Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-08 12:53

ötzi

eclecticus

Nomad schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 00:23:
Ik had een Novoflex Magicball, deze http://www.cameranu.nl/nl/p45003/novoflex-magic-ball.
Hij is snel en precies af te stellen, maar als je hem iets te ver los draait zit hij ook wrijvingsloos los en dat beviel me niet. Hij klapt dan vrij makkelijk echt geheel om een kant op.
En het een zware kop, echt flink zwaar.

Zodoende heb ik hem weer verkocht.
Het gewicht vind ik niet zo'n punt, icm met statief zou dit iets meer dan 1.5 kg worden en hoef m toch maar een paar keer per dag te verzetten, het gaat me voornamelijk om de snelheid en intuitieve handelen.
Volgens mij hebben ze een Novoflex opstelling hier bij de Kamera Express in Amsterdam, dit weekend maar even langs rijden dan weet ik snel genoeg of het wrijvingsloze bezwaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:46
Het is de Beike BK-777 geworden! Zojuist besteld.
Zal jullie laten weten hoe hij bevalt als hij hier over een aantal weken is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
snsgn schreef op zondag 27 april 2014 @ 01:04:
Het is de Beike BK-777 geworden! Zojuist besteld.
Zal jullie laten weten hoe hij bevalt als hij hier over een aantal weken is :P
Top, ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 14:17

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ötzi schreef op donderdag 24 april 2014 @ 23:30:
[...]

Het gewicht vind ik niet zo'n punt, icm met statief zou dit iets meer dan 1.5 kg worden en hoef m toch maar een paar keer per dag te verzetten, het gaat me voornamelijk om de snelheid en intuitieve handelen.
Volgens mij hebben ze een Novoflex opstelling hier bij de Kamera Express in Amsterdam, dit weekend maar even langs rijden dan weet ik snel genoeg of het wrijvingsloze bezwaarlijk is.
ArcaSwiss heeft een soortgelijk (reversed) balhoofd (de p0 en p1). Ik weet alleen niet of ze ook instelbare wrijving hebben zoals de Z-serie.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
BlaTieBla schreef op zondag 27 april 2014 @ 11:57:
[...]

ArcaSwiss heeft een soortgelijk (reversed) balhoofd (de p0 en p1). Ik weet alleen niet of ze ook instelbare wrijving hebben zoals de Z-serie.
Ik heb de P0.
De bal waarom het balhoofd is gebouw is een beetje ei vormig. Daardoor gaat die bij het 90 graden omklappen steeds stroever. Als je hem losdraait kan die dus niet zomaar opzijvallen.

Bovendien is er maar 1 kant waarop de P0 90 graden gedraait kan worden. Dus de kans dat die net die kant op valt is al beperkt. De P1 kan niet 90 graden gedraaid worden. Die is ook eigenlijk meer bedoelt voor technische camera's waarbij je dat toch niet doet.

Verder gaat het losdraaien met een ring rond het balhoofd die de druk gelijkmatig verdeelt. Dus niet als bij de novoflex 1 punt. Daardoor is het heel makkelijk te verdelen en kun je hem simpel losdraaien zonder dat die meteen helemaal los zit.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertJRB op 27-04-2014 13:45 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

Karel V

Een simpele ziel

Is er iemand bekend met het merk Gitzo?
Op internet doen er spookverhalen de ronde over dat de lockschroef soms losschiet en de camera op de grond valt.

Ik ben namelijk op zoek naar een statief die in staat is een Tamron 150-600 mm of een Canon 70-200 mm II f/2.8 lens met extender 2x III te dragen voor mijn Canon 6D. Op dit moment kijk ik naar onderstaande types waarvan de Gitzo het duurste is en de Sirui het goedkoopste. Ik weet alleen nog niet waar het prijsverschil van 200 Euro door veroorzaakt wordt.
Onderstaande statieven zijn types zonder center-post zodat er meer stabiliteit gewonnen kan worden. De statieven bieden de mogelijkheid om ze met extra accessoires te belasten. Daarnaast hebben deze modellen het voordeel dat je gemakkelijk tussen een video kop en een balhoofd kunt wisselen. Alhoewel ik ook nog nadenk over een video photo combi head zoals die van Manfrotto Q5MH055M8-Q5.

Hieronder de mogelijke statieven.
Benro C4780T
Gegevens:
-500 Euro
-2,27 kg gewicht
-25 kg te belasten
-14 tot 156,5 cm bereik
-57,3 cm in opgevouwen toestand
-4 secties
Sirui R 3203
Gegevens:
-450 Euro
-2 kg gewicht
-17 kg te belasten
-9 tot 150 cm bereik
-66 cm in opgevouwen toestand
-3 secties
Gitzo GT3532LS
Gegevens:
-650 Euro
-2 kg gewicht
-25 kg te belasten
-10,3 tot 149,5 cm bereik
-68,3 cm in opgevouwen toestand
-3 secties
Is er iemand die ervaringen heeft met één van deze of soortgelijke statieven?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Karel V schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 23:52:
Op internet doen er spookverhalen de ronde over dat de lockschroef soms losschiet en de camera op de grond valt.

Ik ben namelijk op zoek naar een statief die in staat is een Tamron 150-600 mm of een Canon 70-200 mm II f/2.8 lens met extender 2x III te dragen voor mijn Canon 6D. Op dit moment kijk ik naar onderstaande types waarvan de Gitzo het duurste is en de Sirui het goedkoopste. Ik weet alleen nog niet waar het prijsverschil van 200 Euro door veroorzaakt wordt.
Onderstaande statieven zijn types zonder center-post zodat er meer stabiliteit gewonnen kan worden. De statieven bieden de mogelijkheid om ze met extra accessoires te belasten. Daarnaast hebben deze modellen het voordeel dat je gemakkelijk tussen een video kop en een balhoofd kunt wisselen. Alhoewel ik ook nog nadenk over een video photo combi head zoals die van Manfrotto Q5MH055M8-Q5.

Benro C4780T
Gegevens:
-500 Euro
-2,27 kg gewicht
-25 kg te belasten
-14 tot 156,5 cm bereik
-4 secties
Sirui R 3203
Gegevens:
-450 Euro
-2 kg gewicht
-17 kg te belasten
-9 tot 150 cm bereik
-3 secties
Gitzo GT3532LS
Gegevens:
-650 Euro
-2 kg gewicht
-25 kg te belasten
-3 secties
toon volledige bericht
Gitzo is zo'n beetje het bekenste A merk voor statieven. Geen ervaring met het precieze statief maar mijn Gitzo gaat al jaren naar alle tevredenheid mee.

De andere twee, brenbo en sirui zijn lullig gezegt goedkope namaken van gitzo. Prima kwaliteit echter dus zeker niet af te schrijven.
Persoonlijk zou ik, als het budget het toelaat, altijd voor een carbon gitzo gaan.
Je ziet trouwens in bovenstaande dat de gitzo zowel bij het te maximaal gewicht, als het eigen gewicht het het beste doet. De andere twee hebben of het een, of het andere.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01

Benro C4780T
Gegevens:
-500 Euro
-2,27 kg gewicht
-25 kg te belasten
-14 tot 156,5 cm bereik
-4 secties
Sirui R 3203
Gegevens:
-450 Euro
-2 kg gewicht
-17 kg te belasten
-9 tot 150 cm bereik
-3 secties
Gitzo GT3532LS
Gegevens:
-650 Euro
-2 kg gewicht
-25 kg te belasten
-3 secties
toon volledige bericht
Ik heb het broertje van de laatste variant, de Gitzo GT3542LS. Top statief dat ik gebruik met als zwaarste combinatie de Sigma 120-300 + 2x converter. Ik heb deze wel kunnen kopen als er een actie was, voor 550€, dan was het verschil een stuk minder groot met de alternatieven als nu;

Ik zou ook de Feisol CT3472 meenemen in je vergelijking. Dat is ook een hoogwaardig statief dat vergelijkbaar is met de modellen die je aanhaalt.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag over een lampstatiefje:

Ik heb een falcon eyes w805 staan met daarbij een RBH-2566 arm. Doel is een reflector op te kunnen hangen. Ze worden ook als setje verkocht met een reflector.

Nu heeft dat statief een spigot aansluiting, heeft de arm 2 plastic grijpers (ik neem aan voor een reflector ...) en heb ik een "eccentric cam" liggen waarvan de diameter de groot (of juist te klein, afhankelijk van het gat) is om op het statief te passen.

Mis ik iets of doe ik iets fout? Zit hier al 20m glazig naar te kijken zonder het te snappen....

Het gaat dan in feite om wat je hier ziet:

http://www.benel.nl/websh...eflectiescherm-set-1.html
het plaatje waar de arm op het statief zit...

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 05-05-2014 20:01 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik ben namelijk op zoek naar een statief die in staat is een Tamron 150-600 mm of een Canon 70-200 mm II f/2.8 lens met extender 2x III te dragen voor mijn Canon 6D.
Voor dergelijke combi's zou ik eerder naar een swinghead kijken, dan een balhoofd / videokop.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Qua swinghead ben ik erg tevreden met een simpele NatureStuff kloon van Wimberley. Kost een derde van de prijs (zo'n 3 jaar geleden) en heb er geen problemen mee. Deze gebruik ik in combinatie met een Gitzo basalt statief (GT2942) zonder problemen met een D700/D7100 en 300/4, 70-200VR + TC of de 80-400VR.

Het werk inderdaad wat prettiger dan in combinatie met een Markins M10 balhoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door kdbruin op 05-05-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

Karel V

Een simpele ziel

Bedankt mensen, voor jullie reacties! Ik ga eens goed rondkijken of er een actie komt met een Gitzo statief. Zo te lezen zijn jullie als gebruikers er echt tevreden over.
Orion84, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft fotografie. Alleen wil ik ook nog gaan filmen. Ik denk nog na over de aanschaf van of een combihead voor video/foto of twee aparte koppen. Alleen vrees ik dat dit laatste wel prijzig gaat worden als ik met mijn statief en onderdelen onder de 1000 Euro wil blijven.
Zeker als ik er een quick-release plaatje en een ball bowl met ball cap (voor waterpas zetten) bij nodig heb.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwste serie Systematic tripods heeft een extra zekering op het plateau dus zelfs in het zeldzame geval dat de lockschroef los komt kan er niets meer op de grond vallen. :)

Verder valt er op Gitzo weinig aan te merken. Behalve prijs uiteraard. Maar ik ben maar al te blij met mijn GT4552TS tripod. Laatst rondje Hallerbos gedaan twee andere personen waarvan er eentje met een D800 vanaf een gammel statiefje schoot. Die kwam ook thuis met vrijwel geen scherpe foto. :X

Overigens blijf ik het altijd raar vinden dat mensen je vreemd aankijken als je een driepoot van 800 honderd euro koopt terwijl er objectieven langs komen van 2, 3, 4 of zelfs meer keer zo duur en dat schijnbaar wel normaal en cool gevonden wordt 8) 8)7

Als je investeert in een goede body en duur glas dan ben je het bijna aan jezelf verplicht om er ook een mooi setje poten onder te zetten ;) Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mooie spullen, die systematic statieven van Gitzo, vind alleen zelf wel jammer dat die dingen best lomp groot en vrij zwaar zijn. Voor langere lenzen ontkom je er waarschijnlijk niet aan om een zwaarder statief te nemen, maar voor op reis heb ik toch liever iets lichters.

Verder wel totaal eens dat je beter niet kan bezuinigen op statieven. Uiteindelijk ben je toch niet tevreden met het resultaat en haal je toch een duurder, stabieler statief. Of je laat het goedkope statief altijd thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-06 14:44

Silasje

www.Entjes.eu

Heren, bedankt voor t advies!

Ondertussen 2 weken in het bezit van een Manfrotto 055 XproB i.c.m. een Manfrotto MVH502AH, perfecte combie, goed stabiel en heeft al een flinke video camera 4 dagen perfect gehouden. De kop loopt uitermate soepel. Pannen en tilten gaat perfect, ook de 2 bewegingen tegelijk zijn zeer goed vloeiend onder controle te houden.

Het nadeel van de kop is dat je een L plaat nodig hebt om portret stand foto's te maken. Maar omdat het statief de middenkolom kan kantelen is dat probleem gelijk verholpen. Ik merk ook dat het statief in kleine ruimtes, in mijn geval in een auto interieur makkelijk te gebruiken is. Dit omdat tot 88 graden uit te klappen zijn. Echt een aanrader. T.net kan binnenkort na nog iets meer gebruikers ervaring, een prachtige review verwachten!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 15:18
Door prive omstandigheden heeft het wat vertraging op gelopen maar ik ben nog steeds op zoek naar een vervanging van mijn manfrotto statief. Zie hieronder mijn reactie / vraag van een jaar geleden
SuperKneus schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:16:

Ik heb nu een manfrotto 055 prob + 141rc kop. Een goed statief maar ik vind hem zeker als ik een tijd aan de wandel ben te zwaar en hij kan niet laag genoeg bij de grond. Ik weet dat dit met de nieuwe prob wel mogelijk is maar dit is het model uit 2005 en om die laag bij de grond te krijgen moet ik de hele middenzuil eruit halen en er dwars in steken (omslachtig en moeilijk te doen als de camera er op zit)

Wat ik eigenlijk zoek is een goed stabiel statief + kop die lichter is dan de manfrotto set en ook meteen een stuk lager bij de grond kan komen. Dit omdat ik hem ook voor macro foto's wil gebruiken.

De makkelijkste / goedkoopste optie die ik heb is een verkorte middenzuil voor de manfrotto kopen. Maar goed dan zit ik nog met het gewicht. Een Gitzo is mooi maar te duur, die valt af. Ik had eigenlijk besloten om voor de Redged 424 (of 428) te gaan met RnB kop. Deze set is een stuk lichter dan de manfrotto, kan laag bij de grond en valt binnen het budged van max 400 euro. Helaas is dit model niet goed meer leverbaar omdat Redged dit jaar met een nieuwe serie komt. Via de site van Redged is hij nog wel te koop en met een mooie korting. Maar goed als ik weet dat er een nieuw model uitkomt dan wacht ik daar liever nog even op.

Dus wat kan ik het beste doen:
1. Manfrotto houden en een korte middenzuil kopen
2. Oude Redged model kopen
3. Wachten op een nieuw Reged model (schijnt lichter te zijn maar de prijs is onbekend)
4. Een ander statief kopen (bijvoorbeeld een Sirui).

Ik gebruik een Canon 5D classic (eventueel met grip) met de 17-40, 70-200 f4 en de sigma 150mm macro.
toon volledige bericht
Ik twijfel nu tussen

Redged TSC427 + RNB2N 339 euro
Material: Carbon
Sections: 4
Weight: 1.60 Kg (3.53 lbs)
Max load: 11.00 Kg (24.25 lbs)
Folded: 48.0 cm (18.90 inch)
Height: 133.0 cm (52.36 inch)
Extended: 159.0 cm (62.60 inch)
Monopod: 168.0 cm (66.14 inch)
Ground level: 12.5 cm (4.92 inch)

of

Sirui N-1205 + G10KX 279 euro
Maximum Height of 51.4"
Load Capacity of 22 lb
8x Carbon Fiber Legs
Forged Aluminum Chassis
Rapid/Reversible Center Column
Short Center Column for Low-Angle Shots
Folds Down to Just 13.4"
Weighs Just 1.8 lb

Ps. ik baal nog steeds dat ik een jaar geleden geen gebruik heb gemaakt van de aanbieding/actie van de sirui n2204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08 22:22
Wil even het statief noemen dat ik afgelopen week gekocht heb. Dit is de Hama Traveller Compact Pro:
pricewatch: Hama Traveller Compact Pro

Een leuk reisstatief en is tot ongeveer 1 meter erg stabiel. Hoger is het statief wat minder stabiel maar het voelt zeker niet aan als een goedkoop statief. Enige minpuntje is dat je het balhoofd niet makkelijk kan vervangen omdat er een andere schroefdraad op zit.

In ieder geval een goedkoop statief dat ik iedereen aan kan raden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
[b]
Sirui N-1205 + G10KX 279 euro
Maximum Height of 51.4"
Load Capacity of 22 lb
8x Carbon Fiber Legs
Forged Aluminum Chassis
Rapid/Reversible Center Column
Short Center Column for Low-Angle Shots
Folds Down to Just 13.4"
Weighs Just 1.8 lb

Ps. ik baal nog steeds dat ik een jaar geleden geen gebruik heb gemaakt van de aanbieding/actie van de sirui n2204
Ik zal altijd voor de Sirui gaan. Veel degelijker. Merk van Tamron. Echt goede kwaliteit. Mooi afgewerkt. Bijv uitdraaiende spikes in de poten. Redged is een chinees namaakmerk.
Heb zelf de Sirui T-2205X carbon (Traveller) met de K-30X als kop.
Heerlijk klein mee te nemen, toch stabiel. Voor wat extra stevigheid heb ik een soort netje tussen de 3 poten hangen waar ik, als ik in de natuur ben, een kei in leg voor extra stabiliteit.
Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SlagerBlom schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 06:10:
Ik zal altijd voor de Sirui gaan. Veel degelijker. Merk van Tamron. Echt goede kwaliteit. Mooi afgewerkt. Bijv uitdraaiende spikes in de poten. Redged is een chinees namaakmerk.
En Sirui is dan een echt chinees merk en daarmee veel betrouwbaarder? De Redged die ik heb is ook een fijn statiefje, volgens mij niet zo veel anders in degelijkheid dan de Benro's die ik gezien heb. Het is geen Gitzo, maar daar is de prijs dan ook niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
henkie196 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:28:
[...]

En Sirui is dan een echt chinees merk en daarmee veel betrouwbaarder? De Redged die ik heb is ook een fijn statiefje, volgens mij niet zo veel anders in degelijkheid dan de Benro's die ik gezien heb. Het is geen Gitzo, maar daar is de prijs dan ook niet naar.
Ik wilde niet op je teentjes staan hoor, maar Tamron timmert met Sirui behoorlijk aan de weg, en dat kun je van Redged (net zoals van veel andere Chinese namaakmerken) nieniet zeggen. Denk aan aftersales, maar ook afwerking. Daar kan Redged nog een puntje aan zuigen. Heb ze in een fotozaak met elkaar vergeleken, en die Redged is kwalitatief gewoon veel minder. No offense verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
hallo iedereen

ik ben nieuw in deze topic

ik heb jullie advies nodig:

namelijk ik zoek een statief waar ik m'n smartphone kan vast kan zetten voor het filmen van tafeltennis
en aangezien m'n smartphone (samsung galaxy S4 mini) best wel mooie beelden tovert heb ik geen behoefte aan een aparte videocamera of zo

ik heb de topic vlug doorgebladerd maar niets gevonden
ook even op internet gezocht maar ik vind geen statieven van +- 1.50 meter die stabiel zijn
budget is rond de 50 euro

hopelijk bestaat dit ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-07 08:12
SlagerBlom schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:07:
[...]

Ik wilde niet op je teentjes staan hoor, maar Tamron timmert met Sirui behoorlijk aan de weg, en dat kun je van Redged (net zoals van veel andere Chinese namaakmerken) nieniet zeggen. Denk aan aftersales, maar ook afwerking. Daar kan Redged nog een puntje aan zuigen. Heb ze in een fotozaak met elkaar vergeleken, en die Redged is kwalitatief gewoon veel minder. No offense verder.
Hoe weet jij of 'ie kwalitatief veel minder is? Heb je 'm een paar jaar gebruikt? Nogal kort door de bocht om te bepalen dat het veel minder goed van kwaliteit is, na één keer vasthouden :) Ik had hiervoor een carbon Manfrotto (weet het typenummer niet meer), en je zag dat de afwerking wat beter was en op sommige punten was het wat makkelijker in gebruik. Echter, was daar het gewicht ook naar (2KG). Mijn Redged is inderdaad op sommige punten minder goed afgewerkt, maar weegt ook maar de helft. Ik heb deze 2 jaar en ga er niet echt voorzichtig mee om (staat regelmatig in de zee en ligt in het zand). Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door tommyz op 03-06-2014 16:36 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-08 17:31
nvidia666 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:19:
hallo iedereen

ik ben nieuw in deze topic

ik heb jullie advies nodig:

namelijk ik zoek een statief waar ik m'n smartphone kan vast kan zetten voor het filmen van tafeltennis
en aangezien m'n smartphone (samsung galaxy S4 mini) best wel mooie beelden tovert heb ik geen behoefte aan een aparte videocamera of zo

ik heb de topic vlug doorgebladerd maar niets gevonden
ook even op internet gezocht maar ik vind geen statieven van +- 1.50 meter die stabiel zijn
budget is rond de 50 euro

hopelijk bestaat dit ;)
Een smartphone weegt niet al te veel, dus heel zwaar hoeft het statief niet te zijn. Joby heeft dit:
pricewatch: Joby GripTight Mount
kost nog geen 13 euro. Deze kan je op de meeste statieven schroeven. Die kan je dan evt. tweedehands kopen. Kijk wel even de maten na, dan zou het moeten lukken denk ik.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 22:28
@Superkneus, ik heb zelf een Sirui N-2204 en ondanks het een chinees merk is, ben ik wel behoorlijk tevreden over sirui. Zie ook mijn review. Het is degelijk spul, geen cheap ass crap. Licht, stevig en snel inzetbaar. Overigens is die K-30x wel uberstevig, maar hij is wel groot en wat zwaarder. Dus ik heb de K20X kop. De G-statief koppen van sirui heb ik geen ervaring mee, maar ik heb me laten vertellen dat de K-serie iets steviger is, als in: meer load kan vasthouden.

Een ander merk wat goeie kwaliteit levert tegen een goeie prijs is Triopo. Moet je universal_creations maar eens vragen. Die heeft een carbon statief van Triopo en dat heb ik een keer geprobeerd. Degelijk spul!

[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 03-06-2014 22:01 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Triopo en Redged komen volgens mij uit dezelfde (chinese ;)) fabriek rollen. Is allemaal goed spul, volgens mij, net als Sirui.

Overigens wordt Benro ook vaak gezien als chinese namaak van Gitzo statieven, en Benro levert ook goede statieven.

De redged RP-2 balhoofd die ik eerst had vond ik niet zo geweldig, heb die later vervangen voor een Markins Q3T. Die werkt veel fijner, is soepeler te bedienen, bij los draaien valt de camera niet direct om, is nauwkeuriger vast te zetten en vast is ook echt vast. Kost ook ongeveer het vijfvoudige, dus dat mag ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Laatst online: 13-04 21:43
elhopo schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:24:
[...]

Een smartphone weegt niet al te veel, dus heel zwaar hoeft het statief niet te zijn. Joby heeft dit:
pricewatch: Joby GripTight Mount
kost nog geen 13 euro. Deze kan je op de meeste statieven schroeven. Die kan je dan evt. tweedehands kopen. Kijk wel even de maten na, dan zou het moeten lukken denk ik.
mss over het hoofd gezien maar het moet een statief zijn van +- 1.50 meter hoog
waar ikzelf niet moet bijstaan

bv. zoiets maar dan waar ik m'n smartphone kan aan bevestigen
http://www.camera4all.nl/...41q-panhead-14269344.jpeg

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
nvidia666 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:42:
[...]

mss over het hoofd gezien maar het moet een statief zijn van +- 1.50 meter hoog
waar ikzelf niet moet bijstaan

bv. zoiets maar dan waar ik m'n smartphone kan aan bevestigen
http://www.camera4all.nl/...41q-panhead-14269344.jpeg
Het idee is dat je een dergelijke houder op een normaal statief schroeft. Het statief wat je aanhaalt heeft een schroef waarmee je normaal een camera vast zet. Nu zet je dus die houder ermee vast, en in die houder zet je je telefoon. Telefoon in houder, houder op normaal statief zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
  • Laatst online: 14-05 13:30
Ik ben opzoek naar een licht travel statief, prijs rond de 150 euro.

Zwaarste combinatie op dit moment die ik bezit: Nikon D7000 + 70-300mm (ongeveer 1.5kg).

Nu twijfel ik eigenlijk tussen de Redged TSA-425K Travel Kit (nieuw 200, demo-model 130) en de Mefoto Roadtrip (179).

Ik zoek wel een arca-swiss compatible snelkoppelplaat, deze twee statieven hebben dat. Wat is jullie idee bij beiden? Zijn er alternatieven die ik ook zou moeten bekijken?

Edit: Wellicht is de Sirui T-025x + C10x balhead ook wel een alternatief. Veel lichter dan de anderen, 177euro bij amazon.fr en van carbon. Maar is deze niet te instabiel? Voor long-exposures wil ik er wel een tas onderhangen voor meer stabiliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door rayparlour op 03-07-2014 15:00 . Reden: extra alternatief gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Je kan voor de Sirui op het blog van Superdaantje kijken, hij heeft er een aardig stukje over geschreven:

http://blog.wagner-fotografie.nl/sirui-t025x/

Ik vind de maximale hoogte vrij laag. Ook icm jouw camera en lens lijkt het me wat behelpen, de stabiliteit is denk ik bij de sirui minder.
De mefoto is al een stukje hoger, maar ik denk dat deze op de grootste hoogte (met uitgeschoven kolom) ook niet echt stabiel zal zijn.
De Redget is trouwens ook als monopod te gebruiken. Ik heb echter met geen van deze statieven ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayparlour
  • Laatst online: 14-05 13:30
Blog gelezen, lijkt toch te instabiel voor de set-up. Op internet lees je ook 50/50 verhalen over dslr's en deze tripod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rayparlour schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:58:
Ik ben opzoek naar een licht travel statief, prijs rond de 150 euro.

Zwaarste combinatie op dit moment die ik bezit: Nikon D7000 + 70-300mm (ongeveer 1.5kg).

Nu twijfel ik eigenlijk tussen de Redged TSA-425K Travel Kit (nieuw 200, demo-model 130) en de Mefoto Roadtrip (179).

Ik zoek wel een arca-swiss compatible snelkoppelplaat, deze twee statieven hebben dat. Wat is jullie idee bij beiden? Zijn er alternatieven die ik ook zou moeten bekijken?

Edit: Wellicht is de Sirui T-025x + C10x balhead ook wel een alternatief. Veel lichter dan de anderen, 177euro bij amazon.fr en van carbon. Maar is deze niet te instabiel? Voor long-exposures wil ik er wel een tas onderhangen voor meer stabiliteit.
Zelf heb ik de MeFOTO RoadTrip en ben er heel positief over! Deze is mee gegaan naar Rome eerder dit jaar, ideaal formaat, licht en goed stevig. Ook geen enkele moeite met mijn Canon 450D en 70-300mm. Zeker aan te raden! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:49
Toch wel jammer dat Redged nog niet zo echt bekend is.

