Hoi,
Ik zit met een vraagstuk, waar ik graag wat advies over zou vragen.
Momenteel hangt mijn oude Xbox One X aan mijn Trakracer TR8 Pro simrig. Dit tezamen met een 65 inch tv die ik over had. Aangezien dat eigenlijk een beetje te groot is, is een hoge resolutie wel gewenst. F1 doet 4K, echter Assetto Corsa of PCARS 2 doen dat niet. Die vind ik veel toffer om te doen.
Dus ik dacht ik hang mijn stokoude pc eens eraan en kijken wat die nog kan.
Dat is een Gigabyte Z68x-ud3h-b3 moederbord met een Intel i5 2500k en een R9 290X Vapor-X videokaart.
Tot mijn verbazing doet die gewoon 4k met PCARS 2, echter uiteraard niet met alles op ultra.
Dat heb ik wel geprobeerd, maar dat is dia's kijken.
Nu zit ik met het volgende, ik wil eigenlijk niet meteen moederbord, cpu, geheugen èn gpu vervangen. Dus ik was aan het denken om een voor een te doen, maar weet niet zeker of het werkt wat ik in gedachte heb.
Het moederbord heeft een pcie2.0 slot. Als het goed is zou daar een 7900XT op moeten werken correct?
Uiteraard gaat mijn CPU dan de boel bottlenecken, echter denk ik dat ik dan alsnog al erg veel win. Ik hoef niet op 100+fps uit te komen. Rond de 60 is meer dan genoeg voor mij.
Met een bios update zou ik vervolgens ondersteuning voor een ivy bridge cpu kunnen krijgen. De snelste daarvan is een i7 3770 als ik het mij goed kan herinneren. Daar deze op het 22nm procédé zit zou dit volgens gigabyte het pcie slot vervolgens op pcie 3.0 laten werken.
Ik kan voor 200 piek tweedehands een pc op de kop tikken waar ik dan de cpu uit kan halen en op mijn moederbord kan prikken waar dan ook nog een 500GB SSD en een 3TB HDD in zit. Dus die kan ik dan ook overzetten naar mijn pc.
De vraag is echter wat voor performance ga ik dan halen met een snelle kaart als een 7900XT op zo een oud pctje? Kan ik dan alles op ultra doen qua simracen met een beetje ok fps?
Of kan ik beter die 200 in mijn zak houden en vervolgens meteen al nog veel meer uitgeven aan nieuw geheugen, nieuwe cpu en nieuw moederbord?
Wat ik zo zie kan die 7900XT pp nieuwe hardware met gemak dik over de 150fps halen op 4k.
Iemand die iets zinnigs kan zeggen over wat zo een kaart zou kunnen halen op een oude socket 1155 cpu en of die i7 3770 dan nog veel uit maakt t.o.v. de i5 2500k?
Ik hoor het graag
Ps: ik ben niet echt voornemens om naar 3 schermen te switchen voorlopig, en meer dan 60fps met alles op ultra ingame en in de driver is niet nodig.