Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
de armband en ronde dop links zijn voor als je een monopod maakt.
De 2de boven, is een haak voor onder je middenkolom
de 3de is de moer voor je statief kop, met 2 maten moer.
en de imbus sleutels zijn om de verschillende imbussen aan te draaien..
(denk ik, want ik heb niet zo'n statief, maar het lijkt me wel logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb heimelijk gisteren ook de Sirui N2204(X) gekocht (zoals er eigenlijk toch al een tijdje in de sterren geschreven was). Via Aliexpress was dezelfde combi stukken goedkoper maar wegens verzending met DHL (die 99% alles laten inklaren) zou het uit eindelijk op evenveel euries komen.

Kunnen we kaarten :^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

TranceSetter schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 16:49:
Nog even over het Sirui N2204X statief. De extra onderdelen die ik erbij heb gekregen zijn de volgende:

[afbeelding]

En verder nog een handleiding in het chinees, waar je totaal niks mee kan beginnen. Zelfs de plaatjes zijn niet duidelijk. Maargoed, wat is er te snappen aan een statief? 8)
Komt overeen met wat er bij de mijne zat.
Maar zat er ook echt een handleiding bij?
* BlaTieBla heeft wel wat papieren e.d. in de doos teruggegooid.

[ Voor 10% gewijzigd door BlaTieBla op 19-10-2014 19:36 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bij m'n werkafscheid helaas geen statief gekregen dus zit nog zonder. Kwam zaterdag in t bos iemand tegen met de Mefoto Roadtrip (een tweaker toevallig?) En hints erg tevreden. Vandaag bij de winkel van Kamera Express enkele modellen vergeleken en ernstige twijfel. Een kleine van een merk wat ik niet meer weet (Sabrui ofzo) van carbon. 700 gram. Dus superlicht voor reizen maar kan niet zo hoog... en voelde wat slappig. .. e dus de mefoto. Die vind ik erg mooi, kan als monopod en voelt stevig maat 170 piek!

Twijfels twijfels twijfels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:10

Fontainemelon

Zuiderbuur

Waarschijnlijk een Sirui T-005, redelijk geliefd model (en merk in het algemeen). Ikzelf zat een tijdje geleden in hetzelfde schuitje als jij: ook op zoek naar een handig all-round statief. Feit is dat gewicht en maximale hoogte niet altijd samengaan, dus je moet voor jezelf uitmaken waar je meer belang aan hecht.

Ikzelf heb ook naar Sirui en MeFOTO's gekeken, en ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Rollei Fotopro C5i. Heel gelijkaardig aan de MeFOTO roadtrip, maar toch wat goedkoper (+-120 vs +- 180 euro). Geleverd met balhoofd en draagtas (voor zover ik die ooit nodig zou hebben, maar goed), en eveneens relatief simpel om te zetten naar monopod. M'n eerste degelijke statief totnogtoe dus ik kan niet echt vergelijken, maar ik ben er alleszins zeer tevreden mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
ik ben op zoek naar een goedkoop statief om wat te expirimenteren met (motion) timelapsen.
Ik heb nu een oud statief waarvan de kop niet meer kan tilten (stelknop op vaste stand afgebroken :+)
Het statief zal veelal gebruikt worde i.c.m. een 550D + Tokina 11-16mm lens, niet heel zwaar dus.

Ik zat zelf te kijken naar:

- Desq 323
- Hama Star 64

Beide hebben een spreader & waterpas, wat wel belangrijk is voor het maken van bewegende timelapses.
Hebben jullie nog tips of aanbevelingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 22-10-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 19:58

Grozno

acts without consequence!

Hama... Nee! :P
Die Desq ziet er wel wat degelijker uit, maar gezien de prijs kan dat ook niet veel zijn.
Wat is je budget?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Uhm, nou een paar tientjes moet het grapje eigenlijk wel ophouden. Anders neem ik wel een statief van mn werk mee, daar hebben we een zwaar manfrotto statief staan wat we gebruiken voor een DSLR rig + toebehoren. Alleen is dat statief nogal zwaar, daar zie ik mezelf niet mee over een kermis of winkelboulevard lopen :P.

edit: Is Hama echt zo slecht dan? Krijgt op coolblue 4 sterren gemiddeld over 178 beoordelingen.

edit2: En de Velbon DF60, die is een stuk beter/stabieler?

[ Voor 33% gewijzigd door Terrz op 22-10-2014 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Voor incidenteel binnengebruik met een compactcamera zou ik een Hama misschien gebruiken, voor alles dat groter/zwaarder is absoluut niet. Er ligt hier nog zo'n geval dat met tape aan elkaar hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Grozno schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:23:
Voor incidenteel binnengebruik met een compactcamera zou ik een Hama misschien gebruiken, voor alles dat groter/zwaarder is absoluut niet. Er ligt hier nog zo'n geval dat met tape aan elkaar hangt.
[url=hhttp://www.cameranu.nl/nl/p260814/velbon-df-60f-statief]De Velbon DF-60H lijkt dus een stuk degelijker[/url] en krijgt ook goede reviews.

Evenals de DesQ 325. Deze heeft op de statiefkop zelf ook nog een waterpas voor de portretstand

Ik wacht verdere reacties hier nog even af, maar ik denk dat ik een van deze twee gewoon ga bestellen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Terrz op 22-10-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Terrz schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:50:
[...]

edit: Is Hama echt zo slecht dan? Krijgt op coolblue 4 sterren gemiddeld over 178 beoordelingen.
[...]
met een review waar het volgende in staat ga ik toch echt twijfelen aan de kopers:
Haakje handig om accessoires aan op te hangen.
8)7 8)7

en hij lijkt ook volgens de reviews vooral niet voor SLR's geschikt te zijn;
Mijn dslr (nikon d5200) is echter te zwaar voor de plastic fantastic kop, deze is te instabiel. Bij een aanraking zie je de camera trillen. Voor korte sluitertijden prima, voor avondopnames not., ik hem hem vastgelijmd, gaat nu goed, kan ie helaas niet meer in de portretstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Terrz schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 11:40:
[...]

[url=hhttp://www.cameranu.nl/nl/p260814/velbon-df-60f-statief]De Velbon DF-60H lijkt dus een stuk degelijker[/url] en krijgt ook goede reviews.

Evenals de DesQ 325. Deze heeft op de statiefkop zelf ook nog een waterpas voor de portretstand

Ik wacht verdere reacties hier nog even af, maar ik denk dat ik een van deze twee gewoon ga bestellen :)
Je moet het helemaal zelf weten, maar als ik jou was zou ik op marktplaats kijken of ik per ongeluk iets leukers kan scoren voor ongeveer dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-07 10:13

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Terrz schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 10:50:
Uhm, nou een paar tientjes moet het grapje eigenlijk wel ophouden. Anders neem ik wel een statief van mn werk mee, daar hebben we een zwaar manfrotto statief staan wat we gebruiken voor een DSLR rig + toebehoren. Alleen is dat statief nogal zwaar, daar zie ik mezelf niet mee over een kermis of winkelboulevard lopen :P.

edit2: En de Velbon DF60, die is een stuk beter/stabieler?
Mijn vriendin heeft zo'n hama hier nog staan, kon het niet meer aan zien en hebben we een fatsoenlijk statief voor haar gekocht :+

Hij kraakt, is lastig en onprecies te verstellen ... echt crap.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 22-07 14:16
Ik heb een keer zo'n HAMA prul mee gehad bij een workshop, omdat het statief wat ik toen had te zwaar en onhandig was om door de stad mee te zeulen. Achteraf had ik liever mijn eigen statief meegenomen. Als je er een keer kwaad naar kijkt begint 'ie al te trillen en als je dan denkt: ik draai het wat strakker aan dan kraakt en knerpt 'ie het uit.
De suggestie van een tweedehands via Marktplaats vind ik een hele goede.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Heeft er iemand een manual voor de Sirui K30X (balhoofd). Ik ben zo gewoon om met een 3way head te werken dat ik (vloekend) de mist in ga (en neen helaas ligt het aan mij en niet aan het balhoofd). Mijn google skills halen in elk geval weinig naar boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-07 11:46
Wat wil je erover weten? De kleine knop aan de basis van de kop zorgt ervoor dat hij om zijn as kan draaien, en dus makkelijk te gebruiken voor panorama foto's. De grote knop aan de basis zorgt ervoor dat de bal vergrendeld/ontgrendeld wordt. Naar links draaien en je kan je camera van positie verplaatsen. Wanneer deze goed staat draai je hem weer naar rechts en zit hij vast.

De knop bovenaan is om je quick-release plate los of vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ik heb 't gevoel dat ik of teveel aan de vergrendelknop draai. Misschien ligt het aan gewoonte maar nu is het vooral trial & error (door drukte nog geen tijd gehad om het ook echt uit te proberen) en dus draai ik quasi blind tot het echt niet verder meer gaat.

Even alles nalezen helpt me vaak om mijn gewoontes (bij) te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04
Je hebt ook nog zo'n ijzeren draaischijfje IN die vergrendelknop. Die bepaalt hoe soepel de bal heen en weer kan bewegen wanneer je aan de vergrendelknop draait. Wanneer je dit schijfje helemaal naar binnen draait, dan beweegt de bal stroef, en wanneer je het schijfje helemaal naar buiten toe draait (dan steekt ie dus uit de vergrendelknop), dan beweegt de bal op zijn soepelst.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik vond het wel een nieuwe post waard...Voor degene die garantie willen claimen of zoeken naar spare parts voor Sirui statieven:
http://en.zssirui.com/sparepartsshow.php?id=31
http://en.zssirui.com/uploadfile/201310111381463663.jpg

Site is wel extreem traag, maar goed, je kunt wel je dingen opzoeken en wellicht vragen stellen.
Er was eens iemand hier die de short center column wilde hebben (TranceSetter?), dan moet je dus parts N5-N10 vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 12-12-2014 22:18 . Reden: img verwijderd (traag) ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb het plaatje even verwijderd wegens de traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 00:08
Ik ben op zoek naar een statief maar loop tegen een aantal dilema's op. Ik heb geen ervaring met welk statief dan ook en vind het daardoor erg moeilijk om een keus te maken.

Het probleem is als volgt. Ik ben op zoek naar een statief wat ik voornamelijk voor landschapsfotografie (lees lange sluitertijden) wil gebruiken maar ook graag mee wil kunnen nemen op reis. Ik heb me de afgelopen tijd behoorlijk ingelezen en kreeg al snel het gevoel dat een compact statief van €200,- niet de stabiliteit geeft (tenzij windstil). Budget opgerekt naar €400,- maar zit nog steeds met dezelfde twijfel als bij het oude budget maar als het dan nog niet goed is ben ik 2x zo veel geld kwijt. Ik lees veel over het in 1x de juiste driepoot kopen en er 1000 euro ++ tegenaan gooien (lees RRS, Gitzo). Dat geld heb ik er nu echt niet voor over / kan ik niet missen.

Met mijn budget van 400 euro zat ik naar het volgende te kijken.
3LT Brian (erg compact, flexibel, 5 section legs)
3LT Eric (iets minder compact, flexibel, 4 section legs)
Feisol Classic (3 section legs, geen middenkolom, minder flexibel, niet compact)

Ik maak geen gebruik van zware lenzen. Ik heb een Pentax K5 en mijn meest gebruikte lenzen zijn de 15mm en 40mm limited (hele compacte lensjes). Dus het voelt ook heel tegennatuurlijk om er een zwaarder, stabieler statief onder te zetten. Het zou fijn zijn als het ook mee kan in het vliegtuig zonder ruimte te hoeven boeken voor een extra tas :P .

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft of heeft gehad dus waarvoor hebben jullie gekozen en waarom dan toch de grote stabiele of toch maar compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

1000 euro is klinklare onzin voor een statief/kop combi. Rond de 400 heb je een goed statief met kop. Eerder in dit topic is o.a. Sirui al langs gekomen De Traveller serie (Carbon T-2204 of T-2205) heb je al voor <300 euro. Dan kan er ook nog een behoorlijke kop op.
Zelf heb ik de N-2204x en die is iets zwaarder dan de T-serie en ik heb dat ding heel de vakantie in Jordanie mee lopen zeulen. Was best te doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen relatief zware dslr heb (wat ook weer in het gewicht scheelt).

Statieven in handbagage moet je sowieso altijd eerst ff navragen bij de vliegmaatschappij, want het wil nog wel eens als slagwapen door de beveiliging geclassificeerd worden.
De sirui n-serie kan je klein opvouwen (de t-serie waarschijnlijk ook) en die pas makkelijk in een carry-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nog een opmerking over de kop: stop niet je hele budget in alleen het statief, een goeie kop kan de gebruikservaring ook een heel stuk verbeteren. Een draaibare basis is handig voor panorama's, een wat soepelere bal maakt het maken van kleine aanpassingen aan de positie van de camera een stuk makkelijker en natuurlijk dat de kop niet nog een stukje zakt na aandraaien of bij het aandraaien zelf nog een stukje schuift.

Ik denk inderdaad dat je voor niet al te lange lenzen ook heel goed uitkunt met een 250-300 euro licht carbon statief.

Mijn Redged TSC424 was ook zo'n 220 euro (is ook carbon). De kop die er bij zat heb ik later uitgewisseld voor een Markins Q3T, die werkt echt zoveel fijner. Kost natuurlijk ook een stuk meer. Dit werkt prima voor de lange sluitertijden foto's die ik tot nu toe er mee heb gemaakt (wat Noorderlicht, watervalletjes, dat soort werk). Het is een prima reisstatief, zo'n 1.3 kg, gok ik. Heb er totaal geen last van om daar een dag lang mee te wandelen.

Voor langere lenzen dan ik nu heb (200mm op crop) zou ik echter wel een zwaarder statief nemen, denk ik. Maar ja, die zijn ook fysiek een stuk zwaarder (en vaak ook groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@BroodjeAap:
Ik heb ook de Sirui N-2204 (de non X versie, de X-versie heeft volgens mij alleen maar een extra markering in 1 van de poten om te zien hoe ver je uitgeschoven bent). Misschien heb je wat aan mijn review (heb ik al vaker gepost in dit topic). Mijn plaatjes waren verdwenen omdat ik facebook volledig gedeleted heb, dus ik heb ze nu op flickr staan en in de review aangepast. Sirui N-2204 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:46
Last minute heeft mijn zusje mijn hulp nodig voor het uitzoeken van een monopod voor haar vriend.
Aangezien ik tot laat moet werken, ik alleen mijn telefoon tot mijn beschikking heb en de zoekfunctie van deze site totaal niet werkt, stel ik de vraag alvast even hier.

Monopod dus.
Icm met een 150-600 en budget is €250,-.

Weet iemand iets?
Zelf dacht ik aan een carbon-iets, maar dat is niet perse noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

een (carbon) monopod heb je al van rond de 100 euro (bijv. Redged RMC-527). Een (kantel)kop ben je ook al snel rond de 100 euro voor kwijt. Wat wel handig is om te weten of hij al een bepaald type kop heeft in verband met de statiefgondel plaatjes (arca-style, manfrotto, gitzo). Het is nml niet handig om twee systemen naast elkaar te gebruiken.

Verschillende monopod koppen (met hun 'eigen' bevestiginssysteem):
http://www.cameranu.nl/nl...=relevance&q=monopod+head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Errmmm... Hij heeft een Vanguard 263AT en een Carry Speed sling met een F1 plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

En weet je ook toevallig wat voor kop er op die vanguard zit?

Als hij hem als een kit (met kop) heeft gekocht dan lijkt de kop een arca-style koppeling te hebben. Nadruk op lijkt.

[ Voor 64% gewijzigd door BlaTieBla op 20-12-2014 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Weet ik niet met zekerheid, maar gok wel als kit.
Maar dat maakt niet zo heel veel uit toch?
Hij heeft die F1 plaat op zijn camera zitten.
http://www.kamera-express...-speed-f1-foldable-plate/

Die plaat wordt dus gebruikt op het balhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:02

the mod man

iets van beeldmaker

Die plaat is Arcaswiss compatible dus die kan hij inderdaad prima gebruiken om de camara op het balhoofd te plaatsen. Ik zou dan ook gokken en een monopod plus hoofd dat arcaswiss compatible is te kopen

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Dan kan je met een 250 euro makkelijk een leuk setje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En wat is beetje best bang for buck voor max 250?

(Ik kan niet "zoeken in topic" en met gewoon zoeken op monopod krijg ik resultaten uit 2005 }:| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02
NeutraleTeun schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:31:
En wat is beetje best bang for buck voor max 250?

(Ik kan niet "zoeken in topic" en met gewoon zoeken op monopod krijg ik resultaten uit 2005 }:| )
Waarom zou je niet kunnen 'zoeken in dit topic'?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Weet niet waarom niet?
Maar via mijn telefoon springen de resultaten dan gewoon terug naar de algemene resultaten. Dus van het gehele forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
MonkeySandwich schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:17:
Ik ben op zoek naar een statief maar loop tegen een aantal dilema's op. Ik heb geen ervaring met welk statief dan ook en vind het daardoor erg moeilijk om een keus te maken.

Het probleem is als volgt. Ik ben op zoek naar een statief wat ik voornamelijk voor landschapsfotografie (lees lange sluitertijden) wil gebruiken maar ook graag mee wil kunnen nemen op reis. Ik heb me de afgelopen tijd behoorlijk ingelezen en kreeg al snel het gevoel dat een compact statief van €200,- niet de stabiliteit geeft (tenzij windstil). Budget opgerekt naar €400,- maar zit nog steeds met dezelfde twijfel als bij het oude budget maar als het dan nog niet goed is ben ik 2x zo veel geld kwijt. Ik lees veel over het in 1x de juiste driepoot kopen en er 1000 euro ++ tegenaan gooien (lees RRS, Gitzo). Dat geld heb ik er nu echt niet voor over / kan ik niet missen.

Met mijn budget van 400 euro zat ik naar het volgende te kijken.
3LT Brian (erg compact, flexibel, 5 section legs)
3LT Eric (iets minder compact, flexibel, 4 section legs)
Feisol Classic (3 section legs, geen middenkolom, minder flexibel, niet compact)

Ik maak geen gebruik van zware lenzen. Ik heb een Pentax K5 en mijn meest gebruikte lenzen zijn de 15mm en 40mm limited (hele compacte lensjes). Dus het voelt ook heel tegennatuurlijk om er een zwaarder, stabieler statief onder te zetten. Het zou fijn zijn als het ook mee kan in het vliegtuig zonder ruimte te hoeven boeken voor een extra tas :P .

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft of heeft gehad dus waarvoor hebben jullie gekozen en waarom dan toch de grote stabiele of toch maar compact.
Ik zit eigenlijk in dezelfde boot. De camera + lens die ik wil gebruiken zijn echt niet zwaar (X-T1 met de 14mm), circa 440 + 235 = 675 gram. Wat ik zoek is een statief die je makkelijk mee kunt nemen op hikes en reizen, maar wel de stabiliteit geeft om lange sluitertijden te gebruiken, ook als er wat wind staat.

Ik ben nu in het bezit van een Manfrotto 190CX3 met balhoofd, een goed carbon fiber statief die best stabiel is. Maar met zo'n 60 cm ingeklapte lengte en 1.8 kg (met balhoofd) niet de meest compacte oplossing. Dan heb ik nog een Joby Gorrillapod, dat is weer het andere uiterste :p

Nu heb ik heel wat modellen bekeken, maar er zit nog geen statief bij die er uitspringt. Onder andere gekeken naar de Sirui T-1205X, Manfrotto Befree en Mefoto Backpacker. Ook nog naar de duurdere statieven zoals Gitzo GT1542T Series 1 en The Really Right Stuff TVC-34L, maar dat ligt ver buiten mijn budget.

Heb jij al een keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@Nordlys,

Ik heb het zelfde dilemma gehad en heb gekozen voor de BeFree naast mijn 055. De BF is niet de kleinste en lichtste en wat gewicht betreft maakt het voor jou niet heel veel verschil. De BF weegt 1,5kg (aluminium uitvoering. De carbon is lichter). De ingeklapte lengte is 40cm. Belangrijkste voordeel is dat je dezelfde snelkoppelplaat kunt gebruiken als je 190. De BF werkt een beetje vreemd met die draaiknoppen maar is degelijk en stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door Yahrr op 01-01-2015 13:29 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
300 gram en 20 cm verschil is nog wel het overwegen waard :) Enige waar ik een beetje bang voor ben is de stabiliteit van de BeFree. De onderste poten zijn best smal. Het kliksysteem voor de poten vind ik wel prima, dat ben ik ook gewend van de 190. De Mefoto Backpacker komt gemiddeld iets beter uit de reviews en is met 1,2k g en 32 cm ingeklapt nog compacter, maar misschien ook instabieler en heeft een minder goede quick release plate.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 01-01-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Nordlys schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:50:
[...]
Wat ik zoek is een statief die je makkelijk mee kunt nemen op hikes en reizen, maar wel de stabiliteit geeft om lange sluitertijden te gebruiken, ook als er wat wind staat.
[...]
Aan hoeveel wind zit je te denken? Op een gegeven moment gaat alles bewegen, ongeacht de grootte van je statief.

Carbon is nog steeds het enige materiaal dat stabiel en licht combineert voor statieven (en dat is ook meteen relatief prijzig). Inmiddels zijn er voldoende fabrikanten die dat leveren. Het is dan alleen de vraag hoe groot moet het statief minimaal zijn om fatsoenlijk mee te werken. Die grootte (zowel opgevouwen als staand) is heeft weer een relatie met het aantal segmenten waaruit de poten bestaan. Des te meer segmenten des te dunner de onderste segmenten -> instabieler. Meer dan 3 uitschuifbare segmenten moet je niet willen als je voor stabiliteit gaat (de onderste segmenten worden dan te dun).

Volgens mij is de enige manier om daar allemaal achter te komen om naar een winkel te gaan waar je de statieven kan testen. Vergeet dan niet je camera en kop mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Naah, geen windkracht 7+, maar een beetje wind moet de statief wel tegen kunnen :)

Ik heb een statief tegengekomen die denk ik aan m'n eisen voldoet. De Feisol Traveler CT-3332. Specs:

• Carbon fiber
• Ingeschoven lengte: 40 cm
• Maximale lengte: 135 cm
• Gewicht: 0,75 kg

Hier moet nog wel een balhoofd bij. Het prijskaartje valt mee, rond de 300 euro. Enig nadeel is de maximale lengte door de 2 uitschuifbare segmenten, maar daar kan ik mee leven.

Je hebt ook de CT-3441S met een maximale lengte van 178 cm, maar dan krijg je er 400 gram aan gewicht bij.

[ Voor 5% gewijzigd door Nordlys op 01-01-2015 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Nordlys schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:53:
300 gram en 20 cm verschil is nog wel het overwegen waard :) Enige waar ik een beetje bang voor ben is de stabiliteit van de BeFree. De onderste poten zijn best smal. ....
De stabiliteit van de BF is dik in orde. Het klopt dat de onderste pootjes nogal dun zijn. Maar het geheel blijft stabiel genoeg. In de praktijk gebruik ik het statief meestal met de onderste pootjes en de middenkolom ingeschoven. Dan heb je een werkhoogte van 1 meter. Voor een reisstatief vind ik dat zondermeer acceptabel.
Als ik jou was zou ik hem eens uitproberen.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 12:06
Ben tevreden met de 3LT Vyv. Een klein en compact statief dat goed werkt met de X-T1 en 10-24 lens. De haak aan de onderzijde van de middenkolom helpt goed om de boel te verzwaren met m'n fototas en een stukje bungee koord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Three legged thing is zeker een merk waar je naar zou moeten kijken.. Een statief is met een lichte camera nooit echt stabiel zonder extra gewicht. Zo'n haak is dan onmisbaar :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
Ventieldopje schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:05:
Three legged thing is zeker een merk waar je naar zou moeten kijken.. Een statief is met een lichte camera nooit echt stabiel zonder extra gewicht. Zo'n haak is dan onmisbaar :)
Onmisbaar? Ik prop soms een paar keien in mijn statieftas en hang die met een lus in de draagriem om de middenkolom. Daar heb je toch geen voorgefabriceerd haakje voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07 18:04
Heb zelf de Redged TSC-427K. Is ook een compact en licht statief welke +/- 12kg kan dragen. Zie onderstaande link voor meer info:

http://www.redged.com/tsc-427k.html

Kost rond de €340 inclusief balhoofd. Heb er al een hoop plezier aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Yahrr schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:27:
[...]

Onmisbaar? Ik prop soms een paar keien in mijn statieftas en hang die met een lus in de draagriem om de middenkolom. Daar heb je toch geen voorgefabriceerd haakje voor nodig?
Zal het dan voor jou speciaal maar even nuanceren, vervang "onmisbaar" maar door "afhankelijk van het gebruikte statief, in veel gevallen erg handig". :>

Stiekem denk ik dat als je voor een lichtgewicht kit gaat geen zin hebt om keien in je statieftas te proppen. Dan wil je eerder iets om je tas aan te bevestigen om als ballast te dienen zonder daarvoor extra gewicht mee te hoeven nemen. Of je dit nou met tyrips, plakband, nietjes of een haakje doet maakt niet uit. Ik vind alleen een haakje daarvoor erg makkelijk om te hebben ;)

Persoonlijk zou ik me dus niet te veel blindstaren op hoe stevig/zwaar een statief van zichzelf is. Met wat extra ballast als een tas kom je ook een heel eind naar mijn idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 01-01-2015 20:03 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-07 00:08
Nordlys schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 11:50:
[...]

Ik zit eigenlijk in dezelfde boot. De camera + lens die ik wil gebruiken zijn echt niet zwaar (X-T1 met de 14mm), circa 440 + 235 = 675 gram. Wat ik zoek is een statief die je makkelijk mee kunt nemen op hikes en reizen, maar wel de stabiliteit geeft om lange sluitertijden te gebruiken, ook als er wat wind staat.

Ik ben nu in het bezit van een Manfrotto 190CX3 met balhoofd, een goed carbon fiber statief die best stabiel is. Maar met zo'n 60 cm ingeklapte lengte en 1.8 kg (met balhoofd) niet de meest compacte oplossing. Dan heb ik nog een Joby Gorrillapod, dat is weer het andere uiterste :p

Nu heb ik heel wat modellen bekeken, maar er zit nog geen statief bij die er uitspringt. Onder andere gekeken naar de Sirui T-1205X, Manfrotto Befree en Mefoto Backpacker. Ook nog naar de duurdere statieven zoals Gitzo GT1542T Series 1 en The Really Right Stuff TVC-34L, maar dat ligt ver buiten mijn budget.

Heb jij al een keuze gemaakt?
Ik heb uiteindelijk een Feisol Tournament CT-3442 met een CB-50D gekocht. Twee weken geleden op zondag nacht besteld, maandag was de betaling binnen, dinsdag de pakketbezorger voor de deur.
Heb 'm afgelopen weekend ook al getest op Ameland, eerste indrukken zijn zeer goed al heb ik geen vergelijkingsmateriaal met andere statieven. De foto's heb ik ook nog niet door de nabewerking gehaald. Het enige minpunt want ik tot dusver tegengekomen ben is het niet locken van de poten in de opgevouwen stand. Als je het statief dan draagt aan 1 poot zal hij langzaam iets uitzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@Yahhr, kdbruin, Ventieldopje en bluecupra: bedankt voor jullie suggesties/tips! Na alles op een rijtje te hebben gezet ben ik voor de Feisol CT-3441SB gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://reallybigcameras.com/Feisol/Feisol-CT-3441S.jpgAfbeeldingslocatie: http://reallybigcameras.com/Feisol/Feisol-CT-3441S_CB30.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.bhphoto.com/images/images500x500/848825.jpg

Voornaamste redenen:
- Carbon fiber
- Compact met 43 cm ingeklapt
- Met 1,38 kg (incl. balhoofd) nog licht genoeg
- Uitgeklapt een goede lengte, niet te kort
- Statief en balhoofd krijgen erg goede reviews, zeer stevig
- Een mooie deal kunnen vinden op Amazon (380,- voor statief + CB-30D balhoofd)

Ik moest een aantal belangrijke keuzes maken, zoals de maximale hoogte vs. gewicht vs. stabiliteit vs. kosten. Uiteindelijk komt deze statief het meest in de buurt van wat ik wil. Zodra de statief binnen is plaats ik wel een korte review in dit topic.

@MonkeySandwich: wel grappig dat we beiden bij hetzelfde merk zijn uitgekomen (waar ik nog nooit eerder van had gehoord). De Tournament is een prachtig statief, alleen voor mij niet compact genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Laatst online: 00:32
Ik ben voornemens om stereo 3D 360 graden indoor panorama foto's te schieten en in een ander topic is mij geadviseerd om voor de Sony A5100 ism een Samyang 8mm fisheye lens te gaan (gezien mijn budget en wensen).

Hierbij zal ik de NodalNinja NN3 of NN4 panohead aanschaffen en is het laatste puzzelstukje een statief. Er werd mij geadviseerd om hier om hulp te vragen :).

Ik denk dat voor bovenstaand doel ik in ieder geval 4 wensen kan opnoemen:

- niet te zwaar ivm meenemen op pad
- ongeveer op gemiddeld ooghoogte te zetten; ~170 a 180cm
- max 200 euro
- poten zo min mogelijk uit elkaar kunnen zetten maar toch maximale stabiliteit ivm het makkelijker wegwerken van de Nadir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@Nordlys, dat is wel een hele mooie deal, heb je goed gedaan. Mooi statief! Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Gusev, is het op dat soort korte lengtes niet mogelijk om een monopod te gebruiken? Icm. een bubble level moet je toch redelijk makkelijk de camera/monopod kunnen draaien en heb je ook geen dure nodalninja nodig alleen simpelweg een plaatje om je camera wat naar achteren te schuiven zodat je lens op zijn "nodal point" zit.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
Uhm wat ik heb begrepen is dat je bij stereo panorama juist de camera lens niet op het nodal punt moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oh dat zou goed kunnen, maar dat doet geen afbreuk aan mijn suggestie toch? Maakt het alleen makkelijker, bracket kopen om beide camera's te mounten en klaar?

Hoe wil je dat met 1 camera doen dan?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
hoe werkt dat dan een monopod? Kan je die neerzetten? Via Google afbeeldingen zie ik alleen maar van die selfie 'stokjes'.

Het voordeel van een NN is dus oa dat je stereo panorama fotos kan nemen met 1 camera door de head 180 graden te draaien op de verticale en horizontale as met een offset tov de NP en dan twee panos nemen.

Maar goed ik denk dat ik gewoon voor de Manfrotto Pro ga die hoog in de pricewatch staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In dat geval heb je inderdaad een NN nodig met een statief ;) Maar als het om normale panorama's gaat met zo'n camera dan kun je denk ik ook een monopod gebruiken.

Deze zet je neer en houd je uiteraard vast, met een bubblelevel voorkom je dat je schuine foto's maakt. Dan draai je gewoon aan de stok en maak je weer een foto ;) Handig voor als je weinig ruimte hebt :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-07 13:46
Kent iemand de dolica ax600b100 en gx600b200?

Ik weet dat budget en statief niet samen gaan, maar deze 2 schijnen toch vrij redelijk te zijn. Tenminste, volgens de reviews.

Voor zo'n 50 dollar schijnen ze vergelijkbaar te zijn met de meeste 150 euro kostende statieven.

[ Voor 7% gewijzigd door aicaramba op 10-01-2015 20:27 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 649425

Ik ben sinds kort op zoek naar mijn eerste statief. Ik weet er dus erg weinig van, behalve dat dit topic me al best veel gebracht heeft. Enige verschil qua koppen zie ik nog niet helemaal voor me. Ik wil een statief voor mijn Sony A77 met Tamron 18-200 F3.5-6.3. Deze combinatie weegt ongeveer 1,5kg.

Ik ben van plan veel te gaan reizen en daarom is voor mij het gewicht en grootte erg belangrijk. Ik zat te denken aan de Sirui T025x (mede door review in dit topic) of de Sirui 1205 (lijkt iets stabieler, maar moet ik ergens een losse balhoofd erbij kopen?). Mijn budget is ongeveer 300 euro. Ik zie nog wel een aantal andere merken die soms wat duurder zijn, maar weinig meer brengen. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

aicaramba schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:26:
Kent iemand de dolica ax600b100 en gx600b200?

Ik weet dat budget en statief niet samen gaan, maar deze 2 schijnen toch vrij redelijk te zijn. Tenminste, volgens de reviews.

Voor zo'n 50 dollar schijnen ze vergelijkbaar te zijn met de meeste 150 euro kostende statieven.
Als het te goed om waar te zijn klinkt dan is het dat vaak ook en als ik sommige reviews lees dan lijkt me dat ook in dit geval. De bevestiging van de kop aan de poten zou erg slecht zijn en snel afbreken. Als je hem wil gebruiken voor een compact camera zou het prima kunnen (maar ook dan zijn er betere oplossingen) maar met een DSLR zou ik toch erg voorzichtig zijn!
Anoniem: 649425 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:46:
Ik ben sinds kort op zoek naar mijn eerste statief. Ik weet er dus erg weinig van, behalve dat dit topic me al best veel gebracht heeft. Enige verschil qua koppen zie ik nog niet helemaal voor me. Ik wil een statief voor mijn Sony A77 met Tamron 18-200 F3.5-6.3. Deze combinatie weegt ongeveer 1,5kg.

Ik ben van plan veel te gaan reizen en daarom is voor mij het gewicht en grootte erg belangrijk. Ik zat te denken aan de Sirui T025x (mede door review in dit topic) of de Sirui 1205 (lijkt iets stabieler, maar moet ik ergens een losse balhoofd erbij kopen?). Mijn budget is ongeveer 300 euro. Ik zie nog wel een aantal andere merken die soms wat duurder zijn, maar weinig meer brengen. Zie ik iets over het hoofd?
Die Sirui T025x lijkt me een prima keus waar al een balhoofd bij zit inderdaad, zelf geen ervaringen met Sirui maar ik hoor er veel goeie verhalen over! :) De Sirui 1205 moet je inderdaad zelf nog een balhoofd bij kopen en ik denk dat je dan al snel over budget heen gaat terwijl je met een A77 en 18-200 weinig verschil zal merken tussen beide.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ventieldopje schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:04:
[...]

Als het te goed om waar te zijn klinkt dan is het dat vaak ook en als ik sommige reviews lees dan lijkt me dat ook in dit geval. De bevestiging van de kop aan de poten zou erg slecht zijn en snel afbreken. Als je hem wil gebruiken voor een compact camera zou het prima kunnen (maar ook dan zijn er betere oplossingen) maar met een DSLR zou ik toch erg voorzichtig zijn!

[...]

Die Sirui T025x lijkt me een prima keus waar al een balhoofd bij zit inderdaad, zelf geen ervaringen met Sirui maar ik hoor er veel goeie verhalen over! :) De Sirui 1205 moet je inderdaad zelf nog een balhoofd bij kopen en ik denk dat je dan al snel over budget heen gaat terwijl je met een A77 en 18-200 weinig verschil zal merken tussen beide.
Bedankt voor je reactie!

Misschien nog een stomme vraag hierover. Werkt een GoPro ook prima op zo'n statief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb geen idee of een GoPro standaard een statiefmount (schroef gat) heeft maar daar moet vast iets voor te vinden zijn. Het zal wel werken maar dat statief is wel behooooorlijk overkill ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ventieldopje schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:32:
Ik heb geen idee of een GoPro standaard een statiefmount (schroef gat) heeft maar daar moet vast iets voor te vinden zijn. Het zal wel werken maar dat statief is wel behooooorlijk overkill ;)
hehe.. dat idee heb ik ook inderdaad, maar was puur aan het overdenken of ik dat op die manier ga gebruiken, nouja..

als mensen nog tips hebben of denken dat ik iets over het hoofd zie. Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Voor een GoPro zou ik eerder naar een GorillaPod gaan denk ik. Die kan je echt overal gebruiken en in kwijt.
Alleen moet je voor echt statief hoogte een hulpmiddel zoeken (tafel, boom, reling, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Puur voor een GoPro zou ik die Sirui en andere grote statieven inderdaad niet aanraden ... dacht dat het om je A77 ging ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlaTieBla schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 15:55:
Voor een GoPro zou ik eerder naar een GorillaPod gaan denk ik. Die kan je echt overal gebruiken en in kwijt.
Alleen moet je voor echt statief hoogte een hulpmiddel zoeken (tafel, boom, reling, etc.)
Waarom niet de Pedco Ultrapod II? Makkelijker mee te nemen en in gebruik en ook aan vanalles vast te maken mbv het klitteband.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/61GqcDN9JdL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ventieldopje schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:20:
Puur voor een GoPro zou ik die Sirui en andere grote statieven inderdaad niet aanraden ... dacht dat het om je A77 ging ;)
Daar ging het ook om en bedankt voor je input!

Dat GoPro-vraagje is niet zozeer relevant. Weet nog niet eens of ik zo'n ding ga halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben op zoek naar een statief voor mijn vriendin voor backpacken macro en landschapsfotografie.

Nu is mijn oog gevallen op het volgende statief de Sirui N-2004KX.
Nu is dit statief met 2 verschillende balhoofden als combinatie leverbaar namelijk de G-10X en de G-20X.
Nu vraag mij af of ik voor de iets duurdere G-20X moet kiezen of dat de G-10X afdoende is, ik kan namelijk niet vinden wat de grote verschillen zijn tussen beide balhoofden behalve maximale belasting en grootte.

Het zal gebruikt gaan worden voor Macrofotografie en landschapsfotografie, daarnaast hoopt mijn vriendin in Mongolië een leuke foto van de sterrenhemel te kunnen maken gezien het gebrek aan omgevingslicht daar.
De spullen die we hebben en op het statief gaan gebruiken zijn de Canon EOS 60D en 17-85 Kitlens en de Canon 100mm f/2.8 USM macrolens.

Daarnaast heb ik de induro AT213 gespot en vraag me af of deze ook in combinatie met de balhoofden van Sirui te gebruiken is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rubman op 23-01-2015 14:53 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Voor 't backpacken moet je dan wel op >2kg extra last rekenen (naast een camera/lens(en)) *. Heel klein is ie ook niet (maar die van mij ook niet hoor). Het is maar na 2 uur wandelen dat je er de betekenis van zal doorhebben :).

* De link die je doorstuurt is van een webshop waarbij de "Uitgebreide omschrijving" alvast gekopieerd is van een ander product.

Mijn Sirui kwam via amazon.co.uk. Zeer tevreden van. Wellicht achteraf wat spijt dat voor -30% gewicht >+100% prijs wordt gerekend (alu vs carbon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-07 23:11
Hallo,

Ik ben voor een cadeau op zoek naar een goed statief voor een canon 700, een van de vragen van de ontvanger van het cadeau was dat de camera ook onderop gemonteerd kon worden voor macro fotografie, nu is mijn oog gevallen op de Cullman 622T.

Heb deze zelf in mijn handen gehad en vond dit een van de beter ogende statieven, maar nu weet ik hier ook vrij weinig van af.. Voordelen vond ik bijvoorbeeld dat er een waterpasje op zat en een demontabele bevestigingsclip en voelde het statief over het algemeen goed en kwalitatief aan.

Nou is mijn vraag: Is dit inderdaad een goede keuze of zijn er voor deze prijs; 139 euro veel betere statieven te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-07 13:59
Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuw statief. Tot heden gebruik ik een of ander chinees calumet statief met een 3-weg kop.
Om eerlijk te zijn blijft dit ding meer thuis dan wat anders wegens te groot (57cm) en te zwaar (1,8kg) en voornamelijk omdat ik geen vertrouwen heb in dit statief en vergrendelingsmechanisme. Ik zou niet graag mijn camera tegen de grond zien gaan.

Het statief moet voornamelijk licht en compact zijn. Van het moment dat dit een balast vormt blijft het thuis.
Het statief moet een 7D met 17-55 tot 70-200L kunnen dragen, maar in wie weet wat de toekomst brengt (100-400? 100mm macro?...)

Heel veel speciale eisen zoals ultra laag voor macro, of ultra hoog heb ik niet, maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer eisen er bij komen: stevig genoeg om misschien toch een toekomstige 100-400 of 50-500 te kunnen dragen, toch graag op ooghoogte. Ik ben 1m86 dus het statief zou toch tot op 1m75 moeten kunnen. Voor een langere shoot heel de tijd gebogen staan lijkt mij niet zo aangenaam.

Als ik dan geld uitgeef koop ik mij liever iets goed.
Tot nu is dit de shortlist:

MeFoto Globetrotter Carbon

Materiaal: Carbon
Gewicht: 1,6 kg
Draagkracht: 12kg
Grootte opgevouwen: 40,8 cm
Maximaal hoogte: 1,63 meter
Been segmenten: 5
Prijs: 359,-

+ punten: mooiste balans van verschillende elementen
- punten: submerk van Benro, stevigheid (creep) van het balhoofd volgens DP-review, vergrendelingsmechanisme benen

Sirui T-2204X + K-20X balhoofd

Gewicht: 1,5 kg
Draagkracht: 15kg
Grootte opgevouwen: 42,2 cm
Maximaal hoogte: 1,42 meter - 1,58 meter met kop
Been segmenten: 4
Prijs: 375,-
+ punten: wordt zeer goed getest, sterk balhoofd, vergrendelingsmechanisme benen met veren, benen in 3 standen
- punten: slechts 1,42 meter hoog

3 Legged Thing Brian + Airhead 1

Gewicht: 1,575 kg
Draagkracht: 8kg
Grootte opgevouwen: 42cm
Maximaal hoogte: 2,07 meter
Been segmenten: 5
Prijs: 399,-
+ punten: zeer flexibel van zeer hoog tot zeer laag, zeer compact, benen in 3 standen, service na verkoop(?) althans zo beweren ze zelf
- punten: prijs

Iemand die mij kan overtuigen van een van deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
DinoBe schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:30:
Sirui T-2204X + K-20X balhoofd

Gewicht: 1,5 kg
Draagkracht: 15kg
Grootte opgevouwen: 42,2 cm
Maximaal hoogte: 1,42 meter - 1,58 meter met kop
Been segmenten: 4
Prijs: 375,-
+ punten: wordt zeer goed getest, sterk balhoofd, vergrendelingsmechanisme benen met veren, benen in 3 standen
- punten: slechts 1,42 meter hoog
Ik heb zelf op 1 letter na deze combi. Ik heb de N-2204.
Lees mijn review ook even: productreview: Sirui N-2204 Carbon review door Deathchant

De N-versie heeft een afneembare poot zodat je die als monopod kunt gebruiken. Volgens mij heeft ie ietsje dikkere diameter in de poten dan de T-serie, maar weet ik niet zeker. Hij is 300 gram zwaarder, maar hij kan best hoog. Ik kan zeker op ooghoogte ermee werken (en ik ben 1.86m). Het hele zwikkie voor 360 euro gekocht bij amazon.

EDIT: kep even gekeken en hij is nog steeds te koop voor 309 pond:
http://www.amazon.co.uk/g...p_0?ie=UTF8&condition=all

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 26-01-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ik heb zelf op 1 letter na deze combi. Ik heb de N-2204.
Ik heb je review al gelezen en idd de N2204 is idd een zeer mooi statief. Nu 309 pond is 413 euro.

Zelfs met 399 voor de 3LT Brian zit echt op/over de rand van wat ik voor ogen had. Ik had een 350 euro max in gedachten. Los van dit is de N2204 ook niet zo compact op te vouwen als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Nee dat is waar, maar hij zal wel een iets hogere werkhoogte hebben, en ik dacht dat je dat juist wilde.
Ik heb hetzelfde overwogen namelijk en wat ik toen vond is dat de T-serie gewoon net ietsje minder stevig aanvoelde dan de N-serie. Dus ik ben overstag gegaan.

Ok, dan houdt t op wat betreft de Sirui ;) Vraag ook eens Ventieldopje. Hij heeft de 3LT Jack en volgens mij was hij zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Nee dat is waar, maar hij zal wel een iets hogere werkhoogte hebben, en ik dacht dat je dat juist wilde.
Dat is eerder een vraag die ik mezelf stel. Als ik goed nadenk neem ik zelden tot nooit foto's vanuit mijn zichtpunt, maar bijna altijd vanuit een lagere positie. Mijn huidige statief gaat ook maar tot 1m43 en heb dat nooit als een probleem ervaren. Ik heb het niet als een probleem ervaren omdat ik het zeer weinig gebruik

Als ik het meer zal gebruiken omdat het mooi en stevig is, zal ik het misschien jammer vinden dat hij niet tot ooghoogte komt.

Voor de rest vind ik de Sirui's wel heel mooi met fijne details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 25-07 22:07
Ik ben al bijna 1.5jaar aan het kijken / twijfelen naar een nieuw statief. Afgelopen week nam een collega contact op en die vertelde dat hij nu echt mijn oude manfrotto 055 prob wilt kopen (dit is het model waar de middenzuil nog niet kan kantelen).

De manfrotto doet nog steeds zijn werk goed maar ik vind hem te zwaar (statief + kop is 3.8kg) en laag bij de grond is niet heel makkelijk voor elkaar te krijgen. Ik maak nog steeds landschap foto's maar mijn voorkeur gaat de laatste tijd meer naar macro foto's.

Ik heb een canon 5D met grip, een sigma 150mm macro en een 17-40 f4, niet de zwaarste combi dus.

Ik ben al een tijd opzoek naar een ander statief en vorig jaar was ik aan het twijfelen tussen de redged en de sirui. Ik heb redged nu een beetje links laten liggen en neig nu naar de sirui n2204 combi. Maar goed als ik het lijstje van DinoBe bekijk dan is de 3LT ook een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DinoBe schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:19:
Dat is eerder een vraag die ik mezelf stel. Als ik goed nadenk neem ik zelden tot nooit foto's vanuit mijn zichtpunt, maar bijna altijd vanuit een lagere positie. Mijn huidige statief gaat ook maar tot 1m43 en heb dat nooit als een probleem ervaren. Ik heb het niet als een probleem ervaren omdat ik het zeer weinig gebruik

Als ik het meer zal gebruiken omdat het mooi en stevig is, zal ik het misschien jammer vinden dat hij niet tot ooghoogte komt.
Ik heb een statief dat hoog genoeg kan dat ik op m'n tenen moet staan om door de zoeker te kunnen kijken (ben zelf 1.86m), maar dat gebruik ik eigenlijk alleen als ik ergens bovenuit moet fotograferen. Meestal heb ik zelfs niet eens de onderste stukken uitgeschoven, is ook makkelijker om de settings op het LCD schermpje bovenop te controleren.

Ik zou denk ik zelf eerder kijken voor iets dat iets minder hoog gaat en lichter is, 1.5 kg is nog steeds behoorlijk wat en niet zoveel lichter dan de 1.8 kg van je huidige statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ik zou denk ik zelf eerder kijken voor iets dat iets minder hoog gaat en lichter is, 1.5 kg is nog steeds behoorlijk wat en niet zoveel lichter dan de 1.8 kg van je huidige statief.
Wat heb je zelf? Of wat stel je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb een Redged TSC-424 (carbon) met een Markins Q3T balhoofd. Het statief is echter niet meer in productie, alhoewel er nog wel nieuwere Redgeds zijn waar je naar zou kunnen kijken. Ik heb dit statief vooral uitgekozen op dat het licht en toch nog vrij stabiel is. Met 1 kg (statief zonder balhoofd) is het lekker licht en kan ik er zonder problemen de hele dag mee rond lopen. Maar ik heb ook geen lenzen die verder dan 200mm gaan.

Ik heb niet zo'n goed idee van wat er momenteel op de markt is qua lichte en toch redelijk stabiele statieven, dus kan je daar niet echt verder bij helpen. Ik denk dat je de bekende merken zo al een beetje bekeken hebt.

Lager gewicht en stabiliteit spreken elkaar natuurlijk wel een beetje tegen, en ik zie nu pas dat je ook tot 400-500mm wil gaan in de toekomst, en dan ga je toch wel wat zwaardere en vooral stabielere statieven nodig hebben. Persoonlijk zou ik denk ik een wat lichter statief willen hebben voor reizen, en dan een wat zwaarder statief voor als ik met een 150-600 of iets dergelijks op pad zou gaan (als ik zo'n lens had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Henkie196, ik ben nu eigenlijk op pad met 2 setups:

Canon 7D, 17-55, 50, 70-200, 430ex, en allerlei accessoires hiervoor zou ik dan een geschikt statief zoeken Deze set is goed om mee te nemen op citytrip, dagje aan de zee of echt een shoot op locatie.

Voor echt backpacken met rugzak met hele bepakking (tent, slaapzak, eten, ...) voor meerdere dagen is er echt geen ruimte om een DSLR mee te sleuren en dan gaat mijn Olympus PEN EP1 mee.
Misschien dat ik hiervoor in de toekomst ook een ultralicht statiefje aankoop en meeneem.

Daarnet even een MeFoto Roadtrip Alu weesten testen, het 'houdt' maar veel overschot en vertrouwen straalt het toch niet uit. Veel creep in de ballhead....

[ Voor 12% gewijzigd door DinoBe op 27-01-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb iets soortgelijks als jouw eerste setup en daar ga ik meestal mee op vakantie. Nou huren we meestal op vakantie een auto en rijden daarmee van locatie naar locatie, dus dan hoef je alleen maar met de gear en wat eten en drinken onderweg. Daarvoor vind ik mijn statief goed geschikt, heb geen last van het gewicht en is ook niet te groot. Ik wilde vooral aangeven dat de opties die je nu bekijkt niet heel veel lichter zijn dan wat je al hebt, waardoor je vooral op compactheid bij vervoeren zou winnen.

Meerdaagse trektochten doe ik niet, maar daar zou ik waarschijnlijk ook een compactere en lichtere optie voor zoeken, wellicht met een tafelstatiefje of iets dat in ieder geval richting dat formaat is wanneer het opgevouwen is. In combinatie inderdaad met een MFT of grote sensor compact.

Kun je van die MeFoto ook het balhoofd losmaken (en dus vervangen door een ander balhoofd)?

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 27-01-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ja, het balhoofd kan los van het onderstel, bleek in de winkel ook niet 100% vast te staan.
Ik zou idd kunnen opteren voor een Markins Q3 head o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die Q3T is wel een behoorlijk aandeel van je budget (maar is heel fijn in gebruik), maar je kan altijd voor andere balhoofden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
op internet zijn de ervaringen met de 3 legged thing een beetje verdeeld. Maar goed ik ga er sowieso van uit dt je eerder een klacht van iemand zal lezen dan een positieve reactie.

Kamera-express heeft de 3LT en de sirui statieven dus ik ga binnenkort daar maar eens langs om ze te testen. En dan komt nog de vraag ga ik hem bestellen via amazon of koop ik hem meteen daar. De 3LT brian met kop is bij KE maar 30 euro duurder.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ik heb daarnet de bittere pil geslikt en een 3LT Brian besteld voor 399,- bij Amazon.

Na veel wikken en wegen en twijfelen toch voor deze oplossing gegaan. Dit biedt volgens mij de meeste flexibiliteit ... Het zal allesinds een stuk beter zijn dan mijn chinese calumet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Dinobe, heb je hem nog ergens getest of heb je hem blind gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
DinoBe schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 16:11:
Ik heb daarnet de bittere pil geslikt en een 3LT Brian besteld voor 399,- bij Amazon.

Na veel wikken en wegen en twijfelen toch voor deze oplossing gegaan. Dit biedt volgens mij de meeste flexibiliteit ... Het zal allesinds een stuk beter zijn dan mijn chinese calumet ...
En de sirui was eigenlijk al boven je budget....maar goed, ik snap als geen ander dat je soms concessies moet doen, dus bij deze gefeliciteerd met je aankoop *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ik heb deze blind gekocht, dat is altijd een gokje natuurlijk.

De 3lt is 25 euro meer dan de sirui, dat is 2x niet naar de frituur gaan... Ook als je rekening houdt met het feit dat een goed statief quasi een leven meegaat is die 50 euro boven budget verwaarloosbaar.

Hopelijk is het hier snel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Gelijk heb je :) Post maar wat foto's (of misschien zelfs een review) van je statief als het er is. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Mmmm ik ga nu wel een beetje twijfelen.

Ik vind de 3LT Brian toch wel mooi en ik denk dat ik daar wel voor wil gaan. Dus net kamera-express gebeld en die hebben hem in Amsterdam helaas niet op beschikbaar. In Capelle hebben ze hem nog wel maar dat is voor mij te ver weg en ik wilde hem juist vandaag even testen. Camerawarehouse gebeld en die hebben de brian ook niet meer, ze hebben daar alleen nog wat restmodellen omdat ze gaan stoppen met het verkopen van 3LT. De reden hiervoor is dat volgens de verkoper 3LT best duur is voor wat je krijgt. Ik vroeg dus welke ander statief kwa kwaliteit dan beter/goedkoper is en toen kwam hij dus met sirui :)

Ik ga zo tijdens mij lunch toch maar even bij camerawarehouse kijken. Ze hebben de 2204x op voorraad en dus ook nog wat andere modellen van 3LT dus een vergelijking kan ik sowieso wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ja ik kan best begrijpen dat 3LT als duur wordt gezien. Sirui staat ook nog altijd zeer hoog op mijn verlanglijstje en ik zou waarschijnlijk net zo happy zijn met Sirui als met 3LT.

Er zijn een aantal zaken aan Sirui die ik zeer mooi vind zoals automatische vergrendeling van de poten, 8X carbon, hoger draagvermogen.

De doorslag voor 3LT is gekomen omdat de basis werkhoogte van de 3LT Brian en totale werkhoogte beduidend hoger is dan de T-2204X maar samengevouwen even compact is. Had ik dezelfde werkhoogte gewild, had ik voor de N-2204X moeten kiezen maar die is samengevouwen dan weer niet zo compact en een fractie duurder.... *aarghl* kiezen is altijd verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Kwa prijs zit er niet heel veel verschil tussen de 3LT Brian en de N2204x, beide zijn ze ongeveer 400 euro. De 2m werkhoogte van de 3LT ga ik zeer waarschijnlijk niet nodig hebben omdat ik zelf niet heel groot ben. Ik wil het statief ook voor macro gaan gebruiken dus de minimale werkhoogte en hoe makkelijk dit te berijken is gaat voor mij de doorslag geven. Maar goed het statief moet niet alleen laag kunnen en ligt zijn maar ook nog stabiel want er zal toch een dure camera + lens op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 10:12
Veel plezier er mee DinoBe. Ik ben zelf erg tevreden over mijn 3LT Jack.

Als ik iets negatiefs moet noemen dan is het de kwaliteit van alles wat 'stof' is. De tas ziet er bijvoorbeeld mooi uit, maar liet aan alle kanten snel slijtage zien omdat de stof verslijt rond de naden. En dan doe ik er echt geen gekke dingen mee. Ook de rits van het stuk stof waarmee je het statief vast kunt houden ziet er niet bepaald degelijk uit (groot verschil met bijvoorbeeld de tassen van Think Tank).

De kwaliteit van het statief zelf is prima en ook het gebruik werkt heerlijk. Verder heb ik ook wel een zwak voor het bedrijfje en de manier waarop ze aandacht besteden aan alles. Bijvoorbeeld het schoonmaken en in/uit elkaar halen van de losse onderdelen is wel eens voorbijgekomen in een filmpje en je kunt missende onderdelen schijnbaar ook bijbestellen tegen kostprijs enzo. :)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Net bij camerawarehouse langs geweest en helaas hadden ze de 3LT statieven niet in Amsterdam. Ik heb nu dus alleen de sirui t2204x kunnen testen. Mooi statief, hij kan door de korte middenzuil erg laag bij de grond en hij weegt een stuk minder dan mijn oude manfrotto. Dit was de traveler editie dus de max hoogte was 1.48m. Ik denk dat ik dat te laag vind dus het moet sowieso de N versie worden.

Twijfel twijfel twijfel. Ik heb het idee dat sirui een iets groter / bekender merk is dan 3LT. Het kan ook komen doordat sirui al wat langer bestaat. Om de een of andere reden gaat mijn voorkeur nog steeds iets meer uit naar de 3LT. Ik weet niet waarom, misschien omdat ik een iets beter gevoel heb bij een brits bedrijf dan bij een bedrijf uit singapore. Ik wil de 3LT niet blind aanschaffen dus ik denk dat ik hem nog wel ga testen bij kamera-express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja voor wat het waard is, net als Jur_ erg tevreden met mijn 3LT Jack. Hier voor had ik een 055XPROB van Manfrotto maar deze vond ik veel te zwaar om mee te nemen dus kwam ik op de 3LT Jack uit. Deze doet er niet voor onder maar is wel vele malen lichter en compacter.

Spul is allemaal goed gemaakt en is makkelijk schoon te maken. Zoals Jur_ ook al aangeeft kun je kapotte onderdelen tegen kostprijs kopen en doen ze daar echt niet moeilijk over. Wel had ik ook het probleempje met de ritsen en tas, de kwaliteit daarvan is niet echt om over naar huis te schrijven. Hoewel de tas wel mooi stevig is zie je toch wel wat slijtage bij het handvat. Maargoed, het gaat uiteindelijk om het statief zelf en die is dik in orde.

Heb Jack voor vanalles gebruikt, altijd met zwaar spul er op en nooit problemen gehad. Zelfs met de poten wijd uit elkaar om van bovenaf een foto ergens van te maken is geen enkel probleem.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:25

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de volgende combinatie besteld voor mijn vriendin.
Sirui Universal N 2004 KX + siruiG10x
Denk een zeer mooie upgrade vanaf een crappy 30 euro kostende Luxon o.i.d. setje.

Wel wat schermutseling gehad omdat zij natuurlijk zelf met wat info moest komen wat statief betreft (ook al is het voor haar verjaardag) en ik een dag later (toen ik hem eigenlijk al besteld had) even kom melden dat het toch iets te duur wordt qua cadeau en of een etentje ook goed was.
Resultaat ietwat geïrriteerde vriendin die wat teleurgesteld meldt dat ik altijd te laat ben met cadeaus uitzoeken enzo. Etentje was ook niet echt wat ze wou dus nu heeft ze een aantal tassen toegestuurd die ze wilt hebben.
Ze weet in ieder geval niet dat ze stiekem toch een statief krijgt. O-)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wegens omstandigheden (relatiebreuk > werk verliezen > verhuizen) ben ik bang dat ik dadelijk wat extra tijd ga overhouden.
Tijd die ik prima kan/moet gebruiken om alles weer op een rijtje te krijgen, dingen te verwerken en weer een nieuwe start te maken.
Maar als ik geen invulling heb voor die tijd ben ik ook zeer bang dat ik in een vrij negatieve spiraal terecht komt.

Vandaar de gedachte/keuze om wat meer tijd in het fotograferen te stoppen.

Aangezien ik richting Limburg ga, en daar veel natuur is (en het waarschijnlijk ook rust zal bieden), zal ik daar de meeste foto's gaan maken.

Nu wil ik ook wat meer gemak met het statief.
Momenteel heb ik een 190XDB met een 496RC2.
Niet veel mis mee, maar zeer instap.

Wat zoek ik in het statief?

Ingebouwde monopod;
Makkelijke sluitingen (geen schroefknoppen zoals mijn huidige);
Veel posities mogelijk, zoals heel dicht vanaf de grond fotograferen/boven naar beneden fotograferen;
Waterbestendig (Bestaat zoiets? Dat als de poten in de modder staan ik ze thuis gewoon kan afspoelen.);

Gewicht en compactheid... tja.
Niet echt een regel. Als ik licht wil zal ik toch enkel voor de monopod gaan, en voor de rest heb ik geen plannen dat mijn nieuwe statief een compacte reismodel hoeft te zijn.

Budget... liever zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
Ik heb het geld wel, maar ik moet het ook kunnen verantwoorden.
Als het statief echt goed is en voldoet aan al/veel van mijn punten dan heb ik er wel MAX 400-500 voor over (volledig compleet, dus incl verzending en kop).
Maar mag dus wel minder :)

Leuke opties die ik hier wel ben tegengekomen zijn de
3LT Brian/Jack en de N2204.

Oh ja, wat kop betreft (daar heb ik nog helemaal geen idee over):
Ik gebruik een Carry Speed F1 plaat om mijn camera.
http://www.klein.nl/carry-speed-f1-foldeble-plate
Dus als ik die kan blijven gebruiken zou dat zeer fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik heb een Carry Speed FS-Pro 1, die dezelfde plaat gebruikt als die jij hebt. Is toch gewoon arca-swiss type, dus ik zou niet weten waarom je die niet op een arca-swiss balhoofd zou kunnen gebruiken. Overigens ik gebruik em op Sirui K-20X balhoofd op de Sirui N2204.
productreview: Carry Speed FS-Pro review door Deathchant
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8598/15817276950_90c20a0abc_z.jpg

Tip dat ik je als Limburger kan geven. Mocht je in de gelegenheid zijn om naar het zuiden van Limburg te gaan, bezoek dan plaatsjes Epen en Slenaken. Veel bos/natuur en mooie wandelpaden. Ik woon er nog geen 5km vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Ik ben net bij kamera-express in cappelle geweest en heb de knoop doorgehakt. Ik ga voor de sirui n2204x met k10 of 20 kop.

De 3lt brian zag er mooi uit maar de kop vanbde sirui vind ik mooier werken en he auto lock systeem van de poten van de sirui spreekt mij ook wel erg aan. Verder vind ik het wel erg handig dat bij de sirui x versie je de middenzuil kan verkleinen door een gedeelte los te draaien, hierdoor kan hij zo goed als plat op de grond.

Nu even nadenken of ik voor de iets duurdere deal van ke ga of dat ik hem via Amazon ga bestellen. Al kom ik er net achter dat de link een paar post hoger helaas niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De FS-Pro is een aanrader! ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kun je daar iets meer over vertellen SuperKneus? (apart om je zo aan te spreken)

Ik moet (waarschijnlijk) ook de keuze tussen die maken (tenzij iemand nog een totaal andere opties heeft).

Wat bedoel je precies met lager?
http://webshop.fotobooms....arbon-%28Universal%29.jpg
vs
http://www.3leggedthing.n...an-carbon-statief-low.jpg
lijken me aardig gelijk namelijk.

En zijn de lock-systemen van de 3LT en Sirui niet hetzelfde?

Zijn er nog meerdere die beiden kennen of hebben gehad en de voors- en tegens kunnen vertellen?

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 31-01-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
Toyotamr2 (ook leuk om jou zo aan te spreken)

Beide statieven kunnen ongeveer een laag, het verschil zit hem in hoe dit mogelijk is. Bij de 3lt moet je de hele middenzuil vervangen voor een klein exemplaar, bij de sirui draai je simpelweg het onderste gedeelte van de lange middenzuil los zodat je nog maar een kort stukje overhoud.

Het lock systeem van 3lt werkt zoals gitzo het ook heeft, je trekt een knop naar voren, versteld de poot en drukt de knop weer vast.
Sirui heeft een veer in die knop zitten waardoor de knop automatisch locked als je de poot versteld.....ik hoop wat je begrijpt wat ik bedoel.

Eigenlijk zit er niet heel veel verschil in beide statieven. Alleen als je zoals Dinobe lang bent is de keuze makkelijk dan moet je voor de 3lt gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ah, op die manier.
Het locken van 'het buigen van de poten'.
Ik dacht even het uitschuif-gedeelte.

Kan je bij de Sirui ook de middenzuil omdraaien? Dat je dus de kop onder, tussen de poten krijgt?
http://www.camerapro.com.au/media/landing_images/31/3lt.jpg

Als ik de poten bekijk, en dan met name de monopod... krijg ik de volgende lengtes:
Sirui 1370mm http://www.siruicanada.com/tripods/n2204.htm
3LT 1310mm http://www.3leggedthing.com/brianevo2.html

6cm verschil... Ook niet echt doorslaggevend.
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste