Boxman schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 01:19:
Tja, hoe moet men een mening modereren? Sure, boostmodden met -1 is niet de bedoeling, maar er zit weldegelijk een verschil tussen het modereren van een feitelijke post en een meningpost.
Bij die SSD's bijvoorbeeld, heb je gewoon verstand van het onderwerp, geef je meer informatie en leg je het feitelijk uit. Daar kun je objectief aan beoordelen hoe waardevol de bijdrage was, dus makkelijk een +3 geven als het dat waard is.
Dit gaat denk ik in op de kern van mijn punt. Willen we in de reacties enkel technische objectieve posts, of willen we ook verhelderende en goed uitgezette meningen die een hoge discussiewaarde kunnen bieden? Ik zelf vind de laatstgenoemde eigenlijk nog meer wenselijk dan louter informatieve posts waarin veel informatie is verwerkt. Maar juist die posts krijgen zelden een hoge score door het meningmodden; ik acht dat onwenselijk.
Dus om voor een meningpost een +3 binnen te harken, zul je aardig veel overredingskracht moeten hebben en toch de overgrote meerderheid moeten overtuigen.
Dat is dus exact het punt. Post iemand een objectief iets, dan krijg je niet zo snel -1 of 0 moderaties, post iemand een hoogwaardige meningreactie, dan moet bijna iedereen op jouw hand zijn wil je een hoge score krijgen - zeker de +3.
Hoezo is het off-topic of irrelevant dan? Het is on-topic omdat het ingaat op de wenselijkheid van bieden van Big Data studies in Nederland. Het is ook niet irrelevant in mijn optiek. Het is hooguit niet een mening die je deelt.
In dat geval zou ik modereren:
+1 = mening die je wel of niet deelt, maar slecht onderbouwd met weinig verdieping; oppervlakkig. Inderdaad zoals de Big data = politiestaat zoals je stelt. Als iemand zo kort door de bocht gaat, dan zou dat geen hogere score dan +1 mogen opleveren. Maar nog steeds geen 0; daarvoor zie ik geen rechtvaardiging.
+2 = mening die je wel of niet deelt, maar goed onderbouwd met verdieping en goed uitgezette argumentatie.
+3 = mening is subliem is uitgezet en ook een bepaalde overtuigingskracht heeft.
Ik ben het wel met je post eens..
Die kans acht ik zeer klein, omdat je later spreekt over 'het OMG-politiestaat gezeik'. Het lijkt mij eerder dat je juist niet mijn mening deelt, en om die reden een 0 (of nog lager) uitdeelt. En dat is precies waarom ik hier reageer, om dit aan de orde te stellen of dat wel gewenst is, zeker als men boosts gebruikt om een dergelijke anti-mening kracht bij te zetten.
Kan ik ergens teruglezen wat precies de gedachte is achter de boosts, en met name waarom het gemakkelijker gemaakt is om deze punten te verkrijgen? Is het wenselijk om dat nog eens tegen het licht te houden? Wat vind je van mijn voorstel om de boostpunten te beperken en enkel te kunnen gebruiken voor +3 moderaties? Ik zou zelf graag meer +3 reacties willen zien die zich duidelijk onderscheiden van de +2 reacties, die redelijk gemeengoed zijn. Nu is het meer een 'verkrachting' van het moderatiesysteem dat pietje één stem krijgt en jantje voor zes stemmen telt.