mddd schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 15:24:
[...]
Volgens mij blijkt hier juist uit dat voor PHEV de markt juist nog NIET zover is dat men ze ook zonder stimulering wel zou kopen. Immers, met stimulering koopt men massaal Outlanders, zonder stimulering niet.
Marktverstorend is het altijd. Dat is ook precies de bedoeling. Echter wel om de markt te verstoren in een groene richting - niet in de richting van de auto die het slimst de regeltjes benut (of: misbruikt).
Nee, de markt gaat geen PHEV kopen als die in de praktijk duurder in gebruik is dan een non-EV. Hetzelfde geldt namelijk voor benzine vs diesel. De auto met de laagste kilometerprijs wordt gekocht. Daar mag dan best een wat hogere investering tegenover staan, als die maar binnen x-jaar terugverdiend wordt.
Kijk ik naar de Outlander (die mij eerlijk gezegd echt een doorn in het oog is...), dan krijg je deze prijzen voor 2016:
Outlander PHEV Instyle 4WD 203pk, € 49.990
Outlander 2.0 ClearTec Instyle 4WD 150 pk, € 40.990
Outlander 2.2 DI-D Instyle 4WD 150pk, € 52.990
De PHEV ligt in de prijsrange van benzine naar diesel. Prijs is dus geen beperking voor die auto. En als je naar de specs kijkt, is alleen de benzinetank 15 liter kleiner, maar krijg je een accupack en e-motor erbij.
Welke stimulering is er voor deze auto dan nog nodig? De optie zonder hybride is in het geval van benzine goedkoper en diesel duurder. Hier zit uiteraard wel het huidige mbr-voordeel bij in. Maar met én een lager verbruik én betere prestaties hoort de PHEV eigenlijk boven de diesel te staan qua prijs. Dat is in de automotive altijd al zo geweest. En als de PHEV echt zo zuinig was, dan zou je de meerprijs snel genoeg terugverdienen door besparing op brandstofkosten.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat een gemiddelde Toyota hybride in de praktijk wel echt zuiniger is dan een vergelijkbare benzine. Maar subsidie op auto's die sowieso al nooit zuinig zullen zijn
[...]
Zeker.
[...]
Dat zou het mooist zijn maar kent bezwaren:
- Pas achteraf vast te stellen. Problematisch om allerlei redenen.
- Als de gemiddelde leaserijder onzuinig lange afstanden in zijn PHEV rijdt, dan is de groene woonwerk-rijder, die puur elektrisch rijdt, daarvan de dupe. Je zou dus eigenlijk op individuele basis moeten vaststellen.
Uiteraard zijn er praktische bezwaren tegen. De afstandsfactor kan wel gecorrigeerd worden. Achter verrekenen is lastiger, al hoewel daar ook wel een methode op te verzinnen is, (bijv. vooraf maximaal belasten en maandelijks via een portal terug claimen. In dat geval betaal je vooraan éénmalig teveel, maar dat krijg je aan het einde terug. Dat is in feite vergelijkbaar met hoe ik bijvoorbeeld mijn kilometers declareer. Die betaal ik zelf ook eerst 100% om vervolgens een maand later ze via het salaris terug te krijgen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier