Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag het later ja in een eerdere post van je. Als dat goed gaat gaat het met mijn camera ook goed. Ben benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je nieuwe statief al kunnen uitproberen Sj44k13? Of iemand anders die kan bevestigen dat een Sirui T-005X goed (genoeg) werkt met een D7000 en niet heel zware lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb hem alleen nog maar zonder camera neergezet. Zal zondag avond even proberen :)

Edit: d7100 + statief gaat prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Cobiwan op 01-09-2014 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Ik ben ook weer aan het zoeken naar een statief. Voor mij hele belangrijke eisen voor het te kopen statief zijn:
- Licht (dus goed voor een langere tijd te dragen, op reis bv.)
- Zeer stabiel (gebruik incl. langere lenzen (400mm) voor lange sluitertijden.
- Compact wanneer ingeklapt
- Redelijke hoogte (toch minimaal 150cm, liefst 160cm+)

Ik heb op dit moment een Manfrotto 055XPROB en deze gebruik ik altijd met zeer veel plezier. Hij is echt superstevig, maar helaas ook behoorlijk groot en zwaar, dus op reis is deze niet echt interessant.

Het statief dat ik zoek is zonder statiefkop, die heb ik zelf al, en het gaat dus puur en alleen om de basis. Aangezien ik Manfrotto gewend ben, ben ik daar eens gaan kijken, maar zelfs de carbon statieven die ze nu hebben zijn al meer dan 2kg. Dat is toch best behoorlijk, en ik had toch eerder gehoopt op een statief tussen de 1,2-1,6kg.

Iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meijeh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 10:39
Heb je al gekeken naar 3 Legged Thing?

De Eddie voldoet aan jou eisen maar is vrij prijzig

http://www.3leggedthing.c...el-tripods/eddieevo2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zeer stabiel met langere focale lengtes, dan kom je toch al gauw bij de wat zwaardere statieven uit. Of behoorlijk duur. Gitzo, RRS, dat soort spul. Wellicht dat de wat zwaardere carbon statieven van Benro, Sirui, Redged of iets dergelijks ook aan jouw eisen kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
Misschien is het onderstaande statief wat voor je;

http://www.redgedstore.co...r=DESC&manufacturer_id=12

Statief is met kop rond de 1,6kg en maximale werkhoogte zit rond de 1,70. Met de body erop is dit ruim voldoende (mits je niet over de twee meter bent). Verder is het maximale draaggewicht 11KG. Wat mij betreft een prima, degelijk, compact en vooral licht statief. Aanrader wat mij betreft

Gezien je al een kop hebt is het ook te koop zonder;

http://www.redgedstore.com/tripods/tsc-427

[ Voor 10% gewijzigd door bluecupra op 06-09-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Net het statief in Berlijn gebruikt. Op zich is hij prima, maar je draait wel heel snel een poot te ver los... Dat heb ik dus gedaan terwijl ik naast het water stond... Wilde het dopje weer vastdraaien en het draaidopje viel dus in het water :@. Nu zit ik met een poot waarvan het laatste deel er zo uit valt. Gelukkig nog kunnen gebruiken met laatste stukje niet uitgeschoven en morgen maar eens ducktape kopen en thuis kijken hoe ik dit bij de verzekering dien in te dienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Ik heb de MT055CXPRO4 besteld, maar ben nog op zoek naar een balhoofd.
Zwaarste dat het moet dragen is een 7D + Grip + 70-200 f2.8 IS Mk2 + Canon 580 flitser

Ik dacht aan de Sirui K-20x of de K-30x

Edit: wil absoluut een ArcaSwiss compatible balhoofd.

[ Voor 12% gewijzigd door BlackShadow op 06-09-2014 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40
TranceSetter schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:32:
Ik ben ook weer aan het zoeken naar een statief. Voor mij hele belangrijke eisen voor het te kopen statief zijn:
- Licht (dus goed voor een langere tijd te dragen, op reis bv.)
- Zeer stabiel (gebruik incl. langere lenzen (400mm) voor lange sluitertijden.
- Compact wanneer ingeklapt
- Redelijke hoogte (toch minimaal 150cm, liefst 160cm+)

Ik heb op dit moment een Manfrotto 055XPROB en deze gebruik ik altijd met zeer veel plezier. Hij is echt superstevig, maar helaas ook behoorlijk groot en zwaar, dus op reis is deze niet echt interessant.

Het statief dat ik zoek is zonder statiefkop, die heb ik zelf al, en het gaat dus puur en alleen om de basis. Aangezien ik Manfrotto gewend ben, ben ik daar eens gaan kijken, maar zelfs de carbon statieven die ze nu hebben zijn al meer dan 2kg. Dat is toch best behoorlijk, en ik had toch eerder gehoopt op een statief tussen de 1,2-1,6kg.

Iemand een idee waar ik eens naar zou kunnen kijken?
Deze misschien? productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant
Ik ben er erg tevreden mee. Carbon, stevig, klein (ongeveer 50cm in ingeklapte stand) 1,7 kilo inclusief statiefkop, werkhoogte van 1.85m, afdraaibare poot (monopod), maar ja, hij is niet super goedkoop. Als je dit te duur vindt, kijk eens naar Triopo carbon statieven.
Kijk eens voor carbon statieven

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Bedankt voor de tip. Ik heb hem net besteld. Ook via Amazon trouwens, scheelt toch wel, 400 via amazong of 500+ (webshop NL) euro voor hetzelfde statief. Ik heb trouwens ook de K-20X kop erbij besteld, lijkt mij een goede balans tussen stevigheid en grootte/gewicht.

Je review heeft trouwens de doorslag gegeven. Vooral de stevigheid die je noemt, het makkelijk opzetten en wat extra opties zoals de spikes in de poten zijn fijne aanvullingen. Het zal wel even duren voordat hij binnen is (vanuit China), maar zal wel een korte review plaatsen wanneer ik hem binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Laatst online: 00:20
TranceSetter schreef op maandag 08 september 2014 @ 10:46:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb hem net besteld. Ook via Amazon trouwens, scheelt toch wel, 400 via amazong of 500+ (webshop NL) euro voor hetzelfde statief. Ik heb trouwens ook de K-20X kop erbij besteld, lijkt mij een goede balans tussen stevigheid en grootte/gewicht.

Je review heeft trouwens de doorslag gegeven. Vooral de stevigheid die je noemt, het makkelijk opzetten en wat extra opties zoals de spikes in de poten zijn fijne aanvullingen. Het zal wel even duren voordat hij binnen is (vanuit China), maar zal wel een korte review plaatsen wanneer ik hem binnen heb.
Denk je dat de K-20X voor mijn geval ook goed is?
BlackShadow schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 21:38:
Ik heb de MT055CXPRO4 besteld, maar ben nog op zoek naar een balhoofd.
Zwaarste dat het moet dragen is een 7D + Grip + 70-200 f2.8 IS Mk2 + Canon 580 flitser

Ik dacht aan de Sirui K-20x of de K-30x

Edit: wil absoluut een ArcaSwiss compatible balhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:02
BlackShadow schreef op maandag 08 september 2014 @ 18:56:
[...]

Denk je dat de K-20X voor mijn geval ook goed is?

[...]
Een K-20x moet dat makkelijk kunnen dragen.
Ik heb een 7D + grip en een 70-200 F/4 L IS erop gehad en als je het balhoofd goed vastdraait is er geen beweging in te krijgen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik heb een 40D+ 70-200/2.8L II , en zelfs als je em niet vast maakt aan de statiefgondel krijg je er geen beweging in.

@TranceSetter: gaaf! Nou ja, die combi is hier niet te krijgen voor onder de 500 euro idd. Ik heb gewoon mazzel gehad met die deal van amazon toen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Vraagje, ik heb sinds kort een Redged TSC-427K. Statief bevalt goed alleen merk ik laatst op dat er wat speling zit in de middenkolom. Wanneer de middenkolom in hoogte versteld is kan je deze wanneer geheel vastgedraaid/vergrendeld enkele mm's draaien. Dit lijkt mij niet de bedoeling en kan volgens mij zorgen voor "bewogen" foto's. Is er iemand die deze ervaring ook heeft? Of wat kan ik hier het beste mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Deathchant schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:26:
Ik heb een 40D+ 70-200/2.8L II , en zelfs als je em niet vast maakt aan de statiefgondel krijg je er geen beweging in.

@TranceSetter: gaaf! Nou ja, die combi is hier niet te krijgen voor onder de 500 euro idd. Ik heb gewoon mazzel gehad met die deal van amazon toen.
Het feit dat jij met zowat dezelfde combi rondloopt geeft me vertrouwen :) En de foto's die je maakt natuurlijk ook. Heb wel meteen een TY-5DII quick release plaatje besteld, dan heb ik degene die meegeleverd wordt voor onder mijn 70-200 f2.8 IS II en die specifieke voor onder de camera. Ik laat die plaatjes er namelijk altijd onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
bluecupra schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:31:
Vraagje, ik heb sinds kort een Redged TSC-427K. Statief bevalt goed alleen merk ik laatst op dat er wat speling zit in de middenkolom. Wanneer de middenkolom in hoogte versteld is kan je deze wanneer geheel vastgedraaid/vergrendeld enkele mm's draaien. Dit lijkt mij niet de bedoeling en kan volgens mij zorgen voor "bewogen" foto's. Is er iemand die deze ervaring ook heeft? Of wat kan ik hier het beste mee doen?
Bij mij zit in de schroef om het geheel vast te draaien (een soort grote vleugelmoer om de middenkolom heen) een aantal plastic ringetjes. Wellicht klopt de volgorde van die ringen niet meer? Ik neem aan dat je hem goed vast hebt gedraaid in ieder geval. Hoe die volgorde precies moet zijn weet ik ook niet, aangezien er voor mijn Redged statief geen gebruiksaanwijzing lijkt te bestaan. Anders goed kijken of er iets van een gleuf is ofzo in de middenkolom die niet helemaal goed zit.

Ze maken wel redelijk mooi spul bij Redged maar er zitten ook wel wat rare ontwerpkeuzes in...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Ik heb hierover contact opgenomen met Redged. Bij een bepaalde serie is er waarschijnlijk te weinig lijm/pasta gebruikt voor de verbinding middenkolom / statief. Hier zit een aluminium deel met schroefdraad welke door het aanbrengen van te weinig lijm wat los gaat zitten waardoor deze speling in de middenkolom ontstaat.

Ik kan het statief nu:

-Omruilen waar ik deze heb gekocht
-Opsturen naar Redged waar deze vervangen zal worden
-Tube loc-tite kopen en aanbrengen op de betreffende schroefdraad, bonnetje voor Loc-tite kan ik opsturen en wordt volledig vergoed

Ga zelf voor deze laatste optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
TranceSetter schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:15:
[...]

Het feit dat jij met zowat dezelfde combi rondloopt geeft me vertrouwen :) En de foto's die je maakt natuurlijk ook. Heb wel meteen een TY-5DII quick release plaatje besteld, dan heb ik degene die meegeleverd wordt voor onder mijn 70-200 f2.8 IS II en die specifieke voor onder de camera. Ik laat die plaatjes er namelijk altijd onder zitten.
Hehe, cool :) Die TY plaatjes zijn wel een stuk dunner dan de standaard plaatjes die je erbij krijgt. Wel handig. Ik heb een FS-PRO Carry speed schouderband waar zo'n arca-swiss compatible mount al aanzit, dus ik heb het nog niet echt nodig.
Ik ga vrijdag weer naar Schotland, en wil iets meer panorama's gaan schieten met de 2/50MP, dus ik zal het statief wat vaker gaan gebruiken ;)
Laat maar weten hoe ie jou bevalt als je em binnen hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 09-09-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Dit weekend 25% kassa korting op alle Redged statieven bij Foka, misschien heeft iemand er nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Deathchant schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:57:
[...]

Hehe, cool :) Die TY plaatjes zijn wel een stuk dunner dan de standaard plaatjes die je erbij krijgt. Wel handig.
Vandaag het TY-5DII plaatje binnen gekregen. Deze is echt érg dun, het is dat de v-groef nog zo dik moet zijn... Hij past trouwens perfect op de camera, maar dat mag je natuurlijk ook wel verwachten.
Ik heb een FS-PRO Carry speed schouderband waar zo'n arca-swiss compatible mount al aanzit, dus ik heb het nog niet echt nodig.
Ik ga vrijdag weer naar Schotland, en wil iets meer panorama's gaan schieten met de 2/50MP, dus ik zal het statief wat vaker gaan gebruiken ;)
Laat maar weten hoe ie jou bevalt als je em binnen hebt.
Statief is nog niet binnen helaas, die is onderweg vanuit China, maar is vanmiddag aangekomen in Londen. Dat zal dus wel ergens begin volgende week worden. Ik laat je weten wat mijn ervaringen zijn. Geniet maar van het mooie Schotland. We hebben weer eens zo'n showcase nodig 8)

Verwijderd

wil voor mijn vrouw (beginnend fotografe met talent :-) en in bezit van Canon eos 100D) een statief + balhoofd (liefst in setje) kopen......

tijdens het inlezen online zie ik door de bomen het bos niet meer.... er is heel veel en ook heel duur

kunnen jullie iets (setje) aanraden met een beetje prijs kwaliteit vehouding, mijn budget ligt op ongeveer 150 euro maar mag wat meer of minder zijn

ben dus op zoek naar een basis statief+balhoofd voor de beginner, bij voorkeur makkelijk mee te nemen, hoeft niet heel hoog te zijn, de 100d weegt met lens(en) max 1kg

zelf dacht ik aan een instapmodel (setje) van Vanguard (100-150 euro): is dat wat?

dank voor het eventuele hulp

Verwijderd

Ik heb zelf de Vanguard Espod 204 AP.

Een licht statief, en stabiel en stevig genoeg. Ik gebruik mijn Eos 700D erop, gaat prima

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3849/15003544031_7d82709481_c.jpg

Maximale hoogte is 1.55m

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2014 10:59 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb zojuist Weifeng WF-3642B statief binnenkregen..
Besteld via Ebay voor $32.

