Wat mij betreft is het belangrijkste altijd de inhoud van het bericht, dat moet altijd het zwaarst wegen lijkt mij, behalve wanneer iemand echt te ver gaat, zoals discrimineren, racisme, hele boel bij elkaar schelden, etc. Maar dat zie je eigenlijk nooit in berichten die voor de rest wel goed zijn, dus dat is vaak niet zo lastig modereren.
Maar het is gewoon onzin om meteen -1 uit te gaan delen bij alles wat ook maar een beetje ongewenst zou kunnen zijn. Als ik net zo zou modereren als dat
k1n8fisher doet bij "trolls", dan zou ik elke reactie met slechte leesbaarheid -1 moeten geven, daar irriteer ik me namelijk aan (ook al heb ik totaal geen moeite om het te lezen). Maar dat zou wat zijn, aantal spel-/typefouten → -1, zinnen niet beginnen met hoofdletter → -1, fout gebruik van interpunctie → -1. Waarschijnlijk zou ik dan vrij snel m'n modereerrechten kwijt zijn.
Als ik aan trollen denk, denk ik aan iets als "meh. Samsung is toch beter" posten in een nieuwsbericht over de nieuwe iPhone.
Verder vind ik dat er altijd wel erg preuts wordt gedaan met WWII referenties, het is bijna 70 jaar geleden. Iemand voor grammar nazi uitmaken zie je regelmatig voorbijkomen op Tweakers.net, zowel op de frontpage als op GoT., wat dan blijkbaar wel schijnt te kunnen. Maar "auch verboten" is dan ineens wel een probleem?