Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, die smearing is voornamelijk het gevolg van de keuze voor jpg. Bij jpg wordt er allerlei informatie weggegooid en middels berekeningen wordt dat weer opgevangen om zodoende de bestandsgrootte tot een handelbare proportie terug te brengen. Daarom heb je bij jpg exporters ook een slider waar je kunt kiezen tussen meer kwaliteit (en dus grotere bestanden) of juist kleinere bestanden (en dus slechtere kwaliteit). Iedere fabrikant kiest daar zijn eigen settings in omdat ze ieder hun eigen afweging maken tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Derhalve heb je ook verschillende maten van smearing. Dingen als ruisonderdrukking oefenen hier ook invloed op uit (is vaak ook een jpg bewerking).

Dat de X-Trans sensor de oorzaak zou zijn is dan ook iets wat bij mensen tussen de oren zit. Dat is een beetje inherent aan de mens: men legt vaak te gemakkelijk een verband. Daarom geeft de gemiddelde gebruiker ook altijd de update de schuld wanneer er iets met de computer is.
Als je foto's van andere camera's bekijkt door de jaren heen zul je ook daar die smearing aantreffen. Bij de een alleen net even wat erger dan bij de ander. Dit wil overigens niet zeggen dat de sensor helemaal niet het probleem is; ook een sensor heeft het nodige aan (hardwarematige) ruisonderdrukking.

Fujifilm mag dan wel worden geroemd door hun sterke jpg mogelijkheden maar juist dat is, zoals hier boven al uitgelegd, ook wel een nadeel. Wil je meer controle over de jpg, kun je inderdaad beter RAF gebruiken en zelf de omzetting doen. Dan kun je helemaal zelf bepalen hoeveel kwaliteit en hoeveel compressie er toegepast moet worden ipv dat de fabrikant dat voor je doet. Een aantal mensen die daarmee experimenteren zien hier dan ook een verbetering.

Btw, de gelinkte review meldt dat de X-Trans III jpgs oplevert maar dat is niet waar. De sensor levert alleen de data aan. Het is de X-Processor die de verwerking doet en de jpg oplevert (of een RAF als je voor RAW kiest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21
Uiteindelijk moet het wel aangepakt worden ja, want is jpg nou niet net een reden om een Fuji te kiezen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Aangezien ik nog heel veel kan leren van mijn camera, heb ik maar een boek besteld.
Vandaag is de The Fujifilm X-T1 binnengekomen.

BEn benieuwd wat ik allemaal ga leren...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:51
Ik dacht voor een X-T20 te gaan, maar ben nu toch aan het twijfelen om voor de X-T2 te kiezen. Beide icm de 18-55mm lens. Voornaamste reden zou de grotere EVF zijn van de X-T2, maar is dat verschil 660 euro waard...

Pluspunt van de X-T20 is dat de "purple flare" problemen opgelost zijn, en het touchscreen.
Nadeel aan X-T2 is denk ik dat er relatief snel zijn opvolger zal aangekondigd worden (lente 2018?) dus dan kan ik beter nog wat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De opvolger van de T2 zal wel iets langer op zich laten wachten. De camera waar nu over gesproken wordt is er eentje die boven de T2 komt , een "higher end" die ook een andere naam zal hebben (duistere bronnen spreken van H ipv T). Natuurlijk ook weer flink duurder. Alles wordt beter, vaak duurder en met wachten heb je niets in handen...

Heb je de verschillen in de EVF trouwens zelf ondervonden of is het van horen zeggen. In dat eerste geval zal ik geen opmerking plaatsen, bij het tweede adviseer ik vooral zelf even te kijken/ voelen. Het verschil is namelijk helemaal niet zo groot en misschien geen dikke € 600 waard.
De belangrijkste andere verschillen zitten hem meer in de afmetingen en het gewicht. De T2 is wat degelijker maar ook "duidelijk" zwaarder. Ieder voordeel heb zijn nadeel zoals onze reeds heengegane volksfilosoof al wist.

Als je voor "touch" gaat is de E3 misschien ook het bekijken waard. Nog compacter dan de T20, een mooie camera, maar als enige nadeel het vaste scherm dat qua touch echter beter is dan de T20.

De 18-55 is dan trouwens in alle gevallen een hele mooie keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Bedankt voor de input Sodela! Ik heb enkel de X-T20 al in m'n handen gehad, slechts één keer met een werkende batterij er in. Morgen kom ik langs een mediamarkt die zowel de X-T2 als X-T20 op voorraad heeft dus hopelijk kan ik daar een betere vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Hmm in Maastricht hebben ze geen Fuji X-T2/X-T20 en de online shop ook niet. Ik zou nog ff wachten tot de 25e dan als ik jou was. Kun je wellicht nog van de BTW actie mee profiteren én Fuji's cashback.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Deathchant schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:13:
Hmm in Maastricht hebben ze geen Fuji X-T2/X-T20 en de online shop ook niet. Ik zou nog ff wachten tot de 25e dan als ik jou was. Kun je wellicht nog van de BTW actie mee profiteren én Fuji's cashback.
Hmmm ik woon wel in België, daarom misschien. Weet niet of die BTW actie hier ook komt? Krijg je dan ALLE producten exclusief btw? Sowieso is bij ons de X-T20 honderd euro duurder bij mediamarkt dan bij de goedkoopste camera shops op pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Het is niet echt exclusief BTW. Mediamarkt spreekt met alle leveranciers af of zij bereid zijn om kortingen te geven dat equivalent staat aan een exclusief-BTW-prijs (dus waarbij de originele prijs van het product dan niet 100% vertegenwoordigt, maar 121%, aldus ons BTW tarief).

ALLE producten weet ik niet; Ik weet niet of individuele filialen aparte afspraken hebben met de leveranciers. Volgens mij worden er over de filialen van de MM heen wel generieke afspraken gemaakt worden over wat wel/niet mee doet, maar het verleden leert anders. Zoek maar eens in vorige topics, dan zul je vast en zeker tegenkomen dat product x niet meedoet in Maastricht maar wel in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 20:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daarnaast zijn er ook aardig wat winkels in de omgeving van Media Markten die dan ook mee gaan met de kortingen. Bijvoorbeeld SmitsArnhem die nagenoeg elk jaar met de prijzen meegaat. En zo zijn er vast wel meer winkels die dat doen ;-)

Focus je niet enkel op de MM, maar kijk ook eens bij de winkels in de nabije omgeving ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:01:
Uiteindelijk moet het wel aangepakt worden ja, want is jpg nou niet net een reden om een Fuji te kiezen?
Dat is het ook maar weet wat je kunt verwachten. Het probleem doet zich ook alleen echt voor wanneer je inzoomt op 100% en die ruisonderdrukking hard aan het werk is (en daar kun je dus wat aan doen). Ik denk niet dat je er een groot probleem van moet maken. Kijk alleen al naar hoe tevreden mensen, waaronder zelfs profi fotografen, zijn met foto's die uit hun smartphone komen rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

edit

[ Voor 97% gewijzigd door onsgeluk op 15-01-2018 05:13 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De X-Pro2-bug is gefixed met firmware 4.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
phobosdeimos schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:16:
Ik dacht voor een X-T20 te gaan, maar ben nu toch aan het twijfelen om voor de X-T2 te kiezen. Beide icm de 18-55mm lens. Voornaamste reden zou de grotere EVF zijn van de X-T2, maar is dat verschil 660 euro waard...

Pluspunt van de X-T20 is dat de "purple flare" problemen opgelost zijn, en het touchscreen.
Nadeel aan X-T2 is denk ik dat er relatief snel zijn opvolger zal aangekondigd worden (lente 2018?) dus dan kan ik beter nog wat wachten.
De focus joystick op de X-T2 is ook erg prettig en als je grotere handen hebt is de grip van de X-T2 ook een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik heb ondertussen zowel de X-T2 als X-T20 in handen gehad, met een werkende batterij.
De X-T20 is niet slecht, maar eens je de X-T2 getest hebt, met z'n luxueuze EVF... Damn. Vermoedelijk toch voor de X-T2 gaan dus.
(Nochtans heb ik kleine handen, maar de X-T2 vond ik prettiger vasthouden)

[ Voor 14% gewijzigd door phobosdeimos op 15-01-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-T2 is 2000 euro inclusief kitlens. Voor dat bedrag (1000-1600 euro) heb je ook een full-frame Sony camera met kitlens. Dat vind ik veel geld voor een camera die prettig vasthoud. Vind je dat belangrijker dan de beeldkwaliteit van de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Als je de X-T2 reduceert tot een camera "die prettig vasthoudt", heeft het dan wel nut om die discussie aan te gaan? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:59
Heeft Kestbom ooit wel eens een X-T2 vastgehouden en goed bekeken, laat staan er mee geschoten?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:15:
@Verwijderd Als je de X-T2 reduceert tot een camera "die prettig vasthoudt", heeft het dan wel nut om die discussie aan te gaan? :+
Geen discussie, gewoon wijzen op de beschikbare opties. Ik laat de keuze over aan PD, het is erg afhankelijk van wat je fotografeert. Nachtfotografie, indoor, landschap, architectuur, vakantie hebben voordeel van fullframe en lichtgewicht. Bij reportagefoto's in oorlogsgebieden is ergonomie belangrijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Je bevestigt m’n punt. Je posts neigen erg naar trolling. Zal er dan ook niet verder op ik gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 23:48:
@Verwijderd Je bevestigt m’n punt. Je posts neigen erg naar trolling. Zal er dan ook niet verder op ik gaan. ;)
Het is niet alleen prettig vasthouden. De viewfinder van Sony A7-serie is ook veel beter dan fuji X-T20. Varierend van iets minder goed dan X-T2 tot beter dan X-T2.
Als je dat kan combineren met prima grip en volop knoppen die je ook een custom-functie kan geven. Dan is Sony A7 een aantrekkelijke camera in dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:13
Prima dat je een alternatief aandraagt, maar dit is wel het fuji topic. Sony verdedigen is dan niet echt aan de orde toch?

Dat is als een Mercedes garage binnenlopen en de klanten daar wijzen op de specs en opties van Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Het gaat er niet om dat je veel knoppen hebt maar dat het zinvolle knoppen zijn. Wat heb je aan custom functies als je 39 knoppen hebt. Een van de krachten van Fuji is juist dat het ergonomisch goed in elkaar zit.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phobosdeimos
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:11:
X-T2 is 2000 euro inclusief kitlens. Voor dat bedrag (1000-1600 euro) heb je ook een full-frame Sony camera met kitlens. Dat vind ik veel geld voor een camera die prettig vasthoud. Vind je dat belangrijker dan de beeldkwaliteit van de foto's?
Ik neem aan dat je het over de A7 II hebt?
Dan heb ik enkele opmerkingen:

- de kitlens van de Fuji 18-55mm is van een ander niveau dan de Sony kitlens (diafragma 2.8-4.0 tov 3.5-5.6)
- de Fuji X-T2 kost momenteel 1700 euro dankzij cashback, geen 2000 euro
- de review van de A7 II op dpreview.com is toch niet super geweldig moet ik zeggen, ze zeggen oa "Noisy high ISO images compared to full-frame competitors", niet geschikt voor low light en street fotography (door de grote en zware body)

Plus ik ben net enorm gecharmeerd door 2 aspecten van de Fujifilm cameras, namelijk de ergonomie (allemaal fysieke dials ipv 1000 menuutjes) en de film simulation modes (Velvia, Provia, Acros, ...).

Ik ben geen pixelpeeper, ik wil een camera die het opnieuw plezierig maakt om foto's te nemen. En dat is exact wat de Fujifilm op de markt brengt (volgens de vele reviews die ik gelezen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Objectieven vergelijken en sensors etc is meer dan alleen even cijfers vergelijken. Volgende topic geeft hier nodige onderbouwde informatie over

[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Ergonomie, gebruikers vriendelijk en geschikt zijn voor bepaald type fotografie zal per persoon verschillen. Dit is een persoonlijke keuze.

Denk dat deze discussie beter elders gevoerd kan worden? Eigen topic of in bovenstaande topic? ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 16-01-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
De geruchtenmolen draait verder, X-T3 zou eind dit jaar uitkomen:

https://www.fujirumors.co...hipping-october-november/

[ Voor 8% gewijzigd door phobosdeimos op 16-01-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phobosdeimos schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:14:
[...]

Ik neem aan dat je het over de A7 II hebt?
Dan heb ik enkele opmerkingen:

- de kitlens van de Fuji 18-55mm is van een ander niveau dan de Sony kitlens (diafragma 2.8-4.0 tov 3.5-5.6)
- de Fuji X-T2 kost momenteel 1700 euro dankzij cashback, geen 2000 euro
- de review van de A7 II op dpreview.com is toch niet super geweldig moet ik zeggen, ze zeggen oa "Noisy high ISO images compared to full-frame competitors", niet geschikt voor low light en street fotography (door de grote en zware body)

Plus ik ben net enorm gecharmeerd door 2 aspecten van de Fujifilm cameras, namelijk de ergonomie (allemaal fysieke dials ipv 1000 menuutjes) en de film simulation modes (Velvia, Provia, Acros, ...).

Ik ben geen pixelpeeper, ik wil een camera die het opnieuw plezierig maakt om foto's te nemen. En dat is exact wat de Fujifilm op de markt brengt (volgens de vele reviews die ik gelezen heb).
Klopt, A7 II is dezelfde prijsklasse.
De kitlenzen zijn ongeveer gelijk diafragma (dat is de reden dat Superdaan over equivalentie sprak).

Vergelijking van full-frame beeldkwaliteit t.o.v. APS-c (fuji) valt altijd in het voordeel uit van full-frame. Gewicht en afmetingen zijn nagenoeg identiek. Sowieso vinden veel mensen het prettig als een camera een grote grip heeft, en deze sony heef dus ook veel fysieke knoppen en wieltjes.

Aangezien deze info blijkbaar nog niet bekend was, ben ik blij dat ik dit nog onder de aandacht kon brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat dit best wel bekend is bij het merendeel van de bezoekers van dit gedeelte van het forum. Zo dom is men hier ook niet ondanks dat men geïnteresseerd is in Fuji...

Vergeleken bij de APS-serie van Sony was de A7 serie een vooruitgang ondanks de vele issues die men in het begin had (lawaaierige sluiter, trillingen, beperkt objectieven assortiment). De meeste daarvan zijn verholpen. Dat de A7-serie niet zo waterbestendig is als gesuggereerd.... Er zijn genoeg mensen die erg gelukkig zijn met hun Sony A7 of zelfs de A9 en waarschijnlijk terecht. Sony zit netjes naast de bakoven van de chips en hun time-to-market van de sensoren is dan ook het beste van alle fabrikanten. Ze hebben ondertussen een aantal hele mooie objectieven, maar alles heeft zijn prijs en die is hoog, te hoog als je iets anders hebt waar je tevreden over bent of die "extra's" niet nodig hebt.

Dat FF het "altijd" wint is relatief en misschien wel een zwaar geval van cognitieve dissonantie, bigger is niet altijd more beautiful of zinvol. Waar is mijn Linhoff of Sinar 4"x 5" of nog groter! De meerwaarde is sterk afhankelijk van de gebruikte objectieven en de lichtomstandigheden. De camera zelf bepaalt natuurlijk ook wat er van over blijft met ruisonderdrukking,blabla,. Ook wat betreft de megapixels is het voordeel niet altijd relevant. Veel is soms leuk bij croppen, maar meestal blijft dat potentiële voordeel onbenut of is zelfs storend als het objectief dat niet aankan. Dit los van de grote bestanden die verwerkt en opgeslagen willen worden. Ja, er zijn voordelen maar ook wat nadelen, wo Licht ist, ist Schatten zoals de Duitser pleegt te zeggen, en laat fotografie nu net over het spelen met licht gaan....

Overigens is dit gedeelte van het forum natuurlijk een extreem goed voorbeeld van cognitieve dissonantie. We leven met genoeg of veel fotoplezier in de Fuji-bubble en de meeste willen dat graag ook zo houden ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Nu moet ik wel de knoop doorhakken of ik nu de X-t2 koop met de X-t3 in aantocht eind dit jaar... Hmmm. Zou ook de x-t20 kunnen halen om me zoet te houden tot dan, en inruilen op een X-t3. Of gewoon m'n Canon 550d blijven gebruiken tot de X-t3 er is.

[ Voor 14% gewijzigd door phobosdeimos op 17-01-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:29
phobosdeimos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:30:
Nu moet ik wel de knoop doorhakken of ik nu de X-t2 koop met de X-t3 in aantocht eind dit jaar... Hmmm. Zou ook de x-t20 kunnen halen om me zoet te houden tot dan, en inruilen op een X-t3. Of gewoon m'n Canon 550d blijven gebruiken tot de X-t3 er is.
Dan zou ik wachten op de X-T3, en kijken wat daar de specs van zijn. Véél beter dan de 2? En genoeg munten in je knip? Dan de 3, anders een (goedkopere) 2.
Zelf heb ik de X-T1 gekocht met de X-T2 in aantocht omdat ik die toch te duur vond bij introductie. Ik wacht dan nu ook op de introductie van de 3 zodat ik een goedkope 2 kan kopen want die extra pixels zijn wel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Aardappel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:45:
[...]

Dan zou ik wachten op de X-T3, en kijken wat daar de specs van zijn. Véél beter dan de 2? En genoeg munten in je knip? Dan de 3, anders een (goedkopere) 2.
Zelf heb ik de X-T1 gekocht met de X-T2 in aantocht omdat ik die toch te duur vond bij introductie. Ik wacht dan nu ook op de introductie van de 3 zodat ik een goedkope 2 kan kopen want die extra pixels zijn wel welkom.
Inderdaad, goed plan! Het kriebelt nu wel heel erg om te starten met Fujifilm, maar ik ken mezelf, als ik nu de X-T2 koop dan heb ik in september spijt als ik de reviews lees van de X-T3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
phobosdeimos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:04:
Inderdaad, goed plan! Het kriebelt nu wel heel erg om te starten met Fujifilm, maar ik ken mezelf, als ik nu de X-T2 koop dan heb ik in september spijt als ik de reviews lees van de X-T3.
Ik snap het allemaal niet zo denk ik. Je koopt een camera omdat je foto's wilt nemen. Die camera moet goed bevallen en er zal altijd wel een betere komen. En moet je daarom spijt hebben als je er tot het uitkomen van de X-T3 al zoveel plezier aan heb kunnen beleven?

Als je nu in augustus of zo met dezelfde vraag was gekomen, dan had ik gezegd wacht inderdaad op meer duidelijkheid over de X-T3 maar nu zeg ik gewoon gaan voor de X-T2 en zorg dat je een paar goeie lenzen erbij hebt. Leer de camera kennen en je zult zien dat je die X-T3 helemaal niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

phobosdeimos schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:30:
Op moment dat de X T3 uit is. Komt de geruchten stroom voor de opvolger weer op gang. Dan kun je blijven wachten als je het nieuwste van nieuwste wenst.

Belangrijkste is voldoet de X T2 nu aan je wensen/eisen? Bij ja lekker aanschaffen en lekker foto's maken. ;-) Bij twijfel kun je ook tweedehands Fuji aanschaffen en op moment dt de T3 uit is bekijken of je deze nog wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meerwaarde van de T3 of de H1 zal beperkt zijn als je de T2 of misschien wel de T20 hebt. Het zijn en blijven goede camera's. Hetzelfde geldt ook voor een T1, dat is nog steeds een hele mooie camera waarmee je nog de mooiste foto's kunt maken als je de motieven tegenkomt. Ja, je hebt misschien een paar pixels meer, ja, je hebt meer/ andere knoppen, ja,.....

Je kunt maar beter in goede objectieven investeren want die bepalen je"kijk" op de wereld, de camera is alleen een doorgeefluik.

Niet gek laten maken door een mogelijk opvolger. Het zal je verbazen, maar die T3 is een waardeloze oude brik, want de T4 komt er aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi zo, dan kan ik tzt een goedkope X-T2 op de kop tikken van mensen die zo nodig willen upgraden naar het nieuwste van het nieuwste. Zoals ik ook een X-T1 over kocht van iemand die de X-Pro2 had gehaald. Op die manier haal ik voor een habbekrats goede toestellen in huis. Lekker interessant dat ik dan achterloop qua versie. De X-T1 schiet nog prima foto's en houdt niet op met werken wanneer een opvolger uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Ik volg jullie argumenten helemaal hoor. Het is ook niet alsof ik nu met lege handen sta, met m'n Canon 550d + 50mm 1.8 STM maak ik nog steeds aardige plaatjes.
Maar als ik met enkele maanden geduld ofwel een dikke korting krijg op de X-T2, ofwel een X-T3 kan kopen die dan wel IBIS heeft en eventueel een touchscreen bovenop de AF joystick, dan vind ik dat toch wel de moeite waard. Ik koop niet vaak een nieuwe camera (zie de 550d) dus enkele maanden meer of minder maakt me niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
Laat ik mijn verhaal even verduidelijken (ik kan niet in je portemonnee kijken). Als je nú een camera wilt dan kun je het beste nú kopen. Voordat de X-T2 in prijs gaat zakken zijn we wel een jaar verder aangezien de 3 pas einde van het jaar uitkomt.
Ik heb de 1, en wil héél graag de 2, maar ik kan nog wel een jaar wachten om zo een paar honderd euro te besparen. De enige keer dat ik had gewild dat ik de 2 had was afgelopen vakantie, als ik de 2 had gehad dan had ik meer pixels zodat ik wat meer in had kunnen zoomen op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/APRspA5l.jpg

Geschoten met de X-T1 op 400 mm. Iemand die naast me stond met een FF D750 (geloof ik) met 300 mm kan 'm net zo groot uitvergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan geef je het antwoord zelf al op je vraag. Al zijn de X T2 als X T1l te vinden voor leuke prijzen. Cashbacks acties in de winkel, maar ook tweedehands op MP etc.

IBIS ben ik zelf benieuwd naar of Fujifilm daar mee gaat komen. Aantal jaar terug was men heel stellig dat ze dit niet gingen doen. Kan interview met de één van hoger heren van Fujifilm niet zo snel terug vinden. Wel volgde. https://www.fujirumors.co...ogress-of-organic-sensor/

Ben dan ook erg benieuwd of IBIS gaat komen... Persoonlijk zou ik het mooie toevoeging vinden. Deze staat standaard aan op mijn a7r3 en a7r2. En dat werkt toch wel erg goed ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 17-01-2018 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 19:32

Lapras

Ice beam

Aardappel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:53:
Laat ik mijn verhaal even verduidelijken (ik kan niet in je portemonnee kijken). Als je nú een camera wilt dan kun je het beste nú kopen. Voordat de X-T2 in prijs gaat zakken zijn we wel een jaar verder aangezien de 3 pas einde van het jaar uitkomt.
Ik heb de 1, en wil héél graag de 2, maar ik kan nog wel een jaar wachten om zo een paar honderd euro te besparen. De enige keer dat ik had gewild dat ik de 2 had was afgelopen vakantie, als ik de 2 had gehad dan had ik meer pixels zodat ik wat meer in had kunnen zoomen op deze foto:

[afbeelding]

Geschoten met de X-T1 op 400 mm. Iemand die naast me stond met een FF D750 (geloof ik) met 300 mm kan 'm net zo groot uitvergroten.
En een beetje overbelichten wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Lapras schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:11:
[...]

De uiteindelijke bewerkte foto heb ik nu helaas niet bij de hand.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A1mXvbPl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie camera dat X-series systeem. Echter is Fujifilm toch wel echt slecht bezig nu met levertijden. 55-200 is zeg maar niet leverbaar of heel soms een aantal in NL, maar daar is het ook mee gezegd. Cashback is leuk, echter geeft Fujifilm zelf aan dat ze niets doen met het slecht leveren van zaken en de cashback die loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Je kunt bij veel grotere sites gewoon een alert instellen dat zodra er weer voorraad is je een mailtje krijgt. Heb daar al meerdere keren dankbaar gebruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja heb ik ook gedaan. Maar zaken als Kamera Express geven al aan dat het een drama is. Wat weken geleden hebben ze er een aantal gekregen maar bij lange niet genoeg om alle orders te verwerken. Fujifilm zelf komt ook alleen maar met politiek antwoord dat ze niet verwacht hadden dat ineens zoveel mensen voor hun merk kiezen en geven ook aan dat zij afhankelijk zijn wanneer Kamera Express het bij hun bestelt. Die geven echter aan dat ze wachten op een levering en er een wachtrij is voor die lens. Fujifilm houdt zich deels gewoon van de domme maar naar mijn idee durven ze hier in NL dus zelf niet aan te geven dat ze eigenlijk niet weten wanneer er weer wat komt of vinden de klant niet zo belangrijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Weet iemand trouwens wat de formule is als ik uit wil rekenen op welke afstand ik het object op de foto gezet heb als ik de dingen weet als cropfactor, brandpuntafstand lens, hoogte van object, relatieve hoogte object t.o.v. foto.

Als ik bijvoorbeeld uit wil rekenen op welke afstand de foto van die ijsbeer is gemaakt.
hoogte ijsbeer schat ik op 1,5 m
x-t1 met 400 mm
hoogte ijsbeer is ca. 1/10 van de hoogte van de foto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:48:
55-200 is zeg maar niet leverbaar of heel soms een aantal in NL, maar daar is het ook mee gezegd.
Als je er eentje zoekt heeft Keuzekamp in Zwolle ze (volgens de website) op voorraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Aardappel schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:31:
Weet iemand trouwens wat de formule is als ik uit wil rekenen op welke afstand ik het object op de foto gezet heb als ik de dingen weet als cropfactor, brandpuntafstand lens, hoogte van object, relatieve hoogte object t.o.v. foto.

Als ik bijvoorbeeld uit wil rekenen op welke afstand de foto van die ijsbeer is gemaakt.
hoogte ijsbeer schat ik op 1,5 m
x-t1 met 400 mm
hoogte ijsbeer is ca. 1/10 van de hoogte van de foto.
Zie deze website: https://www.scantips.com/lights/subjectdistance.html

Volgens de aangeleverde gegevens zou de ijsbeer op zo'n 385 meter hebben gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door kdbruin op 17-01-2018 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sodela schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Als je er eentje zoekt heeft Keuzekamp in Zwolle ze (volgens de website) op voorraad...
Daar heb ik hem ook gekocht. Prima zaak, heb mijn XT1 en 18-55 tweedehands gescoord. Maar gezien de 55-200 niet of nauwelijks opduikt tweedehands heb ik met de cashback gaande hem maar nieuw gehaald. Op eBay ed zit je al snel op hetzelfde bedrag en dan zonder cashback eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
Joosie200 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:52:
[...]

Daar heb ik hem ook gekocht. Prima zaak, heb mijn XT1 en 18-55 tweedehands gescoord. Maar gezien de 55-200 niet of nauwelijks opduikt tweedehands heb ik met de cashback gaande hem maar nieuw gehaald. Op eBay ed zit je al snel op hetzelfde bedrag en dan zonder cashback eraf.
Same here, ook vanwege de cashback die lens nieuw gehaald.
Niet vergeten om dat binnenkort aan te vragen. Kon pas 30 dagen na aankoop en moet voor 60 dagen na de aankoop.
Ahh zie dat ik al zo bij de hand ben geweest om een herinnering in mijn agenda te zetten.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
kdbruin schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:42:
[...]

Zie deze website: https://www.scantips.com/lights/subjectdistance.html

Volgens de aangeleverde gegevens zou de ijsbeer op zo'n 385 meter hebben gezeten.
Ah, bedankt. Ik heb 'm denk ik iets nauwkeuriger kunnen doen (ijsbeer is bv 249 pixels groot) en kom dan op zo'n 498,12 meter uit.
Een andere is een stuk dichterbij (alleen niet op zee-ijs gefotografeerd) en met 643 pixels op 192,90 meter, wat flink wat dichterbij is dan ik dacht.

_/-\o_

edit: Echter, als ik switch tussen hoogte van de sensor in pixels (3264) naar cropfactor (1,52) dan gaan de afstanden naar respectievelijk 333,27 en 129,06 m?

[ Voor 12% gewijzigd door Aardappel op 17-01-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
l3art schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Same here, ook vanwege de cashback die lens nieuw gehaald.
Niet vergeten om dat binnenkort aan te vragen. Kon pas 30 dagen na aankoop en moet voor 60 dagen na de aankoop.
Ahh zie dat ik al zo bij de hand ben geweest om een herinnering in mijn agenda te zetten.
Ja, dat kan ik een dezer dagen ook gaan doen. Wel logisch die wachttermijn gelet op de WKOA en zichttermijn. Al kun je dat tackelen door te eisen dat je een streepjescode moet uitknippen en insturen. Voor €500 een nieuwe 55-200 met cashback eraf terwijl ik hem eerder zo nu en dan voor dat bedrag tweedehands aangeboden zag worden en nog zie staan op veilingsites. Duurder dan een Nikon/Canon 70-300 telelens, om en nabij een 70-200 f/4 non IS Canon telelens. En zo presteert ie ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Iemand bekend of een Markins L bracket die voor de X T1 is ook past op een X T2 ? Heb een bod van iemand die hem op een X T2 wil gebruiken, maar betwijfel echt of die past. Kan het niet vinden en kan het helaas ook niet testen.

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 17-01-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:46:
Voor €500 een nieuwe 55-200 met cashback eraf.
Waar zie jij die dan?
Ik zie namelijk prijzen van 700 euro waar de cashback (€100 euro, toch?) nog vanaf moet.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
streamnl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:49:
[...]

Waar zie jij die dan?
Ik zie namelijk prijzen van 700 euro waar de cashback (€100 euro, toch?) nog vanaf moet.
Nu zie ik die prijzen niet meer nee. Maar ik kocht hem nieuw voor €600 bij Keuzekamp waar de €100 cashback nog af gaat. Kennelijk is de oude voorraad op en is de nieuwe batch duurder door gestegen vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:34:
Iemand bekend of een Markins L bracket die voor de X T1 is ook past op een X T2 ? Heb een bod van iemand die hem op een X T2 wil gebruiken, maar betwijfel echt of die past. Kan het niet vinden en kan het helaas ook niet testen.
Als ik naar het plaatje kijk van die bracket dan valt me de schroef op: die zit op een vaste plek. Daarmee vervliegt ook iedere mogelijkheid om die bracket op een X-T2 te plaatsen aangezien die het gaatje voor de schroef op een andere plek heeft zitten dan op de X-T1. Vanaf de X-Pro2 en X-T2 hebben die series de statiefaansluiting gecentreerd onder de lens zitten ipv off-centre. Was die schroef nou verstelbaar geweest dan was er nog een kans dat het wel ging passen.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 17-01-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Over brackets gesproken...ik zoek een goed alternatief voor een bracket van RRS voor een gripped XT2. Die van RRS is pachtig natuurlijk... op de prijs na uiteraard :(

mooi spul maar reteduur

Welke brackets gebruiken jullie?

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lapras schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Ja, dat viel mij ook op. Heb je een camerabody van 1000 euro excl. lens gekocht, vergeet je om die ergonomische knopjes te gebruiken.
Dit hoor je dus tijdens het fotograferen al te compenseren, niet achteraf in PS.
Belichtingscompensatie ruim een stop extra, witbalans mag ook wel wat warmer.
Vandaar ook altijd mijn twijfels bij mensen die beweren dat ze al die knoppen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Joosie200 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:09:
Nu zie ik die prijzen niet meer nee. Maar ik kocht hem nieuw voor €600 bij Keuzekamp waar de €100 cashback nog af gaat. Kennelijk is de oude voorraad op en is de nieuwe batch duurder door gestegen vraag?
Dus als consument betaal ik nu net zo veel met cashback als sommige voor de cashback.
Ik heb hier een beetje Mediamarkt BTW weg ermee gevoel bij.

Maar ja, ik wil de lens toch graag hebben.

Stel ik koop de 55-200 bij die winkel in Zwolle, hoe goed is het versturen? Ik vind het eng om zoiets via de post te versturen. Dadelijk beschadigd hij intern wat ik niet meteen merk...
En Eindhoven => Zwolle is voor mij te ver om "even" op en neer te rijden

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
streamnl schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:28:
[...]

Dus als consument betaal ik nu net zo veel met cashback als sommige voor de cashback.
Ik heb hier een beetje Mediamarkt BTW weg ermee gevoel bij.
Ik heb die lens lang in de gaten gehouden en die heeft altijd €700,- gekost. De prijzen zijn dus niet kunstmatig omhoog gegaan voor de cashback actie.

Het zou kunnen dat joosie geluk had met een korte actie, of misschien een vaste klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

onsgeluk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 00:36:
Over brackets gesproken...ik zoek een goed alternatief voor een bracket van RRS voor een gripped XT2. Die van RRS is pachtig natuurlijk... op de prijs na uiteraard :(

mooi spul maar reteduur

Ik heb al sinds mijn Nikon D300 RRS plates. Nu zit de X-T1 versie van deze onder mijn X-T1. Vooral het feit dat het 'L' deel er af kan vind ik erg handig. De bottom-plate komt er eigenlijk nooit vanaf.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
streamnl schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:28:
[...]
En Eindhoven => Zwolle is voor mij te ver om "even" op en neer te rijden
Je stelt hiermee dus iedere online-bestelling een beetje ter discussie?

Dat verzenden zal net zo goed of slecht gaan als bij andere foto verzendingen van KE, Camertools of CameraNu. Het objectief is goed ingepakt door Fuji en die doos wordt ook nog eens goed ingepakt.
De kans dat er wat gebeurd is niet al te groot. Ik schat in, op basis van ervaringen bij deze zaak, dat ze altijd even de doos en de inhoud controleren of volledigheid en juistheid. Dan houdt je dus alleen transportschade over...
Bij twijfel kun je ze natuurlijk altijd ook even bellen en misschien zelfs even na-onderhandelen over de prijs of een extraatje in de vorm van een filter voor een "vriendenprijsje"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Sodela schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:54:
[...]

Je stelt hiermee dus iedere online-bestelling een beetje ter discussie?

Dat verzenden zal net zo goed of slecht gaan als bij andere foto verzendingen van KE, Camertools of CameraNu. Het objectief is goed ingepakt door Fuji en die doos wordt ook nog eens goed ingepakt.
De kans dat er wat gebeurd is niet al te groot. Ik schat in, op basis van ervaringen bij deze zaak, dat ze altijd even de doos en de inhoud controleren of volledigheid en juistheid. Dan houdt je dus alleen transportschade over...
Bij twijfel kun je ze natuurlijk altijd ook even bellen en misschien zelfs even na-onderhandelen over de prijs of een extraatje in de vorm van een filter voor een "vriendenprijsje"...
Ikzelf heb nog nooit iets op laten sturen wat zo fragiel is als een objectief. Vandaar mijn zorgen.
Ik vertrouw de winkel, het is meer de transportschade waar ik me zorgen over maak.

In ieder geval bedankt voor je reactie

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
onsgeluk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 00:36:

mooi spul maar reteduur

Die prijs is absurd. Ik snap echt niet waarom dat zo duur moet zijn. Ik heb enige tijd geleden deze gekocht:

https://www.ebay.com/itm/...id=p2047675.c100005.m1851

$ 20

Als iemand mij het prijsverschil van € 250 kan uitleggen hoor ik het graag :)

[ Voor 40% gewijzigd door Mavi86 op 18-01-2018 08:45 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 01:26:
[...]

Ja, dat viel mij ook op. Heb je een camerabody van 1000 euro excl. lens gekocht, vergeet je om die ergonomische knopjes te gebruiken.
Dit hoor je dus tijdens het fotograferen al te compenseren, niet achteraf in PS.
Belichtingscompensatie ruim een stop extra, witbalans mag ook wel wat warmer.
Vandaar ook altijd mijn twijfels bij mensen die beweren dat ze al die knoppen nodig hebben.
Het scenario was het volgende, ik sta op een boot met lichte deining, het is frisjes, met een snijdende ijselijke wind, vorige 'nacht' (was net zo licht als het nu is) niet veel geslapen omdat je je bed uit geroepen wordt voor walvissen, de ijsbeer zit op een meter of 400, en is misschien 3 seconden in die positie blijven zitten voordat hij het wel gezien had en aan de wandel ging.

Toch vind ik het lastig om de echte juiste kleuren in te stellen bij deze foto met veel wittinten. De ijsbeer is namelijk niet echt wit, maar een beetje gelig, het ijs is bovenop sneeuwwit met daaronder blauwig samengedrukt ijs, en het is bewolkt.

Ik ben geen held in nabewerking (ik doe niks met fotoshop). Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe jij deze foto zou nabewerken, als je het wil proberen?
Link naar originele foto: https://i.imgur.com/pXvGsB8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ppl schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:27:
[...]

Als ik naar het plaatje kijk van die bracket dan valt me de schroef op: die zit op een vaste plek. Daarmee vervliegt ook iedere mogelijkheid om die bracket op een X-T2 te plaatsen aangezien die het gaatje voor de schroef op een andere plek heeft zitten dan op de X-T1. Vanaf de X-Pro2 en X-T2 hebben die series de statiefaansluiting gecentreerd onder de lens zitten ipv off-centre. Was die schroef nou verstelbaar geweest dan was er nog een kans dat het wel ging passen.
Dankje dat je mijn vermoede bevestigd. Degene die de Markins wilde overnemen gemeld dat deze niet gaat passen. Heb geen zin in gedoe achteraf van iets moeten terug nemen. Zelf heb ik er niks meer aan. Gisteren bij de winkel de X T1 + extra's ingeruild tegen een nieuwe Loxia 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Mavi86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:38:
[...]

Die prijs is absurd. Ik snap echt niet waarom dat zo duur moet zijn. Ik heb enige tijd geleden deze gekocht:

https://www.ebay.com/itm/...id=p2047675.c100005.m1851

$ 20

Als iemand mij het prijsverschil van € 250 kan uitleggen hoor ik het graag :)
Maar deze is niet voor een gripped cam. Ik kan op zich best goedkope brackets vinden, maar voor een gripped xt2 ben ik nog maar een enkele tegen gekomen. En die van rrs kan je er op laten zitten terwijl batterij en andere klep toegankelijk blijven. Maar dat is me alleen niet ruim €250 waard.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
onsgeluk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:05:
[...]

Maar deze is niet voor een gripped cam. Ik kan op zich best goedkope brackets vinden, maar voor een gripped xt2 ben ik nog maar een enkele tegen gekomen. En die van rrs kan je er op laten zitten terwijl batterij en andere klep toegankelijk blijven. Maar dat is me alleen niet ruim €250 waard.
Zal deze passen?
MENGS® X-T10 1/4'' Schraube L-Förmige vertikale Kamera Schnellwechselplatte Für Fuji X-T10 https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_oyfyAbE2F9MHZ

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb de RRS brackets de centen nooit echt waard gevonden. Heb er zelf één RRS gehad op de Canon 5D3 en een SUNWAYFOTO op de andere 5D3 en zagen en voelde geen verschil in kwaliteit. En deze kwam toen van DX.com af. Meestal gebruik ik merken als Markins en SUNWAYFOTO.

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 18-01-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

l3art schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:09:
[...]

Zal deze passen?
MENGS® X-T10 1/4'' Schraube L-Förmige vertikale Kamera Schnellwechselplatte Für Fuji X-T10 https://www.amazon.de/dp/...sw_r_cp_apa_oyfyAbE2F9MHZ
Nee, die gaat niet passen. Om misverstanden te voorkomen, ik heb een accugrip onder m'n cam. Je weet wel, zo eentje die het voordeel van mirrorless tov dslr onderuit haalt.

Afbeeldingslocatie: https://www.augenblicke-eingefangen.de/catalog/images/ReallyRightStuff_5118/7.png
Superdaantje schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:10:
Ik heb de RRS brackets de centen nooit echt waard gevonden. Heb er zelf één gehad op de Canon 5D3 en een after market op de andere 5D3 en zagen en voelde geen verschil in kwaliteit. En deze kwam toen van DX.com af.
Ongeacht het merk/kwaliteit, dit is pure geldklopperij waar ik niet in mee wil gaan.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
onsgeluk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:20:
...

Ongeacht het merk/kwaliteit, dit is pure geldklopperij waar ik niet in mee wil gaan.
Een Kirk BL-XT2G zou wellicht iets goedkoper zijn. Eventueel kan je ook iets (laten) maken? En anders nog wat afwachten, er komt wellicht nog wel wat goedkopers op de markt

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik kan die Kirk niet zo snel vinden in Europa, zit er wel naar te kijken. Laten maken zal, vrees ik, minstens zo kostbaar zijn.

Op andere Fuji fora zie ik ook dat Kirk en RRS eigenlijk de enige dedicated brackets zijn.

Dan maar een universele zoeken, deze is slechts 25 pond...

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
onsgeluk schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:20:
Ik kan die Kirk niet zo snel vinden in Europa, zit er wel naar te kijken. Laten maken zal, vrees ik, minstens zo kostbaar zijn....
Je kan wat betreft lat laatste altijd informeren, als je zelf in staat bent een (elektornisch) 3d-model aan te leveren, kan het een hoop schelen.

De bracket van Kirk heb ik met wat googlen voor pakweg 190€ bij een paar winkels gevonden (met soms lange levertijd van ~20dagen), met verzenden zit je dan op pakweg 200€. Nog teveel zou ik zeggen, maar als je per se een bracket voor de camera inclusief grip nodig hebt, zit er natuurlijk niet veel anders op. Of een universele inderdaad, al zitten die soms net wat minder comfortabel vast natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ja, circa €200 is ook mij nog teveel van het goede. Ik heb 'm alleen nodig als ik wijd schiet, voor de zoom kan ik het geheel draaien op de gondel. En zelf een 3D model aandragen gaat echt boven m'n pet.

Zal de zoektocht nog wel even doorzetten, maar denk dat het kosttechnisch het verstandigst is om de universele bracket op Amazon te scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door onsgeluk op 18-01-2018 10:39 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aardappel schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:55:
[...]

Het scenario was het volgende, ik sta op een boot met lichte deining, het is frisjes, met een snijdende ijselijke wind, vorige 'nacht' (was net zo licht als het nu is) niet veel geslapen omdat je je bed uit geroepen wordt voor walvissen, de ijsbeer zit op een meter of 400, en is misschien 3 seconden in die positie blijven zitten voordat hij het wel gezien had en aan de wandel ging.
Dat zijn precies de omstandigheden waarin de Fuji met goede ergonomie zijn voordeel zou moeten hebben. Er wordt vaak beweerd dat je snel de belangrijkste instellingen kan maken zonder je oog van de zoeker te halen. Daar begin ik me nu dus vragen bij te stellen.

In een warme hotelkamer is het geen probleem om door menu's te bladeren.

In de sneeuw enkele weken geleden lukte het me met een telefoon wel.
Ondanks kou en waterdruppels op het display. (telefoon-camera's staan niet bekend om hun handige bediening)

Als je nabewerking wilt doen, moet je in RAW (+jpg) formaat fotograferen. Een jpeg kan je niets mee in nabewerking. Is eigenlijk ook zonde van zo'n dure camera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Aardappel schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 08:55:
[...]

Toch vind ik het lastig om de echte juiste kleuren in te stellen bij deze foto met veel wittinten. De ijsbeer is namelijk niet echt wit, maar een beetje gelig, het ijs is bovenop sneeuwwit met daaronder blauwig samengedrukt ijs, en het is bewolkt.

Ik ben geen held in nabewerking (ik doe niks met fotoshop). Dus ik ben eigenlijk benieuwd hoe jij deze foto zou nabewerken, als je het wil proberen?
Met de proviso dat vanuit RAW bewerken natuurlijk beter is, een kwartiertje spelen in GIMP met brightness&contrast, colour balance (extra geel), sharpening op de beer, donkerder maken van de neus en met de hand wat donkere pixels toegevoegd op ogen, oren en poten. Crop is voor 15*10 printje.

https://imgur.com/2XUdBVu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inrage schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:44:
[...]

De focus joystick op de X-T2 is ook erg prettig en als je grotere handen hebt is de grip van de X-T2 ook een stuk beter.
De grip heb ik ook gehad, maar echt een meerwaarde is het niet.

Kom van een Canon 5D en op de duur merk je het verschil echt niet meer, en ook ik heb XXL klauwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Oke, nu ik de tijd nam om de 55-200 online te bestellen, is hij inmiddels ook uitverkocht in Zwolle. Nadat ik op pagina 7 ben geraakt in Google, geef ik het op.

Weet iemand nog een locatie?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Je kunt ook zoeken bij Google shopping en natuurlijk de pricewatch:

https://www.fotoverweij.n...d4qUunSNf4P0aAitBEALw_wcB

https://www.conrad.nl/nl/...413_pla-1589641&WT.srch=1

Sinds een tijdje heb ik de 50-230 en merk dat ik deze toch wel graag op de camera heb zitten. Waar ik ook tegenaan loop is dat ik 230mm vaak nog te krap vind. Nu dacht ik er een teleconverter tussen te kunnen zetten, maar nu lees ik dat deze niet gebruikt kan worden met deze lens (enkel met de duurste groep fuji lenzen). Is er nog een andere manier om meer tele bereik te krijgen of moet ik echt flink gaan sparen voor een 100-400? Is dat überhaupt wel de moeite op de xt20?

[ Voor 68% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2018 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
streamnl schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:23:
Oke, nu ik de tijd nam om de 55-200 online te bestellen, is hij inmiddels ook uitverkocht in Zwolle. Nadat ik op pagina 7 ben geraakt in Google, geef ik het op.

Op marktplaats staan er ook een paar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

streamnl schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:23:

Nog nooit van de pricewatch gehoord? :-)
Daar staat welke winkels een product voor een goede prijs verkopen.
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS

Amazon staat niet in die lijst, maar daar is hij ook te koop.
https://www.amazon.de/Fuj...8-Objektiv/dp/B00CE613FE/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks. Ik gebruik dat eigenlijk nooit... Dat ga ik in de toekomst toch maar vaker doen.
technonose schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:52:
Op marktplaats staan er ook een paar
Ik heb zoiets liever van een winkel dan van markplaats.
Toch bedankt voor het meedenken.
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:26:

Nog nooit van de pricewatch gehoord? :-)
Daar staat welke winkels een product voor een goede prijs verkopen.
pricewatch: Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS

Amazon staat niet in die lijst, maar daar is hij ook te koop.
https://www.amazon.de/Fuj...8-Objektiv/dp/B00CE613FE/
Zoals ik hierboven al zei... ik gebruik dat eigenlijk nooit.

Hartstikke bedankt voor de reacties, want als het goed is, ben ik morgen een trotse bezitter van een XF 55-200mm F3.5-4.8 R OIS.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
LA-384 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:41:
Je kunt ook zoeken bij Google shopping en natuurlijk de pricewatch:

https://www.fotoverweij.n...d4qUunSNf4P0aAitBEALw_wcB

https://www.conrad.nl/nl/...413_pla-1589641&WT.srch=1

Sinds een tijdje heb ik de 50-230 en merk dat ik deze toch wel graag op de camera heb zitten. Waar ik ook tegenaan loop is dat ik 230mm vaak nog te krap vind. Nu dacht ik er een teleconverter tussen te kunnen zetten, maar nu lees ik dat deze niet gebruikt kan worden met deze lens (enkel met de duurste groep fuji lenzen). Is er nog een andere manier om meer tele bereik te krijgen of moet ik echt flink gaan sparen voor een 100-400? Is dat überhaupt wel de moeite op de xt20?
Ik zat ooit in het zelfde schuitje, maar meer tele op een fuji is inderdaad sparen voor een 100-400 (evt met converter).
Nu ik de 100-400 heb, heb ik de 50-230 er eigenlijk nooit meer op. De enige mm's die ik dan mis zijn die van 55 tot de 100 (wel wat extra kilo's :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@aardappel Dan ga ik nog maar eens goed nadenken hoe belangrijk ik die mm's vind en vooral wat meer ervaring op doen, zodat de evt aanschaf het ook waard is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Offtopic: (door jullie) gisteren wat gespeeld met Google shopping en met Pricewatch. Vroeger vond ik dat nooit prettig werken en heb het daarna links laten liggen.
Maar... pricewatch is een blijvertje. Die ga ik vaker gebruiken d:)b Google shopping vind ik nog steeds niet fijn.

Ontopic:
Er waren gisteren wat problemen met pakjesgemak en daardoor heb ik de 55-200 gisteren niet kunnen bestellen. Als het goed is, belt de winkel mij vandaag op, zodra de storing bij Myparcel voorbij is. Tot dan houden ze"mijn" lens apart. Nog even wachten dus...

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 16:41
Zit echt in dubio over de huidige cameralijn van Fuji. Hoe langer ik er over nadenk, hoe moeilijker het word.

Zoals bekend schiet ik momenteel met een Nikon D750 en daarnaast een X100S.
Belangrijkste reden voor mij om de X100s te upgraden is de autofocus. Deze is gewoon niet bruikbaar genoeg voor mij. Zeker als je de AF van de D750 gewend bent. (I know....spoiled brat :+ )

Maar dan.... welke opties zijn er:

X-T2
Pros: Goede AF. Verwisselbare lenzen. Dedicated ISO dial. Joystick. Dual Card slot.
Cons: Prijs

X-T20
Pros: Goede AF. Verwisselbare lenzen. Prijs t.o.v. X-T2
Cons: Grip niet zo prettig als X-T2

X-E3
Cons: Touchscreen (geen D-Pad meer)

X100F
Pros: Ingebouwd ND filter, Leaf shutter
Cons: Vaste lens (wel zijn er 'schroef lenzen' beschikbaar)

Zit echt klem. Is er iemand die een van bovenstaande camera's heeft en die een keer zin heeft om een dagje te gaan shooten, waarbij ik de camera ook eens mag gebruiken? :)
Of heeft er iemand argumenten (of goede vragen die ik eerst voor mijzelf moet beantwoorden) die mij verder op weg kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoe compact wil je het systeem houden? De x100s is lekker compact met vast brandpunt. Eerste wat mij te binnen schiet is kijk naar de x100f die je er ook bij hebt staan, maar je heb bij de cons van de x100f staat geen objectieven kunnen verwisselen. Ga je voor systeem waar de objectieven te verwisselen zijn lever je ook weer wat compactheid in.

Wat is voor jou belangrijk in een vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

PdeBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:34:
Zit echt in dubio over de huidige cameralijn van Fuji. Hoe langer ik er over nadenk, hoe moeilijker het word.

Belangrijkste reden voor mij om de X100s te upgraden is de autofocus. Deze is gewoon niet bruikbaar genoeg voor mij. Zeker als je de AF van de D750 gewend bent. (I know....spoiled brat :+ )

X-T2
Pros: Goede AF. Verwisselbare lenzen. Dedicated ISO dial. Joystick. Dual Card slot.

X-T20

X-E3

X100F

Zit echt klem. Is er iemand die een van bovenstaande camera's heeft en die een keer zin heeft om een dagje te gaan shooten, waarbij ik de camera ook eens mag gebruiken? :)
Of heeft er iemand argumenten (of goede vragen die ik eerst voor mijzelf moet beantwoorden) die mij verder op weg kunnen helpen?
vwb de grip van de X-T20. Wij hebben daar de losse grip opgezet en dat bevalt uitermate prima!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PdeBie Heb niet zo’n uitgebreide setup, met alleen X-T2 en 18-55 kitlens. Maar die mag je best eens gebruiken. Geen idee of je uit de buurt komt... :9

Reden waarom ik niet eens verder gekeken heb naar de X-T20 was alleen al de EVF. Die van de X-T2 is een stuk groter, al helemaal met bril is dat een makkelijke keus.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Superdaantje Wat ik aan de X100s prettig vind is vooral het feit dat hij zo lekker licht en makkelijk mee te nemen is. Ten op zichte van de D750 zijn alle Fuji camera's dat wel.
Het niet kunnen wisselen van lenzen bij de X100s heb ik nooit als een minpunt ervaren, omdat ik altijd nog de D750 heb met de nodige lenzen. Echter, ik zit er zwaar over in dubio om al het Nikon spul de deur uit te doen en te vervangen voor lichter Fujifilm gear. Mijn handen trekken het steeds minder om een hele dag/avond met de Nikon op pad te zijn. Daarom dat ik dus ook naar camera's aan het kijken ben waarbij ik lenzen wel kan wisselen. Als mogelijke vervanger voor de D750.

@PaT Dat zou ook nog een optie zijn, mits de grip geen zaken blokkeert als het batterij/SD-card klepje en de schroef voor het statief.

@Verwijderd Ik ben woonachtig in Tiel, maar ook regelmatig in Utrecht en omgeving te vinden :)
De grotere EVF van de X-T2 lijkt mij ook super, maar is geen must-have voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kijk dit schets al weer heel ander beeld. ;-)
Wat is voor jou het ideale bereik qua objectieven?

Als je je wensen zo bekijk voor een camera dan kom ik persoonlijk al snel bij de X-T2 uit. Objectieven keuze is afhankelijk van je wensen qua bereik. Al heb ik zelf gemerkt toen ik overstapte dat ik anders ben gaan fotograferen en dit had uiteindelijk ook invloed op mijn objectieven keuze. Zou ik het overnieuw mogen doen dan zou ik zelf starten met de 18-55 en vandaar uit verder kijken. Helaas waren in de tijd dat ik instapte enkel de 18, 35 en 60 beschikbaar ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 23-01-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:58

Grin

Ride si sapis.

X-T2

X-T20

X-E3

X100F

Hoe onoverkomelijk is de prijs van de X-T2 voor jou?
Als ik naar jouw forumposts kijk en voorbij zie komen wat/hoe jij schiet dan is de X-T2 m.i. de enige juiste keuze. Uiteraard is mijn menig vertroebeld maar het is echt mijn beste koop uit 2016; period. Met de laatste firmware is het wederom een betere camera geworden en het lensaanbod is simpelweg uitstekend. Ik kom uit het hoge noorden en kom dit jaar waarschijnlijk wat minder beneden Zwolle... Morgen ben ik toevallig een dag in Den Haag maar dat zijn echt uitzonderingen. Anyway, je weet me te vinden mocht je eens in de buurt zijn.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
streamnl schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:27:

Ik heb zoiets liever van een winkel dan van markplaats.
Toch bedankt voor het meedenken.
Ik doelde eigenlijk op de winkels op MP. Er staan er een paar tussen die bijv ook 1 jaar garantie geven.
Ik heb de X-T20 en vind het flipscreen voor low angle shots perfect. zou ik niet meer willen missen.
Ik heb er een goedkope grip bij gekocht voor mijn arcaswiss aansluiting, en dat is erg prettig vasthouden.

Ik kan mij wel voorstellen dat de instel mogelijkheden van een X-T2 beter passen bij iemand die van een D750 afkomt.

Aan de andere kant, heb ik meer dan genoeg knoppen om alles wat ik nodig heb snel in te stellen.
Ik vind de compactheid ook wel erg fijn.

[ Voor 58% gewijzigd door Tomas_ op 23-01-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
oops dubbelpost-

[ Voor 191% gewijzigd door Tomas_ op 23-01-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Superdaantje Het meest gebruikte objectief is mijn 35mm f/1.8. Gevolgd door mijn 90mm 2.8.
Daarnaast heb ik nog een 50mm 1.8 en een 70-200 2.8, maar die laatste twee gebruik ik steeds minder (de 70-200 vooral wegens het gewicht).

Ik ben nu zo verwend door de DOF van die 1.8 lenzen op full frame dat de 18-55 2.8-4.0 mij waarschijnlijk niet gaat bekoren. Ik zal dus waarschijnlijk enkel met primes gaan werken. Zat te denken om te starten met mijn meestgebruikte lenzen vervangen door een 23mm (voor de huidige 35mm 1.8) en een 56mm 1.2 (voor de huidige 90mm 2.8). Daarna kan ik gaan kijken voor iets wijders.

@Grin Wanneer ik de X-T2 zou kopen met bovengenoemde lenzen, kom ik uit op een bedrag van € 2880.
Flinke smak geld als je het mij vraagt, aangezien ik vooralsnog de D750 er niet op ga inruilen of verkopen (dan zou het namelijk een flinke bult schelen).

Ik wil daarom starten met de body en de 23mm. Dat is een behapbare start voor mij. De 56mm 1.2 kan dan later aangeschaft worden (als de Fujifilm set mij goed bevalt uiteraard).

@technonose Dat is inderdaad de reden dan ik naar de X-T2 kijk. Maar als ik dan nadenk over hoe vaak ik bijvoorbeeld mijn ISO wijzig, dan kan dat ook prima onder een knop in plaats van een draaiknop. Zit het tenslotte bij mijn D750 ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het onderwerp hier al is langs gekomen, maar zijn er mensen die hun fuji camera al gebruikt hebben voor nightlife (party) fotografie?

Tot op heden gebruikte ik hiervoor mijn Canon 5dmkII, maar sinds ik de Fuji XT2 als travel camera heb gekocht, vraag ik me af deze de Canon ook voor dat soort taken niet zou kunnen vervangen.

https://www.facebook.com/...147793476/?type=3&theater

https://www.facebook.com/...624460095/?type=3&theater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@PdeBie Dat is zeker een smak geld! Verdeel en heersch is dan idd een goed plan, X-T2 met de 23/1.4 is dan een prima start. Samen met een 56/1.2 heb je dan een leuke set, niet echt een set die recht doet aan de snelheid van de X-T2 maar kwalitatief/optisch echt klasse (deze twee lenzen zitten achterin de middenmoot qua snelheid, zijn al wat ouder). Maar een street/portret lens hoeft ook niet de snelste AF te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PdeBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:54:
@Superdaantje Het meest gebruikte objectief is mijn 35mm f/1.8. Gevolgd door mijn 90mm 2.8.
Daarnaast heb ik nog een 50mm 1.8 en een 70-200 2.8, maar die laatste twee gebruik ik steeds minder (de 70-200 vooral wegens het gewicht).

Ik ben nu zo verwend door de DOF van die 1.8 lenzen op full frame dat de 18-55 2.8-4.0 mij waarschijnlijk niet gaat bekoren. Ik zal dus waarschijnlijk enkel met primes gaan werken. Zat te denken om te starten met mijn meestgebruikte lenzen vervangen door een 23mm (voor de huidige 35mm 1.8) en een 56mm 1.2 (voor de huidige 90mm 2.8). Daarna kan ik gaan kijken voor iets wijders.
Dacht zelfde over de 18-55, maar deze heeft mij toen aangenaam doen verrassen. Het is dan wel geen f/1.4, maar voor een zoom zeker geen verkeerd objectief.

De objectieven die je ingedachte hebt zijn zeker mooie objectieven. En mooie set om het nieuwe avontuur aan te gaan. Er zijn nu de BTW dagen niet alle MM doen mee met Fujifilm, maar er zijn genoeg winkels die rond de MM zitten die vaak wel iets met prijzen willen doen. Bijvoorbeeld in Arnhem SmitsArnhem. Kan maar zo weer wat centjes schelen bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Superdaantje als ik naar mijn statistieken kijk, schiet ik vrij veel tegen "wide open" aan. Dus f/4 op 55mm gaat mij wel hinderen denk ik. Op basis van de reviews die ik heb gezien is de 18-55 wel een mooi lensje inderdaad, maar niet voor mijn toepassingen.

De 16-5055 2.8 is er dan ook nog, maar dan steek ik mijn geld liever in een lichtgevoeligere prime. Zo vaak wissel ik toch niet van lens.

Bedankt voor de tip wat betreft de MM en omliggende winkels. Die ga ik zeker onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PdeBie Als alternatief voor de 56mm zou je de 50mm F2 nog kunnen overwegen.
Minder lichtsterk en iets korter, maar wel met betere AF, WR, en is een stuk kleiner/lichter en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

PdeBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:57:
@Superdaantje
[...]
De 16-50 2.8 is er dan ook nog, maar dan steek ik mijn geld liever in een lichtgevoeligere prime. Zo vaak wissel ik toch niet van lens.
[...]
Herkenbaar, mijn strategie was om het 16-60 bereik (waar ik de meeste plaatjes schiet) te gaan voor een een setje primes met de 18-55 als ik geen zin heb in losse lenzen. De rest is gedekt door de 50-140 met TC en een 90 waar ik maar weinig mee doe... De 50 of 90 nog eens wisselen voor de 56 maar dat heeft allemaal geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

PdeBie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:57:
@Superdaantje als ik naar mijn statistieken kijk, schiet ik vrij veel tegen "wide open" aan. Dus f/4 op 55mm gaat mij wel hinderen denk ik. Op basis van de reviews die ik heb gezien is de 18-55 wel een mooi lensje inderdaad, maar niet voor mijn toepassingen.

De 16-50 2.8 is er dan ook nog, maar dan steek ik mijn geld liever in een lichtgevoeligere prime. Zo vaak wissel ik toch niet van lens.

Bedankt voor de tip wat betreft de MM en omliggende winkels. Die ga ik zeker onthouden.
Neem aan dat je de 16-55 f/2.8 bedoeld? De 16-50 is een f/3.5-5.6. De 16-55 is nog redelijk fors en niet voorzien van OIS. Heb deze gehad en had ook de 18-55. Merkte dat ik toch op gegeven moment steeds vaker de 18-55 pakte. Dit alles is natuurlijk persoonlijk ;-)

Je hebt al mooi start punt met de twee primes. Vandaar uit kun je altijd verder kijken indien je dat zelf nodig vind.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 23-01-2018 13:06 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic