in gemak en zoekercomfort als ik de stap van D600 naar X-T1 maak?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:31
Zo dik tevreden en blij met mijn X100T dat ik het net niet kon laten om een X-T1 Graphite Silver Edition kit te bestellen. Hij zal morgen afgeleverd worden oOo

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De zoeker van de T1 is duidelijk beter dan van de X-E1. Technisch zit er waarschijnlijk niet zo ontzettend veel verschil in (zelfde resolutie) , maar de plaatsing is anders en de refreshrate is duidelijk hoger zodat het pompende effect bij slecht licht minder stoort. De vergroting is ook een slag beter, dus daadwerkelijk "net echt" en on par met de analoge zoekers. Bij verticale opnames kantelt het beeld van de zoekerinformatie overigens mee, ook wel handig.

Door de plaatsing zal er nog maar weinig / geen verschil zijn met een "echte" SLR, dus als je er met de T1 last van hebt, heb je dat ook met je Nikon, want ook daar gaat het af en toe mis met vals licht. maar de T1 is wel duidelijk beter dan de E-serie. Dat komt doordat er boven de zoeker nog een klein stukje meer camera is dat een gedeelte van de zon een beetje tegenhoudt. helemaal perfect zal het overigens nooit kunnen zijn zolang er ergens vals licht binnen kan komen, misschien terug naar de vlakfilm camera met een doek over je hoofd.. Als alternatief kun je een grotere oogschelp erbij kopen, de Fujifilm EC-XT L, want hij is gewoon te verwisselen.
Bij de E1 en 2 maar ook de X100(s/t) zit de zoeker strak tegen de rand en kun je inderdaad last krijgen van licht dat van bovenaf in je oog komt. Dat is overigens ook bij Leica's en andere meetzoekers het geval en ook bij de simpele compactjes ;).

Een groot voordeel van de T1 (en de E2) is dat je met handmatig scherpstellen een "vergroting" kunt instellen dat je op het centrale gedeelte tijdelijk even inzoomt, dat is bij de E1 niet aanwezig. Niet uniek voor Fuji, maar wel handig. maar bij de T1 zit er ook een apart knopje op om dat op te roepen, erg handig voor oud glas. Dat feature heb je in ieder geval niet met SLR's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Wat Sodela zegt. Bij de X-T1 is het lensysteem voor het EVF schermpje dus ook veel beter. Heb zelf de X-E1 en vind daar de EVF prima, wat aan de kleine kant idd. Maar de X-T1 viewfinder (wel eens getest) is echt stappen vooruit. Echt een mooi helder groot beeld in vergelijking met de X-E1. Ik zou zeggen, ga hem eens proberen.

En Hamed, gefeliciteerd! Je had nog geen Fuji met verwisselbare lens he? Dus nu de 18-55 er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Ik begin met de 18-55, maar zou graag wel 2 andere lenzen willen hebben. 23 en 56mm.

Zal zaterdag wat foto's hier plaatsen van mijn nieuwe aanwinst. Om eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik een X-T1 zou halen!!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Hamed schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:42:
Ik begin met de 18-55, maar zou graag wel 2 andere lenzen willen hebben. 23 en 56mm.

Zal zaterdag wat foto's hier plaatsen van mijn nieuwe aanwinst. Om eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik een X-T1 zou halen!!
Tof, een super mooie camera, ben benieuwd naar je ervaring. De 56mm wil ik ook nog, ik zag dat er een cashback actie was... die nu is afgelopen |:( |:( scheelt 150 euro. Maar ik moet zeggen dat de 18-55 een erg mooie lens is! Een goeie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:36
Wow cool! Ik zou die ook zeer graag willen hebben :) Congrats Hamed!!! Is er een reden om voor de graphite edition te gaan en daar zoveel extra voor te betalen? Er zitten wel wat extra dingen in de firmware die alleen op de graphite werken, nietwaar?

De nieuwe 16-55/2,8....daar hoor ik nog niemand over dat ze die graag willen hebben ;) Zal wel zijn omdat het geen prime is :P

EDIT: we moeten nog maar eens naar Venlo komen merk ik :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 05-02-2015 11:20 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Sluw schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:48:
[...]
Of hou je gewoon niet van EVFs in het algemeen?
Nu ben ik begintmeta niet, maar de EVF weerhoudt mij wel van de X-T1. Het is jammer dat er nog geen X-Pro2 is. Twijfel nu sterk tussen een X-Pro1, X-T1 en X-100t. Maar ze hebben allemaal net iets te veel nadelen om tot aanschaf over te gaan. Al denk ik dat de X-1 voor mij op dit moment nu wel de beste keuze is. Ik zie trouwens nergens de X-T1 met de 35mm als set aangeboden worden? Of wordt die alleen als set met de zoomlenzen aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Vind hem mooier dan de zwarte. Hij is €100 duurder. Zwarte + kit is voor €1499 te vinden. Heb de Graphite edition + kit voor €1599 besteld bij cameratools. Net email binnen. Hij is onderweg :)

Jullie zijn altijd welkom. Woon nog steeds in Venlo, maar op een andere adres :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:19:
Er zitten wel wat extra dingen in de firmware die alleen op de graphite werken, nietwaar?
Nope, dat is via een update ook beschikbaar voor andere modellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Deathchant schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:19:
Wow cool! Ik zou die ook zeer graag willen hebben :) Congrats Hamed!!! Is er een reden om voor de graphite edition te gaan en daar zoveel extra voor te betalen? Er zitten wel wat extra dingen in de firmware die alleen op de graphite werken, nietwaar?

De nieuwe 16-55/2,8....daar hoor ik nog niemand over dat ze die graag willen hebben ;) Zal wel zijn omdat het geen prime is :P

EDIT: we moeten nog maar eens naar Venlo komen merk ik :Y
Komt denk ik ook omdat 'ie zo nieuw is. Daarnaast vind ik 'm persoonlijk te weinig voordelen hebben t.o.v. de 18-55. Hij is veel zwaarder, groter en heeft geen o.i.s. Het diafragma verschil is ook niet heel groot.

@lateef de ovf van de x-pro werkt niet zoals bij een dslr. Vooral handig voor primes, maar met een zoom veranderen alleen de kaderlijntjes (je heb wel een magnification mode). De meningen lopen uiteen maar ik zou eerder de evf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de FW 3.0 zijn de functionele zaken van de zwarte op gelijk niveau gekomen van de graphite, één van de grote voordelen van Fuji, je camera wordt er steeds beter! Voor mij de reden om voor de zwarte te gaan en het verschil in andere zaken te investeren. Maar de graphite is natuurlijk wel bloedmooi om te zien! Dat kan ook wat waard zijn, emotie dus... Zouden ze eigenlijk moeten afschaffen trouwens, kost alleen maar geld, die emotie ;).

De 16-55 is trouwens een bakbeest! Vorige week in de vingers gehad bij de fotoboer in het dorp. Wel erg mooi, maar ik vind hem wel erg duur en weinig toevoegen vergeleken bij de 18-55. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op. Want je hebt ook nog de 18-135..
De 18-135 is een stuk groter en minder snel, maar die heeft wel WR, is redelijk geprijsd en heeft meer tele en een hele goede stabilisatie. De beeldkwaliteit valt reuze mee. In de praktijk zit de 18-55 dus op mijn E2 (als de 23 mm er niet op zit) en de 18-135 op de T1, dat lijkt me voorlopig genoeg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Sluw schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:11:
[...]
@lateef de ovf van de x-pro werkt niet zoals bij een dslr. Vooral handig voor primes, maar met een zoom veranderen alleen de kaderlijntjes (je heb wel een magnification mode). De meningen lopen uiteen maar ik zou eerder de evf gebruiken.
Ik weet het en ik ken hem. Zou de camera ook alleen met primes willen gebruiken, dus dat komt goed uit ;) Maar vind het vooral zonde omdat het toch een wat oudere camera is en de techniek van Fuji er de laatste jaren toch ook flink vooruit op is gegaan. De techniek van de X-T1 en X-100T in een X-Pro1 body zou ik graag zien, helaas is die er (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sluw schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:48:
...

Ben benieuwd wat je er teleurstellend aan vindt. Of hou je gewoon niet van EVFs in het algemeen? De vergroting is gelijk met top full frame viewfinders, lag is er in 99% van de gevallen niet, het beeld komt overeen met de uiteindelijke foto. En dan heb je ook nog voordelen tov OVFs.
begintmeta in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic" Zoals ik daar al aangaf, het is op zich een prima EVF en vermoedelijk vooral ook wat de boer niet kent dat vreet hij niet, ik vond het 'onnatuurlijk', voor preciezere analyse van de oorzaken van dat gevoel had ik de camera langer moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
@begintmeta het blijft inderdaad digitaal, een scherm. Is inderdaad wennen.

Er is trouwens een 24mm f/8.0 lenscap/speelgoedlens aangekondigd. Voor de lol dus, zelf zie ik liever dat ze tijd in echte lenzen steken :+

Afbeeldingslocatie: http://i850.photobucket.com/albums/ab69/fujirumor/asdasdasdas_zps1nu8kydi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Wel grappig. Vanmorgen €1599 betaald bij cameratools en nu kost hij €1699

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook:

New free Fujifilm RAW file converter with Film Simulation support for X series cameras

*gratis verkrijgbaar vanaf 26 februari.
Operating System:
- Windows Vista / 7 / 8 / 8.1
- Mac OS X 10.6.8-10.10

Compatible models:
- FUJIFILM X-T1/X-T1 Graphite Silver Edition
- FUJIFILM X-A2
- FUJIFILM X100T
- FUJIFILM X30
- FUJIFILM XQ2

Future compatible models:
- FUJIFILM X-Pro1
- FUJIFILM X-E2
- FUJIFILM X-E1
- FUJIFILM X-M1
- FUJIFILM X-A1
- FUJIFILM X100
- FUJIFILM X100S
- FUJIFILM X20
- FUJIFILM X10
- FUJIFILM XQ1
- FUJIFILM XF1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

jesper86 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:26:
Future compatible models:

- FUJIFILM X-M1
-O-
Hoop dat ze opschieten met toevoegen van deze modellen :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In plaats van al die moeite in die verouderde SilkyPix (v4 ipv v6) te stoppen, zou het fijn zijn als ze met Adobe gaan samenwerken om Lightroom op hetzelfde niveau te brengen, dus zodat hij minstens zo scherp rendert als de JPEG-engine van de camera, of van SilkyPix, Capture One, PhotoNinja etc. En als ze dan toch bezig zijn, mogen de simulation modes in LR ook wel eens overeenkomen met die van de camera zelf.

Wie weet in LR 6. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Het Leoh-Paard schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 16:47:
In plaats van al die moeite in die verouderde SilkyPix (v4 ipv v6) te stoppen, zou het fijn zijn als ze met Adobe gaan samenwerken om Lightroom op hetzelfde niveau te brengen, dus zodat hij minstens zo scherp rendert als de JPEG-engine van de camera, of van SilkyPix, Capture One, PhotoNinja etc. En als ze dan toch bezig zijn, mogen de simulation modes in LR ook wel eens overeenkomen met die van de camera zelf.

Wie weet in LR 6. :)
Ik weet niet meer waar het staat maar volgens mij is er door het management van Fuji aangegeven dat ze alle benodigde informatie aan Adobe hebben gegeven en willen helpen. Ik denk eerder dat het komt doordat Adobe een groot en log bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i850.photobucket.com/albums/ab69/fujirumor/asdasdg_zpsvxks9rbj.jpg

120mm F2.8 1:1 Macro op de nieuwe (rumored) Roadmap!

http://www.fujirumors.com...acro-35mmf2-and-more-srp/

Volgende week weten we het officieel, maar dit klinkt alvast geloofwaardig en een Macro was verwacht. :)
Of de source 'vergeten' is OIS te vermelden weten we nog niet ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Laatst online: 20:05
Waarom zouden ze een 35mm f2.0 uitbrengen? Pancake ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt mu wel. Voor de instappers is er weinig keus nu naast de 16-50 en 50-230 XC, terwijl de andere ILC's en DSLR's altijd ergens wel een goedkope prime hebben. Dat mist Fuji nu nog.

Maar imho is de 35/1.4 te mooi om te laten liggen! Al is de prijs er ook wel naar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 35 F2.0 zal klein en waarschijnlijk goedkoop kunnen zijn, een mooie instapper inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Laatst online: 20:05
Dan maar wachten tot volgende week. Ik stond namelijk op het punt om een 27/2.8 te kopen voor op men x-e2. Het lijkt me dus logisch om eventjes op de roadmap te wachten en natuurlijk op de resultaten van de lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roadmap is meestal gericht op de toekomst he, de XC lenzen bijvoorbeeld lagen een paar weken later in de winkel, die hadden ze gewoon geheim gehouden dus, maar de meeste kon je een jaar of langer op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van de 27 mm weet je nu al dat het een heel leuk en erg goed objectief is terwijl je niet weet wat de 35 mm je gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
Ik weet niet of er meer tweakers zijn die bijvoorbeeld hun X-E1 samen gebruiken met een X100 (de eerste), maar wat mij opvalt is het kleurverschil in de JPEG output. Bij een foto van dezelfde scene, met dezelfde handmatige witbalans en exact dezelfde JPEG instellingen is bijvoorbeeld een blauwe lucht veel blauwer bij de X-E1 en meer paarsig bij de X100. Ik neem aan dat dit gewoon komt door de verschillende sensor? Voor zover ik weet heeft de X-E1 een X-Trans sensor en de X100 niet.

Ik neem graag de X100 mee naast mij X-E1 met groothoek, maar op deze manier heb ik nogal moeite om een consistente set foto's te produceren als ik met beide camera's op stap ben. Misschien mierenneuken, maar ik vind het fijn als de foto's van een tripje (redelijk) consistent zijn op kleur :P

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee dat paarsige is inderdaad een probleem ik erger me er ook dood aan. Het is echt een sensor ding want de xtrans cameras hebben het inderdaad niet, en in lightroom is het ook niet op te lossen met film simulatie die je soms juist wel en soms juist niet moet gebruiken, handmatige calibratie / shadow tint, of witbalans en tint, of hue/sat/lum. Niks dat echt werkt aangezien het zo super plaatselijk is, en alleen opvalt bij bepaalde lichtinval op bepaalde tinten/materialen/luchten. Dan pak je dus steeds net de verkeerde en net teveel of net te weinig mee en wordt het een zooitje om te corrigeren.

Het heeft wat weg van het Leica M8 infrarood/uv probleem. Maar dat is het dan weer niet want zwart is gewoon okay, en een UV filter lost niks op.
Vind het raar dat dit bij de X100 nooit echt naar boven is gekomen/onderzocht. Waarschijnlijk omdat de Fuji JPGs elke keer weer zo mooi werden gevonden volgens iedereen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 06-02-2015 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Nu online
Wow, lekkere aankondigingen. Ben inderdaad benieuwd wat de 35mm wordt. Macro doe ik niet veel mee maar maakt het wel echt een completer systeem. Ben benieuwd wat er volgende week gezegd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08 17:45
jesper86 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:10:
Nee dat paarsige is inderdaad een probleem ik erger me er ook dood aan. Het is echt een sensor ding want de xtrans cameras hebben het inderdaad niet, en in lightroom is het ook niet op te lossen met film simulatie die je soms juist wel en soms juist niet moet gebruiken, handmatige calibratie / shadow tint, of witbalans en tint, of hue/sat/lum. Niks dat echt werkt aangezien het zo super plaatselijk is, en alleen opvalt bij bepaalde lichtinval op bepaalde tinten/materialen/luchten. Dan pak je dus steeds net de verkeerde en net teveel of net te weinig mee en wordt het een zooitje om te corrigeren.

Het heeft wat weg van het Leica M8 infrarood/uv probleem. Maar dat is het dan weer niet want zwart is gewoon okay, en een UV filter lost niks op.
Vind het raar dat dit bij de X100 nooit echt naar boven is gekomen/onderzocht. Waarschijnlijk omdat de Fuji JPGs elke keer weer zo mooi werden gevonden volgens iedereen. ;)
Fijn om te horen dat ik dus niet de enige ben die dit zo ervaart, maar jammer om te horen dat er geen simpele workaround is.

De X100S is wel X-Trans, dus dat zou het probleem met de inconsistente kleuren op moeten lossen denk ik? De komende tijd V&A/MP maar een beetje in de gaten houden dus.. :P Zonde eigenlijk want op alle andere vlakken is de X100 goed genoeg voor hoe ik hem gebruik.

Moet zeggen dat ik de JPEGs van de X100 onder heel veel omstandigheden erg goed vind, maar ik de X-E1 JPEGs net wat fijner vind, vooral voor landschappen en dergelijke.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
kdbruin schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:02:
[...]

Ik heb dezelfde stap genomen met de X-T1, 10-24, 23 en 56mm lenzen ter vervanging van de D700, 24-120, 35/1.8 en 50/1.8. Ben erg tevreden met vooral de 10-24 (bijna exclusief gebruikt tijdens m'n vakantie), daarnaast redelijk veel de 56 gebruikt, de 23 alleen 's avonds.

Qua AF is het zeker geen D700 maar ik heb weinig problemen gehad, ook 's avonds bij schemer. Hoe dit met de Pro1 is kan ik helaas niet zeggen.
De XT-1 heeft een extra manier van scherpstellen, wat de X-pro1 niet heeft maar ik ben toch benieuwd hoe het werkt :) Morgen maar even kijken bij de Mediamarkt of Foka.

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
X-1T binnen. Wat een camera!!!

Morgen uitgebreid testen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig, geniet ervan!
Zelf dacht ik dat er weinig zou zijn dat het ouwewetse gevoel van de X-E1/2 zou overtreffen en dat de T1 een beetje gehyped was totdat ik hem mijzelf gegund heb.. Het is wel een hele mooie camera die niet alleen perfect is afgewerkt, maar ook nog eens erg op de SLR's lijkt... De FW 3.0 heeft overigens de doorslag gegeven, verheug me al op FW 4.0, wat er ook in zal zitten. Als ik een SLR al niet meer nodig had, na de T1 al helemaal niet meer! De X-E2 gaat overigens niet de kast in, want die is gewoon erg onopvallend (afgezien van de E-sluiter) en soms beter op zijn plaats. Heerlijk, ik ben tevreden!
Toch ben ik overigens verbaasd dat je af en toe 2e hands T1's tegenkomt, ben benieuwd waarom er spijtoptanten zijn bij de droom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zijn de mensen die hem puur voor de looks gekocht hebben en er vervolgens achter komen dat er geen automaat op zit. ;) Zit er wel, maar dan moet je nadenken enzo. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
jesper86 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:05:
Dat zijn de mensen die hem puur voor de looks gekocht hebben en er vervolgens achter komen dat er geen automaat op zit. ;) Zit er wel, maar dan moet je nadenken enzo. :9
Een moeilijke camera is die nou ook weer niet!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, niet voor ons nee. Het maakt zelfs alles makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Wou ik net zeggen ja. Hij ziet er beetje ingewikkeld uit, maar zo is die niet :9

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja nou, ik krijg het moeilijk voor mekaar om mensen te doen inzien dat PASM alleen maar in de weg zit. :')

Ik vind het bizar hoe lang het heeft moeten duren voor deze form-factor weer terug kwam. Camera's zijn toch niet decennia lang geperfectioneerd om vervolgens volledig het spoor te verliezen bij de uitvinding van een cpu met Program mode. Ik snap dat het even heel stoer was al die modes, maar 20 jaar later nog? zucht.

Nee waarom zou je kutten met wel twee(!) onbekende termen, plus iso, als je ze ook 60 shooting modes kan geven die de omschijving hebben van precies wat je wil doen! Jaaa, geef de mensen een schuifje met background defocus control, dat is gebruiksvriendelijk! Want wat maakt het uit als je sluitertijd ineens zakt naar 2 sec. Ik heb het idee dat de wereld niet mág weten dat fotografie technisch eigenlijk heel simpel is, ben toch niet gek, features! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Zal ongetwijfeld met de afzetmarkt te maken hebben. Iedere idioot loopt tegenwoordig met een dSLR rond, omdat het nu eenmaal interessanter staat. Die P en de 'scenes-mode' stand geven die groep het idee dat ze er ook mee overweg kunnen.
Aan de 'compact-4-the-masses' is met de huidige smartphones weinig meer te verdienen. De pro-sumer compacts zijn ook voor een bepaalde (gevorderde) groep fotografen.
Dus ik ben bang dat die P en scenes stand voorlopig nog niet verdwijnt...

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, dan schat ik even in dat Fuji het merk is voor de fotograaf die nog weet hoe een belichting tot stand komt en de 3 vreselijk moeilijke parameters van gevoeligheid, sluitertijd en diafragma begrijpt en dit tot een goed einde kan brengen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De P stand is iets wat juist bij straatfotografie, een van de redenen om een Fuji aan te schaffen, ideaal is.

Die zie ik echt niet verdwijnen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Straatfotografie gaat ook prima met aperture priority en auto-ISO, dan houdt je ten minste nog controle over je DoF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was niet van plan een heel verhaal op te hangen, maar volgens mij begrijpt niet iedereen me goed. Ik noem alleen P als de boosdoener die PASM nodig maakte / veroorzaakte. Waar voorheen alleen handmatige sluitertijd en diafragma bestond, kwam Program ineens opdagen toen men chips uitvond die zelf konden rekenen! jawel rekenen! Dat was hypermodern, en enigszins logischerwijs kwamen A/S/M daar achteraan die sluitertijd en diafragma volledig achter modes verbergen.

Ik zeg niks over P 'verdwijnen', en ASM blijven zeker? Dat zou absurd zijn. Er staat juist helemaal geen PASM op de X-T1, of de helemaal uitontwikkelde camera's van vóór Program. Het punt is juist dat het decennia heeft geduurd om opnieuw uit te vinden dat diafragma en sluitertijd niet achter modes verstopt hoeven worden om 'Program' mogelijk te maken. Door dus simpelweg een A'tje op beide de diafragma en sluitertijd keuze te zetten, maak je het bestaan van modes uberhaupt overbodig.

Een camera met volledig automatische belichting werkt per definitie al in Program, het slaat dus nergens op om eerst dubbel te moeten specificeren wat je wil instellen, in plaats van direct en altijd in te kunnen instellen wat je wil instellen! En sta ik dat weer helemaal uitleggen zelfs in het Fuji forum, zo diep zit die pasm. En niet zo gek, ironisch genoeg voor iedereen denk zo'n beetje het eerste wat je 'leert'. :-(

Ja 'scene' modes doen meer dan alleen diafragma en sluiter, dat kan 'handig' zijn voor de beginner. Maar al die fratsen hebben naar mijn mening nou juist bijgedragen aan de perceptie dat fotografie iets heel ingewikkelds is, waar de gemiddelde enthousiaste gebruiker jaren over doet om doorheen te prikken. Of het mss wel nooit zullen vatten als ze in die scene-modes en handige hulpjes cirkel belanden.
Terwijl iemand die mss een dagje een analoge camera gebruikt dan 'ineens' doorheeft van oooh is dat nou een diafragma. Ja juist ja, verder open, meer licht. OOOh!

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 07-02-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Soms heb je gewoon de tijd niet om het in te stellen, en dan is P (of in het geval van Fuji, 2x A ;)) ideaal. Op sommige momenten gaat het er gewoon om om het shot te pakken, zonder alle techniek eromheen.

Scene modes zijn voor de gemiddelde leek juist wel een uitkomst. Zeker in combinatie met gezichtsherkenning. Velen hebben al moeite met het focussen door het half indrukken van de sluiterknop...

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook van mening dat als je je een beetje bezig wil houden met fotografie, je op zijn minst moet weten wat dingen als sluitertijd, diafragma en iso betekenen.

Maar autostanden afkraken als 'beginners' en niet nuttig is echt te kort door de bocht.

Pagina: 1 ... 13 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic