Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste
Acties:

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 25-04 13:44
@Grin

Flitsen alleen in overleg uiteraard. Misschien leuk om daar een proefkonijn voor te charteren. Als daar topplaten uitkomen volgen andere gegadigden meestal snel ;)

Vwb de 56mm, gebruik je single focus of continu focus? In het begin vond ik de 56 ook ‘niks’ omdat deze heel sterk de neiging tot hunten had. Wat speurwerk later kwam ik erachter dat single focus soelaas kon bieden. Daarmee wel wat beperkter inzetbaar, maar ben er nu zeer content mee. Gebruik m zelfs incidenteel voor sport wat prima gaat.

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21-02 11:03
Ik heb mijn Fuiji x20 in gebruik en daar is sinds twee weken een zandkorrel, bijna niet te zien, in het objectief terecht gekomen.

Op elke foto zie ik nu een klein zwart puntje linksboven in de hoek.

Erg balen van ik verblijf in verband met mijn werk in het buitenland momenteel en ga binnenkort twee weken de natuur in.

Iemand enig idee of hier nog iets aan te doen is? Behalve bij thuiskomst een nieuw objectief kopen.
MaStar schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:50:
Ik heb mijn Fuiji x20 in gebruik en daar is sinds twee weken een zandkorrel, bijna niet te zien, in het objectief terecht gekomen.

Op elke foto zie ik nu een klein zwart puntje linksboven in de hoek.

Erg balen van ik verblijf in verband met mijn werk in het buitenland momenteel en ga binnenkort twee weken de natuur in.

Iemand enig idee of hier nog iets aan te doen is? Behalve bij thuiskomst een nieuw objectief kopen.
Een klein zwart puntje in iedere foto komt op mij over als vuil op sensor. Maar als je een X20 hebt, dan is er weinig aan te doen behalve opsturen voor reparatie, aangezien je niet de lens eraf kunt halen.
Als je een X-T20 hebt, dan kun je proberen met een blaasbalg de sensor schoon te blazen (camera met opening naar beneden en niet de sensor aanraken met de blaasbalg.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• MaStar
Universal Creations schreef op maandag 11 februari 2019 @ 01:02:
[...]

Een klein zwart puntje in iedere foto komt op mij over als vuil op sensor. Maar als je een X20 hebt, dan is er weinig aan te doen behalve opsturen voor reparatie, aangezien je niet de lens eraf kunt halen.
Als je een X-T20 hebt, dan kun je proberen met een blaasbalg de sensor schoon te blazen (camera met opening naar beneden en niet de sensor aanraken met de blaasbalg.
Ik heb een XT 20. Ik zie een flinterdun korreltje in de lens bol, niet zozeer op de sensor. Lijkt echt in het glas gekropen en zit nu in het glas van het objectief.

MaStar wijzigde deze reactie 11-02-2019 07:15 (3%)

Een klein zwart puntje op de foto klinkt inderdaad meer als vuil op de sensor. Een zandkorrel in de lens zou je onder normale omstandigheden amper tot niet zien op de foto.

Niet dat ik hem zou laten zitten want je weet niet wat het doet qua reflectie of slijtage. Je hebt nog garantie en als je een lens zo kort hebt zou ik terug gaan naar de winkel.

Zelf laatst nog een 27mm gedemonteerd omdat er een enorm stofje in zat :(
Gelukkig achter het achterste lens element dus wat relatief snel verwijderd. Als je garantie hebt zou ik dat niet zo snel zelf doen overigens ;)

Gabriël Ryzen

• Pär Gola
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19-02 13:45
Weet er iemand of het mogelijk is om het AF light te gebruiken van een externe flitser (genre Nissin) in combinatie met een fuji xt2. Dit voor bvb nightlife beelden met een lange sluiter in combinatie met flits.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Pär Gola schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:25:
Weet er iemand of het mogelijk is om het AF light te gebruiken van een externe flitser (genre Nissin) in combinatie met een fuji xt2. Dit voor bvb nightlife beelden met een lange sluiter in combinatie met flits.
Dat is in principe mogelijk.

• Pär Gola
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19-02 13:45
begintmeta schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:11:
[...]

Dat is in principe mogelijk.
Heb je dat zelf al getest? Gebruikt op deze manier?

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:55
Ik heb de overstap onlangs gemaakt van de canon 800d naar de fujifilm series.
Bij deze canon had ik eigenlijk alleen 'goedkoop' glas. de 50mm 1.8f pancake, de 55-250mm en de kitlens.

Nu in het bezit van de X T-20 met 18-55mm 2.8-4 kitlens. Helaas nog niet kunnen testen omdat de lens nog onderweg is. Ik verwacht door het betere glas wel een kleine vooruitgang. Het was me overigens meer te doen om de compactheid van de systeemcamera. Ik vond de 800d vrij lomp om elke keer mee te leuren.

Ik zit te kijken naar de XC 50-230mm van fuji voor wat meer 'zoombereik' tijdens vakanties, maar ben bang dat deze net als de 55-250mm van canon gaat tegenvallen op het maximale zoombereik. Ik vond deze namelijk niet erg scherp. De canon lens lijkt namelijk best vergelijkbaar met die van fuji, en zelfs wat sneller (5.6 vs 6.4).
Iemand ervaring met beide?

WouterL wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:40 (12%)

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 24-04 16:55
LA-384 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 09:34:
Damn, weer diverse prijsverlagingen. 50-140 nu €1299,- (€999,- na cashback) en de 100-400 nu €1399,- (€1049,- na cashback).

Ik wil helemaal geen nieuwe lens kopen, maar op deze manier wordt het lastig :+

De 80mm nu ook weer €100,- minder. €749,- na cashback. En ik dacht dat ik de beste deal had met black friday :'(
Kunnen jullie er ook links bij plaatsen?
Ik vind die nergens voor deze prijs, ook niet na de cashback...

@Grin idem voor de 100-400...

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 08:03
Inrage schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:09:
[...]

Kunnen jullie er ook links bij plaatsen?
Ik vind die nergens voor deze prijs, ook niet na de cashback...

@Grin idem voor de 100-400...
Het is gewoon via de pricewatch. Vaak zijn die aanbiedingen maar 1 of 2 dagen. Dus als je nu de prijs niet terug kunt vinden, ben je helaas te laat.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

WouterL schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:39:
Ik heb de overstap onlangs gemaakt van de canon 800d naar de fujifilm series.
Bij deze canon had ik eigenlijk alleen 'goedkoop' glas. de 50mm 1.8f pancake, de 55-250mm en de kitlens.

Nu in het bezit van de X T-20 met 18-55mm 2.8-4 kitlens. Helaas nog niet kunnen testen omdat de lens nog onderweg is. Ik verwacht door het betere glas wel een kleine vooruitgang. Het was me overigens meer te doen om de compactheid van de systeemcamera. Ik vond de 800d vrij lomp om elke keer mee te leuren.

Ik zit te kijken naar de XC 50-230mm van fuji voor wat meer 'zoombereik' tijdens vakanties, maar ben bang dat deze net als de 55-250mm van canon gaat tegenvallen op het maximale zoombereik. Ik vond deze namelijk niet erg scherp. De canon lens lijkt namelijk best vergelijkbaar met die van fuji, en zelfs wat sneller (5.6 vs 6.4).
Iemand ervaring met beide?
Als je veel licht hebt is de 50-230 best een aardige lens maar met 6.7 is het al snel je ISO flink omhoog gooien bij minder licht.
Het is niet de scherpste lens maar slecht vond ik hem ook niet. Verder plastic maar goed gebouwd, goede OIS en prima kleuren.
Persoonlijk vind ik betaalbare telelenzen een beetje de achilleshiel van het Fuji systeem :+
Het schijnt te kunnen maar ik moet zeggen dat ik er zelf nog niet achter ben hoe :+

sapphire wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:53 (13%)

Gabriël Ryzen

• WouterL
sapphire schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:52:
[...]

Als je veel licht hebt is de 50-230 best een aardige lens maar met 6.7 is het al snel je ISO flink omhoog gooien bij minder licht.
Het is niet de scherpste lens maar slecht vond ik hem ook niet. Verder plastic maar goed gebouwd, goede OIS en prima kleuren.
Persoonlijk vind ik betaalbare telelenzen een beetje de achilleshiel van het Fuji systeem :+

[...]

Het schijnt te kunnen maar ik moet zeggen dat ik er zelf nog niet achter ben hoe :+
Ik kan de lens op de kop tikken voor 130 euro (grijze import) dus echt een dikke investering is het niet. Indien het ding echter vergelijkbaar presteert als een canon 50-250mm ben ik nu niet laaiend enthousiast. Mocht de lens echter merkbaar scherper zijn dan de canon (zeker op 250mm) dan kan het interessant worden :)

WouterL wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:19 (6%)

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Het werkt in principe wel. Het maakt niet uit of je 30 seconden belicht of 1/125. Mits je de Air Commander er bij heb als je de flitser echt los wil gebruiken.... maar...... AF light will be disabled if the camera body has a built-in AF assist light.

Je kunt hem uitzetten op de X-Tx maar of dat de AF assist op de Nissin dan activeert... dat kan ik vanavond uitproberen.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• begintmeta
  • Niet online
Pär Gola schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Heb je dat zelf al getest? Gebruikt op deze manier?
Ik gebruik de lampen slechts zelden, maar het werkt, heb het met een Metz M400 op de camera en met een Cactus V6II radiotrigger met die flitser op een andere Cactus V6II werkt het AF-licht en ook het AF-licht op een RF60X werkt bijvoorbeeld op afstand.

begintmeta wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:17 (13%)

• PdeBie
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
winwiz schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:20:
[...]

Het werkt in principe wel. Het maakt niet uit of je 30 seconden belicht of 1/125. Mits je de Air Commander er bij heb als je de flitser echt los wil gebruiken.... maar...... AF light will be disabled if the camera body has a built-in AF assist light.

Je kunt hem uitzetten op de X-Tx maar of dat de AF assist op de Nissin dan activeert... dat kan ik vanavond uitproberen.
Ben ook heel benieuwd. Als ik nu evenementen fotografeer is dat vooral met de Nikon D750 met flitser of mijn Fuji zonder. Als dit met de Fuji ook fatsoenlijk kan (met IR), dan heb ik nog meer reden om de D750 te ditchen :P

Fujifilm X-T2 || 23mm f/2 || 35mm f/2 || 50mm f/2

• winwiz
  • Nu online
PdeBie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:22:
[...]

Ben ook heel benieuwd. Als ik nu evenementen fotografeer is dat vooral met de Nikon D750 met flitser of mijn Fuji zonder. Als dit met de Fuji ook fatsoenlijk kan (met IR), dan heb ik nog meer reden om de D750 te ditchen :P
Ik zie hem helaas niet werken.

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• PdeBie
  • Niet online
hmmm... ik hoop niet dat je hiervoor speciaal Fujifilm flitsers moet hebben.....

• winwiz
  • Nu online
PdeBie schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:30:
hmmm... ik hoop niet dat je hiervoor speciaal Fujifilm flitsers moet hebben.....
Ik moet zeggen dat de ingebouwde AF assist in mijn X-T3 nog verrassend werkt. Hij stond bij mij uit

Dit gaat toch over AF assist?

Zojuist werkend gekregen met een Godox TT685f op een X-T2. Mooie fijne rode grid als het lastig focussen word :)

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
Met IR gaat het niet goed werken, tenzij je het filter verwijderd hebt. Rood werkt, maar voor veel mirrorless systemen is wit het beste (een grid is sowieso zinvol lijkt me, ik snap niet dat men dat vaak niet projecteert.
Maar welke flitsers projecteren een een rood grid wat goed opgepakt wordt door een mirrorless camera?

Zeiss 21mm f/2.8

• begintmeta
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:59:
Maar welke flitsers projecteren een een rood grid wat goed opgepakt wordt door een mirrorless camera?
Ik doel dan ook eerder op een wit grid, rood is ook al bepaald niet optimaal, grid of niet
begintmeta schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:19:
[...]

Ik doel dan ook eerder op een wit grid, rood is ook al bepaald niet optimaal, grid of niet
wit mag ook, maar is redelijk storend voor de personen die je fotografeert. Goed werkend AF hulplicht zou wel fijn zijn met mirrorless.

Zeiss 21mm f/2.8

• WouterL
sapphire schreef op maandag 11 februari 2019 @ 15:52:
[...]

[...]

Je hebt een tijd geleden een review geschreven over de 27mm XF lens; bevalt deze nog?

• PdeBie
  • Niet online
Ow dat wist ik niet, dat mirrorless geen rood pakt. Waardoor komt dat?

Wit licht is inderdaad niet fijn. Krijg je van die fijne dichtgeknepen ogen door

WouterL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:47:
[...]

Je hebt een tijd geleden een review geschreven over de 27mm XF lens; bevalt deze nog?
Ja en nee :+
De lens is niets mis mee, compact en weegt geen drol. Beeld wat er uit komt is prima, goed scherp en mooie kleuren :)
Alleen ik heb gewoon weinig met het brandpunt, uiteindelijk vind ik het net te lang of te kort en pakt ik eigenlijk liever m'n 23mm. En het compacte gaat een beetje verloren op een X-T2.
Ik ken overigens een aantal mensen die het brandpunt prima vinden en op een X-T20 of X-E3 is het echt wel een mooie compacte combi :)

Gabriël Ryzen

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:57
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:58:
[...]

De lens is niets mis mee, compact en weegt geen drol. Beeld wat er uit komt is prima, goed scherp en mooie kleuren :)
Alleen ik heb gewoon weinig met het brandpunt, uiteindelijk vind ik het net te lang of te kort en pakt ik eigenlijk liever m'n 23mm. En het compacte gaat een beetje verloren op een X-T2.
Ik ken overigens een aantal mensen die het brandpunt prima vinden en op een X-T20 of X-E3 is het echt wel een mooie compacte combi :)
Klinkt herkenbaar. Ik heb hem voor 160 euro op eGlobal gekocht en dat vind ik een prima prijs. Verder vind ik het een ideaal lensje voor point en shoot op de XT20. Past dan mooi in de jaszak en gebruik het dus ook zo, met de sinterklaasintocht op die manier prima foto's mee gemaakt. Voor het ideale zou het een 23mm moeten zijn, dan zou deze standaard op de camera zitten.

• PdeBie
  • Niet online
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:19:
[...]

Klinkt herkenbaar. Ik heb hem voor 160 euro op eGlobal gekocht en dat vind ik een prima prijs. Verder vind ik het een ideaal lensje voor point en shoot op de XT20. Past dan mooi in de jaszak en gebruik het dus ook zo, met de sinterklaasintocht op die manier prima foto's mee gemaakt. Voor het ideale zou het een 23mm moeten zijn, dan zou deze standaard op de camera zitten.
Daar hebben ze de X100 serie voor ;)

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 07:57
PdeBie schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 13:58:
[...]

Daar hebben ze de X100 serie voor ;)
Uhu, maar die lens gaat er zo lastig af :+

• WouterL
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 12:58:
[...]

Vind je de lens een meerwaarde hebben naast een 18-55?
@WouterL Ja lastig te zeggen en geheel persoonlijk. Zoals @jeroen.ijmuiden zegt had ik het ook voor ogen, lekker compact voor point en shoot zegmaar in de (jas)zak maar mijn body is wat groter dan een X-T20. Dus effectief neem ik toch de camera in een tas mee en dan neem ik net zo lief mijn 23mm mee O+ maarja dat is mijn favoriete lens O+

Als je compact wilt is het een top optie, genoeg use cases tov. je 18-55 te verzinnen maar of die voor jou van belang zijn kan alleen jijzelf beantwoorden :)

Gabriël Ryzen

• WouterL
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:17:
@WouterL Ja lastig te zeggen en geheel persoonlijk. Zoals @jeroen.ijmuiden zegt had ik het ook voor ogen, lekker compact voor point en shoot zegmaar in de (jas)zak maar mijn body is wat groter dan een X-T2. Dus effectief neem ik toch de camera in een tas mee en dan neem ik net zo lief mijn 23mm mee O+ maarja dat is mijn favoriete lens O+

Als je compact wilt is het een top optie, genoeg use cases tov. je 18-55 te verzinnen maar of die voor jou van belang zijn kan alleen jijzelf beantwoorden :)
Zelf de x t-20. Denk dat het wel een erg mooie compacte combi is. Eens zien hoe groot de camera uitvalt met de kitlens.

• PdeBie
  • Niet online
jeroen.ijmuiden schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:19:
[...]

Uhu, maar die lens gaat er zo lastig af :+
Ha, true :+

Toch ben ik heel blij met mijn X100s naast de X-T2. Ik ken mij zelf en neem ik vaak extra lenzen mee als ik de X-T2 pak. Gevolg: veel sjouwen voor niks.

Met de X100s beperk ik mijzelf dus bewust :)

Veel sjouwen _O-

Tenzij je stiekem meer hebt dan in je sig staat is dat niet veel sjouwen hoor :+

Gabriël Ryzen

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 25-04 14:43
WouterL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:57:
[...]

Vind je de lens een meerwaarde hebben naast een 18-55?
Ik ben juist groot fan van het 27mm/40mm brandpunt ;) dus het is inderdaad maar wat je fijn vindt. Ik vind het zelf absoluut een meerwaarde hebben t.o.v. de 18-55. Scherp van hoek tot hoek, mooie kleuren en inderdaad lekker draagbaar, zeker op de kleinere fuji camera's.

• WouterL
Sluw schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Ik ben juist groot fan van het 27mm/40mm brandpunt ;) dus het is inderdaad maar wat je fijn vindt. Ik vind het zelf absoluut een meerwaarde hebben t.o.v. de 18-55. Scherp van hoek tot hoek, mooie kleuren en inderdaad lekker draagbaar, zeker op de kleinere fuji camera's.
Zou je zeggen scherper dan de 18-55?

• WouterL
De xf 23mm 1.4 is bij Verschoore voor 584 te krijgen. Niet eerder zo goedkoop;)

• PdeBie
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 18:11:
Veel sjouwen _O-

Tenzij je stiekem meer hebt dan in je sig staat is dat niet veel sjouwen hoor :+
Ja het is niet zo veel en zwaar als met m'n DSLR, maar doel meer op het feit dat ik dan m'n hele kit mee neem en uiteindelijk 1 lens maar gebruik :P

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 25-04 14:43
WouterL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:36:
[...]

Zou je zeggen scherper dan de 18-55?
Voor mijn gevoel wel en als je de 18-55 en 27 data vergelijkt ook. Daarnaast bijna geen vervorming en zo goed als geen CA, maar denk niet dat ik 'm zou kopen omdat hij scherper is, de 18-55 is ook een goede lens. Draagbaarheid, snelle focus, f/2.8 in zo'n pakketje zijn wel redenen voor mij om 'm te kopen, en met die redenen is het natuurlijk leuk dat de kwaliteit beter is dan de 18-55.

• begintmeta
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 22:55:
De xf 23mm 1.4 is bij Verschoore voor 584 te krijgen. Niet eerder zo goedkoop;)
Daarbij moet wel worden aangetekend dat de verkoper per 1 maart ophoudt te bestaan.

• PdeBie
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:46:
[...]

Daarbij moet wel worden aangetekend dat de verkoper per 1 maart ophoudt te bestaan.
Wordt Foto Verschoore overgenomen? Of stoppen ze er gewoon mee? Anders wordt de garantie namelijk mee overgenomen.

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 25-04 07:07

fdees

Trust me I'm an Engineer

PdeBie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:19:
[...]

Wordt Foto Verschoore overgenomen? Of stoppen ze er gewoon mee? Anders wordt de garantie namelijk mee overgenomen.
Het wordt overgenomen door Kamera Express. 3 winkels gaan verder onder die naam en blijven fotografie spullen verkopen de rest wordt sprintshop. Dus garantie gewoon gedekt.

Zie pzc: https://www.pzc.nl/roosen...verschoore-over~a392a0c5/

Heb zelf er de XF23 f/2 voor €297 gekocht, dus zijn nu leuke deals te krijgen. Daarnaast ook Peak design stuff met 20% korting gekocht dus dat was zeker de moeite waard.

fdees wijzigde deze reactie 13-02-2019 09:34 (8%)

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• begintmeta
  • Niet online
PdeBie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:19:
...
Ik moet zeggen dat het me niet duidelijk is of er een rechtsopvolger wat betreft de koopcontracten is, en wie dat dan is. Aangezien met het zelf over een 'opheffingsuitverkoop' heeft, ga ik uit van opheffing, waarna op de bestaande plaatsen activiteiten eventueel worden overgenomen door andere partijen.

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 09:55:
[...]

Ik moet zeggen dat het me niet duidelijk is of er een rechtsopvolger wat betreft de koopcontracten is, en wie dat dan is. Aangezien met het zelf over een 'opheffingsuitverkoop' heeft, ga ik uit van opheffing, waarna op de bestaande plaatsen activiteiten eventueel worden overgenomen door andere partijen.
Op hun site staat:
Opheffingsuitverkoop bij Verschoore.

Na 100 succesvolle jaren en 8 vestigingen verspreid over Zeeland en Brabant zal er in 2019 een einde komen aan het tijdperk Verschoore. Per 1 maart zullen 3 vestigingen van Verschoore overgenomen worden door Kamera Express, namelijk de winkels in Breda, Goes en Den Bosch. De andere 5 vestigingen van Verschoore zullen verder gaan met een nieuw conceptt, onder de naam Sprintphoto. Dit zijn de winkels in Bergen op Zoom, Etten-Leur, Middelburg, Roosendaal en Terneuzen.

Daarom geven wij nu 20% korting op heel veel artikelen! Kom even langs in één van onze winkels of bestel in onze webshop met de kortingscode 'uitverkoop'. Ook bieden wij nu de allerlaagste internetprijzen voor camera en objectieven. En alsof dat nog niet genoeg is, krijg je tot en met 24 februari 2019 ook nog eens 10% extra korting op alle camera's en objectieven uit onze voorraad! Gebruik de kortingscode 'extra10' om in onze webshop te profiteren van de 10% korting!
Ben normaal alleen een meelezer hier, bezit zelf een x-T20

• winwiz
  • Nu online
K E wordt wel erg groot zo.. Laatst ook Konijnenberg overgenomen.... Ik heb zeker geen slechte ervaring met K E maar een beetje diversiteit kan geen kwaad.

• begintmeta
  • Niet online
Dat heb ik ook gezien natuurlijk, maar helaas is er geen expliciete uitspraak over de status van bestaande koopovereenkomsten...

• LA-384
Loopt garantie in zo'n geval dan niet gewoon via Fuji zelf? Je kunt je producten registreren op je Fuji account toch?

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Gillonde
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 25-04 11:15
LA-384 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 14:56:
Loopt garantie in zo'n geval dan niet gewoon via Fuji zelf? Je kunt je producten registreren op je Fuji account toch?
In Europa is de winkel in principe verantwoordelijk voor de garantie. Dat de fabrikant ook garantie geeft is leuk maar daar mag de verkoper zich niet achter verstoppen.

• winwiz
  • Nu online
Maar als je geen verkoper meer hebt.... denk ik toch dat je bij Fuji terecht kan, zeker in het eerste jaar (of hoe lang de fabrieksgarantie ook is)

• begintmeta
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:36:
Maar als je geen verkoper meer hebt.... denk ik toch dat je bij Fuji terecht kan, zeker in het eerste jaar (of hoe lang de fabrieksgarantie ook is)
Zeker, juist als er geen verkoper meer is is het garantie aanbod van de fabrikant heel prettig (en bij Fuji kan je 24maanden terecht), maar het is toch altijd prettiger als de verkoper er ook is. Hoe het precies zal gaan bij Verschoore weet ik dus niet, als ik er iets zou kopen zou ik dat toch wel graag willen weten.
Gillonde schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:14:
... In Europa is de winkel in principe verantwoordelijk voor de garantie. ...
De verkoper kan zich inderdaad nooit verstoppen achter de fabrikant (/importeur), maar het is wel zo dat het prettig is als de koper ook direct bij de fabrikant terecht kan (en de fabrikant zich niet achter de verkoper kan verstoppen), omdat er een garantieaanbod aan de koper is.

begintmeta wijzigde deze reactie 13-02-2019 17:09 (29%)

winwiz schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:25:
K E wordt wel erg groot zo.. Laatst ook Konijnenberg overgenomen.... Ik heb zeker geen slechte ervaring met K E maar een beetje diversiteit kan geen kwaad.
Helemaal mee eensch!
Om die reden dan ook alleen een strap ( die had ik snel nodig) bij KE gekocht van mijn huidige set maar verder alles ergens anders gekocht :)

Gabriël Ryzen

KE is een slokop. Wordt het foto landschap trouwens niet beter van. KE heeft vooral lege / uitgeklede winkels en een "vol" magazijn in Capelle.... Waarschijnlijk om kosten te besparen. Als je iets "bijzonders" zoekt hebben ze het toch meestal niet in de winkel, dus eigenlijk een verarming. Het enige wat ze hebben is het meest courante van het courante en de folderaanbiedingen als je geluk hebt. Als je op de website kijkt zie je bij veel producten al dat ze eigenlijk alleen in Capelle in de winkel liggen. Naar een winkel van hun gaan is bijna nooit de moeite waard, en niet alleen vanwege de voorraad.
Ben benieuwd of de winkels van Verschoore ook gestript worden qua voorraad
Nou je het zegt inderdaad. Toen met die strap was ik me nog behoorlijk aan het oriënteren maar ze hebben een berg tassen, handje statieven en de courante lenzen maar de 56, 90, ect. hebben ze niet.
Daarom als ik dan toch online moet bestellen....

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
Capture one heeft een updateje gekregen, ik ben best benieuwd of van die nieuwe lensprofielen iets te merken zal zijn in de praktijk, het zal wel behoorlijk verschillen per lens, ik meen dat een wezenlijk verschil sharpnessfalloffcorrectie zou moeten zijn, en wellicht wat betere diffractie- en CA-correctie.
De lens correctie zit toch in de RAW ingebakken bij Fuji ?

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:46:
De lens correctie zit toch in de RAW ingebakken bij Fuji ?
Klopt, net als bij MFT en Sony maar Phase One denkt het net wat beter en uitgebreider te kunnen. We zullen zien...
Of Fujifilm heeft gewoon een basisprofiel ingebouwd in de RAW dat compatible is met de gemiddelde RAW convertor/fotobewerkingssoftware. In de comments op DPReview meldde iemand dat ie wel wat afwijkingen in de foto's zag waarop iemand van DPReview als commentaar gaf dat ze de lens correcties in zowel de camera als Lightroom uit hadden gezet. Verbaasd me ook niet zo heel erg. Software compatibiliteit is lastig en zowel Phase One als Fujifilm maakt software op dit vlak dus hebben ze allebei voordeel van een opzet als deze.

Btw, vergeet niet dat Phase One sinds Capture One 12 samenwerkt met Fujifilm en van hun alle info e.d. over de Fujifilm camera's, lenzen en filmsimulaties krijgt. Ik denk dat het aandeel Fujifilm hier groter is dan het aandeel Phase One.

• begintmeta
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 22:10:
Of Fujifilm heeft gewoon een basisprofiel ingebouwd in de RAW dat compatible is met de gemiddelde RAW convertor/fotobewerkingssoftware. In de comments op DPReview meldde iemand dat ie wel wat afwijkingen in de foto's zag waarop iemand van DPReview als commentaar gaf dat ze de lens correcties in zowel de camera als Lightroom uit hadden gezet. Verbaasd me ook niet zo heel erg. Software compatibiliteit is lastig en zowel Phase One als Fujifilm maakt software op dit vlak dus hebben ze allebei voordeel van een opzet als deze.

Btw, vergeet niet dat Phase One sinds Capture One 12 samenwerkt met Fujifilm en van hun alle info e.d. over de Fujifilm camera's, lenzen en filmsimulaties krijgt. Ik denk dat het aandeel Fujifilm hier groter is dan het aandeel Phase One.
Phase One zal gezien de samenwerking ongetwijfeld vaart hebben gezet achter het maken van profielen, maar ik neem aan dat ze voor het maken ervan toch hun eigen methode hebben gebruikt (of laten gebruiken, wellicht heeft men het gewoon aan Fuji uitbesteed), tenslotte hebben ze naast lenzen voor hun eigen systeem ook al diverse andere systemen geprofileerd.

Voor zover ik heb begrepen is het ook inderdaad zo dat bepaalde correctieinformatie, zoals informatie die correctie van sharpness falloff mogelijk maakt, niet aanwezig is in de lensfirmware. Inmiddels heb ik het even vluchtig bekeken, en wat in iedergeval opvalt is dat de correctieprofielen voor sommige lenzen (bv de XF18) meer verschillen dan voor andere (bv xf23/2)
Hier nog iemand die er naar heeft zitten kijken: dpreview - Capture One 12.0.2 now offers dedicated XF lens profiles. Kennelijk krijg je ook additionele instelmogelijkheden die je met het ingebouwde profiel niet zou krijgen.

ppl wijzigde deze reactie 17-02-2019 01:08 (8%)

• ramrodwillem
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 07:44
Ik heb nu een paar jaar de X100F , prachtige foto's maar merk de laatste tijd toch dat ik wat meer tegen zijn beperkingen aanloop .

Als ik de zelfde kwaliteit zou willen behouden is dan een Fujifilm X-T20/T30 een optie ?
Ik zou dan met 2 lenzen willen gaan werken , een groothoek met eventueel enige zoom en dan een telezoom .

Welke 2 lenzen zouden jullie adviseren , ik fotografeer landschappen , steden en wat minder dieren mensen van afstand .

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 25-04 13:44
ramrodwillem schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:23:Welke 2 lenzen zouden jullie adviseren , ik fotografeer landschappen , steden en wat minder dieren mensen van afstand .
Voor steden/landschappen zou je de Laowa Venus 9mm f/2.8 Zero D kunnen overwegen. Weliswaar manueel, maar schijnt wel een juweeltje te zijn.

• LA-384
@ramrodwillem De 50-140 wordt zo'n beetje als de ultieme tele-zoom gezien. Deze zou je dan kunnen combineren met de 16-55.

Indien het budget minder ver rijkt, zijn de xc 16-50, xf 18-55, xc 50-230 en/of xf 55-200 te overwegen.

Qua primes zou volgens mij een 16mm, evt 23 of 35mm en een 90mm een prima keuze zijn.

• ramrodwillem
Bedankt , maar de 15-140 en de 16-55 zullen het niet gaan worden qua prijs .

Zal eens naar de andere suggesties kijken , ivm reizen moet het ook nog wel enigszins compact zijn .

• PdeBie
  • Niet online
Er is een nieuwe 16mm f/2.8. Die is heel compact en is weather resistant

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 01:31

amphora

Online creatie

Koop de X-T30 i.c.m. de 15-45 kit lens. Misschien voldoet die wel en heb je voor weinig een mooie groothoek zoom. En ga dan daarna kijken wat je nog mist. Misschien wil je wel meer groothoek of juist meer tele en/of meer lichtsterkte.

amphora wijzigde deze reactie 18-02-2019 10:20 (34%)

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

PdeBie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:44:
Hey hij doet of uit zie ik :)
€399 en de eerste reviews, hands-on's zijn ook erg positief :)

@ramrodwillem Als je de 'formfactor' van de X100 fijn vond is de X-Pro2 wellicht een optie? ( Of wachten op de 3).
Dan bv. Zo'n 16/2.8 erbij en bv. een 23/23/50mm f/2 en je hebt een compacte hoge kwaliteit set :)
Als je echt tele wilt is het compacte er snel vanaf in ieder geval.

Gabriël Ryzen

• PdeBie
  • Niet online
De 16mm 1.4 schijnt wel echt mooiere beelden te leveren, maar dat is een vrij lomp ding vergeleken met de 2.8 versie.

PdeBie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:31:
De 16mm 1.4 schijnt wel echt mooiere beelden te leveren, maar dat is een vrij lomp ding vergeleken met de 2.8 versie.
Dubbel zo duur , meer dan dubbel zo zwaar en veel groter/lomper. Toch duidelijke punten om voor de 2.8 te kiezen :)

Ik blijf hopen op een Fuji 12mm prime :+

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:42:
...

Ik blijf hopen op een Fuji 12mm prime :+
Een 10mm kan ik me nog wel voorstellen tzt, en anders is er nog die Ziess Touit... :> :P

• ramrodwillem
Aangezien ik vooral foto's maak op mn (verre) reizen moet het ook een beetje makkelijk zijn mee te nemen , daarin is de X100 wel erg compact .

X-T30 i.c.m. de 15-45 kit lens lijkt een goede optie , eens kijken hoe de kwaliteit van de lens is . Echte super Tele hoef ik ook weer niet , maar iets "handzaam" tot 150/200mm zou wel prettig zijn

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
ramrodwillem schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:46:
Aangezien ik vooral foto's maak op mn (verre) reizen moet het ook een beetje makkelijk zijn mee te nemen , daarin is de X100 wel erg compact .

X-T30 i.c.m. de 15-45 kit lens lijkt een goede optie , eens kijken hoe de kwaliteit van de lens is . Echte super Tele hoef ik ook weer niet , maar iets "handzaam" tot 150/200mm zou wel prettig zijn
Ik zou dan wel serieus kijken naar de 16-50mm. Scheelt qua diafragma niet veel, qua groothoek slechts 1mm maar je hebt dan het grote voordeel dat je gewoon manuele zoom hebt. De 15-45 heeft powerzoom, ik kon daar echt niet aan wennen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• amphora

amphora

Online creatie

ramrodwillem schreef op maandag 18 februari 2019 @ 11:46:

Ik heb zelf een 2e hands 50-230 op de kop getikt voor 150 euro, voor wat ik er heel af en toe mee doe prima. Maar met een diafragma van 4.5 tot 6.7 eigenlijk alleen geschikt voor buiten met goed licht.
tobiasvs schreef op maandag 18 februari 2019 @ 13:09:
[...]

Ik zou dan wel serieus kijken naar de 16-50mm. Scheelt qua diafragma niet veel, qua groothoek slechts 1mm maar je hebt dan het grote voordeel dat je gewoon manuele zoom hebt. De 15-45 heeft powerzoom, ik kon daar echt niet aan wennen.
Wist niet dat dat alleen power zoom was. Lijkt me inderdaad een nadeel. Maar die 15-45 krijg je er voor 100 euro extra bij als kit dus wellicht het proberen waard. Voor (waarschijnlijk) 300 euro krijg je de 18-55 kit lens die natuurlijk veel beter is maar wel 3mm minder groothoek wat best aanzienlijk is.

kruijk.nl fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Osmo Mobile

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
amphora schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:58:
[...]
Wist niet dat dat alleen power zoom was. Lijkt me inderdaad een nadeel. Maar die 15-45 krijg je er voor 100 euro extra bij als kit dus wellicht het proberen waard. Voor (waarschijnlijk) 300 euro krijg je de 18-55 kit lens die natuurlijk veel beter is maar wel 3mm minder groothoek wat best aanzienlijk is.
Voor €100 kan je 'm inderdaad gewoon proberen en desnoods nadien weer verkopen. Beeldkwaliteit is prima, dus daar hoef je 'm niet voor te laten liggen!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• amphora

amphora

Online creatie

Zijn er trouwens brildragers hier die daarom een andere eyecup hebben gekocht? Standaard heeft de X-T3 de EC-XT M maar daardoor zie ik niet de hele EVF. Dus ik zit te denken aan de S variant zodat ik er iets dichter op kan zitten maar lees juist ook dat mensen de L variant hebben gekocht omdat die beter voor brildragers zou zijn. Het liefst zou ik beide even willen testen natuurlijk maar betwijfel of Kamera Express ze uit de verpakking wil halen en in Utrecht sowieso niet op voorraad.

PdeBie schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:44:
Nog niet verkrijgbaar, alleen pre-order. Komt pas ergens eind maart dus je hoeft er niet zo heel lang op te wachten.
sapphire schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:47:
@ramrodwillem Als je de 'formfactor' van de X100 fijn vond is de X-Pro2 wellicht een optie? ( Of wachten op de 3).
Dan bv. Zo'n 16/2.8 erbij...
Houd rekening met het feit dat de X-Pro2 een slag groter en zwaarder is dan een X100 en dat kan voor sommige mensen die een X100 zijn gewend een teleurstelling zijn.

Houd er ook rekening mee dat de ovf van de X-Pro2 geen kader heeft voor lenzen wijder dan 18mm (als het goed is komt de fysieke rand van de ovf aardig overeen met de 16mm). De X-Pro mensen staan, in tegenstelling tot wat enthousiastelingen roepen, nou niet bepaald te springen om deze lens vanwege dat "probleempje". Die hadden liever een mark 2 gehad van de 18mm. Voor de rest is die 16mm f2.8 een mooi alternatief voor de f1.4 omdat ie kleiner, lichter en goedkoper is.

• MaStar
Is het met de Fuiji X 20 mogelijk sluitertijd van langer dan 30 seconden in te stellen? Tot nu toe lukt dat me niet.

Kan het ook niet vinden in de handleiding...

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02:17
MaStar schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:59:
Is het met de Fuiji X 20 mogelijk sluitertijd van langer dan 30 seconden in te stellen? Tot nu toe lukt dat me niet.

Dat gaat blijkbaar niet:

https://www.dpreview.com/forums/thread/3481162

Dat staat ook op de photography blog review, ik kan wel linken, maar het is een hele winkler prins waar je dan in staat te zoeken naar die tekst.

Er is ook geen bulb setting.

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 25-04 16:00
PageFault schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:49:
[...]

Dat gaat blijkbaar niet:

https://www.dpreview.com/forums/thread/3481162

Dat staat ook op de photography blog review, ik kan wel linken, maar het is een hele winkler prins waar je dan in staat te zoeken naar die tekst.

Er is ook geen bulb setting.
Er is wel Bulb mode op de X-T20

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

Met de Bulb kun je inderdaad tot 60 minuten instellen.

Sluitertijd op T en daarna in te stellen met de draaiknop (voor meen ik), in stappen....

http://www.fujifilm.com/p...ilm_x_t20/specifications/

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@technonose @Sodela Een X20 is geen X-T20 ;)
Tsja, lezen is een kunst....
Een X20 hoort ook niet in dit topic thuis maar in: Fujifilm FinePix X100(S)(T) en X10/20/30

Zoals al eerder aangegeven gaat het hier echter niet om een X20 maar om de X-T20. Dit is dus gewoon een gevalletje systematisch een tikfout in de productnaam maken :)

Met producten als de X20, EF-20, EF-X20 en X-T20 is het van groot belang om geen tikfouten in de productnaam te maken. Zo heb je het over een pocket camera, zo heb je het over een flitser (maar welke van de twee...).

ppl wijzigde deze reactie 20-02-2019 21:05 (23%)

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:36
MaStar schreef op maandag 11 februari 2019 @ 00:50:

Op elke foto zie ik nu een klein zwart puntje linksboven in de hoek....
MaStar schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:14:
[...]
Ik heb een XT 20. Ik zie een flinterdun korreltje in de lens bol, niet zozeer op de sensor. Lijkt echt in het glas gekropen en zit nu in het glas van het objectief.
MaStar schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 07:59:

Lijkt erop dat de camera om de andere post van type wisselt....of dat @Mastar om de andere post van typo wisselt? ;)

Dus inderdaad:
en
ppl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:00:

Met producten als de X20, EF-20, EF-X20 en X-T20 is het van groot belang om geen tikfouten in de productnaam te maken. Zo heb je het over een pocket camera, zo heb je het over een flitser (maar welke van de twee...).

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik lees al een tijdje mee en heb ook al een aardige tijd een X-T20, maar tot op heden heb ik er maar weinig mee gedaan. Alles lekker op "auto" en dan maar hopen dat je het juiste in focus krijgt.

Afgelopen week eindelijk wat knopjes omgezet en gaan experimenteren met de "heilige driehoek". Ik moet zeggen dat dat nog niet meevalt.

Gelukkig was er gisteren een heel dankbaar onderwerp waar ik de nodige tijd kon besteden met de diverse instellingen. Wat belichtingscompensatie hier, een wat lagere ISO daar en vooral, handmatig focussen en met het diafragma spelen.
Als je zo bezig bent besef je dat je veel, nog heel veel, moet leren, maar het is tijden geleden dat ik zoveel lol had in het "prutsen" met een apparaat.

En als al dat gepruts en een klein beetje spelen met de niveau's in Photoshop dan ook een heel geinig plaatje oplevert, dan kan je avond niet meer stuk!

Nu dan toch maar eens die handleiding doornemen om alle features te leren kennen. Zeg maar "les 1 op de fotovakschool".

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

@bobcom Mwoah, dit laat eerder zien dat Fujifilm wat beter na had moeten denken over hun productnamen. Je moet niet een systeem gaan hanteren waarbij de nummering erg op elkaar lijkt. Kijk alleen al naar die 2 flitsers: 1 letter verschil en je hebt het over een totaal ander ding. Dit kun je een consument/gebruiker/whatever niet kwalijk nemen.

@PaT niet teveel de handleiding doornemen; die camera's kunnen inmiddels zoveel dat het best makkelijk is om te verzuipen in de features.
ppl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:57:
@bobcom Mwoah, dit laat eerder zien dat Fujifilm wat beter na had moeten denken over hun productnamen. Je moet niet een systeem gaan hanteren waarbij de nummering erg op elkaar lijkt. Kijk alleen al naar die 2 flitsers: 1 letter verschil en je hebt het over een totaal ander ding. Dit kun je een consument/gebruiker/whatever niet kwalijk nemen.

@PaT niet teveel de handleiding doornemen; die camera's kunnen inmiddels zoveel dat het best makkelijk is om te verzuipen in de features.
Zoals zo'n beetje alles in camera/PC/taal land, ofwel gewoon even nadenken en goed typen. Enkel keer een typvout kan iedereen overkomen maar elke post wat anders is gewoon....nouja vul zelf maar in.

Gabriël Ryzen

• Tomas_
Grappig hoe het geheugen werkt, in mijn achterhoofd had ik dit nog zitten: Destijds (19 juli 2018)
Toen werd dezelfde typefout gemaakt door Mastar ;-)

MaStar in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"

technonose in "Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic"

Tomas_ wijzigde deze reactie 21-02-2019 08:28 (19%)

Formaly known as Technonose Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

Maar on nog antwoord te geven op @MaStar en zijn missende handleiding:
http://fujifilm-dsc.com/e.../shooting_mode/index.html

@PaT Lekker bezig :)
En als je vragen hebt of gewoon wilt vertellen ben je hier altijd welkom :)

sapphire wijzigde deze reactie 21-02-2019 10:56 (25%)

Gabriël Ryzen

• LA-384
@PaT Ik zou zelf niet meteen van volledig auto naar volledig manual gaan. Volgens mij zijn er ook niet zoveel mensen die volledig manual fotograferen, tenzij in een studio misschien.

Zo'n maan leent zich er dan weer voor, omdat het een statisch object is. Je kunt dan iig een idee krijgen welke invloed diafragma, sluitertijd en ISO heeft op de belichting.

Het overgrote deel heb ik mijn ISO automatisch ingesteld. De xt20 heeft 3 automatische standen, waarbij je de ISO kunt laten afhangen van een minimale sluitertijd. Daarbij kun je ook een maximale ISO instellen. Het diafragma heb ik vaak op z'n grootst staan (kleinste getal) en de sluitertijd op automatisch.

Pas als dat niet het gewenste resultaat geeft, ga ik handmatig dingen instellen. Als richtlijn voor minimale sluitertijd hanteer ik altijd ongeveer 1/brandpuntsafstand (de 18-55 kitlens krijgt dan een minimale sluitertijd van 1/60). Bij lenzen met ois, kan dat een paar stappen lager zijn, mocht je anders in de knoei komen qua licht.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@LA-384 Bedankt voor de tips. Ik ben mij er zeer bewust van dat alles handmatig in het dagelijks leven niet werkbaar zal zijn. Ik heb kleine kinderen en als ik dan alles handmatig moet instellen is "het bijzondere moment" al lang en breed voorbij ;)

Daarom was ik dus zo blij met die maan. Die had alle tijd en dan is het wel leuk om te ontdekken wat een bepaalde instelling doet.
Een van mijn andere hobby's is modelspoor en ik wil voor een wiki de bijzondere modellen goed in beeld gaan brengen. Daarvoor ga ik dus wel aan de slag met veel handmatige instellingen en waarschijnlijk ook nog wel met focus stacking in Photoshop.
Het overgrote deel heb ik mijn ISO automatisch ingesteld. De xt20 heeft 3 automatische standen, waarbij je de ISO kunt laten afhangen van een minimale sluitertijd. Daarbij kun je ook een maximale ISO instellen. Het diafragma heb ik vaak op z'n grootst staan (kleinste getal) en de sluitertijd op automatisch.
Kijk, ik wist dit dus niet. Ik had al wel in de Fujifilm app gezien dat je hem automatisch kon instellen met een bepaald maximum en gewoon 'hard' een waarde, maar die 3e stand was ik nog niet tegen gekomen.
Weer wat geleerd, tnx!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Gek genoeg wordt in straatfotografie juist vaak volledig handmatig gefotografeerd omdat het sneller is dan al die automatische standen (er hoeft niet gewacht te worden tot de camera klaar is met berekenen). Daarbij maken ze dan wel gebruik van allerlei trucs dus dat is dan wel weer iets voor gevorderden (en leuk om eens een keer uit te zoeken en mee te prutsen). Om daar nou mee te beginnen is waarschijnlijk een beetje teveel van het goede :P

Die minimale sluitertijd die je instelt bij auto-ISO is wel iets waar je wat meer over na zult moeten denken omdat je anders weer bewegingsonscherpte krijgt. Daar kun je hetzelfde trucje voor gebruiken als wat @LA-384 doet voor zijn handmatige sluitertijd. In dit geval zul je zelf wat moeten gaan spelen met die minimale sluitertijd en max ISO.
Om de ISO zo laag mogelijk te houden heb ik een binnen en buiten stand (resp. mooi en slecht weer) waarbij de max iso varieert. Hij zal namelijk de ISO omhoog gaan schroeven om je de ingestelde minimale sluitertijd te kunnen geven. Prent dan ook in je achterhoofd dat hij niet voorbij de max ISO gaat; dat levert je dan ook bewogen foto's op omdat ie de sluitertijd gaat versleutelen (het is een gewenste sluitertijd die je invoert, niet een vast minimum).

Het mooie bij Fujifilm is dat je op ieder gewenst moment heel makkelijk sluitertijd, diafragma en ISO van automatisch naar handmatig kunt zetten. ISO is bij een X-T20 dan weer iets lastiger als bij de X-T2 maar ja, klein detail :)

ppl wijzigde deze reactie 22-02-2019 18:27 (4%)
Reden: donkere foto's -> bewogen foto's

• Tomas_
ppl schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:11:
Gek genoeg wordt in straatfotografie juist vaak volledig handmatig gefotografeerd omdat het sneller is dan al die automatische standen (er hoeft niet gewacht te worden tot de camera klaar is met berekenen). Daarbij maken ze dan wel gebruik van allerlei trucs dus dat is dan wel weer iets voor gevorderden (en leuk om eens een keer uit te zoeken en mee te prutsen).
Daar heb ik veel mee gewerkt. Dat heet hyperfocal distance. Hiermee stel je je camera zo in dat bijvoorbeeld vanaf 1 meter alles scherp is. Voor straatfotografie bijna een must. Je zou bjjna kunnen zeggen dat het de ultieme auto stand is. Met voorwaarden van bijv voldoende licht.

ppl schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:11:
Gek genoeg wordt in straatfotografie juist vaak volledig handmatig gefotografeerd omdat het sneller is dan al die automatische standen (er hoeft niet gewacht te worden tot de camera klaar is met berekenen). Daarbij maken ze dan wel gebruik van allerlei trucs dus dat is dan wel weer iets voor gevorderden (en leuk om eens een keer uit te zoeken en mee te prutsen). Om daar nou mee te beginnen is waarschijnlijk een beetje teveel van het goede :P

Die minimale sluitertijd die je instelt bij auto-ISO is wel iets waar je wat meer over na zult moeten denken omdat je anders weer bewegingsonscherpte krijgt. Daar kun je hetzelfde trucje voor gebruiken als wat @LA-384 doet voor zijn handmatige sluitertijd. In dit geval zul je zelf wat moeten gaan spelen met die minimale sluitertijd en max ISO.
Om de ISO zo laag mogelijk te houden heb ik een binnen en buiten stand (resp. mooi en slecht weer) waarbij de max iso varieert. Hij zal namelijk de ISO omhoog gaan schroeven om je de ingestelde minimale sluitertijd te kunnen geven. Prent dat ook in je achterhoofd omdat hij niet voorbij de max ISO gaat; dat levert je dan ook donkere foto's op.

Het mooie bij Fujifilm is dat je op ieder gewenst moment heel makkelijk sluitertijd, diafragma en ISO van automatisch naar handmatig kunt zetten. ISO is bij een X-T20 dan weer iets lastiger als bij de X-T2 maar ja, klein detail :)
Als de max ISO van auto ISO bereikt word word de sluitertijd hier gewoon langer hoor :?
Dus auto ISO 1600 met 1/60e en hij zit op 1600 dan pakt hij hier gewoon 1/50, 1/40, 1/30, ect. ipv onderbelichten?
Heb dan ook zelden echt onderbelichte foto's, wel vaak bewogen met de kleine :+

Gabriël Ryzen

Ehh ja, dat bedoelde ik dus ook maar waarom ik dat er dan weer niet neerzet? :P Anyway, heb het nu aangepast. Die min. sluitertijd is in deze niet meer dan een wens, niet een limiet.
Als het een beetje mee zit een X-M1 met 16-50 op de kop getikt via MP :)

Ben benieuwd naar de X-M1, lees erg gemengde reacties maar de lat hoeft niet hoog te liggen. Heb hem voornamelijk voor vrouwlief gekocht zodat ze als ik er niet ben (hopelijk) iets minder beroerde plaatjes kan schieten van de 'kleine' dan met haar telefoon :+
Lekker compact en op auto want ze vind mijn X-T2 teveel gedoe.

Zou wat zijn, na al die jaren straks op het zelfde systeem. Ze heeft jaren een Nikon 1 gehad en ik had Canon, lekker makkelijk lenzen uitwisselen :p

Gabriël Ryzen

• Shark.Bait
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 25-04 13:56

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

sapphire schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:29:
, lekker makkelijk lenzen uitwisselen :p
Komt ws vaker neer op -ik kan dat objectief niet gebruiken want zij heeft em... ;)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Shark.Bait schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Komt ws vaker neer op -ik kan dat objectief niet gebruiken want zij heeft em... ;)
Zal wel meevallen, schroef de 18-55 er wel op en neem ik de 23 en 50mm. Met haar Nikon 1 heeft ze de lens er ook nooit afgehaald dus zal nu ook niet gebeuren denk ik. Als ze de camera al gaat/wil gebruiken :+

Gabriël Ryzen

• begintmeta
  • Niet online
Voor mensen die interesse hebben in Capture One voor Fuji: met ivy50 50% korting.

• superiscch
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 25-04 19:22
Voor zij die gratis naar de Photodays in Brussel willen:

https://tickets.brussels-expo.be/nl/photo_days_2019 en code fuji031845 ingeven.

Ik ga op vrijdag denk ik
Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True