• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:06:
[...]

Ik denk het niet. Ik heb het hier over woon-werkverkeer he? Niet over vergoeding als je je auto voor het werk moet gebruiken.
Even een willekeurige CAO bekeken: VGN, gehandicaptenzorg, 8 ct/km en een maximum van 30 km.
Bij mij staat er niks over in de CAO. Maar dat is gewoon deel van het bedrijfsregelement.
Ik werk bij een detacheerder dus ik ben bij veel verschillende bedrijven geweest. En minder dan 19 cent ben ik nog niet tegen gekomen. Voor zakelijke ritten (dus niet woon-werk) vaak zelfs het dubbele. Al hebben degene die veel zakelijke kilometers maken bijna altijd een leasebak.

Het zijn wel allemaal techniek bedrijven. Misschien zijn de arbeidsvoorwaarden in die sector beter dan andere.
De zorg is nu ook niet echt een sector waar bedrijven netjes met hun personeel omgaan...

TheS4ndm4n#1919

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:06:
[...]

Ik denk het niet. Ik heb het hier over woon-werkverkeer he? Niet over vergoeding als je je auto voor het werk moet gebruiken.
Even een willekeurige CAO bekeken: VGN, gehandicaptenzorg, 8 ct/km en een maximum van 30 km.
Mijn werkgever heeft een reiskosten vergoeding met een maximum van 20km en 130 euro, onveranderd sinds 1999. In mijn geval met 30km val ik buiten de boot en is het met 1200km/maand bij een fulltime baan net iets meer dan 10 cent per km. De CAO, als we die hebben, is van de detailhandel.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zit in de techniek, en we hebben dan wel 19 cent per kilometer, maar we hebben ook een limiet op iets van effectief 30km geloof ik (gezien ik 3km vanaf mijn werk zit heb ik daar geen last van, en ken dus de limiet niet precies). Hiervoor bij de semi-overheid gewerkt en daar kon je een OV kaart krijgen. Geen kilometervergoeding voor woon-werk verkeer.

Ik zit wel ook op bijna het dubbele (bruto) voor zakelijke ritten, waar bij grotere afstanden een huurauto gebruikt moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:48

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/g7uywlsbj58m_480.jpg

http://www.autoweek.nl/ni...swagen-e-crafter-onthuld/

Mooi nieuws!...zal beladen wel niet verder komen dan 100 km maar toch.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

dft2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:39:
Weet iemand of er al laadpalen bestaan met meerdere outlets op één aansluiting? Dus dat deze automatisch overschakeld op een andere outlet als de eerste auto vol is?

Op mn werk hebben ze nu bedacht om 4 parkeerplaatsen per 2 laadpunten te realiseren. Goed idee, maar dit betekent nog steeds dat we halverwege de dag stekkers moeten wisselen. Een laadpaal met twee of meer outlets per aansluiting lijkt me de oplossing hiervoor!
Praktisch elke dubbele laadpaal kan dit, hoewel het vaak geimplementeerd is op een manier dat als beide aansluitingen in gebruik zijn, ze beide maar de halve stroom mogen trekken.
Bijvoorbeeld: (geen aandelen)
https://shop.ev-solutions.nl/product/icu-eve
https://shop.ev-solutions...ine-in-dubbele-uitvoering
https://www.laadpaal24.nl...2-16A(2x11kW)-3F-Mennekes

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:54:
Dit is blijkbaar een vaker voorkomend probleem bij de Kia Soul EV:
Bedankt voor de links! Ik had er nog niet echt op gezocht, maar dat hoeft nu dus ook niet meer :)
Eerste keer dat ik dit lees voor een Nederlandse Kia Soul EV, maar ja, daar hier zijn er ook minder verkocht.
Ik was ook de eerste Soul in Nederland met een Lingo-niet-op-de-kaart geluidje tijdens het remmen ;)
Dus denk niet dat Kia de oorzaak weet :(
Tja, ik ga het vanzelf merken. Jammer dat ze geen 11kW laders hebben anders zou ik wel vragen of ze die er niet in kunnen schroeven bij het vervangen. Maar goed, voor hetzelfde geld is er nog ergens een zekeringetje gesprongen al denk ik van niet.

Gisteren was er trouwens nog file bij het opladen bij Fastned Bijleveld. Ik nam de tweede paal in beslag en niet veel later kwam er een Outlander aangereden die even moest wachten voor de Leaf die er al stond weg reed.

En nu sta ik weer bij Fastned te laden naast een Leaf. Het lijkt dus alsof het wat drukker wordt bij Fastned.

Trouwens wel onhandig dat je bij Fastned geen VPN over hun wifi kan opbouwen :(
dft2 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:39:
Weet iemand of er al laadpalen bestaan met meerdere outlets op één aansluiting? Dus dat deze automatisch overschakeld op een andere outlet als de eerste auto vol is?
Voor zover ik weet zijn die er niet kant en klaar. In principe kan het wel, maar zelfs met de DIY laadpalen bestaat dat niet volgens mij. Je moet het dan zelf nog gaan maken. De printplaat van de EVSE zijn de kosten niet dus ik denk dat het er gewoon niet is omdat de meeste bedrijven redeneren dat je gewoon de stekker moet wisselen of een extra paal.

• JeroenH
  • Laatst online: 14:05
Geen idee wat de actieradius is ;), maar het wereldsnelheidsrecord voor elektrische voertuigen is zojuist gezet op 548 km/u:

http://arstechnica.com/ca...ectric-land-speed-record/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2016/09/Spacesuit-Media-Shivraj-Gohil-Venturi-VBB3-Bonneville-Utah-USA-September-2016-5D4_4717-copie-1440x960.jpeg

Eer ik daar toch in zou stappen zeg. En ze hebben er het al over 643 km/u.....

-edit-

Hmmmm, een collega van mij maakte een interessante opmerking: of elektrische treinen inmiddels niet harder gingen? En hij had gelijk: maglev even buiten beschouwing gelaten reed een aangepaste TGV in april 2007 574.8 km/h.

maar dat zal geen officieel record zijn (twee runs in tegenovergestelde richting binnen zoveel tijd etc.)

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2016 08:23 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op donderdag 22 september 2016 @ 06:45:
[...]
Voor zover ik weet zijn die er niet kant en klaar. In principe kan het wel, maar zelfs met de DIY laadpalen bestaat dat niet volgens mij. Je moet het dan zelf nog gaan maken. De printplaat van de EVSE zijn de kosten niet dus ik denk dat het er gewoon niet is omdat de meeste bedrijven redeneren dat je gewoon de stekker moet wisselen of een extra paal.
DIY:
https://hackaday.io/project/3939-j1772-hydra
Printplaat is te bestellen :)
Maar de commerciële dubbele laadpalen doet ook aan bruikbare load sharing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 22 september 2016 @ 06:45:

Gisteren was er trouwens nog file bij het opladen bij Fastned Bijleveld. Ik nam de tweede paal in beslag en niet veel later kwam er een Outlander aangereden die even moest wachten voor de Leaf die er al stond weg reed.

En nu sta ik weer bij Fastned te laden naast een Leaf. Het lijkt dus alsof het wat drukker wordt bij Fastned.

Trouwens wel onhandig dat je bij Fastned geen VPN over hun wifi kan opbouwen :(
Ik had laatst zelfs erg langzaam internet toen ik bij bijleveld stond, normaal lekker netflix e.d., maar dat ging toen niet door. Toen maar met een duitser gepraat (voor zover dat ging...) die wel geïnteresseerd was.
Ik hoop niet dat het permanent is, netflix is juist een van de voordelen van fastned.

Ook kan je over de wifi niet gamen, dat is blijkbaar via een poort die is afgesloten. Dacht even een paar potjes Rocket League via de wifi te doen, niet dus O-)

• Nivve
  • Niet online
HeroS schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:19:
[afbeelding]

http://www.autoweek.nl/ni...swagen-e-crafter-onthuld/

Mooi nieuws!...zal beladen wel niet verder komen dan 100 km maar toch.
Met een maximum van 80km/h zal dat wel lukken...
beetje lage maximumsnelheid om praktisch te zijn. Twizy okee, maar een bestelbus moet toch wel 100 kunnen :?

Edit: sorry voor de double post :F

[ Voor 3% gewijzigd door Nivve op 22-09-2016 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Zo'n elektrische bestelbus is ideaal voor distributie in de stad. Dan is 100 km/h nergens voor nodig. Als je dan een snellader hebt bij het distributiecentrum op het industrieterrein net buiten de stad zodat je hem kunt laden tijdens het laden (pun intended), kom je met zo'n ding een heel eind.

Punctuality is the politeness of kings

• RocketKoen
dreamscape schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:16:
Zo'n elektrische bestelbus is ideaal voor distributie in de stad. Dan is 100 km/h nergens voor nodig. Als je dan een snellader hebt bij het distributiecentrum op het industrieterrein net buiten de stad zodat je hem kunt laden tijdens het laden (pun intended), kom je met zo'n ding een heel eind.
met een actieradius van 200km door de binnenstad rijden. Dan hoef je waarschijnlijk niet eens te laden tijdens een werkdag.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

dreamscape schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:16:
Op de ringweg van een stad kom je eigenlijk al in de problemen. 90 zou al beter zijn , 100 wenselijk.

Zeg maar hetzelfde effect zie je bij de lcihre motorscooters. In de stad top, maar eigenlijk onbruikbaar omdat je simpelweg niet veilig op de snelweg kunt rijden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Veneficus schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:52:
[...]
Ik heb hier een paar jaar geleden (3 jaar?) de belastingdienst zelf een keer over gebeld, toen we met onze eerste palen begonnen. We wilden geen gezeik op onze hals halen (groot bedrijf), dus toch maar eens checken. De belastingdienst had werkelijk geen flauw idee hoe hiermee om te gaan; sterker nog, ze hadden ze zelf ook staan en niemand wist hoe dat al dan niet verrekend moest worden.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb gelezen dat je personeel het elektrisch laden mag vergoeden, ook als dat thuis gebeurt. Niet autoritatief linkje.

FullyChargedShow heeft een leuke video over electrische classic cars.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
offtopic:
Wel een slechte naam voor een administratiekantoor :)

Punctuality is the politeness of kings

• RocketKoen
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:40:
[...]
Op de ringweg van een stad kom je eigenlijk al in de problemen. 90 zou al beter zijn , 100 wenselijk.

Zeg maar hetzelfde effect zie je bij de lcihre motorscooters. In de stad top, maar eigenlijk onbruikbaar omdat je simpelweg niet veilig op de snelweg kunt rijden.
Waarom? Op de ringwegen van de meeste steden mag je maar 80 of 100.
En normaal vrachtverkeer kan/mag vaak ook maar 80. Daarnaast zal je met je elektromotor waarschijnlijk een heel stuk beter optrekken.

TheS4ndm4n#1919

• Nivve
  • Niet online
RocketKoen schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:19:
[...]

Waarom? Op de ringwegen van de meeste steden mag je maar 80 of 100.
En normaal vrachtverkeer kan/mag vaak ook maar 80. Daarnaast zal je met je elektromotor waarschijnlijk een heel stuk beter optrekken.
Ligt natuurlijk een beetje aan de stad, maar vind het toch een groot nadeel als je in amsterdam de A10 moet hebben en je moet dus een paar 100 stukken langs.
(Edit: Daarnaast, 200km is volgens mij ook buiten de stad nog aardig bruikbaar, helemaal voor werkverkeer dat niet de hele dag rondjes rijdt).
En alhoewel vrachtverkeer officieel 80 mag, rijden ze vaak toch net wat harder. Dus als het busje op 80 op de teller is begrenst (GPS snelheid 74-76?), dan rijd die toch langzamer dan het werkelijke vrachtverkeer, wat echt niet fijn is. Tenminste, als ik vrachtwagen ga hangen met mijn auto (Zoe) rijdt ik meest 84-86 op de teller achter ze aan (bij oost-europeanen soms richting 88).

Bij mij rest dan de vraag; Is een motor die 100km/u aankan zoveel duurder in aanshaf om deze nadelen te verantwoorden?

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 22-09-2016 14:30 ]

• JeroenH
Nivve schreef op donderdag 22 september 2016 @ 14:28:
Bij mij rest dan de vraag; Is een motor die 100km/u aankan zoveel duurder in aanshaf om deze nadelen te verantwoorden?
Dat niet, en het busje zal met gemak 100km/u kunnen halen. Ik kan me niet voorstellen dat VW een "kreupel" busje op de markt brengt.

Het punt is dat de afname in actieradius substantieel zal zijn als je van 80 km/u 100 km/u gaat rijden (25% sneller = bijna 60% hogere luchtweerstand en dus energieverbruik). Stel dat dit busje bij 80km/u 150 km kan rijden, dan houd je daar bij 100 km/u nog minder dan 100 van over. En dan nog belading, kachel, airco, etc.

En een 60% grotere accu is wél weer erg veel duurder ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Met de (elektrische) auto vind ik het niet zo'n punt om met die lage snelheden met de vrachtwagens mee te rijden. Als (ex-)motorrijder kan ik me goed voorstellen dat je je kwetsbaarder voelt omdat je kwetsbaarder BENT en ook veel minder zichtbaar als je dat met een motor of scooter doet. Zeker als je niet de power hebt om b.v. snel weg te accelereren als iemand hard achterop komt.

Laatst 's avonds op de A9 (130 op dat moment maar iedereen rijdt 150 op de teller,,,) en dan maar twee banen open en geen vrachtverkeer... rijdt niet fijn als je dan 100 op de teller aanhoudt op de rechterbaan. Net alsof jij stil staat en ze met 50km/u aan komen.

Dus de laatste 20km de Leaf maar open getrapt en guess what? Hij gaat ook 150 op te teller! >:)

Er verdwijnt alleen wel elke 5km een 'blokje' :D

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

UniMatrix schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:18:
Met de (elektrische) auto vind ik het niet zo'n punt om met die lage snelheden met de vrachtwagens mee te rijden. Als (ex-)motorrijder kan ik me goed voorstellen dat je je kwetsbaarder voelt omdat je kwetsbaarder BENT en ook veel minder zichtbaar als je dat met een motor of scooter doet. Zeker als je niet de power hebt om b.v. snel weg te accelereren als iemand hard achterop komt.

Laatst 's avonds op de A9 (130 op dat moment maar iedereen rijdt 150 op de teller,,,) en dan maar twee banen open en geen vrachtverkeer... rijdt niet fijn als je dan 100 op de teller aanhoudt op de rechterbaan. Net alsof jij stil staat en ze met 50km/u aan komen.

Dus de laatste 20km de Leaf maar open getrapt en guess what? Hij gaat ook 150 op te teller! >:)

Er verdwijnt alleen wel elke 5km een 'blokje' :D
Eens, 100 rijden is soms gewoon gevaarlijk, zeker in de avond. De A58 in Zeeland het zelfde.

Gelukkig heeft een Model S een flinke accu en kan ik hier ook gewoon door rijden met 130 a 140. Gebruik schiet dan wel omhoog, maar dat is niet meer dan logisch.

Dat blijft een 'nadeel' aan een EV. De range zakt gewoon hard in naar mate je harder gaat rijden. De ICE speelt daar al tijden vals. Een EV liegt gewoon nooit tegen je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Dus: 130 km/u afschaffen en weer terug naar 120 - of liever overal 100, zeker in de Randstad. Toch? De tijdwinst van harder rijden is toch minimaal in dat kleine landje van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Nu online
JeroenH schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:28:
Dus: 130 km/u afschaffen en weer terug naar 120 - of liever overal 100, zeker in de Randstad. Toch? De tijdwinst van harder rijden is toch minimaal in dat kleine landje van ons.
Eens, eigenlijk, sinds ik de Leaf heb kom ik echt niet later op mijn werk of thuis (40km)...

En inderdaad Snow_King, je krijgt direct 'feedback' over je verbruik... Met de ICE merkte ik pas na twee weken dat ik al na 550 i.p.v. 600km moest tanken. En ze zijn gewoon efficienter op de snelweg.

Neemt niet weg dat het af en toe leuk is om lekker door te rijden, nou ja, met de volgende EV met minimaal 60kWh accu dan maar!

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 18:16
JeroenH schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:28:
Milieutechnisch en tijdverlies heb je helemaal gelijk. Helaas is autorijden een emotie voor veel mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik merk het ook hoor. Onder goede omstandigheden haal ik redelijk gemakkelijk 1000 km op een tank (Prius, 45L), zonder al te gekke en gevaarlijke hypermiler-truuks uit te halen. In de spits binnen de Randstad (90% van mijn kilometers) rijd ik eigenlijk nooit harder dan 95 km/u, en daarmee val ik niet op.

Echter, buiten de spits en/of buiten de Randstad is 95 km/u rijden sinds de invoering van 130 km/u onder veel omstandigheden (tweebaans) niet veilig. Dus maar mee naar over de 100 - maar ik betaal het extra brandstofverbruik wel zelf, soms al na 900 of 800 km tanken! En bedankt Melanie. In een EV is het verschil nog dramatischer.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 23-09-2016 09:51 . Reden: Post iets aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Nu online
Niet alleen Melanie hoor, ik weet uit betrouwbare bron dat de PvdA b.v. maatregelen ten behoeve van elektrisch rijden uitruilt tegen 130 rijden op een paar extra snelwegen, wat de VVD graag wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:37
Maar hoe zit dat dan dat een ICE eigenlijk nauwelijks minder efficiënt wordt bij hogere snelheden qua brandstofverbruik? Ik zou verwachten dat daar de drag ook zou leiden tot het veel sneller leegrijden van de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Nu online
Stoffa schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:56:
Maar hoe zit dat dan dat een ICE eigenlijk nauwelijks minder efficiënt wordt bij hogere snelheden qua brandstofverbruik? Ik zou verwachten dat daar de drag ook zou leiden tot het veel sneller leegrijden van de tank.
Uiteraard neemt de luchtweerstand net zoveel toe maar de motor draait gewoon efficienter op het toerental waarmee b.v. 100 of 120 gereden wordt, in tegenstelling tot steeds optrekken, afremmen, snelheid wisselen enzovoort. Mijn Qashqai 2.0 CVT reed b.v. op snelwegritten 1:13 en bij gemengd gebruik eerder 1:11.

De elektromotor kent deze verschillen niet, Het verbruik stijgt met een vast verband met de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is het een mix en match van variabelen, hoe zijn je bakverhoudingen, in welk toerenbereik zit je, etc. Een ICE is in principe geoptimaliseerd voor 1 toerental, hoewel die range tegenwoordig wordt opgerekt doro zaken als variabele kleptiming en in hoogte verstelbare nokkenassen. Lagere toeren leveren weer minder weerstand op, evenals het volgas kunnen rijden (aanzuigverliezen). Daardoor kan het zijn dat een motor efficienter wordt doordat hij in een gunstiger bereik zit, wat soms voldoende is om de extra luchtweerstand een eind te compenseren.

En toch.... Veel wagens lopen het zuinigste zo rond de 70-80 in de hoogste versnelling. Weinig luchtweerstand, weinig toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Dat is gewoon pertinent niet waar.
De meeste auto's zijn idd zoals hierboven aangegeven het efficiëntst rond de 70-80 km/h. Bij 120 is je verbruik gemakkelijk dubbel zo hoog (ofwel je range half zo groot).

De ellende is dat niemand ooit probeert hoe het bereik is bij 80km/h. Men maakt alleen onderscheid tussen stadsverkeer en 120 gassen op de snelweg. En dan is stadsverkeer nóg onzuiniger, maar dat ligt aan andere factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Nu online
mcDavid schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:20:
[...]
De ellende is dat niemand ooit probeert hoe het bereik is bij 80km/h.
http://bmwi3owner.com/2014/03/range-for-speed/

Afbeeldingslocatie: https://bmwi3owner.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/03/PowerConsumptionSpeed.png

Toevallig laatst langs zien komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

Dat is gewoon pertinent niet waar.
De meeste auto's zijn idd zoals hierboven aangegeven het efficiëntst rond de 70-80 km/h. Bij 120 is je verbruik gemakkelijk dubbel zo hoog (ofwel je range half zo groot).

De ellende is dat niemand ooit probeert hoe het bereik is bij 80km/h. Men maakt alleen onderscheid tussen stadsverkeer en 120 gassen op de snelweg. En dan is stadsverkeer nóg onzuiniger, maar dat ligt aan andere factoren.
Ah ok, weer wat geleerd thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De ellende is dat niemand ooit probeert hoe het bereik is bij 80km/h.
Plus dat je met een ICE over het algemeen nog wel (ruim) voldoende actieradius overhoudt. Als ik terugga van 1000 naar 800 km op een tank dan voel ik dat in mijn portemonnee, maar het hindert me op geen enkele manier in het gebruik van de auto. Als je teruggaat van 160 km (Leaf) naar 120 km, dan is dat even andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat is elektrisch. Waarschijnlijk liggen de verschillen voor een ICE nog verder uit elkaar omdat je bij 80km/h een lager (dus gunstiger) toerental hebt.
JeroenH schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:56:
[...]

Plus dat je met een ICE over het algemeen nog wel (ruim) voldoende actieradius overhoudt. Als ik terugga van 1000 naar 800 km op een tank dan voel ik dat in mijn portemonnee, maar het hindert me op geen enkele manier in het gebruik van de auto. Als je teruggaat van 160 km (Leaf) naar 120 km, dan is dat even andere koek.
idd. Daarbij komt dat de meeste ICE's weinig of geen* directe feedback geven over het verbruik en de impact daarvan op je range. Terwijl je die feedback in een ICE juist wel heel direct en duidelijk in je display krijgt.

*Er is vaak wel een verbruiks- of range indicator maar die schommelen alle kanten op of werken juist op een gemiddelde, waardoor de impact van de snelheid alsnog onduidelijk is. die tools geven meer een algemene indruk van je rijstijl.

[ Voor 48% gewijzigd door mcDavid op 23-09-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

te vergelijking.
Mijn Opel Corsa heeft een tank van 40 liter. (Diesel 1,3)
Als ik continue 30 - 50 - 80 rij. dan haal ik de 1400 km op 1 tank (1x uitgeprobeerd). 1 op 35 (zonder stads verkeer gewoon mijn weg om op de snelweg te belanden).
Als ik continue maximale snelheid rij dan haal ik 380 km op 1 tank (Duitsland snelweg 170 - 180 km/u, bergafwaarts tot 205km/u) 1 op 9.5.

Verschil factor 3,7.

Ik zie bij een Tesla bij hypermilen: 700 km op een lading P90D.
En bij een hoge snelheid (200 km/u) 160 km op een lading.
Verschil factor 4,4 (snelheid ligt hoger + hypermilen is nog energie bewuster rijden dan ik heb gedaan).

Nu is deze vergelijking niet helemaal eerlijk, maar een ICE en een elektrische wagen ontlopen elkaar niet zoveel. alleen is 1400 met een factor 4 naar beneden nog steeds goed te doen, doordat het tanken nogsteeds maar 5 minuten duurt.
Maar is 200km met een factor 4 naar beneden nog maar 50km en dat is eigenlijk net niets, waarschijnlijk niet eens genoeg om de volgende pomp te halen op sommige wegen.

edit: nog even iets opgezocht om mijn cijfers betreft elektrische auto's te onderbouwen.
https://teslamotorsclub.c...high-speed-100-mph.32873/
160km/u met een tesla 85Kwh = 180km. = ongeveer 190 bij een P90D.
Ook hier een factor 3,7 verschil.
ICE's en Elektrische wagens lijken wel hetzelfde 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 23-09-2016 12:33 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
Smuggler schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:11:

Ook hier een factor 3,7 verschil.
ICE's en Elektrische wagens lijken wel hetzelfde 8)
Sja, 1/2 ρ v² blijft 1/2 ρ v². Daar ontkom je gewoon niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mcDavid schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 12:43:
Sja, 1/2 ρ v² blijft 1/2 ρ v². Daar ontkom je gewoon niet aan.
Precies. Zelfs het feit dat een ICE misschien in een efficiënter toerenbereik kan draaien bij een bepaalde hogere snelheid kan die natuurwet niet compenseren. Als een bepaalde hogere snelheid 50% meer energie kost, dan gaat een efficiëntiewinst van 5% dat niet goedmaken.

EV's hebben wat minder te compenseren en dus dubbel "last" van een hogere snelheid. Maar ach, met de toenemende actieradius zal dat probleem steeds kleiner worden - als we niet de domme fout maken de maximumsnelheid te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 16:45
Vandaag onze wagen te koop gezet om de overstap naar vol electrisch te maken. Dit gaat een hele overgang worden. Van een 508 RXH (2015 model) naar een EV. Helaas geen tesla centen dus de pijlen zijn gericht op een e-golf. B electric was een kanshebber maar de afwezigheid van snelladen doet hem de das om.

Iemand ervaring met een e-golf? Als onze auto snel de deur uitgaat heb ik een 2016 model gezien met volgende opties:

-Adaptiv cruisecontrol

-Ambient verlichting

-Dynaudio audiosysteem
-Keyless

-Licht en zicht pakket

-Parkeersensoren voor en achter en parkeerassistent
-achteruitrijcamera
-lederen interieur

-El. spiegels en verwarming
-donkere ruiten

We gaan de wagen gebruiken voor woon werk verkeer (15 km enkele rit) en boodschappen / bezoekjes. (Het afgelopen jaar slechts 1x meer als 50 km enkele rit gemaakt, daarvoor gaat de RXH eruit).

Iemand ervaring en tips?
Past er een babyzitje in (gezicht naar achteren)?
Is de kofferbak bruikbaar (we hebben nu 600 liter, dat is altijd overkill gebleken, maar een kleine kinderwagen moeten een mee kunnen nemen)?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Wellicht een proefrit maken en gewoon passen? De ene kinderwagen is de andere niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is denk ik wel een goed tip, een Bugaboo opgevouwen past met of zonder wielen, rechtop overdwars achterin bij de Miev. Alleen moet je nog ergens met de kinderwagen bak heen of de buggy zitting afhankelijk van hoe ver je bent. Voor de buggy zitting zetten we de ze gewoon achter de bestuurderstoel, voor de kinderwagen bak legde we de halve zitting neer zodat dat deze kon liggen.

Toen we waren kijken bij de Honda Jazz hybride kon het onderstel, met wielen en al plat op de bodem van de kofferbak en de klep nog dicht. Dat scheelt dus een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 16:45
We gaan van een bugaboo donkey (welke zo in de RXH geschoven kon worden naar een babyjogger city mini GT. Deze lijkt me zonder problemen te gaan passen. Zal het vandeweek even testen.

Afbeeldingslocatie: http://site.pishposhbaby.com/city-mini-gt-fold.png

Ben overigens meer benieuwd of de kinderzitjes 2 stk gaan passen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Alle mooie Tesla filmpjes ten spijt........ :+

Een Tesla verliest van een Solar car.
https://twitter.com/solarteamtwente?ref_src=twsrc%5Etfw
http://www.europeansolarchallenge.eu/

Ik weet niet of JeroenH erbij was maar anders heeft hij nu wel een behoorlijke smile lijkt mij.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

ollie1965 schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:27:
Alle mooie Tesla filmpjes ten spijt........ :+

Een Tesla verliest van een Solar car.
https://twitter.com/solarteamtwente?ref_src=twsrc%5Etfw
http://www.europeansolarchallenge.eu/

Ik weet niet of JeroenH erbij was maar anders heeft hij nu wel een behoorlijke smile lijkt mij.
Maar stond er een echte SuperCharger? Kan ik niet vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snow_King schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:25:
Eens, 100 rijden is soms gewoon gevaarlijk, zeker in de avond. De A58 in Zeeland het zelfde.
Ik snap niet waarom het gevaarlijk zou zijn om 100 te rijden op een snelweg. Ik rij regelmatig in het weekend 's avonds meer 100 km dan naar huis. Soms op maximum snelheid, maar ook regelmatig "gewoon" 100 km/u. En dan haal ik nog met enige regelmaat andere personenauto's in die nog langzamer rijden. Dat je niet 40 km/u op een snelweg moet gaan rijden lijkt me evident (tenzij: file, mist, etc natuurlijk) maar ik zie niet in waarom je niet een normale snelheid zou mogen rijden zonder een gevaar te zijn op de weg. Volgens die redenatie zou er 's nachts geen enkele vrachtwagen mogen rijden want die kunnen niet eens zo snel rijden.
Snow_King schreef op maandag 26 september 2016 @ 00:47:
Maar stond er een echte SuperCharger? Kan ik niet vinden!
De solar wagens mochten maximaal twee keer laden:
3.10.
Charging with external power supply
During the 24-hour race each team is allowed to charge their car from mains for two times. Each charging stop has to last at least one hour. The event organizers will provide a 3 Phase 16A CEE Power Outlet (IEC 60309) for each team.
Within the charging time it is not allowed to fix technical problems or to modify the car (exception: tire pressure).
Maar over de Tesla staat dat de regels nog aangekondigd worden.
6.5.
Beat the Tesla
Regulations will be announced soon.
Ik kan die alleen nergens vinden.

Volgens de site van RTV Oost heeft het Solar Team Twente 278 rondes gereden, 5 meer dan de Tesla. Volgens wikipedia is een ronde 4,011 km. Dus dan zou het Solar Team 1115 km gereden hebben en de Model S 1095 km. Dat is net een beetje erg veel voor 1 lading denk ik. Twee zou kunnen, maar wellicht toch drie ladingen en dus twee keer geladen voor de Tesla? Maar met max 11kW laden duurt dat best wel even natuurlijk. Maar goed, stel 12 uur laden (ongeveer 2 keer 6 uur a 11 kW) en ongeveer 90 km/u rijden om toch nog een aardig eindje te komen dan ben je er wel zo ongeveer.

Maar goed, zonder de regels te weten voor de Tesla kan je speculeren wat je wil natuurlijk. Er staat niet eens bij wat voor Model S er is gebruikt.

Edit:
Volgens hbvl.be mocht de Tesla ook maar twee keer opladen. Zij weten ook te melden dat er twee Tesla's mee deden. De ene is tweede geworden (die reed hard) en de ander is achtste geworden (die reed zuinig).

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 26-09-2016 12:28 . Reden: hbvl.be ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Net een weekje in New York geweest en schrok er wel van daar. Een paar Tesla's gezien maar de meeste mensen rijden in gigantische grote auto's. Overal staat verkeer vast dus auto's, bussen, vrachtwagens (hele oude) staan te roken. Vrijwel nergens een elektrische paal te bekennen.

Op zich ook niet gek want omgerekend kost een liter benzine daar zo'n 50 cent. Tesla heeft daar dus nog zat te doen.... zie ook het artikel over Michigan die Tesla daar praktisch verbiedt auto's te verkopen. Smerig spelletje daar, vooral van dat General Motors. Als heel New York toch eens elektrisch zou zijn... het zou heel veel schelen.

En dan is New York nog maar 1 voorbeeld, er zijn smerigere steden. Dan denk je hier goed te doen door een EV te rijden of een Prius, maar geloof mij, dat heeft echt totaal geen zin tegenover het grote plaatje. Er moeten dingen drastisch veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door YoshiBignose op 26-09-2016 12:49 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:48:
En dan is New York nog maar 1 voorbeeld, er zijn smerigere steden. Dan denk je hier goed te doen door een EV te rijden of een Prius, maar geloof mij, dat heeft echt totaal geen zin tegenover het grote plaatje. Er moeten dingen drastisch veranderen.
Ja, in Philadelphia was het niet heel veel anders. Het is niet echt een reden om dan hier ook maar niets te doen lijkt mij.

Laatst zag ik zelf een 100% elektrische vrachtwagen op de Brienenoord rijden. Ik kon de voorkant niet zien, maar Emoss schijnt het merk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zat er toevallig net aan te denken en was er iets dieper ingegaan. Want je leest toch wel dat de Toyota Prius populair begint te worden in New York.
De gemiddelde New York taxi rijdt 70.000 km per jaar. Dat is 191 km per dag, ruim binnen de marge wat je met een Model S op een lading kunt halen. Een supercharger is er niet in Manhattan (wel een paar in New York), maar er zijn wel al 68 destination chargers in Manhattan.
In 2014 was 60% van de taxi's in New York een hybride.

Ter vergelijking: er zijn "maar" 40 tankstations in Manhattan en ik lees dat er tijdens piekuren wachttijden van meer dan een half uur zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 26-09-2016 13:10 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
JeroenE schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:00:
[...]
Ja, in Philadelphia was het niet heel veel anders. Het is niet echt een reden om dan hier ook maar niets te doen lijkt mij.
Nee oke, maar het geeft je toch altijd weer een dubbel gevoel. En zo zullen heel veel anderen ook denken. Want als ik extra veel geld uitgeef voor een EV als particulier omdat ik het milieu en de co2 uitstoot belangrijk vind, stimuleert het niet echt als je bedenkt dat ze in een land als de VS allemaal een supergrote V8 rijden als boodschappenautootje.... en daar wonen 20x zoveel mensen als NL.
Maasluip schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:08:
Ik zat er toevallig net aan te denken en was er iets dieper ingegaan. Want je leest toch wel dat de Toyota Prius populair begint te worden in New York.
De gemiddelde New York taxi rijdt 70.000 km per jaar. Dat is 191 km per dag, ruim binnen de marge wat je met een Model S op een lading kunt halen. Een supercharger is er niet in Manhattan (wel een paar in New York), maar er zijn wel al 68 destination chargers in Manhattan.
In 2014 was 60% van de taxi's in New York een hybride.

Ter vergelijking: er zijn "maar" 40 tankstations in Manhattan en ik lees dat er tijdens piekuren wachttijden van meer dan een half uur zijn.
Ja hybride is leuk, maar heb in verschillende taxi's gezeten en op de manier hoe zij rijden heb je daar weinig aan. Alleen bij het stoplicht staat de motor uit, voor de rest trappen ze zo hard het gas steeds in dat je nooit elektrisch rijdt. Ik reed verder in een simpele Chevrolet maar die had een start-stop systeem, met als gevolg dat je airco zo goed als uit gaat als je een tijdje bij een stoplicht staat of in de file :'( ook erg handig :P

[ Voor 49% gewijzigd door YoshiBignose op 26-09-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:06:
Alleen bij het stoplicht staat de motor uit, voor de rest trappen ze zo hard het gas steeds in dat je nooit elektrisch rijdt.
Volgens mij is dat het probleem van bestuurders in het algemeen: men rijdt onzuinig en maakt daarmee de meest zuinige auto's onzuinig. Autobladen die hybrides testen klagen allemaal dat ze de opgegeven verbruikswaarden niet halen. Nee he he, niet als je je rijstijl niet aanpast nee. Ik rijd met mijn Prius ongeveer 0,3 L per 100 boven de fabriekswaarde, en dat lijkt me helemaal niet gek, gegeven dat ik geen gevaarlijke hypermiler-truuks uithaal zoals slipstreamen achter een vrachtwagen.

EV's straffen onzuinig rijden natuurlijk direct af, hybrides minder. Zoals hier al eerder langs kwam maakt 1000km of 800km op een tank praktisch gezien niet zoveel uit in de meeste gebruiksscenario's.

Voor wat betreft die taxichauffeurs; je zou kunnen zeggen dat als die andere auto's hadden gehad er nóg meer brandstof doorheen was gegaan. Bij gelijk (onzuinig) gebruik is een Prius ook echt nog wel zuiniger dan een vergelijkbare niet-hybride (het hybridesysteem is niet het enige wat de auto zuiniger maakt).
Ik reed verder in een simpele Chevrolet maar die had een start-stop systeem, met als gevolg dat je airco zo goed als uit gaat als je een tijdje bij een stoplicht staat of in de file :'( ook erg handig :P
Da's dan weer een voordeel van een hybride met een elektrische airco; die blijft lekker draaien als de ICE stopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:29:

Da's dan weer een voordeel van een hybride met een elektrische airco; die blijft lekker draaien als de ICE stopt :)
Van BEV is dat helemaal een voordeel :). Nu zelfs een max. temp. beveiliging in de Tesla's vanaf de laatste firmware (8.0). "Geschikt" voor kleine kinderen en dieren (let op de aanhalingstekens). ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Inderdaad... oh ja als je auto nu boven de 40 gr. wordt gaat hij automatisch de airco aanzetten hé? Wel zonde van m'n radius... op zich wordt het vrij snel 40 graden als je auto in de zon staat in de zomer, maar goed als daarmee 1 kind of hond gered kan worden per jaar is dat het al waard.

Trouwens, weet niet of iemand dat weet, maar in die tweet van Elon stond dat de Tesla dit een jaar vol kan houden. Maar wat is nou het uiteindelijke invloed van de airco op je actieradius? Ik kan me herinneren dat ik vroeger in kleine auto's best wat vermogensverlies had door de airco, maar dat is nu wel wat efficiënter geworden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:47:
Inderdaad... oh ja als je auto nu boven de 40 gr. wordt gaat hij automatisch de airco aanzetten hé? Wel zonde van m'n radius... op zich wordt het vrij snel 40 graden als je auto in de zon staat in de zomer, maar goed als daarmee 1 kind of hond gered kan worden per jaar is dat het al waard.

Trouwens, weet niet of iemand dat weet, maar in die tweet van Elon stond dat de Tesla dit een jaar vol kan houden. Maar wat is nou het uiteindelijke invloed van de airco op je actieradius? Ik kan me herinneren dat ik vroeger in kleine auto's best wat vermogensverlies had door de airco, maar dat is nu wel wat efficiënter geworden neem ik aan?
Een auto in de zon op 40 houden kost natuurlijk veel minder energie dan op 20. Elon had het over 100% accu en dan een jaar. Dat zal vast kunnen wanneer je onrealistische uitgangspunten neemt. Toch is het een nette functie die uniek te gebruiken is door een BEV. Deze optie gaat standaard uit wanneer de accu op 20% komt.

Ook las ik iets van dat het scherm en climate control aanblijven wanneer er nog een passagier in de auto zit (voor). Ondanks dat de bestuurder met fob "out of range" van de auto is.

Zou die max temp instelling te (mis) gebruiken zijn als "campermode"? Dacht dat deze temp in te stellen was?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Was net bijna gecrashed in de wasstraat, ik deed m'n riem af maar blijkt dat Tesla hem dan automatisch in zijn P knalt (na een paar seconde, dus ik zag het niet, ruimde ondertussen wat op op de achterbank). Wist ik veel....... gelukkig zat er niemand vlak achter me. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Nee joh, als het warmer dan 40 graden wordt gaat'ie de ventilatie aanzetten. Pas als dat niet voldoende is schakelt de airco bij. Denk dat in een Nederlands klimaat de keren dat je airco aan moet per jaar, op één hand te tellen zijn.
Overigens vraag ik me wel af hoeveel geluid een geparkeerde Tesla maakt waarvan de ventilatie volle kracht staat te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36
YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:53:
Was net bijna gecrashed in de wasstraat, ik deed m'n riem af maar blijkt dat Tesla hem dan automatisch in zijn P knalt (na een paar seconde, dus ik zag het niet, ruimde ondertussen wat op op de achterbank). Wist ik veel....... gelukkig zat er niemand vlak achter me. :X
Haha dat komt bekend voor, ik heb ook een hele procedure met mijn golf
Regensensor uit
Start stop uit
Park sensoren uit
Auto in N
En als laatste idd geen gordel af doen ;)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mcDavid schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:02:
[...]

Nee joh, als het warmer dan 40 graden wordt gaat'ie de ventilatie aanzetten. Pas als dat niet voldoende is schakelt de airco bij. Denk dat in een Nederlands klimaat de keren dat je airco aan moet per jaar, op één hand te tellen zijn.
Overigens vraag ik me wel af hoeveel geluid een geparkeerde Tesla maakt waarvan de ventilatie volle kracht staat te blazen...
Het lijkt me dat als de temperatuur naar 40 stijgt, je überhaupt weinig aan ventilatie hebt. Vooral als je het dus wil verlagen, ik neem aan dat de airco niet aan gaat om alleen de max 40 te hanteren, maar dat ze het verlagen richting de 20 of 30? Geen idee op welke temperatuur het echt dodelijk is.

Ik weet niet, maar de afgelopen weken waren er zat dagen waar je er met de airco toch echt wel heel wat comfortabeler bij zit. Ik wil niet zeggen dat airco per se nodig is, de een kan er beter tegen dan de ander, maar ik kan in ieder geval niet meer zonder.
Appie Heijn schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:02:
[...]

Haha dat komt bekend voor, ik heb ook een hele procedure met mijn golf
Regensensor uit
Start stop uit
Park sensoren uit
Auto in N
En als laatste idd geen gordel af doen ;)
Ja irritante van de Tesla is dat je hem niet vanuit z'n D naar z'n N kan zetten zonder te remmen. Dus je moet wel eventjes remmen altijd terwijl je op die band zit. Regensensor inderdaad ook even uit. Parkeersensoren hoeven niet, die doen niks in N. Spiegels klap ik wel altijd in, de auto is al breed maar dan gaan de borstels er helemaal niet goed meer langs en of klappen de spiegels soms naar achter.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 26-09-2016 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:36
Ja dat met N naar D is bij alle automaten volgens mij, dat doet die van mij namelijk ook. Vooral aan het einde is dat even lastig als je nog voortgeduwd wordt en je naar de D moet.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:07:
[...]

Het lijkt me dat als de temperatuur naar 40 stijgt, je überhaupt weinig aan ventilatie hebt. Vooral als je het dus wil verlagen, ik neem aan dat de airco niet aan gaat om alleen de max 40 te hanteren, maar dat ze het verlagen richting de 20 of 30? Geen idee op welke temperatuur het echt dodelijk is.

Ik weet niet, maar de afgelopen weken waren er zat dagen waar je er met de airco toch echt wel heel wat comfortabeler bij zit. Ik wil niet zeggen dat airco per se nodig is, de een kan er beter tegen dan de ander, maar ik kan in ieder geval niet meer zonder.
Van wat ik gelezen heb: Momenteel hanteren ze 40 graden, met een volgende update willen ze de temperatuur eventueel instelbaar maken.
Het lijkt me nogal wiedes dat hoe lager je de temperatuur instelt, hoe meer energie het zal kosten. In Nederland wordt het iig zelden 40 graden (buitentemperatuur), dus zal de airco met standaardinstellingen zelden nodig zijn.
Vroeger, toen auto's geen airco hadden, overleefden we ook gewoon lange vakantieritjes in de brandende zon, dus zo'n probleem lijkt dat me allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja maar er zit wel even een verschil in 40 graden buitentemperatuur of 40 graden in een dichte stilstaande auto in de zon. Met de Tesla app kun je op afstand de binnentemperatuur van je Tesla zien en die was bij mij laatst een keer 53 graden. De buitentemperatuur was op dat moment net geen 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47

RoofTurkey

PredatorKalkoen

YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:07:
Ja irritante van de Tesla is dat je hem niet vanuit z'n D naar z'n N kan zetten zonder te remmen. Dus je moet wel eventjes remmen altijd terwijl je op die band zit. Regensensor inderdaad ook even uit. Parkeersensoren hoeven niet, die doen niks in N. Spiegels klap ik wel altijd in, de auto is al breed maar dan gaan de borstels er helemaal niet goed meer langs en of klappen de spiegels soms naar achter.
Naar mijn ervaring is dit bij Tesla juist veel minder of zelfs helemaal niet tov andere auto's met automaat. Meestal kun je hem gewoon hopsakee in de D gooien en anders met licht remmen bij het uitkomen van de wasstraat. Of dit heel goed is voor de auto durf ik niet te zeggen, maar het wordt voor mijn gevoel in ieder geval niet geblokkeerd (waar dit bij een VAG auto met automaat best wat rem input vereist voordat het mogelijk is om van 'versnelling' te wisselen).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Huh, bij m'n Kia kon ik hem gewoon in z'n D zetten hoor vanuit de N en andersom, zonder te remmen. Of lichter remmen bij de Tesla ook werkt weet ik niet, geloof je wel, maar goed remmen is remmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
Shit net wachten bij een laadpaal! Een bestelbusje en een BMW i-lelijk in de weg!

Lekker dan, straks wordt het nog druk bij de laadpalen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De Zoe kan ook rijdend schakelen.

Zelfs van D naar R.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2016 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 12:48:
Net een weekje in New York geweest en schrok er wel van daar. Een paar Tesla's gezien maar de meeste mensen rijden in gigantische grote auto's. Overal staat verkeer vast dus auto's, bussen, vrachtwagens (hele oude) staan te roken. Vrijwel nergens een elektrische paal te bekennen.

Op zich ook niet gek want omgerekend kost een liter benzine daar zo'n 50 cent. Tesla heeft daar dus nog zat te doen.... zie ook het artikel over Michigan die Tesla daar praktisch verbiedt auto's te verkopen. Smerig spelletje daar, vooral van dat General Motors. Als heel New York toch eens elektrisch zou zijn... het zou heel veel schelen.

Wikipedia: General Motors streetcar conspiracy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 12-09 11:47
Proton_ schreef op maandag 26 september 2016 @ 18:27:
De Zoe kan ook rijdend schakelen.

Zelfs van D naar R.
Dat klinkt gevaarlijk? En wat vreemd. In elk geval voor benzineauto´s zijn er best strenge regels mbt schakelen (bijv: van D naar R moet altijd via N als ik het me goed herinner).

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Laatst online: 12-09 11:47
En natuurlijk de EV1 die ineens werd teruggehaald en zelfs het enige overlevende museummodel werd van zijn motor en accu ontdaan. Wikipedia: General Motors EV1

Hele interessante docu over het EV tijdperk voor Tesla kwam:
YouTube: Who Killed The Electric Car? FULL MOVIE
Gaat kortweg over het verschijnen en plotselinge verdwijnen van de EV1... Heel smerig zaakje.

Ook interessant: die EV1 had nog een lagere drag coëfficiënt (0.19) dan de Model 3 (0.21).

[ Voor 9% gewijzigd door Menesis op 26-09-2016 22:04 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Maar die auto zag er dan ook niet uit ;) inderdaad wel smerige spelletjes die worden gespeeld. Maar uiteindelijk gaan ze op hun bek, wacht maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Menesis schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:59:
[...]
Dat klinkt gevaarlijk? En wat vreemd. In elk geval voor benzineauto´s zijn er best strenge regels mbt schakelen (bijv: van D naar R moet altijd via N als ik het me goed herinner).
Een Prius doet dit ook. Net nog even geprobeerd op mijn oprit, als ik hem in D zet, gas los en voet van de rem begint hij vooruit te rollen (Prius heeft een gesimuleerde kruip), dan kan ik hem zo in R zetten, de auto remt en gaat achteruit rijden. Dan weer in D, de auto remt en gaat vooruit rijden.

Dit werkt alleen bij lage snelheid trouwens. Bij hogere snelheid gaat alles in neutraal als je een andere modus kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:23:
[...]

Een Prius doet dit ook. Net nog even geprobeerd op mijn oprit, als ik hem in D zet, gas los en voet van de rem begint hij vooruit te rollen (Prius heeft een gesimuleerde kruip), dan kan ik hem zo in R zetten, de auto remt en gaat achteruit rijden. Dan weer in D, de auto remt en gaat vooruit rijden.

Dit werkt alleen bij lage snelheid trouwens. Bij hogere snelheid gaat alles in neutraal als je een andere modus kiest.
Bij de Zoe kan het op redelijk hoge snelheid nog. Ik doe het eigenlijk elke ochtend als ik moet steken, er is voldoende ruimte en zo krijg je een heel vloeiende beweging van 10km/u achteruit naar 30km/u vooruit. Voelt echt heel lekker 'smooth' aan, terwijl het nog sneller gaat ook :9

Geen idee of dit overigens slechter is voor je motor of zo, nooit over nagedacht.

Edit: Overigens ook een goede manier om je anti-slip systeem te testen als je vol 'gas' naar D gaat terwijl je achteruit rijdt.

[ Voor 6% gewijzigd door Nivve op 27-09-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Menesis schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:59:
Nivve schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:57:
[...]
Geen idee of dit overigens slechter is voor je motor of zo, nooit over nagedacht.
Bij een klassieke versnellingsbak is het logisch dat je niet zomaar alles kunt doen, de krachten worden heel groot wanneer de as de ene kant op draait en plots de motor de andere kant op kracht levert. Bij een elektronisch systeem maakt dat allemaal niet uit, de computer zal als het goed is gewoon wisselen met een snelheid die niet schadelijk is voor het systeem.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:55
mddd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:47:
[...]

[...]

Bij een klassieke versnellingsbak is het logisch dat je niet zomaar alles kunt doen, de krachten worden heel groot wanneer de as de ene kant op draait en plots de motor de andere kant op kracht levert. Bij een elektronisch systeem maakt dat allemaal niet uit, de computer zal als het goed is gewoon wisselen met een snelheid die niet schadelijk is voor het systeem.
Je kan met een normale auto ook prima van vol gas naar gas los en dat geeft ook grote krachten.

Dat je stil moet staan om in z'n achteruit te kunnen komt omdat de achteruit anders werkt dan de andere versnellingen, zit niet op de synchro assen, maar er wordt een extra tandwiel tussen gepropt.

Een elektromotor heeft er geen last van omdat die net zo makkelijk achteruit draait als vooruit.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Nu we het hier toch over hebben. Veel EV's hebben een 'creep' net als veel klassieke automaten, waarbij de auto langzaam vooruit rolt als hij nog in D staat.
Als je de rem dan lichtjes intrapt rijd de auto niet, maar de motor zet wel kracht op de wielen.
Hoe zit dat met die energie? wordt die omgezet in warmte, en hoe schadelijk is dat?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Die energie (is alleen I²R verliezen in de windingen) verdwijnt uiteindelijk in de koelvloeistof.
Dat kan je dus onbeperkt doen, er slijt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik neem aan dat een beetje EV ook wel intelligent genoeg is om geen vermogen door de motor te sturen als de rem geactiveerd is. Aangezien je dat vermogen ook instant kunt leveren zodra de rem gelost wordt (of evt zodra terugrollen gedetecteerd wordt), is daar geen enkele aanleiding voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NovapaX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:52:
Nu we het hier toch over hebben. Veel EV's hebben een 'creep' net als veel klassieke automaten, waarbij de auto langzaam vooruit rolt als hij nog in D staat.
Als je de rem dan lichtjes intrapt rijd de auto niet, maar de motor zet wel kracht op de wielen.
Hoe zit dat met die energie? wordt die omgezet in warmte, en hoe schadelijk is dat?
De creep in een EV is gewoon softwarematig. Om mensen die een automaat zijn gewend tegemoet te komen. Bij de Tesla kun je het bijvoorbeeld uitzetten.
Aangezien een EV helemaal fly by wire is lijkt het me sterk dat de computer de elektromotor kracht laat zetten op de wielen als jij op het rempedaal drukt

Je kan wel hebben dat de motorcontroller setpoint 0 rpm heeft. Dan loopt er stroom door de motor maar staan de wielen stil. Bijvoorbeeld als je op een helling staat en niet remt. De motor levert dan geen vermogen, maar de stroom die er loopt zorgt wel voor verliezen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Amsterdam heeft een online tijdschrift uitgebracht over elektrische mobiliteit. Ik denk dat sommige van jullie het wel willen lezen.

https://www.amsterdam.nl/...sterdam/plan-amsterdam-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YoshiBignose schreef op maandag 26 september 2016 @ 15:06:
Nee oke, maar het geeft je toch altijd weer een dubbel gevoel.
Ja en in India en Bangladesh varen ze schepen het strand op en slopen ze die ter plekke zonder omkijken naar het milieu (of de gezondheid van de arbeiders). En dan sta ik hier netjes mijn plastic apart in een zak te proppen....

Ik begrijp het wel, maar je moet ergens beginnen en ik kan in India niets veranderen dus doe ik het hier. ;)

Dat de vervuiling uiteindelijk op de hele wereld terecht komt geloof ik ook prima. Maar in eerste instantie blijft dat veel lokaler waardoor ik weinig last lijk te hebben heb van een kolencentrale in China maar wel van die auto voor me op de snelweg waarvan de achterkant zwart ziet van de eigen uitstoot.
Rene schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 21:13:
Iemand ervaring met een e-golf? Als onze auto snel de deur uitgaat heb ik een 2016 model gezien met volgende opties:
Ik heb er geen ervaring mee. Een aantal dingen zit niet op mijn Kia Soul (en ook niet zo 1-2-3 te krijgen). Maar zaken als adaptive cruisecontrol heb je ook niet echt per se nodig als je maar 15 km heen en weer rijdt en hooguit 1 keer per jaar meer dan 50 km? Wel leuk om te hebben natuurlijk :+

Ik krijg een Maxi-Cosi Mura (dat is geen kleine wagen) prima in mijn achterbak, maar dan krijg je er niet veel meer bij. Wel wat losse tassen enzo, maar geen bergen boodschappen. De reiswieg gebruiken we niet meer, maar die hadden we destijds meestal op de achterbank liggen.

Een autostoeltje past er ook prima in, dat gaat in de meeste auto's wel tenzij je echt die hele kleine hebt (of je stoel altijd in de uiterste stand hebt staan).

Maar het beste advies hier voor is natuurlijk: ga passen met de spullen die je hebt.
Op een Prius kan je ook een optie kopen die een ventilator aandrijft met een zonnepaneeltje op je dak zodat de auto koeler blijft als hij in de zon staat geparkeerd.

Om het helemaal netjes te doen zou je trouwens niet alleen moeten koelen, maar ook verwarmen. Als je een auto parkeert in -20C dan is het ook niet handig om er babietjes in te laten zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenE op 27-09-2016 12:27 . Reden: Oeps, reactie kwijt gemaakt, nu weer terug ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het is natuurlijk sowieso niet verstandig baby'tjes in de auto te laten zitten :)
Dikke kans dat er na 10 minuten melding is gemaakt door ongeruste voorbijganger en een politieagent het raampje intikt. Geheel terecht imo overigens.

Het gaat natuurlijk om die keren dat het een ongeluk is (gebeurt schijnbaar regelmatig) waarbij mensen door drukte in hun hoofd of andere afleiding vergeten hun hond of kind uit de auto mee te nemen als de nog even boodschappen gaan doen nadat die bij het KDV opgehaald hebben ofzo.
Als er dan toevallig geen voorbijganger dat opmerkt krijg je van die tragische nieuwsberichtjes....

Overigens is die min 20 bij stilstaande lucht en de winterkleertjes die het arme schepsel dan aanheeft waarschijnlijk minder erg dan plus 50 graden. (ons lichaam kan zichzelf aardig warm houden, maar zweten om af te koelen helpt niet zo erg bij stilstaande lucht...)
Overigens komt die functie er wel in geloof ik, maar volgens mij kun je beter min 20 met stilstaande lucht hebben dan min 5 uit de ventilatieroosters.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 27-09-2016 13:36 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
RENAULT ZOE: 400KM MET NIEUWE Z.E. 40 BATTERIJ

Renault introduceert de volledig elektrische ZOE met nieuwe Z.E. 40 batterij (41 kWh-batterij) en een actieradius van 400 km volgens de NEDC-testcyclus. Deze versie met R90-motor biedt het grootste rijbereik van alle in serie geproduceerde, elektrische middenklassers. De R90-versie van de Renault ZOE is per 1 oktober 2016 te bestellen.

De capaciteit van het nieuwe batterijpakket (Z.E. 40) is met 41 kWh bijna twee keer zo groot als de 22 kWh-batterij van de huidige ZOE. Bovendien zijn de technici erin geslaagd de opslagcapaciteit te vergroten zonder de batterij groter te maken.

Met de R90-motor is de ZOE goed voor een actieradius van 400 km (volgens NEDC), wat overeenkomt met een praktijkbereik van 300 km in stedelijk gebied. Bij een openbaar laadpunt kan in 30 minuten 80 km rijbereik worden ‘getankt’. De ZOE is nog altijd te voorzien van de Quickcharge Q90-motor om gebruik te maken van snellaadstations langs snelwegen.
Bron: http://www.renaultactueel...t-nieuwe-z-e-40-batterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Batterij is dus even groot, ik lees in reacties 43kw AC snelladen... Ik hoop op de kleine kans dat ik onze zoe kan ''upgraden'' :P al schat ik de kans klein.

Goed nieuws anyway :)

***EDIT 1***

Batterij is te kopen bij aanschaf!:

https://media.renault.nl/...-400-km-actieradius-nedc/

**EDIT 2: kopie van uitgebreid persdocument: **
''De ingenieurs van Renault en LG zijn erin geslaagd de opslagcapaciteit te vergroten zonder de batterij groter of zwaarder te maken.''

** EDIT 3:**
Volgens frans bericht is na het aflopen batterijhuurcontract de accu later te vervangen voor een betere, helaas heb ik zelf sinds mei pas de zoe met 3j contract:

Twitter:
Martijn Hendriks @MartijnEV 3h3 hours ago View translation
@b4rtr0g13rs Volgens een frans bericht idd mogelijk voor iedereen wier batterijhuurcontract afloopt. Het onze in december :))) @ZweersK

** EDIT 4: **

Vanaf november zou het ook mogelijk zijn de accu af te kopen volgens een klant van Gerrit Bleeker uit purmerend die in veel Zoe's handelt, het is alleen waarschijnlijk wel duur.

[ Voor 61% gewijzigd door Stef87 op 27-09-2016 23:27 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het prijsverschil tussen kopen en huren is €7900.
Dat maakt zo'n €195 per kWh.
Gewoon ter info ;-)

Hoe dan ook kunnen we denk ik wel zeggen dat de concurrentie flink aantrekt. En dat is alleen maar goed.
250-300 km realistisch bereik lijkt inderdaad wel de sweetspot waarop gemikt wordt. En ik moet zeggen dat ik mezelf ook wel kan vinden in net dat beetje extra flexibiliteit in bereik, zeker als het de enige auto is en op sommige plekken heel opmerkelijk geen enkele laadpaal aanwezig is. Wildlands Emmen, parkeerterrein dolfinarium en nog wat van dat soort bestemmingen waar je na een vermoeiende dag en met vermoeide kinderen niet nog een kwartier extra moet lopen ofzo.
Waar een wil is is een weg natuurlijk, maar de wil is niet altijd van harte zegmaar.
Overigens ook heel raar dat juist dat soort bestemmingen geen laadmogelijkheid hebben, voor het gros van de bezoekers is het ver rijden en je verblijft er gerust een hele dag.
Kzal qpark eens een mailtje sturen, had de phev daar ook wel even op willen laden. Want centerparcs is ook al niet echt scheutig met de laadpalen. (1 paal bij de ingang van het park op de bezoekers parkeerplaats)

[ Voor 84% gewijzigd door NovapaX op 27-09-2016 23:02 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allemachtig, dit begint ergens op te lijken... Het is even slikken met de aanschaf maar daarna.. Gaat hard de goede kant op. Als ik nu een vervanger voor de Aygo zou moeten bekijken zou dit zeker een optie zijn, mits ik weer wat meer kilometers zou gaan maken.

M'n vertrouwde Aygootje is echter qua kosten nauwelijks te verslaan (lees niet) en met 6000-10000km per jaar schiet het ook niet hard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Ik heb laatst trouwens de I3 proefgereden...ben echt verliefd op die auto. T reed echt zo leuk, en de afwerking was zo mooi, maar t gebrek aan laadruimte is echt DE dealbreaker voor ons helaas. Er kon met moeite een kinderwagen in, en dan was t ook over.

Nu zaterdag de proefrit in de Tesla Model S. Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:06:
Allemachtig, dit begint ergens op te lijken... Het is even slikken met de aanschaf maar daarna.. Gaat hard de goede kant op. Als ik nu een vervanger voor de Aygo zou moeten bekijken zou dit zeker een optie zijn, mits ik weer wat meer kilometers zou gaan maken.

M'n vertrouwde Aygootje is echter qua kosten nauwelijks te verslaan (lees niet) en met 6000-10000km per jaar schiet het ook niet hard op.
Echt super nieuws idd!! Ik heb zojuist renault PR een email gestuurd, direct te vinden onder persbericht. Ik hoop dat ze meer kunnen vertellen over een batterij ruil i.c.m. een contract dat voor 3j is afgesloten in mei 2016 :X

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het type wagen en de fietsbanden die eronder liggen rijdt het ook nog eens heel behoorlijk....Ik ben er ook weg van, zeker vanuit de techniek, maar die prijzen....pfoe.

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Links zijn niet meer bereikbaar helaas. Is Renault het een en ander onder de deurmat aan het vegen, en komt de aankondiging dan pas officieel op de Paris Motor Show? :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:44:

op sommige plekken heel opmerkelijk geen enkele laadpaal aanwezig is. Wildlands Emmen, parkeerterrein dolfinarium en nog wat van dat soort bestemmingen waar je na een vermoeiende dag en met vermoeide kinderen niet nog een kwartier extra moet lopen ofzo.

[...]

Kzal qpark eens een mailtje sturen, had de phev daar ook wel even op willen laden. Want centerparcs is ook al niet echt scheutig met de laadpalen. (1 paal bij de ingang van het park op de bezoekers parkeerplaats)
Inderdaad: geen vraag, geen aanbod. Wildpark Emmen heeft nog niet eens een eigen parkeerterrein, dus die kun je er nog niet eens op aanspreken.
Bij centerparcs kan ik me nog een beetje indenken dat je met je auto gewoon naast je huisje parkeert en dan de 220V van je huisje gebruikt (kan me nog een zekere forumeigenaar herinneren die met zijn Tesla en een verlengkabeltje aan het spelen was op een MOAM :D )

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 28-09-2016 08:38 ]

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:15
NovapaX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:44:
Het prijsverschil tussen kopen en huren is €7900.
Dat maakt zo'n €195 per kWh.
Gewoon ter info ;-)
Zijn er al prijzen van de ZOE met R90 motor 41 kWh batterij?

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 21:27
Maasluip schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:37:
[...]

Inderdaad: geen vraag, geen aanbod. Wildpark Emmen heeft nog niet eens een eigen parkeerterrein, dus die kun je er nog niet eens op aanspreken.
Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem. Toen toch maar met het dieseltje van m'n zusje naar Emmen gegaan, want elektrisch is het niet te doen (overigens een probleem in heel Drenthe). Ik heb Wildpark er ook over benaderd, maar geen reactie gekregen. Je mag van zo'n park trouwens wel verwachten dat ze nauwe banden hebben met het naastgelegen QPark en de gemeente, gezien de economische waarde voor alle partijen.

Ik heb wel even geleden op een website van QPark gelezen dat ze voorlopig gestopt waren met het plaatsen van laders, maar ik weet niet of dat nog steeds van kracht is. Ook daar heb ik op gereageerd, en ook daarop geen reactie.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• mddd
  • Niet online
Voor wie het gemist had (informatie lijkt nu weer verdwenen). Ik had gister natuurlijk plaatjes moeten maken van de informatie in de links over de Zoe. Maar een korte samenvatting uit herinnering;

- Nog steeds verkrijgbaar met 2 motoren : R en Q waarbij R 300 km werkelijke range heeft en Q 270. R ("range") kan laden met 22 kW, Q ("quick") met 43 kW. Alles AC dus geen verandering ten opzichte van nu.
- Er stond 1 instapmodel bij met het huidige accupakket (22 kWh) de rest allemaal 41 kWh.
- Prijzen (zonder accu) vergelijkbaar met de huidige prijzen.
- Prijzen inclusief accu ca 8000 euro duurder dan zonder.
Dat is wat er ongeveer in die tabelletjes stond.

Aanvulling na het opnieuw zien van de staatjes (dank, MrAcid hierboven): ik heb me vergist in hoe vergelijkbaar de prijzen zijn - de instapprijs is niet veel anders dan de huidige maar alle andere modellen (dus met nieuwe accu) zijn 3000 euro duurder.

[knip incorrecte melding dat prijzen weinig veranderd waren]

Tegelijk voelt het natuurlijk wel jammer dat mijn Zoe met 2000 km op de teller nu alweer 'verouderd' is.. Dat hoort er nu eenmaal bij, denk ik dan maar.

Het versterkt vooral mijn gevoel dat elektrisch rijden echt steeds meer binnen bereik van een grotere groep mensen komt - mijn vrouw, die skeptisch was over het bereik van onze Zoe - zei zelfs al dat het echt een vervanging kan gaan worden voor onze ICE in de toekomst :)

[ Voor 19% gewijzigd door mddd op 28-09-2016 09:15 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
jinxedworld schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:26:
[...]

[...]

Links zijn niet meer bereikbaar helaas. Is Renault het een en ander onder de deurmat aan het vegen, en komt de aankondiging dan pas officieel op de Paris Motor Show? :)
Viel me gisteren al op dat de datum op het bericht van media.renault.nl op 28-9-2016 stond, zal dus later vandaag nogmaals gepubliceerd worden verwacht ik.

Hier aardig wat details: http://insideevs.com/new-...-km-range-41-kwh-battery/

• YoshiBignose
Stoffa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:09:
Ik heb laatst trouwens de I3 proefgereden...ben echt verliefd op die auto. T reed echt zo leuk, en de afwerking was zo mooi, maar t gebrek aan laadruimte is echt DE dealbreaker voor ons helaas. Er kon met moeite een kinderwagen in, en dan was t ook over.

Die heeft in ieder geval heel wat meer ruimte. De afwerking is echter wat minder. Ik vond de i3 ook erg leuk rijden en was nog wel een beetje behendig. De Model S gaat nog harder, maar is ook heel wat zwaarder. Als je veel in de binnenstad rijdt is een i3 denk ik wel handiger (veel smaller).

NovapaX schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:35:
Het is natuurlijk sowieso niet verstandig baby'tjes in de auto te laten zitten :)
Nee, natuurlijk niet. Maar volgens die redenatie hoeft Tesla dit ook niet in te bouwen want het is overbodig.
Dikke kans dat er na 10 minuten melding is gemaakt door ongeruste voorbijganger en een politieagent het raampje intikt. Geheel terecht imo overigens.
Tuurlijk, dat is geheel terecht en daar hoop je ook op. Maar als je auto ergens op een immens parkeerterrein staat voor je werk dan is het maar de vraag hoe vaak daar mensen voorbij lopen.
Overigens komt die functie er wel in geloof ik, maar volgens mij kun je beter min 20 met stilstaande lucht hebben dan min 5 uit de ventilatieroosters.
Ja, ik ging er even vanuit dat de auto wel warme lucht zou kunnen blazen, maar dat is bij die temperaturen misschien ook wel kouder dan ik dacht.
Stoffa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:09:
Heb je ook al eens in een Leaf, Zoe of Soul gereden?
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:02:
de instapprijs is niet veel anders dan de huidige maar alle andere modellen (dus met nieuwe accu) zijn 3000 euro duurder.
Toch wel fors duurder als je nog steeds de batterij moet huren en er verder weingi anders aan de auto lijkt te zijn. Is er al bekend of de huurprijzen hetzelfde blijven of gaan die ook flink omhoog voor de accu met meer capaciteit?
Tegelijk voelt het natuurlijk wel jammer dat mijn Zoe met 2000 km op de teller nu alweer 'verouderd' is.. Dat hoort er nu eenmaal bij, denk ik dan maar.
Als je nu kan komen waar je wil is dat niet zo'n groot probleem lijkt mij. Zeker niet als je de accu kan laten vervangen als je huurperiode voorbij is.

Ik neem aan dat je huurcontract eindigt als je de auto verkoopt en dat de nieuwe eigenaar een nieuw contract moet afsluiten. Dan kan de nieuwe eigenaar natuurlijk ook een grotere accu laten plaatsen omdat die dat liever heeft.

Als je graag meer bereik wil kan je eens kijken wat er precies in de kleine lettertjes staat. Het kost maar een paar tientjes om de auto over te schrijven naar je partner (en desnoods later weer terug) 8)

• mddd
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:39:
Toch wel fors duurder als je nog steeds de batterij moet huren en er verder weingi anders aan de auto lijkt te zijn. Is er al bekend of de huurprijzen hetzelfde blijven of gaan die ook flink omhoog voor de accu met meer capaciteit?
Nog niet bekend volgens mij maar zal vast snel komen. Je zou zeggen als je ook al meer betaalt dan zou de huur niet ook nog enorm moeten stijgen..
Ik neem aan dat je huurcontract eindigt als je de auto verkoopt en dat de nieuwe eigenaar een nieuw contract moet afsluiten. Dan kan de nieuwe eigenaar natuurlijk ook een grotere accu laten plaatsen omdat die dat liever heeft.
Bij verkoop wordt het lopende contract overgedragen. Is ook wel logisch anders had je een heel simpele manier om van je lopende contract af te komen. De duur van het contract hoort dus bij de auto.

Overigens is het voor mij nog steeds ondoorzichtig wat er precies gebeurt als dat contract afloopt. Het is nergens gezegd dat 'einde contract' betekent dat je je accu zomaar kunt inleveren. Of misschien wel kunt inleveren maar niet dat je dan een nieuwe krijgt. Of misschien wel een nieuwe krijgt maar niet dat die dan zomaar een hogere capaciteit heeft.

• Stoffa
@JeroenE Nee de Leaf, Zoe en Soul heb ik niet gereden. Ik heb de indruk dat de Zoe nogal klein is, ik zoek iets dat minimaal formaatje Golf is zeg maar. Welke raad je aan?

• mddd
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:19:
@JeroenE Nee de Leaf, Zoe en Soul heb ik niet gereden. Ik heb de indruk dat de Zoe nogal klein is, ik zoek iets dat minimaal formaatje Golf is zeg maar. Welke raad je aan?
De Zoe en Leaf zijn niet zo klein als je misschien denkt. Zoe is wel iets korter dan een Golf maar niet veel volgens mij. Je zit er echt prima in, het zijn geen Aygo/C1 achtige auto's ofzo.

Het hangt natuurlijk ook wel van je andere randvoorwaarden af. De Zoe/Leaf zijn natuurlijk compleet anders dan een Tesla S... in maat maar ook in prijs.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zoe is toch een elektrische Clio? Volgens mij is de Leaf groter dan een Golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:26:
[...]

De Zoe en Leaf zijn niet zo klein als je misschien denkt. Zoe is wel iets korter dan een Golf maar niet veel volgens mij. Je zit er echt prima in, het zijn geen Aygo/C1 achtige auto's ofzo.

Het hangt natuurlijk ook wel van je andere randvoorwaarden af. De Zoe/Leaf zijn natuurlijk compleet anders dan een Tesla S... in maat maar ook in prijs.
Het is wellicht wat vreemd dat ik in principe iedere EV overweeg, prijsrange 20.000 - 80.000 euro. Dat heeft te maken met de leasevoorwaarden. Zoals jullie weten zijn alle EV's 4% bijtelling, en mijn werkgever geeft nog eens 250 euro bovenop het leasebudget als ik een EV rijd.

Dat resulteert erin dat ik een Tesla kan gaan rijden tegen 130 euro netto per maand, maar ook een I3 zonder opties waarvoor ik per maand 200 euro netto terug krijg. Het verschil tussen beide auto's is dus 330 euro netto per maand, ook niet vervelend als extra maandbudget. Een goedkopere EV met voldoende ruimte, en range, vind ik dus ook zeker te overwegen naast de ontzettend mooie, maar ook ontzettend dure, Tesla.

• mddd
  • Niet online
Stoffa schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:34:
[...]
Zoals jullie weten zijn alle EV's 4% bijtelling, en mijn werkgever geeft nog eens 250 euro bovenop het leasebudget als ik een EV rijd.

Dat resulteert erin dat ik een Tesla kan gaan rijden tegen 130 euro netto per maand, maar ook een I3 zonder opties waarvoor ik per maand 200 euro netto terug krijg.
Wow, dat zijn fijne voorwaarden. Met name dat het ook onder het budget kunt zitten en dan nog terugkrijgt, dat is niet altijd zo.

Succes met je lastige keuze :)

Ik denk dat die keuze voor jou wellicht ook zal afhangen van wat voor auto's je eerder hebt gereden en wat je er in zoekt. Ik heb zelf geen Leaf gereden maar heb een Zoe. Die is qua afwerking vergelijkbaar met onze andere auto (Skoda Fabia). Dus prima, maar niet enorm luxe. Veel plastic. Vind ik niks mis mee, maar als je uit een duurder segment komt vind je dat misschien een afknapper dus dan kan ik me een i3 bijvoorbeeld beter voorstellen. Model S is gewoon gaaf maar zou voor mij voelen als veel geld, als het enige wat je nodig hebt is wat meer kofferruimte..

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04

aip

Z___Z schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:27:
Zoe is toch een elektrische Clio? Volgens mij is de Leaf groter dan een Golf.
Het kan aan mij liggen, maar gevoelsmatig is de Zoe net iets meer een volwassen auto (qua binnenruimte in ieder geval) dan een Clio. Maar het zijn beiden B klasse modellen, dus veel gaat het niet schelen. Wij kunnen er in ieder geval met 4 personen (2 volwassenen, twee kinderen die inmiddels het formaat 'zonder zitjes' hebben bereikt) gerust een weekend mee weg. Langer misschien ook wel, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De Zoe met 41 kWh klinkt voor mij als een minimaal noodzakelijke update voor een EV uit 2012.
Natuurlijk ben ik er blij mee, zeker als de accu backwards compatible is.
De voor mij onbegrijpelijke misser is het ontbreken van CCS.
41 kWh is natuurlijk prima, want dat rijd je in ongeveer 2 uur leeg waarna je een rustpauze zou moeten overwegen.
Maar dan is de maximale laadsnelheid van 43 kW veel te mager.
AC laden, zeker op de manier zoals de Zoe dat doet, is onmisbaar en het is super dat de Zoe dat altijd tot 22 kW kan. Het is echter technisch beperkt tot ongeveer de helft van het motorvermogen en dat is onvoldoende. DC laden schaalt makkelijker naar 100 kW+ en bij een in 2016 aangekondigde EV verwacht ik 100 kW snelladen.
Overigens ook omdat de snelladers in Duitsland volgens mij niet altijd 43 kW AC aanbieden, en wel altijd CCS. Begrijpelijk; de enige auto die dat slikt is de Zoe, en die is niet populair genoeg om een heel netwerk voor aan te leggen.
Op dit punt (40 kW+) is snelladen (2C of sneller) belangrijker dan een grotere accu.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.