Hehehe, soms valt het kwartje nou eenmaal wat later maar het heeft in dit geval wel in een in een hele toffe basis geresulteerd. Dit is eigenlijk wel een achievement waard!
Het heeft even geduurd, maar ik ben nu ook door de eerste dlc run heen (170uur):
Het platform welke ik als asteroid-miner gebruikt is uiteindelijk het hoofdschip geworden. Door space-platforms in de ruimte te maken kon het platform rustig doorgroeien tijdens het rondvliegen.
Opslag van ijzer/koper in vloeistoftanks zorgde voor een mooie buffer in gebieden met minder metalic asteroids
Het was een kleine domper toen ik erachter kwam dat de railgun een vrij schotveld nodig heeft, dus ruimte die ik oorspronkelijk achter de rocketturrets had gereserveerd kan ik daardoor niet voor de railgun gebruiken. De verdediging zit er nu wat lelijk uit.
Een leerpuntje was dat ik de asteroid-verwerking modulair moet maken. Het afvoeren van overtollig materiaal was uiteindelijk de bottleneck. Ik heb nog geen stack-inserters uitgeprobeerd.
De rode planeet heb ik nog niet bereikt (probeer ik in een nieuwe game met een dedicated schip). Om het verbruik van mijn munitie bij te kunnen benen heb ik de maximale snelheid van het schip steeds verder teruggeschroefd. Op een gegeven moment leek het wel oud en nieuw bij de boeg door alle raketten/schoten.
De opslag van Promethium op het platform is wel wat problematisch, ik zit eraan te denken om hier een lange lopende band voor te maken als buffer. De stacks in de opslag zijn namelijk maar 1-item hoog.
Het filtersysteem is voor asteroids is wat te complex, dit maak ik de volgende keer wat eenvoudiger door filterpunten te bundelen. Daarnaast wil ik het schip in breedterichting modulair maken met in elke module eigen ore-verwerking, brandstofproductie, munitie, etc. Eén lange lopende band rondom voor alle turrets wordt op den duur problematisch qua aanvoercapaciteit
Al met al een mooie uitbreiding van het spel, al heb ik me met tegenzin door Gleba geworsteld (=meerdere korte speelsessies). Biter-eggs (Nauvis-eggs) 'moeten' gebruiken in research ben ik absoluut geen fan van, en ik zou het liefst een spoiling-stabilisatie research willen zien.
Voor de liefhebbers heb ik hieronder nog mijn Aquilo modules:
spoiler:Stroom:
Deze is gebasseerd op Naulus zijn stream, daarna ben ik zelf verder gegaan. Ik snapte destijds niet hoe je kon starten met de lokale "brandstof", maar je moest daar blijkbaar eerst e.e.a. voor importeren om alles op gang te krijgen
IJsplatform productie:
Brandstofproductie:
IJs wordt hier in de scredder gegooid wanneer de bufferkist bijna vol is, hierdoor blijft het proces doorgaan en is er toch voldoende ijs aanwezig. Het enige risico is dat je teveel brandstof krijgt en daarmee de ij-productie omlaag gaat, maar dat is niet iets wat een paar stroomvreters niet kan oplossen
Frisbee productie:
Science productie:

PS. excuus voor de lange post 😅
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”