• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57

Het statieven topic

Afbeeldingslocatie: http://cheesycam.com/wp-content/uploads/2013/03/fluid-head-video-tripods-benro-s2-s4-s6.jpg

Inhoudsopgave

Welkom op het statieven topic!

Dit topic is een vervolg van het topic Advies Statief. Dit topic was als een vraag gestart en zo langzamerhand uitgegroeid tot het grote statieven topic. Om het een en ander wat netter en overzichtelijker te maken is dit vervolg gemaakt. In dit topic delen we ervaringen met statieven, wisselen we tips uit en geven we elkaar advies over statieven. Omdat er veel over te vertellen valt hier alvast wat uitgelegd. Een oude regel in de fotografie zegt dat je een redelijk scherpe foto kan maken uit de hand als de belichtingstijd korter is dan 1/f, waarbij f de brandpuntsafstand is van de lens. Voor een 100 mm lens zou dat dus 1/100 of minder moeten zijn, anders heb je een bewogen foto. Om dit te omzeilen heb je een statief nodig. Ook is een statief handig bij filmen. De indeling van deze post heb ik overgenomen van het grote macro hardware topic, alvast bedankt daarvoor.

Je wilt dus iets weten over een statief. Mooi, er valt namelijk heel veel over te vertellen. Ten eerste is het van belang om te weten waar je een statief voor denkt te gaan gebruiken. Zo zijn er heel andere eisen voor een video statief dan voor een statief voor macrofotografie. Daarnaast zijn er nog veel soorten statieven, en kunnen deze ook nog eens van verschillende materialen worden gemaakt. Allereerst maak ik een onderscheid in het type statieven en daarna in gebruiksdoelen.

Een statief bestaat over het algemeen uit twee delen. Dat is een kop en het statief zelf. Bij de duurdere statieven kan je deze los van elkaar kopen, bij de goedkopere is het vaak een complete set. Soms kan je bij een duurder statief een set kopen, die is dan weer vaak voordeliger dan de onderdelen los kopen.
^

Er zijn veel soorten koppen. Iedere soort heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Voor ieder doel is dan ook wel een kop te krijgen.
Videokoppen hebben over het algemeen drie instel mogelijkheden: Horizontaal, verticaal en kantelen. Deze zijn los van elkaar vast of los te draaien, zodat je, wanneer je gaat filmen, bijvoorbeeld een mooi panoramashot kan maken, van links naar rechts. De betere videokoppen hebben trouwens vloeistofdemping waardoor het draaien ervan soepeler gaat.

Het balhoofd heeft meestal maar 1 knop, waarmee je de bal losmaakt zodat je hem kan kantelen en draaien. Daarna zet je hem vast. Sommige balhoofden hebben twee knoppen zodat je ook nog apart horizontaal kan draaien. Dit kan handig zijn met panoramafoto’s. Er zijn zelfs balhoofden met drie draaiknoppen. Met de derde knop kan dan de weerstand voor het draaien worden ingesteld. Door het eenvoudiger mechaniek en minder onderdelen is een balhoofd vaak lichter in gewicht dan de andere koppen.

Geared heads zijn koppen die in de drie richtingen kunnen worden gedraaid door middel van draaiknoppen. Hierdoor kan bijvoorbeeld met filmen een panoramashot worden gemaakt.

3 way heads zijn koppen met drie aparte, grotere draaiknoppen om iedere as apart los en weer vast te kunnen draaien. Hierdoor kan de positie nauwkeurig per as worden ingesteld. De videokop heeft meestal maar één zo'n knop, die meteen dienst doet als hendel om een panoramashot te kunnen maken.

Gimball heads zijn koppen speciaal voor grote zware lenzen. Door hun speciale constructie en het feit dat ze over het algemeen aan de lens worden vastgemaakt is het gewicht van de lens met camera meer verdeeld dan bij gewone koppen. Hierdoor is deze ook wat makkelijker in te stellen dan wanneer een gewone kop wordt gebruikt.

Koppen zijn overal voor te gebruiken, voor zowel filmen als fotograferen. Een videokop is handiger om te filmen, en een balhoofd wordt vaak gebruikt voor fotografie.

De meeste koppen hebben ook een zgn. quickrelease sysreem waarmee je een soort plaatje onder je camera schroeft. Als je het statief wilt gebruiken klik je de camera via het plaatje op het statief en als je klaar bent klik je hem er weer af. Handig is dat je hem eventueel met een extra knop kan vergrendelen. Let op dat er veel systemen zijn en niet alles op elkaar past. Een aantal is wel compatible met elkaar en die volgen het Arca Swiss systeem. Plaatjes kan je gewoon uitwisselen tussen deze koppen. Andere fabrikanten hebben één soort plaatje voor alle koppen zodat het binnen dat merk gewoon uit te wisselen is.
^

Er zijn veel soorten statieven. De bekendste zijn wel de tripod / driebeen statieven. Deze hebben drie benen die onafhankelijk van elkaar in te stellen zijn. Het instellen op hoogte gebeurt door het in en uitschuiven van de pootsegmenten. Er zijn statieven met bijvoorbeeld 3 of 4 pootsegmenten. Hoe meer segmenten, hoe kleiner het statief ingeklapt is, maar ook hoe minder stabiel het statief is. Dit komt omdat het onderste segment dunner is waardoor het makkelijker buigt.

Sommige statieven kunnen ook per been in een andere hoek gezet worden. De meeste statieven hebben een middenkolom die hoger of lager gezet kan worden. Soms kan deze middenkolom ook gedraaid worden naar een horizontale positie of ondersteboven worden gehangen. Horizontaal kan handig zijn om zo op plekken te komen die anders niet mogelijk zijn, en ondersteboven kan handig zijn om superlaag bij de grond te kunnen komen.
Om trillingen te vermijden is het over het algemeen het beste om de middenkolom zo laag mogelijk te houden. De poten kunnen worden in- en uitgeschoven. Vastzetten gebeurt door een kliksysteem of een draaisysteem. Wat beter is, is maar net afhankelijk van de voorkeur van de gebruiker.
^

Een andere bekende soort is het monopod / eenbeen statief. Dit statief heeft een lange poot waarop de camera staat. Doordat de poot op de grond rust is er veel minder trilling in het beeld dan wanneer de camera gewoon met de hand wordt vastgehouden. Ook hier zijn meer segmenten mogelijk, en ook hier geldt hoe meer segmenten, hoe kleiner het statief opklapt. Een voordeel van een eenbeen statief is dat deze veel lichter is dan een driebeen statief, en dat je hem vaak mag gebruiken op plaatsen waar een gewoon statief niet gebruikt mag worden. Een nadeel is dat het beeld meer beweegt dan bij een driebeen statief, zodat langere opnamen zoals bij nacht niet mogelijk zijn.
^

Dan de wat minder bekende soorten. Een van de leukste is wel het ketting of touwstatief. Deze kan je niet in de winkel kopen, maar is zelf erg makkelijk te maken. Je maakt in een touw twee lussen. In de ene lus doe je je voet en de andere doe je om je pols. Door het touw op spanning te brengen zal je merken dat het beeld minder trilt dan wanneer je de camera gewoon vast houdt.
Een andere minder bekende is het buik of nekstatief. Deze hangt met een band om je buik of nek, waar dan weer een poot aan vast zit, waar weer de camera op rust. Doordat het geheel aan je nek of buik hangt, heb je ook weer minder kans op trillingen.
Er zijn ook nog speciale statieven die buigbare poten hebben. Deze kunnen dan bijvoorbeeld om een lantaarnpaal gevouwen worden om zo extra steun te bieden. Een voorbeeld hiervan is de Joby Gorillapod. Als laatste zijn er nog schouderstatieven waarbij het statief op je schouder rust. Deze worden meestal gebruikt om te filmen. Er zijn natuurlijk nog wel meer soorten en maten, maar ik hou het wat beknopt.
^

Statieven worden gemaakt van verschillende materialen. Ieder materiaal heeft zo zijn voor en nadelen.
Aluminium. Dit materiaal is goedkoop, sterk en licht. De meeste statieven zijn hiervan gemaakt. Het voordeel is de prijs, het nadeel is dat ze meestal wat zwaarder zijn en dat aluminium trillingen niet goed dempt.
Basalt. Momenteel maakt alleen Gitso statieven van basalt. Het voordeel is dat deze statieven redelijk licht zijn (vaak lichter dan aluminium), en dat de prijs in verhouding nog redelijk is (duurder dan aluminium, maar goedkoper dan carbon.
Carbon. Deze zijn vaak lichter dan de andere statieven, maar dat is niet het enige voordeel. Carbon dempt trillingen beter dan aluminium, waardoor je er wat minder last van hebt. Ook geleid carbon warmte slechter waardoor het s’winters minder koud aan je handen is. Let wel op, veel carbon statieven hebben vaak een aluminium middenkolom.
Hout. Houten statieven worden nog altijd nieuw gemaakt en verkocht, door bijvoorbeeld Berlebach, Ries en Wolf. Soms zijn deze statieven ook vinden in een dumpzaak. Dit zijn dan vaak oude landmeet statieven. Met een beetje handigheid zijn deze om te bouwen naar een fotostatief. Hout dempt de trillingen nog beter dan de andere materialen, maar is weer een stuk zwaarder.
^

Macrofotografie: Doordat je met een uitvergroting werkt wordt iedere trilling waargenomen. Daarnaast is het heel lastig om uit de hand op precies het goede punt te focussen. Vaak wordt hier dan ook een statief voor gebruikt, soms ook met een macrorail. Een macrorail kan gebruikt worden om heel precies de camera naar voor of achter te schuiven. Afhankelijk waar je fotografeert is het van belang of het statief licht is of niet. Als je buiten in de natuur filmt is het niet prettig om ver te lopen met een zwaar statief, maar in een studio maakt het niet echt uit.
Videofilmen: Als je een camera al niet voor een foto stil kan houden, dan is dat voor een stukje filmen al helemaal niet te doen. Er zijn voor filmen diverse opties, zoals een normaal statief met videokop of een schouderstatief. Een speciale die ik nog even wil noemen is een dolly. Dit is een soort karretje met wielen. De camera kan hierdoor rollend filmen wat een professioneel effect geeft. Er zijn op internet ook veel filmpjes te vinden over de zelfbouw mogelijkheden.
Studiofotografie: Bij fotograferen in een studio maakt het gewicht van het statief niet veel uit. Het statief moet vaak veel gewicht dragen, er worden vaak grotere camera’s gebruikt die van veel accessoires zijn voorzien. Vaak wordt er een kolomstatief gebruikt waarbij de camera op een kolom wordt gemonteerd. Deze kan dan weer eenvoudig op en neer worden geschoven.
Statief voor op reis: Deze statieven gaan mee in de koffer of worden kilometers ver meegenomen onderweg naar een mooi uitkijkpunt of door een stad. Deze statieven moeten voldoen licht zijn, en zo klein mogelijk inklappen. Dit omdat ze dan makkelijker te vervoeren zijn. Een compromis kan zijn dat ze wat minder hoog komen.
Algemene statieven: Dit zijn statieven die eigenlijk overal geschikt voor zijn. Niet te zwaar, en te gebruiken voor meerdere doeleinden.
^

Populaire merken. Veel van de statieffabrikanten maken ook statiefkoppen

Benro
Redged
Manfrotto
Gitzo
Really Right Stuff
MeFoto (Benro rebadge met kleurtjes)
Vanguard
Velbon
Sirui
Feisol
3 legged thing
Bilora
Giotto's
Joby
Mantona
Triopo

Houten statieven:
Berlebach
Ries
Wolf

Statiefkoppen:
Arca-Swiss
Markins
Kirk
Vinten
Sachtler

^

Als laatste nog wat tips. Mocht je een idee hebben over welk statief je aan wilt schaffen, loop dan even binnen bij een fotozaak. Zo kan je zien of het statief wel echt zo handig is als je dacht. Ook als je twijfelt wat voor jou het goede statief is, kan je even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Er wordt wel eens gezegd dat je in je leven drie statieven koopt. Als eerste een goedkoop prul. Je merkt al snel dat bij gebruik de poten inzakken en dat er flink wat speling in de componenten zit. Dit is logisch, omdat vaak plastic wordt gebruikt om alles te verbinden. Als tweede een wat zwaarder aluminium statief. Nu heb je een beter statief maar het is eigenlijk te zwaar om overal mee naartoe te nemen. Uiteindelijk eindig je bij een carbon statief omdat deze licht is en goed de trillingen dempt. Niet iedereen zal deze weg volgen, het is dan ook maar net afhankelijk wat je voor een statief over hebt.
Als je een statief gaat kiezen en je hebt een idee wat je ongeveer wilt, nog even één van de mooiste uitspraken over statieven:

1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee ;)

Voor een ieder die nog veel meer wil weten over statieven het volgende leesvoer. Echt een aanrader:
http://www.canadiannaturephotographer.com/tripod.html

Nog meer vragen of opmerkingen? Stel ze gerust. Opmerkingen over deze openingspost? Laat het me weten en ik pas het aan.
Hieronder komen nog wat populaire statieven. Weet je er een? Meld het even, dan zet ik hem er graag bij. Ik zal de openingspost trouwens in de loop van tijd verder aanvullen met plaatjes etc.
^

DPReview test van 5 verschillende aluminium travelstatieven
DPReview test van 5 verschillende carbon travelstatieven
Nederlandstalige uitleg over het hoe en wat bij de aankoop van een statief, 41 pagina's leesvoer!

^

[ Voor 14% gewijzigd door elhopo op 14-01-2016 15:21 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34
:? En je dacht dat het geen goed idee was om de opener van het originele topic te benaderen?

Dat is voor zover ik begrepen heb altijd de regel, ook al is het een uit de hand gelopen topic, en niet voor niets: ik was na al die jaren toevallig bezig met het opzetten van een nieuw topic. Erg jammer dit, al wordt je inzet uiteraard wel gewaardeerd, en bespaart mij dit werk.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Een opmerking over het kopje koppen, volgens mij zijn er veel meer typen dan alleen een ballhead en een videokop.
Denk aan een geared head, een 3 way (anders dan een video kop) of een kop als arca swiss c1 cube.

Het is ook niet zo dat een ballhead bij uitstek het beste is voor fotografie. Voor veel typen fotografie is een ballhead juist niet geschikt.

Leica MM + Sony A9

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
inquestos schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:31:
:? En je dacht dat het geen goed idee was om de opener van het originele topic te benaderen?

Dat is voor zover ik begrepen heb altijd de regel, ook al is het een uit de hand gelopen topic, en niet voor niets: ik was na al die jaren toevallig bezig met het opzetten van een nieuw topic. Erg jammer dit, al wordt je inzet uiteraard wel gewaardeerd, en bespaart mij dit werk.
Reactie via DM.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• henkie196
  • Niet online
Misschien ook wat meer alinea's gebruiken, leest niet zo fijn nu.
En vergeet ook de gimbalheads niet.

Links voor fabrikanten misschien een idee?

Benro
Redged
Manfrotto
Gitzo
Really Right Stuff
MeFoto (Benro rebadge met kleurtjes)
Sirui en Feisol kon ik zo gauw geen goede links van vinden.

Koppen:
Arca-Swiss
Markins
Kirk

Ben ook vrij zeker dat er een duitse fabrikant is die nieuwe houten statieven maakt. Niet alleen maar op de dump te vinden, dus.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 20-02-2014 21:44 ]

• elhopo
Houten statieven worden zo te zien nog gemaakt door Berlebach... Ik heb al het een en ander aangepast nav. de tips.. Alvast bedankt voor de tips en aanwijzingen!
@Inquestos: Ik was me hier niet van bewust. Je laatste reactie in dat topic was van februari 2006, wat mij niet echt het gevoel geeft dat je er mee bezig was. Mocht je het vervelend vinden, excuses daarvoor.

[ Voor 62% gewijzigd door elhopo op 20-02-2014 23:10 ]

• henkie196
  • Niet online
FYI, sommige balhoofden hebben ook een derde knop, om de weerstand mee in te stellen die de hoofdknop nog bied bij een bepaalde stand. Om zo vloeiender te kunnen bewegen met de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb een Gitzo traveler series 2 met een Markins Q3, maar deze is met zijn 1,6 kilo toch net te zwaar en ingevouwen met zijn 43 centimeter net iets te groot. Ik zoek dan ook een compacter statief die makkelijker mee kan....

Met transport lengte van rond de 30 centimeter en het gewicht rond de kilo (+balhoofd). En twist lock... Dit zijn de belangrijkste wensen. Max hoogte zou leuk zijn als dit ander half meter is, aangezien mijn wensen vind ik het nog lastig om een statief te vinden die hier aan voldoet. Als iemand tips heeft .... graag ;-)

Heb de Benro C0690TB00 gevonden gewicht is prima, maar de transport lengte van 38 centimeter helaas te groot.

Al wel in aantal winkels geweest, maar helaas niks gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 08:48 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Monopod? Tafelstatief?

Ik denk niet dat er veel normale statieven zijn die zó compact opvouwen. Die Benro heeft al 5 secties en 6 secties heb ik volgens mij nog nooit gezien.

Dat lage gewicht zijn er ook niet veel van, zeker niet als je een balhoofd van dezelfde klasse als die Markins er op wilt hebben, aangezien die los toch al gauw meer dan 350g wegen. Ik geloof dat er wel lichtere statieven zijn van Hama of Velbon, maar dan zwabbert het ook alle kanten op.

Moet het ín een rugzak passen ofzo dat het zo klein moet zijn? Mijn Redged is opgevouwen ook een ruime 40cm, geloof ik, maar dat past prima aan de zijkant van een rugzak of in de koffer.

/edit
@elhopo: Redged en Redget in de lijst met links, lijkt me dubbel. En een typo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 21-02-2014 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik geef niet aan dat ik een balhoofd wens als de Markins. Arca swiss compatible is wel een must. Het is voor het reizen. Veelal zal er gebruik gemaakt worden van den X Pro1 en soms een 5D3 met max 24-70. Met de Lee filter houder

Minimum lengte en gewicht zijn een pre, aangezien ik al een statief heb zoals boven omschreven. En dat ze lastig te vinden zijn een statief die aan aan de basis wensen voldoet. Is mij meer dan duidelijk vandaar dat ik toch een vraag waag op het forum, aangezien ik nu al geruime tijd zoekende ben naar een statief naast de Gitzo traveler.

Ik mag geen gebruik van een rugzak bij een stedentirip, maar schouder tas. En hier moet die dan ook in passen. De hoogte. Het zou leuk zijn als deze ander half meter is, maar minimaal een meter hoog. Ik wil bij de meeste uitstapjes niet te veel mee slepen. Een X pro1 en set filters is meer dan voldoende. Hier ontbreekt alleen nog een kleine handzaam statief...

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik weet niet waar dat lijstje vandaan komt, maar als je enigszins serieus met video iets doet dan kom je al snel bij Vinten of Sachtler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Superdaantje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:48:
Ik heb een Gitzo traveler series 2 met een Markins Q3, maar deze is met zijn 1,6 kilo toch net te zwaar en ingevouwen met zijn 43 centimeter net iets te groot. Ik zoek dan ook een compacter statief die makkelijker mee kan....

Met transport lengte van rond de 30 centimeter en het gewicht rond de kilo (+balhoofd). En twist lock... Dit zijn de belangrijkste wensen. Max hoogte zou leuk zijn als dit ander half meter is, aangezien mijn wensen vind ik het nog lastig om een statief te vinden die hier aan voldoet. Als iemand tips heeft .... graag ;-)

Heb de Benro C0690TB00 gevonden gewicht is prima, maar de transport lengte van 38 centimeter helaas te groot.

Al wel in aantal winkels geweest, maar helaas niks gevonden.
Ik zou zeggen een gitzo traveer serie 1.
Ik heb volgens mij de gt 1550 en die is inclusief het meegeleverde balhoofd precies 1 kilo en heel compact op te vouwen. Weet niet precies hoelang in totaal, maar met 5 segmenten is het allemaal vrij compact.

Daarbij dan een RRS bh 25 of bh30 om het compact te houden inclusief arca swiss plate.

Ik heb er zelf een arca swiss P0 opzitten wat ook erg fijn werkt, en toch lekker compact blijft.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Weet je hoe zwaar het balhoofd is ? dan kan ik berekening maken als ik hier eigen balhoofd aan toevoeg. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zie geen GT1550 meer op de Gitzo website. De lichtste die ik daar zie, is de GT1544T, die zonder kop 0.98 kg is. Maar 42.5cm bij het opvouwen.

De kleinste daar is de GK1580TQR5, met opgevouwen 35cm, en weegt inclusief balhoofd 1.16 kg. Maar die kop is volgens mij niet Arca-Swiss compatible.

Die P0 is volgens mij 285g (heb er zelf wel een tijdje naar zitten kijken, maar uiteindelijk de Markins Q3T gekozen).

/edit
Ah, Link. Helemaal kaal 318g. 370g met de lichtste QR.

/edit2
Heh, Strap-pod. Licht én compact. Maar niet geschikt om zo ergens neer te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door henkie196 op 21-02-2014 10:06 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb er wel 1 gevonden van Velbon, de ut 43q maar dat is misschien niet de kwaliteit die je zoekt?
http://www.factoryprices....u4q-ball-head-149555.html
Wel superklein in opgevouwen stand (272 mm), 1070 gram en een max hoogte van 1540 (met de kolom uitgeschoven). Niet arca swiss compatible btw...

[ Voor 5% gewijzigd door elhopo op 21-02-2014 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oho, zes secties. De prijs is behoorlijk, niet goedkoop meer te noemen. Ben benieuwd hoe stabiel dat is in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ik denk dat de GT1550 al opgevolgd is voor een ander model. Ik heb hem al 2 of 3 jaar.

Hij staat nog wel op BH photo video maar is niet meer leverbaar:
http://www.bhphotovideo.c...T_Traveler_6X_Carbon.html

Lengte is dus 35,5 cm. Het lijkt erop dat die GK1580 de opvolger is.

Het balhoofd dat er standaard bij zat is de
http://www.gitzo.com/centre-ball-head-g1077m

Dus 0,12 kg wat betekend dat het statief 0,88 kg is. Samen met de P0 kom je dan op 1,2 kg.
Met de RRS bh 25 (0,18 kg) zit je net over de 1 kilo.

Qua stevigheid houdt die een 5D prima. Mijn M9 (ook niet de lichtste) gaat ook zeer makkelijk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De 1544 al na gekeken, maar is helaas te groot... de 1550 heb ik nog wel ergens gezien, maar tegen een belachelijk hoge prijs van 789 euro.
Ben niet opzoek naar een monopod, maar statief. Maar juist een klein en compact statief voor dagtrips etc. Heb nu een Gitzo series 2 traveler + Markins q3t leuke combo, (zo'n 1.6 kilo) maar niet altijd even geschikt om mee te nemen. Vandaar dat ik opzoek ben naar compacter en lichter. Wil er toch graag halve kilo af en transport lengte ongeveer cen er van af.

Kik die velbon is een optie om te bekijken. Ik zal toch zelden op de max hoogte komen. Ga ieder geval verder zoeken naar meer informatie over dit statief.

Edit: bij B&H paar weken geleden langs geweest, maar helaas hadden ze op dat moment geen compacte statieven in de winkel. Medewerker heeft daar nog wel geholpen met zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Superdaantje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:17:
De 1544 al na gekeken, maar is helaas te groot... de 1550 heb ik nog wel ergens gezien, maar tegen een belachelijk hoge prijs van 789 euro.
Ben niet opzoek naar een monopod, maar statief. Maar juist een klein en compact statief voor dagtrips etc. Heb nu een Gitzo series 2 traveler + Markins q3t leuke combo, (zo'n 1.6 kilo) maar niet altijd even geschikt om mee te nemen. Vandaar dat ik opzoek ben naar compacter en lichter. Wil er toch graag halve kilo af en transport lengte ongeveer cen er van af.

Kik die velbon is een optie om te bekijken. Ik zal toch zelden op de max hoogte komen. Ga ieder geval verder zoeken naar meer informatie over dit statief.
789 is wel heel fors voor de GT1550. Dat is ook de prijs van de nieuwere GK1580:
http://www.fotokonijnenbe...tqd4-traveler-serie-1-kit

Je kan altijd proberen of je de prijs naar beneden kan krijgen.
Als vergelijk, ik heb er toen 600 euro voor betaald.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas opgevouwen hoogte 41 cm. Dit is te groot ik zoek recht is van 30 cm. Anders geen win win met mijn huidige combo ;-)
Gitzo traveler zijn prima, maar de balhoofden vind ik persoonlijk niks. En deze moet ik dan weer gaan vervangen en zit ik weer met hoge kosten. En balhoofd van Gitzo tweedehands verkopen is erg lastig. Weinig mensen die hier interesse in hebben...

Wellicht verstandig om budget neer te zetten. 400 max 500 euro is hopelijk wel wat te koop.
De Velbon UT 43D II ga ik probeer eens te bekijken. Wel niet arca swiss, maar heeft wel de afmetingen etc. Zag er niet stabiel uit op mac lengte., maar dit gebruik ik zelf zelden.

Three legged thing Keith is wel niet erg hoog, maar denk toch even kijken welke hoogte ik meeste gebruik. Wellicht optie.
http://www.cameranu.nl/nl...-blauw/h8284_35114_321634

[ Voor 59% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat ziet er inderdaad wel compact uit. Alleen is die 30cm opgevouwen volgens mij zonder kop. Tenminste als ik de specs hier bekijk. Of misschien ook wel, één van die plaatjes laat de middenkolom wel heel compact opgevouwen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Na wat zoeken kwam ik de Sirui UltraLight T-025X + C10X tegen. De carbon versie is als ik het goed heb 800 gram en opgevouwen 30 cm. Als ik het zo zie kan die net de 5d3 en 24-70 aan. Sirui veel goede dingen gelezen... en met prijs van 180 euro ook geen verkeerde prijs. toch, maar eens proberen...

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-03 12:19
De pricewatch: Velbon Ultrek 45 is opgevouwen (met kop) nog geen 30cm:
- Maximale hoogte: 1565mm
- Minimum hoogte: 650mm
- Opgevouwen lengte: 295mm
- Gewicht: 1230g
- Diameter poot: 24mm
- Secties: 6
- Draagvermogen: 3kg
- Hoofdschroef: UNC 1/4"
- Meegeeverde kop: PHD-42Q (met QB-62 plaat)

Zit dus wel een video kop op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De velbon in de hand gehad en dit was hem niet. De Suri hadden ze helaas net niet liggen, maar wel andere in de hand gehad en deze voelde op zich goed aan. Heb de Sirui UltraLight T-025X + C10X besteld. Nog geen 800 gram en 30cm ingevouwen.

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
Kun je aangeven waarom jij niet voor die Velbon 45L bent gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja hoor.... de statiefkop vind ik persoonlijk echt helemaal niks. Het is een video kop en dat vind ik zelf niet prettig gebruiken. En op moment dat ik statief wilde opzetten had ik gelijk al zoiets van. Die blijft in de kast liggen of verdwijnt in de kliko.

De Sirui heb ik een beter gevoel. Had ook iets meer weg van de Gitzo. En aangezien er niet veel statieven zijn die aan mijn wensen voldoen. Deze surui gekozen. Dit lijkt mij de beste keuze, maar ik zal hem niet heel veel gebruiken. Het is puur voor dagtrips waar mijn primaire statief net te zwaar en groot is. met zijn 1.6 kilo en 42 cm opgevouwen. Tevens lijkt hij me handig als ik op pad ga met alleen een systeem camera.

Hier een filmpje in NL
http://vimeo.com/33022128

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 21-02-2014 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 15:57
Ik ben op zoek naar een fotostatief dat compact opgevouwen kan worden, niet al te zwaar en met een panoramakop (geen balhoofd, omdat ik ook film met mijn DSLR). Ik zit in een rolstoel dus het statief hoeft niet hoog te kunnen, 150 cm is zat. Ik gebruik niet heel vaak een statief en heb daarom een beperkt budget, max is zo'n € 150.
Het is moeilijk om binnen dit budget een mooi statief te vinden en ik neig naar de Velbon Ultrek 45 (pricewatch: Velbon Ultrek 45). Heeft iemand ervaring met dit statief of adviezen voor een ander product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 00:05
Superdaantje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:50:

Dit lijkt mij de beste keuze, maar ik zal hem niet heel veel gebruiken. Het is puur voor dagtrips waar mijn primaire statief net te zwaar en groot is. met zijn 1.6 kilo en 42 cm opgevouwen.
Primair statief van 1,6kg en 42cm opgevouwen lengte, dat is toch best compact en licht lijkt me?

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

LameDog schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 22:45:
Ik ben op zoek naar een fotostatief dat compact opgevouwen kan worden, niet al te zwaar en met een panoramakop (geen balhoofd, omdat ik ook film met mijn DSLR). Ik zit in een rolstoel dus het statief hoeft niet hoog te kunnen, 150 cm is zat. Ik gebruik niet heel vaak een statief en heb daarom een beperkt budget, max is zo'n € 150.
Het is moeilijk om binnen dit budget een mooi statief te vinden en ik neig naar de Velbon Ultrek 45 (pricewatch: Velbon Ultrek 45). Heeft iemand ervaring met dit statief of adviezen voor een ander product?
Beste wat je kunt doen indien dit mogelijk is statief zelf bekijken in de winkel. Zelf heb ik de Velbon van de week in de hand gehad en deze voldeed niet aan mijn wensen, maar ik was dan ook niet opzoek naar een kop voor video.

Persoonlijk vond ik het opzetten van het statief niet zo gebruikers vriendelijk. Kosten me even wat moeite om deze op te zetten. Kijk anders eens bij Manfrotto, Surui en Benro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AdmiralSnipe schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 22:53:
[...]

Primair statief van 1,6kg en 42cm opgevouwen lengte, dat is toch best compact en licht lijkt me?
Dit verschilt per persoon, voor mij is het soms nog te groot zeker als ik alleen met een schouder tas op stap ga met alleen een camera en wat klein gerei. Ik sleep dan het liefst zo min mogelijk met mij mee. Zo als recentelijk in New York en Parijs. Dan heb ik geen zin om de hele dag met dat extra gewicht rond te lopen. Een camera + objectief is voldoende, maar statief miste ik toch best vaak. En april ben ik in Maleisië en dan heb ik ook geen zin om met die hitte te veel appratuur mee te slepen. Dan is een (systeem) camera en Surui en Lee filters meer dan genoeg gewicht om mee te slepen :D

Vandaag de Surui binnen gekregen en even uitgetest en voor wat ik wens een prima statief waar voor ik hem zocht. Met een gewicht van 800 gram en zijn 30 cm erg gemakkelijk om even in je tas te stoppen. Een mooi maatje voor naast de Gitzo

Afbeeldingslocatie: http://blog.wagner-fotografie.nl/wp-content/uploads/2014/02/Statief-e1393106905640.jpg
http://blog.wagner-fotografie.nl/sirui-t025x/

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 22-02-2014 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 21:32
Geniale dingetjes, die Sirui's. Past zo in m'n rugzakkie. M'n zwaardere statief zal ik nog maar weinig gebruiken denk ik, alleen voor heavy duty stuff.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50
Ik heb de Sirui N-2204 Carbon. Erg tevreden!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
Superdaantje schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 22:55:
[...]

Beste wat je kunt doen indien dit mogelijk is statief zelf bekijken in de winkel. Zelf heb ik de Velbon van de week in de hand gehad en deze voldeed niet aan mijn wensen, maar ik was dan ook niet opzoek naar een kop voor video.

Persoonlijk vond ik het opzetten van het statief niet zo gebruikers vriendelijk. Kosten me even wat moeite om deze op te zetten. Kijk anders eens bij Manfrotto, Surui en Benro ?
Waren er andere minpunten behalve de mindere gebruiksvriendelijkheid?
De sirui statieven zijn ook mooi, maar net weer ff duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Hmm, op de foto ziet de Siriu er toch wel een stuk compacter uit ja, en 800 gram vs 1600 gram maakt ook nog wel verschil tijdens lange wandeltochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

LameDog schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:49:
[...]

Waren er andere minpunten behalve de mindere gebruiksvriendelijkheid?
De sirui statieven zijn ook mooi, maar net weer ff duurder.
Om eerlijk te zijn heb ik heel weinig naar de goedkopere statieven gekeken. Mijn budget was 400 a 500 euro, maar het wat toch lastig om een statief te vinden dat voldeed aan mijn wensen van max 1.2 kilo en 32cm opgevouwen en mijn overige wensen waren Carbon en twist lock.
Een ander nadeel is dat ik al snel statieven ging vergelijken met mijn Gitzo.... Aangezien dit min referentie kader is.

Maar wil je een goed statief en is lengte opgevouwen en gewicht niet zo'n probleem dan is Manfrotto een veel gebruikt statief. De Surui zoals ik gekocht heb is er ook in aluminum als ik het goed heb. Dan is die een stuk goedkoper en weegt 300gram zwaarder.

De velbon vond ik erg wiebelig. Zelfs met een systeemcamera als de Fuji X pro1. Laat staan als je hier een spiegelreflex opzet als dde Canon 5D3.

Wat ik je wel als tip mee kan geven. Is bij twijfel kijk even verder en spaar even verder. Mijn eerste statief was goedkope Vanguard en deze eigenlijk nooit gebruikt. Omdat ik het niet prettig vond gebruiken. Goedkoop was dus duurkoop ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2014 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

AdmiralSnipe schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:59:
[...]

Hmm, op de foto ziet de Siriu er toch wel een stuk compacter uit ja, en 800 gram vs 1600 gram maakt ook nog wel verschil tijdens lange wandeltochten.
Het verschil is behoorlijk. Vandaag even uitproberen. Met de X Pro1 en Lee filters. Eerste indruk van statief is al goed. Gister al wat mee gespeeld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Superdaantje schreef op zondag 23 februari 2014 @ 10:13:
[...]

Wat ik je wel als tip mee kan geven. Is bij twijfel kijk even verder en spaar even verder. Mijn eerste statief was goedkope Vanguard en deze eigenlijk nooit gebruikt. Omdat ik het niet prettig vond gebruiken. Goedkoop was dus duurkoop ;)
Even ter verdediging van Vanguard: Er zijn ook wel goede statieven van dat merk. De Espod serie is inderdaad goedkoop, maar de Alta+ en hoger zijn verder prima statieven, maar het is maar net welk doel je hebt en wat je er van verwacht. Zelf heb ik een aluminium Alta+ en alles voelt degelijk en ziet er goed uit. Het gewicht is met net iets meer dan 1,5 kg ook niet erg zwaar, en de maximale hoogte van 1,5 meter is voor de keer dat ik hem gebruik wel voldoende.
Als je een statief vaak meeneemt op stedentrips, in de natuur en op lange wandeltochten zal het inderdaad niet voldoen, en dan kom je eerder op carbon statieven enz. terecht. Helaas ontbreekt mij de tijd om dat soort activiteiten te ondernemen...

Dat gezegd hebbende, Sirui maakt inderdaad wel mooie statieven voor een goede prijs, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hoe bevalt die C10X t.o.v. de Markins? Ik vind persoonlijk de Markins een erg fijne kop, lekker soepel en nauwkeurig met vastzetten, zou niet graag meer minder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Surui en Markins ga ik maar niet echt vergelijken. Prijs verschil etc is gewoon weg erg groot, maar voor haar prijs is de X10 een prima balhoofd... In vergelijking met de Gitzo traveler die ik gehad heb. Een stuk beter ;-) Ik zie het surui statief ook niet als vervanger van de Gitzo, Markins combinatie, maar meer als aanvulling. Drempel om statief mee te nemen word zo stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Uiteraard is het niet direct te vergelijken, totaal verschillende prijsklasses (en groottes, ik zie op je plaatje dat de C10X een stuk kleiner is dan de Markins). Ik zou kunnen vragen hoe die zich verhoudt tot bv. een Redged RP-2, maar ik denk niet dat jij daar direct ervaring mee hebt ;) (is het enige andere balhoofd waar ik redelijk wat ervaring mee heb).

Maar algemene indrukken, dan. Gaat hij soepel/langzaamaan los, of draai je aan de knop en valt de camera direct om als je die niet vasthoudt? Verschuift hij nog als je hem vast draait? Blijft hij ook goed vast zitten nadat hij vastgedraait is?

En is dat plaatje niet wat aan de grote kant voor je Pro1X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@Henkie196 Ik heb de C10 (zonder X) op mijn T005 en die bevalt erg goed. Vast- en losdraaien gaat mooi gelijkmatig en de camera blijft goed in de gekozen positie. En vast is ook echt vast. Best netjes voor zo'n kleintje. Maar ik beperk me met dit balhoofd wel tot standaard-zoomlenzen. Bij telelenzen grijp ik toch naar mijn Benbo of Manfrotto.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:34

Smarron

The bend

Ik gebruikte tot vandaag een Hama Star 8 (jaja .. :X ) icm een Nikon D5100. Rete-instabiel, maar die had ik nog liggen toen ik jaren geleden mijn eerste digitale compactcamera kocht (Minolta Dimage S404). En toch heb met dit statiefje al wat redelijke foto's geschoten.

Maar goed, al een tijdje op zoek naar een beter statief, maar toch niet duur (budget max 100 euro). Mijn voorkeur ging hierdoor uit naar de Velbon Sherpa serie. Redelijk goedkoop, maar voor mij meer dan genoeg om leuke plaatjes mee te schieten en werd in het andere statieven topic ook redelijk vaak als positief ervaren.

En vandaag heb ik toevallig een Velbon Sherpa 750R (incl. quick release) op de kop weten te tikken voor slechts 40 Euro. Niet nieuw, wel zo goed als nieuw. Volgens mij echt een koopje gedaan. :)

Hopelijk van het weekend tijd om hem even goed uit te testen, maar ik kan nu al zeggen dat het 1000x beter en stabieler aanvoelt dan die Hama Star 8 (maar nu is dat zelfs al zo als ik een rietje pak).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
Is een fijn statief die Sherpa 750. ik had m ook maar ben m vorig najaar kwijtgeraakt en helaas zijn ze uit de collectie. Ik heb er nog naar gezocht maar kon er geen meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

henkie196 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 07:36:
Uiteraard is het niet direct te vergelijken, totaal verschillende prijsklasses (en groottes, ik zie op je plaatje dat de C10X een stuk kleiner is dan de Markins). Ik zou kunnen vragen hoe die zich verhoudt tot bv. een Redged RP-2, maar ik denk niet dat jij daar direct ervaring mee hebt ;) (is het enige andere balhoofd waar ik redelijk wat ervaring mee heb).

Maar algemene indrukken, dan. Gaat hij soepel/langzaamaan los, of draai je aan de knop en valt de camera direct om als je die niet vasthoudt? Verschuift hij nog als je hem vast draait? Blijft hij ook goed vast zitten nadat hij vastgedraait is?

En is dat plaatje niet wat aan de grote kant voor je Pro1X?
Ik update dit artikeltje komende tijd met enige regelmaat. Wel paar testjes gedaan.

Formaat van het plaatje valt best mee. Is wat mij betreft niet te groot, maar wel redelijk dik. Maar het is Arca Swiss compatible dus de Markins plaatjes die ik heb passen er netjes op.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
LameDog schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:29:
Is een fijn statief die Sherpa 750. ik had m ook maar ben m vorig najaar kwijtgeraakt en helaas zijn ze uit de collectie. Ik heb er nog naar gezocht maar kon er geen meer vinden.
Ik heb juist onlangs mijn Sherpa 450 aan de kant gezet omdat ik het een lomp, groot en zwaar onding vond. Lomp en groot slaat hier dan op de pootjes en het onding gedeelte is de standaard panhead die erbij zat.
Voor de rest is het wel een redelijke degelijk en stabiel statief zolang je er geen D7000 + grip en Bigma aan hangt.
Ik heb me onlangs ook bij het Sirui kamp gevoegd met de T1004-X met de K30X kop. Pootjes hadden langer gemogen, maar om binnen budget ook nog compact genoeg te blijven was dat de concessie. De kop is mooi stevig en stabiel, kwa duurzaamheid moet het nog bewijzen maar het voelt solide aan. Ik vind de mogelijk voor het blokkeren hoever je de kogel los kan draaien vooral heel prettig, als je het een beetje goed doet dan klapt je camera nooit zomaar om.

• LameDog
De Sherpa 750 is volgens mij de meest compacte uit de oude sherpa lijn door de poten uit vier segmenten. Daarom had ik die destijds ook gekozen. Maar ik moet toegeven dat ie niet heel draagbaar was en daarom had ik m vaak niet bij me terwijl een statief wel handig was.
Ik ben dan ook nu op zoek naar een licht en compact statief met panhead (ivm filmen) en voldoende draagvermogen (>= 5kg), maar ik ben er al wel achter dat mijn budget van €150 a € 200 hiervoor wat krap is.

• henkie196
  • Niet online
Superdaantje schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:38:
Ik update dit artikeltje komende tijd met enige regelmaat. Wel paar testjes gedaan.
Interessant om te lezen, bedankt voor het opschrijven van je indrukken over het statiefje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

-knip-

[ Voor 94% gewijzigd door Universal Creations op 02-03-2014 16:31 . Reden: Geen V&A op GoT! ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 21:55

ijscobar

eclecticus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Iemand nog een idee voor een paar populaire statieven in de openingspost, inclusief een linkje naar een review? Ik neem die van Superdaantje dan wel mee lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:54
Vandaag de MeFoto Roadtrip aangeschaft. Aanrader! Compact, licht maar super degelijk statief.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/15xx0tv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
Ik heb de pricewatch: Velbon Ultrek 45 gehaald en niet de pricewatch: MeFoto RoadTrip kit Black. Prijs is ongeveer gelijk (140 Velbon vs 165 Mefoto).

Redenen (voor mij):
- De Velbon heeft een video kop (PHD-42Q) en ik zal hem ook voornamelijk voor video gebruiken. De MeFoto heeft een (foto) ballhead.
- Ingepakt is de Velbon maar 30 cm t.o.v. 40 cm van de MeFoto en ik ga hem alleen op vakantie gebruiken (in de rugzak).
- Gewicht van de Velbon met kop is 1250 gr t.o.v. 1650 gr van de MeFoto. Scheelt gewicht in koffer en rugzak...

Heb hem afgelopen weekend uitgeprobeerd en tot nog toe geen klachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 21:42
Ik ben nu ook al een tijdje actief aan het rondkijken naar een mooi statief. Ik moet zeggen erg gecharmeerd te zijn van 3 Legged Thing statieven en waarschijnlijk wordt het een Jack of Eric. (Zijn functioneel vrijwel het zelfde, alleen is de 2e van carbon -> lichter en betere schokdempend). Ik zag dat ze o.a. bij een fotografie winkel in Den Bosch verkocht worden, dus ik denk dat ik daar binnenkort even ga kijken (woon zelf in Utrecht).

Meer mensen ervaring met een 3LT statief in het algemeen?

Verder ben ik ook wel benieuwd wat een mooi alternatief zou zijn ter vergelijking. Ik lees hier veel enthousiasme voor Sirui, maar dat het per model verschilt. Wat zou een mooi/vergelijkbaar Sirui statief zijn?

Ik zoek een statief:
- inclusief balhoofd (weinig video, veel fotografie)
- Hij moet een 6D + 24-70 2.8L II + 580 EXII flitser kunnen dragen in verschillende hoeken (bij voorkeur ook een 70-200 2.8L II voor de toekomst)
- Het zou mooi zijn met de lens recht naar beneden te kunnen fotograferen (macro, product fotografie)
- Stevig (niet trilling gevoelig of doorverend in de poten), liefst niet te veel losse poot delen ook
- Niet langer dan 50 cm opgevouwen.
- Ondanks het bovenstaande hoe lichter hoe beter natuurlijk, maar niet zwaarder dan 1,5 kilo lijkt me redelijk. Ik verwacht hem ook mee op city trips te nemen en dat ik hem tot 1,5 namelijk niet thuis zou laten liggen vanwege het gewicht (zou zonde zijn).

- afneembare poot als monopod is leuk maar niet noodzakelijk
- waterpasjes etc. zijn ook leuk, maar ook niet noodzakelijk

De genoemde 3LT's lijken daar wel aan te voldoen incl. laag bij de grond het statief opzetten :9~ Ik ben wel benieuwd welke andere statieven vergelijkbaar zijn.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Sirui N-2204 ;)

Vraag eens Ventieldopje. Hij heeft een Jack ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Thanks! Ik zal hem eens een pm sturen en de N-2204 checken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LameDog
MindcrimeNL schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:09:
Ik heb de pricewatch: Velbon Ultrek 45 gehaald en niet de pricewatch: MeFoto RoadTrip kit Black. Prijs is ongeveer gelijk (140 Velbon vs 165 Mefoto).

Redenen (voor mij):
- De Velbon heeft een video kop (PHD-42Q) en ik zal hem ook voornamelijk voor video gebruiken. De MeFoto heeft een (foto) ballhead.
- Ingepakt is de Velbon maar 30 cm t.o.v. 40 cm van de MeFoto en ik ga hem alleen op vakantie gebruiken (in de rugzak).
- Gewicht van de Velbon met kop is 1250 gr t.o.v. 1650 gr van de MeFoto. Scheelt gewicht in koffer en rugzak...

Heb hem afgelopen weekend uitgeprobeerd en tot nog toe geen klachten...
Welke camera en lenzen gebruik je op het statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
LameDog schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 18:58:
[...]
quote:
MindcrimeNL schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 09:09:

Welke camera en lenzen gebruik je op het statief?
Tot nog toe alleen fotocamera's:
- Sony SLT-A58 (met standaard lens)
- Panasonic TZ30
Videocamera's:
- Panasonic HDC SD90

Het lichtere werk dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Iemand ervaring met zo'n cheapie statief van DX: http://dx.com/p/portable-...length-58424#.Ux4ZJ_l5N1Y ?

Ik heb al een goed aluminium statief, maar die is behoorlijk zwaar (1,5kg ofzo) en ingeschoven nog redelijk groot. Ben eigenlijk op zoek naar eentje die iets van 30cm ofzo ingeschoven is, zodat hij in een rugtas past. En ook niet te zwaar (<1kg). Camera die erop komt is een 1100D met 17-85. Dus qua gewicht valt het mee.

Is eigenlijk meer als vervanging van camera op een muurtje zetten (op plekken waar geen muurtje is) dan echt voor gebruik bij long-exposure foto's waar je een stevig statief wil hebben ivm wind.

Alternatief is deze: http://dx.com/p/4-5ft-aluminum-tripod-2518#.Ux4byfl5N1Z maar die is weer een stuk zwaarder (weegt 830g volgens mij).

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 09:07
Is een Cullmann Nanomax 200T niets voor jou? Ik heb deze als tweede statief, omdat ik deze altijd ingevouwen in mijn tas kan stoppen. Zelfs m'n 5D + lens blijft erop staan (niet super stabiel, maar het werkt :) ). Het statief is 700 gram, inclusief balhoofd en slechts 28cm ingevouwen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die je nu hebt gelinkt, is 49cm lang opgevouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die Cullman is ook wel geinig. Maar wel weer 40 euro. Wou er eigenlijk niet meer dan 25 euro aan uitgeven.

Universal Creations, had jij ook niet een eBay statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 09:07
Tsja, 15 euro duurder. Als ik de statiefjes zie die jij aangaf, denk ik dat dit 't wel waard is hoor :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daar is ook wel wat voor te zeggen... Zal binnenkort nog even in een echte winkel kijken voor zoiets :) Of Marktplaats voor een gebruikte.

Hama ofzo is misschien ook nog wat, is al weer een stapje hoger dan DX :)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2014 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 21:15:
Die Cullman is ook wel geinig. Maar wel weer 40 euro. Wou er eigenlijk niet meer dan 25 euro aan uitgeven.

Universal Creations, had jij ook niet een eBay statief?
Ja, maar dan een carbon van Triopo...
Ik heb ook een DX statief, maar dan ook wat duurder dan die in je link en ook stuk groter dan 30cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke :)

Heb donderdag afgesproken met iemand van Marktplaats om zijn Hama Star 9 misschien over te nemen, voor een tientje :D

Specs:
Driepoot-statief: type Hama Star 9
Lichtgewicht aluminium: weegt net zoveel als een flesje cola (528 g)
Klein (minimale lengte =37 cm): past makkelijk in je cameratas
Maximale hoogte 114 cm
Ideaal voor op reis of gewoon voor de fotograaf die net wat makkelijker foto's wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 21:39
Ik ben op zoek naar een monopod (zal voornamelijk gebruikt worden voor wat extra stabiliteit met filmen en ook dat de camera niet de hele tijd op de schouder of hand moeten worden gehouden als ik film).

Het liefst zo licht mogelijk (<0.5kg) en ingeklapt zo klein mogelijk (<50cm). Mijn oog was gevallen op deze:
http://www.fotokonijnenberg.nl/coman-dt-257c-carbon-monopod

0.3kg, carbon, ingeklapt 39cm. En uitgeklapt 144cm. en tot 10kilo belastbaar. prijs 60 euro.

Zijn er andere goede alternatieven voor rond de 60? (ik kwam ook die van Benro tegen bijv, maar weet niet hoe dit verhoud)

[ Voor 6% gewijzigd door StygMa op 24-03-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

Velbon Ultra Stick L50 (of M50)? Geen carbon maar de prijs/kwaliteit i.c.m. compactheid en ease of use is moeilijk te overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik was gister aan het zoeken voor een statief... ik lees de "kies er drie" in de OT.... dat is helaas echt waar. Ik wil er niet veel geld uitgeven: keuze gemaakt dus. Ik wilde alleen toch wat nuance in aanbrengen: wat ik er mee wil doen.

Het moet vooral licht zijn (<800 gram) en ingeklapt maximaal 50-53cm (ivm handbagage).

Ik heb een Konig (of Hama) statiefje van een vriend te leen (zoiets: http://www.bol.com/nl/p/k...t-zilver/9000000012266981).
Als ik mijn D3200 naar de hemel richt dan zakt die terug. Dat is echt wel een minpunt. De aluminium verbindingen zijn vooralsnog prima (zakt niet in).

De foto's die ik maak zijn vooral van gebouwen in de avond. Geen sterrenhemels dus. Hij moet wel naar boven kunnen richten dus maar niet voor 5 minuten.
Ik heb mijn camera gewogen (800 gram met standaard lens) maar het probleem is kopzwaarheid (lens ver vooruit).

Helaas ik kan de camera op het statief van die vriend niet vastzetten: hij kan namelijk het hendeltje blijven bedienen. Dat is dus niet nodig, zelfs ongewenst. Vertikaal bewegen is voldoende, als ik hem maar stevig vast kan zetten (en dus licht omhoog kan vastzetten). Horizontaal bewegen kan op zich via het statief.

Iemand wat tips voor een dergelijk statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat is niet veel geld ? Surui heeft een carbon statief voor 190 euro. 800gram en 30cm ingeklapt.
Balhoofd van suirui op mijn Gitzo statief getest en deze trekt de 5D3/grip +70-200 II - Extender III 2x. Het zit wel niet muur vast zoals bij de Markins, maar was toch aangenaam verrast over het balhoofd.

Statief is niet het stevigste, maar dat kun je ook bijna niet verwachten van compact statief in deze prijs klassen, maar voor reizen en stedentrips een prima statief om te gebruiken. (zeker als je niet te zwaar op stap wilt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 25-03-2014 12:27 . Reden: Spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Superdaantje schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 09:02:
Wat is niet veel geld ? Surui heeft een carbon statief voor 190 euro. 800gram en 30cm ingeklapt.
Balhoofd van suirui op mijn Gitzo statief getest en deze trekt de 5D3/grip +70-200 II - Extender III 2x. Het zit wel niet muur vast zoals bij de Markins, maar was toch aangenaam verrast over het balhoofd.

Statief is niet het stevigste, maar dat kun je ook bijna niet verwachten van compact statief in deze prijs klassen, maar voor reizen en stedentrips een prima statief om te gebruiken. (zeker als je niet te zwaar op stap wilt.)
Onder de 100 euro, voorkeur voor ver onder de 100.
Dat het statief dan niet superstabiel is dat lijkt me logisch. In deze zin gaat het echt om de compactheid.

[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 25-03-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Misschien kan je tweedehands wat vinden? Het is helaas bij de goedkope Konig en Hama statiefjes zo dat er veel speling in zit. Als de hoogte niet uitmaakt kan je misschien nog naar een tafelstatief oid kijken?

Andere mogelijkheid is doorsparen, of toch een iets zwaarder statief kiezen. Voor ver onder de 100 euro is het echter lastig om een goed statief te vinden wat voldoet aan alle voorwaarden, zoals licht, klein, stabiel...

In de openingspost staat ook het verhaal van de 3 statieven die de meeste mensen kopen. Het eerste is een goedkoop prul. Die stap kan je jezelf dan alvast besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Ik liep net de MediaMarkt in en zag de Velbron CX-444 liggen voor 34 euro. Ik heb hem gelijk meegenomen, leek me een prima dingetje om mee te beginnen.

[ Voor 86% gewijzigd door iAR op 25-03-2014 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Ik heb al jaren een hele goedkope statief, ooit via marktplaats gekocht voor iets van 40 euro. Toen ik hem kocht had ik nog een compact-camera, maar was ik al wel op zoek naar een dSLR. Kort daarna volgde inderdaad de 450D, met destijds alleen de kitlens. Dat werkte prima voor de keren dat ik hem gebruikt heb.

Inmiddels toch toe aan wat serieuzers. Als ik m'n camera nu er op zet met m'n duurdere glas, houd ik m'n hart vast. Er zit een plastic quickmount-geval op, ik zou ongetwijfeld niet de eerste zijn die z'n camera door zo'n geval op de grond ziet vallen...

M'n keus is inmiddels gevallen op de MeFOTO RoadTrip Travel Tripod. Groot voordeel is dat hij ook als monopod te gebruiken is. En door z'n formaat kan hij ook nog eens gemakkelijk mee op vakanties! :Y

Bedankt voor de tip, CarbonCopy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:36

the mod man

iets van beeldmaker

Ik zit een beetje in een dilemma. Ik heb sinds kort 2 FX camera's welke ik voor een aantal opdrachten beide tegelijk nodig heb om te filmen. Ik heb 1 Sirui carbon statief dat goed bevalt maar wel erg prijzig was. Daar past natuurlijk maar 1 DSLR op terwijl ik nu met 2 DSLR's interviews wil gaan afnemen dus een 2de statief is dan wel gewenst.

Koop ik nu een goed (maar dan nog beter statief dan de huidige) of koop ik een goedkoper ding welke wel degelijk is, een metalen. De huidige is een SiRui N2204 Carbon. Als ik een betere wil dan denk ik aan kleiner opgevouwen met minstens een even hoge max hoogte en een indien mogelijk lager gewicht. Dan kom ik denk ik uit bij een 3 legged thing..

Koop ik een goedkopere dan denk ik aan max 100 euro zonder hoofd. (heb als nog een goed balhoofd liggen)

Of haal ik een statief met een echt goed videohoofd voor pan en tilt acties?

Er komt een D800 met FX zoomlenzen op.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je gaat er niet mee rondlopen, dus een wat zwaarder en stabieler statief is een goede optie. Videokop erbij lijkt me ook een pre in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

Karel V

Een simpele ziel

Misschien een handige link voor de start post van de topic starter. Vooral de enorme lijst aan verwijzingen onderaan het verhaal zijn erg interessant:
http://www.canadiannaturephotographer.com/tripod.html

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Heel hartelijk bedankt, ik heb de link toegevoegd. Interessant verhaal en veel uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Goede link zeg! Geeft een mooi compleet beeld met motivatie en uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26
Beste Tweakers,

Ik ben voor een statief eigenlijk direct naar ebay gegaan, maar bedacht me ineens dat er wel eens een statieven topic zou kunnen zijn, en jawel.

Gek dat het nog niet in dit topic genoemd wordt, maar er staan naar mijn inziens erg mooie statieven op ebay. Welliswaar namaak, maar ziet er degelijk uit.

Ik twijfel namelijk tussen deze 3:
http://www.ebay.com/itm/251419445000
http://www.ebay.com/itm/360894694662
http://www.ebay.com/itm/251481021952

Lijken alle 3 op elkaar, maar 2/3 hebben een 'carrying bag' en de ander niet, en bij de duurste vind ik de head er minder fraai uit zien en bij de goedkoopste zijn de draaiknoppen om de poten vast te zetten weer plastic.
Ben ik een beetje in de goede richting aan het denken met deze statieven of hebben jullie nog andere suggesties? Ik vond de statieven in NL webshops erg prijzig, zoals cameranu en fotokonijnenberg etc.

Groetjes,
Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik ken de statieven die jij noemt niet. In de openingspost staat:

1. Goedkoop
2. Licht
3. Stabiel
Kies er twee ;)

1. Goedkoop wordt aan voldaan. 2. Licht: Ja, de Carbon is redelijk licht. 3 (stabiel) valt dan dus af.
Misschien een beetje kort door de bocht, maar daar komt het vaak wel op neer. 5 secties poten betekent dat een statief niet erg stabiel meer is. Daarnaast kan ik aan de plaatjes niet zien hoe makkelijk een statief op te zetten is. Een statief dat lastig is om op te zetten ga je op den duur gewoon niet gebruiken.

Maar even terug naar het begin, waar wil je het statief voor gebruiken, en wat ga je er op zetten kwa gewicht?

Deze statieven lijken me reisstatieven. Door de geringe maximale hoogte zijn ze heel compact mee te nemen, maar hierdoor is het uitklappen wat lastiger en heb je vaak veel segmenten (zoals bij het Carbon model) waardoor ze minder stabiel zijn. Ook zijn ze niet erg hoog.
Dat de statieven hier wat duurder zijn klopt wel. Kijk maar eens op sites als Dealextreme, en dan zie je hoe goedkoop sommige spullen kunnen zijn. Garantie heb je echter niet of nauwelijks. Als je je statief moet opsturen naar China kun je vaak net zo goed een nieuwe kopen want dat is voordeliger.Soms heb je geluk, en een andere keer pech. Mocht je besluiten er een uit China te kopen, laat dan even weten hoe het is gegaan en hoe het statief bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Heeft iemand ervaring met dit statief en deze webwinkel??
Aan het typenummer te zien is het een rebranded beike 475 waar ik niet echt veel over kan vinden.

Afbeeldingslocatie: http://www.uwcamera.nl/data/upload/Shop/images/2.jpg

Luxe statief + Monopod

Zeer hoge kwaliteit
Poten kunnen 180 graden naar boven worden gekantelt
1 poot kan "transformeren" naar een monopod

Makkelijk mee te nemen in meegeleverde luxe tas
Statiefpoten en Monopod voorzien van grip handvaten

Voorzien van zeer luxe balhoofd met ingebouwd compas
Balhoofd is in hoogte verstelbaar
Balhoofd kan 360 graden te draaien en 90 graden kantelen
Universele 1/4-inch statiefschroef met Quick Release mogelijkheid

Extra informatie

Type: 475
Lengte ingeklapte staat: 47 cm
Maximale hoogte: 155 cm
Minimale hoogte: 46 cm

Poten bestaan uit 4 schuifdelen
Maximaal laadgewicht: 8kg
Gewicht: 1,6kg

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=33452

http://www.talkphotograph...-can.438355/#post-5007728

Deze twee reviews lijken over dezelfde tripod te gaan en zijn aardig positief.
Voor die 90 euro lijkt het best wel aantrekkelijk maar als het een wankel ding is waardoor er trillingen in de foto terecht komen is het natuurlijk een miskoop.
Misschien toch maar wat meer uitgeven aan een Sirui setje? (N1004 + K20x/K30x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-04 17:31
Hier is ie voor 10 euro goedkoper :)
http://www.uwcamera.nl/we...ef--monopod-type-475.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Dat is dezelfde verkoper als bij Bol, en met verzendkosten erbij scheelt het nog maar 2 euro.
Toch vertrouw ik die cheapo statieven niet helemaal.
Met een goed statief kun je heel lang, dus ik waarschijnlijk ga ik voor een ietwat duurder setje waar meer over te vinden is.
Jammer dat foto-tip.pl de Sirui N1004 en K-30x al een paar maanden niet meer in het assortiment heeft, in NL ben je al snel 60 euro meer kwijt voor die set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-04 11:29

Silasje

www.Entjes.eu

In de topicstart staan 3 opties waar je er 2 van moet kiezen. nou.. ik ben een aparte..

Ik zoek:
stabiel
Niet goedkoop.

En waarom?
Ik film heel veel met een DSLR, waarbij ik veel accessiores gebruik zoals een Slider van 1.5m. Een stabiel statief is daarom wel vereist. Ik wil graag het statief in het midden onder de slider kunnen zetten en de camera dan stabiel aan het eind van de slider kunnen laten staan, dat is dus 75cm naast t statief zelf. Buiten dat het statief da niet om mag vallen, moet t ook nog tegen een windvlaagje kunnen.

En vooral geen goedkoop statief, goedkoop is duurkoop! dus wel echt kwalitiet

Ik dus een heel stabiel statief, met een goede videokop, met vloeistofdemping dus.

Ook heb ik nog een aantal andere details die ik toch wel belangrijk vind ivm met mijn werk:
-Zo hoog mogelijk
-poten die 90 graden kunnen zodat ik op de grond kan filmen
-haak om de tas aan op te hangen voor meer gewicht

ik heb verder totaal geen idee van hoe en wat.. vandaar dus mijn reactie in dit topic

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Er worden hier zat merken genoemd in het topic dus blader gewoon de webpagina's van die merken door en kijk wat je interessant vindt/maak een selectie en vraag dan hier wat men van je keuze's vindt : Dat is het enige wat je kan doen! :)

Eventueel kan je ook wat winkels in de beurt bezoeken die hopelijk demo modellen hebben van de modellen die jij leuk vindt.

Succes!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Silasje schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:16:
In de topicstart staan 3 opties waar je er 2 van moet kiezen. nou.. ik ben een aparte..

Ik zoek:
stabiel
Niet goedkoop.

Wat is jou definitie van niet goedkoop 50 euro of 300 euro. Wat is je budget? Statieven als RRS en Gitzo zijn erg goed, maar ook threelegend thing, Sirui etc.

Kun je aangeven welke je zelf gevonden hebt en waarom deze volgens jou niet geschikt zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Laatst online: 05-05 22:22

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Silasje schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:16:

Ik zoek:
stabiel
Niet goedkoop.

En waarom?
Ik film heel veel met een DSLR, waarbij ik veel accessiores gebruik zoals een Slider van 1.5m. Een stabiel statief is daarom wel vereist. Ik wil graag het statief in het midden onder de slider kunnen zetten en de camera dan stabiel aan het eind van de slider kunnen laten staan, dat is dus 75cm naast t statief zelf. Buiten dat het statief da niet om mag vallen, moet t ook nog tegen een windvlaagje kunnen.

Ik dus een heel stabiel statief, met een goede videokop, met vloeistofdemping dus.

Ook heb ik nog een aantal andere details die ik toch wel belangrijk vind ivm met mijn werk:
-Zo hoog mogelijk
-poten die 90 graden kunnen zodat ik op de grond kan filmen
-haak om de tas aan op te hangen voor meer gewicht

ik heb verder totaal geen idee van hoe en wat.. vandaar dus mijn reactie in dit topic
Stap in de auto en rij naar een fotozaak waar ze bijvoorbeeld de 5-serie van Gitzo verkopen. Kans is erg groot dat ze ook andere alternatieven op dat merk hebben met vergelijkbare specs.
Dergelijke statieven beginnen ruim boven de 500 euro. (De gitzo's vanaf circa 1000).

Zo hoog mogelijk? -> Gitzo GT5561SGT is tot 2m60cm

Als je max. 1.5m moet overbruggen voor je slider is het handiger (en waarschijnlijk veel goedkoper) om twee kleinere statieven te pakken en die naast elkaar te zetten.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Ik bedoel met niet goedkoop, dat ik niet voor 100 euro klaar hoef te zijn. Ik heb tot nu toe de beste 2 opties gevonden voor statief en kop:

Statief: Manfrotto 055XPRO-B
En kop: Manfrotto MVH502AH

[ Voor 42% gewijzigd door Silasje op 13-04-2014 11:58 ]

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Ik zie nu 1 nadeel van de statiefkop, bij dit type kan geen foto's maken in portretstand.. niet echt handig dus. Zijn hier snelle oplossingen voor? een L profiel ofzo voor niet al te veel geld? met 2 koppen sjouwen is nou ook niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een L-profiel wordt algemeen als de handigste oplossing voor portretstand gezien, ook voor koppen die wel gewoon een portretstand hebben. Over het algemeen is de bewegingsvrijheid in portretstand voor die koppen wat beperkter dan in de gewone stand.

Bedenk je ook dat Manfrotto koppen alleen Manfrotto plaatjes slikken. Een Arca-Swiss compatible kop heeft een stuk meer opties qua merken waar je plaatjes en koppen van kunt kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door henkie196 op 14-04-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje

Silasje

www.Entjes.eu

Daar heb je wel een punt.. voor mij zijn de plaatjes niet het probleem, maar de snelkoppel platen die je op statieven, flycams en sliders plaatst. Ik gebruik namelijk 1 body met meerdere accessoires waar ik m op plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
AdmiralSnipe schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:57:
Heeft iemand ervaring met dit statief en deze webwinkel??
Aan het typenummer te zien is het een rebranded beike 475 waar ik niet echt veel over kan vinden.

[afbeelding]

Luxe statief + Monopod

Zeer hoge kwaliteit
Poten kunnen 180 graden naar boven worden gekantelt
1 poot kan "transformeren" naar een monopod

Makkelijk mee te nemen in meegeleverde luxe tas
Statiefpoten en Monopod voorzien van grip handvaten

Voorzien van zeer luxe balhoofd met ingebouwd compas
Balhoofd is in hoogte verstelbaar
Balhoofd kan 360 graden te draaien en 90 graden kantelen
Universele 1/4-inch statiefschroef met Quick Release mogelijkheid

Extra informatie

Type: 475
Lengte ingeklapte staat: 47 cm
Maximale hoogte: 155 cm
Minimale hoogte: 46 cm

Poten bestaan uit 4 schuifdelen
Maximaal laadgewicht: 8kg
Gewicht: 1,6kg

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=33452

http://www.talkphotograph...-can.438355/#post-5007728

Deze twee reviews lijken over dezelfde tripod te gaan en zijn aardig positief.
Voor die 90 euro lijkt het best wel aantrekkelijk maar als het een wankel ding is waardoor er trillingen in de foto terecht komen is het natuurlijk een miskoop.
Misschien toch maar wat meer uitgeven aan een Sirui setje? (N1004 + K20x/K30x)
Dit is precies zo'n vergelijkbaar statief dat ik laatst postte.
Chinese namaak lijkt mij dus :) Als je ze van ebay haalt wacht je 2 weken, maar dan ben je wel nóg goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Knoop doorgehakt, het wordt de Triopo GT-2804X8. Photo Cologne (http://www.ebay.com/itm/T...d-GT-2804X8-/141113899556) is de enige webshop die hem heeft. Iemand hier ervaringen met deze webshop? Ze reageren namelijk niet op mijn eBay bericht of op mail.. Maar via eBay is wel te zien dat ze die dingen goed verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
snsgn schreef op donderdag 10 april 2014 @ 23:57:
Beste Tweakers,

Ik ben voor een statief eigenlijk direct naar ebay gegaan, maar bedacht me ineens dat er wel eens een statieven topic zou kunnen zijn, en jawel.

Gek dat het nog niet in dit topic genoemd wordt, maar er staan naar mijn inziens erg mooie statieven op ebay. Welliswaar namaak, maar ziet er degelijk uit.

Ik twijfel namelijk tussen deze 3:
http://www.ebay.com/itm/251419445000
http://www.ebay.com/itm/360894694662
http://www.ebay.com/itm/251481021952

Lijken alle 3 op elkaar, maar 2/3 hebben een 'carrying bag' en de ander niet, en bij de duurste vind ik de head er minder fraai uit zien en bij de goedkoopste zijn de draaiknoppen om de poten vast te zetten weer plastic.
Ben ik een beetje in de goede richting aan het denken met deze statieven of hebben jullie nog andere suggesties? Ik vond de statieven in NL webshops erg prijzig, zoals cameranu en fotokonijnenberg etc.

Groetjes,
Ruben
Heb je er ondertussen eentje besteld? Misschien al binnen? Ben erg benieuwd of het wat is namelijk. Ik ben zelf ook opzoek naar een betaalbaar reisstatief, maar dat valt nog tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 21:55

ijscobar

eclecticus

Iemand ervaring met Novoflex balhoofden?
Ben op zoek naar iets dat vooral snel en precies is af te stellen,
de Magicball (50) lijkt me ideaal vanwege de grote spanknop.

Wil m gebruiken bij het vastleggen van wat performances in Bern deze zomer
en een conventioneel balhoofd viel me dermate tegen bij een soortgelijke opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:41

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik had een Novoflex Magicball, deze http://www.cameranu.nl/nl/p45003/novoflex-magic-ball.
Hij is snel en precies af te stellen, maar als je hem iets te ver los draait zit hij ook wrijvingsloos los en dat beviel me niet. Hij klapt dan vrij makkelijk echt geheel om een kant op.
En het een zware kop, echt flink zwaar.

Zodoende heb ik hem weer verkocht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Twijfel nu zeer tussen de Beike 555 en 777.

Zie hier, ze staan er beiden tussen:
http://www.ebay.com/sch/T...=nc&LH_ItemCondition=1000

Allebei erg leuk. 555 is net iets kleiner opgevouwen, lichter en wel 30 dollar goedkoper.
De 777 daarentegen heeft veel fijnere sluitingen voor het uitschuiven van de poten.

Ik denk dat ik voor de 777 ga. Zal jullie melden als ik iets binnen heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Hmm, ik zou denk ik eerder voor de 555 gaan ja. Maar ik twijfel nog steeds over de kwaliteit van die dingen. Vrees dat het uiteindelijk alsnog duurkoop is. Dus ben erg benieuwd wat jij er van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
Ik denk dat de kwaliteit wel goed is. Het zal per persoon wel verschillen wat je ermee doet. Zelf ben ik een fotograaf die soms een uur de tijd neemt voor 1 foto. Mensen die meer de actie opzoeken en hun gear gebruiken op ruig terrein zullen misschien sneller schade maken.

Bij die 555 heb ik op de een of andere manier het idee dat het uitschuifsysteem snel kapot kan. Zie hier @ 5:00 http://youtu.be/63QeQarp4rg?t=5m1s
Bij de 777 zijn het gewoon draaiknoppen, lijkt mij fijner.
Zie ook deze review: YouTube: Beike BK-777 Review - Decent compact & lightweight travel tripod ($98)
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste