Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis Als je een roteerbare kop gebruikt, kantel je die toch zodanig dat je camera naar beneden 'kijkt'?

Ik kan mijn balhoofd gewoon naar beneden laten wijzen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2945/15257976487_7191759c09_z.jpg

En/of wat @wappiewappie zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 11-04-2021 23:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:37
ehtweak schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:07:
@Dennis Als je een roteerbare kop gebruikt, kantel je die toch zodanig dat je camera naar beneden 'kijkt'?

Ik kan mijn balhoofd gewoon naar beneden laten wijzen.
[Afbeelding]

En/of wat @wappiewappie zegt.
Dat klopt, maar dan zit je vlakbij het statief zelf en komen bij een brede hoek ook de statiefpoten op je foto. De opmerking van @wappiewappie begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dennis schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:07:
...
Die beschikken over een 90-graden-centerkolom. Weten jullie of je die dingen ook los kunt kopen of is er een betere oplossing voor als je foto's van bovenaf wil maken?
Ik heb een Velbon V4, er zijn ook dergelijke accessoires van andere fabrikanten op de markt (Sirui HA-77 bijvoorbeeld).

Of er betere oplossingen zijn is vooral afhankelijk van de concrete situatie. Een hoog statief boven het onderwerp en dan de kolom omdraaien kan beter zijn, een langere boom arm gebruiken kan soms ook zinvol zijn, gewoon de statiefkop naar beneden richten, het onderwerp anders positioneren, een drone eventueel...

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 12-04-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-05 13:30
@Dennis De centrumkolom los halen uit je statief en op zijn kop er weer insteken. Doe ik regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis schreef op maandag 12 april 2021 @ 01:54:
[...]
De opmerking van @wappiewappie begrijp ik niet.
De centrale buis er uit, en vanaf onder terug er in. Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/G/02/uk-electronics/product_content/kenro/Travel_Angel_2_Reversable_Centre_Col.jpg

Gewoon het midden spiegelen. 'Op z'n kop' dus... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ehtweak schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:10:
De centrale buis er uit, en vanaf onder terug er in. Zoiets dus:
[Afbeelding]

Gewoon het midden spiegelen. 'Op z'n kop' dus... ;)
Ja, daarom begreep ik het al niet. Ik wil niet op z'n kop, ik wil dat de camera naar beneden de foto maakt. Zodat ik een baby of een bord van bovenaf kan fotograferen :).

Dank @begintmeta, dit is inderdaad waar ik naar zocht! Met deze prijs is het alleen wel goedkoper om het Amazon statief integraal te kopen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dennis Nu begrijp ik het niet meer. :?

Niet de camera op z'n kop, alleen die middenkolom omdraaien.
Dan kun je de camera, gewoon rechtop, op z'n kant, naar beneden gericht, naar boven gericht, whatever, in de gewenste richting foto's laten maken. Zonder dat de statiefpoten in de weg zitten...

Hooguit zitten je eigen benen in de weg. ;)

BTW: dit kan natuurlijk ook al, als je een compleet roteerbaar balhoofd gebruikt. (zoals ik al eerder aangaf)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
ehtweak schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:06:
@Dennis Nu begrijp ik het niet meer. :?

Niet de camera op z'n kop, alleen die middenkolom omdraaien.
Dan kun je de camera, gewoon rechtop, op z'n kant, naar beneden gericht, naar boven gericht, whatever, in de gewenste richting foto's laten maken. Zonder dat de statiefpoten in de weg zitten...

Hooguit zitten je eigen benen in de weg. ;)

BTW: dit kan natuurlijk ook al, als je een compleet roteerbaar balhoofd gebruikt. (zoals ik al eerder aangaf)
Sorry, ik weet echt niet hoe ik het duidelijker moet uitleggen.

Afbeeldingslocatie: https://mk0camerajabberhe53n.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/03/Manfrotto_190go_M_Series_Carbon_Fibre-Tripod_Review__DSF2952.jpg

Dít is wat ik wil. Ja ik begrijp hoe een balhoofd werkt en ja ik begrijp dat het op z'n kop ook kan, maar ik wil een groot bereik fotograferen en je krijgt de statiefpoten in beeld bij mijn Benro Bat als je dat doet. Dus ik zoek een center kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dennis schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:54:
... ik wil een groot bereik fotograferen en je krijgt de statiefpoten in beeld bij mijn Benro Bat als je dat doet. Dus ik zoek een center kolom.
Het is dan maar de vraag in hoeverre een roteerbare center column of een boom arm die niet al te lang is de statiefpoten wel uit beeld houdt. Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een lampstatief en een heel lange boom arm gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of nog leuker... dan zie je in slow motion de hele boel omkiepen... ;)
M.a.w. vergeet een contra(gewicht) niet!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ehtweak schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:26:
Of nog leuker... dan zie je in slow motion de hele boel omkiepen... ;)
M.a.w. vergeet een contra(gewicht) niet!
De boel kan inderdaad vrij wankel en gevoelig worden, ook bijvoorbeeld buiten met wind etc goed opletten.

Ik gebruik doorgaans (bijna nooit overigens, zo vaak maak ik dat soort constructies niet) waterflesjes als tegengewicht, ben benieuwd wat anderen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:48

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een vraag;

Ik heb een rollei c5i statief met een schroefsysteem op de mount. Daar zit wel iets van een veer in, maar wat die doet is me niet helemaal duidelijk, en daarmee al met al niet bepaald 'quick' release.

Onder mn camera heb ik een plate van peak design welke hoort bij de clip v3.
Ik zou hetzelfde systeem als die v3 clip graag ook voor het statief willen. Ik bestelde een Ulanzi falcam f38, welke ook arca swiss zou zijn, maar toch anders blijkt en dus past de PD plaat niet in de Ulanzi mount.

Wat nu? Peak design biedt een dergelijke mount niet aan. Ulanzi wel een clip, maar die lijkt me minder prettig. Een ander quick release systeem zou ook prima zijn, als het maar de arca swiss van peak design ondersteunt.
Ik hoor graag tips die me niet aan de bedelstaf brengen :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

DirtyBird schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:22:
Ik heb een vraag;
[...]
Ik hoor graag tips die me niet aan de bedelstaf brengen :)
Kan je eens wat foto's posten?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Jazeker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj96cYApiFXWUXYoFmrLBGFNl10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpEdT4g62JG3BXdGPeffJsbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLPMLR4y-oukh4-ewd14hA_DHmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laexxirB9HutsRnhiEkuRiuO.jpg?f=fotoalbum_large

De clip onder de camera past zowel in de mount op de tas, als op het statief (helemaal onderaan). Deze laatste is echter een schroefsluiting welke ik irritant vind, omdat deze moeilijk bereikbaar is als de camera erbovenop zit.
De mount aan de tas heeft, net als de falcam, een drukknop om de plate te verwijderen. Heel handig en snel. Ik zoek dus een plaatje, zoals de falcam, die ik op het statief kan monteren en waar de peak design plate in past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZPY9BkWs-O608K3QhezsAIiVT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvnZrQRSUeYFmJ66oKb9tuxb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8PZALZPSmdes2133DVw3kF6Wpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn2IFRMZfDS6VmG7MgQa8zxV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door DirtyBird op 01-06-2021 09:55 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DirtyBird Ik heb ook nooit goed begrepen waarom fabrikanten een koppeling die met een schroefdraad werkt, een 'snelkoppeling' noemen.
't Is eerder een langzaam-aan-koppeling. ;)

Het enige wat snel :Y werkt, is er eentje met zo'n hendel.
Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2945/15257976487_7191759c09_c.jpg

arca-swiss compatibele plaat ertussen, hendel omgooien en vast zit de boel.
Zo gebruik ik het al jaren i.c.m. een L-plaat die ik op m'n camera heb zitten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@ehtweak maar als ik zoek, worden er heel veel plates verkocht, maar gewoon zo'n mount met hendel zie ik niet. Deze moet dan bovendien wel met de peak design passen.
Het lijkt me zo simpel, maar het valt me toch vies tegen om 'gewoon' een quick release mount voor mn statief te vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DirtyBird 't Is toch een arca-swiss compatibele plaat?

Kwestie van zoeken naar een 'quick lever release arca swiss clamp'.
Keuze te over.
Maar... die zijn niet goedkoop.

Dit soort
https://www.reallyrightstuff.com/lever-release-clamps-lp

FYI:
https://shuttermuse.com/l...nob-clamp-for-ball-heads/

En dit is wel een hele fraaie combinatie:
https://shuttermuse.com/acratech-gxp-ball-head-review/

En Arca Swiss maakt natuurlijk zelf ook de echte fliplock:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41nzYJ4L91L._AC_.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2021 10:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 13:19
Dit misschien een goedkope optie: https://nl.aliexpress.com/item/32778299233.html

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat zijn inderdaad prijzige dingen zeg. Jammer. Ik dacht dat het wel wat goedkoper kon. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit is een soort van tussenweg:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49756618473_0787a31dd9_c.jpg

Gebruik 'm zelf ook wel eens. Maar dan voor een lichte compactere camera.
Werkt ook; maar de hefboomwerking is duidelijk minder 'massief' dan van de duurdere (merk) uitvoeringen.

Kost minder dan 15 euro via AE.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2021 11:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:11

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ehtweak schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:49:
[...]

En Arca Swiss maakt natuurlijk zelf ook de echte fliplock:
[Afbeelding]
Die Arca heb ik ook gehad. Sinds mijn camera's wat kleiner en lichter zijn geworden is dat zware materiaal allemaal weg. Wel erg mooi spul.

Nu wel een schroef klem op het (Induro) balhoofd, maar het vereist ook een pull-actie (aan het schroefmechanisme) om de camera er uit te krijgen en dat vind ik goed te overzien. Het is ook niet dat ik 4 keer per minuut die camera er in en uit doe.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 15:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik gebruik deze, wordt geleverd inclusief plaatje
Leofoto LR-50

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@SnoeiKoei Lijkt me een goede tip, voor een redelijke prijs. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

SnoeiKoei schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:14:
Ik gebruik deze, wordt geleverd inclusief plaatje
Leofoto LR-50
Dat ziet er inderdaad goed uit! Ik heb nu de falcam plate van ulanzi besteld. Deze is namelijk compatibel met de peak design clip. Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Anders ga ik deze nog even nader bekijken. Ellende van PD is dat, hoewel enigszins begrijpelijk, hun arca swiss net afwijkt waardoor niet alles lekker matched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DirtyBird schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:34:
[...]

Ellende van PD is dat, hoewel enigszins begrijpelijk, hun arca swiss net afwijkt waardoor niet alles lekker matched.
He?
Het is arca-swiss compatibel of niet.
Maar toch niet een beetje? ;)

Hmmm... er is zelfs een instructie voor:
https://support.peakdesig...ith-Peak-Design-Products-

[ Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 01-06-2021 17:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Dat zou je denken ja, maar de arca swiss plate van pd werkt niet in de arca swiss mount van ulanzi.

De pd werkt wel in de schroefmount van mn rollei statief. Ik heb alleen begrepen van een of andere internetbron dat pd de clip een beetje heeft 'aangepast' om te voorkomen dat mensen allerhande goedkope plates er in drukken die niet kunnen vastklikken waardoor je camera alsnog zou vallen, maar geen idee of dit waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:16

OMX2000

By any means necessary...

Heeft iemand ervaring met de Three Legged Things Billy? Ik lees en zie er positieve dingen over. Dus op zich wil ik deze gaan bestellen. Maar vroeg me af of iemand er hier ervaring mee heeft.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

OMX2000 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:01:
Heeft iemand ervaring met de Three Legged Things Billy? Ik lees en zie er positieve dingen over. Dus op zich wil ik deze gaan bestellen. Maar vroeg me af of iemand er hier ervaring mee heeft.
Fijne en degelijke statieven. Tijden lang Jack (Evo 2) en sinds een tijd over op Winston (Carbon) en dat bevalt nog steeds goed.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:16

OMX2000

By any means necessary...

Ventieldopje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Fijne en degelijke statieven. Tijden lang Jack (Evo 2) en sinds een tijd over op Winston (Carbon) en dat bevalt nog steeds goed.
Ik ga denk ik voor de Leo 2.0. Die heeft de Airhead Pro lever in een kit. En als je via three legged zelf besteld kun je ook 10% korting krijgen. Komt de Leo 2.0 kit op 255.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Die is wel een stuk kleiner met max 138cm, weet je dat wel zeker? Geen idee wat je er mee wil doen overigens

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Laatst online: 20:08
OMX2000 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:01:
Ik heb al een aantal jaar de Punks Brian (verschil met de Billy is niet heel groot denk ik) en ben er zeer tevreden over. Ook over de service van 3LT trouwens. De rubbertjes van mijn kop lieten los, en heb zonder verdere vragen een nieuwe kop toegezonden gekregen inclusief wat zoetigheid voor het ongemak :9

Verder is het statief makkelijk schoon te maken, enige minpuntje het is niet zand en waterdicht. Dus na een sessie in zee dan moet ik vooral niet te lang wachten met schoonmaken want die zandkorrels schuren het carbon dan aardig met in en uitschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 00:08

Sméagol

Master of Mayhem

Dankzij m'n lieve ouders, kan ik vroeger dan geplanned m'n droomstatief halen, de Peak Design Traveler.

Nu de last-minute vraag: aluminium of carbon?

Ik ben al 90% geneigd voor carbon te gaan, maar het éne voordeel van aluminium vind ik toch wel een belangrijke.

Wat meer gewicht, en wat stabieler daardoor in de wind, voor zo ver ik begrijp? Hoe is dit in de praktijk, valt dit mee?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 15:15

BaasG

Spiral out. Keep going

[b]Sméagol in "Het statieven topic"
Ik ben al 90% geneigd voor carbon te gaan, maar het éne voordeel van aluminium vind ik toch wel een belangrijke.
Dat éne voordeel.... de prijs?

Zelf heb ik deze Peak Design niet, en de reviews op het web zal je zelf ook wel gevonden hebben:
Shotkit schrijft:
So, both the aluminum and carbon fiber versions of the Peak Design Travel Tripod do present a good value, thanks to their overall quality, amazing design, and their ability to keep your camera perfectly steady even at a decent height.

If you just can’t afford the carbon fiber model, simply ask yourself how often you need to use your tripod, and how demanding are you going to be of it.

Will you be shooting in tough conditions, with larger, heavier telephoto lenses? Just keep saving for the carbon fiber model.

Or, will you be shooting more casually, with a compact lightweight setup at normal focal lengths? You’ll definitely be fine with either tripod.
Shuttermuse schrijft:
If you go for the carbon version, you’ll spend extra money, but do you get any extra performance?

Unfortunately not. The capacity of both versions of the tripod is the same, and as far as I can tell from my own testing, there is really no measurable difference in the stability that is provided by both options. It really just comes down to weight, and whether you want to carry that extra 307g on your hikes and travels.
Camera Jabber schrijft:
With the pack on my back, I then asked my parter to put one of the Peak Design Travel tripods into the tripod holder before removing it and swapping it for the other one to see if I could detect the difference in weight. To my surprise, I could instantly tell which of the tripods he had put in the pocket. So yes, the extra weight of the aluminium tripod is noticeable.

Whether you are prepared to pay the extra cost for the weight reduction, however, is another matter.

If you want the Peak Design Travel Tripod for its compact size and performance, and you don’t plan to carry it far on foot, then the aluminium version is the obvious choice. If however, you’re looking for a tripod that you can carry when you’re walking for long periods of time, or over long distances, then the carbon fibre version is the more appealing of the two if you can bear the cost.
Kort samengevat: met beide versie heb je een goed statief, neem de carbon versie als je het kan (en wil) betalen.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sméagol schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:08:
Dankzij m'n lieve ouders, kan ik vroeger dan geplanned m'n droomstatief halen, de Peak Design Traveler.

Nu de last-minute vraag: aluminium of carbon?

Wat meer gewicht, en wat stabieler daardoor in de wind, voor zo ver ik begrijp? Hoe is dit in de praktijk, valt dit mee?
Als we het over droom statieven hebben, denk ik eerder aan https://www.reallyrightstuff.com/tripods-lp maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

Zelf al jaren een Carbon statief https://sirui-photo.com.a...roof-carbon-fiber-tripod/ en zou ook nooit meer anders willen.

Zwaarder maken kan je met zandzakken e.d. als er een haak op je statief zit.

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 10-11-2021 12:26 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:30
DirtyBird schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:02:
Dat zijn inderdaad prijzige dingen zeg. Jammer. Ik dacht dat het wel wat goedkoper kon. Bedankt voor de hulp in ieder geval.
Ik ga, zeker voor de hobby, ook geen honderden euro's uitgeven voor een statief.
Ik heb er een van AE met haak, kan ik altijd verzwaren voor een 40 euro (?).
En ik heb een oude Velbon die handig en stevig is. Tweedehands voor 25.
Nooit een probleem. Enige situatie wat ik nooit getest heb is op een eiland met redelijke wind.

Uiteraard loont het ook om wat voor de wind te gaan staan indien mogelijk en om de camera riem eraf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 08-05 15:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Harribo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:46:
[...]

Ik ga, zeker voor de hobby, ook geen honderden euro's uitgeven voor een statief.
Ik heb er een van AE met haak, kan ik altijd verzwaren voor een 40 euro (?).
En ik heb een oude Velbon die handig en stevig is. Tweedehands voor 25.
Nooit een probleem. Enige situatie wat ik nooit getest heb is op een eiland met redelijke wind.

Uiteraard loont het ook om wat voor de wind te gaan staan indien mogelijk en om de camera riem eraf te doen.
"Zeker voor de hobby" vind ik een zwak argument in een hobby waarvan veel beoefenaars met ettelijke duizenden euro's aan apparatuur rondlopen :P Feit is dat je met een zo licht en stabiel mogelijk statief al gauw in de honderden euro's belandt ja. Wil je dat niet, dan doe je aan 1 van die eigenschappen concessies. Mijn ervaring is dat als je kiest voor een hoger gewicht om de prijs te drukken, je al gauw je statief niet meer meeneemt. Het is een afweging die iedereen zelf moet maken natuurlijk, óók de hobbyist.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Precies wat @SnoeiKoei zegt.
Nu is de prijs/naam van een statief niet altijd recht evenredig met de kwaliteit, duurzaamheid en gemak. Maar vaak ook wel.

Er zijn merken die goed zijn en betaalbaar, en er zijn merken die goed zijn en heel duur. ;)

Helaas is de welbekende 'statievenbijbel' van Hans Braakhuis niet meer online makkelijk te vinden.
Maar niet getreurd, ik vond nog een docplayer link:

https://docplayer.nl/3045...kt-op-3-januari-2017.html

Daar staan heel wat waardevolle info en overpeinzingen in m.b.t. statiefkeuze en - aanschaf/gebruik. d:)b

Dat gezegd hebbende, ik gebruik mijn (carbon) Sirui T-1204x nu al 10 jaar. En afgezien van een paar krasjes, werkt alles nog steeds top.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8553/28507727884_c340618971_c.jpg

met daarop een superhandige en oerdegelijke Acratech Ultimate Ballhead met RRS clamp:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2945/15257976487_7191759c09_c.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Nee, precies wat ik er onder zeg. Alumium is zwaarder, en dus wat stabieler in een winderige situatie. Op een aantal plekken waar ik een statief zou willen gebruiken, waait het ook aardig, zoals het strand of op een brug (zoals de Erasmusbrug).

Ik ga vrijwel overal heen met de fiets, dus ik zal 'm in het algemeen niet zelf dragen, maar op m'n bagagedrager leggen. Compactheid is dus een factor wat iets meer weegt bij mij dan gewicht.. Maar misschien kom ik daar op terug als ik eindelijk weer 'ns op vakantie ga en 'm dan wel de hele dag zelf loop te sjouwen.

Maar afgezien van dat voordeel en de prijs van alumium is carbon fiber beter in alle andere opzichten voor zo ver ik begrijp. Maar vandaar de twijfel.
Greatsword schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:18:
Zwaarder maken kan je met zandzakken e.d. als er een haak op je statief zit.
Er is een haak, maar van wat ik begrijp kan dat gaan schommelen. Maar dat zou ik zeker proberen.

En ja, ik hoor goeie dingen over RRS.. Maar ze zijn ook een stuk prijziger zie ik haha. Dat gaat 'm niet worden op korte termijn. Maar ze zijn een goede kanshebber voor de toekomst.

Anyway, vooralsnog heb ik nog niks besteld, ik laat wel weten wat 't geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je die Peak Design statieven ooit in handen gehad? Wij hebben ze in de winkel staan en om eerlijk te zijn, vind ik het gewoon prulstatieven voor een absurde prijs. Het concept is tof, maar het voelt enorm instabiel en wiebelig.
Pak gewoon een stevig carbonatatief van Leofoto met hetzelfde gewicht als de aluminium Peak Design, als je denkt dat gewicht een voordeel is in de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:03
Ook ik heb die Peak Design eens uitgeprobeerd in de winkel omdat ik gecharmeerd was van het extreme compacte, maar helaas deel ik ook die mening...Het is inderdaad een compact en klein statief, maar vooral de laatste uitschuifbare pootjes voelen erg gammel aan, ookal is het carbon. Ik ben erg blij met mijn Sirui N2204 statief wat echt een stuk steviger is (en met balhoofd ook "maar" 1,7kg weegt).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik wou een update afwachten als ik plaatjes had om te posten, maar wellicht vinden andere mensen dit ook handig:

Ben toch voor die Peak Design tripod gegeaan. Was toch aan 't twijfelen, en overwoog andere opties, die ik achter de hand hou voor als ik een 2de tripod wil voor het wat zwaardere werk, of als deze in de praktijk toch flink tegen blijkt te vallen.

Wel Black Friday deals afgewacht. Nooit aan gedaan, maar 't kwam nu zo uit, en 't scheelde 60 euro.. De carbon versie gekocht bij Cameranu voor 540. Op de pricewatch is alleen Dustinhome (veel) goedkoper, maar die vertrouw ik voor geen meter.

First impressions: zonder wind (in de huiskamer) stabiel zat met een lichtgewicht set-up, ik ben vooralsnog niks met lange telelenzen van plan. Mocht ie straks toch minder stabiel blijken met wat wind, kan ik wat compenseren door de 5de segmenten niet te gebruiken.. Ik ben maar 1,70, en ik vind 'm eigenlijk hoog zat helemaal uitgeklapt maar met de middenkolom nauwlijks omhoog (moet wel een beetje vanwege het balhoofd). Maar een segment minder zal voor m'n meeste doeleinden ook prima zijn denk ik. Gebruik is makkelijk en snel qua set-up. Wat kritiekpuntjes: Portretmode is irritant. Nou was ik van plan een L-bracket te halen, dus dit is niet zo'n probleem. Meer een probleem: het balhoofd, alhoewel ie vast zit nadat ie vast gedraaid is (beweegt niet, ben de term vergeten), beweegt ie wel wat tijdens het vastzetten.

Ik probeer 'm morgen mee te nemen naar Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Sméagol schreef op zondag 21 november 2021 @ 01:13:
Meer een probleem: het balhoofd, alhoewel ie vast zit nadat ie vast gedraaid is (beweegt niet, ben de term vergeten), beweegt ie wel wat tijdens het vastzetten.
Dat herken ik wel van een manfrotto die ik vroeger had. Moest je bijna net even verkeerd zetten voor het vastdraaien om goed te eindigen.

Ik heb nu alweer jaren een Arca Swiss en die heeft dat niet. Zou er dus gewoon rekening mee houden tijdens het vastzetten. Of eventueel ooit eens een andere kop erop zetten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zit momenteel te kijken naar het volgende statief:
https://www.peakdesign.co...od?variant=29420893274156

Gewicht, vormgeving, opberging, tilt functie allemaal top.

Max. hoogte echter 152.4 cm.
Nu denk ik zelf (wordt mijn eerste serieuze tripod), dat het toch wel prettig is om op 170cm of 175cm hoogte op te kunnen stellen. Of denk ik dan iets raars?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zal mijzelf herhalen ;)
Universal Creations schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:35:
Heb je die Peak Design statieven ooit in handen gehad? Wij hebben ze in de winkel staan en om eerlijk te zijn, vind ik het gewoon prulstatieven voor een absurde prijs. Het concept is tof, maar het voelt enorm instabiel en wiebelig.
Pak gewoon een stevig carbonatatief van Leofoto met hetzelfde gewicht als de aluminium Peak Design, als je denkt dat gewicht een voordeel is in de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
Ik heb de Peak Design en ben er erg content mee. Let wel, ik heb een vrij lichte camera en bij slecht weer dan wel veel wind ben ik nog geen noemenswaardige problemen tegen gekomen. Voor mij is de vormfactor wel een grote winst want mijn oude Manfrotto nam ik zelden mee omdat ik moeite heb met al het gesleep. Vandaar nu ook een andere camera. Ja de Peak Design is fijn, panorama's maken werkt minder fijn dan ik zou willen vanwege de manier hoe het balhoofd in elkaar zit. Ik zou wat dat betreft zo weer deze aankoop doen.

Punt is, bedenk wat je er mee wilt want hij is zeker niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Da_maniaC schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:31:
Ik zit momenteel te kijken naar het volgende statief:
https://www.peakdesign.co...od?variant=29420893274156

Gewicht, vormgeving, opberging, tilt functie allemaal top.

Max. hoogte echter 152.4 cm.
Nu denk ik zelf (wordt mijn eerste serieuze tripod), dat het toch wel prettig is om op 170cm of 175cm hoogte op te kunnen stellen. Of denk ik dan iets raars?
Ik vind hem in real life echt niet stevig genoeg. Hij leek/lijkt leuk in filmpjes en als youtubers hem vast hebben. En ja hij is echt lekker compact, maar hij is echt niet stevig of stabiel vind ik.
En als je compact wilt, dan zijn er meer opties, zoals van Benro of Leofoto etc die vergelijkbaar gewicht combineren met meer stevigheid.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Nomad schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:28:
[...]

Ik vind hem in real life echt niet stevig genoeg. Hij leek/lijkt leuk in filmpjes en als youtubers hem vast hebben. En ja hij is echt lekker compact, maar hij is echt niet stevig of stabiel vind ik.
En als je compact wilt, dan zijn er meer opties, zoals van Benro of Leofoto etc die vergelijkbaar gewicht combineren met meer stevigheid.
Hey, dank voor je reactie.
Ik zit nu te kijken naar een Manfrotto 055CXPRO4 Carbon.
Net iets minder compact maar wel een statiefhoogte van 170cm.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Da_maniaC schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:32:
[...]

Hey, dank voor je reactie.
Ik zit nu te kijken naar een Manfrotto 055CXPRO4 Carbon.
Net iets minder compact maar wel een statiefhoogte van 170cm.
Ik vind de max hoogte niet zo belangrijk, in ieder geval niet op momenten dat ik gewicht belangrijk vind.
In de studio/locatie waar ik portretten schiet, mag het statief van mij wel 4 kilo wegen, hij moet gewoon stevig zijn en hoog genoeg kunnen.

Op locatie als ik ga wandelen ipv auto (dus prive vs werk) dan schiet ik niet op 1.8m hoogte, en is gewicht/formaat veel belangrijker.

Een shortlist waar je naar kan kijken:
https://www.cameranu.nl/n...0619-2394765-2531265..met de peak design in carbon uitvoering ter referentie, niet zozeer als keuze van mijn kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 11-12-2021 14:35 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 12:58
Da_maniaC schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:32:
[...]
...
Ik zit nu te kijken naar een Manfrotto 055CXPRO4 Carbon...
Ik heb alu variant daarvan (iets ouder model: 055XPROB). Veel te lomp om mee te nemen. Niet alleen het gewicht, maar ook de ingeklapte lengte is te groot. Ondertussen vervangen door Leofoto LX-284. Die past wel fatsoenlijk op een cameratas en neem ik dus in tegenstelling tot de Manfrotto wel vaak mee.

Een hoger statief heeft echt wel meerwaarde, maar je hebt er niks aan als het statief thuis blijft liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door wappiewappie op 12-12-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

wappiewappie schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:43:
[...]

Ik heb alu variant daarvan (iets ouder model: 055XPROB). Veel te lomp om mee te nemen. Niet alleen het gewicht, maar ook de ingeklapte lengte is te groot. Ondertussen vervangen door Leofoto LX-284. Die past wel fatsoenlijk op een cameratas en neem ik dus in tegenstelling tot de Manfrotto wel vaak mee.

Een hoger statief heeft echt wel meerwaarde, maar je hebt er niks aan als het statief thuis blijft liggen.
Bedankt voor de tip. Ik ga eens naar dit type kijken en kijken bij Leofoto statieven.
Ik denk voor landschapfotografie dat ik vaak met mijn ogen op 1,80m iets 'frame' en als ik dan ga schieten op een statief van 130-140cm (zeker bijv. met bomen en een ondergaande zon aan de horizon) de foto toch wat anders wordt...

[Edit]
Ik heb deze ook nog gevonden: National Geographic NGTR004TCF Carbon 5 Segment (Amazon exclusive)
Gewicht: 1,33 kg (Slechts ~150-200 gram zwaarder dan de Sirui GT serie en andere concurrenten)
Hoogte: 158 cm (veel concurrenten zijn 151-154 cm)
Opbouwbare grootte: 38 cm
Prijs: 86 EUR!
Ik vind het een zeer indrukwekkend ding voor de prijs.

[ Voor 26% gewijzigd door Da_maniaC op 15-12-2021 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
20cm spike (leofoto a200). Superhandig, qua low shot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QSoAUx_ElMWjsSAWYLj7kyjF-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3FfybaFXqnrglv7jdvgZ419.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Jackie Moon Da's toch gewoon een tentharing met een snelkoppeling erop? :+

@Da_maniaC Dat NG statief lijkt wel verdacht veel op een Sirui. Qua materialen en constructiedetails.
Zou me niet verbazen als het uit dezelfde fabriek komt... Qua prijs idd heel interessant.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 15-12-2021 23:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De details lijken op geen enkel Sirui statief wat ik ken... Ik dacht door jouw bericht even aan de 004SK van Sirui, maar dat is toch anders (net als de 1205). Ook dacht ik even aan de Rollei Compact Traveller No. 1, maar die wijkt ook wat af op details.
Blijft wel staan dat NG vooral dingen rebrand. Ze zetten hun naam ook op veel telescopen en verrekijkers (en aanverwanten) van Bresser.

@Da_maniaC Als je op zoek bent naar een goedkoop maar toch degelijk statiefje: Rollei C5i Carbon

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 02:06
Universal Creations schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:56:
De details lijken op geen enkel Sirui statief wat ik ken... Ik dacht door jouw bericht even aan de 004SK van Sirui, maar dat is toch anders (net als de 1205).
De aluminium uitvoering op de link lijkt sprekend op de Sirui N-2004KX die ik hier heb staan, met uitzondering van de 90 graden kolom die deze versie kan doen. Ik denk dat het Sirui carbon equivalent de N-1204X is ofzo.

• Universal Creations
humi schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:53:
[...]

De aluminium uitvoering op de link lijkt sprekend op de Sirui N-2004KX die ik hier heb staan, met uitzondering van de 90 graden kolom die deze versie kan doen. Ik denk dat het Sirui carbon equivalent de N-1204X is ofzo.
Die hebben allebei geen dubbele middenkolom en welke kop van Sirui?

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 02:06
Universal Creations schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:22:
[...]

Die hebben allebei geen dubbele middenkolom en welke kop van Sirui?
Hij is zeker niet exact hetzelfde inderdaad, die dubbele middenkolom, de hoek die erin zit zijn inderdaad anders, maar als je naar de afwerking kijkt lijkt het wel erg veel op de Sirui.
De kop lijkt veel op de G-20KX, maar goedkoper afgewerkt (of slecht gekopieerd)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Universal Creations schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:56:
De details lijken op geen enkel Sirui statief wat ik ken...
Ik ken er niet zoveel, ;) maar wel eentje heel goed:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8553/28507727884_c340618971_c.jpg

En dan lijken vooral de vergrendelingen, de scharnieren en de manier waarop e.e.a. rond die middenkolom bevestigd is, zowat sprekend op de versie die ik heb. :Y

En dat is een Sirui T-1204x.
Zelfs de tashaak, met dat kleine gaatje in de middenkolom, is precies hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 16-12-2021 21:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De lipjes van de poten om te locken zijn anders, 2 beenwarmers bij de Sirui en maar 1 bij NG, geen monopodfunctie bij de Sirui T-1204X wel bij de NG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 14:53
Midden februari gaan wij naar Lapland. Als de omstandigheden er zijn wil ik graag een poging gaan wagen om het noorderlicht vast te leggen. Met name hiervoor ben ik opzoek naar een statief.

Ik ben een behoorlijke noob op het gebied van fotografie. Ik heb een Nikon D3300 met 18-105mm lens. Ik wil mij overigens wel goed voorbereiden op het het maken van mooie foto's, en mij hier ook wat verder in (blijven) verdiepen om ook in de toekomst mooie plaatjes te schieten.

Omdat ik weinig ervaring heb en op korte termijn niet heel veel andere plannen heb voor het gebruik van een statief, zoek ik wel een "budget" optie. Zeg tussen de 75 - 150 euro. Het liefst koop ik dan wel weer iets wat een tijdje mee gaat.

Ik heb momenteel de volgende shortlist:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1StatievenBenro Slim Travel Statief Kit FSL09CN00€ 129,-€ 129,-
1StatievenBenro TSL08AN00€ 98,08€ 98,08
1StatievenBenro TSL08CN00€ 101,74€ 101,74
1StatievenRollei C5i Carbon€ 119,-€ 119,-
1StatievenSirui Traveler 5CX€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 557,72

Zijn er betere alternatieven? En waarom zouden jullie voor welk statief kiezen?

Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@dewil1990 Zoals al vaker aangegeven, dit is een goede bron van informatie:

https://docplayer.nl/3045...kt-op-3-januari-2017.html

En, in hoeverre speelt meeneem-gemak en hanteerbaarheid in de koude, een rol, bij je fototrip naar Lapland?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03

Steef

GoT's Most Eaten

Da_maniaC schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:57:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik ga eens naar dit type kijken en kijken bij Leofoto statieven.
Voor wat het waard is, ik heb inmiddels een klein half jaar een "instap" (tussen haakjes, want 250 euro) model van Leofoto in gebruik: Ranger LS-224C met LH-25 kop.

Dit is een tamelijk klein statief voor de gemiddelde Nederlander, ik moet inderdaad een beetje bukken, maar het ging mij in dit geval voornamelijk om de meeneembaarheid de bergen in. Zoals eerder al gezegd, je hebt er niks aan als hij thuis blijft liggen.

Anyway, kwalitatief echt dikke prima - ben zeer te spreken over dit merk :) Het voelt allemaal solide, ik gebruik hem met plezier.

Geld waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Steef op 13-03-2022 11:18 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 08:53
Steef schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Voor wat het waard is, ik heb inmiddels een klein half jaar een "instap" model van Leofoto in gebruik: Ranger LS-224C met LH-25 kop.

Dit is echt de ondergrens van wat nog een statief is te noemen, en ik moet inderdaad een beetje bukken, maar het ging mij in dit geval voornamelijk om de meeneembaarheid de bergen in. Zoals eerder al gezegd, je hebt er niks aan als hij thuis blijft liggen.

Anyway, kwalitatief echt dikke prima - ben zeer te spreken over dit merk :)
Ik kan dit bevestigen. Lang getwijfeld over statieven en uiteindelijk voor deze gegaan. Geen moment spijt van. Mooie prijs, stevig statief, kan hoog genoeg, is licht en klein genoeg om overal mee te nemen. Dus aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:57
Ik ben geïnteresseerd in de Leofoto VH-10 statiefkop. Nu heeft Caruba ook een statiefkop met dezelfde type aanduiding VH-10. Er zijn wat kleine verschillen, maar de prijs van de Caruba is fors lager. Is er ook echt kwaliteitsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-05 09:48
Hallo allemaal, binnenkort ga ik op vakantie en ben ik op zoek naar een klein simpel statief die in een handomdraai overal zo neergezet kan worden. Ik zat te denken aan iets als een Joby Gorillapod of een Manfrotto Mini Tripod, maar ik heb echt 0 ervaring met dit soort statieven. Ik ga hem gebruiken op mijn Canon 80D + EF-S 18-135mm (+- 1,5 KG gewicht).

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld de Joby gorillapod 3k. Of wellicht een aanrader voor een ander type/merk?

Bedankt alvast voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarvoor wil je het gebruiken? Nadeel van deze dingen vind ik zelf dat er geen flexibele kop op zit (zoals een balhoofd). Je kunt de camera dan niet echt vrij richten en bent afhankelijk van wat de ondergrond toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
DirtyBird schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:37:
Waarvoor wil je het gebruiken? Nadeel van deze dingen vind ik zelf dat er geen flexibele kop op zit (zoals een balhoofd). Je kunt de camera dan niet echt vrij richten en bent afhankelijk van wat de ondergrond toelaat.
Bedankt voor je reactie. Ik dacht dat de meeste uitvoeringen van de Gorillapod of de Manfrotto Mini Tripod wel een balhoofd hadden. Maar inderdaad een zeer goed punt om rekening mee te houden.

Het is echt als alternatief van mijn grote statief (die ik liever niet meeneem op vlieg vakantie) om hem overal en nergens even snel neer te zetten wanneer ik zelf + gezin op de foto wil. Het idee is iets kleins en licht van gewicht wat ik makkelijk kan meenemen. En ik de camera dus niet op een muurtje of op de grond hoef te leggen wanneer ik de zelfontspanner of canon app gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gorillapod is niet stabiel en trilt als de ziekte. Ik heb er ooit eentje mee gehad (een 3k met balhoofd) voor mijn a7rIII en Sigma 50mm (ook ongeveer 1,5 kg) en ik moest echt 5 sec sluitervertraging instellen.
Een Manfrotto Pixi Evo is een stuk stabieler.
Ik kan als mini statiefje de Rollei Compact Traveller Mini M1 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een culmann mundo 522T gekocht. Wel klein, maar wel echt een stuk groter dan een gorillapod ofzo.
Ik denk niet dat t in de handbagage mag als je gaat vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemm
Bedankt voor de tips! Ik ga ze allemaal even bekijken en een besluit nemen :)

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik heb vorig jaar op Amazon een ZOMEi Z699C gescoord, die mee geweest is in de handbagage bij Ryanair (weliswaar in een trolley, in de cabine). Gebruikt voor een combinatie D7500 & Sigma 18-35, ook ~1.5 kg samen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nemm schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:56:
Hallo allemaal, binnenkort ga ik op vakantie en ben ik op zoek naar een klein simpel statief die in een handomdraai overal zo neergezet kan worden.
Is dit wellicht wat voor je:

ehtweak in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Ontzettend stevig. En als je er een universeel balhoofd op zet, ben je imho redelijk voorzien als je gaat hiken...
Ik heb 'm ook meegehad, de bergen in, afgelopen augustus.

Mooie Plaatjes   

• Nemm
Ha @ehtweak, die ziet er goed uit, lekker klein en licht. Echter heb ik nu de Manfrotto Pixi Evo besteld om die eens te testen. Mocht dat echt niks blijken, dan kan ik deze eens overwegen. Thanks voor je input.

• Universal Creations
Nemm schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:52:
Ha @ehtweak, die ziet er goed uit, lekker klein en licht. Echter heb ik nu de Manfrotto Pixi Evo besteld om die eens te testen. Mocht dat echt niks blijken, dan kan ik deze eens overwegen. Thanks voor je input.
Je moet nog wel een balhoofd erbij kopen, anders is het niet bepaald handig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 22:06

Lulukai

God's gift to women

Ik heb een Ulanzi MT-16 selfiestick voor mijn Sony ZV-1, heel tevreden over. Ik zoek echter een alternatief die nog 15 cm verder reikt, iemand tips?
Zo'n Ulanzi MT-44 is dan direct veel groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Lulukai op 28-04-2023 21:32 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 12:27
Ik zoek voor een backpack vakantie een zo klein mogelijk statief, wel met mogelijkheid om mn camera makkelijk op te bevestingen, ik heb zo’n peak design camera clip.

Hoe lichter en compacter hier beter, zon rolei mini is denk ik al te zwaar (700g ofzo). Ik dacht bijvoorbeeld aan iets zoals hieronder.

https://www.cameranu.nl/n...t-xb-28-macro-statief-kit

Iemane advies? Het moet een 1.5kg combinatie kunnen dragen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 12:27
Absoluut een interessante optie! Ik ga ernaar kijken, bedankt :)

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk Bakker
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05-2023
Op internet is niet te vinden wat UTMG statiefvet precies is.
Wie weet het wel ---OF--- welk vet kan ik wel gebruiken voor mijn statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 13:45
zo te zien zit in het potje zuurvrije vaseline , kan evt een dunne versie zijn. Die opbrengen en uitwrijven met een pluisvrije doek. Dat moet het trucje wel zijn als al het zand verwijderd is

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je kunt natuurlijk heel wetenschappelijk doen en allerlei speciale (dure) premium producten voor statiefonderhoud kopen: :+

https://jetcityninja.com/...d-maintenance-lubricants/
https://visualwilderness..../how-to-clean-your-tripod

Of je haalt ergens een goedkoop potje zuurvrije vaseline...
Vaak tussen de fietsbenodigdheden te vinden. Zelfs de Action heeft dit soms. :)

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 28-05-2023 15:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik heb me ook afgevraagd voor wat ik op het strand (of andere natte situaties) zou doen. Voor de volgende keer: gebruik statief condooms. :+
Ik ben ooit ergens gespecialiseerde dingen tegen gekomen, maar ik denk dat vuilnis zakken ook werken. Zo iets zou ik proberen. Met een elastiek vastmaken. Ziet er niet uit, maar je hebt geen onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Dirk Bakker ik heb je vraag even naar dit topic gezet, dat werkt beter dan een heel oude omhoog schoppen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op het strand & in natte situaties gebruik ik nog steeds graag mijn Berlebach. Sowieso vrij simpel te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 20:12
Steef schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Voor wat het waard is, ik heb inmiddels een klein half jaar een "instap" (tussen haakjes, want 250 euro) model van Leofoto in gebruik: Ranger LS-224C met LH-25 kop.

Dit is een tamelijk klein statief voor de gemiddelde Nederlander, ik moet inderdaad een beetje bukken, maar het ging mij in dit geval voornamelijk om de meeneembaarheid de bergen in. Zoals eerder al gezegd, je hebt er niks aan als hij thuis blijft liggen.

Anyway, kwalitatief echt dikke prima - ben zeer te spreken over dit merk :) Het voelt allemaal solide, ik gebruik hem met plezier.

Geld waard.
(ook @Margu en misschien anderen die een gelijkaardig/hetzelfde statief hebben)

Beetje late reactie, maar tot welk gewicht denken jullie veilig met deze te kunnen werken? Volgens LeoFoto is het draagvermogen 6kg, waar met de 3x regel in de praktijk dus maar 2kg van overblijft. Op zich moet dat volstaan voor mijn Sony A7IV met bijhorend glas, maar als ik het statief zou willen gebruiken met mijn Tamron 150-500 (totale set 2,5kg) dan zit ik daar wel over.

De 254c is direct best wat duurder (draaggewicht is dan 8kg), en ik gebruik nu ook niet heel erg vaak een statief dus wil ik ook niet uitzonderlijk veel betalen. Maar goedkoop kan ook duurkoop worden (ik heb nog een oude Manfrotto in huis maar die plooit niet lekker weg en weegt ook zoveel als een dood paard, dus die gaat in de praktijk nooit mee de bergen in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

nokie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:29:
[...]

(ook @Margu en misschien anderen die een gelijkaardig/hetzelfde statief hebben)

Beetje late reactie, maar tot welk gewicht denken jullie veilig met deze te kunnen werken? Volgens LeoFoto is het draagvermogen 6kg, waar met de 3x regel in de praktijk dus maar 2kg van overblijft. Op zich moet dat volstaan voor mijn Sony A7IV met bijhorend glas, maar als ik het statief zou willen gebruiken met mijn Tamron 150-500 (totale set 2,5kg) dan zit ik daar wel over.

De 254c is direct best wat duurder (draaggewicht is dan 8kg), en ik gebruik nu ook niet heel erg vaak een statief dus wil ik ook niet uitzonderlijk veel betalen. Maar goedkoop kan ook duurkoop worden (ik heb nog een oude Manfrotto in huis maar die plooit niet lekker weg en weegt ook zoveel als een dood paard, dus die gaat in de praktijk nooit mee de bergen in).
Wat is veilig. Ik heb een 6600 (500 gram) met een relatief lange 70-350 (625 gram) er op zitten en dan vind ik al dat ik hem goed aan moet draaien. Hij zakt ook wel een klein beetje op de kogel klemming voor hij stil blijft staan.

Kan me dus wel vinden in het ~2 Kg verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-02 21:05
Hallo allemaal, heeft er iemand in dit topic ervaring of tips voor een statief dat past bij mijn huidige setup: Sony A7III + Sony FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS lens?

Ik zoek het met name voor deze lens aangezien de setup bij elkaar aardig wat weegt en ik merk dat mijn armen het na een tijdje begeven, ten nadele van de kwaliteit van de foto's.

Verder ben ik een amateur-/hobbyfotograaf en hoef ik geen professionele setup, wel één die gewoon goed is met het oog op duurzaamheid. Én het zou fijn zijn als het statief redelijk laag bij grond kan maar ook een fatsoenlijke werkhoogte heeft (bijv. 160cm).

Alvast dank voor tips, aanbevelingen en ervaringen!

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Steef schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:54:
[...]

Wat is veilig. Ik heb een 6600 (500 gram) met een relatief lange 70-350 (625 gram) er op zitten en dan vind ik al dat ik hem goed aan moet draaien. Hij zakt ook wel een klein beetje op de kogel klemming voor hij stil blijft staan.

Kan me dus wel vinden in het ~2 Kg verhaal.
Dank, even update: uiteindelijk beslist om voor de RF-284CT te gaan (kon ik voor een redelijke prijs halen). Die is nu een weekje meegegaan naar Oostenrijk en ik ben er heel tevreden over. Heb hem op elke wandeling meegenomen en heb geen enkele keer getwijfeld of-ie wel zou meegaan. Compact genoeg, natuurlijk wat zwaarder met 1,5kg maar in vergelijking met de 3kg van mijn Manfrotto een grote stap vooruit en heeft geen enkele moeite met mijn setup.

@ThePhoto Je vraag is heel algemeen, dus geen idee wat je zoekt qua gewicht, prijs (wat toch zeer belangrijke factoren zijn in de keuze). Mijn Leofoto haalt jouw 160cm, maar zo zijn er nog heel veel (en mogelijks veel betere voor jouw gebruik als dat anders is dan het mijne).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
@nokie dank voor je reactie en ik snap dat mijn vraag algemeen is. Omdat ik nog in de oriënterende fase zit weet ik eigenlijk ook niet precies wat ik kan verwachten qua gewicht, hetzelfde geldt voor de prijs. Mocht ik dan toch wat specifieker willen zijn, zijn dit een beetje mijn wensen:
- Een statief onder de €500
- Gompactheid > gewicht
- Arca-compatible statiefhoofd (die past bij mijn Wimberley AP-620)
- Materiaal, lichte voorkeur voor carbon (wegens demping en in de winter fijner qua temperatuur)

Verder zijn alle suggesties, aanbevelingen, en ervaringen welkom. Die helpen mij alleen maar om een beeld te krijgen waar ik op moet letten in de zoektocht naar een passend statief.

Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Geen probleem hoor, het maakt het alleen makkelijker om gericht advies te geven als je gerichte vragen stelt :)

Disclaimer: Ik ben geen kenner en heb weinig (geen, mijn oude Manfrotto voldoet min of meer aan geen van jouw eisen) vergelijkingsmateriaal, het enige wat ik op dit moment kan zeggen op basis van een weekje rondlopen met de Leofoto RF-284CT is dat het denk ik al je wensen wel lijkt af te tikken (maar zoals gezegd, er zullen best veel andere statieven zijn die dat ook doen):

- 166cm hoogte (dat is wel met behulp van de middenkolom, die gebruik ik echt alleen maar als het “moet”, anders vind ik stabiliteit net belangrijker dus in de praktijk zet ik de middenkolom eigenlijk steeds helemaal beneden).
- Compact: deze past fijn in een zijvak van mijn Osprey Aether 65L (waar je normaal een drinkbus in doet). Ideaal was-ie nog iets korter geweest zodat het vak dat ik gebruik voor mijn statief in mijn Manfrotto backpack ook dichtkon, maar in dezelfde prijsklasse moest ik dan inboeten op hoogte, stabiliteit of prijs. De eerste twee hadden gekund (wou niet echt meer uitgeven), maar hoefden niet. Aangezien ik vooral met mijn Osprey hike, en het nog steeds in mijn Manfrotto backpack past (dus diameter is smal genoeg, alleen steekt het een paar cm uit), vond ik het geen probleem. Exacte lengte dichtgeplooid moet ik eens nameten als je dat wil, maar is zeker minder dan 50cm.
- Is arca compatibel, lijkt me te werken voor je Wimberley. De XB-32 is voor mij voldoende, misschien laat jouw budget nog een betere kop toe als je dat zou willen.
- Is carbon. De RF in tegenstelling tot de LC heeft maar 1 poot met een rubber coating, maar voor mij is dat voldoende. En ja, ik heb gemerkt dat carbon wel een voordeel is (al dacht ik bovenaan de Tiefenbach Gletsjer bij -2°C en lichte sneeuwval toch nog altijd dat ik beter handschoenen had meegebracht, want de rest van mijn spullen voelden ook koud aan :) ).

Dus, voor zover ik het kan inschatten, is het nog steeds een optie die je kan overwegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Leofoto LN-284CT Statief + NB-40 Armour Statiefkop
Momenteel superlaag geprijsd bij KE (sorry modjes, maar dit is gewoon een te goede prijs voor dit statief).
Voldoet aan alle eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
@nokie heel erg dank voor je uitgebreide reactie en je onderbouwing per categorie, het lijkt inderdaad een statief dat past bij mijn wensen!

De werkhoogte is goed een bijkomend voordeel is dat het laagste punt rond de 12cm zit als ik de specs doorneem (wat ik ideaal vind ook voor andere soorten fotografie zoals macro, mocht ik dat ooit willen proberen)! Qua compactheid, ik heb een zelfde formaat backpack maar ook een 38L Osprey backpack, dat ik één drinkfleshouder moet opofferen voor het statief, daar kan ik mee leven. Qua compatibiliteit en materiaal lijkt het ook dik in orde!

Dank @Universal Creations voor het linken van de deal, ik ga nog even kijken wat het verschil is tussen de XB-32 en NB-40 statiefhoofden (een snelle eerste check laat weinig verschil zien?), maar het zou zomaar kunnen dat ik dit statief bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De NB-40 is wat groter en kan meer gewicht aan zonder te zakken met zwaardere lenzen op je camera. Dat is iets waar veel balhoofden in meer of mindere mate last van hebben. Je zet de kogel vast en dan zakt het beeld nog een beetje naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
Zag het inderdaad, lijkt me dat dat iets beter werkt voor mijn setup met een 200-600mm lens. Verder zie ik ook weinig verschil in de statieven genoemd: LN-284CT (+NB-40) vs. RF-284CT (+XB-32). Probeer even snel in te lezen in de twee series maar ik lees geen grote verschillen. Scheelt natuurlijk dat de LN dan 70euro goedkoper is bij je genoemde deal wat wellicht de trigger kan zijn om toch voor die variant te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 12:58
De RF heeft kleinere ontgrendelingsknoppen (voor het omklappen van de poten) en er zit naast een middenkolom van een normale lengte, een korte aluminium middenkolom bij. Voor het omwisselen van de middenkolom moet je dan wel aardig wat los schroeven. Niet iets dat je snel in het veld doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePhoto
Thanks allemaal voor jullie reacties @nokie @Universal Creations en @wappiewappie! Ik heb zojuist gebruik gemaakt van de aanbieding die Universal Creations benoemde, dus heb de Leofoto LN-284CT + NB40 besteld, vooral vanwege de prijs, anders had ik mogelijk dezelfde als Nokie besteld.

Ik krijg hem morgen binnen (als alles met verzending goed gaat) en dan zal ik hem meteen even testen! Wel binnen met dit weer :/

[ Voor 0% gewijzigd door ThePhoto op 31-07-2023 20:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThePhoto
Het statief is binnen, eerste indruk is dat het materiaal en de afwerking van hoogwaardige kwaliteit zijn. Ook de stevigheid/stabiliteit van de poten is goed!
De statiefkop is ook top, erg fijn en stabiel met veel bewegingsopties en hij draagt de setup zoals op de foto met gemak. Ik ben er blij mee en kan niet wachten om hem te gaan testen in de praktijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sk5KXMstCcqnXVjlrN50Nio6dvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RdlSVA4Nl0oHPyHxeMVsAMr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Ziet er in verhouding goed uit, zelfs met die toeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePhoto
Klopt inderdaad! En in de foto zijn de poten zelfs nog in hun kleinste stand, wanneer ze helemaal zijn uitgeschoven, valt het al helemaal mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 15:06

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik stuitte ineens op dit topic.
Wie kan mij helpen met advies?

Ik wil voornamelijk met een statief het Noorderlicht gaan fotograferen. Ik heb nu een HAMA statief, ooit gekregen bij een Zoom-abonnement. Doet het prima, maar aangezien ik nu een Peak Design band gebruik, zoek ik voor het snelle koppelen een statief met Arca Swiss ondersteuning.
Omdat ik er waarschijnlijk ook mee wil gaan wandelen, is een lichtgewicht ook wel fijn, net als dat hij niet veel ruimte inneemt als hij ingeklapt is.

Ik keek eerst naar de Rollei Fotopro Compact Traveller No 1. Carbon, maar twijfel of deze ook stabiel genoeg is, als ik een keer de Sony A7 III met Sigma 100-400 millimeter lens erop wil zetten (ik heb geen gondel). Verder gebruik ik de Sony macro 90mm, 24-105 en 12-24 (al zal die laatste niet vaak op een statief gezet worden verwacht ik. Wat verwachten jullie?

Ik kwam ook deze twee nog tegen; de Sirui UltraLight T-004SK en Rollei C5i Carbon, samen met de Manfrotto Element MII en de T-1004XL van Sirui. in mijn vergelijking. Ik krijg op YouTube en Google echt maar nauwelijks een idee welke de meest verstandige keuze is. Wat raden jullie aan, of nog beter; wat is jullie ervaring?

Tot slot kwam ik dit stijlvolle statief nog tegen; https://www.amazon.nl/Con...ief-K254C2/dp/B0BYCCX133/

[ Voor 14% gewijzigd door Steeffoon op 04-08-2023 19:58 ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Voor iedereen die het interessant vind: ik heb in mijn zoektocht naar een nieuw statief er een hoop toegevoegd aan de Pricewatch.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste