Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuw statief. Tot heden gebruik ik een of ander chinees calumet statief met een 3-weg kop.
Om eerlijk te zijn blijft dit ding meer thuis dan wat anders wegens te groot (57cm) en te zwaar (1,8kg) en voornamelijk omdat ik geen vertrouwen heb in dit statief en vergrendelingsmechanisme. Ik zou niet graag mijn camera tegen de grond zien gaan.
Het statief moet voornamelijk licht en compact zijn. Van het moment dat dit een balast vormt blijft het thuis.
Het statief moet een 7D met 17-55 tot 70-200L kunnen dragen, maar in wie weet wat de toekomst brengt (100-400? 100mm macro?...)
Heel veel speciale eisen zoals ultra laag voor macro, of ultra hoog heb ik niet, maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer eisen er bij komen: stevig genoeg om misschien toch een toekomstige 100-400 of 50-500 te kunnen dragen, toch graag op ooghoogte. Ik ben 1m86 dus het statief zou toch tot op 1m75 moeten kunnen. Voor een langere shoot heel de tijd gebogen staan lijkt mij niet zo aangenaam.
Als ik dan geld uitgeef koop ik mij liever iets goed.
Tot nu is dit de shortlist:
MeFoto Globetrotter Carbon
Materiaal: Carbon
Gewicht: 1,6 kg
Draagkracht: 12kg
Grootte opgevouwen: 40,8 cm
Maximaal hoogte: 1,63 meter
Been segmenten: 5
Prijs: 359,-
+ punten: mooiste balans van verschillende elementen
- punten: submerk van Benro, stevigheid (creep) van het balhoofd volgens DP-review, vergrendelingsmechanisme benen
Sirui T-2204X + K-20X balhoofd
Gewicht: 1,5 kg
Draagkracht: 15kg
Grootte opgevouwen: 42,2 cm
Maximaal hoogte: 1,42 meter - 1,58 meter met kop
Been segmenten: 4
Prijs: 375,-
+ punten: wordt zeer goed getest, sterk balhoofd, vergrendelingsmechanisme benen met veren, benen in 3 standen
- punten: slechts 1,42 meter hoog
3 Legged Thing Brian + Airhead 1
Gewicht: 1,575 kg
Draagkracht: 8kg
Grootte opgevouwen: 42cm
Maximaal hoogte: 2,07 meter
Been segmenten: 5
Prijs: 399,-
+ punten: zeer flexibel van zeer hoog tot zeer laag, zeer compact, benen in 3 standen, service na verkoop(?) althans zo beweren ze zelf
- punten: prijs
Iemand die mij kan overtuigen van een van deze?