Ik moet hem nog uitgebreid gaan testen, maar de eerste indruk is redelijk positief.
Alhoewel het statief toch iets minder degelijk aanvoelt dan de plaatjes doen geloven.
Ook is het schroefje waarmee je de snelkoppeling vast zet moeilijk te bereiken en vast te zetten.
Nu heb ik nog niet veel ervaring met balhoofden, is het daarbij altijd lastig om bv de horizontale as steady te houden?

Al met al vind ik het voor 25 euro best een redelijke investering.

One World Concepts

• TranceSetter
Het probleem met statieven is altijd dat ze gewoon érg stevig moeten zijn willen ze bruikbaar zijn. Het worden nutteloos wanneer elke kleinste trilling op de grond/wind het effect doet versterken door het statief zelf. Zo had ik toen ik begon met fotografie een Cullmann statief welke ik voor zo'n 80 euro had gekocht, maar doordat er werkelijk geen fatsoenlijke stabiliteit in zat heb ik hem bijna nooit gebruikt.
Dan upgrade je voor zo'n 200/250 euro naar een fatsoenlijk Manfrotto statief en ineens zie je in dat het dus ook anders kan. Foto's van 5 minuten zijn dan nog ragscherp.

Ik zeg niet dat iedereen nu dit bedrag moet uitgeven voor een statief, daar kan ik niet en wil ik niet over beslissen, maar het is wel een tip die ik wil meegeven. Een investering in een statief is een investering voor je leven (als je er goed mee omgaat).

• B_FORCE
  • Niet online
@TranceSetter
Uiteraard klopt het wat je zegt, maar het hangt ook wel van bepaalde eisen af.
Een reden dat ik voor dit statief heb gekozen is juist het lichte gewicht, omdat ik er mee op reis wil.
Dan ga ik echt geen >5kg statief mee lopen zeulen.
Dan gaat het meer om dat ik net even wat meer kan dan louter uit de hand te schieten (met name panorama's)

One World Concepts

• TranceSetter
Ik ben het helemaal met je eens dat het statief moet doen waar je het voor wilt gebruiken, en het zal ook vast wel dat ik vaak met een statief rondloopt wat misschien wel té stevig is (voor dat moment), maar ik weet dan wel dat ik erop kan vertrouwen.

Zoals ik al zei, moet iedereen dat voor zichzelf beslissen. Ik heb nu een reis-statief gekocht, omdat mijn huidige statief inderdaad te zwaar is voor mee te zeulen. Het is echter wel zo dat hij aan mijn persoonlijke eisen moet voldoen en helaas zit je dan wel in het hogere prijs-segment.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: stabiliteit en demping. Stabiliteit is ook met een licht statief te bereiken door je tas eraan te hangen (moet er wel een haak aanzitten). Trillingen dempen is iets wat o.a. afhangt van het materiaal. Aluminium is hier een stuk slechter in dan carbon.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• TranceSetter
Klopt gedeeltelijk. Je statief moet natuurlijk een een standaard stevigheid in zich hebben. Mijn eerste statief kon ik me toch 20kg aan tas eraan hangen en nog zag je hem wiebelen. Demping is belangrijk natuurlijk, maar heeft weinig nut als de stabiliteit sowieso al prut is :)

• B_FORCE
  • Niet online
Dit is dan het idee, hoewel ik toch twijfel over de 500 gram zwaardere versie.
Dilemma's, dilemma's, dilemma's :(

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sCyFZlCxEdfKuSOdQymoYxsK/medium.jpg

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Hoop vanmiddag de nieuwe 3LT Vyv te mogen ontvangen van de man/vrouw van de UPS. Zal wel wat foto's en een indruk plaatsen als ik er mee heb kunnen spelen. Nu geduldig wachten bij de voordeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Nice! Veel plezier er mee!! Waarom heb je precies voor de Vyv gekozen?

Ik ben ook nog steeds erg tevreden met mijn 3LT Jack (sinds een half jaar ongeveer). Enige minpuntje vind ik de tas. Hoewel erg mooi en in eerste instantie degelijk ogend, begint het materiaal hier en daar toch duidelijk slijtage te vertonen zonder dat ik gekke dingen doe met de tas. Wellicht dat ik hier nog een keer wat foto's plaats :-)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik was op zoek naar een klein opvouwbaar reisstatief ter vervanging van m'n huidige Velbon (42cm ingeklapt, 1,3kg inclusief RSS BH-25). Ik had eerst het idee om de Keith te kopen (30cm ingeklapt en 0.9kg zonder kop) maar deze gaat volledig uitgeklapt niet hoger dan 75cm.

Toen kreeg ik via 3LT een mailtje dat ze hun Punk serie op de markt gingen zetten. De Rick (carbon) en Vyv (magn. alloy) ontlopen elkaar niet veel qua gewicht (1,3kg voor statief plus kop, Rick is 55gr lichter), gaan tot 1m zonder middenkolom (1.35m met) en zijn 32cm ingeklapt.

De keuze was toen redelijk snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:41

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik gebruik bij het fotograferen nog steeds mijn eerste statief, een Manfrotto 055XDB met 804RC2 kop er op.

Echter merk ik dat ik mij de laatste tijd steeds meer begin te ergeren aan:
  1. Het gewicht (bijna 3 kg)
  2. Het formaat in opgevouwen toestand: 74cm met kop, 61 zonder kop
  3. Als ik hem gebruik met mijn sigma 150-500, dan helt hij langzaam naar voren. Deze lens met 7d is duidelijk iets te zwaar voor dit statief.
Nu ben ik eens aan het kijken naar een ander statief dat:
  1. Lichter is
  2. Kleiner in opgevouwen toestand
  3. Al mijn lenscombinaties aan kan
Bij deze zoektocht kwam ik in een Engels 'lijstje' onder andere de Benro Transfunctional II (A1692TB0 ) tegen.

Gezien de compacte vouwmaat, het lagere gewicht en de grotere draagkracht vond ik dit wel een mooi statiefje zo op het eerste gezicht. Verder zag ik dat het statief ook nog om te zetten was naar een monopod; en dat spreekt mij ook wel aan want: ik heb nu ook een losse monopod, en dat scheelt dan sjouwen.

Nadeel van dit statief is wel dat de maximum hoogte lager is dan van mijn huidige statief, maar aangezien ik dit bijna zelden gebruiken (bijna altijd het laagste standpunt voor landschappen) is dit geen issue.

Ook zit er een balhoofd bij waar ik even geen beeldvorming van kan maken in mijn hoofd. Iemand ervaring met dit balhoofd dat er bij zit? En kan ik er wel fatsoenlijk alle kanten mee op? (links, rechts, onder, boven, etc)?

Heeft iemand ervaring met dit statief, en is het stevig genoeg voor landschapsfotografie met wat langere sluitertijden? Of trilt hij heel erg door en dondert gelijk om bij een ademteug?

Een andere onduidelijkheid is het lockingmechanisme van de pootjes. Ik zag dat je de delen moet draaien tot ze vast zitten. Nu heb ik een beetje horrorbeelden van dit mechanisme bij Hama-statieven: 2x draaien en hij deed het niet meer O-)

Wie o wie heeft ervaring met dit statief :+ Nu weet ik wel dat zelf proberen ook helpt, maar er zijn geen zaken in de buurt die hem op voorraad hebben :(

Dit statief dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/pictures/1365507518_541/benro-transfunctional-ii-statief-a1692tb0-incl-balhoofd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@marceltuit
Je krijgt spijt (denk ik) als je je 055 weg doet. Kijk eens naar de Manfrotto Befree. Die vormt mogelijk een lichtgewicht aanvulling op je huidige statief met dezelfde snelkoppeling.
Alleen voor je Sigma zul je er niets aan hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Yahrr op 03-10-2014 22:53 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Om welke reden zou ik spijt krijgen? Mindere stabilitieit?

De BeFree is geen optie, ik wil nu gelijk een statief dat al mijn gear aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf een monopod van Benro, en die draaiknoppen doen het nog steeds. Het is zeer degelijk en ik heb niet het idee dat het snel stuk kan kan.
Ik heb zelf niet deze kop erop zitten, maar een Benro N1. Het is gewoon een goede kop en net als bij iedere balhoofd kan je er alle kanten mee op.
Snelkoppelplaat zal anders zijn dan de manfrotto, dus als je die van plan bent om te houden, ben je niet universeel. Al kan je de klem en snelkoppelplaat meestal wel vervangen, zodat je wel makelijk beide statieven kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Laatst online: 21:56
marceltuit schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:05:
Ik gebruik bij het fotograferen nog steeds mijn eerste statief, een Manfrotto 055XDB met 804RC2 kop er op.

Echter merk ik dat ik mij....
Ik heb zelf de MeFoto roadtrip. Die lijkt er wel op (MeFoto is ook van Benro). Deze kan 8kg dragen. De sigma + 7d moet die ook makkelijk kunnen dragen.

Kijk anders is naar de MeFoto Globetrotter. Deze kan tot 12kg aan en is maar heel ietsjes groter.

Roadtrip: http://www.mefoto.com/products/roadtrip.aspx
Globetrotter: http://www.mefoto.com/products/globetrotter.aspx

Afbeeldingslocatie: http://static.squarespace.com/static/50305c7684ae7fae2e65756a/t/5361b3a6e4b055c269c432a0/1398911924206/

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 05-10-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@BlueKnight: Dank voor je reactie, de verschillende koppelplaten had ik in eerste instantie nog niet aan gedacht; al is dit niet zo'n groot issue. Mocht ik de manfrotte toch nog erbij houden dan ga ik ze toch niet beiden meenemen, dus dan is het een kwestie van losdraaien/vastdraaien van de te gebruiken koppelplaat.

@Sweebee: Goede suggestie, deze had ik nog niet bekeken. Specs van de Roadtrip zien er goed uit. Wat is jou ervaring met de stabiliteit hiervan in weer en wind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ze zijn behoorlijk stabiel, maar natuurlijk te vergelijken met een statief van 3kg die door zijn gewicht al stevig is.

Maar in (vrij zware) wind kun je hem wel goed gebruiken wanneer je de onderste pootjes in geklapt houdt en een tas aan het haakje hangt (of iets anders zwaars). Je kan natuurlijk ook de poten nog wijder zetten dan is die nog stabieler, maar wel laag aan de grond.

Maar voor algemeen bij weinig wind maakt het niet uit hoe je hem neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ok, duidelijk. Heeft deze ook spikes aan de pootjes? Volgens mij niet he, althans ik zie het niet zo snel. Heb het nu ook niet op mijn manfrotto, maar lijkt me wel handig in sommige situaties.

Is hij een beetje makkelijk/snel op te tuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Je krijgt er spikes bij die je kunt verwisselen met de rubberenpootjes.

Door de twist klemmen kun je de poten heel snel in en uit schuiven.

Afbeeldingslocatie: http://www.stevehuffphoto.com/wp-content/uploads/2014/03/2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Je zou ook naar de Sirui N2004 kunnen kijken, die lijkt wel wat op de Mefoto Roadtrip.
De Sirui heeft 4 beensecties i.p.v. 5 en de poten kunnen in 3 verschillende hoeken gezet worden i.t.t. 2 bij de Mefoto.
Daarnaast heeft de sirui ingebouwde spikes in de poten zitten die tevoorschijn komen door aan de rubberen voetjes te draaien, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
marceltuit schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:30:
Ok, duidelijk. Heeft deze ook spikes aan de pootjes? Volgens mij niet he, althans ik zie het niet zo snel. Heb het nu ook niet op mijn manfrotto, maar lijkt me wel handig in sommige situaties.

Is hij een beetje makkelijk/snel op te tuigen?
Mijn benro 3-poot (A2970F) heeft ook 3 spikes die je erop kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@sweebee: duidelijk plaatje, helaas niet ideaal. Wat los zit kan kwijtraken :P

@AdmiralSnipe: Dat is zeker ook een mooi statief, 4 secties ipv 5 is een voordeel want minder overgangen die de boel onstabiel maken.

Heb jij deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Ik heb de N2004 ja.
Zou eerst voor de N1004 gaan die is iets lichter en komt iets minder hoog.
Ben uiteindelijk voor de N2004 gegaan aangezien deze ietwat dikkere poten heeft en over uitschuifbare spikes beschikt.
Heb ook de Mefoto Globetrotter (die Sweebee ook al noemde) overwogen, die was destijds aantrekkelijk geprijsd (150 euro) maar ben uiteindelijk voor de Sirui gegaan omdat deze 4 secties heeft, 1 stand meer waarin de poten gezet kunnen worden en omdat er een iets degelijker balhoofd bij zat (K-20X) waarbij je geen inbussleutel nodig hebt om het snelkoppelingsplaatje onder de camera te schroeven.

De N2004 + K20x kan met gemak een 7D + Grip + 70-200 F/4L IS dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

marceltuit schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:05:

Echter merk ik dat ik mij de laatste tijd steeds meer begin te ergeren aan:
  1. Als ik hem gebruik met mijn sigma 150-500, dan helt hij langzaam naar voren. Deze lens met 7d is duidelijk iets te zwaar voor dit statief.
Ik snap je klacht niet : Wat/Hoe helt het geheel naar voren precies :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@marceltuit: Ik kon zo 1-2-3 geen budget indicatie van je terugvinden, maar Deathchant heeft een review gemaakt van de carbon versie van de Sirui N-2004 (de N-2204). Verschil is het gebruikte materiaal (en dus het gewicht). Qua functionaliteiten zijn ze hetzelfde. Hij is er erg tevreden over en qua gear moet die jouw configuratie ook makkelijk aankunnen.
Zelf loop ik nog te dubben tussen de T-2204 en de N2204 (traveller versus universeel).
Vorige week nog een dag met mijn Gitzo 2-series Basalt (1.9kg incl. kop) lopen sjouwen en ook dat gaat doorwegen.

@nero355: waarschijnlijk kantelt de kop langzaam door het hefboomeffect dan kan ontstaan bij grote objectieven (dat had ik met een Gitzo balhoofd). Highly annoying bij long-exposures.
Of als de sluitingen op de statiefpootsecties gaar worden kan ook een poot inschuiven. In alle gevallen: kak!

[ Voor 4% gewijzigd door BlaTieBla op 06-10-2014 09:03 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@marcel, wellicht is dit wat voor je?
productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Interessant topic. Mijn flabberdewatskie-statief is vorige week gejat nadat ik deze een nacht op een (anti-kraakpand) dak heb laten staan voor een nachtelijke timelapse over de stad. Gelukkig wel de camera er af gehaald maar goed, statief is weg. Niet erg, was 25 piek en ach, jammer dan.

Maar nu ga ik 1 november op reis naar Thailand/Laos/Cambodja/Nepal/Mongolie/Kazachstan/Rusland. Ik ben van plan een klein jaar weg te blijven. Ik heb momenteel een Pentax K100D Super camera. Simpele reflex van 5 jaar oud. Met daarop een Sigma 18-200 lens, ook niet top. Ik ben ook een niet echt een goede fotograaf maar wil wel graag 'de reis van mijn leven' goed vastleggen. Ik ga veel trekkings doen en dus met een backpack slepen, maandenlang. Veel wildlife/landschappen en met een 300mm Sigma-lens proberen vogels vast te leggen.

Vraag 1) Zouden jullie een statief meenemen of loont dit niet? Ik verwacht veel in m'n uppie in de rimboe te zijn.

Vraag 2) Welk statief is dan interessant. Ik ga/kan geen honderden euro's spenderen want daarvoor heb ik niet goed genoeg en te risicovol ivm diefstal. Of voor de snelheid/gewicht/gemak een mono-pod?

Ik keek net op de site van MeFoto waar @Sweebee op tipte. En door de vrolijke kleurtjes alleen al ben ik helemaal gelukkig. Is er een reseller in NL hiervan om te te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 13-09 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou dan in jou geval geen tripod meenemen maar gewoon een monopod. Snel op te zetten en makkelijk mee te nemen, geeft ook wel redelijk wat stabiliteit en lijkt me een prima budget oplossing om ook vogels mee te kunnen knallen :)

MeFoto dingen vind je bij veel foto zaken wel maar die kleuren vallen wel erg goed op, weet niet of je dat wil ;) Waar rook is, is vuur ... dus waar een statief is, is een camera..

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@ ventieldopje. Ja, zit nu te denken om dan een MeFoto te kopen en alleen de middenpoot mee te nemen. Dan heb ik bij thuiskomst ook weer een mooi statief.

En ja, die kleuren zijn juist wel vet.. Voor mij een reden om te kopen. Maar inderdaad, trekt zeker ook de aandacht die je wellicht niet wilt. Als is dat bij een monopod wel minder dan een tripod denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank wederom voor de uitgebreide reacties. Ik zit nu te twijfelen tussen de Surui en de Benro.

Die Surui had ik inderdaad al eerder voorbij zien komen, en de review van DC had ik ook al gezien. Ziet er goed uit, maar de carbon versie zit iets boven budget. Ik vind 379 ex. balhoofd iets te gortig, ik hoop eigenlijk onder de 300 klaar te zijn. De aluminium versie is al een stuk aantrekkelijker.
Ik snap je klacht niet : Wat/Hoe helt het geheel naar voren precies
Balhoofd zakt naar voren. Als ik hem niet tegenhoud klapt hij uiteindelijk op de grond. Eveneens gebeurt het af en toe dat de poten inzakken. Ook niet echt fijn met best dure spullen op het statief :(

Moeilijke keuze. Zowel de surui als de benro hebben beiden voordelen en beiden nadelen. Misschien toch maar eens een zaak bezoeken waar ze ze beiden op voorraad hebben :)

@Blomminator: Of je een statief mee wilt nemen hangt denk ik vooral af van of je ook met langere sluitertijden wilt gaan werken. Worden de sluitertijden langer dan pak hem beet 1/10 seconde op 10mm en kan/wil je niet meer aan de settings rommelen dan heb je niks aan een monopod en is een driepoot wel handig. Verwacht je snellere sluitertijden en doe je niet moeilijk over hogere ISO, dan is een monopod prima te doen. Die gebruik ik nu ook vooral voor mijn sigma 150-500 en scheelt best nog wel veel in de scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@Blomminator: Het korte antwoord: Ja ik zou een statief meenemen ;) Je zult ongetwijfeld lichtarme situaties tegenkomen, zeker in de jungle. Wellicht kun je e.e.a. opvangen met stabilisatie van je lens, maar je zult sneller naar hogere iso's moeten gaan.
Daarnaast kan een statief juist ook creativiteit bevorderen. Je merkt dat je meer watervalletjes in de jungle ofzo mooi zacht kunt krijgen door langere sluitertijden o.i.d.
Maar goed, we kunnen wel verder doordromen, maar je zegt iig niet in het budget te zitten van de duurdere statieven.
Aangezien je waarschijnlijk al kilo's gaat meeslepen (300mm lens, daypack waarschijnlijk genoeg spullen), wandelschoenen e.d., verwacht ik niet dat je een statief van +2kilo wilt meeslepen. Je komt dan toch bij de alu/carbonstatieven uit, of je moet inderdaad een monopod nemen. Voor vogeltjes lijkt me dit best te doen, en zeker om gewoon vaker ondersteuning te hebben zodat je een hand extra vrij hebt.

Ik zou dan wel ook voor een goeie niet al te zware gaan met een goeie werkhoogte, min. 1.80m ofzo. Anders moet je nog regelmatig bukken om door je viewfinder/LCD schermpje te kijken.

@Marcel. Snap ik. 300+ is ook erg veel, alhoewel ik "maar" 57 euro meer heb betaald ;) Je kunt ook eens kijken naar Triopo carbon statieven. universal_creations heeft er ene, maar ik weet het typenummer niet meer. Hij had volgens mij een stuk minder betaald (inclusief balhoofd) dan ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 06-10-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ja, gewicht is de lastige in deze voor mij. Maar thanks. Ik ga eens bij de baas leuren voor een afscheidscadeau. Wellicht valt er nog wat los te peuteren aan de duurdere statieven kant:) Dat zou mooi zijn! Nog 8 dagen werken en dan ben ik weg. Dus wie weet!

Thanks! Ik ga nog verder puzzelen. Ergens trekt het wel om mee te nemen, aan de andere kant.. Elke keer dat ding neerzetten is ook zoiets. Twijfels, twijfels, twijfels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook ik zit al een tijdje te dubben op een statiefkeuze. De aanbiedingen die ik voorbij zie komen voor de Sirui N2204 zijn inclusief K20x zo'n 370 EUR. Of een gok via aliexpress (<300 voor een set) maar de hieraan gekoppelde DHL-verzending is gelijk aan importtaxen en dan komt het... weer op 370 euries neer. Ik denk dat de N2204 (de pre 2014 versie) wellicht langzaam goedkoper zal worden?

Het zijn overigens ook de draai-versie van het lockingmechanisme waarrond ik nog moet overtuigd worden. Nu zit ik nog met van die (ouderwetse - degelijke?) klem-hendels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die draaimechanismes worden ook gebruikt op de professionele gitzo's en velbons, dus met dat concept zal op zich weinig mis zijn. In hoeverre de implementaties op de wat meer betaalbare statieven ook goed zijn durf ik niet te zeggen.

Nadeel van de klikmechanismes is dat als ze na verloop van tijd wat speling krijgen, je ze alleen met gereedschap strakker kan zetten. De draaimechanismes draai je gewoon altijd vast tot het vast zit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:55:
Ik zou dan wel ook voor een goeie niet al te zware gaan met een goeie werkhoogte, min. 1.80m ofzo. Anders moet je nog regelmatig bukken om door je viewfinder/LCD schermpje te kijken.
Ik zou voor zo'n rondreis eerder een wat kleiner en lichter statiefje meenemen. Klein heeft als bijkomend voordeel dat je het makkelijker in je rugzak kwijt kan en het niet aan de buitenkant hoeft te hangen. Makkelijker bij vliegen en ook minder zichtbaar als je door een stad aan het wandelen bent.

In de praktijk gebruik ik verder ook vrij zelden de volledige hoogte van mijn statief, voor lange sluitertijden vind ik dat niet echt heel erg van belang. Ik kan me wel voorstellen dat het voor vogeltjes schieten tijdens het wandelen wat makkelijker is, alhoewel dan waarschijnlijk een monopod inderdaad handiger is.

Overigens zou je voor de watervalletjes met langere sluitertijden ook wel een ND filter mee willen hebben.
marceltuit schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:07:
Balhoofd zakt naar voren. Als ik hem niet tegenhoud klapt hij uiteindelijk op de grond. Eveneens gebeurt het af en toe dat de poten inzakken. Ook niet echt fijn met best dure spullen op het statief :(

Moeilijke keuze. Zowel de surui als de benro hebben beiden voordelen en beiden nadelen. Misschien toch maar eens een zaak bezoeken waar ze ze beiden op voorraad hebben :)
Ik weet dat FotoCity in Eindhoven een behoorlijk aantal Benro's in de winkel heeft staan. Maar geen Sirui's. Ik heb ook goede dingen gehoord over het Benro BH2 balhoofd, die schijnt best stabiel te zijn (ongeacht welk merk statief je gaat halen). Of wellicht dat een gimbal wat fijner werkt voor die grote, zware lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gimbal werkt zeer zeker fijner met grote telelenzen, maar wat ik begreep is Marcel op zoek naar een oplossing die hij ook voor andere doeleinden kan inzetten en dan is een gimbal niet echt handig. De enige optie is dan om een kop te kiezen die je fijn vind voor de overige toepassingen en dan een uitvoering te nemen die zwaar genoeg is om ook je telelens in het gareel te houden.

Of bij het gebruik van de telelens (met statiefgondel neem ik aan), het balhoofd opzij kantelen en de statiefgondel ook opzij draaien. Dan ligt het scharnierpunt wat meer in lijn met het zwaartepunt van de lens+camera. Alleen verplaats je dan het zwaartepunt wel weer buiten het midden van het statief, wat ook niet echt ideaal is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gimbal zou mooi zijn voor de sigma, maar voor de rest vind ik het absoluut overkill. En daarnaast wil ik compact, en dat vind ik een gimbal niet echt ;)

Benro is definitief afgevallen. Het bijgeleverde balhoofd B0 schijnt weinig gewicht aan te kunnen (had problemen met zware lenzen) en er zat ook geen klik-beveliging op. En aangezien je het statief niet zonder balhoofd kan kopen, kijk ik dus gewoon verder.

Zag de genoemde N2204 nog op amazon staan, begin er nu toch serieus over te denken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@marcel, houdt alleen de prijs je nog tegen, of ben je ook niet zeker van de kwaliteit/grootte/gewicht van de sirui N2204? Ik weet niet waar je woont, maar als je in Z-limburg bent, mag je komen proberen :)
Wat ik een voordeel vind van dit statief is dat ie alles heeft: monopod, spikes aan de uiteindes, iets dikkere diameter dan de 4 uitschuifbare benen, goeie werkhoogte én hij weegt bijna niks.
Een goed statief heb je voor lange tijd, dus ik vond het persoonlijk de paar tientjes extra wel waard. Ik zou em niet in NL bestellen, dan ben je gegarandeerd duurder uit.

Hij houdt een 40D+70-200/2.8L II met gemak, en daarmee bedoel ik dan ook dat ik de camera op het statief zet, en niet de lens :)
Balhoofd K-20x is ook gewoon superstevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@ DeathChant: Zit even te speuren naar dat statief en is zeker lichtgewicht en mooi. Maar ook erg prijzig. Jammer dat je zo ver weg woont, iets in je handen houden kan een goede indruk geven. Voor mij zou de prijs nu wel een bottleneck zijn.... Kneiterduur, als wat ik vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:59
Heeft iemand van jullie toevallig een Manfrotto MT055XPRO3 statief, of in ieder een Manfrotto statief met zo'n 90 graden kantelbare kolom (verticaal naar horizontaal)? Ik heb dit statief vrijwel nieuw, slechts eenmaal gebruikt en toen werkte het, maar ik kan die kolom nu niet meer gekanteld krijgen..

Ik kan de kolom omhoog trekken, het knopje onderop indrukken om 'm nog iets verder omhoog te trekken, waarna ook het kantelmechanisme omhoog komt, maar dan lijkt het onderste deel van de kolom net 2mm te laag te zitten om goed te kunnen kantelen. Misschien dat het met wat extra kracht/geweld wel lukt, maar ik wil de boel uiteraard niet slopen. Heeft iemand dit eerder gehad of enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BlaTieBla schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:02:
@nero355: waarschijnlijk kantelt de kop langzaam door het hefboomeffect dan kan ontstaan bij grote objectieven (dat had ik met een Gitzo balhoofd). Highly annoying bij long-exposures.
Of als de sluitingen op de statiefpootsecties gaar worden kan ook een poot inschuiven. In alle gevallen: kak!
marceltuit schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:07:
Dat kan, maar dan heb je geen 804RC2 op je statief, want dat is een 3-weg kop en bijna net zo goed als een mechanische/geared kop zoals de 410 Junior wat betreft "anti-doorzakken" i.c.m. zware setups :)

Als ik een 7D+grip+100-400L op mijn 804RC2 zet dan blijft die staan zoals ik hem instel dus ook i.c.m. de Sigma moet dat goed gaan!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die 804RC2 heb ik laatst geprobeerd (het is mijn eigen statief+kop) nav dit soort discussies... een 5D3+70-200-2.8 + 2x extender, waarbij ik geen statiefgondel gebruik. Hierbij zakt de boel niet door.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik gebruik al jaren (sinds 2008) de Velbon Ultra LUXi L Tripod.

Waarom heb ik voor deze tripod gekozen?
In 2009 was ik (weer eens) in New York, het jaar daarvoor had ik bij B&H mijn eerste Canon DSLR gekocht, maar avondopnames, zeker met langere sluitertijd, was gewoon onmogelijk.
Dus weer terug naar de B&H, op zoek naar een tripod. Had nooit verwacht dat het uitzoeken van zo'n ding zo lastig zou zijn.

Ik had het volgende eisenpakket :
- Stabiel
- niet te duur, zat eerst te denken in het $80 segment, maar dan had je statieven, daar vertouw ik mijn camera niet op
- lichtgewcith, heel belangrijk! Zeker omdat ik deze door de stad moet slepen, maar ook vliegtuigvriendelijk moet zijn.
- Makkelijk en snel op te bouwen.
- Camera snel te ontkoppelen indien nodig.
- Waterpas, zou wel handig zijn ivm rechte foto's enzo :)

Na een tijdje met een verkoper te hebben gepraat, opties te hebben bekeken en er nog 1 nacht over te hebben geslapen ben ik voor de Velbon gegaan.

Je kunt dit statief lekker laag bij de grond houden, kan goed de hoogte in & dankzij de Carbon uitvoering is hij lekker licht en makkelijk verplaatsbaar.

Tot de dag van vandaag heb ik hier geen spijt van gehad!

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Deathchant schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:19:
@marcel, houdt alleen de prijs je nog tegen, of ben je ook niet zeker van de kwaliteit/grootte/gewicht van de sirui N2204? Ik weet niet waar je woont, maar als je in Z-limburg bent, mag je komen proberen :)
Wat ik een voordeel vind van dit statief is dat ie alles heeft: monopod, spikes aan de uiteindes, iets dikkere diameter dan de 4 uitschuifbare benen, goeie werkhoogte én hij weegt bijna niks.
Een goed statief heb je voor lange tijd, dus ik vond het persoonlijk de paar tientjes extra wel waard. Ik zou em niet in NL bestellen, dan ben je gegarandeerd duurder uit.

Hij houdt een 40D+70-200/2.8L II met gemak, en daarmee bedoel ik dan ook dat ik de camera op het statief zet, en niet de lens :)
Balhoofd K-20x is ook gewoon superstevig.
De prijs hield me tegen inderdaad. Gisteren ben ik echter even bij de camerashop in de buurt wat Sirui's wezen bekijken, maar helaas geen N2204. Wel een aantal anderen, en de kwaliteit + functies daarvan spraken me aan. Dus zojuist het statief N2204+K20x besteld ook via amazon :) Nu alleen even geduld hebben :)

@Nero355: Dude, ik heb wel zeker 804RC2 op mijn manfrotte zitten; en ik weet wat voor kop het is. en ja, hij zakt toch echt door...

Bovendien is de Sigma bijna een halve kilo zwaarder dan jou canon 100-400. Die kop heeft maar een draaggewicht van 4kg he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:59
El Caballero schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:36:
Heeft iemand van jullie toevallig een Manfrotto MT055XPRO3 statief, of in ieder een Manfrotto statief met zo'n 90 graden kantelbare kolom (verticaal naar horizontaal)? Ik heb dit statief vrijwel nieuw, slechts eenmaal gebruikt en toen werkte het, maar ik kan die kolom nu niet meer gekanteld krijgen..

(..)
Inmiddels opgelost met een klein beetje 'gepast geweld'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb vandaag mijn Sirui N-2204X opgehaald (had nog een Induro BHL-1 balhoofd) ter vervanging van mijn Gitzo GT2941 (*kuch* V&A *kuch*). Eerste indrukken zijn erg positief.

Nog even zitten dubben om de N-1204X te nemen (scheelt 20 euro en is een kleine 300gram lichter), maar dan zou ik de Gitzo er waarschijnlijk nog bij moeten houden voor de long exposure foto's en dan zou het alleen maar een relatief duur reisstatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Marcel, kan jij even feedback geven of je via amazon de N2204 of N2204x binnenkreeg? De nieuwere N2204x lijkt overigens 200gr zwaarder dan de N2204 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Niet in de war met een ander subtype? De traveller en/of de reporter uitvoering? Voor zover ik kan achterhalen is het gewicht voor beide 1.3kg

[ Voor 3% gewijzigd door BlaTieBla op 15-10-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik heb sinds een paar weken ook de Sirui N2204 met K-20X balhoofd binnen. Hij bevalt me echt goed. Lekker stevig en de mogelijkheden bevallen me echt goed.

Ik had voorheen een Manfrotto 055XProb, alles met de Manfrotto RC4 snelkoppelingsplaatjes, dus het is nogal een overstap mocht je dit gewend zijn. Zeker ook in kosten, want je hebt ineens nieuwe QR plaatjes nodig die compatible zijn met dit balhoofd (Arca Swiss Compatible). Ik heb nu dus specifieke QR platen voor mijn 70-200 f/2.8IS II en ook 1 voor mijn camera zelf.:

Kirk L-Bracket voor Canon 5DII
Kirk Lens Plate voor Canon 70-200 f/2.8 L IS II USM

Ik ben nu alleen nog aan het kijken om mijn Manfrotto 405 Geared Head om te bouwen naar een Arca Swiss compatible clamp. Dat zal waarschijnlijk zoiets gaan worden. In totaal ben je dus toch best wat geld kwijt als je dit soort specifieke oplossing wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wimberley (ook niet de goedkoopste) heeft ook een 'conversie' plaat voor op je kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
TranceSetter schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:24:
Ik heb nu dus specifieke QR platen voor mijn 70-200 f/2.8IS II en ook 1 voor mijn camera zelf.:
Zat er geen snelkoppeling bij of bedoel je de snelkoppelingen voor de lens (dat probleem heb ik voorlopig niet :9 )?
BlaTieBla schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:50:
Niet in de war met een ander subtype? De traveller en/of de reporter uitvoering? Voor zover ik kan achterhalen is het gewicht voor beide 1.3kg
Zowel BHP als SiRui spreken over 'Just' 3.3 lbs ~1,5kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Net ff de mijne gewogen (meten is weten) en die 1.3kg is met de verkorte middenkolom. Dus ze adverteren de X versie dus op z'n lichtst (maar nog wel functioneel). Met verlengde middenkolom 1,48kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
moozzuzz schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:42:
[...]

Zat er geen snelkoppeling bij of bedoel je de snelkoppelingen voor de lens (dat probleem heb ik voorlopig niet :9 )?
Een standaard Quick Release plate zit natuurlijk wel bij het statief, maar ik had het inderdaad over een specifieke lensplate en camera plate. Op zich is de bijgeleverde prima zat, maar ik wilde mijn camera ook verticaal kunnen plaatsen, en dan is zo'n Camera L Bracket erg handig.
Klopt, maar deze moet je dan weer op de RC4 QR plaat van Manfrotto schroeven wat door meerdere mensen is bevestigd dat er speling in kan zitten. De plaat die ik liet zien wordt daadwerkelijk vastgezet op de kop zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Die clamp van manfrotto zit aan de hele constructie vast (uit 1 stuk). Ik dacht dat het net als bij de meeste balhoofden er af gehaald kon worden. My bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
BlaTieBla schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:55:
Net ff de mijne gewogen (meten is weten) en die 1.3kg is met de verkorte middenkolom. Dus ze adverteren de X versie dus op z'n lichtst (maar nog wel functioneel). Met verlengde middenkolom 1,48kg.
Ik vermoed dat de websites, die de N2204x als 1.3kg adverteren, een brute copypast hebben gedaan van de vorige versie.

Die extra 200gr (lijkt wel een trend: ook Manfroto heeft z'n nieuwe carbon statieven sterk verzwaard) valt wel tegen en doet me weer twijfelen: de nieuwe versie (met verbeteringen) kiezen of de lichtere (oudere én goedkopere) versie. Waar haalde jij je Sirui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

CameraNu in Urk. Had hem met zekerheid op korte termijn nodig, dus geen zin om lang te wachten op een ebay/amazon shipment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ben nu wel benieuwd wat die van mij gaat wegen, laat het wel even weten welke ik krijg zodra ik hem binnenheb. Zou als het goed is deze week binnen moeten komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@trancesetter, mooi dat ie goed bevalt! Hier ook hoor. Stevig ding. Wordt wekelijks gebruikt :)
@BlaTieBla: jij natuurlijk ook gefeliciteerd met de x-versie (of had je em nog niet binnen?) ff plaatje in het show-je-gear topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:20

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gewoon een algemene vraag, hoe vaak hebben jullie wel eens gebruik gemaakt van de spikes op een statief?
of wou je dat je statief ze had?

ik heb mij tot nu toe altijd prima gered met alleen rubber voetjes. spikes lijken mij een beetje overbodig, rubber op rotsbodem gaat toch ook prima?

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 15-10-2014 22:37 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 13-09 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar het lijkt mij dat ze wat beter werken op gravel en zand, op de rotsen lijkt het mij niet dat je ze gebruik omdat je een zo groot mogelijk contact oppervlak wil hebben.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb ze nooit gemist (oude statief had ze ook niet). Rubber lijkt eigenlijk altijd wel te werken. Met spikes denk ik meteen aan gladde oppervlaktes zoals ijs, maar zelfs daar heb ik het noot gemist. Ben benieuwd of ik ze ooit eens uit zal draaien....

Hier een discussie over spikes: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=938548

[ Voor 15% gewijzigd door BlaTieBla op 15-10-2014 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik heb ze onder mijn statief zitten, maar nog nooit gebruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@mrc4NL: ja ik wel :) Ik heb soms situaties in Schotland gehad waarbij ik het statief IN een klein stroompje water moest zetten die hele fijne kiezels als bodem had. Dan werkt het wel ideaal.
Klinkt verder gek, maar ik gebruik het ook in het gras wanneer er veel wind staat. Ik hang mijn tas aan het statief (gewicht) en met de spikes in het gras blijft het naar mijn idee toch beter bestand tegen wat hardere wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Nu dat toch iedereen hier bezig is over Sirui. Weet iemand waar je een extra middenkolom kan krijgen voor de N2204x? Het mag ook alleen het korte stuk zijn, met het plaatje waar je de kop op kan zetten. Als je namelijk 2 koppen gebruikt (balhoofd/geared head bv.) dan is het handiger om de middenkolom aan de kop te laten zitten en ze gewoon te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Poeh, ik heb even ge-amazond, ge-ebay'd, ge-kamera-expresst, maar ik kan niks vinden. Zo te zien is er wel een servicepunt in NL. Wellicht heb je er meer aan door kamera-express te vragen waar je moet zoeken. Volgens mij was er een tweaker die ook eens iets via het service punt had geregeld. Ik weet zijn nick niet meer. Iets met Sjl44k nog wat :) Wellicht hem eens vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Statief vandaag binnengekregen, N2204x + k-20x *O*

Eerste indrukken zijn goed, mooi stevig; lekker licht en compact vergeleken met mijn manfrotto.

Enige nadeel: er zitten nogal wat losse schroefjes bij waarvan ik geen idee heb waar ze voor zijn. Handleiding biedt geen soelaas, want die is in het chinees. Zelfs de plaatjes zijn chinees 7(8)7 B-)

Morgen eerste 'veldtest' d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Gefeliciteerd! Dat is dus TranceSetter én marceltuit die nu ook de sirui combi hebben :)
Losse schroefjes? Welke bedoel je dan? Er zit 1 schroef bij die je nodig hebt om er een monopod van te maken dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Jep, om de kop op te schroeven zeg maar. en ook een extra schroef met haakje. Reserve denk ik. Maar verder 1 klein schroefje waarvan ik niet zo 1 2 3 kan achterhalen wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Hoe ziet dat schroefje eruit?
Bij mijn N2004 zat geen los schroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als het kleine schroekje een inbus-'kant' heeft, dan zou die onder in de plaat waar je statiefkop op komt geschroefd kunnen worden (tegen het per ongeluk loskomen van je statiefkop).
Da's het enige kleine schroefje dat bij mij in het statief lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Dus die van amazon.co.uk is de N2204X (itt wat er geadverteerd wordt)? En wat zegt dat ivm gewicht?

[ Voor 29% gewijzigd door moozzuzz op 18-10-2014 14:54 . Reden: link naar advertentie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Komende van een Manfrotto 055XPROB is de Sirui N2204X echt verdomde licht. Gisteravond nog mee in de weer geweest en ben echt blij dat ik omgestoken ben naar deze Sirui.
Nu alleen nog even wachten op de speciale ombouwkit om mijn Manfrotto 405 Geared Head om te bouwen naar een Arca Swiss compatible plate.

Trouwens, ik heb het statief ook op de link besteld die moozzuzz aangeeft en ik kan bevestigen dat het de X versie is. Gewicht? Geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Gewicht is volgens mij net als de mijne (Sirui N-2204) 1.3 kilo zonder balhoofd. Met balhoofd is het 400 gram extra:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/294862_3002782924428_618584399_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Lijkt mij ook dat er in het bijna onaangepaste ontwerp ineens 300 of 400 gram erbij komt. Ik denk dat men de K20X kop vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

N2204x & k20x van mij weegt 1855 gram volgens mijn brakke keukenweegschaal :-)

Statief vanavond even tijdens het fotograferen getest, en het werkt erg fijn. Moet zeggen dat de kop wel even wennen is, die is namelijk aanzienlijk anders dan mijn manfrotto. Het geheel is verder wel ongelooflijk soepel.

En wat een verschil in gewicht, dat merk ik echt met wandelen.

Ben er alleen wel achter dat een van de waterpassen op de kop kapot lijkt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Die waterpas klopt bij mij ook lang niet.
Soms blijft dat bubbeltje ergens hangen en als je dan een tikje tegen de kop aangeeft schiet hij opeens een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Nog even over het Sirui N2204X statief. De extra onderdelen die ik erbij heb gekregen zijn de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.hanswoltering.nl/got/IMG_0166.jpg

En verder nog een handleiding in het chinees, waar je totaal niks mee kan beginnen. Zelfs de plaatjes zijn niet duidelijk. Maargoed, wat is er te snappen aan een statief? 8)

[ Voor 68% gewijzigd door TranceSetter op 19-10-2014 16:50 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste