Het grote FujiFilm X-series mirrorless-ilc topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 37 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:23
TKroon schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:46:
Je moet ze inderdaad even vasthouden. Ik heb als man kleine handen en de X-T10 ligt prima in de hand. Niet zo fijn als een DSLR, maar goed, deze heeft dan ook minder dan de helft van het volume ;) de X-T1 is merkbaar groter, maar nog steeds compact. Ik raad je sowieso aan om de aankondigingen morgen even af te wachten. Met name de X-T20 kijk ik naar uit, dan kan de X-T10 doorschuiven naar mijn vriendin :)
Ik zal de aankondiging nog afwachten maar ik vrees dat de nieuwe toestellen boven m'n budget zullen zitten en een prijsdaling op de bestaande zal wel niet voor direct zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nieuwe toestellen zullen inderdaad waarschijnlijk boven je budget uitkomen. Bij een keuze tussen X-T1 en een X-T10 voor vrijwel hetzelfde bedrag zou de X-T1 duidelijk de voorkeur hebben (ik heb trouwens geen X-T10, maar wel eens vastgehouden ;) ). De voordelen zijn technische (grotere buffer, WR) en ergonomisch (betere zoeker waar ook het kapje van de zoeker te vervangen is, meer grip en betere knoppen). Het enige voordeel wat ik bij de X-T10 kan verzinnen is de "idiotenknop" waarbij je vrijwel alles in 1 keer op auto kunt zetten. Misschien nog een ingebouwde flitser, maar dat is geen "echte" flitser net als bij alle andere merken / modellen met zoiets, het is een hulpflitser. Bij de X-T1 zit er trouwens een losse hulpflitser bij. Het minder gewicht aspect is verwaarloosbaar en gaat ook ten koste van ergonomie. Op de X-T1 heb je ook meer uitbeidingsmogelijkheden (powergrip, handgreep etc...). De 18-55 kan trouwens best wel wat regendruppels verdragen, maar geen hoosbui (misschien net zoals de fotograaf...).

Wat misschien wel van belang is, is hoe die X-T1 er gebruikt aan toe is. Misschien kan Konijnenberg aangeven hoeveel opnames ermee gemaakt zijn...

De extra's van een X-T20 of een X-T2 zijn misschien wel beperkt zoals al eerder gemeld. Ja, de X-T2 is bijzonder mooi, maar ook wel erg aan de prijs... Bij de X-T20 zal dat niet veel anders zijn. De extra pixels klinken goed, maar zijn in de praktijk voor veel mensen niet zo relevant (wees eerlijk, wie print er regelmatig A2 of groter?). De Joystick is wel handig, een 2e SD slot ook, maar die laatste zul je vermoedelijk niet bij de X-T20 tegenkomen. Om daarvoor nu €1000,= (X-T2) of iets van € 500,= (X-T20) extra voor te betalen? Leer eerst de X-T1 kennen voor een leuke prijs, koop er eerst een extra objectief bij (de 23 F2 is erg leuk ;) ) en kijk later of je een "upgrade" nodig hebt of wilt. Dan kun je de T1 altijd nog als reserve hebben/ doorschuiven / verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:11:
De nieuwe toestellen zullen inderdaad waarschijnlijk boven je budget uitkomen. Bij een keuze tussen X-T1 en een X-T10 voor vrijwel hetzelfde bedrag zou de X-T1 duidelijk de voorkeur hebben (ik heb trouwens geen X-T10, maar wel eens vastgehouden ;) ). De voordelen zijn technische (grotere buffer, WR) en ergonomisch (betere zoeker waar ook het kapje van de zoeker te vervangen is, meer grip en betere knoppen). Het enige voordeel wat ik bij de X-T10 kan verzinnen is de "idiotenknop" waarbij je vrijwel alles in 1 keer op auto kunt zetten. Misschien nog een ingebouwde flitser, maar dat is geen "echte" flitser net als bij alle andere merken / modellen met zoiets, het is een hulpflitser. Bij de X-T1 zit er trouwens een losse hulpflitser bij. Het minder gewicht aspect is verwaarloosbaar en gaat ook ten koste van ergonomie. Op de X-T1 heb je ook meer uitbeidingsmogelijkheden (powergrip, handgreep etc...). De 18-55 kan trouwens best wel wat regendruppels verdragen, maar geen hoosbui (misschien net zoals de fotograaf...).

Wat misschien wel van belang is, is hoe die X-T1 er gebruikt aan toe is. Misschien kan Konijnenberg aangeven hoeveel opnames ermee gemaakt zijn...

De extra's van een X-T20 of een X-T2 zijn misschien wel beperkt zoals al eerder gemeld. Ja, de X-T2 is bijzonder mooi, maar ook wel erg aan de prijs... Bij de X-T20 zal dat niet veel anders zijn. De extra pixels klinken goed, maar zijn in de praktijk voor veel mensen niet zo relevant (wees eerlijk, wie print er regelmatig A2 of groter?). De Joystick is wel handig, een 2e SD slot ook, maar die laatste zul je vermoedelijk niet bij de X-T20 tegenkomen. Om daarvoor nu €1000,= (X-T2) of iets van € 500,= (X-T20) extra voor te betalen? Leer eerst de X-T1 kennen voor een leuke prijs, koop er eerst een extra objectief bij (de 23 F2 is erg leuk ;) ) en kijk later of je een "upgrade" nodig hebt of wilt. Dan kun je de T1 altijd nog als reserve hebben/ doorschuiven / verkopen.
Bedankt voor de feedback :-)

Het enige argument dat ik nog zou hebben is dat de X-T10 jonger is en dus misschien iets meer future proof. Maar ik denk niet dat het bij fototoestellen zo werkt (zoals bij smartphones). Ik heb beide winkels een mail gestuurd.

Jammere is dat konijnenberg 3u rijden is :-( opsturen is wel een optie, maar dan heb ik toestel nog niet gezien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

superiscch schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:36:
[...]
Het enige argument dat ik nog zou hebben is dat de X-T10 jonger is en dus misschien iets meer future proof. Maar ik denk niet dat het bij fototoestellen zo werkt (zoals bij smartphones).
[...]
Zo werkt het i.i.g. niet bij de X-T1 en de X-T10, de X-T1 is de grote broer van de X-T10 en is volgens mij op alle vlakken beter @ specs, zie ook deze post.

[ Voor 7% gewijzigd door Grin op 04-01-2017 12:46 . Reden: Link gefixed ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Grin schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:42:
[...]

Zo werkt het i.i.g. niet bij de X-T1 en de X-T10, de X-T1 is de grote broer van de X-T10 en is volgens mij op alle vlakken beter @ specs, zie ook deze post.
Als ik in Gent geraak ga ik het toestel daar bekijken, maar dan moet ik nog een lens vinden natuurlijk :-)

Ps: je link is niet correct :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik ga vanmiddag eindelijk eens even rustig naar konijnenberg met mijn laatste Canon spulletjes ter inruil om ofwel een 2e hands X-T1 of een X-T2 te halen. Hangt er een beetje vanaf wat ze met de inruil doen of het een X-T2 zou worden.

Als we onder de 1k kunnen blijven voor de kit is dat nog wel interessant. De 5D, sigma 35mm art, 100mm macro en Tamron 70-300 VC zouden samen ongeveer 700-800 op moeten leveren. Dat is niet veel, maar wel een realistische inruil schatting lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superiscch schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:36:
[...]

Bedankt voor de feedback :-)

Het enige argument dat ik nog zou hebben is dat de X-T10 jonger is en dus misschien iets meer future proof. Maar ik denk niet dat het bij fototoestellen zo werkt (zoals bij smartphones). Ik heb beide winkels een mail gestuurd.

Jammere is dat konijnenberg 3u rijden is :-( opsturen is wel een optie, maar dan heb ik toestel nog niet gezien natuurlijk.
De X-T10 is technisch niet jonger of meer futureproof, hij is later als een vereenvoudigde T1 op de markt gekomen voor een wat lager prijssegment, de belangrijkste zaken zijn aan de binnenkant hetzelfde ;), misschien zelf wel een tikkeltje minder stevig gemaakt. Bij de beoogde modellen in de winkel kan het natuurlijk wat wisselen.

Ik was heel misschien van plan om vanmiddag eens bij Konijnenberg voorbij te gaan en kan natuurlijk altijd een blik werpen op die T1 als die er nog is, want met SndBastard is er natuurlijk een kaper op de kust ;). Over het algemeen is Konijnenberg trouwens wel een betrouwbare winkel, dus neem ik aan dat ze eerlijk zijn als ze niet het risico willen lopen om kun naam hier te grabbel te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:24:
[...]

De X-T10 is technisch niet jonger of meer futureproof, hij is later als een vereenvoudigde T1 op de markt gekomen voor een wat lager prijssegment, de belangrijkste zaken zijn aan de binnenkant hetzelfde ;), misschien zelf wel een tikkeltje minder stevig gemaakt. Bij de beoogde modellen in de winkel kan het natuurlijk wat wisselen.

