Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Met de laatste wijzigingen in Crashplan heb ik tegenwoordig een flink hoger CPU verbruik dat resulteert in een extra jaarverbruik van ca 250kWh, oftewel ca €50.

Zelfs zonder enige netwerk activiteit zie ik gewoon een CPU verbruik van 25-40% van de Code42 Service :(

Het wordt duidelijk tijd voor een betrouwbaar en betaalbaar alternatief.

En dat blijft lastig, zeker als je wat fora afloopt: vanzelfsprekend mankeert aan elk pakket wel wat en gaan backups of restores mis met alle ellende van dien.

Net als hierboven vermeld, neig ook ik om bij Duplicati te blijven - die gebruik ik al - en dan wel de backups niet te groot te maken, en de historie ook niet al te lang. Ik heb wel eens een 3 jaar historie gehad, en als je dan een database recreate moet doen, of een bestandje moet terugzetten ben je wel ff zoet...

De backup provider zou dan OneDrive Family worden als ik nu zou moeten beslissen.

Keuzes, keuzes, keuzes... :z

http://www.team-mediaportal.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:28:
[...]

Yep. Zou mijn backups op een los account gooien, en niet mixen met je privé of ander family account.

Bij mij loopt een deel van de Duplicati backups als test op Family abbo’s van anderen. Dat werkt goed, maar een eigen backup account is ook één van de dingen die ik overweeg als vervanger van Crashplan.

Je moet alleen ff 6 email adressen aanmaken. Geen idee eigenlijk of die allemaal op hetzelfde domein mogen zitten van Microsoft. Met een eigen domein kun je er eenvoudig backup1 t/m backup6@mijndomien.nl van maken als account.
Sinds Stack is gestopt met hun gratis cloudopslag ben ik ook overgestapt op OneDrive via O365 family. Dit werkt vooralsnog prima. Okay, je hebt als nadeel dat je de backupsets inderdaad in 6 aparte sets van maximaal 1TB moet opknippen en je voor iedere set een apart e-mailadres/microsoft-account moet hanteren.

Als voordeel heb je wel een erg snelle, goedkope en veilige (multifactor authenticatie!) backup oplossing.

Ik zou deze dienst wel alleen gebruiken via compleet nieuwe/separate Microsoft accounts en met alle data volledig versleuteld voordat deze jouw netwerk verlaat.

Ik had hier nog een levenslange licentie van ARQ 5 liggen (vanuit de tijd dat Amazon nog onbeperkte backup space aanbood), waarmee ik nu prima naar OneDrive kan backuppen vanaf Windows en Mac clients. Helaas werkt ARQ slecht/niet vanuit *nix.

• Ynnoz
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:59
fce773febc139c7 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:09:
Ik was begonnen met duplicacy. Ervaringen na één ochtend: het ziet er toch uit alsof de ontwikkeling daar wat dood is. Triviale PRs staan open, en veel van de discussie wordt verhuisd van github naar het forum van de (betaalde GUI) op duplicacy.com. Documentatie houdt ook niet echt over; het is een raadsel welk bestanden lokaal/remote gemaakt worden en hoe met wachtwoorden omgegaan wordt. Ik vond het oorspronkelijk leuk dat het in go geschreven was, zodat ik het beter kon lezen dan Duplicati code, maar denk toch dat ik weer terug ga naar Duplicati.
De ontwikkelaar van Duplicacy heeft het druk om het geheugengebruik van het programma drastisch aan te pakken waardoor delen van het programma herschreven moeten worden, vandaar. Toch zou ik Duplicacy niet gelijk afschrijven, want het is erg betrouwbaar en heeft voordelen die niet te vinden zijn bij andere programma's. Wat inderdaad blijft is de gebrekkige GUI.

Leuk om te lezen: https://nicedoc.io/gilbertchen/duplicacy

• fce773febc139c7
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 10:11
Ynnoz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 02:27:
[...]

De ontwikkelaar van Duplicacy heeft het druk om het geheugengebruik van het programma drastisch aan te pakken waardoor delen van het programma herschreven moeten worden, vandaar. Toch zou ik Duplicacy niet gelijk afschrijven, want het is erg betrouwbaar en heeft voordelen die niet te vinden zijn bij andere programma's. Wat inderdaad blijft is de gebrekkige GUI.

Leuk om te lezen: https://nicedoc.io/gilbertchen/duplicacy
Ik snap dat ik niet mag klagen over een gratis project, maar als een project afhankelijk is van één ontwikkelaar is dat voor mij een minpunt. In het ideale geval zijn er meerdere beheerders, en richten ze zich zowel op het bijhouden van simpele verbeteringen van de huidige versie als het ontwikkelingen op de lange termijn.

Ik had die vergelijking gezien; het duurde even voordat ik snapte dat er drie projecten zijn met bijna gelijke naam: Duplicati, duplicity and duplicacy. Ik zal duplicity ook nog eens bekijken (edit: het is POSIX-like only, dat is wel een flink minpunt voor mij); geschreven in python is een pluspunt. Snelheid, efficientie (dedup functionaliteit) en geheugengebruik en zelfs UI zijn voor mij niet zo van belang. Het moet vooral gewoon werken en betrouwbaar zijn. De rest kan ik gewoon oplossen door meer te betalen :).

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb een gratis Tresorit-account voor alleen mijn documenten te saven (extra cloudbackup): kwam recent een leuke aanbieding voorbij maar was te laat (wilde wel eens 1:1 testen tov sync.com). Nu weer een whopping 8,33 of 10 euro per maand voor 500 GB personal, dat is echt niet iets wat mensen er voor over hebben vrees ik. Heb ze wel eerder de suggestie gegeven daar 5 euro per maand van te maken.

Sync heb ik het oude abo (500 GB Personal) voor iets van 47 dollar, voor 96 dollar pj krijg ik daar nu 2 TB, 3 TB voor 110 dollar tijdelijk, 4 TB kost 180 dollar.

Bij Tresorit krijg je voor 20 / 25 euro per maand 2,5 TB.. da's 240 euro per jaar bij jaarbetaling 7(8)7

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:20
2Dutch schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:10:
Heb een gratis Tresorit-account voor alleen mijn documenten te saven (extra cloudbackup): kwam recent een leuke aanbieding voorbij maar was te laat (wilde wel eens 1:1 testen tov sync.com). Nu weer een whopping 8,33 of 10 euro per maand voor 500 GB personal, dat is echt niet iets wat mensen er voor over hebben vrees ik. Heb ze wel eerder de suggestie gegeven daar 5 euro per maand van te maken.

Sync heb ik het oude abo (500 GB Personal) voor iets van 47 dollar, voor 96 dollar pj krijg ik daar nu 2 TB, 3 TB voor 110 dollar tijdelijk, 4 TB kost 180 dollar.

Bij Tresorit krijg je voor 20 / 25 euro per maand 2,5 TB.. da's 240 euro per jaar bij jaarbetaling 7(8)7
Het is duur, maar de beveiliging die je er voor terug krijgt en het gebruiksgemak is wel state of the art. Ook de integratie met de mobiele app is erg goed. En omdat bestanden automatisch worden encrypt, vergeet je nooit een (set) bestand(en) tijdens het uploaden te encrypten. Ook het versiebeheer van je bestanden is ideaal.

En in denk dat Tresorit nog jarenlang zal blijven bestaan, dat vind ik van bijvoorbeeld een losse clouddienst met cryptomator wel een risico, wat als cryptomator down is of niet meer werkt, dan kun je niet meer bij je bestanden. Bij Tresorit ben ik daar minder bang voor.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

kapi_tijn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:25:
Het is duur, maar de beveiliging die je er voor terug krijgt en het gebruiksgemak is wel state of the art. Ook de integratie met de mobiele app is erg goed. En omdat bestanden automatisch worden encrypt, vergeet je nooit een (set) bestand(en) tijdens het uploaden te encrypten. Ook het versiebeheer van je bestanden is ideaal.

En in denk dat Tresorit nog jarenlang zal blijven bestaan, dat vind ik van bijvoorbeeld een losse clouddienst met cryptomator wel een risico, wat als cryptomator down is of niet meer werkt, dan kun je niet meer bij je bestanden. Bij Tresorit ben ik daar minder bang voor.
Het ziet er inderdaad erg gelikt uit ,wat dat betreft heeft sync.com nog heel wat in te halen, maar toch vind ik het net wat te prijzig voor wat het biedt. Zakelijk is het allemaal andere koek, maar persoonlijke gebruikers kijken ook naar prijs per TB naast de encryptie. Nu heb ik zelf geen behoefte aan veel opslag, omdat ik alleen documenten en foto's backup en daar is 500 GB al te veel voor :)

Sync biedt iets vergelijkbaars, maar dan wel kariger en niet zo gebruiksvriendelijk. Ook ik heb geen zin in losse apps, vandaar dat ik voor sync.com ben gegaan toen. Versiebeheer heb ik ook al een keer nodig gehad toen er per abuis een map in de prullenbak belandde: erg prettig. De Vault in sync is ook een plus, dat is geen sync maar losse storage online, dus daar parkeer ik om de zoveel tijd ook het een en ander in :)

Wie weet zucht ik ooit een keer diep en probeer ik Tresorit toch voor een jaar en dan zal ik de pro's en cons hier wel neerplempen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Ynnoz
fce773febc139c7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:11:
[...]

Ik snap dat ik niet mag klagen over een gratis project, maar als een project afhankelijk is van één ontwikkelaar is dat voor mij een minpunt. In het ideale geval zijn er meerdere beheerders, en richten ze zich zowel op het bijhouden van simpele verbeteringen van de huidige versie als het ontwikkelingen op de lange termijn.
Hetzelfde geldt in hoge mate ook voor Duplicati. De "kernel" van Duplicati wordt onderhouden door 1 persoon, de back-ends door meerdere volunteers. Maar beiden hebben de source code op GitHub staan, dus ik ben persoonlijk niet zo bang voor het instorten van beide pakketten.

Ik zie vaker dat commerciële pakketten er plotseling mee stoppen of ineens hun voorwaarden veranderen. Voorbeelden: Zoolz Unlimited, Crashplan voor thuisgebruik en zelfs Synology geeft niet de garantie dat hun eigen backup programma werkt met toekomstige versies van hun Synology OS.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fce773febc139c7
2Dutch schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:10:

Voor zulke bedragen kan je ook naar Backblaze gaan, $110/2 jaar, grote speler, onbeperkt backup, alleen max 30 dagen bestandsbehoud.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ynnoz
fce773febc139c7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Voor zulke bedragen kan je ook naar Backblaze gaan, $110/2 jaar, grote speler, onbeperkt backup, alleen max 30 dagen bestandsbehoud.
Goede tip! Voor $2 per maand heb je ook een max. bestandsbehoud van een jaar wat je zelfs daarna kan uitbreiden naar "onbeperkt" voor nog eens $ 0.005 GB / maand extra.

Jammer dat er geen mapped networkdrives kunnen worden meegenomen.

[Voor 7% gewijzigd door Ynnoz op 06-05-2021 21:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-05 00:18
Ynnoz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:36:
Onedrive is inderdaad makkelijk in gebruik, is goedkoop maar heeft als nadeel dat je upload wordt gescand. Er zijn al genoeg voorbeelden te vinden op Reddit dat gebruikers van de een op andere dag hun account geblokkeerd zagen doordat er bijv. familiefoto's met kleine kinderen in hun blote bast bij een kinderbadje als aanstootgevend werden gezien of door het maken van backups van speelfilms. Een ander voorbeeld kan je vinden op tweakers: Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd.

Omdat Microsoft niet erg duidelijk is wat er precies wordt gecontroleerd en hoe, is er niet duidelijk een patroon in te herkennen. Wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb 3/4 jaar OneDrive aan het werk gehad om een kopie van mijn map DATA, ca. 400 GB, van de 1 TB SSD op mijn MacBook, later MacMini M1, naar de OneDrive cloud te kopiëren. Wat een foutmeldingen en hij was na 3/4 jaar nog niet klaar. Geen beginnen aan. Andersom komen Docx en Xlsx traag binnen als je die wil bewerken. (Glasvezel met 200mb/sec up en down, dus daar ligt het niet aan).
In mijn beleving een rampgebeuren en zeker geen vervanger voor een BU-systeem. Typisch een gratis product, 'if you pay peanuts you get monkey's'.
Inmiddels alles verwijderd en BU via BackBlaze voor vriendelijke prijs. Af en toe check ik het even, terughalen gaat uitstekend en snel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
wmuller schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:08:
[...]

Ik heb 3/4 jaar OneDrive aan het werk gehad om een kopie van mijn map DATA, ca. 400 GB, van de 1 TB SSD op mijn MacBook, later MacMini M1, naar de OneDrive cloud te kopiëren. Wat een foutmeldingen en hij was na 3/4 jaar nog niet klaar. Geen beginnen aan. Andersom komen Docx en Xlsx traag binnen als je die wil bewerken. (Glasvezel met 200mb/sec up en down, dus daar ligt het niet aan).
In mijn beleving een rampgebeuren en zeker geen vervanger voor een BU-systeem. Typisch een gratis product, 'if you pay peanuts you get monkey's'.
Inmiddels alles verwijderd en BU via BackBlaze voor vriendelijke prijs. Af en toe check ik het even, terughalen gaat uitstekend en snel.
Ik heb zeer zeker heel andere ervaringen met OneDrive. Zowel bedrijfsmatig als prive werkt het veilig/snel/robuust. Downloads en uploads zitten vaak tegen het theoretische maximum van de verbinding aan. Prive maak ik dan wel gebruik van een speciale backup client (ARQ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wmuller
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-05 00:18
@Scorpion303: Het kan dus wel. Is dat ook op een MAC?
Mac laat in bestandsnamen met cijfers en tekens toe dan Windows. De eindeloze hoeveelheid foutmelding in mijn test periode hadden ook altijd betrekking op bestand namen die niet geaccepteerd werden, rode markering, maar wel via downloaden bewerkt konden worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
wmuller schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:52:
@Scorpion303: Het kan dus wel. Is dat ook op een MAC?
Mac laat in bestandsnamen met cijfers en tekens toe dan Windows. De eindeloze hoeveelheid foutmelding in mijn test periode hadden ook altijd betrekking op bestand namen die niet geaccepteerd werden, rode markering, maar wel via downloaden bewerkt konden worden.
Nee, mijn ervaringen met Microsofts ‘eigen’ OneDrive client blijven beperkt tot Windows.

Mijn backups naar OneDrive lopen echter via ARQ. Van de vijf computers waarop ik dit heb ingesteld is er eentje een MacBook. Deze draait net zo goed als de rest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:39
fce773febc139c7 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:13:
Ik was begonnen om een overzicht te maken van aanbieders, maar denk dat ik al kan stoppen nu ik Microsoft 365 family zie. Voor €100/jaar heb je 6 TB (1000 GB per persoon). Het is dan even wat splitsen van backups zodat ze onder de 1000 GB per stuk (per "persoon") blijven, maar het is relatief goedkoop en lijkt me zeer betrouwbaar. Andere partijen zijn minstens 2x zo duur (google, backblaze) of (voor mij) minder duidelijk hoe betrouwbaar ze zijn (icedrive, idrive, pcloud, jottacloud).
Ik kocht 2TB bij een actie van pCloud. Eeuwig voor €240. Met servers alleen in Zwitserland. En ondersteuning voor rclone. Ideaal, zo kan het als remote backup van mijn server werken. Eventueel zelfs encrypted. En geen walled gardens.

Moet nog uitzoeken hoe het precies moet. Maar vind het een prima deal, na +/- 4 jaar heb ik m'n geld al eruit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13-06 17:55

jurroen

Security en privacy geek

Jazco2nd schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:34:
[...]

Ik kocht 2TB bij een actie van pCloud. Eeuwig voor €240. Met servers alleen in Zwitserland. En ondersteuning voor rclone. Ideaal, zo kan het als remote backup van mijn server werken. Eventueel zelfs encrypted. En geen walled gardens.

Moet nog uitzoeken hoe het precies moet. Maar vind het een prima deal, na +/- 4 jaar heb ik m'n geld al eruit!
"Eeuwig". Hoop voor je dat het niet je enige backup is, want er gaat een tijd komen dat er (vrijwel) geen afname meer is. En ook dan moeten ze de lichten aanhouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kapi_tijn
PCloud heeft weer een mooie aanbieding. 2tb lifetime voor 350,- voor het hele gezin (Max 5 personen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 06:52
Wat is jullie ervaring met Icedrive?

Hele mooie prijs en lijkt met de virtuele drive ook handig te werken.

Ik kom wel twee tegenstrijdige dingen tegen:
Zero-Knowledge
In cryptography, zero-knowledge means that you, and only you, are the only individual that can view and decrypt your data - Not even us - And that's just the way it should be.
Maar lees in de DMCA ook:

Measures we take to combat copyright infringement
Upload Filters & File Hashing
As per EU directive "Article 13" we have implemented upload filters which calculate the unique hashes of each plain file (i.e. not zero-knowledge encrypted) to identify possible copyright infringement. Reported file hashes are also stored in our database which aids to build & collect information on infringing data and activity.
Als alles versleuteld en ontsleutelt wordt op mijn computer voor het wordt verzonden, dan kunnen ze ook niks scannen. Wat klopt er niet?

Specs van pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-06 21:46
honey schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:07:

[...]

Als alles versleuteld en ontsleutelt wordt op mijn computer voor het wordt verzonden, dan kunnen ze ook niks scannen. Wat klopt er niet?
Geen ervaring met de dienst. Maar om je laatste vraag te beantwoorden: ze kunnen de hash lokaal op jouw computer berekenen voor de encryptiestap.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kapi_tijn

Ik kom wel twee tegenstrijdige dingen tegen:

[...]

Maar lees in de DMCA ook:

Measures we take to combat copyright infringement

[...]

Grafisch vind ik het een van de mooiste applicaties en ook qua performance prima. Ik heb alleen twee grote minpunten: ze werken niet met 2FA en ik lees op Reddit reviews dat lifetime accounts zonder opgave van geldige reden gesloten worden bij (vermoeden van) misbruik op het gebied van rechthoudend materiaal. Op Reddit had iemand per abuis een ebook kopie geüpload.

Vooral dat eerste punt is voor mij een reden om het niet meer te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:33
kapi_tijn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:39:
[...] ik lees op Reddit reviews dat lifetime accounts zonder opgave van geldige reden gesloten worden bij (vermoeden van) misbruik op het gebied van rechthoudend materiaal. Op Reddit had iemand per abuis een ebook kopie geüpload.

Nou zeg, dat slaat toch helemaal nergens op? Als dat boek dan werd gedeeld, of in een publiek gedeelde map stond, ok, dan snap ik 't wel, maar anders is 't toch zeker wel geoorloofd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
kapi_tijn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:39:
[...]

Grafisch vind ik het een van de mooiste applicaties en ook qua performance prima. Ik heb alleen twee grote minpunten: ze werken niet met 2FA en ik lees op Reddit reviews dat lifetime accounts zonder opgave van geldige reden gesloten worden bij (vermoeden van) misbruik op het gebied van rechthoudend materiaal. Op Reddit had iemand per abuis een ebook kopie geüpload.

Ah, laat maar. Dat tweede punt is voor mij een reden om het niet gebruiken. Ik vind het een hele rare actie als bedrijven AL je data vernietigen omdat je iets hebt geüpload. Prima als je account wordt opgeheven, maar wel nadat je een week de tijd hebt gehad om het te downloaden.

Ik lees verhalen met OneDrive dat mensen jarenlange familiefoto’s zijn kwijtgeraakt. Dat is niet in proportie.

Welke provider biedt dezelfde functionaliteit als Google One of Onedrive, maar zonder de kans op problemen?

Specs van pc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Ik was destijds behoorlijk pissed toen de 'voor altijd gratis' 1TB Stack accounts werden opgeheven. Maar na wat gekalmeerd te zijn en nog eens de opties te hebben vergeleken, ben ik uiteindelijk toch bij Stack gebleven. Heb de aanbieding van 50% korting voor het eerste jaar gepakt en gebruik dit nu voor de encrypted restic backup van mijn 2 VPS'en over WebDav. Voor iedere VPS een apart mapje in Stack, en sinds dit draait (ik denk nu bijna een jaar) nog geen enkele failed backup gehad.
De data thuis wordt naar een NAS gebackupt. Deze Nas is een HP Microserver G8 met 4x 4TB in ZRaid. De NAS draait TrueNAS van een gemirrorde USB stick.
Dit heb ik niet offsite want, EN wat veel data (wordt een dure hobby om daar een cloudstorage plan voor te nemen) EN het is al een backup. De data staat al op wat laptops en in de Zfs pool. Zelfs al gaat m'n laptop stuk en een disk van de NAS, dan nog ben ik niet al m'n data kwijt. Brand is (in dit geval) erger.

Ik zal wel blind zijn, maar ik kan nergens prijzen ontdekken...

/edit: oh... op de SIGNUP button klikken wil wel eens helpen... 8)7

[Voor 16% gewijzigd door michielRB op 18-05-2021 00:08]

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09-06 22:01
guillaume schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:49:
[...]

Nou zeg, dat slaat toch helemaal nergens op? Als dat boek dan werd gedeeld, of in een publiek gedeelde map stond, ok, dan snap ik 't wel, maar anders is 't toch zeker wel geoorloofd?
Ik heb hier al een paar keer naar gevraagd maar krijg geen 100% duidelijkheid. Ze komen niet verder dan te roepen "als je braaf bent heb je geen problemen"...

Ze (pCloud) zeggen zelf dat het alleen geldt voor gedeelde bestanden.
Op fora wordt meermaals gesproken dat dit ook gebeurt als bestanden niet gedeeld worden. Maar ook als er alleen eigen bestanden/foto's/video's opstaan. Dat laatste is zeer kwalijk.
Aan de andere kant, dit zijn gebruikers die misschien gewoon boos zijn of per ongeluk wel een vergissing maakte, dus ik weet niet welke waarde ik er aan moet hechten. Ik vind het bedrag voor lifetime te hoog om te gokken.

Je kan, voor een niet mals bedrag, encryptie bij kopen. Dan zouden ze, obv de hash, niet moeten kunnen bepalen of het auteursrechtelijk beschermde bestanden zijn. (Maar dan kan je ze sws al niet delen...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldvr
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:34
Tja na al die verhalen over al dan niet tóch 'meekijken' bij 'encryptie' vind ik de aanpak van Koofr wel zo oprecht: Wij doen daar niet aan omdat niet te controleren is of we toch meekijken of niet, dus als je het wil doe het dan gewoon lekker zelf mer rclone bijvoorbeeld.
As far as client-side encryption goes, our first idea was to incorporate it into our product, which remains a long-term plan. But, after looking at the competition, we found that most of our competitors are doing it in a way that does not agree with our views of privacy. Namely, most services that boast client-side encryption have this embedded in a completely closed-source system. Users must therefore blindly trust such a company and have no way of verifying that the company did not simply add its "master" password when encrypting, thus completely overriding the basic purpose of such a tool. We don't want to do client-side encryption this way ourselves, and introducing good open-source encryption that is easily verifiable by the community and yet built into our otherwise closed-source sync is not such an easy and quick feat. So, we decided on a slightly different route.

We started working with rclone, developed by a small community of enthusiasts. It enables connection to various cloud services. We have provided official support for the Koofr API in rclone, which we also maintain on a regular basis. The advantage is that rclone is a fully open-source and community-verified solution that, among other things, enables transparent encryption on the user side. This way, the users do not need to have any confidence in our system, as they can see exactly what is happening with their files. You can read more about it in our blog posts.
(Van een eerder post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66381082 )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaume
Ja ik vind dat Koofr hier ook de juiste insteek heeft. Betreffende scans van je bestanden hebben ze dit antwoord op Reddit gegeven:
Koofr doesn’t have any automatic background scans of files, as stated in our privacy policy. The only files that can get reviewed are those that users publicly share through links, those can be scanned for potentially malicious or illegal content if reported by someone as such or if suspicious activity is detected on the public link by our security system. But those files are already made public by the user, and we are required by law to act if we are notified by someone that illegal content is being shared publicly through our service. Files that are not publicly shared are never accessed by Koofr employees or any software, unless a user action is triggering the access (like creating a thumbnail or pdf file preview when needed by user).
https://teddit.net/r/koof..._also_scans_stored_files/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• debom
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08-06 11:13
michielRB schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:55:

De data thuis wordt naar een NAS gebackupt. Deze Nas is een HP Microserver G8 met 4x 4TB in ZRaid. De NAS draait TrueNAS van een gemirrorde USB stick.
Dit heb ik niet offsite want, EN wat veel data (wordt een dure hobby om daar een cloudstorage plan voor te nemen) EN het is al een backup. De data staat al op wat laptops en in de Zfs pool. Zelfs al gaat m'n laptop stuk en een disk van de NAS, dan nog ben ik niet al m'n data kwijt. Brand is (in dit geval) erger.
Ik hoor wat je zegt. Dat data (deels) al op de laptops staat maakt je nas inderdaad een backup locatie. Maar wat ik uit je verhaal begrijp is dat je ook vind dat je zfs pool een backup is. Nee. Die droom gaat niet op. De onderliggende zraid config is alleen bedoelt om harde schijf falen op te vangen. En dat ook nog eens beperkt. Stel je krijgt een lekkage, bliksem inslag, Een idioot die met zijn auto jouw huis komt binnenrijden precies op de plek waar je nas staat. Dan is die data gewoon weg. Foetsie. Thuis heb ik twee schedules lopen met wisselende externe schijven. Die schijven gaan om en om daadwerkelijk het huis uit bij de wissel. Hierdoor heb ik mijn kans op data verlies tot het minimum beperkt.

• fce773febc139c7
Ik kwam nog Amazon s3 deep glacier tegen, $1 per TB per maand, dat lijkt ook wel een goede om data langdurig weg te zetten (bijv begin 2020, alle foto's 2019 daar neerzetten, begin 2021, alle foto's van 2020 er zetten, etc). Iemand ervaring mee?

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PLUS ELITE Organisme ⭐⭐⭐⭐⭐

fce773febc139c7 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:31:
Ik kwam nog Amazon s3 deep glacier tegen, $1 per TB per maand, dat lijkt ook wel een goede om data langdurig weg te zetten (bijv begin 2020, alle foto's 2019 daar neerzetten, begin 2021, alle foto's van 2020 er zetten, etc). Iemand ervaring mee?
Vergeet niet om de egress kosten mee te rekenen, ofwel het dataverkeer dat je verstookt als je je data eraf wilt halen.

Voordat je oordeelt, lees het hele topic eens door - It takes years to build a reputation and just minutes to ruin it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fce773febc139c7
Freekers schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Vergeet niet om de egress kosten mee te rekenen, ofwel het dataverkeer dat je verstookt als je je data eraf wilt halen.
Ja, goed punt, maar ik zie dit als een noodoplossing; als mijn andere (meerdere) backups niet meer werken, dan wil ik er best voor betalen om het er af te krijgen.

Ik moet dan alleen nog een applicatie vinden die een full backup kan maken en later incremental backups, en dit kan doen zonder de bestanden in deep glacier te gebruiken. Bijvoorbeeld Duplicati gaat toch vaak de op de remote store kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fce773febc139c7
Aha, tar lijkt dit al te ondersteunen: een archief maken met een snapshotfile er bij. Later kan je dan een incrementele versie tov die snapshot maken. Het lijkt me dan toch wel een veilig idee om zo'n archief te maken, in deep glacier te gooien, en jaarlijks bij te werken.

• IndecentStapler
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:45:
Aha, tar lijkt dit al te ondersteunen: een archief maken met een snapshotfile er bij. Later kan je dan een incrementele versie tov die snapshot maken. Het lijkt me dan toch wel een veilig idee om zo'n archief te maken, in deep glacier te gooien, en jaarlijks bij te werken.
Mocht je deze route gaan bewandelen, kun je dan laten weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost en hoe dat bevalt? Ik ben net geswitcht naar Onedrive, maar na het lezen over het blokkeren van accounts vind ik het ook een veilig idee om alles ook nog op een andere plek te stallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:18
Ik zie hier allemaal verschillende diensten langskomen, maar zie amper onedrive en google drive. Zijn er redenen voor om die niet in te zetten voor backup?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ynnoz
42erik schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:59:
Ik zie hier allemaal verschillende diensten langskomen, maar zie amper onedrive en google drive. Zijn er redenen voor om die niet in te zetten voor backup?
Staat voldoende over geschreven denk ik. Grootste nadeel denk ik is dat beide grootmachten "meelezen" wat er precies wordt opgeslagen. Microsoft kan zelfs je account afsluiten, zie: Microsoft account vergrendeld / geblokkeerd. Of dit een hekel punt is, is een persoonlijke afweging die je moet maken.

Overigens voor de rest werkt het prima. Onedrive is goed geïntegreerd in het Windows 10 platform en daardoor makkelijk in gebruik. Als je Office 365 hebt, dan krijg je daarbij aardig wat opslag via Onedrive. Beiden bieden verder een roll-back van 30 dagen en selective sync.

Wel is "syncen" (als je het zo gebruikt) wat anders als een echte backup en dus als zodanig niet zo betrouwbaar.

[Voor 12% gewijzigd door Ynnoz op 23-05-2021 21:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

42erik schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:59:
Zolang je encrypted backups maakt - bijv met Duplicati - is er niks aan de hand en kun je OneDrive perfect als backup gebruiken. Met een Family O365 account heb je 6TB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Mars Warrior schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Zolang je encrypted backups maakt - bijv met Duplicati - is er niks aan de hand en kun je OneDrive perfect als backup gebruiken. Met een Family O365 account heb je 6TB.
Helemaal eens. Gewoon volledig nieuwe/aparte MS accounts aanmaken en alles client-side versleutelen. Het is een beetje passen en meten om met 6x1TB te werken, maar daarna werkt OneDrive stabiel, veilig, snel en erg goedkoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
Ynnoz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:08:
[...]
Wel is "syncen" (als je het zo gebruikt) wat anders als een echte backup en dus als zodanig niet zo betrouwbaar.
Ja, die uitspraak kom ik heel veel tegen. Maar snappen doe ik het niet helemaal. Het idee achter backup is toch je data terug kunnen halen, als je harde schijf crashed of zoiets. Als je data ook op de server van google of microsoft staat, dan kan dat toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 42erik
[...]

scorpion303 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:01:
[...]

Helemaal eens. Gewoon volledig nieuwe/aparte MS accounts aanmaken en alles client-side versleutelen. Het is een beetje passen en meten om met 6x1TB te werken, maar daarna werkt OneDrive stabiel, veilig, snel en erg goedkoop.
Ah, kijk, dat ziet er als een interessant programma uit ja! Ik was nog op zoek naar een programma dat alleen de wijzigingen overzette (jaren op linux gezeten, rsync deed dat allemaal heel netjes, maar is niet op windows)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

42erik schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:14:
[...]

Ja, die uitspraak kom ik heel veel tegen. Maar snappen doe ik het niet helemaal. Het idee achter backup is toch je data terug kunnen halen, als je harde schijf crashed of zoiets. Als je data ook op de server van google of microsoft staat, dan kan dat toch?
Syncen zorgt dat twee locaties identiek blijven. Als je het originele bestand wist dan zal sync software het bestand ook op de "backup" locatie wissen. Dus als je per ongeluk bestanden wist dan verdwijnen ze ook uit de "backup".

Een backup zorgt juist dat het bestand (of een voorgaande versie van dat bestand) in de backup blijft bestaan als je het origineel wist of overschrijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ynnoz
42erik schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:16:
[...]

[...]

Ah, kijk, dat ziet er als een interessant programma uit ja! Ik was nog op zoek naar een programma dat alleen de wijzigingen overzette (jaren op linux gezeten, rsync deed dat allemaal heel netjes, maar is niet op windows)
Ik gebruik zelf het Windows Subsystem for Linux (WSL2) in Windows 10 en vanuit de Windows store heb ik een Linux distributie geïnstalleerd (in mijn geval Ubuntu LTS) onder mijn Windows 10. Zo kan ik rsync gebruiken (die gewoon al mijn Windows directories/files kan benaderen) vanuit een command prompt.

Nu gebruik ik zelf de Windows 10 development (insider) build. Weet niet of deze optie ook al in de huidige productie-versie zit, maar anders komt het later dit jaar.

[Voor 11% gewijzigd door Ynnoz op 24-05-2021 02:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
downtime schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:16:
[...]

Syncen zorgt dat twee locaties identiek blijven. Als je het originele bestand wist dan zal sync software het bestand ook op de "backup" locatie wissen. Dus als je per ongeluk bestanden wist dan verdwijnen ze ook uit de "backup".

Een backup zorgt juist dat het bestand (of een voorgaande versie van dat bestand) in de backup blijft bestaan als je het origineel wist of overschrijft.
goed punt, domme delete-acties redt je er niet mee, als er te snel gesynced wordt. dank je!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
Ynnoz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:26:
[...]

Ik gebruik zelf het Windows Subsystem for Linux (WSL2) in Windows 10 en vanuit de Windows store heb ik een Linux distributie geïnstalleerd (in mijn geval Ubuntu LTS) onder mijn Windows 10. Zo kan ik rsync gebruiken (die gewoon al mijn Windows directories/files kan benaderen) vanuit een command prompt.

Nu gebruik ik zelf de Windows 10 development (insider) build. Weet niet of deze optie ook al in de huidige productie-versie zit, maar anders komt het later dit jaar.
het lijkt er wel op.... meneer, u bent een held!!

Dit scheelt me namelijk ook meteen heel veel gedoe met latex op windows te hoeven snappen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

42erik schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:36:
[...]

goed punt, domme delete-acties redt je er niet mee, als er te snel gesynced wordt. dank je!
En dus ook ransomeware niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
42erik schreef op maandag 24 mei 2021 @ 02:36:
[...]
Versioning vind ik overigens ook een must voor backup software. Dan is het niet enkel tegen domme delete-acties dat je beschermd bent, maar ook voor ongewilde wijzigingen van files. Als je bij wijze van voorbeeld een batch image resize gedaan hebt op een grotere foto set dan wat je bedoeling was, is het best wel handig van nog de originele foto’s terug te kunnen halen, zelfs al merk je de blunder pas een maand later op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
Cyberpope schreef op maandag 24 mei 2021 @ 05:11:
[...]

En dus ook ransomeware niet.
goed punt. Ok, dus geen snelle real life sync.... ja, dat doet onedrive en gdrive via hun eigen client wel.

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16:09
[...]

Maar dan moet je wel die stap maken om dat te doen toch of kan dat geautomatiseerd?
Ik vind Onedrive best een interessante dienst aanbieden, alleen baart het me wel zorgen als ze een bepaalde foto zien gelijk het account blokkeren.

• Mars Warrior

Mars Warrior

dutchnltweaker schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:41:
[...]
Maar dan moet je wel die stap maken om dat te doen toch of kan dat geautomatiseerd?
Ik vind Onedrive best een interessante dienst aanbieden, alleen baart het me wel zorgen als ze een bepaalde foto zien gelijk het account blokkeren.
Hoe bedoel je? Duplicati maakt altijd encrypted backups en hakt de backup op in (standaard) 50MB delen.

Zowel mijn desktop als wat mini servertjes backuppen applicatie data direct en geautomatiseerd naar OneDrive.

Op OneDrive staan dus enkel een hele berg zip bestanden waar niemand iets mee kan zonder de hele lange passphrase “Je bent een L*L, en je blijft een l*l” te kennen 8)

[Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 27-05-2021 17:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
Ik probeer nu Sync.com, maar deze lijkt niet handig als je veel foto’s wilt delen. Elke afbeelding zie je in een kleine preview, dus je moet elke foto downloaden om het goed te kunnen bekijken. Films worden ook niet afgespeeld in de browser/app.

Eigenlijk zoek ik iets zoals Google Drive, maar dan een betere privacy:
  • zero-knowledge
  • liefst encrypted
Er moeten ongeveer 2-3 mensen toegang krijgen tot verschillende mappen, waarin ze ook bestanden kunnen aanpassen/uploaden. Ik wil afbeeldingen kunnen bekijken en films kunnen bekijken zonder deze te downloaden.

Bestaat zo’n service? Ik blijf maar terugkomen bij Google Drive. Alleen het risico dat een account plots kan worden afgesloten is heel vervelend.

Een alternatief zou zijn om aparte Google accounts te maken voor verschillende content, maar is relatief duur als ik extra opslag moet kopen voor elk account.

Specs van pc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik merk dat Crashplan steeds irritanter wordt. Er is bij mij nu al 7 dagen geen backup meer gemaakt, dus ik heb ff in de Crashplan app gekeken en zie daar:

CrashPlan Central
Routine-onderhoud - Back-up wordt automatisch hervat wanneer het onderhoud voltooid is.
Laatste back-up 7.4 dagen geleden | Versies comprimeren (diep) 53.4% 1.9 dagen

Crashplan tracht dus steeds meer om minder te hoeven op te slaan. Op zich niet verkeerd, maar het lijkt er nu op dat dit nog heel wat dagen duurt bij mij, en ik straks 2 weken ofzo geen backup heb.

Dat is toch niet iets wat je van een backup programma verwacht.

Ik neig er steeds meer naar om lekker alles via Duplicati en OneDrive O365 te gaan doen ipv slechts enkele delen van mijn backups...

Ik heb al heel veel jaren Crashplan, heeft nooit problemen gegeven, maar het laatste jaar wordt het steeds erger met dit soort geintjes...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kapi_tijn
honey schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:38:
Ik probeer nu Sync.com, maar deze lijkt niet handig als je veel foto’s wilt delen. Elke afbeelding zie je in een kleine preview, dus je moet elke foto downloaden om het goed te kunnen bekijken. Films worden ook niet afgespeeld in de browser/app.

• zero-knowledge
  • liefst encrypted
Er moeten ongeveer 2-3 mensen toegang krijgen tot verschillende mappen, waarin ze ook bestanden kunnen aanpassen/uploaden. Ik wil afbeeldingen kunnen bekijken en films kunnen bekijken zonder deze te downloaden.

Bestaat zo’n service? Ik blijf maar terugkomen bij Google Drive. Alleen het risico dat een account plots kan worden afgesloten is heel vervelend.

Een alternatief zou zijn om aparte Google accounts te maken voor verschillende content, maar is relatief duur als ik extra opslag moet kopen voor elk account.
Wellicht is Tresorit dan een optie, of Sync.com Tresorit is iets duurder maar wel state of the art qua privacy en encryptie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Mars Warrior schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:48:
Ik merk dat Crashplan steeds irritanter wordt. Er is bij mij nu al 7 dagen geen backup meer gemaakt, dus ik heb ff in de Crashplan app gekeken en zie daar:
Die maintenance acties gebeuren al zolang Crashplan bestaat IMHO. Ik heb ook nooit gedacht dat ze door Crashplan zelf gescheduled werden, maar eerder gebeuren in functie van je backup set. Zeker als je een grote set hebt, en daar ineens grote wijzigingen in gebeuren, verwachtte ik steevast dit soort maintenance.

Nu, 7 dagen lang geen backup is wel extreem. Die maintenance dingen (synchronizing, deep pruning, etc...) duren hier ook meestal wel lang maar toch nooit meer dan 24u. Ik heb overigens zelf ongeveer 10TB aan backup data, en die is recent ook redelijk gewijzigd, wat ook een golf aan maintenance acties getriggerd heeft, maar tussenin resumen backups toch weer netjes en gaan daan aan de volle 15Mbps van mijn Internet lijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• honey
kapi_tijn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Wellicht is Tresorit dan een optie, of Sync.com Tresorit is iets duurder maar wel state of the art qua privacy en encryptie.
Sync.com heb ik al geprobeerd. Heb ik nu zelfs draaien. Probleem is dat je geen afbeeldingen en video's kunt bekijken in goede kwaliteit. Je moet het eerst downloaden. Bij Google kun je het allemaal online bekijken. Ook kunnen anderen hun eigen bestanden in je map uploaden.

Tresorit zal ik ook eens bekijken. Het moet wel een beetje betaalbaar blijven voor een niet Commerciale toepassing.

Specs van pc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TomTorquay
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-06 21:28
Nu de gratis Google Photos er de brui aan geeft, ben ik op zoek naar een waardig alternatief. Een vergelijkbare ervaring tegen een zo laag mogelijke prijs.

Klopt het dat Jottacloud mijn beste optie is? Ik lees hier en daar dat ze hun veiligheid niet helemaal op orde zouden hebben, maar dat speelt voor mij minder een rol.

Nemo potest nocere meam me invito tactiost

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 16:16
TomTorquay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:26:
Nu de gratis Google Photos er de brui aan geeft, ben ik op zoek naar een waardig alternatief. Een vergelijkbare ervaring tegen een zo laag mogelijke prijs.
Uh-oh, hoop dat Google nog wel de gratis G-suite accounts blijft aanhouden voorlopig:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ynnoz
[...]

Let op de 5Gb max. filesize bij Tresorit. Kijk niet goed, het is 10GB, dus geen probleem lijkt me.

[Voor 9% gewijzigd door Ynnoz op 28-05-2021 16:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Mars Warrior schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:48:

CrashPlan Central
Routine-onderhoud - Back-up wordt automatisch hervat wanneer het onderhoud voltooid is.
Laatste back-up 7.4 dagen geleden | Versies comprimeren (diep) 53.4% 1.9 dagen

Crashplan tracht dus steeds meer om minder te hoeven op te slaan. Op zich niet verkeerd, maar het lijkt er nu op dat dit nog heel wat dagen duurt bij mij, en ik straks 2 weken ofzo geen backup heb.

Dat is toch niet iets wat je van een backup programma verwacht.

Ik neig er steeds meer naar om lekker alles via Duplicati en OneDrive O365 te gaan doen ipv slechts enkele delen van mijn backups...

Ik heb al heel veel jaren Crashplan, heeft nooit problemen gegeven, maar het laatste jaar wordt het steeds erger met dit soort geintjes...
Afijn, Crashplan is nog steeds bezig...
CrashPlan Central
Laatste back-up 11.4 dagen geleden | Versies comprimeren (diep) 82.7% 1.3 dagen

Ik zie in de configuratie dat dit 'zware' onderhoud elke 28 dagen gedaan wordt en 'licht' onderhoud elke 7 dagen. Ik heb met beide nog nooit problemen gehad, maar dit begint wel irritante te worden: met deze snelheid ga ik 14 dagen geen backup hebben, en daarna is het afwachten of het 14 dagen later (28 daags interval) weer 14 dagen gaat duren :?

Dan wordt CP een backup programma dat maar de helft van de tijd werkt waarvoor het bedoeld is. Dan ga ik dat 'zware' onderhoud toch lekker naar heel veel dagen zetten, want hier zit ik niet op te wachten.

Als verder niemand hier last van heeft, dan hoop ik dat het bij mij éénmalig is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:55

Get!em

Oh die ja!

Heb nu bijna een jaar IDrive. En nog steeds ontevreden, maar ook steeds ontevredener. Recente wijziging: een backup wordt nu als "Succesvol" gemarkeerd, als het meerendeel van de bestanden zijn gebackupt. Dus als er 50 bestanden van de 1000 niet gebackupt zijn, dan is dat wel succesvol.
Heb dus een aantal bestanden die nog nooit gebackupt zijn in 9 maanden, terwijl er een dagelijkse backup zou moeten zijn.

Tevens is de dagelijkse shedule na herconfiguratie nu spontaan al weken twee keer per dag gaan draaien, terwil er maar 1 sheduled staat. Tevens moet je je data limiet goed in de gaten houden ivm de kosten. Ze gaan er dus zomaar overheen en je kunt niet instellen dat hij er niet overheen mag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaume
Mars Warrior schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:03:
[...]

Afijn, Crashplan is nog steeds bezig...
CrashPlan Central
Laatste back-up 11.4 dagen geleden | Versies comprimeren (diep) 82.7% 1.3 dagen

Ik zie in de configuratie dat dit 'zware' onderhoud elke 28 dagen gedaan wordt en 'licht' onderhoud elke 7 dagen. Ik heb met beide nog nooit problemen gehad, maar dit begint wel irritante te worden: met deze snelheid ga ik 14 dagen geen backup hebben, en daarna is het afwachten of het 14 dagen later (28 daags interval) weer 14 dagen gaat duren :?

Dan wordt CP een backup programma dat maar de helft van de tijd werkt waarvoor het bedoeld is. Dan ga ik dat 'zware' onderhoud toch lekker naar heel veel dagen zetten, want hier zit ik niet op te wachten.

Als verder niemand hier last van heeft, dan hoop ik dat het bij mij éénmalig is...
Zoiets is toch onhoudbaar? Ik weet dat je een hele grote backup hebt, maar zo is het echt het minst betrouwbare backupsysteem dat je kunt hebben. Het lijkt me sowieso beter om vooral de meest veranderlijke delen van je backup af te splitsen van de bulk van je data, als dat mogelijk is met Crashplan, zeker om dit soort onzin te compartimenteren en misschien wel grotendeels te voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

guillaume schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Zoiets is toch onhoudbaar? Ik weet dat je een hele grote backup hebt, maar zo is het echt het minst betrouwbare backupsysteem dat je kunt hebben. Het lijkt me sowieso beter om vooral de meest veranderlijke delen van je backup af te splitsen van de bulk van je data, als dat mogelijk is met Crashplan, zeker om dit soort onzin te compartimenteren en misschien wel grotendeels te voorkomen.
Als dit elke 28 dagen gebeurt door archief onderhoud, dan is dat inderdaad onhoudbaar.

Het opknippen van het archief in kleinere sets zou dan een oplossing kunnen zijn. IK kan gewoon meerdere backup sets aanmaken, en dan die set uit het grote archief halen.

De test backups met Duplicati/OneDrive doen dat al om de performance van Duplicati zo hoog mogelijk te houden: die doet nu over een 200GB set een paar minuten als er geen/nauwelijks wijzigingen zijn.

Op dit moment kan ik niet anders dan wachten helaas en hopen dat het niet weer voorkomt :X
En anders zal ik iets moeten doen hieraan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaume
Mars Warrior schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Als dit elke 28 dagen gebeurt door archief onderhoud, dan is dat inderdaad onhoudbaar.

Het opknippen van het archief in kleinere sets zou dan een oplossing kunnen zijn. IK kan gewoon meerdere backup sets aanmaken, en dan die set uit het grote archief halen.

De test backups met Duplicati/OneDrive doen dat al om de performance van Duplicati zo hoog mogelijk te houden: die doet nu over een 200GB set een paar minuten als er geen/nauwelijks wijzigingen zijn.

Op dit moment kan ik niet anders dan wachten helaas en hopen dat het niet weer voorkomt :X
En anders zal ik iets moeten doen hieraan.
Zo'n archiefonderhoud an sich (ook als 't minder lang zou duren) lijkt me sowieso al een onprettig idee. Maar goed, zo te horen heb je met die testbackups in ieder geval al enige extra zekerheid ingebouwd dat je niks kwijtraakt.

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Brave-gebruikers krijgen 30% korting op eerste jaar Tresorit, ook inzetbaar als je nu een gratis account hebt (new user ben je ook als je nog niet betaalt blijkbaar). Addertje: je denkt 70 pj te betalen dan, maar daar komt bijna 15 euro aan btw nog bovenop.

[Voor 16% gewijzigd door 2Dutch op 02-06-2021 15:21]

• guillaume
2Dutch schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:20:
Brave-gebruikers krijgen 30% korting op eerste jaar Tresorit, ook inzetbaar als je nu een gratis account hebt (new user ben je ook als je nog niet betaalt blijkbaar). Addertje: je denkt 70 pj te betalen dan, maar daar komt bijna 15 euro aan btw nog bovenop.
Misschien niet als je met PayPal o.i.d. betaalt (of een non-BTW land invult :X)?

• Heerst
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 15:58
Je zou je storagevraag en je film/foto-aspeel vraag functioneel kunnen scheiden. Een 'domme' storageoplossing die voldoet aan je encryptie/zero knowledge eisen koppelen aan bijvoorbeeld een Plex server, van waaruit je films/foto kan streamen via browser of verschillende apps. Plex biedt je in ieder geval veel meer flexibiliteit voor het afspelen van verschillende media. De meeste online storage providers kunnen daar niet aan tippen.
honey schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:38:

• zero-knowledge
  • liefst encrypted

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

guillaume schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Misschien niet als je met PayPal o.i.d. betaalt (of een non-BTW land invult :X)?
Pakte er paypal bij en 't verscheen toen dus pas voor me neus, kon dus nog wel op tijd afbreken.
Of ik van land kon wisselen weet ik zo niet, maar 't aanbod geldt ook maar voor paar landen (NL, BE, US en nogwat)
Ynnoz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:58:
Let op de 5Gb max. filesize bij Tresorit. Kijk niet goed, het is 10GB, dus geen probleem lijkt me.
Ligt aan je pakket wat de limiet is, ook ff goed opletten daarmee dus :)

[Voor 25% gewijzigd door 2Dutch op 02-06-2021 18:38]

• kapi_tijn
Vandaag heeft pCloud ook weer twee mooie aanbiedingen voor lifetime 500GB (122.-) en 2TB (245,-). https://www.pcloud.com/italy-2021

Hoe meer ik (hier, Reddit en HN) lees over pCloud, hoe enthousiaster ik word. Ook omdat ze dit soort acties vaak doen waardoor er veel nieuwe klanten bijkomen en de kans groter lijkt dat ze lang met deze cloud opslag doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kapi_tijn Ik krijg toch altijd een klein beetje ponzi gevoelens bij bedrijven die steeds zulke acties houden. Op een gegeven moment krijg je weinig/geen nieuwe klanten meer en als alle bestaande klanten al "lifetime" hebben betaald dan is het lastig de rekeningen te blijven betalen. Maar zolang ze blijven groeien werkt het natuurlijk prima.

• kapi_tijn
Klopt, dat gevoel deel ik ook. Maar ze doen dit al even. Ik geloof vanaf 2013 zelfs. Ik heb voor mijzelf even zitten rekenen en pas na 18 maanden heb ik voordeel tov mijn huidige cloud service. Dat is het mij nog niet waard

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13-06 11:23
kapi_tijn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:56:
Hoe meer ik (hier, Reddit en HN) lees over pCloud, hoe enthousiaster ik word. Ook omdat ze dit soort acties vaak doen waardoor er veel nieuwe klanten bijkomen en de kans groter lijkt dat ze lang met deze cloud opslag doorgaan.
Denk dat die acties eerder een negatieve indicatie zijn voor lang doorgaan, immers: dat bedrag is hooguit een jaar of twee kostendekkend voor pcloud, daarna ga je als klant geld kosten (voor de rest van je leven voor die 2TB). Dat betekent dus dat ze er op gokken dat (1) opslag veel goedkoper word; (2) dat je meer nodig zult hebben in de toekomst (3) dat er voldoende aanwas blijft.

Dat 3e is idd beetje ponzi scheme achtig, maar die eerste een tweede denk ik best aannemelijk, wat feitelijk dus betekent dat je nu relatief duur uit bent, voor iets dat in de toekomst goedkoper zal zijn. Als een van de aannames niet (voldoende) klopt valt de boel om.

Pay as you go / use is denk ik een veel logischer prijsmodel als afnemer.

• guillaume
JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:33:
@kapi_tijn Ik krijg toch altijd een klein beetje ponzi gevoelens bij bedrijven die steeds zulke acties houden. Op een gegeven moment krijg je weinig/geen nieuwe klanten meer en als alle bestaande klanten al "lifetime" hebben betaald dan is het lastig de rekeningen te blijven betalen. Maar zolang ze blijven groeien werkt het natuurlijk prima.
kapi_tijn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:55:
Klopt, dat gevoel deel ik ook. Maar ze doen dit al even. Ik geloof vanaf 2013 zelfs. Ik heb voor mijzelf even zitten rekenen en pas na 18 maanden heb ik voordeel tov mijn huidige cloud service. Dat is het mij nog niet waard
In werkelijkheid zijn die lifetime licenses niet een bepaalde periode beschikbaar, maar is er door het bedrijf een vast aantal beschikbaar gesteld. Dat is hetzelfde als dat je een bepaald advertentiebudget opzij zet. Op deze manier heb je minimale kosten en veel gratis mond-tot-mondreclame (o.a. via dit soort fora, blogs en social media). Dit soort acties is mijns inziens veel logischer dan het grof inkopen van advertenties bij YouTubers of wazige sites, terwijl iedereen een adblocker heeft draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 15:41
kapi_tijn schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:56:
Vandaag heeft pCloud ook weer twee mooie aanbiedingen voor lifetime 500GB (122.-) en 2TB (245,-). https://www.pcloud.com/italy-2021

Dit is nog goedkoper te krijgen door met een VPN er voor te zorgen dat je in dollars kunt betalen. Je komt dan uit op iets meer dan € 200,- voor 2 TB :D

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 15:41
TomTorquay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:26:

Klopt het dat Jottacloud mijn beste optie is? Ik lees hier en daar dat ze hun veiligheid niet helemaal op orde zouden hebben, maar dat speelt voor mij minder een rol.
Waar heb je dit gelezen over de veiligheid?

Nu Google Photos inderdaad gestopt is ben ik op zoek naar een alternatief die Live Photos ondersteund (dat doet Jottacloud). Andere opties zoals pCloud ondersteunen dit nog niet en vallen daarom al af.

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fce773febc139c7
Ik had problemen bij Jottacloud (hierboven ergens al gepost); Duplicati kwam er achter dat een bestand niet gedownload kon worden, en hij dus de backup niet kon checken.

Ik kreeg gisteren eindelijk (na 5 weken) antwoord van Jottacloud en de korte samenvatting is: "sorry, je bestanden zijn weg en we kunnen ze niet meer herstellen. We hebben dingen verbeterd en het zal niet meer gebeuren". Als mijn nieuwe backup bij onedrive klaar is zeg ik 't op, en ik kies voorlopig alleen voor een A-merk bedrijf voor mijn backups.

• CreatiXx
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10-06 10:19
[...]

Heeft sync ook gewoon zero knowledge? Waarbij ze dus geen weet hebben van welke data er wordt gepompt?

• 42erik
fce773febc139c7 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:52:
Ik had problemen bij Jottacloud (hierboven ergens al gepost); Duplicati kwam er achter dat een bestand niet gedownload kon worden, en hij dus de backup niet kon checken.

Ik kreeg gisteren eindelijk (na 5 weken) antwoord van Jottacloud en de korte samenvatting is: "sorry, je bestanden zijn weg en we kunnen ze niet meer herstellen. We hebben dingen verbeterd en het zal niet meer gebeuren". Als mijn nieuwe backup bij onedrive klaar is zeg ik 't op, en ik kies voorlopig alleen voor een A-merk bedrijf voor mijn backups.
Dan ben ik toch nieuwsgierig. .. Wat noem jij a-merken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

42erik schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:02:
[...]
Dan ben ik toch nieuwsgierig. .. Wat noem jij a-merken?
Dat zal sterk afhangen van ervaringen en mogelijke product wijzigingen.

Ik vond Crasplan altijd een a-merk, totdat deze zijn onderhouds functie wijzigde wardoor er bij mij 17 dagen lang geen backup is gemaakt. Waardeloos dus als betrouwbare backup.

VM’s werden al langer niet meer gebackupped, ook zo’n leuke wijziging.

Duplicati icm OneDrive lijkt voor mij nu de beste optie. Ben daar nog nooit wat kwijtgeraakt en Duplicati is nog eens best snel met zijn backup: doet het dus elke dag itt Crashplan.

• kapi_tijn
CreatiXx schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:34:
[...]

Heeft sync ook gewoon zero knowledge? Waarbij ze dus geen weet hebben van welke data er wordt gepompt?
Ja, klopt en je kunt er hier ook meer over lezen mocht je meer details willen. https://www.sync.com/pdf/sync-privacy-whitepaper.pdf

• CreatiXx
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10-06 10:19
kapi_tijn schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Ja, klopt en je kunt er hier ook meer over lezen mocht je meer details willen. https://www.sync.com/pdf/sync-privacy-whitepaper.pdf
Dankje! ik vond er op de website zelf niet meteen iets over terug ^^ thanks voor de search & provide!

• 42erik
Mars Warrior schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:34:
[...]

Duplicati icm OneDrive lijkt voor mij nu de beste optie. Ben daar nog nooit wat kwijtgeraakt en Duplicati is nog eens best snel met zijn backup: doet het dus elke dag itt Crashplan.
Doe je die dan encrypt?

• Ynnoz
Duplicati versleutelt de data standaard met AES-256 dacht ik. De encryptie string (passphrase) kan je zelf bepalen. PGP is ook een optie die je kan gebruiken, maar is wat ingewikkelder te configureren.

• 42erik
Ynnoz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Duplicati versleutelt de data standaard met AES-256 dacht ik. De encryptie string (passphrase) kan je zelf bepalen. PGP is ook een optie die je kan gebruiken, maar is wat ingewikkelder te configureren.
Maar eens geïnstalleerd. Ja, standaard aes256.

Hmm, en werkt met een database. Maar hoe je dan je bestanden kan restoren als je je pc noodgedwongen een reinstall moet geven (en dus die database gesneuveld is), is me nog niet helemaal duidelijk.

En wat als duplicati opeens niet meer beschikbaar is, ze hun site offline hebben gezet...?

Iknheb nog wat twijfels

[Voor 9% gewijzigd door 42erik op 12-06-2021 17:54]

• guillaume
De indexering van de blokken die geüpload zijn, is onderdeel van de backup. Als je je lokale Duplicati-configuratie kwijt bent, dan kan Duplicati deze lokale database met behulp van de backup opnieuw aanmaken. Je zult het profiel, met daarin de bron- en doelmappen, je filters en wachtwoorden, wel ook apart moeten opslaan om er zeker van te zijn dat je de backups gemakkelijk kunt herstellen.

[Voor 4% gewijzigd door guillaume op 12-06-2021 18:07]

• Mars Warrior

Mars Warrior

42erik schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Yep.
Hmm, en werkt met een database. Maar hoe je dan je bestanden kan restoren als je je pc noodgedwongen een reinstall moet geven (en dus die database gesneuveld is), is me nog niet helemaal duidelijk.
Je kunt je configuratie exporteren/importeren. Als je die ergens anders opslaat, dan kun je vanaf elke PC een restore doen. Dan maakt Duplicati zelf weer aan de hand van de backup een database aan. Duurt wel ff dat aanmaken bij een hele grote backup, maar het werkt. Ik heb het al een keer nodig gehad vanwege een kapotte SSD in een server(tje). Ik heb vorig jaar met Duplicati een volledige restore moeten doen van mijn Docker omgeving _/-\o_
En wat als duplicati opeens niet meer beschikbaar is, ze hun site offline hebben gezet...?
Hoe bedoel je, offline? Duplicati gebruikt enkel jou backup, verder geen cloud dingen ofzo.
De app moet natuurlijk wel beschikbaar blijven. Maar met zoveel forks zal dat wel lukken op https://github.com/duplicati/duplicati
Iknheb nog wat twijfels
Dat mag :*)

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:01
[...]

Iknheb nog wat twijfels
YouTube: Duplicati Tutorial 11 Disaster Recovery"

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• fce773febc139c7
Het is ook goed om het zelf een keer te proberen. Maak een VM met Windows aan en kijk of je je bestanden terug kunt krijgen. Weet je meteen of je alle wachtwoorden enzo goed opgeschreven hebt :)

• Eric_1993
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13:16
Ik heb ook een vraagje over Duplicati. Ik gebruik zelf Backup4all, maar dat is een heel issue als je block level backups wilt maken. Ik heb bij mijn oom een Intel NUC staan waar ik over SFTP backups maak. Ik wil mijn backups wekelijks testen en 1 keer per maand full restore. De backup wijzigt elke dag.

Moet ik steeds bij het wekelijks testen de database opnieuw laten creëren door Duplicati ?

• guillaume
Eric_1993 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:53:
Ik heb ook een vraagje over Duplicati. Ik gebruik zelf Backup4all, maar dat is een heel issue als je block level backups wilt maken. Ik heb bij mijn oom een Intel NUC staan waar ik over SFTP backups maak. Ik wil mijn backups wekelijks testen en 1 keer per maand full restore. De backup wijzigt elke dag.

Moet ik steeds bij het wekelijks testen de database opnieuw laten creëren door Duplicati ?
Nee er zijn aparte testprocedures: https://forum.duplicati.c...-verify-your-backups/3700

[Voor 5% gewijzigd door guillaume op 12-06-2021 22:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ynnoz
[...]

Iknheb nog wat twijfels
De source code van Duplicati staat op GitHub onder de LGPL license. De kans dat dit programma in 1 keer wordt verwijderd is vrijwel 0, zeker gezien het aantal ontwikkelaars wat aan dit programma werkt.

Duplicati is ook niet "zomaar" een klein hobby-project, Men is begonnen in 2012 met na een tijd 100.000 downloads. VIjf jaar later, na Duplicati 2.0, spraken we al over 20.000 actieve installaties, 1 miljoen backups per maand (160 Petabyte).

Overigens zou ik zeker adviseren om backups regelmatig te controleren op fouten, ongeacht welk programma je ook gebruikt.

[Voor 4% gewijzigd door Ynnoz op 13-06-2021 01:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42erik
Ynnoz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 01:33:
[...]

De source code van Duplicati staat op GitHub onder de LGPL license. De kans dat dit programma in 1 keer wordt verwijderd is vrijwel 0, zeker gezien het aantal ontwikkelaars wat aan dit programma werkt.

Duplicati is ook niet "zomaar" een klein hobby-project, Men is begonnen in 2012 met na een tijd 100.000 downloads. VIjf jaar later, na Duplicati 2.0, spraken we al over 20.000 actieve installaties, 1 miljoen backups per maand (160 Petabyte).

Overigens zou ik zeker adviseren om backups regelmatig te controleren op fouten, ongeacht welk programma je ook gebruikt.
ah kijk, dat helpt al. Ik had er nooit van gehoord, maar blijkbaar geen kleine jongen. Fijn!

Dank jullie wel @guillaume @Mars Warrior @Mr_Blobby @fce773febc139c7, voor het meedenken!

Zit nu te pielen met google drive, rclone en duplicati. Even kijken wat prettiger werkt.

En bedenken hoe belangrijk ik versies vind, op zich tot nu toe altijd genoeg gehad aan de laatste versie. Tegelijk, als ik het goed begrijp beschermen die wel tegen ransomware, dat je dan gewoon een oude versie kan pakken. Heb ik dat goed begrepen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaume
@42erik RClone is echt een fantastisch project en kan verschrikkelijk veel, maar vereist imho wel wat automatisering. Mijn scriptje voor Windows-systemen is redelijk uitgerijpt, dus die kan ik hier wel delen denk ik. Maakt (optioneel) gebruik van een shadow copy, handlet versioning en logbestanden vrij netjes en kan gebruikt worden voor lokale backups (tussen schijfstations of mounted remotes) en remote backups.

https://ttm.sh/FYJ.zip
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True