Heb zelf de TSC-427K en TSC-525K. Dit tevreden :)

Nederlandse merk ook nog!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
psst, ze testen aluminium reisstatieven.
Groeten, Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Hamed schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:39:
[...]

Ik heb zelf een carbon statief van Redged, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Zo liet laatst de lijm van het stuk waar de kop mee in de middenbuis geplakt was los (zal je maar gebeuren als je hem net over je schouder hebt hangen!). Zelf weer gelijmd en het lijkt nu wel goed te zitten, maar toch...
Tweede puntje is dat de middenbuis rond blijft draaien ook al draai ik hem nog zo goed vast. Allemaal wat kleine puntjes, maar wel vervelend. Aan de andere kant: ik heb hem tweedehands gekocht, en ik heb voor niet al teveel geld een mooi, stevig en hoog carbon statief. (RTC-332). Uiteindelijk is denk ik alle waar wel naar zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:49
Tot nu toe ben ik tevreden en ik gebruik ze dagelijks. Zou niet meer zonder kunnen :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Dank voor de tip. Ik ben van plan om mijn Sirui te vervangen door de Manfrotto Befree. De Befree heeft mogelijk wat minpuntjes maar sluit het beste aan bij mijn 055.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 18-08 07:46

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hamed schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:39:
[...]

De plekken waar het bekend is heb ik er nog niet echt lovende verhalen over gehoord alleen, dat is wel jammer want het is inderdaad een Nederlands bedrijf. In mijn orientatie naar een statief (wat uiteindelijk een 3LT is geworden) heb ik ook gekeken naar Redged. Toch afgehaakt vanwege de gemixte reacties van veel mensen. Tuurlijk, gedeeltelijk van sommigen ook wel marketing praat en ongegrond, toch was ik niet zeker van de kwaliteit. Ook onderstaande reactie onderstreept dat nog een keer voor mij ...
elhopo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:53:
[...]

Ik heb zelf een carbon statief van Redged, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Zo liet laatst de lijm van het stuk waar de kop mee in de middenbuis geplakt was los (zal je maar gebeuren als je hem net over je schouder hebt hangen!). Zelf weer gelijmd en het lijkt nu wel goed te zitten, maar toch...
Tweede puntje is dat de middenbuis rond blijft draaien ook al draai ik hem nog zo goed vast. Allemaal wat kleine puntjes, maar wel vervelend. Aan de andere kant: ik heb hem tweedehands gekocht, en ik heb voor niet al teveel geld een mooi, stevig en hoog carbon statief. (RTC-332). Uiteindelijk is denk ik alle waar wel naar zijn geld.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:36:
[...]

Zelf heb ik de MeFOTO RoadTrip en ben er heel positief over!
Mag ik vragen hoe groot je bent? Ik zit namelijk ook over dit statief na te denken, ik ben zelf heel iets over de 2meter heen en ik heb me twijfels of dit dan wel lekker gaat werken.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het 3 Legged Thing Keith statief. Dit is een klein reisstatief (opgevouwen 30cm) met een maximale hoogte van ongeveer 75cm. Dit moet op vakantie gebruikt gaan worden in combinatie met een D700 + 24-120 (of 16-35, en eventueel 80-400VR) dat bij elkaar zo'n 2 kilo zal wegen. Volgens 3LT support zou dit geen probleem moeten zijn, bij gebruik van de 80-400 wel zonder uitschuiven van de middenkolom, maar ik ben dus op zoek naar ervaringen met dit statief.

Het statief moet een Velbon CF-435 vervangen. Deze gaat wel wat hoger (1m) maar is ingeklapt nog 42cm en dat is wat te veel. Ook de klemmen om de poten vast te zetten werken niet altijd even prettig mee.

NB. Ik ben (nu) even niet geinteresseerd in andere kleine statieven zoals de meFoto DayPack of RoadTrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuldjan
  • Laatst online: 08-09-2023
The_Cyberspace schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:40:
[...]

Mag ik vragen hoe groot je bent? Ik zit namelijk ook over dit statief na te denken, ik ben zelf heel iets over de 2meter heen en ik heb me twijfels of dit dan wel lekker gaat werken.
De MeFOTO Roadtrip is zoals ik zie de grotere versie (~€179) van de 2 meest verkochte MeFOTO's. ik ben zelf 1.96, en kan prima werken met de Roadtrip. Optimaal is het niet, maar de compactheid weegt zwaarder dan het minpunt van de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:41
The_Cyberspace schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:40:
[...]

Zuldjan schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:46:
[...]

De MeFOTO Roadtrip is zoals ik zie de grotere versie (~€179) van de 2 meest verkochte MeFOTO's. ik ben zelf 1.96, en kan prima werken met de Roadtrip. Optimaal is het niet, maar de compactheid weegt zwaarder dan het minpunt van de hoogte.
Je hebt ook nog de MeFOTO Globetrotter, die is weer een tikkeltje groter dan de Roadtrip.

Globetrotter:

MeFoto Statief A2350Q2 Zwart
Materiaal: Aluminium
Sluiting: Draai
Gewicht in kg: 2
Maximale belasting: 12
Maximale hoogte: 1630
Hoogte: 1399
Minimale hoogte: 408
Lengte ingeschoven: 408
Hoogte monopod: 1630
Aantal secties: 5

Roadtrip:

MeFoto Statief A1350Q1 zwart
Materiaal: Aluminium
Sluiting: Draai
Gewicht in kg: 1,63
Maximale belasting: 8
Maximale hoogte: 1565
Hoogte: 1350
Minimale hoogte: 390
Lengte ingeschoven: 390
Diameter dikste sectie: 25,2
Diameter dunste sectie: 12
Hoogte monopod: 1625
Aantal secties: 5

De globetrotter zit meestal rond de 200 euro maar ik zie dat hij op dit moment best wel aantrekkelijk geprijsd is bij Digimaxx.
Inclusief verzending komt het op €155,55 uit, dit is nog minder dan dat de Roadtrip normaal kost.
Ik ben zelf ook nog op zoek naar een statief en met deze prijs is de globetrotter best wel aantrekkelijk.
Aan de andere kant is er ook nog de Sirui N-1004 + K20X balhoofd (circa €250), die heeft 4 secties i.p.v. 5 dus is wellicht wat stabieler en weegt 1,6kg i.p.v. 2,1kg.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Yahrr schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:20:
[...]

Dank voor de tip. Ik ben van plan om mijn Sirui te vervangen door de Manfrotto Befree. De Befree heeft mogelijk wat minpuntjes maar sluit het beste aan bij mijn 055.
Jemig, eindelijk een beslissing genomen voor de Befree, is er een carbon uitvoering in aantocht. Nou vind ik de € 140,- voor de alu uitvoering al meer dan ik eigenlijk van plan was uit te geven. Loont het de moeite om te wachten op de carbon?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Yahrr schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:06:
Jemig, eindelijk een beslissing genomen voor de Befree, is er een carbon uitvoering in aantocht. Nou vind ik de € 140,- voor de alu uitvoering al meer dan ik eigenlijk van plan was uit te geven. Loont het de moeite om te wachten op de carbon?
De carbon zal zeker niet goedkoper zijn dan de alu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ga er maar van uit dat de carbon versie bijna het dubbele kost t.o.v. de aluminium versie. Bij adorama.com is het $199 vs. $349. De carbon versie is 0,3 kg lichter en zal waarschijnlijk wat stabieler zijn. Of je dat de moeite waard vind is denk ik verder van jezelf afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
En de heren van DPReview hebben nu ook wat carbon reisstatieven geprobeerd. Helaas alleen de wat grotere (min 40cm ingeklapt)...

http://www.dpreview.com/a...arbon-fiber-kits-reviewed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Mijn Sirui T005 heeft een nieuwe eigenaar en ik ben nu de gelukkige bezitter van een Manfrotto BeFree aluminium statief. Op zich was er niets mis met de T005 maar ik heb een Manfrotto snelkoppelplaatje onder mijn camera hangen vanwege de 055 en dan grijp je minder snel naar de T005. Gevolg was dat de T005 alleen op vakantie mee ging en de rest van het jaar in de kast bleef liggen. Daarom heb ik nu een tweede Manfrotto want de BeFree heeft de normale 200PL snelkoppeling.
De eerste indruk is dat het veel meer statief is dan de Sirui. Zwaarder en groter ook maar het is zonder meer een statief waar je een DSLR op kun zetten. Gewicht 1,4kg, ingeschoven 40cm en draagvermogen 4kg. Ook in de hoogste stand met alles uitgeschoven blijft het een stabiel geheel. En schuif je de onderste pootjes en de middenkolom in dan staat hij als een huis. De werkhoogte is dan beperkt natuurlijk maar dat is acceptabel bij een reisstatief. Je zit dan gehurkt te fotograferen maar daar kan ik prima mee leven. Binnenkort gaat de BeFree mee naar Tsjechië. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-08 11:20
Hallo allen, volgende week ga ik een week op foto vakantie naar IJsland en ik zit erg te twijfelen over een statief.

