• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
JeroenE schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:39:
[...]
Nee, natuurlijk niet. Maar volgens die redenatie hoeft Tesla dit ook niet in te bouwen want het is overbodig.

[...]
Tuurlijk, dat is geheel terecht en daar hoop je ook op. Maar als je auto ergens op een immens parkeerterrein staat voor je werk dan is het maar de vraag hoe vaak daar mensen voorbij lopen.
Precies de reden die je aangeeft is waarom het wel in moet bouwen. Het zou inderdaad overbodig moeten zijn, maar dat is het niet omdat mensen fouten maken. Zoals vergeten hun kindje of hond van de achterbak te laten. (is mij ook eens bijna overkomen, toen we net ons eerste kleintje hadden, maar dat was dan in de bakfiets... dat is overigens helemaal stom 8)7 }:O O-) )

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:14:
De voor mij onbegrijpelijke misser is het ontbreken van CCS.
41 kWh is natuurlijk prima, want dat rijd je in ongeveer 2 uur leeg waarna je een rustpauze zou moeten overwegen.
Maar dan is de maximale laadsnelheid van 43 kW veel te mager.
Op dit punt (40 kW+) is snelladen (2C of sneller) belangrijker dan een grotere accu.
Op een gegeven moment wordt de accu zo groot dat sneller laden belangrijk is om de tijden binnen de perken te houden. Tegelijk is het natuurlijk wel zo, dat de noodzaak om uberhaupt te moeten snelladen juist kleiner wordt. Anders gezegd: als je onderweg bent naar Zuid-Frankrijk dan is het inderdaad heel naar om 1,5 uur stil te staan om te laden. Maar bij elke situatie waar je er niet op zit te wachten, is AC laden volgens mij nog steeds prima.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoe is groter dan ze lijkt, omdat zij flink smaller wordt naar achteren. Ze is hoger dan een Clio of Golf.
Als je zo een ruime keus hebt, is het meest verstandige om te doen... veel proefritten maken :)
De auto is immers anders ingedeeld door het ontbreken van allerlei ICE-infrastructuur zoals brandstoftanks, uitlaat etc en de motor zelf is bij een EV veel kleiner, waardoor de neus korter kan zijn bij dezelfde binnenruimte. Verschillende fabrikanten maken daar andere keuzes in. Tesla maakt een frunk, BMW houdt ruimte leeg voor de range extender, VW verkleint de kofferbak om de accu in te leggen...
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:25:
[...]

Op een gegeven moment wordt de accu zo groot dat sneller laden belangrijk is om de tijden binnen de perken te houden. Tegelijk is het natuurlijk wel zo, dat de noodzaak om uberhaupt te moeten snelladen juist kleiner wordt. Anders gezegd: als je onderweg bent naar Zuid-Frankrijk dan is het inderdaad heel naar om 1,5 uur stil te staan om te laden. Maar bij elke situatie waar je er niet op zit te wachten, is AC laden volgens mij nog steeds prima.
Inderdaad, de 11 kW thuisladen die in Nederland praktisch overal kan is genoeg voor de grootste Tesla. 22 kW is leuk voor bij de IKEA.
Maar bij langere trips wordt de reistijd niet significant korter met een grotere accu. Daarvoor is sneller laden belangrijk. Ik vraag me dus af wat de overweging was voor Renault om geen CCS in te bouwen, als dat duidelijk zo veel meerwaarde biedt.

[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 28-09-2016 11:30 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:25:
Ik vraag me dus af wat de overweging was voor Renault om geen CCS in te bouwen, als dat duidelijk zo veel meerwaarde biedt.
1. Het kost natuurlijk geld.
2. De meerwaarde is er alleen als CCS laden ook werkelijk een hoger vermogen gebruikt. Bij 100 kW zou ik zeggen ja. Maar zolang die er nog niet of nauwelijks zijn, heeft het ook niet veel zin om het in te bouwen. Ontwikkelingen gaan snel maar ook weer niet zo snel dat je binnen de levensduur van een auto opeens overal 100 kW laders hebt staan.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Mijn vermoeden is dat dit wel zo is.
De eerste is al online:
https://electrek.co/2016/...ging-station-switzerland/
Hyundai ION ondersteunt ook 100 kW CCS en de verwachting is dat de VAG auto's dit ook gaan kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mddd
  • Niet online
DC laden moet natuurlijk een keer komen, ook bij Renault. AC laden is prachtig omdat het zo mooi schaalt en simpel te installeren is. Een 11 of 22 kW thuislader is goedkoop. Maar 43 kW is zo'n beetje de praktische limiet daarin. Je wilt uiteindelijk sneller kunnen. Dus ik ben het met je eens dat dat de toekomst is. Ik denk echter dat voor de komende paar jaar de "cameleon" AC oplossing voor hen nog wel voldoet. En dat het voor Renault vroeg genoeg is om bij de volgende, grotere modelaanpassing van de Zoe een andere laadoplossing te implementeren. Dan kunnen ze ondertussen ook volgen wat er gebeurt in de markt. Als veel auto's het gaan kunnen en daardoor ook veel laadpunten komen, dan kunnen ze daarop mooi meeliften en tot die tijd lopen ze eigenlijk nog niet achter met het huidige systeem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Menesis schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:02:
[...]
En natuurlijk de EV1 die ineens werd teruggehaald en zelfs het enige overlevende museummodel werd van zijn motor en accu ontdaan. Wikipedia: General Motors EV1

Hele interessante docu over het EV tijdperk voor Tesla kwam:
YouTube: Who Killed The Electric Car? FULL MOVIE
Gaat kortweg over het verschijnen en plotselinge verdwijnen van de EV1... Heel smerig zaakje.

Ook interessant: die EV1 had nog een lagere drag coëfficiënt (0.19) dan de Model 3 (0.21).
Hier is een opvolger van die Docu over de GM EV1. Met wat leuke stukjes van het begin van Tesla (en hoe verschrikkelijk moeilijk dat was), maar ook veel focus op de GM Chevy Bolt. Wel grappig, want inmiddels is Tesla groots en GM heeft zijn chevy bolt nog niet veel gekocht.

Anyway, enjoy! YouTube: Revenge of the Electric Car: Documentary Full 1080p HD

Mixed Reality dev

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Zojuist bij de Friesland Lease in Drachten de Model X gespot, zwart. In het echt lijkt de neus toch echt wel veel op een Ford Focus. De kont is wel mooi.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Proton_ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:14:
De Zoe met 41 kWh klinkt voor mij als een minimaal noodzakelijke update voor een EV uit 2012.
Natuurlijk ben ik er blij mee, zeker als de accu backwards compatible is.
De voor mij onbegrijpelijke misser is het ontbreken van CCS.
41 kWh is natuurlijk prima, want dat rijd je in ongeveer 2 uur leeg waarna je een rustpauze zou moeten overwegen.
Maar dan is de maximale laadsnelheid van 43 kW veel te mager.
AC laden, zeker op de manier zoals de Zoe dat doet, is onmisbaar en het is super dat de Zoe dat altijd tot 22 kW kan. Het is echter technisch beperkt tot ongeveer de helft van het motorvermogen en dat is onvoldoende. DC laden schaalt makkelijker naar 100 kW+ en bij een in 2016 aangekondigde EV verwacht ik 100 kW snelladen.
Overigens ook omdat de snelladers in Duitsland volgens mij niet altijd 43 kW AC aanbieden, en wel altijd CCS. Begrijpelijk; de enige auto die dat slikt is de Zoe, en die is niet populair genoeg om een heel netwerk voor aan te leggen.
Op dit punt (40 kW+) is snelladen (2C of sneller) belangrijker dan een grotere accu.
CCS is Duits initiatief als "tegenhanger" van CHAdeMO (waarschijnlijk wilde de Duitsers geen licentiekosten oid betalen...zou me niets verbazen) en AC was het Franse paradepaardje. De Franzen gaan straks ook gewoon mee met CCS. Volgens mij is het de bedoeling dat alle nieuwe EV's in de EU vanaf 2017 een CCS moeten hebben als snellaadoptie wanneer er een snellaadoptie aanwezig is. AC mag natuurlijk ook prima, maar DC snelladen dient minimaal met CCS te kunnen gebeuren.

Dit jaar of volgend jaar zal de CSS 150kW toch moeten verschijnen als standaard. Daarna is het voor de EV makers hopen op een snelle uitrol van deze laadstandaard zodat er een knappe infra ontstaat. Ik hoop dat dit lukt en dat bijvoorbeeld de Model III ook CCS 150kW gaat krijgen in 2018 en niet op de 50kW blijft hangen.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gaat 150 kW wel lukken met een accu van 50 kW en hoeveel win je ermee? Als je al ziet dat zelfs een P60 al een langere laadtijd heeft als een P90 op 120kW?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

DC snelladen is minder gevoelig voor compatibiliteitsproblemen dan AC.
Bij AC kan de spanning, frequentie en aantal fases verkeerd zijn, maar bij DC zit je altijd op de accuspanning.

2C laden gaat altijd wel tot 70-80%.

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30
Afbeeldingslocatie: https://i.reddituploads.com/e73656b7633e489298dd1b7881c9c36d?fit=max&h=1536&w=1536&s=d40f2aa28944b0f75aee18b7c598ce84

Spannend! ;)

Via Reddit

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
Hmmm... laat ik nu net de Leaf 30KW Tekna besteld hebben in de lease...

• UniMatrix
Gerucht is een 41kWh Leaf... Zelfde accu als nieuwe Zoe

[ Voor 32% gewijzigd door UniMatrix op 28-09-2016 14:11 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 10:37
UniMatrix schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:11:
Gerucht is een 41kWh Leaf... Zelfde accu als nieuwe Zoe
Als ze nou vlot zijn kan ik mn bestelling nog upgraden :-P (hopelijk)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:01:
DC snelladen is minder gevoelig voor compatibiliteitsproblemen dan AC.
Bij AC kan de spanning, frequentie en aantal fases verkeerd zijn, maar bij DC zit je altijd op de accuspanning.

2C laden gaat altijd wel tot 70-80%.
AC is toch redelijk gestandaardiseerd. Je zit alleen met de scheiding tussen 110V en 230V. Maar die is ook vooral geografisch. En prima op te lossen.

De reden dat je niet met AC gaat snelladen is dat je daar een enorm dure en zware gelijkrichter voor nodig hebt. Die kun je veel beter in de paal stoppen dan in elke auto.

Nu hebben alle auto's een kleine gelijkrichter zodat je thuis kan opladen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

DC wordt wel steeds minder belangrijk. Hoe vaak ga je snelladen dan als je accu altijd met 41 kWh gevuld is. Destination chargen, zeker. Maar daar is de snelheid dan weer minder belangrijk dus dat kan dan weer prima op AC.

Door de capaciteit verdubbelingen wordt snelladen minder noodzakelijk, behalve op zeer lange (vakantie) ritten.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• UniMatrix
ZOE nieuws op Renault site alleen nog in Google cache

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Internationale media hebben het al gezien iig: http://insideevs.com/new-...-km-range-41-kwh-battery/

• UniMatrix
Dank, het prijslijstje wat ik nog zocht om te posten staat er ook bij :)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

PDF van website ook nog hier te vinden: http://zoepionierin.de/wp...26_Renault-ZOE-300-NL.pdf

MS Word documentje waar in het artikel naar gelinked wordt heb ik ook nog wel, zal ik wel ergens uploaden zo.

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 28-09-2016 14:46 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hachy schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:27:
DC wordt wel steeds minder belangrijk. Hoe vaak ga je snelladen dan als je accu altijd met 41 kWh gevuld is. Destination chargen, zeker. Maar daar is de snelheid dan weer minder belangrijk dus dat kan dan weer prima op AC.

Door de capaciteit verdubbelingen wordt snelladen minder noodzakelijk, behalve op zeer lange (vakantie) ritten.
Dat ben ik niet met je eens. Voor 95% van de ritten is een 22 kWh accu plenty. Een 41 kWh accu voor 97% ofzo (heb de nummers niet paraat). Snelladen blijft belangrijk, bij snelladen is sneller altijd beter, en met een grotere accu nog sterker.
RocketKoen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:15:
[...]

AC is toch redelijk gestandaardiseerd. Je zit alleen met de scheiding tussen 110V en 230V. Maar die is ook vooral geografisch. En prima op te lossen.

De reden dat je niet met AC gaat snelladen is dat je daar een enorm dure en zware gelijkrichter voor nodig hebt. Die kun je veel beter in de paal stoppen dan in elke auto.

Nu hebben alle auto's een kleine gelijkrichter zodat je thuis kan opladen.
We zijn het eens dat DC snelladen technisch beter is. De enige reden dat AC 43 kW bestaat is dat de Zoe het regeneratie circuit kan hergebruiken (met een 41 kWh accu is 43 kW niet eens meer snelladen te noemen).
Trouwens, precies het gebrek aan standaardisatie van AC wordt met CCS onnodig doorgetrokken naar DC snelladen. Straks zijn de enige auto's waar je een rondje om de wereld mee kan rijden, CHAdeMO auto's.
Natuurlijk is dat geen groot probleem, maar het tekent wel het gebrek aan coördinatie en politiek geneuzel waarmee deze transitie gepaard gaat.
Een verloopje van EU CCS naar USA CCS is niet triviaal als daar straks 350 kW doorheen moet...

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik bedoelde eigenlijk in de context van de nieuwe Zoe. Idealiter zal alles naar CCS toe moeten in the long run. (vanwege backwards AC compatible aan auto zijde) Maar voor de komende jaren voldoet het nog wel, als je thuis een grotere batterij vollaad sta je gewoon minder vaak bij Fastned, dat is gewoon zo.

De snelladers zullen straks gewoon beide hebben, CCS en Chademo, zoals nu eigenlijk ook al met AC43 erbij. Prima toch. Waarschijnlijk komen er niet meer standaarden bij. Het is al een wonder dat we wereldwijd nog maar 3 gangbare stekkers / standaarden lijken te hebben (in tegenstelling tot de normale stroomnetwerken)

/edit @ Proton, om 22kWh nou 'plenty' te noemen... op een winterdag bij normaal gebruik is 100km actieradius wel aan de krappe kant hoor. Zelfs binnen Nederland.

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 28-09-2016 14:57 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hachy schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:52:
Het is al een wonder dat we wereldwijd nog maar 3 gangbare stekkers / standaarden lijken te hebben.
Incl Tesla kom ik op 5 :)
/edit @ Proton, om 22kWh nou 'plenty' te noemen... op een winterdag bij normaal gebruik is 100km actieradius wel aan de krappe kant hoor. Zelfs binnen Nederland.
De meeste ritten van Nederlanders zijn ruim binnen die marge. Maar niet allemaal, natuurlijk.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Goed, technisch zijn het er vijf of misschien nog wel meer als je de oude standaarden meeneemt.

Wat ik maar wil zeggen is dat het leeuwendeel van alle hedendaagse electrische auto's we met 3 aansluitingen (en een Tesla adapter) kunnen (semi-)snelladen. En dat is al best wel goed.

Wereldwijd heb je iets van 15 verschillende stopcontact-type's.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Weltkarte_verwendeter_Netzsteckertypen.svg/800px-Weltkarte_verwendeter_Netzsteckertypen.svg.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2016 @ 14:45:
Dat ben ik niet met je eens. Voor 95% van de ritten is een 22 kWh accu plenty. Een 41 kWh accu voor 97% ofzo (heb de nummers niet paraat).
Iedereen zijn situatie is anders, maar ik heb een week gereden in een 24kWh Leaf en een week in een 30kWh Leaf. Die 6kWh zijn voor mij (samen met de warmtepompkachel welke veel minder actieradius kost en ongetwijfeld wat andere verbeteringen) precies het verschil tussen wel willen hebben en niet willen hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• UniMatrix
Ik zou "'tempted' zijn als er een Leaf met 41 kWh usable accu zou komen...

Maar dan wel met:
  • Scherper uiterlijk
  • Temperatuurbeheer accu
  • Goede prijs (en als ik die Zoe prijzen zie... 35k voor middenuitvoering met koop v/d accu)
Of toch maar Model 3 afwachten :|

Ik denk dat als de officiele prijzen van de Bolt / Ampera-e straks bekend zijn de prijs van een 41 kWh t.o.v. 60 kWh BEV toch flink lager zou moeten zijn.

Dus OF de Ampera-e wordt in euro's fors duurder dan de $37.500 die GM voor de Bolt aangeeft OF de 41kWh BEV's (Zoe / e.v.t. Leaf) zijn te duur.

Ik denk dat we morgen meer weten...

[ Voor 3% gewijzigd door UniMatrix op 28-09-2016 16:16 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
UniMatrix schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:14:
Ik zou "'tempted' zijn als er een Leaf met 41 kWh usable accu zou komen...

Maar dan wel met:
  • Scherper uiterlijk
  • Temperatuurbeheer accu
  • Goede prijs (en als ik die Zoe prijzen zie... 35k voor middenuitvoering met koop v/d accu)
35k is naar boven afgerond? oeps verkeerd in de prijslijst gekeken...
Of toch maar Model 3 afwachten :|
en die naar beneden afgerond?
Ik denk dat als de officiele prijzen van de Bolt / Ampera-e straks bekend zijn de prijs van een 41 kWh t.o.v. 60 kWh BEV toch flink lager zou moeten zijn.

Dus OF de Ampera-e wordt in euro's fors duurder dan de $37.500 die GM voor de Bolt aangeeft OF de 41kWh BEV's (Zoe / e.v.t. Leaf) zijn te duur.
Denk toch dat die (ampera-e / bolt) ergens rond de 40.000 euro uit gaan komen.
Ik denk dat we morgen meer weten...

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Hier het volledige (offline gehaalde) persdossier van Renault in word formaat:

https://filetea.me/t1sXpVAuzzWTkiZYjQUiUioXg

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 28-09-2016 16:59 ]

• BB-One
Hachy schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:58:
Hier het volledige (offline gehaalde) persdossier van Renault in word formaat:

https://filetea.me/t1sXpVAuzzWTkiZYjQUiUioXg
Link werkt niet?
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:55:
Nog niet bekend volgens mij maar zal vast snel komen. Je zou zeggen als je ook al meer betaalt dan zou de huur niet ook nog enorm moeten stijgen..
Die redenatie lijkt mij niet heel erg logisch. Aangezien de prijs hoger is moet de huur ook hoger zijn.
Bij verkoop wordt het lopende contract overgedragen. Is ook wel logisch anders had je een heel simpele manier om van je lopende contract af te komen. De duur van het contract hoort dus bij de auto.
Aha, dat wist ik niet eens. Dat lijkt mij alleen nog maar onhandiger bij de verkoop van je auto. Dan zit de opvolger vast aan de keuze(s) die jij hebt gemaakt voor het huren?

Nouja, dat hele vage huur gedoe is voor mij persoonlijk (niet voor de zaak per se) al een reden om zo'n auto nooit te willen hebben. Zonder accu rijdt hij niet en je bent maar afhankelijk dat iemand anders geen rare dingen gaat doen om jouw auto nog te kunnen verkopen.
Stoffa schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:19:
@JeroenE Nee de Leaf, Zoe en Soul heb ik niet gereden. Ik heb de indruk dat de Zoe nogal klein is, ik zoek iets dat minimaal formaatje Golf is zeg maar. Welke raad je aan?
Ik wil je niets per se aanraden, het beste is als je zelf gaat rijden natuurlijk. Een Zoe vind ik persoonlijk niets, maar dat ligt aan de accuhuur. Zakelijk kan dat misschien minder een bezwaar zijn. Ik heb wel het idee dat door die huur de prijs per km juist weer richting een brandstofauto gaat. En een groot zakelijk voordeel is natuurlijk juist de lage prijs per km voor een EV. Dat maakt dat je de hogere aanschafprijs weer compenseert.

Ik heb nog nooit in een i3 gereden, maar die viel sowieso al buiten mijn budget. Ik heb wel eens in een Tesla gereden (geen proefrit, maar heel even), maar van de binnenkant vond ik het niet het gevoel uitstralen van een hele dure auto. Je hebt voor minder geld auto's die dat wel doen. Wat dat betreft vind ik het wel heel Amerikaans (voor zover ik daar ervaring mee heb), maar goed het is ook een Amerikaanse auto natuurlijk..

Ik rij zelf een Soul, die zit er een beetje tussenin heb ik het idee. Wel een aantal luxe opties, maar lang niet alles. Geen leer, maar stof is voor mij goed genoeg. Geen houten dashboard, maar plastic. Maar in ieder geval wel verstelbare hoofdsteunen (maar weer geen stoel die de instellingen per berijder kan onthouden).

Als ik alles zelf had kunnen kiezen hadden er vast wat andere opties wel ingezeten die Kia nu niet aan biedt en andere zaken weg gelaten.Maar ja, dat kan je bij geen enkele auto helaas.

Er zijn ook wel zaken die ik nog nooit heb gezien maar wel zou willen. Er zit in de auto een navigatiesysteem. Nu is dat niet mijn favoriete systeem, maar er kan wel veel meer mee gedaan worden. Waarom weet de auto niet dat ik (bijna) een tunnel in rijd en doet alvast het licht aan ipv te wachten tot ik er al 200 meter in ben? De Soul doet gelukkig niet bij veel viaducten alsnog het licht aan (mijn vorige auto wel) maar ook dat zou met een koppeling met de navigatie makkelijk te verhelpen zijn.

Of gewoon de schermpjes van de display aan passen. Er zijn er zat waar ik bijna nooit op kijk maar wel langs moet om te komen bij degene die wel info geven die ik wil zien.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:22:
Een Zoe vind ik persoonlijk niets, maar dat ligt aan de accuhuur. Zakelijk kan dat misschien minder een bezwaar zijn. Ik heb wel het idee dat door die huur de prijs per km juist weer richting een brandstofauto gaat. En een groot zakelijk voordeel is natuurlijk juist de lage prijs per km voor een EV. Dat maakt dat je de hogere aanschafprijs weer compenseert.
Dat is ook weer niet zo enorm hoor. Als je de accu koopt is hij ook niet gratis. Als je 20.000 per jaar rijdt kost het 100 euro per maand. Komt neer op 6 cent per kilometer. Het verschil is volgens mij vooral dat deze kosten zo duidelijk in beeld komen. Als je de accu had gekocht voor 8000 euro en na 5 jaar is de auto de helft minder waard, dan is dat dus ook 4000 euro aan afschrijving. Had je eveneens 100.000 km gereden dan is dat dus ook 4 cent per kilometer. En bij de accuhuur zit ook de garantie van vervanging in, mocht die onverwacht snel degraderen of mocht er iets anders mee aan de hand zijn.
In totaal ontlopen de kosten elkaar voor de meeste gebruikssituaties dus niet zo veel, is mijn mening. Bij aankoop ben je vrijer, vooral als je veel kilometers wilt gaan maken. Maar de risico's/nadelen van degradatie komen dan ook meer voor je eigen rekening.

[ Voor 9% gewijzigd door mddd op 28-09-2016 21:07 ]

• NovapaX
wacht even hoor, maar 2 cent/km verschil op 100k kilometer is toch 2000 euro...
En volgens mij is de garantie (met dezelfde prestatielimieten) op een koop-accu ook iets van 100k km of 5 jaar ofzo, maar dat weet ik zo niet helemaal. Snelle degradatie is sowieso voor rekening van de fabrikant, want dat is gewoon een productiefout.

Sparql TV wiki

Verwijderd

Daarbij is het voordeel met de grotere capaciteit dat 1000 cycli, wat de meeste toch wel opgeven of zelfs meer tegenwoordig, goed voor een 300-350dkm. Dat is een hoop.... Zeker als je gewoon 25dkm per jaar rijdt is koop gewoon een no brainer, dat risico durf ik wel aan :)

Dit is echt een behoorlijke doorbraak, zoveel range voor deze prijs, ik word er bijna hebberig van. Kan het alleen niet verantwoorden met m'n huidige kilometers (<10dkm/jaar) en het bedrag dat m'n oude vertrouwde Aygo me kost... Daarbij is het milieutechnisch ook nog niet eens zo briljant, m'n Aygootje kan nog heel wat jaren mee (en ik ben blij met het ding) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2016 22:26 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
mddd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:04:
[...]

Dat is ook weer niet zo enorm hoor. Als je de accu koopt is hij ook niet gratis. Als je 20.000 per jaar rijdt kost het 100 euro per maand. Komt neer op 6 cent per kilometer. Het verschil is volgens mij vooral dat deze kosten zo duidelijk in beeld komen. Als je de accu had gekocht voor 8000 euro en na 5 jaar is de auto de helft minder waard, dan is dat dus ook 4000 euro aan afschrijving. Had je eveneens 100.000 km gereden dan is dat dus ook 4 cent per kilometer. En bij de accuhuur zit ook de garantie van vervanging in, mocht die onverwacht snel degraderen of mocht er iets anders mee aan de hand zijn.
In totaal ontlopen de kosten elkaar voor de meeste gebruikssituaties dus niet zo veel, is mijn mening. Bij aankoop ben je vrijer, vooral als je veel kilometers wilt gaan maken. Maar de risico's/nadelen van degradatie komen dan ook meer voor je eigen rekening.
Er zit ook een pechhulp service bij je acculease, scheelt toch weer een ANWB europa lidmaatschap =) Mocht je met een lege batterij staan komen ze je ook helpen! Bij pech waar de reparatie langer dan xx dagen duurt krijg je ook vervangend vervoer etc.

Zet alles op een rijtje, inclusief onderhoud bijvoorbeeld (98 euro ''grote'' beurt incl interieurfilter bij de dealer).

Grote kans dat acculease helemaal niet zo'n slecht idee is. 6000 euro in je zak houden kan je ook een hoop andere dingen mee doen =) misschien is de restwaarde bij hogere km standen ook wel beter, omdat je gegarandeerd een goede accu hebt bij verkoop?

Voor ons scheelde de Zoe vs de 1.3 multijet eco-diesel zo'n 150-200 euro per maand (accuhuur meegerekend)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 28-09-2016 23:40 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Wij hebben vorig jaar ook een Zoe afgewogen tegen een Leaf en zijn met 30K per jaar 100% voor de Leaf gegaan. De accuhuur + verplichte bijbehorende verzekering maakt het zo duur dat het niet meer interessant is.

Als wij over 5 jaar (nu nog 4) de auto verkopen krijg ik niet ineens zoveel geld meer voor een Zoe omdat het "toch maar een huuraccu is"...

Daarnaast: voor € 110,- per jaar gaat de Leaf 1x per jaar naar de garage en krijgen we er weer een jaar pechhulp bij..(ook als de accu leeg is)

Hoi..

• BB-One
plieshout schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:34:
Wij hebben vorig jaar ook een Zoe afgewogen tegen een Leaf en zijn met 30K per jaar 100% voor de Leaf gegaan. De accuhuur + verplichte bijbehorende verzekering maakt het zo duur dat het niet meer interessant is.
Ondanks dat ik huur vs koop een non-discussie is, want er zijn argumenten voor beide kanten, zelfde als huur je een huis of koop je een huis. Maar het klopt niet dat de verzekering erbij verplicht is, je kan deze ook onder je normale autoverzekering scharen.
Als wij over 5 jaar (nu nog 4) de auto verkopen krijg ik niet ineens zoveel geld meer voor een Zoe omdat het "toch maar een huuraccu is"...
Dat is iets wat ik niet weet (en jij ook niet) want dat weten we pas over 4 jaar, maar met de nieuwe accu (en de eventuele retrofit) is de huuroptie van Renault wel in een keer een stuk interessanter, je koopt een tweedehands Zoe van zeg 5 jaar oud en laat er een 40kWh accu inhangen en sluit een nieuw huurcontract af. Hoe interessant weet ik nog niet dat hangt van de voorwaarden/kosten af, maar dat het interessanter is lijkt mij duidelijk.
Daarnaast: voor € 110,- per jaar gaat de Leaf 1x per jaar naar de garage en krijgen we er weer een jaar pechhulp bij..(ook als de accu leeg is)

• UniMatrix
Ik ben niet per se tegen accuhuur. Het maakt de aanschafprijs een stuk lager en kan voor mij net het verschil maken tussen wel en niet kunnen veroorloven...

Op langere termijn loop je minder kans dat de auto 'waardeloos' wordt omdat de accu af is. Ik ga er dan wel van uit dat je de auto lang houdt 4 jaar, wie weet 8.

Bij de huidige Leaf "kost" de 30kWh accu € 5900,- de batterijhuur is bij 15.000km per jaar 86 euro per maand. Dit houdt in dat je na 68 maanden pas de hele accu betaald hebt. Dit is bijna 6 jaar. Als je de auto eerder inruilt heb je dus minder betaald voor de auto dan met koop. En zeker als na b.v. 5 of 6 jaar de accu vervangen is. De auto is naar mijn mening dan veel meer waard dan een met een gekochte accu op minder dan 70%.

In feite financier je dus gewoon 5900 euro... En met de nieuwe Zoe dus nog veel meer.

Als ik een leuk uitgeruste model 3 met acculease zou kunnen kopen voor 7500 euro minder...

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:48

Gebrek aan ambitie kun je ze niet verwijten bij Volkswagen. Wel een beetje jammer dat ze zich richten op 2020 wat toch nog best een eind weg is. (voor een lektrische auto dan, niet voor een autonome auto, maar die 2 zouden niet per se gekoppeld hoeven zijn imho)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Maverick schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:26:
[video]
Gebrek aan ambitie kun je ze niet verwijten bij Volkswagen. Wel een beetje jammer dat ze zich richten op 2020 wat toch nog best een eind weg is. (voor een lektrische auto dan, niet voor een autonome auto, maar die 2 zouden niet per se gekoppeld hoeven zijn imho)
Is het je opgevallen dat er geen klep in de carosserie zit voor een stekker? Het logo aan de voorzijde is niet groot genoeg voor een CCS combo plug iig.

De kleurstelling van het wit met het zwart doen mij erg aan de BMW i3 denken, inclusief de opgetrokken dorpel.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:03:

Bij de huidige Leaf "kost" de 30kWh accu € 5900,- de batterijhuur is bij 15.000km per jaar 86 euro per maand. Dit houdt in dat je na 68 maanden pas de hele accu betaald hebt. Dit is bijna 6 jaar. Als je de auto eerder inruilt heb je dus minder betaald voor de auto dan met koop. En zeker als na b.v. 5 of 6 jaar de accu vervangen is. De auto is naar mijn mening dan veel meer waard dan een met een gekochte accu op minder dan 70%.
Maar de auto met acculease is hoe dan ook nog steeds minder waard aan het einde. Althans, dat zie je momenteel in de tweedehandsmarkt gebeuren; je kunt een zoe met acculease goedkoper krijgen dan een iMiev, terwijl de zoe obviously veel beter is in ieder opzicht.

Alleen zeggen dat je die 5900 euro hebt gefinancierd en er na 68 maanden uit zijn is dus niet het hele verhaal. Aan het einde houd je ook een auto met lagere waarde over.

Toegegeven, uiteindelijk zal het elkaar niet bijster veel ontlopen.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 19:31
Zou er vandaag niet een presentatie van Nissan zijn om half 11 's ochtends over hun "nieuwe revolutie"? Of herinner ik me dat verkeerd?

• YoshiBignose
  • Laatst online: 12-09 14:51
plieshout schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:34:

De Leaf heeft toch ook de optie tot accuhuur? De vergelijking is toch heel simpel te maken dan... De Leaf lijkt me groter, maar vind ik ook weer wat lelijker dan de Zoe. Volgens mij is de Leaf toch wel wat duurder of heb ik het mis?

Ben benieuwd naar de prijzen van de Ampera-E en dan uiteindelijk de Model 3. Accuhuur maakt me niet zoveel uit, ik denk dat weinig mensen zo'n auto nieuw kopen dus je neemt het gewoon mee in de maandelijkse termijnen en de uiteindelijke kosten in 5 jaar.

Facts don't care about your feelings

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:03:
Ik ben niet per se tegen accuhuur. Het maakt de aanschafprijs een stuk lager en kan voor mij net het verschil maken tussen wel en niet kunnen veroorloven...

Op langere termijn loop je minder kans dat de auto 'waardeloos' wordt omdat de accu af is. Ik ga er dan wel van uit dat je de auto lang houdt 4 jaar, wie weet 8.

In feite financier je dus gewoon 5900 euro... En met de nieuwe Zoe dus nog veel meer.

Als ik een leuk uitgeruste model 3 met acculease zou kunnen kopen voor 7500 euro minder...
Even ter info:
Als je een nieuwe 24 kw accu in een 2011 Leaf wilt laten zetten moet je 9.000,-- afrekenen bij de Nissan Dealer. Via deze route is een accu in eens veel duurder... Voor ons een reden om een andere Leaf te kopen. (in de USA zou het maar 5500,- USD zijn) 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Q1Q op 29-09-2016 10:40 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• UniMatrix
Stoffa schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:33:
Zou er vandaag niet een presentatie van Nissan zijn om half 11 's ochtends over hun "nieuwe revolutie"? Of herinner ik me dat verkeerd?
Ik zit te kijken en het is de nieuwe Micra... Tenzij ze nog gaan zeggen dat er een (PH)EV versie komt geen EV nieuws...

• YoshiBignose
http://www.autoweek.nl/ni...ampera-e-boven-de-500-km/

500 km zelfs :)

Maar schijnt een slechte weerstandscoeffcient te hebben van 0.32...

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 29-09-2016 10:47 ]

• UniMatrix

• YoshiBignose
True, maar als de andere ook rekenen met EPA dan geeft het in ieder geval verhoudingsgewijs een beeld :P

• UniMatrix
EPA komt imho gewoon het dichtste bij 'real world' bereik.

Maar goed, we moeten de traditite van flink overdrijven op het gebied van verbruik niet gaan doorbreken blijkbaar dus doet Opel er nog een schepje bovenop. :)

• BB-One
Waar overdrijft Opel het verbruik/actieradius?
NEDC is nog steeds de verplichte norm. Daarnaast geven ze ook een real world bereik aan.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:58
Ik kwam op youtube een filmpje tegen over een rangetest van de Chevrolet Bolt:

YouTube: Chevy Bolt range test on California's Highway One

Met bijbehorende tekst-variant: https://www.cnet.com/road...7-chevrolet-bolt/preview/

De opgegeven bereik werd in ieder geval bereikt, erg netjes, maar er is wel continue op de buitenwegen gereden en laat nou juist daar de snelheid optimaal zijn voor een EV.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• plieshout
BB-One schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:02:
[...]

Ondanks dat ik huur vs koop een non-discussie is, want er zijn argumenten voor beide kanten, zelfde als huur je een huis of koop je een huis. Maar het klopt niet dat de verzekering erbij verplicht is, je kan deze ook onder je normale autoverzekering scharen.

[...]

Dat is iets wat ik niet weet (en jij ook niet) want dat weten we pas over 4 jaar, maar met de nieuwe accu (en de eventuele retrofit) is de huuroptie van Renault wel in een keer een stuk interessanter, je koopt een tweedehands Zoe van zeg 5 jaar oud en laat er een 40kWh accu inhangen en sluit een nieuw huurcontract af. Hoe interessant weet ik nog niet dat hangt van de voorwaarden/kosten af, maar dat het interessanter is lijkt mij duidelijk.

[...]
Ik weet niet hoe Renault er op dit moment mee omgaat, maar een jaar geleden was deze 'accuverzekering' (€ 9,35/mnd) nog wel verplicht. Wij zouden in 5 jaar bij 30.000 km € 9.081 betaald hebben alleen aan accuhuur. Dat vonden wij toen (en nu nog steeds) exorbitant hoog.

Bij de Leaf hebben wij niet meer gekeken naar accuhuur dus info daarover heb ik niet. Het lijkt mij echter hoogst onwaarschijnlijk dat over 4 jaar na nu een Zoe met huuraccu 9.000 euro meer opbrengt dan een Leaf met koopaccu (met gelijke km's enz enz..). Niemand weet het nu hoe dat zich gaat ontvouwen, maar 9.000 euro's verschil? Ik denk het niet..

Wat je schrijft over het vervangen van de accu bij Renault: Ik denk dat je behoorlijk in de buidel mag tasten als je tegen Renault zegt: doe maar 40 kWh i.p.v. wat er nu inzit, maar ook dit is koffiedik kijken, want niemand kan ik de toekomst kijken.

In mijn ogen wordt de Renault zoe met huuraccu pas interessant als je de auto zelf tweedehands voor een zeer gunstige prijs kunt kopen en er dan conform het huurcontract (wat je verplicht mee overneemt van de oude eigenaar) "gratis" een nieuwe accu kunt laten plaatsen waarmee je bereik leuk blijft. Dus nieuw kopen met accuhuur kost geld als eerste eigenaar zijnde, want je hebt er feitelijk geen gebruik van gemaakt, maar wel betaald.

Hoi..

• UniMatrix
Ik denk toch dat je een rekenfout maakt want je moet de meerprijs die je betaalt voor de accu-koop afhalen van het bedrag wat je over de door jou genoemde periode aan accuhuur betaald hebt.

Als je als eerste eigenaar inruilt voor dat je net zoveel aan huur hebt betaald als de meerprijs met koop kost het je als eerste eigenaar geen extra geld naar mijn mening.

Ik denk zeker dat je voor een EV waarvan de accu gaar is en voor tussen de 6000 en 9000 euro vervangen moet worden minder krijgt dan voor eentje waarvan de accu vervangen is of wordt onder het leasecontract.

Maar goed, het is allemaal speculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
Ik snap trouwens echt totaal niet waar Volkswagen mee bezig is qua EV's: ze lopen constant hoog van de toren te blazen over hoe ongelooflijk belangrijk elektrisch rijden wel niet voor ze gaat zijn na Dieselgate, en vervolgens komen ze met een of ander ruimteschipontwerp dat ze over 3/4 jaar in de markt willen gaan zetten? :?

Als ze nou eens dit jaar met bv een sterk verbeterde E-Golf zouden komen ipv slechts de accu te upgraden, dat zou wat zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoffa op 29-09-2016 12:07 ]

• YoshiBignose
Ja en die er dan uiteindelijk gewoon zal uitzien als een Golf :')

Anderzijds weet ik niet wat verstandig is, EV's zijn nog niet echt winstgevend gebleken... misschien zijn Merc, VW etc. juist slim bezig door wat later te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Zo lach ik me ook ziek om die Audi en Mercedes spotjes over innovatie, voorsprong en de toekomst met alleen maar concept cars.

Ze hebben gewoon niks en hopen dat de massa de reclame wel zal geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
plieshout schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet hoe Renault er op dit moment mee omgaat, maar een jaar geleden was deze 'accuverzekering' (€ 9,35/mnd) nog wel verplicht. Wij zouden in 5 jaar bij 30.000 km € 9.081 betaald hebben alleen aan accuhuur. Dat vonden wij toen (en nu nog steeds) exorbitant hoog.
In 2014 was het al mogelijk om deze via je eigen autoverzekering te laten lopen. Artikel 8.1 van het huurcontract. Het enige wat verplicht is, is dat de accu verzekerd is.

Voordeel van de accuhuur (en de verzekering van de accu via Renault) is ook dat de waarde van het te verzekeren object ruim 7.000 euro lager is bij een all risk verzekering. Dat hoor je dan ook mee te nemen bij je afweging, maar iedereen heeft zijn eigen redenen/overwegingen om wel of niet voor huur te kiezen en iedereen heeft dan het gelijk aan zijn zijde en het daadwerkelijke voordeel (of nadeel!) weet je pas achteraf. Huur geeft zekerheid over je (toekomstige) maximale kosten, koop geeft zekerheid over dat je (waarschijnlijk) op de lange termijn goedkoper uit bent.

Het mooie is dat Renault nu ook de koopoptie heeft.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Forsprung durch cheatnik... ;w

Soms kun je beter een goede tweede zijn dan een slechte eerste.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

De prijzen zijn wat ondoorzichtig, maar stel ik wil voor mezelf kijken en vergelijk een Zoe Life R90 40kWh met 10 000 km/jr, en we houden de auto 5 jaar.

Accuhuur:
  • Aanschaf: €23 990
  • Accuhuur: €79/mnd
  • Verzekering (WA): €25,87/mnd auto + €9,35/mnd accu
  • MRB: 0
Na 5 jaar heb ik dan €30 843,20 betaald. Kijkend naar Nissan Leafs uit 2011 (ook 5 jaar oud) dan zie je dat die voor ongeveer 40% van de nieuwwaarde worden neergezet (~14k voor een Leaf met nieuwprijs in 2011 van 34900). Laten we hier hetzelfde aanhouden, dan krijg ik er tegen die tijd €9550 voor. Netto: €21290.

Accukoop:
  • Aanschaf: €31890
  • Accuhuur: 0
  • Verzekering (WA): €27,48
Na 5 jaar: €33 437,80. Tweedehandswaarde €12716, uiteindelijke kosten €20722.

In werkelijkheid lijken de accuhuur-auto's nog wat minder aantrekkelijk te zijn (zie bijv. http://www.groen7.nl/is-a...m-voor-elektrische-autos/). En dit is bij een weinig gebruikte auto, stel dat ik 'm onverwacht meer ga gebruiken, dan wordt accukoop nog een stukje goedkoper.

Lijkt me dat voor het soort hippies dat hier rondloopt (mij incluis) een accu kopen meestal gunstiger gaat zijn dan huren. Zeker als je het geld gewoon hebt liggen, wat de meesten hier waarschijnlijk ook wel doen (anders kijk je niet naar een auto van €30k)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
Die Leafs zijn echter allemaal zakelijk (leasemaatschappijen) aangeschaft met allerlei (milieu) subsidies e.d. ,eerder voor 25.000, de afschrijving is volgens mij lager dan 60%.

• YoshiBignose
Nou ja, tegenwoordig wordt het toch steeds normaler om een auto op krediet te kopen of zelfs lease, ook al ben je een particulier. Ik denk niet dat heel veel mensen zo 30k a 40k kunnen aftikken.

• UniMatrix
http://media.opel.nl/auto...blic/nl/nl/opel/home.html

Ampera-e presentatie nu
  • Prijzen en uitvoeringen vooralsnog niet bekend :|
  • Een paar techneuten is daardwerkelijk van Londen naar Parijs gerden op 1 lading, claimen ze.
Vraag me zelf nog af wat de snellaadopties zijn en de standaard laadsnelheid. Wat oudere informatie over de Bolt geeft 7,2kW standaard aan en 'DC fast charging' als optie.

[ Voor 68% gewijzigd door UniMatrix op 29-09-2016 12:41 ]

• plieshout
mux schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:12:
De prijzen zijn wat ondoorzichtig, maar stel ik wil voor mezelf kijken en vergelijk een Zoe Life R90 40kWh met 10 000 km/jr, en we houden de auto 5 jaar.

Accuhuur:
  • Aanschaf: €23 990
  • Accuhuur: €79/mnd
  • Verzekering (WA): €25,87/mnd auto + €9,35/mnd accu
Na 5 jaar heb ik dan €30 843,20 betaald. Kijkend naar Nissan Leafs uit 2011 (ook 5 jaar oud) dan zie je dat die voor ongeveer 40% van de nieuwwaarde worden neergezet (~14k voor een Leaf met nieuwprijs in 2011 van 34900). Laten we hier hetzelfde aanhouden, dan krijg ik er tegen die tijd €9550 voor. Netto: €21290.

Accukoop:
  • Aanschaf: €31890
  • Accuhuur: 0
  • Verzekering (WA): €27,48
Na 5 jaar: €33 437,80. Tweedehandswaarde €12716, uiteindelijke kosten €20722.

In werkelijkheid lijken de accuhuur-auto's nog wat minder aantrekkelijk te zijn (zie bijv. http://www.groen7.nl/is-a...m-voor-elektrische-autos/). En dit is bij een weinig gebruikte auto, stel dat ik 'm onverwacht meer ga gebruiken, dan wordt accukoop nog een stukje goedkoper.

Lijkt me dat voor het soort hippies dat hier rondloopt (mij incluis) een accu kopen meestal gunstiger gaat zijn dan huren. Zeker als je het geld gewoon hebt liggen, wat de meesten hier waarschijnlijk ook wel doen (anders kijk je niet naar een auto van €30k)
Op zich een mooie vergelijking. Echter als je goed onderhandelt koop je nieuwe Leaf met accu voor 20.000,- excl. btw (demo's genoeg). Bij Renault was dat een behoorlijk stuk hoger in ons geval met accuhuur. Tel daarbij op dat wij ca 30.000 km/jaar doen en je hebt een veel 'vriendelijker' sommetje voor een Leaf met koopaccu dan een Renault met accuhuur. Daarbij was de Leaf ook nog eens een klap groter wat wij als bijzonder prettig ervaren (kinderen).

Iedereen heeft zo zijn eigen pro's en tegen, wensen, voorkeuren enzovoort. Dus wat voor ons prima is, zal een ander never nooit doen.

Hoi..

• Proton_

Proton_

Team Welles

Daarom is het ook zo mooi dat Renault nu ook de accu als koop aanbiedt. Daarmee is de keus een stuk transparanter :)

Als ik niet de hele Zoe kon leasen, was voor mij de accuhuur ook dealbreaker geweest.
Nu is het wel interessant om te zien wat de restwaarde is als ik 'm in mei 2020 weer inlever met 50k km op de teller. Misschien is terugkopen en upgraden dan wel wel handiger... hoewel, een volgende EV moet óf veel goedkoper zijn óf 80+ kW kunnen opladen. De update van Renault is leuk, maar geen van beide.
Wel pluspunten voor de backwards compatibility!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:50:
EPA komt imho gewoon het dichtste bij 'real world' bereik.

Maar goed, we moeten de traditite van flink overdrijven op het gebied van verbruik niet gaan doorbreken blijkbaar dus doet Opel er nog een schepje bovenop. :)
Beetje overdreven, ieder ander merk geeft ook gewoon de NEDC norm.
Daarnaast is NEDC 500km en geeft Opel zelf al aan dat het eerder 400km is...

"Deze "[...]meer dan 500 kilometer" zou eveneens gemeten zijn volgens de NEDC-cyclus. Deze meetmethode wordt in de loop van 2017 vervangen door de WLTP-cyclus. Opel zegt de actieradius van de Ampera-e ook volgens deze nieuwe methode gemeten te hebben, een cyclus waaruit, in de volksmond, een 'realistisch verbruik' rolt. Volgens deze nieuwe methode komt de Ampera-e 380 kilometer ver."

Waarom zou Opel geen NEDC normen mogen geven? Ieder ander merk doet het ook...

Youtube: DashcamNL

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PASware schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:06:

Met bijbehorende tekst-variant: https://www.cnet.com/road...7-chevrolet-bolt/preview/

De opgegeven bereik werd in ieder geval bereikt, erg netjes, maar er is wel continue op de buitenwegen gereden en laat nou juist daar de snelheid optimaal zijn voor een EV.
Dit is gewoon netjes!
plieshout schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:19:
[...]

Bij de Leaf hebben wij niet meer gekeken naar accuhuur dus info daarover heb ik niet. Het lijkt mij echter hoogst onwaarschijnlijk dat over 4 jaar na nu een Zoe met huuraccu 9.000 euro meer opbrengt dan een Leaf met koopaccu (met gelijke km's enz enz..). Niemand weet het nu hoe dat zich gaat ontvouwen, maar 9.000 euro's verschil? Ik denk het niet..

Wat je schrijft over het vervangen van de accu bij Renault: Ik denk dat je behoorlijk in de buidel mag tasten als je tegen Renault zegt: doe maar 40 kWh i.p.v. wat er nu inzit, maar ook dit is koffiedik kijken, want niemand kan ik de toekomst kijken.

In mijn ogen wordt de Renault zoe met huuraccu pas interessant als je de auto zelf tweedehands voor een zeer gunstige prijs kunt kopen en er dan conform het huurcontract (wat je verplicht mee overneemt van de oude eigenaar) "gratis" een nieuwe accu kunt laten plaatsen waarmee je bereik leuk blijft. Dus nieuw kopen met accuhuur kost geld als eerste eigenaar zijnde, want je hebt er feitelijk geen gebruik van gemaakt, maar wel betaald.
Bij lease is het ideaal, huur of koop boeit geen zak, laat de leasemij de goedkoopste bereknenen en die doe je...
Stoffa schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:30:
Ik snap trouwens echt totaal niet waar Volkswagen mee bezig is qua EV's: ze lopen constant hoog van de toren te blazen over hoe ongelooflijk belangrijk elektrisch rijden wel niet voor ze gaat zijn na Dieselgate, en vervolgens komen ze met een of ander ruimteschipontwerp dat ze over 3/4 jaar in de markt willen gaan zetten? :?

Als ze nou eens dit jaar met bv een sterk verbeterde E-Golf zouden komen ipv slechts de accu te upgraden, dat zou wat zijn.
Denk dat men ook al een aantal jaar bezig is met de Golf 8.
Niets raars aan.
UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:34:
Zo lach ik me ook ziek om die Audi en Mercedes spotjes over innovatie, voorsprong en de toekomst met alleen maar concept cars.

Ze hebben gewoon niks en hopen dat de massa de reclame wel zal geloven.
Toch ziet die Mercedes er redelijk goed uit naar mijn mening:
http://www.autoweek.nl/ni...er-mercedes-is-officieel/
UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:20:
http://media.opel.nl/auto...blic/nl/nl/opel/home.html

Ampera-e presentatie nu
  • Prijzen en uitvoeringen vooralsnog niet bekend :|
  • Een paar techneuten is daardwerkelijk van Londen naar Parijs gerden op 1 lading, claimen ze.
Vraag me zelf nog af wat de snellaadopties zijn en de standaard laadsnelheid. Wat oudere informatie over de Bolt geeft 7,2kW standaard aan en 'DC fast charging' als optie.
Toch hoopvol?
Jammer dat de auto wat klein is, maar goed...

Youtube: DashcamNL

• Proton_

Proton_

Team Welles

UniMatrix schreef op donderdag 29 september 2016 @ 12:20:
In het persbericht hebben ze het over een 50 kWh laadstation, da's weer lekker nietszeggend ;)
Van Londen naar Parijs... ligt er maar net aan welke ferry/trein je neemt hoeveel kilometer dat is.
Vast staat dat ze niet het hele eind gereden hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racierox
  • Laatst online: 09-09 12:06
Het wordt voor ZOE bezitters waarschijnlijk toch mogelijk om te upgraden: https://twitter.com/ericfeunteun/status/781417683619287040

Geen slechte deal als je een jong gebruikte koopt lijkt me (dit bedrag zal dan wel zonder de acculease zijn neem ik aan).

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
PASware schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:06:

Ehhh de Zoë is in de stad zuiniger hoor....en dan tot ongeveer 80 km/h haal ik de opgegeven verbruik cijfers pas op de snelweg ga je de opgegeven cijfers niet halen...ook met de BMW i3 kwam ik tot deze conclusie

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• mddd
  • Niet online
Racierox schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:56:
Gen slechte deal als je een jong gebruikte koopt lijkt me (dit bedrag zal dan wel zonder de acculease zijn neem ik aan).
Het is voor bestaande eigenaren, die hebben dus allemaal een huuraccu (uitzonderingen zoals Noorwegen daargelaten). Dus ik denk inderdaad dat je voor dat bedrag de accuwissel krijgt en vervolgens gewoon blijft betalen voor de huur.

De bedragen voor huur zijn trouwens niet duurder geworden volgens mij. Geen slechte deal, als je de extra range regelmatig zal gebruiken.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door NielsTn op 29-09-2016 15:39 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Racierox
  • Laatst online: 09-09 12:06
mddd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:33:
[...]

Het is voor bestaande eigenaren, die hebben dus allemaal een huuraccu (uitzonderingen zoals Noorwegen daargelaten). Dus ik denk inderdaad dat je voor dat bedrag de accuwissel krijgt en vervolgens gewoon blijft betalen voor de huur.

De bedragen voor huur zijn trouwens niet duurder geworden volgens mij. Geen slechte deal, als je de extra range regelmatig zal gebruiken.
Ja klopt, ik ben er nu zelf op aan het oriënteren. Begin 2017 wil ik een gebruikte Zoe aanschaffen (2015 model hopelijk betaalbaar). Ik verwacht voldoende te hebben aan de huidige range, maar heb dan in ieder geval de mogelijkheid om nog eens wat bij te leggen voor extra range op een later moment. Dan heb je alsnog voor een leuke prijs een behoorlijke range. :)

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
mddd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat ik het op de dag dat het kan in 2017 gelijk zou doen. Maakt de maandelijkse rit naar Sittard (210km) een stuk makkelijker *O*
Die 3,5k is wat steep, maar heb ik er wel voor over. Echter als er ook een koopoptie komt tegen die tijd dan overweeg ik dat wel liever. Al is het maar om de optie te hebben er een 3rd party accu in te kunnen doen bij vervanging (om maar even wat te noemen)

Verwijderd

Is die 3.5k voor huur of voor koop van die grotere accu?

• mddd
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:58:
Is die 3.5k voor huur of voor koop van die grotere accu?
Dat probeerde ik dus net uit te leggen. Het bedrag is voor mensen die huren. Je blijft het huurbedrag betalen. Maar door een eenmalige betaling huur je dan niet meer de 22 maar de 41 kWh accu.

Tenminste dat is wat we op dit moment denken op basis van een tweet.

• NovapaX
Morgen proefrijden in een 2013 Leaf Tekna, wel flinke km-stand: 125k.
Ook vervelend dat de dealers de accu-health-meter gewoon kunnen resetten. Dat wordt dus gewoon helemaal leegrijden om te kijken hoe de accu nog is.
Met een beetje geluk doet die accu nog 'gewoon' 85-90%

Nog andere dingen om op te letten? Bekende mogelijke verborgen gebreken ofzo?

Sparql TV wiki

• UniMatrix
NovapaX schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:22:
Ook vervelend dat de dealers de accu-health-meter gewoon kunnen resetten.
...
Is dat waar van dat resetten? Nog nooit van gehoord.

Bij mij (2012 87k) was de 12 volt accu met een maand aan zijn einde, en dan doet de Leaf ook niks meer :) Maar goed, kwik-fit, 100 euro klaar.

Let op Carwings, bij mij was het communicatie-systeem ge-deactiveerd en moest bij een Nissan dealer weer geactiveerd worden, durfden ze 100 euro voor te vragen "uitlezen computer" 30 euro en 'software update" 70 euro...

Voor de rest de banden, veel meer kan er niet verslijten :P

Als het een Nissan-dealer is kun je een Battery Inspection Sheet vragen, dit geeft inzicht in staat van de accu en laadgedrag van de vorige eigenaar.

• databeestje
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

NovapaX schreef op donderdag 29 september 2016 @ 16:22:
Morgen proefrijden in een 2013 Leaf Tekna, wel flinke km-stand: 125k.
Ook vervelend dat de dealers de accu-health-meter gewoon kunnen resetten. Dat wordt dus gewoon helemaal leegrijden om te kijken hoe de accu nog is.
Met een beetje geluk doet die accu nog 'gewoon' 85-90%

Als het goed is heeft dit model de warmte pomp voor de kachel toch? Ik kan me niet heugen dat ik mensen gehoord heb over specifieke gebreken. Een OBDII bluetooth dongle met LeafSpy zou je iets moeten kunnen voorspellen.

• NovapaX
Inderdaad, ik ben specifiek op zoek naar een eind-2013 model: Wel de warmtepomp en iets grotere kofferbak (daar herken ik hem aan als het goed is) maar ook 0% bijtelling. (hij gaat hier op de zaak)
'gelukkig' komen er daarvan nu redelijk wat uit de lease (na 3 jaar of 100k kilometer)

Van die dongle weet ik inderdaad maar die heb ik helaas niet liggen.

Sparql TV wiki

• UniMatrix
Ik lees net posts op mynissanleaf.com dat het inderdaad mogelijk zou zijn de Battery Capacity Meter te resetten en enige tijd een betere staat aan te geven dan werkelijk.

Hij zou met een paar maanden weer de juiste waarde aan moeten geven...

Als hij dus in een paar maanden meerdere bars verliest is hij ge-reset. Ik zou zeggen dat je dan een sterke zaak hebt qua (garantie)claim.

@NovapaX: als je een zwart interieur hebt, heb je een 2013, maar de kofferbak is ook een aanwijzing.

[ Voor 12% gewijzigd door UniMatrix op 29-09-2016 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
mux schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:32:
[...]

Maar de auto met acculease is hoe dan ook nog steeds minder waard aan het einde. Althans, dat zie je momenteel in de tweedehandsmarkt gebeuren; je kunt een zoe met acculease goedkoper krijgen dan een iMiev, terwijl de zoe obviously veel beter is in ieder opzicht.

Alleen zeggen dat je die 5900 euro hebt gefinancierd en er na 68 maanden uit zijn is dus niet het hele verhaal. Aan het einde houd je ook een auto met lagere waarde over.

Toegegeven, uiteindelijk zal het elkaar niet bijster veel ontlopen.
Gemiddeld is een iMiev wel 2500 a 3000 euro goedkope op autoscout? Zodra de accu ''er aan zit te komen'' en de garantie op de batterij weg is (dus: als ze wat ouder zijn en nooit vervangen) welk van de twee koop je dan liever?

Buiten garantie met matige accu (zeg, 60-75% SoH?):

auto 1: 6000 euro met acculease + nieuwe accu als die niet toereikend blijkt o.i.d.
auto 2: 6000 euro zonder acculease maar met een gekochte?

Ieder zijn eigen keuze, onze is gebaseerd op een 2j oude Zoe die al 55-60% was afgeschreven, waar wij 15.000 (of iets meers) km per jaar in rijden voor 5 jaar.

(Als je nieuw koopt is de keuze misschien totaal anders)

De gemiddelde mens met een elektrische auto zal hun auto proberen te verkopen net voor ze een nieuwe moeten kopen? (Toegegeven is wel dat ze dan een stuk goedkoper zouden kunnen zijn)

Doe vooral wat voor jezelf het beste lijkt, toch ;)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
Ik vroeg me al af hoe het kan dat er Leaf's aangeboden worden met een volle accumeter en +100.000 km op de klok terwijl iedereen toch wel weet dat met max. 60.000 - 65.000 km het eerste streepje verdwijnt.

Weer wat geleerd!

Wij zitten nu op ca. 40.000 km en nog ca. 90% accu. bij ca. 83% zou het eerste streepje moeten wegvallen, daarna elke ca. 7,5% een blokje..

[ Voor 24% gewijzigd door plieshout op 30-09-2016 01:37 ]

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
plieshout schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 01:36:
Ik vroeg me al af hoe het kan dat er Leaf's aangeboden worden met een volle accumeter en +100.000 km op de klok terwijl iedereen toch wel weet dat met max. 60.000 - 65.000 km het eerste streepje verdwijnt.

Weer wat geleerd!

Wij zitten nu op ca. 40.000 km en nog ca. 90% accu. bij ca. 83% zou het eerste streepje moeten wegvallen, daarna elke ca. 7,5% een blokje..
Ik vraag me echt af of dat resetten op grote schaal gebeurt, ik heb in mijn zoektocht afgelopen voorjaar vele Leaf's (1e generatie) gezien met 1, 2 of zelfs 3 streepjes degradatie.

Volgens mij kan alleen een Nissan Dealer met speciale apparatuur en/of software zo'n reset doen. Volgens mij is het ook te zien bij het uitlezen van de historie.

De meeste autobedrijven weten niet eens dat je de staat van de accu af kunt lezen, ik heb een paar keer om een foto van het dashboard met ingeschakeld contact moeten vragen.

http://insideevs.com/niss...ement-battery-4-bar-loss/

De bovenstaande link geeft een gedocumenteerd geval van een reset.

Het lijkt me ook dat je toch echt als autobedrijf door de mand valt als binnen een paar maanden 3 streepjes wegvallen. Zeker als er nog garantie op het pack zit en de klant gaat het oprakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Compleet ander onderwerp:
Ik werd de R-link van renault zat, erg langzaam onder andere, dus vandaar dat ik nu Sygic wil gebruiken via mijn telefoon. Sygic heeft echter nog geen laadpalen in de app (en die komen er voorlopig ook nog niet volgens hun klantenservice), dus ik heb zelf uitgezocht hoe dit moet. Ik ben nog niet echt bekend met de app en kaarten formats en zo, dus dit kan een minder ideale oplossing zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Misschien dat iedereen een navigatie in zijn auto heeft, die kans is erg groot, maar ik wilde dit toch even delen voor het geval mensen dit bruikbaar vinden. Overigens hier de link naar de Sygic file (.rubi extensie) van oplaadpalen.nl die ik nu gebruik. Mocht iemand het willen uitproberen zonder de hassle; stap met deze file direct naar stap 7 hieronder).

Voor mensen die het zelf willen doen op andere laadpaal bronnen hier de info. als iemand weet hoe ik dit deel uitklapbaar maak (als dat uberhaupt kan in dit forum), dan hoor ik het graag. Het is wel een grote post zo :|

links:
1a. https://www.sygic.com/company/poi
1b. http://static.sygic.com/downloads/sygic_rupi_convertor.zip
2. http://www.poi-factory.com/node/34103
3. http://turboccc.wikispaces.com/Extra_POI_Editor

stappen:
1. Download de ov2 files van de kaart (ac-lader.nl of oplaadpalen.nl bijv.).
2. Download en installeer Extra POI Editor (link 3).
Geen garantie dat dit geen malware of zo bezit, maar deze gebruikte ik en werkt.
3. Volg de instructies in link 2 voor het converteren van ov2 naar csv files via Extra POI Editor.
Voor de volgorde van de kolommen (stap 2a) gebruik de volgorde zoals genoemd in link 1 en niet van link 2 (de how to is wat outdated denk ik)
4. Nu je de goede .csv files hebt, download en installeer de Sygic converter uit link 1.
5. Start de converter en converteer de .csv files (dit spreekt voor zich denk ik)
6. Kopieer de gegenereerde .rubi files naar je telefoon
Eventueel met .bmp files voor de icoontjes. Echter dit werkte bij mij maar sporadisch.
7. Kopieer de .rubi files naar de Android/Data/com.sygic.amazon/files/Sygic/Maps/Import folder (import folder moet je waarschijnlijk aanmaken).
com.sygic.amazon kan een andere naam zijn, ik heb de app bij Amazon Underground vandaan, vandaar de naam bij mij. (ik heb geen play store op mijn telefoon)
8. Start Sygic op en klik OK als de app vraagt om de POIs te importeren.

Eventuele bugs:
- De icoontjes blijven sterretjes en worden dus niet mee geïmporteerd.
- Ook differentieert de app bij mij niet tussen de 22kw en 43kw palen terwijl het aparte .rubi files zijn (ac-lader.nl heeft deze als aparte ov2 files). Waarschijnlijk komt dit doordat de namen niet genoeg verschillen (minimaal 8 verschillende karakters volgens link 1). Ik ga dit nog proberen met compleet verschillende namen om te kijken of dit inderdaad het probleem is.

[ Voor 0% gewijzigd door Nivve op 30-09-2016 11:16 . Reden: edit: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je toch al je smartphone gebruik voor het navigeren, dan kun je toch veel beter/makkelijker de app gebruik van The New Motion of Social Charging?

Of ben ik nu een hele luie Tweaker... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:17:
Als je toch al je smartphone gebruik voor het navigeren, dan kun je toch veel beter/makkelijker de app gebruik van The New Motion of Social Charging?

Of ben ik nu een hele luie Tweaker... :+
Ow dat kan zeker. Alleen ikzelf wilde traffic informatie in mijn navigatie en bovendien doen die twee apps het bij mijn telefoon niet (hebben per se Google Services nodig denk ik. Ze crashen als ik ze opstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Snap dat je verkeersinformatie wilt (krijg je via Google Maps en Apple Maps overigens ook) maar hoe ik die apps gebruik: navigeren naar mijn bestemming met ingebouwde navigatie.

Op 1 of 2km van de bestemming op mijn smartphone even de app van The New Motion opengooien - zie je alle laadpunten in de omgeving, inclusief of ze vrij/bezet zijn. Met één druk op de knop navigeer je daar dan de laatste paar 100m naartoe.

Daar kan geen POI database tegenop (ivm verouderde gegevens en geen real-time vrij/bezet status). :)

Ik rij overigens een Golf GTE dus doe alleen "destination charging" - wellicht is dit de simpel voor als je onderweg aan snelladers moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
MrAcid schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:24:
Snap dat je verkeersinformatie wilt (krijg je via Google Maps en Apple Maps overigens ook) maar hoe ik die apps gebruik: navigeren naar mijn bestemming met ingebouwde navigatie.

Op 1 of 2km van de bestemming op mijn smartphone even de app van The New Motion opengooien - zie je alle laadpunten in de omgeving, inclusief of ze vrij/bezet zijn. Met één druk op de knop navigeer je daar dan de laatste paar 100m naartoe.

Daar kan geen POI database tegenop (ivm verouderde gegevens en geen real-time vrij/bezet status). :)

Ik rij overigens een Golf GTE dus doe alleen "destination charging" - wellicht is dit de simpel voor als je onderweg aan snelladers moet.
Zo ben ik juist iemand die nooit navigatie gebruikt voor destination charging en vooral snelladen. Dus dan is het handiger als ik in de navigatie al de route langs de laders kan laten lopen. Zo is de ideale oplossing voor iedereen anders.

Overigens sluit ik niet uit dat als de andere apps (TNM, Smoov, Social Charging) het op mijn telefoon deden, ik misschien ook niet de moeite had gedaan om dit werkend te krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
Wat ik zou willen is dat gerenommeerde navigatiemakers (TomTom, Garmin, CoPilot, Google Maps Navigation) in elk geval de snelladers er in hadden + de optie om met een zelf op te geven tussenafstand er langs te navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Menesis schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:00:
[...]

Hier is een opvolger van die Docu over de GM EV1. Met wat leuke stukjes van het begin van Tesla (en hoe verschrikkelijk moeilijk dat was), maar ook veel focus op de GM Chevy Bolt. Wel grappig, want inmiddels is Tesla groots en GM heeft zijn chevy bolt nog niet veel gekocht.

Anyway, enjoy! YouTube: Revenge of the Electric Car: Documentary Full 1080p HD
Net gekeken, kan hem ook aanraden!

[ Voor 60% gewijzigd door Stoffa op 30-09-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Rijdt leuk zo'n Leaf. Sta nu bij Fastned om hem voldoende op te laden zodat ik weer bij de dealer kan geraken.
Hij is wel flink afgereden, niet echt zorgvuldig mee omgegaan: logo afgebladderd, winterbanden zitten er nog op, antenne ontbreekt, spiegel in zonneklep bestuurderszijde is er gewoon uit, veel gaten in het dashboard (carkit inbouw ofzo)... allemaal van dat soort dingen. dus denk niet dat dit hem wordt, het is allemaal wel overkomelijk maar geeft geen goed gevoel. Over het model en de ruimte ben ik wel erg te spreken. Flinke achterbak toch en je zit wel echt in een 'auto'

En 100 snelwegkilometers is nog wel te halen met 125k km op de teller. Ik denk dat de accu op of net onder de 80% zit.

Toch ga ik nog even verder op zoek/afwachten tot een goede tekna uit 2013 met een stuk minder kilometers.
Ik heb er wel een gevonden maar dat is wel een heel eind rijden (Friesland). Toch eens over nadenken.

Ook wil ik nog wel even in de Zoë rijden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
NovapaX schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:19:
Rijdt leuk zo'n Leaf. Sta nu bij Fastned om hem voldoende op te laden zodat ik weer bij de dealer kan geraken.
Hij is wel flink afgereden, niet echt zorgvuldig mee omgegaan: logo afgebladderd, winterbanden zitten er nog op, antenne ontbreekt, spiegel in zonneklep bestuurderszijde is er gewoon uit, veel gaten in het dashboard (carkit inbouw ofzo)... allemaal van dat soort dingen. dus denk niet dat dit hem wordt, het is allemaal wel overkomelijk maar geeft geen goed gevoel. Over het model en de ruimte ben ik wel erg te spreken. Flinke achterbak toch en je zit wel echt in een 'auto'

En 100 snelwegkilometers is nog wel te halen met 125k km op de teller. Ik denk dat de accu op of net onder de 80% zit.

Toch ga ik nog even verder op zoek/afwachten tot een goede tekna uit 2013 met een stuk minder kilometers.
Ik heb er wel een gevonden maar dat is wel een heel eind rijden (Friesland). Toch eens over nadenken.

Misschien is hij een beetje afgeragd, maar is de prijs daar ook naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
NovapaX schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:19:

Ex-taxi misschien, toevallig bij VKV Amsterdam? Die Leafs van VKV met meer dan 100k km zijn volgens mij allemaal ex taxi's van taxi electric.

Weet niet wat je budget is maar er stonden toen ik op zoek was best veel nette ex-demo auto's e.d. te koop.

Deze staat al een half jaar te koop en is al een paar duizend in prijs gezakt...

Ik heb indertijd voor een eerste generatie gekozen om het prijsverschil van 5 a 6000 in mijn zak te houden voor een volgende generatie EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Die jij noemt bedoelde ik inderdaad, die heb ik al een tijd als favoriet gemarkeerd. Woon zelf in de regio Rotterdam. Dat is dus een eind karren, maar wellicht wel interessant.
Die ik nu heb (VKV Tiel) zou best eens een taxi geweest kunnen zijn. Er heeft ongebruikelijk veel inbouw spul ingezeten. En er zit nog iets van een zwart rond antenne-achtig ding linksboven op de voorruit.
De vraagprijs is er in mijn ogen niet echt naar... maar ik heb nog niet veel vergelijking. Foto's op internet zeggen niet zoveel.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 30-09-2016 15:36 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Die uit drachten staat in de kop ex btw en in de advertentie incl BTW. Wel even goed naar vragen wat het nu is...
Als ik die prijs zie is een Zoe ook wel een goede optie. Zijn rond de 12.000 te verkrijgen, tel daar de huur van een X-aantal jaar bij op en je komt op hetzelfde bedrag uit. Denk dat je gezien het nieuwe model ook wel wat de tweedehands prijzen af kunt praten en laat er dan op termijn een nieuwe grotere accu in zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Nivve schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:15:
Compleet ander onderwerp:
Ik werd de R-link van renault zat, erg langzaam onder andere, dus vandaar dat ik nu Sygic wil gebruiken via mijn telefoon. Sygic heeft echter nog geen laadpalen in de app (en die komen er voorlopig ook nog niet volgens hun klantenservice), dus ik heb zelf uitgezocht hoe dit moet. Ik ben nog niet echt bekend met de app en kaarten formats en zo, dus dit kan een minder ideale oplossing zijn om dit voor elkaar te krijgen.

Misschien dat iedereen een navigatie in zijn auto heeft, die kans is erg groot, maar ik wilde dit toch even delen voor het geval mensen dit bruikbaar vinden. Overigens hier de link naar de Sygic file (.rubi extensie) van oplaadpalen.nl die ik nu gebruik. Mocht iemand het willen uitproberen zonder de hassle; stap met deze file direct naar stap 7 hieronder).

Voor mensen die het zelf willen doen op andere laadpaal bronnen hier de info. als iemand weet hoe ik dit deel uitklapbaar maak (als dat uberhaupt kan in dit forum), dan hoor ik het graag. Het is wel een grote post zo :|

links:
1a. https://www.sygic.com/company/poi
1b. http://static.sygic.com/downloads/sygic_rupi_convertor.zip
2. http://www.poi-factory.com/node/34103
3. http://turboccc.wikispaces.com/Extra_POI_Editor

stappen:
1. Download de ov2 files van de kaart (ac-lader.nl of oplaadpalen.nl bijv.).
2. Download en installeer Extra POI Editor (link 3).
Geen garantie dat dit geen malware of zo bezit, maar deze gebruikte ik en werkt.
3. Volg de instructies in link 2 voor het converteren van ov2 naar csv files via Extra POI Editor.
Voor de volgorde van de kolommen (stap 2a) gebruik de volgorde zoals genoemd in link 1 en niet van link 2 (de how to is wat outdated denk ik)
4. Nu je de goede .csv files hebt, download en installeer de Sygic converter uit link 1.
5. Start de converter en converteer de .csv files (dit spreekt voor zich denk ik)
6. Kopieer de gegenereerde .rubi files naar je telefoon
Eventueel met .bmp files voor de icoontjes. Echter dit werkte bij mij maar sporadisch.
7. Kopieer de .rubi files naar de Android/Data/com.sygic.amazon/files/Sygic/Maps/Import folder (import folder moet je waarschijnlijk aanmaken).
com.sygic.amazon kan een andere naam zijn, ik heb de app bij Amazon Underground vandaan, vandaar de naam bij mij. (ik heb geen play store op mijn telefoon)
8. Start Sygic op en klik OK als de app vraagt om de POIs te importeren.

Eventuele bugs:
- De icoontjes blijven sterretjes en worden dus niet mee geïmporteerd.
- Ook differentieert de app bij mij niet tussen de 22kw en 43kw palen terwijl het aparte .rubi files zijn (ac-lader.nl heeft deze als aparte ov2 files). Waarschijnlijk komt dit doordat de namen niet genoeg verschillen (minimaal 8 verschillende karakters volgens link 1). Ik ga dit nog proberen met compleet verschillende namen om te kijken of dit inderdaad het probleem is.
Handig! Alleen staan veel van de oplaadpalen in Amsterdam wel al standaard in Sygic, ze heten iets van Essent+adres. Dus die heb je nu denk ik wel dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
BB-One schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:09:
Die uit drachten staat in de kop ex btw en in de advertentie incl BTW. Wel even goed naar vragen wat het nu is...
Als ik die prijs zie is een Zoe ook wel een goede optie. Zijn rond de 12.000 te verkrijgen, tel daar de huur van een X-aantal jaar bij op en je komt op hetzelfde bedrag uit. Denk dat je gezien het nieuwe model ook wel wat de tweedehands prijzen af kunt praten en laat er dan op termijn een nieuwe grotere accu in zetten....
De Zoe wil ik inderdaad nog in rijden. Ik was echter positief verrast door de ruimte in de Leaf. Dat is wel een flinke plus met (straks) drie kleintjes. Ik weet natuurlijk niet hoe groot de Zoë echt is, maar zo te horen is die toch een stukje kleiner

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
menzo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:20:
[...]

Handig! Alleen staan veel van de oplaadpalen in Amsterdam wel al standaard in Sygic, ze heten iets van Essent+adres. Dus die heb je nu denk ik wel dubbel.
Ow, dat is inderdaad onhandig. Geen idee dat die er al in stonden, ook de klantenservice repte er niet over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Nivve schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 19:44:
[...]

Ow, dat is inderdaad onhandig. Geen idee dat die er al in stonden, ook de klantenservice repte er niet over :?
Ze staan er als generiek POI in, niet als laadpaal.
Pagina: 1 ... 95 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.