Bekijk het eens heel nuchter: mijn ervaring is dat je met een nieuwe camera in het begin altijd opnames maakt die vergelijkenderwijs 'slechter' zijn dan die met je vorige camera, waar je een tijd mee gewerkt had, die je had leren kennen en waar je aan gewend geraakt was. Vreemd, omdat je met je nieuwe camera meestal hetzelfde doet als met je oude. Ik ben benieuwd hoe je na een tijdje aankijkt tegen de resultaten die je behaalt met je nieuwe X-T2lapino schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:28:
Klopt volledig, het is dan ook echt geen goede vergelijking. Maar jullie vroeger voorbeeld, dus ik wou toch iets posten. Niet van wakker liggen verder, zoals ik zei is het gewoon een bemerking na enkele weken met de XT2 te werken. Is ook een nadeel als je verschillende systemen naast elkaar (hebt) gebruikt...dan vergelijk je zodanig dat alle plezier van fotograferen zélf weg is. Ik was op de duur meer bezig met de technische specificaties dan fotografie zelf en dan maar ineens 'foert' gezegd. Niet dat het me er van zal weerhouden nieuw spul te kopen als het de moeite is, maar ik ben daar toch een stukje verstandiger in geworden. Willen ja, maar doen is toch gezond verstand dat soms nog spreekt. Of de vrouw
Het probleem met de 'waxy skin' komt dan ook met name voor bij hoge iso's (3200+).Sluw schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:50:
Ik kan me ook niet zo in de voorbeelden vinden (de ene lijkt trouwens in zeer slecht licht de ander met flits), zal binnenkort zelf eens testen maar mijn ervaring lijkt meer op dit soort beelden:
[afbeelding]
Zoals het ernaar uitziet lijkt X-Trans 3 het stukken beter te doen ten opzichte van X-Trans 2.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik heb en gebruik enkel de primes die je aanhaalt, maar de scherpte stelt me toch zeker niet teleur.lapino schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:18:
Zal vanavond eens voorbeeldje posten. Ik heb de 18-55, 23/1.4, 56/1.2 en 55-200. Gebruik de 23/1.4 meeste.
Dit had ik wel bij mijn Canon materiaal en L glas: altijd alsof er een dromige waas overhing.
Wel gebruik ik enkel RAW en geen JPG uit het toestel. Zet ik nadien om via Lightroom.
Ik merk zelf eigenlijk dat ik in de praktijk heel erg weinig behoefte heb aan dit soort extreem-scherpte. Uiteraard kan het tegenvallen bij op 100% naar de foto's kijken, maar op het eindresultaat heeft het weinig tot geen invloed. Andere factoren zoals rendering van onscherpte (bokeh), kleuren, dynamisch bereik en dergelijke tellen veel harder mee; en uiteraard het überhaupt verkrijgen van focus.
Mijn referentiekader is wel een stuk anders; van een Canon 5D, Olympus E-PL5 en Fuji X-E1 naar een X-T2. Dan wint de X-T2 het toch wel op praktisch alle fronten. De 23mm 1.4 is wel iets minder dan de Sigma 35mm f/1.4 die ik op Canon gebruikte, maar ook dat valt in de praktijk best mee.
Mijn referentiekader is wel een stuk anders; van een Canon 5D, Olympus E-PL5 en Fuji X-E1 naar een X-T2. Dan wint de X-T2 het toch wel op praktisch alle fronten. De 23mm 1.4 is wel iets minder dan de Sigma 35mm f/1.4 die ik op Canon gebruikte, maar ook dat valt in de praktijk best mee.
Klopt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me ook wel moet aanpassen aan gebrek van stabilisatie. Op mijn Sony a6300 gebruikte ik bijvoorbeeld heel vaak de 50/1.8 van Sony, die OSS had. De 56mm van Fuji heeft geen stabilisatie en waar ik met de Sony 50mm vaak aan 1/30sec fotografeerde, is het met de 56mm zelfs op 1/80sec niet altijd even scherp. Ligt deels ook aan techniek en gewoon worden van de camera natuurlijk. Heb overigens paar foto's gemaakt van mijn kleinste die aan het spelen is met flash op iso200 en dan is het wel zéér scherp inderdaad. Maar zonder flash heb ik de indruk dat de Sony 'makkelijker' scherp te krijgen was, zal het zo omschrijven.
Los daarvan, man wat zijn die Fuji kleuren schitterend
Dat heeft dan inderdaad met je techniek te maken en niet de sensor of lens.lapino schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:01:
Klopt. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik me ook wel moet aanpassen aan gebrek van stabilisatie. Op mijn Sony a6300 gebruikte ik bijvoorbeeld heel vaak de 50/1.8 van Sony, die OSS had. De 56mm van Fuji heeft geen stabilisatie en waar ik met de Sony 50mm vaak aan 1/30sec fotografeerde, is het met de 56mm zelfs op 1/80sec niet altijd even scherp. Ligt deels ook aan techniek en gewoon worden van de camera natuurlijk. Heb overigens paar foto's gemaakt van mijn kleinste die aan het spelen is met flash op iso200 en dan is het wel zéér scherp inderdaad. Maar zonder flash heb ik de indruk dat de Sony 'makkelijker' scherp te krijgen was, zal het zo omschrijven.
Techniek kun je leren
. Daarom mag natuurlijk ook dat soort vragen en twijfels hier op tafel leggen, genoeg mensen hier die je verder willen helpen schat ik in...Het komt dus zeker wel goed.
OIS is inderdaad handig maar niet zaligmakend. De 56mm is een mooi scherp objectief maar heeft niet de snelste AF, ook niet op de X-T2, dat zal misschien wel meehelpen aan de "twijfel". Het valt mij ook op bij dat objectief dat hij soms "zoekt" terwijl veel andere objectieven dat (helemaal) niet hebben.
Met flitsen heb je meestal toch al een bevriezing en op iso 200 en een beetje diafragma is het al heel snel heel scherp. Zonder flits, uit de hand met minder licht is het natuurlijk een stukje moeilijker. Gewoon blijven oefenen en vooral leren stil houden (ademtechniek en ietsje minder breakdancen...), het geeft je misschien ook wat tijd om te focussen, niet alleen dus de scherpte, maar ook het onderwerp.
OIS is inderdaad handig maar niet zaligmakend. De 56mm is een mooi scherp objectief maar heeft niet de snelste AF, ook niet op de X-T2, dat zal misschien wel meehelpen aan de "twijfel". Het valt mij ook op bij dat objectief dat hij soms "zoekt" terwijl veel andere objectieven dat (helemaal) niet hebben.
Met flitsen heb je meestal toch al een bevriezing en op iso 200 en een beetje diafragma is het al heel snel heel scherp. Zonder flits, uit de hand met minder licht is het natuurlijk een stukje moeilijker. Gewoon blijven oefenen en vooral leren stil houden (ademtechniek en ietsje minder breakdancen...), het geeft je misschien ook wat tijd om te focussen, niet alleen dus de scherpte, maar ook het onderwerp.
Ik fotografeer ook heel vaak binnen, dus dan zijn negatieve effecten van weinig licht, beweging en noise snel merkbaar. Ben de d750 gewoon geEest voor dat soort zaken dus logisch dat ik wat moet aanpassen.
En we hebben een nieuwe roadmap:
Eigenlijk hebben we nu alles wel - wat je met een MILC realistischer wijs zou moeten kunnen/willen. Er staan nog 4 (5) lenzen op mijn lijstje, op volgorde waarin ik ze waarschijnlijk ga aanschaffen:

Eigenlijk hebben we nu alles wel - wat je met een MILC realistischer wijs zou moeten kunnen/willen. Er staan nog 4 (5) lenzen op mijn lijstje, op volgorde waarin ik ze waarschijnlijk ga aanschaffen:
- 50mm f2
- 80mm macro
- 10-24mm
- 56mm
- (90mm)
Ik hoop op MK II versies van de 1.4 primes met de focus snelheid van de WR versies tegen eind 2018 ofzo... Maar eerst nog wachten tot m'n X-T20 eindelijk eens beschikbaar komt
De 80 mm macro (maar dan een echte) zou wel mooi zijn! Laat maar komen! De 60 mm is ook wel een leuk objectief, maar te langzaam ondanks de goede prijs...
Een 300mm f4 R LM WR met of zonder OIS is wat mij betreft ook al goed hoorGrin schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:36:
En we hebben een nieuwe roadmap:[afbeelding]
Verbaas me over de UW-zoom, erg benieuwd wat ze daarvan gaan maken, volgens mij waren de geruchten 8-16 f2.8 R WR. Hopelijk wordt de tele iets anders dan 200mm F4, dat heb je nu namelijk al met de 50-140+TC. Een 300mm f2.8 R LM OIS WR zal het waarschijnlijk (helaas) niet worden, maar dromen mag, toch?
Helaas hebben ze nog geen XF 35mm f1.4R LM WR aangekondigd om de 35mm f1.4 die er nu is te vervangen. Ik wil zelf graag een 35mm f1.4R halen maar zie op tegen de "verouderde" techniek ten opzichte van de f2 variant. Die laatste heeft helaas weer softwarematige correcties nodig en de bokeh en karakter zijn minder fijn dan die van de 1.4 versie.
Moeilijk moeilijk moeilijk
[ Voor 19% gewijzigd door Pat-Juh op 22-02-2017 19:14 ]
Ook ik kijk reikhalzend uit naar de 80mm F2.8 R LM OIS WR Macro 1:1. Ik verwacht daar echt heel veel van, eindelijk een echte 1:1 Macro voor dit systeem - dat 50mm Zeiss geval reken ik echt niet mee. Eigenlijk de enige reden waarom ik de 90mm niet gekocht heb - ondertussen de 90mm al drie keer op mijn X-T2 gehad en telkens meer teruggebracht naar de winkel... Wat een mooi ding is dat toch, maar ik wacht nog even totdat ik 'm kan vergelijken met de 80mm. Een 80 en een 90 objectief vind ik overkill - helemaal i.c.m. m'n 50-140.Sodela schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:38:
De 80 mm macro (maar dan een echte) zou wel mooi zijn! Laat maar komen! De 60 mm is ook wel een leuk objectief, maar te langzaam ondanks de goede prijs...
De telephoto prime lens zal waarschijnlijk een 200mm worden, gezien de spot op de roadmap. Ik zet m'n geld in op een 200mm F2.8. Een 300mm F2.8, in Fuji-kwaliteit, zit waarschijnlijk rond de 5K Euro; dat zal geen bestseller gaan worden.Pat-Juh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:11:
[...]
Een 300mm f4 R LM WR met of zonder OIS is wat mij betreft ook al goed hoor. Zo heb je 300/420mm bereik zonder of met 1.4x TC. Hoewel de 100-400mm hier ook bij in de buurt komt, echter een prime is lichter, sneller te focussen en steviger
.
Helaas hebben ze nog geen XF 35mm f1.4R LM WR aangekondigd om de 35mm f1.4 die er nu is te vervangen. Ik wil zelf graag een 35mm f1.4R halen maar zie op tegen de "verouderde" techniek ten opzichte van de f2 variant. Die laatste heeft helaas weer softwarematige correcties nodig en de bokeh en karakter zijn minder fijn dan die van de 1.4 versie.
Moeilijk moeilijk moeilijk.
Mehhh die laat ik dan links liggen, ik wil voor de zomer een 100-400 huren om te testen voor surf en sport fotografieGrin schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:10:
[...]
Ook ik kijk reikhalzend uit naar de 80mm F2.8 R LM OIS WR Macro 1:1. Ik verwacht daar echt heel veel van, eindelijk een echte 1:1 Macro voor dit systeem - dat 50mm Zeiss geval reken ik echt niet mee. Eigenlijk de enige reden waarom ik de 90mm niet gekocht heb - ondertussen de 90mm al drie keer op mijn X-T2 gehad en telkens meer teruggebracht naar de winkel... Wat een mooi ding is dat toch, maar ik wacht nog even totdat ik 'm kan vergelijken met de 80mm. Een 80 en een 90 objectief vind ik overkill - helemaal i.c.m. m'n 50-140.
[...]
De telephoto prime lens zal waarschijnlijk een 200mm worden, gezien de spot op de roadmap. Ik zet m'n geld in op een 200mm F2.8. Een 300mm F2.8, in Fuji-kwaliteit, zit waarschijnlijk rond de 5K Euro; dat zal geen bestseller gaan worden.200mm F2.8 zou wel leuk zijn, dan hou je F4 over met de 1.4TC; bring it on!
Ik hoop een 200mm f/2.8 voor iets onder de €1000. Met TC is dat een beter en goedkoper alternatief dan de 100-400. Die vind ik echt te duur en een alternatief is er helaas nog niet.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Iemand de X-T20 al binnen? Zag dat sommige winkels vandaag al voorraad hebben.
Ik ben benieuwd naar de echte ervaringen.
Ik ben benieuwd naar de echte ervaringen.
[ Voor 22% gewijzigd door Tomas_ op 23-02-2017 23:37 ]
Oh nu is de X-T2 bij artencraft.be afgeprijsd van 1699 euro naar 1404 euro!!!!
En ik had net de X-T20 in mijn hoofd. Nu is 1404 euro nog steeds heel veel geld maarja, 295 euro korting is ook belachelijk veel.
Het gekke is dat de zoals artencraft het noemt, 'promotie' alleen nog maar op de .be versie van de site staat, in tegenstelling tot gisteren toen het ook nog op de .nl stond.
En ik had net de X-T20 in mijn hoofd. Nu is 1404 euro nog steeds heel veel geld maarja, 295 euro korting is ook belachelijk veel.
Het gekke is dat de zoals artencraft het noemt, 'promotie' alleen nog maar op de .be versie van de site staat, in tegenstelling tot gisteren toen het ook nog op de .nl stond.
300 Euro is een forse korting!
De 50-140 f2.8 is ook in de aanbieding, 1438 euro ipv 1599 @ Bol.
De 50-140 f2.8 is ook in de aanbieding, 1438 euro ipv 1599 @ Bol.
X-t2+ 18-55 staat daar voor €1652Chris79 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:56:
Oh nu is de X-T2 bij artencraft.be afgeprijsd van 1699 euro naar 1404 euro!!!!
Bij onestop-digital.com waar ik hem eerste wou bestellen € 1731
Bij onestop lijkt het garantieverhaal me altijd een beetje tricky. Heeft het voordelen om in Belgie te bestellen? Iets met binnen de EU ofzo?:
edit: zojuist besteld
De fujifilm 10-24 is daar helaas nog €180 duurder dan bij onestop. anders had ik hem gelijk meebesteld.
[ Voor 21% gewijzigd door Mavi86 op 03-03-2017 11:26 ]
www.mariovisser.com
Was bij Artencraft.be het niet zo dat je het dan fysiek moet gaan halen en verzenden naar een NL adres niet mogelijk was?
Maar dat zal wel niet zo zijn.
Maar dat zal wel niet zo zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Montana op 03-03-2017 10:56 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Scherpe prijzen, tis dat ik het wensenlijstje heb afgevinkt maar anders.
Ook ooit eens bij Artencraft een objectief besteld en dat werd netjes na 2 dagen bezorgd door een koerier vanuit België. Ik zie dat de actie inderdaad alleen bij .be staat maar ik zie (nog) geen kleine lettertjes. Mooie actie trouwens
....
Tast toe!
Ook ooit eens bij Artencraft een objectief besteld en dat werd netjes na 2 dagen bezorgd door een koerier vanuit België. Ik zie dat de actie inderdaad alleen bij .be staat maar ik zie (nog) geen kleine lettertjes. Mooie actie trouwens
Tast toe!
ik heb hem besteld en kon bij leveradres gewoon het land Nederland uit de lijst kiezen. Heb nog geen foutmelding gehad dus so far, so good
www.mariovisser.com
Is er iemand hier die een X-T10 had en een X-T20 besteld en al binnen heeft? Ik ben benieuwd naar vergelijkbare voorbeeldfoto's. Ik vind online alleen spec-vergelijkingen, maar het is voor mij meer de vraag of het €500 waard is om ook qua beeldkwaliteit vooruit te gaan.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Qua beeldkwaliteit zal het vermoedelijk meevallen, afhankelijk wat je ermee gaat doen. Ver boven de A3 (A2/A1) zul je de extra pixels extra waarderen of als je altijd veel cropt. Het is natuurlijk ook deels marketing
. Op A3+ geprint zie ik het verschil nog niet zo erg, allebeide erg scherp....
Bij mij vond ik het verschil in beeldkwaliteit of ruis niet mega groot en moest ik ernaar op zoek gaan. Bij jou en de XT10/20 zal dat misschien net zo zijn vergeleken bij de "sprong"van de T1->T2. Alleen bij hele hoge iso's liepen de beelden iets minder snel "dicht" (waxy?) doordat er meer pixels zijn. De oude sensor was gewoon al erg goed.
De voordelen van de X-T2 lagen vooral elders (2x SD, joystick, Acros, knoppen).
Bij mij vond ik het verschil in beeldkwaliteit of ruis niet mega groot en moest ik ernaar op zoek gaan. Bij jou en de XT10/20 zal dat misschien net zo zijn vergeleken bij de "sprong"van de T1->T2. Alleen bij hele hoge iso's liepen de beelden iets minder snel "dicht" (waxy?) doordat er meer pixels zijn. De oude sensor was gewoon al erg goed.
De voordelen van de X-T2 lagen vooral elders (2x SD, joystick, Acros, knoppen).
Iridient X-Transformer is volgens vele reviews dé RAW converter wanneer je met X-Trans RAW's knutselt. Voor 31 Euro (en gratis trial(!)) is dit m.i. een no-brainer, integreert prima in een Lighroom-workflow. Vandaag is er een update uitgekomen (1.0 beta 3), er is nu ook een versie voor macOS.
Uhmm, volgens mij is er nu ook een versie voor Windows, want zover ik weet was het er juist altijd voor de Mac.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Interessant artikel over X-Trans vs Bayer.
Conclusie: Bayer is beter dan X-Trans.
Je krijgt dus betere resultaten met de X-A3 dan met de X-T2. (Kort door de bocht uiteraard)
https://petapixel.com/201...rs-fantastic-claims-test/
Je krijgt dus betere resultaten met de X-A3 dan met de X-T2. (Kort door de bocht uiteraard)
Verwijderd
Ik gebruik een X-100 en een X-A1.technonose schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 09:03:
Interessant artikel over X-Trans vs Bayer.
Die geven mooiere jpegs dan de X-T2 en X-pro 2!
Je bent waarschijnlijk in verwarring met Iridient Developer, die is idd alleen voor macOS. Iridient X-Transformer was tot gisteren juist alleen voor Windows, maar is er nu dus ook voor macOS. Iridient Developer is een totaal andere tool dan Iridient X-Transformer, vandaar ook het prijsverschil: 103 tegen 31 voor Iridient X-Transformer.Universal Creations schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 00:00:
Uhmm, volgens mij is er nu ook een versie voor Windows, want zover ik weet was het er juist altijd voor de Mac.
Dit is dus geen RAW converter in de zin van ACR, C1, etc maar een conversie tool van RAF naar DNG. Het blijft een RAW image waarbij een aantal Fuji-specifieke zaken aangepakt worden die niet of slechts gedeeltelijk door andere RAW converters ondersteund worden.Grin schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:24:
Iridient X-Transformer is volgens vele reviews dé RAW converter wanneer je met X-Trans RAW's knutselt. Voor 31 Euro (en gratis trial(!)) is dit m.i. een no-brainer, integreert prima in een Lighroom-workflow. Vandaag is er een update uitgekomen (1.0 beta 3), er is nu ook een versie voor macOS.
Het is een converter die van RAF naar open format DNG converteert, tevens een RAW format. Deze DNG's kan je vervolgens in je editor naar keuze stoppen. Zo gebruik je de veel geprezen RAW converter van Iridient met minimale impact op je reguliere workflow. Ik zou bv. niet zonder LR willen, maar toch graag deze (beste?) RAW converter gebruiken. Zo heb je een relatief goedkope workaround voor Iridient Developer.kdbruin schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:10:
[...]
Dit is dus geen RAW converter in de zin van ACR, C1, etc maar een conversie tool van RAF naar DNG. Het blijft een RAW image waarbij een aantal Fuji-specifieke zaken aangepakt worden die niet of slechts gedeeltelijk door andere RAW converters ondersteund worden.
Uhmm, maar in hoeverre heb je dan nog steeds in Lightroom last van de X-trans conversie?
Is hier trouwens interesse in een vergelijking tussen een Fuji GFX + 63mm f/2.8 + 120mm f/4 Macro en een Canon 5DS + Sigma 50mm f/1.4 Art + Zeiss Makro Planar 100mm f/2? Ik heb die namelijk thuis om een dagje te testen
Is hier trouwens interesse in een vergelijking tussen een Fuji GFX + 63mm f/2.8 + 120mm f/4 Macro en een Canon 5DS + Sigma 50mm f/1.4 Art + Zeiss Makro Planar 100mm f/2? Ik heb die namelijk thuis om een dagje te testen
[ Voor 56% gewijzigd door Universal Creations op 04-03-2017 19:56 ]
Niet.Universal Creations schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:04:
Uhmm, maar in hoeverre heb je dan nog steeds in Lightroom last van de X-trans conversie?
Dat is dus het 'mooie'. Dat er een zichtbaar verschil zit tussen de diverse RAW-engines (van Adobe, C1, Iridient, etc) voor X-Trans is betreurenswaardig, 'mooi' staat hier dus bewust tussen quotes. Eigelijk is het onverkoopbaar en daarmee dus een duidelijk nadeel van het werken met Fuji RAW's. M2C.
Graag! Dat klinkt als een gave vergelijk!
[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 04-03-2017 20:00 ]
Ook voor Bayerpatroon-sensoren is een zichtbaar verschil mogelijk trouwens.Grin schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:57:
... Dat er een zichtbaar verschil zit tussen de diverse RAW-engines (van Adobe, C1, Iridient, etc) voor X-Trans is betreurenswaardig, 'mooi' staat hier dus bewust tussen quotes. Eigelijk is het onverkoopbaar en daarmee dus een duidelijk nadeel van het werken met Fuji RAW's. M2C.
...
Lijkt me interessant. Ik heb er zoms wel wat spijt van dat ik van film-middenformaat naar APS-C ben gegaan, al maak ik nu wel weer vaker foto's, een digi-middenformaatcamera zit er voor mij trouwens voorlopig in iedergeval niet in.Universal Creations schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:04:
...
[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 04-03-2017 20:06 ]
Ja dus, best wel interesse in een mooie vergelijking.
De GFX zal een hele mooie camera zijn, een vergelijking kan natuurlijk nooit kwaad
. De GFX is alleen een beetje duur en, nadat ik hem in de handen heb gehad, misschien ook wel wat groot. Het gewicht valt nog wel mee, maar het is wel erg wennen. OK, het is dan ook MF.....
De GFX zal een hele mooie camera zijn, een vergelijking kan natuurlijk nooit kwaad
True true, maar ik heb de indruk dat de onderlinge verschillen groter zijn tussen de diverse X-Trans RAW engines/converters dan bij Bayer. Maar dat is een indruk die waarschijnlijk is ontstaan door alle X-Trans verhalen die ik heb gelezen. Het zal vast niet de hele waarheid zijn(!).begintmeta schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:04:
[...]
Ook voor Bayerpatroon-sensoren is een zichtbaar verschil mogelijk trouwens.
[...]
Wat volgens mij sowieso een nadeel lijkt voor alternatieve bayerfilters is dat de meeste research (vziw) toch gericht is op het 'klassieke standaardpatroon'. De wiskundigen/beeldverwerkingsspecialisten bij Fuji moeten de x-transkar dus alleen trekken.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 04-03-2017 21:13 ]
Gaat het er uiteindelijk niet om wat je in handen hebt? Zelf heb ik de "nadelen" van de X-trans nog niet ervaren en kunnen zien. Dus in theorie mag er dan een nadeel zijn, in de praktijk blijft daar weinig van over. Zeker met de fraaie OOC's wint Fuji het van (vrijwel) alle andere merken die ik ken, dus.... heb ik er geen last van en hoef ik mijn niet bang te laten maken.
Ik vraag mij sowieso af wat het doel van dat artikel eigenlijk is als het een beperkt praktisch nut heeft.
Ik vraag mij sowieso af wat het doel van dat artikel eigenlijk is als het een beperkt praktisch nut heeft.
Precies. Het artikel toont een verschil aan. Maar beide sensoren zijn goed bruikbaar.
Daarnaast is er zoveel meer dan een sensor.
Maar goed een echte tweaker vind dit interessant lees voer.
Daarnaast is er zoveel meer dan een sensor.
Maar goed een echte tweaker vind dit interessant lees voer.
Dus, als ik de discussie zo lees, kun je de RAW bestanden van Fuji niet gebruiken in Lightroom? Mocht je dat dus willen dan moet je ze eerst omzetten naar een DNG bestand?
Nee, dat is niet wat ik/we zeg(gen). Lightroom kan met Fuji RAW's omgaan. Maar de RAW converter van LR - de engine die de RAW's behandeld - is volgens vele reviews niet de beste. Die van bv. Iridient krijgt veelal beter commentaar. Nu heeft LR de laatste 12-18 maanden grote stappen gemaakt, maar ze zitten nog niet op 't niveau van Iridient. Hoe belangrijk dat is, want LR doet 't echt niet slecht(!), moet iedereen uiteraard zelf uitmaken.RAM1979 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:51:
Dus, als ik de discussie zo lees, kun je de RAW bestanden van Fuji niet gebruiken in Lightroom? Mocht je dat dus willen dan moet je ze eerst omzetten naar een DNG bestand?
De hele sensor/patroon discussie vind ik als Tweaker natuurlijk reuze interessant maar dergelijke marginale verschillen zijn in de praktijk amper(niet?) relevant. Ik heb de X-T2 sinds dag één, op blind 'vertrouwen' gekocht; totaal niet m'n ding maar heb er geen seconde spijt van. Sterker nog: elke fotosessie is qua materiaal een plezier. Voor mij zijn 't lensaanbod, de tactiele camerabediening(overal knoppen voor) en de overall kwaliteit van de hardware, dé key-features van deze systeemcamera.
Was vandaag bij 't NK Wintertriathlon in Groningen, body+grip en de 50-140. Bij 't schaatsen had ik t wel even moeilijk vanwege de donkere ijsbaan. Was echt even zoeken naar de juiste AF-settings, maar ging daarna prima. Rond de 1200 foto's en ik had nog 175% accu over (van de 300%), snap d'r niks van... Dat is niet normaal, maar je hoort me niet klagen!
Zal kijken of ik vandaag nog wat foto's kan posten, anders morgen.
[ Voor 39% gewijzigd door Grin op 05-03-2017 18:22 ]
Als je veel burst, staat de sensor relatief kort aan, dus kun je langer met je accu doen. Een dslr haalt dan makkelijk ook het dubbele van normaal.
Ondertussen is Iridient de eerste batch RAF bestanden aan het omzetten naar DNG (lenstests voornamelijk). Ik heb alles redelijk op default staan, maar wel sharpening uitgezet en de lenscorrecties "include as DNG metadata".
Alvast wat ervaringen qua handeling en dergelijke.
Ergonomie en bouw
Ik heb redelijk korte vingers en dan is de GFX geen prettige camera. De grip is gewoon te diep om lang comfortabel vast te houden voor mij. Mensen met wat langere vingers/handen vinden de GFX wel goed in de hand liggen. Voor mij liggen de 5D2 en 5D4 nog het best in de hand (5D3 en 5DS vind ik minder prettig). De draaiwieltjes zitten niet op de juiste plek. Vooral het duimwieltje is niet fijn te verdraaien door de bult die er naast zit (vooral ellendig als je de belichtingscompensatie wil instellen). Verder zitten er overal miniscule knopjes "at random" over de body verdeeld. Fuji vindt het nog steeds overbodig om labels bij knopjes te zetten, wat vooral in het begin de bediening niet intuïtief maakt. Nu ben ik wel een beetje gewend aan Fuji, maar ik blijf het ellendig vinden i.v.m. Canon, Panasonic en Pentax (Olympus is net zo erg wat dat betreft).
Het OLED display is
Deze is ook deels te configureren, wat een verademing is t.o.v. de vele "jaren '80 casio LCD's" van dslr's. Het gewicht van de body is mooi laag gebleven. Het kantelbaar scherm is net zoals dat van de X-T2 zeer handig als je onder lastigere hoeken wil fotograferen (en filmen). Ook handig is dat het scherm een touchscreen is. Al werkt het met wat vertraging.
De boven- en onderplaat zijn van metaal en de rest voelt aan als kunststof. De bouw is beduidend minder stevig dan die van Canon 5D of soortgelijk. Stevig genoeg waarschijnlijk, maar je verwacht meer van zo'n body van €7000.
De accu is flink van formaat (1,5x het volume van een LP-E6 van Canon), maar voelt niet zo zwaar, alsof de behuizing ervan maar deels gevuld is. Dit gevoel wordt bevestigd door de capaciteit van 14Wh, wat hetzelfde is als die van een LP-E6. Dus misschien dat Fuji nog met een hogere capaciteitsaccu komt in dezelfde behuizing, want als ze hun best doen, kan daar best 20Wh in gestopt worden.
De zoeker is afneembaar en kan op een kantelbaar tussenstuk geplaatst worden, zodat je de zoeker ook recht omhoog kunt zetten. Zowel de zoeker als het LCD hebben erg veel moeite met de accurate kleuren weergeven. Vooral rood is een probleem. Dit zie je ook bij de zoeker van de Leica SL, al wijkt die zowaar nog meer af qua kleuren. What you see, ain't what you get, helaas. Verder bevat de EVF alle trucjes die iedere andere EVF heeft en je kunt zeer veel uitkiezen wat er in de zoeker weergegeven wordt.
Autofocus
Deze camera is duidelijk niet bedoeld voor actiefotografie. In Single shot gaat het focussen behoorlijk traag en zie je de lens gewoon hunten. Ik heb 2 lenzen hierop getest: de 63mm f/2.8 en 120mm f/4 macro. De macrolens is zo'n beetje de traagst focussende lens die er is. De 63mm heeft een bruikbare AF, maar je wordt wel even 15 jaar teruggeworpen qua focussnelheid. Manueel focus met de macrolens gaat enorm traag. Wat prima is in macro gebied, maar in het normale gebied is dat niet fijn. Waar je ook op moet letten (lens onafhankelijk), is de grootte van het focusgebied. Als het vakje groter is dan je onderwerp, bestaat er een redelijke kans dat de camera ervoor kiest om langs het onderwerp af te focussen. Iets wat ik met bijvoorbeeld de X-T2 totaal niet herken.
Continu AF is met de 63mm doenbaar. En kun je zelfs een onderwerp tracken. De zoeker is echt te traag voor panning.
Edit 20.34: ik krijg nu met die DNG's die Iridient eruit gooit last van vreemde artefacten als ik iets verscherp. Dit terwijl het nu gewoon gaat om een Bayerfilter. Of behandelt Iridient de RAF van de GFX alsof het een X-Trans is, waardoor ik nu gewoon gare DNG's krijg?
Ik ga zo nog eens proberen een RAF omzetten met sharpening vanuit Iridient, want dat had ik nu juist uitgezet (zodat ik zelf controle had over de sharpening).
Edit: 20.40: omdat ik alles RAF+JPG heb geschoten, ben ik eens de jpg's gaan bekijken... die zijn ook niet echt scherp. En dat heeft niets met de lenzen te maken, want die zijn goed scherp.
En we gaan weer verder nadat ik de nodige samples heb bekeken.
Beeldkwaliteit
Aangezien de sensor nagenoeg dezelfde is als in andere camera's met de Sony 50MP CMOS sensor (Hasselblad X1D en Pentax 645Z), verwachtte ik geen verrassingen hier. De ruisprestaties zijn beter dan die van een fullframe (op dezelfde iso), maar.... er zit een addertje onder het gras. Tot iso3200 gaat alles best goed, maar bij iso6400 zie je de kleuren wat verschuiven en bij iso12800 lijkt de witbalans totaal verkeerd te staan. Dit terwijl iso12800 een native iso is en geen extended zoals bijvoorbeeld bij de 5DS.
Het dynamisch bereik is enorm. 5 stops onderbelichten is eigenlijk geen probleem, al krijg je natuurlijk wel wat ruis terug bij het opkrikken (kan ook niet anders). Ik heb even gekeken naar iso-invariantie en dat komt aardig in de richting bij deze sensor. Iso3200 is beter van kleur en detail, maar iso100 5 stops onderbelicht komt dichtbij. Met wat TLC is daar echt wel iets van te maken.
Kleurdiepte is ook een sterk punt van deze sensor. Je kunt daar echt enorm veel aan trekken.
Lenzen
Laten we eerst beginnen met de goede eigenschappen. De scherpte van de 120mm f/4 Macro en de 63mm f/2.8 is zeer goed. Ze kunnen zich qua scherpte op equivalente diafragma's aardig meten met de Zeiss MP 100/2 en Sigma 50/1.4Art. Maar daar moet wel bijgezegd worden. De Sigma en Zeiss zijn behoorlijk lichtsterker, zelfs als je rekening houdt met equivalentie en dat maakt het ontwerp een stuk lastiger. Als je gaat pixelpeepen hebben de Zeiss en Sigma nog altijd een klein beetje meer scherpte van hoek tot hoek. De Fuji 120/4 heeft gelukkig niet zoals de Zeiss last van CA (dat denk ik althans, aangezien ik voorlopig niet met de RAF zelf aan de slag kan).
Dan de mindere punten. De bouw is zoals die van een normale middenklasse dslr of systeemcamera lens: geen prul, maar voelt zeker ook niet premium. Als je dit vergelijkt met de Fuji XF lenzen, hebben ze duidelijk bespaard op de materialen voor de GF lenzen. En dan de prijzen... de 63mm f/2.8 kost €1600 en is vergelijkbaar met een 50mm f/2.2 op fullframe. De 120mm f/4 macro (1:2) kost €2900! en is vergelijkbaar met een 95mm f/3.1 op fullframe. Dat is buiten proportioneel veel als je de lichtsterkte en bouwkwaliteit meeneemt in de vergelijking. De optiek is goed (beter dan die de Pentax 645Z lenzen), maar ik vind ze dit persoonlijk niet waard.
Ondertussen is Iridient de eerste batch RAF bestanden aan het omzetten naar DNG (lenstests voornamelijk). Ik heb alles redelijk op default staan, maar wel sharpening uitgezet en de lenscorrecties "include as DNG metadata".
Alvast wat ervaringen qua handeling en dergelijke.
Ergonomie en bouw
Ik heb redelijk korte vingers en dan is de GFX geen prettige camera. De grip is gewoon te diep om lang comfortabel vast te houden voor mij. Mensen met wat langere vingers/handen vinden de GFX wel goed in de hand liggen. Voor mij liggen de 5D2 en 5D4 nog het best in de hand (5D3 en 5DS vind ik minder prettig). De draaiwieltjes zitten niet op de juiste plek. Vooral het duimwieltje is niet fijn te verdraaien door de bult die er naast zit (vooral ellendig als je de belichtingscompensatie wil instellen). Verder zitten er overal miniscule knopjes "at random" over de body verdeeld. Fuji vindt het nog steeds overbodig om labels bij knopjes te zetten, wat vooral in het begin de bediening niet intuïtief maakt. Nu ben ik wel een beetje gewend aan Fuji, maar ik blijf het ellendig vinden i.v.m. Canon, Panasonic en Pentax (Olympus is net zo erg wat dat betreft).
Het OLED display is
De boven- en onderplaat zijn van metaal en de rest voelt aan als kunststof. De bouw is beduidend minder stevig dan die van Canon 5D of soortgelijk. Stevig genoeg waarschijnlijk, maar je verwacht meer van zo'n body van €7000.
De accu is flink van formaat (1,5x het volume van een LP-E6 van Canon), maar voelt niet zo zwaar, alsof de behuizing ervan maar deels gevuld is. Dit gevoel wordt bevestigd door de capaciteit van 14Wh, wat hetzelfde is als die van een LP-E6. Dus misschien dat Fuji nog met een hogere capaciteitsaccu komt in dezelfde behuizing, want als ze hun best doen, kan daar best 20Wh in gestopt worden.
De zoeker is afneembaar en kan op een kantelbaar tussenstuk geplaatst worden, zodat je de zoeker ook recht omhoog kunt zetten. Zowel de zoeker als het LCD hebben erg veel moeite met de accurate kleuren weergeven. Vooral rood is een probleem. Dit zie je ook bij de zoeker van de Leica SL, al wijkt die zowaar nog meer af qua kleuren. What you see, ain't what you get, helaas. Verder bevat de EVF alle trucjes die iedere andere EVF heeft en je kunt zeer veel uitkiezen wat er in de zoeker weergegeven wordt.
Autofocus
Deze camera is duidelijk niet bedoeld voor actiefotografie. In Single shot gaat het focussen behoorlijk traag en zie je de lens gewoon hunten. Ik heb 2 lenzen hierop getest: de 63mm f/2.8 en 120mm f/4 macro. De macrolens is zo'n beetje de traagst focussende lens die er is. De 63mm heeft een bruikbare AF, maar je wordt wel even 15 jaar teruggeworpen qua focussnelheid. Manueel focus met de macrolens gaat enorm traag. Wat prima is in macro gebied, maar in het normale gebied is dat niet fijn. Waar je ook op moet letten (lens onafhankelijk), is de grootte van het focusgebied. Als het vakje groter is dan je onderwerp, bestaat er een redelijke kans dat de camera ervoor kiest om langs het onderwerp af te focussen. Iets wat ik met bijvoorbeeld de X-T2 totaal niet herken.
Continu AF is met de 63mm doenbaar. En kun je zelfs een onderwerp tracken. De zoeker is echt te traag voor panning.
Edit 20.34: ik krijg nu met die DNG's die Iridient eruit gooit last van vreemde artefacten als ik iets verscherp. Dit terwijl het nu gewoon gaat om een Bayerfilter. Of behandelt Iridient de RAF van de GFX alsof het een X-Trans is, waardoor ik nu gewoon gare DNG's krijg?
Ik ga zo nog eens proberen een RAF omzetten met sharpening vanuit Iridient, want dat had ik nu juist uitgezet (zodat ik zelf controle had over de sharpening).
Edit: 20.40: omdat ik alles RAF+JPG heb geschoten, ben ik eens de jpg's gaan bekijken... die zijn ook niet echt scherp. En dat heeft niets met de lenzen te maken, want die zijn goed scherp.
En we gaan weer verder nadat ik de nodige samples heb bekeken.
Beeldkwaliteit
Aangezien de sensor nagenoeg dezelfde is als in andere camera's met de Sony 50MP CMOS sensor (Hasselblad X1D en Pentax 645Z), verwachtte ik geen verrassingen hier. De ruisprestaties zijn beter dan die van een fullframe (op dezelfde iso), maar.... er zit een addertje onder het gras. Tot iso3200 gaat alles best goed, maar bij iso6400 zie je de kleuren wat verschuiven en bij iso12800 lijkt de witbalans totaal verkeerd te staan. Dit terwijl iso12800 een native iso is en geen extended zoals bijvoorbeeld bij de 5DS.
Het dynamisch bereik is enorm. 5 stops onderbelichten is eigenlijk geen probleem, al krijg je natuurlijk wel wat ruis terug bij het opkrikken (kan ook niet anders). Ik heb even gekeken naar iso-invariantie en dat komt aardig in de richting bij deze sensor. Iso3200 is beter van kleur en detail, maar iso100 5 stops onderbelicht komt dichtbij. Met wat TLC is daar echt wel iets van te maken.
Kleurdiepte is ook een sterk punt van deze sensor. Je kunt daar echt enorm veel aan trekken.
Lenzen
Laten we eerst beginnen met de goede eigenschappen. De scherpte van de 120mm f/4 Macro en de 63mm f/2.8 is zeer goed. Ze kunnen zich qua scherpte op equivalente diafragma's aardig meten met de Zeiss MP 100/2 en Sigma 50/1.4Art. Maar daar moet wel bijgezegd worden. De Sigma en Zeiss zijn behoorlijk lichtsterker, zelfs als je rekening houdt met equivalentie en dat maakt het ontwerp een stuk lastiger. Als je gaat pixelpeepen hebben de Zeiss en Sigma nog altijd een klein beetje meer scherpte van hoek tot hoek. De Fuji 120/4 heeft gelukkig niet zoals de Zeiss last van CA (dat denk ik althans, aangezien ik voorlopig niet met de RAF zelf aan de slag kan).
Dan de mindere punten. De bouw is zoals die van een normale middenklasse dslr of systeemcamera lens: geen prul, maar voelt zeker ook niet premium. Als je dit vergelijkt met de Fuji XF lenzen, hebben ze duidelijk bespaard op de materialen voor de GF lenzen. En dan de prijzen... de 63mm f/2.8 kost €1600 en is vergelijkbaar met een 50mm f/2.2 op fullframe. De 120mm f/4 macro (1:2) kost €2900! en is vergelijkbaar met een 95mm f/3.1 op fullframe. Dat is buiten proportioneel veel als je de lichtsterkte en bouwkwaliteit meeneemt in de vergelijking. De optiek is goed (beter dan die de Pentax 645Z lenzen), maar ik vind ze dit persoonlijk niet waard.
[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 05-03-2017 21:50 ]
Net een update van Lightroom binnen gekregen, met ondersteuning voor de GFX raw-bestanden (ook voor de X-T20 en X-A10).
[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 08-03-2017 08:17 ]
Dan zal het wel met de fotograaf te maken hebbenUniversal Creations schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:02:
Zonder dollen: het is een camera voor een nichemarkt waar ik geen kennis van heb, maar de prijsstelling t.o.v. andere mediumformaat camera's lijkt me een grote pré. Kan me zo voorstellen dat je met product fotografie (machines o.i.d.) er veel aan kan hebben, de fotografen die ik beroepsmatig ken, werken dan vaak met hasselblad.
Nog is wat anders, het lijkt een terugkerend thema (bij de meeste Fuji camera's); er zijn fotografen/reviewers die zeggen dat de fuji camera's (bijvoorbeeld de x-t2), ragscherp zijn. En de volgende review die je leest/kijkt, spreekt dat weer tegen. Vind dit erg vreemd. Althans het valt mij op.
Leuk, heb je een GFX om te testen ontvangen? Of kon je hem van iemand lenen? Ben wel benieuwd naar wat samples van je. Niet dat ik er ooit een zou kopen... hij hoort trouwens niet in dit topic he, geen fuji-x(trans)
Voor de liefhebber is hier een reeks foto's van het NK wintertriatlon in Groningen. De eerste batch schaatsfoto's zijn best wel crap, de tweede batch aan het einde zijn marginaal beter, maar ben ook daar nog niet tevreden over. Eerdaags maar eens weer naar de ijsbaan om te kijken of ik dat beter onder de knie kan krijgen. Ik zou graag de gezichten wat scherper/in-focus willen hebben. De omstandigheden waren lastig: donkere baan, raar licht, snel en veel bewegende onderwerp(en), maar het contrast - de schaatspakken t.o.v. de ijsvloer - was er wel; het zou toch beter moeten kunnen...
Foto's zijn alleen door Iridient X-Transformer gehaald (RAF > DNG), daarna door LR naar JPG omgezet; that's it.
Foto's zijn alleen door Iridient X-Transformer gehaald (RAF > DNG), daarna door LR naar JPG omgezet; that's it.
[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 08-03-2017 11:01 ]
Paul werkt in een camerawinkelSluw schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:10:
Leuk, heb je een GFX om te testen ontvangen? Of kon je hem van iemand lenen? Ben wel benieuwd naar wat samples van je. Niet dat ik er ooit een zou kopen... hij hoort trouwens niet in dit topic he, geen fuji-x(trans)
ora et labora
Al een paar dagen met de X-T20 +18-55 kunnen spelen maar er nog mee op uit kunnen trekken (werk en slecht weer, pfff
)
Eerste ervaring is wel erg positief, leuk formaat (ondanks dat ik grote haden heb ga ik er mits gewenning wel goed mee kunnen werken, dat voel ik al), voelt stevig aan, AF is erg snel en redelijk accuraat en heb wel enkel nog maar bij crappy licht indoor kunnen werken dus dat vind ik wel al erg hoopgevend dat het enkel nog maar beter kan worden. Duidelijk menu al moet ik wel de manual nog eens verder doornemen. Ik werk graag in A mode ico met wat belichtingscorrectie en dat werkt ook heel prettig met dit systeem.
Het enige waar ik me voorlopig echt aan erger is de eye sensor die net onder de EVF zit. Als daar iets voor komt hoe kort ook dan valt het scherm uit. Als je het touchscreen gebruikt dan valt dit wel vaak voor. Wellicht is er ergens een menu instelling om dit aan te passen maar ze hadden de eye sensor ook bovenaan de EVF kunnen zetten, iets verder van het touchscreen dus... iets voor de X-T30 misschien
Ik kom van de Nikon D3200 en heb alles verkocht incl lenzen, dus gewoon een sprong in het onbekende gemaakt. Was wel effe stressen maar ben nu blij dat de eerste indruk goed is
Net een mooie Z/W print gemaakt van een foto van m'n dochter, ARCOS setting, jpeg'je zonder nabewerking en ik vind het alvast prachtig. Het is lang geleden dat ik plezier gehad heb met fotografie. Of dat 100% aan Fuji is toe te schrijven, uiteraard niet maar het speelt toch mee
Eerste ervaring is wel erg positief, leuk formaat (ondanks dat ik grote haden heb ga ik er mits gewenning wel goed mee kunnen werken, dat voel ik al), voelt stevig aan, AF is erg snel en redelijk accuraat en heb wel enkel nog maar bij crappy licht indoor kunnen werken dus dat vind ik wel al erg hoopgevend dat het enkel nog maar beter kan worden. Duidelijk menu al moet ik wel de manual nog eens verder doornemen. Ik werk graag in A mode ico met wat belichtingscorrectie en dat werkt ook heel prettig met dit systeem.
Het enige waar ik me voorlopig echt aan erger is de eye sensor die net onder de EVF zit. Als daar iets voor komt hoe kort ook dan valt het scherm uit. Als je het touchscreen gebruikt dan valt dit wel vaak voor. Wellicht is er ergens een menu instelling om dit aan te passen maar ze hadden de eye sensor ook bovenaan de EVF kunnen zetten, iets verder van het touchscreen dus... iets voor de X-T30 misschien
Ik kom van de Nikon D3200 en heb alles verkocht incl lenzen, dus gewoon een sprong in het onbekende gemaakt. Was wel effe stressen maar ben nu blij dat de eerste indruk goed is
Net een mooie Z/W print gemaakt van een foto van m'n dochter, ARCOS setting, jpeg'je zonder nabewerking en ik vind het alvast prachtig. Het is lang geleden dat ik plezier gehad heb met fotografie. Of dat 100% aan Fuji is toe te schrijven, uiteraard niet maar het speelt toch mee
Gefeliciteerd met je speelgoed! Wordt alleen maar leuker...
Met die eye-sensor kan inderdaad soms lastig zijn. Bij een "EVF camera" valt het ook iets meer op dan bij een "ouderwetse" SLR. Je kunt hem echter ook gewoon op LCD of EVF -only zetten als je 1 van die 2 altijd gebruikt.
Met die eye-sensor kan inderdaad soms lastig zijn. Bij een "EVF camera" valt het ook iets meer op dan bij een "ouderwetse" SLR. Je kunt hem echter ook gewoon op LCD of EVF -only zetten als je 1 van die 2 altijd gebruikt.
Iemand idee of er binnenkort nog een speciale actie komt waarbij de 23/2 en 35/2 ook korting genieten? Heb de 23/1.4 maar denk er sterk aan naar de F2 versies over te stappen.
Gratz @Inrage! Erg herkenbaar verhaal over de EVF-sensor. Heb er zelf nog wel eens last van als ik foto's wil reviewen terwijl de camera op mijn buik hangt, dan moet ik de camera van mijn buik afhouden om het scherm niet uit te schakelen... Nee, ik heb geen bierbuik, ben zeker een paar KG te licht voor m'n lengte
@lapino
Hehehe ik denk nog na over de 23 1.4 terwijl ik de f2 heb. Het gras is altijd groener...
Er zijn op dit moment geen acties van Fuji, als ik naar vorig jaar kijk dan kunnen we d'r een verwachten rond de start van de zomer; garanties tot de deur...
@lapino
Hehehe ik denk nog na over de 23 1.4 terwijl ik de f2 heb. Het gras is altijd groener...
Er zijn op dit moment geen acties van Fuji, als ik naar vorig jaar kijk dan kunnen we d'r een verwachten rond de start van de zomer; garanties tot de deur...
Woohoo, een leuke 55-200mm occasion kunnen scoren. Nu is mijn line-up wel redelijk compleet denk ik: Fujifilm X-T1 met: 16mm f1.4, 35mm f2, en nu dus de 55-200mm. Kan ik eindelijk ook is wat dingetjes van veraf fotograferen.
Ik ben op zich ook wel benieuwd naar de 23mm f2 als een walkaround lens, maar die moet voorlopig maar even wachten :-)
Ik ben op zich ook wel benieuwd naar de 23mm f2 als een walkaround lens, maar die moet voorlopig maar even wachten :-)
Ben heel tevreden met de 23/1.4 als workaround lens. Vind de 35mm equivalent van de 23mm een fijnere afstand dan bijvoorbeeld de 52mm equivalent van de 35mm. Ook op m'n oude D700 gebruikte ik de 35/1.8 als standaard lens in plaats van de 50/1.8.Luuk84 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:08:
De mooiste lens heb je al Luuk: nothing beats the mighty 16! 
Hij heeft bij mij inmiddels de 23mm ingehaald als meestgebruikte prime lens...
Hij heeft bij mij inmiddels de 23mm ingehaald als meestgebruikte prime lens...
Verwijderd
Nogal vreemde vergelijking. Geschreven vanuit het perspectief van iemand die alleen ervaring heeft met een FF-camera.Universal Creations schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:02:
Beeldkwaliteit
maar.... er zit een addertje onder het gras. Tot iso3200 gaat alles best goed,
Lenzen
De Sigma en Zeiss zijn behoorlijk lichtsterker, zelfs
ISO 3200 is fantastisch, enkele jaren geleden was je op MF beperkt tot een CCD sensor met 100 iso. Probeer je in te leven wat het betekent om nu 5 stops extra ter beschikking te hebben?
Lichtsterkte is bij MF ook van minder belang. Bij FF heb je lichtsterke lenzen nodig, maar bij MF wil je juist kleinere diafragma's gebruiken.
Vertel wat er vreemd is aan de vergelijking.Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 01:17:
[...]
Nogal vreemde vergelijking. Geschreven vanuit het perspectief van iemand die alleen ervaring heeft met een FF-camera.
Leuk en aardig dat CCD's jarenlang de maat waren in de MF wereld, maar ze concurreren nu gewoon met fullframe CMOS sensoren die nauwelijks onder doen.ISO 3200 is fantastisch, enkele jaren geleden was je op MF beperkt tot een CCD sensor met 100 iso. Probeer je in te leven wat het betekent om nu 5 stops extra ter beschikking te hebben?
Verklaar je nader, want die snap ik niet.Lichtsterkte is bij MF ook van minder belang. Bij FF heb je lichtsterke lenzen nodig, maar bij MF wil je juist kleinere diafragma's gebruiken.
Verwijderd
"Vertel wat er vreemd is aan de vergelijking."
Dat heb ik in de twee volgende alinea's aangegeven...
"Leuk en aardig dat CCD's jarenlang de maat waren in de MF wereld, maar ze concurreren nu gewoon met fullframe CMOS sensoren die nauwelijks onder doen."
Dat is de salami-methode. Je zegt dat een klein verschil niet belangrijk is, maar dat kan alleen de gebruiker van de camera beoordelen. MF heeft voordeel van meer megapixels, betere dynamiek. Het verschil met kleinere formaten worden kleiner door technieken zoals cmos, BSI, microlenzen en betere materialen. Maar die worden uiteindelijk ook weer toegepast bij grotere formaten. Anders zou FF ook allang door APS-c weggedrukt zijn. hoeveel FF camera's zijn er? Alleen Sony maakt 1 type mirrorless FF camera met vergelijkbare resolutie. In een studio of op een statief is een SLR onhandig.
Bij grotere formaten gebruik je over het algemeen kleinere diafragma's. Daar zijn meerdere redenen voor o.a. scherptediepte, optimale lenskwaliteit diffr, lichtomstandigheden, vergroting, gewenst eindresultaat. Dat mag ik toch bekend veronderstellen?
"Leuk en aardig dat CCD's jarenlang de maat waren in de MF wereld, maar ze concurreren nu gewoon met fullframe CMOS sensoren die nauwelijks onder doen."
Dat is de salami-methode. Je zegt dat een klein verschil niet belangrijk is, maar dat kan alleen de gebruiker van de camera beoordelen. MF heeft voordeel van meer megapixels, betere dynamiek. Het verschil met kleinere formaten worden kleiner door technieken zoals cmos, BSI, microlenzen en betere materialen. Maar die worden uiteindelijk ook weer toegepast bij grotere formaten. Anders zou FF ook allang door APS-c weggedrukt zijn. hoeveel FF camera's zijn er? Alleen Sony maakt 1 type mirrorless FF camera met vergelijkbare resolutie. In een studio of op een statief is een SLR onhandig.
Bij grotere formaten gebruik je over het algemeen kleinere diafragma's. Daar zijn meerdere redenen voor o.a. scherptediepte, optimale lenskwaliteit diffr, lichtomstandigheden, vergroting, gewenst eindresultaat. Dat mag ik toch bekend veronderstellen?
Probleem bij veel van die gebruikers is, dat ze dingen roepen die allang niet meer zo zijn. Of nooit waar zijn geweest.Verwijderd schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 18:16:
"Vertel wat er vreemd is aan de vergelijking."
Dat is de salami-methode. Je zegt dat een klein verschil niet belangrijk is, maar dat kan alleen de gebruiker van de camera beoordelen.
Meer megapixels geldt alleen bij de grotere MF sensoren. Betere dynamiek is ook niet zo bij de 50MP MF sensoren, aangezien die native niet lager dan iso100 gaan. De iso64 van de D810 zorgt ervoor dat het voordeel van formaat dan meteen de vuilnisbak in gaat.MF heeft voordeel van meer megapixels, betere dynamiek.
CMOS hebben ze al, BSI doet niets aan de ruisprestaties (niet in de gevallen die er nu zijn iig). Microlenzen zijn er voor betere randscherpte, maar dat is ook allang opgelost, behalve dan bij de Sony A7 sensoren die een veel te dikke glasplaat voor de sensor hebben.Het verschil met kleinere formaten worden kleiner door technieken zoals cmos, BSI, microlenzen en betere materialen. Maar die worden uiteindelijk ook weer toegepast bij grotere formaten.
Uhmm, nee, want je vergeet in het hele verhaal de lenzen. Zolang de huidige FF lenzen nog steeds het grootste effectieve diafragma halen, zal zowel aps-c als MF niet kunnen tippen aan FF.Anders zou FF ook allang door APS-c weggedrukt zijn. hoeveel FF camera's zijn er?
Moet het dan mirrorless zijn?Alleen Sony maakt 1 type mirrorless FF camera met vergelijkbare resolutie.
Huh?In een studio of op een statief is een SLR onhandig.
Die scherptediepte kun je ook bij FF gewoon groter maken hoorBij grotere formaten gebruik je over het algemeen kleinere diafragma's. Daar zijn meerdere redenen voor o.a. scherptediepte, optimale lenskwaliteit diffr, lichtomstandigheden, vergroting, gewenst eindresultaat. Dat mag ik toch bekend veronderstellen?
En ja, allemaal bekend: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Verwijderd
Ik zie het probleem al... Ik zou eens een bijscholingscursus volgen, want je slaat hier zo vaak de plank mis. Ik ga niet elk punt behandelen, wellicht hebben andere tweakers daar tijd voor. De techniek is blijkbaar niet jouw ding, geeft niet.Universal Creations schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 20:35:
[...]
Probleem bij veel van die gebruikers is,
Verwijderd
Zullen we discussiepunten met argumenten blijven onderbouwen?
Eerste en laatste waarschuwing.
Eerste en laatste waarschuwing.
@Universal Creations leuke uiteenzetting van jou eigen ervaringen. Ben zelf ook wel benieuwd naar de GFX. Om hier eens dag mee op stap te gaan. Enige wat mij tegenhoudt is tijd.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Even melden dat ik sinds vorige week eigenaar ben van de Fujifilm X-T2 incl 18-55 en 10-24 lens 
Pas 1 keer mee op pad geweest maar het voelt nu al helemaal vertrouwd. Echt een top camera en ook fijn dat de setup nu mooi licht is. Hoewel dat niet een vereiste was voor me. Ik zal dit weekend nog even een fototje maken van mijn nieuwe setup. altijd leuk
Pas 1 keer mee op pad geweest maar het voelt nu al helemaal vertrouwd. Echt een top camera en ook fijn dat de setup nu mooi licht is. Hoewel dat niet een vereiste was voor me. Ik zal dit weekend nog even een fototje maken van mijn nieuwe setup. altijd leuk
www.mariovisser.com
Congratz! Deze setup lijkt me de ultieme vakantie/stedentrip setup. Lekker licht, nagenoeg alle gewenste brandpuntsafstanden met maar twee lenzen en OIS. Nadeel is dan weer dat je minder speelruimte hebt met scherptediepte en een grotere minimale focusafstand. Maar voor een vakantie zou ik weinig meer meenemen - misschien de 90mm(?).Mavi86 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:43:
Even melden dat ik sinds vorige week eigenaar ben van de Fujifilm X-T2 incl 18-55 en 10-24 lens
Pas 1 keer meer op pad geweest maar het voelt nu al helemaal vertrouwd. Echt een top camera en ook fijn dat de setup nu mooi licht is. Hoewel dat niet een vereiste was voor me. Ik zal dit weekend nog even een fototje maken van mijn nieuwe setup. altijd leuk
Het is inderdaad een heerlijke setup. Voor mijn landschaps foto's ( wat 99% is) heb ik niet veel meer nodig. Behalve misschien nog 55-200
www.mariovisser.com
Ben benieuwd wat je dan van die 55-200 vindt qua handling; het is zonder meer een prima objectief maar ik vond dat ze bij Fuji de zoomring wel èrg stijf gemaakt hadden, persoonlijk vond ik dat niet echt soepeltjes werken.
Ah oke. Dat viel me bij de 18-55 ook al wel op in vergelijking met mijn sigma 17-50. Maar stoor me er niet aan.
De 55-200 heb ik nog niet in de hand gehad.
De 55-200 heb ik nog niet in de hand gehad.
www.mariovisser.com
Laat, als je wilt, t.z.t eens weten wat je ervaringen ermee zijn, ik ben wel benieuwd; zoiets als 'handling' is vaak zó persoonlijk
Prima geruchten/vooruitzichten!
Mede hierom een Fuji gekocht! Het blijft uiteraard afwachten maar gezien het verleden zijn ze absoluut in staat om hun camera's te verbeteren en te voorzien van nieuwe mogelijkheden/opties.
"
There will be 2 firmware updates coming. One later this month (March), and another one is currently scheduled for May. And now comes the hot part: the firmware for X-Pro2 and X-T2 will bring 33 improved features, such as:
Mede hierom een Fuji gekocht! Het blijft uiteraard afwachten maar gezien het verleden zijn ze absoluut in staat om hun camera's te verbeteren en te voorzien van nieuwe mogelijkheden/opties.
"
There will be 2 firmware updates coming. One later this month (March), and another one is currently scheduled for May. And now comes the hot part: the firmware for X-Pro2 and X-T2 will bring 33 improved features, such as:
- extended bracketing (maximum of 9 shots in total)
- updates for the AF system
- copyright info to exif
- improved video functionality
- viewfinder enhancements
- GUI change
- many others
De nieuwe update die er nu op staat (1.2 voor de X-T2) stelt in ieder geval niets/ niet veel voor. Een minor update die voor bijna niemand relevant zal zijn.
Fuji zit nu weer te klungelen met de Flitser update. Dat is als ik mij goed herinner al de 2e update die alleen te maken heeft met het flitssysteem en/of met die EFX-500. Een beetje teleurstellend eigenlijk. Niet dat er trouwens veel mis is met de X-T2, maar goed, de verwachtingen zijn altijd te hoog gespannen....
Fuji zit nu weer te klungelen met de Flitser update. Dat is als ik mij goed herinner al de 2e update die alleen te maken heeft met het flitssysteem en/of met die EFX-500. Een beetje teleurstellend eigenlijk. Niet dat er trouwens veel mis is met de X-T2, maar goed, de verwachtingen zijn altijd te hoog gespannen....
Nee, maar deze was al aangekondigd als een bugfix voor die flitser. De grote update waar FR al wekenlang over post (tussen alle reclame over de GFX door..), die moet binnenkort komen.
Bracketing met 9 shots vind ik een fijne vooruitgang. Mijn X-E2 doet alleen +1 en -1, dat is nogal zinloos. Hopelijk komt die nieuwe firmware ook naar mijn nieuwe nu-nog-hypothetische X-E3. :d
Bracketing met 9 shots vind ik een fijne vooruitgang. Mijn X-E2 doet alleen +1 en -1, dat is nogal zinloos. Hopelijk komt die nieuwe firmware ook naar mijn nieuwe nu-nog-hypothetische X-E3. :d
ik zou dan denk ik voor de 10-24mm icm een 56 f1.2 of f2.0 gaan. Nu zelf Praag gefotografeerd met enkel een 35 f2 en Boekarest met enkel de 23mm f1.4. Beide beviel prima, mis enkel wat aan de lange kant zo af en toe. Voor de rest veel pano's schieten.Grin schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:07:
[...]
Congratz! Deze setup lijkt me de ultieme vakantie/stedentrip setup. Lekker licht, nagenoeg alle gewenste brandpuntsafstanden met maar twee lenzen en OIS. Nadeel is dan weer dat je minder speelruimte hebt met scherptediepte en een grotere minimale focusafstand. Maar voor een vakantie zou ik weinig meer meenemen - misschien de 90mm(?).
Vakanties en primes vind ik een lastige, ik schiet eigenlijk nooit met m'n 18-55 maar voor een vakantie wil ik eigenlijk niks anders. M'n vakantiegereedschap voor Sri Lanka wordt waarschijnlijk de 18-55, 16 en 90. Daarbij twijfel ik heel erg over de 90... Grote kans dat die toch thuis blijft. De 16 gaat mee voor de landschappen en de close-ups, de 18-55 voor de rest.
Ik heb sinds de overstap naar FUJI XT-2 (komende van Canon DSLR) enkel nog maar 4 primes en 1 zoomlens (100-400).Grin schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:59:
Vakanties en primes vind ik een lastige, ik schiet eigenlijk nooit met m'n 18-55 maar voor een vakantie wil ik eigenlijk niks anders. M'n vakantiegereedschap voor Sri Lanka wordt waarschijnlijk de 18-55, 16 en 90. Daarbij twijfel ik heel erg over de 90... Grote kans dat die toch thuis blijft. De 16 gaat mee voor de landschappen en de close-ups, de 18-55 voor de rest.
De primes wegen niets, zijn klein en handig en doen je nadenken over foto's nemen op reis.
Ik ben helemaal verkocht, het meeste heb ik de 23 F1.4 gebruikt.
Op stap gaan met de lens die je bij hebt en het daar mee doen vind ik geweldig aangenaam.
Ik begrijp je punt maar om nu 2 extra lenzen mee te nemen (16,23,35 en 50 i.p.v. 16 en 18-55)... Daarbij het gedoe met lenzen wisselen... je mist wat licht maar je krijgt er OIS voor terug. Wellicht ook afhankelijk van wat je insteek is op vakantie, de nadruk ligt bij mij verre van fotografie.
Ik ben een echte prime shooter, maar sinds ik een dochter heb is de 18-55 goud. Want dan wil je snel kunnen reageren. Op vakantie is deze lens ook fijn, maar ik vind met een prime fotograferen leuker. Dan is het zoeken naar de compositie meer een uitdaging en denk ik beter na over de foto.
De 56 f1.2 is mijn favoriete lens voor de geplande portretten. Als je met deze lens goed op het licht let dan zijn de JPG's die mijn X-T2 maakt gewoon super! Foto's van mijn 1 jarige dochter op f/1.4-f/1.2 met een zacht avondzonnetje op het gezicht, gefotografeerd met de filmsimulatie Astia zijn werkelijk fantastisch. Astia vind ik erg mooi voor zulke foto's. Wat zachter en toch prachtige kleuren.
De 56 f1.2 is mijn favoriete lens voor de geplande portretten. Als je met deze lens goed op het licht let dan zijn de JPG's die mijn X-T2 maakt gewoon super! Foto's van mijn 1 jarige dochter op f/1.4-f/1.2 met een zacht avondzonnetje op het gezicht, gefotografeerd met de filmsimulatie Astia zijn werkelijk fantastisch. Astia vind ik erg mooi voor zulke foto's. Wat zachter en toch prachtige kleuren.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Ik heb ongeveer hetzelfde met vakantie en primes; bijna altijd ga ik er met de fiets op uit, m'n X-T1 + 18-135 zit dan in m'n stuurtas. Die lens heeft de naam 'niet zo goed ' te zijn maar ik vind dat nogal meevallen, vorig jaar een fietstocht langs 4 Duitse rivieren gemaakt (foto's daarvan kun je hier zien). Ik zie het echt niet zitten om op de fiets, met steeds wisselende weersomstandigheden, te gaan staan hannesen met lenzen. De flexibiliteit van dit objectief bevalt me enorm, is in bijna iedere situatie voldoende; dat je optisch iéts inlevert....so be itGrin schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:18:
Ik begrijp je punt maar om nu 2 extra lenzen mee te nemen (16,23,35 en 50 i.p.v. 16 en 18-55)... Daarbij het gedoe met lenzen wisselen... je mist wat licht maar je krijgt er OIS voor terug. Wellicht ook afhankelijk van wat je insteek is op vakantie, de nadruk ligt bij mij verre van fotografie.
Psies, zooms zijn vaak compromissen. Daar hoeft in bepaalde scenario's niks mis mee te zijn(!). Thuis gebruik ik alleen de primes en de 50-140. De 18-55 ligt doorgaans stof te happen, maar op vakantie is het echt de go-to lens. Snelle AF, voldoende lichtsterk, handzaam/licht, OIS en precies het bereik voor 90%+ van je vakantiefoto's. Nadenken over compositie vind ik voor een vakantie ondergeschikt, maar dat verschilt uiteraard per persoon.
Voor wie nog twijfelt over de aanschaf van de GFX: https://www.dpreview.com/...m-gfx-50s-read-this-first
Niets nieuws wat mij betreft, maar niet iedereen snapt equivalentie even goed. Voor Nederlandse achtergrondinformatie bij equivalentie: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
Niets nieuws wat mij betreft, maar niet iedereen snapt equivalentie even goed. Voor Nederlandse achtergrondinformatie bij equivalentie: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik
De grootsheid van die updates wordt met de tijd minder en dat is ook prima want op een gegeven moment bereik je een bepaalde volwassenheid van het systeem. Fuji heeft al laten zien dat ze ook prima in staat zijn om alleen bugfix releases te doen (zoals de zojuist verschenen firmware die het flits systeem weer verder oplapt) dus voor de toekomst zit het wel snor. Je ziet alleen nu dat andere systemen dit ook kunnen (eindelijk!).Grin schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:01:
Na de AF is het flitssysteem namelijk het volgende grote minpunt van de Fuji X serie. Nu ze die AF onder controle hebben is het ook tijd geworden om dat andere probleem aan te pakken. Die EF-X500 en de bijbehorende firmware updates van de camera's zijn dan ook de eerste stappen op dit vlak. Dit is gewoon heel berekenend een systeem neerzetten en stap voor stap de issues en minpunten die er zijn wegwerken. Heel wat beter dan allerlei features erin proppen en die bugs niet volledig oplossen. Dit zijn gewoon broodnodige updates om een fatsoenlijk werkende camera te verkrijgen. Ik zie niet wat daar nou teleurstellend aan is. We gaan nog wel meer van dit soort updates zien.Sodela schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 08:19:
Fuji zit nu weer te klungelen met de Flitser update. Dat is als ik mij goed herinner al de 2e update die alleen te maken heeft met het flitssysteem en/of met die EFX-500. Een beetje teleurstellend eigenlijk.
Lenzen met een vast brandpunt hebben ook nadelen: ze nemen meer ruimte in beslag omdat je ipv 1 lens er meerdere mee moet nemen (en wellicht daardoor ook meer gewicht, is afhankelijk van de lenzen) en het continu wisselen kan ook lastig zijn (er zijn situaties waarbij het gewoon niet handig is om van lens te wisselen). Er zijn dan ook zat mensen die gewoon een zoomlens kopen en alleen die meenemen op reis, puur omdat het gemakkelijker is. Voor de kwaliteit hoef je het bij Fuji echter niet te laten, de zooms kunnen heel goed meekomen met de primes.ennekke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:35:
Ik heb sinds de overstap naar FUJI XT-2 (komende van Canon DSLR) enkel nog maar 4 primes en 1 zoomlens (100-400).
De primes wegen niets, zijn klein en handig en doen je nadenken over foto's nemen op reis.
Je kunt er ook gewoon voor kiezen om maar 1 prime mee te nemen en daar alles mee te fotograferen. Kijk alleen al naar hoeveel mensen een X100 hebben
Niet per sé. De 4.0 update(s) voor de X-T1 was erg omvangrijk - sommige reviewers riepen: het is een andere camera geworden - en deze vond plaats in de herfst van z'n carrière.ppl schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:37:
[...]
De grootsheid van die updates wordt met de tijd minder en dat is ook prima want op een gegeven moment bereik je een bepaalde volwassenheid van het systeem. Fuji heeft al laten zien dat ze ook prima in staat zijn om alleen bugfix releases te doen (zoals de zojuist verschenen firmware die het flits systeem weer verder oplapt) dus voor de toekomst zit het wel snor. Je ziet alleen nu dat andere systemen dit ook kunnen (eindelijk!).
[...]
De 2.0 (maart 2017) en 2.10 (mei 2017) update voor de X-T2 *click voor speclist* worden aanzienlijk. Veel cameramakers kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Grin op 22-03-2017 20:58 ]
De 4.0 update voor de x-t1 EN de xe2. Heb het idee dat de x-e's hier een wat ondergeschoven kindje raken te worden/zijn. De e2 doet in mogelijkheden en prestaties weinig tot niets onder vergeleken met de eerstgenoemde. Vooral niet sinds die update.Grin schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Niet per sé. De 4.0 update(s) voor de X-T1 was erg omvangrijk - sommige reviewers riepen: het is een andere camera geworden - en deze vond plaats in de herfst van z'n carrière.
De 2.0 (maart 2017) en 2.10 (mei 2017) update voor de X-T2 *click voor speclist* worden aanzienlijk. Veel cameramakers kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst 
Nogmaals, naarmate de tijd vordert blijft er steeds minder over aan features die je in kunt bouwen waardoor je alleen nog maar de kleine dingen als bugfixes overhoudt. Dat is niet erg want dat betekent dat het systeem volwassen is. Dat die 4.0 een grote update was die de camera anders maakt is mooi maar dat moet je voor de toekomst niet gaan verwachten.
Overigens vind ik die updates van maart en mei niet echt aanzienlijk wanneer er achter veel dingen "X-T2 only" staat. De mei update spant daarin wel de kroon (op 2 punten na zijn het alleen maar X-T2 dingen). En wat moet je in vredesnaam met een voice memo optie op een camera?! Voor de rest is de maart update vooral eentje met wat kleine verbeteringen (aan de AF o.a.) en veel additionele zaken om de X-Pro2 op X-T2 niveau te krijgen. Daar zitten wel wat leuke dingen tussen (nu ook AF-C Custom Settings op de X-Pro2!) maar die zijn te klein om nou echt te spreken van een compleet andere camera.
Het zijn hele fijne updates maar "aanzienlijk" vind ik eerlijk gezegd overdreven.
Nogmaals, naarmate de tijd vordert blijft er steeds minder over aan features die je in kunt bouwen waardoor je alleen nog maar de kleine dingen als bugfixes overhoudt. Dat is niet erg want dat betekent dat het systeem volwassen is. Dat die 4.0 een grote update was die de camera anders maakt is mooi maar dat moet je voor de toekomst niet gaan verwachten.
Overigens vind ik die updates van maart en mei niet echt aanzienlijk wanneer er achter veel dingen "X-T2 only" staat. De mei update spant daarin wel de kroon (op 2 punten na zijn het alleen maar X-T2 dingen). En wat moet je in vredesnaam met een voice memo optie op een camera?! Voor de rest is de maart update vooral eentje met wat kleine verbeteringen (aan de AF o.a.) en veel additionele zaken om de X-Pro2 op X-T2 niveau te krijgen. Daar zitten wel wat leuke dingen tussen (nu ook AF-C Custom Settings op de X-Pro2!) maar die zijn te klein om nou echt te spreken van een compleet andere camera.
Het zijn hele fijne updates maar "aanzienlijk" vind ik eerlijk gezegd overdreven.
De aangekondigde firmware-updates zijn deels wel erg interessant, deels natuurlijk onderhoud. De kans op een "hele nieuwe camera" is natuurlijk niet zo groot als de camera al behoorlijk goed is. Maar iedere verbetering is welkom en een aantal wensen was natuurlijk al wat ouder.
Het is op zich natuurlijk logisch dat de beperkte ontwikkelcapaciteit gericht wordt op nieuwe producten. Ik schat in dat veel van deze updates uit die hoek komen als een soort afvalproduct. Dat is handig om de lifecycle van de bestaande producten op te rekken.
Dat de "oudere" camera's wat later of misschien wel niet meer aan de beurt komen is natuurlijk ook een commercieel verhaal, soms heeft het natuurlijk ook met andere zaken te maken als hardware. Ik blijf zelf de E-x serie nog steeds een hele mooie aanvulling vonden op het gamma van Fuji, het zou zonde zijn als ze die loot aan de stam zouden verwaarlozen. De basis is immers gewoon aanwezig, stop de X-T20 in een compactere behuizing en je hebt de belangrijkste ingrediënten en een nieuwe camera.
Het is op zich natuurlijk logisch dat de beperkte ontwikkelcapaciteit gericht wordt op nieuwe producten. Ik schat in dat veel van deze updates uit die hoek komen als een soort afvalproduct. Dat is handig om de lifecycle van de bestaande producten op te rekken.
Dat de "oudere" camera's wat later of misschien wel niet meer aan de beurt komen is natuurlijk ook een commercieel verhaal, soms heeft het natuurlijk ook met andere zaken te maken als hardware. Ik blijf zelf de E-x serie nog steeds een hele mooie aanvulling vonden op het gamma van Fuji, het zou zonde zijn als ze die loot aan de stam zouden verwaarlozen. De basis is immers gewoon aanwezig, stop de X-T20 in een compactere behuizing en je hebt de belangrijkste ingrediënten en een nieuwe camera.
Ik hoop dat Fuji er nog eens in zal slagen het histogram en de lag van het zoomniveau van de ERF/OVF onafhankelijk te maken bij de X-Pro2.
Voor de X-T2 is de update veel kleiner dan voor de X-Pro2. Een deel van de features zijn al aanwezig. Een van de dingen waar ik naar uit kijk is het gebruik van Face detect met PDAF ipv de CDAF die er nu gebruikt wordt. Hopelijk wordt deze dan veel bruikbaarder en levert het meer scherpe platen op met de 56mm f1.2 (wijd-open ofcourseGrin schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Niet per sé. De 4.0 update(s) voor de X-T1 was erg omvangrijk - sommige reviewers riepen: het is een andere camera geworden - en deze vond plaats in de herfst van z'n carrière.
Verder vind ik copyright, RAW modus met bracketing, wijdere bracketing mogelijkheden en EVF schieten - Display review fijne toevoegingen. De overige zijn voor mij niet echt van belang, ik denk voor velen overigens.
*spam*
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 15:07 ]
Mooie deal, die combi kost overal 999. Wat voor camera had je hiervoor? Enjoy!
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 15:07 ]
Vanavond eens kijken inderdaad. Ik hoop nog steeds dat dit ook nog eens kan worden opgelost, maar ik ben op zich alleen blij met wat in de huidige update aan de orde komt, voor zover ik kan overzien wordt niets slechter
Ik zoek een bescherming voor m'n xt1 wanneer ik hem in m'n rugzak meeneem. Ik vind vaak zulke bescherming voor de onderkant maar ik twijfel hier toch aan. Iemand ervaring mee?
Er zit meestal zo'n doek bij die je er rond kan wikkelen en via een soort rekker kan vastmaken. Ik heb zo'n setje gratis bij m'n X-T20 gekregen maar voorlopig enkel nog maar het doek gebruikt. Het geeft wel wat bescherming en is zeker genoeg om krassen enzo te voorkomen maar het is zeker niet waterdicht of shockproof. Misschien eens kijken naar een dikkere beschermhoes of een 'camerabag insert'. Dat had ik voor m'n DSLR zodat ik die gewoon in m'n Eastpak padded pak'r kon meenemen.superiscch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:36:
Ik zoek een bescherming voor m'n xt1 wanneer ik hem in m'n rugzak meeneem. Ik vind vaak zulke bescherming voor de onderkant maar ik twijfel hier toch aan. Iemand ervaring mee?
Zelf heb ik een Tenba BYOB (Bring Your Own Bag) 9 insert welke perfect in mijn rugzak past. Hier past een X-T1/2 met 23mm, 56mm en 12mm Samyang in evenals enkele accessoires zoals batterijen, kaartjes en een filtertje. De accessoires zitten in de zij en topvakjes. Voor die €25,00 een mooie optie lijkt mijsuperiscch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:36:
Verwijderd
Waarom niet een simpele cameratas? Te krijgen in alle soorten en maten. Haal de draagriem eraf en je gooit hem zo in elke tas. En natuurlijk ook stand alone te gebruiken.superiscch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:36:

Bulky en lelijk, doet af aan het retro Fuji designVerwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:38:
[...]
Waarom niet een simpele cameratas? Te krijgen in alle soorten en maten. Haal de draagriem eraf en je gooit hem zo in elke tas. En natuurlijk ook stand alone te gebruiken.
[afbeelding]
(ben ook anti cover voor smartphones enzo...)
Verwijderd
De vraag was hoe je een camera kan beschermen terwijl hij in een tas zit. Qua looks maakt het dan geen bal uit of hij in een leren hoes, bloemetjeshanddoek, foam insert of zwart-oranje tas zit.Inrage schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:46:
[...]
Bulky en lelijk, doet af aan het retro Fuji design
(ben ook anti cover voor smartphones enzo...)
De Cactus V6 II lijkt met de angekondigde TTL-update nog interessanter geworden. Ik heb ze eens bekeken, en de haptische indruk die die apparaten bij mij hebben achtergelaten is nogal zwak, en ze ogen vrij goedkoop (ze kosten IMHO ook niet al te veel ,de prijs is best aantrekkelijk) heeft iemand ze in praktijk in gebruik, zijn ze robuust genoeg?begintmeta schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:03:
... cactus-flitsercombinatie ...
Ze zijn stevig genoeg om jarenlang mee te gaan. Er zijn fotografen die oudere versies jarenlang meesleuren en dag in dag uit met ze werken zonder problemen. Het punt is: hoe stevig moet een trigger zijn? Het is onzin om ze uit metaal te maken of zo. Gewoon lekker licht kunststof werkt prima en als het een keer valt, is de klap ook niet zo hard.
Zojuist ook even de update doorgevoerd en ik moet zeggen dat de zgn. 'Face Detection AF' een stuk sneller en accurater is dan voorheen. Verder ben ik nieuwsgierig naar de 'Improved in-focus indication in the AF-C mode', ben benieuwd in hoeverre AF-C mode is verbeterd, hopelijk zondag ff testen.
En deze is ook wel erg fijn: 'Full-range ISO adjustments with the Command Dial', zo hoef je eigenlijk niet meer aan de ISO-knop te draaien. Het is nu een kwestie van 'press command' en je kan je ISO aanpassen; erg fijn!
En deze is ook wel erg fijn: 'Full-range ISO adjustments with the Command Dial', zo hoef je eigenlijk niet meer aan de ISO-knop te draaien. Het is nu een kwestie van 'press command' en je kan je ISO aanpassen; erg fijn!
Dit ziet er wel uit wat ik zoek :-) ik wil geen gewone camera tas omdat dat vaak te veel ruimte inneemt in m'n rugzak en al zeker als je andere lenzen of accessoires meeneemt.Pat-Juh schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:04:
[...]
Zelf heb ik een Tenba BYOB (Bring Your Own Bag) 9 insert welke perfect in mijn rugzak past. Hier past een X-T1/2 met 23mm, 56mm en 12mm Samyang in evenals enkele accessoires zoals batterijen, kaartjes en een filtertje. De accessoires zitten in de zij en topvakjes. Voor die €25,00 een mooie optie lijkt mij.
Nu nog even zoeken waar je ze aan €25 vindt :-D
pricewatch unsorted: Tenba Tools BYOB 9 Kamera Insert Tasche grau
Niet €25 maar wel dicht in de buurt.
Niet €25 maar wel dicht in de buurt.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.
Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"
Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic