Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

freestyler2 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:51:
[...]
Ik heb veel ijzer in de muren zitten wat wellicht de nodige storingen veroorzaakt.
De router heb ik al op diverse punten geprobeerd, en ja het bereik wordt wel beter naarmate deze meer centraal staat, maar de kabelverwerking door mijn huis heen is dan niet handig :-)
Ja om hem nu midden in je kamer te zetten met losse draden over de vloer, snap em ;)
Wel jammer. Misschien is het dan prijstechnisch handiger om een volwaardige router te halen voor die nette prijs ipv 'slechts' een repeater.

Is het ook een optie om via een kabelaansluiting tussen je huidige router en zeg een tweede router op je 1e verdieping een 2e wifinetwerk op te zetten ipv te repeaten? Repeaten kost je nl aardig wat snelheid. Dat je bv onder alleen de 2,4 GHz pakt en boven de 5 GHz of andersom zodat ze mekaar niet in de weg zitten?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

2Dutch schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:05:
[...]

Ja om hem nu midden in je kamer te zetten met losse draden over de vloer, snap em ;)
Wel jammer. Misschien is het dan prijstechnisch handiger om een volwaardige router te halen voor die nette prijs ipv 'slechts' een repeater.

Is het ook een optie om via een kabelaansluiting tussen je huidige router en zeg een tweede router op je 1e verdieping een 2e wifinetwerk op te zetten ipv te repeaten? Repeaten kost je nl aardig wat snelheid. Dat je bv onder alleen de 2,4 GHz pakt en boven de 5 GHz of andersom zodat ze mekaar niet in de weg zitten?
Een draadje naar boven is geen probleem, sterker nog die ligt er al naar mijn computer :-)
Echter wat ik me dan afvraag, wat is de meerwaarde van een 2e router ipv repeater?
mogelijkheid tot 8 gastnetwerken ipv 4 ? :*)

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

freestyler2 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:15:
[...]
Een draadje naar boven is geen probleem, sterker nog die ligt er al naar mijn computer :-)
Echter wat ik me dan afvraag, wat is de meerwaarde van een 2e router ipv repeater?
Riep even iets vanwege het kleine prijsverschil tussen een repeater en een router en het behouden van snelheid. Maar ja..eigenlijk puur de snelheid en het feit dat je altijd een backup-router in huis hebt..en wat extra poortjes mocht je die boven nog nodig hebben :P Heb zelf een 100 Mbit/s lijn liggen dus ik vind het zonde als ik ineens maar de helft van die snelheid haal zeg maar. Iets met verwend ;)

[ Voor 10% gewijzigd door 2Dutch op 31-03-2015 11:24 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
freestyler2 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:15:
[...]

Repeater is eigenlijk een vrij ruim begrip die ze vooral voor de marketing gebruiken. Dus uiteindelijk weet niemand waar je het over hebt. Maar lees voor de zekerheid deze post van mij even door.

chickpoint in "Langzame verbinding op slaapkamer. Repeater de oplossing?"

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvMaasakker
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 07:38
wortelsoft schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:28:
Vandaag is de RT-AC66U in de dagaanbieding bij alternate voor 89,- Ik heb er gelijk 1 besteld ter vervanging van mijn huidige RT-AC66U, die na een bliksem inslag een network poort mist.
Inderdaad bedankt voor de tip!
Deze maar mooi even meegenomen.
3 Juni de sleutel van het huis, dus gelijk een goede router er neer zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:12
Ik twijfel heel erg om deze dagdeal ook nog even mee te pakken. Het gaat voor mij sowieso een upgrade zijn want ik maak nu nog gebruik van een zyxel NBG460N.

Maar deze router is ondertussen ook al 2 jaar oud. Is dit nog een goede deal of kan je voor iets meer beter een andere router kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-09 16:25
ik heb ook deze router.. kan ik hierop een 2.5 inch hdd hangen zonder extra voeding, zodat ik mijn backups er naar toe kan laten lopen?
kan er dan het beste een SSD in of gewoon een HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
makkie88 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:34:
ik heb ook deze router.. kan ik hierop een 2.5 inch hdd hangen zonder extra voeding, zodat ik mijn backups er naar toe kan laten lopen?
Dat gaat prima, alleen niet erg snel. De port is USB2.
kan er dan het beste een SSD in of gewoon een HDD
Voor de snelheid maakt dat dus niets uit, de traagste externe HDD is al factoren sneller dan de Asus aan kan.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik heb ook gebruik gemaakt van de alternate actie en de AC66U besteld.

Nu ben ik bezig om hem te configureren voor KPN Glasvezel.
VLAN 6 en 4 ingesteld en ik krijg netjes Internet en TV zoals het hoort.

Maar ik kan op de Asus router dus niet instellen dat ik en VLAN6 en VLAN4 over 1 bepaalde poort wil uitsturen zodat vervolgens mijn Managed HP 1800 switch dit weer oppakt en verdeeld, ik moet dus verplicht twee netwerk kabels van mijn Router naar mijn switch sturen en dit kost me een extra poortje die ik eigenlijk nodig heb.
Weet iemand of het mogenlijk is om meerdere VLANs uit te sturen over 1 poorten?

Ik maak gebruik van de Merlin 3.0.0.4.378.51_0 firmware.

-edit-
Ik denk dat ik een andere firmware nodig heb om dit te realiseren, ook kan ik de tx power niet aanpassen met deze versie.

Hmm, ik kan nou niet echt zeggen dat ik tevreden ben over de draadlozen verbinding.Ik maak gebruik van de Merlin Fork en ik heb de router in de meterkast staan die redelijk centraal van de woning is.

Op de beneden verdieping heb ik gewoon goed bereik maar zodra ik de tuin (10-15 meter van de router af) in loop zakt dBM al naar rond de -80 en verlies ik dus al regelmatig verbinding.

Ook zodra ik de trap op loop en op de slaapkamer in bed ga liggen (zo'n diagonaal misschien 6-8 meter) dan zit hij ook rond de -80 dBm en is hij regelmatig aan het wisselen tussen wireless en 4G.

Dit is op de 2.4Ghz band die ik op 100mW heb staan. Op de 5Ghz band is het bereik nog een stuk minder en deze staat op 200mW.

Ik woon wel in een nieuwbouw huis van 2014 dus alles is wel extreem geisoleerd en heb ook boven vloerverwarming en dit zal altijd voor minder bereik zorgen, maar dit resultaat is behoorlijk telurstellend.

Inmiddels heb ik mijn TP-LINK WR1043ND ook al gebricked omdat ik deze als repeater wou instellen, dus had ik de gargoyle firmware geflashed maar deze beviel niet en toen ik terug wou naar stock ...... 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door koekkoek op 07-04-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EucalyptaVIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-09 17:37
ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.378.4850
Release note:
- Add DDNS support method and tutorials on web interface when DDNS is not able to use in some areas.

MD5:738e66474f9ebc8b0fe4350ed6b8b08d
File Size 25.91 MBytesupdate 2015/04/07
Download from Global

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Al een tijdje heb ik RT-AC66U (ongeveer 1,5 jaar), eerst als router daarna als AP mode ingezet.

Helaas was mijn wifi dekking net overal 100%. Sinds kort een RT-AC66U erbij gekocht

Heb ze alle 2 geflasht naar Firmware:378.52_2 @ merlin.

Heb ze ook een 2 weken @tomato laten draaien maar ik verlies teveel download snelheid WAN to LAN
@merlin 182 - 193 Mbps
@Tomato 135 - 145 Mbps

Maar waar het mij nu omgaat is het volgende:

Even gekeken naar de verschillen. Ik zie ze zo niet. Echter zie ik maar 1
Die ik al even heb: Bootloader (CFE) 1.0.1.4
Sinds enkele weken heb: Bootloader (CFE) 1.0.1.6

Nu weet ik niet in hoe verre die invloed heeft op de channels

Want die ik al een tijd heb kan ik kiezen uit het volgende
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8ikhhXk.png

Die ik sinds kort heb stukken meer keus
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IXBAOoX.png

Zou er ook wat aan de hardware wat anders zijn of komt het door de bootloader?

Aan de firmware ligt het zeker niet, heb ze alle 2 naar clean firmware geflasht

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 12-04-2015 16:41 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik heb ook de geweldigde RT-AC66U. Daarop draai ik de Merlin firmware, versie 378.52_2. Over de router, stabiliteit en snelheid niets dan lof.

Er is echter één ding waar ik niet uit kom. Het internet heb ik dagen afgespeurd, maar mijn probleem kom ik nergens tegen. Ik hoop daarom dat het iets simpels is dat ik over het hoofd zie. Mijn probleem is als volgt:

Als ik via een kabel verbonden ben, dan zie ik in Windows 8.1 bij "Netwerk" alle apparaten in mijn netwerk staan. Dan zijn een andere computer, een Synology NAS en de router zelf. Als ik NetResView gebruik, dan zie ik daar ook alle apparaten (en onderliggende mappen) verschijnen. Prima!

Ik kan dan ook een netwerkverbinding maken naar \\NAS-SERVER of http://nas-server:5000 intypen zodat ik bij de NAS kom.

Als ik via wifi verbonden ben, dan zie ik in Windows 8.1 bij "Netwerk" géén apparaten in mijn netwerk staan. Alleen mijn eigen computer staat er. Geen andere computer, geen NAS en geen router. Via NetResView is het resultaat ook nul.

Ik kan géén netwerkbinding maken naar \\NAS-SERVER en ook http://nas-server:5000 geeft geen resultaat. Ik kan wél een netwerkverbinding maken op basis van het IP adres: \\192.168.1.33 of http://192.168.1.33:5000 intypen.

In Windows staat netwerkdetectie ingeschakeld. De instellingen voor bedraad en draadloos staan hetzelfde: particulier netwerk.

Het lijkt wel alsof de router de via wifi verbonden apparaten een soort scheidt van de rest van het netwerk. Maar ik weet niet of dit zo is en of het uit te schakelen is.

Heeft iemand een idee? Ik hoop het! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
In Windows soms je Wifi-netwerk ingesteld dat het niet een Thuis Netwerk maar een Openbaar Netwerk is!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Heb je niet toevallig Client isolation aangezet?

http://www.manualslib.com...sus-Rt-Ac66u.html?page=62

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:43
Met client isolation zou je ook geen access krijgen via het directe ip adres.

Gebruiken beide verbindingen dezelfde DNS? Het enige wat eigenlijk niet gebeurd zijn je lokale systemen vertalen van naam naar IP toch? Toevallig stiekum ergens een fixed dns ingevuld bij je wifi verbinding?

Overigens kun je ondanks dat je een verbinding op "private / particulier" zet, de network discovery toch uitzetten. Heb je die zeker weten aanstaan? (Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings)?

Op een andere pc/ laptop hetzelfde?

[ Voor 26% gewijzigd door lennartb op 13-04-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
loyske schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:15:
In Windows soms je Wifi-netwerk ingesteld dat het niet een Thuis Netwerk maar een Openbaar Netwerk is!?
Nee, het staat ingesteld als Particulier netwerk.
Nee, dat staat uit.
lennartb schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:03:
Met client isolation zou je ook geen access krijgen via het directe ip adres.

Gebruiken beide verbindingen dezelfde DNS? Het enige wat eigenlijk niet gebeurd zijn je lokale systemen vertalen van naam naar IP toch? Toevallig stiekum ergens een fixed dns ingevuld bij je wifi verbinding?

Overigens kun je ondanks dat je een verbinding op "private / particulier" zet, de network discovery toch uitzetten. Heb je die zeker weten aanstaan? (Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings)?

Op een andere pc/ laptop hetzelfde?
Bij de bekabelde verbinding kan ik de DNS kiezen; staat op automatisch. Bij de wifi netwerkadapter krijg ik een foutmelding als ik dit wil doen. Ik krijg de melding dat er een adapter geïnstalleerd en ingeschakeld moet zijn. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Bij de geavanceerde instellingen voor delen staat de netwerkdetectie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
Heeft een guest network een negatief effect op je ontvangst / zendvermogen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacewagon
Wow, thanks! Het probleem is opgelost!

Omdat lennartb suggereerde dat de DNS instellingen bij de wifi verbinding anders stonden, ging ik daar kijken. Ik kreeg de melding "Om tcp/ip te kunnen configureren dient u een netwerkadapter te installeren en in te schakelen". Die melding kwam doordat de verkeerde driver mogelijk geïnstalleerd was, aldus de support site van Microsoft.

Ik heb de installatie van het stuurprogramma van de draadloze verbinding ongedaan gemaakt en 'm daarna geïnstalleerd met de juiste driver. De standaard Windows-driver die zich direct installeerde na het schoon installeren van Windows 8.1 zorgde voor dit probleem.

Nu werkt het. En het had niks met de super router te maken :-)

Bedankt nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartb
  • Laatst online: 13:43
Neefdave schreef op maandag 13 april 2015 @ 19:47:
Heeft een guest network een negatief effect op je ontvangst / zendvermogen ofzo?
Nope, vermogen blijft gelijk hoor. Het gast network deelt wel de maximale bandbreedte op de specifieke band met het "privé" netwerk. Zendvermogen gaat per "band" (dus 2.4 / 5ghz), gastnetwerk is niets anders dan een extra ssid met wat beperkingen op het routering en firewall deel (mits ingesteld).

@Spacewagon: Goed gevonden en mooi dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
lennartb schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:47:
[...]

Nope, vermogen blijft gelijk hoor. Het gast network deelt wel de maximale bandbreedte op de specifieke band met het "privé" netwerk. Zendvermogen gaat per "band" (dus 2.4 / 5ghz), gastnetwerk is niets anders dan een extra ssid met wat beperkingen op het routering en firewall deel (mits ingesteld).

@Spacewagon: Goed gevonden en mooi dat het werkt!
Dankjewel ik wil namelijk voorkomen dat wanneer iemand bij ons inlogt dan ook alle overige apparaten ziet. Dit kan ik dan voorkomen met een guest network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Neefdave schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:08:
[...]

Dankjewel ik wil namelijk voorkomen dat wanneer iemand bij ons inlogt dan ook alle overige apparaten ziet. Dit kan ik dan voorkomen met een guest network.
Met asus fw en merlin fw heb je zelfde range met guest als niet guest dus scan doen dan zie nog alles alleen op guest is de service geblokt met tomtato fw kun je wel dit netjes inregelen even op tomato guest network google vind je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambry
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01-2024
Ok ik ga het hier proberen, wellicht dat ik via dit forum een zetje in de juiste richting krijg.

Ik heb onlangs een Baby camera (Alecto IVM-200) aangeschaft, maar krijg deze met geen mogelijkheid in mijn wifi netwerk thuis zichtbaar. Ik heb het idee dat het aan mijn netwerk ligt, en dus aan de instellingen in de modem/ router van ASUS.

Hebben jullie wat algemene pointers waar ik naar zou kunnen kijken om het werkend te krijgen? De reden dat ik het hier vraag is omdat ik het apparaatje al eens omgeruild heb en met de nieuwe camera tegen hetzelfde probleem aanloop (dat de camera niet zichtbaar wordt in mijn netwerk/ zich niet kan "registreren op mijn netwerk")

Ik heb dus geen idee aan welke instelling in de router ik iets moet veranderen om de camera wel zichtbaar te maken in mijn netwerk.

Hopelijk heeft iemand een tip voor me...

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:59
ambry schreef op donderdag 16 april 2015 @ 07:51:
dat de camera niet zichtbaar wordt in mijn netwerk/ zich niet kan "registreren op mijn netwerk"
Dit lijken mij twee verschillende problemen, dus welke van de twee is het. Kan de camera niet op het netwerk komen of is hij niet zichtbaar op het netwerk.

Van wat ik snel in de handleiding van het product zag is dat het start als een wifi accesspoint zelf en dat je eerst moet inloggen erop, dan kun je hem laten verbinden met je eigen netwerk dan moet je een schuifje omzetten en zou je hem via de app moeten kunnen vinden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambry
Flaggie schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:23:
[...]

Dit lijken mij twee verschillende problemen, dus welke van de twee is het. Kan de camera niet op het netwerk komen of is hij niet zichtbaar op het netwerk.

Van wat ik snel in de handleiding van het product zag is dat het start als een wifi accesspoint zelf en dat je eerst moet inloggen erop, dan kun je hem laten verbinden met je eigen netwerk dan moet je een schuifje omzetten en zou je hem via de app moeten kunnen vinden weer.
Dit is inderdaad wat er in de handleiding staat. Echter het vervelende is dat de camera niet zichtbaar is. Oorzaak is onbekend en resultaat is geen camera in netwerk.

Het probleem zit hem waarschijnlijk in een instelling in de router (kanaal, ip toekenning, port forwarding).

Mocht het te vaag zijn om een advies te geven en heb je meer info nodig hoor ik het graag.

Hoe dan ook dank voor je efforts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
Het instellen via de app is dus wel gelukt, terwijl de camera in pair mode staat? Maar als je hem daarna in link mode zet dan vind je hem niet op het netwerk?

In de handleiding staat ook dat de camera maar kanaal 1-11 ondersteunt, deze router gaat tot kanaal 13 op 2.4 ghz dus wellicht dat je daar precies verkeerd mee zit. (maar als dat het geval was dan zou je tijdens het instellen het netwerk waarschijnlijk al niet zien.) Je kunt bijv inSSIDer gebruiken om te zien welk kanaal gebruikt wordt en anders ook in de router is het aan te geven.
Verder staat er ook dat je upnp aan moet hebben staan op de router om het goed te laten werken.

Heb je al eens gekeken in client list van de router of de camera daar wel staat? (ook gecontroleerd dat je echt het goede wachtwoord heb ingevuld)

Wat je ook zou kunnen proberen is om tijdelijk een netwerk aan te maken met geen of een zwakke beveiliging (wep) wellicht dat de camera de versleuteling van je netwerk niet ondersteund.

(er zijn trouwens een hoop mensen hier op het forum die meer ervan weten dan ik, dus hopelijk springen die zo bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambry
Het instellen via de app is dus wel gelukt, terwijl de camera in pair mode staat? Maar als je hem daarna in link mode zet dan vind je hem niet op het netwerk?
Exact!
In de handleiding staat ook dat de camera maar kanaal 1-11 ondersteunt, deze router gaat tot kanaal 13 op 2.4 ghz dus wellicht dat je daar precies verkeerd mee zit. (maar als dat het geval was dan zou je tijdens het instellen het netwerk waarschijnlijk al niet zien.) Je kunt bijv inSSIDer gebruiken om te zien welk kanaal gebruikt wordt en anders ook in de router is het aan te geven.
Klopt ook! Daar was ik al wel achter gekomen, heb nu mijn wifi kanaal op 6 gezet, maar no luck...
Heb je al eens gekeken in client list van de router of de camera daar wel staat? (ook gecontroleerd dat je echt het goede wachtwoord heb ingevuld)
Daar zie ik de camera dus niet in verschijnen... en wel alle andere draadloze apparaten...
Wat je ook zou kunnen proberen is om tijdelijk een netwerk aan te maken met geen of een zwakke beveiliging (wep) wellicht dat de camera de versleuteling van je netwerk niet ondersteund.

(er zijn trouwens een hoop mensen hier op het forum die meer ervan weten dan ik, dus hopelijk springen die zo bij)
Laatste is nog even een bruggetje te ver voor mij, maar hoe dan ook dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
De laatste is niet zo geavanceerd als je wellicht denkt. Je kunt het ook gewoon even toepassen op je huidig netwerk. Op hetzelfde tabblad waar je je kanaal kunt instellen, heb je ook authentication method en die staat waarschijnlijk op wpa2-personal die kun je op open zetten (schijnbaar is wep niet mogelijk). Dan heb je dus geen wachtwoord meer nodig om op het netwerk te komen. Daarom dat ik het aanraadde op een ander netwerk te doen maar in principe zou je het ook even 5 minuutjes op je normale netwerk doen, om te kijken of het werkt.

aangezien je zelfs in de router de camera niet ziet doet dat vermoeden dat de camera zich zelf niet op het netwerk kan aanmelden.

Wellicht het ook is proberen met de camera naast de router om er zeker van te zijn dat hij echt binnen bereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacuzzi
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-08 12:14
Misschien hier niet van toepassing, maar ik heb wel meegemaakt dat sommige apparaten niet overweg kunnen met spaties in wifi wachtwoorden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik in dit topic overwegend informatie zie die ver boven mijn pet gaat, plaats ik met enige schroom toch maar een paar vragen. :-)

Ik heb sinds kort namelijk ook een RT-AC66U en heb daarmee (nog) geen problemen, maar wel een teleurstellende ervaring omdat ik deze router in AP mode wil gebruiken. De reden is dat ik een Thomson SpeedTouch 546i (van HetNet c.q. KPN) als modem/router heb en daar liever niet (ingrijpend?) aan wil “sleutelen”.

Nu ontbreken er bij mij in AP mode diverse opties en van de meeste snap ik dat (b.v. WAN en Firewall). Maar waarom ook de ‘Traffic Manager’ ontbreekt is voor mij niet duidelijk. Ik kan dat i.i.g. zelf niet beoordelen en vind het natuurlijk wel erg vervelend.

Vraag: heeft dat een technische reden of is dat een “slordigheid” van ASUS (of misschien van mij)?
N.B. Ik hoef geen (uitgebreide) technische uitleg te hebben als deze optie terecht ontbreekt.

Een andere vraag is of het normaal is dat een ‘Apply’ 18 sec duurt. Dat vind ik uiteraard erg irritant, vooral omdat je na elke wijziging eerst een ‘Apply’ moet uitvoeren voordat je naar een ander onderdeel kunt gaan.
N.B. Bij mijn ST546i heb ik bij instellen of wijzigen geen merkbare wachttijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
Ik gok omdat in de AP mode alle netwerk "instellingen" door de "echte" router wordt gedaan(in jou geval de speedtouch). En dus ook je Speedtouch de QOS regels oplegt, ik neem aan dat dat is wat je van de traffic manager wilde gebruiken. (het is wellicht wel weer te enablen ondanks dat je in AP mode staat, maar kennis daarover heb ik niet)

Heb je de AC66U naast die speedtouch staan of gebruik je hem ook echt om het bereik van het netwerk uit te breiden (speedtouch in meterkast en ac66 op 1e verdieping bv.)? Zo niet is het wellicht een idee dat je je speedtouch in bridge mode zet, dan is die alleen nog maar een modem en kun je alle mogelijkheden van de AC66 gebruiken.

Dat apply duurt bij mij ook wel even, alhoewel het beter is dan sommige andere routers waar je heel vaak moet restarten om de nieuwe instellingen vast te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Flaggie op 22-04-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Flaggie voor je reactie.
Aan het “spelen” met de QoS mogelijkheden ben ik voorlopig nog niet toe en misschien ga ik mij daar ook nooit in verdiepen. Ik ben echter wel geïnteresseerd in snelheden en evt. hoeveelheden, maar dat hoeft geeneens heel nauwkeurig te zijn. Ik ben namelijk niet van plan om veel te gaan instellen resp. experimenteren om het onderste uit de kan te halen. Dat is mede omdat er nog zoveel andere zaken zijn die aandacht en tijd vergen.

Bereik en locatie spelen op dit moment nog geen rol omdat ik nog in de “aanloopfase” zit. De ST546i heeft trouwens geen draadloze mogelijkheden, dus Bridge of AP is voor dat apparaat niet van toepassing.

Dan nog wat algemene aanvullingen op mijn eerste bericht.
Ik heb mij inmiddels nog iets meer verdiept in de mogelijkheden van de AC66U (handleiding en online) en zelfs al vluchtig wat over de Merlin firmware gelezen. Daardoor is mijn interesse om de routerfunctie te verplaatsen van ST546i naar AC66U duidelijk toegenomen. Nu heb ik bij de ST546i gezien dat ik de functie 'Use DHCP Server' uit kan schakelen.
Kan iemand laten weten of dit voldoende is om de routerfunctie uit te schakelen (en ik dus de AC66U in Router mode kan zetten en gebruiken)?

P.S. Ik blijf natuurlijk geïnteresseerd in het antwoord op de eerste vraag in mijn vorige ‘post’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 23:54:
Ik heb mij inmiddels nog iets meer verdiept in de mogelijkheden van de AC66U (handleiding en online) en zelfs al vluchtig wat over de Merlin firmware gelezen. Daardoor is mijn interesse om de routerfunctie te verplaatsen van ST546i naar AC66U duidelijk toegenomen. Nu heb ik bij de ST546i gezien dat ik de functie 'Use DHCP Server' uit kan schakelen.
Kan iemand laten weten of dit voldoende is om de routerfunctie uit te schakelen (en ik dus de AC66U in Router mode kan zetten en gebruiken)?
Ben geen netwerk-expert, maar ik verwacht dat dat niet voldoende zal zijn: er moet dan nog steeds verkeer van DSL/WAN-poort naar LAN poort op die ST546i, dat zal 'ie nog steeds routeren. Enkel zal de router geen IP-adressen meer uitgeven, maar dat staat volgens mij compleet los van het wel-of-niet routeren van data.

Wat je wil is dat de ST546i in 'bridge mode' staat. Als je daar naar zoekt kom je voldoende tegen - hier bijvoorbeeld. Enkel weet ik niet of dat makkelijk te doen is, wellicht dat KPN het admin-wachtwoord van het ding geheim houdt.

Oh, alles op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
Voor het zetten in bridge modus zou ik even contact opnemen met HetNet/KPN als ik jou was, maar gezien hoe oud dit beestje is weet ik niet of ze dat kunnen gaan fixen voor je.

Mij lijkt het uitzetten van de DHCP server niet genoeg om hem in bridge modus te zetten.

Voor wat meer informatie over jouw situatie:
http://www.snbforums.com/...de-as-access-point.13481/

Gebruiker Rmerlin is de kerel achter de merlin firmware dus neem aan dat hij weet waar hij over praat.
En schijnbaar verlies je dus helaas nog wat meer functionaliteit omdat je in AP mode staat, zoals OpenVPN servers (waarschijnlijk ben je daar nu (nog) niet meebezig, maar wellicht later wel)

Als je trouwens later de traffic monitor aan de praat krijgt, houdt er rekening mee dat als nat hardware acceleration aan staat dat je niet je lan traffic kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst natuurlijk hartelijk dank voor jullie moeite. Maar na het lezen van beide reacties en het bekijken van de externe informatie, denk ik niet dat ik ga proberen de ST546i aan te passen. Ik betwijfel namelijk ten zeerste of het mogelijk is resp. of ik in staat ben om deze ‘pre-configured’ ADSL modem/router te “degraderen” naar de brugklas.
Ik zal de AC66U dus (voorlopig?) maar in AP mode laten, maar ga nu mijn aandacht richten op een (alternatieve) mogelijkheid om (vooral) het draadloze netwerkverkeer te monitoren. Ik weet alleen (nog) niet of dat soort utilities ook nut hebben bij een AC66U in AP mode.

P.S. Ik heb wel NetMeter waarmee je wat informatie krijgt van het internetverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Videopac

Rommelt wat aan.

Weet iemand waar die ad blocker zit in het menu van Merlin 378.53?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Videopac schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:30:
Weet iemand waar die ad blocker zit in het menu van Merlin 378.53?
Ja, die zit er niet, ac66u ondersteunt deze feature niet.

http://www.snbforums.com/...3-is-now-available.24172/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op 23apr15 schreef ik:
Maar na het lezen van beide reacties en het bekijken van de externe informatie, denk ik niet dat ik ga proberen de ST546i aan te passen. Ik betwijfel namelijk ten zeerste of het mogelijk is resp. of ik in staat ben om deze 'pre-configured' ADSL modem/router te "degraderen" naar de brugklas.
[Einde quote]

Afgelopen week heb ik toch maar besloten om te proberen de AC66U als router te gaan gebruiken. Ik heb sindsdien natuurlijk vaak op internet gezocht en veel informatie bekeken. Belangrijke en nuttige
bronnen waren (en zijn) o.a.:
D-link DIR-655 achter een SpeedTouch 546(i) v6 - hoe?
https://www.petri.com/con...uch_510_for_dhcp_spoofing
http://www.valadissupport.nl/z152.html

Nu heb ik ADSL (en ISDN) en dus moet het verbindingstype PPPoA zijn en dat zit niet bij de AC66U keuzes. Daarom moet ik waarschijnlijk geen Bridge modus zien te realiseren, maar 'DHCP spoofing' of 'half-bridge'. Dat lijkt in de gevonden informatie een eenvoudige ingreep, maar het is mij op dit moment nog niet gelukt om via de AC66U als router een internetverbinding te krijgen.

In een correct werkende situatie verwacht ik o.a.:
#1. Dat ik met de PC aangesloten op de AC66U de ST546i te zien zou moeten krijgen met http://192.168.1.254/. Dat is het IP-adres van de ST546i en op die manier lukt het natuurlijk wel als de PC direct met de ST546i is verbonden.
#2. Dat met de PC aangesloten op de ST546i, de AC66U te zien zou moeten zijn in het Thuisnetwerk overzicht van de ST546i.

Zijn deze veronderstellingen correct, want dit is namelijk (nog?) niet het geval.
En tips of suggesties die kunnen helpen bij het vinden van "de clou", zijn uiteraard ook welkom.
N.B. Vanwege de vele instelmogelijkheden bij vooral de AC66U zal het voor mij namelijk erg nuttig zijn om te weten in welke richting ik de oplossing vermoedelijk zoeken moet.

Nog wat aanvullende informatie.
De firmware versie van de ST546i is 6.2.29.2 en van de AC66U 3.0.0.4_376_3861.
Met ST5xx_R6x_config_nl_v7.exe heb ik de ST546i opnieuw geconfigureerd waarbij ik bij de provider keuze natuurlijk 'KPN-Particulier' heb geselecteerd (was ook de default).
Het uitschakelen van de ST546i Firewall heeft niet geholpen resp. was niet voldoende.
Hetzelfde geldt voor het wijzigen van 'Static IP' naar 'Dynamic IP' bij de AC66U.

Aanvulling op 3mei15 om 19:40

In de Petri informatie (middelste link hierboven) wordt vermeld dat ‘This router must have NAT capabilities’, maar die mogelijkheden zou je juist niet moeten gebruiken als je naar de titel kijkt. >:)
Daar heb ik echter nog niets mee gedaan en tevens veronderstelde ik dat dit in mijn geval op de AC66U zou slaan. Als ik echter de toelichting lees in ASUS RT_AC66U Manual (E7891).pdf (pag.68), dan krijg ik de indruk dat ik misschien juist in de ST546i iets met NAT zou moeten doen.

Als dat het geval zou zijn, dan is er een nieuw struikelblok want die functie heb ik namelijk niet kunnen ontdekken. De recentste ‘ST546_UserGuide’ die ik heb kunnen vinden, is R5.3.1. In die User Guide wordt NAT (en veel andere Software Features) wel vermeld, maar verder nergens meer toegelicht. En dan is mijn firmware versie ook nog 6.2.29.2 !!

Aanvulling op 4mei15 om 0:30

Na nogmaals tamelijk lang zoeken zag ik link naar een voor mij nog onbekend topic in de KPN Gebruikers Groep met als titel ‘KPN Forum ander modem gebruiken (p.1)’. Daarin staat (bij #8) eindelijk wat ik zocht, namelijk een duidelijke beschrijving hoe je bij de SpeedTouch dat ‘DHCP spoofing’ instelt. Het is inderdaad een simpele ingreep, maar die vereist dus wel dat de AC66U gedetecteerd is door de ST546i. Hiermee is dus vraag #2 beantwoord, maar moet ik nu wel gaan uitzoeken waarom de AC66U zich verstopt heeft.

Aanvulling op 4mei15 om 2:20
Via AC66U heb ik netwerkverbinding, hoewel de ST546i nog niet is aangepast. :)

Aanvulling op 4mei15 om 13:35

De (hoofd)oorzaak van het probleem was dat IP-adres 192.168.1.1 een conflict gaf. Althans, dat werd ontdekt resp. gemeld toen ik na wijzigen van het ‘WAN IP’ (Statisch naar Auto) nog eens de QIS wizard uitvoerde. Met een klik op Next heb ik toen de voorgestelde oplossing geaccepteerd en even later was met ‘LAN IP’ op 192.168.2.1 het probleem niet alleen opgelost, maar was er ook meteen een netwerkverbinding. Dat vond en vind ik nogal verwonderlijk omdat de ST546i nog niet was aangepast. Of het nu een probleemloze verbinding is, kan ik nog niet met zekerheid beoordelen. Maar vermoedelijk zal ik nog wel de huidige en de ‘DHCP spoofing’ configuratie enige tijd gaan uitproberen. Mocht spoofing niet nodig zijn, dan is het wel erg ironisch en wrang dat het mij veel tijd heeft gekost om te achterhalen hoe je dat kan instellen.
N.B. Het heeft mij nogal verbaasd en ik weet (nog) niet hoe het komt dat 192.168.1.1 een conflict geeft. De ST546i gebruikt namelijk 192.168.1.254 als LAN IP-adres.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Belangrijke aanvulling (geplaatst op 8mei15 om 0:38)

Hoewel ik enkele dagen geleden via de AC66U een internetverbinding had, waren er in deze situatie (met ST546i in normale modus) toch wat problemen en ongewenste gevolgen. Mede daarom wilde ik het modem toch in ‘DHCP spoofing’ hebben of i.i.g. dat uitproberen. En omdat ik bij de AC66U wat vreemde verschijnselen zag, ben ik maar “terug naar af” gegaan (d.w.z. heb ik de reset knop maar eens uitgeprobeerd). Daarna bewust de QIS wizard afgebroken en de belangrijkste zaken ingesteld. Na aansluiten van de WAN-kabel op de ST546i werd de AC66U redelijk vlot gedetecteerd, maar vreemd en bedenkelijk was dat als interface ‘onbekend’ getoond werd. Toen bovendien bleek dat herstellen van een back-up tot opnieuw detecteren van apparaten had geleid, ben ik eens in het user.ini bestand gaan snuffelen. Bij de AC66U regel in sectie hostmgr.ini ontbrak ‘ipintf=LocalNetwork physintf=ethifx’. Dat heb ik toen maar gecorrigeerd (met x=1) en na terugzetten van dat bestand zag alles er gelukkig goed en correct uit.
Nu kon ik dan eindelijk 'het publieke IP-adres aan een apparaat toewijzen' uitvoeren. De ST546i gaf daarbij wat waarschuwingen en aanwijzingen, maar die bleken achteraf overbodig. Na aansluiten van de AC66U bleek het WAN IP namelijk al “vanzelf” het publieke IP-adres te hebben gekregen. Bovendien was er meteen verbinding en was er dus ook geen IP conflict (geweest). Het LAN IP was dus 192.168.1.1 gebleven en dat wilde ik ook graag bereiken.

Ik dacht toen dat de missie voltooid was en dat ik kon afsluiten met de constatering dat je “met de kennis van nu” in het verleden weinig bent opgeschoten. :'(

Maar toen ik de volgende dag ging internetten, werd ik geconfronteerd met dat beruchte RT-AC66U scherm met “You failed to access …” en ‘IP conflict detected’ en dat was dus schrikken. Na diverse zaken uitproberen, kwam ik erachter dat dit optreedt na een spanningsloze periode en dat is bij mij (o.a. ’s nachts) gebruikelijk. Ik was er vrij snel achter dat na vertraagd aanzetten van de AC66U het probleem niet optrad, maar dat is geen prettige oplossing. De volgende test/ingreep was om het ‘WAN Connection Type’ dat op ‘Automatic IP’ stond, op ‘Static IP’ te zetten. In de diverse velden heb ik hetzelfde ingevuld als wat er vooraf bij ‘Internet status’ te vinden was. Het lijkt erop dat dit “nakomertje” nu opgelost is en nu maar hopen dat dit echt mijn laatste aanvulling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:04
Ik ben van plan om deze router te gaan kopen.
http://www.routershop.nl/asus-rt-ac68u/pid=30301

De live demo van het paneel ziet er erg goed uit, vooral dat je 3 gastnetwerken aan kunt maken.

Ik heb de mogelijkheid om de router buiten de meterkast te leggen, dan maak ik een wandplank bij de meterkast en er zit al een gat in de muur dus dat is het probleem niet. Of kan deze ook gerust in de meterkast gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Ligt het aan mij of is het wifi signiaal van de 378.53 erg instabiel?

Ik ga vanmiddag maar is metingen doen, maar sinds de upgrade heb ik het gevoel dat die soms "onderdrukt" wordt.

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Jordyz schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 18:39:
Ik ben van plan om deze router te gaan kopen.
http://www.routershop.nl/asus-rt-ac68u/pid=30301

De live demo van het paneel ziet er erg goed uit, vooral dat je 3 gastnetwerken aan kunt maken.

Ik heb de mogelijkheid om de router buiten de meterkast te leggen, dan maak ik een wandplank bij de meterkast en er zit al een gat in de muur dus dat is het probleem niet. Of kan deze ook gerust in de meterkast gezet worden?
Zou dit een upgrade zijn voor je RT-AC66U? En waarom wil je dan upgraden?

Voor mij interessant omdat ik voor de keuze sta mijn dlink 655 te vervangen en twijfel of ik de RT-AC66U ga kopen of niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-01-2024
De Asus RT-66ACU ligt thuis op me te wachten.
Standaard firmware gebruiken of de Merlin firmware?

Kan ik makkelijk terug naar de standaard firmware/factory defaults? Of moet ik die eerst backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Cyberpope schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:30:
[...]

Zou dit een upgrade zijn voor je RT-AC66U? En waarom wil je dan upgraden?

Voor mij interessant omdat ik voor de keuze sta mijn dlink 655 te vervangen en twijfel of ik de RT-AC66U ga kopen of niet.
Ik heb nog niks gekocht, ik ben aan het twijfelen of dat ik de 66u of de 68u moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Wat zouden jullie adviseren? De 66u of de 68u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
Hallo allemaal. Het bereik is bij mij eigenlijk best wel ruk...
Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:13

Pierre

Van nature lui!

Mijn glazenbol is net gevallen dus als je iets meer informatie hebt dan kunnen we je misschien helpen

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darobb
Pierre schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:42:
Mijn glazenbol is net gevallen dus als je iets meer informatie hebt dan kunnen we je misschien helpen
Oh das balen man ;)

Uhm, wat wil je graag weten?
Ik heb de laatste merlin firmware geïnstalleerd.
De router staat in de meterkast. Vooral op de bovenverdieping ( +/- 6m vanaf router) en in de tuin (+/- 12m vanaf router is het bereik slecht. Het wifi netwerk vroeg zelfs enkele keren om het wachtwoord opnieuw in te voeren.

Als je nog meer wil weten, hoor ik het graag :)

Redelijk dichtbij het apparaat haal ik snelheden van 40mbps.

Zodra ik naar buiten of naar boven ga haal ik tussen de 1 en 2.5 mbps. Als ik al verbinding heb...

[ Voor 12% gewijzigd door darobb op 14-05-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Jordyz schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:58:
Wat zouden jullie adviseren? De 66u of de 68u?
66U kun je ophangen en neerzetten de 68U kan alleen staan.

Geen idee wat verder nog als mensen is.

Heb 2x AC66U kan er jaren tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
RobbyTown schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:21:
[...]

66U kun je ophangen en neerzetten de 68U kan alleen staan.

Geen idee wat verder nog als mensen is.

Heb 2x AC66U kan er jaren tegen.
Heb dr 68u besteld, neerzetten is geen probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
darobb schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:13:
De Asus RT-66ACU ligt thuis op me te wachten.
Standaard firmware gebruiken of de Merlin firmware?

Kan ik makkelijk terug naar de standaard firmware/factory defaults? Of moet ik die eerst backuppen?
Ik ben destijds direct overgegaan op de merlin firmware, voor mij voornamelijk omdat het hetzelfde bied als de originele firmware en dan nog wat extra's, specifiek in mijn geval openvpn-server.

Om terug te gaan naar de oude firmware kun je gewoon de firmware van de asus website downloaden en flashen zoals je ook met de merlin firmware al hebt gedaan.

Voor je latere post over het bereik ervan zou ik zeggen kijk is onder de wifi instellingen onder het tabje professional. Onderaan de lijst daar zie je TX power adjustment staat die op 100%. Gezien je over een doorvoersnelheid van 40 mbs praat lijkt het me dat je het over de 2.4 ghz hebt, dus zorg dat je die ook selecteert op de professional pagina.

Het opnieuw vragen om een wachtwoord vind ik een vreemde, of je moet het wachtwoord niet laten opslaan op je device. Want als de verbinding wegvalt en je moet opnieuw connecten zou hij in principe niet om een wachtwoord hoeven te vragen als het opgeslagen is.

Hierboven meldt iemand dat de nieuwste versie van merlin het wifi bereik wat instabiel is, dus wellicht dat het daaraan ligt. Ik zit zelf op de 1 na laatste versie (ben nog te lui geweest om te updaten) 378.52_2. Werkt voor mij goed maar de afstanden die het voor mij moet overbruggen zijn veel kleiner, plus gebruik eigenlijk alleen 5ghz want 2.4 ghz zit bom vol 20+ netwerken.

[ Voor 12% gewijzigd door Flaggie op 15-05-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35
Wat is het beste format om een harde schijf te formatteren zodat hij via de usb aansluiting gebruikt kan worden als centrale opslag voor mijn films? Het gaat vooral om in films van het format groter dan 4 gig (mkvs) In ntfs format krijg ik wel de share te zien in de windows explorer maar niet de films zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Vanmorgen de Asus AC68u binnen gekregen, had ik veel eerder moeten doen. Wat een mooi ding. En het werkt tenminste.

Nu las ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Kuznfbl.png

Is di nog steeds mogelijk? En hoe kan ik dit dan doen? Heeft dit risico's voor de router? Of kan ik er gewoon beter een extra router van Asus erbij kopen die instellen als AP en dan heb je het zelfde effect.

Wat is beter?

[ Voor 4% gewijzigd door Jordyz op 16-05-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
Je linkje zie ik niet, maar naar de pagina gaan werkt wel: http://prntscr.com/75vni5

Dat kan geloof ik tegenwoordig niet meer, want in de US zijn restricties in gegaan omtrent zendvermogen. Er is nog wel een versie die met een hoger wattage werkt dan je huidige firmware. Staat in dit topic ergens anders al gepost de link.

De vraag of het toegevoegde waarde heeft is moeilijk, aangezien jij met je router wel harder kan zenden, maar jouw device moet ook genoeg vermogen hebben om over die afstand terug te kunnen "praten". Daarnaast moet je je natuurlijk ook aan de regelgeving van hier houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Flaggie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:59:
Je linkje zie ik niet, maar naar de pagina gaan werkt wel: http://prntscr.com/75vni5

Dat kan geloof ik tegenwoordig niet meer, want in de US zijn restricties in gegaan omtrent zendvermogen. Er is nog wel een versie die met een hoger wattage werkt dan je huidige firmware. Staat in dit topic ergens anders al gepost de link.

De vraag of het toegevoegde waarde heeft is moeilijk, aangezien jij met je router wel harder kan zenden, maar jouw device moet ook genoeg vermogen hebben om over die afstand terug te kunnen "praten". Daarnaast moet je je natuurlijk ook aan de regelgeving van hier houden.
Ja daar heb je gelijk in. En ik heb nu geinvesteerd in een AC router voor mijn hele huis. Echter is de tuin en het tuinhuisje heb ik geen bereik. Nu heb ik ook gezien dat Asus routertjes verkoopt van 30/40 euro. Kan deze dan net zo goed instellen als AP en dan heb ik hetzelfde idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
Ik heb slechte ervaringen met de AC66u. Ik heb een experiabox staan voor de beneden verdieping en dat werkt prima, boven heb ik de asus router staan ingesteld als AP.

Netwerk ingesteld en heb boven netjes wireless, maar mijn probleem zit hem in het feit dat hij om de zoveel uur of soms na een paar dagen vreemd begint te doen. Zo zijn beide 2.4 en 5Ghz te zien en beschikbaar maar als ik er verbinding mee probeer te maken dan maakt hij of helemaal geen verbinding of hij maakt verbinding maar dan krijg ik er geen verkeer over heen of super super langzaam.

Krijg het niet gefixed vaak doe ik de asus meerdere keren power cyclen maar heeft vaak geen effect. Experia box uit, asus uit, vervolgens weer experiabox aan en wachten totdat deze volledig gestart is en dan weer de asus aanzetten los soms het probleem op maar niet altijd. Als het werkt dan werkt het prima.

Dit heb ik met meerdere asus firmwares en ook met de merlin fw. Dacht dat de router stuk was dus deze retour gestuurd en heb van alternate netjes een nieuwe gekregen maar ook hiermee dezelfde problemen.

Sta op het punt om deze ook weer retour te sturen, of heeft iemand de gouden tip?

Het lijkt er op dat het via de kabel wel netjes blijft werken maar dit heb ik niet genoeg getest om met zekerheid te zeggen.

-edit- Zojuist weer het zelfde probleem, beide draadloze netwerken beschikbaar maar ik kan er geen verbinding mee maken, plug een netwerk kabel tussen de asus router en de laptop en voila, gewoon perfect werken, het is dus puur de wireless die niet functioneerd.

[ Voor 9% gewijzigd door koekkoek op 17-05-2015 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klinkt misschien raar maar de asus boven is neem ik aan toch wel bekabeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
RobbyTown schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:51:
Klinkt misschien raar maar de asus boven is neem ik aan toch wel bekabeld?
Ja zit bekabeld aangesloten, kreeg er net weer geen leven in en heb toen maar besloten de tomato firmware er op te knallen en tot dus ver werkt het weer uitstekend, even aankijken of het ook zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
Stomme vraag maar gebruik je één of verschillende apparaten om te proberen op het netwerk te komen als het niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
Meerdere, twee telefoons, tv en laptop krijgen allemaal geen verbinding via draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ik ben benieuwd naar mensen die een andere firmware draaien van Asus op de ac68u, waar het bereik hoger is. Hoe bevalt deze?

En bestaat nog die firmware om het het zendvermogen (amerika) omhoog te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:13
Jordyz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:52:
Ik ben benieuwd naar mensen die een andere firmware draaien van Asus op de ac68u, waar het bereik hoger is. Hoe bevalt deze?

En bestaat nog die firmware om het het zendvermogen (amerika) omhoog te zetten?
Zeker. Heb m ook gedraaid. http://www.snbforums.com/...r-374-43-available.18914/

Via putty(programma :google t even)) via telnet, (telnet aanzetten instellen in de router) bepaalde Codes uitvoeren. Er is niets te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
HBSVDK schreef op maandag 18 mei 2015 @ 22:14:
[...]

Zeker. Heb m ook gedraaid. http://www.snbforums.com/...r-374-43-available.18914/

Via putty(programma :google t even)) via telnet, (telnet aanzetten instellen in de router) bepaalde Codes uitvoeren. Er is niets te slopen.
Ik zit nog te twijfelen, of de router uit de meterkast dus centraal of deze firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
koekkoek schreef op maandag 18 mei 2015 @ 14:46:
Meerdere, twee telefoons, tv en laptop krijgen allemaal geen verbinding via draadloos.
Ik heb er nog is over zitten nadenken en voor de 5 ghz zou het wellicht kunnen komen omdat je je kanaal op automatisch hebt inclusief DFS? Als dat het geval is dan kan het zijn dat de router radar heeft gedetecteerd op het kanaal dat hij zat en zichzelf "uitschakelde". Maar dat zou geloof ik geen effect op de 2.4 ghz moeten hebben.

hoe gaat het nu met de tomato firmware erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
Flaggie schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:26:
[...]

Ik heb er nog is over zitten nadenken en voor de 5 ghz zou het wellicht kunnen komen omdat je je kanaal op automatisch hebt inclusief DFS? Als dat het geval is dan kan het zijn dat de router radar heeft gedetecteerd op het kanaal dat hij zat en zichzelf "uitschakelde". Maar dat zou geloof ik geen effect op de 2.4 ghz moeten hebben.

hoe gaat het nu met de tomato firmware erop?
Ik heb de kanalen op auto gehad maar ook fixed, maakt geen verschil.

Nu met de tomato firmware draait hij nog steeds probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Heeft iemand enig idee hoe ik dit weer normaal krijg? Ik wil gewoon dat ieder apparaat het zelfde is. Maar ik kan het nergens verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XLMe4Z0.png

[ Voor 9% gewijzigd door Jordyz op 21-05-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Iemand die raad weet? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wat wil je normaal krijgen? Screenshot zegt mij niks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
RobbyTown schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:20:
Wat wil je normaal krijgen? Screenshot zegt mij niks....
Die bovenste heeft een blauw randje (1 device). Op lowest.

Nu wil ik die lowest bij de bovenste device weer weg hebben, maar ik weet niet hoe ik die weg krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-08 19:26

YoVla

Yoghurt met vla

Nogmaals op dat apparaat klikken?
Anders, post eens de opties die er nog meer staan, mogelijk dat wij daar meer uit kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
YoVla schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:48:
Nogmaals op dat apparaat klikken?
Anders, post eens de opties die er nog meer staan, mogelijk dat wij daar meer uit kunnen halen.
Werkt ook niet, het gekke is dat ik ook geen optie zie om te verwijderen. Maar alle andere apparaten hebben geen kenmerk van snel, of juist langzaam. Alleen mijn computer heeft dat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HDnr3PN.png

[ Voor 12% gewijzigd door Jordyz op 22-05-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
http://www.asus.com/support/FAQ/1008717/

zo te zien kun je door drag en drop de instelling aanpassen. Wellicht dat als je nog een keer lowest er op dropt dat het ongedaan wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Flaggie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 19:30:
http://www.asus.com/support/FAQ/1008717/

zo te zien kun je door drag en drop de instelling aanpassen. Wellicht dat als je nog een keer lowest er op dropt dat het ongedaan wordt gemaakt.
Heb hem al gereset :(

Het lukte maar niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Voor zover mij bekend (ik gebruik dan ook een 2 jaar oude fork) kent de ac66u helemaal geen instelbare qos. Vind het nogal bijzonder dat die optie bij jou er in zit. Bij mijn weten zal de chip dit moeten ondersteunen en dat doet hij niet.

Mocht ik het fout hebben (wat zeer goed kan) dan overweeg ik sterk een nieuwere fw er op te gooien. Een instelbare qos staat wel op me lijstje.

Ter aanvulling... Met qos bedoel ik dan device bandwidth priority in dit geval.

Edit... Zit even op smallbuilder te zoeken maar, zoals ik al noemde. De ac66u kent geen bandwidth priority. Er is een "cap" optie geweest maar zoals ik het begrijp heeft dat ook nooit "echt" gewerkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Turbo-Puppy op 28-05-2015 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
ik heb hem nu een paar maanden draaien , maar merk de laatste maand dat mijn wifi raar doet , voornamelijk op mijn iphones. Ik heb vol WiFi bereik , maar als ik verbonden ben , dan is communicatie ontzettend traag. Soms verzend whatssapp geen berichten. Wel als ik dan weer overschakel naar 4g.
OVerigens werkt dan de WiFi op mijn macbook en aTV etc wel gewoon goed. Ook mijn rPi blijft dan goed werken. Iemand ook ervaring mee?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 14:48
De ASUS AC66U nu enkele dagen in ons studentenhuis draaien. We hebben 100/100 glasvezel per verdieping (= 4 kamers per verdieping) en met alle devices zitten er max 13 devices op.

Hij kwam ter vervanging van de Sitecom WLR-4004 (Telfort). Volgens de test van hardware.info kan de ASUS bij een zware test met 3 laptops nog 104Mbps leveren en de Sitecom 76Mbps. Nu zitten we er echter met meer op dus het leek ons sowieso winst opleveren. Daarnaast had ik geen reden nodig om nieuwe hardware te kopen natuurlijk :p

Twee huisgenoten werken met de 5Ghz band (MacBooks) en zij geven aan zeer grote verschillen in snelheid te bemerken. Ze versturen vrij grote bestanden.

Een huisgenoot en ik gebruiken ook de VPN-functie: werkt perfect! Kan overal waar ik ben versleuteld internetten. Top.

In zo verre kort mijn bevindingen. De volgende situatie/vraag:

Draadloos:
1 Xbox 360, 1 Playstation 3, 3 MacBooks, 2 Windows Laptops, 3 iPhones, 1 android, 1 ChromeCast

Bekabeld:
1 Game PC

Nu wil ik graag bijhouden hoeveel elk device aan data verstookt. Er staat nu nog de reguliere firmware op, AsusWRT, en ik heb begrepen dat de Merlin-versie een betere traffic log heeft.

- Klopt het dat Merlin een uitgebreidere/betere traffic log heeft?
- Klopt het dat Merlin minder stabiele WiFi heeft? (Lees ik hier bij gebruikers)

Al gezocht online natuurlijk, ik lees wel dat de traffic log anders is/uitgebreider maar ben op zoek naar jullie mening. Over de wifi-klachten zijn de meningen verdeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 23:58
Ik gebruik tot volle tevredenheid Tomato firnware die alles bijhoudt per IP etc. etc. Superstabiel en draait hier alweer 74 dagen non-stop.
Call of Duty schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 14:27:
De ASUS AC66U nu enkele dagen in ons studentenhuis draaien. We hebben 100/100 glasvezel per verdieping (= 4 kamers per verdieping) en met alle devices zitten er max 13 devices op.

Hij kwam ter vervanging van de Sitecom WLR-4004 (Telfort). Volgens de test van hardware.info kan de ASUS bij een zware test met 3 laptops nog 104Mbps leveren en de Sitecom 76Mbps. Nu zitten we er echter met meer op dus het leek ons sowieso winst opleveren. Daarnaast had ik geen reden nodig om nieuwe hardware te kopen natuurlijk :p

Twee huisgenoten werken met de 5Ghz band (MacBooks) en zij geven aan zeer grote verschillen in snelheid te bemerken. Ze versturen vrij grote bestanden.

Een huisgenoot en ik gebruiken ook de VPN-functie: werkt perfect! Kan overal waar ik ben versleuteld internetten. Top.

In zo verre kort mijn bevindingen. De volgende situatie/vraag:

Draadloos:
1 Xbox 360, 1 Playstation 3, 3 MacBooks, 2 Windows Laptops, 3 iPhones, 1 android, 1 ChromeCast

Bekabeld:
1 Game PC

Nu wil ik graag bijhouden hoeveel elk device aan data verstookt. Er staat nu nog de reguliere firmware op, AsusWRT, en ik heb begrepen dat de Merlin-versie een betere traffic log heeft.

- Klopt het dat Merlin een uitgebreidere/betere traffic log heeft?
- Klopt het dat Merlin minder stabiele WiFi heeft? (Lees ik hier bij gebruikers)

Al gezocht online natuurlijk, ik lees wel dat de traffic log anders is/uitgebreider maar ben op zoek naar jullie mening. Over de wifi-klachten zijn de meningen verdeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Call of Duty
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 14:48
enohpi schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:19:
Ik gebruik tot volle tevredenheid Tomato firnware die alles bijhoudt per IP etc. etc. Superstabiel en draait hier alweer 74 dagen non-stop.

[...]
OK, tnx. Daar ga ik naar kijken, al een tijdje niet meer de progressie van bijgehouden. Heb je de Merlin ook geprobeerd toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 23:58
Merlin zeker geprobeerd maar was toch veel minder stabiel (wifi, dhcp) dan Tomato.
Call of Duty schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:21:
[...]

OK, tnx. Daar ga ik naar kijken, al een tijdje niet meer de progressie van bijgehouden. Heb je de Merlin ook geprobeerd toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Is er al iemand die de ac66u als vervanging van de experiabox gebruikt en een ipv6 adres heeft ? Heb de Asus een paar keer herstart maar het ip verandert niet.

Bij de ipv6 tab heb ik "connection type" op tunnel6rd staan. (had even met google gekeken waar andere die setting op hadden) iemand hier die weet of ik nog meer moet aanpassen in de settings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Connection type zal je moeten afstemmen op het soort IPv6 connectie dat je daadwerkelijk hebt. Wat is je ISP en wat voor IPv6 verbinding levert die? Ik heb zelf IPv6 op mijn AC66U, maar dat is met een sixxs tunnel en niet als vervanging van een experiabox, dus aan mijn ervaringen heb je denk ik weinig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Turbo-Puppy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 08:48:
Is er al iemand die de ac66u als vervanging van de experiabox gebruikt en een ipv6 adres heeft ? Heb de Asus een paar keer herstart maar het ip verandert niet.

Bij de ipv6 tab heb ik "connection type" op tunnel6rd staan. (had even met google gekeken waar andere die setting op hadden) iemand hier die weet of ik nog meer moet aanpassen in de settings ?
Nog niet maar ga wel begin volgende maand over van Ziggo naar KPN. Ik ga de ASUS gebruiken voor alleen internet en de experiabox voor TV en telefonie. Alle ervaringen zijn dus welkom.

Ik heb me al wat ingelezen via netwerkje.com en de managed switch wordt vanmiddag afgeleverd. Verder al bezig met het trekken van UTP kabels vanuit de meterkast maar de TV-coax moet nog even wachten tot 3 juli als KPN daadwerkelijk wordt aangesloten. Dan gaat die ook vervangen worden door een UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Laatst online: 01-07 19:53
kdbruin schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:23:
[...]

Nog niet maar ga wel begin volgende maand over van Ziggo naar KPN. Ik ga de ASUS gebruiken voor alleen internet en de experiabox voor TV en telefonie. Alle ervaringen zijn dus welkom.

Ik heb me al wat ingelezen via netwerkje.com en de managed switch wordt vanmiddag afgeleverd. Verder al bezig met het trekken van UTP kabels vanuit de meterkast maar de TV-coax moet nog even wachten tot 3 juli als KPN daadwerkelijk wordt aangesloten. Dan gaat die ook vervangen worden door een UTP kabel.
Ik ben recent ook overgestapt naar KPN, kan je adviseren powerline adapters te gebruiken voor de TV's (één bij de router en die pairen met de adapters bij de TV's) dan kan je de COAX laten liggen, mocht je ooit nog terug willen naar de kabel ;)

Verder hangt mijn Asus ac66u achter de experiabox in een DMZ, merk hier echter wel een probleem met de port forwarding, krijg momenteel mijn NAS niet benaderd vanaf buiten, maar verwacht dat dit wordt veroorzaakt door de ASUS router en niet de experiabox(ASUS router had dit probleem ook toen deze in het DMZ stond van de Ziggo router), verder nog geen problemen ondervonden.

Qua mogelijkheden is de Experiabox echt een onding, vrijwel alle opties zijn simpelweg vergrendeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Azerion op 10-06-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Azerion schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:34:
Ik ben recent ook overgestapt naar KPN, kan je adviseren powerline adapters te gebruiken voor de TV's (één bij de router en die pairen met de adapters bij de TV's) dan kan je de COAX laten liggen, mocht je ooit nog terug willen naar de kabel ;)

Verder hangt mijn Asus ac66u achter de experiabox in een DMZ, merk hier echter wel een probleem met de port forwarding, krijg momenteel mijn NAS niet benaderd vanaf buiten, maar verwacht dat dit wordt veroorzaakt door de ASUS router en niet de experiabox(ASUS router had dit probleem ook toen deze in het DMZ stond van de Ziggo router), verder nog geen problemen ondervonden.

Qua mogelijkheden is de Experiabox echt een onding, vrijwel alle opties zijn simpelweg vergrendeld.
Ik heb nogal slechte ervaringen met Powerline adapters en een ander probleem is dat ze door een aantal groepen heen moeten.

En bereikbaarheid vanaf buiten m'n eigen netwerk is een eerste vereiste, dus vandaar mijn keuze om het verkeer vanaf de NTU te splitsen met een switch. En als ik terug ga naar de kabel, is een coax kabel ook zo getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Videopac

Rommelt wat aan.

Azerion schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:34:
[...]

Port forwarding werkt wel op een Experiabox?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Laatst online: 01-07 19:53
kdbruin schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:58:
[...]

Ik heb nogal slechte ervaringen met Powerline adapters en een ander probleem is dat ze door een aantal groepen heen moeten.

En bereikbaarheid vanaf buiten m'n eigen netwerk is een eerste vereiste, dus vandaar mijn keuze om het verkeer vanaf de NTU te splitsen met een switch. En als ik terug ga naar de kabel, is een coax kabel ook zo getrokken.
Powerline adapters voor internet op PC's zou ik inderdaad ook niet aan beginnen, echter verbruiken de decoders maar iets van max 12Mbit en een vertraging is niet zo erg aangezien het TV betreft, maar als je geen moeite hebt om kabels te vervangen, een vaste kabel is natuurlijk altijd beter.
Videopac schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:02:
[...]

Port forwarding werkt wel op een Experiabox?
Ik heb er snel naar gekeken, maar had al vrij snel de conclusie getrokken dat ik het beter via mijn eigen router kon regelen en heb dus mijn router in het DMZ van de Experiabox geplaatst, dit lijkt wel goed te functioneren, echter werkt de combinatie van mijn NAS niet goed met de ASUS AC66U, dus kwam hier even een kijkje nemen of mensen goede ervaringen hadden met merlin/tomato om dit probleem op te lossen.

Maar we beginnen nogal off-topic te raken(Mijn schuld weet het :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heckie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:51:
REGIO UNLOCK (ALLE KANALEN) EN VERHOGEN ZENDVERMOGEN VAN 35mW NAAR 316mW
DE VEILIGE MANIER!!! , ZONDER CFE TE PATCHEN MET HEXEDITOR

DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico.

Getest op standaard Asus en laatste Merlin firmware met Asus RT-AC68U

Getest op RT-AC87U (dank @Wildfire)

Getest op RT-AC68U (dank @mikkelnl)

Zoals ik gisteren al aangaf dacht ik na het bekijken van de sourcecode (broadcom.c) dat het mogelijk was om de regio in de CFE aan te passen zonder het gebruik van een hexeditor en mtd-write Ik was gisteren te druk om het zelf te testen, maar vandaag had ik even tijd en het werkt zoals ik al dacht. Patchen van de CFE is gevaarlijk omdat je hiermee je router kunt bricken als je even niet oplet.
Via onderstaande (veilige) procedure schrijf je de juiste waardes op de juiste locaties rechtstreeks in de CFE. Na het uitvoeren van onderstaande handeling heb je alle kanalen beschikbaar op beide frequenties en is het zendvermogen van 35mW naar 316mW vergroot. Onderstaande werkt (en is getest) op de standaard Asus en Merlin firmware

Maak een shell connectie met je router via ssh of telnet (gebruik hiervoor bijvb putty)
Copy & paste onderstaande regels (kan in 1 keer als blok) in je terminalwindow

nvram set asuscfe0:ccode=#a
nvram set asuscfe1:ccode=#a
nvram set asuscfe0:regrev=0
nvram set asuscfe1:regrev=0
nvram set asuscfecommit=1
#
nvram set 0:ccode=#a
nvram set 1:ccode=#a
nvram set 0:regrev=0
nvram set 1:regrev=0
nvram set wl0_country_code=#a
nvram set wl0_country_rev=0
nvram set wl0_reg_mode=off
nvram set wl1_country_code=#a
nvram set wl1_country_rev=0
nvram set wl1_reg_mode=off
nvram commit
reboot

(druk in je terminalwindow op return op het laatste commando “reboot” uit te voeren.

Als je router opnieuw is opgestart kun je dmv het commando wl txpwr_target_max in het terminal window zien dat je vermogen nu op 25dB = 316mW ipv 15.5dB =35mW staat.

eventueel kun je het zendvermogen nog verder opschroeven naar 500mW (max=708 mW) maar ik adviseer dit niet.

nvram set 0:maxp2ga0=114
nvram set 0:maxp2ga1=114
nvram set 0:maxp2ga2=114
nvram set 1:maxp5ga0=114,114,114,114
nvram set 1:maxp5ga1=114,114,114,114
nvram set 1:maxp5ga2=114,114,114,114
nvram set wl_TxPower=500
nvram set wl0_TxPower=500
nvram set wl1_TxPower=500
nvram commit
reboot

Zendvermogen boven de 316mW is zinloos!!, Tenzij je de mogelijkheid hebt om ook het zendvermogen op al je client devices ook te verhogen. Leuk als je je router 2 straten verderop kunt zien, maar wat heb je er aan als je er niet aan kunt verbinden. Je zorgt hiermee alleen maar voor overlast op de toch al overvolle frequenties. Als laatste de fabrikant van de radiochip geeft maximaal 26dBm=398mW voor de in deze router gebruikte chip, ik zou dus zeker niet hoger gaan dan deze 398mW en voor de 5GHz radiochip geld hetzelfde verhaal 26dBm dus. Hoger verslechtert alleen maar je signaal (overmodulatie) en zal je tevens de levensduur van de radiochip verkorten

Door het veranderen van de regio in de CFE (EU naar #a) krijg je dus ook de beschikking over niet standaard Wifi kanalen, dus staat je kanaal keuze in je router op auto dan is het dus mogelijk dat je router een kanaal selecteert welke je client device (notebook, telefoon, tablet etc etc ) niet herkent. Selecteer dus zelf het optimale kanaal in de GUI

Gezien het feit dat het unified firmware betreft is de kans best groot dat dit bij de meeste Broadcom gebaseerde Asus routers werkt. ECHTER, niet alle modellen gebruiken dezelfde NVRAM variabelen. Om dit te omzeilen zou je alleen het eerste gedeelte kunnen uitvoeren, dus:

nvram set asuscfe0:ccode=#a
nvram set asuscfe1:ccode=#a
nvram set asuscfe0:regrev=0
nvram set asuscfe1:regrev=0

Hierna een factory reset doen, Namelijk bij een factory reset worden bepaalde op regio gebaseerde waarden vanuit de CFE naar het NVRAM gekopieerd . Echter deze variabelen zijn niet voor alle modellen identiek heb ik al gezien. Deze NVRAM waarden worden daarna door de driver gebruikt om het juiste zendvermogen en beschikbare zendvermogen te selecteren .

DISCLAIMER:
Ik neem geen enkele verantwoording wat gebruikers met deze informatie doen. Het aanpassen van je zendvermogen en kanalen is illegaal en de regels zoals ze zijn m.b.t. maximaal vermogen zijn er niet voor niets. M.a.w. dit doe je geheel op eigen risico.

mvg en succes :) :)
Dan gaan we nu in de goede thread op verder ;) Iemand deze al getest (en werkend) op de RT-AC66U?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Hebben meer mensen last van HTTPS sites die eerst een time-out geven en vervolgens toch laden?
Lijkt erop dat ik dit heb sinds ik de RT-AC66U gebruik met de laatste 2 Merlin firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heckie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06-2024
loyske schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:42:
Hebben meer mensen last van HTTPS sites die eerst een time-out geven en vervolgens toch laden?
Lijkt erop dat ik dit heb sinds ik de RT-AC66U gebruik met de laatste 2 Merlin firmwares.
Draai ook altijd laatste versie van Merlin, geen last van moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
heckie schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:52:
[...]

Draai ook altijd laatste versie van Merlin, geen last van moet ik zeggen.
Thanks, probeer uit te vinden of het de RT-AC66U is, of dat ik het bij de client moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heckie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:42:
[...]

Dan gaan we nu in de goede thread op verder ;) Iemand deze al getest (en werkend) op de RT-AC66U?
post updated @heckie ik wacht nog op confirmatie van mede tweaker die het op de RT-AC66U aan het testen is. Op de RT-N66U werkt het (met aangepaste procedure) en ik verwacht dat het niet anders is op de RT-AC66U. Zodra ik feedback krijg laat ik het hier weten

mvg

Onderstaande werkt waarschijnlijk op de RT-AC66U (wacht op bevestiging!!)

STILL UNDER RESEARCH USE AT YOUR OWN RISK

REGIO UNLOCK (ALLE KANALEN) EN VERHOGEN ZENDVERMOGEN VAN 35mW NAAR 200mW

# RT-AC66U / RT-N66U specific region unlock
# set regulation domain in CFE from EU to #a
nvram set asuscferegulation_domain=#a
nvram set asuscferegulation_domain_5G=#a
# set regulation revision in CFE from 13 to 0
nvram set asuscfepci/1/1/regrev=0
nvram set asuscfepci/2/1/regrev=0
# set ccode (Country code) in CFE from EU to #a
nvram set asuscfepci/1/1/ccode=#a
nvram set asuscfepci/2/1/ccode=#a
# Update all EU specific regions to #a in NVRAM
nvram set regulation_domain=#a
nvram set regulation_domain_5G=#a
nvram set pci/1/1/regrev=0
nvram set pci/2/1/regrev=0
nvram set pci/1/1/ccode=#a
nvram set pci/2/1/ccode=#a
nvram commit
reboot

Het is dus hierna niet meer nodig de speciale Merlin Fork versie te gebruiken voor meer zendvermogen. Dit zal nu gewoon met de huidige Merlin en stock Asus firmware werken.

Dank aan @Luke-san voor het testen op de RT-N66U

voor vragen over de RT-N66U gebruik dit topic of pm
Voor vragen over de RT-AC68U zie het mijn originele post

DISCLAIMER:

mvg en succes :) :)

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roko14
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-08 20:59
Bij deze net getest op mijn ac-66u
Commando's komen goed door maar uiteindelijk is de tx power niet verhoogd.
Ik krijg ook de melding terug (Putty) Unsupported

Een aanpassing test ik graag voor je!
ps: draai Merlin 378.54_2

[ Voor 6% gewijzigd door roko14 op 15-06-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roko14 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:28:
Bij deze net getest op mijn ac-66u
Commando's komen goed door maar uiteindelijk is de tx power niet verhoogd.
Ik krijg ook de melding terug (Putty) Unsupported

Een aanpassing test ik graag voor je!
ps: draai Merlin 378.54_2
Hoi
Bij waar krijg je de melding Unsupported bij het commando wl txpwr_target_max

Dit zou kunnen kloppen als de driver van de AC66U dit commando niet kent

Je zegt het zendvermogen is niet sterker geworden, hoe controleer je dit (Ik heb dus zelf dit model niet dus is het wat moeilijk testen)

Hoe zit het met je beschikbare kanalen? Heb je bijvb kanaal 14 erbij gekregen op de 2.4ghz band en op de 5 ghz band de volledige kanalenlijst dus 34 tot 161?

Geeft wl country als output #a (#a/0) <unknown>
?

mvg en dank voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roko14
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:28:
[...]

Hoi
Bij waar krijg je de melding Unsupported bij het commando wl txpwr_target_max

Dit zou kunnen kloppen als de driver van de AC66U dit commando niet kent

Je zegt het zendvermogen is niet sterker geworden, hoe controleer je dit (Ik heb dus zelf dit model niet dus is het wat moeilijk testen)

Hoe zit het met je beschikbare kanalen? Heb je bijvb kanaal 14 erbij gekregen op de 2.4ghz band en op de 5 ghz band de volledige kanalenlijst dus 34 tot 161?

Geeft wl country als output #a (#a/0) <unknown>
?

mvg en dank voor de feedback
Bij deze even een screenshot van putty:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-MJJbHz7tP7E/VX7gwmwy4JI/AAAAAAAAGRo/rTONhTz758E/w1262-h794-no/2015-06-15%2B16_20_54-192.168.1.1%2B-%2BPuTTY.jpg

Wel heb ik inderdaad kanaal 14 (2.4) en de volledige kanalenlijst op 5 Ghz
Inderdaad geeft wl country (#a/0) unknown
Via wifi analyzer zie ik geen sterker signaal ontstaan.

Misschien doe ik iets fout? Of is de wijziging toch doorgekomen?

[ Voor 6% gewijzigd door roko14 op 15-06-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roko14 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:32:
[...]

Wel heb ik inderdaad kanaal 14 (2.4) en de volledige kanalenlijst op 5 Ghz

Misschien doe ik iets fout?
Nee denk niet dat je iets fout doet, echter zal de driver van de RT-AC66 zal txpwr_target_max niet kent. Vandaar de melding unsupported. Waarschijnlijk is er wel een equivalent commando, echter ik heb dit model niet, dus mijn kennis van dit model is iets gelimiteerd. De driver is closed source dus kan het ook niet even gauw nakijken. Echter het feit dat je alle (ook niet toegestane kanalen in de EU) hebt doet mij vermoeden dat je regiolock nu niet meer actief is. (dit is uiteraard wat we willen bereiken) Ik ben echter niet bekend hoe je op de N66U & AC66U het vermogen via een shell kunt instellen / verifiëren. Misschien dat iemand met wat meer kennis van dit specifieke model dit wel weet?? Scheelt mij weer een hoop zoekwerk :) Het is zeer goed mogelijk dat je zendvermogen nu al hoger is dan voorheen, omdat de regiolock voor de EU er zeker af is (Anders had je al deze kanalen niet tot je beschikking). Je kan eventueel: wl cmds uitvoeren en kijken of je iets ziet wat er op lijkt

Mvg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2015 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:13
Welk stappenplan heb je gevolgd roko14? Ik heb wel eens het zendvermogen handmatig verhoogd in de fork. Met de asusmerlin non-fork lukte me dit helaas niet was niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roko14
@id1ot Net nog even wat testjes gedaan, maar het lijkt er niet op dat het zendvermogen omhoog is gegaan. Wifi-analyzer geeft tenminste hetzelfde aantal db aan als eerder.

Het zou mooi zijn als er een instel/verificatie methode komt.
In ieder geval erg bedankt voor je werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HBSVDK schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:24:
Welk stappenplan heb je gevolgd roko14? Ik heb wel eens het zendvermogen handmatig verhoogd in de fork. Met de asusmerlin non-fork lukte me dit helaas niet was niet ondersteund.
Hoi HBSVDK onderstaande dus. Het gedeelte set NVRAM is volgens mij vrij standaard (zelfde als bij de Fork). Het eerste gedeelte plaatst de test regio in de CFE (kwam ik bij toeval op) . Alleen heb geen idee hoe je het vermogen controleert op de AC66U. Ik heb het inmiddels voor de AC68U goed werkend (dit was voorheen alleen mogelijk dmv Fork of CFE te patchen) Kreeg echter vragen of ik dit ook voor de N66 en AC66 werkend kon krijgen

# RT-N66U specific region unlock
# set regulation domain in CFE from EU to #a
nvram set asuscferegulation_domain=#a
nvram set asuscferegulation_domain_5G=#a
# set regulation domain in NVRAM from EU to #a
nvram set pci/1/1/ccode=#a
nvram set pci/1/1/regrev=0
nvram set pci/2/1/ccode=#a
nvram set pci/2/1/regrev=0
nvram set regulation_domain=#a
nvram set regulation_domain_5G=#a
nvram set wl0_country=#a
nvram set wl0_country_rev=0
nvram set wl0_reg_mode=off
nvram set wl1_country=#a
nvram set wl1_country_rev=0
nvram set wl1_reg_mode=off
nvram commit
reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roko14 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:26:
@id1ot Net nog even wat testjes gedaan, maar het lijkt er niet op dat het zendvermogen omhoog is gegaan. Wifi-analyzer geeft tenminste hetzelfde aantal db aan als eerder.

Het zou mooi zijn als er een instel/verificatie methode komt.
In ieder geval erg bedankt voor je werk!
Zou je het volgende nog even kunnen proberen

nvram set wl0_TxPower=300
nvram set wl_TxPower=300
nvram set wl1_TxPower=300
nvram commit
reboot

contoleer na reboot of deze waarden blijven bestaan na reboot met:

nvram get wl0_TxPower
nvram get wl_TxPower
nvram get wl1_TxPower

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roko14
Heb het net geprobeerd, maar ik krijg, ook na herhaaldelijk rebooten het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/jqwg2qrVVSlldWRiC_tvE0k7xE6uBX_b8jcwWU7K52E=w494-h311-p-no

Ook de signaalsterkte lijkt nog ongewijzigd.

[ Voor 10% gewijzigd door roko14 op 15-06-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roko14 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 20:20:
Heb het net geprobeerd, maar ik krijg, ook na herhaaldelijk rebooten het volgende te zien:

[afbeelding]

Ook de signaalsterkte lijkt nog ongewijzigd.
Okay thx voor je feedback,

Dus jou screenshot is na dat je onderstaande waarden in het NVRAM hebt geplaatst en een reboot hebt gedaan, correct?

nvram set wl0_TxPower=300
nvram set wl_TxPower=300
nvram set wl1_TxPower=300
nvram commit
reboot

Dus met ander woorden, deze waarden worden nog steeds teruggezet. Hmmmm Dan denk ik dat in de CFE ook nog de REGREV waarde veranderd moet worden. Ik kom hier op terug :)
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste