• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
YoshiBignose schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:51:
Even twee dagen in Duitsland geweest met de Tesla. Totaal langs 5 superchargers, waarvan eentje in Nederland (Zwolle). Wat me opvalt is dat in Duitsland er echt zelden een Tesla staat. Ben er geen één op de weg tegengekomen, iedereen kijkt gapend naar de auto. Toen ik zo'n groene sticker ging halen bij een garage gingen ze ook helemaal kijken. Dat ik als EV dan toch zo'n groene sticker nodig heb vind ik dan weer jammer maar goed :P

Wat me opviel is dat de superchargers soms wel een stukje van de tankstations en mcdonalds afstaan waardoor je altijd even moet lopen. Niet erg gelukkig met dit weer, maar kan me voorstellen dat het soms vervelend kan zijn. Snap ook wel weer dat ze niet de duurste plekken kiezen, het is al duur genoeg gezien het feit dat er vrijwel nooit een Tesla staat. Maar ja, ik snap wel een beetje waarom ze verlies draaien dan. Ze moeten nu investeren in zo'n netwerk anders koopt niemand een Tesla als er maar 10 superchargers in EU staan, maar er zijn er nog niet genoeg om echt te zeggen dat ze optimaal gebruikt worden. Uiteraard verwachten ze met de Model 3 veel te verkopen, maar die moeten wel een apart abonnement afsluiten ofzo.

Verder is de navi van de Tesla echt ruk, heeft me meerdere keren over zinloze N-wegen gestuurd en zelfs een keer een afrit bij de snelweg om er daarna weer op te gaan. Echt bijzonder matig en ga ik zeker wat van zeggen. Als Google Maps het kan moet Tesla het ook kunnen hoor, vooral omdat je best afhankelijk bent van oplaadpunten, maar ik heb een heel stuk omgereden naar de supercharger in Zwolle omdat ik het anders niet zou halen, maar volgens mij had ik het makkelijk gehaald als ik gewoon op de snelweg was gebleven.

Autopilot deed het verder prima, 1x een schrikmomentje dat hij even dacht dat er een auto voor me stil stond op de snelweg. Hij ging wel remmen maar heel kort en niet vol. Ook meestal alleen mn cruise control gebruikt vanwege al dat onderhoud op de Duitse wegen. Stukje 210 km/u gehaald, maar durfde niet harder.... ben toch altijd bang voor mensen die vrachtwagens inhalen, alhoewel ze in Duitsland wel beter opletten en niet zomaar ervoor gooien. Het verbaasde me eigenlijk dat het verbruik niet eens zo heel slecht was bij 150 km/u, m'n trip consumption veranderde nauwelijks. Snap die conclusie dus wel van die gast die had getest of je beter 150 of 110 kon rijden qua tijd. En als je ziet dat je nog ruime marge hebt tot de volgende supercharger is dat geen probleem.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nice! Op weg naar Oostenrijk afgelopen lente ook 1 Tesla per supercharger gezien. Hier in Noorwegen was er nog maar 1 plek over toen ik in eentje reed en ging laden. Maar gelukkig bouwen ze bij.
Navigatie was ook hier ruuk ja, werd een straat ingestuurd waar je niet in mocht en opeens van de hoofd weg af een soort N weg op ja. Wel raar systeem: de navigatie komt van Garmin (die ik er overigens heel mooi en functioneel uit vind zien), maar op de center console krijg je een kaart van Google maps.. :?

Mixed Reality dev

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
M'n Mercedes Garmin doet precies hetzelfde. Dus wel aan Garmin liggen.

Wat me opvalt is dat de superchargers niet overdekt zijn. Lekker is dat in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:51:
Verder is de navi van de Tesla echt ruk, heeft me meerdere keren over zinloze N-wegen gestuurd en zelfs een keer een afrit bij de snelweg om er daarna weer op te gaan. Echt bijzonder matig en ga ik zeker wat van zeggen.
Dat is wel onhandig ja. Al heb ik wel meerdere navi's gehad die het heel handig vinden om je over een parallelbaan te laten rijden. Bijvoorbeeld bij knooppunt Vaanplein als je vanuit Europoort richting Gorinchem wil rijden.Het handigste is de hoofdrijbaan aan houden, maar je kan natuurlijk ook de afslag richting Barendrecht nemen, daar blijven rijden en aan het eind weer richting Gorinchem rijden. Dat is vast en zeker 30 meter korter ofzo. Maar handiger is het niet want dan heb je veel meer in en uitvoegend verkeer en bovendien gedeeltelijk 1 rijbaan ipv 2.
Ook Garmin trouwens, maar bijvoorbeeld Waze (app is nu van Google) doet dat ook. Die laat je op de A28 richting Utrecht bij Utrecht over de enkele parallelbaan rijden terwijl er een hoofdrijbaan is met 2 rijbanen. Ok, heel soms is dat handiger als op de hoofdrijbaan een file staat en parallel niet, maar in het algemeen is het echt niet nuttig (want ook file parallel).

Leuk om weer eens een verslagje te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:46

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Zo, nu een weekje de BMW i3 in huis. Echt super tevreden tot nu toe, wat een luxe van binnen en kwa rijgedrag. Bereik is prima, de 200km haal ik inderdaad wel als ik gewoon normaal rij. Laden is nog een beetje behelpen omdat zowel thuis als op het werk er nog geen laadpaal is maar daar wordt aan gewerkt. Werk boven een Toyota dealer dus daar staat hij af en toe mooi de paal voor de showroom bezet te houden :x

Hierboven lees ik veel dingen over navigatie, dat is bij de i3 best wel goed (kwa scherm en routes). Maar ik kom van navigatie via googlemaps af en dat is toch nog steeds een wereld van verschil. Met name het kunnen zoeken op bijv 'Burgers Zoo' is zo handig, en bij de i3 moet je toch nog ouderwets door een menu heen (of via spraakherkenning, maar 'Navigeer naar Arnhem, Burgers Zoo' dat herkent hij toch echt niet. Hopelijk ooit via een software update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
Bij Tesla kun je wel gewoon iets invullen, zoals McDonalds of Burgers Zoo en dan komt het wel naar boven, of laat hij alle dichtstbijzijnde zien. Dat vind ik wel handig.... alleen heb het idee dat het standaard op kortste route staat, ipv snelste route en dat kun je nergens wijzigen.
JeroenE schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 07:24:
[...]
Dat is wel onhandig ja. Al heb ik wel meerdere navi's gehad die het heel handig vinden om je over een parallelbaan te laten rijden. Bijvoorbeeld bij knooppunt Vaanplein als je vanuit Europoort richting Gorinchem wil rijden.Het handigste is de hoofdrijbaan aan houden, maar je kan natuurlijk ook de afslag richting Barendrecht nemen, daar blijven rijden en aan het eind weer richting Gorinchem rijden. Dat is vast en zeker 30 meter korter ofzo. Maar handiger is het niet want dan heb je veel meer in en uitvoegend verkeer en bovendien gedeeltelijk 1 rijbaan ipv 2.
Ook Garmin trouwens, maar bijvoorbeeld Waze (app is nu van Google) doet dat ook. Die laat je op de A28 richting Utrecht bij Utrecht over de enkele parallelbaan rijden terwijl er een hoofdrijbaan is met 2 rijbanen. Ok, heel soms is dat handiger als op de hoofdrijbaan een file staat en parallel niet, maar in het algemeen is het echt niet nuttig (want ook file parallel).

Leuk om weer eens een verslagje te lezen :)
Ja true, heb wel vaker lopen kloten met navi's, maar je hoopt toch dat in 2016 in een auto waarbij navigatie belangrijk is vanwege de superchargers het toch eindelijk eens een beetje goed werkt. Zo moeilijk is het toch allemaal niet...

[ Voor 70% gewijzigd door YoshiBignose op 16-09-2016 10:42 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Eerder had ik al eens MisterGreen en Terberg lease aangehaald van het pre orderen van Model 3 ollie1965 in "Elektrische auto's".
Toevallig was ik een IBAN code aan het zoeken en kwam ik het volgende tegen.
MisterGreen (zowel lease als snelladers) heeft een IBAN code van Volkswagen Pon Financial Services (40% eigendom PON 60% van Financial Volkswagen Duitsland (en dus van Volkswagen)).

Ondanks dieselgate en alle andere dingen, grappig dat men Tesla leasing enz wil financieren.
Ik heb nog niet in KvK gekeken wie eigenaar is van MisterGreen, maar als je een "NL18 VOWA" als betaalrekening hebt heb je duidelijk verwevenheid/verplichtingen met Volkswagen.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 16-09-2016 12:34 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

YoshiBignose schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:39:
Bij Tesla kun je wel gewoon iets invullen, zoals McDonalds of Burgers Zoo en dan komt het wel naar boven, of laat hij alle dichtstbijzijnde zien. Dat vind ik wel handig.... alleen heb het idee dat het standaard op kortste route staat, ipv snelste route en dat kun je nergens wijzigen.

[...]

Ja true, heb wel vaker lopen kloten met navi's, maar je hoopt toch dat in 2016 in een auto waarbij navigatie belangrijk is vanwege de superchargers het toch eindelijk eens een beetje goed werkt. Zo moeilijk is het toch allemaal niet...
Volgens mij heb ik op Youtube (Bjorn Nyland) inderdaad horen zeggen dat de Navi de kortste route neemt. Ook soms bepaalde stukken weg niet kent (bepaalde tunnels bruggen in Noorwegen). Soms denkt de navi dat je OVER een berg moet, met alle lol van de trip planner die daarbij hoort. Ook dat je geen "waypoints" kunt invullen, vond hij irritant. Daarom hangt er in zijn (aso :) ) Model X een TomTom aan zijn raam.

Navigatie is echt "de volgende" belangrijke aanpassing voor Tesla auto's als ik diverse reacties zo lees :D.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenE schreef op donderdag 15 september 2016 @ 08:00:
[...]
Ik dacht op basis van verkoopcijfers, maar nu je het zo expliciet vraagt kan ik het nergens terug vinden. Als je elektrische auto's verkoopt krijg je ook extra bonuspunten die je kan gebruiken om "vuile" auto's te compenseren. Dat kan natuurlijk alleen als je ze verkoopt. Anders zet iedere fabrikant een aantal EV's in een brochure met een prijs van 20 miljoen per stuk en klaar.

Zelfs met verkoopcijfers kan je natuurlijk vraagtekens stellen. Het kan best dat er ergens een EV wordt verkocht waarbij men met een beetje geluk 10k km per jaar rijdt. En die compenseert dan wellicht een paar dikke brandstofauto's die wordt gebruikt om 60k km per jaar te rijden. Maar ja, dat kan je bij de verkoop niet weten of meten.
Net nog even wat gezocht, maar het lijkt erop dat het gaat om het aantal geregistreerde auto's. Blijkbaar is er ook nog een mogelijkheid dat diverse merken gaan "poolen" om hun cijfers te verbeteren. Ik vond deze PDF welke een strategie omschrijft waarmee diverse merken hun boetes zo laag mogelijk hun houden. Er staan ook nog best wat leuke cijfers in....en lijkt een redelijke analyse van de gevolgen van het beleid, zonder dat het beleid zelf helemaal omschreven wordt:

http://strategic-business.../01/CSBA_2014T1_C3_G1.pdf

en...
Only the fleet average is regulated, so manufacturers will still be able to make vehicles with emissions above their indicative targets if these are offset by other vehicles which are below their indicative targets.
In order to comply with the regulation, a manufacturer will have to ensure that the overall sales-weighted average of all its new cars does not exceed the limit value curve.
uit bron: http://ec.europa.eu/clima.../vehicles/cars/faq_en.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Cheese_man op 19-09-2016 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Koetjeboe schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:22:
Hierboven lees ik veel dingen over navigatie,
Toen ik een weekje een Nissan Leaf had was ik ook niet erg onder de indruk van het navigatiesysteem. Zeker voor één week had ik geen zin om aan de gekkigheden van dat systeem te wennen. Gelukkig deed het kantelbare scherm prima dienst als plateau voor mijn smartphone ;) :

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/20160822_190219.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Cheese_man schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:01:
[...]

Volgens mij heb ik op Youtube (Bjorn Nyland) inderdaad horen zeggen dat de Navi de kortste route neemt. Ook soms bepaalde stukken weg niet kent (bepaalde tunnels bruggen in Noorwegen). Soms denkt de navi dat je OVER een berg moet, met alle lol van de trip planner die daarbij hoort. Ook dat je geen "waypoints" kunt invullen, vond hij irritant. Daarom hangt er in zijn (aso :) ) Model X een TomTom aan zijn raam.

Navigatie is echt "de volgende" belangrijke aanpassing voor Tesla auto's als ik diverse reacties zo lees :D.
Die Aso model x had ie gewonnen omdat hij als eerste 10 mensen had gereferred voor het kopen van een S. (dat ging natuurlijk snel met een Youtube channel met allemaal Tesla fans)

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Menesis schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:22:
[...]
Die Aso model x had ie gewonnen omdat hij als eerste 10 mensen had gereferred voor het kopen van een S. (dat ging natuurlijk snel met een Youtube channel met allemaal Tesla fans)
I know....Lucky bastard! Maar verdiend ook weer. Hij promoot het merk als een malle met veel nuttige info. De X is prachtig. In Drachten heb ik hem ontmoet en kort kunnen spreken voor hij weer via Duitsland naar huis ging. En ja, ik heb er ook ingezeten en met de deuren gespeeld....wie zou dat niet doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:15:
[...]

Toen ik een weekje een Nissan Leaf had was ik ook niet erg onder de indruk van het navigatiesysteem. Zeker voor één week had ik geen zin om aan de gekkigheden van dat systeem te wennen. Gelukkig deed het kantelbare scherm prima dienst als plateau voor mijn smartphone ;) :

[afbeelding]
Een moderne auto moet tegenwoordig toch gewoon Apple Carplay en Android Auto hebben. Ik snap niet dat er fabrikanten zijn die dat nog niet door hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:45:
Een moderne auto moet tegenwoordig toch gewoon Apple Carplay en Android Auto hebben. Ik snap niet dat er fabrikanten zijn die dat nog niet door hebben.
Ik heb het meeste ervaring met Google Maps (op mijn telefoon), en af en toe eens met TomTom/Garmin/autospecifiek ingebouwd systeem, en ik moet toch zeggen uit dat rijtje Google Maps toch de gold standard is hoor. Slim zoeken op namen van bestemmingen, heel goede weet van files, nooit verouderde kaarten, geen dure updates, en duidelijke aanwijzingen.

(Ik heb geen ervaring met Apple Maps, is misschien wel net zo goed als Google Maps, geen idee)

Hoe dan ook, voor mijn gevoel snap ik inderdaad niet dat automerken aan blijven modderen met eigen navigatieoplossingen. Ga inderdaad gewoon voor Apple/Android-oplossingen, dat scheelt een boel ellende.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik gebruik zelf de OSM kaarten en dan kom je er wel achter dat Google Maps toch flink outdated kan zijn. Goed, het is niet jaren zoals bij ingebouwde navigaties, maar een maand kan het volgens mij wel duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:45:
[...]

Ik heb geen groot data-abonnement en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om dat speciaal te nemen voor navigatie. Of kost het tegenwoordig niet meer zoveel data. Ik weet dat je het van tevoren kan downloaden, maar traffic info zal toch nog wel gedownload moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:18:
Ik gebruik zelf de OSM kaarten en dan kom je er wel achter dat Google Maps toch flink outdated kan zijn. Goed, het is niet jaren zoals bij ingebouwde navigaties, maar een maand kan het volgens mij wel duren.
Ik vind een maand, of zelfs twee maanden acceptabel (maar ik rijd dan ook niet zo heel veel naar plekken waar ik niet vaak kom). Echter, wat je met ingebouwde navigatiesystemen (in niet-geleasde auto's) vaak ziet is dat het systeem na aankoop van de auto's nooit meer wordt bijgewerkt omdat men absurd veel geld voor updates vraagt.
tiguan schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:31:
Ik heb geen groot data-abonnement en ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om dat speciaal te nemen voor navigatie. Of kost het tegenwoordig niet meer zoveel data. Ik weet dat je het van tevoren kan downloaden, maar traffic info zal toch nog wel gedownload moeten worden?
Ik heb het nooit gemeten, maar naar mijn idee kost het maar heel weinig data. Zelfs in het buitenland gebruik ik het, en ik heb niet het idee dat ik extra hard door mijn bundel (T-mobile Travel & Surf) heen ga als ik navigeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:18:
Tsja... Anderen doen het ook overdreven hoor. Ik had zo'n navigatie die eens per kwartaal een update kreeg. Op 27 dec zou de verlengde A4 open gaan. En vanaf de update van oktober stuurde de navigatie me dus al elke dag over een bouwterrein...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:34:
[...]

Ik vind een maand, of zelfs twee maanden acceptabel (maar ik rijd dan ook niet zo heel veel naar plekken waar ik niet vaak kom). Echter, wat je met ingebouwde navigatiesystemen (in niet-geleasde auto's) vaak ziet is dat het systeem na aankoop van de auto's nooit meer wordt bijgewerkt omdat men absurd veel geld voor updates vraagt.

[...]

Ik heb het nooit gemeten, maar naar mijn idee kost het maar heel weinig data. Zelfs in het buitenland gebruik ik het, en ik heb niet het idee dat ik extra hard door mijn bundel (T-mobile Travel & Surf) heen ga als ik navigeer.
Ik heb een lease auto en mijn navigatie wordt ook niet geupdate, mag ik zelf betalen , dus dat doe ik niet. Misschien dat je dat in een lease contract mee kan nemen, maar dat heb ik niet gedaan.

Misschien toch maar eens proberen dan met Google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:02

ArCadE

No banana available

tiguan schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:51:
[...]

Ik heb een lease auto en mijn navigatie wordt ook niet geupdate, mag ik zelf betalen , dus dat doe ik niet. Misschien dat je dat in een lease contract mee kan nemen, maar dat heb ik niet gedaan.

Misschien toch maar eens proberen dan met Google maps.
Ligt ook aan het merk. Bij Hyundai wordt het wel bij een servicebeurt geupdate. Moet je auto wel van na halverwege 2012 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Google Maps zal wel online zijn, maar OSM kan volledig offline. Thuis je kaart downloaden/updaten en gaan.
Ik gebruik zelf een tablet die nog niet eens een simkaart heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:12:
[...]

Google Maps zal wel online zijn, maar OSM kan volledig offline. Thuis je kaart downloaden/updaten en gaan.
Google kan tegenwoordig ook offline. Je moet dan maps downloaden (net niet groot genoeg voor heel NL in 1 keer). Hij update de map dan 1x per maand als je op wifi zit.
Ik gebruik het nu bijna dagelijks en zit op 50MB/maand

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 08:50

unclero

MB EQA ftw \o/

Gisteren eindelijk proefgereden in een Hyundai Ioniq EV. Deze auto heb ik al een tijdje op het oog, omdat ik een leasebak uit mag zoeken van de baas. Maar gister reed ik toevallig langs een promo-stand van de Ioniq bij de Arena. Even formuliertje invullen en rijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14322696_10210329869544255_51156385887672565_n.jpg?oh=d68ab01ee768e535a1165584170d55ad&oe=583FE023

Conclusie: Beste auto die ik ooit gereden heb. Goed, toegegeven, ik heb nooit echt veel verschillende auto's gereden en de meeste auto's die ik heb gereden zijn uit de 'Japans-gebakje'-klasse.
Wat me opviel was dat de auto niet zo'n groot lomp hok was als ik had gedacht (ik had 'm een beetje in de buurt van de Tesla gedacht). Hij is zo groot als een Prius, zonder het suffe uiterlijk van een Prius. Wat me ook aangenaam verraste was het feit dat de bestuurdersstoel automagisch naar de in/uitstap positie gaat als je de auto uitzet (of automatisch naar de rijpositie als je 'm aan zet). Iets wat ik zeer kan waarderen omdat ik bij auto's van dit formaat normaliter de halve acrobaat uit moet hangen om in of uit te stappen.
Rijden is een genot. Wegligging super, stuurt super (maargoed, mijn beeld van wegligging en sturen is wellicht wat vertekent door al die Japanse gebakjes). Gas reageerd snel, je voelt het optrekken aan je maag want van 0 tot 100 is binnen 5 seconden. Iets beheersder met het gaspedaal omgaan is het devies als je, net als ik, een hekel hebt aan achtbanen en snelheidsovertredingen. Op de navigatie zie je waar de dichtsbijzijnde laadpalen zijn, en de airco functioneert ook goed. We hadden niet genoeg tijd om ook de automatische piloot dingetjes uit te proberen, maar ik merkte al dat hij keurig waarschuwt als je over een doorgetrokken streep begint te rijden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

unclero schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:27:
Gisteren eindelijk proefgereden in een Hyundai Ioniq EV. Deze auto heb ik al een tijdje op het oog, omdat ik een leasebak uit mag zoeken van de baas. Maar gister reed ik toevallig langs een promo-stand van de Ioniq bij de Arena. Even formuliertje invullen en rijden maar.

[afbeelding]

...
Gas reageerd snel, je voelt het optrekken aan je maag want van 0 tot 100 is binnen 5 seconden.
Goed dat je een EV mogelijk wilt gaan leasen. De acceleratietijd is wellicht wat aan de progressieve kant aangezien de auto getest is voor 9.9 sec naar de 100. Met de 28kWh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Cheese_man schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:31:
De acceleratietijd is wellicht wat aan de progressieve kant aangezien de auto getest is voor 9.9 sec naar de 100. Met de 28kWh accu.
We hebben ook geen stopwatch erbij gehouden :+. Maar als ik 'm in mijn maag voel, is het snel ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
[...]

De trafficdata van TomTom zou maar 6MB per maand zijn bij 1uur gebruik per dag. Ik gebruik Sygic op mijn mobiel, met offline kaarten en verkeer die ze van TomTom krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 12:12:
[...]

Google maps kan ook kaarten offline downloaden voor onderweg/buitenland.

Bij Haarrijn komt een mooie opstelling met meer snelladers en ze slaan er zonne-energie op in een accu-pakket wat er naast staat. Dan kun je echt op 100% zonnestroom rijden. Is neergezet als pilot. Kom er momenteel wekelijks, maar heb pas vorige week voor het eerst een andere auto (Tesla) gezien.

Wanneer zal de EV-doorbraak in NL komen, volgend jaar, of gaat dat langer duren?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
NiGeLaToR schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:05:
Wanneer zal de EV-doorbraak in NL komen, volgend jaar, of gaat dat langer duren?
Hoe definieer je de doorbraak? X percentage van de auto's op de weg, X percentage van de afgelegde kilometers, prijsniveau van de goedkoopste EV met minimaal Y km actieradius onder niveau X?

-edit-

Ongelukken met Tesla's al X weken niet negatief in het nieuws geweest? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 19-09-2016 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

[...]

Google maps kan ook kaarten offline downloaden voor onderweg/buitenland.

Bij Haarrijn komt een mooie opstelling met meer snelladers en ze slaan er zonne-energie op in een accu-pakket wat er naast staat. Dan kun je echt op 100% zonnestroom rijden. Is neergezet als pilot. Kom er momenteel wekelijks, maar heb pas vorige week voor het eerst een andere auto (Tesla) gezien.
Big ass powerbank ;), maar dat is uiteindelijk wel waar we heen willen/moeten.
Ik vrees langer, maar definieer doorbraak?

Voor mij zou het zijn als je een EV met:
- een redelijke bereik (300 a 400 km),
- 4 a 5 zitplaatsen
- ca. 350 l opslag in de achterbak (hatchback)
- mod cons als airco, cv, cruise control, abs, ebd, park distance
- Quick charge (zeg 80% van max. accu/bereik in zo'n 30 min)

voor rondom de €18.000 a €20.000 kunt aanschaffen (min of meer waar je nu een ICE met dezelfde spec's voor aanschaft. De grote massa zal toch met de portemonnee denken ipv met het groene hart, niet iedereen kan zich de huidige luxe veroorloven om te laten zien dat ze wat voor t milieu doen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:36:
[...]

Hoe definieer je de doorbraak? X percentage van de auto's op de weg, X percentage van de afgelegde kilometers, prijsniveau van de goedkoopste EV met minimaal Y km actieradius onder niveau X?

-edit-

Ongelukken met Tesla's al X weken niet negatief in het nieuws geweest? ;)
Er zal pas achteraf een exact moment te definiëren zijn, maar in ieder geval het moment dat het niet meer raar is als je elektrisch rijdt. 'de mensch' ziet het nog als noviteit en niet als serieus alternatief of oplossing.
Pantagruel schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:40:

- 4 a 5 zitplaatsen

voor rondom de €18.000 a €20.000 kunt aanschaffen (min of meer waar je nu een ICE met dezelfde spec's voor aanschaft. De grote massa zal toch met de portemonnee denken ipv met het groene hart, niet iedereen kan zich de huidige luxe veroorloven om te laten zien dat ze wat voor t milieu doen.
Zelf denk ik dat het niet zozeer met de specs van een auto te maken heeft, maar met de acceptatie van mensen. Het is een cultureel iets lijkt wel. Overigens werkt in NL een financiële prikkel goed. Buren vonden onze zonnepanelen maar raar en lelijk toen ze erop kwamen. Tot ze de opbrengst in euro's een jaar later zagen, nu hebben ze (met mijn hulp ;) ) allemaal zonnepanelen.

Zo laden wij onze PHEV ongeacht het nu hiervan altijd zoveel mogelijk op. Elke keer weer voor de deur, bij de winkel, langs de A2, A12, A7, gewoon, om een punt te maken. Het levert ons weinig op, behalve dat we relatief veel elektrisch rijden en zelf ook ervaring op doen met elektrisch rijden. Hoop dat dit helpt. Misschien dat als de huidige (PH)EV's de 2ehands markt op gaan dat ook de niet-lease-rijders wat meer met elektrisch rijden te maken krijgen. Voor prive bezit is opladen wel financieel aantrekkelijk, voor veel leaserijders niet echt merk ik aan de hoeveelheid PHEV's die nooit aan de walstroom voor deuren staan.

Als deze af is dan moet het wel een elektrische auto worden, want we weten dan bijna niet beter. Althans, al rijden we prive nog wat in een V6 als liefhebberij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De grote massa zal toch met de portemonnee denken ipv met het groene hart,
Dat is het in mijn geval 100%. Het rijden met een 30kWh Nissan Leaf zou mij maar heel weinig ongerief opleveren; de auto past voor het overgrote deel in mijn gebruikspatroon zonder dat ik daarvoor aanpassingen hoef te doen. Ik maak relatief weinig lange ritten.

Dat ik nog niet zo'n ding heb is puur doordat de kosten me nog te hoog zijn. Mijn 2006 Prius kost me in totaal ongeveer € 350 per maand, een nieuwe Leaf echter € 550-600. Ik snap heus wel dat je een tien jaar oude auto niet met een splinternieuwe moet vergelijken, maar bijna twee keer zoveel uitgeven aan vervoer ga (wil) ik gewoon niet doen. Ik zal dus moeten wachten tot Leafs of vergelijkbare auto's gebruikt beschikbaar komen.

Als je kijkt naar nieuwe auto's is € 550-600 per maand niet eens zo duur, dat kost een beetje auto in totaal al gauw. De kosten zijn wel heel anders verdeeld: de variabele kosten van een EV zijn (of: zouden moeten zijn) een stuk lager, maar de vaste kosten (vooral afschrijving op auto+accu) zijn juist een stuk hoger. Hoeveel krijg je over vijf jaar terug voor je Leaf in een wereld die dan bevolkt is door Model 3's en Bolts met 300+ actieradius? Niet zo veel, dus je moet echt heel hard afschrijven. De afschrijving voor ICE's is veel voorspelbaarder en meestal ook lager (denk ik), doordat er in die technologie niet zo heel veel beweging meer zit.

Misschien is dat een aardige definitie van de EV-doorbraak: als de afschrijving van ICE's flink gaat stijgen t.o.v. die van EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:04

- 4 a 5 zitplaatsen

Totdat je de prijs noemde dacht ik: de doorbraak is er al (bijna). De Renault Zoe voldoet daar al aan, tenminste binnenkort de (officiële) aankondiging van een 300+ km bereik.
(wat bedoel je overigens met CV :? )

[ Voor 5% gewijzigd door BB-One op 19-09-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Bijna alle merken (die nu al een elektrisch model in hun assortiment hebben) hebben eind dit jaar/begin volgend jaar een elektrische auto met ongeveer 300km actie radius.

CV = gok ik: centrale vergrendeling? Lijkt me dat elke nieuwe auto dat standaard heeft.

Ik moest juist "mod cons" opzoeken :P Nooit van gehoord.

[ Voor 30% gewijzigd door tiguan op 19-09-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

[...]

...

Ligt (zoals gezegd) aan je definitie van doorbraak. Wanneer dat bijvoorbeeld "51% van verkochte auto's zijn EV's" zou zijn, dan gaat dat echt nog behoorlijk lang duren.

De verwachte auto's tussen nu en 2020, zijn zeker een goede ontwikkeling, maar nog steeds behoorlijk duur voor "de gemiddelde Nederlander".

Globaal gezien, is alleen Tesla bezig met het produceren van EV's op een redelijke schaal. En ondanks hun krankzinnige groeiprognoses, zullen ze maximaal 2 miljoen auto's maken ergens tegen 2025. Dan zijn ze net zo groot als BMW.

De andere merken plannen 10-duizenden stuks per jaar. Zoals bijvoorbeeld GM/LG met de Bolt. Daarvan worden 20-30k exemplaren per jaar geproduceerd, met een max van 50k stuks wanneer de vraag erg hoog is.

Jaarlijks worden 100 miljoen auto's gemaakt. Laat Tesla dan 2 miljoen per jaar produceren en de andere merken bij elkaar 250k stuks per jaar. Dan worden er wereldwijd 2,25 miljoen EV's gemaakt en 98 miljoen ICE's. Dit is de prognose 2020-2025.

Er rijden nu 2 miljard auto's op de aarde. Vanaf het moment dat er alleen nog EV worden geproduceerd, duurt het nog eens 20 jaar voor alle ICE's uit het straatbeeld verdwijnen.

Zolang Samsung, LG, Siemens, Bosch, etc geen "gigafactories" bouwen waarmee accupacks voor miljoenen auto's kunnen worden gemaakt, zal EV nooit "echt" doorbreken.

De wereld kan pas voldoende accupacks maken wanneer er 67 Tesla style Gigafactories (150GWh) bestaan op de wereld. De Gigafactory 1 is pas in 2022 helemaal klaar. Deze zal dan 3x de wereldproductie van li-ion cellen uit 2014 kunnen produceren.

Het is misschien geen "rooskleurig" perspectief, ondanks dat ik een EV (Tesla) fanboy ben. Dit plaatje is het beste wat ik kan omschrijven op basis van de huidige stand van zaken in de wereld. Misschien ontnuchterend naast de "doelen" van politieke partijen en marketing uitingen van de "klassieke" merken. Toch denk ik dat het klopt...of iemand moet ergens een fout ontdekken...ik leer graag natuurlijk ;)

Met EV, bedoel ik BEV, geen PHEV. De productieplannen van Toyota met FC-EV (max 10k stuks in 2020) is helemaal kleinschalig, maar mag je er ook bij rekenen als EV.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheese_man op 19-09-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Cheese_man schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:11:
[...]

Ligt (zoals gezegd) aan je definitie van doorbraak. Wanneer dat bijvoorbeeld "51% van verkochte auto's zijn EV's" zou zijn, dan gaat dat echt nog behoorlijk lang duren.

De verwachte auto's tussen nu en 2020, zijn zeker een goede ontwikkeling, maar nog steeds behoorlijk duur voor "de gemiddelde Nederlander".

Globaal gezien, is alleen Tesla bezig met het produceren van EV's op een redelijke schaal. En ondanks hun krankzinnige groeiprognoses, zullen ze maximaal 2 miljoen auto's maken ergens tegen 2025. Dan zijn ze net zo groot als BMW.

De andere merken plannen 10-duizenden stuks per jaar. Zoals bijvoorbeeld GM/LG met de Bolt. Daarvan worden 20-30k exemplaren per jaar geproduceerd, met een max van 50k stuks wanneer de vraag erg hoog is.
Waar baseer je dit op?
Wat ik zo snel kon terugvinden, is dat de alliantie Renault/Nissan in de periode jan-mei 2015(!) ruim 31.000 EV's verkocht. Extrapoleren naar een jaar geeft dat al ruim 74.000 per jaar.

Bron: https://media.renault.nl/...0ste-elektrische-auto-af/

Denk niet dat GM het voor minder wil doen.
Jaarlijks worden 100 miljoen auto's gemaakt. Laat Tesla dan 2 miljoen per jaar produceren en de andere merken bij elkaar 250k stuks per jaar. Dan worden er wereldwijd 2,25 miljoen EV's gemaakt en 98 miljoen ICE's. Dit is de prognose 2020-2025.
Dus:
- Renault
- Nissan
- Hyundai
- BMW
- (Mercedes?--> ik krijg geen duidelijk beeld wat Mercedes nu eigenlijk wil, lijkt wel of ze voor de vorm mee doen, correct me if I'm wrong)
- GM
Die allemaal tezamen zouden genoegen gaan nemen met 250.000 stuks? Dat verwacht ik niet.
Zeker niet nu ze gezien hebben dat Tesla met een schets en wat toezeggingen over bereik 4 miljoen orders hebben gekregen (zijn nog geen kopers, maar geeft toch een aardige indicatie)
Er rijden nu 2 miljard auto's op de aarde. Vanaf het moment dat er alleen nog EV worden geproduceerd, duurt het nog eens 20 jaar voor alle ICE's uit het straatbeeld verdwijnen.

Zolang Samsung, LG, Siemens, Bosch, etc geen "gigafactories" bouwen waarmee accupacks voor miljoenen auto's kunnen worden gemaakt, zal EV nooit "echt" doorbreken.

De wereld kan pas voldoende accupacks maken wanneer er 67 Tesla style Gigafactories (150GWh) bestaan op de wereld. De Gigafactory 1 is pas in 2022 helemaal klaar. Deze zal dan 3x de wereldproductie van li-ion cellen uit 2014 kunnen produceren.
Ik verwacht als het 'grote geld' er achter gaat staan dat er een heel snelle opschaling gaan krijgen van de mogelijke productiecapaciteit. Of dat genoeg is op een dergelijke korte termijn zullen we pas achteraf weten.
Overigens lees ik op de website van tesla dat de gigfactory al in 2020 klaar is.
https://www.tesla.com/nl_NL/gigafactory?redirect=no
Het is misschien geen "rooskleurig" perspectief, ondanks dat ik een EV (Tesla) fanboy ben. Dit plaatje is het beste wat ik kan omschrijven op basis van de huidige stand van zaken in de wereld. Misschien ontnuchterend naast de "doelen" van politieke partijen en marketing uitingen van de "klassieke" merken. Toch denk ik dat het klopt...of iemand moet ergens een fout ontdekken...ik leer graag natuurlijk ;)

Met EV, bedoel ik BEV, geen PHEV. De productieplannen van Toyota met FC-EV (max 10k stuks in 2020) is helemaal kleinschalig, maar mag je er ook bij rekenen als EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Niet helemaal. In 2020 draait ie op volle capaciteit. In 2017 verwachten ze al de eerste batterijen te produceren in die fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Cheese_man schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:11:
Is er nog een specifieke reden waarom je BYD niet noemt? Die persen al meer EV's de fabriek uit dan Tesla.

[ Voor 8% gewijzigd door unclero op 19-09-2016 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Ik liep nog even mijn lijstje na, maar inderdaad daar mist ook BYD, maar met als excuus dat zij niet echt groot zijn in Europa..
Maar ik heb ook nog de volgende gemist:
- Volkswagen; die hebben als doel 20-25% van hun verkopen in 2025 BEV te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
Je hebt al best veel BYD K9 bussen op op Schiphol voor de bus gates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

BYD (nice...vergeten inderdaad) heeft in 2015 62k verkocht en verwacht 120k in 2016. Zwaar gesubsidieerd door China, maar het zijn wel degelijk goede aantallen voor nu. Echter zitten daar volgens mij ook PHEV tussen...dus hoeveel is pure BEV?

Renault/Nissan zouden op 70k per jaar zitten nu blijkbaar (45k in 2015 volgens wiki). Geen idee wat hun plannen zijn.

GM heeft 20/30k gepland (artikelen op electrek.co) snel op te schalen naar 50k

Hyundai plant een 200 mile EV in 2018 en een 250 mile EV in 2020. Geen idee hoeveel stuks

VAG plant autos voor 2018/2020, geen idee hoeveel

BMW i3 42k stuks van 2013 tot begin 2016; geen idee hoeveel ze voor 2025 willen maken

Mercedes heeft PHEV, BEV enFC-EV op de rol staan. Geen idee hoeveel BEV, FC-EV voor 2025 per jaar worden gemaakt.

Toyota plan een max van 10k stuks Mirai per jaar vanaf 2020.

Het is moeilijk een natte vinger hierover op te steken, vooral om men vaak over "ge-elektrificeerde" modellen spreekt. Daar zitten ook de PHEV's tussen. Dat heb ik al in de uitingen van VAG, BMW en Mercedes kunnen lezen.

Ook al is 250k erg pessimistisch. Zelfs voor het genoemde lijstje vraag ik me af op ze bij elkaar opgeteld op het niveau van Tesla komen in 2025. Dan nog is slechts 4% van de wereldproductie EV.

De Gigafactory van Tesla zou in 2020 50GWh moeten produceren. Dat is verschoven naar 2018. Door redesign wordt de maximale capaciteit 150GWh en dat zal volgens interviews met Musk ergens tussen 2022 en 2025 gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 15:56:
[...]

Dat is het in mijn geval 100%. Het rijden met een 30kWh Nissan Leaf zou mij maar heel weinig ongerief opleveren; de auto past voor het overgrote deel in mijn gebruikspatroon zonder dat ik daarvoor aanpassingen hoef te doen. Ik maak relatief weinig lange ritten.
In mijn persoonlijke situatie was het de ander kant op, een 2e hands Miev was op de aanschafprijs van 10k euro na de goedkoopste manier voor de woon-werk kilometers. We hebben 2 auto's omdat het openbaar vervoer hier niet echt functioneert. Door verandering van inkomen was het belangrijker om de directe maandlasten naar beneden te krijgen, we konden ons geen 2 gewone auto's permiteren.
Misschien is dat een aardige definitie van de EV-doorbraak: als de afschrijving van ICE's flink gaat stijgen t.o.v. die van EV's.
Stiekem ben ik dat al voor door de 206 diesel te verkopen, per 2017 gaat de MRB met 15% omhoog voor de oudere diesels. Per 2018 gaan ook de eco-diesels omhoog. Dat zal zeer zeker zorgen voor een toename van de afschrijving en het teruglopen van dieselverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

tiguan schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:00:
Niet helemaal. In 2020 draait ie op volle capaciteit. In 2017 verwachten ze al de eerste batterijen te produceren in die fabriek.
Ik dacht even, "he, die fabriek draait toch al productie?" Maar toen ik het opzocht blijkt dat er al wel Powerwalls gebouwd worden maar nog geen cellen.

https://electrek.co/2016/...ttery-cell-manufacturing/

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

databeestje schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:22:
Stiekem ben ik dat al voor door de 206 diesel te verkopen, per 2017 gaat de MRB met 15% omhoog voor de oudere diesels. Per 2018 gaan ook de eco-diesels omhoog. Dat zal zeer zeker zorgen voor een toename van de afschrijving en het teruglopen van dieselverkopen.
Goddank voor minder promotie van diesels. Ik verbaas me altijd over hoeveel jonge diesels bij gas geven zo een enorme roetwolk uitstoten dat ik denk: hoe ben jij ooit door welke keuring dan ook gekomen? Als primair fietser erger ik me daar mateloos aan.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Volgens mij komen er juist uit de nieuwe diesels geen rookwolken. Ik heb achter mijn auto iig nog nooit een rookwolk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
databeestje schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:22:
In mijn persoonlijke situatie was het de ander kant op, een 2e hands Miev was op de aanschafprijs van 10k euro na de goedkoopste manier voor de woon-werk kilometers. We hebben 2 auto's omdat het openbaar vervoer hier niet echt functioneert. Door verandering van inkomen was het belangrijker om de directe maandlasten naar beneden te krijgen, we konden ons geen 2 gewone auto's permiteren.
Zou je eens kunnen posten hoe de totale maandelijkse kosten van de iMiev liggen? Afschrijving (en hoe je tot die afschrijving gekomen bent), MRB, verzekering, geld gereserveerd voor onderhoud, elektriciteit, etc.?

Zelfs met een gebruikte Leaf à ongeveer € 15000 kom ik op dit moment alleen als ik héél optimistisch ben qua afschrijving en onderhoud onder de € 400 per maand, wat het maximum is wat ik aan een auto kwijt wil zijn.

(Ik moet hierbij wel vermelden dat ik pas twee schadevrije jaren heb. Bijna tien jaar geen eigen auto op je naam hebben kost je al je schadevrije jaren. Bastards :( Maar goed: dat drukt momenteel minder hard op mijn autokosten (WA extra verzekering) dan als ik een nieuwere, duurdere EV zou tijden (all-risk) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:04:
[...]

Zou je eens kunnen posten hoe de totale maandelijkse kosten van de iMiev liggen? Afschrijving (en hoe je tot die afschrijving gekomen bent), MRB, verzekering, geld gereserveerd voor onderhoud, elektriciteit, etc.?

Zelfs met een gebruikte Leaf à ongeveer € 15000 kom ik op dit moment alleen als ik héél optimistisch ben qua afschrijving en onderhoud onder de € 400 per maand, wat het maximum is wat ik aan een auto kwijt wil zijn.

(Ik moet hierbij wel vermelden dat ik pas twee schadevrije jaren heb. Bijna tien jaar geen eigen auto op je naam hebben kost je al je schadevrije jaren. Bastards :( Maar goed: dat drukt momenteel minder hard op mijn autokosten (WA extra verzekering) dan als ik een nieuwere, duurdere EV zou tijden (all-risk) )
Een mooi begin van een draadje omtrent de kosten start rond deze post in het topic. Daarna kwam er nog wat discussie over hoeveel en wat.

Omdat de vraag wel vaker naar voren kwam, ook hier in huis, heb ik maar een pagina gemaakt om de dingen naast elkaar te zetten. http://iserv.nl/files/pics/imiev/cost.php

Onderhoudskosten zitten er niet in, maar je zou een aardig idee moeten krijgen wat het verschil is, en of het de moeite is. De standaard waarden zijn die van een 2008 Suzuki swift en een 2010 MiEV. Uiteindelijk maken we nu meer kilometers met de MiEV dan met de Swift. De nieuwe werkgever van mijn vrouw heeft een laadpaal om de hoek, dus die rijd de langere afstand met de elektrische auto, dan rij ik met de Swift naar iets minder ver. (Scheelt toch 40 kilometer op een dag).

Zo kwam ik erachter dan een Honda Jazz Hybrid door het iets lagere verbruik, maar iets hogere wegenbelasting vrijwel hetzelfde kost als de Swift op jaar basis. Makkelijk rekenen zo.

Achteraf gezien was een Nissan Leaf een betere keuze, daarmee is het veel makkelijker om alle spullen mee te nemen. Toch, een kinderwagen, maxi-cosi en de rest van de verzorgingsspullen passen met 1 kind in de MiEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:04:
[...]
Heb je altijd lease gereden? Volgens mij kan je dan bij de leasemaatschappij een statement halen die aantoont, dat je geen schade veroorzaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
tiguan schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:45:
Heb je altijd lease gereden? Volgens mij kan je dan bij de leasemaatschappij een statement halen die aantoont, dat je geen schade veroorzaakt hebt.
Nee gewoon geen eigen auto gehad, alles met fiets en OV gedaan, en af en toe auto ouders/schoonouders geleend. Ik snap ook wel dat de verzekeringsmaatschappijen niet veel keus hebben, ik heb gewoon niets om aan te tonen dat ik (schadevrij) gereden heb, maar het was toch een zure ontdekking. Ik had er helemaal geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:00:
[...]

Nee gewoon geen eigen auto gehad, alles met fiets en OV gedaan, en af en toe auto ouders/schoonouders geleend. Ik snap ook wel dat de verzekeringsmaatschappijen niet veel keus hebben, ik heb gewoon niets om aan te tonen dat ik (schadevrij) gereden heb, maar het was toch een zure ontdekking. Ik had er helemaal geen rekening mee gehouden.
Koop een motor oid iets wat heel goedkoop in verzekering en belasting is en zet die in schuur. Ik heb een poosje een quad in de schuur gehad puur om die reden, had een lease auto en de motor verkocht, tussendoor ff een een quad gehad (wat overigens ubersaaie dingen zijn maar dat terzijde) om te zorgen dat ik iig iets op mijn naam had staan. Tot ik wist wat ik voor motor wilde hebben. :)

Dan kan je uit voor relatief weinig geld weer wat no claim opbouwen. Geen idee of een scooter ook telt eigenlijk.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Flagg schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:46:
[...]

Koop een motor oid iets wat heel goedkoop in verzekering en belasting is en zet die in schuur. Ik heb een poosje een quad in de schuur gehad puur om die reden, had een lease auto en de motor verkocht, tussendoor ff een een quad gehad (wat overigens ubersaaie dingen zijn maar dat terzijde) om te zorgen dat ik iig iets op mijn naam had staan. Tot ik wist wat ik voor motor wilde hebben. :)

Dan kan je uit voor relatief weinig geld weer wat no claim opbouwen. Geen idee of een scooter ook telt eigenlijk.
Ow dat kan zeker. Ik had altijd een brommer op mijn naam staan en ik had blijkbaar gewoon schadevrije jaren opgebouwd daarop. Grappige was dat ik totaal geen idee had dat de brommer op mijn naam stond, dus dat was een leuke verrassing toen ik vorig jaar mijn Zoe moest verzekeren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iets voor de volgende keer als ik weer eens tien jaar geen auto heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheese_man schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:24:
Er staan ook nog best wat leuke cijfers in....en lijkt een redelijke analyse van de gevolgen van het beleid, zonder dat het beleid zelf helemaal omschreven wordt:
Goed gevonden! Leuk om even (snel) door te lezen. Er wordt blijkbaar ook rekening gehouden emt het gewicht van de auto's en er zitten factoren in die regelmatig aangepast kunnen worden door de EU dus dat is een behoorlijk afhankelijkheid van hoe eea gaat verlopen.
Ik begreep niet helemaal waarom Nissan het zo slecht zou doen (want die verkopen natuurlijk heel veel Leafs) tot ik de opmerking tegen kwam dat ze geen rekening hebben gehouden met (PH)EV's. Daar hebben ze blijkbaar nog te weinig data over om dingen te kunnen voorspellen. Dus rekenen ze alleen met benzine en diesel auto's :')

Ze houden dus ook helemaal geen rekening met een enorme verschuiving van brandstof naar elektriciteit. Dat is waarschijnlijk het doel ook niet, het ziet er echt uit als een manier waarop je eventuele boetes zo laag mogelijk te krijgen. Een beetje in de richting van de Ierse/Nederlandse constructies die bedrijven gebruiken om minder belasting te betalen.
Ik gebruik Waze en die gebruikt ongeveer 250 tot 300 Mb per maand als je hem zo'n 5 dagen in de week gebruikt. Die heeft trouwens wel razendsnel nieuwe wegen er in zitten. De nieuwe Botlek brug stond er gelijk in etc. Maar je hebt wel altijd een internetverbinding nodig, zonder doet hij het niet.

Ik gebruik het voornamelijk voor de file informatie (en flitsers). Ik heb ook wel een tijdej Flitsmeister gebruikt, maar die gaat bij mij heel onhebbelijk continu roepen als er iets aan de file is veranderd. Maw "4 minuten vertraging" "5 minuten vertraging" "4 minuten vertraging" "6 minute vertraging" en dat was ik snel zat. Hij gebruikte wel veel minder data (weet niet meer precies) behalve als hij het nodig vond om de fiel op een kaart te laten zien dan schoot het ineens omhoog. Dus ik deed meestal even kijken voor ik vertrok en dan misschien onderweg nog 1 a 2 keer op plekken waar ik een alternatieve route zou kunnen kiezen. Of als ik al stil stond om te kijken hoe lang het ging duren ;)
JeroenH schreef op maandag 19 september 2016 @ 21:00:
Ik snap ook wel dat de verzekeringsmaatschappijen niet veel keus hebben, ik heb gewoon niets om aan te tonen dat ik (schadevrij) gereden heb, maar het was toch een zure ontdekking. Ik had er helemaal geen rekening mee gehouden.
Als je je verzekering opzegt krijg je toch een schadevrije jaren bewijs waarop staat dat het maar 1 jaar geldig is? Of doen ze dat niet meer? Destijds heb ik die aan de baas gegeven zodat hij (iets) meer korting kreeg op de verzekering van de auto van de zaak.

Ik heb trouwens nu een onhandig probleem met de Soul. Zondagavond met 11% thuis aangekomen, maar 's ochtends zat er maar 37% in de accu. Dat had ik trouwens pas door toen ik al een paar honderd meter had gereden :X

Blijkbaar had hij maar een uurtje geladen (moest vier uur laden had hij 's avonds gezegd) en daarna is hij uitgegaan. Weer terug naar huis om aan te sluiten, maar na 10 seconden stopte de auto met laden (ik denk nu dat hij toen nooit echt is gestart). Ik balen want ik dacht dat de oplaadpaal stuk was. Geen zin om daar gelijk naar te kijken dus even langs een snellader gereden en daar geladen.

Doorgereden naar de zaak en daar de stopcontactlader aangesloten. Dat leek goed te gaan maar nee hoor, hij ging toch weer uit. Met andere stopcontacten en andere stopcontactladers van collega's geprobeerd: precies hetzelfde.De auto lijkt te starten met laden, zegt dan dat het 21 uur gaat duren en gaat daarna weer uit. Ik denk nu dat die 21 uur misschien wel komt vanwege de tijd die nodig zou zijn om met 6A te laden. 6A is volgens mij het minimum wat de auto kan laden (en niet relatief inefficient omdat de laadelektronica dan relatief veel gebruikt).

Gebeld en 's middags langs de dealer gereden. Ze denken dat de onboard charger stuk is (dat had ik ook al bedacht).
Volgende week woensdag ben ik er weer dan gaan ze langer checken. De monteur denkt dat het geen garantie is omdat ik ook laad met een stopcontactlader die niet van Kia is.
Daar denk ik natuurlijk heel anders over, maar ik had even geen zin om gelijk een hele discussie te starten over het feit dat het nogal vaag is om te beweren dat je alleen met Kia laders kan laden omdat Kia maar een handjevol laadplekken in Nederland heeft (namelijk bij de dealers die een EV verkopen) en het niet echt handig is voor de verkoop van je auto's.

Zit nu nog even te dubben of ik daar nu al op moet reageren of moet afwachten wat er uit het onderzoek komt. Volgens de monteur was een nieuwe lader ruim 7k euro's.

Deze maand zou het voor mij(n baas) dus voordeliger zijn om een abonnement te nemen. Maar die gaan dus maar per maand in dus ik ben te laat om het nu voor deze maand nog aan te vragen. Dat is dus ook geen handige optie.

En nog een stukje over de populariteit van EVs in het AD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Automobilist wil elektrisch rijden, zegt ie

Geinig stukje, maar dit staatje klopt natuurlijk niet:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Knipsel.JPG

Succes met het verkopen van je Leaf in 2021 voor € 22814 8)7 (in een markt waar dus 300+ km Bolts en Model 3's rondrijden) Ik blijf erbij, de afschrijving blijft killing voor de totale kosten van een EV (bij een nieuwe, in ieder geval), zeker bij een laag jaarkilometrage.

(Het feit dat de term "wegenbelasting" er in staat doet me trouwens vermoeden dat dit a) een ouder staatje is, of b) opgesteld is door iemand die er niet heel veel verstand van heeft. Wegenbelasting betalen we nl. al een tijdje niet meer...)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 20-09-2016 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:38:

[afbeelding]

Succes met het verkopen van je Leaf in 2021 voor € 22814 8)7 (in een markt waar dus 300+ km Bolts en Model 3's rondrijden) Ik blijf erbij, de afschrijving blijft killing voor de totale kosten van een EV (bij een nieuwe, in ieder geval), zeker bij een laag jaarkilometrage.

(Het feit dat de term "wegenbelasting" er in staat doet me trouwens vermoeden dat dit a) een ouder staatje is, of b) opgesteld is door iemand die er niet heel veel verstand van heeft. Wegenbelasting betalen we nl. al een tijdje niet meer...)
Je leest verkeerd...
Hij verkoopt hem voor 10k. Die 22k is de afschrijving.
Daarnaast noemen heel veel mensen (ik incl) de MRB nog steeds wegenbelasting.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 20-09-2016 08:47 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:45:
[...]
Je leest verkeerd...
Enigszins jammer dat er vlgs de anwb koerslijst nog te weinig data is om een zinnige restwaarde te berekenen. Als je met een schuin oog naar autoscout/autotrack zie je dat de beoogde verkoopprijs gauw zo'n €2000 a 3000,= hoger ligt. Wellicht een indicatie dat de restwaarde wat hoger ligt? (ik snap ook dat de genoemde prijs een start biedt om te gaan onderhandelen en je er, afhankelijk van je talent en situatie best nog wel wat af kan krijgen.)

/off-topic
BTW is het wel verneukeratief zoals sommige dealers het plegen te doen, excl. BTW prijs 8)7 plaatsen om hoger in de ranking te komen als je sorteert op prijs.

[ Voor 0% gewijzigd door Pantagruel op 20-09-2016 11:16 . Reden: typo 2000 ipv 200 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Pantagruel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:04:
[...]

Enigszins jammer dat er vlgs de anwb koerslijst nog te weinig data is om een zinnige restwaarde te berekenen. Als je met een schuin oog naar autoscout/autotrack zie je dat de beoogde verkoopprijs gauw zo'n €200 a 3000,= hoger ligt. Wellicht een indicatie dat de restwaarde wat hoger ligt? (ik snap ook dat de genoemde prijs een start biedt om te gaan onderhandelen en je er, afhankelijk van je talent en situatie best nog wel wat af kan krijgen.)

/off-topic
BTW is het wel verneukeratief zoals sommige dealers het plegen te doen, excl. BTW prijs 8)7 plaatsen om hoger in de ranking te komen als je sorteert op prijs.
Meteen reporten. Adverteren met excl.btw prijs als je aan particulieren verkoopt is in Nederland verboden.

Wat de restwaarde betreft over 5 jaar kun je denk ik het beste kijken bij leasemaatschappijen. Die geven (vaak) ook de verwachte restwaarde op bij de berekening van je leaseprijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Vernieuwde Renault Zoë in aantocht?
Parijs wordt spannend!! :)

http://www.egear.be/renault-zoe-320-km-range/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Ben benieuwd of die 320km dan NEDC is of realistisch. De '30% meer bereik' zegt me het eerste, maar ik hoorde ook verhalen over de tweede (wat het bereik dus zou verdubbelen).
En een retrofit zou ook welkom zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
Als ze de prijs op onder 30K houden veronderstel ik dat het NEDC wordt.
Of ze lanceren verschillende pakketten zoals Tesla en VW doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ach, met 320km NEDC is het met een factor 0.6 nog steeds 192 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:16:
[...]

Meteen reporten. Adverteren met excl.btw prijs als je aan particulieren verkoopt is in Nederland verboden.

Wat de restwaarde betreft over 5 jaar kun je denk ik het beste kijken bij leasemaatschappijen. Die geven (vaak) ook de verwachte restwaarde op bij de berekening van je leaseprijs.
Tja of het wat uithaalt is een tweede, zij (autoscout/autotrack) zullen fijntjes verwijzen naar de voorwaarden dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de tekst/inhoud, geblaat van de verkoper en dat de geïnteresseerde zelf verantwoordelijk is voor controle van de gegevens/etc.
Wel knullig als een verkopende partij vermeldt dat de km-stand 51.000 km is en de foto van het onderhoudsboekje al een stand van 66.000+ laat zien. (autoscout24 een Nissan Leaf Acenta 05/2011 (+trekhaak + zonnepaneel)

[ Voor 3% gewijzigd door Pantagruel op 20-09-2016 11:42 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
styno schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:59:
Goddank voor minder promotie van diesels. Ik verbaas me altijd over hoeveel jonge diesels bij gas geven zo een enorme roetwolk uitstoten dat ik denk: hoe ben jij ooit door welke keuring dan ook gekomen? Als primair fietser erger ik me daar mateloos aan.
Dat kan niet... Vanaf 2011 is het écht bij iedere verkochte diesel veplicht.

Al lees ik dat het bij tunen nog wel eens verwijderd werd. Vooral VAG's worden volgens mij getuned.

Maar in principe zou dus iedere auto vanaf kenteken ##-SGG-# een roetfilter moeten hebben.
tiguan schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:45:
Klopt, je hebt een verklaring hiervoor.
Let alleen wel, dat dit niet inhoudt dat je opeens zo veel schadevrije jaren hebt.

Nee, je krijgt een korting van de verzekeraar.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
dfrenner schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:01:
[...]

Al lees ik dat het bij tunen nog wel eens verwijderd werd. Vooral VAG's worden volgens mij getuned.

Maar in principe zou dus iedere auto vanaf kenteken ##-SGG-# een roetfilter moeten hebben.

[...]

Klopt, je hebt een verklaring hiervoor.
Let alleen wel, dat dit niet inhoudt dat je opeens zo veel schadevrije jaren hebt.

Nee, je krijgt een korting van de verzekeraar.
Probleem met roetfilter is. Hoe weet je dat dat ding er in zit bij een tweedehands auto? Soms/vaak wordt de roetfilter eruit gehaald en dmv chiptuning softwarematig nog gewoon aangegeven, enige manier om te controleren of dat ding er daadwerkelijk er in zit is de boel eronder weg schroeven en kijken.

Overigens die roetwolken die uit gestoten worden zijn meestal het gevolg van een vastzittende/slecht functionerende EGR klep.

Maar back on topic, een elektrische auto heeft geen roetfilter nodig, behalve dan als interieurfilter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

BB-One schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:15:
[...]

Probleem met roetfilter is. Hoe weet je dat dat ding er in zit bij een tweedehands auto? Soms/vaak wordt de roetfilter eruit gehaald en dmv chiptuning softwarematig nog gewoon aangegeven, enige manier om te controleren of dat ding er daadwerkelijk er in zit is de boel eronder weg schroeven en kijken.

Overigens die roetwolken die uit gestoten worden zijn meestal het gevolg van een vastzittende/slecht functionerende EGR klep.

Maar back on topic, een elektrische auto heeft geen roetfilter nodig, behalve dan als interieurfilter ;)
Veel Euro4 diesel en bijna op zeker alle Euro5 (of hoger) diesels zijn affabriek voorzien van een roet(partikel)filter. Dus autos vanaf 2005, maar zeker vanaf 2009 zijn hiervan voorzien.

Het roetfilter wordt verwijderd omdat deze na een periode (150k+ km) vervangen moet worden omdat deze "vol" zit met afval welke met regeneratie niet meer te verbranden is.

Tijdens de APK wordt GEEN fysieke controle uitgeoefend op de aanwezigheid van het roetfilter. Er wordt zelfs geen 4-gas meting meer gedaan bij moderne autos (al zou een roetkuchende diesel daar ook prima doorheen komen). Er wordt alleen de boardcomputer uitgelezen of er storingen zijn in het emissiesysteem. Zo niet, dan is het hele emissiesysteem goedgekeurd.

Bij het verwijderen van het roetfilter, wordt ook de storingscode "weggeprogrammeerd".

Ook bij een steekproef wordt niet gecontroleerd of er briketten uit de uitlaat komen.

BioWeaponDefenseMode On :) Daaag dieseldamp ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Cheese_man op 20-09-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:45:
Je leest verkeerd...
Chips! Je hebt gelijk, ik lees inderdaad verkeerd. (vroeger op school vertelden ze me al dat dat mijn probleem was ;) )

€ 10k lijkt me een stuk realistischer.
RocketKoen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 10:16:
Kun je daar iets meer over vertellen? Ik erger me er ook kapot aan dat specifiek EV's die door dealers aangeboden worden eigenlijk bijna altijd ex. BTW vermeld staan. Ik heb marktplaats het wel eens gemaild, maar die kwamen terug met "Bedankt voor de tip! Nemen we mee in onze werkzaamheden om het onze klanten zo goed mogelijk naar de zin te maken bla bla bla...."

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 20-09-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hoe fout :o

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14372415_1519513711426130_765184427052794335_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
[b][message=48421645,noline]
Kun je daar iets meer over vertellen? Ik erger me er ook kapot aan dat specifiek EV's die door dealers aangeboden worden eigenlijk bijna altijd ex. BTW vermeld staan. Ik heb marktplaats het wel eens gemaild, maar die kwamen terug met "Bedankt voor de tip! Nemen we mee in onze werkzaamheden om het onze klanten zo goed mogelijk naar de zin te maken bla bla bla...."
Dat is eigenlijk relatief simpel (volgens mij). Op MP kijken zowel particulieren als zakelijk georienteerde partijen. Je mag dus excl. btw aanbieden, zolang je in de advertentie er maar bij hebt staan dat het een excl. BTW prijs is.

Hoi..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind 'm goed d:)b

Nissan NL had 'm op facebook gezet vanwege prinsjesdag, gouden koets, enz. Ik mis wel de 18" velgen met spinners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:49:
[...]
Art 38 van de wet op omzetbelasting
Art 8.4 van de Nederlandse Reclame Code

Relevente blogpost
Uitspraak Reclame Code Commissie
plieshout schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:59:
[...]

Dat is eigenlijk relatief simpel (volgens mij). Op MP kijken zowel particulieren als zakelijk georienteerde partijen. Je mag dus excl. btw aanbieden, zolang je in de advertentie er maar bij hebt staan dat het een excl. BTW prijs is.
Niet dus. Excl BTW prijzen mag je alleen tonen op websites die alleen toegankelijk zijn voor bedrijven.
Je hoeft niet te controleren of iemand wel een bedrijf heeft, maar ze moeten minstens ergens een vinkje zetten voordat ze de excl BTW prijs zien.

[ Voor 27% gewijzigd door RocketKoen op 20-09-2016 14:17 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Volgens mij mag die in NL niet eens de weg op vanwege de hoeveelheid reflectie. Je mag maar een x percentage chroom op je auto hebben ( :D ) dus dit komt er dan niet door denk ik :+

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zouden ze ook moeten toepassen op gebouwen die langs de weg staan, zoals het PWC gebouw naast de Van Brienenoordbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

JeroenE schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:02:
Dat zouden ze ook moeten toepassen op gebouwen die langs de weg staan, zoals het PWC gebouw naast de Van Brienenoordbrug.
Ha ja, die is echt geweldig. Als ik 's avonds naar huis rijd en de zon staat er goed op voel je gewoon zo'n heat ray net voordat je de brug op rijdt (richting Ridderkerk). Het is nog net niet dit: http://www.bbc.com/news/uk-england-london-23930675

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ga trouwens komende zondag kijken bij de European Solar Challenge op circuit Zolder in België:

http://www.europeansolarchallenge.eu/

De mensen die me hier op Tweakers al wat langer kennen weten dat ik een tijd enorm druk geweest ben met de zonne-auto's, maar na een tijd rust wil ik er weer eens aan proeven, en dit is een mooie gelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:26:
[...]

Ik heb trouwens nu een onhandig probleem met de Soul. Zondagavond met 11% thuis aangekomen, maar 's ochtends zat er maar 37% in de accu. Dat had ik trouwens pas door toen ik al een paar honderd meter had gereden :X

Blijkbaar had hij maar een uurtje geladen (moest vier uur laden had hij 's avonds gezegd) en daarna is hij uitgegaan. Weer terug naar huis om aan te sluiten, maar na 10 seconden stopte de auto met laden (ik denk nu dat hij toen nooit echt is gestart). Ik balen want ik dacht dat de oplaadpaal stuk was. Geen zin om daar gelijk naar te kijken dus even langs een snellader gereden en daar geladen.

Doorgereden naar de zaak en daar de stopcontactlader aangesloten. Dat leek goed te gaan maar nee hoor, hij ging toch weer uit. Met andere stopcontacten en andere stopcontactladers van collega's geprobeerd: precies hetzelfde.De auto lijkt te starten met laden, zegt dan dat het 21 uur gaat duren en gaat daarna weer uit. Ik denk nu dat die 21 uur misschien wel komt vanwege de tijd die nodig zou zijn om met 6A te laden. 6A is volgens mij het minimum wat de auto kan laden (en niet relatief inefficient omdat de laadelektronica dan relatief veel gebruikt).

Gebeld en 's middags langs de dealer gereden. Ze denken dat de onboard charger stuk is (dat had ik ook al bedacht).
Volgende week woensdag ben ik er weer dan gaan ze langer checken. De monteur denkt dat het geen garantie is omdat ik ook laad met een stopcontactlader die niet van Kia is.
Daar denk ik natuurlijk heel anders over, maar ik had even geen zin om gelijk een hele discussie te starten over het feit dat het nogal vaag is om te beweren dat je alleen met Kia laders kan laden omdat Kia maar een handjevol laadplekken in Nederland heeft (namelijk bij de dealers die een EV verkopen) en het niet echt handig is voor de verkoop van je auto's.

Zit nu nog even te dubben of ik daar nu al op moet reageren of moet afwachten wat er uit het onderzoek komt. Volgens de monteur was een nieuwe lader ruim 7k euro's.

Deze maand zou het voor mij(n baas) dus voordeliger zijn om een abonnement te nemen. Maar die gaan dus maar per maand in dus ik ben te laat om het nu voor deze maand nog aan te vragen. Dat is dus ook geen handige optie.

En nog een stukje over de populariteit van EVs in het AD.
Dit is blijkbaar een vaker voorkomend probleem bij de Kia Soul EV:

Charging Fault error.
AC-Ladung bricht nach ca. 30 Sekunden ab
battery problem or possible or electronic terminal (???)

Eerste keer dat ik dit lees voor een Nederlandse Kia Soul EV, maar ja, daar hier zijn er ook minder verkocht. Hoop niet dat ik ook nog met dit probleem te maken krijg. Zelfs voor diegene die de OBC vervangen is, trad dit met een nieuwere OBC ook nog voor sommige weer na verloop van tijd op.

Dus denk niet dat Kia de oorzaak weet :(

• styno

styno

dfrenner schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:01:

Gister weer een V70 die bij het stoplicht de zo snel mogelijk wilde aanschuiven bij de volgende rij... Kenteken ## - 449 - ## (of 499 zeker weet ik het niet), geen idee hoe oud die is.

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

JeroenH schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:38:

[afbeelding]

Ik kan uit ervaring (ook van derden) melden dat een 30kw accenta demo (2000km gelopen) van 2016 voor 25k incl btw haalbaar is. Inruil voor een leaf 2011 is inderdaad 10k.
Elke nissan dealer moet zijn demo kwijt, want volgende jaar hij moet weer een nieuwe afnemen van Nissan.
Dan ziet het plaatje van afschrijving er een stuk beter uit. Ongeveer 3000 per jaar.
De 2016 leaf rijdt/stuurt ook veel beter. Wegliging is veel strakker. en range.. _/-\o_

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• JeroenH
Dat is misschien in absolute zin niet veel, maar ik vind het een boel geld om elke maand weg te zetten, terwijl je daarvoor nog geen kilometer gereden hebt.
De 2016 leaf rijdt/stuurt ook veel beter. Wegliging is veel strakker. en range.. _/-\o_
Wegligging, geen idee, heb ik geen verstand van. Ik vond het een heel fijne auto om in te rijden. Maar de range van het 30kWh model (let op: ook in 2016 kun je nog de 24kWh kopen) is inderdaad ruim.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:34
Toen ik mijn ICE ging inruilen voor de tweedehands Leaf heb ik twee manieren gevonden om de inruilwaarde van de auto te bepalen die klopt met wat ik in de praktijk gekregen heb. De ANWB koerstlijst was veel te optimistisch of ging ervan uit dat ik een nieuwe van hetzelfde type en prijs ging kopen.
  1. De eerste manier is autotelex.nl, deze geeft voor mijn 2012 Leaf nu 11.250 aan... (toch bijna 1/3 van de Model 3...)
  2. De tweede is op occasionsites (gaspedaal.nl kijkt in meerdere) zoveel mogelijk criteria van je auto invullen en de gemiddelde vraagprijs bepalen. Haal daar 20% van af.
Ik heb de Leaf voor 15.000 gekocht, ze staan nu voor 14.000 gemiddeld, -20% is 11.200, redelijk gelijk aan autotelex.

Bij Leaseplan heb ik een heel slechte ervaring met inruilen, je krijgt echt een dump / "ik moet van mijn auto af" prijs. Dus na de koffie meteen vertrokken :)

Geen idee hoe dat bij Tesla gaat, iemand ervaringen?

Een ding waar ik wel wat bang voor ben is dat als er straks een relatief snelle toename van (lease) elektrische auto's komt,gemeenten niet snel genoeg op kunnen schalen en de laad-infrastructuur hier bij achter blijft. Er hoeven er maar een paar in de buurt bij te komen en ik met mijn zeer beperkte bereik kom in de problemen in de zin van de volgende dag niet meer naar het werk kunnen als de paal bezet is en blijft...

[ Voor 20% gewijzigd door UniMatrix op 21-09-2016 12:23 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• JeroenH
Zou de vraag naar woningen met een eigen oprit toenemen als EV's gemeengoed worden?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Waarschijnlijk wel. Het is bij mij één van de redenen dat ik nog niet aan een EV ga. De aanschafprijs ligt me nog net iets te hoog, maar vooral: ik kan niet thuis laden. Woon dicht bij het centrum (dus vrij druk hier in de straat) zonder parkeerplaats voor de deur. Ik heb geen auto nodig voor dagelijks woon-werkverkeer, dus hij staat regelmatig thuis voor de deur en dan kan hij mooi laden van de stroom van mijn zonnepanelen.

Laatst stond hier één straat verderop een garagebox te huur mét elektra. Ik heb nog even getwijfeld om hem alvast te huren als opslag (en voor mijn huidige ICE).

En dus iets te lang getwijfeld, want al snel was hij verhuurd... :X

Punctuality is the politeness of kings

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

UniMatrix schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:15:

Een ding waar ik wel wat bang voor ben is dat als er straks een relatief snelle toename van (lease) elektrische auto's komt,gemeenten niet snel genoeg op kunnen schalen en de laad-infrastructuur hier bij achter blijft. Er hoeven er maar een paar in de buurt bij te komen en ik met mijn zeer beperkte bereik kom in de problemen in de zin van de volgende dag niet meer naar het werk kunnen als de paal bezet is en blijft...
Ik vermoed dat we straks vooral gaan zien dat de PHEV's op de 2e hands markt komen en particulieren ze gaan kopen.

De zakelijke rijder met tankpas zal het opladen weinig interesseren, maar iemand die de brandstof zelf betaald wel.

Ik denk dat we dan meer drukte bij laadpalen gaan zien, maar ook dat deze mensen ineens hele mooie scores halen met die auto's.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
UniMatrix schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:15:
Dat is inderdaad wel een reëel probleem. Op dit moment ken je de mensen vaak wel die de paal gebruiken, je kunt elkaar eventueel bereiken via sms of Whatsapp ofzo. Er zijn initiatieven zoals de Socialcharging app, om elkaar te kunnen bereiken. Maar zo gauw het groter en meer mainstream wordt zal het 'wij onder elkaar' gevoel wel verdwijnen en kun je mensen minder makkelijk vinden/aanspreken denk ik.

Nu vraag ik me tegelijk wel af of het de taak van een gemeente is om infra hiervoor te verzorgen. Momenteel doen ze dit vooral uit een 'groene stimulering' gedachte volgens mij. Ik hoop dat een volgende fase is, dat het voor commerciële partijen (in samenwerking met gemeenten, voor vergunningverlening) mogelijk wordt om de uitrol over te nemen. Als er meer EV's komen zal het immers ook winstgevender worden om die palen neer te zetten en binnen een normale tijd terug te verdienen. (Ik weet, exploitatie gebeurt nu ook al door commerciële partijen maar zover ik weet wordt de investering voor plaatsing door de gemeente betaald).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• UniMatrix
JeroenH schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:24:
Zou de vraag naar woningen met een eigen oprit toenemen als EV's gemeengoed worden?
Zonnepanelen, oprit en EV zijn natuurlijk een prima combinatie... Van de 3 heb ik er 1 niet :(

spoiler: Wie van de drie?
De oprit :) Zoals 80% van Nederland

@mddd
De (energie)belasting op stroom uit laadpalen is op dit moment relatief hoger dan de accijns op fossiele brandstoffen...Tijdens de hoorzitting elektrisch rijden pleitten diverse belangenorganisaties ervoor om dit aan te passen waardoor het meteen commercieel aantrekkelijk zou worden om laadpalen te exploiteren en 'de markt' het op zou pakken. Tevens zou publiek laden dan net zo duur of goedkoop worden als thuis laden.

Ik heb helaas nog niks n.a.v. Prinsjesdag gehoord of hier iets mee gedaan gaat worden. Wellicht dat in de komende dagen partijen nog moties in die richting gaan indienen.

[ Voor 48% gewijzigd door UniMatrix op 21-09-2016 12:53 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
UniMatrix schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:37:
@mddd
De (energie)belasting op stroom uit laadpalen is op dit moment relatief hoger dan de accijns op fossiele brandstoffen... [...] Tevens zou publiek laden dan net zo duur of goedkoop worden als thuis laden.
Gelijktrekken van de belastingen is een goed idee. Maar dat betekent toch niet automatisch dat publiek of thuis laden even duur wordt? De belasting op die 2 is op dit moment toch ook al gelijk? Het verschil zit hem erin dat de paal terugverdiend moet worden, lijkt mij.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• UniMatrix
mddd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:06:
[...]

Gelijktrekken van de belastingen is een goed idee. Maar dat betekent toch niet automatisch dat publiek of thuis laden even duur wordt? De belasting op die 2 is op dit moment toch ook al gelijk? Het verschil zit hem erin dat de paal terugverdiend moet worden, lijkt mij.
Probleem is volgens mij ook dat publieke laadpalen met een eigen aansluiting onder kleinverbruikerstarieven vallen en daardoor onevenredig duur uitvallen. Zie ook hier.

Uiteraard zit er overhead in de exploitatie van de laadpalen.

• Nivve
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:24:
In ieder geval met 1, gezien dat de reden is dat ik speciaal naar een huis met oprit ben gaan zoeken :9
(niet de enige reden, maar zeker belangrijk).

Echter mij rest de vraag of je het wel kan extrapoleren. Voor de plugins en huidige generatie kan er nog een merkbare groei zijn in de vraag naar opritten. Echter met 300+km EVs vanaf volgend jaar is de noodzaak tot een oprit niet meer zo aanwezig.
Zo zoekt mijn broer nu een huis, maar hij ziet het voordeel van een oprit niet zo als je hem maar 1 keer in de week nodig hebt om te laden (hij gaat voor de Bolt). Gewoon in het weekend volladen en dan de hele week rijden op 1 accu, geen oprit nodig.
(Als je dan ook nog eens op je werk kan laden dan is er geen enkele reden meer toe.)

Maar dit onderwerp gaat wel richting het onderwerp van het andere draadje over de infrastructuur...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nivve schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:02:
[...]

(Als je dan ook nog eens op je werk kan laden dan is er geen enkele reden meer toe.)

Maar dit onderwerp gaat wel richting het onderwerp van het andere draadje over de infrastructuur...
De meeste infrastructuur zit op bedrijventerreinen, wellicht niet eens zo'n gek idee.

• UniMatrix
Nivve schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:02:
[...]

In ieder geval met 1, gezien dat de reden is dat ik speciaal naar een huis met oprit ben gaan zoeken :9
(niet de enige reden, maar zeker belangrijk).

Echter mij rest de vraag of je het wel kan extrapoleren. Voor de plugins en huidige generatie kan er nog een merkbare groei zijn in de vraag naar opritten. Echter met 300+km EVs vanaf volgend jaar is de noodzaak tot een oprit niet meer zo aanwezig.
Zo zoekt mijn broer nu een huis, maar hij ziet het voordeel van een oprit niet zo als je hem maar 1 keer in de week nodig hebt om te laden (hij gaat voor de Bolt). Gewoon in het weekend volladen en dan de hele week rijden op 1 accu, geen oprit nodig.

Kunnen laden tegen thuistarief of met eigen zonnestroom zou voor mij toch wel een argument voor de oprit zijn, tegenover 29 tot 35 cent per kWh voor publiek laden.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

UniMatrix schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:11:
[...]

Kunnen laden tegen thuistarief of met eigen zonnestroom zou voor mij toch wel een argument voor de oprit zijn, tegenover 29 tot 35 cent per kWh voor publiek laden.
Daarom moeten bedrijven dat faciliteren. Die betalen geen 22 cent/kWh.
Maar goed, de overheadkosten zijn natuurlijk gigantisch t.o.v. de omzet.
En dan komt de belastingdienst natuurlijk janken dat dit loon in natura is. Dus betalen zul je toch :(

• UniMatrix
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:41:
[...]

En dan komt de belastingdienst natuurlijk janken dat dit loon in natura is. Dus betalen zul je toch :(
Jazeker, als elektrisch rijden straks gemeengoed is wordt het net zo duur als op fossiele brandstoffen rijden; mark my words!

En dan kan niemand je verbieden op te laden met zonnestroom i.p.v. zwaar belastte publieke stroom...

De potentiele omzet is gigantisch als je uitgaat van het huidige aantal auto's en gemiddelde aantal kilometers. Zeg maar het jaargebruik van een gezin per auto per jaar. 15.000km tegen 5km/kWh - 3000kWh per jaar.

• BB-One
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:41:
[...]

Vergoeding werkgever voor thuis geladen stroom voor ter beschikking gestelde auto is geen loon, mag onbelast vergoed worden (werkelijke kosten). Volgens de toezegging van de staatssecretaris hoeft er zelfs geen kWh-meter gebruikt te worden, mits de vergoeding redelijk is, maar mijn advies plaats gewoon een kWh meter dan ben je het gezeur voor.

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 14:40
Weet iemand of er al laadpalen bestaan met meerdere outlets op één aansluiting? Dus dat deze automatisch overschakeld op een andere outlet als de eerste auto vol is?

Op mn werk hebben ze nu bedacht om 4 parkeerplaatsen per 2 laadpunten te realiseren. Goed idee, maar dit betekent nog steeds dat we halverwege de dag stekkers moeten wisselen. Een laadpaal met twee of meer outlets per aansluiting lijkt me de oplossing hiervoor!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BB-One schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:01:
[...]

Vergoeding werkgever voor thuis geladen stroom voor ter beschikking gestelde auto is geen loon, mag onbelast vergoed worden (werkelijke kosten). Volgens de toezegging van de staatssecretaris hoeft er zelfs geen kWh-meter gebruikt te worden, mits de vergoeding redelijk is, maar mijn advies plaats gewoon een kWh meter dan ben je het gezeur voor.
Ja, maar dat zijn ter beschikking gestelde auto's (leaseauto's). Hoe zit dat met privérijders? Misschien kan het in de onbelaste woon-werkvergoeding geplaatst worden.

• BB-One
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:43:
[...]

Ja, maar dat zijn ter beschikking gestelde auto's (leaseauto's). Hoe zit dat met privérijders? Misschien kan het in de onbelaste woon-werkvergoeding geplaatst worden.
Als privé rijder heb je de mogelijkheid om onbelast 0,19 euro per km vergoed te krijgen. Ik zie niet in wat een elektrische auto dat anders zou maken?

Of doel je nu op het opladen van je privé auto op kantoor (dus op kosten van de baas)? Dan zou je dat moeten verrekenen met de 0,19 per km.

Maar hoe is dat te controleren? Praktisch gesproken niet.

• RocketKoen
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:43:
[...]

Die krijgen 19 cent per kilometer.
Een Leaf met 22 cent per kWh kost je dan 4 cent per km aan stroom.
Met 1,50 voor een liter benzine zou je ICE 1 op 37,5 moeten rijden om dat te evenaren.

Overigens zie ik steeds meer laadpalen op de parkeertereinen van bedrijven. En daar hoef je helemaal niet te betalen. Dus blijkbaar doet de belastingdienst daar vooralsnog niet moeilijk over.
En ik vind het wel een mooi gezicht om al die lage-bijtelling-machines elke dag aan de laadpaal te zien.

TheS4ndm4n#1919

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

RocketKoen schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:31:
[...]

Een Leaf met 22 cent per kWh kost je dan 4 cent per km aan stroom.
Met 1,50 voor een liter benzine zou je ICE 1 op 37,5 moeten rijden om dat te evenaren.

Overigens zie ik steeds meer laadpalen op de parkeertereinen van bedrijven. En daar hoef je helemaal niet te betalen. Dus blijkbaar doet de belastingdienst daar vooralsnog niet moeilijk over.
En ik vind het wel een mooi gezicht om al die lage-bijtelling-machines elke dag aan de laadpaal te zien.
Voor een beetje kantoor kost een kWh snel ook maar 6 of 7 cent door de lagere energiebelasting bij grootvebruik.

Dan is een Model S vol laden zo'n 6 euro voor 350km rijden. Ofwel 1,7c per km.

Zo laad ik bij ons datacenter in Amsterdam en kantoor in Zeeland. Ideaal!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
[...]

Ik heb hier een paar jaar geleden (3 jaar?) de belastingdienst zelf een keer over gebeld, toen we met onze eerste palen begonnen. We wilden geen gezeik op onze hals halen (groot bedrijf), dus toch maar eens checken. De belastingdienst had werkelijk geen flauw idee hoe hiermee om te gaan; sterker nog, ze hadden ze zelf ook staan en niemand wist hoe dat al dan niet verrekend moest worden.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zou wel willen. Dat is het wettelijke maximum en ik krijg echt niet zoveel aan reiskostenvergoeding voor mijn woon-werkverkeer.

• RocketKoen
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:06:
[...]

Ik zou wel willen. Dat is het wettelijke maximum en ik krijg echt niet zoveel aan reiskostenvergoeding voor mijn woon-werkverkeer.
Ik denk dat je een uitzondering bent. Ik kreeg die 19 cent alleen niet toen ik voor minimumloon werkte. Toen was er gewoon geen reiskostenvergoeding.
Zodra je meer verdient is het gewoon een stukje onbelast loon. Een werkgever die daar geen gebruik van maakt is niet goed wijs.

TheS4ndm4n#1919

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:30:
[...]

Ik denk dat je een uitzondering bent.
Ik denk het niet. Ik heb het hier over woon-werkverkeer he? Niet over vergoeding als je je auto voor het werk moet gebruiken.
Even een willekeurige CAO bekeken: VGN, gehandicaptenzorg, 8 ct/km en een maximum van 30 km.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.