Momenteel heb ik een Velbon C500 statief en een lowepro pro runner 300aw fototas. Dit statief is echter te groot en zwaar om mee te reizen (ingeklapt 60cm & 1.7kg).

Vraag me af of iemand in IJsland is geweest en het aan of af raadt om een statief mee te nemen. Er staan enkele excursies op de planning, oa door golden circle en national park skaftafell.

Mijn gear bestaat uit:
D7000
D3100
10-20 uwa
18-105 vr
35 1.8
50 1.8
Flitser metz 48 af1

Niet erg zwaar dus het statief hoeft niet extreem veel draagvermogen te hebben.

Wat radem jullie aan voor statief? Zat zelf te denken aan een MeFoto Backpacker (€120, weet nog niet of ik dat er voor over heb, ken het merk niet) en een Vanguard Espod CX 204AP statief + PH-23 Pan Head (~ €55, vrees dat deze ingeklapt wellicht nog te groot is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:41
MeFoto is onderdeel van Benro.
De statieven zijn gebaseerd op Benro statieven maar dan met kekke kleurtjes en een aantal kleine aanpassingen.
Je zou ook naar een Sirui reisstatief kunnen kijken, bijvoorbeeld de T-005.

[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 05-08-2014 01:09 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MeFoto Backpacker lijkt me een beetje aan de lichte kant, je zou ook eens kunnen kijken naar de selectie van Benro statieven voor wat andere opties.

Aan de andere kant, als je hem niet helemaal uitvouwt (dus niet alle 5 secties helemaal uitschuift en vooral ook niet de middenkolom helemaal omhoog schuift), zou het waarschijnlijk wel stijf genoeg moeten zijn.

Ik neem aan dat je ook een selectie hebt aan ND filters? Ik zou in ieder geval een 6-stops aanraden, een 10-stops er bij is ook wel nuttig.

Ben zelf deze zomer al naar IJsland geweest en voor de wat langere sluitertijden bij de watervallen is een statief en ND filter zeker aan te raden. Mijn statief + balhoofd is ongeveer 1.4 kg en die heb ik zonder problemen hele dagen meegesjouwd samen met camera + 2 lenzen. En het statief is veel gebruikt, samen met de ND filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
henkie196 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 08:06:
MeFoto Backpacker lijkt me een beetje aan de lichte kant, je zou ook eens kunnen kijken naar de selectie van Benro statieven voor wat andere opties.

Aan de andere kant, als je hem niet helemaal uitvouwt (dus niet alle 5 secties helemaal uitschuift en vooral ook niet de middenkolom helemaal omhoog schuift), zou het waarschijnlijk wel stijf genoeg moeten zijn.

Ik neem aan dat je ook een selectie hebt aan ND filters? Ik zou in ieder geval een 6-stops aanraden, een 10-stops er bij is ook wel nuttig.

Ben zelf deze zomer al naar IJsland geweest en voor de wat langere sluitertijden bij de watervallen is een statief en ND filter zeker aan te raden. Mijn statief + balhoofd is ongeveer 1.4 kg en die heb ik zonder problemen hele dagen meegesjouwd samen met camera + 2 lenzen. En het statief is veel gebruikt, samen met de ND filters.
De Benro statieven zijn me qua prijs iets te hoog. Het liefst zit ik rond de €100. ND-filter moet ik nu ook nog halen maar daar geldt als voorwaarde voor dat ik eerst een reisstatief moet hebben :D

Kwam nu onder andere de onderstaande statieven tegen van Redged en Sirui, twee merken die ik hier in het topic enkele keren voorbij zag komen:

Redged TST-423K Travel Tripod Titanium + RT-1N

Sirui UltraLight T-005X + C10X

Sirui Traveller Aluminium T-1005X

Mijn huidige statief kan tot 1.50m en ben zelf 1.80 en dit lijkt ideaal, maar ik vind 'm in verhouding tot mijn tas te groot/zwaar (zie foto). De meeste reisstatieven gaan tot max. 130cm, is dit storend?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ympM7AR.jpg?1

Dit is mijn huidig statief op mijn Lowepro Pro Runner 300AW, één van de drie poten zit onderin de houder, gewoon omdat de poten te dik zijn door de het klikmechanisme dat er op zit.

Ik heb bewust ook voor een iets kleiner tas gekozen (wilde eerst een Flipside 400AW halen) omdat ik de wat grotere tassen er erg bulky uit vond zien en ik toch niet heel veel gear heb.

M.b.t. de ND filters heb ik je even een PM gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb zelf een Redged TSC 424, welke volgens de specifikaties (pdf) tot 152 cm kan met de middenkolom volledig uitgeschoven en 131 cm met de middenkolom volledig naar beneden. Ik denk dat deze specifikaties echter wel zonder balhoofd is, terwijl iets als die MeFoto Backpacker het balhoofd als een pakket geleverd wordt en dus neem ik aan ook bij de opgegeven hoogte meegerekend is (mag ik hopen). Dan zou je nog eens 10cm verschil ongeveer mogen rekenen tussen de specifikatie van de Redged en de MeFoto (= ongeveer de hoogte van veel balhoofden).

In de praktijk betekend die 152 cm dat ik met volledig uitgeschoven middenkolom, balhoofd en camera ongeveer op m'n tenen moet staan om door de zoeker te kunnen kijken. Ik ben 1.85m. Aangezien de middenkolom ook extra instabiliteit met zich mee brengt, heb ik die dus meestal helemaal naar beneden staan. Dan moet ik een beetje bukken, maar dat is voor mij geen probleem.

Mijn 60D heeft een schermpje bovenop dat ik gebruik voor de instellingen, dus vanuit dat opzicht is het ook wat praktischer als de camera niet te hoog staat.

Vaak gebruik ik de laatste sectie van de benen niet eens, dat maakt het wat makkelijker om rond te lopen met het statief (op dezelfde locatie naar een ander punt toe lopen). Maar soms is de extra hoogte ook wel makkelijk als je boven de mensenmenigte uit iets wilt fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Vorig jaar naar IJsland geweest en heb m'n statief voornamelijk bij watervallen gebruikt. Ik heb een ouder Velbon carbon statief dat tot ongeveer 1m hoogte gaat en dat is vaak meer dan genoeg. Je staat toch niet de gehele dag door het statief te kijken.

Let er wel op dat wanneer een klein opgevouwen statief hoger gaat, er vaak ook meerdere segmenten (4 of 5) en dunnere pootjes gebruikt worden wat de stabiliteit niet ten goede komt.

Voor de meeste watervallen kun je ook met een polarisatiefilter al een wat langere sluitertijd forceren, maar voor het "echte" werk is een ND filter zeker aan te bevelen. Kijk eens in het filter topic; zelf het ik een compleet systeem van Hitech (slide) en screw-in filters van Haida (via Amazon.de voor een leuke prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
kdbruin schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:09:
Vorig jaar naar IJsland geweest en heb m'n statief voornamelijk bij watervallen gebruikt. Ik heb een ouder Velbon carbon statief dat tot ongeveer 1m hoogte gaat en dat is vaak meer dan genoeg. Je staat toch niet de gehele dag door het statief te kijken.

Let er wel op dat wanneer een klein opgevouwen statief hoger gaat, er vaak ook meerdere segmenten (4 of 5) en dunnere pootjes gebruikt worden wat de stabiliteit niet ten goede komt.

Voor de meeste watervallen kun je ook met een polarisatiefilter al een wat langere sluitertijd forceren, maar voor het "echte" werk is een ND filter zeker aan te bevelen. Kijk eens in het filter topic; zelf het ik een compleet systeem van Hitech (slide) en screw-in filters van Haida (via Amazon.de voor een leuke prijs).
Die Sirui en Redged die ik had genoemd hebben inderdaad erg dunne pootjes.

Zie nu trouwens dat de Redged ook 1,5 kg weegt.. denk echter niet dat je veel lager dan dit gewicht kan komen met een aluminium tripod zonder veel in te leveren op stevigheid en hoogte. Carbon statieven vallen sowieso buiten mijn prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartpostma schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:50:
[...]

Die Sirui en Redged die ik had genoemd hebben inderdaad erg dunne pootjes.

Zie nu trouwens dat de Redged ook 1,5 kg weegt.. denk echter niet dat je veel lager dan dit gewicht kan komen met een aluminium tripod zonder veel in te leveren op stevigheid en hoogte. Carbon statieven vallen sowieso buiten mijn prijsklasse.
Triopo alternatieven al bekeken? Kwalitatief goede statieven met een relatief lage prijs.
Voor 150 euro heb je een statief vergelijkbaar met een 300-350 euro statief van een bekender merk, terwijl ze beide even stabiel, stevig en licht zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 12:05:
[...]

Triopo alternatieven al bekeken? Kwalitatief goede statieven met een relatief lage prijs.
Voor 150 euro heb je een statief vergelijkbaar met een 300-350 euro statief van een bekender merk, terwijl ze beide even stabiel, stevig en licht zijn.
Prijs is max. zo'n €120 aangezien ik ook nog een ND filter + adapterring wil halen en liefst richting de €100, de Triopo's die ik kan vinden beginnen inderdaad bij €150.