Ik was heel misschien van plan om vanmiddag eens bij Konijnenberg voorbij te gaan en kan natuurlijk altijd een blik werpen op die T1 als die er nog is, want met SndBastard is er natuurlijk een kaper op de kust ;). Over het algemeen is Konijnenberg trouwens wel een betrouwbare winkel, dus neem ik aan dat ze eerlijk zijn als ze niet het risico willen lopen om kun naam hier te grabbel te gooien...
Ze hebben er 2, een zilvere en een zwarte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zilveren is een stuk duurder en functioneel identiek. Volgens mij hebben ze 2 zwarte (569 en 579) staan. Ook in Turnhout hebben ze er eentje staan, maar die is kennelijk niet compleet. Met in hoofdletters de vorige maand, ACTIE en het kortingsbedrag als code krijg je er trouwens nog €10,= korting bij bestellingen ;). Niet dat dat veel uitmaakt trouwens op zo een bedrag, maar toch...
Op afstand lijken ze gewoon goed met (lichte) gebruikssporen anders zou er zeer goed bij staan. Misschien nog even vragen of dat flitsertje erbij zit.Je hebt ook nog een jaar garantie, dus mocht er wat mee zijn dan valt dat wel binnen een jaar op ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
superiscch schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:27:
Enige verschil qua aankoop is dat de nieuwe 2 jaar en de oude 1 jaar garantie heeft.
Voor €75 is die garantie naar 2jaar uit te breiden en zit er iig in de belgische winkel nog een sensor-reiniging bij. Bedenk wel dat een nieuwe x-t1 met €300 cashback niet veel duurder is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Universal Creations schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Voor €75 is die garantie naar 2jaar uit te breiden en zit er iig in de belgische winkel nog een sensor-reiniging bij. Bedenk wel dat een nieuwe x-t1 met €300 cashback niet veel duurder is.
Ik ben begonnen met een budget van €600 voor de Fuji X-T10 of de Sony a6000 :-) ondertussen zit ik er al een stuk boven, zo kan ik blijven stijgen :-)

Zit hier een adder on het gras? Of kun je de cashback niet met alle aankopen gebruiken?

https://www.rhinocamera.nl/product.aspx?ProductID=21204

Edit: grijze import waarschijnlijk

[ Voor 15% gewijzigd door superiscch op 04-01-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Rhinocamera schijnt een "via de UK" reseller te zijn. Het kan dus zijn dat je met je cashback pech hebt. Daar zou ik in ieder geval vanuit gaan, voor de zekerheid. Bij een aantal Nederlandse / Belgische winkels Blijft een prijs van € 1200 of na Cashback van rond de 900,= bij een 2e handse prijs van rond de € 600,=. Daar zit nog steeds een 300,= tussen en dat is best wel veel. Vergeet niet dat je ook nog een objectief erbij moet hebben. Bij camera.nu hebben ze trouwens een T1 in zeer goede staat voor 600,= en een T-10 voor € 450,= in goede staat... Die T1 lijkt op "papier" in betere staat dan van Konijnenberg. De eigen ervaringen met Camera.nu zijn positief trouwens.

Welk objectief wil je er dan trouwens bij hebben? Je schrijft de 18-55, 2e hands. Daar zal het waarschijnlijk iets moeilijker zijn om eraan te komen. Het is sowieso een beetje vreemd bij Fuji, met een T2 set betaal je €300,= extra en met een T1 set €400,= extra voor dat objectief terwijl die los fabuleuze € 750,= moet kosten. Dat laatste bedrag is eigenlijk te hoog, die € 400,= is een "redelijk" bedrag. Nieuw in de set is dan al bijna net zo "goedkoop" als 2e hands + nieuw objectief... Nu is zo een 18-55 natuurlijk een erg geliefd ding dat zelden wordt meeverkocht bij een upgrade.

Kijk even uit dat je je financiële grenzen niet teveel gaat verleggen. Je bent hier natuurlijk grotendeels bij "fanboys" die natuurlijk niets te gek vinden (behalve mekaar) en dan wel erg makkelijk over andermans portefeuille beslissen "omdat dat goed is".. Het is en blijft maar een camera natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:32:
Die Rhinocamera schijnt een "via de UK" reseller te zijn. Het kan dus zijn dat je met je cashback pech hebt. Daar zou ik in ieder geval vanuit gaan, voor de zekerheid. Bij een aantal Nederlandse / Belgische winkels Blijft een prijs van € 1200 of na Cashback van rond de 900,= bij een 2e handse prijs van rond de € 600,=. Daar zit nog steeds een 300,= tussen en dat is best wel veel. Vergeet niet dat je ook nog een objectief erbij moet hebben. Bij camera.nu hebben ze trouwens een T1 in zeer goede staat voor 600,= en een T-10 voor € 450,= in goede staat... Die T1 lijkt op "papier" in betere staat dan van Konijnenberg. De eigen ervaringen met Camera.nu zijn positief trouwens.

Welk objectief wil je er dan trouwens bij hebben? Je schrijft de 18-55, 2e hands. Daar zal het waarschijnlijk iets moeilijker zijn om eraan te komen. Het is sowieso een beetje vreemd bij Fuji, met een T2 set betaal je €300,= extra en met een T1 set €400,= extra voor dat objectief terwijl die los fabuleuze € 750,= moet kosten. Dat laatste bedrag is eigenlijk te hoog, die € 400,= is een "redelijk" bedrag. Nieuw in de set is dan al bijna net zo "goedkoop" als 2e hands + nieuw objectief... Nu is zo een 18-55 natuurlijk een erg geliefd ding dat zelden wordt meeverkocht bij een upgrade.

Kijk even uit dat je je financiële grenzen niet teveel gaat verleggen. Je bent hier natuurlijk grotendeels bij "fanboys" die natuurlijk niets te gek vinden (behalve mekaar) en dan wel erg makkelijk over andermans portefeuille beslissen "omdat dat goed is".. Het is en blijft maar een camera natuurlijk...
Ik heb een 18-55 f2.8/4 op het oog voor €350. Als ik daar een 2de hands XT1 bij koop van €500 a 550, dan zit ik toch goed? Zeker als beide nog garantie hebben...

Financieel is het geen probleem :-) liefst onder de €800 maar als ik deftig materiaal kan krijgen voor iets meer heb ik dat er wel voor over :-)

[ Voor 3% gewijzigd door superiscch op 04-01-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt mij dan een hele mooie combinatie ;). Die € 350,= is een redelijke prijs voor de 18-55, € 800,= halen wordt dan wel een uitdaging tenzij je toch een T10 voor € 450,= neemt. De T1 heeft echter wel wat voordelen die vermoedelijke wel € 100-150,= extra kosten en waard zijn .. Het is inderdaad "deftig" materiaal vergeleken bij de Sony, maar nu spreekt de fanboy die van Sony gekomen is en dus misschien niet objectief (!) is maar wel blij met de overstap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Het is een X-T2 geworden, maar dan zonder kit (zou ik toch niet echt gebruiken). Ik heb niet alles ingeruild, maar ben nu ik elk geval *echt* over van Canon naar Fuji.

Helaas een beetje druilerig weer, dus de komende dagen zal er nog wel weinig van foto's komen. Volgende week mag hij mee voor een setje headshots (of 30) op mijn werk.

[ Voor 69% gewijzigd door TweakMDS op 04-01-2017 19:30 . Reden: Off topic stuk over winkelervaring is offtopic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:13:
Dat lijkt mij dan een hele mooie combinatie ;). Die € 350,= is een redelijke prijs voor de 18-55, € 800,= halen wordt dan wel een uitdaging tenzij je toch een T10 voor € 450,= neemt. De T1 heeft echter wel wat voordelen die vermoedelijke wel € 100-150,= extra kosten en waard zijn .. Het is inderdaad "deftig" materiaal vergeleken bij de Sony, maar nu spreekt de fanboy die van Sony gekomen is en dus misschien niet objectief (!) is maar wel blij met de overstap...
Het originele idee was sub 800. Ik heb er wel iets extra voor over. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gratz SndBastard!
Welke lens heb je nu voor de X-T2 (op het oog)? Ah, ik zie het al :)

[ Voor 43% gewijzigd door Grin op 04-01-2017 20:52 . Reden: Daar is je lenslist :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Precies, een aardig setje primes... Zelfs de 18mm bevalt me nog altijd wel heel erg goed, maar heb soms het idee dat ik de enige ben :D Mijn x-e1 hou ik ook fijn als backup, of misschien bij stedentrips waar ik liever niet met 3k aan spul over straat loop. Dan is een x-e1 met 18mm en 35mm 1.4 minder pijnlijk als er iets mis zou gaan.

Maar die X-T2, amai, wat een ding is dat! Ik ben blij dat ik even gewacht heb tot hij uitkwam, en hoop dat ik geen spijt krijg als de X-T20 uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De 18 lijkt me een prima lensje, het is al een wat ouder beestje (feb 2012) maar de reviews zijn aardig positief. Echter denk ik dat veel mensen de kitlens goed genoeg vinden voor deze FL, de kit is met 2.8 @ 18mm niet heel veel anders. Ik gok dat aardig wat mensen kiezen voor de 14 of 16 wanneer ze een prime zoeken rond deze FL.
De X-T2 gaat overal mee naartoe, of het nu een stedentrip is of een backpackvakantie door Azië. De 16 en 18-55 passen prima in de tas. Ik plak wel alle logo's af met zwarte tape en ziplockbags FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Grin schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:14:
De 18 lijkt me een prima lensje, het is al een wat ouder beestje (feb 2012) maar de reviews zijn aardig positief. Echter denk ik dat veel mensen de kitlens goed genoeg vinden voor deze FL, de kit is met 2.8 @ 18mm niet heel veel anders. Ik gok dat aardig wat mensen kiezen voor de 14 of 16 wanneer ze een prime zoeken rond deze FL.
De X-T2 gaat overal mee naartoe, of het nu een stedentrip is of een backpackvakantie door Azië. De 16 en 18-55 passen prima in de tas. Ik plak wel alle logo's af met zwarte tape en ziplockbags FTW!
Maar helpt dat echt? Ik zou denken, als ze het willen stelen dan stelen ze het ongeacht het merk, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Ik begrijp dat eigenlijk niet, die trend om logo's af te plakken. Net alsof men dan niet zou zien dat het om behoorlijk duur spul gaat. Een dief zal meestal niet echt wakker liggen van wat hij steelt, als het maar geld opbrengt. Kan ergens (en dan nog) begrijpen dat pro's dit doen omdat ze klanten niet willen laten zien met welk merk ze werken, bijvoorbeeld zie dit veel bij Sony, maar dan nog. Zeer bizarre trend imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd met de T2. Ja, van de T1 naar de T2 is al leuk maar niet zo spectaculair, maar van de E1 naar een T2 overschakelen is wel echt de turbo inschakelen ondanks de wat oudere en wat tragere objectieven (18 en 60 mm)... De 23 mm valt nog wel (reuze) mee en de 55-200 is best wel vlot. Met name die 60 mm is een erg onderschat objectief trouwens.

Het afplakken van logo's helpt maar beperkt. Een beetje dief weet wat voor een camera het is en een afgeplakte naam moet kostbaar zijn ook al kent hij/zij de camera niet. Het is misschien net even het verschil tussen een T1 en een T2. Of de dief moet denken dat het nog een analoge camera is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Geen idee of het afplakken helpt, maar ik voel me d'r beter bij. Ik heb toevallig een zwarte tape in de la liggen die je amper(niet?) ziet op de X-T2. Safe > Sorry, denk ik dan maar... Helemaal in continenten als Azië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Punt is dat je gewoon minder opvalt dan wanneer je knalwitte letters op een zwarte body hebt. Als je donkere kleding draagt springt dat witte er gewoon minder uit, is een psychologisch effect.

Ik heb mijn camera's ook altijd afgeplakt met zwarte tape. Automatisch zou je dan ook minder op moeten vallen bij het dievengilde, maar dat is meer voor je eigen gemoedsrust denk ik :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:51
Over fancy kleuren gesproken... de X-T2 silver en X-Pro2 graphite zijn uit met bijpassende 23mm. Ziet er leuk uit maar ik zou nog steeds geen meerprijs betalen voor graphite.

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/fuji_x-pro2_gr_001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://digicame-info.com/picture/fuji_x-x2_gr_001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

200 Dollar, dus 200 Euro, duurder dan de zwarte versie... 8)7
Vooral de X-Pro2 vind ik er zo prachtig uitzien, lijkt op de foto's net een tint donkerder te zijn dan de graphite X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Grin schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:29:
200 Dollar, dus 200 Euro, duurder dan de zwarte versie... 8)7
Vooral de X-Pro2 vind ik er zo prachtig uitzien, lijkt op de foto's net een tint donkerder te zijn dan de graphite X-T2.
Sja, die graphite finish bestaat ook uit 6 lagen. Niet zomaar een kleurtje, het is maar waar je je geld aan uit wilt geven ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t1/features/img/page_06/pic_02.jpg

1: First comes the milled magnesium top cover from the mold
2: A chemical conversion coating is applied to prevent oxidation via contact with air
3: Using a black base coat (primer), the shadow areas are darkened, allowing the highlights to stand out
4: Using multiple thin-layer technology, the graph ite silver texture is added. Tiny amounts of graphite are applied via computer control while rotating the body at high speeds
5: A minor amount of black is added to the clear finish coating material, creating the unique glossy feel
6: Areas such as the logo are colored by hand

[ Voor 35% gewijzigd door Sluw op 05-01-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
superiscch schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:37:
[...]

Ik heb een 18-55 f2.8/4 op het oog voor €350. Als ik daar een 2de hands XT1 bij koop van €500 a 550, dan zit ik toch goed? Zeker als beide nog garantie hebben...

Financieel is het geen probleem :-) liefst onder de €800 maar als ik deftig materiaal kan krijgen voor iets meer heb ik dat er wel voor over :-)
Lijkt me een prima combinatie. Ik heb zelf ook vrij recent een tweedehands X-T1 gekocht (bij een camerawinkel) voor ~550 euro en dat is zeker nog een goede body voor de komende paar jaar.
Ik ben zelf bewust niet voor de X-T10 gegaan vanwege de kleine buffer, gebrek aan handgreep en iets minder stevige body.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Begrijp me niet verkeerd, als ik nu nog in de markt was voor een X-T2 dan was het 100% zeker de Graphite Silver geworden; gewoon omdat het kan. Ik denk trouwens niet dat ik de Graphite Silver als geheel - dus met lens - mooier vind dan de zwarte versie; de zwarte lenzen steken toch een beetje flets af tegen de lichtgrijze body... Dat ziet er bij de Graphite X-Pro2 toch wat beter uit, maar dat is uiteraard persoonlijk.
De kleuren van de X-Pro2 en X-T2 zijn dus daadwerkelijk verschillend, de X-Pro2 is 'Graphite' en de X-T2 is 'Graphite Silver'. Denk dat ik de Graphite kleur mooier vind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
OMG wat is de X-Pro2 Graphite sexy! Jammer genoeg heb ik geen reden om een tweede body aan te schaffen :+

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Heb bij de koop van de X-T1 ook bewust voor de Graphite Silver versie gekozen. Het ziet er in mijn ogen een stuk mooier uit en het doet veel meer recht aan het "retro" gevoel bij de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
citruspers schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:53:
[...]

Lijkt me een prima combinatie. Ik heb zelf ook vrij recent een tweedehands X-T1 gekocht (bij een camerawinkel) voor ~550 euro en dat is zeker nog een goede body voor de komende paar jaar.
Ik ben zelf bewust niet voor de X-T10 gegaan vanwege de kleine buffer, gebrek aan handgreep en iets minder stevige body.
Morgen ga ik hem bekijken, hopelijk is hij nog in orde. :-) heb 2 18-55 lenzen op het oog dus dat komt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn benieuwd😉, suc6 ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Die in de winkel is weg blijkbaar, al vraag ik me af als die er ooit geweest is.

Maar heb ondertussen een andere gevonden, 2de hands toestel van april 2014 voor €400. Maandag ga ik hem bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let even op dat je controleert of er een lichtlek is. Bij de eerste serie was er namelijk een klein probleem met licht dat via de zijklepjes binnen kon komen. In 2014 was dat... op YouTube valt er vast wel wat over te vinden. De toestellen zijn toen trouwens onder garantie gerepareerd als daar om gevraagd werd. Niet dat het probleem acuut was en je er dagelijks last van had. Maar het zou zonde zijn als jij er last van krijgt en je het misschien niet meer gefixed krijgt.
400 is wel een behoorlijk lage prijs vergeleken bij rond de 600 elders, als dat maar niet te veel zegt over de toestand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:11:
Let even op dat je controleert of er een lichtlek is. Bij de eerste serie was er namelijk een klein probleem met licht dat via de zijklepjes binnen kon komen. In 2014 was dat... op YouTube valt er vast wel wat over te vinden. De toestellen zijn toen trouwens onder garantie gerepareerd als daar om gevraagd werd. Niet dat het probleem acuut was en je er dagelijks last van had. Maar het zou zonde zijn als jij er last van krijgt en je het misschien niet meer gefixed krijgt.
400 is wel een behoorlijk lage prijs vergeleken bij rond de 600 elders, als dat maar niet te veel zegt over de toestand....
Het is van iemand die fotograaf is voor een Belgische krant, hij doet z'n 2 XT1 toestellen weg voor een XT2.

Ik zal het zeker een controleren. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 18:32

Isniedood

nee, echt niet!

Net terug vanuit lapland. Foto's staan nog niet eens op de pc. Maar de Fuji X-t1 is in ieder geval een koning. GoPro stopte bij -30, fuji heb ik toen nog anderhalf uur buiten gebruikt. Op een enkele batterij, zonder de camera in de tas te stoppen. Bij -40 deed hij het ook flawless. De gehele achterkant zat onder het ijs, maar alles bleef prima functioneren. Enige irritante was dat de eye sensor onder ijs dacht dat ik door de zoeker keek.

Iemand anders liep met een X-pro2 rond. Die had wel wat problemen zei ze. De camera stopte na een tijdje bij -40. Overigens heb ik gezien hoe ze met haar camera om ging. Onder andere liep ze de hele dag met de camera buiten de tas. Oftewel die was continu in de veel te koude buitenlucht. Ik stopte de camera terug in de tas waar mogelijk. Het is bijzonderder dat ze geen problemen had bij -30.

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 09-01-2017 12:37 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een koud kunstje dus ;). Mooi dat het gelukt is en een best wel geruststellende gedachte dat het echt koud mag worden. Laat die Elfstedentocht maar komen!

Wat die oogsensor betreft kan ik mij wel voorstellen dat die van de leg af raakt. Je kunt hem natuurlijk wel geforceerd op EVF of LCD zetten, maar dat is natuurlijk wel een klein knopje. De handschoenen uitdoen is dan niet echt handig. Heb je trouwens met de handschoenen aan gefotografeerd of moest je toch met de blote handjes aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:59
Voor het koude weer zijn er dit soort handschoenen:

Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/12/2015/04/Easy-Off-Gloves-Zip-Photography-Gloves-holding-camera.jpg

Ik heb ze wel, maar nog niet echt gebruikt. Afgelopen jaar in IJsland was het niet zo koud.
Dit jaar naar Spitsbergen, ik denk dat ik ze daar wel nodig ga hebben, nadeel is dat het maar fleece handschoenen zijn, niet wind- en waterdicht, maar sowieso warmer dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Sodela schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:43:
Een koud kunstje dus ;). Mooi dat het gelukt is en een best wel geruststellende gedachte dat het echt koud mag worden. Laat die Elfstedentocht maar komen!

Wat die oogsensor betreft kan ik mij wel voorstellen dat die van de leg af raakt. Je kunt hem natuurlijk wel geforceerd op EVF of LCD zetten, maar dat is natuurlijk wel een klein knopje. De handschoenen uitdoen is dan niet echt handig. Heb je trouwens met de handschoenen aan gefotografeerd of moest je toch met de blote handjes aan het werk?
Het werd bij -30 pas irritant, dus dat waren 3 dagen. Niet vervelend genoeg om de sensor uit te zetten.

rond -10 tot -20 had ik zo veel mogelijk 2 handschoenen. Dunne thermohandschoenen met daarover skihandschoenen. Het grove instelwerk vind ik prima te doen met een gewone handschoen. De Q-button en focuspunten kiezen is al een stuk lastiger, maar je leert ermee omgaan. Waar mogelijk vond ik thermohandschoenen wel prettiger.

Bij -30 had ik 3 lagen. Thermohandschoen onder wolle handschoen en daarover wanten. Dan even fotograferen met thermo is te doen. Zonder kan bij deze temperaturen eigenlijk niet meer. Je mag dan ook geen metaal meer vast pakken. Je vriest in no time vast. Ging al bijna fout met mijn statiefkop. De poten zijn van carbon, daar heb je geen problemen mee.

Ik had trouwens een nieuw statief gekocht van 900 gram. Echt een top ding en de quick release is zo klein dat deze er niet af hoeft bij het verwisselen van de batterij van de X-T1. Het gaat om de Sirui UltraLight T-025X. Superklein (30cm), superlicht (900gr), maar komt wel aardig hoog (1,50 ofzo?). Prijs (€200,-) is zeer schappelijk, zeker voor een carbon statief. Dit wordt mijn vaste reisstatief en gaat even makkelijk mee als een gorillapod. Balhoofd knoppen zijn alleen meerdere keren vastgevroren. Door de knoppen op een fatsoenlijke weerstand te zetten was dat verder geen probleem. Ook unlocked was de balhoofd stevig genoeg om de camera stil te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Isniedood op 09-01-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superiscch
Vanmiddag m'n X-T1 gehaald, wat een verschil met m'n vorige camera. Qua gevoel, gewicht en fotokwaliteit.

Al denk ik wel een paar dagen nodig ga nodig hebben om er mee te leren werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gefeliciteerd! Als ik het goed zie ook nog binnen budget. Nog in een goede conditie en een beetje schone sensor? Het is en blijft een mooie camera, zelfs tot ver onder nul ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Fijn zo, dan heeft mijn advies toch wat geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 16:18
Mag ik vragen welke lens je in Lapland hebt gebruikt?
Ik ga toevallig ook naar Lapland volgende week en zit al een tijdje te dubben over wat ik wel en niet moet meenemen..
M'n X100T gaat sowieso mee, en daarnaast heb ik nog een X-Pro2, 16mm en 18-55.
De Pro en 16mm zijn technisch gezien "weather resistant" maar op de Fuji website staat "can work in temperatures as low as -10°". Kan extreme kou zoals in Lapland blijvende schade veroorzaken, ook in bijvoorbeeld de X100T of niet-WR lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Dat kan zeker voorkomen ja. Bewegende delen van materialen die bedoeld zijn te functioneren tussen de -10°C en +40°C kunnen bij -40°C ineens broos blijken. Het is niet ongebruikelijk dat het materiaal onder de knoppen en bijv. rubberen afdek plaatjes etc sneuvelen bij extreme kou. Nou zal dat met een paar dagen wel meevallen, maar bij herhaaldelijk gebruik in extreme vorst moet je hier wel rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 09-01-2017 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
Sodela schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:44:
Gefeliciteerd! Als ik het goed zie ook nog binnen budget. Nog in een goede conditie en een beetje schone sensor? Het is en blijft een mooie camera, zelfs tot ver onder nul ;).
Alles ziet er prima uit. Eerste foto's tonen allesinds geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
lapino schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:49:
Fijn zo, dan heeft mijn advies toch wat geholpen :)
Zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Leetness schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:40:
[...]

Mag ik vragen welke lens je in Lapland hebt gebruikt?
Ik ga toevallig ook naar Lapland volgende week en zit al een tijdje te dubben over wat ik wel en niet moet meenemen..
M'n X100T gaat sowieso mee, en daarnaast heb ik nog een X-Pro2, 16mm en 18-55.
De Pro en 16mm zijn technisch gezien "weather resistant" maar op de Fuji website staat "can work in temperatures as low as -10°". Kan extreme kou zoals in Lapland blijvende schade veroorzaken, ook in bijvoorbeeld de X100T of niet-WR lenzen?
De X-T1 heeft dezelfde weathersealing voor max -10. Ik had de volgende lenzen mee:

-10-24mm
- 14mm
- 35mm WR
- 56mm

Ik heb de 10-24mm verreweg het meeste gebruikt ivm de geniale image stabilisatie en omdat ik niet graag lenzen verwissel in de sneeuw met extreme kou. 14mm heb ik gebruikt met alle noorderlicht foto's. 35mm wilde ik vooral gebruiken bij slecht weer, maar wij hebben geen sneeuw gehad. Heb hem wel mee genomen met de wilderness camp icm de 14mm om licht gewicht te hebben. De 56mm vond ik ook wel fijn met de grote afstanden en als afwisseling voor de 10-24mm. Alles werkte perfect.

Belangrijk is dat je na gebruik in de kou de camera uren lang in een zakje stopt die je weer in je tas doet. Ik heb ook iemand met een thermocamerazak gezien wat nog een stuk beter is.

Neem ook een statief mee. In deze tijd van het jaar wordt het nauwelijks licht. Ik hoop dit weekend de foto's uitgezocht te hebben. Zal wel wat deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet je vooral uitkijken voor condensvorming die vervolgens bevriest waardoor lenselementen niet meer kunnen bewegen. Dat is met name aan de binnenkant van de objectieven of camera's van toepassing. Ook bij WR objectieven/ camera's kan er condensvorming plaatsvinden, dan met name bij het verwisselen van het objectief want dan is er namelijk vrij spel voor het vocht via de mount.
Het lijkt mij dan ook onverstandig om vanuit de koude buitenlucht in een warm (en misschien wel vochtig vertrek) de objectieven te wisselen omdat het dan "droog" en "lekker warm" zou zijn. Je kunt dan beter de objectieven buiten maar overdekt verwisselen als het sneeuwt. Als het niet sneeuwt kun je zo natuurlijk ook onoverdekt wel verwisselen ;). Bij dergelijke temperaturen is de (buiten)lucht immers extreem droog terwijl het in warme ruimtes veel eerder vochtig is.

Wat dat betreft is het ook niet zo erg als er sneeuw op je objectieven komt zolang die maar niet smelt. Dan loop je namelijk het risico dat dat vocht ergens naar binnenloopt en dan weer bevriest en tot ijs wordt. Op "warme" objecten smelt de sneeuw natuurlijk extra hard ;0.

Het is in de praktijk dan handig om, net als Isniedood, zo min mogelijk te wisselen.

Mocht je het idee hebben dat de camera hier toch vrij vochtig bewaard is kan het misschien verstandig zijn hem eenzaam luchtdicht op te sluiten met een vochtvreter-vulling zodat je hem zo droog mogelijk meeneemt. Dan wel even met een "open" mount zodat de binnenkant van de camera en/of het objectief het vocht kwijt kan. Eventueel vocht kan immers dan zomaar tot ijs worden bij een shock-therapie en niets is vervelender om met een beslagen zoeker door de buurt te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 09:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

A.s. zaterdag ga ik zeer waarschijnlijk mijn Nikon D600 (is toch maar de backup body) inruilen op een X-T1 met 18-55mm en de MHG-XT grip. Moet dan wel nog 199,- bijleggen. Volgens mij geen slechte deal.

Ben vooral benieuwd of de Fuji goed genoeg gaat bevallen om helemaal over te stappen. We gebruiken voornamelijk de D700, maar merken wel dat het geheel eigenlijk te zwaar is om gewoon eens mee te nemen. Ik heb ooit al eens een X-Pro1 gehad, maar heb die weggedaan door de onbetrouwbare autofocus. Vond dat toen heel jammer.

De X-T1 is natuurlijk een heel andere camera als de X-Pro1 en ik hoop dus ook echt dat het gaat bevallen. Aangezien we nogal een stevige set van Nikon hebben heeft de X-T1 dus nogal een strijd te gaan...

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluw schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:51:
[...]

Sja, die graphite finish bestaat ook uit 6 lagen. Niet zomaar een kleurtje, het is maar waar je je geld aan uit wilt geven ;)

[afbeelding]

1: First comes the milled magnesium top cover from the mold
2: A chemical conversion coating is applied to prevent oxidation via contact with air
3: Using a black base coat (primer), the shadow areas are darkened, allowing the highlights to stand out
4: Using multiple thin-layer technology, the graph ite silver texture is added. Tiny amounts of graphite are applied via computer control while rotating the body at high speeds
5: A minor amount of black is added to the clear finish coating material, creating the unique glossy feel
6: Areas such as the logo are colored by hand
Heel verhaal voor een chinees jongetje van 13 dat voor $1 per uur met een verfkwastje die dingen beschildert ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 07:02:
[...]

Heel verhaal voor een chinees jongetje van 13 dat voor $1 per uur met een verfkwastje die dingen beschildert ;)
Dat is dan wel een "geimporteerd" chinees jongetje die dat in Japan doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 17:19
Heeft er iemand ooit z'n Fuji meegenomen op wintersport? Denken jullie dat het goed zou gaan? Met de kou en eventuele valpartijen?
Ik zit heel erg te twijfelen om m'n Xt1 met 35mm f2 mee te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, geen enkel probleem, zeker niet met een WR objectief. Je moet hooguit wat voorzichtiger zijn met het wisselen van objectieven bij sneeuw/ regen, maar dat is natuurlijk altijd zo. Met de camera op je buik skiën is misschien niet zo handig maar zou moeten kunnen. Zelf gebruik ik daarom meestal de fotorugzak (F-stop Guru) waarbij ik ook nog wat andere zaken kan meenemen zoals drinken en wat te eten en de reddingsdeken. De camera zit soms gewoon aan de schouderband met een peak-design captue zodat ik hem altijd bij de hand heb als ik hem veel denk nodig te hebben. Zelfs tijdens de Abfahrt kun je hem dan even pakken ;). Voor de camera is er meer dan genoeg ruimte samen met een aantal andere objectieven. Zelfs bij -20 nog geen problemen gehad, trouwens ook niet met de X100t hoor.
In plaats van een rugzak kun je natuurlijk ook een klein tasje nemen zodat je niet meteen alles onder de sneeuw hebt (door de Tiefschee, het vallen of door het afsnijden door anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:22
MaNdM schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:13:
A.s. zaterdag ga ik zeer waarschijnlijk mijn Nikon D600 (is toch maar de backup body) inruilen op een X-T1 met 18-55mm en de MHG-XT grip. Moet dan wel nog 199,- bijleggen. Volgens mij geen slechte deal.

Ben vooral benieuwd of de Fuji goed genoeg gaat bevallen om helemaal over te stappen. We gebruiken voornamelijk de D700, maar merken wel dat het geheel eigenlijk te zwaar is om gewoon eens mee te nemen. Ik heb ooit al eens een X-Pro1 gehad, maar heb die weggedaan door de onbetrouwbare autofocus. Vond dat toen heel jammer.

De X-T1 is natuurlijk een heel andere camera als de X-Pro1 en ik hoop dus ook echt dat het gaat bevallen. Aangezien we nogal een stevige set van Nikon hebben heeft de X-T1 dus nogal een strijd te gaan...
Ik ben zelf ook van een X-pro 1 naar de X-T1 gegaan en de autofocus is een hele grote verbetering. De lenzen gaan nog steeds wel wat "heen en weer" bij het scherpstellen (in tegenstelling tot mijn Nikons die gewoon "heen gaan en locken"), maar over het algemeen is de focus van de X-T1 snel en spot-on.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

gebruikershaes schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 09:47:
Heeft er iemand ooit z'n Fuji meegenomen op wintersport? Denken jullie dat het goed zou gaan? Met de kou en eventuele valpartijen?
Ik zit heel erg te twijfelen om m'n Xt1 met 35mm f2 mee te nemen..
Als je een paar berichten omhoog scrollt vind je mijn ervaringen met de X-T1 en -40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Laatst online: 28-08 17:47
Ik ben de zonnekap van m'n Fuji 18-135 kwijt, stom, maar 't is niet anders. Koop je ff een nieuwe, denk je dan, totdat je die prijzen ziet. De goedkoopste aanbieding is €59, maar €69 en €89 heb ik ook al voorbij zien komen. Apart wel, voor zo'n stukje plastic. Nu zie ik ook universele zonnekappen met 67mm filtermaat, van EasyHood en Caruba. Die zijn natuurlijk een stuk goedkoper, maar is dat kwalitatief OK, iemand ervaring met dat spul? Van JJC is er nog niets voor de Fuji 18-135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Walker78 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:58:
Ik ben de zonnekap van m'n Fuji 18-135 kwijt, stom, maar 't is niet anders. Koop je ff een nieuwe, denk je dan, totdat je die prijzen ziet. De goedkoopste aanbieding is €59, maar €69 en €89 heb ik ook al voorbij zien komen. Apart wel, voor zo'n stukje plastic. Nu zie ik ook universele zonnekappen met 67mm filtermaat, van EasyHood en Caruba. Die zijn natuurlijk een stuk goedkoper, maar is dat kwalitatief OK, iemand ervaring met dat spul? Van JJC is er nog niets voor de Fuji 18-135.
Zie wat ervaringen op pag. 160 - 161

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
Walker78 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:58:
Dat is prima, ik koop zelf eigenlijk altijd Chinese metalen lenshoods via eBay. Ook prima :-)

Er is trouwens weer een nieuwe firmware voor de X-T1. Firmware 5.01 vooral wat kleine fixes geloof ik, en je kunt zelf de front-dial toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Zou dit dan ook de "Kaizen" firmware zijn waar op fujirumors over gepost werd? Niet dat het geen goede feature is, maar een beetje een klein dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Laatst online: 28-08 17:47
Potato42 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:02:
[...]Zie wat ervaringen op pag. 160 - 161
Daar wordt dus alleen JJC genoemd en zoals ik al schreef, die heeft (nog) geen zonnekap, geschikt voor de Fuji 18-135. Vandaar mijn vraag over EasyHood en/of Caruba.
Sluw schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:13:
[...]Dat is prima, ik koop zelf eigenlijk altijd Chinese metalen lenshoods via eBay. Ook prima :-)
Thanks, heb nu via eBay een zonnekap van €6,35 besteld, 's kijken wat dat is.

[ Voor 31% gewijzigd door Walker78 op 12-01-2017 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
SndBastard schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:30:
Zou dit dan ook de "Kaizen" firmware zijn waar op fujirumors over gepost werd? Niet dat het geen goede feature is, maar een beetje een klein dingetje...
Denk t wel. De rumors van Fujirumors zijn altijd goed maar de toon op die website is altijd zo overdreven enthousiast. Elke nieuwe lens is de aller aller beste en firmware updates zorgen voor een compleet nieuwe camera. Die gast laat z'n eigen liefde en mening ook wat te vaak doorschemeren. Goed dat ze camera nu nog van updates voorzien maar niet zoiets als de 4.0 update.

Edit, als we het toch over Fujirumors hebben....
The Fujifilm XF50mmF2 WR will be announced on January 19, along with the Fujifilm GFX, X100F and X-T20
Die x-t20 en 50mm, tof!

[ Voor 13% gewijzigd door Sluw op 12-01-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De firmware updates 5.x stellen nog niet veel voor tot nu toe. Je kunt nu de nieuwe flitser gebruiken.... zo, zo!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Was, met de laatste update voor de lenzen ook, je kon ze dan op de X-T2 gebruiken :') Niet het meest boeiende als je een X-T1 hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

Quakie

quakelen

Op zich hebben ze het toch gedaan? De X Pro2 heeft een aardige update gekregen qua autofocus en autofocus punten. En zo lang is die nog niet op de markt. Alleen niet met de oudere versies...maar ja 4.0 update was huge natuurlijk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik vind het wel fijn dat ze tenminste blijven nadenken en verbeteren. Iets simpels als een wieltje instelbaar maken kan heel fijn zijn en ze hoeven het niet te doen. Dat past wel in de Kaizen filosofie, maar we zijn inmiddels verwend. Niet dat ik uberhaupt een x-t1 heb, maar het geeft een "veilig" gevoel dat ze wellicht over 2 jaar ook voor de x-t2 nog subtiele verbeteringen doorvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sodela schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:12:
De firmware updates 5.x stellen nog niet veel voor tot nu toe. Je kunt nu de nieuwe flitser gebruiken.... zo, zo!!
Ze hebben het hele flitser systeem opnieuw ontworpen en dat is alles behalve een kleine wijziging. Sterker nog, dit nieuwe systeem is bittere noodzaak omdat ze behoorlijk achterliepen op de rest van de markt. Dat betekent echter niet dat ze dan ook maar meteen klaar zijn. Zoals je met de AF al hebt kunnen zien wordt dit nog voortdurend verbeterd.

Dit is nou juist het lastige aan firmware: het is veelal net als een ijsberg waarbij ruim 90% zich onderwater bevindt en je dus niet ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Gister weer even op pad geweest met de X-T2 en de 16mm, ook de 23mm even gebruikt maar autobeurzen blijken toch een 16mm feestje te zijn; deze lens is erg veelzijdig, vooral wanneer je beperkt ruimte hebt om je shot te framen. De MHG-XT2 kan ik zeker aanraden i.c.m. de 16mm, na 5 uren rondlopen ga je de extra grip zeker waarderen, met de 23 en 35 zie ik dan weer geen noodzaak voor de grip.
Het licht op InterClassics Maastricht was bij tijden erg problematisch; enorm felle spots in een donkere ruimte waardoor de auto lokaal extreem overbelicht was. Soms zelfs niet te redden in LR! Baal van de shots van de Aston Martin one77, maar 1 foto die ik een beetje fatsoenlijk kon opkalefateren - maar eigenlijk hoort deze ook in de prullenbak... :N

Voor de liefhebbers staat hier het complete verslag van de InterClassics Maastricht 2017. M'n favoriet shot is deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Mijn kit is voorlopig compleet. Gisteren heb ik de 14mm binnen gekregen, dus de primaire set is nu 14mm, 23mm en 60mm. Daarbij de 55-200 voor wat langere momenten. Ik weet niet hoeveel ik de 18mm en 35mm 1.4 nog ga gebruiken, maar ben over beide toch wel erg tevreden, dus voorlopig hoeven die nergens heen.

Hopelijk krijgen we nu een paar mooie sneeuw dagen om er even op uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
SndBastard schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:42:
Mijn kit is voorlopig compleet. Gisteren heb ik de 14mm binnen gekregen, dus de primaire set is nu 14mm, 23mm en 60mm. Daarbij de 55-200 voor wat langere momenten. Ik weet niet hoeveel ik de 18mm en 35mm 1.4 nog ga gebruiken, maar ben over beide toch wel erg tevreden, dus voorlopig hoeven die nergens heen.

Hopelijk krijgen we nu een paar mooie sneeuw dagen om er even op uit te gaan.
Tof, ik heb die 14mm ook net nieuw (tweedehands), echt een mooi ding. Mijn favoriete lenzen zijn nu de 14 f/2.8, 35 f/1.4 en dan zoek ik nog een langere lens. Twijfel de hele tijd of ±50 lang genoeg is (komennde 50, 56 of 60mm) of dat ik toch de 90 of komende 80 wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sluw schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:07:
... Twijfel de hele tijd of ±50 lang genoeg is (komennde 50, 56 of 60mm) of dat ik toch de 90 of komende 80 wil.
Weet je wat je ermee wil doen, er zit nogal een verschil tussen 50 en 90mm. Mij had de 80 ook interessant geleken, maar ik had gezien het neitbestaan daarvan toen ik een objectief wilde kopen gekozen voor 90mm en die bevalt voor mijn gebruik op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik merkte net dat MF lenzen op de x-t2 een stuk interessanter zijn dan op de x-e1. Zojuist even met de tamron 90mm f2.5 gespeeld (adaptall met m42). Die lens is optisch gezien nog nieteens bijna perfect, maar dat zijn de meeste mensen ook niet, dus ik hoop hier nog een paar leuke portretten mee te kunnen maken. Focus lijkt zo op het eerste gezicht best makkelijk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:47
Grin schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:56:
Soms zelfs niet te redden in LR! Baal van de shots van de Aston Martin one77, maar 1 foto die ik een beetje fatsoenlijk kon opkalefateren - maar eigenlijk hoort deze ook in de prullenbak... :N
Is dat nu CA? :+ Maar het valt op zich wel mee hoor, deze foto. Ziet er best netjes uit. Maar ik geloof je dat je veel hebt moeten bijwerken. Heb je met een brush de hotspots wat zachter gemaakt?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Universal Creations schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:50:
[...]

Is dat nu CA? :+ Maar het valt op zich wel mee hoor, deze foto. Ziet er best netjes uit. Maar ik geloof je dat je veel hebt moeten bijwerken. Heb je met een brush de hotspots wat zachter gemaakt?
Hehehe, nou niet alles wat je ziet is CA. Let me explain: deze AM One-77 stond dus in een donkere ruimte, oke shit happens, maar dan ook nog eens voor fel rode en blauwe spots – hence die paarse meuk over deze auto. Dat verzin je verdulleme toch niet?! De lampen die je hier ziet op de achtergrond. I kid you not! :(
Tot zover mijn frustratie... :+
Editing valt nog wel mee, ik ga bij dergelijke foto's nooit verder dan de default LR sliders: exposure, highlight, blacks, whites, enz. Layers e.d. zijn niet zo m'n ding.

BHT's Unboxing: X-Pro2 Graphite Edition
Moet zeggen dat het me wat tegenvalt, vooral de achterkant ben ik niet zo kapot van; zwart is veel rustiger/meer één geheel. De viewfinder aan de achterkant vind ik zo maar een rare zwarte puist... Had er meer van verwacht!

[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 14-01-2017 20:07 . Reden: +video ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

900 Euro voor de X-T20, zat ik aardig goed met m'n voorspelling! :)
Geen joystick maar een touchscreen, ISO-knop is ook anders dan de X-T2. Ben erg benieuwd wat de exacte specs gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Laatst online: 13-09 08:54
@Grin, heb je niet met de in-cam instellingen gespeeld? Zoals eerder geschreven in dit topic heb ik bij de Essen MotorShow toen de schaduwen iets opgelicht in de X-T2 instellingen en dat deed enorm veel voor de foto.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Joepv schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:04:
@Grin, heb je niet met de in-cam instellingen gespeeld? Zoals eerder geschreven in dit topic heb ik bij de Essen MotorShow toen de schaduwen iets opgelicht in de X-T2 instellingen en dat deed enorm veel voor de foto.
Ik werk altijd met de RAW's, die instellingen zijn toch alleen voor JPG? Ik had voor deze shots de schaduwen 'in-camera' op -2 gezet, voor het geval dat ik me er makkelijk vanaf wou maken @LR (en dus toch de JPG's zou pakken ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Morgenvroeg de presentatie van de X-T20, ben benieuwd of het genoeg reden wordt om te upgraden vanaf de X-T10. Kan nog niet uit de foto's opmaken of bijvoorbeeld het SD-slot aan de zijkant zit of niet (irritant met statief...), en of de autofocus hetzelfde is als de X-T2. Oh ja, en de prijs :P

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Prijs is al gelekt: 899 Euro X-T20 body only. Specs grotendeel ook.
Hier nog een leuk artikel over de X-T2 en indoor ijshockey, niet bepaald de makkelijkst te fotograferen sportwedstrijden. Maar ook dat kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Was release prijs van de X-T10 niet gelijk scherp met 699? Dan is het hier ook weer een verhoging van 200euro.. Ik vind het behoorlijke prijsverhogingen (XPRO2, XT2, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:30
Quakie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:35:
Was release prijs van de X-T10 niet gelijk scherp met 699? Dan is het hier ook weer een verhoging van 200euro.. Ik vind het behoorlijke prijsverhogingen (XPRO2, XT2, etc)
De x-e2 was ook €1000 voor de body toen die uit kwam. Vind het niet zo gek deze prijs, ook als het als broertje van de x t2 wordt neergezet. Verschil met toen de t10 uit kwam is ook dat je met de t20 straks ook de keuze hebt voor een goedkopere iets oudere variant (t10) welke nog dikke prima is.

Blijft wel een hoop geld natuurlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Ja ik vind het ook irritant, het is exact de zelfde camera maar dan met specs van nu. Schijnt door aardbevingen in Japan en de valuta koersen te komen en bij meer merken voor te komen.

Edit: Ik vond het bij X-T2 en X-Pro2 toch wat meer voor de hand liggen omdat die technisch ook een stuk beter zijn geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door Sluw op 18-01-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 19-09 08:06
Eeerste reviews staan al online.

YouTube: Fuji Guys - FUJIFILM X-T20 Camera - First Look

YouTube: Fuji Guys - FUJIFILM X100F Camera - First Look

Wel met een korreltje zout nemen aangezien dit "Fuji" reviewers zijn. Reviews zijn dus allemaal positief, maar geven een goed beeld van de camera's

[ Voor 23% gewijzigd door Tomas_ op 19-01-2017 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de meeste zaken kun je uitgaan van de T2. De binnenkant is immers vrijwel identiek, het verschil zit hem met name in de buitenkant. Dus de bediening is misschien anders door de knoppen/ touchscreen. De beeldkwaliteit zal niet veel anders zijn.

De prijsverhoging is wel behoorlijk voor een "instapper". Dat lijkt commercieel niet echt logisch aangezien de "buren" veel stunten en technisch niet veel minder zijn. Voor iemand die niet iets verder kijkt dan de neus lang is bestaat dan het risico om de "verkeerde" keuze te maken waar men misschien later spijt van krijgt. Sony doet dat misschien wel handiger door vrijwel meteen te gaan stunten met de prijs en grote(re) aantallen weg te zetten. Veel mensen laten zich immers toch sterk leiden door de prijs en weten dan niet echt wat ze kopen... Overigens wel met het risico dat je zoals Sony min of meer een ramsj merk wordt als je gaat stunten. Maar je hebt wel een grote "installed base"... De grote aantallen geeft Sony (maar ook nog steeds Canon en Nikon) je R&D kosten beter terug te verdienen.
Dat is dan een gemiste kans voor Fuji. Het is immers veel makkelijker om mensen te upgraden naar een T2 of de logische opvolger in plaats van een systeemwijziging te laten maken. Maar goed, iedereen krijgt het systeem dat die verdient ;)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

De X-T10 en waarschijnlijk geldt het ook voor de X-T20 wordt gemaakt in Thailand.
Er is geen Made in Japan logo zichtbaar. Dat is wel zichtbaar bij de X-E2(s). Stel dat er een X-E3 komt, zou het waarschijnlijk dus ook een hogere prijs krijgen dan de X-T20.
Ik vind 899 dan een smak geld, zeker in vergelijking tot andere modellen/merken.

Maar inderdaad het is ieder voor zich natuurlijk. Ik zit inmiddels aan mijn 4e X serie camera en koopt ze in de "afprijzing" / oud model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Voor een model als de X-T20 is een prijs van 899 Euro stevig. Maar naar verhouding met de X-T2 vind ik het wel kloppen; 800 Euro is een prima gat. Fuji wil met z'n APS-C MILC's niet zozeer concurreren op prijs maar meer op kwaliteit. Uiteraard speelt prijs altijd een rol maar ik krijg het idee dat ze voor kwaliteit en een compleet systeem (i.e. camera, lenzen, accessoires) gaan. Ze hebben m.i. het beste APS-C MILC systeem wat d'r is, maar een consument met een budget van 1000 Euro, en dat is een stevig budget voor een camera+lens, is met Fuji's huidige MILC-assortiment moeilijk te verleiden (alleen de X-T10?). Hopelijk gaat ze dat geen parten spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Grin schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:36:
Voor een model als de X-T20 is een prijs van 899 Euro stevig. Maar naar verhouding met de X-T2 vind ik het wel kloppen; 800 Euro is een prima gat. Fuji wil met z'n APS-C MILC's niet zozeer concurreren op prijs maar meer op kwaliteit. Uiteraard speelt prijs altijd een rol maar ik krijg het idee dat ze voor kwaliteit en een compleet systeem (i.e. camera, lenzen, accessoires) gaan. Ze hebben m.i. het beste APS-C MILC systeem wat d'r is, maar een consument met een budget van 1000 Euro, en dat is een stevig budget voor een camera+lens, is met Fuji's huidige MILC-assortiment moeilijk te verleiden (alleen de X-T10?). Hopelijk gaat ze dat geen parten spelen...
In verhouding tot de x-t2 vind ik hem eigenlijk maar goedkoop. Je krijgt weinig extras voor 800€ meer. Een grotere viewfinder en weathersealing. Oja, en een grotere body met meer grip en de mogelijkheid tot battery grip.

Ik hou echt van die viewfinder van de x-t1 en de weathersealing is me in de kou ook goed bevallen, maar voor de rest valt die meerprijs moeilijk te rechtvaardigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pratend voor de eigen parochie zijn wij het vermoedelijk grotendeels eens in deze niche van het forum dat "Fuji the choice to make" is, al is het alleen maar om onszelf niet belachelijk te maken ;)... Maar toch.

Die € 1000,= van Grin is misschien wel zo een psychologische barrière waar... En die komt bij deze prijzen toch wel heel snel in zicht als je ook nog een aardig objectief (erbij) wilt.

Ik heb het sterke vermoeden dat veel mensen die met fotografie beginnen niet echt kijken naar de potentie van een systeem maar daar later toch tegenaan lopen. Die mensen beginnen dan ergens anders (niet perse verkeerd...) waar de prijs laag is en/of de fotozaak een hogere marge krijgt maar maken dan later de overstap niet meer vanwege de vermeende desinvestering. Je hebt ze niet en krijgt ze misschien ook wel niet meer omdat ze toch bij hun initiële "verkeerde" keuze blijven en daar doorgroeien, voor zover mogelijk.

De camera markt krimpt en uiteindelijk zal veel van je terugverdien-potentieel komen uit de aantallen en niet zozeer uit de prijs. De meeste kern-R&D zit immers in je generieke technologie zoals je ook bij Fuji ziet. De T1/T10/E2 zijn camera's die aan de binnenkant wel heel erg op elkaar lijken qua sensor en verwerking terwijl het verschil in de vormfactor, WR-geschiktheid of de snelheid UHS-I vs II zit.

Los daarvan zie je bij Canikon dat een flinke installed base ook voor een grote vervangingsmarkt zorgt.

De aantallen die je verkoopt hebben natuurlijk ook een effect op de accessoires die je verkoopt. Zelf heb ik het gevoel dat Fuji-anen vaker objectieven en spulletjes erbij kopen dan de instappers van andere merken omdat ze misschien meer plezier aan fotografie beleven. Nu zal niet iedere instapper net zo gek zijn, maar als ze niet bij jouw merk zitten zal je dat nooit te weten komen.

Misschien mis ik wel een simpelere camera die onder de X-Tx0-serie met een EVF om je lekker te maken. De A3 is dan net niet goed genoeg en trouwens ook te duur en mist in mijn ogen (!) gewoon de EVF feature.

Het voort laten leven van de T10 met een lagere prijs zou bijvoorbeeld zoiets zijn waarmee je het systeem aantrekkelijker maakt of houdt, net als Sony nu met de a6000 doet. Geen slechte camera, wat ouder maar gewoon nog heel goed en dat tegen een aantrekkelijke prijs om in een systeem te stappen. Bij de X-T10 gaat dat feest natuurlijk niet door omdat Sony (ja, daar zijn ze weer) de sensoren uit de markt haalt...

Ik noem hier bewust geen E2(s)/ E3 als instapper, want die is naar mijn oordeel kwalitatief tussen de T10 en de T1 gepositioneerd meer wat meer gericht op de XPro(x) gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De X-T20 vind ik een betere deal dan de X-T2, deze laatste biedt maar relatief weinig meer.
  • Viewfinder is 50% kleiner (0.77x vs 0.62x)
  • Geen weather sealing
  • Geen battery grip
  • Geen dual card slot
  • 8FPS i.p.v. 11FPS @ Boost mode
  • Scherm kantelbaar in twee richtingen, geen 'portret-modus'
Is dit je 800 extra waard...?
Ik verwacht dat ze hiermee de twijfelaars wellicht kunnen overtuigen, is de X-T2 je te duur dan is de X-T20 een uitstekend alternatief.

"Ik heb het sterke vermoeden dat veel mensen die met fotografie beginnen niet echt kijken naar de potentie van een systeem maar daar later toch tegenaan lopen." QFT Sodela.
Daar kom je idd pas achter op het moment dat je tegen grenzen aanloopt, precies mijn ervaring met het Sony APS-C MILC systeem. Je hebt simpelweg niet de kennis/ervaring etc. om te weten wat je wilt/zoekt, dat maakt de keuze idd niet verkeerd; noem het voortschrijdend inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
Ik weet dat dit geen advies topic is maar wil toch even de mening van enkele Fuji experts...

Ik heb nu de Nikon D3200 met volgende lenzen:
Sigma 30mm 1.4 A (m'n favoriete lens)
Sigma 17-70 F2.8-4 C
Tamron 70-300
En ook nog een Tokina 11-16 die ik af en toe eens mag gebruiken.

Ik zou graag de body willen upgraden, er komt al wat slijtage op de huidige, ik wil wat meer knoppen voor snelle instelmogelijkheden, de viewfinder is erg beperkt, het AF systeem is echt prut buiten het middelste AF punt, geen in camera bracketing optie, etc etc...

Bij Nikon kijk ik dan naar de D7200 en uiteraard ook naar de D500 al is die laatste niet echt te verantwoorden icm met waarvoor ik het gebruik, maar goed het zou niet mijn eerste impulsieve aankoop zijn... Ik heb wel al massa's reviews gezien/gelezen van laatste toestel, daaruit blijkt dat de XT2 en de D500 erg aan elkaar gewaagd zijn kwa low-light performance en AF snelheid & accuraatheid (eigenschappen die ik belangrijk vind, burstrate vind ik bijvoorbeeld minder interessant).

Nu ben ik wel gecharmeerd door het compactere formaat van de Fuji en Nikon heeft niet echt een compact alternatief voor een semi-pro camera. Duuuuuus, ... nu met de aankondiging van de X-T20, die zo lijkt het de IQ & AF van de X-T2 in een kleinere verpakking stopt (+ knappe looks), is er in mijn ogen plots een extra compact alternatief voor de D500 maar dan wel een pak goedkoper!

Gezien investeren in zowel lenzen als body niet zo goed is voor mijn cashflow vraag ik me af of ik voorlopig met een convertor m'n Nikon F-mount lenzen nog even kan verder gebruiken op de Fuji X-T20 zonder (enig) kwaliteitsverlies...

Iemand hier enige ervaring mee?
En kunnen jullie akkoord gaan met mijn redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Inrage schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:59:
Ik weet dat dit geen advies topic is maar wil toch even de mening van enkele Fuji experts...

Ik heb nu de Nikon D3200 met volgende lenzen:
Sigma 30mm 1.4 A (m'n favoriete lens)
Sigma 17-70 F2.8-4 C
Tamron 70-300
En ook nog een Tokina 11-16 die ik af en toe eens mag gebruiken.

Ik zou graag de body willen upgraden, er komt al wat slijtage op de huidige, ik wil wat meer knoppen voor snelle instelmogelijkheden, de viewfinder is erg beperkt, het AF systeem is echt prut buiten het middelste AF punt, geen in camera bracketing optie, etc etc...

Bij Nikon kijk ik dan naar de D7200 en uiteraard ook naar de D500 al is die laatste niet echt te verantwoorden icm met waarvoor ik het gebruik, maar goed het zou niet mijn eerste impulsieve aankoop zijn... Ik heb wel al massa's reviews gezien/gelezen van laatste toestel, daaruit blijkt dat de XT2 en de D500 erg aan elkaar gewaagd zijn kwa low-light performance en AF snelheid & accuraatheid (eigenschappen die ik belangrijk vind, burstrate vind ik bijvoorbeeld minder interessant).

Nu ben ik wel gecharmeerd door het compactere formaat van de Fuji en Nikon heeft niet echt een compact alternatief voor een semi-pro camera. Duuuuuus, ... nu met de aankondiging van de X-T20, die zo lijkt het de IQ & AF van de X-T2 in een kleinere verpakking stopt (+ knappe looks), is er in mijn ogen plots een extra compact alternatief voor de D500 maar dan wel een pak goedkoper!

Gezien investeren in zowel lenzen als body niet zo goed is voor mijn cashflow vraag ik me af of ik voorlopig met een convertor m'n Nikon F-mount lenzen nog even kan verder gebruiken op de Fuji X-T20 zonder (enig) kwaliteitsverlies...

Iemand hier enige ervaring mee?
En kunnen jullie akkoord gaan met mijn redenering?
Ik kan je niet helpen betreft de converter. Mocht je de X-T20 nemen dan zou ik dat doen als kit met de 18-55mm f/2.8-4 OIS. Dat is niet een kitlens zoals je dat gewend bent, maar echt werkelijk waar een topper. Zoek de reviews maar op.

Dan kan je gelijk de 17-70 Sigma verkopen en dan is hij feitelijk gratis.

Bestaan er Nikon Converters met autofocus? Persoonlijk kan ik prima zonder auto focus bij de groothoekkant maar met Tele vind ik dat vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De AF-overstap van een D3200 naar een D7200 is volgens mij al redelijk groot en de stap naar een D500 helemaal. De AF van de X-T20 schijnt in de buurt te liggen van de T2, maar is niet zo goed te fine-tunen. Dus misschien ietsje minder, maar wel tegen een lagere prijs. De X-T2 komt behoorlijk dicht in de buurt van de D500, een T20 zal dan nog wel wat ruimte over laten vergeleken met een D500. Qua flexibiliteit gaat de AF er vergeleken bij de D3200 inderdaad met sprongen op vooruit bij de Fuji's (ook al bij de X-T1/T10 combinatie) in vergelijking met de D3200.

Een D500 is natuurlijk wel een hele andere categorie dan een D3200! Ook de X-T20 is natuurlijk geen "heavy duty" machine als een X-T2 of D500.

Converters bestaan, maar zonder AF ondersteuning, praktisch heb je dus geen AF meer ;). Je kunt bij systeemcamera's bijna al het oude glas gebruiken vrijwel zonder verlies van kwaliteit (slechte objectieven worden trouwens ook niet beter...). Het is dan wel van belang de juiste adapter te kopen. Sommige goedkope adapters nemen het niet zo nauw met de afstand en dan kun je als je pech hebt niet op oneindig instellen.

Je kunt dus je oude objectieven gebruiken, maar echt snel en handig is het niet. Zonder vervelend te willen doen: de genoemde objectieven zijn (mischien op de Sigma 30 mm na) nu niet echt pareltjes die uniek zijn en waar je een moord voor zou plegen. Een T10/20 set met een 18-55 en een 55-200 kan al een boel vervangen en er dan nog een 23 / 35 mm 1.4 op termijn bij? Die laatste is trouwens niet zo snel met AF maar wel 2e hands met enige regelmaat te koop.

Het beste lijkt het om de spullen in te ruilen als de T20 een goed en werkbaar alternatief is (waarom niet...). Als de T20 inderdaad een verkapte T2 is qua snelheid ga je er zeker op vooruit. Ga trouwens eerst eens even kijken of je de T10/T20 wel "lekker" liggen. Eea kan namelijk ook te klein of onhandig zijn waardoor je er misschien toch niet blij van wordt. Ik vermoed dat de T10 niet veel anders voelt dan de T20 en dat de zoeker vrijwel gelijk zal zijn. Als je dus niet kunt of wilt wachten zou je die alvast kunnen bekijken.

Niet om je af te schrikken: wees je bewust dat de accu duur van een systeemcamera (niet alleen Fuji) wel duidelijk minder is dan van veel DSLR's, een extra accu kan geen kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:09
Sodela schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:36:
Niet om je af te schrikken: wees je bewust dat de accu duur van een systeemcamera (niet alleen Fuji) wel duidelijk minder is dan van veel DSLR's, een extra accu kan geen kwaad...
of 3, of 4 ;) Mijn ervaring is dat de accuduur van Fuji Systeemcamera niet heel er goed is. Geen ramp hoor je kan er prima mee leven, als je maar genoeg accu's hebt :)

Overigens is de 35mm F2 (ipv de F1.4 versie) ook een uitstekende lens! Zeker voor het geld. En nog WR ook, alleen heb je daar niet zo heel veel aan, zeker niet met een x-t10/x-t20 die niet WR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Grin schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:56:
De X-T20 vind ik een betere deal dan de X-T2, deze laatste biedt maar relatief weinig meer.
  • Geen weather sealing
  • Geen battery grip
  • Geen dual card slot
Ik verwacht dat ze hiermee de twijfelaars wellicht kunnen overtuigen, is de X-T2 je te duur dan is de X-T20 een uitstekend alternatief.
Ik vind het touchscreen ook een mooie toevoeging. Zeker met touch AF & Shoot functie. Op het scherm tikken en daar focust hij en maakt hij een foto. Zal vast ook goed werken met video.
"Ik heb het sterke vermoeden dat veel mensen die met fotografie beginnen niet echt kijken naar de potentie van een systeem maar daar later toch tegenaan lopen." QFT Sodela.
Daar kom je idd pas achter op het moment dat je tegen grenzen aanloopt, precies mijn ervaring met het Sony APS-C MILC systeem. Je hebt simpelweg niet de kennis/ervaring etc. om te weten wat je wilt/zoekt, dat maakt de keuze idd niet verkeerd; noem het voortschrijdend inzicht.
Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen en het is lastig om daar een overzicht van te krijgen.
Heb wel eens gedacht om wat tabellen te maken met beschikbare hardware per merk. En dan met bijvoorbeeld een camera + standaard lenzen (35mm, 50mm, 70-200mm enz) maar ook dat is denk ik al te divers.

[ Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 19-01-2017 18:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

technonose schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:56:
[...]
Ik vind het touchscreen ook een mooie toevoeging. Zeker met touch AF & Shoot functie. Op het scherm tikken en daar focust hij en maakt hij een foto. Zal vast ook goed werken met video.
[...]
True, maar het gemis van een joystick vind ik groter dan het profijt van een touchscreen. Ik werk 80% van de tijd met de EVF en om dan je focuspunt te veranderen met een touchscreen...Dat faalt. ;) Voor de point en shoot fotograaf - en dat bedoel ik zeker niet denigrerend(!) - en/of videograaf is een touchscreen dan wellicht weer beter; een persoonlijke voorkeur. Neemt niet weg dat ik graag een touchscreen had gewild op de X-T2, als je die dan maar makkelijk kan in-/uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
Grin schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:03:
[...]

True, maar het gemis van een joystick vind ik groter dan het profijt van een touchscreen. Ik werk 80% van de tijd met de EVF en om dan je focuspunt te veranderen met een touchscreen...Dat faalt. ;) Voor de point en shoot fotograaf - en dat bedoel ik zeker niet denigrerend(!) - en/of videograaf is een touchscreen dan wellicht weer beter; een persoonlijke voorkeur. Neemt niet weg dat ik graag een touchscreen had gewild op de X-T2, als je die dan maar makkelijk kan in-/uitschakelen.
Zoals ik begrepen heb, kan hij uitgeschakeld worden, dus dat is een voordeel. Ik denk vooral voor straatfotografie een handige toevoeging.

Voor mij is de X-T20 wel een mooie versie. Twijfelde al een tijdje om voor een Panasonic GX80 te gaan met 4 k. wil graag meer filmen, maar heb fotografie als nummer 1 staan. Dan is dit voor mij een mooie compensatie.

Hopelijk werkt de af net zo goed bij filmen als bij de X-T2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:19:
Ik ben benieuwd of het Metz lukt in januari een volledig functionele firmware voor de M400 te publiceren, in dat geval ga ik zo'n flitsertje halen.
...
Het is ze gelukt:
Firmware-History - mecablitz M400
FUJIFILM 1.1
20.01.2017
Improvements:
1. HSS flash mode enabled.
2. Test flash function is possible by pressing the mode button for a time.
3. Wake-Up function by ON/OFF button enhanced.
4. QR Code for better detection modified.
5. Settings for the flash unit by camera menu enabled.

Ik ben benieuwd of het werkt en of men er ook nog voor zal zorgen dat de LED vanaf de camera gebruikt kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 20-01-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

• Geen weather sealing
  • Geen battery grip
  • Geen dual card slot
  • 1/8000s Mechanische sluiter
  • 60% AF-PD dekking (meer punten overigens ook)
  • USB3.0
  • UHS-II
  • F-Log opnames
Wel wat verschillen die uit kunnen maken. Inmiddels heb ik al een half jaar kunnen genieten van de X-T2 in zowel werk als privé setting. Met name de snellere sluiter is fijn, voorheen had ik 1/4000s (Nikon D610) en die ene stop kan met die mooie lichtsterke lenzen van Fuji uitmaken of je een ND nodig hebt of niet. Daarnaast is de 60% dekking ook fijn als je sportievere dingen wilt vast leggen. Of het geld het uiteindelijk waard is tjahhh toen was de X-T20 er niet en de X-T2 wel :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
  • Geen weather sealing
  • Geen battery grip
  • Geen dual card slot
Je vergeet 1 heel belangrijk verschil tussen beide camera's: de ergonomie. De X-T2 is groter dan de X-T20 en dat betekent dat voor mensen met grote handen die X-T20 vaak al helemaal geen optie is. Dan kun je 800 euro besparen op de aankoopprijs en blijft het ding vervolgens in de kast liggen omdat het niet fijn fotograferen is. Vergeleken met ergonomie vallen alle bovenstaande punten totaal in het niet dus let daar bij aanschaf wel op.

Een ander klein puntje qua bedieningsgemak is het verschil van touchscreen vs joystick. Die touchscreen werkt alleen wanneer je naar het scherm kijkt, het wordt aanzienlijk lastiger als je door de EVF kijkt. Juist dan is zo'n joystickje weer heel erg handig. Voor wie veel het scherpstelpunt wijzigt is het niet geheel onbelangrijk om ook hier even mee te spelen om te zien in hoeverre dit nou echt een probleem is. Vergeet ook niet dat iedere Fuji camera met wifi sowieso al een touchscreen heeft: de smartphone middels de Fuji app ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:38:
[...]

Een ander klein puntje qua bedieningsgemak is het verschil van touchscreen vs joystick. Die touchscreen werkt alleen wanneer je naar het scherm kijkt, het wordt aanzienlijk lastiger als je door de EVF kijkt. Juist dan is zo'n joystickje weer heel erg handig. Voor wie veel het scherpstelpunt wijzigt is het niet geheel onbelangrijk om ook hier even mee te spelen om te zien in hoeverre dit nou echt een probleem is. Vergeet ook niet dat iedere Fuji camera met wifi sowieso al een touchscreen heeft: de smartphone middels de Fuji app ;)
Dat ligt aan de implementatie.

Het is jammer dat Fuji niet een Touchpad optie heeft geïmplementeerd zoals bij onder andere de Panasonic GX80, Canon EOS M5 en nog wat andere camera's als je de viewfinder gebruikt. Dan heb je geen joystick nodig en met een goede implementatie en genoeg personalisatie opties werkt dat wel erg prettig.

Heb het op een EOS M5 geprobeerd en daar heb je ook nog diverse opties zodat je naar eigen wens kunt instellen. Zelf toen geprobeerd en ingesteld dat de rechterbovenhoek gebruikt kan worden als een touchpad en vond het wel erg fijn werken. Bij die kleiner body's toch weinig ruimte voor joystick en dan kan je met je duim ook nog steeds makkelijk bij het scherm. Linkje naar video hoe het ongeveer werkt: YouTube: Canon EOS M5 feature: Built-in Electronic Viewfinder (EVF)

Nu heb ik zelf nog niet de joystick van de X-T2 geprobeerd maar als die net zo werkt als bij Canon's joystick dan vind ik zo'n touchpad sneller en prettiger werken. Bij Canon DSLR's moet je voor elke sprong naar een andere AF-punt de joystick gebruiken en moet je 5x links klikken om 5 punten verder te komen. Met zo'n touchpad kun je beetje verder bewegen of juist minder ver en je kunt zo in 1 korte of iets langere beweging AF-punt verplaatsen. Vond het verrassend goed werken.

Maar voor de X-T20 zou het een uitkomst zijn als ze ook zoiets implementeren. Misschien ooit eens in een toekomstige update.
Pagina: 1 ... 43 ... 120 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussie en ervaringen, wil je persoonlijk koopadvies maak dan een eigen topic aan.

Voor Cashback acties kun je terecht in "Het grote fotografie Acties en Cashbacks topic"

Voor inhoudelijke discussies m.b.t. RAW converters etc... Het grote alternatieve raw-converters topic