Op 23apr15 schreef ik:
Maar na het lezen van beide reacties en het bekijken van de externe informatie, denk ik niet dat ik ga proberen de ST546i aan te passen. Ik betwijfel namelijk ten zeerste of het mogelijk is resp. of ik in staat ben om deze 'pre-configured' ADSL modem/router te "degraderen" naar de brugklas.
[Einde quote]
Afgelopen week heb ik toch maar besloten om te proberen de AC66U als router te gaan gebruiken. Ik heb sindsdien natuurlijk vaak op internet gezocht en veel informatie bekeken. Belangrijke en nuttige
bronnen waren (en zijn) o.a.:
D-link DIR-655 achter een SpeedTouch 546(i) v6 - hoe?
https://www.petri.com/con...uch_510_for_dhcp_spoofing
http://www.valadissupport.nl/z152.html
Nu heb ik ADSL (en ISDN) en dus moet het verbindingstype PPPoA zijn en dat zit niet bij de AC66U keuzes. Daarom moet ik waarschijnlijk geen Bridge modus zien te realiseren, maar 'DHCP spoofing' of 'half-bridge'. Dat lijkt in de gevonden informatie een eenvoudige ingreep, maar het is mij op dit moment nog niet gelukt om via de AC66U als router een internetverbinding te krijgen.
In een correct werkende situatie verwacht ik o.a.:
#1. Dat ik met de PC aangesloten op de AC66U de ST546i te zien zou moeten krijgen met
http://192.168.1.254/. Dat is het IP-adres van de ST546i en op die manier lukt het natuurlijk wel als de PC direct met de ST546i is verbonden.
#2. Dat met de PC aangesloten op de ST546i, de AC66U te zien zou moeten zijn in het Thuisnetwerk overzicht van de ST546i.
Zijn deze veronderstellingen correct, want dit is namelijk (nog?) niet het geval.
En tips of suggesties die kunnen helpen bij het vinden van "de clou", zijn uiteraard ook welkom.
N.B. Vanwege de vele instelmogelijkheden bij vooral de AC66U zal het voor mij namelijk erg nuttig zijn om te weten in welke richting ik de oplossing vermoedelijk zoeken moet.
Nog wat aanvullende informatie.
De firmware versie van de ST546i is 6.2.29.2 en van de AC66U 3.0.0.4_376_3861.
Met ST5xx_R6x_config_nl_v7.exe heb ik de ST546i opnieuw geconfigureerd waarbij ik bij de provider keuze natuurlijk 'KPN-Particulier' heb geselecteerd (was ook de default).
Het uitschakelen van de ST546i Firewall heeft niet geholpen resp. was niet voldoende.
Hetzelfde geldt voor het wijzigen van 'Static IP' naar 'Dynamic IP' bij de AC66U.
Aanvulling op 3mei15 om 19:40
In de Petri informatie (middelste link hierboven) wordt vermeld dat ‘This router must have NAT capabilities’, maar die mogelijkheden zou je juist niet moeten gebruiken als je naar de titel kijkt.
Daar heb ik echter nog niets mee gedaan en tevens veronderstelde ik dat dit in mijn geval op de AC66U zou slaan. Als ik echter de toelichting lees in ASUS RT_AC66U Manual (E7891).pdf (pag.68), dan krijg ik de indruk dat ik misschien juist in de ST546i iets met NAT zou moeten doen.
Als dat het geval zou zijn, dan is er een nieuw struikelblok want die functie heb ik namelijk niet kunnen ontdekken. De recentste ‘ST546_UserGuide’ die ik heb kunnen vinden, is R5.3.1. In die User Guide wordt NAT (en veel andere Software Features) wel vermeld, maar verder nergens meer toegelicht. En dan is mijn firmware versie ook nog 6.2.29.2 !!
Aanvulling op 4mei15 om 0:30
Na nogmaals tamelijk lang zoeken zag ik link naar een voor mij nog onbekend topic in de KPN Gebruikers Groep met als titel ‘KPN Forum ander modem gebruiken (p.1)’. Daarin staat (bij #8) eindelijk wat ik zocht, namelijk een duidelijke beschrijving hoe je bij de SpeedTouch dat ‘DHCP spoofing’ instelt. Het is inderdaad een simpele ingreep, maar die vereist dus wel dat de AC66U gedetecteerd is door de ST546i. Hiermee is dus vraag #2 beantwoord, maar moet ik nu wel gaan uitzoeken waarom de AC66U zich verstopt heeft.
Aanvulling op 4mei15 om 2:20
Via AC66U heb ik netwerkverbinding, hoewel de ST546i nog niet is aangepast.
Aanvulling op 4mei15 om 13:35
De (hoofd)oorzaak van het probleem was dat IP-adres 192.168.1.1 een conflict gaf. Althans, dat werd ontdekt resp. gemeld toen ik na wijzigen van het ‘WAN IP’ (Statisch naar Auto) nog eens de QIS wizard uitvoerde. Met een klik op Next heb ik toen de voorgestelde oplossing geaccepteerd en even later was met ‘LAN IP’ op 192.168.2.1 het probleem niet alleen opgelost, maar was er ook meteen een netwerkverbinding. Dat vond en vind ik nogal verwonderlijk omdat de ST546i nog niet was aangepast. Of het nu een probleemloze verbinding is, kan ik nog niet met zekerheid beoordelen. Maar vermoedelijk zal ik nog wel de huidige en de ‘DHCP spoofing’ configuratie enige tijd gaan uitproberen. Mocht spoofing niet nodig zijn, dan is het wel erg ironisch en wrang dat het mij veel tijd heeft gekost om te achterhalen hoe je dat kan instellen.
N.B. Het heeft mij nogal verbaasd en ik weet (nog) niet hoe het komt dat 192.168.1.1 een conflict geeft. De ST546i gebruikt namelijk 192.168.1.254 als LAN IP-adres.
[
Voor 35% gewijzigd door
Verwijderd op 04-05-2015 13:35
]