jurroen schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:20:
[...]
Wauw. Dat heb je lang volgehouden! Crashplan is een duivelsgebroed van een applicatie. Je zou ook eens kunnen kijken naar Backblaze. Het is grotendeels hetzelfde - hoewel Crashplan destijds ook ingericht kom worden om bijvoorbeeld je gehele NAS te backuppen.
Ik backupte mijn NAS inderdaad via symbolic links...
De NAS backupte ik nu dus via Crashplan via mijn PC. Ik ga de budgetNAS vervangen door Synology of QNap (wéér een uitzoekklus om een goede keuze te maken <zucht>) die direct zelf naar onedrive kunnen backuppen.
Heel vaak was Crashplan stuk na ongevraagde automatische upgrade. Wat dat betreft werkte de versie van 8 jaar terug nog het beste (minst slecht).
Backblaze
was destijds geen optie vanwege de beperkte retentie destijds. Dat werd later beter maar mijn initiële backup duurt maanden en daar had ik geen 2e keer zin in. Ik weet niet meer of backblaze ook naar lokaal kon backuppen, wat crashplan wel kan.
Maar backblaze zou nu een optie kunnen zijn.
Ik heb nu beschikking over een ruimte hoeveelheid onedrive storage dus nu wil ik eerst kijken naar syncback pro of duplicati..
Voordeel duplicati is de goed werkende delta's.
Bij syncback werkt dat (nog?) niet bij cloud targets. Tevens houdt syncback geen database met hashes bij en ziet hij bij gebruik van delta's standaard niet dat een bestand gewijzigd is als deze toevallig dezelfde grootte houdt. (dat kan hij wel maar dan doet bepaalt hij bij elke backup de hashes on the fly zowel lokaal (snel) als remote (traaaaaag), juist ook op alle ongewijzigde bestanden

.
Voordeel syncback is dat je weinig veranderende bestanden gewoon 1:1 opslaat, dus die zijn altijd direct te benaderen vanaf de backup, ook zonder gebruik van een restore.
Nadeel duplicati is dat ik in het verleden toch wel erg veel gedoe had met corrupte databases die ook niet meer te repareren waren. En na een rebuild weer snel stuk gingen.
Bij syncback heb ik bij (restore) problemen dan gewoon recht op support. Als ik de betaalde versie neem. (Met 25% competitive upgrade korting op vertoon van Crashplan factuur).
Keuzes, keuzes...
[Edit 3-10-2021]
Ik had al eerder het idee dat crashplan bestanden kwijt was en dat verhulde door ze opnieuw te backuppen.
Ik zou bijna denken dat ze ontmoedigen dat ik voor de deadline mijn deleted files kan terughalen.
Na 3x een block sync, ging ie gister in maintenance (wéér geen restore mogelijk, estimated time 8 dagen!).
Ik dacht slim te zijn door te rebooten en heel snel de restore aan te zetten, maar was een seconde te laat met reageren dus nu de 4e block sync en dus weer meer dan een etmaal wachten om een restore te kunnen doen..
Een restore is nu al een week onmogelijk!
[
Voor 16% gewijzigd door
Titusvh op 03-10-2021 15:05
. Reden: Last post ]