Dat klopt maar met tussenringen moet je dichter op je onderwerp en dat kan niet bij vlinders en libellen, daar zijn ze veel te schuw voor. De teleconverter kan maar daarmee kom je met de 80mm alleen binnen het bereik van de 50-140 zonder TC. Dat is net niet lang genoeg voor met name libellen (het kan wel maar dat vereist het juiste tijdstip, juiste klimaar, kunde en geluk). Iets als een 50-140 met TC of een 55-200 met TC geeft je een veel hoger aantal treffers.
Als het gaat om dode vlinders/libellen dan is iedere macro lens wel prima. Wil je bacteriën fotograferen dan moet je dat met een microscoop doen, dat haal je met geen enkele macrolens.
Overigens zou ik de 80mm niet als een "must" definiëren voor wie een macro lens zoekt. De Zeiss 50/2.8 en de 100mm van Samyang zijn prima macro lenzen en ook goedkoper (er zijn er meer). De 50mm is de meest compactste en zou ik dan eerder als een "must" bestempelen.
Als het gaat om dode vlinders/libellen dan is iedere macro lens wel prima. Wil je bacteriën fotograferen dan moet je dat met een microscoop doen, dat haal je met geen enkele macrolens.
Overigens zou ik de 80mm niet als een "must" definiëren voor wie een macro lens zoekt. De Zeiss 50/2.8 en de 100mm van Samyang zijn prima macro lenzen en ook goedkoper (er zijn er meer). De 50mm is de meest compactste en zou ik dan eerder als een "must" bestempelen.