Dilemma. Het rekening houden met de lezer werkt twee kanten op. Meermalen een grote post bovenin verschillende threads hebben kan naar mijn idee vervormend gaan werken, hoe goed (bedoeld) de post ook is. Dit gaat zeker op als de post bovenaan komt te staan door haar score en dus de discussie in de thread in belangrijke mate gaat sturen. De vraag die ik mijzelf dan bijvoorbeeld stel: "Wat voor discussie had de thread opgeleverd wanneer de post niet opnieuw was geplaatst?". De post voor een tweede keer plaatsen kan een nieuwe invalshoek doen ondersneeuwen. Worst case wordt dan het democratische gehalte van Tweakers ondergraven. Herhaling en imprint zijn beproefde technieken gebleken om ideeën en gedachtes boven te laten drijven. Met deze effecten mag van mij door Tweakers heel zorgvuldig worden omgesprongen. Ieder geluid moet aan bod kunnen komen.Kon van de originele post niet echt wakker liggen,want op deze manier doet het ook geen goed. Ik zie het als een artikel met bijbehorende reacties verneuken om een poster te straffen. Beter gewoon een mailtje naar de persoon sturen dat het zo niet de bedoeling is en wat meer rekening houden met de lezer.
Er is nog een reden om een post niet herhaald te plaatsen. Zuiverheid van informatie. De extra metadata als het eerste topic waarin de post is geplaatst, de datum, tijd en setting kan belangrijke extra informatie zijn voor een lezer om de informatie te wegen. Vooral het vermelden van de eerste topic kan de lezer extra kader geven om de post en het tweede (nieuwe) topic beter te plaatsen. Ik zou bijna willen zegen dat juist door naar de eerste post te verwijzen de moderatie rekening houdt met de lezer. Ze waarborgt zo volledigheid van informatie.
In herhaling valt ieder trouwens wel. Stokpaardjes zijn niemand vreemd en vergeten dat je iets eerder hebt gezegd is alleen maar menselijk. Voor mijzelf sprekende vind ik het juist van belang dat, als mij bijstaat dat ik in een eerdere post/topic iets heb gezegd wat in een actuele topic ook relevant is, dat het ook bekend wordt in welke topic dat was en dat het gegeven een half jaar terug ook al speelde.
Dus zo van de zijlijn kijkende kan ik het alleen maar goed vinden dat de dubbelpost is verwezen naar zijn origineel.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)