D-link DIR-655 achter een SpeedTouch 546(i) v6 - hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had voorheen een Draytek 2200E router achter een SpeedTouch Home zitten. Dit werkte op zich goed.

Nu hebben al mijn pc's in huis tegenwoordig een gigabit verbinding en vond ik het wel handig om dan ook een gigabit router te hebben. Ook heb ik een MacBook Pro liggen, dus ik wilde ook nog een draadloze verbinding hebben.
De DIR-655 heeft een gigabit LAN en een WLAN met n-protocol. Het snelste wat ik op dit moment kon vinden.

Nu heb ik het probleem dat mijn oude modem niet goed werkt met mijn nieuwe router. Dus ik Planet gebeld en die boden mij aan een nieuwe modem toe te sturen. Nu krijg ik de modem binnen vandaag en blijkt dit een multi-pc modem te zijn. Hier zit dus al een router ingebouwd. Maar een router achter een router krijg ik niet werken. Ik wil niet de modem aansluiten op een LAN poort want ik heb 4 pc's in huis dus ik heb elke LAN poort nodig. Ook heb ik mijn router net een week en het is geen optie om deze niet te gebruiken.

Kan ik mijn modem niet op een zelfde soort manier laten werken als mijn oude modem. Zodat ik mijn router mijn modem kan laten inbellen?

Is er iemand die zo'n zelfde setup wel werkend heeft? En zou je me dan kunnen uitleggen hoe ik dit ook voor elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Nu kun je je wireless router als accesspont gebruiken. Dan heb je in principe 6 lan poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet helemaal wat ik in gedachte had.

Mijn modem is natuurlijk ook een router. Alleen heeft deze een 100Mbit LAN.
Mijn D-Link router heeft een 1000Mbit LAN en n-protocol WLAN. Hier wil ik ook gebruiken van maken want daar heb ik hem o.a. voor aangeschaft. Anders had ik wel een los accespoint aangeschaft of een modem met wireless ingebouwd genomen.

Ik wil gewoon mijn oude situatie terug. Een modem die alleen het kale internetsignaal doorgeeft en mijn router die alle poortmappings doet en het DHCP gedeelte verzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokkuhlag
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-06 19:45
Het is mogelijk dat je multi pc modem / router een optie bridge mode heeft. Indien dit het geval is, zet bridge mode aan en steek hem in de WAN poort van je wifi router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou geweldig zijn....iemand die dat al voor elkaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pokkuhlag schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 22:49:
Het is mogelijk dat je multi pc modem / router een optie bridge mode heeft. Indien dit het geval is, zet bridge mode aan en steek hem in de WAN poort van je wifi router
De meeste modem/routers kunnen wel DHCP Spoofing aan bij Planet. Twee routers achter elkaar is trouwens niet echt een probleem, zolang je maar geen poorten wilt forwarden en alles aansluit op de tweede router.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 20 januari 2008 @ 18:59:
[...]

De meeste modem/routers kunnen wel DHCP Spoofing aan bij Planet. Twee routers achter elkaar is trouwens niet echt een probleem, zolang je maar geen poorten wilt forwarden en alles aansluit op de tweede router.
En dat is nou precies wat ik wil :P

Ik heb die router juist gekocht om zijn mogelijkheden en snelheid (Gigabit LAN en 802.11n)
Alleen de modem die ik had was ondertussen zowat antiek. Dus ik kreeg een nieuwe van planet en toen had ik dit probleem. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
maar waarom zit je zo te gooien met die gigabit en wireless-N term?

Naar buiten toe heb je toch geen gigabit nodig, hang die nieuwe router met de WAN-interface aan de modem/router van Planet, en zet het IP van de nieuwe router in DMZ bij de modem/router van Planet

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 21-01-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HyperBart schreef op maandag 21 januari 2008 @ 13:03:
maar waarom zit je zo te gooien met die gigabit en wireless-N term?

Naar buiten toe heb je toch geen gigabit nodig, hang die nieuwe router met de WAN-interface aan de modem/router van Planet, en zet het IP van de nieuwe router in DMZ bij de modem/router van Planet
Nee naar buiten niet idd.

Ik wil het ook zo hebben zoals jij aangeeft. Alleen kom ik dáár juist niet uit.
Maar als ik mij niet vergis vraagt hij voor het WAN gedeelte hoe er verbinding gemaakt moet worden, en dan moet ik iets opgeven.
Ik heb weinig verstand van netwerken en dan met name het hele DNS en subnet gedeelte wat ik ook in moet vullen.

Als ik mijn modem als default gateway in stel zou het toch moeten werken. Alleen moet ik dan nog een hoop andere dingen instellen.

Het zou mooi zijn als iemand een soortgelijke setup heeft en mij kan uitleggen hoe ik het werkend krijg.

Ik ben vrijdag vrij. Dan ga ik wel weer rommelen om het goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Kijk, als je een device in DMZ zet heeft dat device nog steeds een lokaal IP, het enige verschil is nu dat als de router waar internet op hangt een pakket binnenkrijgt voor een server-applicatie, hij gaat zeggen van "oh, dat moet naar de DMZ-host".

Eigenlijk zet je je device dan zo goed als rechtstreeks in contact met het net, want als iemand contact op neemt met de router gaat het door naar de DMZ-host.

Bijgevolg zet je dus bij de nieuwe router het volgende:

wan interface krijgt ip van DHCP,
of je stelt het statisch in, dan doe je het als volgt:

DNS: ip van de eerste router
subnetmask: 255.255.255.0 (kijk maar eens bij een pc'tje van nu en doe eens ipconfig /all)
Gateway: Ip van de oude router

(ik raad om zoveel mogelijk problemen bij jou te voorkomen gewoon dhcp aan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

Wel de DIR-655 blijkt alleen PPPoE te accepteren en ondersteunt géén PPPoA.
Dus als je de Speedtouch 5x6i() dan in "Bridged modus" hebt ingesteld gaat het niet werken als je internet via PPPoA hebt.

Weet iemand misschien of het wellicht mogelijk is om de Speedtouch dan in een zogenaamde Half-Bridged modus te gebruiken?
Dus dat de Speedtouch d.m.v. DHCP een IP adres aan de DIR-655 geeft via de WAN poort op de D-Link router (die ingesteld staat op Dynamic IP voor de WAN poort), opdat het daarna vervolgens mogelijk zou moeten zijn om de DIR-655 router in de Speedtouch als zijnde DMZ host (Public IP) te kunnen instellen.
Afbeeldingslocatie: http://i132.photobucket.com/albums/q28/PaulX1980/dir655_wanport_setting.jpg

Ervanuitgaande dat bovenstaande methode mogelijk werkt, dan de volgende vragen: :?
  • Welk statisch IP adres en subnet dien ik de Speedtouch dan te geven?
  • En welke DHCP settings op de Speedtouch moet ik dan aanhouden zodat er geen conflicten ontstaan met de D-Link router, die een 'intern' statisch IP adres (in mijn geval 192.168.1.2) heeft en moet hebben?
Afbeeldingslocatie: http://i132.photobucket.com/albums/q28/PaulX1980/speedtouch_lan_dhcp.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door PaulX op 05-09-2008 22:52 ]

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Dat is PPPoA niet ondersteunt is niet bijzonder, da's nogal normaal.

PPPoE is Point-to-Point over Ethernet. De A bij PPPoA staat voor ATM.

Aangezien er geen ATM circuit bestaat bij een normale router kan ie dat uiteraard ook niet, ATM is oa de verbinding tussen jouw modempje en DSLAM.

Makkelijkste/snelste is om je modem in spoofing te zetten. Werkt perfect met de 546 modems.
Stappenplan:
- Upgrade naar nieuwste firmware (heb nog wel eens gezien dat een ouwe FW rare routeringsproblemen gaf)
- Configureer je modem met tooltje van www.speedtouch.nl en kies hier netjes de juiste settings
- Done.

Knup nu 1 van de 4 ethernetpoortjes aan je Dlinkding op zn WAN poort.
Vervolgens krijgt je Dlink gewoon netjes je internet-IP op zn wanpoort en heb je 1 router (en geen gezeik met dubbele routering). 546 is dan modem-only geworden en routeert niet.

Tenslotte kun je voor de compleetheid de firewall van je 546 nog uitzetten, PC vast IP geven 192.168.1.x en even direct op je 546 aansluiten, dan naar http://192.168.1.254 gaan, firewall uitzetten en pc weer eraf halen (zodat alleen je dlink weer op de modem zit)

Andere optie is om de 546 in PPtP mode te zetten, dmv PPtP bouw je dan een tunnel tussen je dlink en je speedtouch, waarbij ie je wan-ip ook op je dlink laat binnenkomen. Spoofing is echter mijn voorkeur

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 05-09-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01

PaulX

Beyond your imagination...

DJSmiley schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:27:
.................
Makkelijkste/snelste is om je modem in spoofing te zetten.
Werkt perfect met de 546 modems.
.....................................
Supertip, bedankt DJSmiley, _/-\o_
ik was niet op de hoogte van de spoofing functie zoals dit via de conf.wizard is in te stellen.
Het werkt nu precies naar wens.

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

Pagina: 1