Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 55 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JeyJey schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:29:
....
Ik zit te denken aan “domme” tubes welke geen elektronische signalen doorgeven tussen lens en body. Ik verwacht met name manueel te focussen en gebruik te maken van de 18-55 lens, icm met m’n x-t1. Het diafragma is dus ook handmatig aan te passen. Enige punt is dat er geen stroom wordt gegeven aan de lens en er dus geen stabilisatie is van de lens. ...
Ik zou verwachten dat diafragma en focus ook niet werken zonder stroom (tenminste, die van de Fuji objectieven, volledig mechanische werken natuurlijk wel), verder doet zo'n tube natuurlijk wat die moet doen (als hij tenminste mounts conform specificatie heeft en de kwaliteit voldoet mounts heeft)

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:59
Een simpele uitleg waar de X voor staat bij de sluitertijden is genoeg en daarbij wat er gebeurt als je de sluitertijd toch hoger kiest met een standaard flitser zonder hss optie

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Ik kom nog even terug op het onderwerp ‘extensions tubes’. Ik wil graag met een beperkt budget toch macro foto’s te kunnen maken.

Ik zit te denken aan “domme” tubes welke geen elektronische signalen doorgeven tussen lens en body. Ik verwacht met name manueel te focussen en gebruik te maken van de 18-55 lens, icm met m’n x-t1. Het diafragma is dus ook handmatig aan te passen. Enige punt is dat er geen stroom wordt gegeven aan de lens en er dus geen stabilisatie is van de lens. In hoeverre is dit problematisch of niet?

Deze heb ik op het oog: https://www.aliexpress.co...10208.99999999.307.WRNoka

Alternatief is bijvoorbeeld de meike extensions tubes incl elektronische contacten, en rond de 25€ voor een setje van 2. Echter las ik ergens iets over mogelijke beschadiging van de lens(pinnetjes) door dergelijke 3rd party tubes. Maar IS en evt AF is wel weer mogelijk hiermee.
Je hebt met de goedkope prul van Aliexpress, geen enkele mogelijkheid om iets te automatiseren. Dit betekent dat niet alle je AF volledig manueel is, maar ook je belichting, diafragma, sluitertijd, ed.

Verder blijf ik en zoals jezelf ook al aanhaalt ver weg van de goedkoopste tubes, met grote kans op beschadiging van de contactpunten, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Moris schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:39:
[...]

Je hebt met de goedkope prul van Aliexpress, geen enkele mogelijkheid om iets te automatiseren. Dit betekent dat niet alle je AF volledig manueel is, maar ook je belichting, diafragma, sluitertijd, ed.

Verder blijf ik en zoals jezelf ook al aanhaalt ver weg van de goedkoopste tubes, met grote kans op beschadiging van de contactpunten, etc...
Uhm, nee hoor. Met el cheapo extension tubes (en ook adapters naar andere merken) moet je inderdaad zelf je diafragma kiezen (en handmatig focussen). Maar als je dan op Aperture Priority schiet, doet de lichtmeting van je camera het prima hoor. Dus sluitertijd wordt netjes berekend door je camera en er rollen dan ook goed belichte foto's uit.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sys64738 schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:22:
... zelf je diafragma kiezen (en handmatig focussen). ...
En daarom moet je er dus ook op letten dat dat met de lenzen die je wil gaan gebruiken kan (dat ze worden voorzien van elektriciteit als dat daarvoor nodig is)

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 17-12-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enige punt is dat er geen stroom wordt gegeven aan de lens en er dus geen stabilisatie is van de lens. In hoeverre is dit problematisch of niet?
Als de 18-55 geen stroom heeft kun je niet scherpstellen en hebt ook geen diafgrama dat je kunt instellen. Het zou dus alleen werken met de afstand die op dat moment "in het objectief" zit het open diafragma. Geen praktische waarde dus. Het zou hooguit werken met ouderwetse objectieven die nog een diafragmaring hebben en "echt" manueel scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Of je pakt gewoon macro voorzetlenzen, dan heb je dat gedoe niet ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 16:30
Dank allen, ik ben weer een stukje wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie een echte macrolens zoekt: https://www.lenstip.com/5...OIS_WR_Macro_Summary.html

Toppertje op een paar kleine puntjes na (hoekscherpte valt eigenlijk een beetje tegen, maar is nog steeds goed en de vignettering is redelijk flink).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer dat zo'n iemand alleen bar weinig aan die review heeft. Het zijn alleen maar lab shots, er is 0,0 aandacht besteed aan het macro aspect. Dat zijn we inmiddels wel gewend van macro lenzen, die lenzen komen om de een of andere reden altijd in handen van mensen die niks met macro hebben.

Btw, in de comments op fujirumors zijn er een paar mensen die de vignetting weerspreken (waaronder Jonas Rask). Een aantal andere mensen wijzen op mogelijke in-built lens profile info waardoor zelfs een unknown lens nog enigszins te corrigeren valt in sommige software.

Voor meer plaatjes met die 80mm lens (any kind it seems) is dit draadje op fujix-forums wel een mooi startpunt (nog niet erg veel macro shots, wel een wisselende selectie): 80mm macro thread. Hier staan nog een paar macro shots: Couple of quickies with the XF80.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 18-12-2017 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat "niet ingaan op macro" hoeft geen probleem te zijn. Ze maken reviews voor het brede publiek en niet alleen voor macro-objectieven. Als je dat weet zou je dat ook zo kunnen lezen en benaderen. Voor de rest spreken de meeste foto's voor zich die je "in het wild" tegenkomt.

Wat de electronische correctie van lensfouten/ afwijkingen betreft is dat een optie maar natuurlijk altijd een compromis. De ruimte voor de correctie komt immers altijd uit een of andere "marge", of dat nu de resolutie is het dynamische bereik of wat anders. Bij het echte pixelpeepen zul je dan misschien door de mand vallen maar in de praktijk gaat de aandacht hopelijk uit naar het motief.
Daarnaast zou het natuurlijk niet fair zijn als je objectieven objectief probeert te maken door een test en er vervolgens sjoemelsoftware op los laat om iets alsnog geweldig te maken.

Het 80 mm is waarschijnlijk een heel mooi objectief ondanks de kleine minpuntjes die in die review misschien wat worden uitvergroot (daar heb je de test van de macro-eigenschappen!) want bij andere vergelijkingen op die site tilt men er minder zwaar aan. Maar hun verklaring is dan ook dat ze dat met name doen vanwege de recommended die op de loer ligt.

Voor de normale gebruiker zal dit een prachtig objectief zijn voor dichtbij, zwaar, groot en een beetje minder mooie bokeh dan de 90 mm waarbij de (te) hoge prijs een obstakel kan zijn. Die 90 mm is dan misschien wel een goede reden om voor die te gaan als je niet zo van dichtbij bent.Het is goedkoper, minder fors en op het ontbreken van de OIS "foutloos". Voor de liefhebber van macro is deze 80 mm wel heel verleidelijk ondanks de "nadelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat zouden jullie doen?
Een X-T1 met 18-55 + 55-200
Een X-T1 met 18-55 + X-E1 en 50-230

Ik ben begonnen met de X-E1 en 18-55. Kocht de X-T1 en onlangs de 50-230. Maar nu heb ik een nette occasion 55-200 op de kop getikt. Punt is: ga ik de X-E1 en de 50-230 verkopen om de aankoop van de 55-200 te compenseren? Het is namelijk wel de betere lens van de twee qua bouwkwaliteit, beter diafragma verloop. Of houd ik het bij de 50-230 en doe ik de 55-200 weer terug? Al zijn twee bodies ook wel fijn, kunnen ze beide een objectief standaard gemound hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2 is alleen fijn als ze hetzelfde zijn.... Ga voor de T1 met de 55-200, het verschil tussen een E1 en een T1 is fors en de 55-200 is beter. Daarnaast scheelt het ruimte in de fototas.
Tenzij je geen vertrouwen hebt in de T1 of razendsnel van objectief moet wisselen, bedenk dan wel dat de E1 mooie foto’s maakt maar niet razendsnel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik gebruik hier de X-T20 probleemloos naast de X-T2, dus zie niet zo het probleem van 2 verschillende body’s. Tevens compenseert het de kleine verschillen tussen het vaak wisselen van lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 17:53:
Wat zouden jullie doen?
Een X-T1 met 18-55 + 55-200
Een X-T1 met 18-55 + X-E1 en 50-230

Ik ben begonnen met de X-E1 en 18-55. Kocht de X-T1 en onlangs de 50-230. Maar nu heb ik een nette occasion 55-200 op de kop getikt. Punt is: ga ik de X-E1 en de 50-230 verkopen om de aankoop van de 55-200 te compenseren? Het is namelijk wel de betere lens van de twee qua bouwkwaliteit, beter diafragma verloop. Of houd ik het bij de 50-230 en doe ik de 55-200 weer terug? Al zijn twee bodies ook wel fijn, kunnen ze beide een objectief standaard gemound hebben.
Voor professioneel gebruik? Dan 2 bodies als je snel moet switchen tussen beide lenzen en de lichtsterkte niet per se nodig hebt. Voor de hobby zou ik het lekker bij een enkele body houden.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sodela schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:12:
Dat "niet ingaan op macro" hoeft geen probleem te zijn. Ze maken reviews voor het brede publiek en niet alleen voor macro-objectieven. Als je dat weet zou je dat ook zo kunnen lezen en benaderen.
Het punt is dat het weinig zinvolle reviews zijn als men een product niet op z'n minst kijkt naar waar het voor bedoeld is. Leuk dat je wat tele werk kunt doen met die 80mm maar daar koop je een 80mm macro lens natuurlijk niet voor. Er zijn immers veel goedkopere alternatieven.

Belangrijke zaken als OIS bij macro gebruik (waarbij je dus van voor naar achter beweegt, iets waar de OIS dus ook mee moet werken) en AF bij macro gebruik komen niet aan bod terwijl dat bij de doelgroep van deze lens juist de grote vraag is.

Voor wie op zoek is naar een macro lens en wil weten hoe deze lens als macro lens functioneert is er momenteel gewoonweg 1 manier om daar achter te komen: kopen en zelf uitproberen. Er is simpelweg geen review die zich richt op waar de lens voor bedoeld is: macro gebruik.
Wat de electronische correctie van lensfouten/ afwijkingen betreft is dat een optie maar natuurlijk altijd een compromis. De ruimte voor de correctie komt immers altijd uit een of andere "marge", of dat nu de resolutie is het dynamische bereik of wat anders. Bij het echte pixelpeepen zul je dan misschien door de mand vallen maar in de praktijk gaat de aandacht hopelijk uit naar het motief.
Tja, macro is sowieso al heel veel compromissen maken en gebruik maken van handigheidjes als stacking.
Het 80 mm is waarschijnlijk een heel mooi objectief ondanks de kleine minpuntjes die in die review misschien wat worden uitvergroot (daar heb je de test van de macro-eigenschappen!)
Macro is meer dan domweg uitvergroten ;)
Voor de normale gebruiker zal dit een prachtig objectief zijn voor dichtbij, zwaar, groot en een beetje minder mooie bokeh dan de 90 mm waarbij de (te) hoge prijs een obstakel kan zijn.
En zie daar alle redenen waarom dit voor de normale gebruiker dus absoluut geen prachtig objectief is. Voor de normale gebruiker zijn er namelijk zat alternatieven die kleiner, lichter, goedkoper, sneller (als in AF en/of als in lichtsterkte) en veelzijdiger zijn. Deze lens moet je kopen als je serieus iets met macro doet of geld teveel hebt. Voor al het andere kun je beter 1 van de alternatieven nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sodela schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:34:
2 is alleen fijn als ze hetzelfde zijn.... Ga voor de T1 met de 55-200, het verschil tussen een E1 en een T1 is fors en de 55-200 is beter. Daarnaast scheelt het ruimte in de fototas.
Tenzij je geen vertrouwen hebt in de T1 of razendsnel van objectief moet wisselen, bedenk dan wel dat de E1 mooie foto’s maakt maar niet razendsnel is...
Mwah, ik had zowel de XT1 met 50-230 en X-E1 en de 18-55 mee naar het Dickens festijn in Deventer afgelopen weekend. Vond het wel fijn ondanks dat ze verschillende formfactors hebben om snel te kunnen switchen. Hup ene setje over je schouder slaan, andere overpakken en door..

Ik weet dat de XE1 alles behalve snel is, maar dat heb ik dan ook 9 v/d 10 keer niet nodig. Ik doe niet aan wildlife, sport, of anderszins waar snelheid bij benodigd is.
Moris schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 20:59:
Ik gebruik hier de X-T20 probleemloos naast de X-T2, dus zie niet zo het probleem van 2 verschillende body’s. Tevens compenseert het de kleine verschillen tussen het vaak wisselen van lenzen.
Klopt, het overpakken van een tweede kit die ik al om mijn schouder heb hangen is sneller dan tas af, tele pakken, standaard kitlens eraf en dan pas door.
tobiasvs schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:26:
[...]

Voor professioneel gebruik? Dan 2 bodies als je snel moet switchen tussen beide lenzen en de lichtsterkte niet per se nodig hebt. Voor de hobby zou ik het lekker bij een enkele body houden.
Neuh, amateurgebruik. De 50-230 balanceert ook fijner op de XT1, bijna net zo fijn als de 18-55. De 55-200mm op de XT1 voelt toch een stuk substantieler. Ligt natuurlijk aan het verschil in bouwkwaliteit: metaal vs kunststof/plastic. Want die 50-230 is de plastic fantastic lens van Fuji wat mij betreft. Heerlijk eenvoudig ding wat niet in de weg zit qua formaat of gewicht in de tas. En toch met daglicht prima presteert. (Doe niet echt aan schemer of nachtfotografie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 20:58

Grin

Ride si sapis.

ppl schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:37:
[...]
En zie daar alle redenen waarom dit voor de normale gebruiker dus absoluut geen prachtig objectief is. Voor de normale gebruiker zijn er namelijk zat alternatieven die kleiner, lichter, goedkoper, sneller (als in AF en/of als in lichtsterkte) en veelzijdiger zijn. Deze lens moet je kopen als je serieus iets met macro doet of geld teveel hebt. Voor al het andere kun je beter 1 van de alternatieven nemen.
Grotendeels met je eens behalve op twee punten:
1.) Sneller m.b.t. AF. De 80mm op m'n X-T2 focust sneller dan m'n 90mm, en de 90 is weer sneller dan de 50-140. Ik ken geen lens met een X-mount die sneller focust dan de 80mm.
2.) Wanneer ik de 80mm zou aanschaffen is het met stip de meest veelzijdige prime lens die ik heb, alleen de zooms vind ik veelzijdiger maar dat is een rare vergelijking. Portret, macro en compatibel met de 1.4 TC (~112mm/f4); veel beter wordt het niet voor een prime lens.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:51
Vreemd eigenlijk dat op zoveel lenzen een cashback is, behalve op de XF23mm F2.
Ik zat namelijk te kijken naar een X-T20 icm 18-55mm, plus dan de XF23mm F2 er bij.
Momenteel gebruik ik al vele jaren een Canon 550d met kitlens en 50mm 1.8.

• sv7088
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik heb de zojuist de nieuwe XF80 macrolens gekocht. Het valt mij op dat een zwevend lens-element hoorbaar heen en weer schuift in de lens, zodra de lens gaat focussen komt de lens-element vast te staan met een tik, bij het bekijken van de foto’s op de camera, slaat de lens-element weer los.
Wat is de ervaring van anderen mbt de XF80 en dit geluid, maw is dit zoals het hoort?
Dat element is van de stabilisatie en hoort los te zitten, zodat het je bewegingen kan opheffen. Dit is bij alle gestabiliseerde lenzen het geval. Bij sommigen is dat meer dan bij anderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
phobosdeimos schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:18:
Vreemd eigenlijk dat op zoveel lenzen een cashback is, behalve op de XF23mm F2.
Ik zat namelijk te kijken naar een X-T20 icm 18-55mm, plus dan de XF23mm F2 er bij.
Momenteel gebruik ik al vele jaren een Canon 550d met kitlens en 50mm 1.8.
De 23 en 50mm F2 zijn nog vrij nieuw. Cashback is enkel op de wat oudere line-up. Dat is niet anders bij andere merken. Zit zelf ook te wachten op de eerste korting op de 50mm, misschien met de BTW dagen bij Media markt binnenkort...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

sv7088 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 14:04:
Ik heb de zojuist de nieuwe XF80 macrolens gekocht. Het valt mij op dat een zwevend lens-element hoorbaar heen en weer schuift in de lens, zodra de lens gaat focussen komt de lens-element vast te staan met een tik, bij het bekijken van de foto’s op de camera, slaat de lens-element weer los.
Wat is de ervaring van anderen mbt de XF80 en dit geluid, maw is dit zoals het hoort?
Wat @Universal Creations zegt.
En verder, bekijk eens wat video's van Theoria Apophasis (Angry Photographer). Hij heeft wel eens een bijzondere kijk op de zaak maar ben het ook heel vaak met hem eens, zo ook met zijn reviews over de 80mm marco (en zijn oordeel/mening over nagenoeg alle Fujifilm lenzen, vooral de primes).

Dat geklepper heb je bij de 90 bijvoorbeeld ook, het is die AF motor die dat veroorzaakt (in de 90 zit geen OIS).

Hoe bevalt de 80 mm trouwens? Wat de cashback bij nieuwe objectieven betreft, bij Keuzekamp in Zwolle is deze macro trouwens al met € 100,= korting gespot, geen cashback, wel korting, maar staat niet op hun website, dus misschien winkel-only...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wat je hoort bewegen is volgens mij deze constructie, het zgn. Ball Slide System/Linear Motor:
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujinon_lens_xf80mmf28_r_lm_ois_wr_macro/features/img/index/pic_02.jpg

Pas wanneer dit systeem wordt geactiveerd staan de elementen vast, zodat je focus/stabilisatie hebt. Tot die tijd kunnen deze elementen bewegen en dat hoor je dus. Wat ik doe: wanneer ik lenzen met deze constructie vervoer of bij me draag, dan vervoer ik ze in verticale positie. Zo heb je wat minder gedonder in de glazen. :)

[ Voor 91% gewijzigd door Grin op 21-12-2017 17:07 ]

• sv7088
  • Laatst online: 23:08
Sodela schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:31:
Dat geklepper heb je bij de 90 bijvoorbeeld ook, het is die AF motor die dat veroorzaakt (in de 90 zit geen OIS).

Hoe bevalt de 80 mm trouwens? Wat de cashback bij nieuwe objectieven betreft, bij Keuzekamp in Zwolle is deze macro trouwens al met € 100,= korting gespot, geen cashback, wel korting, maar staat niet op hun website, dus misschien winkel-only...
Bedankt voor de uitleg mbt het ‘klapperen’, het klinkt een beetje vreemd de eerste keer ...
CameraNu bevestigd hetzelfde.
Ik heb de lens pas 24 uur, ik heb een paar proefopnames van de kerstversiering gemaakt, haarscherp en heel mooi bokeh, ontdekte ook een zeer klein beestje op de kerstversiering, dat ik normaal niet gezien heb!
(Schijnt geïmporteerd te worden met een kerstboom ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand zijn X-Pro2 al op firmware 4.0 draaien?

Wel een aardige veranderingenlijst bij die update, maar nog steeds geen 24-uurs klok geloof ik :>

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 22-12-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:43:
Heeft iemand zijn X-Pro2 al op firmware 4.0 draaien?

Wel een aardige veranderingenlijst bij die update, maar nog steeds geen 24-uurs klok geloof ik :>
Ik heb de update inmiddels geinstalleerd, rgb-histogrammen en overbelichtingsmarkeringen zijn op zich best handig (helaas niet als overlay voor de OVF verkrijgbaar...), video kan nu dus net als bijvoorbeeld bij de E3 ook in 4k (zelf eigenlijk nog nooit video gedaan), daarnaast heb ik wat gespeeld met X-Acquire (wifi niet aan de praat gekregen, per USB werkt het prima), en met de X Raw Studio (ga ik praktisch niet gebruiken denk ik nu, behalve om eens goed te onderzoeken naar wat de instellingen nu eigenlijk concreet doen op de jpegs, dat kan met dat programma toch aanmerkelijk makkelijker dan als je alles in-camera moet instellen.) Dat een ingezoomde view nu verplaatsbaar is, is ook handig.

Voor de gebruikers van advanced filters: er lijkt een bug te zitten in de firmware, de camera loopt vast bij gebruik van de filters (tenminste, van het 'miniature'-filter, andere heb ik niet geprobeerd), dus niet updaten

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 23-12-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dan is er tot slot ook nog eens een wijziging aan de AF want deze gebruikt nu hetzelfde algoritme voor tracking als in de X-E3 en X-T2 (maar je kunt nog steeds geen echte custom AF setting maken, je moet het doen met de 5 niet-wijzigbare profielen). Ik heb het idee dat de AF wijziging ook heeft gezorgd dat de AF in OVF+ERF modus wat sneller is (maar niet sneller dan in OVF-only, EVF of LCD), ik heb het alleen nog niet echt in-depth kunnen testen.

X-Acquire kan nu ook je settings opslaan en terugzetten, een erg handige feature. Nadeel is wel dat je eerst diep in de settings moet duiken om de juiste USB modus te kiezen, zeker wanneer je ook nog X RAW Studio er naast gebruikt want die vereist weer een andere modus. Helaas kun je deze opties niet in het My Menu zetten (als Fuji nou eens toestaat dat alle opties in het menu in het My Menu zijn op te nemen...).

Btw, tethered shooting via USB werkt ook prima met X Acquire. Als je RAW+JPG hebt ingesteld krijg je ook beide files op je computer. Je kunt alleen geen X Acquire naast X RAW Studio draaien en dus niet de RAW files naar dat programma sturen. Ten eerste vereist dat, zoals eerder gezegd, een andere USB modus en ten tweede kan er maar 1 tool de camera in gebruik hebben. Niet geprobeerd of tethered via wifi dat dan wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wat zijn de beste Adobes Lightroom alternatieven voor gebruik op een iMac, wanneer je geen maandelijks abonnement wenst. Uiteraard rekening houdend met een goede Fujifilm x-trans raw converter aan boord.

Capture One is het programma wat het eerst in me opkomt, maar hoor ook graag andere gebruikers hun mening en alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
De Samyang 12mm op amazon.de nu 305 euro.
https://www.amazon.de/dp/...m_r_mt_awdo_4wKqAbPB4QH3P

[ Voor 47% gewijzigd door Tomas_ op 26-12-2017 13:53 ]

begintmeta schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 11:37:
Voor de gebruikers van advanced filters: er lijkt een bug te zitten in de firmware, de camera loopt vast bij gebruik van de filters (tenminste, van het 'miniature'-filter, andere heb ik niet geprobeerd), dus niet updaten
Om hier nog even op terug te komen...Fuji heeft inmiddels de firmware pagina uitgebreid met de volgende mededeling:
Notice for customers
We have confirmed that X-Pro2 with the upgraded firmware (ver.4.00) released on Dec 22 2017 stops working in certain settings.
We deeply apologize for your inconvenience this may cause. The symptom will happen only when all three conditions below are set at the same time.

1) IMAGE QUALITY : FINE+RAW or NORMAL + RAW
2) RAW RECORDING : LOSSLESS COMPRESSED
3) DRIVE : any of ADVANCED FILTER
* This is not factory setting. If the symptom happens, please remove the battery once for recovery. We are preparing a revised firmware as a solution and plan to release it as soon as possible.
Je moet dus bovenstaande 3 settings hebben om tegen de bug aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-09 21:47
Weet iemand of de X-T20 ook te koop is bij MM in de winkel, op de site staat die er niet op.

Ivm mm btw actie zou leuk zijn.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 16:41
Amaze86 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 07:33:
Weet iemand of de X-T20 ook te koop is bij MM in de winkel, op de site staat die er niet op.

Fujifilm heeft nu een CashBack actie op de X-T20 als het goed is. Dus hij is al voordeliger te krijgen dan normaal. Kijk maar eens bij Kamera-Express en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Fujifilm heeft nu een CashBack actie
Klopt, loopt tot eind januari.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Fujifilm is tevens bijna niet verkrijgbaar bij de MM. Alleen de simpele compactcamera modellen. Niet de systeemcamera's. Althans, in alle filialen waar ik wel eens ben geweest zaten ze niet in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
onsgeluk schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:28:
[...]

Klopt, loopt tot eind januari.
Heb ik nog tot dan om te bedenken of ik de XF 55-200 wil kopen. Scheelt toch weer 100 euro. Vraag me alleen af hoe vaak ik hem zal gaan gebruiken. Het blijft een bak met geld voor een amateur fotograaf.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Amaze86 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 07:33:

Bij de MM in den Haag ligt de camera. Nadeel is dat accus van alle cameras daar altijd leeg zijn dus mee spelen kan niet. Vasthouden wel.

Stond hoog op mijn verlanglijstje maar sinds ik de camera vastgehouden heb weet ik het niet meer. Toch wel een erg kleine camera voor mijn grote handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:31
l3art schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:13:
[...]

Heb ik nog tot dan om te bedenken of ik de XF 55-200 wil kopen. Scheelt toch weer 100 euro. Vraag me alleen af hoe vaak ik hem zal gaan gebruiken. Het blijft een bak met geld voor een amateur fotograaf.
Ik heb ook voor die keuze gestaan (ook beginnend amateur) en ben voor de 50-230 gegaan. Hoewel ik geen ervaring heb met de 55-200, kan ik zeggen dat de 50-230 gewoon lekker werkt. Het is wel even switchen dat er geen diafragmaring op de lens zit (mijn andere lenzen; 18-55 en 12mm samyang hebben die wel), maar dat is slechts een paar tellen. Ik heb die instelling nu op de fn-ring aan de voorkant zitten en dat werkt erg lekker.

Vooralsnog is het de lens die ik het meest erop heb zitten (vooral natuur fotografie) en voor mij is de 230mm zelfs nog te kort soms. De lens is wat minder lichtsterk, maar voor mij is dat geen issue. Bij schemer fotografeer ik (nog) geen dieren, maar enkel de omgeving en dan gebruik ik een statief. Zo gauw de zon boven de horizon is, is de sluitertijd snel genoeg om uit de hand te schieten. Vergeet niet dat de X-T20 gewoon mooie foto's schiet tot ongeveer ISO 6400. Voor mij was het het gigantische prijsverschil althans wel waard.

De vraag die je jezelf denk ik moet stellen is; wil je de foto's die je maakt op groot formaat laten afdrukken en hoe belangrijk is perfectie? Ik zelf zit nog in een leerproces en ben al blij als ik een foto maak die scherp is waar die scherp hoort te zijn. Ik ben nog aan het uitvogelen welke kant ik precies op wil gaan qua onderwerpen en wat de mogelijkheden van de camera zijn. Dat kan ook met de kwalitatief iets mindere, maar nog steeds ruim voldoende scorende 50-230. Ik heb toch al diverse foto's die ik waarschijnlijk ga laten afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
LA-384 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:41:
[...]

Ik heb ook voor die keuze gestaan (ook beginnend amateur) en ben voor de 50-230 gegaan. Hoewel ik geen ervaring heb met de 55-200, kan ik zeggen dat de 50-230 gewoon lekker werkt. Het is wel even switchen dat er geen diafragmaring op de lens zit (mijn andere lenzen; 18-55 en 12mm samyang hebben die wel), maar dat is slechts een paar tellen. Ik heb die instelling nu op de fn-ring aan de voorkant zitten en dat werkt erg lekker.
Heb de XF lens toch betaald. Ik weet dat die andere goedkoper is, maar ik ken mezelf, als ik niet meteen voor de meest lichtsterke van de twee ga, krijg ik er later spijt van.
Heb hem nu gekocht met 6 jaar garantie. Mocht het uiteindelijk toch niks zijn (veel mee spelen binnenkort) dan gaat hij weer terug, maar ik vermoed dat hij blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Oh dat ie blijft heb ik geen twijfel over hoor ;). Het is gewoon een goede lens en je gaat er ongetwijfeld een doel voor vinden. Maar 6 jaar garantie? Heb je die bijgekocht? Standaard is dacht ik 2 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door LA-384 op 29-12-2017 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
LA-384 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:54:
Oh dat ie blijft heb ik geen twijfel over hoor ;). Het is gewoon een goede lens en je gaat er ongetwijfeld een doel voor vinden. Maar 6 jaar garantie? Heb je die bijgekocht? Standaard is dacht ik 2 jaar.
Nee niet bijgekocht. Het is bij sommige webshops een optie om de garantie tot 6 jaar te verlengen, voor niks, noppes, nada extra.
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/xt6xmccf9/6_jaar.jpg

Bij de camera zelf heb ik de garantie kunnen verlengen tot 5 jaar.
Kanttekening is wel dat de garantie persoonlijk is en dus niet overgedragen kan worden.

[ Voor 50% gewijzigd door 13art op 29-12-2017 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Twijfel enorm tussen https://www.coolblue.nl/p...ilver-18-55mm-lm-ois.html
en
https://www.coolblue.nl/p...50mm-50-230mm-ios-ii.html

Prijs verschil 50 euro maar wel extra telezoomlens. Of is die 18-55 lens zoveel beter dan de 16-50?

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Laatst online: 20-09 20:03

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja de 18-55 is echt de extra centjes waard. Dit is mijn bescheiden persoonlijke mening.
https://wagner.photography/fujinon-18-55-review/

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

En of de 18-55 zoveel beter is! :Y

[ Voor 60% gewijzigd door Grin op 29-12-2017 20:09 . Reden: :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ga je verder bouwen op Fuji of stap je op gegeven moment weer over op iets anders? Als je bij Fuji blijft en op termijn extra glas of andere camera gaat kopen zou ik zonder twijfel voor de 18-55 gaan. Anders is het bereik 16-230 best aantrekkelijk.

Het is moeilijk adviseren als het besteedbare budget onbekend is. Persoonlijk loop ik liever met 1 goede lens dan met 2 lenzen die 'mwah' zijn.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Amaze86 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:34:
Twijfel enorm tussen https://www.coolblue.nl/p...ilver-18-55mm-lm-ois.html
en
https://www.coolblue.nl/p...50mm-50-230mm-ios-ii.html

Prijs verschil 50 euro maar wel extra telezoomlens. Of is die 18-55 lens zoveel beter dan de 16-50?
Ik heb de 16-50 gehad en dat is een hele goede lens. Veel plezier van gehad.

Ik heb laatst de X-T20 + 18-55 gekocht. Iets scherper en lichtsterker. Laatst getwijfeld om voor 150 de 16-50 er bij te kopen voor de extra 2mm’s Voor binnen met flitsen werkt perfect. 2mm is veel verschil binnen.

Heb later de xc 50-230 bulk bij gekocht voor 190,- gebruik ik zelden, en daarom leuk voor er bij.

[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 01-01-2018 09:58 . Reden: 50-200 bestaat niet uiteraard ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

technonose schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:45:
[...]

Ik heb de 16-50 gehad en dat is een hele goede lens. Veel plezier van gehad.

Ik heb laatst de X-T20 + 18-55 gekocht. Iets scherper en lichtsterker. Laatst getwijfeld om voor 150 de 16-50 er bij te kopen voor de extra 2mm’s Voor binnen met flitsen werkt perfect. 2mm is veel verschil binnen.

Heb later de xc 50-200 bulk bij gekocht voor 190,- gebruik ik zelden, en daarom leuk voor er bi
Die 50-200 is een prima lens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De XC50-200 bestaat niet, de XC50-230 is een zwakker presterende lens wanneer je kijkt naar de overige Fuji zooms. Wanneer je deze FL niet vaak gebuikt dan is dat niet onoverkomelijk en kan je er best aardige foto's mee maken.
De XF55-200 is een andere lens, is beduidend beter en heeft andere eigenschappen. Daarom begin ik mijn post met 'bestaat niet'; zodat het duidelijk is waar we over praten. ;)

De prima lenzen hebben m.i. allemaal een XF prefix, XC == instap. Zeker geen slechte lenzen, bang for buck is dan wel prima maar volgens mij is er niet veel meer (enige?) dat je prima kan noemen aan deze lenzen. Correct me if i'am wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Groot voordeel van de XC 50-230 is het gewicht. (375 VS 580 gram). Ander potentieel voordeel is dezelfde filtermaat als zowel de 16-50 alsook de 18-55. Natuurlijk zijn er van die tussenring, maar dan kan je weer geen lens hood gebruiken.

Kwaliteitsverschil tussen 16-50 en 18-55 schijnt ook niet zo groot te zijn, evenzo tussen de 50-230 en 55-200 (gebaseerd op topics bij dpreview). Ik heb tijdens mijn keuzemoment veel erover gelezen en het enige wat pleitte voor de 55-200 was de bouwkwaliteit, diafragmaring en lichtsterkte. Dat laatste is vooral van toepassing bij schemer of indoors. Zo gauw je de lens buiten gebruikt wanneer de zon boven de horizon staat, heb je het voordeel van het gewicht, iets langere FL (wellicht verwaarloosbaar) en aanzienlijk lagere aanschafprijs, bij nog altijd goede bouwkwaliteit (plastic, maar wel stevig) en IQ.

Naar mijn mening zijn de xf lenzen vooral wat praktischer in gebruik (diafragmaring, ois switch) en wellicht meer geschikt voor heavy users. De xc lenzen zijn iig goed voor beginners ivm prijs en voor als je meerdere lenzen mee wilt nemen ivm gewicht en formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Geavanceerdere lenselementen en coatings, lichtsterker, snellere AF door de Linear Motor (LM), één volle stop betere OIS en weerbestendig. Lijken mij ook zakken om mee te nemen in de overweging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sodela schreef op zondag 6 november 2016 @ 08:41:
[...]

Van JJC heb je een alternatief dat eigenlijk net zo goed is en maar € 20 kost. Een gunstige vervanger voor een 16 mm zonnekap nog niet gevonden..
Ik heb sinds vandaag een JJC LH-JXF16, was 28,99£, eigenlijk wel meer dan ik voor een zonnekap wil neertellen, maar minder dan het origineel kost en het lijkt vooralsnog een prima kap.

Verder heb ik besloten dat de ultragroothoekprime er toch maar gaat komen in het nieuwe jaar, ik neig naar de touit 12mm...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 30-12-2017 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Grin Zoals ik al zei, praktischer :D Ze hebben overall wel een streepje voor, dat ben ik met je eens, maar dat maakt de xc versie niet ineens slecht. Ik weet dat je die bewoording niet gebruikt hebt, maar als ik je dan "XC == instap. Zeker geen slechte lenzen, bang for buck is dan wel prima maar volgens mij is er niet veel meer (enige?) dat je prima kan noemen aan deze lenzen." zie schrijven, dan heeft dat in mijn ogen een té negatieve toon.

Als ik de vele reacties elders mag geloven dat zijn de xc-lenzen over het algemeen beter dan instap-lenzen van de andere fabrikanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die toon is spot on omdat ook Fujifilm ze als zodanig heeft gepresenteerd. XC is een instapserie (bedoeld voor de X-A en X-M serie), de XF is het hogere segment waarbij de lenzen met de rode sticker (16-55, 50-140 en 100-400) de top zijn. Daar is dan ook het prijs- en feature-verschil naar. Bottomline blijft echter dat al deze lenzen van een goede kwaliteit zijn. Er wordt niet voor niets gezegd dat je met een Fujinon lens altijd goed zit.

In de documentatie staat trouwens wel dat de XC lenzen een stepping motor gebruiken die heel stil is waardoor deze lenzen geschikter zijn voor filmen dan de anderen.

Overigens zijn zowel de XF18-55, XF55-200, XC16-50 als de XC50-230 geen van allen voorzien van WR (om nog maar te zwijgen over wat WR nou daadwerkelijk in de praktijk betekent; dat weet vrijwel niemand).

[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 30-12-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik wil m nog wel wat steviger neerzetten: voor een sensor/camera zoals de X-T2 of X-T20 vind ik een XC lens echt zonde. Die camera's hebben zoveel potentie en dan zet je er zo'n lens voor... Koop dan een goedkopere Fuji camera die beter past bij deze XC lenzen. Wat ppl zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Grin schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:20:
Ik wil m nog wel wat steviger neerzetten: voor een sensor/camera zoals de X-T2 of X-T20 vind ik een XF lens echt zonde. Die camera's hebben zoveel potentie en dan zet je er zo'n lens voor... Koop dan een goedkopere Fuji camera die beter past bij deze XF lenzen. Wat ppl zegt.
Waarom zou je überhaupt een Fuji willen nemen als je geen XF-lenzen wil?

Ik zie trouwens dat je een Zeiss Touit karmabadge draagt, ik overweeg de 12mm, is dat ding het geld waard, of is een Samyang of 10-24mm dan toch sterk het overwegen waard?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 31-12-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Grin schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:20:
Ik wil m nog wel wat steviger neerzetten: voor een sensor/camera zoals de X-T2 of X-T20 vind ik een XF lens echt zonde.
Je bedoelt wss XC want wat moet je anders kopen? Sony, Canon, Nikon of Voigt lenzen met converters? :P

Enfin, om mijn steentje bij te dragen. Heb zowel de XC 50-230 als XF 55-200 en ik ga eerstgenoemde van de hand doen. Het verschil in 30mm op tele maakt mij niet uit na beide zij aan zij geprobeerd te hebben. Een korter diafragma verloop wel. Daarbij heb ik al de XF 18-55 dus vind ik enkel XF lenzen hebben ook wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

begintmeta schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:35:
[...]

Waarom zou je überhaupt een Fuji willen nemen als je geen XF-lenzen wil?

Ik zie trouwens dat je een Zeiss Touit karmabadge draagt, ik overweeg de 12mm, is dat ding het geld waard, of is een Samyang of 10-24mm dan toch sterk het overwegen waard?
Het is mij een groot raadsel waarom ik die badges heb... Ik heb één keer zo'n lens op m'n camera gehad, in de winkel... Kan je helaas niet helpen met die vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zeiss objectieven voor Fujifilm zijn goed. Alleen jammer dat Zeiss vrij snel gestopt is met verder ontwikkelen voor het Fujifilm x Systeem. De Zeiss 12, aantal keer meegehad en het is absoluut een goed objectief. Wat je ook van Zeiss mag verwachten.

Is de Zeiss haar geld waard. Zelf vind ik van wel, maar mijn persoonlijke voorkeur bleef toch elke keer weer de Fujinon 10-24. Hiermee was ik toch een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met name de Zeiss 50mm macro objectief doet het nog steeds heel goed. Nu ook nog met die XF80 van Fuji zelf (mooiere bokeh, betere handmatige focus, kleiner en vooral goedkoper). Voor de 12 en 32mm hoor je ook hele goede reviews. Bij deze 2 lenzen moet je wel ff kijken of de firmware up to date is, Zeiss heeft namelijk tussendoor nog een firmware de deur uit gedaan. Voor de 50mm geldt dit echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 50 mm zou een alternatief voor de 60 en 80 mm kunnen zijn, kan meer dan de 60 (1:1) en goedkoper dan de 80. Wel duurder dan de 60 mm in het wild. Daarnaast is de firmware support van Zeiss “matig” of feitelijk niet meer aanwezig. De AF snelheid van de Touits is op het niveau van de eerste generatie van Fuji net als het geluidsniveau, de optische prestaties ongeveer gelijk, zeker niet superieur aan Fuji. Maar goed, er staat Zeiss op en dan gaat er een wereld voor je open.... Nou ja, volgens de Jomanda aanhangers :)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De AF valt op alle macrolenzen tegen wat snelheid betreft, ook al zit er een limiter switch op. De 80mm, 60mm en 50mm van Zeiss zijn daar geen uitzondering op. Qua AF doen deze lenzen echter niet onder voor andere macro lenzen zoals de 100mm van Canon. Erg is het ook niet aangezien je bij macro toch vrij vaak MF gebruikt. Dat is op de genoemde lenzen prima in orde.

Het commentaar van de firmware is niet juist. De "goede" firmware ondersteuning van Fujifilm betreft alleen de bodies, niet de lenzen. Er zijn dan ook zat lenzen van Fuji die niet meer dan 2 updates hebben gezien en die ook echt noodzakelijk waren. Laat je dus niet verleiden door "firmware is bij Fuji beter" want dat is wat lenzen betreft absoluut niet het geval. En dat is ook niet zo raar: in de body zit namelijk alle functionaliteit, niet de lens. De firmware updates bij lenzen zijn dan ook bugfixes (bij de oude lenzen was het ook compatible maken met de nieuwe AF maar dat was ergens begin 2016 zo en daarna zijn er geen updates meer geweest). Als je op internet de verhalen over de Zeiss lenzen leest komen er geen bugs naar voren dus waar zou Zeiss dan een firmware voor moeten uitbrengen?

Om maar te zwijgen over de firmware updates voor die oude Fujifilm lenzen: ze zijn er niet erg veel sneller op geworden en zitten dan ook op zelfde niveau als de Zeiss lenzen. Niet zo gek want het probleem is voornamelijk hardwarematig. Je moet hier niet vergeten dat zowel bij Zeiss als bij Fujifilm er sprake is van 1st gen. Nogmaals, bij een macrolens is dat niet zo erg (er zijn zat mensen die oude macrolenzen gebruiken die niet eens AF hebben).

Je mag dan wel neerbuigend doen over Zeiss maar in geval van macrolenzen klopt het daadwerkelijk dat de 50mm beter is. In de reviews komt vaak naar voren dat de bokeh van de Zeiss beter is (mooier, ronder) dan de 80mm plus dat hij ook sneller is dan de 60mm qua AF, nauwkeurige AF heeft dan de 80mm en itt de 60mm wel een 1:1 vergrotingsfactor heeft.

Maar ja, wat tellen real world experiences van mensen die de lenzen daadwerkelijk gebruiken nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21
Sodela schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:00:
Het ligt er ook een beetje aan wat ze met de camera gaat doen. Het grote voordeel van de X-T1 is naast de grotere zoeker natuurlijk de stevigere body en de weathersealing met als minpunt het hogere gewicht/ formaat. Voor de rest zit er eigenlijk nauwelijks verschil in ;).
De volgende generatie (T2, T20 en E3) heeft natuurlijk de andere sensor, de joystick en de wat snellere AF. Dat laatste is altijd handig maar lang niet altijd kritisch.
De sensor klinkt goed, maar zorgt wel voor grotere bestanden. Foto's die je "normaal" afdrukt worden er niet scherper door (<=A3 of zo) maar je kunt natuurlijk wat eerder croppen/ bijsnijden. De meerwaarde zit hem dan misschien vooral in het "waxy skin" effect als gevolg van de ruisonderdrukking wat overigens niet uniek is voor Fuji. Met meer pixels kun je makkelijker interpoleren en is dat effect dus minder bij de 24 mp sensor. Het komt eigenlijk alleen voor bij hoge iso's en een (te) hoog ingestelde ruisonderdrukking.

Blijft het onderscheidende vermogen van de prijs. Als je nog aan het sparen bent is de prijs kennelijk toch een beetje van belang en heeft het effect op het moment van de aanschaf.... De "oude" generatie kan dan een mooi alternatief zijn als je het eventuele "bespaarde" bedrag in 1 of meer mooie objectieven stopt in plaats van de camera. De objectieven houd je namelijk vaak bij een upgrade en je vervangt de body omdat die nog mooier is geworden bij een volgende generatie. Een mooie T10 met een 18-55 is dan misschien wel beter dan een T20 met een 16-50....
Een beetje een verlate reactie, maar de tijd gaat er zeer binnenkort aankomen dat ze de aankoop gaat doen.
Ik heb in de tussentijd de X-T1 + 18-55 in de gaten gehouden en is inmiddels zeer slecht tot niet meer verkrijgbaar; ik twijfelde tussen een X-T1 of X-T20. Ze heeft zowel de X-T10 als de X-T1 in de hand gehad en ze vond eigenlijk allebei wel lekker in de hand.
Het feit dat de iso-dial ontbreekt op de X-T10 en X-T20 boeit haar niet zo :)

Ze wilt voornamelijk op vakantie landschapjes maken, absoluut niet nabewerken en een zo goed mogelijke JPG output die ze meteen kan gebruiken. Dus er moeten ook goeie presets in de camera zitten, maar met astia en velvia zit dat wel goed.

Ze heeft een tijdje met mijn 40D geschoten en ze vindt em veel te zwaar, maar het bereik met de 17-55 vond ze wel een erg fijn bereik, en ze vond vooral de achtergrondblur die je met de 2.8 of f/4 nog hebt erg leuk. "Dat wil ik ook zo hebben" luidde het antwoord.
Daarnaast heeft ze haar eigen winkeltje waar ze zeer kleurrijk werk verkoopt en de kleuren moeten goed zijn.
Dus productfotografie en landschap. Burstrate boeit haar niet. Weathersealing ook niet echt zo.

Dus ik heb de focus op de X-T20 gelegd. Ze wilt verder perse de zilveren variant en geen 2e hands spul (kan ze btw niet van aftrekken).
Dus waarschijnlijk wordt het de X-T20+18-55/2.8-4 kit ;) Even wachten of er vóór de 30e nog iets van een sale of btw-actie is of iets dergelijks.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bel anders eens met SmitsArnhem en vraag naar Jeroen. Hij is vaak wel bereid om over de prijs te praten en wellicht mooie aanbieding te maken. Dit is mijn ervaring met Smits. Volgens mij hadden ze nog een T1 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Deathchant schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:29:
Even wachten of er vóór de 30e nog iets van een sale of btw-actie is of iets dergelijks.
De huidige cashback vanuit Fuji loopt tot eind januari. Een btw-actie of andere aanbieding voor die tijd is zo goed als uitgesloten.

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
onsgeluk schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:34:
[...]

De huidige cashback vanuit Fuji loopt tot eind januari. Een btw-actie of andere aanbieding voor die tijd is zo goed als uitgesloten.
Daarbij heeft de Mediamarkt geeneens Fuji lenzen uitgestald staan en slechts Fuji compact camera's geloof ik. Het is wat dat betreft te exotisch spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Joosie200 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:37:
[...]
Daarbij heeft de Mediamarkt geeneens Fuji lenzen uitgestald staan en slechts Fuji compact camera's geloof ik. Het is wat dat betreft te exotisch spul.
Dat kan je hier bij onze MM niet zeggen, want daar staat de gehele XF-reeks lenzen als XT-camera's ter beschikking voor je :)

Ik krijg die verdomde handtekening met mijn inventaris maar niet in orde :(

[ Voor 10% gewijzigd door Moris op 02-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Moris schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Dat kan je hier bij onze MM niet zeggen, want daar staat de gehele XF-reeks lenzen als XT-camera's ter beschikking voor je :)

Ik krijg die verdomde handtekening met mijn inventaris maar niet in orde :(
Wat dat betreft vind ik het franchise gebeuren jammer. Mijn Mediamarkt pusht liever Canon, Nikon en Sony. Maar ach, met de huidige cashback actie van Fujifilm heb ik mijn collectie compleet. XT1 met 18-55 en 55-200 en ik zit wel goed. Haal die XT2 wel als de XT3 uit is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Vraagje, welk snelheid geheugen hebben de x-t2 gebruikers en hoe bevalt dat? Ik heb op aanraden vd verkoper sandisk extreme pro genomen, klasse v30.
Her en der op internet vind ik echter wat discussies waarbij 1 kant zegt v30 is voldoende op basis van specs en de tegenpartij hoog bij laag volhoudt dat je v90 nodig hebt omdat dit nu eenmaal het snelste is.

Vanaf het voorjaar ga ik mijn camera namelijk veelvuldig voor sport gebruiken en zal meerdere burst shots kort achter elkaar maken.

Indien upgraden noodzakelijk is heb ik 2x 128GB in de aanbieding ;)

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDXC UHS-II 300MB/s 64GB

And nothing else. Hier zijn uiteraard ook 32 en 128GB varianten van, maar de 64 is voor mij voldoende, twee in de camera, twee op reserve en altijd in de cameratas.
Je zou voor Slot 2 een langzamere kaart kunnen gebruiken (Slot 1 == RAW en video, Slot 2 == JPG only). Ik voel me beter bij dezelfde kaarten maar dat is nergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Joosie200 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:19:
[...]

Wat dat betreft vind ik het franchise gebeuren jammer. Mijn Mediamarkt pusht liever Canon, Nikon en Sony. Maar ach, met de huidige cashback actie van Fujifilm heb ik mijn collectie compleet. XT1 met 18-55 en 55-200 en ik zit wel goed. Haal die XT2 wel als de XT3 uit is. ;)
Heb dezelfde lensen en dat is voor mij een prima set. Het weekend wat gespeelt met de 55-200, die had ik eerder moeten kopen. Wat komen daar een mooie foto's uit! Top lens, zeker ook voor portretfotografie waar ik hem het weekend het meeste voor in heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Gelijk maar de koe bij de horens vatten }:O

Tenzij iemand anders er nog een goede bestemming voor weet?

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
Je kan toch gewoon testen hoe het nu werkt? Je hebt de camera en de kaartjes... Een burst van meer dan 15 shots is volgens mij eerder zeldzaam dus misschien heb je helemaal geen problemen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

*beter lezen*

[ Voor 96% gewijzigd door Grin op 03-01-2018 12:24 . Reden: beter lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MM Eindhoven (vlakbij Best) had ook geen lenzen om te bekijken.
Was benieuwd naar de 55-200

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 08:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

streamnl schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:55:
Die 55-200 is voor dat geld een heel mooi lensje. Voelt ook erg degelijk aan.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
600 euro inclusief korting...
En (zo ver ik online zie) "Tijdelijk uitverkocht (Levertijd onbekend)"

Dus meer mensen vinden dit een goed product ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kreeg net te horen dat de 18-55 als 55-200 lastiger te leveren zijn op het moment bij verschillende winkels. Dit nav mijn vraag bij één van de winkels over tweede hands prijzen voor de 18-55 en T1 etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Superdaantje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:22:
Kreeg net te horen dat de 18-55 als 55-200 lastiger te leveren zijn op het moment bij verschillende winkels. Dit nav mijn vraag bij één van de winkels over tweede hands prijzen voor de 18-55 en T1 etc....
Foto Looman en Fotogroep zouden de 55-200 op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Net bij Smits geweest en daar hadden ze hem niet meer liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Inrage schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:15:
Je kan toch gewoon testen hoe het nu werkt? Je hebt de camera en de kaartjes... Een burst van meer dan 15 shots is volgens mij eerder zeldzaam dus misschien heb je helemaal geen problemen met deze.
Je hebt een punt, maar wat ik in beeld wil vangen zijn bursts van pakweg 2,5 secondes. Maar dan 3 tot 4 kort achter elkaar waardoor het noodzakelijk wordt dat de buffer alweer leeg is.

Ik heb het getest, de cam begint na exact 23 shots te hikken bij 11 & 14 shots/seconde wat op zich genoeg is.

Edit: antwoord op vragen gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door onsgeluk op 03-01-2018 20:53 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
De X-T2 (met grip) doet maximaal 11FPS tenzij je de electronic shutter zou gebruiken. Maar ik geloof dat je dan wel gaan inleveren op kwaliteit. Dus als 11FPS lukt (wat op zich al belachelijk veel foto's op gaat leveren om achteraf door te gaan, dan zit je wel goed. Zelfde voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

Ik heb inderdaad de grip erbij. En ja, belachelijk veel foto's waar je uiteindelijk maar enkelen van goed vindt.

Ter info, het gaat om wakeboarden en vooral 3-event waterskiën. Met name als ik vanuit de boot fotografeer levert dat veel materiaal op, op zoek naar dit soort plaatjes waarbij de kunsten van de skiër/boarder minstens zo zwaar wegen. Zie onderstaande youtube om een indruk te krijgen van wat ik bedoel.

Ik heb nog wat op youtube gezocht, mooi filmpje gevonden waar het verschil tussen UHS-I en II heel duidelijk zichtbaar is. Het is niet anders...

[ Voor 24% gewijzigd door onsgeluk op 03-01-2018 20:57 ]

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inrage schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:54:
De X-T2 (met grip) doet maximaal 11FPS tenzij je de electronic shutter zou gebruiken. Maar ik geloof dat je dan wel gaan inleveren op kwaliteit.
Je levert niks in op kwaliteit. De elektronische sluiter leest de sensor uit en dat gaat regel voor regel. M.a.w. je krijgt last van hetzelfde effect als met filmen: bewegende elementen kunnen er funky uit gaan zien (nogal gekromd). Dingen die stilstaan hebben daar geen last van. Voor het schieten van bewegende elementen waar heel veel FPS van toepassing komt, is die elektronische sluiter dus eigenlijk geen oplossing.

Als je doel het langer maken van de sluitertijd is dan wordt er massaal aangeraden om daar een ND filter voor te gebruiken ipv de elektronische sluiter. Dat gaat namelijk wel goed met bewegende elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Superdaantje schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:06:
Bel anders eens met SmitsArnhem en vraag naar Jeroen. Hij is vaak wel bereid om over de prijs te praten en wellicht mooie aanbieding te maken. Dit is mijn ervaring met Smits. Volgens mij hadden ze nog een T1 liggen.
Ze zei al dat een X-T20 goed genoeg was :)

Overigens komt er 25 januari een BTW actie bij de mediamarkt en dan wordt deze wellicht toch interessant:
http://www.mediamarkt.nl/...wart-18-55mm-1498787.html

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Is iemand van jullie bekend met een camerawinkel in Deventer, die ook Fujifilm verkoopt?
Ben namelijk vandaag daar/hier.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Al eens gezocht met Google. Kom dan al een winkel tegen die Fujifilm verkoopt. Foto Hekkert - Ringfoto en er zit een MM. En mocht je de mogelijkheid hebben dan kun je nog naar Apeldoorn cameratools of Zwolle. Kamera express Zwolle (superstore)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Superdaantje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:59:
Al eens gezocht met Google. Kom dan al een winkel tegen die Fujifilm verkoopt. Foto Hekkert - Ringfoto en er zit een MM. En mocht je de mogelijkheid hebben dan kun je nog naar Apeldoorn cameratools of Zwolle. Kamera express Zwolle (superstore)
En vergeet Hans Keuzekamp niet in Zwolle. Kamera Express zit op het industrieterrein tegenover de Mac Donalds zuid. Keuzekamp nabij de Mac Donalds centrum in de binnenstad zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik had inderdaad gezocht op Google en hun ook gezien. Het zou wijzer zijn als ik dat gemeld had...

Mijn hoop was dat jullie misschien andere opties zouden opperen, wat ook gebeurd is (waarvoor mijn dank).

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Succes ;-)

[ Voor 90% gewijzigd door Daan_ op 05-01-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bedankt.

[ Voor 207% gewijzigd door streamnl op 05-01-2018 10:48 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:18
streamnl schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:55:
Ik heb hier gesproken met een Medewerker. Die gaf aan dat ze amper Fuji spul geleverd krijgen, omdat Fuji liever levert aan foto speciaalzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joosie200 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:36:
[...]
En vergeet Hans Keuzekamp niet in Zwolle. Kamera Express zit op het industrieterrein tegenover de Mac Donalds zuid. Keuzekamp nabij de Mac Donalds centrum in de binnenstad zelf.
Kamera Express zit tegenwoordig in de binnenstad naast de ANWB winkel (Dijkstraat). Keuzekamp zit ook in de binnenstad en heeft een vergeleken bij KE een ruimere keuze aan Fuji en men heeft er ook iets meer verstand van.
Ze hebben in principe het hele assortiment aanwezig/ op voorraad. Ze hebben trouwens ook last van “random” leveringen van Fuji, dus soms zijn ze er doorheen. In de winkel hebben ze soms trouwens lagere prijzen dan op hun website....
Bij KE wordt vaak dr. Google geraadpleegd terwijl ze dat bij Keuzekamp zelf weten. Daarnaast valt er daar ook wat makkelijker met de prijs wat te regelen, desnoods met accessoires en kun je zeker met inruil beter uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Las dit in een gebruikersreview op tweakers over x-T20
Sensor produceert 'worm/waterverf'-artifacts bij details, er is workaround
productreview: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart review door Randfiguur
Is er al een update geweest voor de sensor?

Twijfel beetje door deze review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Amaze86 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 01:17:
Las dit in een gebruikersreview op tweakers over x-T20
Sensor produceert 'worm/waterverf'-artifacts bij details, er is workaround
productreview: Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zwart review door Randfiguur
Is er al een update geweest voor de sensor?

Twijfel beetje door deze review.
Ik zou eerst eens kijken of je voorbeelden kan vinden van het gestelde “probleem”. Wie weet valt het je niet eens op (treedt ook op bij 100% zoom staat in de review) en is het probleem er niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Amaze86 Hier zou ik me echt niet druk over maken. Dit effect zie je alleen wanneer je er op let en weet waar je naar moet kijken, in de praktijk valt het voor mij alleen te zien bij bosschages, bladeren, details van bomen, soms bij gras, etc. Maar je moet er dus echt naar zoeken. Daarbij speelt dit issue sinds begin 2017 een stuk minder, de RAF (i.e. RAW van Fujifilm) engines van de grote fotobewerkers (Adobe, C1, etc) zijn aanzienlijk verbeterd.
Ik gebruik nog Iridient icm LR, maar dat heeft maar amper impact op mijn workflow en vraag me eigenlijk af hoe nuttig dit nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Volgens mij zou dit toch hoofdzakelijk gebeuren bij hoge iso's waarbij de noise reduction op hoger dan 1 staat? Ik meen me zoiets te herinneren en dan moet je idd gaan pixelpeepen....kan, maar ik vraag me af of die "wormpjes" dan niet gewoon het ruispatroon van de X-T20 is? Ik kan me nog herinneren dat mijn 40D op ISO1600 ook al wat onrustiger was qua ruispatroon (ook wormpjes ipv spikkeltjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dit (smearing) is iets wat je sinds de introductie van de x trans sensor ziet. Dit zag ik bij de JPEG sneller dan bij de Fujifilm RAW bestanden (RAF) terug. Wel heb ik gemerkt dat de Fujifilm RAW bestanden andere manier van benaderen nodig heeft. Bijvoorbeeld het verscherpen.
http://petebridgwood.com/wp/2014/10/x-trans-sharpening/

X-Trans: The Promise and the Problem
https://petapixel.com/2017/01/27/x-trans-promise-problem/

Fujifilm heeft in de loop de jaren de Chroma Noise Reduction beter onder controle gekregen en de gebruiker hier meer controle over gegeven. Het fenomeen smearing is er helaas nog wel, maar stuk minder dan bij de introductie. Zelf fotografeerde ik niet in JPEG enkel RAF en daar had ik daar niet zoveel last van.

Schiet je enkel JPEG, dan zou mijn advies zijn schiet JPEG en RAF. Dan kun je achteraf altijd nog de RAF foto zelf ontwikkelen met bijvoorbeeld Lightroom of ander programma.

[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 10-01-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij andere merken heeft men er ook last van maar bij Fuji ook. De X-trans was daar zeker geen oplossing voor, of het echt de oorzaak is weet ik eerlijk gezegd niet.
Het ontstaat inderdaad bij een heftige ruisonderdrukking en hoge iso's. De overgang van 16 naar 24 mp heeft het probleem duidelijk verminderd bij Fuji. Omdat ze relatief lang op 16 mp zijn blijven hangen viel het daar wat langer op dan bij andere merken.
Het beste is dan de NR laag te houden of zelfs op negatief te zetten (doe ik zelf).
Pagina: 1 ... 55 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic