Ik heb net ook maar de firmware geupdate naar 3.0, totaal nog niets geprobeerd, maar er komen in ieder geval allerlei lastige keuzes bij, zoals: hoe noem ik mijn Q-menu-voorkeuzes...Grin schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:07:
Zojuist ook even de update doorgevoerd en ik moet zeggen dat de zgn. 'Face Detection AF' een stuk sneller en accurater is dan voorheen. Verder ben ik nieuwsgierig naar de 'Improved in-focus indication in the AF-C mode', ben benieuwd in hoeverre AF-C mode is verbeterd, hopelijk zondag ff testen.
En deze is ook wel erg fijn: 'Full-range ISO adjustments with the Command Dial', zo hoef je eigenlijk niet meer aan de ISO-knop te draaien. Het is nu een kwestie van 'press command' en je kan je ISO aanpassen; erg fijn!
€33 vind ik wel niet zo in de buurt van €25 :-) maar bedankt voor de linkUniversal Creations schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:39:
pricewatch unsorted: Tenba Tools BYOB 9 Kamera Insert Tasche grau
Niet €25 maar wel dicht in de buurt.
Je kunt ook een wrap van bijv. Domke gebruiken. Zit je eerder aan de 16 euro. Je vraag komt waarschijnlijk veel beter tot z'n recht in het tassen topic in dit subforum. Daar al eens geprobeerd?
Nog niet, maar ik wist niet echt naar wat ik op zoek was :-)ppl schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 00:36:
Je kunt ook een wrap van bijv. Domke gebruiken. Zit je eerder aan de 16 euro. Je vraag komt waarschijnlijk veel beter tot z'n recht in het tassen topic in dit subforum. Daar al eens geprobeerd?
Ik heb enkel de camera en de 18-55 lens dus een tas is niet echt nodig maar misschien handiger... Vandaar dat ik hier de ervaringen vroeg naar de mensen met hetzelfde toestel.
27,50 wel toch... Anyway het is ook al een paar jaar geleden dat ik deze heb aangeschaft en het kan goed zijn dat ik toen tijdens een actie deze heb besteld maar eitherway: zoiets zoek je dus. Misschien heeft iemand in het tassen-topic een goedkoper alternatief voor je?superiscch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:56:
[...]
€33 vind ik wel niet zo in de buurt van €25 :-) maar bedankt voor de link
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Inderdaad, ik ga Art&Craft eens mailen voor beschikbaarheid.Pat-Juh schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 10:00:
[...]
27,50 wel toch... Anyway het is ook al een paar jaar geleden dat ik deze heb aangeschaft en het kan goed zijn dat ik toen tijdens een actie deze heb besteld maar eitherway: zoiets zoek je dus. Misschien heeft iemand in het tassen-topic een goedkoper alternatief voor je?
Nogmaals bedankt voor de gouden tip!
Weet iemand of de Fujifilm XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS (II) uit de schappen gaat verdwijnen. Het valt me op dat die lens vrij beperkt te koop is, cameranu.nl krijgt hem bikvoorbeeld helemaal niet meer binnen. Ik heb gezien dat hij nog wel als kitlens wordt aangeboden bij bijvoorbeeld de X-T20 (ben voornemens die camera zelf te gaan kopen) maar als losse lens dus nog maar op een paar plekken. Daarbij hebben ze nu een stuk duurdere, meer lichtsterke maar vergelijkbare Fuji XF 55-200 F3.5-4.8 lens uitgebracht.
Ik wil zelf de Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 kit kopen maar twijfel nog over de andere lens. Ik heb hem niet direct nodig en zal hem ook niet veel gebruiken denk ik. Daarom vind ik 600 ook iets aan de dure kant en zou de 299 voor de 50-230 denk ik meer passend zijn. Maar als hij uitgefaseerd raakt dan is het waarschijnlijk wel verstandig die er nu vast er bij te kopen.
Ik wil zelf de Fujifilm X-T20 + 18-55mm f/2.8-4.0 kit kopen maar twijfel nog over de andere lens. Ik heb hem niet direct nodig en zal hem ook niet veel gebruiken denk ik. Daarom vind ik 600 ook iets aan de dure kant en zou de 299 voor de 50-230 denk ik meer passend zijn. Maar als hij uitgefaseerd raakt dan is het waarschijnlijk wel verstandig die er nu vast er bij te kopen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Er zijn mij geen berichten bekend dat deze XC-lens uit de schappen gaat verdwijnen. Mijn tip: wen eerst even aan de X-T20 en de 18-55, dat is echt een hele mooie combo! D'r zijn maar weinig MILC's met zo'n mooie 'kitlens'. Als je daar 1-2 weken mee hebt geschoten ontdek je vanzelf welke lens je daar nog bij zou willen. Voor hetzelfde geld wil je misschien wijder en koop je ergens de 10-24 (2de hands) voor een mooie prijs. Of je moet al van een bestaande set komen waarbij je regelmatig (semi)tele gebruikt, mocht je die ervaring niet hebben (gezien 'niet direct nodig en zal hem ook niet veel gebruiken') dan zou ik het even aanzien.l3art schreef op zondag 2 april 2017 @ 07:41:
Weet iemand of de Fujifilm XC 50-230mm F4.5-6.7 OIS (II) uit de schappen gaat verdwijnen. Het valt me op dat die lens vrij beperkt te koop is, cameranu.nl krijgt hem bikvoorbeeld helemaal niet meer binnen. Ik heb gezien dat hij nog wel als kitlens wordt aangeboden bij bijvoorbeeld de X-T20 (ben voornemens die camera zelf te gaan kopen) maar als losse lens dus nog maar op een paar plekken. Daarbij hebben ze nu een stuk duurdere, meer lichtsterke maar vergelijkbare Fuji XF 55-200 F3.5-4.8 lens uitgebracht.
Kopen kan altijd nog
Een lens die je weinig gaat gebruiken kan je ook 2de hands proberen vinden, er zijn wel vaker mensen die zo'n lens kopen en dan spijt hebben omdat die 99% van de tijd in de kast blijft liggen
Vermoedelijk gaat die niet verdwijnen maar de 50-230 is geen courant objectief. Op zich is er niet zoveel mis mee, maar de meeste Fuji gebruikers geven waarschijnlijk "graag" iets meer uit en gaan voor het duurdere (lichtsterker, degelijker, fijnere bediening en optisch betere) alternatief. Handelaren stunten ook niet zo vaak met Fuji en al helemaal niet met een "telezoom". Het objectief staan dus waarschijnlijk vaak als winkeldochter in de weg en kost geld/ financiering. De marge erop zal ook niet geweldig zijn dus gaat die uit het actieve assortiment....l3art schreef op zondag 2 april 2017 @ 07:41:
Mocht je de 50-230 alvast willen kopen dan kun je hem soms als "bulk" kopen voor iets minder.
Snap ik. Het is ook een beetje dubbel. Aan de ene kant is het goed uit te leggen dat je met een camera als de x-t20 meteen ook een lichtsterke zoomlens er bij neemt. Waarom zo je de lens de beperkende factor laten zijn? Anderzijds als je een zoomlens, vermoedelijk niet heel vaak gaat gebruiken, laat staan in situaties met weinig ligt, waarom zou je dan veel meer uitgeven. Zeker als het niet professioneel gebruikt gaat worden. Ik neig eerder zelf naar het laatste. Zoals je zegt de lens is zeker niet slecht, maar als ik het zo zie wel één van de mindere vergeleken met de andere fuji lenzen.Sodela schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:44:
[...]
Vermoedelijk gaat die niet verdwijnen maar de 50-230 is geen courant objectief. Op zich is er niet zoveel mis mee, maar de meeste Fuji gebruikers geven waarschijnlijk "graag" iets meer uit en gaan voor het duurdere (lichtsterker, degelijker, fijnere bediening en optisch betere) alternatief. Handelaren stunten ook niet zo vaak met Fuji en al helemaal niet met een "telezoom". Het objectief staan dus waarschijnlijk vaak als winkeldochter in de weg en kost geld/ financiering. De marge erop zal ook niet geweldig zijn dus gaat die uit het actieve assortiment....
Mocht je de 50-230 alvast willen kopen dan kun je hem soms als "bulk" kopen voor iets minder.
Dat valt wel mee hoor. Ik heb de lens zelf niet maar lees er veel positieve dingen over. Veel mensen zeggen dat hij ongeveer even goed is als de 55-200. Je mist dus wel lichtsterkte, een diafragma ring en een betere afwerking.l3art schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:58:
[...]
Snap ik. Het is ook een beetje dubbel. Aan de ene kant is het goed uit te leggen dat je met een camera als de x-t20 meteen ook een lichtsterke zoomlens er bij neemt. Waarom zo je de lens de beperkende factor laten zijn? Anderzijds als je een zoomlens, vermoedelijk niet heel vaak gaat gebruiken, laat staan in situaties met weinig ligt, waarom zou je dan veel meer uitgeven. Zeker als het niet professioneel gebruikt gaat worden. Ik neig eerder zelf naar het laatste. Zoals je zegt de lens is zeker niet slecht, maar als ik het zo zie wel één van de mindere vergeleken met de andere fuji lenzen.
Ik heb de 50-230, en het is inderdaad geen verkeerde lens. Voldoende scherp, enige twee nadelen m.i. zijn het ontbreken van een diafragmaring en f/6.7 op 230mm. Ik zou zelf nooit overstappen naar de 50-200, eerder naar de 100-400
Zolang de zon schijnt heb je eigenlijk altijd voldoende licht, alleen als het gaat schemeren of donker bewolkt is gaat je ISO omhoog. Ik zou vooral kijken of je hem tweedehands kunt vinden inderdaad, hij zit vaak in een kit, en wellicht gebruikt niet iedereen hem.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Tja, die diafragma ring kan ik wel zonder mee denkt ik. Ik moet eerder juist gaan wennen die te gaan gebruiken. Diafragma is ook via de camera zelf binnen no time in te stellen. Zal iets minder snel gaan, maar goed dat komt wel goed.
Ik heb zelf de 50-230 en ik vind het ook een prima lens. Toevallig ook 2e hands op de kop getikt voor 100 euro meen ik, volgens mij heb ik 'm nog geprobeerd te updaten naar nieuwere firmware, maar die is nooit gemaakt (OIS1).
Verder heb ik ooit zitten kijken voor de 55-200, maar vind het prijsverschil te groot om daar zo veel geld voor neer te tellen.
Daarnaast heb ik de 100-400, en da's alleen maar kwijlen. Dus ook niet echt de behoefte meer aan de 200, ondanks dat 'ie compacter is.
Diafragma kun je trouwens nog steeds instellen met een wieltje op de camera zelf dus zo'n gemis is de ring niet, maar ring is wel makkelijker.
Verder heb ik ooit zitten kijken voor de 55-200, maar vind het prijsverschil te groot om daar zo veel geld voor neer te tellen.
Daarnaast heb ik de 100-400, en da's alleen maar kwijlen. Dus ook niet echt de behoefte meer aan de 200, ondanks dat 'ie compacter is.
Diafragma kun je trouwens nog steeds instellen met een wieltje op de camera zelf dus zo'n gemis is de ring niet, maar ring is wel makkelijker.
10 euro?!?! Of 100 euro?Potato42 schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:43:
Toevallig ook 2e hands op de kop getikt voor 10 euro meen ik.
Je vond de 55-200 duur maar je hebt de 100-400?Potato42 schreef op maandag 3 april 2017 @ 13:43:
Ik heb zelf de 50-230 en ik vind het ook een prima lens. Toevallig ook 2e hands op de kop getikt voor 10 euro meen ik, volgens mij heb ik 'm nog geprobeerd te updaten naar nieuwere firmware, maar die is nooit gemaakt (OIS1).
Toevallig net zelf de 55-200 aangeschaft (2de hands) en ben er toch wel erg blij mee. Snelle focus, erg scherp en voelt erg solide aan. Ik weet niet hoe dat is bij de 50-230, maar dat zal toch wel wat minder zijn. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn. De diafragmaring ben ik met fuji nu aangewend dus ben erg blij dat op de lens zit.
nulletje te weinig
De focus op de 230 is traag. Maar ik begreep dat het op de 200 niet gigantisch veel beter is (in vergelijking met andere merken).Luuk84 schreef op maandag 3 april 2017 @ 17:22:
[...]
Je vond de 55-200 duur maar je hebt de 100-400?![]()
Toevallig net zelf de 55-200 aangeschaft (2de hands) en ben er toch wel erg blij mee. Snelle focus, erg scherp en voelt erg solide aan. Ik weet niet hoe dat is bij de 50-230, maar dat zal toch wel wat minder zijn. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn. De diafragmaring ben ik met fuji nu aangewend dus ben erg blij dat op de lens zit.
Ja de 50-200 vind ik duur, te duur voor het kleine verschil. De 100-400 is een hele andere lens natuurlijk
De 100-400 is inderdaad van een heel ander kaliber dan de 50-230 of de 55-200. Groter: zeker, zwaarder: zeker maar een veel groter bereik, vlot, WR, mooi diafragma en met een teleconverter erbij helemaal "tele". Het diafragma wordt dan wel weer wat minder, maar goed, dan heb je natuurlijk ook 640 of 800 mm (afhankelijk van de converter)...
Qua degelijkheid is de 55-200 trouwens wel redelijk vergelijkbaar met de 10-400, de 50-230 is wat dat betreft wel behoorlijk wat minder. Maar daar moet je kijken hoe vaak je het nodig hebt in vergelijking met de prijs die je betaalt. Voor af en toe een teleschot bij mooi weer is de 50-230 voor veel fotografen eigenlijk wel voldoende. Met name als je hem voor "een tientje ^2" kunt krijgen is het een leuke mogelijkheid om te kijken of het telebereik war voor je is. Je kunt hem dan altijd nog eens verkopen en upgraden als je tegen de beperkingen aanloopt.
Qua degelijkheid is de 55-200 trouwens wel redelijk vergelijkbaar met de 10-400, de 50-230 is wat dat betreft wel behoorlijk wat minder. Maar daar moet je kijken hoe vaak je het nodig hebt in vergelijking met de prijs die je betaalt. Voor af en toe een teleschot bij mooi weer is de 50-230 voor veel fotografen eigenlijk wel voldoende. Met name als je hem voor "een tientje ^2" kunt krijgen is het een leuke mogelijkheid om te kijken of het telebereik war voor je is. Je kunt hem dan altijd nog eens verkopen en upgraden als je tegen de beperkingen aanloopt.
Zoiets zal het wel worden. Ik ga gewoon kijken wanneer er eentje voor een leuk bedrag op marktplaats oid komt.
Sinds kort m'n X-T2 omgebouwd van een hipster machine - Artisian & Artist draagriem (ACAM-E25R) + tas (RR4-05C) - naar een functioneel schietijzer met Peak Design Slide draagriem en een Manfrotto Advanced Active Sling 1 tas - wat een poeplelijk ding is dat zeg...maar praktisch/functioneel is die wel. Met name omdat ik over twee weken vertrek richting Sri Lanka, om daar nu met een knalrode draagriem te gaan rondelopen; zie ik niet zo zitten. De vraag is nog even welke lenzen d'r meegaan, het wordt één van de volgende combinaties: X-T2, MHG-XT2 en de:
- 16, 18-55 en de 90
- 16, 18-55, 50-140+TC
In je fuji gear lijst zie ik ook een 23mm f2 en een 35mm f2. Ik zou de 16mm, 23mm of de 35mm en de 50-140 meenemen. Sowieso lichter als de combo met de 16/18-55/50-140.Grin schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:21:
Sinds kort m'n X-T2 omgebouwd van een hipster machine - Artisian & Artist draagriem (ACAM-E25R) + tas (RR4-05C) - naar een functioneel schietijzer met Peak Design Slide draagriem en een Manfrotto Advanced Active Sling 1 tas - wat een poeplelijk ding is dat zeg...maar praktisch/functioneel is die wel. Met name omdat ik over twee weken vertrek richting Sri Lanka, om daar nu met een knalrode draagriem te gaan rondelopen; zie ik niet zo zitten. De vraag is nog even welke lenzen d'r meegaan, het wordt één van de volgende combinaties: X-T2, MHG-XT2 en de:Waarschijnlijk wordt het optie 1; dat geeft het minste gesodemieter en is het lichtst. Erg flexibel is het niet maar de de 50-140 is me waarschijnlijk te zwaar. Jammer dat de 90mm niet werkt met de TC, dat zou ideaal zijn geweest(!).
- 16, 18-55 en de 90
- 16, 18-55, 50-140+TC
Maar op reis is het meestal ook wel fijn om een standaardzoom bij je te hebben. Lichtsterkte maakt niet heel veel uit ten opzichte van de f/2 versies van de lenzen. De 23 of 35 extra meenemen kan natuurlijk ook, die zijn niet zo zwaarLuuk84 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:51:
[...]
In je fuji gear lijst zie ik ook een 23mm f2 en een 35mm f2. Ik zou de 16mm, 23mm of de 35mm en de 50-140 meenemen. Sowieso lichter als de combo met de 16/18-55/50-140.
Edit... kom er op terug
[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 04-04-2017 13:56 ]
Psies, dat. Voor een standaardbereik wil ik op vakantie niet hannesen met primes, 18-55 @ f2.8/4 volstaat dan prima. Heeeel misschien nog de 23mm inpakken, dat is zo'n leuk standaardlensje...met een beetje aanstampen past die nog wel in de tas.
Ik snap je punt, maar juist op vakantie kan je toch schitterende foto's nemen met je primes? Ik neem nu wel even aan dat je niet dagelijks in Sri Lanka bent.Grin schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:17:
Psies, dat. Voor een standaardbereik wil ik op vakantie niet hannesen met primes, 18-55 @ f2.8/4 volstaat dan prima.
Weet je wat ik heb een beter idee; neem alles mee, je weet nooit wat je nodig hebt
Je hebt absoluut een punt maar vakantiefotografie is bij mij doorgaans wat anders dan thuis de kiekjes schieten. Het gaat me meer om het sec vastleggen dan een Pulitzer for Feature Photography.
Het is al 'erg' zat dat ik nu de 23mm ook overweeg in te pakken.
Ik snap je hoor het is ook een lastige afweging. Zolang je de 16mm maar meeneemt. Gelukkig erken jij zijn waarde wel 
Weet iemand trouwens een goedkope kabelrelease die ook daadwerkelijk goed werkt? Ik heb er nu 1 van eBay, waarmee ik wel kan afdrukken met een getimede sluitertijd, alleen in bulb mode kan ik de shutter dus niet weer sluiten.
Weet iemand trouwens een goedkope kabelrelease die ook daadwerkelijk goed werkt? Ik heb er nu 1 van eBay, waarmee ik wel kan afdrukken met een getimede sluitertijd, alleen in bulb mode kan ik de shutter dus niet weer sluiten.
[ Voor 7% gewijzigd door Luuk84 op 04-04-2017 15:08 ]
Hehehe zonder de 16 stap ik simpelweg het vliegtuig niet in, punt. Kan je net zo goed thuisblijven!
Ik zou persoonlijk juist de 23mm als eerste inpakken als 'standaardlens' (en daarnaast de 16mm), en daarna kijken wat er nog meer in de tas past:
https://petapixel.com/201...m-prime-lens-stole-heart/
En uiteraard even bedenken wat je voor foto's wil gaan maken, dingen dichtbij om je heen, of heel ver weg
En uiteraard even bedenken wat je voor foto's wil gaan maken, dingen dichtbij om je heen, of heel ver weg
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Met al dat geklets over lenzen krijg ik de neiging mijn er uit te breiden... Wat past het best ik 16, 18, 23/2, 35/2, 90? Eerst een 12 dan een 56 en tzt een 200? 8-16 en 50-140? 56 en dat is het al?
Helaas zijn dit soort verhalen over alle genoemde lenzen te vinden.Chiron schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:14:
Ik zou persoonlijk juist de 23mm als eerste inpakken als 'standaardlens' (en daarnaast de 16mm), en daarna kijken wat er nog meer in de tas past:
En toch heb ik persoonlijk liever de 16mm en de 23mm mee dan een 50-140mm. Maar zoals ik al zei, het hangt er helemaal van af wat je precies denkt te gaan fotograferen. Dichtbij/veraf, alleen overdag, of ook in het donker/schemering?Sluw schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:31:
[...]
Helaas zijn dit soort verhalen over alle genoemde lenzen te vinden.
Daarnaast vind ik 2 primes wel enorm veel relaxter op reis dan een zware grote telezoom:

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Als je bovenstaande afbeelding ziet dan ben je toch gek als je de 18-55 niet meeneemt op reis? OIS, voldoende lichtsterk, snelle AF (dankzij de LM), compact, licht en ruim voldoende IQ.
Die 50-140 is in dit perspectief echt een achterlijke lens!
Die 50-140 is in dit perspectief echt een achterlijke lens!

Als ik gewoon alleen een lens meeneem pak ik vaak de 18 (ondanks de reputatie ervan toch prima IMHO).
[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 04-04-2017 17:07 ]
De kleine 23 bij one-prime-only... En ook bij andere objectieven is er altijd wel een plekje voor, neemt immers net zoveel plek in de tas in als de losse van statief gondel van de 50-140. Geen statief bij je, dan de 23 mm mee
.
Maar de enige optie is een grotere tas kopen en extra bagage bij betalen...
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je gaat doen of wat je graag fotografeert (zo, die open deur staat weer op een kier!) en het is hoogst persoonlijk.
Als je mensen wilt fotograferen kan het natuurlijk uitdagend zijn er zo dicht mogelijk bovenop te gaan zitten. Maar niet alle culturen hebben het zo op gefotografeerd worden, los van het perspectief dat er met een (extreme) groothoek niet beter op wordt. De 50-140 is fors maar nog wel geschikt voor iets verderaf fotografie. Het diafragma geeft je ook nog wel wat mogelijkheden voor portretten. Ook handig voor details als je niet zo dichtbij kunt komen.
Voor landschappen is wat meer groothoek niet onaardig, zo kunnen we dus wel doorgaan. Grin heeft zijn keuze echter al gemaakt voor de 18-55 en daar heb je altijd wel wat aan
. Met de 18-55 en de 50-140 heb je natuurlijk een heel leuk bereik met een goed tot uitstekende kwaliteit. Dat je "bokeh" geen 1.4 heeft....
Maar de enige optie is een grotere tas kopen en extra bagage bij betalen...
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je gaat doen of wat je graag fotografeert (zo, die open deur staat weer op een kier!) en het is hoogst persoonlijk.
Als je mensen wilt fotograferen kan het natuurlijk uitdagend zijn er zo dicht mogelijk bovenop te gaan zitten. Maar niet alle culturen hebben het zo op gefotografeerd worden, los van het perspectief dat er met een (extreme) groothoek niet beter op wordt. De 50-140 is fors maar nog wel geschikt voor iets verderaf fotografie. Het diafragma geeft je ook nog wel wat mogelijkheden voor portretten. Ook handig voor details als je niet zo dichtbij kunt komen.
Voor landschappen is wat meer groothoek niet onaardig, zo kunnen we dus wel doorgaan. Grin heeft zijn keuze echter al gemaakt voor de 18-55 en daar heb je altijd wel wat aan
Juist als je met zo'n grote toeter van een lens aan komt zetten ben je in het nadeel bij spontane portretten. Mensen zijn veel sneller geintimideerd dan met een klein lensje op je camera. Als de lens fysiek langer is hebben mensen direct door dat je de camera op ze richt dan wanneer je met een wijde korte groothoek heel dichtbij staat; Als je ze niet dead-center framed, maar iets uit het midden (of 'netjes' op 1/3e of 2/3e) lijkt het met een groothoeklens net alsof je iets anders fotografeert. Uiteraard moet je vanwege de vervorming dan niet met een hele extreme groothoek (nog wijder dan 16mm) de mensen aan de randen van je frame positionerenSodela schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 20:10:
Voor landschappen is wat meer groothoek niet onaardig, zo kunnen we dus wel doorgaan. Grin heeft zijn keuze echter al gemaakt voor de 18-55 en daar heb je altijd wel wat aan. Met de 18-55 en de 50-140 heb je natuurlijk een heel leuk bereik met een goed tot uitstekende kwaliteit. Dat je "bokeh" geen 1.4 heeft....
En gek genoeg zou ik zelf juist voor de landschappen eerder die 50-140 pakken voor detail shots
Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Maar er zijn ook lofzangen voor de 50-140mm en het ligt er inderdaad maar aan wat je wilt fotograferen. Als ik m'n camera niet echt nodig is neem ik 'm wel eens met de 27mm mee, past in een jaszak. Vind het toch elke keer weer heel leuk om mee te fotograferen en de kwaliteit is echt fantastisch.Chiron schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:40:
[...]
En toch heb ik persoonlijk liever de 16mm en de 23mm mee dan een 50-140mm. Maar zoals ik al zei, het hangt er helemaal van af wat je precies denkt te gaan fotograferen. Dichtbij/veraf, alleen overdag, of ook in het donker/schemering?
Daarnaast vind ik 2 primes wel enorm veel relaxter op reis dan een zware grote telezoom:
[afbeelding]
Nou niet echt. De 35 en 50mm lenzen (of 23 en 35mm in Fuji termen) worden al jaren als standaardlens ingezet voor allerlei soorten zaken waardoor ze een soort van failsafe zijn geworden. Die 18-55 lens hoort ook in dat rijtje thuis. Veel mensen nemen die mee op reis omdat ze dan die standaardlenzen en groothoek in 1 hebben. Daarmee vergeleken heeft een telelens als de 90mm en de 50-140 een beperktere inzet (als in: die neem je mee omdat je iets specifieks wil fotograferen).Sluw schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 16:31:
Helaas zijn dit soort verhalen over alle genoemde lenzen te vinden.
Het ging me om de kwaliteit en niet de bruikbaarheid.ppl schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:11:
[...]
Nou niet echt. De 35 en 50mm lenzen (of 23 en 35mm in Fuji termen) worden al jaren als standaardlens ingezet voor allerlei soorten zaken waardoor ze een soort van failsafe zijn geworden. Die 18-55 lens hoort ook in dat rijtje thuis. Veel mensen nemen die mee op reis omdat ze dan die standaardlenzen en groothoek in 1 hebben. Daarmee vergeleken heeft een telelens als de 90mm en de 50-140 een beperktere inzet (als in: die neem je mee omdat je iets specifieks wil fotograferen).
@Sluw ik vind de 27 (ook) briljant, en pak hem eerder dan de 35 1.4.
Ik vind de 18-55 "zwaar" als je meestal met de 27 rond loopt..
Niet dat ik vaak op vakantie ga, maar dan neem ik de 27 en 18-55 mee...
Ik teken nergens meer voor
Leuk om hier de meningen zo te lezen.
Vertrek zelf in mei voor 3 weken naar Amerika en zit ook nog te bedenken welke lenzen er allemaal mee gaan voor de X-T1.
Samyang 12mm voor astrophotografie en landschappen gaat 100% mee.
Zit nog te twijfelen aan de normale lens om mee rond te lopen.
Ik neig het meeste naar de 18-135 (toch aardig veel bereik en een veilige lens) maar ben meer te spreken
over de kwaliteit van de de 35 f2 of 60 f2.4. Maar de 12 en 18-135 heeft dezelfde maat filterdraad, wat ook handig 'kan' zijn..
Vertrek zelf in mei voor 3 weken naar Amerika en zit ook nog te bedenken welke lenzen er allemaal mee gaan voor de X-T1.
Samyang 12mm voor astrophotografie en landschappen gaat 100% mee.
Zit nog te twijfelen aan de normale lens om mee rond te lopen.
Ik neig het meeste naar de 18-135 (toch aardig veel bereik en een veilige lens) maar ben meer te spreken
over de kwaliteit van de de 35 f2 of 60 f2.4. Maar de 12 en 18-135 heeft dezelfde maat filterdraad, wat ook handig 'kan' zijn..
Het is de enige lens die ik heb maar ik kom van een zwaardere DSLR set dus dan is de X-T20 + 18-55 echt prettig om mee te nemen kwa gewicht! Alles is relatiefQuakie schreef op woensdag 5 april 2017 @ 14:20:
@Sluw ik vind de 27 (ook) briljant, en pak hem eerder dan de 35 1.4.
@Inrage klopt helemaal... ik ben zelf van klein naar groter gegaan (F1300, F20, X10, X-E1, nu X-E2).
Ik heb zelf vaak last van mijn nek,schouders,rug dus ik merk het verschil in gewicht enorm.
Ik heb zelf vaak last van mijn nek,schouders,rug dus ik merk het verschil in gewicht enorm.
Ik teken nergens meer voor
Ik bezit ook zowel de 27mm als de 18-55mm voor m'n X-E1 en met 27mm is de camera echt ongelooflijk licht. Dan voelt de 18-55 inderdaad al meteen aan als een forse lens, hoewel dat best meevalt. Ik ben in ieder geval blij dat ik beide heb.
Verder heb ik de wereld van old school lenzen ontdekt: Voor 15 euro een Minolta MD ROKKOR 50mm f1/1.7 opgepikt, en ook een bijbehorende MD-Fuji adapter voor 22 euro gekocht. Scheelt weer een paar honderd euro ten opzichte van een fujinon 50mm. Voor het geld is het by far de beste fotografieaankoop die ik ooit heb gedaan, heerlijke portretlens en de handmatige bediening is gewoon leuk om te doen. Zeker een aanrader
.
Verder heb ik de wereld van old school lenzen ontdekt: Voor 15 euro een Minolta MD ROKKOR 50mm f1/1.7 opgepikt, en ook een bijbehorende MD-Fuji adapter voor 22 euro gekocht. Scheelt weer een paar honderd euro ten opzichte van een fujinon 50mm. Voor het geld is het by far de beste fotografieaankoop die ik ooit heb gedaan, heerlijke portretlens en de handmatige bediening is gewoon leuk om te doen. Zeker een aanrader
Check out my photography on Instagram
Ben ook op zoek naar zo'n koopje USSR materiaal als portretlens voor bij de 18-55, kan kom ik wel even toe en hou ik m'n geld op zak tot ze de snelle AF op de 1.4 primes als MK II uitbrengen ofzo...
Dan zit je bij het verkeerde merk om je daar zorgen over te makenSluw schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:36:
[...]
Het ging me om de kwaliteit en niet de bruikbaarheid.
[ Voor 35% gewijzigd door ppl op 06-04-2017 22:54 ]
Haha we blijven langs elkaar pratenppl schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:51:
[...]
Dan zit je bij het verkeerde merk om je daar zorgen over te makenJuist de 23, 25 en 18-55 van Fuji staan allemaal bekend om de goede kwaliteit (waarbij de een dan weer de voorkeur geeft aan de f2 varianten terwijl de ander de lichtsterkere heeft vanwege het "karakter"). Dan zou ik toch iets meer naar bruikbaarheid e.d. kijken.
Kijk ook eens naar de betere oude Canon primes, die worden veel aangeboden dus misschien ook wat makkelijker te vinden (let op ze zijn niet allemaal goed). Gebruik zelf af en toe de Canon 50mm F/1.4 S.S.C. erg mooie kwaliteit. Ik vind bij zulke kleine DOF autofocus wel heel erg bruikbaar, je moet echt de tijd hebben om scherp te stellen want anders zit je er zo naast. Ik gebruik m'n 35mm f/1.4 veel vaker.Inrage schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:30:
Ben ook op zoek naar zo'n koopje USSR materiaal als portretlens voor bij de 18-55, kan kom ik wel even toe en hou ik m'n geld op zak tot ze de snelle AF op de 1.4 primes als MK II uitbrengen ofzo...
[ Voor 30% gewijzigd door Sluw op 07-04-2017 11:22 ]
Verwijderd
Door oncontroleerbare verzamelwoede zat ik op een gegeven moment met meer dan 30 lenzen, waarvan een tiental Fuji's en een heleboel oude manuele lenzen die ik met adapters gebruikte.
Ondertussen ben ik hier terecht gekomen als vaste lenzenset in de tas:
12mm f2.0 Samyang (manueel)
Niet dat ik vaak zulke grote hoeken gebruik, maar vermits het zo'n lichte lens is, geen probleem om altijd mee te nemen. Prima kwaliteit.
23mm f1.4 Fujinon
Deze staat er zowat 80% van de tijd op. Hou er heel veel van.
60mm f2.4 Fujinon
Ondergewaardeerde lens. Soms erg traag met focussen, maar dat is het enige nadeel. Klein, licht, goedkoop. Prima te gebruiken als portretlens en heeft 1:2 macro.
105mm f2.5 Nikkor (manueel)
Oude manuele Nikon lens die ik met adapter gebruik. Uitstekende beeldkwaliteit. Nadeel is dat hij nogal zwaar is van gewicht. Gebruik zelden zo'n lange lens, dus dit is de eerste die thuis blijft wanneer ik m'n tas licht wil houden.
Niet dat ik vaak zulke grote hoeken gebruik, maar vermits het zo'n lichte lens is, geen probleem om altijd mee te nemen. Prima kwaliteit.
23mm f1.4 Fujinon
60mm f2.4 Fujinon
Ondergewaardeerde lens. Soms erg traag met focussen, maar dat is het enige nadeel. Klein, licht, goedkoop. Prima te gebruiken als portretlens en heeft 1:2 macro.
Oude manuele Nikon lens die ik met adapter gebruik. Uitstekende beeldkwaliteit. Nadeel is dat hij nogal zwaar is van gewicht. Gebruik zelden zo'n lange lens, dus dit is de eerste die thuis blijft wanneer ik m'n tas licht wil houden.
Doorgaans schiet ik inderdaad ook met de 12-23 en in mijn geval 56mm. Langer is vaak niet nodig inderdaad. Voor macro shots gebruik ik de 11mm Fuji tussen ring met de 56mm, werkt vrij goed. Soms mis ik de autofocus op de 12mm wel, daardoor houd ik de optie open om deze te verruilen voor een 16mm f1.4 (deze is ook WR dus meegenomen tijdens excursies in de natuurVerwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:47:
Door oncontroleerbare verzamelwoede zat ik op een gegeven moment met meer dan 30 lenzen, waarvan een tiental Fuji's en een heleboel oude manuele lenzen die ik met adapters gebruikte.
23mm f1.4 Fujinon
60mm f2.4 Fujinon
Als back-up heb ik altijd de 27mm in mijn tas zitten, mocht ik echt licht gewicht moeten reizen neem ik enkel die en de 12mm mee.
Een mooie telelens zou ook fijn zijn, de 55-200 is net te kort en de 100-400 te duur op dit moment dus dat laat ik even voor wat het is
Ik ga waarschijnlijk een fuji x-T20 aanschaffen, met de F2.8 18-55 om naar Canada te trekken.
Ik lees hier veel over die prime lensen, heb er nog nooit eentje gehad. Nu 1199 euro is al een heuse investment! Welke kunnen jullie aanbevelen?
Ik lees hier veel over die prime lensen, heb er nog nooit eentje gehad. Nu 1199 euro is al een heuse investment! Welke kunnen jullie aanbevelen?
Ga lekker aan de gang met de 18-55 en kijk na verloop van tijd op welke lengte je veel uitkomt, of wat je juist mist (groothoek, zoom, light htsterkte) . Denk dan ook na over de omstandigheden waarin je veel foto's maakt om tot de juiste keuze te komen wat betreft lichtsterkte, omvang, gewicht. Het moet ook allemaal meegesleept worden.
Alleen als je nu al weet dat je veel in erg specifieke omstandigheden wil fotograferen, dan kan je wellicht tot een vooraf al tot een onderbouwde keuze komen. En anders zijn er meer opties om je geld aan uit te geven: tas, extra accu's, flitser, filters, statief(je), ...
Alleen als je nu al weet dat je veel in erg specifieke omstandigheden wil fotograferen, dan kan je wellicht tot een vooraf al tot een onderbouwde keuze komen. En anders zijn er meer opties om je geld aan uit te geven: tas, extra accu's, flitser, filters, statief(je), ...
[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 07-04-2017 13:10 ]
Ja, ik ga het puur als reis camera gebruiken (en voor mn eerste kind uiteraard).
Ja een tas/statief heb ik inderdaad nog nodig. Daar heb ik ook weinig tot geen ervaring mee.
Tripod suggesties altijd welkom!
Ja een tas/statief heb ik inderdaad nog nodig. Daar heb ik ook weinig tot geen ervaring mee.
Ik ben al wel jaren fan van de GorillaPod Tripods. Vooral erg handig op reis. Licht, compact, en op alle ondergronden te plaatsen (incl hekken, takken, etc)MetalG schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:13:
Ja, ik ga het puur als reis camera gebruiken (en voor mn eerste kind uiteraard).
Voor zo'n reacties ben ik blij dat ik het hier toch even gevraagd heb zie !JeyJey schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:20:
[...]
Ik ben al wel jaren fan van de GorillaPod Tripods. Vooral erg handig op reis. Licht, compact, en op alle ondergronden te plaatsen (incl hekken, takken, etc)
Thanks!
Ik heb 6 jaar geleden de originele* gekocht voor compact camera's. Die beviel erg goed, heb na aanschaf van mn x-e2 een grotere versie gekocht (volgens mij de hybrid).MetalG schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 16:21:
[...]
Voor zo'n reacties ben ik blij dat ik het hier toch even gevraagd heb zie !
Thanks!
Zo'n Gorillapod komt altijd wel van pas en ze zijn redelijk goedkoop. Let wel even op het maximale gewicht wat ie aan kan want met een X-Pro2 op een Hybrid zit je aardig op het randje (je kunt merken dat ie in bepaalde posities verzakt), met een X100 zit je prima. Voor de X-T2, X-Pro2 e.d. kun je beter de grotere versie nemen dan heb je ook wat meer speelruimte voor bijv. een grotere lens of een flitsertje. Als je de versie met kop koopt heb je ook meteen een Arca Swiss plaatje; erg handig als je aan een normaal statief gaat want dan kun je veelal die plaatjes uitwisselen.
Qua plaatsing ook even opletten want als je 'm niet goed plaatst (bijv. wanneer je 'm om een railing knoopt) is de kans dat je een demonstratie van 1 van Newtons bekendste wetten gaat krijgen erg groot.
Vergeet ook niet in het volgende topic te kijken: Het statieven topic
Qua plaatsing ook even opletten want als je 'm niet goed plaatst (bijv. wanneer je 'm om een railing knoopt) is de kans dat je een demonstratie van 1 van Newtons bekendste wetten gaat krijgen erg groot.
Vergeet ook niet in het volgende topic te kijken: Het statieven topic
Heb eindelijk mn zwarte X-t20 binnen. Moet zeggen dat ik aardig onder de indruk ben. Vergeleken met de Sony A5100 die ik hiervoor had is de Sony maar een Dinkytoy... Heb hem nog niet heel erg uitgebreid getest maar genoeg gezien om onder de indruk te zijn.
Nu zit ik nog te twijfelen of ik naast de 18-55 f2.8-4 nog een 35mm f2 bij zal gaan zoeken of niet.
Nu zit ik nog te twijfelen of ik naast de 18-55 f2.8-4 nog een 35mm f2 bij zal gaan zoeken of niet.
Een A5100 is idd een totaal andere camera, ik weet precies hoe de overstap voelt; ging van een A6000 naar een X-T2.
Hoewel een 35 en een 23 prime eigenlijk altijd wel van pas komen, probeer eerst even te ontdekken welke brandpuntsafstand je het meeste ligt. Patience you must have, young Padawan.
Ter indicatie, van alle lenzen die ik heb gebruik ik er eigenlijk maar twee intensief; de 16 en 23. De rest komt 2-5 keer per maand eens uit de storage om te 'luchten'.
Hoewel een 35 en een 23 prime eigenlijk altijd wel van pas komen, probeer eerst even te ontdekken welke brandpuntsafstand je het meeste ligt. Patience you must have, young Padawan.
Ter indicatie, van alle lenzen die ik heb gebruik ik er eigenlijk maar twee intensief; de 16 en 23. De rest komt 2-5 keer per maand eens uit de storage om te 'luchten'.
Zelf zou ik de 23 overwegen. Wel alles erg persoonlijk trouwens. Je kunt er natuurlijk voor kiezen eerst een paar foto's te maken of je oude foto's van de Sony te analyseren welke brandpuntsafstand je favoriet is en welke daar het dichts bij in de buurt komt.
De 35 mm gebruik ik zelf eigenlijk nooit, de 23 regelmatig. De 23 mm is optisch ook wat beter, de 35 mm heeft van zichzelf namelijk een (klein) beetje vertekening terwijl de 23 mm dat minder heeft. Wordt softwarematig wel aangepast bij de JPEG's (mits ingesteld), maar toch.
De T20 heeft natuurlijk ook een EVF vergeleken bij de 5100... De grootste gewenning is misschien wel de bediening qua knopjes en dergelijke?
De 35 mm gebruik ik zelf eigenlijk nooit, de 23 regelmatig. De 23 mm is optisch ook wat beter, de 35 mm heeft van zichzelf namelijk een (klein) beetje vertekening terwijl de 23 mm dat minder heeft. Wordt softwarematig wel aangepast bij de JPEG's (mits ingesteld), maar toch.
De T20 heeft natuurlijk ook een EVF vergeleken bij de 5100... De grootste gewenning is misschien wel de bediening qua knopjes en dergelijke?
Haha die 5100 heb ik niet meer. Die heb ik maar een maandje gehad. Die is terug gestuurd na wat 'problemen' en daar is dus de X-T20 voor in de plaats gekomen.
Ik ga even kijken hoe of wat. De 23mm is misschien weer niet echt nodig bij de 18-55 lens. Bij 23mm zit die namelijk op f3. Die lens is echter wel gestabiliseerd, waar de prime lens dat niet is. Door die stabilisatie kan je dus een langere sluitertijd instellen, wat weer meer licht betekent. Gevoelsmatig trekt dit elkaar dus min of meer gelijk. Al gaat die vlieger natuurlijk niet op als een object zelf beweegt omdat je dan wel een korte sluitertijd nodig hebt Ik vraag me echter af hoe vaak dat het geval zal zijn. Please correct me if I'm wrong
Hoe dan ook, heb besloten eerst te kijken hoe ver ik met de kitlens kom ik weer mijn portemonnee trek
In de toekomst zal er sowieso nog een zoom lens met een groter bereik komen want heb al gemerkt dat ik de 55mm te weinig vindt.
Ik ga even kijken hoe of wat. De 23mm is misschien weer niet echt nodig bij de 18-55 lens. Bij 23mm zit die namelijk op f3. Die lens is echter wel gestabiliseerd, waar de prime lens dat niet is. Door die stabilisatie kan je dus een langere sluitertijd instellen, wat weer meer licht betekent. Gevoelsmatig trekt dit elkaar dus min of meer gelijk. Al gaat die vlieger natuurlijk niet op als een object zelf beweegt omdat je dan wel een korte sluitertijd nodig hebt Ik vraag me echter af hoe vaak dat het geval zal zijn. Please correct me if I'm wrong
Hoe dan ook, heb besloten eerst te kijken hoe ver ik met de kitlens kom ik weer mijn portemonnee trek
In de toekomst zal er sowieso nog een zoom lens met een groter bereik komen want heb al gemerkt dat ik de 55mm te weinig vindt.
Ik heb me zonet als aanvulling op de Olympus EM1 een Fuji XT2 + f2.8-4.0 18-55 aangekocht.
Bedoeling is om op zeer korte termijn de prime lenzen van Olympus door Fuji vervangen, maar kan nu al spelenderwijze de mogelijkheden van de XT2 met de standaard zoomlens ontdekken.
Voor het macro verhaal is er bij Fuji helaas geen echt alternatief voorhanden. Daarom dat ik voor macro en focus bracketing + stacking naast de XT2 de Olympus f2.8 60mm + Pro f2.8 40-150mm zal moeten blijven gebruiken.
Olympus lenzen te vervangen door Fuji:
Olympus f1.8 25mm ->> wordt Fuji….?
Olympus f1.8 45mm ->> wordt Fuji….?
Olympus 9-18mm ->> wordt Fuji….?
Olympus Pro f.2.8 12-40mm ->> Fuji f2.8-4.0 18-55mm
Olympus f2.8 60mm (macro) ->> geen alternatief
Olympus Pro f2.8 40-150mm (macro) ->> geen alternatief
Bedoeling is om de Olympus lenzen te vervangen met behoud van een gelijkwaardige achtergrondblur, AF-snelheid, compactheid en lichtheid.
Iemand die me hier enkele mooie lenzen kan aanbevelen?
Bedoeling is om op zeer korte termijn de prime lenzen van Olympus door Fuji vervangen, maar kan nu al spelenderwijze de mogelijkheden van de XT2 met de standaard zoomlens ontdekken.
Voor het macro verhaal is er bij Fuji helaas geen echt alternatief voorhanden. Daarom dat ik voor macro en focus bracketing + stacking naast de XT2 de Olympus f2.8 60mm + Pro f2.8 40-150mm zal moeten blijven gebruiken.
Olympus lenzen te vervangen door Fuji:
Olympus f1.8 25mm ->> wordt Fuji….?
Olympus f1.8 45mm ->> wordt Fuji….?
Olympus 9-18mm ->> wordt Fuji….?
Olympus Pro f.2.8 12-40mm ->> Fuji f2.8-4.0 18-55mm
Olympus f2.8 60mm (macro) ->> geen alternatief
Olympus Pro f2.8 40-150mm (macro) ->> geen alternatief
Bedoeling is om de Olympus lenzen te vervangen met behoud van een gelijkwaardige achtergrondblur, AF-snelheid, compactheid en lichtheid.
Iemand die me hier enkele mooie lenzen kan aanbevelen?
25 = 35 2 / 35 1.4
45 = 50 2 / 56 1.2
9-18 = 10-24 / Samyang 12mm o.i.d.
Dan heb je de meeste wel denk ik.
45 = 50 2 / 56 1.2
9-18 = 10-24 / Samyang 12mm o.i.d.
Dan heb je de meeste wel denk ik.
Verwijderd
Voor de 45mm f1.8 kan je ook nog kijken naar de Fuji 60mm f2.4. Effectieve brandpuntsafstand en diafragma (dus achtergrondblur) zijn gelijk. Het is ook meteen een Macro (weliswaar 'slechts' 1:2 vergroting, maar beter dan niets).
Ik zou voor macro nog even wachten, dit jaar komt de 80mm f/2.8 LM OIS WR macro uit. Als deze in lijn ligt met eerdere Fuji objectieven wat ik wel verwacht kun je je 45mm en macro beide met deze lens vervangen.
Qua formaat hetzelfde blijven als m43... dat lijkt me moeilijk. Grotere sensor, grotere lenzen en de designfilosofie van Fuji is liever een iets grotere lens dan concessies doen.
Qua formaat hetzelfde blijven als m43... dat lijkt me moeilijk. Grotere sensor, grotere lenzen en de designfilosofie van Fuji is liever een iets grotere lens dan concessies doen.

De Zeiss Touit 50mm F2.8 is een fantastische macro lens eveneens als de Samyang 100mm F2.8 (die overigens goedkoper is dan de Zeiss). Die Zeiss heeft een ontzettend fijne scherpstelring, veel beter dan die van de Canon 100mm macro. Er zijn trouwens ook mensen die oude macro lenzen middels een adapter op de Fuji gebruiken. Je hebt dus net zoveel mogelijkheden als bij o.a. Canon (en daar komt straks dan ook nog eens de 80mm macro van Fuji bij) dus dan ben ik benieuwd hoe je erbij komt dat er geen "echt alternatief" voor handen is.Moris schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:11:
De Zeiss 50mm is een mooi objectief. Persoonlijk vond ik deze net te kort op mijn t1 pro1.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik ben van een 100mm naar die Zeiss 50mm te gaan. Ik heb gemerkt dat die 50mm soms wel heel wat fijner werkt dan die 100mm juist omdat ie korter is. Ga je beestjes fotograferen dan is dit natuurlijk veel te kort en heb je veel liever die 100mm of zelfs de 180mm (van Canon). Ik ben benieuwd wat men van die 80mm van Fuji gaat vinden; als je daar 120mm van wil maken heb je de 1.4 extender nodig.
Voor vlinders, libellen, etc... is de Olympus 60mm of Fuji 50mm helaas te kort.
Daarom dat ik hiervoor de Olympus Pro f2.8 40-150mm gebruik en op dit moment is er bij Fuji geen alternatief voorhanden, toch?
Ik hoop dat de Fuji 80mm f/2.8 LM OIS WR een vergroting heeft van 1:1.
Bij Olympus heb je voor macro het extra voordeel van in de camera focus bracketing + stacking
Welke software wordt er gebruikt voor de Fuji XT2 raw-bestanden, ik zie deze niet in het pakket zitten?
Daarom dat ik hiervoor de Olympus Pro f2.8 40-150mm gebruik en op dit moment is er bij Fuji geen alternatief voorhanden, toch?
Bij Olympus heb je voor macro het extra voordeel van in de camera focus bracketing + stacking
Welke software wordt er gebruikt voor de Fuji XT2 raw-bestanden, ik zie deze niet in het pakket zitten?
[ Voor 33% gewijzigd door Moris op 17-04-2017 10:35 ]
De 80mm wordt inderdaad 1:1. Op dit moment is de Samyang 100mm f/2.8 met fuji x mount beschikbaar. Erg goede prestaties maar geen autofocus (wat bij macro onderwerpen niet erg is).Moris schreef op maandag 17 april 2017 @ 10:25:
Voor vlinders, libellen, etc... is de Olympus 60mm of Fuji 50mm helaas te kort.
Ik heb momenteel een Fuji X-T1 met een 18-55 maar wil toch eens kijken voor een korte prima als al round lens. Ik begin eens wat meer m'n lens op 27 of 35mm te zetten en ik heb niet echt een favoriet. Eens wat verder lezen en opzoeken.
De 27 krijgt m'n lichte voorkeur voor de grootte. Icm met X-T1 geraakt die makkelijk in m'n jas of buideltas.
De 27 krijgt m'n lichte voorkeur voor de grootte. Icm met X-T1 geraakt die makkelijk in m'n jas of buideltas.
keuze voor objectief is erg persoonlijk. De 27mm heeft mij nooit kunnen bekoren. Daarin tegen de 35mm 1.4 wel. Bij twijfel probeer beide eens te testen. Ga niet af op andermans ervaring, maar probeer dit te doen op je eigen ervaring ;-)
Ik heb totaal geen ervaring met primes. Om m'n Sony had ik een 50mm maar die eigenlijk niet veel gebruikt.Superdaantje schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:54:
keuze voor objectief is erg persoonlijk. De 27mm heeft mij nooit kunnen bekoren. Daarin tegen de 35mm 1.4 wel. Bij twijfel probeer beide eens te testen. Ga niet af op andermans ervaring, maar probeer dit te doen op je eigen ervaring ;-)
Ik kan een 27mm van anderhalf jaar oud voor €250 overnemen. De 35mm f1.4 is me wat te duur.
Ik zou eens moeten kijken als ik beide hier in de buurt kan testen.
Mocht het van belang zijn, de 35mm f2 is weather sealed net als je X-T1. Kan net even iets beter tegen de regen/vochtige omgevingen. De 27mm heeft als enige Fuji lens geen diafragma ring (zul je met een wieltje op de camera moeten doen).
Heb ervaring met beide en allebei heel erg positief qua beeldkwaliteit. De 27 is wat scherper of heeft meer contrast, komt in ieder geval scherper op me over en de 35mm heeft een prachtige rendering en natuurlijk f/1.4. In de praktijk mis ik de diafragmaring niet op de 27 maar het is natuurlijk wel leuk. Hier wat 35mm f/1.4 shots en hier wat 27mm f/2.8 shots van mij. Misschien leuk om even doorheen te bladeren.
De 27 mm is een beetje vreemde eend in de bijt. Het diafragma is wat minder met F2.8, ook de filtermaat is lastig, zeker als je een zonnekap nodig denkt te hebben. De missende diafragmaring is misschien ook wat lastig, maar daar valt overheen te komen (de XC-serie heeft overigens ook geen diafragmaring en dat werkt ook...). Maar daarvoor krijg je wel een hele kleine combinatie die je overal naartoe kunt meenemen. De AF is vergeleken bij de 35 mm gewoon vlotter. Een E2 met een 27 mm is dan eigenlijk een X100 en optisch net zo goed.Daarnaast is het objectief redelijk schappelijk qua prijs en je kunt hem echt altijd mee hebben qua afmeting en gewicht.
Ik moet overigens wel bekennen dat ik hem "altijd bij me" heb maar zelden gebruik omdat ik andere objectieven heb die mij meer aanspreken qua beeldhoek en/of diafragma.... Als het bedrag je echter wel aanstaat en je stappen wilt maken met een prime is het natuurlijk een aardig begin
.
Ik moet overigens wel bekennen dat ik hem "altijd bij me" heb maar zelden gebruik omdat ik andere objectieven heb die mij meer aanspreken qua beeldhoek en/of diafragma.... Als het bedrag je echter wel aanstaat en je stappen wilt maken met een prime is het natuurlijk een aardig begin
Vlotter als de f1.4 35mm bedoel je dan denk ik? De 35mm f2 is namelijk een van de vlotste lenzen. En overigens 2de hands voor een prima prijs te krijgen. Ik zou altijd de 35mm f2 boven de 27mm verkiezen.Sodela schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:05:
De AF is vergeleken bij de 35 mm gewoon vlotter.
Ach ja het diafragma, dat heb je altijd met pancake lenzen. Kan bijna niet anders met zo'n klein ontwerp (en toch even lichtsterk als een "lichtsterke zoomlens"Sodela schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:05:
De 27 mm is een beetje vreemde eend in de bijt. Het diafragma is wat minder met F2.8, ook de filtermaat is lastig, zeker als je een zonnekap nodig denkt te hebben. De missende diafragmaring is misschien ook wat lastig, maar daar valt overheen te komen (de XC-serie heeft overigens ook geen diafragmaring en dat werkt ook...). Maar daarvoor krijg je wel een hele kleine combinatie die je overal naartoe kunt meenemen. De AF is vergeleken bij de 35 mm gewoon vlotter. Een E2 met een 27 mm is dan eigenlijk een X100 en optisch net zo goed.Daarnaast is het objectief redelijk schappelijk qua prijs en je kunt hem echt altijd mee hebben qua afmeting en gewicht.
Ik moet overigens wel bekennen dat ik hem "altijd bij me" heb maar zelden gebruik omdat ik andere objectieven heb die mij meer aanspreken qua beeldhoek en/of diafragma.... Als het bedrag je echter wel aanstaat en je stappen wilt maken met een prime is het natuurlijk een aardig begin.
Ik vind het tweedehands aanbod nog vrij beperkt moet ik zeggen. Maar misschien is marktplaats niet de geschikte plek daarvoor.Luuk84 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 08:33:
[...]
Vlotter als de f1.4 35mm bedoel je dan denk ik? De 35mm f2 is namelijk een van de vlotste lenzen. En overigens 2de hands voor een prima prijs te krijgen. Ik zou altijd de 35mm f2 boven de 27mm verkiezen.
Ik heb zelf niet de 35/1.4 (of /2) maar wel de 27 en 23/1.4 in combinatie met een X-T1. De 27 gebruik ik vaak in een auto-mode als een soort van point & shoot. Met de 23/1.4 speel ik veel meer met het diafragma en neem ik ook meer de tijd om er wat van te maken.superiscch schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:04:
Ik heb momenteel een Fuji X-T1 met een 18-55 maar wil toch eens kijken voor een korte prima als al round lens. Ik begin eens wat meer m'n lens op 27 of 35mm te zetten en ik heb niet echt een favoriet. Eens wat verder lezen en opzoeken.
Niemand die in de buurt van Oostende of Brugge in België woont met de lenzen? :-D
Ik geraak er niet aan uit.
Foto Coudenyssuperiscch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:26:
Niemand die in de buurt van Oostende of Brugge in België woont met de lenzen? :-D
Die ken ik ja, maar die zal wel de lenzen niet meegeven voor een middagje. Ik ga ze eens mailen
Wie niet waagt blijft... ;-)superiscch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:40:
[...]
Die ken ik ja, maar die zal wel de lenzen niet meegeven voor een middagje. Ik ga ze eens mailen
superiscch schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:04:
Wat ik nu zo raar vindt is dat je twee lenzen overweegt die in de zelfde range zitten als wat je nu al hebt, oftewel je gaat geld uitgegeven aan iets waar je je zelf mee beperkt en al kent......superiscch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 14:26:
Ik merk aan je berichten dat je heel erg op comfort en 'traveling light' denkt, maar een X-T1 met lens stop je niet in je jaszak om vervolgens te gaan wandelen, daar zijn andere fuji's voor, zoals een X100 serie.
Ik denk dat wanneer je een 27mm of 35mm gaat aanschaffen je snel uit gekeken gaat raken op wat je gekocht hebt, dus kom uit je comfort zone en overweeg het volgende:
Uit de comfort zone...kijk eens naar 90mm lens of radicaal anders een 14mm oftwel je gaat afstand houden of je gaat er met je neus opstaan... in ieder geval ga je anders fotograferen en een fototas meenemen.
Uit de Ministry of Silly Walks: koop een tweedehands X100/S/T - deze worden massaal gedumpt momenteel, omdat iedereen de X100F op zijn lijstje heeft staan. Als je goed dealt kan je al een X100S voor €250/300,- op de kop tikken, voor een X100T moet je zeker €500,- rekenen.
Dus hou die €250,- in je zak en ga eens op zoek wat iets toevoegt aan wat je al hebt en waardoor je nieuwe dingen ervaringen op doet - je kan je geld maar één keer uitgeven, zo make sure it counts!!!!
[ Voor 0% gewijzigd door GetaGrip op 20-04-2017 16:26 . Reden: Puntjes en komma's ]
GetaGrip is net een mens.......
Die lens is niet voor op reis, daarvoor heb ik genoeg aan m'n 18-55. Maar ik snap je redenatie welGetaGrip schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:09:
[...]
[...]
Wat ik nu zo raar vindt is dat je twee lenzen overweegt die in de zelfde range zitten als wat je nu al hebt, oftewel je gaat geld uitgegeven aan iets waar je je zelf mee beperkt en al kent......
Ik merk aan je berichten dat je heel erg op comfort en 'traveling light' denkt, maar een X-T1 met lens stop je niet in je jaszak om vervolgens te gaan wandelen, daar zijn andere fuji's voor, zoals een X100 serie.
Ik denk dat wanneer je een 27mm of 35mm gaat aanschaffen je snel uit gekeken gaat raken op wat je gekocht hebt, dus kom uit je comfort zone en overweeg het volgende:
Uit de comfort zone...kijk eens naar 90mm lens of radicaal anders een 14mm oftwel je gaat afstand houden of je gaat er met je neus opstaan... in ieder geval ga je anders fotograferen en een fototas meenemen.![]()
Uit de Ministry of Silly Walks: koop een tweedehands X100/S/T - deze worden massaal gedumpt momenteel, omdat iedereen de X100F op zijn lijstje heeft staan. Als je goed dealt kan je al een X100S voor €250/300,- op de kop tikken, voor een X100T moet je zeker €500,- rekenen.
Dus hou die €250,- in je zak en ga eens op zoek wat iets toevoegt aan wat je al hebt en waardoor je nieuwe dingen ervaringen op doet - je kan je geld maar één keer uitgeven, zo make sure it counts!!!!
Een X100s voor €300? Zo goedkoop heb ik ze echt nog niet weg zien gaan... De camera is het meer dan waard overigensGetaGrip schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:09:
[...]
[...]
Wat ik nu zo raar vindt is dat je twee lenzen overweegt die in de zelfde range zitten als wat je nu al hebt, oftewel je gaat geld uitgegeven aan iets waar je je zelf mee beperkt en al kent......
Uit de comfort zone...kijk eens naar 90mm lens of radicaal anders een 14mm oftwel je gaat afstand houden of je gaat er met je neus opstaan... in ieder geval ga je anders fotograferen en een fototas meenemen.![]()
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Hier een breakdown.... alles 50% genomen van nieuwwaarde als tweedehands van bijvoorbeeld een advertentie op Tweedehands.nltobiasvs schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:44:
[...]
Een X100s voor €300? Zo goedkoop heb ik ze echt nog niet weg zien gaan... De camera is het meer dan waard overigens
Vraagprijs €600,- ex,verzending
- Fuji X100s met JJC zonnekap X100s €300,- / JJC Lenshood €25,- Twhands
- Fuji TCL (50mm equivalent) - €125,- Twhands
- 2 batterijen - €20,- Twhands
- Kaza Deluxe case - €122,- Nw /€61,- Twhands
- Lowepro lenscase voor TCL €10,- max Twhands
- Eye-Fi Pro X2 16GB card €50,- Twhands
- UV filter voor zowel standaard lens als voor TCL Polaroid UV €10,- / €10,- Max Twhands
- Polarisatie filter voor TCL Pol Filter Kenko €17,50 Twhands
25+125+20+61+10+50+10+10+17,50 = €328,50 voor accessoires/ Telelens TCL-X100
€600,- - €328,50 = €271,50 voor een X100S
Camera staat sinds 31 Maart 2017 te koop en geen hond die er op bied, ik durf te wedden als ik hem nu mail en roep €550,- ex verzending en ik betaal nu...... dat hij voor mij is......
GetaGrip is net een mens.......
Verwijderd
"Camera staat sinds 31 Maart 2017 te koop en geen hond die er op bied"
Daar zal dan wel een goede reden voor zijn. Veel te hoge vraagprijs dus.
Accessoires mogen nooit substantieel aan de prijs bijdragen. Oftewel, je betaal 550 euro voor een verouderde compactcamera die al te duur was toen hij nog nieuw verkocht werd.
Daar zal dan wel een goede reden voor zijn. Veel te hoge vraagprijs dus.
Accessoires mogen nooit substantieel aan de prijs bijdragen. Oftewel, je betaal 550 euro voor een verouderde compactcamera die al te duur was toen hij nog nieuw verkocht werd.
Blijkbaar niet, anders zouden ze ook niet verkocht worden en dat heeft ook geen invloed op de verkoopprijs als mensen er nog steeds naar op zoek zijn. Leica's zijn ook enorm duur voor wat je krijgt, maar ze worden nog altijd verkocht en ze blijven hun waarde ook langer houden andere camera's. Het gaat er dus niet om wat jij (of ik) vindt, maar wat de doelgroep vindt.Verwijderd schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:55:
die al te duur was toen hij nog nieuw verkocht werd.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Natuurlijk wel. Het blijft een 16 MP camera die 4 jaar geleden al verouderd was. Tel daar 40% waardevermindering per jaar bij op en je houdt 100 euro over.
De feiten vertellen een heel ander verhaal (er zijn zat mensen die zelfs expliciet voor de X100 kiezen, ook al is dat ding ontzettend traag vergeleken met wat er nu op de markt is). Helaas is het vandaag de dag nodig om te gaan demonstreren voor feiten en realiteit.
[ Voor 35% gewijzigd door ppl op 22-04-2017 18:33 ]
Heel de discussie door m'n vraag :-)
Mn vraag kwam er omdat ik naast m'n 18-55 een compacte all round lens zocht. Ik heb zeker geen nood aan een tweede toestel, ik val nog elke keer in verbazing wat m'n X-T1 presteert :-D
Mn vraag kwam er omdat ik naast m'n 18-55 een compacte all round lens zocht. Ik heb zeker geen nood aan een tweede toestel, ik val nog elke keer in verbazing wat m'n X-T1 presteert :-D
Iemand ervaring of de 10-24mm vrij van vignetering blijft, wanneer je 2 filters boven elkaar plaatst?
welke filters ? Bij de Lee 100mm geen probleem
Bovenop de Hoya HD protect zou ik een Hoya HD 1000 willen schroeven.
Uiteraard wil je graag voor de aankoop weten of dit geen vignetering oplevert, hé
Uiteraard wil je graag voor de aankoop weten of dit geen vignetering oplevert, hé
Nooit, maar dan ook nooit 2 schroeffilters op elkaar zetten! Gaat te vaak fout. Daarnaast is een protectiefilter/UV-filter totale onzin als je daarop een ND of polarisatiefilter gaat plaatsen. Ik laat even in het midden wat ik van UV-filters in het algemeen vind
Tja, heb al eens de pech gehad dat een monopod met balhoofd los tegen het frontglas van m'n lens vielUniversal Creations schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:58:
Nooit, maar dan ook nooit 2 schroeffilters op elkaar zetten! Gaat te vaak fout. Daarnaast is een protectiefilter/UV-filter totale onzin als je daarop een ND of polarisatiefilter gaat plaatsen. Ik laat even in het midden wat ik van UV-filters in het algemeen vind
Gelukkig stond er een filter ter bescherming op
Vandaar mijn vraag of het plaatsen van een 2de filter puur en enkel bij de long exposures voor vignetering op de Fuji 10-24 zorgt?
Dan heb je gewoon puur geluk, want het filter is 10x zo dun als het frontelement van je lens. Bij het breken van het filter heb je grote kans dat het het frontelement bekrast wordt. Gewoon altijd een zonnekap gebruiken. Dat is je bescherming en niet zo'n dun plaatje wat vast komt te zitten en breekt en enkel flares veroorzaakt.Moris schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:12:
Tja, heb al eens de pech gehad dat een monopod met balhoofd los tegen het frontglas van m'n lens viel
Gelukkig stond er een filter ter bescherming op
Simpel: uv filter eraf ND erop. Als het ND erop zit, heb je ook "bescherming".Vandaar mijn vraag of het plaatsen van een 2de filter puur en enkel bij de long exposures voor vignetering op de Fuji 10-24 zorgt?
Hmmm, de 10-24 lens is een pareltje om hebben, alleen het gewicht en de omvang van deze lens.. doen me soms twijfelen of de Fuji XF 14/2.8 R een mooi alternatief kan zijn?
Iemand die hier enkele foto's kan laten zien wat nu het verschil is tussen de beeldhoek 10 en 14 mm?
Iemand die hier enkele foto's kan laten zien wat nu het verschil is tussen de beeldhoek 10 en 14 mm?
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic