Omdat een M5 een heel stuk kleiner is dan de gemiddelde Fuji X camera en ze bij Fuji heel druk bezig zijn om consistentie in hun camera's te krijgen qua bediening (zowel qua software als hardware). Kijk maar eens naar de X-Pro2, X-T2, X-T20 en de X-100F.
Dat vind ik bijvoorbeeld prettiger werken als de 4 punts toets van de X-T1 gebruiken. Waarbij je redelijk ver naar beneden moet met je duim om er bij te kunnen en ik de grip een beetje moet aanpassen.
Yup en daarom zit er tegenwoordig een joystick op. Kun je die 4 buttons of weglaten of additionele functies aan toevoegen. Fuji heeft gekozen voor dat laatste. Gezien de vele "klachten" van mensen die per ongeluk knopjes indrukken vraag ik me af of dat wel zo'n slimme keus is geweest (en ja, je kunt dat D-pad blokkeren maar dan kun je die functies weer niet gebruiken tenzij je de blokkering opheft). Al die knoppen en mogelijkheden zijn lang niet altijd een voordeel.
Bij grote camera's als de EOS 5D serie etc dan heb je gelijk daar is de ruimte naar het scherm nog groter waardoor je er niet bij kunt, maar bij Mirrorless camera's welke vaak een stuk kleiner en ook smaller zijn is een wijziging van display locatie niet echt nodig. Bij kleinere camera's heeft het als je het mij vraagt alleen maar positieve gevolgen voor de ergonomie. Maar ja niet iedereen is gelijk dus dat zal van persoon tot persoon en camera tot camera wisselen. Als je het mij vraagt zou het prima kunnen werken op de X-T20.
Zoals gezegd is er ook nog iets als consistentie in bediening. Bij Fuji maakt het niet uit of je de X-Pro2 of de X-T20 gebruikt, die bediening is nagenoeg hetzelfde (er zitten minimale verschillen in zoals de positie van een aantal buttons maar dat is meer X-Pro vs X-T serie). Ze hebben daarnaast een aparte lijn met camera's waarin je alleen een touchscreen hebt en die je meer zoals de M5 kunt bedienen. Beide productlijnen kennen een ander publiek en daar doet Fuji heel veel onderzoek naar. Dat betekent dat er in de ene productlijn bepaalde zaken wel aanwezig of juist afwezig zijn en bij de andere juist niet. De X-70 is dus het rare eendje.
Moeten die knoppen wel goed voelbaar zijn. De knoppen van mijn X-T1 zijn veel moeilijker te voelen dan wanneer ik het scherm probeer te vinden. Doordat het scherm veel gladder is als de rest van de camera kun je precies voelen waar die zit.
Die knoppen hebben ze met de huidige productlijn opgelost. Wat je voelt is inderdaad het scherm maar niet het ingestelde touch-gebied.
Ook dat is opgelost in de EOS M5. Als je het op relatief zet in het menu dan maakt het niet uit waar je op het scherm begint met schuiven. AF punt schiet dan niet alle kanten op en werkt hetzelfde als met een touchpad op een laptop gaat verder met bewegen vanaf het punt waar het AF-punt oorspronkelijk staat. Als je juist wel prettiger vind dat het AF-punt gelijk naar de plek gaat waar je klikt zet je het in de opties op absoluut.
Dat ligt er maar net aan hoe ze dat hebben geimplementeerd. Als het scherpstelpunt niet blijft bewegen wanneer je vinger tegen de grens van het gebied zit kom je aan het vegen aan. Dan heb je het ene probleem voor het andere ingewisseld.
Het is dus heel erg afhankelijk van de implementatie en eigen wensen en veel is gewoon met software op te lossen.
Dan heb je het idee van Fuji camera's niet begrepen. De reden waarom ze bestaan en het zo populair is zit hem nou juist in het feit dat ze het niet met software oplossen maar een hardwarematige bediening van de camera geven. Goede plaatjes schieten kun je tegenwoordig wel met iedere camera, de bediening zoals die van de Fuji camera's is echter vrij uniek.
Maar buiten dit allemaal. De X-T20 heeft nu geen van beide (Geen joystick en geen touchscreen mogelijkheden bij gebruik van viewfinder). Door dat deze wel een touchscreen heeft zou dit een uitkomst zijn om snel van AF-punt te kunnen wisselen.
Ja en? De X-T20 bedient een bepaalde doelgroep, daar is deze op afgestemd en dat is kennelijk niet jouw manier van werken. Ze hadden er ook gewoon de joystick op kunnen laten zitten, grote broer X-T2 heeft die ook namelijk.
Als het bij de X-T20 hetzelfde werkt als de X-T1 ben je ook 4 programmeerbare knoppen kwijt of je moet eerst een extra knop indrukken om te kunnen wisselen van punt en moet je meerdere keren klikken om een beetje snel het AF punt 3 plaatsen op te schuiven.
Of je gebruikt gewoon technieken die al sinds jaar en dag gebruikt worden (focus & recompose, zone focus, etc.). Bij de voorgaande Fuji modellen zat ook geen joystick en daar klaagde ook nooit iemand over het scherpstelpunt, 3x raden waarom. Ik denk niet dat dit ook maar enigszins anders zal zijn bij deze X-T20. Velen zullen het niet gebruiken en velen zullen snappen dat de X-T20 het goedkopere broertje is van de X-T2 en dus een aantal mogelijkheden zal missen (ergo: wil je meer dan zul je de X-T2 moeten kopen).
Fuji heeft een hele productlijn waarbij ieder product weer een ander stukje publiek aanspreekt. Het is dan ook maar zeer de vraag of de door jou gewenste toevoeging wel zo'n voordeel is. De M5 richt zich weer op een ander publiek en heeft daarom ook andere features. Beide camera's zijn prima geschikt dus een miskoop ga je niet doen maar zo te zien heb je je keus al lang en breed gemaakt gezien je zoektocht naar spijkers op laag water