Sodela schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:00:
Het ligt er ook een beetje aan wat ze met de camera gaat doen. Het grote voordeel van de X-T1 is naast de grotere zoeker natuurlijk de stevigere body en de weathersealing met als minpunt het hogere gewicht/ formaat. Voor de rest zit er eigenlijk nauwelijks verschil in

.
De volgende generatie (T2, T20 en E3) heeft natuurlijk de andere sensor, de joystick en de wat snellere AF. Dat laatste is altijd handig maar lang niet altijd kritisch.
De sensor klinkt goed, maar zorgt wel voor grotere bestanden. Foto's die je "normaal" afdrukt worden er niet scherper door (<=A3 of zo) maar je kunt natuurlijk wat eerder croppen/ bijsnijden. De meerwaarde zit hem dan misschien vooral in het "waxy skin" effect als gevolg van de ruisonderdrukking wat overigens niet uniek is voor Fuji. Met meer pixels kun je makkelijker interpoleren en is dat effect dus minder bij de 24 mp sensor. Het komt eigenlijk alleen voor bij hoge iso's en een (te) hoog ingestelde ruisonderdrukking.
Blijft het onderscheidende vermogen van de prijs. Als je nog aan het sparen bent is de prijs kennelijk toch een beetje van belang en heeft het effect op het moment van de aanschaf.... De "oude" generatie kan dan een mooi alternatief zijn als je het eventuele "bespaarde" bedrag in 1 of meer mooie objectieven stopt in plaats van de camera. De objectieven houd je namelijk vaak bij een upgrade en je vervangt de body omdat die nog mooier is geworden bij een volgende generatie. Een mooie T10 met een 18-55 is dan misschien wel beter dan een T20 met een 16-50....
Een beetje een verlate reactie, maar de tijd gaat er zeer binnenkort aankomen dat ze de aankoop gaat doen.
Ik heb in de tussentijd de X-T1 + 18-55 in de gaten gehouden en is inmiddels zeer slecht tot niet meer verkrijgbaar; ik twijfelde tussen een X-T1 of X-T20. Ze heeft zowel de X-T10 als de X-T1 in de hand gehad en ze vond eigenlijk allebei wel lekker in de hand.
Het feit dat de iso-dial ontbreekt op de X-T10 en X-T20 boeit haar niet zo
Ze wilt voornamelijk op vakantie landschapjes maken, absoluut niet nabewerken en een zo goed mogelijke JPG output die ze meteen kan gebruiken. Dus er moeten ook goeie presets in de camera zitten, maar met astia en velvia zit dat wel goed.
Ze heeft een tijdje met mijn 40D geschoten en ze vindt em veel te zwaar, maar het bereik met de 17-55 vond ze wel een erg fijn bereik, en ze vond vooral de achtergrondblur die je met de 2.8 of f/4 nog hebt erg leuk. "Dat wil ik ook zo hebben" luidde het antwoord.
Daarnaast heeft ze haar eigen winkeltje waar ze zeer kleurrijk werk verkoopt en de kleuren moeten goed zijn.
Dus productfotografie en landschap. Burstrate boeit haar niet. Weathersealing ook niet echt zo.
Dus ik heb de focus op de X-T20 gelegd. Ze wilt verder perse de zilveren variant en geen 2e hands spul (kan ze btw niet van aftrekken).
Dus waarschijnlijk wordt het de X-T20+18-55/2.8-4 kit

Even wachten of er vóór de 30e nog iets van een sale of btw-actie is of iets dergelijks.