Wat raden jullie trouwens aan qua statiefkop?

Mijn huidige heeft zo'n statiefkop:

Afbeeldingslocatie: http://webshop.fotobooms.nl/img/bc13652/Velbon-DV-7000-%2B-PH-358-vloeistof-kop.jpg

maar zo'n balhoofd lijkt me ook nog wel een slim systeem, maar heb geen idee of het fijn werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
bartpostma schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:08:
[...]

Wat raden jullie trouwens aan qua statiefkop?

Mijn huidige heeft zo'n statiefkop:

[afbeelding]

maar zo'n balhoofd lijkt me ook nog wel een slim systeem, maar heb geen idee of het fijn werkt.
De kop die je hier linkt is een videokop. Deze is speciaal gemaakt voor video, maar kan natuurlijk ook gewoon voor foto gebruikt worden. Een balhoofd is meer geschikt voor foto omdat je hem vaak met 1 knop losdraait, je compositie kan bepalen en dan weer vast zet. Er is ook nog zoiets als een pistoolgrip waarmee je het losmaken en vastzetten door middel van een knijpmechanisme kan doen.

Wat voor jou aan te raden is is afhankelijk wat je wilt gaan doen. Als je veel video filmt is een videokop aan te raden, maar als je alleen maar fotografeert kan je misschien beter iets anders kiezen. In de openingspost staan wat soorten uitgelegd met hun voors en tegens.

Ikzelf heb een statief met een balhoofd, een ander met een pistoolgrip en een met een videokop. De videokop voor fotografie is het minst handig omdat je eerst alles los moet draaien, je compositie instellen en alles weer vast moet draaien. Met het balhoofd gaat dat al wat makkelijker en met mijn pistoolgrip gaat dat het makkelijkst.

[ Voor 13% gewijzigd door elhopo op 05-08-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
elhopo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 14:16:
[...]

De kop die je hier linkt is een videokop. Deze is speciaal gemaakt voor video, maar kan natuurlijk ook gewoon voor foto gebruikt worden. Een balhoofd is meer geschikt voor foto omdat je hem vaak met 1 knop losdraait, je compositie kan bepalen en dan weer vast zet. Er is ook nog zoiets als een pistoolgrip waarmee je het losmaken en vastzetten door middel van een knijpmechanisme kan doen.

Wat voor jou aan te raden is is afhankelijk wat je wilt gaan doen. Als je veel video filmt is een videokop aan te raden, maar als je alleen maar fotografeert kan je misschien beter iets anders kiezen. In de openingspost staan wat soorten uitgelegd met hun voors en tegens.

Ikzelf heb een statief met een balhoofd, een ander met een pistoolgrip en een met een videokop. De videokop voor fotografie is het minst handig omdat je eerst alles los moet draaien, je compositie instellen en alles weer vast moet draaien. Met het balhoofd gaat dat al wat makkelijker en met mijn pistoolgrip gaat dat het makkelijkst.
Andere statief is ooit eens gehaald als eerste statief voor video op een feest en gebruik 'm voor de rest voornamelijk voor foto's. Nooit geweten dat het een speciale videokop was (slecht beter gezegd, niet over geïnformeerd bij lokale fotozaak).

Pistoolgrip ken ik inderdaad ook maar lijkt me niet noodzakelijk, balhoofd lijkt me de meest voor de hand liggende keuze dan.

Ik film praktisch nooit en als ik iets wil filmen doe ik het meestal gauw met mijn iPhone, simpelweg omdat het geluid dan beter is dan van mijn dSLR 8)7

Zojuist onderstaande tegengekomen:

Redged TCA-522K Travel Compact Tripod Aluminium Kit + RNB-0N

Maximale hoogte inclusief middenzuil 136cm
Maximale hoogte exclusief middenzuil 112cm
Minimale hoogte 24.5cm
Transportlengte 34cm
Draagvermogen 4kg
Gewicht 1.25

En is ook een wat 'geavanceerdere' ballhead dan bij die Redged zat die ik eerder linkte. Hier zit een dubbel waterpas in (hoewel ik dat ook in mijn D7000 heb, maar niet in mijn D3100)

Iemand ervaring met dit statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij zijn driewegkoppen niet speciaal voor video, hooguit handig voor. Ze zijn er al heel lang, ook voor gewone fotografie. ik vind het persoonlijk ook handiger dan een balhoofd.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Neem in je keuze ook mee wat voor snelkoppeling er op zit. Zo te zien heeft die Redged een Arcaswiss compatible snelkoppeling. Dat is het meest universeel. Ik ben erg tevreden over onderstaande combinatie van Manfrotto. Als je 1 statief hebt is dat niet relevant, maar als je meerdere statieven gebruikt kan dat wel een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Boudewijn schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:08:
Volgens mij zijn driewegkoppen niet speciaal voor video, hooguit handig voor. Ze zijn er al heel lang, ook voor gewone fotografie. ik vind het persoonlijk ook handiger dan een balhoofd.
Dit is een driewegkop:
Afbeeldingslocatie: http://escdn.nl/images/products/description_images/src_117801_200.jpg
dat is wat anders dan het plaatje van bartpostma, namelijk typisch een videokop. Uit de omschrijving van zijn Velbon DV 7000:

Een professioneel video statief met een tweeweg vloeistofkop welke een vloeiende pan en tilt beweging garandeerd

een vloeiende pan en tilt beweging is niet echt nodig voor fotografie, maar als je het prettig vind is dat natuurlijk geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
elhopo schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 15:41:
[...]

Dit is een driewegkop:
[afbeelding]
dat is wat anders dan het plaatje van bartpostma, namelijk typisch een videokop. Uit de omschrijving van zijn Velbon DV 7000:

Een professioneel video statief met een tweeweg vloeistofkop welke een vloeiende pan en tilt beweging garandeerd

een vloeiende pan en tilt beweging is niet echt nodig voor fotografie, maar als je het prettig vind is dat natuurlijk geen probleem...
Het is niet echt storend, maar het is wel enigszins omslachtig. Zie geen reden om er weer een te kopen als ik voor vrijwel hetzelfde geld eentje met een balhoofd kan kopen.

Zojuist de Redged TCA-522K met RNB-0N ballhead besteld en ook meteen een ND filter :*) wordt mogelijk morgen al geleverd :9~ Helaas was toevallig net de filter-adapter in de maat die ik moest hebben tijdelijk niet leverbaar :F

[ Voor 10% gewijzigd door Selmer op 05-08-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik vind zelf een driewegkop wat omslachtig om te werken, maar het hangt er vanaf waarvoor je het gebruikt. Nauwkeurig kleine aanpassingen maken aan de orientatie gaat beter met een driewegkop (twee richtingen bevriezen en alleen in de derde bewegen), maar over het algemeen kun je met een balhoofd meteen in alle drie de richtingen bewegen, wat voor mij in ieder geval ook vaak is wat ik wil.

Die RNB-0N heeft ook een pano functie, zie ik, handig om alleen die ring los te maken om zo een rij voor pano's te schieten. Voor een multirow panorama kan ik me trouwens wel voorstellen dat een driewegkop een stuk handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 07:57
Mijn zusje heeft recent een a5000 aangeschaft om wat filmpjes mee te schieten en af en toe een foto. Ze zoekt hierbij een passend statief, dat op redelijke hoogte +- 1.60 kan worden vastgemaakt en niet al te duur is. Raden jullie een bepaald merk/model aan in de prijsklasse tot € 50. Of is er voor dit bedrag geen goed statief te halen? Het statief zal gewoon thuis worden gebruikt en niet altijd worden meegesjouwd. Zelf werd de hama star 61/63 aangeraden door een medewerker van de mediamarkt. Is dit voldoende en kwalitatief goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hama kun je bijna direct in de prullenbak gooien. Althans, dat is mijn ervaring. :)
Wat wil ze bereiken met het gebruik van een statief?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
@Freshnub
Zoals je in dit topic kunt lezen kun je voor € 50 niet veel verwachten. Dan kun je beter op marktplaats een tweedehandsje kopen en eerst eens met een statief gaan fotograferen. Dan weet je wat je wensen zijn en kun je daarna gerichter gaan kopen.
Een statief is het lastigste onderdeel van je fotouitrusting :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het lastigste onderdeel van je fotouitrusting is een tas. Mijn ideale tas is een broekzak met toegang tot een magische dimensie waarin ik al m'n gear kwijt kan zonder dat de broekzak uitpuilt. Beetje bag of holding idee.

Of de lens. Die ideaal een pancake van 10-800mm f1.4 is en optisch perfect is. Maar die kan ik helaas ook nergens vinden, net als een bag of holding.

Maar goed, back on topic, let er even op dat je een videokop (fluid head) neemt als je voornamelijk wil gaan filmen er mee, dat maakt panning shots een stuk makkelijker om vloeiend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Freshnub schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:32:
Mijn zusje heeft recent een a5000 aangeschaft om wat filmpjes mee te schieten en af en toe een foto. Ze zoekt hierbij een passend statief, dat op redelijke hoogte +- 1.60 kan worden vastgemaakt en niet al te duur is. Raden jullie een bepaald merk/model aan in de prijsklasse tot € 50. Of is er voor dit bedrag geen goed statief te halen? Het statief zal gewoon thuis worden gebruikt en niet altijd worden meegesjouwd. Zelf werd de hama star 61/63 aangeraden door een medewerker van de mediamarkt. Is dit voldoende en kwalitatief goed?
Misschien deze:
Vanguard Espod CX 204AP statief + PH-23 Pan Head (Max. 155cm) ~€50-55

Maar ik laat het aan de anderen over te beoordelen of het een goede is.

Je mag trouwens ook niet te veel verwachten voor €50. Goedkoop is vaak duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 07:57
Ze zal de camera vooral gebruiken om wat youtube filmpjes te schieten thuis. Daarom hoeft zij niet een duur statief, maar aan een wiebel statief heeft ze natuurlijk niets. Ik zal jullie aanbevelingen in overweging nemen en kijken of ze wat hoger kan zitten kwa prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in het verleden een compact statief gehad maar voor de enkele keer dat ik hem gebruikte vond ik 'm alsnog te onhandig met meenemen. Zoiets lijkt me wel een prima oplossing voor in combinatie met de Velbon Ultra Stick L50: monopod base. (Ja ik ben me bewust van statiliteits-issues.)

Ik voel een maar aankomen: die is dus niet geschikt voor de Ultra Stick omdat de Velbon breder is aan de onderkant (30mm ipv 20mm ivm het serieus handige enkele draaisysteem). Iemand een idee of een monopod base bestaat die 30mm monopods aankan? Een adapter mag ook, of een alternatief idee waarbij ik de monopod vrijstaand kan laten balanceren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft hier iemand ervaring met Weifeng/Pro Fancier (zien er nogal hetzelfde uit)

Driepootjes uit China, maar ik vind ze er redelijk degelijk uitzien;
http://en.weifengchina.com/

Ze zijn ook nog best betaalbaar :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee hoe, maar ik ben een instelknop van mijn Velbon PHD-52Q kop onderweg verloren. :'(
Iemand enig idee of dit soort onderdelen ook los te krijgen zijn? Ik kon zo snel niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-08 16:02
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:28:
Geen idee hoe, maar ik ben een instelknop van mijn Velbon PHD-52Q kop onderweg verloren. :'(
Iemand enig idee of dit soort onderdelen ook los te krijgen zijn? Ik kon zo snel niks vinden.
Probeer het even bij DeGreef & partner

http://www.degreef-partner.nl/

Importeur van velbon, ze hebben veel onderdelen op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stom dat had ik zelf kunnen bedenken.. thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 10:21
Iemand ervaring met de nieuwe 055 series van Manfrotto?
Ik twijfel om de carbon versie (4 secties) aan te kopen.
Er is helaas heel weinig te vinden over dit statief dat nochtans al een tijdje op de markt is...

Ik fotografeer voornamelijk met een Canon 7D + Battery Grip + 70-200f2.8 IS Mk2, mijn andere combo's zijn lichter en plan geen aankoop van een zwaardere lens.

Edit: Bijkomende vraag: Zou de Befree alu of carbon voldoende stevig zijn voor mijn combinatie?
Of misschien ben ik beter af met de nieuwe 190 qua stabiliteit...

PS: ik kijk naar Manfrotto omdat ik daar een mooie korting op kan krijgen

[ Voor 225% gewijzigd door BlackShadow op 19-08-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
B_FORCE schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:01:
Driepootjes uit China, maar ik vind ze er redelijk degelijk uitzien;
http://en.weifengchina.com/
NINGBO WEIFENG PHOTOGRAPHIC EQUIPMENT GROUP CO.,LTD

bestaat oa uit
  1. Ningbo Weifeng Bags & Cases Co., Ltd.
  2.  Ningbo Xingfeng Aluminium Industry Co., Ltd.
  3.  Ningbo E·IMAGE Studio Equipment Co., Ltd
  4.  Ningbo Xingfeng Optical Instrument Co., Ltd.
  5.  Ningbo Fancier Photographic Equipment Co., Ltd
  6.  Ningbo Xingfeng Photographic Equipment Co., Ltd.
  7.  Ningbo Yaofeng Outdoor Products Co., Ltd.
  8.  Ningbo Weifeng Electrical Industry Co., Ltd
  9.  Ningbo Zhenhai Yaofeng Metal Product Co., Ltd.
  10. ...
Ik zou wel interesse hebben ivm de WT-6012 Professional Tripod, maar zie geen prijzen hier.
BlackShadow schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:23:

Geen ervaring, twijfel nl zelf ook, maar in de winkel vond ik de sluitingen vd poten wat plastiekerig overkomen en een statief wordt toch verondersteld je fotografische leven mee te gaan. Of ben ik wat oldfashioned? Tevens zijn de carbon-versies zwaarder geworden? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Laatst online: 18-08 10:21
moozzuzz schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:24:
[...]

Geen ervaring, twijfel nl zelf ook, maar in de winkel vond ik de sluitingen vd poten wat plastiekerig overkomen en een statief wordt toch verondersteld je fotografische leven mee te gaan. Of ben ik wat oldfashioned? Tevens zijn de carbon-versies zwaarder geworden? :S
Ze zijn inderdaad een stuk zwaarder geworden:
055CXPRO4: 1,7KG
MT055CXPRO4: 2,1KG

Maximale belasting is ook wel met 1KG omhoog gegaan, meer features betekenen waarschijnlijk ook een hoger gewicht...

[ Voor 10% gewijzigd door BlackShadow op 20-08-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BlackShadow schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:23:
Ik twijfel om de carbon versie (4 secties) aan te kopen.
Er is helaas heel weinig te vinden over dit statief dat nochtans al een tijdje op de markt is...

Ik fotografeer voornamelijk met een Canon 7D + Battery Grip + 70-200f2.8 IS Mk2, mijn andere combo's zijn lichter en plan geen aankoop van een zwaardere lens.

Edit: Bijkomende vraag: Zou de Befree alu of carbon voldoende stevig zijn voor mijn combinatie?
Of misschien ben ik beter af met de nieuwe 190 qua stabiliteit...

Ik heb de 055PROB die niet van carbon is en gebruik hem voor allerlei dingen met onder andere dezelfde lens + camera en ook nog een 100-400L en 580EXII of Røde microfoon en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
moozzuzz schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:24:
[...]

NINGBO WEIFENG PHOTOGRAPHIC EQUIPMENT GROUP CO.,LTD

bestaat oa uit
  1. Ningbo Weifeng Bags & Cases Co., Ltd.
  2.  Ningbo Xingfeng Aluminium Industry Co., Ltd.
  3.  Ningbo E·IMAGE Studio Equipment Co., Ltd
  4.  Ningbo Xingfeng Optical Instrument Co., Ltd.
  5.  Ningbo Fancier Photographic Equipment Co., Ltd
  6.  Ningbo Xingfeng Photographic Equipment Co., Ltd.
  7.  Ningbo Yaofeng Outdoor Products Co., Ltd.
  8.  Ningbo Weifeng Electrical Industry Co., Ltd
  9.  Ningbo Zhenhai Yaofeng Metal Product Co., Ltd.
  10. ...
Ik zou wel interesse hebben ivm de WT-6012 Professional Tripod, maar zie geen prijzen hier.
toon volledige bericht
Mmm via Ebay kan ik die ook niet vinden, wel statieven die er op lijken (met ander type nummer)

Ik zit erg te twijfelen tussen een Weifeng WF-3642B of Pro FANCIER 3642B en bv een Weifeng WF-6662A.
Die laatste is een stuk degelijker, maar ook een stuk zwaarder.
Ik zoek eigenlijk een leuke driepoot voor op reis/hike tochten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor reisstatieven zou ik vooral kijken naar iets dat redelijk licht is. Als het te zwaar is, laat je het waarschijnlijk toch eerder staan en gebruik je het dus minder. Mindere stabiliteit zou je altijd iets kunnen compenseren door het statief niet tot de maximale hoogte uit te schuiven, maar op lagere hoogte te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Goed punt, daar zat ik zelf eigenlijk ook al aan te denken.
Die Weifeng WF-3642B is 930 gram.
Als alternatief is er nog een Hama Traveller Mini Pro.
Die is zelfs maar 720 gram.
Nadeel is wel dat de mounting niet snel los te halen is, wat mij eigenlijk verschrikkelijk onhandig lijkt.
Aan de andere kant heb ik nog geen reviews kunnen vinden die dat echt als minpunt zagen.
(blijkbaar valt het dan wel mee?)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die Hama Traveller Mini Pro heeft als ik het goed zie wel een (geïntegreerd) balhoofd, maar geen snelkoppellingen. Die snelkoppellingen kun je ook best los kopen, dus dat hoeft geen probleem te zijn (je moet natuurlijk sowieso ook nog een plaatje voor op de camera hebben bij zowel de Hama als de Weifeng). Je kan natuurlijk de camera er ook zo direct op schroeven, maar dat is niet handig, plus dat die dan nog de neiging blijft houden om rond te willen draaien (balhoofd vastzetten is dus ook helemaal gelijk aan camera vastzetten).

Als ik die Weifeng bekijk, lijkt die wel gigantische klips te hebben om de pootjes vast te zetten bij in- of uitschuiven. Lijkt me dat die overall achter blijven hangen, maar dat kan ik verkeerd hebben.

Voor deze prijzen en deze gewichten zou ik echter niet al te veel verwachten van de stabiliteit. Tenzij je de statieven nauwelijks uitschuift, maar dan zou je net zo goed een kleiner tafelstatief kunnen halen. Hou zo'n lichte Hama maar eens bij de mediamarkt vast, dat is redelijk wobbellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41
Wobbelig? dat moet even toegelicht worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wobbelig is waarschijnlijk direct vertaald uit 't Engels ;)

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met die snelkoppeling.
Dat moet er dan een worden met dubbelschroef ofzo?
Ik ga er eens naar op zoek, misschien is dat dan wel een mooie oplossing in combinatie met die Hama.
Scheelt toch weer 200 gram :)

Ze zijn idd niet uber stabiel, dan zou ik voor die iets zwaardere moeten.
Maar ik denk dat zoiets net genoeg is voor op reis.
Voornamelijk voor landschappen.

[ Voor 45% gewijzigd door B_FORCE op 22-08-2014 13:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik dacht dat wobbellig ook iets nederlands was, maar misschien lees en denk ik te veel in het engels. :? Krijg wel het een en ander aan hits op google op wobbellig (in het NL en DE), maar misschien dat anderen net zo warrig zijn met taal als ik ;) Ik ben er wel vrij zeker van dat in het engels 'wobbly' in ieder geval wél een woord is.

Een snelkoppeling is... nou ja, kijk maar eens hier. Onder kopje 4 worden quick release clamps beschreven. Die kun je los kopen en zo op een balhoofd schroeven, maar veel balhoofden worden inclusief quick release clamp verkocht. Om die clamps te kunnen gebruiken, moet je ook een plaatje onder je camera (of lens, als het een grote/zware lens is), zie bv. ook kopje 1 en 2 in het hierboven gelinkte artikel.

Dan kun je snel de camera op het statief zetten en er weer vanaf halen. De Weifeng heeft (als ik het goed zie op de plaatjes) wel een quick release clamp, de Hama heeft die niet. Tenminste, op de plaatjes die ik zo gauw tegen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik weet wel wat een quick release is hoor ;)
Ik kreeg alleen het idee dat jij iets anders bedoelde.
Een soort adapter plaatje tussen de camera en mounting van bv die Hama.
Dat die Weifing dat heeft weet ik, daar begon ik namelijk afhankelijk mijn berichtje mee :P

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dan heb ik waarschijnlijk niet goed begrepen wat je bedoelde met de mounting van de Hama ;)

En zo'n statief kan goed genoeg zijn voor landschappen, afhankelijk van wat je met die landschappen wilt gaan doen. Panorama's en HDR zou prima moeten lukken. Bij langere sluitertijden lijkt me het probleem voornamelijk dat die lichte, goedkope statieven vrij gemakkelijk gaan trillen (doordat je de camera of het statief zelf aanstoot/aanraakt, bv., of door de wind) en vrij slecht de trilling dempen. Hierdoor kan het moeilijker zijn om goede scherpe foto's met lange sluitertijden te schieten dan met een wat stabieler statief.

Voor de wat meer telelenzen en vooral de zwaardere telelenzen moet je zo'n statief in ieder geval niet willen gebruiken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zoek een reisstatief dat mijn D7100 + Nikon 10-24 mm moet kunnen houden voor een redelijke prijs (liefst onder de 100) en uiteraard zo klein en licht mogelijk. Binnenkort ga ik namelijk een weekje naar Berlijn :) en mijn normale Benro statief is met zijn 2.5 kilo o.i.d. wat zwaar om de hele dag mee te zeulen, laat staan dat hij niet in mijn koffer past.

Zelf dacht ik aan iets als dit: http://www.mediamarkt.nl/...gle&product_code=85734632

Het gewicht van een D7100 + de 10-24mm is rond de 1,2 a 1,3 kilo en het statief zou 2 kilo moeten kunnen dragen. Heeft iemand toevallig ervaring met dit ding? Ik kan er verder namelijk weinig over vinden.

Een eventueel alternatief leek mij eerst de Gorillapod SLR Zoom, maar ik vraag me af of dat altijd handig is. Ik heb een gorillapod voor een compact camera, maar er is niet altijd een paaltje o.i.d. om hem aan vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Balhoofden kunnen gevoelig zijn voor stof, zand, water en andere ongein. Om te voorkomen dat mijn kop straks vol met Jordaans woestijn zand zit heb ik een aantal neopreen (lens)pouches gekocht bij de vrienden van DX. Die dingen kosten geen drol en zijn er in verschillende maten.

Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/neoprene_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/neoprene_2.jpg

Daarnaast kan je zo ook gewoon gebruiken om je objectieven in te vervoeren (wat dan misschien meer in het centrale fototas topic thuis zou horen).
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/neoprene_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/neoprene_5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Is die woestijn zo erg dat je zulke maatregelen moet nemen joh? Komt er niet alsnog zand tussen de schroeven trouwens (waar het merk Gitzo staat)?

Iemand trouwens ervaring met pricewatch: Sirui T-005X (blauw). Iets duurder dan wat ik eerder bekeek, maar kan meer gewicht houden, lijkt me sterker en wordt iets hoger dan de Vanguard VANGUARD Nivelo 214

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Het statief zelf kan ik helemaal demonteren, maar als je je zand en andere ellende bij je kogel gaat krijgen gaat dat lekker schuren wat de werking niet ten goede komt. Dat balhoofd kan je ook vast wel helemaal uit elkaar halen, maar dan heb je daar weer speciale vetten/glijmiddelen (en wellicht gereedschap) voor nodig en deze dingen kosten rond de twee euro per stuk.
Plus je kan nog eens met het statief op je rugzak tegen een rots of zo aankomen zonder al te veel problemen. Ook is de kans kleiner dat je met je kop ergens achter blijft hangen (de knoppen e.d. steken ook uit).

Win, win, win situatie als je het mij vraagt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Sj44k13 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:03:
.....
Iemand trouwens ervaring met pricewatch: Sirui T-005X (blauw). Iets duurder dan wat ik eerder bekeek, maar kan meer gewicht houden, lijkt me sterker en wordt iets hoger dan de Vanguard VANGUARD Nivelo 214
[Advies] Statief
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/39506124

[ Voor 6% gewijzigd door Yahrr op 26-08-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Vanquard Esprod 204AP

Voor een mooi prijsje kunnen bemachtigen.

(geschoten met iPhone 4S O-) )
Ingeklapt met 700D erop:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3849/15003544031_7d82709481_c.jpg

In portretmodus gekanteld:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3867/14820043120_a3c99ee559_c.jpg

Closeup:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3879/15003592661_d05278449d_c.jpg

Kop(PH-23):

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3926/15003593561_92fa5c90b2_c.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:01
Mooi ding, 1,35kg is ook niet heel zwaar voor deze prijs toch? Ben sinds vandaag toe aan een nieuwe... zit met een gebroken goedkoop hama statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ sluw hij is idd 1,35.

Heb er zelf €25 euro voor betaald..

2hands(haast nooit gebruikt) dus ik ben blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook zwaar na te denken over dit statief voor een reisje naar Amerika over een paar weken. Ik vraag me alleen af of deze sterk genoeg gaat zijn voor mijn D7000 icm 18-105 mm stocklens of Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC. Ik heb uitgebreid gegoogled maar kon geen ervaringen met deze combo vinden.

Mijzelf kennende ga ik niet heel veel van statief schieten waardoor ik er niet teveel aan uit wil geven. En ik ben aan de andere kant bang dat als mijn statief te groot of te zwaar wordt, ik hem toch niet meer mee ga nemen. Dus, gaat dit lukken O-) ? Zo niet, wat zijn redelijke alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Qua gewicht mag ik hopen dat hij het kan houden, aangezien een dergelijke combinatie niet veel meer dan 1,5 kilo zal wegen, terwijl het statief max. 4 kg aankan. Ik laat wel weten wat ik van het statief vind als ik hem heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoop ik ook, maar ik lees wel overal dat je de opgegeven belastbaarheid van een statief met een flinke korrel zout moet nemen. Vandaar dat ik toch nog wat bevestiging zoek :p. Met wat voor camera ga jij hem gebruiken Sj44kie?

nvm, zie het al. Jouw set is niet lichter. Hoor graag hoe de Sirui je bevalt!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De d7100 met Nikon 10-24mm lens, vandaar dat ik het hoop haha.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste