Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:11

GHR

Ik zit op dit moment te twijfelen tussen de Canon M5 en Fuji X-T20. Het touch en drag systeem van de Canon M5 ziet er erg aantrekkelijk uit. Ook met video is dit natuurlijk erg handig.

Jammer dat het touchscreen bij de Fuji niet werkt op het moment dat je van de EVF gebruik maakt. Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar de Fuji al was het alleen maar voor de kleuren van Fuji. Verder schijnt de XF 18-55 ook een mooie lens te zijn als ik de berichten mag geloven.

Ik wil in ieder geval nog even februari afwachten, vooral ook omdat er in die maand de nodige camera's op de markt komen. Ook zal er in de tussenliggende tijd natuurlijk meer bekend zijn over de T20 middels reviews en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier een nieuw (2 maanden) gebruiker van de X-t1 en ook een nieuw in fotografie.
Na een cursus gevold te hebben (vooral basis), heb ik meteen veel meer respect gekregen voor fotografen. Je moet toch stiekem aan veel aspecten denken, om een goede foto te maken.

En na enkele weken redelijk veel foto's zelf gemaakt te hebben (vooral bossen en steden) en vele foto's te bekijken/bewonderen van andere personen, wil ik street photography proberen. Want ik merk toch dat ik bij zulke foto's langer stil sta om ze te bewonderen.

Ik had vandaag de elektrische sluiter aan staan zodat ik geen geluid zo maken. En de iso en tijd op automatisch zodat ik mijzelf alleen druk hoeft te maken over de diafragma. Maar ik merkte ook vandaag weer, dat ik het toch lastig vind om van vrij dichtbij een foto te maken van een persoon. Het is me ook (weer) niet gelukt.

Zijn er tweakers die dit ook graag doen en kunnen die mij goeie tips geven hoe zij deze brug hebben overwonnen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
streamnl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:42:
Hier een nieuw (2 maanden) gebruiker van de X-t1 en ook een nieuw in fotografie.
Na een cursus gevold te hebben (vooral basis), heb ik meteen veel meer respect gekregen voor fotografen. Je moet toch stiekem aan veel aspecten denken, om een goede foto te maken.

En na enkele weken redelijk veel foto's zelf gemaakt te hebben (vooral bossen en steden) en vele foto's te bekijken/bewonderen van andere personen, wil ik street photography proberen. Want ik merk toch dat ik bij zulke foto's langer stil sta om ze te bewonderen.

Ik had vandaag de elektrische sluiter aan staan zodat ik geen geluid zo maken. En de iso en tijd op automatisch zodat ik mijzelf alleen druk hoeft te maken over de diafragma. Maar ik merkte ook vandaag weer, dat ik het toch lastig vind om van vrij dichtbij een foto te maken van een persoon. Het is me ook (weer) niet gelukt.

Zijn er tweakers die dit ook graag doen en kunnen die mij goeie tips geven hoe zij deze brug hebben overwonnen?
Als je dat echt wilt doen is het denk ik toch gewoon heel veel rondlopen, heel veel foto's maken en je niets aantrekken van anderen. De een zegt dat je niet op moet opvallen en de ander dat je brutaal moet zijn. Het is niet perse mijn interesse maar ik zou ook wat filmpjes op Youtube kijken. Hier een leuk filmpje van Maarten van der Kamp. "Acht uur per dag loopt hij over straat, vijf dagen per week."

En Zach Arias in Marrakech:

Beide hebben een andere aanpak maar maken mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
streamnl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:42:

Google even op zone focusing. Dat is van te voren je scherpte gebied bepalen en instellen. Instant autofocus. Dat gaat je zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 08:42:
Dat ligt aan de implementatie.

Het is jammer dat Fuji niet een Touchpad optie heeft geïmplementeerd zoals bij onder andere de Panasonic GX80, Canon EOS M5 en nog wat andere camera's als je de viewfinder gebruikt. Dan heb je geen joystick nodig en met een goede implementatie en genoeg personalisatie opties werkt dat wel erg prettig.
Je zit met een groot scherm aan de andere kant van de camera dan de hand waarmee je het ding bedient. Bij camera's uit de X-Pro en X-100 betekent dat je op die plek een gevecht om ruimte krijgt tussen je gezicht en je linkerhand waarbij je de camera ook niet goed met 2 handen vast kunt houden. De implementatie van de M5 lost dit dan weer mooi op doordat je een klein stukje van het scherm als touchpad kunt definiëren. Voor de Fuji's zou dit betekenen dat het scherm moet opschuiven naar rechts waardoor je de keuze moet maken tussen scherm en knoppen. Dat heeft grote gevolgen voor de ergonomie.

De joystick is mooi klein, zo groot als ieder ander knopje (dus prima op een kleine body te implementeren) en daardoor veel makkelijker te positioneren nabij je rechterhand waardoor je dit allemaal niet hebt. Buiten dat heb je met een fysieke knop ook iets wat je op gevoel kunt bedienen, dat heb je met touchscreen al helemaal niet. Dat is dan weer iets wat de M5 niet oplost. Wat ik zelf altijd merk bij dit soort touchscreens is dat je tijd kwijt bent aan het vinden van je locatie (je raakt het aan en daar waar je het aanraakt vliegt de cursor/scherpstelpunt naartoe), dat heb ik niet met de joystick systemen.
Nu heb ik zelf nog niet de joystick van de X-T2 geprobeerd maar als die net zo werkt als bij Canon's joystick dan vind ik zo'n touchpad sneller en prettiger werken. Bij Canon DSLR's moet je voor elke sprong naar een andere AF-punt de joystick gebruiken en moet je 5x links klikken om 5 punten verder te komen.
Deze joystick werkt net zoals een joystick op een gamecontroller. Hij stopt pas met bewegen wanneer hij de grens tegenkomt of wanneer je de stick weer in het midden hebt staan.

Je kunt de joystick overigens vergrendelen, iets wat een must is als je de achterkant van de camera tegen je lichaam aan hebt. Een druk op de joystick ontgrendelt en nog een keertje drukken centreert het scherpstelpunt.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 21-01-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:02

Grin

Ride si sapis.

Er zijn idd nog een aantal verschillen tussen de X-T2 en de X-T20, ergonomie is daar zeker één van(!). Wat dan wel weer leuk is, is dat je de grip van de X-T10 (MHG-XT10) op de X-T20 kan schroeven; bevestigd door Fuji @ 8:50-9:15 - deze Billy is een vertegenwoordiger van/voor Fuji Canada. Zo wordt de X-T20 toch een beetje aantrekkelijker voor de gebruiker met grote(re) handen.

Zo'n schermpje met in de hoek een focus selector...is op het eerste gezicht niet zo mijn ding, ik zal het eens proberen wanneer ik de M5 in m'n handen heb. De joystick-implementatie van Fuji is voor mij (nagenoeg) perfect; zou niet weten hoe dat beter/sneller zou kunnen.

Hier trouwens nog een aardige video over de 50mm focal length - schijnt toch een wat bijzondere FL te zijn - van de nieuwe XF 50mm F2 R WR. Als ik BHT hoor praten dan wordt dit waarschijnlijk een must-buy...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:10:
[...]

Voor de Fuji's zou dit betekenen dat het scherm moet opschuiven naar rechts waardoor je de keuze moet maken tussen scherm en knoppen. Dat heeft grote gevolgen voor de ergonomie.
Waarom zou dat moeten? De EOS M5 ziet er van achter niet heel anders uit als een X-T20 en is qua maat ook redelijk hetzelfde. De X-T2 en X-T1 zijn iets anders omdat deze camera's ietsje breder zijn inderdaad maar als ik op mijn X-T1 net doe als of die een touchscreen heeft dan hoef ik met mijn duim geen hele rare fratsen uit te halen om hetzelfde te kunnen doen als bij de M5. Dat vind ik bijvoorbeeld prettiger werken als de 4 punts toets van de X-T1 gebruiken. Waarbij je redelijk ver naar beneden moet met je duim om er bij te kunnen en ik de grip een beetje moet aanpassen. Bij grote camera's als de EOS 5D serie etc dan heb je gelijk daar is de ruimte naar het scherm nog groter waardoor je er niet bij kunt, maar bij Mirrorless camera's welke vaak een stuk kleiner en ook smaller zijn is een wijziging van display locatie niet echt nodig. Bij kleinere camera's heeft het als je het mij vraagt alleen maar positieve gevolgen voor de ergonomie. Maar ja niet iedereen is gelijk dus dat zal van persoon tot persoon en camera tot camera wisselen. Als je het mij vraagt zou het prima kunnen werken op de X-T20.
[...]
Buiten dat heb je met een fysieke knop ook iets wat je op gevoel kunt bedienen, dat heb je met touchscreen al helemaal niet. Dat is dan weer iets wat de M5 niet oplost.
Moeten die knoppen wel goed voelbaar zijn. De knoppen van mijn X-T1 zijn veel moeilijker te voelen dan wanneer ik het scherm probeer te vinden. Doordat het scherm veel gladder is als de rest van de camera kun je precies voelen waar die zit.
[...]Wat ik zelf altijd merk bij dit soort touchscreens is dat je tijd kwijt bent aan het vinden van je locatie (je raakt het aan en daar waar je het aanraakt vliegt de cursor/scherpstelpunt naartoe), dat heb ik niet met de joystick systemen.
Ook dat is opgelost in de EOS M5. Als je het op relatief zet in het menu dan maakt het niet uit waar je op het scherm begint met schuiven. AF punt schiet dan niet alle kanten op en werkt hetzelfde als met een touchpad op een laptop gaat verder met bewegen vanaf het punt waar het AF-punt oorspronkelijk staat. Als je juist wel prettiger vind dat het AF-punt gelijk naar de plek gaat waar je klikt zet je het in de opties op absoluut.

Het is dus heel erg afhankelijk van de implementatie en eigen wensen en veel is gewoon met software op te lossen.

Maar buiten dit allemaal. De X-T20 heeft nu geen van beide (Geen joystick en geen touchscreen mogelijkheden bij gebruik van viewfinder). Door dat deze wel een touchscreen heeft zou dit een uitkomst zijn om snel van AF-punt te kunnen wisselen. Als het bij de X-T20 hetzelfde werkt als de X-T1 ben je ook 4 programmeerbare knoppen kwijt of je moet eerst een extra knop indrukken om te kunnen wisselen van punt en moet je meerdere keren klikken om een beetje snel het AF punt 3 plaatsen op te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:45:
...
Ik ben benieuwd of het werkt en of men er ook nog voor zal zorgen dat de LED vanaf de camera gebruikt kan worden.
De flitser, inclusief TTL&HSS, werkt. Er zijn wel nog wat schoonheidsfoutjes in de koppeling tussen flitser en in-cameramenu (bijvoorbeeld zijn bepaalde (niet ondersteunde) items in het menu zichtbaar en worden dan overgeslagen, kan men instellingen voor de LED doen die vervolgens niet werken) en de LED-functies werken niet vanaf de camera, je kan de LED vanaf de flitser wel bedienen natuurlijk. Al met al dus prima, en ik heb het flitsertje gekocht, nu alleen nog een setup voor off-camera flitsen, ik heb nooit iets met flitsen gedaan (wel met reflectoren), maar wil me wat meer in fotograferen met gecontroleerd licht verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sluw schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Beide hebben een andere aanpak maar maken mooie foto's.
technonose schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:59:

Google even op zone focusing. Dat is van te voren je scherpte gebied bepalen en instellen. Instant autofocus. Dat gaat je zeker helpen.
Beiden bedankt voor de tips.

Ik zal kijken of ik vandaag enkele tips in praktijk kan brengen op de winter Efteling.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

streamnl schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:02:
[...]

[...]

Beiden bedankt voor de tips.

Ik zal kijken of ik vandaag enkele tips in praktijk kan brengen op de winter Efteling.
De Efteling is wel privé terrein, ik weet niet wat voor regels zij daar precies voeren omtrent fotografie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:40:
Waarom zou dat moeten? De EOS M5 ziet er van achter niet heel anders uit als een X-T20 en is qua maat ook redelijk hetzelfde.
Omdat een M5 een heel stuk kleiner is dan de gemiddelde Fuji X camera en ze bij Fuji heel druk bezig zijn om consistentie in hun camera's te krijgen qua bediening (zowel qua software als hardware). Kijk maar eens naar de X-Pro2, X-T2, X-T20 en de X-100F.
Dat vind ik bijvoorbeeld prettiger werken als de 4 punts toets van de X-T1 gebruiken. Waarbij je redelijk ver naar beneden moet met je duim om er bij te kunnen en ik de grip een beetje moet aanpassen.
Yup en daarom zit er tegenwoordig een joystick op. Kun je die 4 buttons of weglaten of additionele functies aan toevoegen. Fuji heeft gekozen voor dat laatste. Gezien de vele "klachten" van mensen die per ongeluk knopjes indrukken vraag ik me af of dat wel zo'n slimme keus is geweest (en ja, je kunt dat D-pad blokkeren maar dan kun je die functies weer niet gebruiken tenzij je de blokkering opheft). Al die knoppen en mogelijkheden zijn lang niet altijd een voordeel.
Bij grote camera's als de EOS 5D serie etc dan heb je gelijk daar is de ruimte naar het scherm nog groter waardoor je er niet bij kunt, maar bij Mirrorless camera's welke vaak een stuk kleiner en ook smaller zijn is een wijziging van display locatie niet echt nodig. Bij kleinere camera's heeft het als je het mij vraagt alleen maar positieve gevolgen voor de ergonomie. Maar ja niet iedereen is gelijk dus dat zal van persoon tot persoon en camera tot camera wisselen. Als je het mij vraagt zou het prima kunnen werken op de X-T20.
Zoals gezegd is er ook nog iets als consistentie in bediening. Bij Fuji maakt het niet uit of je de X-Pro2 of de X-T20 gebruikt, die bediening is nagenoeg hetzelfde (er zitten minimale verschillen in zoals de positie van een aantal buttons maar dat is meer X-Pro vs X-T serie). Ze hebben daarnaast een aparte lijn met camera's waarin je alleen een touchscreen hebt en die je meer zoals de M5 kunt bedienen. Beide productlijnen kennen een ander publiek en daar doet Fuji heel veel onderzoek naar. Dat betekent dat er in de ene productlijn bepaalde zaken wel aanwezig of juist afwezig zijn en bij de andere juist niet. De X-70 is dus het rare eendje.
Moeten die knoppen wel goed voelbaar zijn. De knoppen van mijn X-T1 zijn veel moeilijker te voelen dan wanneer ik het scherm probeer te vinden. Doordat het scherm veel gladder is als de rest van de camera kun je precies voelen waar die zit.
Die knoppen hebben ze met de huidige productlijn opgelost. Wat je voelt is inderdaad het scherm maar niet het ingestelde touch-gebied.
Ook dat is opgelost in de EOS M5. Als je het op relatief zet in het menu dan maakt het niet uit waar je op het scherm begint met schuiven. AF punt schiet dan niet alle kanten op en werkt hetzelfde als met een touchpad op een laptop gaat verder met bewegen vanaf het punt waar het AF-punt oorspronkelijk staat. Als je juist wel prettiger vind dat het AF-punt gelijk naar de plek gaat waar je klikt zet je het in de opties op absoluut.
Dat ligt er maar net aan hoe ze dat hebben geimplementeerd. Als het scherpstelpunt niet blijft bewegen wanneer je vinger tegen de grens van het gebied zit kom je aan het vegen aan. Dan heb je het ene probleem voor het andere ingewisseld.
Het is dus heel erg afhankelijk van de implementatie en eigen wensen en veel is gewoon met software op te lossen.
Dan heb je het idee van Fuji camera's niet begrepen. De reden waarom ze bestaan en het zo populair is zit hem nou juist in het feit dat ze het niet met software oplossen maar een hardwarematige bediening van de camera geven. Goede plaatjes schieten kun je tegenwoordig wel met iedere camera, de bediening zoals die van de Fuji camera's is echter vrij uniek.
Maar buiten dit allemaal. De X-T20 heeft nu geen van beide (Geen joystick en geen touchscreen mogelijkheden bij gebruik van viewfinder). Door dat deze wel een touchscreen heeft zou dit een uitkomst zijn om snel van AF-punt te kunnen wisselen.
Ja en? De X-T20 bedient een bepaalde doelgroep, daar is deze op afgestemd en dat is kennelijk niet jouw manier van werken. Ze hadden er ook gewoon de joystick op kunnen laten zitten, grote broer X-T2 heeft die ook namelijk.
Als het bij de X-T20 hetzelfde werkt als de X-T1 ben je ook 4 programmeerbare knoppen kwijt of je moet eerst een extra knop indrukken om te kunnen wisselen van punt en moet je meerdere keren klikken om een beetje snel het AF punt 3 plaatsen op te schuiven.
Of je gebruikt gewoon technieken die al sinds jaar en dag gebruikt worden (focus & recompose, zone focus, etc.). Bij de voorgaande Fuji modellen zat ook geen joystick en daar klaagde ook nooit iemand over het scherpstelpunt, 3x raden waarom. Ik denk niet dat dit ook maar enigszins anders zal zijn bij deze X-T20. Velen zullen het niet gebruiken en velen zullen snappen dat de X-T20 het goedkopere broertje is van de X-T2 en dus een aantal mogelijkheden zal missen (ergo: wil je meer dan zul je de X-T2 moeten kopen).

Fuji heeft een hele productlijn waarbij ieder product weer een ander stukje publiek aanspreekt. Het is dan ook maar zeer de vraag of de door jou gewenste toevoeging wel zo'n voordeel is. De M5 richt zich weer op een ander publiek en heeft daarom ook andere features. Beide camera's zijn prima geschikt dus een miskoop ga je niet doen maar zo te zien heb je je keus al lang en breed gemaakt gezien je zoektocht naar spijkers op laag water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
ppl schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:13:
Omdat een M5 een heel stuk kleiner is dan de gemiddelde Fuji X camera
Even de X-T20 als gemiddelde Fuji genomen: http://camerasize.com/compare/#684,703

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:30
ppl schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Je vergeet 1 heel belangrijk verschil tussen beide camera's: de ergonomie. De X-T2 is groter dan de X-T20 en dat betekent dat voor mensen met grote handen die X-T20 vaak al helemaal geen optie is. Dan kun je 800 euro besparen op de aankoopprijs en blijft het ding vervolgens in de kast liggen omdat het niet fijn fotograferen is. Vergeleken met ergonomie vallen alle bovenstaande punten totaal in het niet dus let daar bij aanschaf wel op.
Mee eens. Toen ik in 2015 in het fuji systeem wilde stappen (überhaupt het eerste systeem voor mij) twijfelde ik tussen een x e2 of t10. Uiteindelijk voor de e2 gekozen, onder andere omdat deze fijner in de hand lag - idd wat grotere handen - dan de t10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een hele verkeerde manier van een gemiddelde nemen. Je houdt hierbij geen rekening met de productlijn omdat je lukraak een cameramodel uit de productlijn plukt en die tot gemiddelde bestempeld. Als je het doet, doe het dan goed en neem het gemiddelde van de productlijn.

Om je een idee te geven:
X100S: http://camerasize.com/compare/#684,395
X-E2: http://camerasize.com/compare/#684,493
X-Pro1: http://camerasize.com/compare/#684,258
Enz.

Zoals je ziet verandert daardoor de vergelijking en daarmee ook het middelde heel erg (ik hoef hier toch niet uit te leggen dat het hoofdzakelijk om de breedte gaat...).

Leuk al die features en specs maar kijk eerst maar eens even of je 'm vast kunt houden. Dit zijn kleine camera's en voor sommigen zijn ze gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR

GHR

Met betrekking tot het verscherpen van details schijnt dit nogal anders te gaan bij de X-Trans sensoren t.o.v. de Bayer sensoren. Dit wordt voor zover ik heb kunnen nagaan vaak in een adem genoemd met Lightroom. Doet dit verschijnsel zich op een zelfde manier met RAW voor bij Adobe Photoshop CC 2017?

De standaard/begin instelling bij RAW is altijd Hoeveelheid 25, Straal 1.0, Details 25, en Masker 0. Vanwege de X-Trans sensor schijnt het in ieder geval bij Lightroom gebruikelijk te zijn op de detail slider op 80 tot 100 te zetten. Ik zou graag willen weten wat zo'n beetje de begin instellingen zijn bij Adobe Photoshop CC 2017 van hoeveelheid, straal, details en masker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

GHR schreef op maandag 23 januari 2017 @ 02:22:
Met betrekking tot het verscherpen van details schijnt dit nogal anders te gaan bij de X-Trans sensoren t.o.v. de Bayer sensoren. Dit wordt voor zover ik heb kunnen nagaan vaak in een adem genoemd met Lightroom. Doet dit verschijnsel zich op een zelfde manier met RAW voor bij Adobe Photoshop CC 2017?

De standaard/begin instelling bij RAW is altijd Hoeveelheid 25, Straal 1.0, Details 25, en Masker 0. Vanwege de X-Trans sensor schijnt het in ieder geval bij Lightroom gebruikelijk te zijn op de detail slider op 80 tot 100 te zetten. Ik zou graag willen weten wat zo'n beetje de begin instellingen zijn bij Adobe Photoshop CC 2017 van hoeveelheid, straal, details en masker.
Beide de zelfde engine (ACR) dus hoogstwaarschijnlijk het zelfde ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Sinds ongeveer 1 jaar blijkt Adobe het een stuk beter te doen met X-trans, nu ben ik geen pixel peeper en fotografeer ik niet heel veel natuur - het probleem met 'wormen' speelde(/speelt?) voornamelijk met foto's van bosschage/groen/gras, dat soort details. Het is wel zo dat Iridient Developer met afstand de beste RAW-converter is voor X-trans, maar ik mik nagenoeg alles in Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Grin schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:02:
Sinds ongeveer 1 jaar blijkt Adobe het een stuk beter te doen met X-trans, nu ben ik geen pixel peeper en fotografeer ik niet heel veel natuur - het probleem met 'wormen' speelde(/speelt?) voornamelijk met foto's van bosschage/groen/gras, dat soort details. Het is wel zo dat Iridient Developer met afstand de beste RAW-converter is voor X-trans, maar ik mik nagenoeg alles in Lightroom.
Met de nieuwe sensor toch? Volgens mij is er voor de vorige generatie cameras niks veranderd

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Isniedood schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:35:
[...]

Met de nieuwe sensor toch? Volgens mij is er voor de vorige generatie cameras niks veranderd
Jawel hoor een heleboel, ik heb een X-E1 en het is nu echt een verschil met het begin. Je moet nog steeds opletten met te veel sharpening en bij sharpening de detail slider flink omhoog gooien maar als je dat doet kun je goeie resultaten behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Laatst online: 26-01 03:52
Ik heb tijdens de cashback dagen een Fuji x-t10 gehaald met de 18-55mm lens echt onder de indruk van de kwaliteit van de foto! Misschien was het wel verstandiger geweest om op de x-t20 te wachten maar uiteindelijk zou die buiten mijn budget zijn gevallen. Nu vroeg ik mij af of de 35mm dan wel 1.4 of 2 met WS de logische volgende keuze zou zijn als lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het ligt er natuurlijk aan wat je ermee / waarom je hem wilt. De 18-55 is optisch erg goed, maar de vaste brandpuntsafstanden zijn net nog iets scherper (maar hebben geen OIS). Qua diafragma (bokeh) wordt het ook wat beter dus het kan een alternatief zijn. Liefhebbers benadrukken nog eens dat je met zo een objectief bewuster leert kijken omdat je niet zomaar even zoomt en je wereld dan beter waarneemt... Maar dat is erg persoonlijk. Ook met een zoom kun je een hele bewust waarneming hebben, maar je hebt wat andere optische mogelijkheden en beperkingen.

De 35 mm is de beeldhoek van een "standaard" objectief en komt globaal overeen met dat wat jij ziet met jouw ogen. Het kan echter zijn dat je net iets meer groothoek of net iets meer tele wilt, maar dan iets lichtsterker. Ga even na hoe jij met de 18-55 omgaat, met welke brandpuntsafstand fotografeer je het meeste? Als je details wilt fotograferen / eruit wilt laten springen is wat meer tele van belang (de nieuwe 50, 56, of 90), wil je het "groots" zien dan kom je in de buurt groothoek uit (16, 18, 23) als alternatief. Van oudsher is een 23 mm (=35 mm kleinbeeld) een goed compromis en vermoedelijk de reden waarom dat objectief op de X100-serie gebruikt wordt: je kunt er veel kanten mee op.

Bij Fuji heb je dan een 1.4 en een 2.0 waar je uit kunt kiezen. Allebeide mooie objectieven! De 2.0 is kleiner/lichter, snellere AF, goedloper. WR en optisch eigenlijk net zo goed als de 1.4 maar iets minder lichtsterk (1 stop). Het enige nadeel is in mijn ogen de "bijzondere" zonnekap (het objectiefdeksel zit daar namelijk bovenop en maakt het objectief daardoor groter terwijl het er relatief snel vanaf valt), maar voor iets van € 20 kun je daar een alternatief voor kopen.

De 35 mm 1.4 is erg geliefd onder de "Bokeh-Boys" maar is al een van de oudste objectieven van Fuji en gewoon niet de snelste. De 2.0 is nieuwer, sneller en optisch bijna net zo goed (meer vertekening is bij RAW aanwezig). Bj open diafragma schijnt de 2.0 meteen al iets scherper in de hoeken te zijn. Ik heb de 1.4 trouwens niet en kan het niet uit eigen ervaring bevestigen.

Persoonlijk zou ik eerst voor de 23 f 2.0 gaan, een optisch aantrekkelijk en degelijk objectief tegen een relatie lage prijs. Op de 2e hands markt komt je de 35 1.4 nogal eens tegen voor een "zacht" prijsje (is dan vaak net zo duur als een nieuwe f2.0...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Ik heb zelf een 35mm 1.4 gehad en ben in de markt voor de X-T20 met 18-55. De 35 1.4 gaat er zeker weer komen. AF voldoet voor mij prima en de extra stop vind ik erg belangrijk voor low light maar zeker ook voor portret. (Scherpte diepte) Het formaat is ook zeker niet groot. De 23 1.4 zou mijn volgende aankoop zijn. Ik las op dpreview dat er van de 23 2.0 softe exemplaren waren gemeld. WR heb ik overigens niets aan met de X-T20.

De 35 is wel meer voor portret en bied binnen vaak iets te weinig zicht. De 23 is wat dat betreft perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik moet ook zeggen, als je 'm naast je 18-55 gebruikt geeft de 35mm 1.4 gewoon net dat beetje extra. Betere beeldkwaliteit en wat extra licht/bokeh mogelijkheden. De 35mm 2.0 heeft in raw gewoon veel licht afval en vertekening.

De 50mm lijkt de enige van de nieuwe f/2.0 lenzen te zijn die zonder correctie al goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vervorming bedoel je neem ik aan. Aan vertekening kun je weinig doen, dit hangt af van je perspectief en beeldhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik heb de nodig reviews gelezen tussen de 23/35 f2 en 1.4, veelal komt het erop neer dat de 1.4 versies marginaal beter zijn qua IQ; je moet er echt naar zoeken/op letten. De 2.0 versies zijn handzamer en sneller met AF. Daarnaast zijn de 1.4 lenzen uiteraard een stop sneller. Tenzij je één extra stop licht wilt en de allerbeste IQ zoekt ben je m.i. beter af met de 2.0 WR lenzen.
Ik heb de 23mm f2 en f1.4 getest en vond de f2 fijner met een camera als de X-T2, de snellere response/AF is mij meer waard dan dat laatste stukje IQ. 1.4 lenzen op een systeemcamera worden van die glasbakken, maar uiteraard moet iedereen dit zelf ondervinden en de keus maken. M2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:47:
Ik heb de nodig reviews gelezen tussen de 23/35 f2 en 1.4, veelal komt het erop neer dat de 1.4 versies marginaal beter zijn qua IQ; je moet er echt naar zoeken/op letten. De 2.0 versies zijn handzamer en sneller met AF. Daarnaast zijn de 1.4 lenzen uiteraard een stop sneller. Tenzij je één extra stop licht wilt en de allerbeste IQ zoekt ben je m.i. beter af met de 2.0 WR lenzen.
Ik heb de 23mm f2 en f1.4 getest en vond de f2 fijner met een camera als de X-T2, de snellere response/AF is mij meer waard dan dat laatste stukje IQ. 1.4 lenzen op een systeemcamera worden van die glasbakken, maar uiteraard moet iedereen dit zelf ondervinden en de keus maken. M2C
laad maar eens 2 raws in. Daarnaast heeft de f/2.0 veel meer lichtafval en minder scherpe hoeken (ook volgens Fuji's eigen gegevens).

Inderdaad de nieuwe lenzen zijn sneller met focussen. Qua formaat is bij de 35mm het verschil tussen de twee lenzen een stuk kleiner dan bij de 23. Ieder z'n eigen voorkeur maar ik vind het verschil te groot.

35mm f/1.4
Afbeeldingslocatie: http://www.fujix-forum.com/media/35f1-4.13401/full

35mm f/2.0
Afbeeldingslocatie: http://www.fujix-forum.com/media/35f2.13402/full

@Universal Creations inderdaad vervorming

[ Voor 16% gewijzigd door Sluw op 26-01-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Sluw schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:56:
[...]

laad maar eens 2 raws in. Daarnaast heeft de f/2.0 veel meer lichtafval en minder scherpe hoeken (ook volgens Fuji's eigen gegevens).

Inderdaad de nieuwe lenzen zijn sneller met focussen. Qua formaat is bij de 35mm het verschil tussen de twee lenzen een stuk kleiner dan bij de 23. Ieder z'n eigen voorkeur maar ik vind het verschil te groot.

35mm f/1.4
[afbeelding]

35mm f/2.0
[afbeelding]

@Universal Creations inderdaad vervorming
Is dat ook niet de meerwaarde van de X100F met 2.0 lens. Hierbij is de lens optimaal afgestemd met de sensor.

offtopic:
zie touwens net in de pricewatch een X-M1 voor 249,
Prima camera met wifi en flipscreen.

http://www.fotobooms.nl/i...p?id=17498#productdetails

[ Voor 74% gewijzigd door Tomas_ op 27-01-2017 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
technonose schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:21:
[...]

Is dat ook niet de meerwaarde van de X100F met 2.0 lens. Hierbij is de lens optimaal afgestemd met de sensor.

offtopic:
zie touwens net in de pricewatch een X-M1 voor 249,
Prima camera met wifi en flipscreen.

http://www.fotobooms.nl/i...p?id=17498#productdetails
Ja, maar dat is ook een ander ontwerp waarbij de lens dichter op de sensor zit. Maar ook "gewone" lenzen kunnen optisch gecorrigeerd worden, zoals de 23mm f/1.4, 35mm f/1.4 en 56mm f/1.2. Dan zijn ze iets groter. De nieuwe f/2.0 versies worden softwarematig in de body gecorrigeerd als je jpeg schiet maar daardoor heb je wel iets mindere randscherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 35f2 is idd iets minder dan de f1.4 versie, daarnaast krijg ik de indruk van de reviews/forumposts dat het de minst goede lens is van de drie f2 WR lezen - 23, 35 en 50. De 50 lijkt de beste te worden van dit drieluik: hier een informatieve eerste test/vergelijking met de 56mm en 60mm macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:04:
De 35f2 is idd iets minder dan de f1.4 versie, daarnaast krijg ik de indruk van de reviews/forumposts dat het de minst goede lens is van de drie f2 WR lezen - 23, 35 en 50.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Beide 35's hebben hun voor- en nadelen. De f2 is scherper wijd open (en scherper dan de 1.4 op f2), goedkoper, snellere AF en WR. T.o.v. de 23 f2 weet ik het niet, maar de 23 schijnt nogal soft te zijn wijd open en dichtbij. Heeft de 35 geen last van in ieder geval.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Interessant artikel over X-Trans @ PetaPixel; enjoy! (nou ja, enjoy... :| )!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Een groot nadeel vind ik het inderdaad. Heb er zelf ook wel last van gehad met XTRANS II.

Met name waxy skins en bij bomen/bladeren.

Aan de andere kant zie ik erg veel mooie fotoos voorbijkomen op Flickr enz.

Ik vraag mij dan ook af hoeveel last de mensen in dit forum hiervan hebben.

En hoe zit dat net die fotografen die bruiloften doen. Die zou je dan toch ook moeten horen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De problemen doen zich met name voor bij hoge iso's, daarvoor heeft x-trans voordelen tov bayer bij lagere iso's, ieder voordeel heb zijn nadeel, ieder nadeel heb zijn voordeel volgens onze volksfilosoof...

Bij conventionele sensoren zorgt de ruisonderdrukking / JPEG engine ook voor waxy / dichtgesmeerde foto's, maar daar gaat het artikel niet zozeer over. Het zou beter zijn geweest als ze een directe vergelijking hadden gemaakt tussen verschillende merken/ sensoren. Dat is hier niet gebeurd. Aan de andere kant is het gras dus misschien ook niet zo groen als het nu lijkt.Op basis van dit artikel kun je dus alleen vaststellen dat het kan gebeuren, maar niet dat het duidelijk meer of alleen maar bij de x-trans het geval is/ hoeveel meer dat is.

Uiteindelijk gaat het erom of je tevreden bent met de resultaten. Laat je dus niet gek maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Agree, heb er dan ook geen last van. In het geval dat je d'r wel een keer tegenaan loopt kan je t prima fixen in post/RAW. Maar leuk om te lezen wat deze schrijver d'r van vond; alleen maar halleluja is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ook met lage iso's loop je er tegenaan. De foto's zijn dan gewoon soft. Ik heb weleens met een x-t2 rondgelopen en vond het bewerken ervan in lightroom een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat vind ik wel heel generiek, stellig en zwaar aangezet. Maar het is jouw mening/ervaring; dus 't klopt. :)

Voor de maandagochtend nog een stuk leesvoer: een gigantisch uitgebreide/gedetailleerde vergelijking van de Olympus OM-D E-M1 II vs. Fujifilm X-T2. Met een aantal opmerkelijke conclusies. Deze sprong d'r voor mij uit (totaal tegen m'n verwachting): '[...] As of now, the X-T2 is the best mirrorless camera I’ve tested when it comes to continuous autofocus. The E-M1 II is also very capable but I put it in second place because the performance can lack some consistency in comparison to the Fuji. [...]'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
Oh boy... net het soort artikel dat je op een maandag wil lezen net nadat je een pre-order voor een X-T20 hebt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09
Inrage schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Oh boy... net het soort artikel dat je op een maandag wil lezen net nadat je een pre-order voor een X-T20 hebt gedaan...
Zou me er niet druk over maken. Uiteindelijk gaat het erom of je zelf tevreden bent met de foto's die je uit je toestel haalt en of je deze foto's met veel plezier en gemak kan maken. Mijn mening; over elk toestel zijn negatieve dingen te vinden. Het gaat erom of jij van deze negatieve dingen "last" hebt. Ongeacht het merk of wat iemand daarvan vind.

Edit: gezien de aankoop van een x-t20 ga ik er nu wel even vanuit dat je hobbymatig foto's maakt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Luuk84 op 30-01-2017 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Zou idd niet te zwaar tillen aan dit artikel, mocht je d'r eens last van hebben dan pak je gewoon de RAW of herstel je het met nabewerking. Of je gebruikt de enige echt goede tool voor X-trans: Iridient Developer/X-Transformer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Het "probleem" is er inderdaad echter heb je gekeken naar wat voor uitsnede de auteur gebruikt? dit was een kleine uitsnede van een 24MP bestand. Ja er is iets herkenbaar wat lijkt op een "waxy skin" maar in dagelijks gebruik kom je dit alles behalve snel tegen. Ik heb met de X-T1 en 2 ondertussen zo'n 15-20 bruiloften geschoten de afgelopen twee jaar en ik heb het enkel bij de X-T1 gezien als ik bijvoorbeeld in een enorm donkere kerk moet werken of tijdens een feest waar ik met de 56mm op f1.2 wat flits loze sfeerfoto's maak. De X-T2 is een flinke stap voorruit, als je wilt kan ik zo wat voorbeelden van afgelopen najaar opzoeken die ik op ISO6400 heb geschoten en er toch netjes uit zien :).

Bij foto's waarop het onderwerp zeer klein is valt het op als je weet waar je op moet letten.

Waar ik mij meer aan erger is het gebrek aan een goede degelijke flitser (zoals de SB-610/710 van Nikon welke wel een roodgekleurde AF-Assist heeft), hun huidige vlaggenschip is bijna vijfhonderd Euro en dat is iets te veel voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Luuk84 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:41:
[...]

Edit: gezien de aankoop van een x-t20 ga ik er nu wel even vanuit dat je hobbymatig foto's maakt ;)
Hobbymatig idd!
En ik ga van een Nikon D3200 naar de X-T20 met de 18-55 2.8-4 (later nog wel eens een prime bijkopen, maar deze kitlens kon ik niet laten liggen door de pack prijs, dank aan tip in dit forum) Ik hoop wel een beetje vooruitgang te zien in IQ vooral bij ISO 3200 (dat was voor de Nikon de max voor mij kwa ruis) maar heb geen gigantische verwachtingen, wel kwa gebruiksgemak en gewicht en ook wel de looks van de Fuji :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb het met de X-Pro2 inmiddels een paar keer gezien en een enkele keer was het vervelend, een persoon in de achtergrond zag er gewoon te onnatuurlijk uit, volgens mij was het ook niet echt op te knappen met raw-ontwikkeling in lightroom, maar ben nogal nieuw in digitale fotografie, dus dat zegt lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik ben enkele maanden terug volledig voor Fuji gegaan. De Sony a6300 incl hoop lenzen verkocht en dit weekend ook afscheid genomen van de Nikon D750 die zo goed als ongebruikt was. Ben nog altijd zeer tevreden over de Fuji maar moet wel zeggen dat ik bepaalde lenzen die ik vaak op de Sony gebruikte toch wel mis. De Fuji lenzen zijn zeer goed, maar het gebrek aan stabilisatie en feit dat ze vaak nogal zwaar zijn, is toch de grootste 'minus' in mijn geval.

Zo gebruikte ik op de a6xxx heel vaak de 50/1.8 OSS. Dit was een zéér lichte lens, razendsnel qua AF en ook gestabiliseerd. Samen met de lichtere Sony body was dit toch een pak handiger dan de XT2 met de 56/1.2. Die is natuurlijk 1.2 maar toch. Idem voor de 35/1.8 van Sony. Licht, klein, gestabiliseerd. De kitlens is dan weer fantastisch op de Fuji.

Ook voor video is dit toch een gemis. De XT2 is echt héél goed voor video, maar de lenzen (behalve de kitlens) volgen niet. Een gestabiliseerde 23mm of 50mm zou opnieuw toch heel handig zijn.

Afin, wou dit even kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
@lapino wat was de reden dat je afscheid nam van de Sony?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Niet zo eenduidig. Hoofdreden is dat ik gevoel had gekregen dat ik op dood spoor zat met Sony qua lenzen en ik was ook wat pissed over de a6300 en a6500 historie. Altijd heel graag gewerkt met Sony en vind de foto's nog altijd meer detail hebben dan de Fuji. Maar na de xt2 te hebben gehuurd 'klikte' er iets. De Fuji is verre van perfect maar ik vind het gewoon een leukere camera en ik heb nog zeer weinig te doen in lightroom, zeker qua kleuren. Met de Sony werkte ik puur in raw omdat de jpg's echt niet goed waren. Bij de Fuji is het bijna omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Grin schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:40:
Dat vind ik wel heel generiek, stellig en zwaar aangezet. Maar het is jouw mening/ervaring; dus 't klopt. :)
U vraagt, wij draaien:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8452/29559375870_ba898f4341_c.jpgISO 200 Weird Patterns by Universal Creations, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:02:
[...]

U vraagt, wij draaien:

...plaatje...
Grote kans dat je hem niet meer hebt maar nu ben ik ook benieuwd naar deze afbeelding als je hem minder zou sharpenen. In de sharpening instellingen bijvoorbeeld 20, 1,4, 100, 10. Het is bekend dat x-trans bestanden andere instellingen nodig hebben dan bayer bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Natuurlijk heb ik de raw nog. Maar dan komt het probleem dat ie gewoon soft wordt. En dat is het grote probleem. Ik moet kiezen tussen 2 kwaden: soft of rare patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Het is misschien een beetje een onzinnige discussie zonder objectieve vergelijking maar ik zie links een beetje mat beeld en rechts een oversharpened beeld. Soft is onzin, x-trans bestanden zijn van zichzelf zeker al scherp en daar zijn genoeg reviews van te vinden (dan heb ik het niet over de Fuji gesponsorde blogs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Als je dit soort gevallen wil editen, i.e. het is een belangrijke foto die je netjes wil krijgen, dan gooi ik ze naar IRD ipv LR. Die RAW engine is simpelweg beter voor X-Trans. Maar in 99+% van de gevallen volstaat LR (voor mij). Waar het mij om gaat is dat je statement m.i. te generiek en te zwaar is aangezet. Er zijn gevallen waar het een issue kan zijn maar die zijn prima te herstellen. That's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Het was toch al bekend dat je X-Trans raws niet teveel moet sharpenen in post? Dit kan wel een tandje minder.. vooral de 'detail' slider.
En ik ben benieuwd naar je resultaten als je even die alt-key indrukt en dan met de mask slider speelt, want met mask 0 verscherp je alles, ook de blurry DoF, waar je na het sharpenen ook een bak ruis/artifacts in krijgt.

Voor een echte goeie vergelijking zou je natuurlijk een Bayer-raw moeten hebben van dezelfde scene/onderwerp :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:39

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2017 @ 23:45:
Natuurlijk heb ik de raw nog. Maar dan komt het probleem dat ie gewoon soft wordt. En dat is het grote probleem. Ik moet kiezen tussen 2 kwaden: soft of rare patronen.
Herken dit wel. Hier zelf ook geregeld tegen aangelopen met LR. Vind bewerken in LR geen ramp, maar de RAF bestanden kunnen wel eens een uitdaging zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 31-01-2017 08:59 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Superdaantje schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:58:
[...]

Herken dit wel. Hier zelf ook geregeld tegen aangelopen met LR. Vind bewerken in LR geen ramp, maar de RAF bestanden kunnen wel eens een uitdaging zijn.
Absoluut herkenbaar, zeker bij bomen ed. En ja ik ken de detail slider naar 100% en de rest laag houden. Voor bepaalde omstandigheden is x-trans gewoon een nadeel. Van mij mogen ze vandaag over naar Bayer.

Daar staat tegenover dat ik het werkelijk heerlijke camera's vind.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Inrage schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:29:
[...]

Hobbymatig idd!
En ik ga van een Nikon D3200 naar de X-T20 met de 18-55 2.8-4 (later nog wel eens een prime bijkopen, maar deze kitlens kon ik niet laten liggen door de pack prijs, dank aan tip in dit forum) Ik hoop wel een beetje vooruitgang te zien in IQ vooral bij ISO 3200 (dat was voor de Nikon de max voor mij kwa ruis) maar heb geen gigantische verwachtingen, wel kwa gebruiksgemak en gewicht en ook wel de looks van de Fuji :)
Ik zit ook te denken om ergens in de toekomst een X-T20 te kopen. Echter heb ik alleen nog een compact camera gehad. Dus, ik zit heel erg te wikken en wegen met wat ik moet aanschaffen. Mijn vraag voor jou is dan ook waarom je juist niet voor een camera als de Sony a6x00 of de m43 camera's (Olympus/Panasonic) hebt gekozen? En gaat het echt zo veel schelen qua gewicht/gebruikersgemak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:51:
[...]

Ik zit ook te denken om ergens in de toekomst een X-T20 te kopen. Echter heb ik alleen nog een compact camera gehad. Dus, ik zit heel erg te wikken en wegen met wat ik moet aanschaffen. Mijn vraag voor jou is dan ook waarom je juist niet voor een camera als de Sony a6x00 of de m43 camera's (Olympus/Panasonic) hebt gekozen? En gaat het echt zo veel schelen qua gewicht/gebruikersgemak?
Keuze gemaakt omwille van:
- De instelmogelijkheden op de body, dat mis ik nu al op de D3200 (Tov een D7200 die ik al eens mag gebruiken), paar extra wieltjes zie ik wel zitten. Ook het klapscherp komt van pas. De auto switch is ook ideaal als ik het toestel even in de handen van m'n vriendin moet stoppen. Heb ook de X-T2 al eens mogen proberen, de menus zijn ook behoorlijk straight forward, met de touchscreen van de X-T20 kan dat alleen nog maar beter worden. Ik heb ook een Sony RX100 en aan die menus kan ik maar niet wennen...
- Compactheid (dat hebben ze idd allen gemeen)
- Beschikbaarheid van (relatief) betaalbaare objectieven die behoorlijk scherp zijn en ook compact en prettig in gebruik. Ik heb geen interesse in meer dan 90mm dus het feit dat er minder tele glas is voor Fuji deert me niet. Naast de kitlens staat de UWA en de 23 F2 prime nog op m'n wishlist, al zal dat niet voor de eerste jaren zijn.
- Prijs, de X-T20 met 18-55 lens voor 1200€, de A6300 is body only al 1100€, A6500 is nog meer... Bij de Fuji zou de kitlens ook de gemiddelde kitlens van Sony of andere merken toch wat moeten overstijgen... De m43 systemen ken ik niet zo goed. Panasonic komt er zowiezo NOOIT meer in, al teveel issues gehad met hun helpdesk ivm plasmaTV...
- Goed AF systeem, zou wel beter/gelijk moeten zijn dan de Nikon D7200 (wat m'n alternatief was mocht ik bij Nikon blijven)
- De looks (ja ja ook belangrijk hé :D) Uiteindelijk toch wel voor de zwarte gegaan, retro look, maar niet té... Hopelijk blijf ik bij die mening want die met silver ziet er toch ook wel fancy uit.

Zo, das een beetje mijn redenering erachter :) En de verantwoording naar m'n vriedin toe om 1200€ uit te geven aan een toestel terwijl het vorige nog werkt hé... tja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:51:
[...]

Ik ben het grotendeels eens met Inrage.

De X-T20 heeft voor mij de doorslag gegeven op 2 fronten: 4K video en microfoon ingang.
Ik overwoog om voor een Panasonic voor video te gaan en de X-T10 voor fotografie. Maar nergens hebben de instappers geen microfoon ingang. Ik ben overigens geen pro filmer. Dit puur voor prive, kids enz en voor de lol en ontspanning.
Gezien de nieuwe goede AF mogelijkheden is dit eindelijk getackeld door Fuji.
Fuji heeft natuurlijk een APS-C sensor wat beter is dan een MFT sensor. Vooral in lowlight.

Ik heb een X-M1 gehad met 16-50mm (prima lens!) en een 35mm 1.4.
Een mooi compact lensje met hoge kwaliteit en superscherp. Kortom, de compactheid van de X-T20 met bijbehorende lenzen vind ik een grote pre. De menu's zijn vortreffelijk en de wifi implementatie is top!

De instel mogelijkheden in combinatie met diafragma ring op de XF lenzen vind ik echt een pre.
De reden voor de 18-55 kit is kwaliteit/prijs verhouding, maar ook dat hij goed is met film af.

Overigens heb ik ook last gehad van waxy skin en foliage met Lightroom. Maar dit is een "ocassional issue"
welke alleen bij bepaalde omstandigheden kunnen voorkomen. In dat opzicht is het goed dat ik geen pro ben, want mocht het voorkomen, dan is het resultaat toch een goede herinnering van het moment. Ik neem vaak ook met minder genoegen in low light situaties. Of ik converteer ze naar zwart wit om ze te redden.
Dat doet iedereen, en hoor je niemand over ;-) Ik heb hele slechte foto's gemaakt waar ik uiteindelijk toch blij mee ben. Maar dat is het voordeel van een amateur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Inrage schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:17:
[...]

Keuze gemaakt omwille van:
- De instelmogelijkheden op de body [knip] Ik heb ook een Sony RX100 en aan die menus kan ik maar niet wennen...
- Compactheid (dat hebben ze idd allen gemeen)
- Beschikbaarheid van (relatief) betaalbaare objectieven die behoorlijk scherp zijn en ook compact en prettig in gebruik. Ik heb geen interesse in meer dan 90mm dus het feit dat er minder tele glas is voor Fuji deert me niet. Naast de kitlens staat de UWA en de 23 F2 prime nog op m'n wishlist, al zal dat niet voor de eerste jaren zijn.
- Prijs, de X-T20 met 18-55 lens voor 1200€, de A6300 is body only al 1100€, A6500 is nog meer... Bij de Fuji zou de kitlens ook de gemiddelde kitlens van Sony of andere merken toch wat moeten overstijgen... De m43 systemen ken ik niet zo goed. Panasonic komt er zowiezo NOOIT meer in, al teveel issues gehad met hun helpdesk ivm plasmaTV...
- Goed AF systeem, zou wel beter/gelijk moeten zijn dan de Nikon D7200 (wat m'n alternatief was mocht ik bij Nikon blijven)
- De looks (ja ja ook belangrijk hé :D) Uiteindelijk toch wel voor de zwarte gegaan, retro look, maar niet té... Hopelijk blijf ik bij die mening want die met silver ziet er toch ook wel fancy uit.

Zo, das een beetje mijn redenering erachter :) En de verantwoording naar m'n vriedin toe om 1200€ uit te geven aan een toestel terwijl het vorige nog werkt hé... tja :D
Bedankt voor je antwoord. Ik heb in de MediaMarkt met de Sony a6000 gespeeld en die menu's vind ik ook drama. Maar de camera is wel lekker compact, ook met de niet fantastische (wat was het ook al weer) 18-55mm kitlens. Afgaande op jouw ervaring met camera's kan ik dan dus beter voor de camera met meer knoppen gaan.

Maar, blijft het qua lenzen niet zo dat Nikon/Canon lenzen goedkoper zijn en toch dezelfde kwaliteit bieden? Ik wil zelf gewoon graag met een goed systeem beginnen. Dat is nogal lastig als je huidige camera een hx5v met 10x zoom is (volgens mij max 240 mm op een 1 inch sensor) Volgens mij is het verschil qua grootte tussen bijvoorbeeld een Nikon D5500 plus kitlens alsnog minimaal tov een X-T20 met de 18-50 mm f2.4-4.0 kitlens. Of zie ik dit verkeerd?
technonose schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Ik ben het grotendeels eens met Inrage.

De X-T20 heeft voor mij de doorslag gegeven op 2 fronten: 4K video en microfoon ingang.

De instel mogelijkheden in combinatie met diafragma ring op de XF lenzen vind ik echt een pre.
De reden voor de 18-55 kit is kwaliteit/prijs verhouding, maar ook dat hij goed is met film af.

Overigens heb ik ook last gehad van waxy skin en foliage met Lightroom. Maar dit is een "ocassional issue"
4k filmen geeft bij mij ook een voordeel tov andere camera's. De issues van X-trans ga ik nog wel wat beter bekijken, maar tot nu toe vind ik de foto's die ik gezien heb echt fantastisch.

Het enige wat ik eigenlijk mis in de x-t20 is waterdicht (niet heel erg) en IBIS. Maar voor IBIS kun je volgens mij alleen bij Panasonic en Olympus (m43, :( ) en andere veel duurdere camera's terecht.

[ Voor 11% gewijzigd door AMD1800 op 31-01-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:41:
[...]

Maar, blijft het qua lenzen niet zo dat Nikon/Canon lenzen goedkoper zijn en toch dezelfde kwaliteit bieden? Ik wil zelf gewoon graag met een goed systeem beginnen. Dat is nogal lastig als je huidige camera een hx5v met 10x zoom is (volgens mij max 240 mm op een 1 inch sensor) Volgens mij is het verschil qua grootte tussen bijvoorbeeld een Nikon D5500 plus kitlens alsnog minimaal tov een X-T20 met de 18-50 mm f2.4-4.0 kitlens. Of zie ik dit verkeerd?
Het aanbod bij Nikon/Canon is natuurlijk veel groter, of ze veel goedkoper zijn weet ik niet. Maar ik geloof niet dat er tussen gelijkwaardige lenzen heel veel verschil zit.

Een xt-20 is vooral veel "dunner" (geen spiegel). Hij zal ook echt wel kleiner aanvoelen in je hand. Zie ook hier. Bekijk vooral de bovenkant, daar kan je het goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:41:
[...]

De issues van X-trans ga ik nog wel wat beter bekijken, maar tot nu toe vind ik de foto's die ik gezien heb echt fantastisch.
Ik denk dat de kitlens van Fuji een stuk beter is. Maar als je bijvoorbeeld Canon of Nikon neemt heb je veel meer keus in lenzen tegen verschillende prijzen. Je kunt relatief goedkoop erg goede lenzen krijgen en er is veel meer keuze op alle focal lengtes. Dat is bij Fuji aanzienlijk minder.

Wil je meer keus in lenzen en geen gedoe met X-trans dan ben je beter af met Canon of Nikon (APS-C)

Toch vind het de aanpak van Fuji en de compactheid van lenzen aantrekkelijker.

-edit-

Uit de pricewatch beschikbaar per mount:

Fuji X mount 96 lenzen
Canon mount (aps-c) 296 lenzen

-edit-2

Zo heb je voor Canon bijvoorbeeld onder de 450 euro een keuze van minimaal 10 zoom lenzen met zoom tot 300 mm

Fuji heeft er 1 van 1800 euro.

Dat is nogal een beperking van Fuji

[ Voor 10% gewijzigd door Tomas_ op 31-01-2017 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

technonose schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:58:
-edit-

Uit de pricewatch beschikbaar per mount:

Fuji X mount 96 lenzen
Canon mount (aps-c) 296 lenzen
96 waarvan heel veel lenzen er twee keer in staan (1 zwart, 1 zilver). Effectief dus nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Tja als het puur gaat om de aantallen lenzen die erop kunnen, prak er een x-mount adapter op, en dan heb je ineens heel veel meer mogelijkheden qua glas.

Uiteindelijk gaat het erom of de lenzen in het gamma zitten die je nodig hebt.

Daarnaast heb je bij Canon en Nikon ook heel veel meuklenzen zoals de 18-55, die is niet vergelijkbaar met de 'kit' lens van Fuji.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 16:30
technonose schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:25:
[...]

Ik overwoog om voor een Panasonic voor video te gaan en de X-T10 voor fotografie. Maar nergens hebben de instappers geen microfoon ingang. Ik ben overigens geen pro filmer. Dit puur voor prive, kids enz en voor de lol en ontspanning.
Gezien de nieuwe goede AF mogelijkheden is dit eindelijk getackeld door Fuji.
Heb je al nagedacht hoe je het filmen/fotograferen gaat combineren met de X-T20? Ik doel dan met name op het verschil in sluitertijd; bij video wil je wellicht het liefste 1/50 maar voor een foto die je daarna maakt bijvoorbeeld 1/500.
Ga je werken met (variabele) ND filters op je lenzen?
Ik heb nu een X-T1 en een Sony RX100 M4 ernaast voor alleen video. Het liefste zou ik overgaan naar 1 camera voor zowel foto als video maar het constant op- en afschroeven van filters houdt me nog tegen.
Ik ben benieuwd hoe iemand anders hier tegenaan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Voor mij is filmen wel nieuw, maar je haalt een goed punt aan. Ik weet niet of je iets kunt instellen dat je instelling bij filmen vastlegt. Ik zou mij dat voor kunnen stellen. Maar wellicht is dat bij de X-T2 beter geregeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
De keuze aan objectieven bij Canon en Nikon is duidelijk groter. Er zijn ongetwijfeld net zulke goede objectieven bij. In de praktijk zullen de prijs daarvan echter niet zoveel van mekaar afwijken (nieuw). Er zal wel meer 2e hands beschikbaar zijn.

Nu is het natuurlijk ook de vraag welk objectief je nodig denkt te hebben, niet iedereen heeft een 8 mm fisheye nodig of een 2000 mm tele-toeter...
Systeemcamera's hebben natuurlijk wel het voordeel dat je vrijwel alle objectieven van Canijkon kunt gebruiken als het moet (met het handje bedienen, dat wel)...

Wat het bewerken van RAW bestanden betreft is de X-trans inderdaad soms wat lastiger. De beste RAW bewerker heeft de Fuji echter gewoon aan boord van de camera. De JPEG's zijn uitstekend van Fuji net als de filmsimulaties, dan blijft er niet zoveel over om het buitenom te moeten doen.

We moeten ook niet doen dat er 1 merk/ systeem is dat altijd het beste is. Nikon heeft vetvlekken op de sensor, Canon een beperkt dynamisch bereik, MFT is een te kleine sensor en Fuji is waxy... Een merk wordt trouwens niet beter door een ander merk af te zeiken.... Momentopnames die lang niet altijd voor iedere gebruiker relevant zijn en misschien wel helemaal niet meer kloppen. Het gaat toch gewoon om het plezier in het fotograferen (als hobby fotograaf tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Sodela schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:45:
Het gaat toch gewoon om het plezier in het fotograferen (als hobby fotograaf tenminste).
Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Nu online
Sodela schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:45:
De keuze aan objectieven bij Canon en Nikon is duidelijk groter. Er zijn ongetwijfeld net zulke goede objectieven bij. In de praktijk zullen de prijs daarvan echter niet zoveel van mekaar afwijken (nieuw). Er zal wel meer 2e hands beschikbaar zijn.

Nu is het natuurlijk ook de vraag welk objectief je nodig denkt te hebben, niet iedereen heeft een 8 mm fisheye nodig of een 2000 mm tele-toeter...
Systeemcamera's hebben natuurlijk wel het voordeel dat je vrijwel alle objectieven van Canijkon kunt gebruiken als het moet (met het handje bedienen, dat wel)...

Wat het bewerken van RAW bestanden betreft is de X-trans inderdaad soms wat lastiger.

We moeten ook niet doen dat er 1 merk/ systeem is dat altijd het beste is. Nikon heeft vetvlekken op de sensor, Canon een beperkt dynamisch bereik, MFT is een te kleine sensor en Fuji is waxy... Een merk wordt trouwens niet beter door een ander merk af te zeiken.... Momentopnames die lang niet altijd voor iedere gebruiker relevant zijn en misschien wel helemaal niet meer kloppen. Het gaat toch gewoon om het plezier in het fotograferen (als hobby fotograaf tenminste).
Alle systemen/camera's hebben zo hun voor- en nadelen. Helemaal mee eens. Ik vind het gewoon lastig om de juiste afweging te maken tussen de verschillende systemen. Ook omdat ik nog niet precies weet wat ik wil doen qua fotografie en welke lenzen ik dus zal gaan gebruiken. Aan de ene kant zou ik dan misschien beter voor Nikon/Canon kunnen gaan, vanwege het grote lensaanbod. Maar ja, ik zit ook niet te wachten om zon groot ding constant mee te slepen. Dan is een mirrorlesscamera toch beter, en die heeft ook nog eens EVF, wat mij wel prettig lijkt. Of ik dan uiteindelijk meer plezier heb met het ene systeem of met het andere kun je maar op een manier uitvinden. :)

Ik las trouwens ergens op dpreview dat het bewerken van de Fuji raws wel beter gaat op recente versies van Lightroom, dus, dat is mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:53:
[...]

Ik vind het gewoon lastig om de juiste afweging te maken tussen de verschillende systemen. Ook omdat ik nog niet precies weet wat ik wil doen qua fotografie en welke lenzen ik dus zal gaan gebruiken.
Het is dan inderdaad lastig om de "juiste" camera te kiezen als je nog niet weet of, hoe vaak en hoe je iets nodig gaat hebben. In principe zijn er geen camera's die slechte foto's maken (ja,ik weet het, flauw: het is de fotograaf die dat doet...). Aan vrijwel iedere tekortkoming valt wel een mouw te passen of de "noodzaak" valt wel mee. Voorbeeld: als je 4k wilt filmen zonder een passend beeldscherm/ TV toestel? Een slecht menu maakt niet veel uit als je altijd alles op auto laat staan en niet weet hoe "licht" werkt, enz.

Wat mis je bij je huidige camera? Waar loop je tegenaan wat zeer zeker beter moet worden in de nieuwe camera? Zijn die tekortkomingen onoverkoombaar of alleen "nice to have"? Ga er voor het gemak maar vanuit dat je door een nieuwe camera geen wereldfotograaf wordt >:) .
Het zou immers maar zo kunnen zijn dat je oude camera ook je "nieuwe" camera is en jij alleen al met een frisse blik op je omgeving (of het lezen van de handleiding) veel mooiere foto's maakt..

De vraag wordt pas moeilijk als je je gaat verdiepen in de materie en hier vragen gaat stellen (=risico!). Pas dan komen voors- en tegens aan de orde waarvan je het bestaan niet wist, maar in de praktijk ook niet weet wat diegene die het punt aandraagt fijn vindt. Veel commentaren hier en elders op het forum zijn van mensen die een "eigen" manier van werken erop na houden en zaken ook zo bekijken en dat soms als de waarheid zien en verkondigen. Dan hebben we het over gekleurde voorkeuren die niet op jou van toepassing hoeven te zijn.

Voordat je dus een keuze maakt probeer jezelf te reviewen hoeveel verstand je van het onderwerp hebt en hoe je de opmerkingen van anderen hier moet en kunt plaatsen. Niet ieder advies is een goed advies, hoe goed het ook bedoeld is! Daarnaast kom je een boel WC-eend-advies tegen, op elk gedeelte van het forum trouwens.
Verdiep je in de materie zover als je daar zin in hebt en ga naar een goed gesorteerde fotozaak. Neem verschillende modellen en merken in de hand. Ligt die lekker in de hand? Snap ik meteen de logica? Past die in de prijsvoorstellingen? Heb ik er een goed gevoel bij? Mooi zo! Gaan voor die banaan, ook al is het geen Fuji ;) ! Alle keuzes anders dan Fuji zijn natuurlijk hartstikke slecht :F , althans in dit gedeelte van het forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

AMD1800 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:53:
Alle systemen/camera's hebben zo hun voor- en nadelen. Helemaal mee eens. Ik vind het gewoon lastig om de juiste afweging te maken tussen de verschillende systemen. Ook omdat ik nog niet precies weet wat ik wil doen qua fotografie en welke lenzen ik dus zal gaan gebruiken.
[...]
Als ik dit lees dan denk ik dat je de antwoorden eerst helder(der) moet hebben voordat je verder gaat zoeken naar een (Fuji) camera. Fuji's MILC camera's/lenzen zijn verre van goedkoop dus elke aanschaf zou je voor jezelf moeten kunnen beargumenteren; anders is het zonde van het geld, toch?

Ik ben vorig jaar overgestapt van Sony naar Fuji en heb dit forum uitgebreid gespamt/geslachtofferd met al mijn brainfarts m.b.t. deze overstap. Mocht je dit interessant vinden dan kan je dat hier teruglezen. Succes!
Sodela schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:50:
[...]
Alle keuzes anders dan Fuji zijn natuurlijk hartstikke slecht :F , althans in dit gedeelte van het forum!
Huh? Iets anders dan Fuji? Hoe kan je ooit tot die krankzinnige conclusie komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Sodela schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:50:
[...]
Alle keuzes anders dan Fuji zijn natuurlijk hartstikke slecht :F , althans in dit gedeelte van het forum!
Er zijn geen andere keuzes, het is Fuji of niet >:)

Maar ga naar een willekeurig forum, en voor- of tegenstanders zijn er in overvloed. Niet preken voor eigen parochie is lastig, maar heb het wel eerder geprobeerd:
Luuk84 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:41:
[...]
Zou me er niet druk over maken. Uiteindelijk gaat het erom of je zelf tevreden bent met de foto's die je uit je toestel haalt en of je deze foto's met veel plezier en gemak kan maken. Mijn mening; over elk toestel zijn negatieve dingen te vinden. Het gaat erom of jij van deze negatieve dingen "last" hebt. Ongeacht het merk of wat iemand daarvan vind.

Heb ook met Sony Mirrorless gewerkt, en ik begon de controls op de body en het plezier in foto's maken te verliezen. Heb het weer gevonden bij Fuji. Maar goed wie zegt dat Fuji over een x aantal jaar nog steeds mijn eerste keus is? Wensen veranderen en wie weet vind ik het dan wel bij een ander merk. Je moet er in ieder geval voor open staan.
En als eerder gemeld echt slechte camera's zijn er gelukkig niet echt in het prijssegment waar je nu in aan het kijken bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Luuk84 op 01-02-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik ben nog helemaal nieuw in het foto wereldje. Ben zo'n bekende gsm fotograaf, waarbij ik merk dat ik het toch erg leuk vind om foto's te maken van alles en nog wat op oa vakanties, maar wil niet slepen met allemaal toeters en bellen. Tevens heeft iemand in mijn omgeving mij toch wel erg jaloers gemaakt op zijn mooie natuurfoto's. Nu zat ik dus even beetje rond te kijken naar wat er allemaal op de markt is en daar kom ik in de diverse bladen en ook op websites toch wel vaak de x series van Fuji tegen. Niet al te groot formaat en de mogelijkheid om te wisselen met lenzen (ja ik weet dat het compacte daardoor geregeld wat minder wordt en soms in de buurt van de spiegelbroers, maar ook geregeld kleiner.

Wat raden jullie mij aan voor natuur/stadsfoto's en ook foto's van bewegende sportmomenten (hobby windsurfen vandaar). Kwa budget en het feit dat ik begin zal een tx2 zeker niet nodig zijn, maar wil ook niet voor een 10tje op de eerste rij zitten en snel ergens spijt van hebben dat ik geen 10 euro meer heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:31:
Vraagje: ik ben nog helemaal nieuw in het foto wereldje. Ben zo'n bekende gsm fotograaf, waarbij ik merk dat ik het toch erg leuk vind om foto's te maken van alles en nog wat op oa vakanties, maar wil niet slepen met allemaal toeters en bellen. Tevens heeft iemand in mijn omgeving mij toch wel erg jaloers gemaakt op zijn mooie natuurfoto's. Nu zat ik dus even beetje rond te kijken naar wat er allemaal op de markt is en daar kom ik in de diverse bladen en ook op websites toch wel vaak de x series van Fuji tegen. Niet al te groot formaat en de mogelijkheid om te wisselen met lenzen (ja ik weet dat het compacte daardoor geregeld wat minder wordt en soms in de buurt van de spiegelbroers, maar ook geregeld kleiner.

Wat raden jullie mij aan voor natuur/stadsfoto's en ook foto's van bewegende sportmomenten (hobby windsurfen vandaar). Kwa budget en het feit dat ik begin zal een tx2 zeker niet nodig zijn, maar wil ook niet voor een 10tje op de eerste rij zitten en snel ergens spijt van hebben dat ik geen 10 euro meer heb betaald.
Ik heb geen idee wat je budget is maar een X-T10 of 20 met 18-55 en 55-200 dan kan je doorgaans wel uit de voeten in vrijwel iedere situatie. Verwacht echter niet dat je windsurfers van een kilometer of wat groot op de plaat kan vastleggen (daar heb je veel meer mm voor nodig). Een kennis van mij schiet met een Canon 7D en een 300mm f4 lens en trekt daar meer dan genoeg dichtbij om surfers foto vullend te kunnen vastleggen dus met 200mm en een beetje croppen bereik je ongeveer het zelfde :). met de 18-55 heb je een mooi bereik om mee te starten. Als je heel graag wijd schiet kan je misschien een 10-24mm nemen ipv de 18-55 maar dan heb je een gat tussen van 24-55mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:31:

Wat ik nu ga doen is vast vloeken in de kerk, maar ik raad gsm-fotografen die echt meer willen een edelcompact aan, bijv de Sony x100-range of canon G7 x ii. Heel klein en hele goede foto's en je kunt veel instellen als je dat wil en de foto's zijn top.
Maar daarvoor zijn er eigenlijk andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keko12 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:06:
[...]

Wat ik nu ga doen is vast vloeken in de kerk, maar ik raad gsm-fotografen die echt meer willen een edelcompact aan, bijv de Sony x100-range of canon G7 x ii. Heel klein en hele goede foto's en je kunt veel instellen als je dat wil en de foto's zijn top.
Maar daarvoor zijn er eigenlijk andere topics.
Vind dat geen vloeken, maar juist meedenken. Heb naar dat type gekeken, maar ben bang dat wanneer ik iets meer wil, ik dus investeer in twee toestellen. Ga liever voor 1 toestel.
Pat-Juh schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:00:
[...]

Ik heb geen idee wat je budget is maar een X-T10 of 20 met 18-55 en 55-200 dan kan je doorgaans wel uit de voeten in vrijwel iedere situatie. Verwacht echter niet dat je windsurfers van een kilometer of wat groot op de plaat kan vastleggen (daar heb je veel meer mm voor nodig). Een kennis van mij schiet met een Canon 7D en een 300mm f4 lens en trekt daar meer dan genoeg dichtbij om surfers foto vullend te kunnen vastleggen dus met 200mm en een beetje croppen bereik je ongeveer het zelfde :). met de 18-55 heb je een mooi bereik om mee te starten. Als je heel graag wijd schiet kan je misschien een 10-24mm nemen ipv de 18-55 maar dan heb je een gat tussen van 24-55mm.
Nee die surfer ga ik niet op 1km op de gevoelige plaat leggen. Zal dan op max 50m zijn denk, maybe 100 maar dan houdt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:23:
[...]

Vind dat geen vloeken, maar juist meedenken. Heb naar dat type gekeken, maar ben bang dat wanneer ik iets meer wil, ik dus investeer in twee toestellen. Ga liever voor 1 toestel.

[...]

Nee die surfer ga ik niet op 1km op de gevoelige plaat leggen. Zal dan op max 50m zijn denk, maybe 100 maar dan houdt het wel op.
Dan heb je wel genoeg aan 200mm geloof ik. Wat je ook kiest (Fuji, Sony, Canon, Olympus, o.i.d.) neem genoeg batterijen mee want AF-C + hoge FPS gebruikt veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Ben ik de enige, of vinden jullie ook dat Canon met zijn M6 qua design een beetje naar Fuji heeft gekeken?

[ Voor 39% gewijzigd door keko12 op 10-02-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Mwah, valt mee toch? Misschien omdat het wat meer retro is? Oude Canon camera waren er vroeger ook met zwart en zilver. Ik vind het wel bijzonder dat Canon toch besloten heeft om geld te pompen in zijn mirrorless systeem, want het was op sterven na dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

M.i. is dit weer een MILC van Canon in de categorie: net niet. Ik zou het zeer toejuichen wanneer CaNikon eens een serieuze poging onderneemt met een MILC, een beetje zoals de Samsung NX1 destijds. Mooie sensor, veel opties en dan met hun lensaanbod; dat zou een killer kunnen worden(!). In plaats daarvan blijven ze 'hangen' in het middensegment - wat al overvol zit.
Ik begrijp het argument: 'Ja maar dan concurreren ze met hun DSLR-lineup!'. Maar dat hoeft niet slecht te zijn, toch? Het geld komt uiteindelijk wel op hun balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Naja, met de M5 en M6 concurreren ze heel aardig met hun dslr-lineup. Maar goed, laten we ontopic blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was het niet zo dat na-apen het mooiste compliment is? Los van het eventueel lijken op Fuji....

Die M6 is nog steeds van een andere categorie door het ontbreken van een evf en dus meer een A3- bedreiging. Het zal ook misschien wel bedoeld zijn om eventuele overstappers uit het Canon-kamp richting Fuji, Sony of MFT toch een beetje binnen te houden als gewicht het argument zou zijn om weg te gaan. Voor veel potentiële overstappers uit de onderste klasse van Canon zal het eigenlijk geen verschil maken en die kun je dan inderdaad binnenhouden. Eén "voordeel" Canon concurreert bij MILC's nooit op de prijs/kwaliteit verhouding ;).

Het is natuurlijk altijd de vraag wat zo een nieuwe concurrent voor ons als Fuji-anen betekent... Spontaan roep is dan: niet veel!?!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik gebruik ondertussen enkele weken de Fuji XT2 na verkopen van mijn volledige Sony en Nikon setup. Noem het GAS of iets anders, maar ik vond het tijd om eens volledig te switchen. Ben dan ook behoorlijk tevreden over mijn XT2 behalve de scherpte. Ik weet niet waarom, want heb zeer goede lenzen voor de XT2 én stel dit vast in raw én jpg. Mijn 'probleem' zit hem voornamelijk in het heel fijne detail zoals haartjes op gezicht zoals wenkbrouwen en wimpers. Op de Fuji foto's ziet dit er (op 100%) altijd 'rafelig' uit, weet niet hoe het anders te omschrijven. Ik heb met mijn a6000 en 50/1.8 heel wat foto's in lightroom staan die echt fenomeneel scherp zijn, zelfs zonder veel nabewerking. Vooral de wimpers ed vallen dan op. De Fuji foto's zijn doorgaans veel mooier qua kleur, ook witbalans is veel beter maar ook in jpg (met scherpte op 0 of op +3) zie ik in die fijne details op 100% altijd minder van die superscherpte die ik bij Sony had. Uiteraard is dit op normale grootte niet zo opvallend, maar ik blijf het zien. Vermoed dat dit een gevolg is van de xtrans sensor.

Nog iemand die van Sony is geswitched die dit bemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel de switch gemaakt, maar eerder omgekeerd effect. De Sony objectieven (ook met Zeiss erop) gaven nooit echt foto's waar de scherpte vanaf sprong, ook niet in de nabewerking.

Misschien moet je de ruisonderdrukking lager zetten als het je om de JPEG's gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Die staat op -2. Vind het altijd zelf bizar, zeker omdat de Fuji geen AA filter heeft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
lapino schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:27:
Die staat op -2. Vind het altijd zelf bizar, zeker omdat de Fuji geen AA filter heeft ook.
Kun je eens een voorbeeld posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
En om welke lenzen gaat het?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Zal vanavond eens voorbeeldje posten. Ik heb de 18-55, 23/1.4, 56/1.2 en 55-200. Gebruik de 23/1.4 meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft een vreemd verhaal en niet herkenbaar. Beelden zijn dan inderdaad van belang en als het kan ook even de directe vergelijking met de Sony...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Klein beetje de focus missen met die 1.4 lens kan ook al invloed hebben op scherpte neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 18:06
Ik heb sinds een aantal weken ook een XT2 gekocht, volledig over van Canon. Had een 50D met wat L glaswerk. Nu begonnen met de xf 18-55mm. Ik ben tot dusver ook teleurgesteld in de scherpte van mijn foto's, ook onder ideale lichtomstandigheden. Ik neem al 15 jaar fotografie serieus en kan mij vinden in wat Lapino schrijft.

Ik had meer van de camera verwacht. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt nog niet om in buurt te komen van de scherpte die ik had van mijn 10 jaar oude dslr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Dit is een mooi voorbeeldje. Foto op ISO400, F3.6, recht uit camera met std film simulatie en sharpness op +3. De wenkbrauwen en wimpers zijn helemaal niet zo scherp als ik zou verwachten.

Fuji
http://imgur.com/a/8nQFl

Dit is een oudere foto met de a6000 op ISO200
http://imgur.com/a/58qZm

Ik vind letterlijk alles op mijn XT2 béter dan de Sony behalve scherpte en gezichts/oogdetectie. Maar dat zijn dan weer nét zaken die toch behoorlijk handig en belangrijk zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door lapino op 13-02-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

lapino schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:24:
Dit is een mooi voorbeeldje. Foto op ISO400, F3.6, recht uit camera met std film simulatie en sharpness op +3. De wenkbrauwen en wimpers zijn helemaal niet zo scherp als ik zou verwachten.

Fuji
http://imgur.com/a/8nQFl

Dit is een oudere foto met de a6000 op ISO200
http://imgur.com/a/58qZm

Ik vind letterlijk alles op mijn XT2 béter dan de Sony behalve scherpte en gezichts/oogdetectie. Maar dat zijn dan weer nét zaken die toch behoorlijk handig en belangrijk zijn.
Nou is het verschil in belichting ook wel enorm moet ik zeggen, niet echt een vergelijking als je het mij vraagt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Yep besef ik goed hoor, is dan ook geen echt onderbouwde vergelijking. Heeft ook weinig zin, ik kan alleen maar mijn gevoel ventileren dat ik met de Sony's schijnbaar véél sneller foto's had waarvan ik dacht "damn dat is scherp", en dat mis ik bij de Fuji toch wel wat. De kleuren, rendering, bokeh en bediening zijn stukken aangenamer bij de Fuji maar die fantastische scherpte vind ik zelden terug, ook in raw.

Ik had dit overigens ook al opgemerkt toen ik de XT2 huurde en deze naast de a6300 en Nikon D750 heb getest met primes (56/1.2 vs 50/1.8 vs Sony 50/1.8). De Fuji was mooier qua kleuren en witbalans, maar de Sony en Nikon waren beide merkbaar scherper in die details. Desalniettemin heb ik de Sony en Nikon verkocht omdat ik geen 3 systemen naast elkaar wou, en mezelf ook wou 'forceren' eens alles uit camera te halen ipv telkens te switchen tussen systemen om zo enkel de "pro's" van elk systeem te benutten ipv rond de tekortkomingen te werken van één systeem.

Ben overigens wel heel benieuwd wat Sony gaat doen met de opvolger van de A7II, want die zou me mogelijk wel interesseren als die echt pakken beter is dan de huidige A7II. Maar de Fuji blijft hoor, geen twijfel aan.

Dit is nog een ander voorbeeldje (heb nu echt veel foto's met de XT2 in zonlicht door slecht weer).
http://imgur.com/a/pNsm6
Buiten genomen op licht bewolkte dag, met zeer scherpe prime. ISO400 (door DR'AUTO), hoge shutter speed. Ik vind die wenkbrauwen en wimpers toch veel detail missen.

[ Voor 10% gewijzigd door lapino op 13-02-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het gevoel kan ik mij voorstellen, maar ik zou wel een kleine nuance aanbrengen dat je op basis van deze foto's niet echt een oordeel kunt vormen. De foto's zijn inderdaad niet goed vergelijkbaar qua belichting. Een flitsfoto en een schaduwfoto maakt nogal wat verschil. Zonder het nader bekeken te hebben lijkt de "Sony" foto ook minder uitvergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Klopt volledig, het is dan ook echt geen goede vergelijking. Maar jullie vroeger voorbeeld, dus ik wou toch iets posten. Niet van wakker liggen verder, zoals ik zei is het gewoon een bemerking na enkele weken met de XT2 te werken. Is ook een nadeel als je verschillende systemen naast elkaar (hebt) gebruikt...dan vergelijk je zodanig dat alle plezier van fotograferen zélf weg is. Ik was op de duur meer bezig met de technische specificaties dan fotografie zelf en dan maar ineens 'foert' gezegd. Niet dat het me er van zal weerhouden nieuw spul te kopen als het de moeite is, maar ik ben daar toch een stukje verstandiger in geworden. Willen ja, maar doen is toch gezond verstand dat soms nog spreekt. Of de vrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij die laatste foto lijkt de focus ook op de muts te liggen. De ogen zitten 1-2 cm verder naar achter en zijn dus niet perfect scherp.
Dat kan dan weer komen door de focuspunten die bij een Fuji op standaard settings wat groter zijn dan bij een DSLR. Je kan ze kleiner maken, maar dan verlies je weer wat focussnelheid. Wel iets om aan te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Nah dat is het niet hoor, heb jaren met Sony apsc mirrorless gewerkt met groter af punt dan de xt2. Focus je niet op die test foto's hoor, eigenlijk slechte voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Eerst waxy skins nu sharpness issues ... leuke jongens jullie :D (als je net net zoals ik een preorder op een X-T20 hebt gedaan)

[ Voor 5% gewijzigd door Inrage op 13-02-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Inrage schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:24:
Eerst waxy skins nu sharpness issues ... leuke jongens jullie :D (als je net net zoals ik een preorder op een X-T20 hebt gedaan)
Eigenlijk moet je gewoon geen Fuji kopen :+
Zonder dollen, ik denk dat je veel plezier beleeft aan je x-t20

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk84 op 13-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHR

GHR

Inrage schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:24:
Ik heb er ook eentje in de bestelling staan na een en ander te hebben afgewogen tegen de Canon EOS M5.. Ben heel erg benieuwd! Wellicht toch maar eens een voorbehoud plaatsen bij de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms is het niet allemaal wat het hier lijkt in dit forum ;) . Zal allemaal wel meevallen hoor, en ieder merk heeft zijn eigen-aardigheden. Daar hoor je hier niet zoveel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ik kan me ook niet zo in de voorbeelden vinden (de ene lijkt trouwens in zeer slecht licht de ander met flits), zal binnenkort zelf eens testen maar mijn ervaring lijkt meer op dit soort beelden:

Afbeeldingslocatie: https://jonasraskphotography.files.wordpress.com/2015/05/xt120602.jpg?w=700&h=&crop=1

[ Voor 7% gewijzigd door Sluw op 14-02-2017 08:55 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic